Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:08
@Tusk

Je doet het overkomen alsof het merendeel van de bestuurders op winterbanden extra risico`s gaat nemen. :?
Je geniet er zelfs van als ze verongelukken. :X
Vind je dat laatste zelf niet ook bizar?

Feit is dat je meer grip hebt en je dus inderdaad wat sneller bent dan de domme automobilist die toch met sneeuw en gladheid op zomerbanden gaat rijden. Want naar werk.
Feit is dat je je altijd aanpast aan het verkeer.
Maar als de weg leeg is dan kan je op die vrije baan wel rijden waar de zomerband helemaal geen grip meer heeft. Dat lijkt voor de zomerbander dan op racen want die komt amper vooruit.
Ik vind het inderdaad heerlijk als ik op de snelweg die onbereden baan kan berijden omdat mijn banden daar grip hebben bij lage snelheden. Heeft niets met roekeloosheid te maken.
Dat jij dat onverantwoord vindt komt door jouw ervaring met de (geen) grip die jij dan hebt met zomerbanden.
En zo zie je denk ook dat bumperkleven, jij kan amper rijden maar de auto achter je kan dat wel, en dus zie je zijn normale voorzichtige rijgedrag al snel als pushen, want jij kan niet verantwoord harder.
Net als inhalen.
Waarom zou ik niet in mogen halen als ik wel grip heb en jij niet als de weg dat toelaat?
Moet ik me aanpassen aan jou dan terwijl jij je niet wil aanpassen aan de omstandigheden? Is dat niet de wereld op zijn kop?

Ik persoonlijk vind het haast onverantwoord als je met zomerbanden met sneeuw en ijs toch de weg op gaat. Je neemt een extra risico op grote schade, letsel en letsel bij derden, en voor wat? Spannend? Kijken of je toch kan rijden, Klaas kan immers alles? Of omdat je "moet"?
Er is nog iets als OV en/of overmacht natuurlijk. ;)

Maar om dan verongelukte personen te zien als "daar geniet ik van, I told you so" . :? |:( :N
Ik heb eerder medelijden met zulk dom zelfoverschattend gedrag. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 03-12-2021 11:10 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
@Teijgetje Er zit een groot verschil tussen "En dan toch in de sloot belanden. Daar kan ik van genieten" en "verongelukken"

Dat is eerste is in de categorie blikschade en gedeukt ego. Verongelukken is toch echt om het leven komen bij een ongeval.

Je trekt de uitspraken van @Tusk tot in het absurde uit hun verband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Joris748
Verongelukken heeft meerdere betekenissen. ;)
Waaronder inderdaad om het leven komen als het betrekking heeft op een persoon.
Maar ook in een ongeluk betrokken raken, dus zoals een auto of een trein kunnen verongelukken. (zelfs een onderneming kan verongelukken)
Hier gaat het over in de sloot geraakte cq geslipte auto`s, die dus verongelukken. Ik wist niet dat die dan dood gaan. ;)

Een auto die in de sloot beland is dus verongelukt.
Dat is prima algemeen gebruikt Nederlands.
Dus ipv mijn post als uit absurd verband getrokken te bestempelen zou ik gewoon nog eens een woordenboek raadplegen voor je een post uit verband trekt. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 03-12-2021 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Teijgetje schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:38:
@Joris748
Maar ook in een ongeluk betrokken raken, dus zoals een auto of een trein kunnen verongelukken. (zelfs een onderneming kan verongelukken)
Hier gaat het over in de sloot geraakte cq geslipte auto`s, die dus verongelukken. Ik wist niet dat die dan dood gaan. ;)

Dus ipv mijn post als uit absurd verband getrokken te bestempelen zou ik gewoon nog eens een woordenboek raadplegen voor je een post uit verband trekt. ;)
Jij bent de degene die het heeft over "verongelukte personen". Daar reageer ik op.

https://www.vandale.nl/gr...erongelukken#.YaoCibnMKHs

Daar wordt echt geen andere betekenis toegekend. Dat hele volksstammen het woord verkeerd gebruiken, kan ik niets aan doen.

Edit: en tenietgaan is van toepassing op objecten/voorwerpen. Dus ja, een verongelukte auto is tenietgegaan, dat betekent dat deze niet meer bruikbaar is en niet meer bruikbaar te maken is. Nogmaals jij had het letterlijk over verongelukte personen. Iemand die verongelukt is, is overleden.

[ Voor 16% gewijzigd door Joris748 op 03-12-2021 12:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Teijgetje schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:06:
@Tusk
Je doet het overkomen alsof het merendeel van de bestuurders op winterbanden extra risico`s gaat nemen. :?

Feit is dat je meer grip hebt en je dus inderdaad wat sneller bent dan de domme automobilist die toch met sneeuw en gladheid op zomerbanden gaat rijden. Want naar werk.
En hiermee bevestig je dus gelijk je eerste zin :+ Want je kunt met je winterbanden even snel rijden en daarbij meer veiligheid hebben, of je ruilt je veiligheid in voor snelheid. Jij doet duidelijk dat laatste, dus wie is er nu de domme automobilist ?
Maar als de weg leeg is dan kan je op die vrije baan wel rijden waar de zomerband helemaal geen grip meer heeft. Dat lijkt voor de zomerbander dan op racen want die komt amper vooruit.
Ik vind het inderdaad heerlijk als ik op de snelweg die onbereden baan kan berijden omdat mijn banden daar grip hebben bij lage snelheden. Heeft niets met roekeloosheid te maken.
En hiermee bevestig je wederom je eerste zin weer. Je offert je extra veiligheid op door de weg met de minste grip op te zoeken en ook nog harder te gaan rijden.
Dat jij dat onverantwoord vindt komt door jouw ervaring met de (geen) grip die jij dan hebt met zomerbanden.
Nee, dat komt omdat veel mensen met winterbanden vaak denken dat ze door hun extra grip harder over sneeuw en ijs moeten rijden. Dat is gewoon onverantwoord, ongeacht de banden.
En zo zie je denk ook dat bumperkleven, jij kan amper rijden maar de auto achter je kan dat wel, en dus zie je zijn normale voorzichtige rijgedrag al snel als pushen, want jij kan niet verantwoord harder.
Net als inhalen.
Waarom zou ik niet in mogen halen als ik wel grip heb en jij niet als de weg dat toelaat?
Moet ik me aanpassen aan jou dan terwijl jij je niet wil aanpassen aan de omstandigheden? Is dat niet de wereld op zijn kop?
Moet jij je niet aanpassen aan de omstandigheden en juist zorgen dat je winterbanden je ook echt voordeel geven? Winterbanden zijn er toch voor de veiligheid en niet om harder over besneeuwde stukken te kunnen rijden :? Maar dat is dus wel wat jij nu doet.
Ik persoonlijk vind het haast onverantwoord als je met zomerbanden met sneeuw en ijs toch de weg op gaat. Je neemt een extra risico op grote schade, letsel en letsel bij derden, en voor wat? Spannend? Kijken of je toch kan rijden, Klaas kan immers alles? Of omdat je "moet"?
Ik kom liever iemand op zomerbanden tegen die heel voorzichtig rijdt dan iemand met winterbanden die me in komt halen over een bevroren/besneeuwde linkerbaan.
Maar om dan verongelukte personen te zien als "daar geniet ik van, I told you so" . :? |:( :N
Al met al bevestig je vooral een post die je eigenlijk tegen probeert te spreken. In plaats van veiliger te rijden met je winterbanden geef je zelf al aan dat je juist harder gaat rijden en bewust over een onbereden baan gaat rijden. Beide doen je voordeel van winterbanden weer teniet waardoor je uiteindelijk onveiliger bezig bent dan diegene op de zomerbanden die zich wel aan de omstandigheden aanpast....

En dat winterbanden beter zijn in de sneeuw is geen twijfel over mogelijk. Maar dan moet je die extra veiligheid wel goed benutten. In de praktijk zie je dat dat maar weinig gebeurt en het veelal juist gebruikt wordt om meer risico te kunnen nemen.
En ook niet vergeten dat we in Nederland maar amper besneeuwde wegen hebben. De 1e dag met sneeuw heb je er nog last van, maar daarna zijn de wegen al geveegd en prima te berijden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Teijgetje schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:38:
@Joris748

Nee, dat is alleen in het Duits gebruikelijk. Waarbij een dode valt, wordt het tödlich verunfallt.
In het Nederlands praat je niet specifiek over dodelijk verongelukt, dat is dubbel op.
Je bent al omgekomen in een ongeval, dus ben je dood.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:21

PauseBreak

derp!

Hackus schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:06:
[...]

Nee, dat is alleen in het Duits gebruikelijk. Waarbij een dode valt, wordt het tödlich verunfallt.
In het Nederlands praat je niet specifiek over dodelijk verongelukt, dat is dubbel op.
Je bent al omgekomen in een ongeval, dus ben je dood.
Grappig, want voor de verkeersveiligheidsstatistieken spreken we van 'ongeval met uitsluitend materiele schade (ums)', 'ongeval met lichamelijk letsel' en 'ongeval met dodelijke afloop', juist om te voorkomen dat we het stiekem toch over verschillende dingen hebben. In de volksmond betekent 'verongelukt zijn' allang niet meer alleen maar 'dodelijk verongelukt' maar ook gewoon een ongeval met ums.
Ook in de communicatie naar inwoners toe hanteren we daarom dit onderscheid.

Maar goed, zijstapje :+

Winters weer, vierseizoenenbanden zijn geslaagd. Alle winterse omstandigheden zo ongeveer gehad op 1 dag tijd. Natte sneeuw, hagel, hagel + sneeuw tegelijk, soort neerslag tussen sneeuw en regen in, en uiteraard regen. Ging allemaal prima, met dien verstande dat ik uiteraard bij lange na niet op de limiet van voertuig, banden of bestuurder reed, maar netjes 100km/u.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PauseBreak schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:12:
[...]

Grappig, want voor de verkeersveiligheidsstatistieken spreken we van 'ongeval met uitsluitend materiele schade (ums)', 'ongeval met lichamelijk letsel' en 'ongeval met dodelijke afloop', juist om te voorkomen dat we het stiekem toch over verschillende dingen hebben. In de volksmond betekent 'verongelukt zijn' allang niet meer alleen maar 'dodelijk verongelukt' maar ook gewoon een ongeval met ums.
Ook in de communicatie naar inwoners toe hanteren we daarom dit onderscheid.

Maar goed, zijstapje :+

Winters weer, vierseizoenenbanden zijn geslaagd. Alle winterse omstandigheden zo ongeveer gehad op 1 dag tijd. Natte sneeuw, hagel, hagel + sneeuw tegelijk, soort neerslag tussen sneeuw en regen in, en uiteraard regen. Ging allemaal prima, met dien verstande dat ik uiteraard bij lange na niet op de limiet van voertuig, banden of bestuurder reed, maar netjes 100km/u.
Dit is dan ook medisch/technisch !
(arts,verzekering,politie)

Verongelukt = omgekomen, om het leven gekomen door ongeval.
In streektaal praat men wel eens van verongelukt, dus zonder dodelijk slachtoffer, maar dat is niet correct
https://www.google.com/se...rongelukt&sclient=gws-wiz

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:21

PauseBreak

derp!

Zeg @Hackus, het helpt wanneer je de volledige tekst leest.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je rijgedrag moet je aanpassen aan de weersomstandigheden. en met winterbanden met voldoende profiel kun je dit veiliger doen dan met zomerbanden. In de omstandigheden in Nederland, kun je goed uit met 4-seizoenbanden. nadeel is wel dat de zomerse dagen toch echt in het voordeel zijn van zomerbanden.
maar dat zijn vaak de maanden juni-juli-aug en misschien twee weken in mei en sept. maar nu met 100km/u max overdag hoef je niet meer vanaf 130km/u te remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@redwing
Ik vind het prima dat je probeert te betogen dat ik harder rij omdat ik winterbanden heb.
Per definitie heb je meer grip, en ben je eerder weg, en kan je inderdaad veilig iets harder rijden, en kan je beter sturen (omdat je wielen grip hebben bij rustige richtingveranderingen), dan met een zomerband op sneeuw en ijs.
Dat dan gelijk geroepen wordt "ja, zelfoverschatting" is pure onzin.

