Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 21:25

Wok

Dakloos...

@Gonadan Mwaoh... Snelweg (A270) en Eisenhowerlaan (N270) in Eindhoven waren inderdaad wel schoon, maar buiten de grote verkeersaders was het behoorlijk wit en ik rijd zelf sowieso al zo'n 50% van mijn route niet over de grote verkeersaders, want juist die staan met dit weer gelijk vast :P

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat is jullie ervaring qua geluid bij vierseizoenenbanden? Meestal maken winterbanden relatief gezien een kolereherrie en aangezien die lamellen ook op de vierseizoenenbanden zitten verwacht ik daar eigenlijk hetzelfde.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:55

franssie

Save the albatross

@Gonadan de Vredesteins zijn behoorlijk stil. De 5 nog wat stiller dan de 4. Hangt natuurlijk ook wel van de auto af (ik heb de 4 onder een 307 en fiesta gehad en de 5 nu onder een V70 en Duster).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Valt vooralsnog heel erg mee, maar ik heb deze auto net twee weken en daar lagen toevallig deze all-seasons al op :D Heb dus nog geen vergelijk met reguliere zomer- en winterbanden onder deze auto en qua interieurgeluid is deze auto sowieso al een enorme stap voorwaarts voor mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

in ieder geval beter dan die eco bandjes die ik ooit had.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Gonadan, de Crossclimate+ was een stap vooruit v.w.b. bandengeluid onder onze auto (vooruit in de goede richting dus). Nu weet ik helaas niet meer wat er eerst onder lag tot eind 2017, maar het verschil met die band was aanmerkelijk. Dacht ook niet de Crossclimate als herrieband te boek staat, eerder het tegenovergestelde volgens mij.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 00:52
Gonadan schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:29:
[...]

Da's iets meer dan hier inderdaad, maar toch nog steeds niet iets om problemen van te krijgen? Even rustig aan tot de openbare weg, en die is gewoon schoon toch? ;)
Ik heb geen schone wegen gezien deze middag.. de A2 was beter, maar verre van schoon

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 22-01-2019 23:09 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:41
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@CriticalHit_NL mijn ervaring is dat je het juist bij lagere snelheden goed hoort, tegen de 50 bijvoorbeeld. Dan zingen winterbanden meestal.
Bij hogere snelheden gaat veel meer meespelen en dan merk je nog maar weinig verschil inderdaad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Mijn stilste banden ooit waren toch echt winterbanden. Goodyear Ultragrip8. Wat een fijne band was dat, en ijzersterk in de sneeuw.
Afbeeldingslocatie: https://www.goodyear.eu/content/dam/gydu/products/UG8_NORMAL.jpg.transform/product-normal/image.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door GAIAjohan op 22-01-2019 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

CriticalHit_NL schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 23:23:
[...]

Nog gefeliciteerd met de nieuwe en 'gecondoleerd' met het 'verlies' van de oude prachtige reus, zo maken ze auto's niet meer tegenwoordig. (waarom ging de oude eigenlijk weg?)
offtopic:
Kon een goede deal maken met deze S60 :) De 'ouwe reus' bleef eigenlijk continu een 'rijdend project' en vrat me eigenlijk teveel tijd (aangezien ik nog vijf andere auto's heb waar ik ook tijd aan moet/wil besteden). Ik was eigenlijk meer bezig de V90 technisch in orde te houden/maken dan dat ik echt met de hobby bezig kon zijn en toen deze S60 voorbij kwam, zag ik daarin een mooie kans. Natuurlijk mis ik de V90 wel, want het was wel een karakterbak, maar ik ben er nu 10 jaar en 300.000km op vooruit gegaan en heb nu voorlopig een stuk minder kopzorgen qua onderhoud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@GAIAjohan volgende keer toch maar geen Toyo kopen dan. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:41
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 45% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 22:36 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Gonadan schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 23:39:
@GAIAjohan volgende keer toch maar geen Toyo kopen dan. :P
Voorlopig koop ik ook geen banden meer, zo zonder eigen auto..
Heb onder de huidige auto Pirelli Sottozero 3 zitten. Die zijn goed op nat en droog, maar sneeuw is niet het terrein van deze band.. in de sneeuw waren de Toyo's zelfs beter. Maar het een mooie band voor Nederlandse winters.. Verder heb ik nml weinig te klagen over de Pirelli's..

Vraag me wel af wat de zomerbanden gaan worden bij deze leaser. 205/40/17 is niet heel ruim beschikbaar

[ Voor 17% gewijzigd door GAIAjohan op 22-01-2019 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@GAIAjohan tja Italiaans hè, meer voor een circuit :P

Moet je overigens wel gelijk geven wat UltraGrip betreft, die heb ik ook wel eens gehad en dat waren inderdaad hele fijne.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:34
Gonadan schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:39:
Wat is jullie ervaring qua geluid bij vierseizoenenbanden? Meestal maken winterbanden relatief gezien een kolereherrie en aangezien die lamellen ook op de vierseizoenenbanden zitten verwacht ik daar eigenlijk hetzelfde.
Ik vind de michelin cross climate toch wel beduidend meer herrie maken dan de michelin energy die er voorheen onder lagen. Wel van het geklooi van bandenwissel af (zonder velgen), en over 2 jaar weer eens kijken welke banden het dan gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:36

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Dirk33 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:56:
Zo vandaag dag 1 van de 3 dagen in het jaar gehad dat winterbanden echt nuttig zijn.

Maar de Conti TS860s hielden zich keurig, merkte bar weinig van de sneeuw moet ik zeggen. Alleen op een lege parkeerplaats met de handrem wilde de kont iets zetten O-)
Mijn ervaring ook! Je moet echt wel serieus lomp doen voordat die dingen het spoor bijster raken. En omdat mijn velgmaat maar 15 inch is waren ze ook nog niet eens duur. Fijne band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-06 12:05
Mijn ‘nieuwe’ Amerikaanse auto kwam met all season banden en dat bevalt me vooralsnog erg goed. Geluid valt mee, maar dat komt ook omdat het een hele stille auto is. Enige is dat ik nog geen run flat 255 breed 18” 35 hoge banden in de EU heb kunnen vinden. Voor is 225 breed 18” 40 hoog en dat lukt wel, alleen achter wordt lastiger.

Kan ze hier ook niet runflat vinden. Wordt wellicht even zoeken :)
https://tiresize.com/tire...e-2.0L-Turbo-AWD-Premium/

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat is wel één van de dingen die mij nu weerhoudt van het overstappen naar één set vierseizoenenbanden. Als zomerband heb ik nu Michelin Pilot Sport 4, welke ik niet eens heel stil vind. Toch verschilt dat gewoon aardig met winterbanden en als ik met vierseizoenen altijd dat geluid heb word ik daar niet blij van.
Mijn winterbanden gaan echter geen jaren meer mee dus ik moet toch een keuze maken of ik overstap naar vierseizoenen of dat ik toch voor een nieuwe winterset ga. Ik maak weinig kilometers per jaar en doe niet aan wintersport, dus feitelijk is een winterset ook wel overkill te noemen.
NiGeLaToR schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:49:
Geluid valt mee, maar dat komt ook omdat het een hele stille auto is.
Wut? Hoe stiller de auto hoe meer de banden opvallen juist. :?

[ Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 23-01-2019 09:07 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:24
Gonadan schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:06:
Dat is wel één van de dingen die mij nu weerhoudt van het overstappen naar één set vierseizoenenbanden. Als zomerband heb ik nu Michelin Pilot Sport 4, welke ik niet eens heel stil vind. Toch verschilt dat gewoon aardig met winterbanden en als ik met vierseizoenen altijd dat geluid heb word ik daar niet blij van.
Mijn winterbanden gaan echter geen jaren meer mee dus ik moet toch een keuze maken of ik overstap naar vierseizoenen of dat ik toch voor een nieuwe winterset ga. Ik maak weinig kilometers per jaar en doe niet aan wintersport, dus feitelijk is een winterset ook wel overkill te noemen.
Ik merk anders helemaal geen verschil met de 4-seizoenenbanden eronder, heb de Continentals. Volgens de specs 72db. Kijk ik naar rijtje zomerbanden zie ik 70-71db staan, volgens mij aardig verwaarloosbaar.

