*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
Neem mijn auto als voorbeeld, een met schroefset verlaagde MINI Coooper S JCW op 18" 215/40R18 Michelin Pilost Sport 4 banden. Die wagen is "vrij" stug en heeft weinig last heeft van zijdelingse rol. In die hoedanigheid heeft zo'n soort auto bij de Nederlandse winterse omstandigheden veel meer baat bij winterbanden.Dergelijke hardheid is nadelig bij koud en nat weer.
Vergeet ook niet het verschil in ervaring en vertrouwen wat een dergelijke auto geeft in de zomer als alles op temperatuur is t.o.v. de winter. Dat verschil is bij een niet sportieve auto die eerder aan de grenzen van grip zit veel kleiner. Een dergelijke auto zal ook veel geleidelijker aankondigen dat niet harder kan. Het karakter van de auto zou ik zeker mede laten bepalen welke keuzes je maakt.
Grappig, ik ervaar het precies andersom. De zijdelingse grip in het nat is met mijn 225/40/18 (of 45?) Sport pilots een stuk beter dan dan mijn 16" winter Conti 860. Mijn Alfa is niet zo stug als jouw JCW, maar het is ook geen softe jongen.ConZito schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:47:
Neem mijn auto als voorbeeld, een met schroefset verlaagde MINI Coooper S JCW op 18" 215/40R18 Michelin Pilost Sport 4 banden. Die wagen is "vrij" stug en heeft weinig last heeft van zijdelingse rol. In die hoedanigheid heeft zo'n soort auto bij de Nederlandse winterse omstandigheden veel meer baat bij winterbanden.Dergelijke hardheid is nadelig bij koud en nat weer.
Gisteren toevallig nog even de grip op nat getest door in een bocht naar rechts van baan 3 naar 1 te sturen (binnenring, was geen verkeer verder) op zoek naar onderstuur.....maar ik bleef gewoon grip houden. Nee ik leg ze er alleen onder als ik de bergen in moet...of er moet echt een maand sneeuw liggen in Nederland
Ik bedoel echt de zijdelingse rol, de mate waarop een auto overhelt, niet zozeer de zijdelingse grip. De grip, zodra de banden op temperatuur zijn is nu nog enigzins acceptabel. Maar als daar regen bij komt en het is onder de 5 graden dan lijken die banden wel van beton. Alles wordt dan harder, de rubbers, de dempers. Tel daar weinig rol van de auto bij op en dan zorgt dat allemaal voor minder druk op de wielen en dus minder grip (simpele weergave). Bij wegrijden uit stilstand verlies ik snel grip en er zijn situaties bij stevig doorrijden dat de auto onvoorspelbaarder is. Zeker de achterkant van de auto is bij die omstandigheden "speels" en met voorwielaandrijving wil je dat niet. Gewichtsverdeling is natuurlijk niet optimaal en hij weegt "maar" 1250kg.Tusk schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:37:
[...]
Grappig, ik ervaar het precies andersom. De zijdelingse grip in het nat is met mijn 225/40/18 (of 45?) Sport pilots een stuk beter dan dan mijn 16" winter Conti 860. Mijn Alfa is niet zo stug als jouw JCW, maar het is ook geen softe jongen.
Gisteren toevallig nog even de grip op nat getest door in een bocht naar rechts van baan 3 naar 1 te sturen (binnenring, was geen verkeer verder) op zoek naar onderstuur.....maar ik bleef gewoon grip houden. Nee ik leg ze er alleen onder als ik de bergen in moet...of er moet echt een maand sneeuw liggen in Nederland
Dat gezegd hebbende, heb ik geen winterbanden, maar dat is ook omdat ik elke dag op de scooter naar werk ga
Interessant. Vorige week had ik kermis op het dashboard, met te lage bandenspanning. Visueel NIETS te zien aan de banden, leken goed op spanning. Ik lees regelmatig van bandensensors die overgevoelig zijn, dus liet dit eerst begaan. Toch maar eens spanning opgemeten: 1,6 Bar! DOT-code wees uit 2013, zelfde leeftijd als die van jou. En ook gebrek aan grip, met 249 pkjgj82 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:56:
[...]
Dat is fors... Wat is de DOT-code?
Ter info: ik heb m'n bij de auto gekregen (originele?) winterbanden maar eens rap vervangen toen ik zag dat ze uit 2013 kwamen... Net zo oud als de auto en knetterhard. Die sleten niet meer en hadden ook geen grip zodra 215 dieselpaarden los gingen..geheel ongeschikt voor wat voor omstandigheden dan ook...
Conclusie: vooral met oudere banden is het belangrijk bandenspanning te meten aan de pomp.
@disbehave ik zou gewoon hoogwaardige zomerbanden pakken. Betere rij-eigenschappen in 95% van de tijd, ook in winter. Vergeet ook opslag- en wisselkosten niet - en de twee extra garage-afspraken per jaar. Voorwaarde is wel dat je enigszins flexibel bent met de weg op gaan i.g.v. sneeuw. (Een paar jaar terug heb ik met 305mm breed zomerrubber de file aangevoerd op de A10 in die beruchte sneeuw-spits... )
Thanks, ik heb dit nu ook gedaan. 19" Michelin Pilot Sport 4 besteld, die hebben ook goede prestaties in de regen. Ik werk maar 1 of 2 dagen op locatie en die dagen zijn flexibel.desmond schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:45:
[...]
Interessant. Vorige week had ik kermis op het dashboard, met te lage bandenspanning. Visueel NIETS te zien aan de banden, leken goed op spanning. Ik lees regelmatig van bandensensors die overgevoelig zijn, dus liet dit eerst begaan. Toch maar eens spanning opgemeten: 1,6 Bar! DOT-code wees uit 2013, zelfde leeftijd als die van jou. En ook gebrek aan grip, met 249 pk![]()
Conclusie: vooral met oudere banden is het belangrijk bandenspanning te meten aan de pomp.
@disbehave ik zou gewoon hoogwaardige zomerbanden pakken. Betere rij-eigenschappen in 95% van de tijd, ook in winter. Vergeet ook opslag- en wisselkosten niet - en de twee extra garage-afspraken per jaar. Voorwaarde is wel dat je enigszins flexibel bent met de weg op gaan i.g.v. sneeuw. (Een paar jaar terug heb ik met 305mm breed zomerrubber de file aangevoerd op de A10 in die beruchte sneeuw-spits... )
Die 95% is het belangrijkste. In de regen functioneren goede zomerbanden vergelijkbaar met winterbanden. In ijs-sneeuw zijn winterbanden beter, maar die dagen zijn beperkt. Op veel andere dagen zullen zomerbanden het beter doen.
Ik heb ook nog tests gelezen over all-season banden. Dat is een goed compromis voor 15-16 inch velgen, maar hoe groter de velg, hoe slechter het compromis. Bij 18-19" velgen heb je er weinig voordeel aan: in de zomer zijn ze een stuk slechter en in ijs-sneeuw amper beter dan winterbanden.
[ Voor 18% gewijzigd door disbehave op 14-12-2020 13:51 ]
205/55/16 of 215/65/16.
Er is ook een 235/55/17 test.
Er zit nogal een verschil in welke band beter is bij de verschillende maten.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |
Het is een beetje margewerk allemaal, maar ik zou lekker 215/65/16 aanhoudenPM_Petrol schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:37:
De winterbanden zijn volgend jaar bij mij aan vervanging toe. Nu zit ik te kijken naar de duitse ADAC bandentest. Maar de exacte maat die ik heb wordt niet getest. Ik heb 225/55/16. Naar welke maat kan ik het beste kijken in de test?
205/55/16 of 215/65/16.
PSN & XBL: Denkoyugo
Voor de zomer: GoodYear EfficientGrip Performance (+- E60,- p/bnd)
[ Voor 41% gewijzigd door Hackus op 15-12-2020 12:50 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Met zulke km's, lekker allseasons doen.YRH schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:44:
Ik ben ook opzoek naar nieuwe winterbanden, heb nu alleen slechte kwaliteit zomerbandjes die onder mijn auto zaten bij de koop. Gaat om 185/65/15, nu zie ik ook all season banden voorbij komen maar daar lees ik hele wisselende verhalen over. Wat zou jullie advies zijn in deze, nu winterbandjes en van de zomer kijken voor betere kwaliteit zomerbanden of all season banden? Ik rij ongeveer 6/7k km per jaar.
Goodyear allseasons
Michelin crossclimate
Vredestein quadrac
Allemaal goede banden in die maten.
Ik heb Michelin CrossClimate+ en Vredestein Quatrac5 gereden onder een 207SW met 185/65/15, waren beide absoluut geen slechte banden. De quatracs alleen niet heel lang gereden, in april bij de APK gemonteerd, in juli de motor in de soep gelopen. De Michelins heb ik 2 sets van opgereden zonder klachten.Denko schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:29:
[...]
Met zulke km's, lekker allseasons doen.
Goodyear allseasons
Michelin crossclimate
Vredestein quadrac
Als je een band uit de top 3 pakt zal je wel goed zitten: het zal echt geen dag en nacht verschil zijn.PM_Petrol schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:37:
De winterbanden zijn volgend jaar bij mij aan vervanging toe. Nu zit ik te kijken naar de duitse ADAC bandentest. Maar de exacte maat die ik heb wordt niet getest. Ik heb 225/55/16. Naar welke maat kan ik het beste kijken in de test?
205/55/16 of 215/65/16.
Bovendien is het nogal afhankelijk van de auto en bestuurder wat de uber-beste-combo is.
Zijn er nog voor/nadelen bij de banden die je noemt of zijn ze allemaal redelijk gelijk?Denko schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:29:
[...]
Met zulke km's, lekker allseasons doen.
Goodyear allseasons
Michelin crossclimate
Vredestein quadrac
Het maakt allemaal niet zo heel veel uit tussen die 3. Vooral met 6 a 7K per jaar. Ze zijn allemaal eerder uitgedroogd dan dat ze op zijn. Ze zullen alle 3 voor de gemiddelde auto in nederlandse winters meer dan voldoende zijnYRH schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:48:
[...]
Zijn er nog voor/nadelen bij de banden die je noemt of zijn ze allemaal redelijk gelijk?
Nokian Weatherproof 185/65 R15 92 H a E 55,- p/band is een prima AS band.YRH schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:48:
[...]
Zijn er nog voor/nadelen bij de banden die je noemt of zijn ze allemaal redelijk gelijk?
(had niet gelezen dat je maar 6-7dkm rijdt)
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Echter draai ik ze er voor die 5 dagen niet onder
Safest journey is one that isn't made at all
Overigens zijn mijn winterbanden er niet af geweest. Sinds het begin van corona heb ik misschien 3000km gereden.
Deze winter is de eerste winter dat wij geen winterbanden hebbenTusk schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:57:
Zo mensen, na 2 jaar wachten is het dan eindelijk winterbandentijd! 5 dagen genieten voor de mensen met winterbanden[/sarcasme]
Echter draai ik ze er voor die 5 dagen niet onder![]()
Safest journey is one that isn't made at all
Maar zoals @TheBrut3 al zei, er is maar 1 dag sneeuw voorspeld (op zondag zelfs, waarbij zelfs het grootste deel van de mensen niet eens hoeft te werken) dus ik verwacht dat maandag de wegen weer schoon zullen zijn. Aangezien het als het goed is blijft vriezen zal het daarna ook niet heel veel gladder worden (dus geen sneeuw die smelt en weer opvriest en andere neerslag).
Even voor de duidelijkheid: ik neem nooit winterbanden vanwege de sneeuw, maar omdat het over het algemeen kouder en natter is en winterbanden rubber beter werkt in koudere omstandigheden.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Alleen vorig jaar waren ze al aan vervanging toe, dus dacht doe ik mooi deze winter. Maar ja, door Corona geen buitenlandse reizen dus laat maar.
En moet uitgerekend dit weekend voor werk in de avonduren aan de andere kant van het land zijn....