Wat echt belachelijk is, is natuurlijk dat met een winterband ik volgens jouw betoog ik net zo langzaam zou moeten rijden als met een zomerband die geen grip heeft, om veilig te rijden.
Je past je aan aan de omstandigheden. (Of doen die mensen op zomerbanden dat nu juist niet? >:) )
Rij je tussen zomerbanden die glijden met een samengetrokken kringspier aan het stuur dan pas je de snelheid daar op aan.
Rij je alleen dan kan je inderdaad veilig iets sneller als ** Knip, onnodige opmerking **.
Maar dat is nog steeds niet hard rijden.
Dat jij dat er van moet maken om je gelijk te proberen te halen???

Dat jij vindt dat als ik op een besneeuwde baan rij ik al mijn voordelen opgeef, want ik moet volgens jou in het rijtje blijven, ** Knip, onnodige opmerking **.
Ik heb winterbanden die voor zulke omstandigheden gemaakt zijn.
Als ik rustig op die baan rij en normaal anticipeer is er niets aan het handje.
Dat jij dat wel vindt omdat je geen grip hebt is prima toch? ** Knip, onnodige opmerking **.
Ik heb geen idee of je zelf wel eens op wintersport gaat en in de bergen rijdt met/of na zware sneeuwval?
Of parkeren moet op schuine volgesneeuwde parkeerplaatsen waarbij je achterom een hotel moet waar niet is schoongemaakt?
Dat gaat dus prima met goede winterbanden, met grip, en zonder te hoeven racen. ;)

Alleen in dit polderlandje moet je je aanpassen aan de ** Knip, onnodige opmerking ** bestuurders die met een verkeerde uitrusting de weg op gaan, waarbij je zelfs gaat zeggen dat je liever te maken hebt met een voorzichtige bestuurder zonder grip dan een normale voorzichtige bestuurder met grip.
Je bedoelt die mensen die verdedigen dat de weg niet glad genoeg is en dat ze het toch gaan proberen met zomerbanden, want werk, en op het moment dat het weer verder omslaat niet van de weg weg blijven maar op de weg stil gaan staan omdat ze alle grip kwijt zijn, want naar huis? Daar voel jij je veiliger bij?
** Knip, onnodige opmerking **
Beetje alsof je gaat lopen klagen tegen iemand met een regenjas dat je nat wordt omdat je geen regenjas aan hebt ** Knip, onnodige opmerking **

Of net als dat hier gezegd wordt dat er genoten wordt van verongelukte auto`s, want met hun winterbanden rijden ze altijd te hard in hun ogen.** Knip, onnodige opmerking **
Ze nemen zelf niet eens de moeite om met de juiste uitrusting op de weg te verschijnen. Maar weten het wel beter. ** Knip, onnodige opmerking **

spoiler:
Je kan inderdaad zien of iemand winterbanden heeft of niet aan het loopvlak dat bij winterbanden sneeuw vasthoudt, en bij zomerbanden mooi glimmend zwart is. Maar of je dat kan zien terwijl ** Knip, onnodige opmerking ** je auto op de weg te houden is natuurlijk een tweede.

[ Voor 17% gewijzigd door Taro op 05-12-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:42
Ik ga de 195/45/16 eraf gooien en terug naar 175/65/14.
Leuk die grote velgen onder een 206, maar gisteren de hele rit zitten zwalken zodra er ook maar iets van water en/of spoorvorming was.
Had nog setje liggen van vorige 206, moeten alleen nog even 2 nieuwe bandjes om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
_JGC_ schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:32:
Ik ga de 195/45/16 eraf gooien en terug naar 175/65/14.
Leuk die grote velgen onder een 206, maar gisteren de hele rit zitten zwalken zodra er ook maar iets van water en/of spoorvorming was.
Had nog setje liggen van vorige 206, moeten alleen nog even 2 nieuwe bandjes om.
Welke banden heb je dan?
Onder mijn 206 had ik 195/45/16 Vredestein Sportrac5 als zomerband, en 175/65/14 Goodyear Ultragrip 8 als winterband. Maar eigenlijk geen centje pijn daarmee, alleen bij heel diep water merkte je wel dat het best breed was voor een 206. Vóór de vredestein had ik er wat Chinezen in 205/45/16 onder, en dat ging wel flink raar soms.
Die Ultragrip 8 winterbanden waren overigens subliem

Zojuist de winterbanden onder de 308 geplaatst, Michelin Alpin5 205/55/16. Alleen beetje shit dat één band leegloopt..
Zomer is Goodyear Efficientgrip performance 225/45/17.

De tweede auto heeft Vredestein Quatrac (nieuw type met v-groef) in 185/55/15.. heb er nog geen klachten over gehoord, en komen ook goed uit tests
https://www.tyrereviews.com/Tyre/Vredestein/Quatrac.htm

[ Voor 22% gewijzigd door GAIAjohan op 05-12-2021 12:52 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
GAIAjohan schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:41:
[...]

Welke banden heb je dan?
Onder mijn 206 had ik 195/45/16 Vredestein Sportrac5 als zomerband, en 175/65/14 Goodyear Ultragrip 8 als winterband. Maar eigenlijk geen centje pijn daarmee, alleen bij heel diep water merkte je wel dat het best breed was voor een 206. Vóór de vredestein had ik er wat Chinezen in 205/45/16 onder, en dat ging wel flink raar soms.
Die Ultragrip 8 winterbanden waren overigens subliem

Zojuist de winterbanden onder de 308 geplaatst, Michelin Alpin5 205/55/16. Alleen beetje shit dat één band leegloopt..
Zomer is Goodyear Efficientgrip performance 225/45/17.

De tweede auto heeft Vredestein Quatrac (nieuw type met v-groef) in 185/55/15.. heb er nog geen klachten over gehoord, en komen ook goed uit tests
Vredestein Quatrac, overigens een van de weinige A merken die allseason leveren op 195/45/16. Misschien ook wel een reden voor dat Michelin daar geen CrossClimate voor levert.

Ik had met 185/65/15 (207SW) en 175/65/14 (206 en 206SW) nooit klachten over Vredestein Quatrac. Op 185/60/14 onder een 206 ook prima ervaring met Vredestein Snowtrac.

Daarom de wens om 175/65/14 te monteren, heb nog 4 velgen van de vorige 206SW over, zitten 2x quatrac op met weinig kilometers en nog 2x houten hupsieflupsie zomerbanden met minimaal profiel.

[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 05-12-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
_JGC_ schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:00:
[...]

Vredestein Quatrac, overigens een van de weinige A merken die allseason leveren op 195/45/16. Misschien ook wel een reden voor dat Michelin daar geen CrossClimate voor levert.

Ik had met 185/65/15 (207SW) en 175/65/14 (206 en 206SW) nooit klachten over Vredestein Quatrac. Op 185/60/14 onder een 206 ook prima ervaring met Vredestein Snowtrac.

Daarom de wens om 175/65/14 te monteren, heb nog 4 velgen van de vorige 206SW over, zitten 2x quatrac op met weinig kilometers en nog 2x houten hupsieflupsie zomerbanden met minimaal profiel.
Specifiek welke Quatrac heb je dan in 195/45/16?

De nieuwe:

De oude Quatrac 5:
https://www.tyrereviews.com/Tyre/Vredestein/Quatrac-5.htm
Verschil in profiel is heel duidelijk: nieuwe heeft v-profiel, oude heeft een aantal hoofdgroeven
Overigens is 195/45/16 best ongangbaar.. gewoon een moeilijke maat, al is de originele 205/45/16 die op de Ouragan velgen horen nog veel erger.

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 05-12-2021 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:@Teijgetje, @redwing en anderen: Zullen we een frisse start maken en de discussie achter ons laten voordat het uit de hand escaleert? En laten we het niet op de man gaan spelen, maar weer discussiëren over de inhoud incl. feiten.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@GAIAjohan De nieuwe quatrac met V profiel. Quatrac5 was er niet in die maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als 175/65/14 de standaard maat is, komt 195/45/16 het best overeen qua hoogte/omtrek. 185/55/15 is gelijk aan standaard. 205/45/16 geeft 1.3% afwijking ongeveer. als 15" is De Bridgestone Weather Control A005 Evo
een goede band

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Hackus Standaard is idd 175/65/14, deze velgen horen onder een GTI met breder spatbord die met 205/45/16 worden geleverd. Onder een 1.4 HDI is 195 breed dan weer gebruikelijk omdat die motor voor geen meter trekt als je nog breder gaat.

15" gaat 'm niet worden, ik ga niet nog meer velgen aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 07:52

Wailing_Banshee

You're Next

redwing schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:45:
[...]

En hiermee bevestig je wederom je eerste zin weer. Je offert je extra veiligheid op door de weg met de minste grip op te zoeken en ook nog harder te gaan rijden.
En hier ben ik heb absoluut niet mee eens. Je kunt op een onbereden wegdek meer grip hebben dan op dat bereden wegdek. Sneeuw wordt van die vieze brei, wat veel gladder is dan een onbereden sneeuwdek.
Ik kom liever iemand op zomerbanden tegen die heel voorzichtig rijdt dan iemand met winterbanden die me in komt halen over een bevroren/besneeuwde linkerbaan.
Nu rijd ik maar zeer zelden over de snelweg (we hebben er in deze provincie niet zo heel veel), maar eerlijk gezegd heb ik liever iemand die mij inhaalt over die bevroren/besneeuwde linkerbaan dan iemand die voor me rijdt met 40km/u, waardoor ik naar die linkerbaan moet...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op maandag 6 december 2021 @ 07:26:
[...]

En hier ben ik heb absoluut niet mee eens. Je kunt op een onbereden wegdek meer grip hebben dan op dat bereden wegdek. Sneeuw wordt van die vieze brei, wat veel gladder is dan een onbereden sneeuwdek.
Maar daar ging het niet over. Het ging over een rechtse baan waar iedereen al rijdt en dan toch over een besneeuwde linkerbaan inhalen. En normaal gesproken betekent dat dat de rechterbaan dus vrije banen heeft. Daarnaast kun je onder die sneeuw ook ijs hebben liggen waardoor de linkerbaan op zijn minst veel onbetrouwbaarder is.

Maar hoe dan ook ging het er vooral om dat aanpassen het meest belangrijk is.
[...]
Nu rijd ik maar zeer zelden over de snelweg (we hebben er in deze provincie niet zo heel veel), maar eerlijk gezegd heb ik liever iemand die mij inhaalt over die bevroren/besneeuwde linkerbaan dan iemand die voor me rijdt met 40km/u, waardoor ik naar die linkerbaan moet...
Waarom moet je naar die linkerbaan? Meestal als iemand 40 voor je rijdt is dat omdat de weg niet helemaal sneeuwvrij is. En dan is het wel zo slim om je snelheid aan te passen. En als de weg wel normaal is, zal het eerder iemand zijn die bang is om te rijden dan dat het daadwerkelijk aan de banden ligt.

En nogmaals, winterbanden zijn simpelweg beter als er sneeuw ligt. Alleen in Nederland is dat niet zo vaak en is het vooral ook snel weer opgeruimd. En ook daarbij zijn uitzonderingen, maar voor de meeste mensen zullen all-seasons in de winter beter werken. We hebben veel meer natte dan gladde dagen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

redwing schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:45:
[...]

Waarom moet je naar die linkerbaan? Meestal als iemand 40 voor je rijdt is dat omdat de weg niet helemaal sneeuwvrij is.
Meestal als er iemand voor je rijdt met 40km/u op de snelweg is dat omdat die persoon eigenlijk niet de weg op had moeten gaan. En waarom ik dan toch inhaal? Omdat ik inschat dat je harder kunt rijden (misschien geen 100/120/130, maar waarschijnlijk wel 80). Als het zo slecht is dat je kruipend over de snelweg zou moeten, ga ik simpelweg de weg niet op.

Maar ik rijdt 99.9% van de tijd op provinciale wegen, waar je niet eens kunt inhalen omdat je meer tijd moet nemen als je van baan wilt wisselen (die strepen kunnen erg glad zijn, en daar moet je dus met veel beleid overheen).

Maar ook jij gaat ervan uit omdat iemand naar de linkerbaan gaat, hij dit doet zonder nadenken en zonder rekening te houden met de situatie.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:59:
[...]