Trouwens eerste ritten met de Continentals in sneeuw e.d. en bevallen echt heel goed, echt helemaal nergens last van gehad, volle grip, nergens een slip of schuivertje :Y beter dan de Vredestein die ik had.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Gonadan uhm er komt juist geen geluid van buiten de auto de auto in. Dus ja, dat zou opvallen - als ik het zou horen :)
Wellicht is het met zomerbanden nóg stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

NiGeLaToR schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:18:
@Gonadan uhm er komt juist geen geluid van buiten de auto de auto in. Dus ja, dat zou opvallen - als ik het zou horen :)
Wellicht is het met zomerbanden nóg stiller.
Je hebt auto's die weinig herrie maken, die noem je stil. En je hebt auto's die goede geluidsisolatie hebben, maar dat zegt niets over de herrie die ze (of de banden) maken. :P
Martinusz schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:13:
Ik merk anders helemaal geen verschil met de 4-seizoenenbanden eronder, heb de Continentals. Volgens de specs 72db. Kijk ik naar rijtje zomerbanden zie ik 70-71db staan, volgens mij aardig verwaarloosbaar.
Geeft meteen aan wat die specs waard zijn en hoe je dat moet lezen. Een verschil van 1 à 2 kan al een behoorlijke teringherrie zijn. :P

Waar kijk jij?

[ Voor 34% gewijzigd door Gonadan op 23-01-2019 09:44 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Gonadan uhm ja, ik zou niet weten hoeveel herrie er buiten is. Krijg ik niets van mee ;) alhoewel, in tunnels ist altijd wel leuk, maar niet overdreven veel herrie. Laten we het erop houden dat de geluidsisolatie goed is :+

Maar daarmee ga ik nog steeds geen nieuwe banden vinden, ooit.

Edit: moet wel lukken, ook al zijn ze schaars.

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 23-01-2019 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Gonadan schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:41:
[...]

Geeft meteen aan wat die specs waard zijn en hoe je dat moet lezen. Een verschil van 1 à 2 kan al een behoorlijke teringherrie zijn. :P

Waar kijk jij?
Bij zo'n beetje elke bandensite staat wel de DB vermeld, als ook brandstof verbruik en grip op nat wegdek.
Volgens mij had ik net deze site openstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Martinusz schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:49:
[...]

Bij zo'n beetje elke bandensite staat wel de DB vermeld, als ook brandstof verbruik en grip op nat wegdek.
Volgens mij had ik net deze site openstaan.
En dan verschilt dat WC-eend getal ook weer per maat natuurlijk. :P

CrossClimate: 69
Zomerbanden: 71
Winterbanden 69
Oude zomerbanden: 72/73

Het klopt inderdaad dat mijn oude zomerbanden meer geluid maakten, maar die waren ook kneiterhard geworden. Hoe is het gemeten? Bij welke snelheid? Wat voor geluid? Etc.
Die labelscores zeggen over het algemeen echt heel weinig voor je eigen ervaring.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Gonadan schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:32:
[...]

Winterbanden 69

Het klopt inderdaad dat mijn oude zomerbanden meer geluid maakten, maar die waren ook kneiterhard geworden. Hoe is het gemeten? Bij welke snelheid? Wat voor geluid? Etc.
Die labelscores zeggen over het algemeen echt heel weinig voor je eigen ervaring.
Weet niet precies waar of hoe ze daaraan komen, maar ze gebruiken wel allemaal dezelfde waarden zover ik heb kunnen zien, en ja per maat verschilt het, dat lijkt mij ook logisch :)

Edit: lijkt toch wel op officiele meetgegevens:
"Europees Bandenlabel:
Het Europese autobanden-label is er sinds 1 november 2012 om beter inzicht te geven in de eigenschappen van een autoband."

Edit2: Die DB is het buitengeluid natuurlijk, dus het is ook sterk afhankelijk van hoeveel geluid jouw auto door laat.

[ Voor 18% gewijzigd door Martinusz op 23-01-2019 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Gonadan schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:32:
[...]

Winterbanden 69

Hoezo WC-eend getal?
Die metingen voor het energielabel worden volgens gestandaardiseerde normen gemeten. Die metingen moeten reproduceerbaar zijn. Reken er maar op dat concurrenten elkaars banden nameten, en en elkaar op die manier scherp houden.
Uiteraard, net als persoonlijke smaak bij luidsprekers.
Maar ze geven wel het onderlinge verschil aan volgens een genormeerde meetmethode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Martinusz schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:40:
Weet niet precies waar of hoe ze daaraan komen, maar ze gebruiken wel allemaal dezelfde waarden zover ik heb kunnen zien, en ja per maat verschilt het, dat lijkt mij ook logisch :)

Edit: lijkt toch wel op officiele meetgegevens:
"Europees Bandenlabel:
Het Europese autobanden-label is er sinds 1 november 2012 om beter inzicht te geven in de eigenschappen van een autoband."
Er zijn richtlijnen voor de test, die de fabrikant dan zelf uitvoert (of laat uitvoeren) waarbij zij zelf wel enige invloed op details hebben zoals gebruikt wegdek of omgevingstemperatuur. Zo geeft Michelin aan bewust te kiezen voor een testomgeving die Europese wegen simuleert. Europese richtlijnen garanderen echter niet dat elke test exact gelijk uitgevoerd is, vaak is een grote bandbreedte aan randvoorwaarden toegestaan dus tussen merken kunnen gewoon verschillen bestaan. Feitelijk kiest een fabrikant gewoon de omstandigheden die voor hem gunstig uitvallen.

Daarin zijn dergelijke labels wel een leuke indicatie, maar je moet je er niet blind op varen. Uiteindelijk zijn echte tests en ervaringen veel belangrijker.
Edit2: Die DB is het buitengeluid natuurlijk, dus het is ook sterk afhankelijk van hoeveel geluid jouw auto door laat.
Nee, want de isolatie van mijn auto is voor alle gebruikte banden gelijk.

Die dB is echter puur een meting van buitenaf met 80 km/u op een ongedefinieerd stuk wegdek. Dat zegt niets over het type geluid, de hoogte, de trilling en dus wat je binnen ervaart. Ofwel, leuk hoor al die Europese labels, maar je hebt er weer eens geen kloot aan. :P

@Fireshade zie boven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Gonadan schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:01:
[...]

Nee, want de isolatie van mijn auto is voor alle gebruikte banden gelijk.
Je wilt wel heel graag dwars doen hé, terwijl je best begrijpt wat ik bedoel :)
Die dB is echter puur een meting van buitenaf met 80 km/u op een ongedefinieerd stuk wegdek. Dat zegt niets over het type geluid, de hoogte, de trilling en dus wat je binnen ervaart. Ofwel, leuk hoor al die Europese labels, maar je hebt er weer eens geen kloot aan. :P

@Fireshade zie boven.
Sowieso liggen de getallen dicht bij elkaar, met foutmarge meegerekend kun je eigenlijk wel zeggen dat ze allemaal volgens de labels evenveel DB produceren :P dus gaat je auto toch het verschil maken (en je eigen staat van gehoor ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
GAIAjohan schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 23:49:
[...]

Voorlopig koop ik ook geen banden meer, zo zonder eigen auto..
Heb onder de huidige auto Pirelli Sottozero 3 zitten. Die zijn goed op nat en droog, maar sneeuw is niet het terrein van deze band.. in de sneeuw waren de Toyo's zelfs beter. Maar het een mooie band voor Nederlandse winters.. Verder heb ik nml weinig te klagen over de Pirelli's..

