Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Roenie schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 05:21:
[...]
Dat is toch te testen? :?

Wat is eigenlijk je punt? :?
Ik ben geen autobandentester, en ik denk niemand hier. Mijn punt is al duidelijk dacht ik, je praat over zomerbanden en geeft een random iets aan, wat al jarenlang zo is.
Roenie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:43:
Over profieldiepte: iets waar je vaak niet bij stil staat is dat nieuwe banden niet allemaal dezelfde profieldiepte hebben. Ieder merk, maar ook ieder type binnen een merk, kan een andere diepte hebben. Dat kan variëren van ongeveer 6mm tot en met 9mm. Die informatie is vaak niet heel makkelijk te vinden. Maar die paar mm bij een nieuwe band kan wel duizenden kilometers verschil maken uiteraard.
Dus wat is je punt wat je met dit bericht wilt maken over zomerbanden in een Winterbanden topic.
Er was geen quote of discussie gaande waar je op reageerde

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:49:
[...]

Ik ben geen autobandentester, en ik denk niemand hier. Mijn punt is al duidelijk dacht ik, je praat over zomerbanden en geeft een random iets aan, wat al jarenlang zo is.
[...]

Dus wat is je punt wat je met dit bericht wilt maken over zomerbanden in een Winterbanden topic.
Er was geen quote of discussie gaande waar je op reageerde
Soms komt er zoiets in mij op. Daarnaast zag ik geen zomerbandentopic en om voor die opmerking nu een heel topic te openen gaat wat ver.

Maar goed. Sla mijn bericht maar gewoon over 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:58
Dag allemaal,

Vandaag heb ik mij winterbanden weer verwisseld voor het zomerrubber. Ik ben positief: laat de lente maar komen!
Ik heb echter een vraag: mijn garage gaf aan dat de twee voorbanden van het wintersetje eigenlijk versleten zijn.
Nu wil ik ter voorbereiding van de volgende winter alvast nieuwe banden erop laten zetten.
Maakt het uit dat er achter en voor verschillende types op zitten? dwz niet allemaal dezelfde merk/type?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Boomster schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:37:
Dag allemaal,

Vandaag heb ik mij winterbanden weer verwisseld voor het zomerrubber. Ik ben positief: laat de lente maar komen!
Ik heb echter een vraag: mijn garage gaf aan dat de twee voorbanden van het wintersetje eigenlijk versleten zijn.
Nu wil ik ter voorbereiding van de volgende winter alvast nieuwe banden erop laten zetten.
Maakt het uit dat er achter en voor verschillende types op zitten? dwz niet allemaal dezelfde merk/type?
Liefst op de vooras dezelfde afmeting, maar merk en type kan anders dan op achteras.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57
Op dezelfde as is het sterk aanbevolen dezelfde maat en type banden en het verschil met betrekking tot slijtage en ouderdom klein te houden. Voor en achter mogen gewoon verschillen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 10:19
Wij hebben net een nieuwe S max gekocht en zijn in twijfel voor een nieuwe set banden. Ofwel zomer ofwel all season. We rijden 20k km per jaar, wonen in Oost-Vlaanderen en hebben op zich weinig zin om banden vaak te wisselen en zien onze zomervelgen veel liever (19” 245/45).
Ofwel kiezen we voor een type pirelli scorpion all verde all season band( nog enigszins betaalbaar ivm de crossclimate 2) ofwel voor een top zomerband.
Mijn vrouw rijdt zeker niet hard, is een rustig type. Belangrijk is dat de band een lange levensduur heeft, aangenaam rijdt (feedback, geluid),..

Wat is jullie advies? Zomer / all season en welk type band juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:58
mysticwizard schreef op zondag 18 juni 2023 @ 07:25:
Wij hebben net een nieuwe S max gekocht en zijn in twijfel voor een nieuwe set banden. Ofwel zomer ofwel all season. We rijden 20k km per jaar, wonen in Oost-Vlaanderen en hebben op zich weinig zin om banden vaak te wisselen en zien onze zomervelgen veel liever (19” 245/45).
Ofwel kiezen we voor een type pirelli scorpion all verde all season band( nog enigszins betaalbaar ivm de crossclimate 2) ofwel voor een top zomerband.
Mijn vrouw rijdt zeker niet hard, is een rustig type. Belangrijk is dat de band een lange levensduur heeft, aangenaam rijdt (feedback, geluid),..

Wat is jullie advies? Zomer / all season en welk type band juist?
Je schrijft top zomer band maar je doelt op winterband denk ik? Als je nu nog nieuwe zomerbanden hebt zou ik denk ik zelf voor winterbanden gaan. Als je in de winter de weg op moet. Tegenwoordig blijf ik gewoon thuis als er winters weer voorspeld is. :+ We zijn geen wintersporters dus ik zou zelf niet eens meer voor winter/AWs gaan tegenwoordig. Heb een leaseauto dus kan wel wisselen naar winter maar er zijn jaren dat ik dat niet gedaan heb omdat ik het totaal overbodig vind eigenlijk in mijn situatie.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Neen we twijfelen effectief om het hele jaar door op zomerbanden of op all season banden te rijden.
Gezien we in Belgie wonen en nooit echt lange strenge winters hebben weten we het zo niet..
We gaan ook nooit op wintersport

[ Voor 8% gewijzigd door mysticwizard op 18-06-2023 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
@mysticwizard De eerste vraag is kan/wil je de auto laten staan op een dag met sneeuw? Als het nee is dan denk ik niet dat het verstandig is de auto op zomerbanden te laten staan tijdens de winter. Ik ben niet bekend met Oost Vlaanderen (heuvelachtig ja/nee) en hoe actief ze in belgie zijn wegen weer begaanbaar te maken. Met een zomerband in de sneeuw heb je een stuk minder marge dan een all seaon of winterband.

Zelf rijd ik een Kia Niro op Continental All Season Contact banden zodat ik ook in een winterse bui op pad kan. Wat betreft slijtage ze zitten er nu 50k km onder. De voorbanden hebben iets minder dan 4mm profiel en moeten voor de winter vervangen worden.

Ik zat even op internet te kijken voor jouw bandenmaat en dat zijn best prijzige banden en Michelin die zo'n 270 euro per band vraagt, outch! Niet te min zou ik zeker bij een all season band omdat deze zowel in de zomer als winter moet presteren naar een band die goed uit de test komt.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Oost-Vlaanderen is behoorlijk plat (helemaal niet heuvelachtig). Als het sneeuwt is het niet evident om de wagen thuis te laten, het kan wel maar zal zeker niet altijd mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
mysticwizard schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:40:
Oost-Vlaanderen is behoorlijk plat (helemaal niet heuvelachtig). Als het sneeuwt is het niet evident om de wagen thuis te laten, het kan wel maar zal zeker niet altijd mogelijk zijn.
En het is een nieuwe wagen met nieuwe zomerbanden? Dan zou ik zelf een setje winters nemen en lekker wisselen als het moet. Het is een vrij zware auto met FWD. Als je in de winter wel eens de weg op moet dan zijn goede banden toch wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Neen de zomerbanden zijn versleten die op de grote velgen zitten. Het is te zeggen, 2 volledig versleten en 2 die nog een beetje kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
mysticwizard schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:52:
Neen de zomerbanden zijn versleten die op de grote velgen zitten. Het is te zeggen, 2 volledig versleten en 2 die nog een beetje kunnen.
Ah, ok. Dan zou ik denk ik AWs nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
We hebben trouwens nog 2 zomerbanden die wel eventjes meekunnen. Zouden we deze 2 kunnen opgebruiken en combineren met all season banden of is dat sterk af te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
In de zomer zou het nog kunnen, maar in de winter zou ik persoonlijk niet met een dergelijke combinatie willen rijden kan je onvoorspelbaar gedrag krijgen in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:00
mysticwizard schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:43:
We hebben trouwens nog 2 zomerbanden die wel eventjes meekunnen. Zouden we deze 2 kunnen opgebruiken en combineren met all season banden of is dat sterk af te raden?
Ik zou er niet aan beginnen, je krijgt dan verschil in grip voor/achter en zeker als je grip achter verliest sta je zo achterstevoren. De kans is natuurlijk niet zo groot, maar ik zou het risico niet nemen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Ondertussen nog wat verder opgezocht en we neigen momenteel het meeste naar de continental allseasoncontact. De pirelli scorpion blijkt soms toch een stuk minder te scoren op een nat wegdek maar de continental precies toch beter zijn mannetje staat. Scheelt nog steeds €30/band ivm de michelin cc2.

