Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:48:
[...]

Dat filmpje is inderdaad wel vaker langs gekomen. Gaat het bij All-Season en CrossClimate over de specifieke merkbanden? Het nadeel van dit soort tests is dat je specifieke uitgaven van een merk en type vergelijkt en niet zozeer een soort band. De verschillen tussen de verschillende soorten vierseizoenenbanden kunnen erg groot zijn, maar ook de verschillen tussen winterbanden onderling of zomerbanden onderling.
Toen ik ooit mijn winterbanden uit zocht had je tussen winterbanden onderling al grote verschillen waardoor het erg uit maakt wat je kiest. Ook voor zomerbanden geldt dat feitelijk.

Aangezien het voor mij wel duidelijk is dat zomerbanden op sneeuw gewoon onnodig moeilijk doen is en ik ze sowieso wat harder vind voelen als het gaat vriezen heb ik wel altijd twee sets gehad. Maar de winterbanden zijn eigenlijk overkill en onderhand al te oud terwijl ze nog niet echt versleten zijn (ik rijd niet veel km per jaar)
Daarom ben ik nu ook aan het overwegen om over te stappen op vierseizoenenbanden. Het enige nadeel is dat ik er standaard een iets sportievere maat (en type) op heb liggen in de zomer en ik echt niet voor smallere banden in de winter ga. Er ligt simpelweg veel te weinig sneeuw in Nederland (ik ga niet naar wintersport) om permanent smallere banden te verantwoorden.
Tyre Reviews heeft onlangs ook een test gedaan tussen verschillende merken van All Season banden en daar zit inderdaad een verschil tussen.

Maar welke band je ook kiest (misschien met spikes), geen enkele zou dit kunnen voorkomen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04 15:41

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
FabiandJ schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:16:
Tyre Reviews heeft onlangs ook een test gedaan tussen verschillende merken van All Season banden en daar zit inderdaad een verschil tussen.
[YouTube: 9 of the BEST All Season Tyres For 2020 Tested and Explained]
Heb de intro gezien, zal later de rest bekijken. Mijn punt is dat dezelfde verschillen ook gelden voor zomerbanden onderling en winterbanden onderling.
Zo is de gekozen referentieband voor de zomer een wat energiezuinige band, die zou ik absoluut nooit kiezen (hij bestaat niet eens in mijn maat lijkt wel). Als je namelijk voor winterbanden of vierseizoenenbanden je best doet om een goede uit te zoeken dan doe je dat waarschijnlijk ook voor je zomerbanden. Zo staan bij mij in de zomer ook grip op nat en droog bovenaan wat resulteert in een keuze voor een zomerband die aanzienlijk beter presteert dan de gekozen referentieband.

Neemt niet weg dat dergelijke tests leuk zijn om te zien en je een grote vooruitgang ziet in eigenlijk alle bandentypen de afgelopen decennia. Met name de vierseizoenenbanden, die zijn tegenwoordig echt een prima optie daar waar het vroegâh een te groot compromis was.
Zolang je niet gaat denken dat de verhoudingen en lijntjes in de test een absolute waarheid zijn maar het gewoon gebruikt als leuke test met subjectieve indicatie van wat banden kunnen dan gaat het goed. ;)
Maar welke band je ook kiest (misschien met spikes), geen enkele zou dit kunnen voorkomen ;(
[YouTube: Caught on Tape: Frightening Video of the Massive Pileup Wreck on Ice in Fort Worth, Texas]
Klopt hoor, en ook gladde sneeuw ga je met winterbanden niet heel blij van worden. Gezond verstand en een gebrek aan haast moeten simpelweg bovenaan staan, daarna pas je banden. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Nu het warmer wordt, vraag ik mij af of het tijd wordt om de banden weer te laten wisselen. Dus van winter naar zomerbandjes. Doen jullie dat nu al, of wachten jullie nog voor een eventuele tweede sneeuwpartij?

Ik heb mn banden bij de garage hier verderop liggen, meestal hebben ze met 1-2 dagen wel tijd om te weer om te zetten, dus weinig moeite om te wisselen voor mij.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Sneeuw verwacht ik niet meer (was sowieso al uitzonderlijk), maar volgende week wordt het wel weer wat kouder.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-04 14:33

Tusk

Sticky Bomb likes you!

zondag 18 graden :)

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:16
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:10:
Sneeuw verwacht ik niet meer (was sowieso al uitzonderlijk), maar volgende week wordt het wel weer wat kouder.
Mwoah, valt mee toch? Ook droog dus zomerbanden zijn sowieso "beter". Ook al is het vroeg in de ochtend < 5. Maar goed, een week of twee wachten kan ook.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-03 18:24
Hier laait dit onderwerp ook op.
Met onze Opel Insignia rijden we in de zomer op 18 inch michelin zomerbanden en in de winter op een set 17 inch merkloze winterbanden. Beide sets zijn aan vervanging toe.
We wonen in het grensgebied met Duitsland en komen hier bijna alleen om te tanken.

Met tussen de 12 en 15k per jaar overwegen we ook all season banden, Michelin cross climate, op de 18 inch wielenset.

Wie heeft ook deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:53
@petertje30
Welke ervaring?
Dat banden opraken?
Dat iemand drie sets wielen heeft in verschillende diameters?
Of dat all-seasons genoeg zijn als het eigenlijk weinig sneeuwt of vriest?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04

franssie

Save the albatross

@petertje30 Velg diameter is niet zo belangrijk. Breedte van de band speelt wel mee. Maar je hebt dus een 17 en ook 18 set maar wil ze installeren op een 19 inch set?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Pardon, ik zal nog even wat toelichten.
Ik bedoel de rijervaringen met all season banden tov een zomer en winterset.

Is all season een goed alternatief (gemonteerd op de 18 inch wielenset), of worden toch een aparte zomer en winterse aanbevolen met onze jaarlijkse kilometrage tussen 10 en 15k per jaar. We gaan overigens niet op wintersport.

[ Voor 11% gewijzigd door petertje30 op 27-03-2021 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

M'n huidige winterbanden hebben zo'n puddingwang, daar word ik nu niet zo blij van. Zijn qua vierseizoenen die Michelin dan een goed alternatief aangezien die zogenaamd een zomerbanden geschikt voor sneeuw is, of zij er betere varianten?

Mijn zomerbanden waren Pilot Sport.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Ja dat denk ik wel. Zomerband die in de winter werkt is altijd beter dan een winterband die in de zomer werkt.
Maar nog steeds ga je wel inleveren t.o.v. de Pilot Sport qua wegligging, pure grip en gevoel bij droog weer.

[ Voor 112% gewijzigd door Dirk33 op 30-03-2021 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:57:
M'n huidige winterbanden hebben zo'n puddingwang, daar word ik nu niet zo blij van. Zijn qua vierseizoenen die Michelin dan een goed alternatief aangezien die zogenaamd een zomerbanden geschikt voor sneeuw is, of zij er betere varianten?

Mijn zomerbanden waren Pilot Sport.
Ik gebruik de combi Pilot Sport 4 voor de lente/zomer/herfst en de CrossClimate+ voor de winter en dat bevalt uitstekend.

Qua looks hangt het erg af van de specifieke band en velg. Check de reviews over of een band in jouw maat "dik" uitvalt en neem zonodig een maatje smaller (ook beter voor de wieldruk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:35:
[...]

Ik gebruik de combi Pilot Sport 4 voor de lente/zomer/herfst en de CrossClimate+ voor de winter en dat bevalt uitstekend.

Qua looks hangt het erg af van de specifieke band en velg. Check de reviews over of een band in jouw maat "dik" uitvalt en neem zonodig een maatje smaller (ook beter voor de wieldruk).
De wang ging mij niet zozeer om het uiterlijk maar meer het rijgedrag. Ik rijd 17 inch dus al niet heel strak, dan is een heel slappe wang net een stap te ver.

Qua breedte heb ik nu 235 (zowel zomer als winter) en dat bevalt verder prima.

@Dirk33 inleveren is logisch, maar het moet niet te gek worden. Mijn winterbanden zijn echt zacht spul van jaren oud, dat rijdt dan alsof je band gewoon te weinig druk heeft. Dat vind ik niet prettig.

[ Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 30-03-2021 18:10 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:08:
[...]

De wang ging mij niet zozeer om het uiterlijk maar meer het rijgedrag. Ik rijd 17 inch dus al niet heel strak, dan is een heel slappe wang net een stap te ver.

Qua breedte heb ik nu 235 (zowel zomer als winter) en dat bevalt verder prima.

@Dirk33 inleveren is logisch, maar het moet niet te gek worden. Mijn winterbanden zijn echt zacht spul van jaren oud, dat rijdt dan alsof je band gewoon te weinig druk heeft. Dat vind ik niet prettig.
Mijn n=1 ervaring is dat de CrossClimate+ prima rijdt in vergelijking met de winterbanden die ik daarvoor had (Conti WinterContact TS 850, maar die had ik ook om een maatje kleinere velgen liggen). Maar het is uiteraard niet van het niveau van de Pilot Sport.

