Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
replica17 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:43:
Iemand de winterbanden al omgewisseld naar zomerbanden?

Ik twijfel nog...
Ik heb de banden die ik in de koudere periode gebruik (Michelin CrossClimate+, d.w.z. summer-bias all-seasons) al per 1 maart ingewisseld voor de zomerbanden (had ze er 1 december onder gezet). Daar heb ik de afgelopen weken geen spijt van gehad met temperaturen dik in de dubbele cijfers (en zelfs richting de 20 graden op sommige dagen).

De komende 2 dagen wordt er mogelijk wat winterse neerslag verwacht, maar echt veel verwacht ik daar niet van. En mocht het toch erger zijn dan verwacht: ik werk sowieso al grotendeels vanuit huis, dus ik kan wel een paar dagen zonder, mocht het echt te gek blijken te worden.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:12
replica17 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:43:
Iemand de winterbanden al omgewisseld naar zomerbanden?

Ik twijfel nog...
Afgelopen zaterdag. Moest er in de afgelopen dagen namelijk 1500km mee rijden en bij +10 of meer rijden de reguliere banden gewoon fijner. Misschien heeft het ook nog wel geholpen met m'n verbruik.

Als ik nog niet gewisseld had vanwege het aankomende koudefront, dan had ik een afspraak ingepland zodra de verwachtingen zeggen dat het wat warmer wordt. De 2-weekse verwachtingen zijn daar accuraat genoeg voor. Je kan er amen op zeggen dat wanneer het na die paar buien ineens weer 15 graden of warmer wordt de lijnen roodgloeiend staan bij de bandenboeren. Je kan dan maar beter reeds een afspraak hebben staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:26

mrc4nl

Procrastinatie expert

Toevallig deze week een setje nieuwe 4 seizoens banden onder de auto laten leggen (Vector4seasons gen3) er zat nog iets van 2.5mm profiel op de oude, maar ik ga liever voor veiligheid.

De oude Vector4seasons gen2 hebben het in ieder geval keurig uitgehouden. 137000KM :)

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 31-03-2022 14:39 ]

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 15:24
mrc4nl schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:38:
Toevallig deze week een setje nieuwe 4 seizoens banden onder de auto laten leggen (Vector4seasons gen3) er zat nog iets van 2.5mm profiel op de oude, maar ik ga liever voor veiligheid.

De oude Vector4seasons gen2 hebben het in ieder geval keurig uitgehouden. 137000KM :)
Ze hebben het best lang uitgehouden, maar ze waren al ruim voor die 137.000km versleten. Als een winterband bij minder dan 4mm al niet echt 'winterband' meer mag heten, dan geldt dat voor zo'n 4 season toch ook?

Kortom: je hebt deze winter gewoon met zomerbanden gereden. Kon ook prima, hoor. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ignite60
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
Vraag en aanbod op het forum is niet toegestaan.

[ Voor 86% gewijzigd door deepbass909 op 31-03-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:15
Nou ik heb halverwege December maar een afspraak voor de winterbanden wissel gemaakt. Had denk ik ook wel Januari mogen zijn. Als het dit jaar al nodig is. Maarja vorig jaar ruim duizend euro voor een nieuwe set betaald dus dat geld moet zich ook weer terugverdienen. Ik hoop dat de temperaturen nu wat gaan dalen, met 15c heeft het nog weinig zin. Anders zeg ik de afspraak af of stel ik het nog even uit.

LG OLED C2 65" | Playstation 5 Pro LE | Nintendo Switch OLED | Sonos Arc Ultra Sub 4 | 2x Sonos Five Sub Gen 3 | Philips PureProtect Pro 4200 | VW Golf MK 7.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De nieuwe auto wordt geleverd op all-seasons en over 2 weken komen op de auto van mijn vrouw de winterbanden weer eronder.

Op de huidige lease auto laat ik de 14de de winterbanden erop zetten, maar dat komt doordat de zomer op zijn en hij eind van de maand ingeleverd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik heb jaren een setje Michelin runflat zomer en winterbanden gehad onder mijn bmw 320.
Dit jaar de overstap gemaakt naar Goodyear Vector Gen3.

Wat een fantastische banden! Nog nooit zoveel grip en comfort gehad. Echt helemaal allseason fan

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:19
Nu weer gewisseld van zomerbanden naar winterbanden.
Echter, als dit setje op is, wil ik overstappen op all season.
En dan vooral de Michelin CrossClimate 2 schijnen erg goed te zijn.
Die zijn ook gecertificeerd als winterband.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
GarBaGe schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:43:
Ik had hiervoor (op mijn andere auto) de crossclimate + en daar was ik ook zeer tevreden mee.
De crossclimate 2 is wat ik had gelezen een flinke upgrade tov de crossclimate + maar ook een stu kbeter dan de goodyear vector gen1. Alleen de goodyear vector gen3 is ook significant verbeterd.

Het is wat je het belangrijkste vind in de band maar uiteindelijk ben ik voor de vector gen2 gegaan, mede omdat ze bekend staan dat ze minder snel slijten. Ook zijn ze beter op nat weer (en minder goed op droog). Redenatie die ik daarbij heb gedaan: kans is groter op ongelukken bij nat weer dan droog weer dus als ik dan moet kiezen, kies ik voor de kortste remweg voor nat

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 29-11-2022 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:30
laurens0619 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:09:
Ik heb jaren een setje Michelin runflat zomer en winterbanden gehad onder mijn bmw 320.
Dit jaar de overstap gemaakt naar Goodyear Vector Gen3.

Wat een fantastische banden! Nog nooit zoveel grip en comfort gehad. Echt helemaal allseason fan
Ik heb ze 2 weken terug net weer teruggewisseld naar Vredestein Quatrac 5 die ik nog had liggen (waren begin dit jaar APK afkeur omdat aap van de garage eentje andersom met INSIDE naar buiten had gemonteerd, kwamen van achterkant van de vorige 206SW).

Qua grip zijn die Goodyears prima, qua geluid en comfort vind ik de Vredesteins toch beter (ondanks dat bandenlabel anders zegt). Verbruik merk ik geen verschil in.

Zal ook te maken hebben met profielsoort en 86H vs 82T, ik heb voor mijn 206 helemaal geen XL banden nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:37

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb gewoon weer zoals elk jaar de zomerset gewisseld voor de stalen winterset met Conti TS860's erop. Dat heb ik altijd al fijne banden gevonden, ook onder mijn leaseauto, omdat ze veel vertrouwen geven en als je grip dreigt kwijt te raken, ze dat niet pats boem doen, maar geleidelijk wijken. Je voelt het dus aankomen.

Van de zomerset zijn de voorbanden zo goed als op (onder de 3mm, maar met droogtescheurtjes aan de zijwand, ze zijn uit 2016) dus ik vervang ze voor nieuwe Conti EcoContact 6, die had ik op de andere 2 velgen ook al laten zetten 2 jaar terug. Voordeel is dat ik alleen de velgen hoef weg te brengen en niet de hele auto.

Onder de boodschappenauto zitten Quatrac 5's inderdaad, die auto word weinig gebruikt en rijd er prima op het hele jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-11-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

GarBaGe schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:43:
De nieuwe Crossclimate 2 zou ook mijn volgende band worden, want op mijn vorige auto lag de (toen net geïntroduceerde) + versie en die heeft het t/m half september van dit jaar prima gedaan. Het "probleem" waar ik nu op dit moment wat mee zit is dat de huidige zomerbanden onder de auto nog veel te goed zijn en om deze nu te vervangen vind ik toch wel een vorm van kapitaalvernietiging. Ik hoef namelijk niet perse de weg op als ik niet wil, geen verplichting wat dat betreft, dus enig risico kan ik wel uit de weg gaan. Toch zou ik me ook onder de huidige omstandigheden wel wat prettiger voelen met een band die meer geschikt is voor lagere temperaturen en waarmee ik ook probleemloos Duitsland in kan rijden, mocht dat het geval worden.

Vind overigens wel dat de banden flink duurder zijn geworden de laatste jaren, of zie ik dat verkeerd? Mijn laatste aankoop was eind 2017 (die CC+ dus), maar toen was ik redelijk voordelig klaar. Kan natuurlijk ook aan de bandenmaat liggen, nu zou het 18" gaan worden t.o.v. toen 16". Kortom, ik ben er eigenlijk nog niet uit ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@hardware-lover
Ik denk vooral bandenmaat:
Crossclimate + in 205/55/16:
2017: 96,70 (voor de +)
2022: 95,80 (voor de 2)

Crossclimate2 in 225/45/18:
2022: 191 euro

Ah nu weet ik ook het andere argument dat ik niet opnieuw crossclimate heb genomen. Die waren 50 euro per band duurder in deze bandenmaat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hackus schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:43:
[...]

set velgen(org. MB) met Pirelli Scorpion Winter MO 235/60/18 103H
Doen het nog prima. bij nieuwe ga ik weer naar Michelin Alpin 5.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:27
Ik ga deze week ook weer de winterset eronder leggen.

Maar ben ook gaan twijfelen mbt all Seasons

Van Michelin heb je nu ook pilot sport all season.

Ben zelf zeer tevreden over de pilot sport 4 onder mijn proceed.

Winterset is van Nexen. ook een prima band vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 10:10

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Sport all season is natuurlijk een hele lelijke marketingterm. Net zoals eenSport-SUV....het is sportiever dan een gewone SUV, maar écht sportief zal het nooit worden

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Aardig prijsje; 140 euro pre band voor de crossclimate 2 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bunta
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-04 18:21
Heb al even geïnteresseerd naar alle reacties van iedereen gekeken en alhoewel ik echt wel geloof (ook ervaring) dat winterbanden zeker wel nut hebben in de wat koudere tijden ben ik zelf ook van mening dat winterbanden ook een vals gevoel van veiligheid geven. Ik heb al heel wat kilometers in verschillende autos gereden gedurende alle jaargetijden, door aardig wat landen over de gehele wereld en uiteindelijk maar ooit één keer winterbanden gehad. In tegenstelling tot andere weggebruikers pas ik mijn weggedrag aan op het soort weer wat er op dat moment is en wat denk je? Je kan dan "gewoon" met je auto van A naar B komen. Sommige mensen lijken het gevoel te hebben dat ze met een setje winterbanden onoverwinnelijk zijn en vol gas kunnen planken wanneer het glad is. Probeer gewoon lekker normaal te doen, scheelt je een hoop geld. Tsja, of je moet naar Duitsland moeten met je auto, dan ontkom je er niet aan.

Xbox One: GodShieldRevs Twitch: GodShieldRevs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bunta schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:19:
Heb al even geïnteresseerd naar alle reacties van iedereen gekeken en alhoewel ik echt wel geloof (ook ervaring) dat winterbanden zeker wel nut hebben in de wat koudere tijden ben ik zelf ook van mening dat winterbanden ook een vals gevoel van veiligheid geven. Ik heb al heel wat kilometers in verschillende autos gereden gedurende alle jaargetijden, door aardig wat landen over de gehele wereld en uiteindelijk maar ooit één keer winterbanden gehad. In tegenstelling tot andere weggebruikers pas ik mijn weggedrag aan op het soort weer wat er op dat moment is en wat denk je? Je kan dan "gewoon" met je auto van A naar B komen. Sommige mensen lijken het gevoel te hebben dat ze met een setje winterbanden onoverwinnelijk zijn en vol gas kunnen planken wanneer het glad is. Probeer gewoon lekker normaal te doen, scheelt je een hoop geld. Tsja, of je moet naar Duitsland moeten met je auto, dan ontkom je er niet aan.
Winterbanden geven je geen vrijbrief om niet je rijgedrag aan te passen naar weersomstandigheden, dat is een misvatting.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:10
Anoniem: 1420638 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:57:
Aardig prijsje; 140 euro pre band voor de crossclimate 2 :+
Klein maatje zeker?
Voor 215/65/16 102V XL was ik 160 kwijt. Dot 1622.
Ik betaalde 480 voor 4 stuks bij Kwikfit in de actie, zonder montage en balanceren.
Hen alhoewel ik echt wel geloof (ook ervaring) dat winterbanden zeker wel nut hebben in de wat koudere tijden

uiteindelijk maar ooit één keer winterbanden gehad. In tegenstelling tot andere weggebruikers pas ik mijn weggedrag aan op het soort weer wat er op dat moment is en wat denk je? Je kan dan "gewoon" met je auto van A naar B komen.
In tegenstelling tot wat jij beweert kun je bij sneeuw en gladheid niet "gewoon" rijden met zomerbanden.

Je kunt als je je rijgedrag erg aanpast inderdaad rijden, alleen met hooguit hele lage snelheden, je banden hebben door het profiel en rubbersamenstelling immers geen grip. Dus zolang je rolt gaat het, moet je onverwachts uitwijken of remmen dan ben je vaak het haasje.
De misvatting van mensen op zomerbanden is dat mensen op winterbanden racen en zich onoverwinnelijk wanen, zoals jij ook vindt. Ook op winterbanden pas je je echter aan.
Echter kunnen die mensen op all Season of winterbanden haast twee keer zo snel als iemand op zomerbandjes. Dat lijkt al snel op racen als jij met samengeknepen billen met 30 km/h probeert je auto veilig van A naar B te sturen.
Door het zachtere rubber en het profiel van all season en winterbanden kun je inderdaad eerder remmen en hou je tractie bij "normale" lage snelheden, daar waar een zomerband al lang afgehaakt is.