Iemand die specifiek ervaringen kan delen over de continental banden? Rolgeluid, verbruik, levensduur,..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
@mysticwizard
Ik kan niet echt een vergelijk geven tussen de Continental en andere banden, alleen tijdens de proefrit heb ik de Niro gereden met als ik het goed herinner Michelin zomerbanden en die vond ik tijdens de proefrit vrij duidelijk hoorbaar en zijn de Continentals stiller.

De Niro is geen auto die uitnodigt tot sportief rijgedrag, sportief rijgedrag is in het algemeen niet bevorderlijk voor de levensduur van je banden. Met een niet zo sportief rijgedrag resulteert dat voor mij dat ze na 50k km net onder 4mm profiel zitten, als winterband niet meer geschikt, maar voor de zomer voldoen ze nog prima. Ik schat dat ze als zomerband nog 10 tot 20k km kunnen doen voordat ze versleten zijn.

Wat betreft verbruik las ik in een test van een paar jaar geleden dat de Continental hoog score wat betreft lage rolweerstand, in hoeverre dat effect heeft op brandstofverbruik in de praktijk durf ik niet te zeggen, ik heb de Niro afgezien de proefrit alleen op de Continentals gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en we gaan het weer hebben over winterbanden. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:47
Ben ook weer aan nieuwe banden toe op mijn winterwielen voor mijn Opel Ampera-e.
Ik heb er nu Bridgestone Blizzak LM005 onder zitten en ben ik blij dat ze op zijn, want wat maken die een pleurisherrie, al sinds het begin een constant luid zeurend en zoemend geluid. Het was iedere keer een verademing als de Michelin Primacy 3 zomerbanden er weer onder gingen. Wat een verschil.

Ik zit er over te denken om voor mijn winterwielen nu alls seasons te nemen, want echte winter -of liever gezegd sneeuw- banden zijn in het milde Nederlandse klimaat eigenlijk gewoon onzin, zeker als je nooit met wintersport gaat. Eigenlijk zouden all season banden dan ook "mild climate" banden moeten heten.

Goede banden testsites zoals Tyre Reviews hebben dan ook twee categorieën met verschillende uitkomsten: gebieden met echte winters, en gebieden, zoals de onze, waar sneeuw eerder uitzondering is dan de regel. Dus hooguit een paar dagen per jaar. En laten daar goede all seasons beter presteren dan sneeuwbanden! Tyre Reviews heeft ook gezegd dat als sommige all season banden in de winter test mee zouden doen, deze in de top drie zouden zitten, dus dat zegt al wat.

Wel wil ik in de zomer op zomerbanden blijven rijden, want dat rijdt echt zoveel beter. En dan voor de winter dus een goede all season band. Ze moeten in ieder geval aan de twee volgende minimale eisen voldoen: ze moeten over velgrandbescherming beschikken en ze moeten vooral stil zijn.

Mijn shortlist is als volgt:
1. GoodYear Vector 4Seasons Gen-3
2. Hankook Kinergy 4S2 H750
3. Uniroyal Allseason Expert 2

Ik heb hier bewust de Michelin CrossClimate 2 niet tussen staan. Die vind ik niet alleen veel te duur voor wat ze bieden maar hebben zij slechts 6.5 mm profiel waar de meeste andere merken op 7.5-8.5 mm zitten!
De Continental AllSeasonContact zou nogal luidruchtig zijn dus die heb ik er om die reden er ook niet bij gezet.

Wie heeft er ervaring met bovenstaande 3 banden, liefst in de maat 215/50/R17, en dan met name het afrolgeluid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25
Ik heb de GoodYear Vector 4Seasons Gen-3 in 225/45/18 en vind ze fijner dan de merk zomer en winterbanden die ik eerst had. Heb ze ook 2 andere vrienden aangeraden en die zijn er ook blij, met name geluid:)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Zojuist heeft Tyre Reviews een nieuwe winterbandentest online gezet.
Interessant hierbij is dat ze de Hankook Kinergy 4S2 H750 all season band mee hebben laten lopen en een zomerband ter vergelijk.

Het leuke is dat de all season band gewoon net zo goed presteert als de gemiddelde winterband in deze test. Dit maakt het dus eigenlijk de ultieme “winter” band voor landen met een mild klimaat zoals de onze en dat de band zelfs incidenteel sneeuw prima kan handelen.

Ik denk er dus sterk aan deze te kopen.

In deze test heeft overigens de Bridgestone Blizzak LM005 gewonnen, samen met de Michelin Pilot Alpin 5. Qua geluid (en dus comfort) kan ik het helaas niet met hem eens zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Bandentesten doen vaak de vergelijking tussen all season en winter obv sneeuw maar persoonlijk vind ik dit niet de belangrijksye eigenschap omdat ik sporadisch in sneeuw rij in nl.

Naast geluid en verbruik vond ik het vooral belangrijk dat de band goed presteert in weer waar het link kan zijn en de grip het verschil van maken: dat is vaker nat weer dan sneeuw in nl.
Maar algemene handling is ook zeer belangrijk en merk je bij iedere rit.

Allseason presenteren vaak beter in regen dan zomer banden onder de 8 graden.

Geen idee hoe die hankook daarop scoort trouwens maar ik zou voor nl weer snow handling niet t zwaarste mee laten wegen :)
Tegelijk, top segment allseadon banden ligt qua specs erg dicht bij elkaar. Ik heb toen getwijfeld tussen vector en crossclimate maar dat de vector 30% goedkoper waren en 30% langer meegingen trok mij over de streep. Die dingen zou ik ook bij hankook checken. mn bandenboer vertelde dat sommige banden bewust met minder mm worden geleverd om zo beter uit de testen te komen

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 02-10-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Vredestein Quatrac Pro hoef je overigens niet meer te doen... nou al een paar keer tegengekomen bij diverse auto's. Er zitten 2 lijnen in het profiel die na verloop van tijd blaren geven, vervolgens kan je over de hele omtrek van de band de rubber stukken er zo aftrekken.
De normale Quatrac5 in kleinere maten is dan wel weer redelijk.

Heb nu de Goodyear Vector G3. Heb die dingen vervloekt ivm rijgeluid en gebrek aan grip tov de Vredestein Quatrac5 die ik daarvoor had. Afgelopen week de auto uit laten lijnen... muisstil en met zekerheid de bochten door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-03 18:24
Ik lees even mee.
Onze zomer en aparte winterset zijn ook toe aan vervanging. We rijden in onze Astra K max 10000 per jaar en gaan niet op wintersport.
Wel wonen we aan de Duitse grens en komen dan ook regelmatig in Duitsland.
De auto staat doordeweek vaak stil omdat de vrouw op de fiets naar het werk gaat. En ikzelf nog een auto van de zaak heb (zonder bijtelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Winterbanden kun je dit jaar nog wel ff mee wachten, het is nog 20 graden buiten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Vandaag Michelin crossclimate2 banden laten monteren op de zomerset, 225/45R17 op onze Opel Astra K SportsTourer.
Op dit moment een mooie actie bij Euromaster.
Al kwam mijn lokale bandenboer toch met een betere prijs.

