Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:42
Oh leuk, het winterbanden topic :+

Ik kom alleen ff traditioneel melden dat je geen winterbanden nodig hebt in Nederland als je je gewoon aanpast naar de omstandigheden. Zelfs in die enorme hoeveelheden sneeuw in feb 2021 heb ik me prima gered met woon-werk verkeer en zelfs een 300km retour rit van/naar Eindhoven.

:w

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:07

DaWaN

'r you wicked ??

hardware-lover schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:14:
Ik weet wat ik hier geschreven heb m b.t. kapitaalvernietiging; hardware-lover in "Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2" maar wat maken mijn banden een hoop extra herrie met deze lage temperaturen 😳

Zijn dat werkelijk alleen de banden of komt dat ook door het wegdek misschien wat ook anders klinkt bij lagere temperaturen? Het is dat het bekende weg was waar ik over reed, anders twijfelde ik nog enigzins. Mijn bandjes zijn Continental Sportcontact 5 in 225/40 18", al niet echt de meest stille band, maar wat ik vandaag hoorde...

Twijfel nu echt om toch vroeger dan gepland de banden te vervangen, het oor wil ook wat 😉
SportContacts zijn ook helemaal niet gemaakt voor dit soort temperaturen, die banden zijn waarschijnlijk keihard bij deze temperaturen. Ik zou zelf dat soort sportieve banden nooit willen gebruiken onder de 5*C.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-05 16:25
FastFred schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:30:

Ik kom alleen ff traditioneel melden dat je geen winterbanden nodig hebt in Nederland als je je gewoon aanpast naar de omstandigheden. Zelfs in die enorme hoeveelheden sneeuw in feb 2021 heb ik me prima gered met woon-werk verkeer en zelfs een 300km retour rit van/naar Eindhoven.

Klopt ook... en met ijs zoals vanochtend maakt het niet uit wat voor winterbanden je hebt, glijden ga je toch.

Maandag weer 10 graden en regen... wat veel mensen dan vergeten is dat winterbanden slechter presteren dan zomerbanden in de regen.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30

Ik reed in diezelfde februari met m'n 4-seasons meerdere mensen voorbij die niet eens van de parkeerplaats af kwamen :+
Die week 900 km door de sneeuw gereden, 2 keer per dag de ruitensproeier bijgevuld (15 liter in een week), en 2 keer per dag de wielkasten schoongemaakt. Sneeuwschep in de kofferbak heb ik niet nodig gehad :+

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RemcoDelft schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:58:
[...]

Ik reed in diezelfde februari met m'n 4-seasons meerdere mensen voorbij die niet eens van de parkeerplaats af kwamen :+
Die week 900 km door de sneeuw gereden, 2 keer per dag de ruitensproeier bijgevuld (15 liter in een week), en 2 keer per dag de wielkasten schoongemaakt. Sneeuwschep in de kofferbak heb ik niet nodig gehad :+
All-seasons is ook halve winterband.
Zo hard zul je niet rijden op een parkeerplaats 😉

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jij doet toch mee aan; Blij dat ik glij ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:10

Zo heb ik de airbags en de gordels uit de auto gehaald. Die heb ik in de 20 jaar dat ik rijd echt nog nooit nodig gehad. :7

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Totdat je een auto rijd met brede sloffen en een gewicht van 1800+ kilo en die overal heen glijd ;w

OT: Bridgestone Blizzak LM005 hier, meer georienteerd op nat wegdek, en "okay" in de sneeuw. Prima voor NL.

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 15-12-2022 10:13 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

DaWaN schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:37:
SportContacts zijn ook helemaal niet gemaakt voor dit soort temperaturen, die banden zijn waarschijnlijk keihard bij deze temperaturen. Ik zou zelf dat soort sportieve banden nooit willen gebruiken onder de 5*C.
Ik denk eigenlijk ook dat het hét extra stugge is bij lagere temperaturen. Ik zou deze band zelf ook niet hebben gekozen, maar ze liggen er nu eenmaal onder op dit moment 😉

Testing, one, two ...

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:00

ah leuk, de "ik pas mij aan, dus mij kan niks gebeuren" dooddoener. :w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Voor in de sneeuw (bv op vakantie) neem ik m'n winterbanden altijd 2 a 3 cm smaller dan de originele maat. (wel letten op de totale diameter en max load).

Het contactoppervlak met de weg wordt dan smaller en langer i.p.v. breder en korter waardoor je makkelijker door sneeuw en dergelijke heen komt.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken heb je niet minder contactoppervlak bij smallere banden, het contactoppervlak veranderd alleen van vorm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0p8APcYIEqfYPlFt-ELKA6D9R8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xllCvH8GwpeSsOAfqxtptK9x.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Navi op 15-12-2022 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-05 19:31
Volgens mij is het contact oppervlak weldegelijk groter bij bredere banden. Wat zou anders het voordeel zijn van brede banden? Ze leveren door het grotere contactoppervlak toch meer grip op? Als dat niet zo zou zijn, dan kan iedereen beter banden met een minimale breedte monteren, want die hebben minder lucht en rolweerstand.

je moet natuurlijk wel banden met dezelfde rolomtrek met elkaar vergelijken. Als je je zomerbanden vervangt voor winterbanden ga je ook niet banden monteren met een compleet andere rolomtrek.

[ Voor 22% gewijzigd door Twardt op 15-12-2022 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:17
Twardt schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:03:
Volgens mij is het contact oppervlak weldegelijk groter bij bredere banden. Wat zou anders het voordeel zijn van brede banden? Ze leveren door het grotere contactoppervlak toch meer grip op? Als dat niet zo zou zijn, dan kan iedereen beter banden met een minimale breedte monteren, want die hebben minder lucht en rolweerstand.

je moet natuurlijk wel banden met dezelfde rolomtrek met elkaar vergelijken. Als je je zomerbanden vervangt voor winterbanden ga je ook niet banden monteren met een compleet andere rolomtrek.
De hoofdvoordelen van brede banden zijn optisch. Ziet er leuk uit. En dat is het.
Qua rol / lucht weerstand minder optimaal met een klein beetje hoger brandstofverbruik als gevolg.

Maar wat je wil zijn gemiddeld brede banden.
Genoeg contactoppervlak met genoeg puntdruk van de wagen om door de sneeuwlaag te breken.
Daardoor krijg je meer grip en controle.

Bij brede banden wordt het gewicht van de wagen over een te groot oppervlak verspreid waardoor je iets meer gaat zweven op de sneeuw en daardoor minder grip hebt.

In de zomer speelt dat veel minder met regen en kan je prima brede banden monteren.
Alleen voor winterse omstandigheden het advies om wat smallere banden te monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:09

YellowCube

Wait...what?

YoshiBignose schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:54:
[...]