Mijn mening is dan ook dat de files bij gladheid en sneeuw voornamelijk veroorzaakt worden door mensen die vinden dat je "gewoon" op zomerbanden kan blijven rijden, alleen niet beseffen dat ze dit zo langzaam doen dat het verkeer door hen vastloopt. Schuivertje hier, slippertje daar, je moet ze vooral de ruimte geven dus.
En dit terwijl ze iedereen die wel zijn banden aanpast verfoeien als ze hen voorbij gaan, want dat is in hun ogen gevaarlijk rijgedrag.

En deels heb je natuurlijk gelijk, op open sandalen en met een zomerjasje kun je gewoon in de sneeuw naar buiten..... ;)
Dat moet je helemaal zelf weten. :)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Teijgetje schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:54:
[...]

Klein maatje zeker?
Ik betaalde 480 voor 4 stuks bij Kwikfit in de actie, zonder montage en balanceren.

[...]

In tegenstelling tot wat jij beweert kun je bij sneeuw en gladheid niet "gewoon" rijden met zomerbanden.

Je kunt als je je rijgedrag erg aanpast inderdaad rijden, alleen met hooguit hele lage snelheden, je banden hebben door het profiel en rubbersamenstelling immers geen grip. Dus zolang je rolt gaat het, moet je onverwachts uitwijken of remmen dan ben je vaak het haasje.
De misvatting van mensen op zomerbanden is dat mensen op winterbanden racen en zich onoverwinnelijk wanen, zoals jij ook vindt. Ook op winterbanden pas je je echter aan.
Echter kunnen die mensen op all Season of winterbanden haast twee keer zo snel als iemand op zomerbandjes. Dat lijkt al snel op racen als jij met samengeknepen billen met 30 km/h probeert je auto veilig van A naar B te sturen.
Door het zachtere rubber en het profiel van all season en winterbanden kun je inderdaad eerder remmen en hou je tractie bij "normale" lage snelheden, daar waar een zomerband al lang afgehaakt is.

Mijn mening is dan ook dat de files bij gladheid en sneeuw voornamelijk veroorzaakt worden door mensen die vinden dat je "gewoon" op zomerbanden kan blijven rijden, alleen niet beseffen dat ze dit zo langzaam doen dat het verkeer door hen vastloopt. Schuivertje hier, slippertje daar, je moet ze vooral de ruimte geven dus.
En dit terwijl ze iedereen die wel zijn banden aanpast verfoeien als ze hen voorbij gaan, want dat is in hun ogen gevaarlijk rijgedrag.

En deels heb je natuurlijk gelijk, op open sandalen en met een zomerjasje kun je gewoon in de sneeuw naar buiten..... ;)
Dat moet je helemaal zelf weten. :)
146 euro nu maar nee geen klein maatje: https://www.otiro.nl/asso...utm_campaign=tradetracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Anoniem: 1420638

Kwikfit heeft nog steeds actie. alle Michelins tweede band halve prijs.
Dat komt neer op 1 band gratis of 25% korting op 4 banden.

Ze staan niet op de site, jouw maat, maar grote kans dat ze wel besteld konden via een vestiging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:49
[...]
[...]
Je begint je verhaal leuk, om dan daarna precies aan te tonen dat wat er gezegd wordt gewoon klopt. Als jij 2 keer zo hard gaat rijden ben je al je winst alweer kwijt op je winterbanden. En kun je dus ook niet meer uitwijken of remmen. Bovenal heb ik nog nooit met samengeknepen billen 'geprobeerd' mijn auto van A naar B te sturen. Ik heb auto's met zowel zomerbanden/all-seasons als winterbanden in de sneeuw gereden en dat gaat allemaal prima.

En dit terwijl ze iedereen die wel zijn banden aanpast verfoeien als ze hen voorbij gaan, want dat is in hun ogen gevaarlijk.
Ook hier weer een leuke mening, die alleen totaal niet opgaat. Want dat verklaart niet waarom het alleen de 1e paar dagen zo'n probleem is. Wat je nl. ziet is dat na die eerste dagen de mensen door hebben hoe ze moeten rijden (zowel degene op winter/zomer als all-season-banden), waarna de problemen plotseling grotendeels verdwenen zijn. Als je verder naar de cijfers kijkt zie je dat het aantal ongelukken bij alle weggebruikers toeneemt, dus ook bij degene met winterbanden.

Het grootste probleem is dan ook de mensen die zich niet voldoende aanpassen. En dan heb je het over mensen met alle soorten banden.

Uiteindelijk is het enige dat telt (in Nederland) dat je je aanpast. De rest geeft je extra marge (en is daarmee zeker beter), maar ook zeer zeker niet nodig.
Inderdaad, en ook dat doe ik regelmatig als dat zo uitkomt (wel slippers ipv sandelen dan) :+

Hoe dan ook zijn winterbanden zeker wel beter in winterse omstandigheden, maar bedenk dan ook dat je die winst een paar dagen per winter hebt. De andere dagen zijn een mix van dagen waarbij de ene of de andere band beter is. Bij warme dagen hebben winterbanden juist weer minder grip, maar ik ken niemand die zijn rijgedrag daarop aanpast.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
redwing schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:11:
[...]

Je begint je verhaal leuk, om dan daarna precies aan te tonen dat wat er gezegd wordt gewoon klopt. Als jij 2 keer zo hard gaat rijden ben je al je winst alweer kwijt op je winterbanden.
Onzin wat je verkondigd natuurlijk, je past je aan, maar je kan inderdaad sneller met het verkeer mee omdat je grip hebt. Praat dus geen onzin als "dan ben je al je winst weer kwijt".
Je hoeft geen 60 natuurlijk als de rest 30 rijdt, kan ook niet.
Dat gezegd hebbende is 60 natuurlijk ook niet snel en in veel omstandigheden een mooie aangepaste snelheid.
Je doet het een beetje overkomen alsof men op winterbanden de snelheidsindex aan gaat houden, dat staat immers op de band. 8)7
Het grootste probleem is dan ook de mensen die zich niet voldoende aanpassen. En dan heb je het over mensen met alle soorten banden.
Uiteindelijk is het enige dat telt (in Nederland) dat je je aanpast. De rest geeft je extra marge (en is daarmee zeker beter), maar ook zeer zeker niet nodig.
Nu zeg je iets wat steek houdt. ;)
Hoe dan ook zijn winterbanden zeker wel beter in winterse omstandigheden, maar bedenk dan ook dat je die winst een paar dagen per winter hebt. De andere dagen zijn een mix van dagen waarbij de ene of de andere band beter is. Bij warme dagen hebben winterbanden juist weer minder grip, maar ik ken niemand die zijn rijgedrag daarop aanpast.
En daarom hebben we tegenwoordig 3PMSF All Seasons die qua wintereigenschappen niet voor winterbanden onder doen, soms zelfs beter, en ook als zomerband goede eigenschappen houden.
Dus de meeste winst bij sneeuw en ijs en aangepast op hogere temperaturen. Inmiddels zijn we 7 jaar na introductie een paar versies verder, met nog betere eigenschappen.

Al blijft het natuurlijk een compromis t.o.v de allerbeste winterbanden en de allerbeste zomerbanden.
Maar de Crossclimate 2 doet voor beide weinig onder.

Hier wordt het uitgelegd hoe dat kan:

Hier een 2022 Test:

Hier een tevreden gebruiker:

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 03-12-2022 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Teijgetje schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:36:
[...]

Je doet het een beetje overkomen alsof men op winterbanden de snelheidsindex aan gaat houden, dat staat immers op de band. 8)7
En einde discussie als je met zulke overdreven onzin aankomt

[ Voor 36% gewijzigd door redwing op 02-12-2022 22:48 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:21
Het is niet zo dat je met winterbanden net zo hard kan rijden in de winter wat je normaal gewend bent met normale banden in de winter. Maar dat ene beetje meer grip kan hem maken van oei bijna of oei bots.. Dat is het enige in NL en verder niet zo heel boeiend omdat er tegenwoordig goede allseasons snowpeak M+S verkrijgbaar zijn zodat je met een gerust hart DE in kan rijden.

In de bergen is dat wel anders. Twee keer met de auto in Oostenrijk een besneeuwde helling op gereden en dat ging ook maar net. Met normale banden was dat zeker kansloos geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
wauskoek schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:54:
[...]

Het is niet zo dat je met winterbanden net zo hard kan rijden in de winter wat je normaal gewend bent met normale banden in de winter. Maar dat ene beetje meer grip kan hem maken van oei bijna of oei bots.. Dat is het enige in NL en verder niet zo heel boeiend omdat er tegenwoordig goede allseasons snowpeak M+S verkrijgbaar zijn zodat je met een gerust hart DE in kan rijden.

In de bergen is dat wel anders. Twee keer met de auto in Oostenrijk een besneeuwde helling op gereden en dat ging ook maar net. Met normale banden was dat zeker kansloos geweest.
Ik heb het zelf een keer in Z-Korea gehad. Ik had daar een lease-auto waarbij winterbanden niet mogelijk waren. Op een gegeven moment was het echt koud met sneeuw en waren er wat ongelukken gebeurd waardoor de strooi/schuifwagens er niet door konden. Het stuk erna was dus op goed geluk hopen dat je boven komt, ik ben er verschillende tegen gekomen die stil kwamen te staan. En dan kwam je dus ook echt niet meer vooruit. Daarna zelf maar een setje sneeuwkettingen gekocht ;)

Maar zoals je zegt zijn er maar heel weinig plekken in Nederland waar je daar echt last van hebt. Sowieso zijn meestal al heel snel de snelwegen alweer schoon (iig 1 of 2 banen) en is het dus vooral een kwestie van de wijk uitkomen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
redwing schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:47:
[...]

En einde discussie als je met zulke overdreven onzin aankomt
Lijkt me een goed plan. ;)

Want als je mijn eerste reactie goed gelezen had, had je beseft dat je overdreven reageerde met je beschuldigingen van te hard en niet aanpassen, het "zie je wel".. ;)
Echter kunnen die mensen op all Season of winterbanden haast twee keer zo snel als iemand op zomerbandjes.
Daar kun je van alles van vinden, maar niet dat ik race en me niet aanpas.
Inderdaad heb ik nog nooit problemen gehad met 60 km/u als aangepaste snelheid op bv snelwegen.
Niet met all seasons en niet met winterbanden, niet in Nederland en niet onder echte barre winterse omstandigheden in Duitsland of Oostenrijk, en zonder alle winst van de banden kwijt te raken.

Maar de haast twee keer zo snel gaat inderdaad niet op bij hogere snelheden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Klein maatje zeker?
E160,- is ook niet echt goedkoop, dus is er weinig aanbieding aan. heb die al gezien voor E135,- ps zonder korting. vaak heb je bij aankoop van alle 4 ook gratis montage en balanceren. 1,70 per band verwijderingsbijdrage heeft iedereen. Waarom je mening van kleine maat op de banden van @Anoniem: 1420638 vat ik ff niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 10:19

Bever!

3

Sinds november nu 4x de goodyear ultragrip performance plus op de tesla model 3 awd. Erg prettige band, comfortabel en enorm stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Hackus schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 17:15:
[...]

E160,- is ook niet echt goedkoop, dus is er weinig aanbieding aan. heb die al gezien voor E135,- ps zonder korting. vaak heb je bij aankoop van alle 4 ook gratis montage en balanceren. 1,70 per band verwijderingsbijdrage heeft iedereen. Waarom je mening van kleine maat op de banden van @Anoniem: 1420638 vat ik ff niet.
480 is 120 per band, in de aanbieding.
Los, inderdaad goedkoper te vinden dan 160(bij Kwikfit), maar zeker niet voor 120 wat ik uiteindelijk betaald heb.
De goedkoopste Oponeo is nog altijd 52 euro duurder dan ik betaald heb.
En montage/balanceerkosten heb je gewoon altijd volgens mij, bij de eerste vier goedkoopste in ieder geval en ook bij Kwikfit.
Uitgaande van mijn 160 los leek me de 140 een kleinere maat.

off topic:
En eigenlijk uit ellende de CrossClimate 2 genomen. Fijn bandje niets te klagen verder.
Chrysler Voyager met Bierman rolstoelombouwing, 3.3L V6 178 pk automaat gekocht met 2 gecupte achterbanden en 2 nieuwe All season Landsail Seasonsdragon voor.
Na vervangen van de achterbanden, balanceren en uitlijnen bleef er een vervelende trilling in de auto, Na nogmaals balanceren ook. Dacht dus dat het aan de Landsails lag.
Toen de Michelins besteld, in 102 V gezien die qua snelheid het meest rond moest zijn. Maar na nameten bleken de velgen hoogteverschil te hebben.
Daarna een "nieuwe" set wielen gekocht met winterbandjes/6mm profiel en de Michelins daar op laten zetten voor weinig. Dat had ik dus een beetje nog te goed ondanks dat het bandenbedrijf niets aan het hoogteverschil kon doen.
Ik heb dus nu nog twee sets gedemonteerde banden staan die verkocht moeten, een nieuwe set Seasonsdragon die verder prima reed, en een set winterbanden.
Ik had mijn bus net op nieuwe winterbanden gezet dus ik heb niets aan de Seasonsdragon.
Het kan verkeren....... :X

Trillingen zijn grotendeels weg, ik heb van het autobedrijf rondom nieuwe remblokken, nieuwe carbonstaalschijven, revisiesets voor alle remcilinders, remolie, een wielnaaf, en achteraanslagrubbers vergoed gekregen, samen met een deel van de nieuwe draagarmen (3 rubbers), stabilisatorstangrubbers en stabilisatorstangetjes vanwege gekraak voor over drempels. (ca 800 aan onderdelen)
Als ik dat vervangen heb, keuze tussen zelf doen of minder gedaan krijgen door de garage, moet het probleem opgelost zijn. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

25% korting over de prijs van €160,- is wat anders dan 25% op €135,-.
Dan heb je dus maar €15,- korting per band excl. montage en balanceren. De maat van @Anoniem: 1420638 was dus ook goedkoper dan de prijs van jou zonder korting. Dan heb je dus niet echt veel korting, maar goed. Wel goedkoper dan 4x€135,- = €540,- (waar bij 4 stuks montage en balanceren incl is. ) V speed had ook niet gehoeven, want Voyager haalt geen 210km/u laat staan 240km/u. Dus H of T was ook prima. Maximale load is uit mijn hoofd ook geen 3400kg. Ik zou volgens de specs van de fabrikant banden kopen.