De winterset is verkocht. Voor ons prima zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
petertje30 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:23:
Vandaag Michelin crossclimate2 banden laten monteren op de zomerset, 225/45R17 op onze Opel Astra K SportsTourer.

Ik wil hetzelfde doen, maar moet eerst nog m'n zomerset oprijden, die is nu met 5mm nog te goed.

Ben er klaar mee om 2x per jaar me banden te moeten wisselen. Dus lijken all seasons me een goede oplossing.

Dit jaar eerst maar eens kijken wat ik er van merk als ik de banden niet wissel. Misschien kom ik er nog wel op terug.

LG OLED C2 65" | Playstation 5 Pro LE | Nintendo Switch OLED | Sonos Arc Ultra Sub 4 | 2x Sonos Five Sub Gen 3 | Philips PureProtect Pro 4200 | VW Golf MK 7.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
ZesBarkiePK schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:37:
[...]

Ik wil hetzelfde doen, maar moet eerst nog m'n zomerset oprijden, die is nu met 5mm nog te goed.

Ben er klaar mee om 2x per jaar me banden te moeten wisselen. Dus lijken all seasons me een goede oplossing.

Dit jaar eerst maar eens kijken wat ik er van merk als ik de banden niet wissel. Misschien kom ik er nog wel op terug.
Ik heb de zomerbanden en de winterset nog goed kunnen verkopen. Ook in wat mindere staat prima handel op mp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
petertje30 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:23:

Welke aanbieding? Als ik via de sites kijk zijn ze 1 van de duurste.

Via bandenconcurrent een stuk goedkoper (exclusief montage)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SG6d4jLeZ6qziisUZdIzy6qi4yE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AQlBG5F7xIhTPUgiZ5X8rB4V.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lPJVuO9cBTU3AEJSjC-FptOrsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/itsdgUJU6CGrmMtUEo7fQTbL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:57

mrc4nl

Procrastinatie expert

Hackus schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:54:
Winterbanden kun je dit jaar nog wel ff mee wachten, het is nog 20 graden buiten :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdjCm4pixDsRz_TUpC6Re2x2Uhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnRc6yP9iWRUgAVnzTi5fW0d.jpg?f=fotoalbum_large

Was vanochtend rond de 3 graden. brrr. hoef gelukkig niet te wisselen met mn vierseizoens :P

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Vorkie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:45:
Welke aanbieding? Als ik via de sites kijk zijn ze 1 van de duurste.

[knip]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqJjKijYL42dxyJFGLYAWBMyXbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/46CkbR6y6ApZV3X84Mg005LC.png?f=fotoalbum_large

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

mrc4nl schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:52:
[...]

[Afbeelding]

Was vanochtend rond de 3 graden. brrr. hoef gelukkig niet te wisselen met mn vierseizoens :P
Er zijn maar enkele uren temperaturen die de komende weken beter te rijden zijn met winterbanden dan met zomerbanden, even aangenomen dat er met deze temperaturen geen sneeuw valt :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XH_uUhLHYg2s6q0OA452bL1VoIU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9Y74KWoceuI4HOjZesuGk3rg.png?f=user_large

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hackus schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:02:
Pirelli Scorpion Winter MO 235/60/18 103H(tot 210km)
Rij toch niet hard met dit weer. Zijn nog best stil voor onder GLE 300d.
Dit weekend gaan die winterwielen er op. heb afgelopen seizoen ~17dkm gereden dus kan nog prima seizoen mee

[ Voor 53% gewijzigd door Hackus op 17-10-2023 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hackus schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:28:
[...]

Dit weekend gaan die winterwielen er op. heb afgelopen seizoen ~17dkm gereden dus kan nog prima seizoen mee
Wat zegt je km-stand over de staat van de banden? Is profieldiepte niet beter om te kjken dan de km-stand ? ;) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd @Aldusso Sommige mensen hebben nog amper 2mm profiel over na 10kkm, terwijl anderen rustig 40kkm of meer halen... ;)

Alles afhankelijk van weke massa tussen hoofdsteun en stuur. :+

Boven speelt bij banden ook de ouderdom (DOT) een rol. Het rubber(mengsel) droogt uiteindelijk uit en wordt harder/brosser.
En winterbanden met <4mm profiel? Dat zijn geen winterbanden meer...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Aldusso schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:58:
[...]

Wat zegt je km-stand over de staat van de banden? Is profieldiepte niet beter om te kjken dan de km-stand ? ;) :D
Ze zijn spekglad 8)7
someone questions my intelligence :+

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 17-10-2023 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ehtweak schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:01:
Idd @Aldusso Sommige mensen hebben nog amper 2mm profiel over na 10kkm, terwijl anderen rustig 40kkm of meer halen... ;)

Alles afhankelijk van weke massa tussen hoofdsteun en stuur. :+

Boven speelt bij banden ook de ouderdom (DOT) een rol. Het rubber(mengsel) droogt uiteindelijk uit en wordt harder/brosser.
En winterbanden met <4mm profiel? Dat zijn geen winterbanden meer...
Banden zijn van week 31/2021.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
laurens0619 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:36:
Bandentesten doen vaak de vergelijking tussen all season en winter obv sneeuw maar persoonlijk vind ik dit niet de belangrijksye eigenschap omdat ik sporadisch in sneeuw rij in nl.

Naast geluid en verbruik vond ik het vooral belangrijk dat de band goed presteert in weer waar het link kan zijn en de grip het verschil van maken: dat is vaker nat weer dan sneeuw in nl.
Maar algemene handling is ook zeer belangrijk en merk je bij iedere rit.

Allseason presenteren vaak beter in regen dan zomer banden onder de 8 graden.

Geen idee hoe die hankook daarop scoort trouwens maar ik zou voor nl weer snow handling niet t zwaarste mee laten wegen :)
Tegelijk, top segment allseadon banden ligt qua specs erg dicht bij elkaar. Ik heb toen getwijfeld tussen vector en crossclimate maar dat de vector 30% goedkoper waren en 30% langer meegingen trok mij over de streep. Die dingen zou ik ook bij hankook checken. mn bandenboer vertelde dat sommige banden bewust met minder mm worden geleverd om zo beter uit de testen te komen
Dan zou ik eens op tyrereviews.co.uk kijken. Die doen in een test voor vierseizoenenbanden ook een zomerband en winterband erbij (en ook andersom) en dan onder alle omstandigheden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Gonadan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:16:
[...]

Dan zou ik eens op tyrereviews.co.uk kijken. Die doen in een test voor vierseizoenenbanden ook een zomerband en winterband erbij (en ook andersom) en dan onder alle omstandigheden.
Dat is wat mij betreft ook een van de weinige goede sites voor bandenreviews :)

Maar daar is wel hetzelfde. Als je de allseason review leest dan komt de crossclimate 2 er als overall winner uit.
Echter als je inhoudelijk gaat kijken dan is het een dure band die het beter doet in sneeuw, maar wel weer slechter in nat weer en dry handling.
Het is afhankelijk per land welke omstandigheden belangrijk zijn. Voor nederland vind ik nat weer en dry handling belangrijker dan sneeuw maar voor zuid duitsland is dat misschien weer andersom en is de crossclimate2 een "terechte winnaar". Die reviews moet je dus wel echt inhoudelijk lezen en mappen aan het land waar je woont + wanneer je de weg op gaat en niet zomaar kijken welke er bovenaan staat

Ze sluiten in de review ook hiermee af:
Michelin, give this all season tyre more wet performance for the next iteration, even if it comes at the expense of some of that snow performance, and the segment will have an unrivalled king once again. There's no denying the CrossClimate 2 is the best all season tyre money can buy in the dry and snow, but I just think wet should be more important.
Helemaal eens voor Nederland :)

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 27-10-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:09
Over de breedte van een winterband is al eerder gediscussieerd in dit topic.