Vraag me wel af wat de zomerbanden gaan worden bij deze leaser. 205/40/17 is niet heel ruim beschikbaar
He die pirellis zitten er bij mij ook onder.
Alleen ik dacht versie 2, 235/40R19 96W EXTRALOAD

Vind dat ze het prima doen in de sneeuw.
Zelfs vanochtend op gladde sneeuw/ijs en ESP uit, kreeg ik maar op één glad stukje de achterkant los...

Het lukt mij niet goed om met deze banden echt te driften...
Dat ligt deels aan 70pk en 200nm, maar natuurlijk ook aan de hoeveelheid grip. Als je echt weinig grip hebt, kun je de achterwielen best laten spinnen met 200nm koppel.

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 23-01-2019 11:12 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Martinusz schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:05:
Je wilt wel heel graag dwars doen hé, terwijl je best begrijpt wat ik bedoel :)
Nee sorry, ik begrijp echt niet wat je bedoelt dan. :P
Sowieso liggen de getallen dicht bij elkaar, met foutmarge meegerekend kun je eigenlijk wel zeggen dat ze allemaal volgens de labels evenveel DB produceren :P dus gaat je auto toch het verschil maken (en je eigen staat van gehoor ;) ).
Klopt, de labels voor geluid heb je gewoon niet echt veel aan. Zo is mijn ervaring dat bij de 80 km/u (van de test) en hoger het wegdek bepalender is voor het geluid dan de banden.
Onder de 60 km/u is het effect van type profiel en de staat van de banden veel sterker, maar in die bandbreedte meet de test niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Gonadan schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:01:
[..]
Die dB is echter puur een meting van buitenaf met 80 km/u op een ongedefinieerd stuk wegdek.
Ik dacht van wel: https://www.iso10844.com/iso-10844-specifications/
Dat zegt niets over het type geluid, de hoogte, de trilling en dus wat je binnen ervaart. Ofwel, leuk hoor al die Europese labels, maar je hebt er weer eens geen kloot aan. :P
De bandengeluid normering is ook nooit bedoeld voor de autobestuurder/passagiers, maar voor de leefomgeving. Denk dus niet alleen aan jezelf als autorijder :P
Omwonenden hebben zeker alle baat bij stillere autobanden.

[ Voor 6% gewijzigd door Fireshade op 23-01-2019 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Mijn Nexen N blue 4 season banden hebben ook nog prima gepresteerd. Ik hoorde collega's al klagen over slippen met hun zomerbanden, daar heb ik geen moment last van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Fireshade schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:21:
[...]

Ik dacht van wel: https://www.iso10844.com/iso-10844-specifications/

[...]

De bandengeluid normering is ook nooit bedoeld voor de autobestuurder/passagiers, maar voor de leefomgeving. Denk dus niet alleen aan jezelf als autorijder :P
Ik heb in mijn cabrio anders ook wel zeker baat bij stillere banden ;) Je zou het namelijk niet verwachten, maar na windruis (wat onder de 80 amper een rol speelt) is bandenruis de grootste bron van geluid tijdens het rijden met een constante snelheid.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Toelichting van de ANWB:
De meetmethodes moeten overal toepasbaar zijn en hebben daarom nogal wat bandbreedte en aanvullende bepalingen. Als gevolg hiervan dekt het label niet altijd de praktijk. Enkele voorbeelden, voor grip op nat wegdek moet er getest worden bij een buitentemperatuur van tussen de 5 en 35 graden Celsius. Soortgelijke ruime bandbreedtes zijn er ook voor conditie (en stroefheid) van het asfalt, waterlaag, belading van testauto, etc. Een bandenfabrikant kan dus de meest gunstige conditie voor zijn banden uitzoeken. Dit soort bandbreedtes kunnen zo'n grote invloed hebben dat er, voor remmen nat, eigenlijk eider gewenst label (op een bepaald circuit, op een bepaalde dag, met de juiste testauto, door handig de toleranties te gebruiken) te meten is. Nog een voorbeeld, de rolweerstand wordt op een rollenbank gemeten met loodrechte wielstanden. In de praktijk staan de wielen niet loodrecht onder een auto maar hebben een bepaalde wielvlucht en een bepaalde sporing om de auto bepaalde (veilige) rijeigenschappen mee te geven. Juist die aangepaste wielstanden zorgen voor veel vervorming van de band en beïnvloeden daarmee het brandstofverbruik
en:
Bij de tests voor geluid kunnen speciaal geprepareerde testvoertuigen en een uitgekiende belading minstens 1 dB(A) schelen. Hoewel de limiet voor sommige banden (afhankelijk van de bandenmaat) ligt op 70 dB(A) komen wij tijdens bandentests regelmatig banden tegen die 72,5 dB(A) scoren. De procedure met afronding en aftrek is zo dat een gemeten 71,9 dB(A) nog goed is (71,9 wordt 71 en daar mag 1 dB vanaf zodat 70 dBA resteert, binnen de limiet). 72,5 dB(A) zou niet binnen de limiet zijn maar door een goede preparatie van de testauto is ook hier vrij eenvoudig een 70 dB(A) score te realiseren.
En zo nog een hele lijst met punten. Geloof wat je wilt geloven, maar mij ga je niet overtuigen dat die labels meer waarde hebben dan een leuke indicatie om de echte bagger eruit te kunnen filteren. :)
Klopt, maar ik koop ze voor mijzelf. :P

Daarnaast heeft het voor omwonenden dus ook geen zin, want het label zegt gewoon niet zoveel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:09
Gonadan schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:37:
[...]

Toelichting van de ANWB:

[...]

en:

[...]

En zo nog een hele lijst met punten. Geloof wat je wilt geloven, maar mij ga je niet overtuigen dat die labels meer waarde hebben dan een leuke indicatie om de echte bagger eruit te kunnen filteren. :)

[...]

Daarnaast heeft het voor omwonenden dus ook geen zin, want het label zegt gewoon niet zoveel.
Als elke fabrikant dus het ideale pakt, dan is de verhouding toch wel ongeveer gelijk? :+
Dat die 70DB niet klopt, maar eigenlijk 72,5 zou zijn bij normaal gebruik.. dat is zo. Maar als ze allemaal het ideaal pakken, dan kun je dus wel prima onderling vergelijken O-)

Voor stofzuigers heb je hetzelfde label trouwens. En daar is Dyson al voor de rechter gedaagd EN heeft dyson verloren, omdat andere fabrikanten de test ook hadden gedaan en daar een veel lager label uit kwam ;)

Van ANWB:
Of dit gelukt is, wordt beoordeeld met een uitvoerige bandentest. Consumenten doen er goed aan deze tests te raadplegen voordat zij tot de aankoop van een band overgaan.
En wie voert die "uitgebreide" testen uit? Wij van WC-eend :+

het blijft een leidraad. Zo'n bandenlabel. Maar dat geld voor de ANWB-testen ook. 50% van de geluidsmeting-uitslag is een subjectieve test waarbij 3 personen luisteren met de motor uit naar het geluid. En subjectieve metingen heb ik persoonlijk vrij weinig mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Gonadan schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:37:
[...]

Toelichting van de ANWB:

Leuk van die ANWB, maar die redenatie volgt het idee dat een test de praktijk weergeeft. Dat is nooit zo.
Die tests zijn er om priducten onderling te vergelijken.
De ANWB zegt dat de fabrikant uiteraard de meest gunstige condities kiest. Dat is altijd zo, maar wat denk je dat een willekeurige concurrent doet? Die doet dat natuurlijk ook, die zijn niet achterlijk. M.a.w. die marge tussen de testmetingen van verschillende fabrikanten 'reguleert' zichzelf wel :)
[...]