102=850kg
V = snelheid tot 240km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Hackus schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:56:
25% korting over de prijs van €160,- is wat anders dan 25% op €135,-.
Dan heb je dus maar €15,- korting per band excl. montage en balanceren. De maat van @Anoniem: 1420638 was dus ook goedkoper dan de prijs van jou zonder korting. Dan heb je dus niet echt veel korting, maar goed. Wel goedkoper dan 4x€135,- = €540,- (waar bij 4 stuks montage en balanceren incl is. ) V speed had ook niet gehoeven, want Voyager haalt geen 210km/u laat staan 240km/u. Dus H of T was ook prima. Maximale load is uit mijn hoofd ook geen 3400kg. Ik zou volgens de specs van de fabrikant banden kopen.

102=850kg
V = snelheid tot 240km/u
Je hebt helemaal gelijk, alleen hoe je het ook berekend ben ik bij Kwikfit 53 euro goedkoper uit dan bij de goedkoopste andere.
En als @Anoniem: 1420638 140 betaalde (goedkoopste aanbieder is dacht ik 145) dan betaalde ik 80 minder voor weliswaar een andere maat (of ruim 100 minder), als je dus appels met peren kan vergelijken. ;)
Dat is misschien wel de reden dat ik bij Kwikfit gekocht heb. :+
Ik vond bij anderen geen acties voor Michelins

Bij welke prijs en welke aanbieder krijg je gratis monteren en balanceren, zoals je zegt? Ik kwam het niet tegen.
Niet bij het hele rijtje van de Bandenspotter, prijsrange 133-165, hover over de naam en zie wat de extra en montage/balanceerkosten zijn.
Als ik bv zoek op gratis monteren en balanceren krijg ik als eerste de Bandenconcurrent, en als ik doorklik kost monteren en balanceren tussen de 15 en 25 per band. En kost mijn band ca 20-25 meer dan ik nu betaald heb.
Benieuwd dus bij welke leverancier ze voor 135/s x4 ze gratis gemonteerd en gebalanceerd worden.
Bedoel je niet "gratis verzonden" ?

Inderdaad, met iemand van 85, in een rolstoel vastgebonden achterin, ga je nooit die 210 of 240 km/h halen. Ook geen 190 km/h. (Ook weer iets met aanpassen aan de omstandigheden. :9 )
Dat de banden iets meer kunnen dragen en iets sneller kunnen dan de auto lijkt me toch geen probleem hoop ik? ;)
Zoals uitgelegd verwachtte ik V rated banden ronder dan H of T. Met 240km/h wil je zeker geen stuiterende auto.
En als ik zoek op T dan levert Michelin alleen de Agilis Crossclimate in 106T of 109T in mijn maat (voor busjes) of de CrossClimate 2 98H, die duurder is dan de 102V XL.
De Landsail Seasonsdragon zijn wel T rated, maar ook 102 loadindex.

[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 04-12-2022 00:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:49
Ik vind dit zo’n bijzonder argument dat elk jaar weer de kop op steekt. Begrijp ik je goed dat je niet voor de veiligste* optie kiest (winterband in koude tijden), omdat er anderen zijn met winterbanden die hun weggedrag niet aanpassen? Deze twee zaken zijn toch totaal ongerelateerd? Je kunt er toch winterbanden onder schroeven EN je weggedrag aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Teijgetje je kijkt alleen online aanbieders die je banden opsturen, Maakt ook niet uit verder. ‘verkeerde’ maat is andere samenstelling wat niet altijd meer comfortabeler is.
Prijzen per maat zit vaak verschil in. Courante maten zijn meestal goedkoper. Ik heb voor 18” gekozen als winterwiel bij Mercedes, iets smaller en comfortabeler. Wel dezelfde omtrek/hoogte natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:31
OosterF schreef op zondag 4 december 2022 @ 00:05:
Ik vind dit zo’n bijzonder argument dat elk jaar weer de kop op steekt. Begrijp ik je goed dat je niet voor de veiligste* optie kiest (winterband in koude tijden), omdat er anderen zijn met winterbanden die hun weggedrag niet aanpassen? Deze twee zaken zijn toch totaal ongerelateerd? Je kunt er toch winterbanden onder schroeven EN je weggedrag aanpassen?
De veiligste optie in Nederland is all seasons in de wintermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Hackus schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:19:
@Teijgetje je kijkt alleen online aanbieders die je banden opsturen, Maakt ook niet uit verder. ‘verkeerde’ maat is andere samenstelling wat niet altijd meer comfortabeler is.
Nee, ik heb ook hier in de buurt "geshopt", alleen kom ik dan veeeeeeeeel duurder uit dan op internet. Inderdaad niet gelijk gevraagd of ze voor die prijs ze monteren en balanceren (en een kleine beurt toe :+ ), gezien ik ook wist wat monteren en balanceren mij elders zou gaan kosten.
Maar welke leveranciers staan niet online en geven de beste prijs (135 120) en gratis montage en balanceren dan? Iedereen heeft een website.

En ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "verkeerde" maat banden. Je bedoelt een iets hogere loadindex en hogere max snelheid? De maat is gewoon de standaardmaat die op de auto hoort.
Het draagvermogen mag echter nooit lager zijn als de originele band, net als de snelheidsindex nooit lager mag zijn. Maar beiden mogen prima hoger zijn. Dat maakt de band niet oncomfortabeler.
Ik heb voor 18” gekozen als winterwiel bij Mercedes, iets smaller en comfortabeler. Wel dezelfde omtrek/hoogte natuurlijk.
En nu ben je me even helemaal kwijt? Je verwijt mij min of meer de "verkeerde" maat banden gemonteerd te hebben...........
Jij hebt voor 18" gekozen, bewust een andere maat velg en band denk ik dan.
Spreek je jezelf dan niet 180 graden tegen?
Comfortabeler vraag ik me af als je bandhoogte minder is door een grotere velg, de omtrek van je band mag immers hooguit 3% afwijken.
In de regel rijden grotere velgen oncomfortabeler, je voelt ieder hobbeltje en gaatje in de weg een stuk meer door de lagere band.
Je kan imo hooguit zeggen dat door de smallere band je meer druk hebt per cm2 wegcontact, maar of dat ook comfortabeler is?
En of dat ook werkt? Een brede band op zand verdeelt de druk meer en "drijft", waar een smalle band zich gelijk ingraaft.
Lijkt me bij sneeuw niet anders. (heb ooit iemand voorgeskied tussen de bomen door, prachtige route, maar vergeten dat hij op snowblades stond, en dus prompt in een bocht wegzakte tot onder zijn oksels. Wij kwamen niet mee bij van het lachen, half uurtje lopen scheppen om hem uit te graven _O- )

[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 04-12-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

velg met band blijft dezelfde hoogte als platte band met grotere velg van zomerband.

Maar zal het niet te technisch maken heb ik wel in de gaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:17
@Teijgetje Voor een dik pak verse losse sneeuw heb je meer aan een brede band, minder kans op ingraven. Maar voor nederland zal je meer te maken hebben met vastgereden sneeuw / ijs en heb je meer aan een smallere band omdat je dan meer druk per vierkante cm uitoefent en daarmee meer grip op op de ondergrond hebt. Om die reden rijden ze tijdens winter rally's op smalle bandjes in vergelijking met de zomer rally's.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

squaddie schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:56:
@Teijgetje Voor een dik pak verse losse sneeuw heb je meer aan een brede band, minder kans op ingraven. Maar voor nederland zal je meer te maken hebben met vastgereden sneeuw / ijs en heb je meer aan een smallere band omdat je dan meer druk per vierkante cm uitoefent en daarmee meer grip op op de ondergrond hebt. Om die reden rijden ze tijdens winter rally's op smalle bandjes in vergelijking met de zomer rally's.
Ook mud/sludge en regen, dus over het algemeen beter smallere. als je in zweden etc woont met veel verse sneeuw kun je daar op je banden aanpassen(oa sneeuwkettingen). Dui en Ned (waar ik mijn km's maak) is smal de goede keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Hackus schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:51:
velg met band blijft dezelfde hoogte als platte band met grotere velg van zomerband.

Maar zal het niet te technisch maken heb ik wel in de gaten ;)
Je had niet gemeld dat je nog grotere zomervelgen had met nog plattere banden.
Of heb ik dat ergens gemist?
Is niet zozeer technisch onbegrijpelijk, wel een omissie als er over 16" bij 65 hoog en 17" bij 55 hoog gesproken wordt en jij over 18" begint. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Teijgetje schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:17:
[...]

Is niet zozeer technisch onbegrijpelijk, wel een omissie als er over 16" bij 65 hoog en 17" bij 55 hoog gesproken wordt en jij over 18" begint. ;)
235/60/18 is de standaardmaat van Mercedes GLE 350dE. Zomerwielen zijn AMG 21” 295/35. Wat dit met advies aan jou te maken heeft weet ik niet. Banden zijn smaller en hoger en velg is stukkie kleiner.
😉.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Teijgetje schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:17:
Ach, het ligt er een beetje aan met welke insteek je de reactie leest. Als ik "Mercedes" zie icm "18inch" en de rest van zijn reactie daarbij, trok ik automatisch de conclusie dat ie een tandje naar beneden was gegaan met de velggrootte 😏

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Hackus
Heeft niet zozeer met advies aan mij te maken.
Wel met "ik heb voor 18" gekozen bij mijn Mercedes want...", zonder verdere uitleg wat er dan onder zat.
Het ligt aan welk type Mercedes maar die worden standaard ook op 16" geleverd.
De stap naar 18" is een kleinere velg is dus niet zo logisch als het voor jou is met een GLE in gedachten

en dan met de opmerking erbij, "maar ik zal het niet te technisch maken heb ik wel in de gaten".

Slaat dat op je eerdere " ‘verkeerde’ maat is andere samenstelling wat niet altijd meer comfortabeler is."
Want ik weet nog steeds niet waar dat echt op sloeg?
Sloeg dat op 102V ipv 98H standaard, of de 102V ipv 102T waar de auto op geleverd werd? Hele andere samenstelling 98 ipv 102, of V ipv H of T, wat oncomfortabeler is?
Al krijg ik door Oponeo alle drie geadviseerd voor de 3.3L V6 175 pk uitvoering.
Leg dat dan uit. ;)
Een technisch verhaal snap ik vast wel als werktuigbouwkundige. ;)

Je hebt ook nog steeds geen adres gegeven waar je de CrossClimate 2 dan wel voor 135 incl montage en balanceren kan krijgen. Als antwoord geef je dat ik alleen bij online aanbieders kijk die bezorgen, maar niet bij wie dat dan wel te krijgen is.
Ik betaalde nu 120 + 10 montage/balanceren (zat ook 2x demontage bij van de oude banden van 2 sets velgen) maar als het goedkoper kan denk ik dat iedereen dat wel wil weten.
En ik heb hier nog wat auto`s in mijn omgeving die goedkope banden met gratis montage/balanceren geadviseerd kunnen krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 04-12-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Teijgetje schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:17:
@Hackus
Heeft niet zozeer met advies aan mij te maken.
Wel met "ik heb voor 18" gekozen bij mijn Mercedes want...", zonder verdere uitleg wat er dan onder zat.
Het ligt aan welk type Mercedes maar die worden standaard ook op 16" geleverd.
De stap naar 18" is een kleinere velg is dus niet zo logisch als het voor jou is met een GLE in gedachten

en dan met de opmerking erbij, "maar ik zal het niet te technisch maken heb ik wel in de gaten".