Meestal als er iemand voor je rijdt met 40km/u op de snelweg is dat omdat die persoon eigenlijk niet de weg op had moeten gaan. En waarom ik dan toch inhaal? Omdat ik inschat dat je harder kunt rijden (misschien geen 100/120/130, maar waarschijnlijk wel 80). Als het zo slecht is dat je kruipend over de snelweg zou moeten, ga ik simpelweg de weg niet op.
Oh, maar die kom ik ook tegen, maar dat heeft zelden met de banden te maken en veel meer met bang zijn. En dan moet je inderdaad de weg niet op gaan.
Maar ik rijdt 99.9% van de tijd op provinciale wegen, waar je niet eens kunt inhalen omdat je meer tijd moet nemen als je van baan wilt wisselen (die strepen kunnen erg glad zijn, en daar moet je dus met veel beleid overheen).

Maar ook jij gaat ervan uit omdat iemand naar de linkerbaan gaat, hij dit doet zonder nadenken en zonder rekening te houden met de situatie.
Nee hoor, daar ga ik niet van uit. Als iemand 40 rijdt en je makkelijk 80 kan snap ik prima dat je dat doet. Alleen als er iemand op de snelweg rechts 70 rijdt en je gaat links over sneeuw rijden omdat je 90 wil rijden gaat er toch wel iets mis. Maar zo'n discussie is toch lastig als je het niet over een specifieke situatie hebt :+

Punt blijft uiteindelijk dat je in Nederland maar heel zelden problemen zult hebben op zomerbanden. Als het een dag hard sneeuw kan het lastig zijn, maar een dag later zullen de meeste wegen alweer goed begaanbaar zijn. En dan zal het buitengebied in sommige gevallen best een uitzondering zijn, maar zodra je in normaal bewoond gebied komt, kun je op elke band prima rijden.
En uiteindelijk is het grootste probleem meestal de mensen zelf. Als die echt bang zijn kun je er elke band onder gooien, maar dan gaat het toch mis.

Oftewel kort en simpel, winterbanden zijn beter in de sneeuw, maar in Nederland kun je ook prima vooruit met all-seasons en meestal zelfs zomerbanden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op maandag 6 december 2021 @ 07:26:
[...]

[...]

Dat klopt, je kunt meer grip hebben. Maar er kan ook ijs onder zitten. En dat merk je pas als het te laat is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:44
redwing schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:07:

Oftewel kort en simpel, winterbanden zijn beter in de sneeuw, maar in Nederland kun je ook prima vooruit met all-seasons en meestal zelfs zomerbanden.
Maar is het dan je portemonnee die spreekt? Want ik heb flink voor m'n winter set betaald, maar het feit dat ik nu zo veilig mogelijk de weg op kan vind ik dat bedrag meer dan waard. Dan je in Nederland het hele jaar op zomerbanden kan rijden, betekend misschien niet dat je het ook moet doen.

Mensen die de auto iedere dag nodig hebben moeten gewoon een paar goede banden kopen die bij het seizoen passen. Maar dat is mijn mening.

Het hoeft er echt niet voor te sneeuwen, zo lang de temperatuur richting het vries punt gaat heb je er gewoon profijt van. Zeg nou zelf het is toch een fijne gedachte, dat je bij een noodstop zo snel mogelijk stil staat, of niet soms?

LG OLED C2 65" | Playstation 5 Pro LE | Nintendo Switch OLED | Sonos Arc Ultra Sub 4 | 2x Sonos Five Sub Gen 3 | Philips PureProtect Pro 4200 | VW Golf MK 7.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ZesBarkiePK schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:19:
[...]Maar is het dan je portemonnee die spreekt? Want ik heb flink voor m'n winter set betaald, maar het feit dat ik nu zo veilig mogelijk de weg op kan vind ik dat bedrag meer dan waard. Dan je in Nederland het hele jaar op zomerbanden kan rijden, betekend misschien niet dat je het ook moet doen.

Mensen die de auto iedere dag nodig hebben moeten gewoon een paar goede banden kopen die bij het seizoen passen. Maar dat is mijn mening.

Het hoeft er echt niet voor te sneeuwen, zo lang de temperatuur richting het vries punt gaat heb je er gewoon profijt van. Zeg nou zelf het is toch een fijne gedachte, dat je bij een noodstop zo snel mogelijk stil staat, of niet soms?
Ik heb E1500,- betaald voor set velgen(org. MB) met Pirelli Scorpion Winter MO 235/60/18 103H.(ex MwSt)
4 banden los, kost E500,- Ik vind dat best meevallen voor autobanden. Ben benieuwd wat jij verstaat onder flink voor betaald hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door Hackus op 06-12-2021 21:08 . Reden: MwSt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]
Maar is het dan je portemonnee die spreekt? Want ik heb flink voor m'n winter set betaald, maar het feit dat ik nu zo veilig mogelijk de weg op kan vind ik dat bedrag meer dan waard. Dan je in Nederland het hele jaar op zomerbanden kan rijden, betekend misschien niet dat je het ook moet doen.
Nee, want meestal heb ik ook 2 sets, alleen dan zomer en 4-seizoenen (momenteel alleen 4-seizoenen, maar in de zomer waarschijnlijk weer zomerbanden erbij). Voornaamste reden is dat ik 4-seizoenen banden heb die het goed doen bij nat weer. En dan kan ik wel winterbanden nemen, maar dan heb ik banden die een paar dagen per winter beter zijn en de rest van de winter het juist minder goed doen. Nederland kent gewoon zelden echte winters. Het weer in Nederland, zeker in de winter, is veel meer geschikt voor all-seasons.

Bij een noodstop staan mijn 4-seizoenen alleen bij sneeuw/ijs minder snel stil dan winterbanden, maar bij nat en koud weer juist sneller. En laten we wel wezen, als het echt glad is rijd ik toch al heel rustig en moet het wel heel raar lopen wil ik dan een noodstop moeten maken.

Ik rijd dus liever een paar dagen per jaar wat minder optimaal zodat ik de andere dagen juist wel optimaal kan rijden. Ter nuancering moet je dan wel bedenken dat op het moment dat het glad is de winterbanden wel een heel stuk beter zijn, terwijl in de andere omstandigheden de 4-seizoenen marginaal beter zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
Hackus schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:43:
[...]

Ik heb E1500,- betaald voor set velgen(org. MB) met Pirelli Scorpion Winter MO 235/60/18 103H.
4 banden los, kost E500,- Ik vind dat best meevallen voor autobanden. Ben benieuwd wat jij verstaat onder flink voor betaald hebben.
Naja dat zal natuurlijk voor iedereen anders zijn, maar ik heb dit jaar alles nieuw gekocht. Dat was EU1535,- voor m'n zomer set, en EU935,- voor m'n winter set. Daar kwamen nog wel extra kosten bij voor de TPMS sensoren, uitlijnen etc.
redwing schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:13:

Ik rijd dus liever een paar dagen per jaar wat minder optimaal zodat ik de andere dagen juist wel optimaal kan rijden. Ter nuancering moet je dan wel bedenken dat op het moment dat het glad is de winterbanden wel een heel stuk beter zijn, terwijl in de andere omstandigheden de 4-seizoenen marginaal beter zijn.
Dit snap ik wel, doe je erg goed denk ik.

[ Voor 27% gewijzigd door ZesBarkiePK op 06-12-2021 19:46 ]

LG OLED C2 65" | Playstation 5 Pro LE | Nintendo Switch OLED | Sonos Arc Ultra Sub 4 | 2x Sonos Five Sub Gen 3 | Philips PureProtect Pro 4200 | VW Golf MK 7.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ZesBarkiePK schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:45:

Naja dat zal natuurlijk voor iedereen anders zijn, maar ik heb dit jaar alles nieuw gekocht. Dat was EU1535,- voor m'n zomer set, en EU935,- voor m'n winter set. Daar kwamen nog wel extra kosten bij voor de TPMS sensoren, uitlijnen etc.
Wat heb je gekocht voor dat geld dan ?
€935,- voor alleen winterbanden of ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-05 16:32
[...]

Ik hoor hier veel over gevoel, over de juiste band voor het juiste seizoen en over meningen. Maar als ik de feiten er even bijneem is er een probleem met die winterband, die presteert namelijk slecht op nat wegdek.

https://www.ad.nl/auto/wi...d-op-nat-wegdek~aa4afa2c/
Dat winterbanden op nat wegdek doorgaans een langere remweg nodig hebben, is bekend. Maar uit deze test blijkt dat het verschil soms erg groot kan zijn.
En daar begint voor mij het probleem in dit soort discussies, er word te weinig naar de feiten gekeken.

Persoonlijk vind ik een winterband in Nederland onzin, die paar dagen dat je er daadwerkelijk profijt van hebt blijf ik wel thuis of rijd ik, net zoals al de rest, super voorzichtig. Als er dan toch brokken van komen is het wat blikschade.

Maar alle andere dagen is het vooral nat, en dan rijd ik net zoals al de rest door en dan wil je juist niet die winterbanden. Immers als er dan brokken van komen dan blijft het niet altijd bij wat blikschade omdat de snelheden veel hoger liggen. Echter dat nadeel van een winterband op nat wegdek lijken veel niet te beseffen,

En dan krijg je dit soort resultaten:

https://www.autoweek.nl/a...ijden%20op%20zomerbanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Dat soort resultaten krijg je als de vertegenwoordiger die 90k/jaar rijdt winterbanden neemt, en kantooryup met 10k/jaar zomerbanden blijft rijden. Er is slechts gekeken naar aantallen auto’s en niet gecorrigeerd naar afstand etc

Verder doen zomerbanden van Hakkietakkie het vast ook niet goed in de regen, net zoals die Kenda ;)
Is helaas vrij standaard bij goedkopere winter- en zomerbanden. Nat wegdek is vaak een ondergeschoven kindje.

https://www.tyrereviews.c...Bild-Winter-Tyre-Test.htm
Gewoon winterbanden die de zomerband achter zich laten

[ Voor 16% gewijzigd door GAIAjohan op 07-12-2021 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
Hackus schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:54:
[...]

Wat heb je gekocht voor dat geld dan ?
€935,- voor alleen winterbanden of ?
Stalen velgen met WinterContact TS 870 P's Incl montage. Excl. TPMS.

Ik was dit jaar van plan om op mijn zomerbanden te blijven rijden, maar de velgen die ik daar bij heb zijn zwart gepolijst en erg lastig om schoon te houden tijdens deze maanden.

Dus ik ben wel blij dat ik voorlopig even niet meer hoef te poetsen. Misschien af en toe even de hoge druk spuit er langs halen als er erg veel gestrooid gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ZesBarkiePK schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:38:
[...]

Stalen velgen met WinterContact TS 870 P's Incl montage. Excl. TPMS.

Ik was dit jaar van plan om op mijn zomerbanden te blijven rijden, maar de velgen die ik daar bij heb zijn zwart gepolijst en erg lastig om schoon te houden tijdens deze maanden.

Dus ik ben wel blij dat ik voorlopig even niet meer hoef te poetsen. Misschien af en toe even de hoge druk spuit er langs halen als er erg veel gestrooid gaat worden.
Klopt. Tot dit jaar reed ik in de winter ook op staal, met mijn oude 535D. In de winter stond de Alpina D5 binnen. Nu heb ik met de GLE, AMG wielen 20" en heb nu zgn softline velgen, die kun je goed schoonhouden.
Zonde om de AMG wielen te gebruiken in de winter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
GAIAjohan schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:52:
[...]

Dat soort resultaten krijg je als de vertegenwoordiger die 90k/jaar rijdt winterbanden neemt, en kantooryup met 10k/jaar zomerbanden blijft rijden. Er is slechts gekeken naar aantallen auto’s en niet gecorrigeerd naar afstand etc

Verder doen zomerbanden van Hakkietakkie het vast ook niet goed in de regen, net zoals die Kenda ;)
Is helaas vrij standaard bij goedkopere winter- en zomerbanden. Nat wegdek is vaak een ondergeschoven kindje.

Dat is een probleem gezien je test aangeeft dat er geen winterbanden zijn die een zomerband achter zich laten. Op droog vallen alle winterbanden achterop de gemiddelde zomerband en bij nat enkel een paar winterbanden die zich met veel moeite kunnen meten met een gemiddelde zomerband.

Er is een bijkomend probleem, heel die test is uitgevoerd bij heel koude temperaturen. Maak daar 15 graden droog of 15 graden nat van en die winterband gaat nog veel verder achteruit. Iets wat de meeste mensen die op winterbanden niet doorhebben met alle risico's van dien.