Maar zojuist heeft TyreReviews een video geupload waarin ze verschillende breedtes hebben getest.
Namelijk 205, 225, 255 en 275. Met op zich wel interessante uitkomsten.

YouTube: Wide vs Narrow Winter Tires Tested - What's REALLY Better on Snow an...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

saveljos schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:29:

Maar zojuist heeft TyreReviews een video geupload waarin ze verschillende breedtes hebben getest.

YouTube: Wide vs Narrow Winter Tires Tested - What's REALLY Better on Snow an...
Ik houd me gewoon aan het advies van Mercedes, en blijf de standaard maat winterbanden gebruiken. Ook zonde om in de winter mijn dure AMG velgen te verkloten.

* Belangrijkste is een goede band voor de weersomstandigheden waarin jij rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
Ik had het wel interessant gevonden hoe de verschillende bandenmaten in verse sneeuw zouden presteren gevoelsmatig zou je dan grotere verschillen krijgen dan op een geprepareerde sneeuwbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verse sneeuw kom je zelden tegen, tenzij je vooraan rijdt bij een flinke sneeuwbui. Dat zijn echter omstandigheden wanneer je (als het goed is) nog een paar stapjes extra voorzichtig rijdt. :P
saveljos schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:29:

Yes, eindelijk _O-

Blijkt dat ik toch altijd goed zat met mijn instelling. Ik ben met regelmaat weggehoond omdat ik op 235 winterbanden (of vierseizoenen) reed maar mijn argumentatie was dat het überhaupt kiezen van een goede band reteveel belangrijker was dan hoe breed hij was. Ik heb geen zin om continu op smalle bandjes te rijden omdat ze bij bepaalde omstandigheden dan ineens theoretisch marginaal beter zouden zijn. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:24
Met de voorspelde kou van de komende we(e)k(en), sta ik nu voor de keuze om de winterbanden er onder te leggen. Op zich is het weer goed en wellicht beter dan over een paar weken om dit klusje te doen, maar ik zie er wel tegenop.

Wat er nu onder ligt zijn Toyo Proxes R39 met 5à6mm profiel.
Wat ik heb zijn Dunlop SP Winter Response met 5-7mm profiel.

Een vriend die automonteur is, vindt winterbanden onzin voor Nederland.

Wat is jullie idee hierover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
LA-384 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:03:
Doet hij ook schadeherstel?
Lees de voorgaande 45 pagina's O-)

Ik ben blij met mijn nieuwe Goodyear Vector 4 Seasons Gen3. Vorige winter moest ik maar hopen dat het niet ging sneeuwen, nu heb ik de perfecte banden voor -2 in de ochtend en 12 graden in de middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:03

-tom-562

Oliesjeik

Met de voorspelde kou van de komende we(e)k(en), sta ik nu voor de keuze om de winterbanden er onder te leggen. Op zich is het weer goed en wellicht beter dan over een paar weken om dit klusje te doen, maar ik zie er wel tegenop.

Ja, en ik heb automaat automotive Engineering gestudeerd en ik vind het geen onzin

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Persoonlijke mening: winterbanden zijn voor het Nederlandse klimaat overbodig. Voor het Nederlandse klimaat rijd je dan eigenlijk het grootste deel van de winter op mindere banden voor de 2 dagen in het jaar dat er een centimeter sneeuw valt.

Voor het Nederlandse klimaat kan je beter, als je al 2 setjes wilt, een set zomer en een set goede vierseizoensbanden nemen.
RemcoDelft schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:21:
[...]
Doet hij ook schadeherstel?

[...]
Lees de voorgaande 45 pagina's O-)

Ik ben blij met mijn nieuwe Goodyear Vector 4 Seasons Gen3. Vorige winter moest ik maar hopen dat het niet ging sneeuwen, nu heb ik de perfecte banden voor -2 in de ochtend en 12 graden in de middag.
Spreek je hier jezelf niet tegen? :p Winterbanden geen onzin vinden voor NL maar zelf op vier seizoen rijden? :p

* MK_ rijdt zelf ook op Goodyear Vector 4 Seasons Gen3. Althans, over een week, want dan was pas plaats om de te monteren. Nu een mix van voor Vredestein Quatrac Pro voor ( :r ) en zomerbanden achter ( :r , zo gekocht). Snel verandering in brengen :p

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Hier nog steeds in dubio welke banden te nemen.
De GoodYear Vector 4Seasons Gen-3 of toch de goedkopere, maar eveneens prima geteste, Hankook Kinergy 4S2 H750. Prijsverschil is toch zo'n €23,- per band. Bij diverse online bandenboeren kosten de Hankooks nu €115,- per stuk in de maat 215/50/r17 (helaas een dure maat) en de GoodYears €138,-. Bij die online boeren kun je een montagepunt selecteren en kost je montage en balanceren rond de €15,- per wiel. Dan kom ik voor vier banden uit op €520,-.

Ook heb ik bij verschillende kleine autogarages, waaronder één van de montagepunten hier in de buurt, ook een prijsopgave laten doen als ik de Hankooks bij hun zou bestellen. Ik gun dan eigenlijk liever de garage die ze monteert de winst i.p.v. de online bandenboeren. Die offerte luidde echter: €651,67 voor exact dezelfde banden incl. montage. Een dorpsgarage hier rekent zelfs €680,-. Dan ben ik toch gek als ik ze niet bij die online bandenboer bestel en ze alleen door hun laat monteren en balanceren? Ik had het liever die garage gegund, maar een prijsverschil van €134,67 of €160,- is me dan toch net even te groot.. Ik blijf het dan eigenlijk ook vreemd vinden dat die garages zich wel als montagepunt voor online bandenboeren beschikbaar stellen en zo hun eigen bandenverkoop laten wegkapen.

Maar door zo veel meer te rekenen vragen ze er ook wel zelf om. Aan de andere kant zijn de niet-online bandenboeren als Profile Tyrecenter, Euromaster en Kwik Fit nog weer duurder met hun banden en rekenen ze ook nog eens heel veel voor montage en balanceren. Ze hebben wel vaak acties voor vier halen en drie betalen, maar zelf dan zijn ze nog een stuk duurder dan wanneer je de banden bij de online bandenboeren bestelt. Het kan de moeite zijn eens de prijsvergelijkingssite voor autobanden "Bandenspotter" van Autoweek te proberen. De prijsverschillen met garages en de hierboven genoemde bandenboeren zijn echt enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Juist niet, want zij hopen dat je de volgende keer bij hen komt. Met online aankopen gaat de lokale garagist juist kapot. die kan nooit zo goedkoop leveren, want heeft ook zijn kosten. Maarja, als je het niet ruim hebt is 130,- wel veel geld om de lokale middenstand te steunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Hackus schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:20:
Juist niet, want zij hopen dat je de volgende keer bij hen komt. Met online aankopen gaat de lokale garagist juist kapot. die kan nooit zo goedkoop leveren, want heeft ook zijn kosten. Maarja, als je het niet ruim hebt is 130,- wel veel geld om de lokale middenstand te steunen.
Die online bandenboeren verdienen er ook aan anders verkopen ze de banden simpelweg niet. Ik gun de kleine middenstander zeker ook hun brood, maar als de verschillen te groot zijn ben je simpelweg dief van je eigen portemonnee. Als het verschil zo rond de 60 of 70 euro was geweest dan had ik niet moeilijk gedaan en het de garage gegund. Alles wordt duurder, dus is het niet vreemd dat mensen op zoek gaan naar lagere prijzen. Alle beetjes helpen.