Maandag weer 10 graden en regen... wat veel mensen dan vergeten is dat winterbanden slechter presteren dan zomerbanden in de regen.
ja, dat klopt. Echter, dat is nogal afhankelijk van de band.
Daarbuiten zijn de marges zodanig klein dat je met een winterband bij 10 graden en regen prima en veilig de weg op kan. En dat is iets wat over zomerbanden bij sneeuw en ijzel niet gezegd kan worden.
Je hebt het dan niet meer over kleine marges, maar over onveiligheid (tenzij je het ok vind om je winterbandengebruikende medeweggebruikers dwars te zitten met op 20 km/u voortschuifelen en hopen dat je niet tegen ze aan glijdt)

Verder is er ondertussen een nieuwe generatie all-season banden die op alle vlakken prima presteren (dus ruim binnen de veilige marges) en het argument van een extra set banden moeten kopen en wisselen overbodig maken.
Ik rij sinds 2 jaar Michelin Crossclimate banden. Op sneeuw zitten verschillen met een echte winterband vooral in het accelereren (meer wielspin), maar qua remmen en bochten werk doen ze het nagenoeg net zo goed.
Ze zijn verder niet voorzien van de typische winterband lamellen waardoor ze ook op nat wegdek goed presteren.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-05 14:51
Hier ook crossclimate banden, voor die paar dagen per jaar vind ik het teveel gedoe om banden te wisselen. De band geeft veel vertrouwen en grip, ook bij een nat of besneeuwd wegdek, dat vind ik belangrijk als mijn vrouw de weg op gaat met kinderen. Qua geluid vergelijkbaar met normale winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:29
Hier ook sinds vorig jaar (op advies van een neef die mijn auto onderhoudt) de Crossclimate eronder liggen.
Hoewel ik een beetje sceptisch was hebben ze gewoon goed hun werk gedaan op besneeuwde wegen naar Les Arcs en Koningleiten. Daar nooit het gevoel gehad dat ik meer grip zou hebben met mijn oude banden.
Geluid, rijcomfort en verbruik vind ik ze beter dan de oude winterbanden (waren volgens mij ook Michelins), en aangezien ik ze het meeste gebruikt in de Hollandse winter (op die 2 of 3 weken wintersport na) ben ik blij met de overstap.
Afgelopen jaar heb ik ze alleen nog als winterset gebruikt maar vorige week tijdens de keuring en de wisseling gaf mijn neef aan dat de 2 voorbanden vervangen moeten worden.
Dus even nadenken of ik nog wel zomerbanden wil of alleen deze set aan houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Winterbanden verliezen hun effectiviteit bij 4mm. Is dat bij crossclimate ook het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:00
@Roenie Voor vierseizoenen banden geldt het zelfde bij winterse omstandigheden, in de zomer kan je ze uiteraard verder oprijden. Dat is een potentieel nadeel van vierseizoenenband dat als je rond die vier mm zit aan het begin van de winter dat je ze moet vervangen om de wintereigenschappen te behouden.

[ Voor 8% gewijzigd door squaddie op 16-12-2022 11:33 ]

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:42
Twardt schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:03:

Met smallere banden heb je in sneeuw meer grip want er rust meer gewicht per vierkante cm contactoppervlak.

In het WRC weten ze dat ook
Afbeeldingslocatie: https://c4.wallpaperflare.com/wallpaper/807/765/301/winter-snow-citroen-ds3-wallpaper-preview.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
squaddie schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:31:
@Roenie Voor vierseizoenen banden geldt het zelfde bij winterse omstandigheden, in de zomer kan je ze uiteraard verder oprijden. Dat is een potentieel nadeel van vierseizoenenband dat als je rond die vier mm zit aan het begin van de winter dat je ze moet vervangen om de wintereigenschappen te behouden.
Klopt, maar een kanttekening: die 4mm geldt met name voor sneeuw. De rubber samenstelling van die laatste 4mm is nml niet ineens anders, het is vooral de lamellen die de sneeuw eruit persen die bij 4mm nagenoeg weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Roenie schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:26:
Winterbanden verliezen hun effectiviteit bij 4mm. Is dat bij crossclimate ook het geval?
Dat zal beslist wel, maar in sommige gevallen lijkt het dan nog steeds de betere keuze?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Can a New Budget Tire Beat a Worn Premium Tire in the Dry, Wet and Snow?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
FastFred schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:00:
[...]

Met smallere banden heb je in sneeuw meer grip want er rust meer gewicht per vierkante cm contactoppervlak.
Ja dat weet ik. Mijn commentaar over bredere band = meer grip sloeg meer een droge asfalt ondergrond. Sneeuw en ijs is inderdaad een ander verhaal.
Die WRC banden zijn waarschijnlijk wel studded tyres trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FastFred schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:00:
[...]

In het WRC weten ze dat ook
[Afbeelding]

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Studded tyres explained by Andreas Mikkelsen - 2017 WRC Rally Sweden - Michelin Motorsport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:10
Hackus schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:15:
. Ook hier in Duitsland kom je de aanwijzing om sneeuwkettingen te gebruiken niet tegen op de autobahn. 😉
Volgens mij kom je die aanwijzing nergens tegen.
Nogmaals, in een ver verleden toen er nog winters waren met meters sneeuw op een dag, leek het bij terugrijden naar huis vanuit Oostenrijk (verplichte aftocht) een goed idee om sneeuwkettingen om te doen. Omdat er zoveel sneeuw viel en lag.
Dat bleek eenmaal op de snelweg niet meer nodig, ondanks dat de veeg/schuifwagens het amper schoon konden houden.
In antwoord op jouw reactie op dat je bij verse sneeuw eerder je kettingen om zou doen, die uiteindelijk bleek te gaan om het buitenland, waar dit ook was. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Teijgetje schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:17:
[...]

Volgens mij kom je die aanwijzing nergens tegen.
Nogmaals, in een ver verleden toen er nog winters waren met meters sneeuw op een dag, leek het bij terugrijden naar huis vanuit Oostenrijk (verplichte aftocht) een goed idee om sneeuwkettingen om te doen. Omdat er zoveel sneeuw viel en lag.
Dat bleek eenmaal op de snelweg niet meer nodig, ondanks dat de veeg/schuifwagens het amper schoon konden houden.
In antwoord op jouw reactie op dat je bij verse sneeuw eerder je kettingen om zou doen, die uiteindelijk bleek te gaan om het buitenland, waar dit ook was. ;)
Ik rij al meer dan 35j in Duitsland en daarbuiten, en zeg nergens dat je op een snelweg sneeuwkettingen plichtig bent. Voor de zoveelste keer weet ik niet waarom je zo op iemand reageert, ten 1e laat en ten 2e houd je je bij je eigen context, of gedachte. Ik had het niet tegen jou, maar was een reactie op YoshiBignose. We zijn al een lading berichten verder nu, en je blijft maar door zaniken.

Ook brei ik hier een eind aan, net als je gepoogde vorige discussie. Bye, en sta save. :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik kom alleen ff traditioneel melden dat je geen winterbanden nodig hebt in Nederland als je je gewoon aanpast naar de omstandigheden.
Je hebt inderdaad gelijk, maar dat gaan de winterbandenknuffelaars echt niet toegeven :+
Als je een wissel wil laten doen in Nederland, dan kan je het best voor een maand of 3/4 overschakelen naar all-seasons in de winter. Dit wordt ook bevestigd door tests van bijv. Tyre Reviews.

Als er daadwerkelijk sneeuw ligt, dan zijn winterbanden inderdaad het best. Maar hoe vaak komt het in Nederland nou voor dat er daadwerkelijk sneeuw ligt en blijft liggen? De snelwegen, provinciale wegen en hoofdwegen binnen dorpen/steden zijn vaak snel sneeuwvrij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Twardt
TheBrut3 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:51:
[...]