Slaat dat op je eerdere " ‘verkeerde’ maat is andere samenstelling wat niet altijd meer comfortabeler is."
Want ik weet nog steeds niet waar dat echt op sloeg?
Sloeg dat op 102V ipv 98H standaard, of de 102V ipv 102T waar de auto op geleverd werd? Hele andere samenstelling 98 ipv 102, of V ipv H of T, wat oncomfortabeler is?
Al krijg ik door Oponeo alle drie geadviseerd voor de 3.3L V6 175 pk uitvoering.
Leg dat dan uit. ;)
Een technisch verhaal snap ik vast wel als werktuigbouwkundige. ;)

Je hebt ook nog steeds geen adres gegeven waar je de CrossClimate 2 dan wel voor 135 incl montage en balanceren kan krijgen. Als antwoord geef je dat ik alleen bij online aanbieders kijk die bezorgen, maar niet bij wie dat dan wel te krijgen is.
Ik betaalde nu 120 + 10 montage/balanceren (zat ook 2x demontage bij van de oude banden van 2 sets velgen) maar als het goedkoper kan denk ik dat iedereen dat wel wil weten.
En ik heb hier nog wat auto`s in mijn omgeving die goedkope banden met gratis montage/balanceren geadviseerd kunnen krijgen.
Stukje leesvoer waardoor je het misschien beter begrijpt
Lijkt als of je je aangevallen voelt en selectief leest. Wees blij met je aanbieding, klaar is Klara. Discussie gesloten !

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 04-12-2022 23:19 . Reden: Stukje dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:41
Als beginnende bestuurder ben ik mij nu voor het eerst aan het oriënteren naar winterbanden.
Valt mij op dat die dingen wat duurder zijn dan ik altijd gedacht had. Als ik zoek naar de beter beoordeelde banden kom ik uit op 100,- p.st. voor en 200,- p.st. achter. Dat is nog exclusief monteren. (205-55-16 en 225-50-16, Alpin 6).
Zijn dit normale prijzen of koop ik ze gewoon op een ongunstig moment?

Valt mij ook op dat er best veel aanbieders zijn van gebruikte banden.
Waar halen zij hun banden eigenlijk vandaan?

Als je gloednieuwe banden haalt kun je specifiek opzoek gaan naar banden die goed uit een test komen.
Maar als je gebruikte banden haalt kun je hooguit selecteren op een A merk omdat het aanbod beperkter is.

Ik weet niet zo goed wat hierin nu verstandigst is. Omdat ik deze periode geen opdrachten heb hoef ik toch amper de weg op. Maar zodra er op Mont-Rigi wat meer sneeuw ligt wil ik er eigenlijk wel heen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:30
saveljos schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:38:
Als beginnende bestuurder ben ik mij nu voor het eerst aan het oriënteren naar winterbanden.
Valt mij op dat die dingen wat duurder zijn dan ik altijd gedacht had. Als ik zoek naar de beter beoordeelde banden kom ik uit op 100,- p.st. voor en 200,- p.st. achter. Dat is nog exclusief monteren. (205-55-16 en 225-50-16, Alpin 6).
Zijn dit normale prijzen of koop ik ze gewoon op een ongunstig moment?

Valt mij ook op dat er best veel aanbieders zijn van gebruikte banden.
Waar halen zij hun banden eigenlijk vandaan?

Als je gloednieuwe banden haalt kun je specifiek opzoek gaan naar banden die goed uit een test komen.
Maar als je gebruikte banden haalt kun je hooguit selecteren op een A merk omdat het aanbod beperkter is.

Ik weet niet zo goed wat hierin nu verstandigst is. Omdat ik deze periode geen opdrachten heb hoef ik toch amper de weg op. Maar zodra er op Mont-Rigi wat meer sneeuw ligt wil ik er eigenlijk wel heen rijden.
Goede zomerbanden zijn niet echt veel goedkoper denk ik. Dus het kost niet veel extra als je ze zelf opslaat/wisselt (op de velgen na dan, maar die waren bij mij 60 euro per stuk).
Ik had een nieuwe auto en toen gelijk voor 600 euro banden en velgen + montage gedaan met continental winter contact. Wel zo fijn met regelmatig ritten naar de Alpen in de winter. Heb nu 4 jaar later rond de 120k km totaal en beide sets zijn nog prima.

Voorheen reed ik een polo uit '96, toen ergens een C-merk gehaald voor in Zweden gezien het daar verplicht was en ik wist dat ik ze niet ging oprijden.
Is maar net hoeveel je wilt betalen voor de beste remweg/veiligheid. Vroeger reed ik ook zonder airbags rond, mag gewoon, niet bijster slim, maar je moet wat als je geen duizenden euro's kunt investeren in een auto.

Op mijn fietsen doe ik hetzelfde, de duurdere banden hebben gewoon beter rubber wat loont qua grip/rolweerstand/lekbestendigheid. Muurklimmen ook, betere schoentjes = beter rubber = meer grip/gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ikzelf koop geen gebruikte banden, omdat ik nieuw kan betalen. 2e hands banden komen voort uit wisselen naar zomer/winter en tussendoor aankoop ander voertuig waar andere bandenmaat nodig is. Of opslag waar vorige eigenaar is verhuisd of overleden. Ik zou gewoon de bandenmaat aanhouden die in de handleiding staat, dus fabrieksadvies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Let indien nodig ook even op de sneeuwkettingen. Ik had voor m'n BMW bijna banden gekocht waar geen kettingen meer ompassen. Daardoor zat ik vast aan max 17 inch uit m'n hoofd terwijl ik een mooi setje 18" te koop zag. Dit wordt ook gewoon bij de dealers aangeboden, slechts een klein icoontje laat zien dat kettingen niet passen.

Random voorbeeld: bij de onderste 2 sets passen geen sneeuwkettingen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5M4wtkb/2022-12-06-11-40-36-winterwielen-mini-indd.png

[ Voor 22% gewijzigd door Cheesy op 06-12-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Hackus schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:11:
[...]

Stukje leesvoer waardoor je het misschien beter begrijpt
Lijkt als of je je aangevallen voelt en selectief leest. Wees blij met je aanbieding, klaar is Klara. Discussie gesloten !
Ik voel me niet aangevallen, maar je roept wat en kan dat verder niet onderbouwen met je prijs inclusief monteren/balanceren en de vermelding dat "je kijkt alleen online aanbieders die je banden opsturen, Maakt ook niet uit verder. ‘verkeerde’ maat is andere samenstelling wat niet altijd meer comfortabeler is."
Dan hoef je niet boos te worden als ik daar naar vraag toch?

En over je "technische" link, "waardoor ik het misschien beter begrijp".
Ik begrijp banden prima hoor, waarom je steeds denigrerend doet snap ik niet helemaal.
Leg dus uit wat je wil zeggen? En hoezo kom je met een linkje over een te hoge loadindex?
Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt, mijn auto wordt gewoon geadviseerd op 102, zelfs op 104/106 loadindex, afhankelijk van de fabrikant.

Als je bij Kwikfit kijkt zie je dat banden met een hogere snelheidsindex zachter zijn en dus comfortabeler rijden t.o.v. de T of H, bovendien verbeterd door het zachtere rubber de grip en remkracht die je over kan brengen.
En een XL uitvoering geeft een stabielere band, met meer bescherming tegen stoeprandschade en bij normaal gebruik (als je de extra draagkracht niet gebruikt met bv een aanhanger of caravan) een langere levensduur.
Ook jouw Oponeo zegt over een hogere loadindex : Meer stabiliteit, ook bij extremere omstandigheden, Directere en betere reacties op stuurbewegingen, Betere controle in de bochten.

Lijken mij allemaal dingen die je in een band wil hebben.
Dat hij mogelijk iets meer rolweerstand heeft, en duurder rijdt, bekijken we dan weer in het bandenlabel.
En daar heeft hij dezelfde eigenschappen als een 98H variant: rolweerstand B, remmen op nat wegdek B, geluidsniveau B 71 dB en grip op sneeuw hetzelfde.
En daarbij, als je bij een 3,3L V6 175pk automaat, van eventueel minimaal extra brandstofverbruik (dat er dus niet is) een probleem gaat maken dan zit je echt in de verkeerde auto. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 19:31
saveljos schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:38:
koop ik ze gewoon op een ongunstig moment?
Wanneer denk je dat winterbanden het meest gewild en dus het duurst zijn? :9

Afhankelijk van waar je rijdt en gaat rijden kan je ook all seasons overwegen als 2e set. Als je bijvoorbeeld vooral in de Randstad en onder de rivieren (met uitzondering van Zuid Limburg) rijdt en niet op wintersport gaat, dan is dat waarschijnlijk de keuze waar je 98% van de tijd meer grip hebt tegenover winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Teijgetje te laag of te hoog. Maar jij leest alles in je eigen voordeel, daar is een verdere discussie nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Hackus
Maar hoezo te laag of te hoog als ik gewoon loadindex 102 geadviseerd krijg bij deze auto en de auto daar ook op geleverd werd?
Je bekritiseert toch de keuze voor 102 V XL met "102 is 850kg en V= tot 240km/u", daar komt jouw auto nooit aan en ‘verkeerde’ maat is andere samenstelling wat niet altijd meer comfortabeler is.
Je hebt het toch niet over "algemeen"? Dat is toch jouw visie, die ik niet deel, en ook niet geadviseerd krijg bij bandenfirma`s?

En waarom zou ik de eigenschappen van V en XL niet in mijn voordeel mogen lezen? Zo zie ik ze inderdaad wel, naast wat ik eerder al als voordelen zag.
Om de nadelen te benoemen.......
De prestaties onder winterse omstandigheden worden iets minder door het zachtere rubber meent Kwikfit, (waar ze onder droog en nat dus voor betere grip en kortere remweg zorgen , het grootste gedeelte van het jaar), het is sowieso geen "sportieve band", je past je dus aan als het glad is.
En ze slijten iets sneller door het zachtere rubber, maar Michelin heeft het over dat de banden 60.000 miles/96.000 km mee gaan en tot onder de 4 mm hun sneeuwgrip behouden.....een paar km minder maakt mij dan niet echt uit, ik ga dat nooit halen met deze auto die puur is aangeschaft voor rolstoelvervoer met normale snelheden.
Beter bestand tegen stoeprandschade ( of incidentele net te krap genomen bochten waar je de stoeprand net raakt) is imo wel een groot voordeel met de huidige smalle parkeerplaatsen.

Overigens @redwing, hier een recent testje tegenover onder meer zomerbanden waar hij aangeeft met de Crossclimate 2 twee keer zo snel te kunnen als met zomerbanden, zonder crash, en dat de winterband nog meer grip heeft.

Of die spin van de baan met zomerbanden bij deze test was...........ik dacht vorig jaar maar hij geeft ook aan dat de CrossClimate 2 twee keer zo snel is als de zomerbanden toen.
Dus niet dat je twee keer zo snel MOET, maar met twee keer zo snel heb je nog steeds betere grip dan met een zomerband.
Het is dus niet zozeer iets wat winterbandrijders roepen, het is gewoon een feit. Zonder aan verkeersveiligheid in te boeten. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 08-12-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
@Teijgetje
Aangezien je me blijft taggen toch een laatste reaktie, het ging mij om deze zin :
Hier zeg je duidelijk dat mensen op winterbanden dus voorbij gereden komen en dat dat lijkt op racen. Oftewel ipv hun grip te gebruiken als veiligheid zeg je juist dat ze harder gaan rijden waarmee ze alle winst teniet doen.

Dat winterbanden meer grip hebben bij sneeuw/ijs ontken ik helemaal niet. Ik ontken wel dat je winterbanden in Nederland nodig hebt om veilig de weg op te kunnen. Zeker omdat er hooguit een paar dagen per jaar zijn dat winterbanden echt voordeel hebben. Waarbij dan ook nog eens vaak vergeten wordt dat mensen hun winterbanden er veel te vroeg op leggen en te laat afhalen, waardoor je een hele tijd juist met minder geschikte banden aan het rijden bent.

Ze hebben dus zeker hun voordelen, maar in Nederland zijn die heel beperkt en zijn er ook veel dagen dat mensen op hun zomerbanden juist betere grip hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@redwing
Ik denk dat we langs elkaar heen praten.
Uit de test kun je halen dat er met een goede All Season twee keer zo snel gereden kan als met een zomerband op sneeuw en met gladheid, veilig....feit.... en dat met een winterband je nog meer grip hebt en nog sneller kan, veilig.
Dat dat IRL niet hoeft en meestal niet kan omdat je je aan moet passen aan het verkeer, de mensen op zomerbanden die met gladheid toch naar hun werk moeten, is ook een feit.
Toch kunnen de mensen op All Season en winterbanden eigenlijk twee keer zo snel onder optimale, lees stille, omstandigheden.
Inhaalacties of iets sneller rijden worden echter door de mensen op zomerbanden als onverantwoordelijk gezien, want ze geven alle voordelen van die banden op.
Dat laatste is dus niet waar, ze geven niets op, ze worden wel opgehouden doordat ze zich veelal aan moeten passen aan mensen die geen of nauwelijks grip hebben. ;)

Dat je in Nederland prima kunt rijden zonder winterbanden, zolang het schoon, gepekeld/nat en niet vriest, heb je gelijk in, maar blijf dan op winterse dagen thuis bij sneeuw en gladheid.
Voor jezelf en voor anderen, of wacht tot alles echt weer natgereden is door de pekel, en de files opgelost.
Op en afritten zijn namelijk in de ochtend en avond vaak gevaarlijk glad, ook al lijken ze schoon. En ook de vlakke weg kan verrassingen herbergen.
Maar er is dus sinds een aantal jaren een tussenklasse banden, voor gematigde landen zoals het onze.
Zodra het onder de 7 graden is hebben mensen met zomerbanden minder grip dan mensen op All Season banden, onder alle omstandigheden, die zomerbanden doen het echt alleen beter bij hoge temperaturen.
De CrossClimate is niet voor niets geïntroduceerd als zomerband met wintereigenschappen, en iteratie 3 is nog beter dan de 1e.