Ach, kan eventueel de 4x4 met winterbanden van m’n ouders lenen
Niet iedereen kan thuiswerkenTheBrut3 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:06:
5 dagen genieten? Volgens mij moet men thuiswerken. Dus ik moet al die dagen misschien 1x de weg op. En volgens mij gaat het alleen de 1e dag flink sneeuwen, dus 2 dagen later zijn de doorgaande wegen ook wel weer goed te doen.
Overigens zijn mijn winterbanden er niet af geweest. Sinds het begin van corona heb ik misschien 3000km gereden.

Ik kan thuiswerken maar ik vertik het eerlijk gezegd. Ik woon alleen, ben vrijgezel en ben herstellende van een depressie, deels veroorzaakt door de lockdown, dus ik ben al lang blij dat ik een half dagje (op doktersadvies, normaal werk ik 40 uur) op kantoor onder de mensen kan zijn.TheBrut3 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:06:
5 dagen genieten? Volgens mij moet men thuiswerken.
Je keuze zou juist precies andersom moeten zijnWailing_Banshee schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:20:
[...]
Even voor de duidelijkheid: ik neem nooit winterbanden vanwege de sneeuw, maar omdat het over het algemeen kouder en natter is en winterbanden rubber beter werkt in koudere omstandigheden.
Lekker makkelijke redenering. Vooral als er tussen jouw rijbaan en die sloot nog een fietspad ligt waar net iemand rijdt.FastFred schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:19:
Als ik de ene auto in de sloot schuif dan stap ik wel in de andere
Punctuality is the politeness of kings
Misschien dat de doorgaande (snel)wegen wel grotendeels sneeuwvrij zullen zijn, maar zodra je de afrit bent gepasseerd zal het op de binnenwegen een heel ander verhaal worden. Een sneeuwdek van meer dan 20 centimeter schuif je niet zomaar aan de kant.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:20:
[...]
Maar zoals @TheBrut3 al zei, er is maar 1 dag sneeuw voorspeld (op zondag zelfs, waarbij zelfs het grootste deel van de mensen niet eens hoeft te werken) dus ik verwacht dat maandag de wegen weer schoon zullen zijn. Aangezien het als het goed is blijft vriezen zal het daarna ook niet heel veel gladder worden (dus geen sneeuw die smelt en weer opvriest en andere neerslag).
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Voordeel is ook dat er een aantal boerderijen aan de dijk zitten waardoor ze hier best preventief strooien en schuiven (je wil niet zo'n Campina Friesland truck zien glijden).
Verder zie ik het wel, zondag dagje thuisblijven.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De komende dagen laat ik de auto gewoon staan (en de eventuele rit waar ik niet onderuit zou komen zou hooguit een paar km zijn en over drukke bestrooide wegen zijn, maar ik verwacht dat het niet nodig zal zijn)
dreamscape schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:44:
[...]
Lekker makkelijke redenering. Vooral als er tussen jouw rijbaan en die sloot nog een fietspad ligt waar net iemand rijdt.
het was een grapje