In de VS is de Pilot Sport 4 All Season te koop, die weer wat meer op performance gericht is, maar ja, om die hierheen te halen is wel erg duur voor die paar weken/maandjes per jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 30-03-2021 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:31
@Herko_ter_Horst
All season in de VS is géén Europese all season!
Wat wij hier all season noemen is daar all-weather.
All season is daar gewoon een behoorlijk standaard band in principe.. Geen 3 peak snowflake bv. Terwijl de all-weather dat daar wel heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door GAIAjohan op 30-03-2021 19:30 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:19
petertje30 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 03:49:
Hier laait dit onderwerp ook op.
Met onze Opel Insignia rijden we in de zomer op 18 inch michelin zomerbanden en in de winter op een set 17 inch merkloze winterbanden. Beide sets zijn aan vervanging toe.
We wonen in het grensgebied met Duitsland en komen hier bijna alleen om te tanken.

Met tussen de 12 en 15k per jaar overwegen we ook all season banden, Michelin cross climate, op de 18 inch wielenset.

Wie heeft ook deze ervaring?
Herkenbaar, hier waren de zomerbanden aan vervanging toe en kon ik de winterset voor een leuk bedrag verkopen. Met max 10k per jaar ook voor de Cross Climate+ gekozen. In de winter in de sneeuw deed hij het prima, kon geen verschil merken met de half versleten winterbanden.

In overige omstandigheden ook nog steeds tevreden. Maar ja, wanneer doe je het goed? Ik ben nu iig van de halfjaarlijkse bandenwissel af en het scheelt mij weer ruimte in de schuur.

Ik zou alleen nog voor winterbanden kiezen als je meer dan 20k per jaar rijdt. Anders zijn je banden eerder over de datum dan versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-04 11:59
Onder de 15k per jaar zou ik altijd voor een goede all-season gaan. Je levert echt wel in ten opzichte van sneeuw zoals dit jaar of de limiet van de grip in de zomer, maar veel minder dan vroeger. Mits je voor een goeie gaat dus.

In de winter heb ik qua ondergrond normaal niet zo veel aan mijn Wintrac Pro banden. Da's met name de temperatuur. Dit jaar waren ze wel briljant, maar hoe vaak hebben gaan we dat nog zien.

De pilot sport heb ik er te vroeg onder geschroefd dit jaar, bij temperaturen onder 10 zijn ze in de ochtend de eerste 5 minuten van hout. Daarna wordt het wel wat soepeler maar de limiet van de grip ligt fors lager dan bij hogere temperaturen.

Het enige argument voor winterbanden is wintersport. Het enige argument voor zomerbanden is dat je een sportieve auto hebt waarmee je graag zo nu en dan enthousiast wat bochtjes wil pakken. Anders gewoon premium all-seasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:59
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:23:
In de VS is de Pilot Sport 4 All Season te koop, die weer wat meer op performance gericht is, maar ja, om die hierheen te halen is wel erg duur voor die paar weken/maandjes per jaar.
via een ander forum heb ik laatst contact gehad met een Amerikaan, die had net de Pilot Sport 3 onder z'n auto laten leggen, dat wordt daar gezien als een eco lage rolweerstand band :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Ja, de Amerikaanse markt ziet er behoorlijk anders uit. Ze hebben daar vaak types die wij in Europa/Nederland niet krijgen, zoals bijv. de Pilot Sport 4S in kleinere (<18") maten. Of types met dezelfde naam als hier, met een hele andere compound/thread pattern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Hoe zit het qua veiligheid en evt hoger brandstofverbruik bij de Michelin cross climate banden?
Ik neig toch voor deze banden op mijn 18 inch wielenset op de Insignia.

Echter wordt er (over het algemeen bij all season banden) veel gesproken over het aanzienlijk compromis tov zomer- en winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Het is en blijft een compromis, maar het zijn wel prima banden. Ik snap niet zo goed wat je nu horen wilt.

Veiligheid= remweg? Over de cross climate is genoeg te vinden. Vergelijk die eens met jouw favoriete band en trek je conclusies.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

petertje30 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:45:
Hoe zit het qua veiligheid en evt hoger brandstofverbruik bij de Michelin cross climate banden?
Ik neig toch voor deze banden op mijn 18 inch wielenset op de Insignia.

Echter wordt er (over het algemeen bij all season banden) veel gesproken over het aanzienlijk compromis tov zomer- en winterbanden.
De GoodYear Eagle F1 Asymmetric 3 is een goede, stille zomerband in de maat 245/45 R18 100 Y. 4-Seizoen verbruikt niet standaard meer, maar is vaak wel luider (+-4 dB)

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 16-04-2021 19:52 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hackus schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 19:50:
[...]

De GoodYear Eagle F1 Asymmetric 3 is een goede, stille zomerband in de maat 245/45 R18 100 Y.
Huh?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debandenkoning
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-05-2024
*SPAM*De combinatie van je gebruikersnaam en posthistory neigen wel heel erg naar spam en gaat dus weg.*SPAM*

[ Voor 84% gewijzigd door deepbass909 op 25-04-2021 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De Bridgestone Weather Control A005 Evo, is een goede 4-seizoenenband In de maat 245/45 R18 100 Y

[ Voor 38% gewijzigd door deepbass909 op 25-04-2021 13:04 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
petertje30 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:45:

Ja, dat is toch logisch?
All-seasons zijn banden die het in 90% van de weersomstandigheden goed doen, alleen doen zomerbanden het beter in 5% van de zomerse omstandigheden (heel heet) en winterbanden het beter in 5% van de extreme winterse omstandigheden. (percentages verschillen per bandentype)
Een universele band maken voor alle omstandigheden die net zo goed is als een specifieke voor één omstandigheid is onmogelijk.
Het simpelst zie je dat in slicks, die je het meeste grip geven op schoon droog warm wegdek, maar dus al gaan aquaplannen bij "motregen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-04 14:51
Interessant topic. Wat denken jullie van deze...

Ik heb 215/60 R16 onder mijn Ford Galaxy mpv zitten. Zowel de zomerbanden (profiel op) als winterbanden (10j oud obv DOT code) zijn aan vervanging toe. Beiden op een setje stalen velgen in eigen opslag.

In neig naar zomerbanden (Michelin Primacy 4 of Bridgestone Turanza T005) en dan winterbanden alleen if needed, zoals afgelopen sneeuwval. Maar als er een all season 'zomerband met enige wintereigenschappen' is? Echter op basis van de verschillende bandentests vallen die toch nog altijd tegen. Overigens alleen bedoeld voor NL, geen wintersport oid.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@S0epkip
Een all season zomerband? en dan met enige wintereigenschappen?
Het begrip "all season" betekent "voor alle seizoenen"...........voor winter, lente, zomer en herfst ;)

Zonder budget is dit je beste all season keuze op het moment.
https://www.kwik-fit.nl/a...-gen-3/go215-60v16v4sg3xl

Kan je ook mee op wintersport.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 26-04-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Teijgetje schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:08:
@S0epkip
Een all season zomerband? en dan met enige wintereigenschappen?
Het begrip "all season" betekent "voor alle seizoenen"...........voor winter, lente, zomer en herfst ;)

Zonder budget is dit je beste all season keuze op het moment.
https://www.kwik-fit.nl/a...-gen-3/go215-60v16v4sg3xl

Kan je ook mee op wintersport.
Haha ik doel op de test van oa anwb en autoweek. Waarbij ze noemen dat het 'vertrekpunt' van sommige all-season banden een zomerband is die ze ook geschikt voor winter/sneeuw maken, en voor sommigen weer andersom.

Edit: maar dan lees ik bij de Adac weer dat all season banden zenuwachtig rijden en veel correctie nodig hebben zelfs op de snelweg.. dan heb ik er al geen zin meer in :P

[ Voor 9% gewijzigd door S0epkip op 26-04-2021 21:54 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@S0epkip

All seasons worden gewoon ontwikkeld als aparte categorie, geen enkele fabrikant gaat daarbij uit van een zomer of winterband.
Ik lees bij de ANWB-test 2020 nergens dat er uitgegaan wordt van een zomer of winterband?
Heb jij een andere ANWB?

Zoals je kan zien bij de Duitse test van 30 banden lijkt het profiel van de beste 14 heel sterk op elkaar.
Dus van welke band je ook uitgaat, je komt op dat profiel terecht.

Overigens test de ANWB de gen2 van Goodyear voor 2020? Beetje vaag, net als de resultaten, ik zie geen harde cijfers zoals bij AutoBild. (de eerder genoemde Bridgestones remmen iets beter nat en droog maar missen die all season eigenschappen wat meer en komen uit op de 10e plaats)
Overigens zijn die Goodyears gen3 vanaf 120 te vinden.
S0epkip schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:33:

Edit: maar dan lees ik bij de Adac weer dat all season banden zenuwachtig rijden en veel correctie nodig hebben zelfs op de snelweg.. dan heb ik er al geen zin meer in :P
Wij hebben duidelijk verschillende ANWB en ADAC test sites.
Ik lees daar ook niet dat all seasons zenuwachtig rijden??????
Wel dat je all seasons op kunt rijden tot 1,6 mm en dan ook in de winter geheel verzekerd bent, waar winterbanden bij 4 mm op zijn.
Of dat all seasons in principe winterbanden zijn

Wellicht kun je even aangeven waar jouw bevindingen staan op beide sites? Of ze even quoten?