Je hebt inderdaad gelijk, maar dat gaan de winterbandenknuffelaars echt niet toegeven :+
Als je een wissel wil laten doen in Nederland, dan kan je het best voor een maand of 3/4 overschakelen naar all-seasons in de winter. Dit wordt ook bevestigd door tests van bijv. Tyre Reviews.

Als er daadwerkelijk sneeuw ligt, dan zijn winterbanden inderdaad het best. Maar hoe vaak komt het in Nederland nou voor dat er daadwerkelijk sneeuw ligt en blijft liggen? De snelwegen, provinciale wegen en hoofdwegen binnen dorpen/steden zijn vaak snel sneeuwvrij.
Mensen die wel bezig zijn met de rijomstandigheden en het in goede staat van hun voertuig houden hoef je geen winterbanden knuffelaars te noemen. Dat jij denkt dat winterbanden alleen bij sneeuw helpen laat wel duidelijk je gebrek aan kennis zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Laatst online: 02-05 16:25
YellowCube schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 06:50:
[...]

ja, dat klopt. Echter, dat is nogal afhankelijk van de band.
Daarbuiten zijn de marges zodanig klein dat je met een winterband bij 10 graden en regen prima en veilig de weg op kan. En dat is iets wat over zomerbanden bij sneeuw en ijzel niet gezegd kan worden.
Je hebt het dan niet meer over kleine marges, maar over onveiligheid (tenzij je het ok vind om je winterbandengebruikende medeweggebruikers dwars te zitten met op 20 km/u voortschuifelen en hopen dat je niet tegen ze aan glijdt)
Ik weet de precieze cijfers niet, zal vast wel een onderzoek van zijn gedaan. Bijvoorbeeld het verschil tussen 50 km/u rijden met zomerbanden en 70 km/u met winterbanden, wie dan de langste remweg heeft. Zat mensen die harder rijden met hun winterbandjes en zich onsterfelijk voelen terwijl ik rustig door de sneeuw ploeter met zomerbanden. Uiteindelijk is snelheid de belangrijkste factor...

Ik heb een brug hier in de loods dus winterbanden zijn een kleine moeite maar of het nou echt zo boeiend is voor die paar dagen echte sneeuw? In de 15 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, heb ik misschien 2x meegemaakt dat het zo extreem was dat er zelfs 30 km/u op de snelweg werd gereden en ik mensen rondjes zag draaien. Die 2x had ik ook makkelijk kunnen vermijden door niet de weg op te gaan bij dat soort sneeuwstormen maar ik reed een oude BMW met winterbanden dus dan vind je het alleen maar leuk >:)

Voor de rest zijn het vaak extreme gevallen van ijs en ijzel (zoals de laatste dagen) en dan ga je ook gewoon glijden met je winterbandjes.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Even voor de duidelijkheid: Michelin Cross Climate 2 is een 4-seizoens band.(Ganzjahresreifen)
Deze voldoet prima voor Nederlandse omstandigheden, je hoeft dan niet te wisselen naar een winterband.

Ikzelf heb liever vanaf april t/m sept een goede zomerband en in de winterperiode een winterband. Rij ook de meeste KM's in Duitsland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:10
@Hackus,
Ik reageer gewoon als je op mij reageert, alleen vraag ik je dan je algemene opmerkingen te verduidelijken en daar linkjes van te geven. Lijkt me niet echt vreemd toch?

Net als dat jij er van maakt dat ik gezegd heb dat jij gezegd hebt dat je op snelwegen kettingen om zou doen. :?

Jij zou eerder kettingen omdoen bij verse sneeuw zei je.
Ik begreep toen dat je het over Nederland had. Fout.
Ik moest het algemener bekijken want je had nooit Nederland gezegd. Terwijl de algemene discussie hier gaat over winterbanden in Nederland.
En toen ik zei dat ook in het buitenland met extreme sneeuwval dat meestal niet nodig was, kettingen op verse sneeuw, en ik ze op de snelweg snel weer af gedaan had, met dagelijkse sneeuwval waarbij je je auto dagelijks uit moest graven, als voorbeeld van gewoon grip met goede banden, lees jij dat ik zeg dat jij gezegd hebt kettingen op de snelweg om te doen. :X

Ik snap je geïrriteerdheid en verwijten niet helemaal als je zelf hier en daar dingen leest die niet gezegd zijn en zelf tekst plaatst wat voor meerdere uitleg vatbaar is?
Dus ja, laten we het hier maar bij laten. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Teijgetje schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:25:
@Hackus,
Ik reageer gewoon als je op mij reageert, alleen vraag ik je dan je algemene opmerkingen te verduidelijken en daar linkjes van te geven. Lijkt me niet echt vreemd toch?

Net als dat jij er van maakt dat ik gezegd heb dat jij gezegd hebt dat je op snelwegen kettingen om zou doen. :?

Jij zou eerder kettingen omdoen bij verse sneeuw zei je.
Ik begreep toen dat je het over Nederland had. Fout.
Ik moest het algemener bekijken want je had nooit Nederland gezegd. Terwijl de algemene discussie hier gaat over winterbanden in Nederland.
En toen ik zei dat ook in het buitenland met extreme sneeuwval dat meestal niet nodig was, kettingen op verse sneeuw, en ik ze op de snelweg snel weer af gedaan had, met dagelijkse sneeuwval waarbij je je auto dagelijks uit moest graven, als voorbeeld van gewoon grip met goede banden, lees jij dat ik zeg dat jij gezegd hebt kettingen op de snelweg om te doen. :X

Ik snap je geïrriteerdheid en verwijten niet helemaal als je zelf hier en daar dingen leest die niet gezegd zijn en zelf tekst plaatst wat voor meerdere uitleg vatbaar is?
Dus ja, laten we het hier maar bij laten. ;)
toon volledige bericht
De boel omdraaien..
Mijn reactie was op YoshiBignose, dus niet op jou. De reactie op jou was je aankoop van banden, een tijdje geleden. daar had ik ook al vaker aangegeven: Einde discussie !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 12:00
TheBrut3 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:51:
[...]

Het lastige bij dit soort algemene uitspraken is dat het enorm afhankelijk is van de band. Ja, de beste winterband is het beste voor sneeuw, maar niet elke winterband is even goed.
Volgens mij was het Tyre Review of een vergelijkbare site die in elke vergelijkende test de beste band uit een andere categorie erbij deed. In de winterbandentest zou de beste all-season op plek 2 gekomen zijn ;)
Verder zie je de trend dat zomerbanden steeds meer puur een zomerband worden en winterbanden echt puur een sneeuwband.
En bij all-season kan je meer kiezen welke eigenschappen je wil, meer gericht op sneeuw, meer gericht op regen, etc.

Persoonlijk ben ik enorm blij met mij all-season banden. En tenslotte blijft het belangrijkste dat je je aan de omstandigheden aanpast. En helaas doen veel mensen dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Voor mij zit het grootste dilemma in het kiezen tussen een winter + zomerband of een vierseizoenenband. Alleen zomerbanden vind ik niets, omdat ik in de winter ook redelijk mobiel wil blijven. Al is het niet erg om eens in de zoveel jaar een keer niet de weg op te kunnen. Maar wel dat je 99% van de tijd kunt rijden. En omdat de vierseizoenenbanden steeds beter worden is dat echt een serieus alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 20:33
Twardt schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:03:
[...]