Ik hoef dit weekend niet weg. Maar voor een stukje veiligheidsgevoel toch gedaan. Is nog geen 45minuten werk.
En dat heb ik ervoor over.
Bovendien deze week 2x naar kantoor.
Net een stukje met de hond gelopen. Hier in Zeeland een dun laagje sneeuw. Met een ijs laag eronder.
De doorgaande wegen lagen er al redelijk bij.
Ik reed vanochtend zo op de koppeling de oprit af terwijl de buren met zomerbanden niet verder dan de stoep kwamen gewoon kansloos.
Ik heb nog iemand helpen duwen om de straat op te komen maar hij kwam niet ver.
Je ziet mensen flink gassen en met banden zonder grip dat wordt niks.
Ik heb ook twee of drie jaar voor Jan met de korte achternaam met winterbanden rondgereden, maar nu bewijzen ze hun nut.
Ik heb de winterbanden op zowel op mijn auto als op die van m'n vrouw twee maatjes smaller dan de relatief brede zomerbanden (zomerbanden zijn 195 op de Picanto een 225 op m'n golf).
De smallere winterbanden zorgen voor relatief veel grip in deze situaties.
Winterbanden helpen iets maar als je weet hoe je je moet gedragen bij gladheid kan je op zomerbanden ook prima vooruit hoor...
[ Voor 35% gewijzigd door FastFred op 07-02-2021 19:55 ]
Er is zeker grip. Heb geen moeite gehad met (rustig) wegkomen, verkeersdrempels etc. maar als ik ook maar een beetje snelheid bij rotondes etc probeerde te maken was het al lantaarnpalen ontwijken.
Heb vandaag ook bij mijn vader in zijn mercedes sprinter gereden met winterbanden (wie ook heel goed uit de testen kwamen voor sneeuw) en dat is wel een groot verschil. gewoon goed grip ook bij platgereden stukken weg. ja als je gek gaat doen gaat ie slippen.Natuurlijk is een volgeladen mercedes sprinter een heel andere auto dan een een compactclasse. je hebt veel meer kilo's op de banden.Maar ik was onder de indruk.
das niet veelFastFred schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:54:
@mb1 komt de sneeuw ook tot de knieën bij jou dan? Of woon je ergens onderaan Limbabwe waar een halve mm gevallen is?
[ Voor 14% gewijzigd door mrc4nl op 07-02-2021 20:01 ]
ora et labora
For the record: mijn vrouw werkt in de zorg. Dus code rood of niet, er zal gewerkt moeten worden.
[ Voor 3% gewijzigd door Arjan90 op 07-02-2021 20:02 ]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Midden van het land tussen Apeldoorn en Arnhem, buiten is het lastig te zeggen hoeveel sneeuw want er liggen veel sneeuwduinen.FastFred schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:54:
@mb1 komt de sneeuw ook tot de knieën bij jou dan? Of woon je ergens onderaan Limbabwe waar een halve mm gevallen is?
Winterbanden helpen iets maar als je weet hoe je je moet gedragen bij gladheid kan je op zomerbanden ook prima vooruit hoor...
Afgaande op onze tuintafel ligt er een cm of 12 sneeuw.
De Picanto is best laag en schoof het grootste gedeelte van onze rit vandaag met de voorspoiler als sneeuwschuiver door de sneeuw.
Ben vanochtend nog wat weggetjes opgeweest waar echt niet gestrooid en of geschoven wordt richting de Loenermarkt.
Maar waar je het het meeste verschil merkt is in het dorp waar klinkerwegen met verhoogde kruising zijn.
De kruisingen zijn dusdanig onoverzichtelijk dat je echt moet stoppen voor de kruising.
Allemaal aangereden sneeuw spekglad de auto's met zomerbanden moeten regelmatig geholpen worden.
Ik laat gewoon de koppeling opkomen en de auto gaat zonder wielspin het heuveltje op.
Ook een stuk snelweg (wisselpunt A15 naar de A27, in bocht en omhoog) maar matig schoon wegdek dus was toch wel blij met de 4seizoensbanden want ook ik had met de weinig Corona-kilometers geen bandenwissel gedaan als ik aparte zomer- en wintersets had..
[ Voor 27% gewijzigd door bombadil op 07-02-2021 20:46 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Idd, gewoon thuisblijven dan...[indien die keuze bestaat]FastFred schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:54:
[knip]
Winterbanden helpen iets maar als je weet hoe je je moet gedragen bij gladheid kan je op zomerbanden ook prima vooruit [de zithoek in] hoor...
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTube[ Voor 3% gewijzigd door hardware-lover op 07-02-2021 21:27 ]
Testing, one, two ...
Niet alleen in Limbabwe hoor. Ook in het noorden van het land ligt niet veel sneeuw.FastFred schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:54:
Helemaal mee eens. Als je soms ziet hoe mensen proberen weg te rijden op een glad wegdek... Dan helpen winterbanden ook niet echt.Winterbanden helpen iets maar als je weet hoe je je moet gedragen bij gladheid kan je op zomerbanden ook prima vooruit hoor...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Gelukkig komt de nieuwe volgende week. Het viel me nog mee qua grip.

Ik heb op die paar km dat ik heb moeten rijden weer genoeg gestuntel gezien. Vooral veel mensen die zich niet aanpassen aan de situatie

- op de koppeling het parkeervak uit
- door sneeuwduinen heen
- helling proefje in de sneeuw zelfs
En ik ben veilig op kantoor aangekomen, met mijn zomerbandjes, 14km.
De wijzen komen uit het Oosten!
Merk dat toch veel auto's vast komen midden op de weg zonder tractie. Als je ziet hoe weinig kracht duwen vergt om ze vooruit te helpen moeten die banden wel nagenoeg glad zijn.
Het is voor mij wel het uitzonderlijke moment dat winterbanden echt een enorme meerwaarde hebben en peins er niet over om met m'n eigen auto met zomerbanden de weg op te gaan als het niet noodzakelijk is. Gelukkig een andere auto met winterbanden op de oprit. Beide 4WD, dat is dan wel weer handig.
Moet maar even kijken of dit oude gebakje komende zomer nog door de APK komt, zo ja dan in het najaar voor ook maar een set Quatracs.
Maar ik zag vooral achter de sneeuwschuivers best wat mensen bumperkleven en dicht op elkaar rijden (wtf??).
Maar winterbanden schelen in dit weer natuurlijk wel heel veel, alleen komt dit weer zo weinig voor dat ik ook goed snap dat mensen niet meer voor 2 setjes banden gaan.
[removed]
Het wegkomen vanochtend was wel wat lastig, omdat er een flinke bult net voor de auto lag, maar voor de rest was het, met aangepast rijgedrag, goed te doen.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Oh dat is mooi om te weten, ik moet woensdag eigenlijk nog naar Eindhoven toe, 300km incl. retour. Ff afwachten nog of dat door gaatMaks schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:32:
Gisteren 100km met zomerbanden gereden (wel voornamelijk snelweg). Het is best wel goed te doen als je je aan de omstandigheden (en beperkingen van de banden) aanpast.
[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 08-02-2021 09:44 ]
Daarom heb ik ook een setje allseasons op de achterkant liggen, als de voorkant aan de beurt is gaan daar ook allseasons op. Was dat wisselen destijds wel zat en toen ik de allseason banden ontdekt heb op mijn vorige auto was ik om.redwing schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:38:
Belangrijkste is het aanpassen aan de situatie. De mensen die ik gisteren en vanmorgen problemen zag hebben, waren steevast bezig om met veel gas weg te proberen te komen. Dus een paar maar geduwd, maar ook bij een paar simpelweg ingestapt en de auto op de weg gezet zodat ze zelf verder konden rijden. En dat waren zowel auto's met als zonder winterbanden.
Maar winterbanden schelen in dit weer natuurlijk wel heel veel, alleen komt dit weer zo weinig voor dat ik ook goed snap dat mensen niet meer voor 2 setjes banden gaan.
Was vanmorgen op school even lastig om weg te komen omdat ik in een laag sneeuw stond met de auto, maar met beleid wegrijden doet een boel. Vanmorgen op de oprit had ik wat sneeuw geruimd maar kon ik met achteruitrijden en steken niet wegkomen (door slecht zicht naast spoor beland), dus toen maar gekeerd op opritten van mij en buurman, om vervolgens vooruit door het spoor te rijden die de buurman (op zomerbanden) door de bult sneeuw had gemaakt.
Toch blijf ik erbij dat de auto die ze krijgt ook hiervoor geschikt moeten zijn, en dan bedoel ik niet persé 4x4/AWD/4WD.
Toen ik hier begin 2016 aan kwam had ik een Kia Sportage (1e generatie) met 4x4.
Bij deze had ik zelfs met ingeschakeld 4x4 problemen door de sneeuw te komen met all-seasons.
zodra het bergop ging, gleed de auto zijwaarts en kwam zo tot twee keer aan toe in een grappel vast te zitten.
Cadillac STS FWD sla ik even over, deze kreeg al na 3 maanden motorschade (bekend probleem northstar motoren).
De Volvo S40... uitgerust met Vredestein all seasons was niet mee te rijden.
Auto had geen traction controll, dus zou je denken je kan wel de auto ''forceren'' om vooruit te komen.
Deze heb ik uiteindelijk 2 dagen later opgehaald nadat ik vast stond nadat de auto in een greppel gleed.
Sleepdienst begon er niet eens aan, deze gleed bijna zelf de greppel in doordat mijn auto vast stond als een anker en de vrachtwagen zijwaarts begon te glijden.
Nu een oude Mercedes W210 (E200) met achterwielaandrijving.
5 zakken a 30 kilo cement in de kofferbak voor meer asdruk. Nu echte Goodyear Winterbanden.
maar begin toch problemen met het rijdend over besneeuwde wegen
Waarom:
Auto is uitgerust met Traction control, niet uit te schakelen want is een 1e generatie W210 die nog geen knop hiervoor heeft.
Het is idem een automaat, zodra ik gas wou geven met glad ondergrond viel de gewoon uit (Traction control + vermindering van motorvermogen wat TC dus doet).
Na een uurtje speuren op internet erachter gekomen hoe deze TC toch is uit te schakelen en dit is eenvoudig door 2 pinnen te overbruggen onder de motorkap (grote ronde stekker - OBD).
2 pinnen verbonden, contact aan en motor starten.
TC staat uit maar ABS blijft wel gewoon aan.
Sindsdien gebruik ik elke keer als er een laag sneeuw is gevallen deze manier van overbruggen en rijd de oude W210 als een tank door het sneeuw (wat voorheen met TC onmogelijk was).
Waar nodig kan ik meer gas geven, en naast de automaat staat de versnellingsbak op stand W ipv S.
hier wat foto's van het sneeuw afgelopen jaar, verlaten wegen en verlaten auto's