Ben je dus een normale rijder dan kan je beter All Seasons aanschaffen, 1 set die 96.000 km mee gaat, dat moet voor vrijwel iedereen goed klinken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Teijgetje schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:26:
@redwing
Ik denk dat we langs elkaar heen praten.
Valt wel mee, ik ben het vooral niet eens met je conclusie. In Nederland is het weer dusdanig dat je prima met zomerbanden uit de voeten kan. Ook op de sneeuwdagen. Waarbij het sowieso al zo is dat er zo goed gestrooid/geveegd wordt dat je het dan hooguit over een paar dagen in het hele jaar hebt.

Daarnaast wordt in je verhaal vergeten dat veel mensen winterbanden eronder hebben liggen bij de R-maanden. Oftewel dat is al in september terwijl b.v. dit jaar pas deze maand de temperaturen dusdanig laag zijn dat winterbanden enig voordeel krijgen. We hebben dus al 2a3 maanden gehad waarbij die winterbanden juist minder grip hadden. Hetzelfde geldt voor het eind van het winterseizoen, waarbij velen pas in april/mei hun zomerbanden er onder leggen. En dan heb je daar dus weer hetzelfde probleem. Uiteindelijk rijden heel veel mensen maandenlang met mindere banden om een paar dagen/weken voordeel te hebben.

Je hebt verder wel gelijk dat all-seasons in Nederland waarschijnlijk het beste zijn, maar die 96k km moet je dan wel met een grote korrel zout nemen. Mijn vorige (a-merk) all-seasons hebben de 50k niet eens gehaald, en dat toch echt met rustig rijgedrag.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die kilometers is heel erg afhankelijk van de auto en de rijstijl. Mijn vorige banden waren in 20K door het staaldraad heen op de binnenkant. Iets met waardeloze ophanging waardoor van zowel camber als sporing helemaal geen ruk klopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Teijgetje schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:51:
@Hackus
Maar hoezo te laag of te hoog als ik gewoon loadindex 102 geadviseerd krijg bij deze auto en de auto daar ook op geleverd werd?
Je bekritiseert toch de keuze voor 102 V XL met "102 is 850kg en V= tot 240km/u", daar komt jouw auto nooit aan en ‘verkeerde’ maat is andere samenstelling wat niet altijd meer comfortabeler is.
Je hebt het toch niet over "algemeen"? Dat is toch jouw visie, die ik niet deel, en ook niet geadviseerd krijg bij bandenfirma`s?

En waarom zou ik de eigenschappen van V en XL niet in mijn voordeel mogen lezen? Zo zie ik ze inderdaad wel, naast wat ik eerder al als voordelen zag.
Om de nadelen te benoemen.......
De prestaties onder winterse omstandigheden worden iets minder door het zachtere rubber meent Kwikfit, (waar ze onder droog en nat dus voor betere grip en kortere remweg zorgen , het grootste gedeelte van het jaar), het is sowieso geen "sportieve band", je past je dus aan als het glad is.
En ze slijten iets sneller door het zachtere rubber, maar Michelin heeft het over dat de banden 60.000 miles/96.000 km mee gaan en tot onder de 4 mm hun sneeuwgrip behouden.....een paar km minder maakt mij dan niet echt uit, ik ga dat nooit halen met deze auto die puur is aangeschaft voor rolstoelvervoer met normale snelheden.
Beter bestand tegen stoeprandschade ( of incidentele net te krap genomen bochten waar je de stoeprand net raakt) is imo wel een groot voordeel met de huidige smalle parkeerplaatsen.

Overigens @redwing, hier een recent testje tegenover onder meer zomerbanden waar hij aangeeft met de Crossclimate 2 twee keer zo snel te kunnen als met zomerbanden, zonder crash, en dat de winterband nog meer grip heeft.

Of die spin van de baan met zomerbanden bij deze test was...........ik dacht vorig jaar maar hij geeft ook aan dat de CrossClimate 2 twee keer zo snel is als de zomerbanden toen.
Dus niet dat je twee keer zo snel MOET, maar met twee keer zo snel heb je nog steeds betere grip dan met een zomerband.
Het is dus niet zozeer iets wat winterbandrijders roepen, het is gewoon een feit. Zonder aan verkeersveiligheid in te boeten. ;)
[YouTube: Michelin Pilot Sport 4S vs PIlot Sport AllSeason 4 vs CrossClimate 2 vs X-Ice Snow! Tested and Rated]
Die pilot sport all season 4 klinkt super. Alleen die is kennelijk niet verkrijgbaar in Europa volgens de video. Iemand een alternatief voor een sportieve band die wanneer het even ‘iets meer’ winter is toch nog goed presteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-05 16:25
Zijn er hier mensen met een bestelbus die winterbanden hebben? Het lijkt niet zo gebruikelijk bij busjes. Heb een Vivaro-E maar je ziet niet zoveel keuze voor winterbanden met extra load voor bestelbus.

Volgens mij maakt het ook wat minder uit omdat je een zwaardere auto rijdt met sneeuw toch?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:57

-tom-562

Oliesjeik

YoshiBignose schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:07:
Zijn er hier mensen met een bestelbus die winterbanden hebben? Het lijkt niet zo gebruikelijk bij busjes. Heb een Vivaro-E maar je ziet niet zoveel keuze voor winterbanden met extra load voor bestelbus.

Volgens mij maakt het ook wat minder uit omdat je een zwaardere auto rijdt met sneeuw toch?
Natuurkunde trekt zich weinig aan van het soort auto. Moderne auto's zijn tegenwoordig ook een stuk zwaarder. Ik zou gewoon lekker voor winterbanden gaan, zeker als je dagelijks op de weg zit.

Blijf het uiteindelijk een non-discussie vinden (elk jaar weer), uit alle testen blijkt gewoon dat winterbanden (of goede all-season's) beter zijn, maar toch blijven er mensen stug beweren dat je in de sneeuw prima met zomerbanden kan rijden. Ja natuurlijk dat kan prima, ik kan ook prima met een Fiat Panda aan de F1 mee doen... Totdat je een keer met een echte F1 auto (of met winterbanden in de sneeuw) gaat rijden

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:56

DaWaN

'r you wicked ??

Roenie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:34:
[...]
Die pilot sport all season 4 klinkt super. Alleen die is kennelijk niet verkrijgbaar in Europa volgens de video. Iemand een alternatief voor een sportieve band die wanneer het even ‘iets meer’ winter is toch nog goed presteert?
Ik weet niet wat voor bandenmaat je hebt? De Bridgestone Weather Control A005 Evo is een band die het goed doet in winterse situaties zolang er geen sneeuw ligt.
Dit is een goede test: Tyre Reviews 2022 All Season Tyre Test
De Bridgestone is in die groep niet goed in de sneeuw, maar vergeet niet dat hij in vergelijking met een zomerband dus wel véél beter is in de sneeuw.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Michelin Agilis Alpin in 195/65/16 104R Mercedes eVito. zomerbanden zijn 245/45/17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik zit net te snuffelen in de brochure en vind 2 bandenmaten:

215/65 R16 C 106T

of

215/60 R17 C 104H

Maar kan nergens velgen vinden. Zal de dealer maar contacten dan.

Ik heb als zomerband nu ook 215/65 R16 C 106T zie ik dus denk dat ik gewoon dezelfde stalen velg haal maar dan met een winterband erom.

[ Voor 12% gewijzigd door YoshiBignose op 09-12-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:23
Jamaar dat is een zware SUV met AWD en moderne technieken :|
Al die 950kg-1200kg voorwiel aangedreven gebakjes die hier rondrijden zullen heel anders reageren. Bovendien zijn de resultaten en bevindingen uit de video niet wetenschappelijk bewezen of getoetst :P
De opmerking "and they look reaally cooool" doet me twijfelen aan het niveau van de filmer :+

[ Voor 8% gewijzigd door SniperGuy op 09-12-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
-tom-562 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:05:
[...]

Natuurkunde trekt zich weinig aan van het soort auto. Moderne auto's zijn tegenwoordig ook een stuk zwaarder. Ik zou gewoon lekker voor winterbanden gaan, zeker als je dagelijks op de weg zit.

Blijf het uiteindelijk een non-discussie vinden (elk jaar weer), uit alle testen blijkt gewoon dat winterbanden (of goede all-season's) beter zijn, maar toch blijven er mensen stug beweren dat je in de sneeuw prima met zomerbanden kan rijden. Ja natuurlijk dat kan prima, ik kan ook prima met een Fiat Panda aan de F1 mee doen... Totdat je een keer met een echte F1 auto (of met winterbanden in de sneeuw) gaat rijden
Een Ferrari heeft ook een betere wegligging dan jouw auto. Moet iedereen dan maar een Ferrari kopen? Dat iets beter is wil nog niet zeggen dat het ook noodzakelijk is. En binnen Nederland zijn winterbanden zo goed als nergens noodzakelijk. Ga je echter op wintersport en moet je de besneeuwde bergen in, is dat een ander verhaal en dan zijn ze gewoon noodzakelijk.

Het is dus niet echt een goed argument om ermee te komen dat winterbanden beter zijn. Zeker omdat de keren dat winterbanden echt beter zijn hier amper een paar dagen per jaar voorkomen. En zoals ik al eerder zei, leggen heel veel mensen de winterbanden er te vroeg op en halen ze er te laat weer af waardoor ze ook tijden met juist mindere banden rijden (en dan heb je het ook over verschillen van 10-20% langere remweg/minder grip)

Oftewel niemand hier zegt dat winterbanden niet beter in de sneeuw zijn. Wel wordt er gezegd dat het in Nederland zelden/niet voorkomt dat winterbanden noodzakelijk zijn. En ook dat de keren dat je echt winst hebt op je winterbanden op de vingers van 1 hand te tellen zijn (met de laatste jaren ook veel tijden/plekken waarbij je geen eens een vinger nodig hebt)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

SniperGuy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:11:
Jamaar dat is een zware SUV met AWD en moderne technieken :|
Al die 950kg-1200kg voorwiel aangedreven gebakjes die hier rondrijden zullen heel anders reageren. Bovendien zijn de resultaten en bevindingen uit de video niet wetenschappelijk bewezen of getoetst :P
De opmerking "and they look reaally cooool" doet me twijfelen aan het niveau van de filmer :+
Een (degelijker) alternatief zouden de reviews van dit kanaal kunnen zijn; https://www.youtube.com/@tyrereviews

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje

Ook met een busje maakt het uit, het gaat niet om de auto, al hou je met een 4wd meer controle met gladhed, het gaat om de massa die bij bochten/remmen rechtdoor wil.
Ik heb Hankook winterbanden 106/104T onder mijn Trafic 2010.

Ik denk dat een Vivaro vergelijkbaar is aan mijn rijklaar 1850 kg en maximale massa 3035 kg.
Een Vivaro-e L3 weegt rijklaar 2128 kg en maximaal 3055 kg beladen.
Een band vanaf index 100 (800 kg) zou dus theoretisch al kunnen.
De rijklare massa van de Chrysler ligt ter vergelijk op 2020 kg, met max 2480 kg beladen.

Ander ding is: Belaadt je de bus altijd maximaal?
En heb je echt XL nodig, iets met een loadindex vanaf 102 moet toch sterk genoeg zijn?
Met BE mag je toch maar max 3500 kg besturen. Met 104, 106 zit je helemaal goed als je een kar trekt en de auto altijd overbelaadt.

Maar ik zou nieuw zoeken tussen de banden voor busjes, daar is genoeg te krijgen dat voldoet.

Maar is Marktplaats geen optie? Daar worden regelmatig betaalbare goede sets aangeboden.
Als je ook velgen aan gaat schaffen lijkt me dat de eerste optie.
Even zoeken op jouw steekmaat Vivaro en vanaf 6 mm. Dan heb je er nog lang plezier van.

@redwing
Ik vergeet niet dat wegen schoon kunnen zijn en temperatuur hoger dan 7 graden.
Alleen zijn de wintermaanden onvoorspelbaar, je weet niet wanneer het glad gaat zijn, en je gaat niet pas wisselen als het glad is. Je ziet vaak niet of een op- of afrit glad is.
En als de temperatuur zakt onder de 7 graden dan heb je imo liever winterbanden of all-seasons.
Je rijdt immers in de ochtend en avond, in de winter zelfs dan in het donker, en dan zijn de temperaturen lager dan overdag als je auto staat uit te rusten.