Tuurlijk wel. Het zal niet veel uitmaken als het om 2 dB gaat, maar wel bij bijv. 6 dB. En dankzij het energielabel zit daar ook ontwikkeling in. Want die fabrikanten gaan er natuurlijk geen geld insteken, als het niet moet. En uiteindelijk merk jij als autorijder dat ook in het interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Fireshade schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:18:
Leuk van die ANWB, maar die redenatie volgt het idee dat een test de praktijk weergeeft. Dat is nooit zo.
Die tests zijn er om priducten onderling te vergelijken.
De ANWB zegt dat de fabrikant uiteraard de meest gunstige condities kiest. Dat is altijd zo, maar wat denk je dat een willekeurige concurrent doet? Die doet dat natuurlijk ook, die zijn niet achterlijk. M.a.w. die marge tussen de testmetingen van verschillende fabrikanten 'reguleert' zichzelf wel :)
Nee, hun argumentatie is dat vergelijken op theoretische specificaties een nietszeggende vergelijking is (gechargeerd). Juist daarom zijn er zoveel bandentests, omdat de praktijk het enige is wat nuttig is. De specificaties heb je werkelijk waar niets aan.
Tuurlijk wel. Het zal niet veel uitmaken als het om 2 dB gaat, maar wel bij bijv. 6 dB. En dankzij het energielabel zit daar ook ontwikkeling in. Want die fabrikanten gaan er natuurlijk geen geld insteken, als het niet moet. En uiteindelijk merk jij als autorijder dat ook in het interieur.
En dat is dus de enige reden dat het label bestaat. Als instrument van Europa om de fabrikanten te stimuleren wel te blijven ontwikkelen op vlakken die goed zijn voor milieu of leefomgeving. Hetzelfde geldt voor de wasmachines of stofzuigers. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockabilly_1991
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-06 08:58
Mooi laagje sneeuw gevallen in Nederland. En dan krijg je vrijdag pas nieuwe winterbanden onder de auto. 8)7
Wel de TC en ABS van de "Nieuwe" Ibiza ST kunnen testen. rustig in het dorp natuurlijk. Snelweg rustig met 70/80.

Krijg vrijdag Nokian WR D4 onder de auto. Goede beoordeling in de ANWB test. Ben benieuwd naar deze band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
dfrenner schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:11:
[...]

He die pirellis zitten er bij mij ook onder.
Alleen ik dacht versie 2, 235/40R19 96W EXTRALOAD

Vind dat ze het prima doen in de sneeuw.
Zelfs vanochtend op gladde sneeuw/ijs en ESP uit, kreeg ik maar op één glad stukje de achterkant los...

Het lukt mij niet goed om met deze banden echt te driften...
Dat ligt deels aan 70pk en 200nm, maar natuurlijk ook aan de hoeveelheid grip. Als je echt weinig grip hebt, kun je de achterwielen best laten spinnen met 200nm koppel.
Zojuist even met de C30 op zomerbanden geprobeerd (hij staat nog op de oprit) en (ik heb serieus al jaren niet meer met zomerbanden in de sneeuw gereden). En dan is het verschil wél echt enorm.. misschien stel ik het verleden met de andere winterbanden te positief voor +dat het koppel van een turbomotor erg vroeg beschikbaar is..
Waar ik in de wijk met de fiesta nu behoorlijk goed kon rijden, was het met de C30 meer glijden

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 23-01-2019 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 19:59
nou helpt het heel veel om je banden tot ca 1.5-2 bar leeg te laten in de sneeuw... dat rijd een stuk prettiger

ook met winterbanden... tenzij je enkel op goed geveegde wegen rijd natuurlijk

[ Voor 17% gewijzigd door Mr. Detonator op 23-01-2019 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Pardon? Lage bandendruk werkt juist averechts, zeker met winterbanden. 8)7

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Gonadan schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:05:
Pardon? Lage bandendruk werkt juist averechts, zeker met winterbanden. 8)7
ja op goed geveegde weg misschien wel ja... al heb je met zachtere banden gewoon meer grip met niet al te hoge snelheden <80, dat is gewoon een feit (meer oppervlak op de grond)..

maar op sneeuw ondergrond zijn zachtere banden beter....zelfde als offroad eigenlijk

de band vormt zich dan veel beter naar de ondergrond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Mr. Detonator de band vervormt meer waardoor de lamellen hun werk niet meer goed kunnen doen, je helpt de enige reden om winterbanden te monteren om zeep.
Verschillende bandenfabrikanten en verkopers adviseren zelfs een hogere bandenspanning vanwege de koude. Het lijkt mij dus niet zo op z'n plaats om je zelfbedachte, incorrecte adviezen hier als feit te poneren. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
ja ik moet er wel bij vermelden dat ik ze niet zachter laat dan wat de fabrikant adviseerd...en dat is 2 bar rondom voor mijn wagen....

op de banden die ik heb staat geen recommended pressure oid...alleen een maximum druk

in de zomer pomp ik ze een stuk harder op ... 2.8 bar voor, en 2.4 achter..... vandaar dat ik zeg ''zachtere banden''

ik heb vanmiddag een stuk gereden door de sneeuw ( leuk driften :)), en in eerste instantie waren de banden rondom 2.4 bar... toen heb ik ze leeggelaten naar achter 1.6, en voor 1.8 om eens te kijken wat het resultaat was, maar als ik echt in de sneeuw reed merkte ik toch echt betere controle..... veel witte wegen binnendoor hier in het zuiden omgeving ittervoort/maaseik

ik heb geen ''echte'' winterbanden, maar continental allseason contact... wel met een sneeuw symbooltje erop, en de xl versie (verstevigde zijwand)....

[ Voor 43% gewijzigd door Mr. Detonator op 23-01-2019 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zal best, maar zolang je niet offroad gaat zijn ze gewoon te zacht en wordt het er gevaarlijker van. Veel merken adviseren zelfs 0,2 bar meer dan in de zomer, dus ga maar na wat je er eigenlijk in moet doen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
En juist XL banden moet je niet te zacht oppompen. Die zijn bedoeld voor hogere luchtdrukken, en juist dán leveren ze ook de extra draagkracht..
Bij lage luchtdruk verhoog je de kans op een klapband aanzienlijk..
Sterker, bij een lage luchtdruk kan het zijn dat ze niet gewichtrating 98 halen, maar slechts 85 bv.. :-( gewoon levensgevaarlijk om die dingen een lage luchtdruk te geven!

[ Voor 46% gewijzigd door GAIAjohan op 23-01-2019 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
GAIAjohan schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:00:
levensgevaarlijk om die dingen een lage luchtdruk te geven!
levensgevaarlijk nog wel...toe maar :| .. wat is dan wel de juiste druk volgens jou ?

https://www.oponeo.ie/tyr...r-subaru/foresteri/2-0/92

dit is wat subaru voorschrijft... wat continental voorschrijft kan ik nergens vinden... behalve dat ze naar de autofabrikant verwijzen ... op de band zelf staat ook geen minimum druk, alleen 45psi max meen ik

en ik moet ook eerlijk zeggen dat ik zo nooit rijd... dus ik hou me eigenlijk nooit aan de recommended pressure volgens subaru....alleen nou in de winter met sneeuw vind ik het wel fijn rijden... over een paar dagen pomp ik ze ook weer wat harder op

gewichtsrating 98 is 850 kilo per band 3400 kilo totaal... gewichtsrating 85 is 515 kilo per band 2060 kilo totaal.... dat is dus allebei ruim voldoende voor een forester van 1435 kilo !! ...