Mensen die wel bezig zijn met de rijomstandigheden en het in goede staat van hun voertuig houden hoef je geen winterbanden knuffelaars te noemen. Dat jij denkt dat winterbanden alleen bij sneeuw helpen laat wel duidelijk je gebrek aan kennis zien.
Maar hij voelt zich wel helemaal het mannetje door hier effe te komen zeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Als ik het allemaal zo lees lijkt de conclusie te zijn dat het afhankelijk is hoeveel zekerheid je hebt dat je altijd kun rijden.

- Maakt het je niet uit dat je niet kunt rijden: zomerbanden
- Kun je incidenteel de auto laten slaan: zomerbanden- en vierseizoenenbanden
- Wil je altijd kunnen rijden: winter- en zomerbanden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:26
Het begrip "winterbanden" is geïntroduceerd door de commercie. Het zijn geen winterbanden, maar sneeuwbanden.
Ik rij net zo veilig met zomerbanden onder winterse omstandigheden dan met z.g.n. winterbanden.
Alleen als er sneeuw ligt, dan zijn "winterbanden" in het voordeel. Maar hoe vaak komt dit voor in NL/BE ?
Die fabel dat de remweg langer is met zomerbanden bij lage temperaturen (wat overigens zwaar wordt overdreven) kan je ook ondervangen door anticiperen en daarmee rekening houden, zoals een ervaren automobilist gewend is.
Bovendien bestaat de kans dat mensen, vanwege de kosten, inferieure winterbanden laten monteren die in de praktijk slechter presteren dan zomerbanden in de gebruikelijke kwakkelwinters van de laatste tijd.

Ik geef de voorkeur aan uitstekende zomerbanden bij nat wegdek, zoals de meeste winters in NL in 90% van de tijd zich voordoen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
Dat winterbanden alleen voordeel geven in de sneeuw is een fabeltje. Net zoals dat winterbanden eigenlijk sneeuwbanden zijn, Winterbanden geven meer grip bij sneeuw en andere gladde omstandigheden zoals bv bij ijzel. Dus bij de condities zoals we die de afgelopen dagen hebben gehad heb je gewoon veel meer grip met winterbanden dan met zomerbanden.
Voor de non-believers kijk eens naar dit filmpje:
YouTube: Tested: Winter vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice I Tire Rack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
@Twardt Het gaat er om dat omstandigheden, zoals in jouw aangehaalde video zich maar zelden voordoen in NL. Meestal zijn de winters in NL een soort van aanhoudende herfstomstandigheden, waardoor winterbanden volkomen nutteloos zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
En toch was het vanavond een dikke puinzooi op de weg. Gewoon wat anticiperen, komt helemaal goed met zomerbanden.... toch?
Maar belangrijker dan wel of geen winterbanden: waarom de weg op gaan terwijl je 2 dagen vantevoren al wist dat het in de avond een puinzooi zou worden met die ijzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Laatst online: 08-05 18:52
Twardt schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:53:
Dat winterbanden alleen voordeel geven in de sneeuw is een fabeltje. Net zoals dat winterbanden eigenlijk sneeuwbanden zijn, Winterbanden geven meer grip bij sneeuw en andere gladde omstandigheden zoals bv bij ijzel. Dus bij de condities zoals we die de afgelopen dagen hebben gehad heb je gewoon veel meer grip met winterbanden dan met zomerbanden.
Ik wil je stelling niet weerspreken, maar refereren naar een video van 14 jaar terug is niet je sterkste argument in dezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
chrisborst schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:10:
[...]
En tenslotte blijft het belangrijkste dat je je aan de omstandigheden aanpast. En helaas doen veel mensen dat niet.
precies, hier in de straat ligt al een paar dagen ijzel op de weg. als ik met mijn winterbanden opzettelijk hard op de rem trap glibber en glijd ik er overheen alsof er spekgladde zomerbandjes onder liggen.

~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
Twardt schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:53:
Pak dan een video met testen uit 2022:
https://www.youtube.com/@tyrereviews

Hier laten ze bijv. zien dat bepaalde winterbanden ook heel goed presteren in natte omstandigheden.
Roenie schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:56:
Voor mij zit het grootste dilemma in het kiezen tussen een winter + zomerband of een vierseizoenenband. Alleen zomerbanden vind ik niets, omdat ik in de winter ook redelijk mobiel wil blijven. Al is het niet erg om eens in de zoveel jaar een keer niet de weg op te kunnen. Maar wel dat je 99% van de tijd kunt rijden. En omdat de vierseizoenenbanden steeds beter worden is dat echt een serieus alternatief.
Je kan de filmpjes en testen van Tyre reviews gaat bekijken en dan komt er vaak 1 band erg goed uit de testen:
De Michelin CrossClimate 2, ja in hele specifieke omstandigheden zijn er andere banden beter, maar gemiddeld genomen is dit wel de perfecte band.
Kies anders voor een band voor de omstandigheid met het meeste risico. In NL is dat vaak die stortbui en minder de winterse omstandigheden.

[ Voor 36% gewijzigd door chrisborst op 19-12-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:07

DaWaN

'r you wicked ??

JJ Le Funk schreef op maandag 19 december 2022 @ 05:36:
[...]
precies, hier in de straat ligt al een paar dagen ijzel op de weg. als ik met mijn winterbanden opzettelijk hard op de rem trap glibber en glijd ik er overheen alsof er spekgladde zomerbandjes onder liggen.
Grappig, ik had dit weekend juist exact de tegenovergestelde ervaring.
Ik rol nu op Bridgestone Blizzak LM-32, goedkoop een setje kunnen scoren en zeker niet de beste winterbanden die er zijn.
Echter moest ik stoppen op een ijsplaat en ik was zwaar onder de indruk van de hoeveelheid grip :o
Ik denk dat je remweg op ijzel letterlijk de helft is i.v.m. een sportieve zomerband :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JukeboxBill schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:35:
Het begrip "winterbanden" is geïntroduceerd door de commercie. Het zijn geen winterbanden, maar sneeuwbanden.
Ik rij net zo veilig met zomerbanden onder winterse omstandigheden dan met z.g.n. winterbanden.
Alleen als er sneeuw ligt, dan zijn "winterbanden" in het voordeel. Maar hoe vaak komt dit voor in NL/BE ?
Die fabel dat de remweg langer is met zomerbanden bij lage temperaturen (wat overigens zwaar wordt overdreven) kan je ook ondervangen door anticiperen en daarmee rekening houden, zoals een ervaren automobilist gewend is.
Bovendien bestaat de kans dat mensen, vanwege de kosten, inferieure winterbanden laten monteren die in de praktijk slechter presteren dan zomerbanden in de gebruikelijke kwakkelwinters van de laatste tijd.

Ik geef de voorkeur aan uitstekende zomerbanden bij nat wegdek, zoals de meeste winters in NL in 90% van de tijd zich voordoen.
Er zijn ook mensen met slechte zomerbanden, dus dat geldt voor beide.