dit is deel van de route die ik moet gaan om op de hoofdweg te komen (geen winterdienst)

En foto van de groene tank op wintersloffen

zolang de weg geen ijsbaan is geworden, en ik netjes aanpas aan de winterse omstandigheden met het rijden zie ik niet echt problemen glibbervrij door deze winter te komen.
enkel een groot nadeel is dat mijn kofferbak niet gebruikt kan worden voor boodschappen door die 5 zakken a 30 kilo cement
Want de omstandigheden zijn en blijven gelijk ?FastFred schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:44:
[...]
Oh dat is mooi om te weten, ik moet woensdag eigenlijk nog naar Eindhoven toe, 300km incl. retour. Ff afwachten nog of dat door gaat
Vanmorgen 50 minuten gedaan over mijn woon-werk verkeer ( normaal 20 )
Grootste deel is door de 'polder'
Daar is gisteren overdag ( en laatst rond 22u denk ik ) gestrooid en geveegd, maar was niets meer van te zien
Vooral de open vlaktes lag er ineens weer gewoon 20cm sneeuw op de rijbaan.
Ik kom 2 stoplichten tegen onderweg, en bij alle twee vonden mijn voorgangers ( werkbusjes
Onbegrijpelijk ...
Ik rij op gewone banden, met wat voorzichtigheid extra ( op tijd gas loslaten, en niet te snel rijden )
Eenmaal op de snelweg, leek het wel zomer na een korte regenbui ... asfalt perfect geveegd en begaanbaar
Nee, daarom blijf ik vandaag en morgen de provinciale wegen hier in de buurt goed in de gaten houden. Als die redelijk schoon zijn dan is de snelweg vaak ook wel goed te doen.FreshMaker schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:01:
Want de omstandigheden zijn en blijven gelijk ?
Vanmiddag naar huis doe ik over de provinciale weg, ben vanmorgen juist over de binnenwegen (60 zones) gereden, met de GoPro tegen de voorruit, omdat hier boven beweerd werd dat je met dit weer niet met zomerbanden van je plek komt.
En inderdaad, in plaats van een kwartiertje heb ik er 25 minuten over gedaan. Af en toe moest ik achteruit rijden tot het laatste kruispunt omdat er een auto van de andere kant kwam en er nog maar 1 sneeuwschuiver was geweest en je dus niet kon passeren...
[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 08-02-2021 10:11 ]
Ach, we zijn op GoT, korreltje zout erbij en doorFastFred schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:05:
[...]
Nee, daarom blijf ik vandaag en morgen de provinciale wegen hier in de buurt goed in de gaten houden. Als die redelijk schoon zijn dan is de snelweg vaak ook wel goed te doen.
Vanmiddag naar huis doe ik over de provinciale weg, ben vanmorgen juist over de binnenwegen (60 zones) gereden, met de GoPro tegen de voorruit, omdat hier boven beweerd werd dat je met dit weer niet met zomerbanden van je plek komt.
En inderdaad, in plaats van een kwartiertje heb ik er 25 minuten over gedaan.
Veel van bovenstaande hebben zoals gezegd al 5 jaar 'voor niets' dure winterbanden versleten, laat ze lekker genieten hiervan
Wat mij vooral opvalt ( op de weg ) is dat je de winterband-rijders er uit pikt, alsof ze een schild hebben gekregen om gewoon door te kachelen zonder consequenties.
Klopt, het is maar net hoe je er tegenaan kijkt en waar je heen moet. Zoals hierboven in Duitsland en heuvelop is er geen discussie over mogelijk dat je winterbanden nodig hebt. Maar hier in Nederland is het voor de meeste mensen echt een keuze.FreshMaker schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:10:
[...]
Ach, we zijn op GoT, korreltje zout erbij en door
Veel van bovenstaande hebben zoals gezegd al 5 jaar 'voor niets' dure winterbanden versleten, laat ze lekker genieten hiervan
Dat viel me ook op bij degene die hier net aan het eind van de straat de bocht niet haalde en een paaltje meenam (paaltje had gelukkig meer schade dan de autoWat mij vooral opvalt ( op de weg ) is dat je de winterband-rijders er uit pikt, alsof ze een schild hebben gekregen om gewoon door te kachelen zonder consequenties.
[removed]
Wel grappig, gisteren zag je toch mensen wegrijden, plankgas (vooral die leuke citybugs met lekkere dunne bandjes) en dan duimen dat ze de sneeuwduin op kwamen