Natuurlijk heb je onder bepaalde omstandigheden meer grip met zomerbanden in de winter.
Maar dan gebruik je je banden dus op het randje als je die extra mindere meters remweg of extra grip nodig hebt.
In alle andere gevallen ben je beter af met winterbanden omdat als het weer onverwacht omslaat, je het juiste rubber er onder hebt.
Bovendien hebben de meeste auto`s tegenwoordig ABS, puur glijden tot je stil staat is er niet meer bij.
En eigenlijk ken ik niemand in mijn omgeving die op het randje rijdt, iedereen rijdt aangepast aan omstandigheden en verkeer, anticipeert en houdt zich aan de verkeersregels.
Dus ook met een mindere (b-, c -segment) winterband komen de meesten prima veilig weg, omdat ook die betere prestaties hebben in de winter dan een zomerband.
Dus ondanks dat je nieuw de beste band zou kopen die er is, als je geld genoeg uitgeeft, er zijn voor weinig ook knappe veilige winterbanden te krijgen die aan betreffende rijstijl voldoen.

En ik snap dat jij, in Nederland, prima kan rijden in gladheid en sneeuw met zomerbanden, en daar voorvechter voor bent, dat geldt echter niet voor het merendeel van de automobilisten. Die raken half in paniek als er sneeuw ligt.
Omgekeerd heb ik mijn winterbanden "opgereden" in de zomer, zonder problemen, met 35 graden temperatuur en 80 graden asfalttemperatuur. ;)

Overigens is de rubbercompound van de Michelin CrossClimate 2 zoals zij zeggen "Thermisch adaptief", het past zich aan aan de wegtemperatuur.
Een loopvlak dat dus harder wordt als het warm is en zachter als het koud is.
Dat is ook de reden voor hun duurzaamheidsclaim van 60.000 miles/96.000 km.
SniperGuy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:11:
Bovendien zijn de resultaten en bevindingen uit de video niet wetenschappelijk bewezen of getoetst :P
Was ook gewoon een filmpje van een tevreden gebruiker en hoe hij er mee rijdt.
Voor de wetenschappelijke noot waren de filmpjes van Tyre-review.

Maar hier ook een tevreden gebruiker, banden voelen goed aan, sturen makkelijk en ik hoor ze niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 13-12-2022 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Teijgetje schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:07:
[...]
@redwing
Ik vergeet niet dat wegen schoon kunnen zijn en dat temperatuur hoger dan 7 graden.
Alleen zijn de wintermaanden onvoorspelbaar, je weet niet wanneer het glad gaat zijn, en je gaat niet pas wisselen als het glad is. Je ziet vaak niet of een op- of afrit glad is.

Natuurlijk heb je onder bepaalde omstandigheden meer grip met zomerbanden in de winter.
Maar dan gebruik je je banden dus op het randje als je die extra mindere meters remweg of extra grip nodig hebt.
Onder alle andere gevallen ben je beter af met winterbanden omdat als het weer onverwacht omslaat, je het juiste rubber er onder hebt.
Je bent in de winter een paar dagen per jaar beter af met winterbanden, een aantal maanden maakt het niet uit en een aantal maanden ben je beter af met zomerbanden. Ik vind het dus een beetje raar om dan te zeggen dat winterbanden in 'alle andere gevallen ' beter zijn. Sowieso het weer dat onverwachts omslaat? Ik kan me niet meer herinneren dat het een keer helemaal besneeuwd was zonder dat dat was aangekondigd.
Bovendien hebben de meeste auto`s tegenwoordig ABS, puur glijden tot je stil staat is er niet meer bij.
ABS helpt vooral om je auto bestuurbaar te houden. Voor je remweg maakt het niet zo heel veel uit.
En eigenlijk ken ik niemand in mijn omgeving die op het randje rijdt, iedereen rijdt aangepast aan omstandigheden en verkeer, anticipeert en houdt zich aan de verkeersregels.
Het punt is dat het gaat om de momenten dat je het nodig hebt. Dus als je een keer een noodstop moet maken. Want dan remmen je winterbanden plotseling een stukje minder en heb je wat meters meer nodig.
Dus ook met een mindere (b-, c -segment) winterbandband komen de meesten prima veilig weg, omdat ook die betere prestaties hebben in de winter dan een zomerband.
Alleen niet met droog weer en regen, iets wat veel vaker voor komt dan winterse omstandigheden. Voorlopig presteren alleen de a-merk winterbanden ook beter bij koud en nat weer.
Dus ondanks dat je nieuw de beste band zou kopen die er is, als je geld genoeg uitgeeft, er zijn voor weinig ook knappe veilige winterbanden te krijgen die aan betreffende rijstijl voldoen.

En ik snap dat jij prima kan rijden in gladheid en sneeuw met zomerbanden en daar voorvechter voor bent, dat geldt echter niet voor het merendeel van de automobilisten. Die raken half in paniek als er sneeuw ligt.
Ik ben daar eigenlijk geen voorvechter van, ik vind simpelweg dat het in Nederland geen bal uitmaakt en daarom ga ik er tegenin als mensen roepen dat ze zo noodzakelijk zijn. Elke soort band heeft zijn tijd dat ie het wat beter doet (ook in de winter). Voor de zomerband is dat een lange tijd waarbij de winst echter marginaal (max 20%) is. De winterband heeft een paar dagen per jaar winst, maar dan ook gelijk grote winst (meer als 150%). En de all-seasons zitten daar tussenin.

Daarmee ligt het er heel erg aan hoeveel winterse dagen je daadwerkelijk hebt of een winterband echt voordelen heeft. Bij een strenge winter waarschijnlijk wel en bij de winters die we de laatste jaren hebben gehad juist niet. Nederland heeft simpelweg een te zacht klimaat om echt een band te hebben die definitief beter is. Hooguit als je iedere dag bekijkt welke band je er op wilt leggen, maar niemand die dat doet natuurlijk.

Als je ons klimaat hier bekijkt zou je eigenlijk beter all-seasons + zomerbanden kunnen hebben en dus geen winterbanden (even aangenomen dat je Nederland niet uikomt)
Overigens is de rubbercompound van de Michelin CrossClimate 2 zoals zij zeggen "Thermisch adaptief", het past zich aan aan de wegtemperatuur.
Een loopvlak dat dus harder wordt als het warm is en zachter als het koud is.
Dat is ook de reden voor hun duurzaamheidsclaim van 60.000 miles/96.000 km.
Alleen haal je dat zoals gezegd in de praktijk niet, als je wat reviews van gebruikers leest die er langer op hebben gereden zie je dat het eerder een realistische 50k is. Wel zijn de meesten er heel tevreden over.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
redwing schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:15:

Ik ben daar eigenlijk geen voorvechter van
Ik heb over de jaren zelfs van de bandenindustrie geen sterkere lobby gezien als jij elke keer dat het echt onzin niet nodig is. ;) _O-
Als je ons klimaat hier bekijkt zou je eigenlijk beter all-seasons + zomerbanden kunnen hebben en dus geen winterbanden (even aangenomen dat je Nederland niet uikomt)
Je snapt toch wel het begrip "all-season"? Imo is het of een zomer en winterset, of een all-seasonset.
Jouw aanbeveling van een all-seasonset en een zomerset komt vreemd over, want als je "altijd" de beste grip wil heb je drie sets nodig, dan komt er toch een setje winterbanden bij.
Alleen haal je dat zoals gezegd in de praktijk niet, als je wat reviews van gebruikers leest die er langer op hebben gereden zie je dat het eerder een realistische 50k is. Wel zijn de meesten er heel tevreden over.
Ik heb ze nog niet gelezen maar de nieuwe CrossClimate2 is nu een jaar uit.
Ik vraag me serieus af of al die reviews die je aanhaalt binnen afgelopen jaar die 50k gereden hebben?
Gaan die niet over de CrossClimate + ?

Hier is de globale pers release van 2 september 2021 in een 50 minuten durende video
Daar wordt, naast alle ins en outs, ook de hele CrossClimate serie uitgelegd.
Introductie vanaf 9:55

Deze CrossClimate2 is aangepast aan de Europese markt en dus iets anders dan de Noord Amerikaanse (die al twee jaar uit is) waar ze langzamer rijden met meer rechte wegen/minder bochten.
Michelin had bij introductie nog geen max gereden km`s maar gingen wel autovloten uitrusten om daar feedback van te krijgen.
De band geeft van nieuw tot 2 mm vrijwel hetzelfde resultaat, en kan dus 2 mm meer opgereden worden dan Winterbanden die bij 4 mm hun wintereigenschappen kwijtraken.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 10-12-2022 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Teijgetje schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:20:
[...]
Ik heb over de jaren zelfs van de bandenindustrie geen sterkere lobby gezien als jij elke keer dat het echt onzin niet nodig is. ;) _O-
De bandenindustrie heeft juist een lobby dat ze wel noodzakelijk zijn. Want dan kunnen ze meer banden verkopen, meer banden omwisselen en verdienen ze dus meer geld.
En even voor de duidelijkheid, ik vind winterbanden zeker geen onzin. Zodra het echt glad is werken ze gewoon beter. Het is alleen ons zachte klimaat waardoor ze weliswaar af en toe echt beter zijn, maar ook vaak juist minder presteren.
[...]
Je snapt toch wel het begrip "all-season"? Imo is het of een zomer en winterset, of een all-seasonset.
Jouw aanbeveling van een all-seasonset en een zomerset komt vreemd over, want als je "altijd" de beste grip wil heb je drie sets nodig, dan komt er toch een setje winterbanden bij.
Ik kijk naar de specs en wat voor weer we hebben. Als je dan naar all-seasons kijkt, passen die eigenlijk veel beter bij onze winters dan een winterband. En inderdaad zou je nog liever ze alle 3 hebben, maar dan ben je in een winter verschillende keren je banden aan het wisselen. In Nederland wisselen de echt koude dagen zich regelmatig af met juist warmere dagen en hetzelfde geldt voor nat/droge dagen.
[...]
Ik heb ze nog niet gelezen maar de nieuwe CrossClimate2 is nu een jaar uit.
Ik vraag me serieus af of al die reviews die je aanhaalt binnen afgelopen jaar die 50k gereden hebben?
Gaan die niet over de CrossClimate + ?
Er zijn al reviews te vinden van de CC2, maar de CC+ had inderdaad dezelfde verhalen waarbij gemiddeld mensen een afstand haalden van 50-75% van de aangeprezen afstand.
.
Hier is de globale pers release van 2 september 2021 in een 50 minuten durende video
Daar wordt, naast alle ins en outs, ook de hele CrossClimate serie uitgelegd.
Introductie vanaf 9:55

[YouTube: MICHELIN CrossClimate 2 Press Reveal – September 2nd, 2021]

Deze CrossClimate2 is aangepast aan de Europese markt en dus iets anders dan de Noord Amerikaanse (die al twee jaar uit is) waar ze langzamer rijden met meer rechte wegen/minder bochten.
Michelin had bij introductie nog geen max gereden km`s maar gingen wel autovloten uitrusten om daar feedback van te krijgen.
De band geeft van nieuw tot 2 mm vrijwel hetzelfde resultaat, en kan dus 2 mm meer opgereden worden dan Winterbanden die bij 4 mm hun wintereigenschappen kwijtraken.
Klopt, deze had ik toevallig beter bekeken omdat ik die een paar weken geleden onder mijn auto heb laten leggen :+ . De vrouw moet tegenwoordig dagelijks door achteraf-weggetjes en wilde graag dit jaar winterbanden. Ik heb de zomerbanden op andere velgen liggen, dus wissel ze om zodra het weer wat warmer wordt (en ja, dat doe ik vlot een paar keer in de herfst/winter)

Ik ben dan ook zeker niet anti-winterband, alleen worden de voordelen vaak overdreven en worden de nadelen vaak helemaal vergeten. Dus zeker als je op winterbanden rijdt als de r in de maand zit (sep-mrt zoals vaak wordt aangeraden) rijd je echt maandenlang met juist mindere banden.

Naar mijn idee is in Nederland het feit dat je weet waar je op rijdt en je aanpassen aan het weer vele malen belangrijker dan de specifieke band die je hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
redwing schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:42:

Klopt, deze had ik toevallig beter bekeken omdat ik die een paar weken geleden onder mijn auto heb laten leggen :+ . De vrouw moet tegenwoordig dagelijks door achteraf-weggetjes en wilde graag dit jaar winterbanden.
Misschien wat vaker naar haar luisteren? :+ _O-
Want haar veiligheid is net zo belangrijk als de jouwe op zomerbanden toch?
Hoe lang heeft ze er nu om moeten zeuren voor je overstag ging? >:) (kon het niet laten :9~ )

Of gewoon de All-Seasons aanbevelen ipv dat het allemaal niet nodig is? ;)
Want deze bandjes rijden zo fijn en comfortabel, ik vraag me af of je ze er onder vandaan gaat halen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Teijgetje schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:50:
[...]