[ Voor 50% gewijzigd door Teijgetje op 26-04-2021 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Zit er veel verschil tussen banden met 4,0mm profieldiepte en 1,6mm. Op internet valt soms te lezen dat banden bij 2,0mm of 4,0mm beter vervangen kunnen worden. Echter wordt dit nooit onderbouwd met enige testresultaten.
Ook las ik dat CrossClimate banden een trapezium profiel hebben, waardoor de groeven een redelijk groot oppervlakte hebben bij 1,6mm diepte.

APK zegt 1,6mm, en ik neem aan dat dan voldoende veilig is. Of niet?

[edit]
https://www.ad.nl/auto/co...e-autobanden-aan~ad188c22

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 26-04-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Dre
1,6 mm is het wettelijk minimum waarbij banden nog voldoende water af kunnen voeren. Of jij de uiterste limiet als voldoende veilig ziet is wat anders.
Voor de APK mag 1,6 nog net, wil je echt veilig dan moet je ze eigenlijk vervangen, want ze slijten dan naar minder dan 1,6mm.

Winterbanden zijn op bij 4 mm, dat heeft te maken met de lamellen, die moeten zich kunnen spreiden voor optimale grip. Een winterband in de sneeuw onderscheidt zich dan ook doordat de groeven door de lamellen sneeuw vast houden, de band is wit. Bij een zomerband zijn de groeven (in de sneeuw) leeg en is de band zwart.

All seasons mag je op rijden tot 1,6 mm en gelden dan zelfs in Duitsland nog als winterband voor de verzekering. Alleen is een all season al een compromis en mis je de beste eigenschappen bij extremen, dat is met zo'n ondiep profiel dus helemaal de eigenschappen op sneeuw en ijs omdat er geen lamellen meer zijn die zich kunnen spreiden. In de zomer heb je die spreiding niet nodig dus zullen zomereigenschappen met ondiep profiel minder "aangetast" zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 26-04-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 20:59
Dre schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:11:
Zit er veel verschil tussen banden met 4,0mm profieldiepte en 1,6mm. Op internet valt soms te lezen dat banden bij 2,0mm of 4,0mm beter vervangen kunnen worden. Echter wordt dit nooit onderbouwd met enige testresultaten.
Ook las ik dat CrossClimate banden een trapezium profiel hebben, waardoor de groeven een redelijk groot oppervlakte hebben bij 1,6mm diepte.

APK zegt 1,6mm, en ik neem aan dat dan voldoende veilig is. Of niet?

[edit]
https://www.ad.nl/auto/co...e-autobanden-aan~ad188c22
Zoals al geantwoord is, 1.6mm is het wettelijk minimum. Bij een APK keuring krijg je bij 2mm een 'adviespunt' op je APK, en bij 1.6mm is het direct afkeur. Wordt je aangehouden door de politie en zij zien je banden of je komt bij zo'n grootschalige verkeerscontrole dan kún je een boete krijgen voor je versleten banden.

Die 4mm wordt wel eens genoemd als het punt waarop een winterband geen noemenswaardige voordelen meer heeft t.o.v. van een zomerband, maar hoe veel daar van waard is weet ik niet.

Ik weet wel dat 1.6mm op de voorbanden voor flink wat onderstuur zorgt, ik hou wel van wat sportief door de bochtjes gaan en het is een wereld van verschil qua grip als je er net vers rubber op hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 26-04-2021 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
Teijgetje schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:55:
@S0epkip

All seasons worden gewoon ontwikkeld als aparte categorie, geen enkele fabrikant gaat daarbij uit van een zomer of winterband.
Ik lees bij de ANWB-test 2020 nergens dat er uitgegaan wordt van een zomer of winterband?
Heb jij een andere ANWB?

Zoals je kan zien bij de Duitse test van 30 banden lijkt het profiel van de beste 14 heel sterk op elkaar.
Dus van welke band je ook uitgaat, je komt op dat profiel terecht.

Overigens test de ANWB de gen2 van Goodyear voor 2020? Beetje vaag, net als de resultaten, ik zie geen harde cijfers zoals bij AutoBild. (de eerder genoemde Bridgestones remmen iets beter nat en droog maar missen die all season eigenschappen wat meer en komen uit op de 10e plaats)
Overigens zijn die Goodyears gen3 vanaf 120 te vinden.

[...]

Wij hebben duidelijk verschillende ANWB en ADAC test sites.
Ik lees daar ook niet dat all seasons zenuwachtig rijden??????
Wel dat je all seasons op kunt rijden tot 1,6 mm en dan ook in de winter geheel verzekerd bent, waar winterbanden bij 4 mm op zijn.
Of dat all seasons in principe winterbanden zijn

Wellicht kun je even aangeven waar jouw bevindingen staan op beide sites? Of ze even quoten?
Komt ie
https://www.anwb.nl/auto/...235-55-r17-getest-in-2020
Aan de andere kant van het spectrum vinden we de Michelin en de Bridgestone. Dit zijn eigenlijk verkapte zomerbanden met wat winterse eigenschappen. Deze banden zijn beter geschikt als juist de zomerse eigenschappen jouw prioriteit hebben.
De ADAC schrijft iets vergelijkbaars:
https://www.adac.de/rund-...zjahresreifen/235-55-r17/
If you live in a region with rare snowfall or can do without the vehicle in winter conditions, it is worth taking a look at two disguised summer tires. The Bridgestone Weather Control A005 delivers a good result on dry and especially on wet roads that doesn’t have to fear comparison with a good summer tire. But in the snow, its performance can only be classified as poor compared to the other test candidates.
Dit verhaal heb ik op meerdere plekken gezien, kon deze het makkelijkst terugvinden.

Dan nog de zenuwachtige ADAC banden :P

https://www.adac.de/rund-...zjahresreifen/235-55-r17/
Of the five all-season tires that achieve at least a "sufficient " ADAC rating , the Continental AllSeasonContact (grade 3.6), the Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 (3.8), the Nokian Weatherproof (3.9) and the Uniroyal AllSeasonExpert 2(4,3) suggests a similar interpretation: All four models offer satisfactory performance in the wet, but cannot convince on dry roads. You drive less precisely here and make our test vehicle, a Ford Kuga, appear spongy in high road and ambient temperatures. Relaxed driving, for example on the motorway, is hardly possible with the four models, as you often have to correct the line on the steering wheel.

[ Voor 11% gewijzigd door S0epkip op 27-04-2021 09:31 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Die test liep ik net ook tegenaan. Beetje jammer weer, nu ga ik toch twijfelen.
Door de lyrische verhalen dat een vierseizoenen band tegenwoordig beter is dan een zomer- en winterband bij elkaar wilde ik het ook wel eens proberen.
Ik heb echter ook 235 en als ik het zo lees krijg je dan het stuurgevoel van een 2CV en de remweg van een intercity. /gechargeerd :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
@Gonadan je mag de lyrische verhalen ook wel delen?

Ik denk inmiddels maar gewoon voor een zomerband te gaan.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik heb 235/50R18 eronder, Michelin cross climate SUV, en merk geen verschil met de Pirelli zomerband die er voorheen onderlag. Onder een sportieve auto en rijgedrag allicht dat het opvalt.
Het fijne is dat ik met zo weinig km`s dit jaar überhaupt niet gewisseld zou hebben had, dus toen het opeens sneeuwde, stond ik niet op zomerbanden.

Ik blijf bij mijn stelling dat je uitkan met enkel allseasons in Nederland. Enkel indien je:
* 30.000+ km/ pj rijdt.
* 5* pj op wintersport gaat.
* Rijdt alsof je Verstappen bent en 300pk+ hebt
kan ik me nog een wissel voorstellen. In het eerste geval zou ik dan trouwens een zomerset en een allseason set hebben, in het tweede een zomer en winterset. In het derde geval adviseer ik een trackdayauto.
Teijgetje schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:55:
@S0epkip

??
dat 'op zijn' bij 4 mm is allang achterhaald en derhalve mag je in DE op zowel winterbanden als allseasons in de winter rijden met 1,6.. Meer is wel nog aanbevolen. maar dat is het ook in een Nederlandse plensbui in de zomer..
https://www.anwb.nl/jurid...en/winterbanden-duitsland
S0epkip schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:18:

Komt ie
https://www.anwb.nl/auto/...235-55-r17-getest-in-2020
Aan de andere kant van het spectrum vinden we de Michelin en de Bridgestone. Dit zijn eigenlijk verkapte zomerbanden met wat winterse eigenschappen. Deze banden zijn beter geschikt als juist de zomerse eigenschappen jouw prioriteit hebben.
Wat dan weer apart is om te roepen door de ANWB omdat de Michelin (en de Bridgestone ook) in de Autobild Allrad november 2019 juist iets bovengemiddeld scoorde op sneeuw (1)...en zelfs bij de 'ANWB' ook op ijs.. Het hele beeld van de ANWB dat de winterbanden het singificant beter op sneeuw doen bleek daar niet uit..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efX7R6LAO8gyZ080xvaSZm_CqqM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eA6b0TZ624fPyzIepQSaDh0b.png?f=user_large

(1) Het was voldoende voor deze twee 'zomerbanden+' om de test te winnen waar eigenlijk enkel nr 3 Continental op sneeuw beter scoorde en de referentie winterband het maar marginaal beter deed dan die Continental..