OFFLINE enkele berichten geedit
Doe voorzichtig allemaal.
Ga je naar wintersport: tuurlijk winterbanden. voor de rest in NL alleen maar extra risico.
Dit is natuurlijk iets te makkelijk gesteld, tenminste, ik heb op de boordcomputer de temperatuur meestal onder de 10 graden gezien. Wat de temperatuur in de middag doet is voor velen niet relevant, omdat de auto dan vaak toch stil staat.Sniffels schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:21:
Winterbanden of zomerbanden, in de straten met aangedrukte sneeuw moet je sowieso belachelijk rustig rijden, als je 2 weken geleden je winterbanden had geinstalleerd en over 2 weken er weer af, dan is het redelijk ok gedaan. alles boven de 10graden is simelweg grip verlies, met je winterrubber dus langere remweg. die lui die in november gewisseld hebben hebben dus 4 maanden met extra risico gereden.
Ga je naar wintersport: tuurlijk winterbanden. voor de rest in NL alleen maar extra risico.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Een groot deel van het nog werkende volk zal toch echt een keer naar huis gaan / avonddiensten draaienThunderNet schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:28:
[...]
Dit is natuurlijk iets te makkelijk gesteld, tenminste, ik heb op de boordcomputer de temperatuur meestal onder de 10 graden gezien. Wat de temperatuur in de middag doet is voor velen niet relevant, omdat de auto dan vaak toch stil staat.
En daar heb ik net echt hele dikke lol mee gehad in de sneeuw om boodschappen te doen.
Zeker in de nog niet aangereden gedeeltes echt hele goede grip maar ook daar waar het meer slush danwel pakijs werd nog voldoende om veilig door te komen.
En op een volledig dichtgesneeuwd parkeerterrein (min 25+ centimeter) echt lachen met mijn zoontje
Hij kwam niet eens vast te zitten, ondanks dat het toch laag bij de grond ligt zo'n Starlet. Expres deze gepakt ondanks dat de 7-zitter Conti TS860's heeft, maar ook ABS, TC en ESP en dat is toch minder leuk met sneeuw
[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 08-02-2021 14:30 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Wij hebben met onze Starlet ook behoorlijk gelachen hoor, en dat met zomerbandjesHTT-Thalan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:27:
Op de 'reserve-auto' (1997 Starlet) heb ik (net weer gloednieuwe) Quatrac 5 zitten, ofwel een all-season band.
En daar heb ik net echt hele dikke lol mee gehad in de sneeuw om boodschappen te doen.
Zeker in de nog niet aangereden gedeeltes echt hele goede grip maar ook daar waar het meer slush danwel pakijs werd nog voldoende om veilig door te komen.
En op een volledig dichtgesneeuwd parkeerterrein (min 25+ centimeter) echt lachen met mijn zoontje.
Hij kwam niet eens vast te zitten, ondanks dat het toch laag bij de grond ligt zo'n Starlet. Expres deze gepakt ondanks dat de 7-zitter Conti TS860's heeft, maar ook ABS, TC en ESP en dat is toch minder leuk met sneeuw.
Liever dát dan dat het op het randje is, je wil een comfortabele 'safety' zone hebben waarbij de auto zich gewoon zo gedraagt als jij wilt. Als ze met het minste of geringste gaan schuiven ga ik geen 'lol' maken, dan is het risico op controle verliezen gewoon te groot.franssie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:52:
@HTT-Thalan ik heb ook quattrac 5 onder mijn V70 maar in de losse sneeuw deden die dingen het eigenlijk te goed om er lol mee te trappen. En dan helpt een electronische handrem ook niet echt mee natuurlijk.
@Wailing_Banshee ik zag iemand met een FWD Audi A4 die de bocht niet eens om kwam bij de supermarkt.
Heeft uiteindelijk moeten afdruipen en kon geen boodschappen doen
Wel strooitzoutFreshMaker schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:10:
[...]
Ach, we zijn op GoT, korreltje zout erbij en door
Wat mij vooral opvalt ( op de weg ) is dat je de winterband-rijders er uit pikt, alsof ze een schild hebben gekregen om gewoon door te kachelen zonder consequenties.
In Duitsland waar ik woon, is het verplicht. en winterbanden zijn niet duur.
(heb ook wel woning in NL) Wat velen niet in de gaten hebben, is dat de tijd van naar het werk gaan en naar huis, juist bij de koudere periode van de dag hoort. Veel zitten _zonder coronamaatregel_ van +- 8-17u op kantoor/werkplek. van +- Nov t/m Maart kun je beter met winterbanden rijden.
Ik bestrijdt het nut ook helemaal niet, maar stek vooral de draak met de groep leaserijders die zo nodig met hand en tand gaan verdedigen dat winterbanden zo fantastisch zijn ( in NL ) en dat de groep 'zomerbanden' levensgevaarlijk bezig is.
Ik en mijn ouders ( totaal zo'n 100j rijervaring ) hebben nog nooit op winterbanden gereden, en er is niemand verongelukt.
Ook nu weer, de 2 dagen dat er weer wat gladheid is, zijn vrijwel alle ongelukken door onvoorzichtig gedrag ( overmoedig ) en gebrek aan voertuigbeheersing / zelfbeheersing.
Ik zal niet zeggen dat het scheelt, maar de toon die sommigen aanslaan, roept het idee op, dat je 2x sneller door de bocht kan vlammen.
Als ik in deze periode naar DLD moest, leende ik de auto van een familielid, welke regelmatig aan die kant van de grens moest zijn, daar ga ik ( in mijn PL ) geen 15€/m x 5 jaar meer aan uitgeven.
( zelfs 2x, want 2 PL auto's voor de deur )
over de afgelopen 8j dat ik nu in de lease zit, zijn er welgeteld 4 dagen geweest waar je van kan zeggen 'het had handiger geweest om het wel te hebben'
Zou je zoals die familie hier, elk kwartaal toch wel in DLD rondrijden, is dat een heel andere berekening
Ik heb gisteren van zomer naar winter gewisseld en eindelijk eens heel duidelijk het verschil kunnen voelen, dat was gigantisch. Natuurlijk kan je met zomerbanden nog rijden maar er was overduidelijk veel minder grip, dus acceleren ging langzamer, de remweg was veel langer en bochten waren een behoorlijke partij geglibber, op zo'n 20-30 km/u max. Toen de winterbanden erop lagen kon er direct veel meer, moest ik bijna moeite doen om grip te verliezen. Ik heb nog twee andere auto's gewisseld en eentje daarvan, met AWD, was ook huilen om te rijden met zomerbanden maar een genot met winterbanden. Bijna gevaarlijk makkelijk zou ik zeggen, want het risico van zelfoverschatting loert inderdaad. Dus na met meerdere auto's op dezelfde dag met beide soorten banden gereden te hebben kan ik bevestigen dat winterbanden in deze omstandigheden overduidelijk nut hebben.
Mijn moeder heeft all-season banden (bergtop-driehoekje met sneeuwvlok, Quatrac Pro) en die vond ik maar marginaal beter dan zomerbanden, ik vond het nauwelijks beter rijden dan mijn eigen auto met zomerbanden. Dus in winterse situaties zijn ze volkomen waardeloos terwijl ze in de zomer ietsjes harder zullen slijten. Die kan ik dus afraden, alleen maar geldverspilling, dan kan je net zo goed op goede zomerbanden door blijven rijden omdat dat toch de banden zijn die je het grootste deel van het jaar nodig hebt.
Ik kan iedereen van harte winterbanden aanraden, en regelmatig een slipcursus (om de boel op peil te houden), dan leer je enigszins hoe je verschillende glijpartijen kan proberen te herstellen maar je leert vooral dat je in de eerste plaats al niet in die situaties terecht moet komen. Vooral onderstuur zal veel voorkomen en kan ontzettend makkelijk voor kromme ophanging zorgen als je op een stoeprand af gaat. Vrijwel iedereen probeert dat op de verkeerde manier te corrigeren, die ten eerste niet werkt en ten tweede de schade verergert.
Ik betaal mijn eigen auto en heb uit mijn leaseverleden wel degelijk veel winst gehad van (goede!) winterbanden (niet die goedkope zooi die sommige LeaseMij's erop willen hebben). Ik investeer dus ook voor mijn eigen voertuigen in goede banden. Het verschil (en dan vooral de remweg en bochtengedrag) is dag en nacht. Op ijs ben je nergens meer (met niks behalve spijkerbanden) maar het is echt de besparing niet waard om het niet te doen. Setje van 4 all-seasons kostte me nog geen 300 euro. Setje van 4 Conti TS860 (een van de best geteste winterbanden) op velg iets over de 400 euro en ik doe er al járen mee (wissel ze zelf, zo gebeurd).FreshMaker schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:35:
Ik bestrijdt het nut ook helemaal niet, maar stek vooral de draak met de groep leaserijders die zo nodig met hand en tand gaan verdedigen dat winterbanden zo fantastisch zijn ( in NL ) en dat de groep 'zomerbanden' levensgevaarlijk bezig is.
Een pure zomerband is met deze sneeuw nergens, maar toegegeven, die omstandigheden zijn er niet vaak in Nederland. Waar je wel verschil kan boeken met een goede all-weather of winterband is alles ertussenin. Nee, je moet de bocht niet om vlammen maar er zit wel degelijk veel meer veiligheidsmarge op zo'n band.Ik en mijn ouders ( totaal zo'n 100j rijervaring ) hebben nog nooit op winterbanden gereden, en er is niemand verongelukt.
Ook nu weer, de 2 dagen dat er weer wat gladheid is, zijn vrijwel alle ongelukken door onvoorzichtig gedrag ( overmoedig ) en gebrek aan voertuigbeheersing / zelfbeheersing.
Ik zal niet zeggen dat het scheelt, maar de toon die sommigen aanslaan, roept het idee op, dat je 2x sneller door de bocht kan vlammen.
Jij rekent blijkbaar prijs per kilometer, maar je doet het toch voor je veiligheid? Dat DLD het verplicht stelt betekent niet dat het hier niet slim zou zijn er rekening mee te houden. Ik heb vandaag weer gemerkt wat het verschil is tussen een nieuw voertuig met veilige electronica, maar zomerbanden (elke bocht is glijden of vastzitten en remweg hou maar op) of een ouder voertuig maar mét de juiste banden. Ik zou, als ik zou willen (en dat doen we niet uiteraard) gewoon de nominale snelheden aan kunnen houden hier in de buurt (30/50/70) zonder uit de bocht te vliegen of wat dan ook, zo goed rijdt het.Als ik in deze periode naar DLD moest, leende ik de auto van een familielid, welke regelmatig aan die kant van de grens moest zijn, daar ga ik ( in mijn PL ) geen 15€/m x 5 jaar meer aan uitgeven.
( zelfs 2x, want 2 PL auto's voor de deur )
over de afgelopen 8j dat ik nu in de lease zit, zijn er welgeteld 4 dagen geweest waar je van kan zeggen 'het had handiger geweest om het wel te hebben'
Zou je zoals die familie hier, elk kwartaal toch wel in DLD rondrijden, is dat een heel andere berekening
Ik heb ook jaren geroepen dat het verschil nauwelijks te merken is maar ik ben ondertussen 450k+ kilometers verder en heb mijn mening wel aangepast
Als je niet gaat rijden in winterse omstandigheden gebeuren er ook geen ongelukken natuurlijk. En als je slechts 10 km/u gaat kan er op zich ook niet heel veel mis. Alleen ben je dan behoorlijk inefficiënt en irritant bezig.FreshMaker schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:35:
Ik en mijn ouders ( totaal zo'n 100j rijervaring ) hebben nog nooit op winterbanden gereden, en er is niemand verongelukt.
Zeker waar, maar blijven rijden op zomerbanden gaat daar in ieder geval niets aan helpen voorkomen. De kans neemt gewoon af met winterbanden omdat je in meer situaties meer controle hebt, maar zodra je buiten de lijntjes kleurt gaat het in beide situaties mis. Dat kan je uiteindelijk alleen maar met rijcursussen oplossen. Dat andere mensen overmoedig rijden met winterbanden is geen reden voor jou om dan maar te zeggen dat je ze niet nodig hebt. Als je het vervolgens afschuift op onkunde/overschatting vind ik ironisch op het moment dat je zegt dat het wel prima is zonder.Ook nu weer, de 2 dagen dat er weer wat gladheid is, zijn vrijwel alle ongelukken door onvoorzichtig gedrag ( overmoedig ) en gebrek aan voertuigbeheersing / zelfbeheersing.
Dat is vaak wel zo. Niet dat dat een goed idee is...Ik zal niet zeggen dat het scheelt, maar de toon die sommigen aanslaan, roept het idee op, dat je 2x sneller door de bocht kan vlammen.
PL zal ongetwijfeld interessant zijn maar ik heb gewoon mijn eigen auto en dan is het al makkelijker. Een set banden kost mij 600 euro, of dat nou winter- of zomerbanden zijn, en ik heb daar een tweede set velgen voor. Op het moment dat ik op winterbanden rijd slijten mijn zomerbanden niet en vice versa, waardoor beide grofweg tweemaal zo lang meegaan en je qua kosten op de lange termijn eigenlijk alleen maar de extra set velgen hebt, en het wisselen als je dat niet zelf doet. Misschien is dat alsnog een optie voor je? Voor de omgerekend 900 euro moet je toch een fijne set wintersloffen kunnen krijgen inclusief stalen velgen.Als ik in deze periode naar DLD moest, leende ik de auto van een familielid, welke regelmatig aan die kant van de grens moest zijn, daar ga ik ( in mijn PL ) geen 15€/m x 5 jaar meer aan uitgeven.
Zie het als een soort verzekering. Je hebt hem bijna nooit nodig maar als dat een keer wel zo is ben je blij dat je hem hebt. Bij lage temperaturen helpen winterbanden al, ook al ligt er geen sneeuw. Alleen merk je dat misschien minder duidelijk dan nu er daadwerkelijk sneeuw ligt. Dus de periode dat ze nuttig zijn is wel langer dan dat je nu schetst. Maar veel mensen wisselen aan de hand van de kalender ipv de weersverwachting dus wordt er in de praktijk ook een behoorlijke tijd op verkeerde banden rondgereden.over de afgelopen 8j dat ik nu in de lease zit, zijn er welgeteld 4 dagen geweest waar je van kan zeggen 'het had handiger geweest om het wel te hebben'
Ik quote uit dit topic @thefox154, van 5 jaar geleden even:Bij lage temperaturen helpen winterbanden al, ook al ligt er geen sneeuw. Alleen merk je dat misschien minder duidelijk dan nu er daadwerkelijk sneeuw ligt. Dus de periode dat ze nuttig zijn is wel langer dan dat je nu schetst
Het is uiteraard afhankelijk van je situatie: hoeveel km's, locatie en flexibiliteit. De vorige keer met die plotselinge sneeuwbui kwam ik op de A10 het talud niet op met 305mm zomerrubber op de achterwielen. Nu blijf ik een dagje binnen.Bij een temperatuur onder de 7 graden tot circa het vriespunt presteren normale banden zeker op droog wek beter dan winterbanden. Dit is afgelopen jaren in diverse testen steeds duidelijk naar voren gekomen. De enige die 7 graden roepen zijn de banden boeren, in het kader wij van wc eend..... Want als ze vriezen als ijkpunt moeten nemen raken ze de helft van hun klanten kwijt, dit bekt veel lekkerder.toon volledige bericht
Om de anwb test bijv even te quoten:
'Het verhaal dat een winterband al beter presteert onder de temperatuurgrens van zeven graden Celsius wordt door deze test niet onderschreven. We ondervonden dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas voor een omslag zorgen. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs bij een temperatuur die enkele graden ónder nul ligt beter dan het winterrubber'.
Autobild was zelfs nog iets extremer in hun conclusie, vrij vertaald winterbanden zijn alleen bij Sneeuw en ijs op de weg in het voordeel op alle overige momenten is de normale band in het voordeel.
Je kan dit zelfs vrij makkelijk testen trek hem op de winterband maar eens goed weg van de rotonde en ze willen direct gaan glijden, de zomerband behoud gewoon zijn grip (moet je uiteraard wel met een beetje motor met wat koppel doen, niet met een c1 ofzo). Hoe meer vermogen je loslaat hoe duidelijker het wordt dat de winterbanden sneller hun grip verliezen. Heb het zelf gisteravond aan de lijve ondervonden het was circa 8 graden en na de wissel bij de garage moet je weer even op passen met veel koppel direct loslaten op de voorwielen.
Pas als er sneeuw, pap of wat dan ook op weg ligt komt de winterband in het voordeel. En ja die dagen kun je ongeveer op 10 vingers tellen de afgelopen jaren. Vorig jaar de privé auto niet eens gewisseld, de dag dat er een beetje natte sneeuw kwam wou ik wisselen en toen was het alweer over
Maar deze discussie is al 100-en malen gevoerd, pak het topic van vorig jaar en het jaar ervoor en daarvoor, etc er maar even bij.
Op exact dezelfde weg 2 jaar geleden met mijn Volvo S40 (FWD) op all-seasons de auto na een glijpartij moeten laten staan. Tijdens het teruglopen naar mijn woning veel auto's blijkbaar op puur winterband voorbij zien rijden en met het gemakje waar ik met de all-seasons met moeite door kwam.
Dat zet je toch wel aan het denken als ik eerlijk ben.
Nu met de benz met 5 zakken cement a 30 kilo de stuk in de kofferbak (voor asdruk) en puur winterbanden wel met lachend gemak door kunnen komen.
Uiteraard met uitgeschakeld traction control, omdat het zoveel motorvermogen afnam dat de motor gewoon uit is gevallen.