[ Voor 47% gewijzigd door Mr. Detonator op 23-01-2019 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Na sjoemeldiesels hebben we dus ook sjoemelbanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Mr. Detonator schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:16:
[...]

levensgevaarlijk nog wel...toe maar :| .. wat is dan wel de juiste druk volgens jou ?

https://www.oponeo.ie/tyr...r-subaru/foresteri/2-0/92

dit is wat subaru voorschrijft... wat continental voorschrijft kan ik nergens vinden... behalve dat ze naar de autofabrikant verwijzen ...

en ik moet ook eerlijk zeggen dat ik zo nooit rijd... dus ik hou me eigenlijk nooit aan de recommended pressure volgens subaru....alleen nou in de winter met sneeuw vind ik het wel fijn rijden... volgende week pomp ik ze weer wat harder op denk ik

gewichtsrating 98 is 850 kilo per band 3400 kilo totaal... gewichtsrating 85 is 515 kilo per band 2060 kilo totaal.... dat is dus allebei ruim voldoende voor een forester van 1435 kilo !! ...
En dan reken je dus verkeerd.
Ten eerste zit je met leeggewicht te meten, terwijl je toch voorbereid moet zijn op het maximale gewicht.. en dan specifiek de maximale aslast. Als die bv 1000kg is, dan moeten de banden minimaal 500kg per stuk zijn..

Ten tweede geldt voor XL banden dat bij gelijke load index, de druk 0,4bar hoger moet zijn dan opgegeven door de fabrikant bij een niet XL band.

Als laatste: ja, het is levensgevaarlijk om met een te lage druk rond te rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 23-01-2019 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
GAIAjohan schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:36:
[...]

En dan reken je dus verkeerd.
Ten eerste zit je met leeggewicht te meten, terwijl je toch voorbereid moet zijn op het maximale gewicht.. en dan specifiek de maximale aslast. Als die bv 1000kg is, dan moeten de banden minimaal 500kg per stuk zijn..

Ten tweede geldt voor XL banden dat bij gelijke load index, de druk 0,4bar hoger moet zijn dan opgegeven door de fabrikant bij een niet XL band.

Als laatste: ja, het is levensgevaarlijk om met een te lage druk rond te rijden.
volgewicht is nog steeds bij lange na geen 2 ton

dat xl banden 0,4 bar meer druk moeten hebben dan opgegeven door de fabrikant, heb je daar ook een bron van ?

deze banden worden ook op wagens gelegd van 1600-1800 kilo leeggewicht.... een kameraad van me heeft ze zelfs op zijn bus zitten van dik 2 ton.... mijn subaru is een van de lichtste wagen die deze bandenklasse kan hebben laat maar zeggen

[ Voor 13% gewijzigd door Mr. Detonator op 23-01-2019 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Mr. Detonator schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:39:
[...]

volgewicht is nog steeds bij lange na geen 2 ton
Maar het gaat dan ook om de aslast/2. Die verschilt nog weleens vóór en achter..
dat xl banden 0,4 bar meer druk moeten hebben dan opgegeven door de fabrikant, heb je daar ook een bron van ?
Ja hoor:
http://generaltire.custhe...-and-light-truck-vehicles onder punt 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
dat is een bron van general tyre.... bij continental zeggen ze dat je maar bij de fabrikant van de auto moet kijken voor de bandendruk

mijn banden hebben trouwens 102 loadindex zie ik net, en geen 98....

misschien dat mijn wagen zo ''licht'' is dat ze daarom wat beter rijden met een lagere druk ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ach, als jij per se te weinig spanning op je banden wilt zetten moet je dat gewoon doen, wij gaan je toch niet overtuigen.
Daarnaast zie ik in je profiel dat ik je onderweg toch niet tegen ga komen dus geen last van. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Mr. Detonator schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:46:
[...]

dat is een bron van general tyre.... bij continental zeggen ze dat je maar bij de fabrikant van de auto moet kijken voor de bandendruk
Van wie zou General Tire zijn?
Conti...

Wikipedia: General Tire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
juist en in die bron die jij zelf geeft zie je dat als je banden hebt met een load index van meer dan +4 opgegeven door de fabrikant de bandendruk dus hetzelfde blijft !

en op een forester gaan al banden met een load index van 91 minimum, dus +4 haal ik wel... je hoeft je geen zorgen te maken ..ik zit zelfs aan +11 :) ... en als je die categorien dan verder doortrekt naar +5, +6, +7, +8 enz..is het misschien logisch dat de druk zelfs omlaag kan gaan, omdat de zijwanden van zo een band erg stevig zijn en eigenlijk op een hoger gewicht berekend ?!

de onderste categorie val ik dus in.... dus dat is voor 2.0 en achter 1.8 volgens subaru.. dat staat ook bij garages op die bandenspanning tabellen die daar hangen.... al het andere is ''levensgevaarlijk'' dus 8)7

Afbeeldingslocatie: https://continentaltire.custhelp.com/euf/assets/images/plus%20size%20chart.PNG

maar jullie hebben wel gelijk hoor,...want normaal gesproken zijn wagens waar deze banden oppassen een stuk zwaarder, met een hogere standaard load index..en dan moeten ze idd 0,2 of 0,4 bar harder worden opgepompt dan wat de auto fabrikant voorschrijft, maar ik merk toch echt dat mijn wagen beter rijd met ''zachtere'' banden van ca 1.8-2 bar onder slechte omstandigheden...

[ Voor 49% gewijzigd door Mr. Detonator op 24-01-2019 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ja, en hier een tabelletje van Uniroyal die aangeeft wat het verschil in luchtdruk doet met de maximale belasting icm de load index
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hiotya7.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Rq5wsUk.jpg

zegt voldoende. Hogere load index redt jou nu

[ Voor 16% gewijzigd door GAIAjohan op 24-01-2019 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
GAIAjohan schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 00:29:
Ja, en hier een tabelletje van Uniroyal die aangeeft wat het verschil in luchtdruk doet met de maximale belasting icm de load index
[Afbeelding]
[Afbeelding]

zegt voldoende. Hogere load index redt jou nu
dat zegt alleen dat ik binnen de marge blijf.....ok 1.5 bar is te laag, maar 1.8 bar is gewoon binnen de marge

615 kilo loadindex heeft mijn wagen minmaal nodig met 2.5 bar en een standaard band....mijn xl band heeft 630 kilo load index volgend die tabel met 2 bar...

en ik ben altijd heel bewust bezig met de juiste bandendruk, heb een losse bandendrukmeter in mn wagen liggen standaard, omdat ik ook wel eens offroad rijd, en graag de goeie bandendruk heb.... dus jullie hoeven mij niks te vertellen over bandendruk en wegligging in de praktijk..... ik in-of deflate mijn banden wel tientallen keren per jaar in tegenstelling tot99% van de rijders

theorie is soms wat anders dan praktijk

off road rijders laten hun banden vaak leeg tot 1 bar..en rijden daarna gewoon over de weg naar huis... dat is echt niet levensgevaarlijk MITS je er rekening mee houdt natuurlijk

ik denk dat de meeste ongelukken ook gebeuren met mensen die helemaal niet met dat soort zaken bezig zijn....bandenspaning/grip ed....

als ik bijvoorbeeld aan iemand vraag wat is jou bandenspanning rondom, dan kijken de meeste me aan alsof ze water zien branden :P

[ Voor 23% gewijzigd door Mr. Detonator op 24-01-2019 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:59
Mr. Detonator schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 00:40:
[...]
off road rijders laten hun banden vaak leeg tot 1 bar..en rijden daarna gewoon over de weg naar huis... dat is echt niet levensgevaarlijk MITS je er rekening mee houdt natuurlijk
Dat is ongeacht of je er rekening mee houdt of niet gewoon levensgevaarlijk. Je wegligging is stukken minder en daarnaast is de kans op een klapband een heel stuk groter. Beide dingen waar je geen rekening mee kunt houden(of je moet een stuk langzamer dan het overige verkeer gaan rijden wat ook niet echt veilig te noemen is)
Het gaat gelukkig meestal om kleine stukjes, dus je moet zelf weten wat je doet, maar ga het aub niet veilig noemen want dat is het gewoon niet.
ik denk dat de meeste ongelukken ook gebeuren met mensen die helemaal niet met dat soort zaken bezig zijn....bandenspaning/grip ed....
Ik denk dat er ook heel veel ongelukken gebeuren omdat mensen zichzelf en hun auto overschatten.
als ik bijvoorbeeld aan iemand vraag wat is jou bandenspanning rondom, dan kijken de meeste me aan alsof ze water zien branden :P
Och liever dat dan iemand die aangeeft met 1 bar rond te rijden :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-06 15:16
Dirk33 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:56:
Zo vandaag dag 1 van de 3 dagen in het jaar gehad dat winterbanden echt nuttig zijn.