Misschien wat vaker naar haar luisteren? :+ _O-
Want haar veiligheid is net zo belangrijk als de jouwe op zomerbanden toch?
Hoe lang heeft ze er nu om moeten zeuren voor je overstag ging? >:) (kon het niet laten :9~ )
Wat banden betreft mag ze het altijd zeggen, zij heeft hem sinds een paar jaar dagelijks nodig (en zoals je al hebt gehoord interesseert het mij bar weinig wat er onder ligt ;) )
Maar hiervoor hoeft ze dus niet te zeuren, hiervoor wilde ze all-seasons maar omdat ze nu wat verder moet rijden en vooral tussen de weilanden door, wilde ze nu winterbanden. Uiteindelijk gaat het er vooral om dat je weet wat voor banden je hebt en in welke weerstomstandigheden ze juist minder presteren
Of gewoon de All-Seasons aanbevelen ipv dat het allemaal niet nodig is? ;)
Want deze bandjes rijden zo fijn en comfortabel, ik vraag me af of je ze er onder vandaan gaat halen. ;)
Het afgelopen jaar lagen er dus all-seasons onder. Rijdt inderdaad prima, maar nu zal het dus een paar jaar worden met een zomer/winterband combi. En we zien wel wat er weer onder komt als 1 van de 2 setjes op is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Gezellig sfeertje hier :9B

Ik lees veel de crossclimate2 maar zelf vind ik de goodyear vector gen3 ook een goede kandidaat. Kijk je naar verschillen dan zijn ze beter op vers gebieden
- sneeuw: cc2
- droog: cc2
- nat: vectorg3
- slijtage: vectorg3

In nl heb je nauwelijks sneeuw, vooral droog en wat minder nat weer. Dus klinkt cc2 beter
Echter, een ongeluk heb je weer sneller in nat weer dan droog weer. Daarbij gaan de vectors langer mee omdat ze minder slijten en ze zijn goedkoper.

Daarom heb ik deze keer voor de vector gekozen maar hoe graag hoe andere de afweging hebben gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk naar de omstandigheid wanneer je verkeersdeelnemer bent. Let ook op dat je vaak vroeg naar het werk rijdt en s avonds later terug. Dan is de rijveiligheid meer van belang dan overdag, waar je dan sowieso daglicht hebt. Rij je maar kleine stukjes of moet je langere afstanden rijden, en ook rekening houden met achteraf, waar niet of nauwelijks gestrooid wordt. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Hackus
weet jij welke banden beter in het donker zijn dan? :+
Of wat bedoel je precies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

laurens0619 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:13:
@Hackus
weet jij welke banden beter in het donker zijn dan? :+
Of wat bedoel je precies?
Witte banden 😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@redwing @Teijgetje respect hoor dat jullie dat al die jaren zo vol houden. :P
Volgens mij zijn jullie het best wel heel erg eens en is het met name semantiek waar het wringt. Want wat is nu precies de definitie van 'noodzaak' of 'nodig'?

Op zich snap ik de ergernis van @Teijgetje wel. Dan zorg je zelf dat je het materiaal gewoon goed in orde hebt voor die specifieke omstandigheden zodat je toch nog gewoon veilig kunt rijden, en dan zit je 'vast' achter iemand die het allemaal niet zo nodig vindt en genoegen neemt met wat lagere snelheid voor die ene keer. Dat is dan gewoon irritant omdat je zelf wél de moeite hebt genomen.

Aan de andere kant, in een gemiddeld weekend heb je sowieso al tig figuren op de weg die tweederde van de Vmax prima vinden. Of denk aan de mensen die zo bang zijn dat ze rijden alsof ze een los dozijn eieren vervoeren in de achterbak, of gewoon speciale belasting, voertuigen of aanhangers. Er zijn heel veel dingen in het verkeer die je ophouden, wanneer is het dan nog echt 'ophouden' te noemen en wanneer hoort het gewoon bij de variëteit van het verkeer?
Kijk ik naar mijzelf dan leg ik die grens op de bewuste keuze denk ik. Belading, onzekerheid of type voertuig kan je niet zoveel aan doen. Vmax-20 omdat je lekker om je heen wilt kijken of geen goed materiaal willen en dan toch de weg op zijn keuzes, dat zou mij ook eerder storen dan het eerste.
Want ja, als je gewoon op zomerbanden wilt moet je wel realistisch blijven over de kansen wanneer er wel sneeuw ligt. Kan je gewoon blijven rijden, hetzij wat rustiger, dan is het prima. Ga je stapvoets moeten lopen klooien en zet je daarmee een hele doorgaande weg op de rem dan kan je beter overslaan. Maakt dat dan dat winterbanden noodzakelijk zijn? Nee, maar ook niet dat je te allen tijde naar met zomerbanden toch aan de gang moet gaan, want het kan wel degelijk hinderlijk zijn. :)

Zelf ben ik ooit aan winterbanden begonnen omdat het op zomerbanden goed te doen was, maar het kost je toch veel aandacht aan corrigeren en de marges zijn een stuk minder. Winterbanden reden gewoon heel veel meer ontspannen bij sneeuw en kon ik mijn aandacht beter op de rest van het verkeer houden. Tegenwoordig rijd ik op CC omdat ik geen zin meer had in wisselen en ik bijna nooit meer echt sneeuw gezien heb. Als ik ooit nog een keer twee sets heb zou ik gaan voor zomer en vierseizoen. Ik doe geen wintersport dus zou dat beter werken.

Al moet ik zeggen dat zonder sneeuw en met rustig rijgedrag je er bar weinig van merkt. Dat zomerbanden niet tegen koude kunnen werd pas echt duidelijk toen ze al jaren oud waren en ook uit begonnen te drogen. In die zin sluit ik mij ook wel aan bij je opmerking over te lang rijden met een verkeerde band @redwing. Als je kijkt hoeveel factoren er zijn die prestaties van een band beïnvloeden is het eigenlijk bizar dat er zoveel discussie wordt gevoerd over testuitslagen (denk aan merk A vs B met 3% verschil).
Want die winterbanden zijn vaak ook weer smaller wat op nat fijn kan zijn maar op droog niet. En hoe lang rijdt men door als het profiel minder wordt? Van twee keer investeren word je wellicht zuiniger. Een de ene keer moet je vroeg op pad rond de 0 graden en de andere keer in de middag bij tien?
Je kunt nog het beste drie auto's hebben staan met ieder hun eigen set. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
-tom-562 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:05:
[...]

Natuurkunde zegt toch juist dat iets dat zwaarder is minder glijdt? Dus een bus van 3000 kg tov een Aygo van 1000 kg moet toch sneller stil staan? Zoiets dacht ik ooit gelezen te hebben. Maar volgens mij is het weer nadelig om bredere banden te hebben, want met m'n oude BMW met breedset zat ik constant vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 13:31

CaDje

Framedrops for life

YoshiBignose schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:33:
[...]

Natuurkunde zegt toch juist dat iets dat zwaarder is minder glijdt? Dus een bus van 3000 kg tov een Aygo van 1000 kg moet toch sneller stil staan? Zoiets dacht ik ooit gelezen te hebben. Maar volgens mij is het weer nadelig om bredere banden te hebben, want met m'n oude BMW met breedset zat ik constant vast.
Dat is gedeeltelijk waar, frictie wordt inderdaad bepaald door de normaal kracht (de kracht die loodrecht op het vlak staat) en de frictie coëfficiënt. Dit bepaald de frictiekracht. Dus met een zwaardere auto heb je een hogere normaal kracht => meer frictie (als je uitgaat van dezelfde frictie coëfficiënt).

Echter heb je met een zwaardere auto ook meer massa die tot stilstand gebracht moet worden, dus F=m*a. Dus met een zelfde vertraging heb je dus een hogere remkracht nodig.

Daarnaast heb je nog massatraagheid die extra drukkracht op je voorwielen geeft bij het remmen => hogere normaal kracht => meer frictie.

Ik ben deze reactie begonnen om een duidelijk punt te maken, maar zie nu dat het dus "it depends" verhaal is geworden dat afhankelijk is van veel variabelen, maar een zware auto is niet per definitie beter in remmen.

Dat je met je BMW stilstaat heeft niets met de breedte van je banden te maken, maar meer met het type band. Was het toevallig een zomerband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
CaDje schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:04:
[...]

Dat is gedeeltelijk waar, frictie wordt inderdaad bepaald door de normaal kracht (de kracht die loodrecht op het vlak staat) en de frictie coëfficiënt. Dit bepaald de frictiekracht. Dus met een zwaardere auto heb je een hogere normaal kracht => meer frictie (als je uitgaat van dezelfde frictie coëfficiënt).

Echter heb je met een zwaardere auto ook meer massa die tot stilstand gebracht moet worden, dus F=m*a. Dus met een zelfde vertraging heb je dus een hogere remkracht nodig.

Daarnaast heb je nog massatraagheid die extra drukkracht op je voorwielen geeft bij het remmen => hogere normaal kracht => meer frictie.
[...]
Ik ben deze reactie begonnen om een duidelijk punt te maken, maar zie nu dat het dus "it depends" verhaal is geworden dat afhankelijk is van veel variabelen, maar een zware auto is niet per definitie beter in remmen.

Dat je met je BMW stilstaat heeft niets met de breedte van je banden te maken, maar meer met het type band. Was het toevallig een zomerband?
Ja zeker een zomerband, maar in mijn Toyota iQ een autootje van 850 kg met miezerige dunne bandjes kwam ik nooit vast te zitten in de sneeuw. Naar mijn ervaring had ik eerder winterbanden nodig bij een rwd auto met dikke banden, dan een klein autootje met dunne banden... maar misschien lag het wel aan veel andere factoren.

Anyway, die bus die ik heb gekocht is gewoon een investering van meerdere jaren dus dan vind ik het ook wel waard om een setje winterwielen erbij te doen, op de lange termijn is het dan nauwelijks duurder. Nu alleen ff de juiste velgen vinden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:25
YoshiBignose schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:33:
[...]

eeeuuuh nee, juist omgekeerd, één of andere Einstein die heeft ooit e=mc^2 bedacht.
Oftewel energie is massa keer snelheid-in-kwadraat
Massa van de auto kan je maar beperkt zelf iets aan doen, snelheid heb je zelf in de hand, en aangezien deze ook nog eens kwadratisch meegaat bij het berekenen van de energie, snap je ook dat er zo gehamerd wordt op het aanpassen van je snelheid aan de omstandigheden.
Ik heb zelf een rijvaardigheidsworkshop mogen volgen, welke helemaal werd verreden met 100% EV's. Als vergelijk mocht je iedere remproef (droog nat & "ijs") ook nog een keer doen met een Opel Corsa van 20 jaar oude, ca. 900kg zonder ABS.
Alle EV's zaten aan een ledige massa van rond de 2000kg.
Mocht je ooit de kans krijgen om bovenstaande zelf eens te gaan testen, het is wel een eye-opener,
met name op het gesimuleerde "ijs" had de Corsa minder dan de helft van de remweg dan alle high-tech elektrische zwaargewichten.
Ook de remproeven bij de verschillende snelheden doen je wenkbrauwen wel fronsen.
Dus een tip aan een ieder voor prettige en vooral veilige feestdagen, pas je snelheid aan, aan de omstandigheden, dit is natuurkundig de grootste 'boosdoener" als het aankomt op een (on)veilige remweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Bushie schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:11:
[...]

eeeuuuh nee, juist omgekeerd, één of andere Einstein die heeft ooit e=mc^2 bedacht.
Oftewel energie is massa keer snelheid-in-kwadraat
Massa van de auto kan je maar beperkt zelf iets aan doen, snelheid heb je zelf in de hand, en aangezien deze ook nog eens kwadratisch meegaat bij het berekenen van de energie, snap je ook dat er zo gehamerd wordt op het aanpassen van je snelheid aan de omstandigheden.
Ik heb zelf een rijvaardigheidsworkshop mogen volgen, welke helemaal werd verreden met 100% EV's. Als vergelijk mocht je iedere remproef (droog nat & "ijs") ook nog een keer doen met een Opel Corsa van 20 jaar oude, ca. 900kg zonder ABS.
Alle EV's zaten aan een ledige massa van rond de 2000kg.
Mocht je ooit de kans krijgen om bovenstaande zelf eens te gaan testen, het is wel een eye-opener,
met name op het gesimuleerde "ijs" had de Corsa minder dan de helft van de remweg dan alle high-tech elektrische zwaargewichten.
Ook de remproeven bij de verschillende snelheden doen je wenkbrauwen wel fronsen.
Dus een tip aan een ieder voor prettige en vooral veilige feestdagen, pas je snelheid aan, aan de omstandigheden, dit is natuurkundig de grootste 'boosdoener" als het aankomt op een (on)veilige remweg
Ok interessant. Wat betreft snelheid heb je gelijk, dat vind ik ook altijd het grootste nadeel van winterbanden. Je voelt je zekerder waardoor je harder gaat rijden tov zomerbanden waar je angstig langzaam rijdt waardoor onder aan de streep de remweg nog hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met dunne smalle banden 'snij' je sneller in de sneeuw waardoor je eerder grip met de weg hebt dan met brede banden. Met brede banden kun je goed op de verse sneeuw rijden. Maar zoals ik al zei moet je naar de omstandigheden kijken waar je het meest in rijdt. Op verse sneeuw zou ikzelf eerder mijn sneeuwkettingen monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

redwing schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:15:
[...]

ABS helpt vooral om je auto bestuurbaar te houden. Voor je remweg maakt het niet zo heel veel uit.