@Roenie Je kunt dan beter voor goede 4-seizoens band kiezen. Als die niet is afgesleten voor de winterperiode kun je daar goed op blijven rijden. Vervang je banden op tijd, zowel zomer,4-seizoen of winter en ga niet voor de cheap-ass bandjes. Autobanden zijn over het algemeen al flink verbetert over de jaren. Een goede gebruikte 4-seizoens band doet het beter dan nieuwe cheap-ass band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Roenie schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:56:
Mijn voorkeursband is nu de Goodyear Vector 4seasons. Ja, zomerbanden zijn iets beter als het heet is, en ja, winterbanden zijn iets beter als er sneeuw ligt. Maar voor alles daar tussenin, en dan met name de dagen dat er 's ochtends een halve cm sneeuw ligt en het 's middags 15 graden is, zijn 4seasons de beste keus. Hoeveel mensen rijden er bij 15 graden op winterbanden, terwijl ze daar helemaal niet voor gemaakt zijn? En twee keer per dag wisselen is ook zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn oude BMW G31 uit Duitsland werd geleverd met winterbanden van Goodyear en vanuit de dealer/verhuurmaatschappij van de vorige eigenaar werd gezegd, rij maar gewoon door op de winterbanden en geen zomerbandenwissel dus heb ook bij 30 graden op de winterbanden gereden en zelfs na 30.000 km was er genoeg profiel over. Hier in Nederland werd door BMW dealer helemaal panisch gereageerd dat er geen zomerbanden erbij waren bij de verkoop want dat moest. Het is echt onbegrijpelijk want deze winterbanden waren prima qua slijtage en gingen nog rustig 10.000 km mee.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Hackus schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:16:
[...]

@Roenie Je kunt dan beter voor goede 4-seizoens band kiezen. Als die niet is afgesleten voor de winterperiode kun je daar goed op blijven rijden. Vervang je banden op tijd, zowel zomer,4-seizoen of winter en ga niet voor de cheap-ass bandjes. Autobanden zijn over het algemeen al flink verbetert over de jaren. Een goede 4-seizoens band doet het beter dan nieuwe cheap-ass band.
Kijk voor de lol eens dit filmpje:
YouTube: Can a New Budget Tire Beat a Worn Premium Tire in the Dry, Wet and S...

TLDR: een versleten a-merk band doet het best prima, zeker de Michelin CrossClimate 2
En nee, die heb ik niet onder mijn auto zitten :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
chrisborst schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:14:
Pak dan een video met testen uit 2022:
https://www.youtube.com/@tyrereviews

Hier laten ze bijv. zien dat bepaalde winterbanden ook heel goed presteren in natte omstandigheden.

[...]

Je kan de filmpjes en testen van Tyre reviews gaat bekijken en dan komt er vaak 1 band erg goed uit de testen:
De Michelin CrossClimate 2, ja in hele specifieke omstandigheden zijn er andere banden beter, maar gemiddeld genomen is dit wel de perfecte band.
Kies anders voor een band voor de omstandigheid met het meeste risico. In NL is dat vaak die stortbui en minder de winterse omstandigheden.
Als men vaker naar hun filmpjes kijkt zal men ook zien dat er regelmatig wordt aangegeven dat winterbanden overbodig zijn bij het Britse klimaat, wat dus eigenlijk ook voor Nederland geldt. Hier hebben we volgens mij nog wat minder sneeuw dan daar. Maar zoals ik eerder zei, er is nou eenmaal een selecte groep winterbandenknuffelaars welke helemaal in de grip is van de commercie en waar het zelfdenkend vermogen ontbreekt. Deze groep zal dat nooit toegeven, ondanks het bestaan van dergelijke test videos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

chrisborst schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:45:
[...]

Kijk voor de lol eens dit filmpje:
YouTube: Can a New Budget Tire Beat a Worn Premium Tire in the Dry, Wet and S...

TLDR: een versleten a-merk band doet het best prima, zeker de Michelin CrossClimate 2
En nee, die heb ik niet onder mijn auto zitten :P
Je quoot verkeerd persoon :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Conclusie: voor in Nederland zal een degelijke 4 seizoenband zoals een: GoodyearVector 4 Season voldoende moeten zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:57

Wok

Dakloos...

@TheBrut3Ik ben het met je eens ben dat een deftige all-seasonband in het NL-klimaat effectiever zal zijn in het najaar/winter dan een volwaardige winter- of sneeuwband. Het zou je echter sieren om termen als 'winterbandenknuffelaars' achterwege te laten, want daarmee ga je die mensen zéker niet overtuigen. ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Hackus schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:15:
[...]

Je quoot verkeerd persoon :P
Nee toch? De uitspraak
Vervang je banden op tijd
kwam toch van jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

chrisborst schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:39:
[...]

Nee toch? De uitspraak
[...]
kwam toch van jou?
Hackus schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:16:
[...]

@Roenie Je kunt dan beter voor goede 4-seizoens band kiezen. Als die niet is afgesleten voor de winterperiode kun je daar goed op blijven rijden. Vervang je banden op tijd, zowel zomer,4-seizoen of winter en ga niet voor de cheap-ass bandjes. Autobanden zijn over het algemeen al flink verbetert over de jaren. Een goede gebruikte 4-seizoens band doet het beter dan nieuwe cheap-ass band.
Hier moest nog gebruikte tussen zie ik nu. Je filmpje had ik al gezien is al keer of 5 gedeeld hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
JukeboxBill schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:15:
@Twardt Het gaat er om dat omstandigheden, zoals in jouw aangehaalde video zich maar zelden voordoen in NL. Meestal zijn de winters in NL een soort van aanhoudende herfstomstandigheden, waardoor winterbanden volkomen nutteloos zijn.
Deze geeft een goed beeld, maar is hier vast al vaker voorbij gekomen, Hij test verschillende bandentypen, zomer, winter en all season onder verschillende omstandigheden. Daar kan je zien dat bij lagere temperaturen de winterband bij nat wegdek een stuk kortere remweg neerzet dan een zomerband. De zomerband doet het dan alleen goed bij hogere temperaturen en/of droog wegdek.

YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Twardt schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:52:
[...]

Deze geeft een goed beeld, maar is hier vast al vaker voorbij gekomen, Hij test verschillende bandentypen, zomer, winter en all season onder verschillende omstandigheden. Daar kan je zien dat bij lagere temperaturen de winterband bij nat wegdek een stuk kortere remweg neerzet dan een zomerband. De zomerband doet het dan alleen goed bij hogere temperaturen en/of droog wegdek.

YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, ...
leuke video, maar jammer dat je niet het echte testen ziet. (rijden op speed van 50km/u en noodstop of uitwijken etc) het is meer een samenvatting met diagrammen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Twardt schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:52:
[...]

Alleen zijn hier ook veel voorbeelden van te vinden waarbij dat juist precies andersom is. Winterbanden zijn pas sinds een paar jaar ook beter op een nat wegdek, wat betekent dat de A-merk winterbanden beter zullen zijn. Maar het betekend ook dat juist als je wat goedkopere banden gebruikt, de zomerbanden juist beter op nat wegdek zijn.