Maar de Conti TS860s hielden zich keurig, merkte bar weinig van de sneeuw moet ik zeggen. Alleen op een lege parkeerplaats met de handrem wilde de kont iets zetten O-)
Yep zelfde hier, verbaas me wel hoe goed ze zijn. Ik heb michelin, goodyear, pirelli gehad en de ts860s is tot nu toe de beste. Kan ook aan de auto liggen :D maar klagen hoor je mij niet.

Gisteren dit gezien..
[Video: https://www.dumpert.nl/mediabase/7612565/2eb8ca5b/ben_je_al_bijna_thuis_schat_.html]

[ Voor 3% gewijzigd door SirLct op 24-01-2019 09:48 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Mr. Detonator schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:04:
nou helpt het heel veel om je banden tot ca 1.5-2 bar leeg te laten in de sneeuw... dat rijd een stuk prettiger

ook met winterbanden... tenzij je enkel op goed geveegde wegen rijd natuurlijk
Euh, nee dat helpt niet. Een bredere band betekent minder kilo's per cm². En dus rijd de band over de sneeuw. Wat je in sneeuw juist wilt hebben is een dunnere band die door de sneeuw snijd. Ook de lamellen in het profiel van de winterband zijn exact zo uitgedacht dat ze bij de aanbevolen luchtdruk de sneeuw af kunnen voeren.

Wat een band met te weinig druk doet is vervormen, en daar wordt rubber warm van. Dat gaat vooral goed met winterbanden, die toch al meer vervormen omdat het zachter rubber is, wat krijg je dan: klapband. Ik hoop echt niet dat ik jou onderweg tegen kom als je je fout realiseert op een moment dat het net ff niet uit komt :X

Waarom denk je dat deze jongens zo gruwelijk hard door de sneeuw kunnen jakkeren, dat is echt niet omdat ze er bredere banden onderleggen.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/2014_rally_sweden_by_2eight_dsc7820.jpg

Hier een setje banden die ze in de WRC gebruiken, 2e van links is de sneeuw/ijsband

Afbeeldingslocatie: http://www.dmacktyres.com/uploads/image_directories/news/lrg/dmack_launches_2017_wrc_tyres_and_wrc_2_prize_scheme.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 24-01-2019 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-06 17:41
FastFred schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:32:

Waarom denk je dat deze jongens zo gruwelijk hard door de sneeuw kunnen jakkeren, dat is echt niet omdat ze er bredere banden onderleggen.

[Afbeelding]

Hier een setje banden die ze in de WRC gebruiken, 2e van links is de sneeuw/ijsband

[Afbeelding]
Nee vanwegen de spikes 8)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
@LordSinclair true, maar waarom is die band dan niet breder? Dan heb je meer spikes en dus meer grip? Maar dat doen ze niet, denk daar maar eens over na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zo moeilijk is het toch niet?
Het gaat om de druk per oppervlak.
de ranke iele dame op naaldhakken maakt een deuk in de vloer, de zware bouwvakker op z'n brede werkschoenen niet... ;)

M.a.w. een dikke brede slof oogt weliswaar 'stoer', maar is het niet. Zeker niet in de sneeuw!
Dan wil je juist meer druk per vierkante centimeter contactvlak, op dat kleine plekje waar je band de ondergrond raakt. Dus meer massa op een kleiner oppervlak --> geeft meer druk/grip en kunnen de lamellen beter 'grijpen' in de sneeuw.

Zo heb ik menig roestige lelijk eendje met z'n smalle winterbandjes door de sneeuw omhoog zien kletteren, terwijl de dikke (letterlijk) BMW met überbreed achterwielrubber heel spectaculair van links naar rechts ging, maar niet omhoog. :+

Of tijdens gladheidstrainingen bij ProDrive (RDW testbaan); breekt de Porsche met z'n brede sloffen alle kanten op en begint letterlijk te zwemmen, maar het Cliootje kan aardig met z'n smalle bandjes in het rechte gareel gemanoeuvreerd worden.

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 24-01-2019 10:57 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
rallywagens en banden kun je niet vergelijken met normale wagens.... en bij rallywagens worden de banden ook leger gelaten met koud weer !!

ik bedoel meer als je op dit soort wegen rijd

redwing schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 02:21:
[...]

Och liever dat dan iemand die aangeeft met 1 bar rond te rijden :+
ik rijd niet met 1 bar rond, ik zeg alleen dat offroad rijders dat vaak doen (met hun jeeps)

en dat is helemaal niet levensgevaarlijk, want dan zouden er véél meer ongelukken gebeuren, want de meeste mensen hebben niet eens de juiste bandenspanning voor hun wagen, of kijken er hooguit 1x per schrikkeljaar na, en rijden dus vaak met banden rond met te lage spanning

[ Voor 95% gewijzigd door Mr. Detonator op 24-01-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 01:42
Studs ja, ik heb er in IJsland ook mee gereden. Daarmee lach je de winterbanden die wij in NL kennen vierkant uit.
* Dacuuu rijd gewoon 365 dagen per jaar op zomer sloffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 14:44

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Mr. Detonator schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:10:
rallywagens en banden kun je niet vergelijken met normale wagens.... en bij rallywagens worden de banden ook leger gelaten met koud weer !!

[YouTube: Tire pressure in snow 2.5 vs 0.5]
Met goeie winterbanden was die jeep daar makkelijk omhoog gekomen. Dit lijken me eerder versleten el cheapo zomerbandjes. Ik ben met mijn (destijds) Astratje ooit een besneeuwde 15%+ heuvel opgepoft zonder problemen.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Tusk schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:08:
[...]

Met goeie winterbanden was die jeep daar makkelijk omhoog gekomen. Dit lijken me eerder versleten el cheapo zomerbandjes. Ik ben met mijn (destijds) Astratje ooit een besneeuwde 15%+ heuvel opgepoft zonder problemen.
daar ga je gemakshalve maar vanuit dat die elcheapo zomerbandjes heeft... er staat niks van bij verder

en dat jij met een astra ooit een 15% heuvel bent opgereden zegt niks...heuvel uit het fimpje is misschien 20%... of dikkere sneeuw...

feit is dat als die z'n banden leeg laat hij wel omhoog komt.... en als die daar met winterbanden had gestaan en niet meer verder kwam (ervanuitgaande dat er nou zomerbanden onderzitten).. dan had het óók geholpen om de banden leeg te laten en verder omhoog te rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
ehtweak schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:53:

Zo heb ik menig roestige lelijk eendje met z'n smalle winterbandjes door de sneeuw omhoog zien kletteren, terwijl de dikke (letterlijk) BMW met überbreed achterwielrubber heel spectaculair van links naar rechts ging, maar niet omhoog. :+
Case in point :+

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50429459_10217958543372833_2700693843954630656_n.jpg?_nc_cat=102&_nc_eui2=AeFg-ItbQytlaTLAXhZqUmZ391p9MwDo4DlUdMERDQTWKLaa1qUUQEeNNvpLPZNH8qHQTD8fBohUeVEalTiZ0QV0yvYlFPNEFeTWhW_jodJxLw&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=be98f15d2d9fe8014b1af0af651521bf&oe=5CBE3A4D

[YouTube: Tire pressure in snow 2.5 vs 0.5]

[YouTube: Stuck in Snow or on Ice - how to get out - lower tire pressure!]

ik rijd niet met 1 bar rond, ik zeg alleen dat offroad rijders dat vaak doen (met hun jeeps)

en dat is helemaal niet levensgevaarlijk, want dan zouden er véél meer ongelukken gebeuren, want de meeste mensen hebben niet eens de juiste bandenspanning voor hun wagen, of kijken er hooguit 1x per schrikkeljaar na, en rijden dus vaak met banden rond met te lage spanning
Ja, maar hoe vaak kom je in Nederland nu dat soort situaties zoals in het filmpje tegen. Na minder dan een dag zijn de meeste hoofdwegen netjes gestrooid, sneeuwvrij en kun je normaal rijden. Alleen de straat waar ik aan woon is niet gestrooid, dat is ff oppassen, maar voor mij (met goede zomerbanden op normale spanning) geen enkel probleem.

