YoshiBignose schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:07:
Zijn er hier mensen met een bestelbus die winterbanden hebben? Het lijkt niet zo gebruikelijk bij busjes. Heb een Vivaro-E maar je ziet niet zoveel keuze voor winterbanden met extra load voor bestelbus.
Volgens mij maakt het ook wat minder uit omdat je een zwaardere auto rijdt met sneeuw toch?
Ook met een busje maakt het uit, het gaat niet om de auto, al hou je met een 4wd meer controle met gladhed, het gaat om de massa die bij bochten/remmen rechtdoor wil.
Ik heb Hankook winterbanden 106/104T onder mijn Trafic 2010.
Ik denk dat een Vivaro vergelijkbaar is aan mijn rijklaar 1850 kg en maximale massa 3035 kg.
Een Vivaro-e L3 weegt rijklaar 2128 kg en maximaal 3055 kg beladen.
Een band vanaf index 100 (800 kg) zou dus
theoretisch al kunnen.
De rijklare massa van de Chrysler ligt ter vergelijk op 2020 kg, met max 2480 kg beladen.
Ander ding is: Belaadt je de bus altijd maximaal?
En heb je echt XL nodig, iets met een loadindex vanaf 102 moet toch sterk genoeg zijn?
Met BE mag je toch maar max 3500 kg besturen. Met 104, 106 zit je helemaal goed als je een kar trekt en de auto altijd overbelaadt.
Maar ik zou nieuw zoeken tussen de banden voor busjes, daar is genoeg te krijgen dat voldoet.
Maar is Marktplaats geen optie?
Daar worden regelmatig betaalbare goede sets aangeboden.
Als je ook velgen aan gaat schaffen lijkt me dat de eerste optie.
Even zoeken op jouw steekmaat Vivaro en vanaf 6 mm. Dan heb je er nog lang plezier van.
@
redwing
Ik vergeet niet dat wegen schoon kunnen zijn en temperatuur hoger dan 7 graden.
Alleen zijn de wintermaanden onvoorspelbaar, je weet niet wanneer het glad gaat zijn, en je gaat niet pas wisselen als het glad is. Je ziet vaak niet of een op- of afrit glad is.
En als de temperatuur zakt onder de 7 graden dan heb je imo liever winterbanden of all-seasons.
Je rijdt immers in de ochtend en avond, in de winter zelfs dan in het donker, en dan zijn de temperaturen lager dan overdag als je auto staat uit te rusten.
Natuurlijk heb je onder bepaalde omstandigheden meer grip met zomerbanden in de winter.
Maar dan gebruik je je banden dus op het randje als je die extra mindere meters remweg of extra grip nodig hebt.
In alle andere gevallen ben je beter af met winterbanden omdat als het weer onverwacht omslaat, je het juiste rubber er onder hebt.
Bovendien hebben de meeste auto`s tegenwoordig ABS, puur glijden tot je stil staat is er niet meer bij.
En eigenlijk ken ik niemand in mijn omgeving die op het randje rijdt, iedereen rijdt aangepast aan omstandigheden en verkeer, anticipeert en houdt zich aan de verkeersregels.
Dus ook met een mindere (b-, c -segment) winterband komen de meesten prima veilig weg, omdat ook die betere prestaties hebben in de winter dan een zomerband.
Dus ondanks dat je nieuw de beste band zou kopen die er is, als je geld genoeg uitgeeft, er zijn voor weinig ook knappe veilige winterbanden te krijgen die aan betreffende rijstijl voldoen.
En ik snap dat jij, in Nederland, prima kan rijden in gladheid en sneeuw met zomerbanden, en daar voorvechter voor bent, dat geldt echter niet voor het merendeel van de automobilisten. Die raken half in paniek als er sneeuw ligt.
Omgekeerd heb ik mijn winterbanden "opgereden" in de zomer, zonder problemen, met 35 graden temperatuur en 80 graden asfalttemperatuur.
Overigens is de rubbercompound van de
Michelin CrossClimate 2 zoals zij zeggen "Thermisch adaptief", het past zich aan aan de wegtemperatuur.
Een loopvlak dat dus harder wordt als het warm is en zachter als het koud is.
Dat is ook de reden voor hun duurzaamheidsclaim van 60.000 miles/96.000 km.
Was ook gewoon een filmpje van een tevreden gebruiker en hoe hij er mee rijdt.
Voor de wetenschappelijke noot waren de filmpjes van Tyre-review.
Maar hier ook een tevreden gebruiker, banden voelen goed aan, sturen makkelijk en ik hoor ze niet.
[
Voor 15% gewijzigd door
Teijgetje op 13-12-2022 21:15
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.