Het is overigens ook allemaal niet moeilijk, een band is keuze's maken, ofwel is hij goed in de regen ofwel is hij goed in de sneeuw ofwel is hij goed op droog wegdek. Met een winterband maak je de keuze voor sneeuw en ijzel maar dan geef je af op de rest. Met een all season kies je voor een beetje van alles maar eigenlijk niets en met een zomerband kies je voor nat en droog maar o wee als er sneeuw ligt.

En dan stel ik mij de vraag, wat krijg ik vooral te verwerken in de winter? Een wegdek met ijs en sneeuw of een wegdek dat droog of kletsnat is? En aan welke snelheden ga ik over elkt type wegdek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

GAIAjohan schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:52:
[...]

Die test is trouwens wel een staaltje creatief je data presenteren: De horizontale as begint bij een willekeurig getal waardoor de verschillen extreem groot lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
sprankel schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:08:
[...]

Dat is een probleem gezien je test aangeeft dat er geen winterbanden zijn die een zomerband achter zich laten. Op droog vallen alle winterbanden achterop de gemiddelde zomerband en bij nat enkel een paar winterbanden die zich met veel moeite kunnen meten met een gemiddelde zomerband.

Er is een bijkomend probleem, heel die test is uitgevoerd bij heel koude temperaturen. Maak daar 15 graden droog of 15 graden nat van en die winterband gaat nog veel verder achteruit. Iets wat de meeste mensen die op winterbanden niet doorhebben met alle risico's van dien.
Het bericht dat jij quote van het AD ging over nat wegdek, dan gaan we niet zomaar naar droog wegdek..
Droog wegdek is gewoon bekend dat (goede) zomerbanden daar onverslaanbaar zijn.

Tevens is helemaal niet bekend bij welke temperaturen de test van Autobild uitgevoerd is. Aangezien de resultaten klaar moeten zijn in september/oktober, en men wel de nieuwste banden wil, is de kans eigenlijk best klein dat de tests bij lage temperaturen gedaan zijn. Het zou mij niks verbazen als de testtemperatuur wat nat wegdek betreft 12 -15 graden is. De foto’s uit de test van vorig jaar suggereerden een zonnige dag op ik meen een Michelin circuit in Frankrijk wat eruit zag als wel 20graden buitentemperatuur. Ik heb geen lidmaatschap meer, dus kan niet zien hoe dat dit jaar was.
Het is overigens ook allemaal niet moeilijk, een band is keuze's maken, ofwel is hij goed in de regen ofwel is hij goed in de sneeuw ofwel is hij goed op droog wegdek. Met een winterband maak je de keuze voor sneeuw en ijzel maar dan geef je af op de rest. Met een all season kies je voor een beetje van alles maar eigenlijk niets en met een zomerband kies je voor nat en droog maar o wee als er sneeuw ligt.

En dan stel ik mij de vraag, wat krijg ik vooral te verwerken in de winter? Een wegdek met ijs en sneeuw of een wegdek dat droog of kletsnat is? En aan welke snelheden ga ik over elkt type wegdek?
Ik denk zelfs dat in Nederlandse winters een Allseason met zeer goede regeneigenschappen de beste winterband is :+. Droog zijn de wegen vrijwel nooit in de winter, wel vochtig. En bij een beetje sneeuw kom je toch nog redelijk weg uit je woonwijk/heuveltjes.
Firestorm schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:46:
[...]

Die test is trouwens wel een staaltje creatief je data presenteren: De horizontale as begint bij een willekeurig getal waardoor de verschillen extreem groot lijken.
Valt toch wel mee? Ik vind het een vrij logische manier van presenteren:
Als de remwegen van alle banden tussen 35 en 60m liggen ga je niet 0-30m tonen. Bovendien worden dan de verschillen veel minder helder.
Als een referentie zomerband dan 38m heeft en alle winterbanden tussen 45 en 60m zitten is het verschil ook gewoon groot tussen zomer- en winter. 1,5 autolengte minimaal.
Als het geluidsniveau tussen 65 en 80 dB ligt, ga je 0-60 toch niet tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

sprankel schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:08:
[...]

En ook heel belangrijk: hoe groot is de kans dat ik met dat type weer met de auto weg moet? Deze winter schat ik die kans heel klein in, vandaar dat ik gewoon met m'n zomerbanden blijf rijden (zijn wel nieuwe banden, met nog erg veel profiel). Als we weer dagelijks naar kantoor zouden gaan, in de winter, zou ik waarschijnlijk wel weer voor winterbanden gaan. Maar ook alleen voor 1 van de 2 auto's (alleen de grote auto, de MX5 blijft op zomerbanden staan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

GAIAjohan schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:55:

[...]

Als de remwegen van alle banden tussen 35 en 60m liggen ga je niet 0-30m tonen. Bovendien worden dan de verschillen veel minder helder.
Als een referentie zomerband dan 38m heeft en alle winterbanden tussen 45 en 60m zitten is het verschil ook gewoon groot tussen zomer- en winter. 1,5 autolengte minimaal.
Relatieve vergelijkingen presenteer je over het algemeen met een index en niet in absolute getallen. Zoals het er nu staat lijkt het alsof de zomerband bij droog weer geen noemenswaardige remweg heeft en met de slechtere band je in het volgende dorp pas stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@GAIAjohan Er ligt sneeuw, dus zal geen 15 graden boven nul zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 10:10

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Teijgetje schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:06:
@Tusk

Ik ga hier toch even op reageren. Want ik stoor me wel vaker aan mensen die alles letterlijk opvatten en gaan uitvergroten om daarmee een punt te maken op de man af zonder aan de daadwerkelijke discussie iets toe te voegen.

Waar ik van "geniet" is als mensen hun eigen kunnen (en dat van hun auto) overschatten en dat bekopen met een nieuwe voorbumper. Het welbekende karma, zeg maar. Zoals gezegd, ruk je mijn sarcastische boodschap totaal uit verband.
Te makkelijk dit. Iedereen zonder winterbanden is dom, dat betekent dat iedereen mét winterbanden slim is? Nee, dat is nou precies wat ik in mijn vorige post aanhaalde met het onjuist inschatten van risico's.
enige zinnige uit je post..
Ik vind dat roekeloos, jij niet. Laten we het daar op houden. Wat wel een feit is de tijd die tussen controle en totale onbestuurbaarheid zit, is in sneeuw gewoon vele malen kleiner dan op nat of droog asvalt. Als je gaat, dan ga je.. met of zonder winterband. En als je dan 30 rijdt op je zomerbandjes, blijft het bij een nieuwe voorbumper. Maar als jij ruig gaat liggen doen en je ergens met 80 op klapt...
Wat een aannames. Jij weet helemaal niet wat mijn ervaring is met zomer- en winterbanden.
Bumperkleven kun je nooit verantwoorden...
Net als inhalen.
Je staat vrij om in te halen, maar dan zónder bumperkleven uiteraard. Het gevaar van inhalen op een besneeuwde weg is echter wel dat mensen hun grip hebben ingeschat adv de rijstrook waar ze rijden. Op het moment dat je van strook verandert, moet je over een hoopje sneeuw heen wat de stabiliteit van de auto uit evenwicht kan brengen en dan is er al snel geen reden meer aan. Doe dit op een 80 km-weg en dan heb je dus wel kans dat mensen verongelukken. Met een beetje pech, rij/draai/slip je zo frontaal op een nietsvermoedende tegenligger.
Zolang winterbanden niet verplicht zijn: ja. Ik baal ook van vrachtwagens die met 81 km/h inhalen op een 2 baans snelweg...maarja daar heb ik maar mee te leven. Of een tractor in de zomer waar ik achter zit. Ik wacht tot ik kan inhalen en klaar. Net zoals jij moet wachten op een moment dat je veilig kunt inhalen.
Ik persoonlijk vind het haast onverantwoord als je met zomerbanden met sneeuw en ijs toch de weg op gaat.
Je generaliseert nogal gemakkelijk merk ik. Want de ene band is de andere niet. Een goede zomerband vs een slechte winterband bijvoorbeeld. Of mensen die het hele jaar door op 15 jaar oude c-merk banden rijden...En als ik tijdens slecht weer de weg niet op hoef, blijf ik lekker thuis. Maar soms kan het niet anders en pas ik mijn rijgedrag aan op de omstandigheden. Ik mijd de snelweg en tutter rustig achter iedereen aan op de binnenwegen.
Je neemt een extra risico op grote schade, letsel en letsel bij derden, en voor wat?
Zoals gezegd zijn dat vaak lagere snelheden en de kans op GROTE schade en letsel is dan aanzienlijk kleiner dan mensen die met winterbanden de bocht uit vliegen.
Spannend? Kijken of je toch kan rijden, Klaas kan immers alles? Of omdat je "moet"?
Weer aannames. En redelijk ironisch geef je zelf aan dat je het 'heerlijk vind om op een lege baan wat gas te geven'. Spannend? Teigetje kan immers alles? ooohhh the irony is strong with this one!

Wederom heerlijk de ironie...

En om je eigen woorden maar even tegen je te gebruiken:
Ik persoonlijk vind het haast onverantwoord als JIJ met WINTERbanden met sneeuw en ijs toch de weg op gaat. En heb eerder medelijden met zulk dom zelfoverschattend gedrag. ;)

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:19
Jullie zitten wel bij het juiste topic om met M+S te gooien😁😁😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Ik zie daar geen nat weer test worden uitgevoerd ;).
Vorig jaar stond in de autoweek van alle tests gewoon een foto in het blad.
Sneeuw/ijs werd duidelijk uitgevoerd op een besneeuwde plek (volgens mij destijds het circuit van Nokian in Finland), droog/nat op circuit van Michelin in Frankrijk ;) :+

[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 07-12-2021 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Firestorm schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:52:
[...]

Relatieve vergelijkingen presenteer je over het algemeen met een index en niet in absolute getallen. Zoals het er nu staat lijkt het alsof de zomerband bij droog weer geen noemenswaardige remweg heeft en met de slechtere band je in het volgende dorp pas stil staat.
Volgens mij doet autobild het altijd met absolute getallen, ook in het blad.
Adac werkt met een andere score volgens mij, meer vercijferd en die score is dan weer afhankelijk van allerlei bepalingen. Bv bij een winterband zijn de sneeuweigenschappen voor 50% van belang, het geluid voor 5% etc.
Dit maakt uiteindelijk dat Adac/ANWB vergelijkingen soms heel moeilijk te vergelijken zijn en soms niet helemaal correct zijn voor een geografische regio. Bv omdat bij allseason banden er voor Nederland absurd veel nadruk op sneeuw wordt gelegd tov regen of droog, doordat men uitgaat van midden Europese metrieken.

Dat maakt dat Autobild juist best goed naar onze maatstaven te zetten valt, maar wellicht dan soms grafieken die nergens naar lijken omdat ze vergelijken op absolute getallen.

Maar stel je zou het remmen op een index doen.
37m is dan 1. De eerste winterband zit op 45m, 8m afstand zou je die dan op 1.22 willen zetten? Of +22%?
Dan krijg je weer dat mensen niet snappen dat die 22% gewoon overeen komt met 2 wagenlengtes..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:56

DaWaN

'r you wicked ??

Ik blijf het toch vreemd vinden dat Continental altijd de Auto Bild testen wint, de weging van de verschillende scores is altijd in het voordeel van de Continental, terwijl ik persoonlijk altijd voor de Michelins zou gaan.