Daarnaast zie je dat in Nederland het weer gewoon te wisselvallig is om 1 band als beste te kiezen. Met de huidige temperaturen overdag zijn zomerbanden juist weer beter. Een paar dagen geleden waren de winterbanden overduidelijk in het voordeel. In de afgelopen week is voor elke band wel een dag te vinden waarbij het de beste keuze was :+

Dit is ook gelijk een van de grote nadelen van banden in het algemeen, de situatie is zo van belang dat het haast niet te vergelijlken is. Hoe vaak zie je niet de winnaar bij de ene test, bij een andere test juist slecht er uit komen omdat er een andere maat banden gebruikt wordt of een ander soort auto?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:16

-tom-562

Oliesjeik

redwing schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:13:
[...]

Alleen zijn hier ook veel voorbeelden van te vinden waarbij dat juist precies andersom is. Winterbanden zijn pas sinds een paar jaar ook beter op een nat wegdek, wat betekent dat de A-merk winterbanden beter zullen zijn. Maar het betekend ook dat juist als je wat goedkopere banden gebruikt, de zomerbanden juist beter op nat wegdek zijn.

Daarnaast zie je dat in Nederland het weer gewoon te wisselvallig is om 1 band als beste te kiezen. Met de huidige temperaturen overdag zijn zomerbanden juist weer beter. Een paar dagen geleden waren de winterbanden overduidelijk in het voordeel. In de afgelopen week is voor elke band wel een dag te vinden waarbij het de beste keuze was :+

Dit is ook gelijk een van de grote nadelen van banden in het algemeen, de situatie is zo van belang dat het haast niet te vergelijlken is. Hoe vaak zie je niet de winnaar bij de ene test, bij een andere test juist slecht er uit komen omdat er een andere maat banden gebruikt wordt of een ander soort auto?
Ja, als je goede zomerbanden gebruikt ja. Hoeveel mensen rijden er wel niet op goedkope Hifly/tyfoon meuk of banden van +5 jaar oud... Zo goed zijn die nou ook weer niet in de regen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
-tom-562 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:23:
[...]

Ja, als je goede zomerbanden gebruikt ja. Hoeveel mensen rijden er wel niet op goedkope Hifly/tyfoon meuk of banden van +5 jaar oud... Zo goed zijn die nou ook weer niet in de regen
Datzelfde geldt voor de winterbanden ;) Diezelfde mensen zullen (als ze al winterbanden hebben) ook van dat soort meuk er op leggen. En dan heb je hoe dan ook slechte grip in de regen (wat naar mijn idee juist de situatie is die het meeste voorkomt in Nederland)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
redwing schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:32:
[...]

Datzelfde geldt voor de winterbanden ;) Diezelfde mensen zullen (als ze al winterbanden hebben) ook van dat soort meuk er op leggen. En dan heb je hoe dan ook slechte grip in de regen (wat naar mijn idee juist de situatie is die het meeste voorkomt in Nederland)
ik denk niet dat mensen die low budget zomerbanden kopen de moeite nemen om winterbanden te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

redwing schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:32:
[...]

Er zijn ook mensen die met winterbanden blijven rijden tot ze op zijn. Zo blijf je aan de gang, en die mensen heb je ook met zomerbanden. Die groep doet toch wat ze zelf denkt goed te zijn, of geen geld voor andere banden of onderhoud.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:43
Dat zijn vaak ook types van "ik rij toch niet zo hard, dus ik heb geen grip nodig", of "Ik heb al 20 jaar mijn rijbewijs, ik weet wel wat ik moet doen". Tot ze een keer moeten uitwijken of een noodstop moeten maken.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NoepZor schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:52:
Dat zijn vaak ook types van "ik rij toch niet zo hard, dus ik heb geen grip nodig", of "Ik heb al 20 jaar mijn rijbewijs, ik weet wel wat ik moet doen". Tot ze een keer moeten uitwijken of een noodstop moeten maken.
Idd, ook met winterbanden kun je niet racen als er slechte weersomstandigheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Is er al eens onderzocht in hoeverre winterbanden werkelijk bijdragen aan de verkeersveiligheid?

Wat ik in al die jaren heb gemerkt, dat onoplettendheid, gemakzucht, domheid en overschatting van eigen rijvaardigheid de belangrijkste oorzaken zijn. En af en toe pure pech.
Dat verhelp je niet met een andere bandenkeuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• squaddie
Een paar jaar geleden was er een verzekeraar die daar onderzoek naar gedaan had en daaruit bleek dat er ongeveer even veel schade werd gereden met winterbanden als met zomerbanden gedurende het winterseizoen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Wat is de ervaring hier met prijsvechters zoals KwikFit als het gaat om bandenwissel en opslag? Ik heb een BMW F11 en bij de dealer kost een complete set Bridgestone Blizzak LM-001 (225/55R17) inclusief bandenwissel en opslag EUR 1000,-.
Nu breng ik mijn auto altijd voor onderhoud en reparatie bij de dealer, maar dit jaar ga ik voor het eerst op wintersport waar winterbanden verplicht zijn. Ik ga graag voor gemak, en een beurtje combineren met bandenwissel heeft mijn voorkeur.
Bij de KwikFit kost diezelfde set EUR 704 en de bandenwissel en opslag EUR 138 (incl. 20% ANWB korting). Het scheelt 'maar' EUR 158,- t.o.v. de dealer, maar het kost mij wel weer een extra afspraak inplannen en ernaar toe rijden.
Los van het gemak, rechtvaardigt naar jullie idee een prijsverschil van EUR 158,- om naar KwikFit te gaan? Of zijn er andere redenen om juist wél de bandenwissel en opslag bij de dealer te laten uitvoeren?

What's a cube to you?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

squaddie schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:49:
Een paar jaar geleden was er een verzekeraar die daar onderzoek naar gedaan had en daaruit bleek dat er ongeveer even veel schade werd gereden met winterbanden als met zomerbanden gedurende het winterseizoen.
Dat zegt niets over welke band te kiezen, maar meer dat er mensen zijn die zich met winterbanden niet aanpassen. 'Fock It, ik heb winterbanden en gaan'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
Rizzi schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:22:

Los van het gemak, rechtvaardigt naar jullie idee een prijsverschil van EUR 158,- om naar KwikFit te gaan? Of zijn er andere redenen om juist wél de bandenwissel en opslag bij de dealer te laten uitvoeren?
Dat is natuurlijk voor iedereen anders. voor € 158 verschil wil ik wel een extra afspraakje inplannen. Maar ja, voor de een zal het meer tijd en moeite kosten om naar de kwikfit te gaan dan voor een ander. Als je eerst een half uur moet rijden om er te komen ipv 5 minuten, dan kan ik me voorstellen dat het al wat minder aantrekkelijk wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:20

mb1

Rizzi schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:22:
Wat is de ervaring hier met prijsvechters zoals KwikFit als het gaat om bandenwissel en opslag? Ik heb een BMW F11 en bij de dealer kost een complete set Bridgestone Blizzak LM-001 (225/55R17) inclusief bandenwissel en opslag EUR 1000,-.
Nu breng ik mijn auto altijd voor onderhoud en reparatie bij de dealer, maar dit jaar ga ik voor het eerst op wintersport waar winterbanden verplicht zijn. Ik ga graag voor gemak, en een beurtje combineren met bandenwissel heeft mijn voorkeur.
Bij de KwikFit kost diezelfde set EUR 704 en de bandenwissel en opslag EUR 138 (incl. 20% ANWB korting). Het scheelt 'maar' EUR 158,- t.o.v. de dealer, maar het kost mij wel weer een extra afspraak inplannen en ernaar toe rijden.
Ik zou voor de lm005 gaan..