Aan de andere kant, als ze hopen dat je terug komt, moeten ze redelijke prijzen rekenen en de verschillen niet te groot maken met online shops want dan jagen ze klanten juist weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tranquility schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:28:
[...]

Die online bandenboeren verdienen er ook aan anders verkopen ze de banden simpelweg niet. Ik gun de kleine middenstander zeker ook hun brood, maar als de verschillen te groot zijn ben je simpelweg dief van je eigen portemonnee. Als het verschil zo rond de 60 of 70 euro was geweest dan had ik niet moeilijk gedaan en het de garage gegund. Alles wordt duurder, dus is het niet vreemd dat mensen op zoek gaan naar lagere prijzen. Alle beetjes helpen.

Aan de andere kant, als ze hopen dat je terug komt, moeten ze redelijke prijzen rekenen en de verschillen niet te groot maken met online shops want dan jagen ze klanten juist weg.
Omdat ze massaal inkopen, maar ik had het over de lokale middenstand. Neem aan dat je lokale garagist zich niet laat paaien om banden te monteren, of heb ik het verkeerd gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Hackus schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:35:
Omdat ze massaal inkopen, maar ik had het over de lokale middenstand. Neem aan dat je lokale garagist zich niet laat paaien om banden te monteren, of heb ik het verkeerd gelezen
Ik had twee prijsopgaves gedaan. Eén bij een garage die ook montagepunt is voor diverse online bandenshops en één bij een lokale garage die geen montagepunt is. Die laatste was met €170,- per band dan ook het duurst. Uiteraard kopen de online shops groter in en krijgen zo meer korting, maar dat verklaart mi toch niet de grote prijsverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online

Sinds vandaag staat de V60 hier weer op de winterschoenen. Vorig jaar had ik het niet en ben toch een paar keer verrast.

En nee, het is niet alleen voor de sneeuw. Ik merk dat de zomerbanden gewoon 'te stug' zijn in de winter (kan ook het model zijn) en de winterbanden doen het dan wel goed. Dus ja - voor mij toch de winterbanden.

[ Voor 13% gewijzigd door HerZon op 25-11-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:14
Tsja, ik heb alle zomerbanden op dit moment Bridgestone Turanza T005.
in Duitsland erop gedaan (225/45/17) bij een VW dealer. €500 incl alles.

Gaat je in NL niet lukken bij een reguliere garage

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
De online aankoop moet je nog laten monteren. De bandenboer hier in de buurt rekent voor zelf meegebrachte banden een hoger tarief dan de banden die ze zelf verkopen.
Daarnaast hoeven ze geen garantie te regelen: als jij online een band koopt met hoogteslag erin of een canvasbreuk, moet je dat zelf maar regelen. Het montagepunt rekent gewoon kosten voor het monteren en daarna weer demonteren van de band en hoeft zelf verder niks te doen.

De garage waar ik destijds de auto liet doen rekende 10 euro marge op een band en 10 euro voor de montage. Bandenboer die ze nu monteert vraagt 15 euro per band.
Die 130 euro marge voor de middenstand is geen marge voor de middenstand maar marge voor de tussenleverancier.
Ik heb zicht op de prijzen die Winparts betaalt voor banden bij Intersprint, die liggen vaak hoger dan de prijzen van de grote online bandenleveranciers. En dan hebben we het nog niet eens over de verzendkosten die Winparts altijd betaalt maar de consument niet bij aankoop van 2 banden online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ze liggen er onder. :*)

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 25-11-2023 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tranquility schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:54:
[...]

Ik had twee prijsopgaves gedaan. Eén bij een garage die ook montagepunt is voor diverse online bandenshops en één bij een lokale garage die geen montagepunt is. Die laatste was met €170,- per band dan ook het duurst. Uiteraard kopen de online shops groter in en krijgen zo meer korting, maar dat verklaart mi toch niet de grote prijsverschillen.
Oké.

Dat verklaart het zeker. Ze draaien alleen op omzet van banden(online shop). Vaak kan de lokale garagist netto inkopen waar jij ze ook voor koopt. als ze dan nog winstpercentage erbij doen zijn ze duurder dan wanneer jij online koopt. Maar goed, ieder zijn eigen keuze. vaak ben je ook E10.- tot E25,- kwijt om banden los te laten monteren en balanceren. En loop je met 4 banden te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Tranquility schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:54:
[...]

Je vergeet even dat die grote jongens op Andorra zitten en zo proberen wetgeving te ontduiken (zoek maar eens in SF, iets met banden retour sturen). Daarnaast betaalt men op Andorra minder belasting en wordt er ook geen verwijderingsbijdrage gerekend (die zou het montagepunt dan in rekening moeten brengen maar meesten doen dat niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor die 5mm banden, zou ik maar gaan uitkijken voor andere set. advies om winterbanden te vervangen is 4mm profieldiepte. 2e hands banden moet je goed nakijken op droogte en wanneer gefabriceerd.
zogeheten DOT-code ( 11/22) week 11 van 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Hackus schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:00:
[...]

Voor die 5mm banden, zou ik maar gaan uitkijken voor andere set. advies om winterbanden te vervangen is 4mm profieldiepte. 2e hands banden moet je goed nakijken op droogte en wanneer gefabriceerd.
Aha, kijk eens aan, weer wat geleerd.
Waarschijnlijk teren die marktplaats verkopers op de onwetendheid van de consument, want ik zie nu dat deze banden al 7á8 jaar oud waren toen ik ze in 2018/2019 kocht. (4711 staat er op).

Betreft dan waarschijnlijk een set nieuwe banden die nooit in de winkel verkocht zijn en dan opgekocht worden door een dealer ipv vernietigd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik denk dat in nederlands klimaat, in volgorde van voorkeur het beste:
1. Zomerset en allseason set in winter

En daarna:
2. Zomerset en winterset
3. all season only

Overigens vind ik het met testen wel steeds lastiger worden. Ik begreep dat bandenleveranciers banden leveren met minder mm profiel zodat ze beter uit de test komen op het gebied van geluid en brandstofverbruik.
Mrja dat verteld mn bandenboer, nog geen bewijs van kunnen vinden.

Edit:
Ff gegoogled
Michelin CrossClimate 2 :initiële profieldiepte van 6.7 mm in 235/35 R19
Vector gen3: initiële profieldiepte van 8.3 mm in 235/35 R19.

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 27-11-2023 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

laurens0619 schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:12:
Ik denk dat in nederlands klimaat ook het beste is
2. Zomerset en winterset
3. all season only

Overigens vind ik het met testen wel steeds lastiger worden. Ik begreep dat bandenleveranciers banden leveren met minder mm profiel zodat ze beter uit de test komen op het gebied van geluid en brandstofverbruik.