Dit jaar rol ik ook op winterbanden, ik was van plan all-seasons te nemen, maar ik kon een setje winterbanden krijgen voor een goede prijs. Het zijn Bridgestone Blizzak LM-32 banden in de maat 205/55/16. Ik merk in deze omstandigheden weinig verschil met de zomerbanden (Continental EcoContact 5 in 195/55/16). Beide banden hebben het moeilijk om de 190pk op de weg te krijgen in de eerste twee versnellingen :D Maar mocht er nu sneeuw vallen kan ik veilig van/naar mijn werk :)

Een erg goede test is deze:

Winterbanden zijn onder 10*C in de regen niet veel slechter dan all-seasons, dus wat mij betreft prima voor het huidige weer.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
DaWaN schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:47:
Ik blijf het toch vreemd vinden dat Continental altijd de Auto Bild testen wint, de weging van de verschillende scores is altijd in het voordeel van de Continental, terwijl ik persoonlijk altijd voor de Michelins zou gaan.
Valt volgens mij tegenwoordig wel mee hoor.. vond dat vooral altijd een ADAC dingetje..
Hieronder wat Autobild/auto express resultaten van dit jaar:
https://www.tyrereviews.c...-SUV-Winter-Tyre-Test.htm -Michelin en Goodyear op 1

https://www.tyrereviews.c...ress-Winter-Tyre-Test.htm -Bridgestone

https://www.tyrereviews.c...ress-Summer-Tyre-Test.htm -Hankook

https://www.tyrereviews.c...Bild-Winter-Tyre-Test.htm -Continental

https://www.tyrereviews.c...-All-Season-Tyre-Test.htm - Goodyear

https://www.tyrereviews.c...inch-Summer-Tyre-Test.htm - Michelin

https://www.tyrereviews.c...UUHP-Summer-Tyre-Test.htm -Bridgestone

https://www.tyrereviews.c...-SUV-Summer-Tyre-Test.htm -Goodyear

Ik zie de bias naarConti niet (meer).

[ Voor 13% gewijzigd door GAIAjohan op 08-12-2021 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

GAIAjohan schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:57:
[...]

Valt volgens mij tegenwoordig wel mee hoor.. vond dat vooral altijd een ADAC dingetje..

Ik zie de bias naarConti niet (meer).
Je hebt gelijk, ik bedoelde de ADAC testen.
De weging van die testen vind ik maar vreemd (vooral nat en subjectieve onderdelen bepalen de score).
In deze ADAC test wint de Conti van de Michelin, maar ik zou zelf altijd voor de Michelin gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
DaWaN schreef op woensdag 8 december 2021 @ 00:11:
[...]

Je hebt gelijk, ik bedoelde de ADAC testen.
De weging van die testen vind ik maar vreemd (vooral nat en subjectieve onderdelen bepalen de score).
In deze ADAC test wint de Conti van de Michelin, maar ik zou zelf altijd voor de Michelin gaan.
Klopt, die hebben vaak heel raar scores. En ANWB neemt ze 1-op-1 over terwijl bv de all season en winterbandentest voor Nederland overdreven zwaar op sneeuw inzet, en juist te weinig op regen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Tusk schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:37:
[...]

Ik vind dat roekeloos, jij niet. Laten we het daar op houden. Wat wel een feit is de tijd die tussen controle en totale onbestuurbaarheid zit, is in sneeuw gewoon vele malen kleiner dan op nat of droog asvalt. Als je gaat, dan ga je.. met of zonder winterband. En als je dan 30 rijdt op je zomerbandjes, blijft het bij een nieuwe voorbumper. Maar als jij ruig gaat liggen doen en je ergens met 80 op klapt...
Ik ben met winterbanden ook met 5km/u tegen een stoepje gegleden. Had ik zomerbanden gehad, had ik schade gehad (nieuwe velgen), maar met m'n winterbanden was er niets aan de hand (stalen velgen)
Je staat vrij om in te halen, maar dan zónder bumperkleven uiteraard. Het gevaar van inhalen op een besneeuwde weg is echter wel dat mensen hun grip hebben ingeschat adv de rijstrook waar ze rijden. Op het moment dat je van strook verandert, moet je over een hoopje sneeuw heen wat de stabiliteit van de auto uit evenwicht kan brengen en dan is er al snel geen reden meer aan. Doe dit op een 80 km-weg en dan heb je dus wel kans dat mensen verongelukken. Met een beetje pech, rij/draai/slip je zo frontaal op een nietsvermoedende tegenligger.
Op een 80km weg moet je niet inhalen als er sneeuw ligt. Daarom zijn mensen die dan besluiten om maar kruipend te gaan rijden juist zo gevaarlijk.
En om je eigen woorden maar even tegen je te gebruiken:
Ik persoonlijk vind het haast onverantwoord als JIJ met WINTERbanden met sneeuw en ijs toch de weg op gaat. En heb eerder medelijden met zulk dom zelfoverschattend gedrag. ;)
En dit geeft wel aan wat ik als het grootste probleem zie. Mensen projecteren hun eigen gedrag op anderen.
Ik rijd in mijn auto, ik voel hoe mijn auto reageert in de omstandigheden waarin ik rijd. En daar pas ik mijn gedrag op aan. Een andere auto en/of andere omstandigheden vragen ander gedrag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 8 december 2021 @ 07:59:
[...]
Ik ben met winterbanden ook met 5km/u tegen een stoepje gegleden. Had ik zomerbanden gehad, had ik schade gehad (nieuwe velgen), maar met m'n winterbanden was er niets aan de hand (stalen velgen)

[...]

Op een 80km weg moet je niet inhalen als er sneeuw ligt. Daarom zijn mensen die dan besluiten om maar kruipend te gaan rijden juist zo gevaarlijk.
Mensen die kruipend rijden zijn weliswaar irritant, maar je maakt de situatie pas gevaarlijk als je in gaat halen op een baan waar je niet op zou moeten rijden. Je conclusie is dus een beetje verkeerd om, er is niemand die je dwingt om gevaarlijk in te gaan halen.
[...]
En dit geeft wel aan wat ik als het grootste probleem zie. Mensen projecteren hun eigen gedrag op anderen.
Ik rijd in mijn auto, ik voel hoe mijn auto reageert in de omstandigheden waarin ik rijd. En daar pas ik mijn gedrag op aan. Een andere auto en/of ander rij omstandigheden vragen ander gedrag.
En toch rijd je tegen een stoeprandje, rijd je bewust over gladde wegdelen en harder dan je eigenlijk zou moeten. Dat is ongeacht de auto niet voldoende anticperen en al helemaal geen reden om af te geven op mensen met zomerbanden ;) Heel simpel zijn die niet het grootste probleem op de weg, dat zijn de mensen die te bang zijn en de mensen die zich overschatten. Het rijgedrag is vele malen belangrijker dan de banden. Banden geven je wat extra marge, maar het belangrijkste is dat je zelf zorgt dat je die marge ook behoudt.

Maar het allergrootste probleem is dat in dit soort discussies de nuance vaak wordt vergeten. Die nuance is dat winterbanden bij sneeuw weliswar beter zijn, maar ook dat je met zomerbanden niet gelijk helemaal geen grip hebt. Je hebt weliswaar minder grip, maar op de vlakke wegen van Nederland kun je daar meestal prima mee vooruit. Zeker omdat de grote wegen hier binnen een dag wel sneeuwvrij gemaakt zijn. Als je dus in de stad woont kun je prima met zomerbanden vooruit. Woon je echter ergens achteraf met wegen die niet geveegd worden, kan het plotseling wel belangrijk zijn om winterbanden te kopen. Bovenal sneeuwt het in de winter helemaal niet zo vaak en zijn zomerbanden/4-seizoenen over het algemeen juist beter in de regen dan de winterbanden.

Nederland is typisch een land waar je met alle banden vooruit komt en de keuze vooral afhankelijk is van je eigen situatie.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

redwing schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:37:
[...]

En toch rijd je tegen een stoeprandje, rijd je bewust over gladde wegdelen en harder dan je eigenlijk zou moeten. Dat is ongeacht de auto niet voldoende anticperen en al helemaal geen reden om af te geven op mensen met zomerbanden ;)
Leuk, die vooroordelen. Je weet niet eens wat de situatie toen was, waar ik reed en waardoor ik gleed. Ik weet wel dat als ik die dag geen winterbanden had gehad, ik niet eens weggekomen was... (en ik was toen niet thuis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
GAIAjohan schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:55:
Het is alleen logisch als je heel erg wilt focussen op de onderlinge verschillen en niet op de absolute waarden.
Dat is ook een beetje het probleem met de hele discussie, de verschillen worden letterlijk behoorlijk uitvergroot en daar doet de marketingmachine heel hard aan mee.

Een verschil van één of twee autolengtes klinkt veel, maar als het goed is heb je de volgafstand al vergroot en je snelheid aangepast aan de omstandigheden en je banden. Voor één of twee autolengtes verschil hoef je maar ietsje minder hard te rijden.

Vandaar ook dat die discussie over op de linkerstrook iedereen met aanzienlijk snelheidsverschil voorbij rijden zo onzinnig is. Dan heb je werkelijk waar geen realistisch beeld van de onderlingen verschillen tussen de banden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
DaWaN schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:47:

Dit jaar rol ik ook op winterbanden, ik was van plan all-seasons te nemen, maar ik kon een setje winterbanden krijgen voor een goede prijs. Het zijn Bridgestone Blizzak LM-32 banden in de maat 205/55/16. Ik merk in deze omstandigheden weinig verschil met de zomerbanden (Continental EcoContact 5 in 195/55/16). Beide banden hebben het moeilijk om de 190pk op de weg te krijgen in de eerste twee versnellingen :D Maar mocht er nu sneeuw vallen kan ik veilig van/naar mijn werk :)

Een erg goede test is deze:
[YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, 2c, 6c, 10c, 15c]
Winterbanden zijn onder 10*C in de regen niet veel slechter dan all-seasons, dus wat mij betreft prima voor het huidige weer.
Puur uit nieuwsgierigheid hoor. Wat heb jij voor auto als ik vragen mag? Want je hebt best smalle zomer banden voor een auto met 190PK. Mijn winterbanden zijn smaller dan mijn zomer banden, bij jou is het andersom.

Meestal zie je dat de winter set wat smallere banden heeft omdat je daarmee beter door de sneeuw komt, en de zomerband breder is omdat je met brede banden een kortere remweg hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

ZesBarkiePK schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:21:
[...]
Puur uit nieuwsgierigheid hoor. Wat heb jij voor auto als ik vragen mag? Want je hebt best smalle zomer banden voor een auto met 190PK. Mijn winterbanden zijn smaller dan mijn zomer banden, bij jou is het andersom.
Het is een Corolla T-sport uit 2002.
Standaard velgen zijn 16x6J, daar wil je eigenlijk geen bredere banden dan 195/55/16 omheen leggen.
Zelf vind ik 6J velgen erg onpraktisch, dus ik was aan het kijken voor een setje 7J velgen. 195/55/16 is ook een veel duurdere maat dan 205/55/16. Qua ruimte past het beide prima onder de Corolla.
Toen ik 2e hands een mooi setje 16x7J velgen vond zaten er praktisch nieuwe winterbanden omheen, dus zonde om daar niet op te gaan rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-05 16:26
Vandaag toch maar de dealer opgezocht. Verlies in grip eigenlijk de laatste weken amper meegemaakt, wel dat ze het eerste kwartier voelen als hout. Voor mijn gevoel heeft zo'n Pilot Sport 4 vooral last van de kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:16:
[...]

Het is alleen logisch als je heel erg wilt focussen op de onderlinge verschillen en niet op de absolute waarden.
Dat is ook een beetje het probleem met de hele discussie, de verschillen worden letterlijk behoorlijk uitvergroot en daar doet de marketingmachine heel hard aan mee.

Een verschil van één of twee autolengtes klinkt veel, maar als het goed is heb je de volgafstand al vergroot en je snelheid aangepast aan de omstandigheden en je banden. Voor één of twee autolengtes verschil hoef je maar ietsje minder hard te rijden.

Vandaar ook dat die discussie over op de linkerstrook iedereen met aanzienlijk snelheidsverschil voorbij rijden zo onzinnig is. Dan heb je werkelijk waar geen realistisch beeld van de onderlingen verschillen tussen de banden.
‘Als het goed is’. En daar gaat het vaak mis. Niet eens per se door jezelf.
Bv als ik op ACC rijd met kortst mogelijke volgafstand, zijn er toch mensen op de snelweg die het presteren zo kort vóór mij naar rechts te gaan dat mijn ACC afremt.

En daarom wil je eigenlijk altijd de beste banden hebben. En laten we bij droog wegdek niet vergeten dat dan de snelheden sowieso al hoog liggen. 7m extra bij ik meen 100kmh is gewoon gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
GAIAjohan schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:38:
[...]

Bv als ik op ACC rijd met kortst mogelijke volgafstand, zijn er toch mensen op de snelweg die het presteren zo kort vóór mij naar rechts te gaan dat mijn ACC afremt.