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
squaddie schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:49:
Bron? Google kan niks vinden namelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
@GrooV Een zitten zoeken. Het bleek geen verzekeraar, maar een leasemaatschappij te zijn, klik.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

squaddie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:04:
@GrooV Een zitten zoeken. Het bleek geen verzekeraar, maar een leasemaatschappij te zijn, klik.
Roekelozer
Volgens Simon Corsèl, woordvoerder bij Alphabet, kan de milde winter een oorzaak zijn voor de schades, ook kan het zijn dat automobilisten roekelozer gaan rijden wanneer zij op winterbanden rijden:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hackus schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:05:
[...]

Roekelozer
Volgens Simon Corsèl, woordvoerder bij Alphabet, kan de milde winter een oorzaak zijn voor de schades, ook kan het zijn dat automobilisten roekelozer gaan rijden wanneer zij op winterbanden rijden:
Dat, en sommigen rijden ook gewoon ruw (laat remmen, bochten niet juist aansnijden ect) en dan kom je al snel boven de maximale weerstand van je band, die bij minder weer snel afneemt. Zeker als de bestuurder ook weinig afstand houdt wordt ik al snel in een positie gebracht waar het te laat is om defensief gedoseerd te sturen of te remmen. Dan hang je, los van welke band dan ook.

edit: dus eigenlijk mensen die hun rijstijl onvoldoende aanpassen omdat ze normaliter toch al als een hork rijden :+

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 22-12-2022 18:19 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• JukeboxBill
Hackus schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:17:
[...]

Dat zegt niets over welke band te kiezen, maar meer dat er mensen zijn die zich met winterbanden niet aanpassen. 'Fock It, ik heb winterbanden en gaan'
Maar dat is toch precies wat ik al aangaf. Het ligt niet aan de banden, maar aan de automobilist.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JukeboxBill schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:11:
[...]

Maar dat is toch precies wat ik al aangaf. Het ligt niet aan de banden, maar aan de automobilist.
Zoals ik al jaren roep, moet je ook met winterbanden je aanpassen aan de weersomstandigheden. Neemt niet weg dat het wel veiliger is met goede winterband, maar je kunt niet een rijstijl aannemen als met mooi droog weer in de zomer met goede zomerbanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
squaddie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:04:
“ Het verschil is procentueel een procent.”

Echt een totaal onzin onderzoek wat het alleen goed doet op verjaardagsfeestjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• squaddie
Laten we uitgaan van de stelling dat winterbanden voor minder schade dan zou je verwachten dat leasemaatschappijen dat vierseizoenen- of zomer-/winterbanden standaard zou zijn, niettemin zijn dergelijke banden bij mijn weten nog steeds een betaalde optie.

Vorige jaar heb ik voor een auto een andere verzekering gekozen in mijn zoektocht ben ik geen verzekeraar tegengekomen die korting geeft als je op winterbanden rijdt. Dat vindt ik opvallend als je uitgaat dat winterbanden voor minder schade zorgt dan zou het wel of niet gebruiken van vierseizoenen- of winterbanden invloed moeten hebben op de verzekeringspremie. Ik ben het zoals gezegd niet tegengekomen.

Het is opvallend dat twee partijen die veel belang hebben bij minder schades in de praktijk niet of nauwelijks iets doen met winterbanden. Dat doet mij vermoeden dat dit "onzin onderzoek" op basis van 20.000 autos een aardig beeld geeft van schadegevallen van winterbanden en zomerbanden tijdens het winterseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
squaddie schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:54:
...Vorige jaar heb ik voor een auto een andere verzekering gekozen in mijn zoektocht ben ik geen verzekeraar tegengekomen die korting geeft als je op winterbanden rijdt. Dat vindt ik opvallend als je uitgaat dat winterbanden voor minder schade zorgt dan zou het wel of niet gebruiken van vierseizoenen- of winterbanden invloed moeten hebben op de verzekeringspremie. Ik ben het zoals gezegd niet tegengekomen...
Slimme observatie :)

Hoe ik het zie: winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer is het meest ideale, maar als je makkelijk de auto kunt laten staan als het echt zwaar weer is en/of niet al te veel rijdt dan is het over the top.
Dus na jaren veel gereden te hebben in de winter en dus ook winterbanden gebruikt te hebben doe ik die over een paar maanden de deur uit en stap waarschijnlijk over naar vier seizoenenbanden voor mijn daily. Mijn hobbyauto houdt gewoon haar sportieve zomerbanden.

Al kun je dat ook nog doen: twee autos en dan die wisselen op basis van het weer die dag in plaats van de banden wisselen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Twardt schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:15:
[...]

Dat is natuurlijk voor iedereen anders. voor € 158 verschil wil ik wel een extra afspraakje inplannen. Maar ja, voor de een zal het meer tijd en moeite kosten om naar de kwikfit te gaan dan voor een ander. Als je eerst een half uur moet rijden om er te komen ipv 5 minuten, dan kan ik me voorstellen dat het al wat minder aantrekkelijk wordt.
De KwikFit is dichterbij dan de dealer in mijn geval :D Misschien toch maar naar de KwikFit, tenzij er andere redenen zijn om toch naar de dealer te gaan (los van het gemak).
mb1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:24:
[...]

Ik zou voor de lm005 gaan..
Dank voor de tip! Ik heb een offerte gekregen voor de LM-001, maar n.a.v. jouw opmerking even op Google en ANWB gekeken. De LM-005 lijkt inderdaad beter uit de tests te komen.

What's a cube to you?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ikzelf heb meer vertrouwen in de merk dealer dan in Kwit-Fit. Ikzelf ga ook naar bandenspecialist hier waar ik goed mee overweg kan en een goede relatie meer heb, ook zakelijke. Ik ben er vaak ook zelf bij in de garage. Denk dat het je eigen keuze moet zijn, en niet van mij of ander forumlid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Voor €158 verschil zou ik denk ik naar de dealer gaan. Tel het bij de totale kosten op van de wintersport en het is niks. Bij een dealer waar je altijd komt heb je ook meer kans dat ze meedenken wanneer er iets niet helemaal goed is. Misschien kan je er ook nog wat korting af lullen.
squaddie schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:54:
Dat doet mij vermoeden dat dit "onzin onderzoek" op basis van 20.000 autos een aardig beeld geeft van schadegevallen van winterbanden en zomerbanden tijdens het winterseizoen.
Ervaring van een kennis van mij, eigenaar van een schadeherstelbedrijf, is dat het ook ongeveer 50-50 is op gladde sneeuw/ijzel dagen zoals afgelopen weekend.
Roenie schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:22:
Hoe ik het zie: winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer is het meest ideale
Dat is in Nederland dus niet zo. Zomerbanden en all seasons zijn de beste combinatie wanneer men wil wisselen. All seasons geven voldoende grip op sneeuw en hoeveel dagen ligt dat er nou echt? Met weer zoals deze dagen (regenachtig en rond de 10 graden) zijn zowel zomerbanden als all seasons beter dan winterbanden.