Edit:
Ff gegoogled
Wat van de 3 open deur opties is de beste ?
Ik ben zelf van mening als je niet sportief rijdt en meeste KM in NL rijdt, je met AW(4-seizoen) het beste uit bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:01
2. Zomerset en winterset
3. all season only

Edit:
Ff gegoogled
Ik rij nu zomerset / winterset, maar zodra 1 van de 2 setjes aan vervanging toe is, stap ik over op all season (Michelin Cross Climate).
Voor winterbanden wordt het hier aan de kust meestal niet koud genoeg en doorgaans ook nauwelijks sneeuw of ijzel, maar....
de grote groeven in de winterbanden zorgen er ook voor dat de winterband veel meer water kan afvoeren.
En dat is wel erg handig met al die stevige regenbuien van afgelopen maand.
Je zal maar net door een bocht sturen, dan door een plas gaan en wegens aquaplanning je grip verliezen.
Niet echt tof...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:03

-tom-562

Oliesjeik

2. Zomerset en winterset
3. all season only

Edit:
Ff gegoogled
Welke opties had je nog meer in gedachten dan? (semi) slicks voor in de zomer, spikes voor in de winter? :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hackus schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:00:
Advies is 4mm voor sneeuw inderdaad, dealers en bandenboeren adviseren dat maar al te graag is mij wel gebleken. Ik ben dan echter wel benieuwd hoe je dat ziet in de Nederlandse winterse omstandigheden.
Velen hebben namelijk primaire banden voor regen en welicht een beetje koude nodig, dus niet eens echte winterbanden. Vaak heeft men die wel, of vierseizoenen, voor het geval er toch wat sneeuw zou vallen. Een stukje zekerheid zeg maar.
Zou je het advies strikt aanhouden dan moet je ook vierseizoenenbanden al bij 4mm vervangen en dat is toch wel wat aan de vroege kant zou ik dan zelf denken. Oprijden naar zo'n 2mm is weer het andere uiterste maar je zou in Nederland toch wel wat langer door moeten kunnen lijkt mij.

Even los van wanneer je echt de sneeuw gaat opzoeken in het buitenland uiteraard, dan is het advies meer dan terecht. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:17

koelebobes

Wen ETH 4OOØ$

GarBaGe schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:17:
[...]

Ik rij nu zomerset / winterset, maar zodra 1 van de 2 setjes aan vervanging toe is, stap ik over op all season (Michelin Cross Climate).
Voor winterbanden wordt het hier aan de kust meestal niet koud genoeg en doorgaans ook nauwelijks sneeuw of ijzel, maar....
de grote groeven in de winterbanden zorgen er ook voor dat de winterband veel meer water kan afvoeren.
En dat is wel erg handig met al die stevige regenbuien van afgelopen maand.
Je zal maar net door een bocht sturen, dan door een plas gaan en wegens aquaplanning je grip verliezen.
Niet echt tof...
En ga je dan het hele jaar door op die All Season banden rijden?

ETH Maxi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

-tom-562 schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:17:
[...]

Welke opties had je nog meer in gedachten dan? (semi) slicks voor in de zomer, spikes voor in de winter? :P
Alleen zomer. Tegenwoordig ook nog steeds een prima keuze gezien het het trackrecord van sneeuw in mijn kustprovincie. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
koelebobes schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:19:
[...]

En ga je dan het hele jaar door op die All Season banden rijden?
yup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Gonadan schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:19:
[...]

Zou je het advies strikt aanhouden dan moet je ook vierseizoenenbanden al bij 4mm vervangen en dat is toch wel wat aan de vroege kant zou ik dan zelf denken. Oprijden naar zo'n 2mm is weer het andere uiterste maar je zou in Nederland toch wel wat langer door moeten kunnen lijkt mij.
...
De tussenweg tussen 4mm en 2mm is: 3mm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-04 11:19

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Hackus schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:10:
[...]

Ik ben zelf van mening als je niet sportief rijdt en meeste KM in NL rijdt, je met AW(4-seizoen) het beste uit bent.
Ik rijd nu al een jaar op All Season (Quatrac 4) onder mijn Fiesta ST, en ik rij hier en daar toch wel lekker sportief. Merk er niks van. Tuurlijk als je direct vergelijkt met zomer zal het iets anders aanvoelen maar het is echt niet dag en nacht. Ga echt niet lopen wisselen in Nederland, wat een gedoe.

[ Voor 5% gewijzigd door JustFogMaxi op 27-11-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hier maar weer een tweetal Goodyear Vector G3 besteld voor op de 206. Huidige band linksvoor is schuin afgesleten door fout in de uitlijning. Is al hersteld en heb er op zich weinig last van, maar better safe than sorry zegmaar. Voor de APK is ie inmiddels randje afkeur.

Heb voor deze auto 2 extra stalen velgen liggen. Denk dat ik rechtsvoor in de draadmand gooi onder de auto, daar ligt nu een 18 jaar oude thuisbrenger met versteend profiel en verroeste velg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nieuwe Toyota Yaris hybride van mijn dochter is trouwens geleverd met 4-seizoensbanden(Hancook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gonadan schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:19:
[...]

Advies is 4mm voor sneeuw inderdaad, dealers en bandenboeren adviseren dat maar al te graag is mij wel gebleken. Ik ben dan echter wel benieuwd hoe je dat ziet in de Nederlandse winterse omstandigheden.
Velen hebben namelijk primaire banden voor regen en welicht een beetje koude nodig, dus niet eens echte winterbanden. Vaak heeft men die wel, of vierseizoenen, voor het geval er toch wat sneeuw zou vallen. Een stukje zekerheid zeg maar.

Even los van wanneer je echt de sneeuw gaat opzoeken in het buitenland uiteraard, dan is het advies meer dan terecht. :)
Dit blijft dezelfde discussie die elk seizoen terugkomt. als je auto rijdt en wilt besparen op banden vervangen, kun je beter geen auto rijden. Een auto heeft onderhoud nodig, niet alleen benzine tanken.

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 27-11-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hackus schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:38:
Dit blijft dezelfde discussie die elk seizoen terugkomt. als je auto rijdt en wilt besparen op banden vervangen, kun je beter geen auto rijden. Een auto heeft onderhoud nodig, niet alleen benzine tanken.
Als je geen antwoord op de vraag hebt ook prima, ik heb deze specifieke vraag zelf niet meegekregen maar lees dan ook zeker niet altijd mee.
Zo'n stelling is veel te kort door de bocht, dat weet je zelf vast ook. Mensen hebben jarenlang banden strikt binnen zes jaar vervangen want 'advies en een auto heeft onderhoud nodig', terwijl banden al heel vaak steeds langer mee gingen door verbeterde samenstelling. Tot nu het advies het al jaren bestaande voortschrijdend inzicht heeft achterhaald en is het ineens tien jaar geworden, waarmee je ineens geen zuinige beuker meer bent als je er een jaartje langer mee wilde doen. De wereld is niet zo zwart/wit. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
-tom-562 schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:17:
[...]

haha fair :P

Had het wat krom geschreven, ik bedoelde in volgorde van keuze van best naar minst best :)
Dus dat je in dit klimaat beter een zomer/allseason mix kan rijden dan zomer/winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hackus schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:10:
[...]

Stond inderdaad wat krom :+
Als je alles meeneemt qua kosten/gedoe dan denk ik dat AW ook het beste is (doe ik zelf ook).
Kijk je puur naar rij eigenschappen, remweg al dat dan denk ik dat in NL Zomer/AW het beste is (en dus niet Zomer/Winter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gonadan schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:54:
[...]