En daarom wil je eigenlijk altijd de beste banden hebben. En laten we bij droog wegdek niet vergeten dat dan de snelheden sowieso al hoog liggen. 7m extra bij ik meen 100kmh is gewoon gigantisch.
Ja dit soort dingen maak ik ook mee, en ik begrijp dat nooit. Zeker niet als er achter mij 10 meter vrije baan beschikbaar is. Sommige zullen er altijd koste wat kost nog even voor moeten. Beetje afstand houden is nog best wel een dingetje in Nederland. Zoveel acties die maar net goed gaan op de weg of met een sisser aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:14:
[...]

Leuk, die vooroordelen. Je weet niet eens wat de situatie toen was, waar ik reed en waardoor ik gleed. Ik weet wel dat als ik die dag geen winterbanden had gehad, ik niet eens weggekomen was... (en ik was toen niet thuis)
Dat is geen vooroordeel, dat is wat je hier zelf neerzet. Ik kan ten slotte alleen maar ingaan op wat je zelf hier schrijft want verder ken ik je niet :) En je schrijft hier toch echt dat je tegen een stoeprandje reed en je vindt dat iemand die langzaam rijdt gevaarlijk is omdat die ingehaald moet worden.

En nu hetzelfde met je stoeprandje. Als het zo glad is dat je zomaar opzij glijdt had je dus gewoon thuis moeten blijven of iig die straat moeten ontwijken. Als ik in een auto met zomerbanden rijdt, let ik echt wel op in welke straat ik wel/niet kan komen. Zodra je bij de kleine wegen komt die niet gestrooid zijn, zet ik mijn auto dan aan de kant en loop de rest wel. Sterker nog, ook met 4-seizoenen/winterbanden doe ik dat.

Maar hoe dan ook was mijn 2e stuk van mijn verhaal veel belangrijker :) Bedenk wat voor je eigen situatie het beste is en doe wat je goed lijkt. Het simpele feit dat je erover nadenkt voorkomt al de meeste ongelukken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

redwing schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:03:
[...]

En nu hetzelfde met je stoeprandje. Als het zo glad is dat je zomaar opzij glijdt had je dus gewoon thuis moeten blijven of iig die straat moeten ontwijken.
Waar heb ik gezegd dat ik "zomaar opzij" gleed? Ik heb alleen gezegd dat ik een stoprandje geraakt heb met 5km/u en dat ik schade had gehad als ik op zomerbanden had gereden en niet met m'n winterbanden. Nergens heb ik ook maar aangegeven wat de reden van dat glijden was. Je gaat er dus vanuit dat dat "zomaar" gebeurde, en niet een situatie was waar ik al van wist dat er een zeer grote kans was dat ik zou gaan glijden en daarop kon anticiperen. Dat stoepje was trouwens een truk die ik van m'n rij-instructeur had geleerd: als je glijdt, en je richting is wel goed (dus je neus staat in de richting waarin je wilt gaan, alleen glijd je zijwaarts), blijf maar gewoon glijden (en niet rijden!), die stoep zorgt er wel voor dat je stopt...

Wat dus ook netjes gebeurde, in mijn geval. Mijn neus stond goed (ik had net een bocht van 90 graden gemaakt, bij een soort van T-splitsing), maar ipv naar voren besloot m'n auto nog even lekker zijwaarts te gaan. Even dat stoeprandje geraakt, auto stopt en ik kon gewoon normaal (rekening houdend natuurlijk met de gladheid, dus niet met vol gas!) weer vooruit rijden. Ik had al expres gewacht tot de weg volledig vrij was en ik dus vrij baan had om eventuele gladheid te kunnen anticiperen. Het was namelijk in de loop van de ochtend gaan sneeuwen ('s morgens was de weg nog sneeuwvrij maar het vroor nog wel behoorlijk) en ik had die half bevroren prut al zien liggen. Als er genoeg auto's overheen gaan, gaat die prut vanzelf wel weg, alleen was dat een weg die niet zoveel gebruikt werd (behalve tijdens spitsuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Prima hoor, ik gebruik alleen nooit de stoeprand om een bocht te kunnen halen :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

redwing schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:51:
Prima hoor, ik gebruik alleen nooit de stoeprand om een bocht te kunnen halen :)
Ik maak er ook zeker geen gewoonte van! Met zomer of winterbanden... Het is niet leuk als de auto een eigen richting zoekt :p Ben wel blij dat ik geleerd heb wat ik moet doen als ik glij... (het is zooooo verleidelijk om aan je stuur te zitten om de auto in de "goede" richting te krijgen!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

GAIAjohan schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:38:

Dan neem ik aan dat je voor elke rit wisselt, want 'de beste banden' verschilt nogal. Even los van dat een testuitslag werkelijk waar niets zegt over hoe het voor je persoonlijk gaat werken.

Het is natuurlijk prima als jij geen rekening houdt met de omstandigheden en zuiver wilt leunen op de techniek, dat doen helaas velen, maar dat maakt het niet meteen een maatstaf voor iedereen.
Winterbanden zijn fijn om meer grip te hebben bij winterse neerslag en wanneer het zover is pak je meer afstand, rijd je langzamer en dan zorgen de banden dat je nog kunt ontwijken. Dat is namelijk vele malen belangrijker dan de remweg rechtuit. Je kunt namelijk wel als een konijn in de koplampen starend in de ABS recht op je doel af ratelen, of je probeert er omheen te sturen.

Maar het ging toch over grafieken? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:48:
[...]

Dan neem ik aan dat je voor elke rit wisselt, want 'de beste banden' verschilt nogal. Even los van dat een testuitslag werkelijk waar niets zegt over hoe het voor je persoonlijk gaat werken.

Het is natuurlijk prima als jij geen rekening houdt met de omstandigheden en zuiver wilt leunen op de techniek, dat doen helaas velen, maar dat maakt het niet meteen een maatstaf voor iedereen.
Winterbanden zijn fijn om meer grip te hebben bij winterse neerslag en wanneer het zover is pak je meer afstand, rijd je langzamer en dan zorgen de banden dat je nog kunt ontwijken. Dat is namelijk vele malen belangrijker dan de remweg rechtuit. Je kunt namelijk wel als een konijn in de koplampen starend in de ABS recht op je doel af ratelen, of je probeert er omheen te sturen.

Maar het ging toch over grafieken? ;)
Je reactie is bijzonder, aangezien ik nergens zeg dat ik niet op de omstandigheden let of wat dan ook. Ik snap de aanvallende toon iig niet.

Verder kun je immers anticiperen, volgafstand vergroten etc wat je wil, maar in veel gevallen ben je ook afhankelijk van je medeweggebruikers, zoals het voorbeeld met de ACC dat mensen toch wel op 5m voor je snijden bij 100kmh. En in dergelijke gevallen, mocht er iets gebeuren, maakt het nogal uit als zomerbanden toch een 7m kortere remweg hebben en beter sturen op droog wegdek.

Een band is immers altijd een compromis. Echter zie je niet gauw dat banden dit dramatisch rechtuit remmen ineens geweldige prestaties in de bochten laten zien. Wel zie je heel veel goedkope banden slechte regen-eigenschappen hebben.

Dan de grafieken:
Naar mijn mening wil je met grafieken vooral zien wat nu het daadwerkelijke verschil is tussen banden en op basis daarvan kiezen. Aan ‘10% slechter’ heb je niks. Wat houdt die 10% slechter bv in als het basenummer niet weet. 10% slechter dan een goede band is bv best oké, 10% slechter dan een slechte score niet. Net als die tests van de Adac waar een getal eigenlijk niks betekent omdat ze een gewogen score van allerlei variabelen nemen, waarbij hun variabelen niet overeen komen met jouw gebruiksscenario. Bv de allseason en winterbandentests van Adac/ANWB die in Nederland compleet nutteloos is omdat er veel te veel nadruk op sneeuw wordt gelegd en te weinig op droog/regen.
Omdat bv de Michelin crossclimate minder goed is in de sneeuw dan veel andere allseasons wordt die Michelin als een slechte band gezien, terwijl dat voor Nederland juist een hele mooie allseason is.

Als ik een allseason zou kopen zouden nat- en droog de belangrijkste eigenschappen zijn. Sneeuw zo mooi zijn als het gewoon flink beter is dan een zomerband, en ik de heuvels in Limburg maar op kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

GAIAjohan schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:37:
Je reactie is bijzonder, aangezien ik nergens zeg dat ik niet op de omstandigheden let of wat dan ook. Ik snap de aanvallende toon iig niet.

Verder kun je immers anticiperen, volgafstand vergroten etc wat je wil, maar in veel gevallen ben je ook afhankelijk van je medeweggebruikers, zoals het voorbeeld met de ACC dat mensen toch wel op 5m voor je snijden bij 100kmh. En in dergelijke gevallen, mocht er iets gebeuren, maakt het nogal uit als zomerbanden toch een 7m kortere remweg hebben en beter sturen op droog wegdek.

Een band is immers altijd een compromis. Echter zie je niet gauw dat banden dit dramatisch rechtuit remmen ineens geweldige prestaties in de bochten laten zien. Wel zie je heel veel goedkope banden slechte regen-eigenschappen hebben.

Dan de grafieken:
Naar mijn mening wil je met grafieken vooral zien wat nu het daadwerkelijke verschil is tussen banden en op basis daarvan kiezen. Aan ‘10% slechter’ heb je niks. Wat houdt die 10% slechter bv in als het basenummer niet weet. 10% slechter dan een goede band is bv best oké, 10% slechter dan een slechte score niet. Net als die tests van de Adac waar een getal eigenlijk niks betekent omdat ze een gewogen score van allerlei variabelen nemen, waarbij hun variabelen niet overeen komen met jouw gebruiksscenario. Bv de allseason en winterbandentests van Adac/ANWB die in Nederland compleet nutteloos is omdat er veel te veel nadruk op sneeuw wordt gelegd en te weinig op droog/regen.
Omdat bv de Michelin crossclimate minder goed is in de sneeuw dan veel andere allseasons wordt die Michelin als een slechte band gezien, terwijl dat voor Nederland juist een hele mooie allseason is.

Als ik een allseason zou kopen zouden nat- en droog de belangrijkste eigenschappen zijn. Sneeuw zo mooi zijn als het gewoon flink beter is dan een zomerband, en ik de heuvels in Limburg maar op kom.
Het was niet direct aanvallend bedoeld, maar de ACC op de kortste volgafstand en dan het systeem het werk laten doen past voor mij moeizaam bij een discussie waar elke theoretische veiligheidsmarge absolute noodzaak is. Enerzijds zeer kritisch over de exacte remafstand en het allerbeste willen, maar aan de andere kant daar zelf niets aan bijdragen. Dat voegt gewoon niet.

Ik houd het even algemeen omdat ik natuurlijk niet weet of het voor jou ook zo geldt:
Het punt van die tests is dat men de uitslag veel en veel te letterlijk neemt. Men gaat er vanuit dat als in de test staat dat band A 7 meter minder nodig heeft dan band B dat het ook zo is, en dat band A dus beter is.
Waar men volledig aan voorbij gaat is alle andere factoren die van invloed zijn op zo'n uitslag, waaronder: gebruikte bandenmaat, type auto, type wegdek, exacte temperatuur, bandenspanning, slijtage, belading, afstelling van je onderstel, aandrijving, etc. etc.
Dat de ADAC in zijn test 7 meter voordeel vindt bij band A is een leuke uitslag, maar het kan best zijn dat voor jou band B het beter doet. En hoe doen ze het wanneer ze wat versleten zijn, of de omstandigheden toch net anders zijn dan bij de test? Het kan zomaar zijn dat elke band daar weer anders op reageert.

Dat is ook een beetje mijn punt met de grafieken. Het is totaal irrelevant hoeveel meter het precies is, wat je wilt weten is welke banden 'gewoon goed' zijn en welke daar significant van afwijken. Elke band die namelijk 'gewoon goed' scoort is goed genoeg voor je als je een beetje normaal kunt rijden. De excessen wil je er met zo'n test uit halen, namelijk voorkomen dat je echt op habibab bandjes de bocht uit giert, want die zitten er inderdaad ook gewoon tussen.

Uiteraard kan je buiten 'gewoon goed' nog steeds voorkeur hebben hoor, juist op specifieke eigenschappen, maar dan heb je het echt over micro optimalisatie.
Zo heb ik exact volgens de redenatie die jij aangeeft er zelf nu CC onder liggen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:55:
[...]