Maar dan heb ik het echt over iemand die in Nederland, of Vlaanderen, woont en verder niet de sneeuw in trekt. Op wintersport snap ik dat je beter af bent met winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Is die crossclimate nu maar standaard met 6,5mm profiel? Want als je een all season band niet tot 1,6 op kunt rijden voor de effectiviteit, dan blijft er maar weinig over. En wordt het per km wel een dure band.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• squaddie
Voor Nederland heb je die minimale 4 mm met name nodig voor het rijden in de sneeuw, daarbuiten kan je een vierseizoenenband gewoon oprijden.

Ga je naar het buitenland waar een vorm van winterbandplicht geldt heb je soms ook de maken met de regel dat een winter- of vierseizoenenband minimaal 4 mm profiel moet hebben om als winterband te worden aangemerkt.

Dat is een potentieel nadeel van een vierseizoenenband dat als deze in het verkeerde seizoen onder de maat komt je deze vroegtijdig moet vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
Ik heb de perfecte band gevonden waarmee iedereen veilig over de weg kan, ongeacht het weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wU2hAZwyxdiWN0WmiqBG1lInWmg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SmkVAHYuoYJjARNp6N2OyOMb.png?f=user_large

Denk dat we het daarmee maar moeten gaan doen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sneeuw/IJs straatband v WRC

Bekijk op YouTube
$600 Winter Tires vs $2000 WRC Rally Tires

[ Voor 35% gewijzigd door Hackus op 28-12-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Dit jaar voor het eerst winterbanden, echt heel blij mee. :) We kochten in maart 2022 een andere auto, een ex-lease, en daar zaten winterbanden onder, niet op gelet bij het testritje. Dus de banden vervangen maar ja, toen hadden we opeens een setje winterbanden op zolder liggen, dus toch maar omwisselen...

Nu slijten ze dus extra snel neem ik aan? Met dat warme weer en regen enzo? Ik merk verder geen verschil, brandstofgebruik is ook niet dramatisch anders, dus we rijden gewoon maar door tot en met maart. Maar het voelt toch een beetje suf dit jaar. Mijn vrouw (die rijdt het meest) heeft al bedacht dat we hierna all seasons nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 10-01-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Ze slijten iets sneller met dit weer en je hebt wat minder grip. Ga je het in de dag dagelijkse praktijk merken? Nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:03
Ik had op de privé auto altijd winterbanden, met name voor de wintersport. Dit jaar voor het eerst leaseauto op all-seasons (met een officiële winteraanduiding), we gaan zien hoe dat bevalt. Als er niet meer sneeuw valt kom je er dit jaar op zomerbanden ook wel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uh74sj-jjlA-sF1VpyJ3gsn9P34=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cxO5seobcP1bR3aTMGXwb8Zz.png?f=fotoalbum_large

Toyota heeft nu winterbanden die vanaf 7 graden meer grip bieden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

LordSinclair schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:46:
[Afbeelding]

Toyota heeft nu winterbanden die vanaf 7 graden meer grip bieden!
Banden/wielen zijn niet van het merk Toyota als je dat bedoelt
https://data.toyota.nl/data/pdf/toyota-winterwielen.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:12
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:38
Mar.tin schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:55:
[...]

Toch een knap kunstje, misschien hebben ze dan ook wel zomerbanden die onder de 7 graden méér grip bieden dan winterbanden :9

offtopic:
Kunnen ze die onder hun zelf-opladende-EV schroeven :+
Over die zelf opladende EV's zijn zaken geweest bij de reclame code comissie (klachten van consumenten jegens advertenties kan je gewoon opzoeken), daar kunnen deze banden mooi bij :D :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:38
LordSinclair schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:33:
Ik heb de perfecte band gevonden waarmee iedereen veilig over de weg kan, ongeacht het weer:
[Afbeelding]

Denk dat we het daarmee maar moeten gaan doen! ;)
Dat is toch zoiets als de Pirelli interslick in de F1 :+ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Over profieldiepte: iets waar je vaak niet bij stil staat is dat nieuwe banden niet allemaal dezelfde profieldiepte hebben. Ieder merk, maar ook ieder type binnen een merk, kan een andere diepte hebben. Dat kan variëren van ongeveer 6mm tot en met 9mm. Die informatie is vaak niet heel makkelijk te vinden. Maar die paar mm bij een nieuwe band kan wel duizenden kilometers verschil maken uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Roenie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:43:
Over profieldiepte: iets waar je vaak niet bij stil staat is dat nieuwe banden niet allemaal dezelfde profieldiepte hebben. Ieder merk, maar ook ieder type binnen een merk, kan een andere diepte hebben. Dat kan variëren van ongeveer 6mm tot en met 9mm. Die informatie is vaak niet heel makkelijk te vinden. Maar die paar mm bij een nieuwe band kan wel duizenden kilometers verschil maken uiteraard.
Een winterband heeft een profieldiepte van ~9mm ! Ik ken geen winterbanden van 6mm profiel nieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
Profieldiepte is slechts een deel van het verhaal hoe snel een band versleten is, de slijtvastheid van de samenstelling van de band heeft ook invloed hoe lang de band mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:22:
[...]

Een winterband heeft een profieldiepte van ~9mm ! Ik ken geen winterbanden van 6mm profiel nieuw
Dat beweer ik ook niet. De verschillen zijn het grootst bij zomerbanden, maar bij winterbanden kan er ook een verschillend zijn. Omdat je met winterbanden voor een goede werking meer profiel diepte over moet houden, is het ook logisch dat hij profiel diepte groter is.
squaddie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:25:
Profieldiepte is slechts een deel van het verhaal hoe snel een band versleten is, de slijtvastheid van de samenstelling van de band heeft ook invloed hoe lang de band mee gaat.
Uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Roenie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:55:
[...]
Dat beweer ik ook niet. De verschillen zijn het grootst bij zomerbanden, maar bij winterbanden kan er ook een verschillend zijn. Omdat je met winterbanden voor een goede werking meer profiel diepte over moet houden, is het ook logisch dat hij profiel diepte groter is.

[...]
Al met al zegt het niks ook over slijtgedrag van winterbanden, waar we het over hebben hier. wat je wilt zeggen is me dus niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:56:
[...]

Al met al zegt het niks ook over slijtgedrag van winterbanden, waar we het over hebben hier. wat je wilt zeggen is me dus niet duidelijk.
simpel, dat banden verschillende profiel diepte’s hebben. En als je dus kijkt naar slijtage, dan is het verstandig dat ook mee te nemen. En nogmaals, mijn opmerking was niet zozeer gericht op winterbanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Roenie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:12:
[...]
simpel, dat banden verschillende profiel diepte’s hebben. En als je dus kijkt naar slijtage, dan is het verstandig dat ook mee te nemen. En nogmaals, mijn opmerking was niet zozeer gericht op winterbanden.
Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2

je weet niet of een band met dieper profiel minder hard slijt, geldt zowel voor zomer, winter, regen en AW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:15:
[...]

Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2

je weet niet of een band met dieper profiel minder hard slijt, geldt zowel voor zomer, winter, regen en AW.
Dat is toch te testen? :?

Wat is eigenlijk je punt? :?
Pagina: 1 ... 22 ... 24 Laatste