[ Voor 43% gewijzigd door bombadil op 01-05-2021 14:47 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
bombadil schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:17:

??
dat 'op zijn' bij 4 mm is allang achterhaald en derhalve mag je in DE op zowel winterbanden als allseasons in de winter rijden met 1,6.. Meer is wel nog aanbevolen
Dat is gewoon wat de ADAC zegt.
All seasons kun je op rijden tot 1,6 mm en dan ben je nog verzekerd.
Dat geldt inderdaad ook voor winterbanden.
Sterker nog....die 1,6 mm is het wettelijke minimum dat aan profiel op alle banden moet zitten binnen heel Europa.
Maar nog net verzekerd zijn en de absolute minimum aan profiel hebben is wat anders dan veilig aan verkeer deelnemen onder winterse omstandigheden.

Dat "op" zijn is niet achterhaald:
Zomerbanden heb je liever niet met minder dan 3 mm. Want betere waterafvoer en stukken veiliger.
Winterbanden en all-seasons heb je liever niet met minder dan 4 mm. Onder die profieldiepte werkt de band gewoon niet meer in sneeuw en vrieskou. Bij 30 km/u heb je met 4 mm al een 3,2 m langere remweg dan met nieuw profiel, en heb je nog maar de helft aan grip vergeleken met nieuw.

In Oostenrijk is een winterband met minder dan 4 mm zelfs een zomerband......en krijg je gewoon een boete voor.

Wil je dus veilig dan wissel je winter en all season bij 4 mm en zomerbanden bij 3 mm.
Leuk weetje dan is dat de gouden rand van een euromunt exact 3mm is, dus om je profiel te checken is dat handig.
Zomerbanden moeten de rand minstens net weg laten vallen, winterbanden een mm dieper, en zit je nagel op de helft van de gouden rand dan is je profieldiepte al te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik dacht dat je bedoelde dat je met allseasons in DE met 1,6 mm wel verzekerd bent maar met winterbanden enkel slechts bij 4+mm.. Dat bestrijd ik.
Wat niet wegneemt dat meer profiel en vers rubber altijd beter is; in zomer en winter.

Moderne Michelinbanden hebben overigens ook weer technologieën waarbij bij slijtage juist de groeven breder worden om de verminderde profieldiepte te compenseren.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Laat je niet te gek maken door al die cijfertjes en rangorde in uitslagen. De verschillen zijn vaak redelijk klein en andere factoren kunnen in de praktijk zomaar wat omdraaien.
Dat band x in de test 1,5 meter beter remt dan band y betekent niet dat hij dat op je eigen auto en bandenmaat ook doet, terwijl dat zomaar een paar plekken in de rangorde kan schelen. (ADAC/ANWB zijn hier bijvoorbeeld niet echt transparant in)

Zelf heb ik de knoop doorgehakt en laat komende week een setje Michelin CC+ eronder hangen. Wintersport doe ik nooit maar ik wil in de winter wel iets meer voorbereid zijn. Twee sets is met mijn aantal kilometers gewoon niet kosteneffectief en ik heb gewoon geen zin meer in wisselen. Tegenwoordig stel ik het al uit tot er zeker weten sneeuw aan komt of het zo koud wordt dat ik kan voelen dat m'n zomerbanden te hard blijven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Gonadan schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:38:
Laat je niet te gek maken door al die cijfertjes en rangorde in uitslagen. De verschillen zijn vaak redelijk klein en andere factoren kunnen in de praktijk zomaar wat omdraaien.
Dat band x in de test 1,5 meter beter remt dan band y betekent niet dat hij dat op je eigen auto en bandenmaat ook doet, terwijl dat zomaar een paar plekken in de rangorde kan schelen. (ADAC/ANWB zijn hier bijvoorbeeld niet echt transparant in)

Zelf heb ik de knoop doorgehakt en laat komende week een setje Michelin CC+ eronder hangen. Wintersport doe ik nooit maar ik wil in de winter wel iets meer voorbereid zijn. Twee sets is met mijn aantal kilometers gewoon niet kosteneffectief en ik heb gewoon geen zin meer in wisselen. Tegenwoordig stel ik het al uit tot er zeker weten sneeuw aan komt of het zo koud wordt dat ik kan voelen dat m'n zomerbanden te hard blijven.
Ik vond ineens testresultaten van de Vredestein Quatrac (2020) all-season; denk dat ik daar voor ga!

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:59
Ik heb zowel Quatrac5 als Crossclimate gereden, ik vind de Quatrac5 niet heel erg ondergeschikt. Zijn vooral een stuk goedkoper dan Michelin.
Verder staan Michelin banden erom bekend dat ze na een paar jaar bruin worden (weekmakers eruit) en daardoor harder worden, heb ik bij Vredestein nog niet meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
_JGC_ schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:56:
Ik heb zowel Quatrac5 als Crossclimate gereden, ik vind de Quatrac5 niet heel erg ondergeschikt. Zijn vooral een stuk goedkoper dan Michelin.
Verder staan Michelin banden erom bekend dat ze na een paar jaar bruin worden (weekmakers eruit) en daardoor harder worden, heb ik bij Vredestein nog niet meegemaakt.
Interessant verhaal, thanks voor je feedback. De 2020 Vredestein Quatrac is eigenlijk de 'Quatrac 6' en wordt zo te lezen goed beoordeeld.. :)

https://www.tyrereviews.com/Tyre/Vredestein/Quatrac.htm

[ Voor 4% gewijzigd door S0epkip op 01-05-2021 20:13 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Teijgetje schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:56:
[...]

Dat is gewoon wat de ADAC zegt.
All seasons kun je op rijden tot 1,6 mm en dan ben je nog verzekerd.
Dat geldt inderdaad ook voor winterbanden.
Sterker nog....die 1,6 mm is het wettelijke minimum dat aan profiel op alle banden moet zitten binnen heel Europa.
Maar nog net verzekerd zijn en de absolute minimum aan profiel hebben is wat anders dan veilig aan verkeer deelnemen onder winterse omstandigheden.

Dat "op" zijn is niet achterhaald:
Zomerbanden heb je liever niet met minder dan 3 mm. Want betere waterafvoer en stukken veiliger.
Winterbanden en all-seasons heb je liever niet met minder dan 4 mm. Onder die profieldiepte werkt de band gewoon niet meer in sneeuw en vrieskou. Bij 30 km/u heb je met 4 mm al een 3,2 m langere remweg dan met nieuw profiel, en heb je nog maar de helft aan grip vergeleken met nieuw.

In Oostenrijk is een winterband met minder dan 4 mm zelfs een zomerband......en krijg je gewoon een boete voor.

Wil je dus veilig dan wissel je winter en all season bij 4 mm en zomerbanden bij 3 mm.
Leuk weetje dan is dat de gouden rand van een euromunt exact 3mm is, dus om je profiel te checken is dat handig.
Zomerbanden moeten de rand minstens net weg laten vallen, winterbanden een mm dieper, en zit je nagel op de helft van de gouden rand dan is je profieldiepte al te weinig.
Dat ADAC artikel zegt dat 7,5mm profiel al minder prestaties geeft bij niet-droge omstandigheden. Zelfs tot 60% van een nieuwe band. Ik vraag me af waarom ze dan niet adviseren om een band bij 7,5mm al te vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 02-05-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 00:48

Christiano007

Ich bin der champion

Ik heb zelf 4 all-weather banden van Vredestein Quatrac 5 eronder liggen.

Nu hebben de voorste 2 , 6 mm profiel en de achterste 2 4 mm profiel.

Wat is verstandiger, de achterste 2 vervangen door dezelfde type band (Q5) of een ander type?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Christiano007 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:23:

Wat is verstandiger, de achterste 2 vervangen door dezelfde type band (Q5) of een ander type?
Gewoon lekker doorrijden, over 2 weken is de kans op nachtvorst nihil.
Gok dat je ze uiteindelijk tegelijk naar 2mm rijdt en dan alle 4 vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Christiano007 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:23:

Bevallen die Quatracs trouwens?
En hoeveel km zitten ze er al onder?

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Dre schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:31:
[...]