[...]
Volgens mij is dat niet in alle gevallen waar. Als je bijvoorbeeld op zand of (niet vastgereden) sneeuw hard remt met ABS grijpt je ABS constant in. Zonder ABS blokkeren je wielen, scheppen de ondergrond en zorgen dat je hierdoor weer meer remt.

Je zult dus een langere remweg hebben met ABS inschakelt bij hard remmen in sommige omstandigheden dan met ABS uitgeschakeld.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
True schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:01:
[...]

Volgens mij is dat niet in alle gevallen waar. Als je bijvoorbeeld op zand of (niet vastgereden) sneeuw hard remt met ABS grijpt je ABS constant in. Zonder ABS blokkeren je wielen, scheppen de ondergrond en zorgen dat je hierdoor weer meer remt.

Je zult dus een langere remweg hebben met ABS inschakelt bij hard remmen in sommige omstandigheden dan met ABS uitgeschakeld.
Dit ligt er ook aan wat voor ABS je hebt. De meeste werken aan/uit, maar de meest moderne zoekt per wiel het optimale rempunt op. Als je dus goed kunt remmen en je hebt een simpele ABS kun je er uitremmen, maar in de meeste gevallen zal de remweg bij ABS net iets korter zijn. Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals je zelf ook aangeeft. Hoe dan ook is het meest belangrijke van ABS dat je auto bestuurbaar blijft en niet zijwaarts b.v. tegen een boom glijdt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Hackus schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:50:
Maar zoals ik al zei moet je naar de omstandigheden kijken waar je het meest in rijdt. Op verse sneeuw zou ikzelf eerder mijn sneeuwkettingen monteren
En natuurlijk waar je rijdt, in Nederland zijn sneeuwkettingen verboden.
In omringende winterbandplichtige landen worden sneeuwkettingen buiten de kettingplichtige wegen ook niet echt gewaardeerd, en wordt je niet voor vol aangezien.
In alle jaren heb ik sneeuwkettingen op vlakke wegen alleen 20 minuten gebruikt op een snelweg, bij extreme aanhoudende zichtbeperkende sneeuwval. Was als zekerheidje, maar al snel bleek het niet nodig en zijn ze er bij de eerste stopmogelijkheid/autopechplaats onder vandaan gegaan.

Op verse sneeuw rijden winterbanden vaak het best, gewoon "as is", grip zat, en meestal wordt daar fijn grind gestrooid als de sneeuw aangereden is, om "stroef" te blijven.
Bij normaal rijgedrag zijn kettingen behalve op stijgende wegen, meestal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Teijgetje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:12:
[...]

En natuurlijk waar je rijdt, in Nederland zijn sneeuwkettingen verboden.
In omringende winterbandplichtige landen worden sneeuwkettingen buiten de kettingplichtige wegen ook niet echt gewaardeerd, en wordt je niet voor vol aangezien.
In alle jaren heb ik sneeuwkettingen op vlakke wegen alleen 20 minuten gebruikt op een snelweg, bij extreme aanhoudende zichtbeperkende sneeuwval. Was als zekerheidje, maar al snel bleek het niet nodig en zijn ze er bij de eerste stopmogelijkheid/autopechplaats onder vandaan gegaan.

Op verse sneeuw rijden winterbanden vaak het best, gewoon "as is", grip zat, en meestal wordt daar fijn grind gestrooid als de sneeuw aangereden is, om "stroef" te blijven.
Bij normaal rijgedrag zijn kettingen behalve op stijgende wegen, meestal niet nodig.
Denk aan de context. Op laagje sneeuw op de autobahn ga je niet stoppen voor sneeuwkettingen 😂😂 daar kom je niet snel vast te zitten in sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Context was vanaf het appartement en dan 40 cm verse sneeuw, eenmaal op de snelweg konden de kettingen er af.
En uit de tijd dat eigenlijk winterbanden niet gewoon waren (zaten er wel onder), en niet verplicht, een jaar of 30 geleden.
Beetje eerste vakantie met dagelijks 50-150 cm sneeuw. Als in de parkeerplaats een mooie vlakte en je auto geheel uit moeten graven elke dag.

Ging meer over dat jij op verse sneeuw eerder je kettingen er onder deed. Dat mag in Nederland niet.
Of ik mis je context.

Mijn buurman stond overigens vanochtend vroeg dwars op de rotonde met zijn BMW F23 cabrio met achterwielaandrijving op een schone weg, daar gaan vanmiddag andere wielen onder met winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Teijgetje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:56:
Context was vanaf het appartement en dan 40 cm verse sneeuw, eenmaal op de snelweg konden de kettingen er af.
En uit de tijd dat eigenlijk winterbanden niet gewoon waren (zaten er wel onder), en niet verplicht, een jaar of 30 geleden.
Beetje eerste vakantie met dagelijks 50-150 cm sneeuw. Als in de parkeerplaats een mooie vlakte en je auto geheel uit moeten graven elke dag.

Ging meer over dat jij op verse sneeuw eerder je kettingen er onder deed. Dat mag in Nederland niet.
Of ik mis je context.

Mijn buurman stond overigens vanochtend vroeg dwars op de rotonde met zijn BMW F23 cabrio met achterwielaandrijving op een schone weg, daar gaan vanmiddag andere wielen onder met winterbanden.
Nu ook weer lees je wat jezelf denkt. Ik praat nergens over Nederland, en hier valt ook geen 50-150 cm sneeuw. @YoshiBignose vertelde dat hij met brede banden eerder vastzat in de sneeuw, daar is mijn reactie op. Geldt dus niet in omstandigheden als in Nederland. want hier kom je niet vast te zitten in sneeuw. Ook zei ik dat je op verse sneeuw goed kunt rijden met brede winterbanden. Bij angst om vast komen te zitten in bare omstandigheden zou ik liever sneeuwkettingen gebruiken, dan op brede banden blijven rijden. Over de algemene omstandigheden ben je beter af met smallere winterbanden. (en waar nodig daar dus sneeuwkettingen om leggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Heb hier wel degelijk eens vastgezeten in de sneeuw, maar dan omdat ik geparkeerd had met de voorwielen in een bult sneeuw en wist dat ik vast ging staan, maar "ik sta op een helling, dus rol straks gewoon naar achteren en kan dan weg".
Tot ik terugkwam bij de auto en iemand stijf op de achterbumper had geparkeerd |:(

Daar hielpen die winterbanden overigens ook niet meer... heb met veel moeite de auto door de sneeuwbult heen de helling op kunnen duwen :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Hackus schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:12:
[...]

Nu ook weer lees je wat jezelf denkt. Ik praat nergens over Nederland, en hier valt ook geen 50-150 cm sneeuw. @YoshiBignose vertelde dat hij met brede banden eerder vastzat in de sneeuw, daar is mijn reactie op. Geldt dus niet in omstandigheden als in Nederland. want hier kom je niet vast te zitten in sneeuw. Ook zei ik dat je op verse sneeuw goed kunt rijden met brede winterbanden. Bij angst om vast komen te zitten in bare omstandigheden zou ik liever sneeuwkettingen gebruiken, dan op brede banden blijven rijden. Over de algemene omstandigheden ben je beter af met smallere winterbanden. (en waar nodig daar dus sneeuwkettingen om leggen)
Dat jouw reactie was op drie posts eerder was me inderdaad helemaal ontgaan zonder dat aan te geven, net als dat je het over het buitenland hebt zonder dat te benoemen.
Ik dacht dat we het, in het algemeen, over winter/all-seasonbanden in Nederland hadden, net als dat @YoshiBignose het over zijn busje had en niet benoemde met zijn Aygo in het buitenland geen problemen gehad te hebben.
My bad, ik zal proberen je posts meer algemeen te zien, en proberen ze alle kanten uit te leggen.

Mijn laatste reactie was inderdaad mijn context, dat je ook in het buitenland eigenlijk meestal prima af bent zonder kettingen op verse sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik weet wat ik hier geschreven heb m b.t. kapitaalvernietiging; hardware-lover in "Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2" maar wat maken mijn banden een hoop extra herrie met deze lage temperaturen 😳

Zijn dat werkelijk alleen de banden of komt dat ook door het wegdek misschien wat ook anders klinkt bij lagere temperaturen? Het is dat het bekende weg was waar ik over reed, anders twijfelde ik nog enigzins. Mijn bandjes zijn Continental Sportcontact 5 in 225/40 18", al niet echt de meest stille band, maar wat ik vandaag hoorde...

Twijfel nu echt om toch vroeger dan gepland de banden te vervangen, het oor wil ook wat 😉

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertje30
  • Laatst online: 31-03 18:24
hardware-lover schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:14:
Ik weet wat ik hier geschreven heb m b.t. kapitaalvernietiging; hardware-lover in "Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2" maar wat maken mijn banden een hoop extra herrie met deze lage temperaturen 😳

Zijn dat werkelijk alleen de banden of komt dat ook door het wegdek misschien wat ook anders klinkt bij lagere temperaturen? Het is dat het bekende weg was waar ik over reed, anders twijfelde ik nog enigzins. Mijn bandjes zijn Continental Sportcontact 5 in 225/40 18", al niet echt de meest stille band, maar wat ik vandaag hoorde...

Twijfel nu echt om toch vroeger dan gepland de banden te vervangen, het oor wil ook wat 😉
Heb je nu de Michelin crossclimate 2 erop liggen? Zo niet dan zou ik er goed over nadenken. Ik heb ze in de maat 205 55 16 vorige maand erop laten leggen. Het lawaai valt mij ook erg tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 22:09
Op onze privéauto (Peugeot 208 met 15” velgen) Crossclimate 2 laten zetten. Lawaai valt mij alleszins mee. Vorige banden waren Energysavers, waarvan de banden achter met een DOT uit 2014 (auto is van 2015) en wat droogtescheuren. En voor zaten ze onder de 3mm. Vond het voor de 3 ritjes in de week dat het ding maakt onzin om er een aparte winterset bij te halen. Op mijn zakelijke auto liggen nu de Alpin 6 banden weer. Die doen het ook niet verkeerd.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Laatst online: 31-03 18:24
NoepZor schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:44:
Op onze privéauto (Peugeot 208 met 15” velgen) Crossclimate 2 laten zetten. Lawaai valt mij alleszins mee. Vorige banden waren Energysavers, waarvan de banden achter met een DOT uit 2014 (auto is van 2015) en wat droogtescheuren. En voor zaten ze onder de 3mm. Vond het voor de 3 ritjes in de week dat het ding maakt onzin om er een aparte winterset bij te halen. Op mijn zakelijke auto liggen nu de Alpin 6 banden weer. Die doen het ook niet verkeerd.
Hier liggen ze onder een Opel Astra st uit 2016 waar we in de zomer ook met caravan mee naar Kroatië rijden. Totaal rijden we ongeveer 12k km per jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door petertje30 op 14-12-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

Over geluid en extra load banden: Gisteren Vredestein Wintrac Pro laten leggen door de leasemaatschappij, zelf geen keuze in, maar het valt me op hoe stil ze zijn, veel stiller dan de Michelin Primacy 4 zomer banden.
Maat 235/50 R19 103V met extra load dus (ook XL zomerbanden). Die zijn er zover ik zie ook in kleinere maten met XL.
Heb er verder nog niet veel ervaringen mee, pas een 150km mee gereden, maar denk dat ze wel gaan bevallen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

petertje30 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:21:
Heb je nu de Michelin crossclimate 2 erop liggen? Zo niet dan zou ik er goed over nadenken. Ik heb ze in de maat 205 55 16 vorige maand erop laten leggen. Het lawaai valt mij ook erg tegen.
Hoe kom je daar bij? Ik beschreef mijn huidige bandjes 😉

Het zou wel mijn eerste keuze zijn op dit moment. Ik heb eerder de CC+ onder een andere auto gehad en die waren destijds aardig stil, maar ik verwacht dat ze in de 225/40 hoogte misschien minder stil zullen zijn dan destijds in 195/60 16" (dacht ik vwb hoogte).

Testing, one, two ...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@hardware-lover ik ervaar geen extra geluid van de winterbanden nu. Het kan goed dat lage banden meer geluid maken bij koude omstandigheden. Zelf geen ervaring mee, ik kies altijd de maat vanaf fabriek voor de winter, vaak iets smaller en hoger.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Teijgetje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:17:
[...]

Dat jouw reactie was op drie posts eerder was me inderdaad helemaal ontgaan zonder dat aan te geven, net als dat je het over het buitenland hebt zonder dat te benoemen.
Ik dacht dat we het, in het algemeen, over winter/all-seasonbanden in Nederland hadden, net als dat @YoshiBignose het over zijn busje had en niet benoemde met zijn Aygo in het buitenland geen problemen gehad te hebben.
My bad, ik zal proberen je posts meer algemeen te zien, en proberen ze alle kanten uit te leggen.

Mijn laatste reactie was inderdaad mijn context, dat je ook in het buitenland eigenlijk meestal prima af bent zonder kettingen op verse sneeuw.
Als ik dat niet aangeef moet je er ook geen land bij betrekken. Ook hier in Duitsland kom je de aanwijzing om sneeuwkettingen te gebruiken niet tegen op de autobahn. 😉

Pagina: 1 ... 21 ... 24 Laatste