Als jij offroad gaat rijden of door een besneeuwd weiland wil ploegen met je Subaru, prima, laat er maar wat lucht uit, maar ga er niet mee de openbare weg op.

[ Voor 50% gewijzigd door FastFred op 24-01-2019 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
ja en de chauffeur vergeten we voor het gemak maar even... het zijn enkel en alleen slechte/brede banden waarme je uit de bocht kan vliegen :+
FastFred schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:27:
[...]

Ja, maar hoe vaak kom je in Nederland nu dat soort situaties zoals in het filmpje tegen. Na minder dan een dag zijn de meeste hoofdwegen netjes gestrooid, sneeuwvrij en kun je normaal rijden. Alleen de straat waar ik aan woon is niet gestrooid, dat is ff oppassen, maar voor mij (met goede zomerbanden op normale spanning) geen enkel probleem.

Als jij offroad gaat rijden of door een besneeuwd weiland wil ploegen met je Subaru, prima, laat er maar wat lucht uit, maar ga er niet mee de openbare weg op.
dagelijks de laatste 3 dagen :P ... ik rijd ook niet altijd rond met deze bandenspanning... dat is maar enkele dagen per jaar.. heb zelf ook een compressor in de schuur staan om ze op te pompen

niet iedereen woont in de randstad waar alles binnen 1 dag gestrooid is :) ... wegen en complete dorpen genoeg hier die niet gestrooid of geveegd zijn

heb zojuist 100 km gereden waarvan zeker de helft op besneeuwde weg.. komt geen weiliand aan te pas hoor... ok dan moet ik toegeven dat ik wel de weg weet, en de wegen een beetje uitzoek natuurlijk

met 1.8 bar voor, en 2.0 bar achter ging het prefect... en dat is ook recommended volgens subaru, zelfs met xl banden volgens de bron die hier eerder werd gepost... dat xl banden hogere druk nodig hebben is alleen als ze de zelfde load index hebben dan standaard....

volgens deze tabel mag iktot 26 psi gaan met mijn banden (1.79 bar)

dus ik blijf ruim binnen de load index marge...

dus nogmaals...ik denk dat het door het grote verschil in load index komt van standaard, en de band wat er nou op ligt.. +11 load index...dat ze daarom zo goed rijden als ze niet te hard zijn opgepompt ...ik merk als ze wat harder zijn opgepompt dat de banden een heel stuk minder dempen, en echt alle trillingen worden doorgegeven vanwege de verstevigde zijwand....

[ Voor 39% gewijzigd door Mr. Detonator op 24-01-2019 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:59

Sorry, maar dit is echt onzin, als iemand met 1 bar rond rijdt zie/merk je dat meteen. Dat mensen over het algemeen de bandendruk niet in de gaten houden en daarmee met een iets te lage druk rond rijdt klopt helemaal, maar dan heb je het over een paar tienden verschil. 1 bar is simpelweg veel te laag en geeft een veel hogere kans op problemen met de banden.

Maar nogmaals, je hebt het hier over de extremen welke naar mijn idee amper voorkomen en veelal voor kleine stukjes worden gebruikt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Smaller is beter maar je kan ook te ver gaan. Als de druk te hoog is smelt het ijs/sneeuw mengel - dat is ook de reden dat je bij -30C niet kan schaatsen en gewoon ook weer op zomerbanden kan rijden, je hebt weer grip.
Nu wordt het hier geen -30C maar afhankelijk van de omstandigheden verloopt de sweet-spot zeg maar.

Lagere spanning wordt dacht ik op het circuit wel gebruikt in de zomer omdat tijdens het racen de band en de lucht erin door te warmte dan op een normale spanning komt maar dat is hier niet van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
franssie schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 18:47:
Smaller is beter maar je kan ook te ver gaan. Als de druk te hoog is smelt het ijs/sneeuw mengel - dat is ook de reden dat je bij -30C niet kan schaatsen en gewoon ook weer op zomerbanden kan rijden, je hebt weer grip.
Nu wordt het hier geen -30C maar afhankelijk van de omstandigheden verloopt de sweet-spot zeg maar.
Door de druk van het ijzer smelt een laagje ijs, ook bij -30 heb je dan een waterlaagje waar je op glijdt.

Onder de -30 wordt ijs inderdaad stroever, bij -30 zitten er nog steeds twee moleculaire bevroren laagjes water op het ijs die zich gedragen als water, en is ijs dus nog steeds glad, helemaal met steenhard geworden zomerbandjes. (bij -3 zijn dat 4 moleculaire laagjes)
Daaronder verdwijnen die twee moleculaire laagjes en is ijs inderdaad niet glad meer, maar dan zijn de zomerbandjes nog harder en heb je daarmee zeker geen grip meer.
Dus ook met hele dunne bandjes, die zoals jij zegt het sneeuwmengsel of ijs laten smelten, krijg je de werking van een schaats, het smeltwater tussen keiharde band en ijs zorgt dat je alle kanten op glijdt.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 24-01-2019 19:56 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Teijgetje Maar de zomer band is meestal breder dus ik zou verwachten dan die dan wel grip had vanwege de lagere druk. Ik dacht dat het bij -30C was maar laat het dan -35C zijn. Dan moet je wel naar heel Noord-Finland denk ik :+

ooit in dit topic voorbijgekomen dat ze grit strooien ipv zout in zulke koude omstandigheden omdat de sneeuw dan niet meer smelt.

Het is ook een beetje academische discussie want Tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
@franssie
Ik denk dat de breedte van een band niet meer uitmaakt als het rubber zo hard geworden is van de kou dat het niets meer "pakt" op ijs. Ook met lage spanning niet.
Die lage spanning helpt volgens mij alleen iets bij rulle sneeuw of zachte grond.

Zout strooien heeft alleen zin als het met auto`s tot pekel gereden wordt, en het liefst op een bijna sneeuwvrije weg zodat de natte pekel zorgt dat de weg niet kan bevriezen.
Ik heb strooizout om onze brug te strooien (lekker goedkoop per 1200 kg) maar daar gebeurt niets mee als je niet ook er over rijdt.
Zout (NaCL) heeft inderdaad een ondergrens tot hoever het het vriespunt kan verlagen van water (onder druk gesmolten sneeuw en ijs), kom je onder die max dan moet je overstappen op CaCL wat duurder is.
En dat werkt ook op een gegeven moment niet meer.
Steentjes zijn milieuvriendelijker en zorgen dat de bovenlaag "ruw" wordt, je hebt dus geen haast sneeuwvrije weg en veel verkeer erover nodig.
Je moet ze alleen wel na de winter opvegen.
Zoiets als zand op ijs strooien, je lost/smelt het ijs niet weg maar je hebt wel gelijk een stroef oppervlak.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 24-01-2019 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ja dat probeerde ik te zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Haha, een collega van me zit altijd zo stoer te doen over z'n winterbanden. Vertelt hij vanmorgen dat ze deze week afgekeurd zijn bij de APK. Dan snap je echt iets niet hé :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Cheesy Klinkt 'stoer', maar dan moet je er ook bijvertellen waarom die winterbanden dan zijn afgekeurd? :?