Dat ADAC artikel zegt dat 7,5mm profiel al minder prestaties geeft bij niet-droge omstandigheden. Zelfs tot 60% van een nieuwe band. Ik vraag me af waarom ze dan niet adviseren om een band bij 7,5mm al te vervangen.
Zoals je in dat staafdiagram kan zien gaat dat over de grip in sneeuw. Voor grip in sneeuw heb je dus zoveel mogelijk profiel nodig. Wat me voor iedereen logisch lijkt, beetje duh. ;)
De afwijking bij op sneeuw remmen (-3%), en aquaplaning (-5%) zijn minimaal tov nieuw, en de eigenschappen bij nat (+3%) en droog (+6%) remmen nemen toe als het profiel minder wordt omdat de band "starder" wordt en dus sneller reageert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYHM1ekjw2N3nPMhB10Sm4gcJis=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p4OHVr1HlRHZ4nsvwcXcacw0.jpg?f=user_large

Dus omdat je de banden grotendeels hebt voor de grip in sneeuw, waar de grootste afname van is per mm slijtage, en je bij 4 mm nog maar op 48% van de grip van nieuw zit, adviseren ze de wissel bij 4 mm en niet bij 7,5mm met nog 60% grip.
Maar zo snap je wel waarom Oostenrijk winterbanden bekeurd die minder dan 48% grip hebben tov nieuw en die aanmerkt als zomerband.
Dan kan je een probleem worden voor de rest van het verkeer in de bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

S0epkip schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 07:58:
[...]

Bevallen die Quatracs trouwens?
En hoeveel km zitten ze er al onder?
Ze zitten er denk ik al 55.000 op.

Nu heb ik er nog maar een km of 200 mee gereden, maar qua geluid valt het mee. Nu heb ik niet echt iets om mee te vergelijken.

Ben benieuwd of de Goodyear Vector 4 Season Gen 3 betere banden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Christiano007 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 22:37:
[...]

Nu heb ik er nog maar een km of 200 mee gereden, maar qua geluid valt het mee. Nu heb ik niet echt iets om mee te vergelijken.

Thanks voor je reactie. Begrijp ik goed dat je na 55d km van Quatrac 5 naar Goodyear Vector bent gegaan?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Christiano007 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 22:37:
[...]

Verschil zit ook in de bandenmaat. Net welke maat, kan het gebruikte compound en opbouw verschillen qua prestaties.

Niet ieder merk en type is dus voor elke gebruikte maat ' de beste' optie

edit: Voor je Clio Estate 205/45/17 De Bridgestone Weather Control A005 Evo

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 08-05-2021 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Hackus schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:55:
[...]

Verschil zit ook in de bandenmaat. Net welke maat, kan het gebruikte compound en opbouw verschillen qua prestaties.

Niet ieder merk en type is dus voor elke gebruikte maat ' de beste' optie

edit: Voor je Clio Estate 205/45/17 De Bridgestone Weather Control A005 Evo
Ik hád een clio estate, nu heb ik een Octavia met 225/45/R17
S0epkip schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:42:
[...]

Thanks voor je reactie. Begrijp ik goed dat je na 55d km van Quatrac 5 naar Goodyear Vector bent gegaan?
Nee nee :P Ik ben benieuwd of die Goodyears beter zijn. Mocht ik ze gaan vervangen dan zou ik ze voor die Goodyears willen vervangen. Maar dat wordt pas na de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ook in die maat beter dan GoodYear(g2,3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Hackus schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:24:
Ook in die maat beter dan GoodYear(g2,3)
Aha, thnx.

Welke test kun je het per bandtype/maat zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Christiano007 Niet alle maten, maar de meest gangbare worden getest.
edit: voor NL'se omstandigheden maakt het weinig uit.
@ExportZeeuw1985 je automaat in winterstand zetten helpt wel. Dan trek je op in de 2 ipv 1

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 09-05-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:51
@Hackus
klopt, plus bijkomende voordeel is dat de automaat in de ''W'' stand minder aggresief schakeld als in de "S" stand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02:59
Rijd nu 5,5 jaar op Quatrac. Het was de eerste keer op vier seizoenenbanden, bevalt prima dat blijf ik doen.
Ca 100000 km gereden, 2 zijn vervangen en 2 komen er aan. (Eerste set was Quatrac lite, en de twee vervangen banden Qtrc4, lijkt iets meer te slijten en wat zachter te zijn) Brandstofverbruik en grip geen klachten. In sneeuw en ijs beduidend beter dan 'zomerbanden' voor de rest merk ik niets bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Surfari schreef op zondag 9 mei 2021 @ 14:36:
Rijd nu 5,5 jaar op Quatrac. Het was de eerste keer op vier seizoenenbanden, bevalt prima dat blijf ik doen.
Ca 100000 km gereden, 2 zijn vervangen en 2 komen er aan. (Eerste set was Quatrac lite, en de twee vervangen banden Qtrc4, lijkt iets meer te slijten en wat zachter te zijn) Brandstofverbruik en grip geen klachten. In sneeuw en ijs beduidend beter dan 'zomerbanden' voor de rest merk ik niets bijzonders.
Interessant, bewust voor de Quatrac 4 gekozen? Heeft dat met je bandenmaat te maken oid?

(Gezien er ook een nieuwere Quatrac 5 en een Quatrac (2020) zijn die volgens mij goed wordt beoordeeld)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Correctie het is Quatrac 5. Ik had bewust gekozen voor de lite maar die was er niet meer. Was tevreden dus daarom verder gegaan met Quatrac. Gisteren nog eens gekeken ze slijten echt sneller, het ziet ernaar uit dat er vier nieuwe aan gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Net de ANWB test 2020 gelezen. Nu snap ik het helemaal niet meer.
Er wordt weinig aandacht besteedt aan het idee dat je in Nederland niet van te voren weet wat het gaat worden. Vorst in maart of warm weer in december.
Rijdt je 's ochtend na nachtvorst weg op zomerbanden of 's middags naar huis in het zonnetje op winterbanden?

In het algemeen: de Quatrac staat als verbruik efficiëntie niet zo gunstig(D). Ik rijdt 1:20 tot 22 op diesel(wel rustig aan). Op de Quatrac lite ieder dag snelweg 130 km+ was het 1:19.
In tegenstelling tot wat er in tests en op labels te vinden is; ik ben tevreden over de rijprestaties maar juist niet over de slijtage van de Q5. Het geluidsniveau lijkt ook hoger dan de lite, zeker nu ze wat ingesleten zijn.

Heeft iemand ervaringen met de vierzeizoenenbanden van BF Goodrich? Volgens het label gunstig qua verbruik en geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Houd er rekening mee dat er per 1 mei nieuwe labels zijn, net zoals een A+++++ koelkast nu B of C is geworden is er bij de banden ook het een en ander veranderd.
Om het nog ingewikkelder te maken: Sommige shops genereren die labels zelf met data van de leverancier. Die data betreft al nieuwe labels, de gegenereerde afbeelding niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Surfari schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:13:
Net de ANWB test 2020 gelezen. Nu snap ik het helemaal niet meer.
Er wordt weinig aandacht besteedt aan het idee dat je in Nederland niet van te voren weet wat het gaat worden. Vorst in maart of warm weer in december.
Rijdt je 's ochtend na nachtvorst weg op zomerbanden of 's middags naar huis in het zonnetje op winterbanden?

In het algemeen: de Quatrac staat als verbruik efficiëntie niet zo gunstig(D). Ik rijdt 1:20 tot 22 op diesel(wel rustig aan). Op de Quatrac lite ieder dag snelweg 130 km+ was het 1:19.
In tegenstelling tot wat er in tests en op labels te vinden is; ik ben tevreden over de rijprestaties maar juist niet over de slijtage van de Q5. Het geluidsniveau lijkt ook hoger dan de lite, zeker nu ze wat ingesleten zijn.

Heeft iemand ervaringen met de vierzeizoenenbanden van BF Goodrich? Volgens het label gunstig qua verbruik en geluid.
Surfari schreef op zondag 9 mei 2021 @ 14:36:
Besef je wel dat het voor jou omstandigheden is.
Auto, bandenmaat, rijgedrag, en weersomstandigheden.
Verder zijn de verschillen niet zo groot tussen de zgn betere merken. De een heeft wat beter sneeuwgedrag, de ander op nat wegdek. En niet iedereen merkt het verschil onder zijn of haar omstandigheden.
Je ervaring is dan goed, maar neemt niet weg dat het voor iedere lezer zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Zo is dat. Omdat het o.a. over ervaringen met de banden gaat heb die zaken gereflecteerd. Er zijn nog meer verschillen en details te noemen maar dan wordt het erg persoonlijk en voertuig gerelateerd.
De nieuwe Quatrac is helaas niet verkrijgbaar voor m'n velgenmaat anders zou ik daarvoor gaan. De Q5 slijt bij mij kennelijk rap, rijden en remmen doet hij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Heb recent een andere auto gekocht, hier zitten 16" velgen onder. Banden zijn matig en verrassen mij bij nat wegdek, dus tijd voor wat nieuws.