Als je geen antwoord op de vraag hebt ook prima, ik heb deze specifieke vraag zelf niet meegekregen maar lees dan ook zeker niet altijd mee.
Zo'n stelling is veel te kort door de bocht, dat weet je zelf vast ook. Mensen hebben jarenlang banden strikt binnen zes jaar vervangen want 'advies en een auto heeft onderhoud nodig', terwijl banden al heel vaak steeds langer mee gingen door verbeterde samenstelling. Tot nu het advies het al jaren bestaande voortschrijdend inzicht heeft achterhaald en is het ineens tien jaar geworden, waarmee je ineens geen zuinige beuker meer bent als je er een jaartje langer mee wilde doen. De wereld is niet zo zwart/wit. ;)
Alles hangt af van je omstandigheden.
Waar je rijdt, hoeveel km, welke weersomstandigheid, wat je kunt betalen om auto veilig op de weg te houden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hackus schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:57:
Alles hangt af van je omstandigheden.
Waar je rijdt, hoeveel km, welke weersomstandigheid, wat je kunt betalen om auto veilig op de weg te houden etc.
Concreet had ik die discussie laatst met de dealer van mijn vriendin. Ze heeft een auto geërfd die voorzien is van een zomer- en winterset. De zomerset is ontegenzeggelijk aan vervanging toe maar de winterset heeft de band met het minste profiel nu op 4mm zitten (4.0/4.1/6.2/5.7) om precies te zijn. De dealer wilde dus de hele set alvast vervangen en dat heb ik geblokkeerd.
Aangezien de auto primair als tweede auto gebruikt wordt, veelal binnen de gemeentegrenzen, in een plaats op 10km van de kust en waarschijnlijk lang geen 10K per jaar gaat halen heb ik voorgesteld om daar maar gewoon vierseizoenenspul onder te gooien en dat tweede setje wielen weg te doen. Dat scheelt een hoop gedoe. :P
JustFogMaxi schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:24:
Ik rijd nu al een jaar op All Season (Quatrac 4) onder mijn Fiesta ST, en ik rij hier en daar toch wel lekker sportief. Merk er niks van. Tuurlijk als je direct vergelijkt met zomer zal het iets anders aanvoelen maar het is echt niet dag en nacht. Ga echt niet lopen wisselen in Nederland, wat een gedoe.
Om eerlijk te zijn vond ik het verschil qua feedback toch best wel erg groot tussen sportieve zomerbanden en vierseizoenenspul. Voelt echt strakker en je hebt meer door wat er gebeurt.
Toch heb ik zelf ook gewoon uiteindelijk vierseizoenenbanden gehaald, want ik wil meestal helemaal niet sportief rijden en als mijn auto dat dan ook minder uitnodigt is dat alleen maar goed. :+
Testers regelen bij mijn weten vaak juist zelf de banden via reguliere verkoopkanalen om dergelijke praktijken uit te sluiten.
Edit:
Ff gegoogled
Michelin beweerde toch dat de CC tot 2mm opgereden kan worden en niet bij 4 al vervangen moet worden zoals vaak geroepen? Dan kom je netto op hetzelfde uit. Het klopt sowieso dat fabrikanten wat verschillen met hoeveel profiel je uit de fabriek krijgt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Gonadan schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:12:
[...]

Testers regelen bij mijn weten vaak juist zelf de banden via reguliere verkoopkanalen om dergelijke praktijken uit te sluiten.
Maar het gaat in dit geval niet om het kanaal. De banden worden, fabrieksaf, met minder mm geleverd.
Ik begreep als doel om beter uit de test te komen maar kan natuurlijk ook zodat de banden vaker vervangen moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

laurens0619 schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:21:
Maar het gaat in dit geval niet om het kanaal. De banden worden, fabrieksaf, met minder mm geleverd.
Ik begreep als doel om beter uit de test te komen maar kan natuurlijk ook zodat de banden vaker vervangen moeten worden?
Lijkt me dan een claim die eerst onderbouwd moet worden voordat we er ook maar enige waarde aan hechten. Van die Michelins is het in ieder geval verklaarbaar.

Sowieso is het handig om te bekijken hoeveel mm's je met nieuwe banden effectief kunt gebruiken want dat kan een wat duurdere band zomaar ineens toch een betere keuze maken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Gonadan schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:25:
[...]

Lijkt me dan een claim die eerst onderbouwd moet worden voordat we er ook maar enige waarde aan hechten. Van die Michelins is het in ieder geval verklaarbaar.

Sowieso is het handig om te bekijken hoeveel mm's je met nieuwe banden effectief kunt gebruiken want dat kan een wat duurdere band zomaar ineens toch een betere keuze maken.
Waarom er verschil in profiel zit weet ik niet ,maar wat ik kon vinden (dat stukje stond ook in de post) dat er wel verschil in zit:
Ik ben geen bandenExpert maar waarom kan er niet gewoon 8.3mm op die Michelin zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

laurens0619 schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:28:
[...]

Waarom er verschil in profiel zit weet ik niet ,maar wat ik kon vinden (dat stukje stond ook in de post) dat er wel verschil in zit:

[...]

Wat bedoel je met verklaarbaar?
Ik ben geek bandenExpert maar waarom kan er niet gewoon 8.3mm op die Michelin zitten?
Dat heb ik in mijn eerdere post al gezegd. Bij mijn weten is het verhaal van Michelin dat je ze 2mm langer kunt gebruiken dan normaal voor een winterband, daarmee hebben ze dus netto net zoveel effectieve millimeters als die andere.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Gonadan schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:30:
[...]

Dat heb ik in mijn eerdere post al gezegd. Bij mijn weten is het verhaal van Michelin dat je ze 2mm langer kunt gebruiken dan normaal voor een winterband, daarmee hebben ze dus netto net zoveel effectieve millimeters als die andere.
Lol helemaal over die quote heengelezen :o
Ik vind het een bijzonder verhaal van Michelin, geen idee of het waar is

edit:
Wellicht al bekend hier maar vond deze test hierover. Ging alleen wel over de crossclimate 1 en vector gen 2
https://www.tyrereviews.c...ason-Tyre-Performance.htm

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 27-11-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

laurens0619 schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:33:
Lol helemaal over die quote heengelezen :o
Ik vind het een bijzonder verhaal van Michelin, geen idee of het waar is
Dergelijke claims van fabrikanten moeten altijd gevalideerd worden door tests inderdaad, maar het zou wel een slimme manier zijn om minder rubber te hoeven gebruiken zonder dat ze extra snel versleten zijn.
edit:
Wellicht al bekend hier maar vond deze test hierover. Ging alleen wel over de crossclimate 1 en vector gen 2
https://www.tyrereviews.c...ason-Tyre-Performance.htm
Als je graag alle bla van Michelin wilt zien: YouTube: MICHELIN CrossClimate 2 Press Reveal – September 2nd, 2021

Hier een test waarin ze het specifiek proberen te vergelijken (hij vertelt ook dat Michelin dat beweert):
YouTube: Can a New Budget Tire Beat a Worn Premium Tire in the Dry, Wet and S...

@laurens0619 die knakker van Tyrereviews vertelt overigens dat ecobanden met minder profiel geleverd worden omdat het rolweerstand scheelt, dus dat lijkt enigszins op die claim van je bandenboer. Kan gerelateerd zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 27-11-2023 16:03 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gonadan schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:12:
[...]

Concreet had ik die discussie laatst met de dealer van mijn vriendin. Ze heeft een auto geërfd die voorzien is van een zomer- en winterset. De zomerset is ontegenzeggelijk aan vervanging toe maar de winterset heeft de band met het minste profiel nu op 4mm zitten (4.0/4.1/6.2/5.7) om precies te zijn. De dealer wilde dus de hele set alvast vervangen en dat heb ik geblokkeerd.
Aangezien de auto primair als tweede auto gebruikt wordt, veelal binnen de gemeentegrenzen, in een plaats op 10km van de kust en waarschijnlijk lang geen 10K per jaar gaat halen heb ik voorgesteld om daar maar gewoon vierseizoenenspul onder te gooien en dat tweede setje wielen weg te doen. Dat scheelt een hoop gedoe. :P

[...]