Onvoldoende profiel? Verouderd/droogtescheuren? Of iets anders?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Profiel < 1,6 mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dan zijn 't geen winterbanden meer, maar eerder (semi)slicks... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Teijgetje schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 20:32:
@franssie
Ik denk dat de breedte van een band niet meer uitmaakt als het rubber zo hard geworden is van de kou dat het niets meer "pakt" op ijs. Ook met lage spanning niet.
Als dat zomerbandrubber hard is geworden door de lage temperatuur en de spanning is te laag, betekent het dat de rubber het gewicht van de auto moet dragen. De spanning is namelijk te laag om de bandvorm maar enigszins te behouden. Dat heeft tot gevolg dat het harde rubber teveel vervormt (door het gewicht van de auto).
Dat zal het verharde rubber niet goed verdragen: er zullen microscheurtjes ontstaan, met een toenemend risico op een klapband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Hilarisch hoe dat geitje op de achtergrond lekker omhoog tuft :D

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
azz_kikr schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:49:
Hilarisch hoe dat geitje op de achtergrond lekker omhoog tuft :D
Of gaat ie naar beneden? (nieuwe internet hypefoto ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Weer tijd om te wisselen? Of zal er nog sneeuw vallen na die 19 graden...? Ik woon alleen niet in Limburg :9

https://www.rtlnieuws.nl/...-kan-het-19-graden-worden

[ Voor 7% gewijzigd door EWK op 22-02-2019 20:17 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
EWK schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 20:17:
Weer tijd om te wisselen? Of zal er nog sneeuw vallen na die 19 graden...? Ik woon alleen niet in Limburg :9

https://www.rtlnieuws.nl/...-kan-het-19-graden-worden
ik twijfel ook al om weer te gaan wisselen, zeker met zicht op verbruik en lange termijn weerbericht...

wat zal wijsheid zijn? :? :? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Boomster schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 19:19:
[...]

ik twijfel ook al om weer te gaan wisselen, zeker met zicht op verbruik en lange termijn weerbericht...

Ik zal er wel spijt van krijgen, maar ga het wel doen. Heb er een hekel aan om te doen, maar dan is het ook maar weer klaar.

[ Voor 16% gewijzigd door EWK op 23-02-2019 20:29 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Laatst online: 12-06 11:44

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

Heb voor volgende week afspraak staan bij de dealer om banden te laten wissel naar zomer slofjes.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:16

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Ik heb de winterbanden op staaltjes zitten, en krijg ergens komende dagen nieuwe remschijven en remblokken binnen, ik wissel de velgen wel wanneer ik die onderdelen monteer.

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 23-02-2019 22:27 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 22:09
Fireshade schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:33:
[...]

Als dat zomerbandrubber hard is geworden door de lage temperatuur en de spanning is te laag, betekent het dat de rubber het gewicht van de auto moet dragen. De spanning is namelijk te laag om de bandvorm maar enigszins te behouden. Dat heeft tot gevolg dat het harde rubber teveel vervormt (door het gewicht van de auto).
Dat zal het verharde rubber niet goed verdragen: er zullen microscheurtjes ontstaan, met een toenemend risico op een klapband.
Dat hoor ik vaker maar: je banden worden toch sowieso wel warm op asfalt? Door de rolweerstand worden banden toch vaak wel warm. Heb je de eerste kilometers niets aan natuurlijk, of met sneeuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:16

DropjesLover

Dit dus ->

Waah schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:36:
[...]

Dat hoor ik vaker maar: je banden worden toch sowieso wel warm op asfalt? Door de rolweerstand worden banden toch vaak wel warm. Heb je de eerste kilometers niets aan natuurlijk, of met sneeuw.
Inderdaad... Maar ook als je stil staat moeten de banden het gewicht van de auto dragen ;)

In verband met de warmte inbreng (en bijbehorende stijging van de druk) door de rolweerstand moet je je banden ook op de juiste druk zetten in de eerste paar kilometer en niet na 50km snelweg.

[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 24-02-2019 09:34 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:39
Zoo. Morgen weer om naar de zomerbanden. Een weekje later dan gepland,
Maar gezien de voorspellingen verwacht ik geen gekke omstandigheden meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
p.d.akkerman schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 23:40:
Zoo. Morgen weer om naar de zomerbanden. Een weekje later dan gepland,
Maar gezien de voorspellingen verwacht ik geen gekke omstandigheden meer
idem dito! ik heb donderdag de banden verwisseld, grappig om te zien dat het verbruik direct weer omlaag gaat, mijn verwachte kilometrage voor een volle tank is nu 900 km, terwijl met winterbanden maximaal 750 km gereden kan worden in optimale omstandigheden...

Fijn, die hogere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Vandaag op de A6 bij afslag Almere muziekwijk in de wolkbreuk. Bijna iedereen zette zijn of haar auto op de vluchtstrook. Leuk die brede zomerbandjes maar op mijn all seasons niets last van water (wel 50 km/u vanwege zicht).

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 12-07-2019 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Daarmee impliceer je dat het type banden de reden was om aan de kant te gaan staan. Het is niet dat zomerbanden per definitie slechter water kunnen afvoeren dan all-seasons of winterbanden.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:28:
Daarmee impliceer je dat het type banden de reden was om aan de kant te gaan staan. Het is niet dat zomerbanden per definitie slechter water kunnen afvoeren dan all-seasons of winterbanden.
Klopt, dat impliceer ik inderdaad. Er is minder ruimte voor water omdat de groeven minder diep zijn, er is fysiek minder ruimte om het water af te voeren. Daarnaast hebben veel mensen veel te brede banden voor het gewicht van hun auto en dan gaat het gewoon schaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
franssie schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:56:
[...]

Klopt, dat impliceer ik inderdaad. Er is minder ruimte voor water omdat de groeven minder diep zijn, er is fysiek minder ruimte om het water af te voeren. Daarnaast hebben veel mensen veel te brede banden voor het gewicht van hun auto en dan gaat het gewoon schaatsen.
Uit tests blijkt wat anders wat betreft aquaplaning..
http://www.tyrereviews.co...-UHP-Winter-Tyre-Test.htm

Of deze waar all season er beroerd uit komt:
http://www.tyrereviews.co...Bild-Winter-Tyre-Test.htm

Als laatste denk ik dat de meeste auto's in de zomer gewoon dezelfde breedte hebben als in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hele brede sloffen zijn idd niet je-van-het bij plensbuien.

Maar je kunt nog zo'n goede regen(zomer/winter/4-seizoens)band hebben, als het profiel vrijwel niet meer aanwezig is, is het einde oefening...

Vroegâh vaak discussies gehad met leasemaatschappijen die weigerden om banden te (laten) verwisselen. Ze hadden immers nog het wettelijk toegestane profiel. ;w
Tja; maar met amper 2mm profieldiepte, gaat je auto toch zwemmen bij die enorme plensbuien. Zeker als dan achteraan de banden met het minste profiel zitten... :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@GAIAjohan Dat zijn allemaal winterbanden. In de tweede test staat slechts een all season reference.
Nu klopt dat wel voor wat betreft het profiel argument maar ik zie lever een test waar ze all seasons gebruiken.
Maar misschien had bijna iedereen een massa aanval (gebeurd) en als er dan een schaap over de dam is ... in ieder geval, mijn Vredesteins deden het prima met aangepaste snelheid.

@ehtweak ik denk dat dat klopt, de paar jaar dat ik winterwielen had, had ik bewust smallere velgen en dus banden. Maar sowieso lijkt het gaaf om op een te brede band rond te rijden. Bij een aantal auto's heb ik daarom nieuwe velgen en banden laten monteren met een smallere band ook in de zomer, vanwege aquaplaning en spoorzoeken bij spoorvorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:56:
[...]

Net even 2 willekeurige banden opgezocht, beide 205/45R17:

Zomerband: Michelin Pilot Sport 3: profieldiepte = 8mm
All-Season: Vredestein Quatrac 5: profieldiepte = 8mm

Geen verschil dus.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Herko_ter_Horst 8mm voor die Michelin had ik inderdaad minder verwacht. Ik rij zelf op de QT5 van Vredestein, heerlijke band.

Pagina: 1 ... 13 ... 24 Laatste