Nu sta ik voor de keuze:
4x zomerbanden 195/50/16 en komende winter 2x nieuwe winterbanden 175/65/14 (heb nog setje op velg liggen met 2x Quatrac5 en 2 versleten zomerbanden)
4x Quatrac 195/50/16

Ik ken de Quatracs alleen op hoge wangen (185/65/15 en 175/65/14), hoe rijdne die dingen op wat plattere maten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-04 15:52

Wok

Dakloos...

_JGC_ schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:06:
Heb recent een andere auto gekocht, hier zitten 16" velgen onder. Banden zijn matig en verrassen mij bij nat wegdek, dus tijd voor wat nieuws.

Nu sta ik voor de keuze:
4x zomerbanden 195/50/16 en komende winter 2x nieuwe winterbanden 175/65/14 (heb nog setje op velg liggen met 2x Quatrac5 en 2 versleten zomerbanden)
4x Quatrac 195/50/16

Ik ken de Quatracs alleen op hoge wangen (185/65/15 en 175/65/14), hoe rijdne die dingen op wat plattere maten?
Ik had ze tot voor kort onder mijn '07 Volvo S60 (225/40R18) en ik ben er zeer over te spreken; met name qua grip en handling op nat wegdek en sneeuw. Enige aparte was wel dat de beide voorbanden na drie, vier jaar ineens gigantische droogtescheuren (tot op het canvas!) aan de binnenkant(!) hadden. Nu kan dat wellicht veroorzaakt zijn door een vorige eigenaar (de velgen waar ze op lagen waren ook echt vol-le-dig afgebeerd qua stoeprandschade; banden waren vrij recent toen ik de auto kocht), maar het is iets om in het achterhoofd te houden.

Ik denk dat ik straks gewoon weer twee nieuwe Quatracs om die velgen ga leggen en dat ik dan de Quatracs als winterbanden ga gebruiken. Heb nu een andere set 18" onder de auto waarop ik een paar maanden geleden een setje Dunlop Sportmaxx RT2 heb laten leggen.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Er liggen nu achter Conti PremiumContact 2 van 2016 om, voor liggen een voor mij onbekend merk van 2017 om. Achter is op zich nog redelijk, maar ik heb afgelopen weekend rechtsachter opgepompt van 1 bar naar 2,5 bar dus ik vermoed dat die lek is, vandaar de wens om 4x nieuw.

Alternatief is de velgen verkopen en gewoon op het 14" staal gaan rijden, maar deze auto oogt best leuk met die 16" Ouragan velgen.

Nadeel van 195 breed op Ouragans is wel dat de banden licht opgetrokken worden. Hoort eigenlijk 205/45/16 om, maar ik zit niet te wachten op 205 breed met een 1.4HDI van 1010kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Beetje warm buiten om nu over winterbanden na te denken, maar ik wil misschien andere velgen onder m'n auto en zit er aan te denken om er dan 4-seizoenbanden om te leggen, maar ben nog niet helemaal zeker vanwege alle doemverhalen op internet. Het is lastig om genuanceerde resultaten te zoeken.

Autoweek meldt bijvoorbeeld:
De vierseizoenenband excelleert nergens, maar zit op droog en nat wegdek vlak achter de zomerband, en onder winterse omstandigheden doe hij bijna niet onder voor de winterband. Dit gaat zeker op voor de testwinnaars. Vorig jaar konden we 2 banden de hoogste waardering geven, dit jaar zijn er zelfs 5 die het oordeel 'zeer goed' ontvangen.
ANWB is echter een stuk negatiever:
Van de zeven nu geteste allseasonbanden komt geen enkele band verder dan een eindoordeel van 2 sterren (matig).
Bij mijn vorige auto's had ik altijd een set met zomer- en een set met winterbanden. Echt de noodzaak van winterbanden heb ik nooit gevoeld. Het voelde een beetje overbodig als de temperatuur in december weer eens 15 graden was. We rijden maar 15k per jaar en met een beetje aanpassen van rijstijl kom je al een heel eind. Winterbanden hebben ook hun beperkingen in gladheid. Bij gladheid test ik vaak even hoe lang de remweg is, om even een gevoel te krijgen. Ben verder ook niet bang voor de limieten, maar het moet natuurlijk wel veilig blijven.

Afgelopen jaar zouden we op wintersport gaan (ging niet door vanwege Corona) en komend jaar is nog niet zeker of we gaan. Misschien naar Itter (noordzijde SkiWelt), volgens mij moet dat redelijk bereikbaar zijn (geen bergpassen ofzo).

Je zou zeggen: een goede reden dus om voor vierseizoenbanden te gaan. Ik ben echter bang dat ik dan 's zomers een dwijl van een auto rij... Iemand een mening hierover?

Zou dan overigen om 225/45R18 gaan. Als ik dan ook RunFlat als eis neem, krijg ik 3 resultaten. De Pirelli Cinturato P7 All Season, De GoodYear Vector 4Seasons G2, en de Pirelli Cinturato All Seasons SF2. Van die P7 zie ik overigens een mooi setje te koop staan voor een leuke prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 12-07-2021 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:53:
Je zou zeggen: een goede reden dus om voor vierseizoenbanden te gaan. Ik ben echter band dat ik dan 's zomers een dwijl van een auto rij... Iemand een mening hierover?
Ben een stuk minder gaan rijden (van 80k/jaar naar 13k per jaar) en vond het 2x wisselen per jaar de moeite niet meer waard. De zomerbanden waren toch aan vervanging toe, dus er liggen nu Michelin CrossClimates op (195/65R15) - dus kleiner dan in de ANWB test die jij aanhaalt en die maat die jij zoekt. Edoch:

Merk eigenlijk geen enkel verschil met de Michelin zomerbanden die er hiervoor op lagen - behalve dat ze een stuk stiller zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-04 09:48

mrc4nl

Procrastinatie expert

het is officeel herfst. we kunnen weer los :P
en een video om het af te trappen:

ora et labora

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik heb een andere auto waardoor ik grotere velgen nodig heb, maar ik ga die investering toch niet meer maken. Mijn vorige set amper gebruikt. Nog dik in het profiel, maar liggen gewoon uit te drogen in mijn schuur.

Ik blijf er bij dat goeie A-merk zomerbanden in NL meer dan goed zijn.

Als ik er mee op wintersport ga, huur ik wel een setje.

[ Voor 11% gewijzigd door Tusk op 30-09-2021 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou, van het voorjaar heb ik dus van die Michelin CrossClimate+ eronder gegooid, nu eens kijken hoe die het doen in het herfst- en winterweer. In de zomer en bij regen bevallen ze vooralsnog prima, heb geen gevoel gehad van verminderde grip. Nu heb ik de meest extreme situaties nog niet meegemaakt, zoals een noodstop of maximale bochtensnelheid testen maar dat houd ik graag zo. :D

Wat mij wel op valt is dat in tegenstelling tot de marketingverhalen ik ze alles behalve stil zou noemen. Ja als je strak rechtdoor rijdt op de CC, op een volledig droge en schone weg, dan zijn ze lekker stil. Bij snelheidswisselingen of bochten zijn ze heel duidelijk hoorbaar, veel duidelijker dan alle andere banden die ik hiervoor gehad heb waaronder winterbanden. Het voordeel is wel dat ze niet zo irritant 'zingen' zoals mijn winterbanden voorheen deden in de bebouwde kom.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
mrc4nl schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:17:
het is officeel herfst. we kunnen weer los :P
en een video om het af te trappen:
[YouTube: 9 of the BEST All Season Tyres for 2021 - Tested and Reviewed]
Ik ben blij met m'n Vredestein Quatrac. Sneeuwperformance is voor mij niet belangrijk en is nog altijd mijlen beter dan een zomerband :)

Ook leuk dat hij tips geeft voor eigen weging in de eindscore. Mooie video.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:49
Sinds zaterdag op de Model 3 LR AWD de Continental WinterContact TS870P (met extra load rating) gemonteerd (in de standaard maat 235/45/R18)

Afrol/rijgeluid in de auto is rustiger/stiller tov de zomerband (Michelin Pilot Sport 4S).

Wel even langdurig bezig geweest de TPMS de velgen te laten zien, maar dat eas uiteindelijk gelukt. Profieldiepte nieuw was op alle banden 9 mm.
Laat het nu maar winteren…

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 28-11-2021 18:51 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:05
Voor mijn Golf 7.5 had ik nog geen winterbanden. Ik heb daarom bij Profile stalen velgen met Continental WinterContact TS 870's gekocht. Daar hebben ze ook netjes de TPMS-sensoren in de wielen gezet. Tot nu toe erg blij me deze set. Voelt toch een stuk veiliger op de weg, en mijn gepolijste zomer set blijft nu netjes.
Ja echt man, ik hoop nu dus dat het ijskoud gaat worden, geen centje pijn. Elfstedentocht koud.
Tusk schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:02:
Ik blijf er bij dat goeie A-merk zomerbanden in NL meer dan goed zijn.
Ja eens, zo lang je niet met een dik pak op de weg gaat rijden wel.