Ik heb nu de kleinste maat winterbanden onder de auto die voor mijn auto toegestaan zijn.franssie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:17:
@ExportZeeuw1985 Je kan ook gewoon smallere winterbanden nemen? Dan heb je dat gewicht niet nodig. De winter rallyauto's rijden ook op een soort van motorbandjes om de druk hoog te houden in de sneeuw en modder.
Als ik afwijk van de bandenmaat en er gebeurd iets door mijn of toedoen van derden ben ik ook aansprakelijk en misschien niet verzekeringtechnisch gedekt.
Ik kan natuurlijk banden onder doen die niet in het toeglaten vak staan maar mocht ik tijdens een controlle worden staandegehouden kan het zomaar zijn dat ik mijn auto kan laten staan.
Hier in Duitsland zijn ze wat betreft aanpassen van je auto best wel streng te noemen, en vaak moet ik na een aanpassing ook naar de keuring om het in mijn autopapieren in te laten dragen.
Wat betreft gewicht, dit is iets wat ik ervaren heb met de vrachtwagens waarmee ik reed.
leeg was het glippen en slippen, beladen kwam je als een tank door het sneeuw.
Dit pas ik dus ook toe aan mijn privéauto
Nouja mag mag.... Een winterband heeft weinig voordeel meer als het profiel onder de 4mm duikt (officieel mag je de band dan niet meer inzetten als winterband), maar net als met zomerbanden ben je pas strafbaar als er minder dan 1.6mm op zit.HTT-Thalan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:41:
@DataGhost winterbanden mag je maar tot iets van 3mm oprijden dus gaan wel korter mee helaas.
[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 08-02-2021 18:34 ]
Daardoor heb ik ook voor het eerst heel duidelijk zelf het verschil kunnen ervaren, en het is dus letterlijk het verschil tussen vast zitten op een vlak stuk en zonder problemen (maar rustig aan) kunnen rijden. Lange leve de Conti WinterContact