Het was niet direct aanvallend bedoeld, maar de ACC op de kortste volgafstand en dan het systeem het werk laten doen past voor mij moeizaam bij een discussie waar elke theoretische veiligheidsmarge absolute noodzaak is. Enerzijds zeer kritisch over de exacte remafstand en het allerbeste willen, maar aan de andere kant daar zelf niets aan bijdragen. Dat voegt gewoon niet.

Ik houd het even algemeen omdat ik natuurlijk niet weet of het voor jou ook zo geldt:
Het punt van die tests is dat men de uitslag veel en veel te letterlijk neemt. Men gaat er vanuit dat als in de test staat dat band A 7 meter minder nodig heeft dan band B dat het ook zo is, en dat band A dus beter is.
Waar men volledig aan voorbij gaat is alle andere factoren die van invloed zijn op zo'n uitslag, waaronder: gebruikte bandenmaat, type auto, type wegdek, exacte temperatuur, bandenspanning, slijtage, belading, afstelling van je onderstel, aandrijving, etc. etc.
Dat de ADAC in zijn test 7 meter voordeel vindt bij band A is een leuke uitslag, maar het kan best zijn dat voor jou band B het beter doet. En hoe doen ze het wanneer ze wat versleten zijn, of de omstandigheden toch net anders zijn dan bij de test? Het kan zomaar zijn dat elke band daar weer anders op reageert.

Dat is ook een beetje mijn punt met de grafieken. Het is totaal irrelevant hoeveel meter het precies is, wat je wilt weten is welke banden 'gewoon goed' zijn en welke daar significant van afwijken. Elke band die namelijk 'gewoon goed' scoort is goed genoeg voor je als je een beetje normaal kunt rijden. De excessen wil je er met zo'n test uit halen, namelijk voorkomen dat je echt op habibab bandjes de bocht uit giert, want die zitten er inderdaad ook gewoon tussen.

Uiteraard kan je buiten 'gewoon goed' nog steeds voorkeur hebben hoor, juist op specifieke eigenschappen, maar dan heb je het echt over micro optimalisatie.
Zo heb ik exact volgens de redenatie die jij aangeeft er zelf nu CC onder liggen. ;)
ACC op langere volgafstand heb je in Nederland op snelwegen niks aan aangezien de auto dan maar blijft afremmen bij iedereen die voor je duikt ;). Wellicht is het de brakke implementatie in mijn auto of gewoon de minimale afstanden in het Nederlandse verkeer. Maar heb het ooit op de eigenlijk vereiste 2sec gezet, echter kun je dan op snelwegen gewoon niet rijden, aangezien er elke keer wel iemand binnen die 2 sec rijdt, en de auto dan dus gas lost. Overigens kan mijn auto alleen op de motor afremmen op de ACC. Dus als er iemand remt voor je, zou je toch echt zelf het pedaal moeten intrappen. Kleine snelheidsverschillen ondervangt hij al ruim vóór de ingestelde afstand

Hoe banden reageren op slijtage weet niemand en wordt nooit getest. -ergens- zou het me niet eens verbazen als er banden zijn met een zachte toplaag voor topprestaties in tests die na bv 1000km afgesleten is..
Denk dat dat altijd een gok is, waarbij je van A-merken meer mag verwachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

GAIAjohan schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:23:
ACC op langere volgafstand heb je in Nederland op snelwegen niks aan aangezien de auto dan maar blijft afremmen bij iedereen die voor je duikt ;). Wellicht is het de brakke implementatie in mijn auto of gewoon de minimale afstanden in het Nederlandse verkeer. Maar heb het ooit op de eigenlijk vereiste 2sec gezet, echter kun je dan op snelwegen gewoon niet rijden, aangezien er elke keer wel iemand binnen die 2 sec rijdt, en de auto dan dus gas lost. Overigens kan mijn auto alleen op de motor afremmen op de ACC. Dus als er iemand remt voor je, zou je toch echt zelf het pedaal moeten intrappen. Kleine snelheidsverschillen ondervangt hij al ruim vóór de ingestelde afstand
Heeft ook geen zin want als je er zo ver achter zit gaan ze niet naar rechts, maar dat is iets voor een ander topic. ;)
Hoe banden reageren op slijtage weet niemand en wordt nooit getest. -ergens- zou het me niet eens verbazen als er banden zijn met een zachte toplaag voor topprestaties in tests die na bv 1000km afgesleten is..
Denk dat dat altijd een gok is, waarbij je van A-merken meer mag verwachten..
Oh daar noem je wat, het beïnvloeden van de tests. Het zou mij ook niets verbazen dat men de banden zo maakt dat ze ten tijde van de test maximaal presteren en dat je daarna maar moet afwachten of het een beetje minder wordt of heel veel.
Maar het is voor vierseizoenen banden bijvoorbeeld heel interessant om te weten hoe lang een band die goed lijkt te presteren met regen dat ook blijft doen als het profiel minder wordt. Voor hetzelfde geld is zo'n CC na 1mm minder ineens niets meer waar dan een gemiddelde winterband op nat.

Maar ook de maat kan een hoop schelen. Ik heb in het verleden tests gezien waar op 185 band A glansrijk won maar op 215 ineens band B. En niet dat die dan extreem uit elkaar lagen, ze waren allebei 'gewoon goed', maar de onderlinge prestaties wisselen dan wel ineens uit.
Daarom neem ik al die tests en vergelijkingen met een pallet zout, en benadruk dat een goede band een extraatje moet zijn op je eigen gedrag, niet andersom.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Franco10 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:31:
Vandaag toch maar de dealer opgezocht. Verlies in grip eigenlijk de laatste weken amper meegemaakt, wel dat ze het eerste kwartier voelen als hout. Voor mijn gevoel heeft zo'n Pilot Sport 4 vooral last van de kou.
Dat was ook mijn ervaring met zomerbanden, maar dan wel als ze al wat ouder waren. Hoe lang heb jij die PS4 al? Een relatief jonge band kan die lage temperaturen over het algemeen een stuk beter aan dan een wat oudere die al wat stugger wordt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprankel
Gonadan schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:16:
[...]

Op een autosnelweg is 2 autolengtes een groot verschil omdat de auto voor je 2 autolengtes eerder stil staat, in een acordeon file is dat het verschil tussen de papieren invullen of er is niets gebeurd.
Nog niet te vergeten dat die testen gestandardiseerd zijn op 100/uur dus aan 120 of 130 loopt dat verder op.

Dat zou op zich geen probleem zijn mochten mensen de 2 seconden regel volgen maar dan hou je reeds 60 meter afstand aan 120/uur, een vrachtwagen is 12 meter, bijna niemand houd een dergelijke remafstand aan en in druk verkeer is het simpelweg onmogelijk.

Voor mij maakt het niet zozeer uit met welk type of welk merk band men rijd, wel dat men zich altijd bewust is van wanneer je banden sterk zijn en wanneer ze zwak zijn. Geen enkel type band is altijd sterk.

Dat is de valkuil bij een winterband, iemand met een zomerband weet maar al te goed dat als er sneeuw ligt dat deze maar beter héél voorzichtig rijd. Maar weten die met winterbanden dat ze moeten opassen als de temperatuur naar 15 graden stijgt en al helemaal als het nat ligt? Vaak niet.

Er zijn idd veel factoren die afhankelijk zijn en die kan je onmogelijk allemaal in een test meenemen dus de beste manier vind ik nog altijd, verlaten industrieterrein, duw de rem eens volledig in & kijk hoe de auto reageert.

Een eigen ervaring met een Mini Cooper op winterbanden van mijn ex, op een recht stuk nat viel het nog min of meer mee maar in een bocht, 30 per uur, klein beetje gas bijgeven (om een reactie uit te lokken) en ik had nog 0.0 controle, auto ging resoluut rechtdoor ipv te draaien. Conclusie, een uitwijk manoevre aan 100 per uur in dezelfde condities en je hangt sowiezo in de vangrail.

Waren het goede winterbanden? Waren ze niet meer nieuw? Was het rubber uitgedroogd? Probleem was vooral dat iedereen die met die auto normaal reed dacht dat ze altijd super veilig waren want het was winter en er lagen winterbanden onder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zijn er hier mensen met een werk bus en winterbanden? Ik rij zelf zo'n 40k per jaar en overweeg winterbanden voor mijn bus een vw crafter. Afgelopen jaar merkte ik vooral dat ik moeilijk weg kom en sneller vast zit. Aangezien ik veel km's maak lijkt het mij veiliger. Iemand met ervaring met een bus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

sprankel schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:35:
Er zijn idd veel factoren die afhankelijk zijn en die kan je onmogelijk allemaal in een test meenemen dus de beste manier vind ik nog altijd, verlaten industrieterrein, duw de rem eens volledig in & kijk hoe de auto reageerd.
Dat is eigenlijk wel een beetje wat ik altijd doe, in ietwat andere vorm. Zodra er ijzel lijkt te liggen of andere winterse neerslag dan ga ik, wanneer niemand in de buurt is, toch even een beetje testen om te kijken of het niet toch en stuk linker is dan ik in eerste instantie aanneem.
Een eigen ervaring met een Mini Cooper op winterbanden van mijn ex, op een recht stuk nat viel het nog min of meer mee maar in een bocht, 30 per uur, klein beetje gas bijgeven (om een reactie uit te lokken) en ik had nog 0.0 controle, auto ging resoluut rechtdoor ipv te draaien. Conclusie, een uitwijk manoevre aan 100 per uur in dezelfde condities en je hangt sowiezo in de vangrail.

Waren het goede winterbanden? Waren ze niet meer nieuw? Was het rubber uitgedroogd? Probleem was vooral dat iedereen die met die auto normaal reed dacht dat ze altijd super veilig waren want het was winter en er lagen winterbanden onder...
Dat is wel een extreem voorbeeld, die banden waren dan inderdaad niet goed meer en als je dat niet door hebt is dat zeker een flink risico.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Gonadan schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:41:

Dat is wel een extreem voorbeeld, die banden waren dan inderdaad niet goed meer en als je dat niet door hebt is dat zeker een flink risico.
Die auto werd vooral gebruikt om lokaal te rijden, die mensen wonen in de middle of nowhere waar je eerst 10 landwegen tussen open velden door moest, als er op een dag al 10 wagens langs kwamen was het al veel. Bijgevolg word daar niet preventief gestrooid en als men na 2 dagen einderlijk eens langs geweest was om het sneeuw te ruimen, met de wind die langs die open velden passeert vriest het wegdek in no-time terug aan.

Ik kan je verzekeren dat het geen pretje is om daar met zomerbanden over te gaan (aan 10/uur) maar in die omstandigheden had die Mini absoluut geen problemen met grip (wat hun het valse gevoel gaf dat die banden wel super moesten zijn). Ik vermoed dat het probleem vooral was dat het echte winterbanden waren zonder profiel voor afwatering en geen all season band met M+S markering wat hier veel als 'winterband' verkocht word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Dat soort wegen heb ik ook wel vaker gereden inderdaad, vol met sneeuw en/of ijsplakken (het 'leukst' is wanneer zo'n ijsplak verbogen ligt onder stuifsneeuw). Op zich is het wel te doen met zomerbanden maar je mist dat net even dat zekere gevoel, de auto 'dweilt' toch wat makkelijker. Veel harder dan zo'n 30 is dan toch al niet verstandig, maar met winterbanden ben je toch wat koersvaster op zo'n moment.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Verschil bij ijzel is minimaal bij winter/zomerbanden. Daar is je grip bij allebei zeer beperkt.

De echte winst in grip pak je bij (verse) sneeuw. Maar aangezien dat in Nederland misschien 2 dagen per jaar is, kun je dus afvragen of de winterband hier meerwaarde heeft. Ze zouden het eigenlijk sneeuwbanden moeten noemen. Maarja dat verkoopt niet zo goed denk ik :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:37

YellowCube

Wait...what?

Tusk schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:00:
Verschil bij ijzel is minimaal bij winter/zomerbanden. Daar is je grip bij allebei zeer beperkt.

De echte winst in grip pak je bij (verse) sneeuw. Maar aangezien dat in Nederland misschien 2 dagen per jaar is, kun je dus afvragen of de winterband hier meerwaarde heeft. Ze zouden het eigenlijk sneeuwbanden moeten noemen. Maarja dat verkoopt niet zo goed denk ik :)

vanaf 1:32 worden er tests uitgevoerd met 3 gelijkwaardige auto's met resp. zomer, all-season en winterbanden. Op puur ijs. Het verschil is alles behalve minimaal.

Overigens is dit een 1:1 kopie van een post die ik in 2012 al deed.
Dit topic is dan ook een feest van herhaling met dezelfde argumenten maar andere gebruikers.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

YellowCube schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:31:
[...]

[YouTube: Tested: Winter vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice I Tire Rack]

vanaf 1:32 worden er tests uitgevoerd met 3 gelijkwaardige auto's met resp. zomer, all-season en winterbanden. Op puur ijs. Het verschil is alles behalve minimaal.

Dit topic is dan ook een feest van herhaling met dezelfde argumenten maar andere gebruikers.
d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Aapie schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:37:
Zijn er hier mensen met een werk bus en winterbanden? Ik rij zelf zo'n 40k per jaar en overweeg winterbanden voor mijn bus een vw crafter. Afgelopen jaar merkte ik vooral dat ik moeilijk weg kom en sneller vast zit. Aangezien ik veel km's maak lijkt het mij veiliger. Iemand met ervaring met een bus?
Jazeker, de Vito hier staat ook al aantal weken op zijn winterwielen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
YellowCube schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:31:
[...]
[YouTube: Tested: Winter vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice I Tire Rack]

Tja, doe een zelfde test op een droge weg met 15 graden en het verschil is andersom ook alles behalve minimaal. En heel eerlijk gezegd is het belangrijkste wat ik op dat ijs zie, dat ze geen van allen echt grip hebben. Als je dat op de weg tegenkomt heb je gewoon een probleem ongeacht de band die je hebt :+
Nee hoor, ik kom hier ook al al die jaren :+

Punt is gewoon dat je dat ijs van hierboven zelden tot nooit in Nederland tegen komt.terwijl je b.v. een natte weg wel veel tegen komt. De discussie is dus niet zozeer of winterbanden beter zijn op sneeuw/ijs, maar of winterbanden beter zijn met het Nederlandse klimaat. Dat 1e is nl. wel duidelijk, maar dat 2e is nog maar de vraag en zal veelal afhangen van je precieze situatie.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

redwing schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:00:
[...]

Tja, doe een zelfde test op een droge weg met 15 graden en het verschil is andersom ook alles behalve minimaal. En heel eerlijk gezegd is het belangrijkste wat ik op dat ijs zie, dat ze geen van allen echt grip hebben. Als je dat op de weg tegenkomt heb je gewoon een probleem ongeacht de band die je hebt :+

[...]

Nee hoor, ik kom hier ook al al die jaren :+

Punt is gewoon dat je dat ijs van hierboven zelden tot nooit in Nederland tegen komt.terwijl je b.v. een natte weg wel veel tegen komt. De discussie is dus niet zozeer of winterbanden beter zijn op sneeuw/ijs, maar of winterbanden beter zijn met het Nederlandse klimaat. Dat 1e is nl. wel duidelijk, maar dat 2e is nog maar de vraag en zal veelal afhangen van je precieze situatie.
Die omstandigheden kom je alleen op bevroren vijver tegen. maar het geeft aan, dat bij opvriezende wegen de winterband ook beter geschikt is.

Als je niet de weg op gaat, heb je zeker geen winterbanden nodig 🏎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Hackus schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:17:
[...]
Die omstandigheden kom je alleen op bevroren vijver tegen. maar het geeft aan, dat bij opvriezende wegen de winterband ook beter geschikt is.
Maar er is ook niemand die dat ontkent.
Als je niet de weg op gaat, heb je zeker geen winterbanden nodig 🏎
En ook geen zomer- of 4-seizoenen-banden. Maar wat dit nu toevoegt aan de discussie is mij onduidelijk?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

redwing schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:25:
[...]

Maar er is ook niemand die dat ontkent.

[...]

En ook geen zomer- of 4-seizoenen-banden. Maar wat dit nu toevoegt aan de discussie is mij onduidelijk?
Dat je aardig bezig bent-zo lijkt het- om te willen bewijzen, dat winterbanden sowieso niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Hackus schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:28:
[...]

Dat je aardig bezig bent-zo lijkt het- om te willen bewijzen, dat winterbanden sowieso niet nodig zijn.
Klopt, maar dan wel voor Nederland en afhankelijk van je situatie. De afgelopen 5 jaar heb ik eerlijk gezegd geen een keer een situatie gehad waarbij ik echt winterbanden had willen hebben. Maar nu woon ik wel in een stad + vlakbij grote wegen, dus ik heb geen achteraf weggetjes.
Naar mijn idee kun je dan ook voor Nederland veel beter banden hebben die het goed doen op koude natte wegen dan banden die het goed doen op sneeuw. En als je dan naar de testen kijkt kom je dan veelal uit op 4-seizoenen banden.

Als je echter op wintersport gaat en/of verwacht in de sneeuw te komen (buitenweggetjes) zou ik wel voor winterbanden gaan. Want zoals gezegd zijn winterbanden simpelweg beter op sneeuw/ijs.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Daarom zeg ik ook constant, wanneer je niet in winterse omstandigheden rijdt, het niet nodig is. Wanneer je dat wel doet, of zoals ik moet in DE, dan is het beter dan zomerbanden, en AW, 4 seizoen of hoe je ze wil noemen. Ook heb ik sneeuwkettingen in de kofferbak, voor als het nodig is. Het is ook niet alleen remmen rechtuit, maar ook handeling bij bochten en uitwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Hackus schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:45:
Daarom zeg ik ook constant, wanneer je niet in winterse omstandigheden rijdt, het niet nodig is. Wanneer je dat wel doet, of zoals ik moet in DE, dan is het beter dan zomerbanden, en AW, 4 seizoen of hoe je ze wil noemen. Ook heb ik sneeuwkettingen in de kofferbak, voor als het nodig is. Het is ook niet alleen remmen rechtuit, maar ook handeling bij bochten en uitwijken.
Precies, en daarom snapte ik jouw reply niet, want dat is precies wat ik in het 2e stuk van de quote waar jij op reageert ook zeg :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Gisterenavond mijn Bridgestone Blizzak's even om de velgen gelegd en meteen maar gemonteerd.

Wat een verschil in hardheid van de banden. Nu weer lekker soepel en stil.

Gekozen voor de Bridgestone Blizzak's vanwege de goede eigenschappen op nat. Ik rijd vooral smalle binnendoorweggetjes naar mijn werk. Met vaak hele stukken met veel modder en bagger op de weg.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Weet iemand hoe je de DOT code op Nokian WRC3 winterbanden moet interpreteren?

Want er staat DOT 604X, ik snap niet helemaal hoe dit te interpreteren.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:08

Wok

Dakloos...

@!null Even kijken aan de andere zijde van de band ;) Daar staat ook DOT 604X gevolgd door vier cijfers.

Die '604X' geeft volgens mij de productielocatie aan; de vier cijfers erachter de productiedatum, waarbij de eerste twee cijfers staan voor het weeknummer en de laatste twee voor het jaar.

Dus, bijvoorbeeld: DOT 604X 1120 betekent dat de banden geproduceerd zijn in week 11 van 2020.

Meer info: https://www.oponeo.nl/blo...tum-van-banden-wat-is-dot

[ Voor 9% gewijzigd door Wok op 17-12-2021 15:44 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 08:51
Nevermind

[ Voor 95% gewijzigd door twowheeler op 23-12-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:27
Vandaag maar weer naar de zomerbandjes gewisseld.

Was mooi weer ervoor.

Was dit keer echt geen winter in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-05 17:09

lasharor

7 december 2004

p.d.akkerman schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:23:
Vandaag maar weer naar de zomerbandjes gewisseld.

Was mooi weer ervoor.

Was dit keer echt geen winter in Nederland.
Ah ik maar denken dat ik te vroeg ben met mijn wissel dit jaar. Maar, blijkbaar niet de enige.

Zal het volgende winter nog aankijken maar ben niet meer van plan om nieuwe winterbanden te kopen. Als deze "winter" een indicatie moet zijn wat in de komende jaren gaat volgen dan denk ik niet dat ik die banden nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
Ik heb op 5 maart ook weer gewisseld. Daarna zijn er nog wel een paar koude nachten geweest, maar eind deze week gaan we alweer richting de 15 graden. En met warm weer slijten je winterbanden snel.
Het was echt een winter van niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

lasharor schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:21:
[...]

Ah ik maar denken dat ik te vroeg ben met mijn wissel dit jaar. Maar, blijkbaar niet de enige.

Zal het volgende winter nog aankijken maar ben niet meer van plan om nieuwe winterbanden te kopen. Als deze "winter" een indicatie moet zijn wat in de komende jaren gaat volgen dan denk ik niet dat ik die banden nodig heb.
Niet alleen het gebrek aan winter, maar ook de noodzaak om 5 dagen in de week naar kantoor te gaan die verdwenen is. Ik denk ook niet dat we voor onze nieuwe auto (nou ja, nieuw voor ons, nog steeds, na 2 jaar :D) nog winterbanden gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Laatst online: 02-05 12:43
Vanmiddag winterbanden wissel, terug naar zomerbanden op de Model 3 LR AWD.
De Conti winterbanden had ik er nieuw opliggen. Na ruim 2.000km zat er nog steeds 9mm profiel op alle 4 de conti banden.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is toch echt al een paar jaar nutteloos om winterbanden te hebben.
Vorige winter hadden we nog even een weekje dat je er wat aan had, maar dat was ook kort. Ik rij elektrisch en op eco bandjes met destijds niet zoveel profiel meer. Dan merk je het gauw zat.
Maar los van die ene periode, is het nauwlijks echt koud.
Die enkele dagen dat winterbanden substantieel voordeel zouden bieden kun je ook wat meer marge nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:17
!null schreef op zondag 13 maart 2022 @ 07:49:
Vorige winter hadden we nog even een weekje dat je er wat aan had, maar dat was ook kort.
En juist vorig jaar had ik ze er niet onder gelegd. Door corona kon je toen de deur bijna niet uit en hoefde het ook niet voor werk. Dat was die paar dagen lekker glibberen naar het natuurijs.

Mijn winterbanden zijn nu 9 jaar oud. Dus ik zit er sterk over te denken om ze op te rijden. Nog een jaar in de schuur worden ze niet beter van.

[ Voor 23% gewijzigd door LordSinclair op 13-03-2022 08:27 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Normaal gesproken is dat juist het nadeel met winterbanden, ze zijn vaak in het nadeel omdat het toch te warm is en ze een langere remweg hebben ipv korter. Dus juist iets gevaarlijker.
Echter komt dat doordat ze zachter zijn dan nornale banden, en na 9 jaar zijn ze echt wel wat harder. Dus lastig te voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hier(Berlijn) is het nog rond het vriespunt gedurende de nacht en tussen 13u en 17u net boven de 10 gr.
Rij nog zeker een week verder op de winterset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

LordSinclair schreef op zondag 13 maart 2022 @ 08:26:
[...]

En juist vorig jaar had ik ze er niet onder gelegd. Door corona kon je toen de deur bijna niet uit en hoefde het ook niet voor werk. Dat was die paar dagen lekker glibberen naar het natuurijs.

Mijn winterbanden zijn nu 9 jaar oud. Dus ik zit er sterk over te denken om ze op te rijden. Nog een jaar in de schuur worden ze niet beter van.
zeker oprijden. Eigenlijk zijn winterbanden na 5 jaar al niet meer goed bruikbaar. Dit vanwege het uitdrogen van het zachte rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-05 21:49
Iemand de winterbanden al omgewisseld naar zomerbanden?

Ik twijfel nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:19
replica17 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:43:

Ik twijfel nog...
14 maart heb ik ze al gewisseld. Ik doe ze er eigenlijk alleen onder voor de wintersport. Hier in Nederland is het allemaal niet zo spannend IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-05 21:49
scrappy.doo schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:45:
[...]

14 maart heb ik ze al gewisseld. Ik doe ze er eigenlijk alleen onder voor de wintersport. Hier in Nederland is het allemaal niet zo spannend IMHO.
Klopt... ik moet regelmatig naar Luxemburg, daar schommelt het 's nachts nog wel onder de 0 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

replica17 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:43:

Ik twijfel nog...
Weersverwachting voor komende dagen ook gezien? ;)

Testing, one, two ...

Pagina: 1 ... 20 ... 24 Laatste