[ Voor 45% gewijzigd door ZesBarkiePK op 30-11-2021 19:19 ]

LG OLED C2 65" | Playstation 5 Pro LE | Nintendo Switch OLED | Sonos Arc Ultra Sub 4 | 2x Sonos Five Sub Gen 3 | Philips PureProtect Pro 4200 | VW Golf MK 7.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pirelli Scorpion Winter MO 235/60/18 103H(tot 210km)
Rij toch niet hard met dit weer. Zijn nog best stil voor onder GLE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 23-04 15:49

Wailing_Banshee

You're Next

ZesBarkiePK schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:08:
Voor mijn Golf 7.5 had ik nog geen winterbanden. Ik heb daarom bij Profile stalen velgen met Continental WinterContact TS 870's gekocht. Daar hebben ze ook netjes de TPMS-sensoren in de wielen gezet. Tot nu toe erg blij me deze set. Voelt toch een stuk veiliger op de weg, en mijn gepolijste zomer set blijft nu netjes.
Wij gaan het nog een jaar uitstellen...
Ik denk dat ik deze winter ook nog steeds niet welkom ben op kantoor, dus als het gaat sneeuwen ga ik de weg dan sowieso niet op. Als het weer een "normale" winter was geweest, hadden er al winterbanden onder de auto gelegen. Al is het alleen maar omdat ik liever stalen velgen eronder heb liggen in de winter ipv licht metalen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:19
Hackus schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:02:
Pirelli Scorpion Winter MO 235/60/18 103H(tot 210km)
Rij toch niet hard met dit weer. Zijn nog best stil voor onder GLE.
Dit staat op de site van de ANWB, om mee te nemen in je overweging:
Mijn auto is voorzien met banden met de snelheidscodering H, dat staat voor een maximum snelheid van 210 km/u. Een T-band (tot 190 km/u) is veel goedkoper. Klopt het dat dit in Duitsland wel eens een probleem kan zijn?

Voor winterbanden geldt dat een band mag worden gemonteerd waarvan de maximaal toelaatbare snelheid lager is dan de hoogst haalbare snelheid van de auto. Maar voor Duitsland is het raadzaam dezelfde snelheidscodering te handhaven als bij zomerbanden. Wanneer je bij winterbanden tóch kiest voor een T-band, ben je daar namelijk verplicht een sticker in het zichtveld van de bestuurder te plakken waar de beperkte maximumsnelheid van de banden op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:07
Zoals iedere winter heb ik de 4season banden er weer onder geschroefd (Goodyear Vector G3). In de zomer op zomerbanden en in de winter op 4seasons bevalt mij toch het beste in ons milde klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-04 16:18

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

@OosterF Zo heb ik dat de afgelopen jaren ook gedaan. Effectief rijdt je in NL toch vaker in de regen.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:45
ZesBarkiePK schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:08:
[...]
En zelfs dat kan een dag na de sneeuwbui op de meeste plekken zonder problemen. Meestal zijn de doorgaande wegen alleen de 1e dag echt glad en is daarna het meeste wel opgeruimd.

Maar ondanks dar ik de afgelopen jaren geen enkel probleem heb gehad met de zomerbanden doe ik nu hetzelfde als bovenstaande, en rijd nu op all-seasons. Maar dat is meer omdat die fijner rijden bij het regenachtige weer dat we hier vaak hebben en niet echt voor de sneeuw.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
OosterF schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:19:
Zoals iedere winter heb ik de 4season banden er weer onder geschroefd (Goodyear Vector G3). In de zomer op zomerbanden en in de winter op 4seasons bevalt mij toch het beste in ons milde klimaat.
Kan je dan toch niet beter winterbanden nemen als je al gaat wisselen? Ik hoor de laatste tijd alleen maar negatieve dingen over 4 season banden. Maaar misschien is dat omdat ze steeds populairder worden en de garages dat merken in hun omzet?

LG OLED C2 65" | Playstation 5 Pro LE | Nintendo Switch OLED | Sonos Arc Ultra Sub 4 | 2x Sonos Five Sub Gen 3 | Philips PureProtect Pro 4200 | VW Golf MK 7.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Joris748 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:16:
[...]

Dit staat op de site van de ANWB, om mee te nemen in je overweging:

[...]
Ik weet het, rij op Duits kenteken, en de banden zijn winterset van Mercedes origineel.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wailing_Banshee schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:32:
[...]

Wij gaan het nog een jaar uitstellen...

[...]

Ik denk dat ik deze winter ook nog steeds niet welkom ben op kantoor, dus als het gaat sneeuwen ga ik de weg dan sowieso niet op. Als het weer een "normale" winter was geweest, hadden er al winterbanden onder de auto gelegen. Al is het alleen maar omdat ik liever stalen velgen eronder heb liggen in de winter ipv licht metalen...
Als je niet in winterse omstandigheden rijdt, zijn winterbanden nutteloos. ;)

verder is de verwachting dat het een zelfde winter wordt als afgelopen jaar, of nog iets 'Strenger' volgens Piet Paulusma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hackus schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:36:
[...]

Als je niet in winterse omstandigheden rijdt, zijn winterbanden nutteloos. ;)

verder is de verwachting dat het een zelfde winter wordt als afgelopen jaar, of nog iets 'Strenger' volgens Piet Paulusma.
Tot en met de winter van 2019/2020 reden we dagelijks, ook in winterse omstandigheden. Maar aan het eind van die winter (31 januari 2020) hebben we een nieuwe auto gekocht (zonder winterbanden) en sindsdien werken we thuis... Dus hebben we vorige winter besloten om nog geen winterbanden aan te schaffen, en idem deze winter. Misschien volgende winter wel weer (afhankelijk van de situatie...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:13

PauseBreak

derp!

Wailing_Banshee schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:42:
[...]

Tot en met de winter van 2019/2020 reden we dagelijks, ook in winterse omstandigheden. Maar aan het eind van die winter (31 januari 2020) hebben we een nieuwe auto gekocht (zonder winterbanden) en sindsdien werken we thuis... Dus hebben we vorige winter besloten om nog geen winterbanden aan te schaffen, en idem deze winter. Misschien volgende winter wel weer (afhankelijk van de situatie...)
Je kunt ook wisselen naar all seasons als je huidige zomerbanden op zijn. Scheelt je een bandenwissel en de huidige all seasons zijn erg goed.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ZesBarkiePK schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:54:
[...]

Kan je dan toch niet beter winterbanden nemen als je al gaat wisselen? Ik hoor de laatste tijd alleen maar negatieve dingen over 4 season banden. Maaar misschien is dat omdat ze steeds populairder worden en de garages dat merken in hun omzet?
4 seizoenen banden zijn in kou + regen over het algemeen het beste. En dat is het weer dat we hier het meeste hebben. Voor die paar dagen sneeuw zouden winterbanden weliswaar beter zijn, maar naar mijn idee weegt dat niet op tegen de vele dagen dat we een nat wegdek hebben.

Voornaamste reden om winterbanden te hebben is als je op wintersport gaat en dus b.v. Duitsland in moet.

[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 01-12-2021 09:55 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

PauseBreak schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:54:
[...]

Je kunt ook wisselen naar all seasons als je huidige zomerbanden op zijn. Scheelt je een bandenwissel en de huidige all seasons zijn erg goed.
ik wil geen all seasons. Als we de auto weer dagelijks gaan gebruiken in de winter, komen er gewoon weer winterbanden onder, met stalen velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
Wailing_Banshee schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:55:
[...]

ik wil geen all seasons. Als we de auto weer dagelijks gaan gebruiken in de winter, komen er gewoon weer winterbanden onder, met stalen velgen.
Daar ben ik dus ook voor gegaan. Wil niet voor verrassingen komen te staan, en de auto zonder zorgen kunnen pakken wanneer ik daar zin in heb.

Rij nu op Continental WinterContact TS 870's, die het ook in nat weer goed zouden moeten doen. Rijdt tot nu toe prima in ieder geval en vanavond volgende week gaan de temperaturen weer dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

redwing schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:54:
[...]

4 seizoenen banden zijn in kou + regen over het algemeen het beste. En dat is het weer dat we hier het meeste hebben. Voor die paar dagen sneeuw zouden winterbanden weliswaar beter zijn, maar naar mijn idee weegt dat niet op tegen de vele dagen dat we een nat wegdek hebben.

Voornaamste reden om winterbanden te hebben is als je op wintersport gaat en dus b.v. Duitsland in moet.
Als je de testuitslagen mag geloven zijn bijv. Goodyear Vector4Seasons Gen3 ook in echt winterse omstandigheden min of meer gelijkwaardig aan de referentiewinterband, dus daar hoef je het ook niet voor te laten. Wel zit je natuurlijk met je slijtage en dat je wel moet opletten of je nog voldoende profiel erop hebt liggen om lekker onbezorgd op wintersport te gaan.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
PauseBreak schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:25:
[...]

Als je de testuitslagen mag geloven zijn bijv. Goodyear Vector4Seasons Gen3 ook in echt winterse omstandigheden min of meer gelijkwaardig aan de referentiewinterband, dus daar hoef je het ook niet voor te laten. Wel zit je natuurlijk met je slijtage en dat je wel moet opletten of je nog voldoende profiel erop hebt liggen om lekker onbezorgd op wintersport te gaan.
Klopt, als je de testen vergelijkt met het weer in Nederland is in 95% van de gevallen de 4-seizoenenband beter. In die andere 5 procent doen ze het ook prima en zijn ze vergelijkbaar met een gemiddelde winterband. Als je een echt goede winterband hebt winnen die het wel.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PauseBreak schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:25:
[...]

Bij testen moet je ook kijken naar de afmeting van de banden. Het is niet zo dat een merk en type bij alle maten goed/hetzelfde presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Hackus schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:33:
[...]

Bij testen moet je ook kijken naar de afmeting van de banden. Het is niet zo dat een merk en type bij alle maten goed/hetzelfde presteert.
Klopt, en bij de meest verkochte bandenmaten gaat hetgeen je hebt geciteerd op. Ook niet zo heel vreemd, daar is het meeste geld te verdienen en gaat dus ook de meeste R&D geld naartoe.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
redwing schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:54:
[...]
En zelfs dan heb je ze niet perse nodig: er bestaat zowel in Duitsland en Oostenrijk geen plicht om winterbanden onder je auto te hebben. Net als dat sneeuwkettingen niet verplicht zijn in Oostenrijk voor auto's tot 3500kg.

Als de wegen sneeuw/ijsvrij etc zijn, dan mag je gewoon met de zomerbanden in de winter in Duitsland en ook Oostenrijk rijden. Pas als er echt sneeuw of ijs op de weg ligt, dus sprake van winterse weersomstandigheden.

Ik ga ervanuit dat niet iedereen die op wintersport gaat ergens bovenin de bergen verblijft direct aan de skipiste? Want dan zou je weleens sneeuwkettingen en minimaal vierseizoensbanden nodig hebben. Maar ik ben vlak voordat de pandemie begon in de winter nog in Beieren/Salzburger Land/Tsjechië geweest en enkel in Tsjechië, had ik echt profijt van mijn vierseizoensbanden.

Al moet je wel in je achterhoofd houden dat de vierseizoensbanden minimaal 4mm profiel dienen te hebben, want anders voldoen ze feitelijk niet meer als winterband. Wanneer het minder dan 4mm profiel is, dan worden de banden als zomerbanden beschouwd.

In Duitsland en Oostenrijk was geen sneeuw of ijs op de wegen te bekennen: nu raad ik het niet aan zonder vierseizoensbanden of winterbanden in de winter naar de Alpen te rijden, maar als je het weerbericht in de gaten houdt. Dan gaat het wel degelijk.

PS voor Salzburger Land heb ik deze handige site van de lokale overheid gevonden: daar wordt dagelijks aangegeven wat de weersomstandigheden zijn, maar ook op welke wegen een sneeuwketting plicht geldt.

[ Voor 7% gewijzigd door Weissbier op 02-12-2021 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Wailing_Banshee schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:32:
[...]

Ik denk dat ik deze winter ook nog steeds niet welkom ben op kantoor, dus als het gaat sneeuwen ga ik de weg dan sowieso niet op.
Eating my words...

Natuurlijk moest ik vandaag de weg op en kwam ik onderweg een hele flinke sneeuwbui tegen :p (moest even naar kantoor op wat op te halen...) Het bleef zelfs even liggen! Ik weet wel dat ik comfortabeler rijd met winterbanden dan zonder, onder die omstandigheden, al is het alleen maar psychologisch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Wailing_Banshee schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:25:
Ik weet wel dat ik comfortabeler rijd met winterbanden dan zonder, onder die omstandigheden, al is het alleen maar psychologisch...
Dit is meteen ook een groot gevaar. Er zijn ook bestuurders die dit een vals gevoel van veiligheid geeft, waardoor ze veel grotere risico's gaan nemen dan ze normaal zouden doen in die omstandigheden.

Harder rijden, inhalen etc...want ja.. 'ik heb toch winterbanden'.
Of gruwelijk bumperkleven bij mensen die niet datzelfde vertrouwen hebben in de sneeuw...

Met de komst van SUV's is dat nog erger. Want ik heb toch 4x4 én winterbanden...En dan toch in de sloot belanden. Daar kan ik van genieten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Tusk schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:44:
[...]

Dit is meteen ook een groot gevaar. Er zijn ook bestuurders die dit een vals gevoel van veiligheid geeft, waardoor ze veel grotere risico's gaan nemen dan ze normaal zouden doen in die omstandigheden.

Of gruwelijk bumperkleven bij mensen die niet datzelfde vertrouwen hebben in de sneeuw...

Met de komst van SUV's is dat nog erger. Want ik heb toch 4x4 én winterbanden...En dan toch in de sloot belanden. Daar kan ik van genieten >:)
Dit was in januari wel weer goed te zien idd.

Ik heb nu 6 jaar zonder winterbanden gereden. En het is ook wel te doen met sneeuw, mits je de rijstijl maar aanpast. In januari ben ik gewoon een uur eerder weg gegaan. Rond Heerenveen lag gewoon veel sneeuw. In verhouding was het lekker rustig op de weg, maar er is dan altijd wel iemand die toch haast heeft, en meent dat ie sneller moet of kan rijden dan het overige verkeer. En gewoon geen afstand houdt. Totdat diegene zelf een slinger maakt. Dan kan het ineens wel rustig aan ;) .

Mijn zomerbanden hebben nog meer dan voldoende profiel, maar onder koude, natte en winterse omstandigheden, presteren ze toch een stuk minder dan in het voorjaar en zomer. Voorheen, 's winters wel altijd met met winterbanden of all seasons gereden. Ik vond dat verschil ook altijd wel goed merkbaar.

Ik heb dus afgelopen weekend nog een paar originele stalen velgen opgeknapt, die ik nog had liggen en de Bridgestone Blizzak's zijn onderweg.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
[...]

Je hebt wel gelijk hoor. Ik haat het om te zeggen, maar merk dat bij mezelf ook.

[ Voor 4% gewijzigd door ZesBarkiePK op 02-12-2021 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Weissbier schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:53:
[...]

En zelfs dan heb je ze niet perse nodig: er bestaat zowel in Duitsland en Oostenrijk geen plicht om winterbanden onder je auto te hebben. Net als dat sneeuwkettingen niet verplicht zijn in Oostenrijk voor auto's tot 3500kg.

Als de wegen sneeuw/ijsvrij etc zijn, dan mag je gewoon met de zomerbanden in de winter in Duitsland en ook Oostenrijk rijden. Pas als er echt sneeuw of ijs op de weg ligt, dus sprake van winterse weersomstandigheden.
Onder winterse omstandigheden zijn winterbanden verplicht in Oostenrijk tussen 1 november en 15 april, als er overal sneeuw ligt maar de wegen zijn schoongemaakt dan zijn dat nog steeds winterse omstandigheden.
Dat geldt soortgelijk voor Duitsland tussen oktober en april. Alleen in Duitsland (maar eigenlijk de meeste landen die winterbanden eisen onder winterse omstandigheden) krijg je als je zonder rijdt bij een ongeluk dan de "schuld", in Oostenrijk krijg je gewoon een dikke prent, ook al rij je perfect.

Volgens mij denken alleen Nederlanders dat een schone weg bij -10 niet valt onder winterse omstandigheden. :X
Niet winters is zo`n beetje vanaf 1-2 graad wegtemperatuur boven nul.
Maar vorst aan de grond met een druilerige regen op een schone weg geeft gewoon bevriezings/ijzelgevaar.

En vergeet bij de verplichte winterse uitrusting van je auto de koel- en ruitensproeier-vloeistof en goede ruitenwissers niet.
Niets vervelender dan dat je niet rijdt vanwege winterse omstandigheden icm zomerbanden en dat de vriesdoppen uit je blok geduwd worden, of je ruitensproeierinstallatie kapotvriest.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 02-12-2021 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Toen ik m'n rijbewijs nog geen een half jaar had (heb hem pas na m'n 30e gehaald), ging ik met winterse omstandigheden de weg op (zondagsmorgen, tussen 4 en 5, het had net gesneeuwd, maar natuurlijk nog niet geschoven etc). Op de ring van Assen ging dat nog wel (hoewel ik door rood was gegaan als dat stoplicht niet op groen was gesprongen, omdat de auto niet echt op de remmen reageerde, tenminste niet zoals je dat normaal had verwacht) maar toen ik op dat landweggetje op het platteland van Drenthe reed, gleed ik gewoon door de bocht (gelukkig hadden we dat wel besproken met de rijles en wist ik wat ik wel en absoluut niet moest doen!). Dus ik ben eigenlijk al vanaf de eerste winter dat ik m'n rijbewijs had al voorzichtig in bochten als het glad is (en dat is sowieso heel handig als je op het platteland woont, want de wegen zijn hier ook in de herfst, voorjaar en zomer soms spekglad!)

Pagina: 1 ... 19 ... 24 Laatste