Is een beetje van hetzelfde niveau als 'mijn oom rookte als een ketter en die is ook 100 geworden' heFreshMaker schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:35:
Ik heb het niet getest maar op basis van mijn ervaring vandaag denk ik dat het verschil in deze omstandigheden nog wel groter is dan dat.Ik zal niet zeggen dat het scheelt, maar de toon die sommigen aanslaan, roept het idee op, dat je 2x sneller door de bocht kan vlammen.
[ Voor 26% gewijzigd door Cocytus op 08-02-2021 20:59 ]
Ben ik het niet helemaal mee eens. Want daarmee zorg je er wel voor dat medeweggebruikers rare dingen gaan doen wat natuurlijk in winterse omstandigheden weer gevaarlijke situaties kan opleveren... (ervan uitgaande dat je best harder kunt rijden maar gewoon niet durft).DataGhost schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:34:
[...]
En als je slechts 10 km/u gaat kan er op zich ook niet heel veel mis. Alleen ben je dan behoorlijk inefficiënt en irritant bezig.
Dit vooral. Toen we nog in Assen woonden, dachten we zelfs helemaal niet aan winterbanden. We reden alleen op grote wegen, met veel verkeer (woonden vlakbij de oprit naar de A28) en er was goed openbaar vervoer op loop afstand wanneer we het met de auto niet aandurfden.Hackus schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:45:
Woon je in een dorp, en ga je af en toe naar de stad met de auto.... veel ligt dus ook aan hoeveel je rijdt, waar en wanneer.
Nu wonen we in een klein dorp (voor de westerlingen: jullie zouden het waarschijnlijk niet eens een gehucht noemen
Ik heb net de koters naar school gebracht met de Lodgy op TS860's. De route door de wijk was één aangereden ijsbaan geworden met veel van die dikke sneeuwranden en het parkeerterrein, ik lieg niet, minimaal 15 tot 20cm dik (er had nog bijna niemand gereden). Zelfs nadat ik vanwege tegenliggers in een sneeuwhoop langs de weg ben gaan staan kwam ik weer weg en op het parkeerterrein kon ik gewoon normaal wegkomen en remmen (met gepaste snelheid).Cocytus schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:26:
Ik heb het niet getest maar op basis van mijn ervaring vandaag denk ik dat het verschil in deze omstandigheden nog wel groter is dan dat.
Met zomerbandjes kwam je de richel naar het parkeerterrein niet eens op.
Het is aan te raden om een zomerband met een profieldiepte van 2mm te vervangen, en een winterband bij 4mm. zomerband komt gem. met 2mm minder profiel dan winterband, nieuw.
[ Voor 31% gewijzigd door Hackus op 09-02-2021 12:05 . Reden: quote verwijdert aan FF ]

Dat bedoelde ik precies met "irritant" ja. Van die personen die vinden dat ze heel goed kunnen rijden omdat ze voorzichtig doen en iedereen voorrang geven ook al hebben ze dat niet, nooit ongelukken gehad maar wel verbaasd zijn dat er zo veel ongelukken vlakbij hun auto gebeuren (als ze dat al doorhebben).Wailing_Banshee schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:34:
[...]
Ben ik het niet helemaal mee eens. Want daarmee zorg je er wel voor dat medeweggebruikers rare dingen gaan doen wat natuurlijk in winterse omstandigheden weer gevaarlijke situaties kan opleveren... (ervan uitgaande dat je best harder kunt rijden maar gewoon niet durft).
Tevens is het een crosspost uit het BMW topic, maar uiteindelijk hoort het voornamelijk in dit topic
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeHier horen ook wat plaatjes bij, namelijk:
Remafstand op droog asfalt met steeds andere temperatuur:

Remafstand op nat asfalt met steeds andere temperatuur:

Rondje circuit op sneeuw:

Als ik dit omzet naar mijn eigen woorden kom ik uit op deze conclusie:
De nordic banden alleen nut hebben in de sneeuw verder blinkt die nergens in uit. De remweg op droog en nat asfalt bij welke temperatuur dan ook in die grafieken is die kortweg waardeloos.
De winterband is ook vooral gericht op rijden op sneeuw, op een droge weg remmen presteren de zomer, all-season en crossclimate beter. Op een nat wegdek presteren de all-season en crossclimate over het algemeen beter en het crossover punt voor de zomerband is al rond de 8.5 graden. Asfalt is zwart en neemt makkelijk warmte op, dus ik denk dat we daar in Nederland sneller aanzitten dan we mogelijk denken.
En de all-season en crossclimate zitten erg dicht bij elkaar, op sneeuw rijden zit er weinig verschil tussen die twee, maar zijn stukker beter dan de zomerband op de sneeuw, maar niet bijzonder veel slechter dan een winterband. De nordic band is natuurlijk beter, maar die is zoals ik al zei puur en alleen voor het rijden op sneeuw en is dus helemaal niet interessant voor iemand in Nederland/België, omdat we veel te weinig dagen hebben dat de wegen bedekt zijn met sneeuw. Op een droge weg zitten de zomerband en crossclimate het dichtst bij elkaar en als het kouder wordt komt de all-season dichterbij. En op een natte weg zijn ze bijna gelijk.
Dus ja een zomerband voor de maanden maart/april - oktober/november en een all-season/crossclimate voor oktober/november - maart/april.
Het verschil tussen die twee is klein maar ik denk dat de crossclimate de betere keus zal zijn.
De remafstand op droog wegdek is die beter dan de all-season en ditzelfde verschil zit niet in de remafstand op nat wegdek, daar scoren ze gelijk waarbij de crossclimate op een droog wegdek bij nog hogere temperaturen het verschil nog grote zal zijn, denk ik.
Op dit moment heb ik alleen zomerbanden en door corona werk ik thuis en hoef ik nergens heen, maar voor de volgende winter ga ik mogelijk toch eens kijken naar crossclimate banden.
[ Voor 3% gewijzigd door FabiandJ op 09-02-2021 21:25 ]
Op droog asfalt prima en op besneeuwd wegdek en of op platgereden sneeuw was ik best verrast over de prestaties.
Niet zo goed als Michelin Alpins die ooit had maar zeker niet verkeerd.
Een achterwielaangedreven auto van bijna 1800kg icm met automaat op sneeuw is meestal geen goede combinatie, maar met de Crossclimates kwam ik overal weg.
Mijn Vito op Michelin Agilis zomerbanden met achterwielaandrijving ging het zozo, voordeel is dat ze maar 195mm breed zijn , maar verkeersdrempels uit stilstand was een uitdaging
:strip_exif()/f/image/it7sM5r4xynZFYORAo6a980I.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de rest ook hartstikke goed gevoel eigenlijk met de winterbandjes. Nooit echt eng gevonden in ieder geval, en hier lokaal wordt niet heel veel gestrooid
Op basis van deze test heb ik ervoor gekozen om de winter door te brengen op smalle all seasons en de zomer op bredere zomerbanden. Op veiligheid wil ik nooit besparen en ik denk dat dit het beste compromis is voor ons milde Nederlandse klimaat. Afgelopen november heb ik daarom 4 nieuwe Goodyear 4Seasons G3’s eronder geschroefd. Wanneer de temperatuur weer structureel rond de 10 graden Celsius zit gaan de bredere Goodyear EP 2‘s er weer onder. De extra kosten zijn heel beperkt en het bevalt tot dusver uitstekend. Kan het iedereen aanraden.FabiandJ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:23:toon volledige bericht
Ik weet niet of het filmpje hier ooit is langsgekomen, maar ik kan deze toch wel aan iedereen aanraden.
Tevens is het een crosspost uit het BMW topic, maar uiteindelijk hoort het voornamelijk in dit topic
[YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, 2c, 6c, 10c, 15c]
Hier horen ook wat plaatjes bij, namelijk:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De nordic banden alleen nut hebben in de sneeuw verder blinkt die nergens in uit. De remweg op droog en nat asfalt bij welke temperatuur dan ook in die grafieken is die kortweg waardeloos.
De winterband is ook vooral gericht op rijden op sneeuw, op een droge weg remmen presteren de zomer, all-season en crossclimate beter. Op een nat wegdek presteren de all-season en crossclimate over het algemeen beter en het crossover punt voor de zomerband is al rond de 8.5 graden. Asfalt is zwart en neemt makkelijk warmte op, dus ik denk dat we daar in Nederland sneller aanzitten dan we mogelijk denken.
En de all-season en crossclimate zitten erg dicht bij elkaar, op sneeuw rijden zit er weinig verschil tussen die twee, maar zijn stukker beter dan de zomerband op de sneeuw, maar niet bijzonder veel slechter dan een winterband. De nordic band is natuurlijk beter, maar die is zoals ik al zei puur en alleen voor het rijden op sneeuw en is dus helemaal niet interessant voor iemand in Nederland/België, omdat we veel te weinig dagen hebben dat de wegen bedekt zijn met sneeuw. Op een droge weg zitten de zomerband en crossclimate het dichtst bij elkaar en als het kouder wordt komt de all-season dichterbij. En op een natte weg zijn ze bijna gelijk.
Dus ja een zomerband voor de maanden maart/april - oktober/november en een all-season/crossclimate voor oktober/november - maart/april.
Het verschil tussen die twee is klein maar ik denk dat de crossclimate de betere keus zal zijn.
De remafstand op droog wegdek is die beter dan de all-season en ditzelfde verschil zit niet in de remafstand op nat wegdek, daar scoren ze gelijk waarbij de crossclimate op een droog wegdek bij nog hogere temperaturen het verschil nog grote zal zijn, denk ik.
Op dit moment heb ik alleen zomerbanden en door corona werk ik thuis en hoef ik nergens heen, maar voor de volgende winter ga ik mogelijk toch eens kijken naar crossclimate banden.
Verhalen als : 'mijn (groot)ouders hebben nooit winterbanden gehad en dat ging altijd goed' stellen ook niet zoveel voor,want dan ga je gewoon voorbij aan de evolutie die (zomer)banden hebben doorgemaakt.
Alleen al kijken naar het profiel zou voldoende moeten zijn om te concluderen dat reguliere banden van vroeger beter waren in modder en sneeuw dan huidige zomerbanden.
Bij veel huidige zomerbanden draait alles om lage rolweerstand en veel grip op regulier asfalt. Je hebt 3 of 4 lengtegroeven en wat blokken aan de zijkant.
Ook ik zit te denken aan all season voor de winter, en dan specifiek de Bridgestone Weather control A005. Zeer goede droog/nat eigenschappen, en voor normale Nederlandse winters sneeuwvaardig genoeg.
Komt vaak matig uit Duitse tests omdat de minder goede eigenschappen in sneeuw voor afwaardering zorgen.
Heb nu Michelin Alpin 5 eronder. Ook prima dingen, al moet ik zeggen dat ik er bijna niet mee gereden heb deze winter. Ergens rond 10dec erop gedaan, en sindsdien niet heel veel kms verder
[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 09-02-2021 23:11 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Afkloppen op hout, maar ik ging door alles heen zonder moeite.. 20cm sneeuw, dijkwegen, gestrooid, ongestrooid, snelweg, dorpswegen, ijs op wegdek, afgestampte sneeuw.... Dat terwijl mijn buurman met allseason op een FWD niet weg konden rijden. Ik heb niet gekeken wat de staat is van zijn allseasons, maar goed, I've made my mind - voor mij wordt het de komende tijd gewoon winterbanden onder!
Ook grappig om te vermelden, door Corona en weinig km, had ik pas laat mn winterbanden eronder gezet.
Pas begin januari had ik het onder gezet. En in dec en jan waren aantal koude dagen geweest.
Op de testresultaten zou de zomerbanden beter moeten zijn in droog (zelfs tot 0 graden), en ook in natte omstandigheden (tot de switch rond 8-9 graden)
Maar mijn ervaring was toch anders, toen het droog en koud (onder 9 graden) was, slip ik af en toe met de zomerbanden, en niet met de winterbanden. Met nat en koud was de verschil nog groter.
En ik heb gewoon A merk zomerbanden (ContiSportContact) met 6+mm profieldipte.
Goed, ik heb niet remafstanden lopen meten met een rolmaat; het is gewoon mijn eigen gevoel bij launch en rond de bochten.
Life is too short to drive boring cars
Die mensen die 50@80 rijden of met 40 invoegen op perfect schoongemaakte N-/snelwegen hou je (helaas) toch. Zou een hoop schelen als mensen met angst thuis zouden blijven...
Wel ergens even vastgestaan in 30cm sneeuw, maar dat was nadat ik bewust de auto omgooide
[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 10-02-2021 10:56 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Prima grip op sneeuw, wielen slaan bij normaal rijgedrag niet tot nauwelijks door, behalve bij (expres) veel gas geven om even te testen. Bochtenwerk is prima, remweg ook prima. Voor ik deze banden had wisselde ik altijd van zomer- naar winterbanden en ik heb niet het idee dat ze heel erg onderdoen voor een winterband onder normale (Nederlandse) omstandigheden. (winterband waren Vredestein Snowtrac)
Nu is een 1.2 TDI natuurlijk geen auto met een gigantisch vermogen of een heel sportief exemplaar, dus ik zoek ook zelf de limieten niet op, woon/werk en boodschappen verkeer is prima gegaan.
Wat mij betreft mogen ze blijven, al weet ik niet zeker of ik er ook mee op wintersport zou gaan.
Interpolis, glashelder!
Dat filmpje is inderdaad wel vaker langs gekomen. Gaat het bij All-Season en CrossClimate over de specifieke merkbanden? Het nadeel van dit soort tests is dat je specifieke uitgaven van een merk en type vergelijkt en niet zozeer een soort band. De verschillen tussen de verschillende soorten vierseizoenenbanden kunnen erg groot zijn, maar ook de verschillen tussen winterbanden onderling of zomerbanden onderling.FabiandJ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:23:toon volledige bericht
Ik weet niet of het filmpje hier ooit is langsgekomen, maar ik kan deze toch wel aan iedereen aanraden.
[YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, 2c, 6c, 10c, 15c]
Hier horen ook wat plaatjes bij, namelijk:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toen ik ooit mijn winterbanden uit zocht had je tussen winterbanden onderling al grote verschillen waardoor het erg uit maakt wat je kiest. Ook voor zomerbanden geldt dat feitelijk.
Aangezien het voor mij wel duidelijk is dat zomerbanden op sneeuw gewoon onnodig moeilijk doen is en ik ze sowieso wat harder vind voelen als het gaat vriezen heb ik wel altijd twee sets gehad. Maar de winterbanden zijn eigenlijk overkill en onderhand al te oud terwijl ze nog niet echt versleten zijn (ik rijd niet veel km per jaar)
Daarom ben ik nu ook aan het overwegen om over te stappen op vierseizoenenbanden. Het enige nadeel is dat ik er standaard een iets sportievere maat (en type) op heb liggen in de zomer en ik echt niet voor smallere banden in de winter ga. Er ligt simpelweg veel te weinig sneeuw in Nederland (ik ga niet naar wintersport) om permanent smallere banden te verantwoorden.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Plus vroeger reed je veel minder en was het volstrekt geaccepteerd om door omstandigheden later of niet te komen. Tegenwoordig moet je toch te allen tijde richting Vmax door kunnen knallen anders heb je een tros bumperklevers die vinden dat het wél kan.GAIAjohan schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:47:
Verhalen als : 'mijn (groot)ouders hebben nooit winterbanden gehad en dat ging altijd goed' stellen ook niet zoveel voor,want dan ga je gewoon voorbij aan de evolutie die (zomer)banden hebben doorgemaakt.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8