Om eerlijk te zijn vond ik het verschil qua feedback toch best wel erg groot tussen sportieve zomerbanden en vierseizoenenspul. Voelt echt strakker en je hebt meer door wat er gebeurt.
Toch heb ik zelf ook gewoon uiteindelijk vierseizoenenbanden gehaald, want ik wil meestal helemaal niet sportief rijden en als mijn auto dat dan ook minder uitnodigt is dat alleen maar goed. :+

[...]

[...]

Michelin beweerde toch dat de CC tot 2mm opgereden kan worden en niet bij 4 al vervangen moet worden zoals vaak geroepen? Dan kom je netto op hetzelfde uit. Het klopt sowieso dat fabrikanten wat verschillen met hoeveel profiel je uit de fabriek krijgt.
toon volledige bericht
Zou voor op, binnenkort een nieuwe set AW banden halen, en de 2 met meeste profiel achterop.

Hele set vervangen is complete onzin, als de banden verder geen droogte scheuren hebben wat ik eerder schreef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hackus schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:03:
Zou voor op, binnenkort een nieuwe set AW banden halen, en de 2 met meeste profiel achterop.

Hele set vervangen is complete onzin, als de banden verder geen droogte scheuren hebben wat ik eerder schreef
Het nadeel is dat ik de AW liever op de zomerset laat zetten omdat die nog normale velgen heeft. De winterset zijn van die rare fietsbandjes. (175/60R16 vs 195 voor zomer).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gonadan schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:06:
[...]

Het nadeel is dat ik de AW liever op de zomerset laat zetten omdat die nog normale velgen heeft. De winterset zijn van die rare fietsbandjes. (175/60R16 vs 195 voor zomer).
Ik heb 275/45 R 21(zomer), dus voor mij is 195 ook een fietsband :P
Zoveel verschil is 175 en 195 niet. (195/55/16 is 0.4% groter) en 50 is 2.5% te klein.

Welke auto gaat het eigenlijk om ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hackus schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:38:
Ik heb 275/45 R 21(zomer), dus voor mij is 195 ook een fietsband :P
Zoveel verschil is 175 en 195 niet. (195/55/16 is 0.4% groter) en 50 is 2.5% te klein.
Euh, 175 en 195 is gewoon 20 mm verschil hoor, dat merk je wel. Jij zit rolomtrek te berekenen zeker? De zomervelgen zijn gewoon breder en daarmee beter geschikt voor 195 (of nog meer :+ )
Welke auto gaat het eigenlijk om ?
Een Mini, dus iets breder smoelt wel beter. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:00
Gonadan schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:45:
[...]

Euh, 175 en 195 is gewoon 20 mm verschil hoor, dat merk je wel. Jij zit rolomtrek te berekenen zeker? De zomervelgen zijn gewoon breder en daarmee beter geschikt voor 195 (of nog meer :+ )

[...]

Met zo'n kart wil je toch juist zomerbanden in de winter :? Dat zijn de beste bakken om lekker mee te driften :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gonadan schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:45:
[...]

[...]

Al met al is het je eigen auto, en schaam je je ervoor. :P Ik heb laatst ook 3 dagen met een Mini gereden, niks erg aan. Mooie Union-jack achterlichten. 195/55/16 is de standaard. (Mini Camden) en die maat kun je prima met AW of winter ook kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

redwing schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:48:
[...]

Met zo'n kart wil je toch juist zomerbanden in de winter :? Dat zijn de beste bakken om lekker mee te driften :+
Rijdt lekker, net een cart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hackus schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:00:
Al met al is het je eigen auto, en schaam je je ervoor. :P Ik heb laatst ook 3 dagen met een Mini gereden, niks erg aan. Mooie Union-jack achterlichten. 195/55/16 is de standaard. (Mini Camden) en die maat kun je prima met AW of winter ook kiezen
Oh het is ook een prima autootje hoor, helemaal niets mis mee. Maar ik vind standaard 175 gewoon te weinig, zeker op zo'n kart. ;)

Sowieso ben ik niet heel gevoelig voor de eis dat winterbanden smaller moeten zijn, nagenoeg bijna alle winst is te halen door de juiste band, de maat is maar een klein detail in verhouding. Laatst had die knakker van tyrereviews dat ook bevestigd in een test.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gonadan schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:29:
[...]

Oh het is ook een prima autootje hoor, helemaal niets mis mee. Maar ik vind standaard 175 gewoon te weinig, zeker op zo'n kart. ;)

Sowieso ben ik niet heel gevoelig voor de eis dat winterbanden smaller moeten zijn, nagenoeg bijna alle winst is te halen door de juiste band, de maat is maar een klein detail in verhouding. Laatst had die knakker van tyrereviews dat ook bevestigd in een test.
dat weten we, is aantal berichten hierboven besproken.
als je niet met 195 en 175(per as) wilt rijden blijft er niets anders over dan 4 nieuwe banden, toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat klopt, die conclusie had ik dan ook al een tijd geleden genomen. Alleen de timing en exacte type heb ik nog niet in beton gegoten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:07
Ik sta voor de volgende keuze, winterbanden met of zonder runflat. Ik rijd rond reserve wiel omdat mijn huidige zomerbanden runflat zijn. Op basis van de tests zou ik graag voor de beste gaan (WinterContact TS 870 P of Michelin Alpin Pilot 5) maar die zijn er niet runflat. Dan kom ik uit op voorgangers als de Michelin Alpin Pilot PA4 of de GoodYear UltraGrip Performance +. Hebben jullie hier wellicht nog een advies in? Zitten er nadelen aan Runflat waardoor ik beter voor ‘normale’ winterbanden zou kunnen gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 19:06
redwing schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:48:
[...]

Als dat het doel is kan je beter gewoon een 1 serie kopen, want daar zijn gelijk de juiste wielen aangedreven.
Niet een 1 van de laatste generatie trouwens, want dat is een Mini :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:43

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:29:
[...]
Juiste band, en het feit dat m'n lichtmetalen velgen gespaard blijven :p Onze Yaris had smallere winterbanden, onze Auris had dezelfde maat als de zomerbanden. Toen we de Auris kochten, zaten er geen lichtmetalen velgen onder, dus de winterbanden op de stalen velgen laten leggen en de zomerbanden om de lichtmetalen velgen gedaan :p

Met onze huidige auto doen we niet meer aan winterbanden. Als het nu glad is, gaan we gewoon niet weg...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Laurences schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:19:
Ik sta voor de volgende keuze, winterbanden met of zonder runflat. Ik rijd rond reserve wiel omdat mijn huidige zomerbanden runflat zijn. Op basis van de tests zou ik graag voor de beste gaan (WinterContact TS 870 P of Michelin Alpin Pilot 5) maar die zijn er niet runflat. Dan kom ik uit op voorgangers als de Michelin Alpin Pilot PA4 of de GoodYear UltraGrip Performance +. Hebben jullie hier wellicht nog een advies in? Zitten er nadelen aan Runflat waardoor ik beter voor ‘normale’ winterbanden zou kunnen gaan?
lees dit eens
https://www.michelin.be/n...elen-banden/runflat-tyres

• laurens0619
Laurences schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:19:
Welke maat zoek je?

Zelf stond ik ook voor deze keuze (alleen dan met allseason) en ben uiteindelijk geswitched van runflat naar non runflat (BMW).
Omdat ik redelijke platte banden heb merkte ik het direct in comfort/(wegligging?)
Persoonlijk ben ik blij met de switch maar is echt afhankelijk van de auto, bandenmaat en het risico op missen runflat

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste