Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste
Acties:

• van der Berg
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 10:26
Ik gebruik altijd Continental AllSeason vier seizoenen banden serie bij mijn Toyota Aygo, waardoor ik nooit van band hoeft te wissel. In winter en zomer gebruik ik en scheelt enorm veel tijd en kosten.

Ik rij gemiddeld 30.000 KM per jaar

van der Berg wijzigde deze reactie 07-12-2019 09:26 (17%)

• Bever!
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 03:29

Bever!

Ondertitel

Iemand goede ervaringen met winterbanden op een Tesla model 3?

Signature

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 02:37
hackerhater schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:08:
Afstand houden is alles leuk en wel maar dat helpt niet tegen verkeer dat plots stil staat (meestal omdat iemand 1KM verderop verkeer afgesneden heeft)
Dat werkt juist perfect, als jij ruim afstand voor je hebt en degene voor je gaat in de ankers kun jij gewoon normaal remmen en tijdig stil staan. Ik rijd 25k per jaar (door heel Nederland, omliggende landen en op reis) en heb in de afgelopen 20 jaar precies 1 keer echt in de ankers gemoeten. Bijna al dit soort remakties komen juist vooral door te weinig afstand.
Ik heb mijn winterbanden uitgekozen op hoge grip-waardes in slush en snow. Vooral slush (half gesmolten sneeuw en ijs) kom je veel tegen in NL in de winter.
Tja, nogmaals, jouw situatie is niet hetzelfde als van iemand anders. Ik kom dus echt nooit onverwacht slush en sneeuw tegen. Als het gesneeuwd heeft ligt hier de straat vol, de volgende straat is nog wat wit en daarna is alles schoon.
Juist omdat ik weet dat ik vaak genoeg buiten de snelwegen kom, op 60 en 80 wegen waar het soms lijkt alsof ze nog nooit van strooien hebben gehoord.
Als jij vaak buiten de snelwegen op kleinere wegen komt zijn winterbanden inderdaad aan te raden. Ik kom echter vooral op grotere wegen en de 60/80 wegen waar ik kom zijn echt doorgaande wegen welke goed gestrooid/geveegd worden.
Als jij in slush rijd met zomerbanden hebben bijna 0 grip omdat je simpelweg geen profiel hebt om die troep weg te scheppen. Daar heb je het grovere profiel van all-seasons of winterbanden voor nodig. Droog vs regen: leuk, maar zodra de temperatuur < 1C zakt (en dit is vaak in de winter!) wordt die neerslag doodleuk sneeuw of slush.
Ehm, nee, ook in de winter is het zeldzaam dat de neerslag daadwerkelijk aanvriest en wederom is dit ook nog sterk afhankelijk van wanneer je rijdt. En nogmaals, kijk naar dat filmpje en het weerbericht en jij rijdt op je winterbanden minstens 50% van de tijd op banden die 20% minder grip hebben. Het is niet voor niets dat ze daar all-seasons aanraden, die zijn bijna net zo goed in winterse omstandigheden en in droge omstandigheden stukken beter dan winterbanden. Heel simpel is elke band tegenwoordig een compromis (in Nederland). Zomerbanden zijn het best op een droge weg, winterbanden op een natte weg bij lagere temperaturen en all-seasons doet het overal goed maar net iets minder dan de beste band voor dat moment.
Het is nu begin december, midden in de dag. Temperatuur van 6 graden. Leuk dat die test temperaturen test van hogere temperaturen, maar dat is niet realistisch voor de winter. Daarvoor zijn temperaturen rond het vriespunt of eronder veel realistischer. Vooral voor de ochtenspits!
Afgelopen week gaf mijn boordcomputer consequent een temperatuur van 0 tot 3 graden aan in de ochtenspits, met een ijzel-waarschuwing.
De meeste mensen hebben er nu al 3 maanden de winterbanden onder zitten (veelal vanaf september/october), dus rijden ook al ruim 2 maanden op banden die minder geschikt zijn. Over de laatste maand zal het 50-50 zijn. Die hogere temperaturen zijn dus wel degelijk van belang aangezien dat de temperaturen zijn waar heel veel mensen hun winterbanden er al/nog onder hebben (maanden met de R!)

Aangezien het tot nu toe nog redelijk warm is geweest zul je nog geen ijzel zien ondanks dat het 0-3 graden is. Die boordcomputer kijkt alleen naar een temp onder de 4 graden. Voor ijzel moet je echter opletten als het al langere tijd rond de 0 of lager geweest is en het dan vochtig wordt/gaat regenen. Dat is ook de reden dat je normaal gesproken daar pas verder in de winter last van begint te krijgen.
Btw in het filmpje zegt ie dat ie op de zomerband bijna gecrashed was op de plek waar ijsvorming was!!!
In de test zei ie ook dat de grip van de zomerband zo goed als niet-bestaand was op de sneeuw.
Klopt, net als dat ie zegt dat de winterbanden onverwacht tekort komen op de droge weg. Een droge weg kom je dagelijks tegen, een bocht met ijs zelden (en dan is de situatie er meestal ook naar en weet je al dat je heel rustig moet rijden)
Ja de zomerbanden blijven beter op droge weg, maar zodra er maar iets van sneeuw of ijsvorming is gaan ze hard onderuit. Aangezien niemand het weer kan voorspellen met 100% accuratie ben je overal een gevaar op de weg met zomerbanden in de winter.
Aangezien het heel vaak droog is en je met winterbanden dan veel minder grip hebt ben je volgens jou dan ook een gevaar op de weg met winterbanden. En dan ben je minstens 50% van de tijd een gevaar op winterbanden tegenover amper 1% van de tijd op zomerbanden.

En nogmaals, naar mijn idee is er voor alle banden wat te zeggen afhankelijk van waar en wanneer je rijdt. Zolang je je maar bewust bent van de beperkingen van je band (dus ook van winterbanden!). Mijn punt gaat er dan ook vooral over dat jij ongeacht de situatie, zomerbanden een gevaar noemt. En zeker als je deze test ziet is dat gewoon onzin.

Maar wat ik pas echt een gevaar vind zijn de mensen die onaangepast rond blijven rijden (ongeacht hun banden). Ik heb al iets te vaak mensen uit de bocht zien gaan die op een besneeuwde weg dachten gewoon 50 te kunnen blijven rijden omdat ze winterbanden hebben..... Dan kom ik liever iemand op zomerbanden die 20 rijdt ondanks dat je er misschien wel 35 zou kunnen rijden op winterbanden.

Maarre dit is verder een zinloze discussie, als je na dit filmpje er nog steeds van overtuigd bent dat winterbanden altijd het beste zijn en zomerbanden altijd een gevaar ga ik je toch niet overtuigen :)

[removed]

• EektheMan
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 19-01 09:45
redwing schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 09:23:
[...]
En nogmaals, naar mijn idee is er voor alle banden wat te zeggen afhankelijk van waar en wanneer je rijdt. Zolang je je maar bewust bent van de beperkingen van je band (dus ook van winterbanden!).

Maar wat ik pas echt een gevaar vind zijn de mensen die onaangepast rond blijven rijden (ongeacht hun banden). Ik heb al iets te vaak mensen uit de bocht zien gaan die op een besneeuwde weg dachten gewoon 50 te kunnen blijven rijden omdat ze winterbanden hebben..... Dan kom ik liever iemand op zomerbanden die 20 rijdt ondanks dat je er misschien wel 35 zou kunnen rijden op winterbanden.
Ik heb bijelkaar misschien 300km rijervaring in NL, dus ik durf weinig over de omstandigheden in NL te zeggen, maar ik schat in dat ook NL dit probleem kent. Ik woon nu in de Balkan waar winterbanden gemiddeld genomen vanaf November tm Maart verplicht zijn. November was best warm, maar kende toch erg veel ongelukken. Op 1 bepaalde dag in Kosovo bijna 350 stuks. Interessant detail was dat de temperatuur tussen de 0-2 graden was. Geen sneeuw of ijzel, enkel regen. De snelweg kent nogal wat bruggen. En daar ging het blijkbaar veel mis. De temperatuur onder en op bruggen is door de wind een stuk lager met ijzelvorming als gevolg op een klein stuk weg waar vaak een bocht in zit. En wat redwing zegt, als je je niet aanpast aan de omstandigheden of volledig vertrouwd op je banden, dan gaat het mis.

Doet me vaak denken aan dit instructiefilmpje over hoe onder/overstuur op te vangen. Heb de link time geplaatst op de brug waarschuwing.
Helaas enkel voor 2WD auto's. Voor 4WD rem/stuur strategien houd ik me aanbevolen:

YouTube: How to correct a slide on an icy road (and how to prevent them) - Wi...

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
Je moet natuurlijk je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden, daar geef ik Redwing volledig gelijk in, daar ging het ook niet over.

Echter de grens waar het fout gaat bij ijzel en/of sneeuw ligt bij zomerbanden vele malen lager dan voor 4-seasons of winterbanden. Om de simpele reden dat ze er niet voor ontworpen zijn.

Paar voorbeelden van de afgelopen paar weken in Zuid-Nederland (N-Brabant).
Ik reed in regen naar huis, volgens de boordcomputer rond de 3 graden. Oke snelheid wat verminderd en door.
Paar kilometer verderop zakt de temperatuur ineens naar 0 en veranderde de regen in (natte) sneeuw. Huppa gladheid uit het niets. Eerste sneeuwdag van het jaar.

Afgelopen week met die mist. Op sommige plekken zakte de temperatuur ineens naar het vriespunt en ijzel. Zonder waarschuwing zonder kans je voor te bereiden op iets anders dan die mist.
Als je dan geen geschikte banden onder je auto hebt (4-season/winterbanden) ga je nat.
Ook zo'n verrassingsplekken zijn bochten bij het uitvoegen van de snelweg. Precies daar kan het net koud genoeg zijn voor ijzel en dan ga je doodleuk rechtdoor.

Het zijn niet de snelwegen waar je die buffer van geschikte banden voor nodig hebt. Het zijn de secundaire wegen en in de stad. Je weet wel geval van fietser zonder licht steekt ineens over.

hackerhater wijzigde deze reactie 07-12-2019 12:40 (7%)

• mb1
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 07:47
In deze discussie mis ik een belangrijke factor namelijk bandenmaat.
Voor leaserijders welke 1op1 de banden laten wisselen waarschijnlijk niet aan de orde, maar zelf heb ik voor onze twee auto's en extra setje velgen met winterbanden.
Met droog weer is veel bandoppervlakte een voordeel en heb je daarmee meer grip, bij nat weer of sneeuw is het omgekeerde het geval.
Op mijn golfje heb ik in de zomer dan ook bandjes in de maat 225/45/17" en nu rij ik rond met 205/50/17" exact dezelfde afrolomtrek dus geen afwijking in de km teller.
Bij de Picanto GT Line van m'n vrouw doen we het zelfde, daar ligt in de zomer 195/45/16" op nu gaat ze de weg op met 175/65/14".
In mijn ogen is dit nog een belangrijke factor die vaak over het hoofd wordt gezien!
195 bandjes onder een autotje van ruim 800kg is leuk de bocht omgaan als het droog is, maar bij wat water al snel aquaplaning......
Ga je over op 4seasons dan zit je zomer en winter met dezelfde bandenmaat, in bovenstaande situatie heb je naar mijn mening "best of both worlds"
Ik doe het al een aantal jaren zo en heb echt het gevoel met het juiste schoeisel onderweg te zijn.
Ik heb wel eens te lang gewacht met het wisselen en wilde een aantal jaar geleden met de zomerbanden een aangevroren verhoogde kruising op rijden in het dorp, een weg met mooie gebakken klinkers.
Ik kwam niet eens normaal het verhoogde deel op, alleen met een aanloop!!!!
Direct de winterbandjes er op gegooid en nogmaals geprobeerd, ik hoefde alleen de rem maar los te laten (automaat) en de auto liep zo de verhoogde kruising op.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Volgens mij kom je dan ook vertellen hoe jij het doen in plaats van lezen, want bandenmaat is zeer vaak langs gekomen in dit topic. ;)
hackerhater schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:38:
Ik reed in regen naar huis, volgens de boordcomputer rond de 3 graden. Oke snelheid wat verminderd en door.
Paar kilometer verderop zakt de temperatuur ineens naar 0 en veranderde de regen in (natte) sneeuw. Huppa gladheid uit het niets. Eerste sneeuwdag van het jaar.
Laten we nu ook weer niet gaan doen alsof je bij de eerste paar vlokjes meteen een probleem hebt met zomerbanden, dan moet er toch wel minimaal een klein laagje liggen. Anders zijn je zomerbanden zelf ook al aan vervanging toe. ;)
redwing schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 09:23:
[...]

Dat werkt juist perfect, als jij ruim afstand voor je hebt en degene voor je gaat in de ankers kun jij gewoon normaal remmen en tijdig stil staan. Ik rijd 25k per jaar (door heel Nederland, omliggende landen en op reis) en heb in de afgelopen 20 jaar precies 1 keer echt in de ankers gemoeten. Bijna al dit soort remakties komen juist vooral door te weinig afstand.
Hoe vaak heb jij echt de ABS moeten gebruiken?
Ik maar drie keer als ik het mij goed herinner en eigenlijk toen ik nog weinig ervaring had.
Één keer te weinig afstand, één keer op sneeuw voordat ik ooit winterbanden had en één keer op ijzel in te testen voor een rotonde, die zag ik aankomen. Alle keren feitelijk zonder gevolgen.

Het is gevaarlijker geweest bij een maf die al glijdend op mijn af kwam voort het verkeerslicht. Had ik niet en stukje door rood tot het kruisingsvlak gereden dan had hij achterin gezeten.
Tja, nogmaals, jouw situatie is niet hetzelfde als van iemand anders. Ik kom dus echt nooit onverwacht slush en sneeuw tegen. Als het gesneeuwd heeft ligt hier de straat vol, de volgende straat is nog wat wit en daarna is alles schoon.
De term onverwacht is de sleutel. Als je een beetje met autorijden bezig bent weet je welke weersomstandigheden je ongeveer in je regio kunt verwachten. Daar kan je je dan op aanpassen en daarom is der overweging om voor iedereen anders.
Voor de wijk uit of die enkele keer dat er toch wat anders gebeurt geeft aanpassen meestal ook het gewenste effect..

Gonadan wijzigde deze reactie 08-12-2019 10:02 (58%)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• mb1
Klopt de kleine auto met smalle bandjes tov. De dikke Porsche of BMW met breede banden heb ik ook wel een aantal keren langs zien komen.
Ik zie echter niet veel Tweakers smallere winterbanden afwegen tegen de standaard maat gemonteerde zomerbanden.
Het gaat veelal over zijn in een bepaalde situatie winter/zomerbanden beter, de afweging in combinatie met een geschikte maatvoering behoeft in mijn ogen wel wat nuancering, vandaar de voorbeelden.

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 10:10
mb1 schreef op zondag 8 december 2019 @ 09:37:

Bij de Picanto GT Line van m'n vrouw doen we het nog iets extremer, daar ligt in de zomer 195/45/16" op nu gaat ze de weg op met 165/60/14".
Ik hoop niet dat dit serieus is..
Een omtrek verschil van bijna 5%. Verschil in hoogte van 3cm.
Voor een goede vervanger had m.i. voor 165/70/14 of de meer standaard 175/65/14 moeten gaan..

Mijn ex 206 had in de zomer 205/45/16 (later 195/45/16 ivm verkrijgbaarheid) en in de winter 175/65/14.

C30 had 205/50/17 zomer en 205/55/16 winter..
Huidige leasehok 205/40/17 zomer en winter

GAIAjohan wijzigde deze reactie 08-12-2019 10:49 (18%)

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || Het verbruik bijgehouden Volvo C30

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:56
mb1 schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:45:
Ik zie echter niet veel Tweakers smallere winterbanden afwegen tegen de standaard maat gemonteerde zomerbanden.
Het komt de laatste tijd niet meer vaak ter sprake, maar het wordt in dit topic zeker wel gedaan en ook besproken. Zo stond mijn Focus in de zomer op 205/55-16 en in de winter op 195/60-15. Bij de Corsa nu ook een stapje smaller, van 195/55-16 naar 185/65-15.

Punctuality is the politeness of kings

• mb1
GAIAjohan schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:46:
[...]

Ik hoop niet dat dit serieus is..
Een omtrek verschil van bijna 5%. Verschil in hoogte van 3cm.
Voor een goede vervanger had m.i. voor 165/70/14 of de meer standaard 175/65/14 moeten gaan..
Was gisteren laat zullen we maar zeggen....
Ik heb de factuur er maar even bijgepakt, de vrouw is met de auto weg...
Er zit idd 175/65/14" op....
Ik zal het even aanpassen in m'n vorige bericht.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Klopt de kleine auto met smalle bandjes tov. De dikke Porsche of BMW met breede banden heb ik ook wel een aantal keren langs zien komen.
Het gaat veelal over zijn in een bepaalde situatie winter/zomerbanden beter, de afweging in combinatie met een geschikte maatvoering behoeft in mijn ogen wel wat nuancering, vandaar de voorbeelden.
Het is best wel heel erg vaak lange gekomen, maart het varieert welk onderdeel van de discussie het zwaartepunt heeft.
De afgelopen pagina's gaat het inderdaad meer over het banden type op zich vanwege dat filmpje. Uiteindelijk is dat ook de belangrijkste factor waar het in dit topic in draait. Naast de maat zijn er namelijk onnoemelijk veel factoren waar je eigenlijk ook rekening mee zou moeten houden, maar het gaat hier het meest over banden.

Zelf houd ik ook bewust dezelfde maat aan. Ook in de winter is het wegdek meestal droog en niet heel koud (daarom overweeg ik allseason in de winter in plaats van winterband). Ik heb geen zin om een half jaar op veel smallere banden te rijden met de daarbij behorende rij ervaring voor die paar keer dat de maat echt het verschil gaat maken.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Nu online
Over bandenmaten gesproken: je kunt voor je portemonnee beter 14inch banden hebben, dan 15 of 16inch banden want dat kost je een stuk meer geld.

Zo rij ik al weer bijna 25.000km op een setje Nexen 4-Seizoensbanden, welke vorig jaar door de ADAC als beste getest waren voor de kleine auto's. Totaal heeft mij dat toen € 175 gekost ( € 43,75 per band inclusief montage ) en bij een lekke band is vervangen van de band, al gauw goedkoper dan repareren :+

Dat is wat ik ook gedaan heb voren: een nieuwe velg besteld en twee nieuwe Nexen 4 seizoensbanden. Kosten ongeveer € 135 en daarmee had ik direct een reserve band in de auto liggen _/-\o_

Overigens de eerst volgende keer wil ik wel voor een wat zuinigere band kiezen: de duurzaamheid dat maakt mij weinig uit, want ik heb geen sportieve rijstijl. Maar ik ben wel echt een zuinige rijder en ik merkte in begin echt, dat ik met die Nexen banden meer brandstof verbruikte dan de eco banden die er af fabriek oplagen en ik voortijdig vervangen heb i.v.m. vele ritjes in Duitsland. ( De eco banden waren zomer banden ).

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:05
XiaomiGlobal schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:23:
Over bandenmaten gesproken: je kunt voor je portemonnee beter 14inch banden hebben, dan 15 of 16inch banden want dat kost je een stuk meer geld.
Hangt niet alleen van de diameter af. 195/65R15 is heel veel gebruikt en vaak goedkoper dan 14 inch.

• XiaomiGlobal
  • Nu online
AndRo555 schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:25:
[...]

Hangt niet alleen van de diameter af. 195/65R15 is heel veel gebruikt en vaak goedkoper dan 14 inch.
Daar had ik nog niet bij stilgestaan: maar ik heb even gekeken bij ATU en 195/65R15 is inderdaad goedkoper dan 165/65R15. Echter als ik mijn bandenmaat neem, welke 165/65R14 is dan is het alsnog goedkoper dan 195/65R15 en vind je al banden vanaf € 30 per stuk exclusief montage.

Zelfs Goodyear Vector 4Seasons Gen-2
165/65 R14 kosten dan per stuk slechts € 55 en een maatje groter, dan zijn ze € 68,99 voor 165/65 R15. Maar inderdaad als je dan maar 195/65R15 selecteert, dan kost die band ook € 55. Echter kom je geen goedkopere merken tegen, die rond de € 30 per band zitten.

Al bood ATU ook geen Nexen aan, dus die heb ik via Goodwheel.de destijds besteld. Ik wilde namelijk de band die het beste volgens de ADAC zou zijn :+

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Ik heb smallere hogere winterbanden tov zomer. dit geeft je in oa sneeuwomstandigheden meer grip. Zoals je zegt is het wel van belang nagenoeg gelijk omtrek te hebben als met zomerband. (in NL kijkt men hier niet nauwkeurig naar)

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• redwing
Gonadan schreef op zondag 8 december 2019 @ 09:44:
Hoe vaak heb jij echt de ABS moeten gebruiken?
Ik maar drie keer als ik het mij goed herinner en eigenlijk toen ik nog weinig ervaring had.
Één keer te weinig afstand, één keer op sneeuw voordat ik ooit winterbanden had en één keer op ijzel in te testen voor een rotonde, die zag ik aankomen. Alle keren feitelijk zonder gevolgen.
Ik 2 keer, 1 keer in Nederland en strikt genomen was dat niet omdat ik zelf te weinig afstand had maar omdat er iemand die links reed te weinig afstand hield. Doordat ik nl. vol in de ankers ging kon hij voor me schieten waardoor alles nog net goed ging. De andere keer was een paar maanden geleden in Amerika waarbij in een bocht naar links iemand bedacht dat het slim was om van de linker naar de rechterbaan te gaan terwijl ik daar reed (haar voorkant zat ter hoogte van mijn spiegel....). Daarbij moest ik de stoep op waar een paar paaltjes stonden waarvoor ik toch wel stil wilde staan (dat was in een Explorer, dus die stoeprand was het probleem niet)

Daarnaast hem wel vaker bewust in de ABS getrapt, maar dat is dan om te kijken hoe de auto reageert.
De term onverwacht is de sleutel. Als je een beetje met autorijden bezig bent weet je welke weersomstandigheden je ongeveer in je regio kunt verwachten. Daar kan je je dan op aanpassen en daarom is der overweging om voor iedereen anders.
Voor de wijk uit of die enkele keer dat er toch wat anders gebeurt geeft aanpassen meestal ook het gewenste effect..
Inderdaad :)

[removed]

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 08:00
Top Gear is de eerste die ik geen copy/paste zie doen omtrent de Tyre Reviews video. d:)b
Zelf gekeken en een goed artikeltje geschreven. _/-\o_

Er staan nog wat andere leuke weetjes over winterbanden op.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• dreamscape
XiaomiGlobal schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:23:
Leuk, zo'n open deur, maar je hebt er helemaal niks aan. Of stel je nou voor om grotere auto's ook uit te rusten met 14 inch bandjes?

Een 5-serie op 14 inch steelies?

Op zich heb je gelijk. Voor je portemonnee kun je beter kleinere velgen hebben. Omdat daar ook een kleinere auto bij hoort die voor je portemonnee ook beter is. ;)

• hackerhater
Tjah groot verschil tussen mensen die maar een paar kilometer in de regio rijden (dan kan je het weer inderdaad redelijk voorspellen) en mensen die afstanden rijden.
Ik rij dagelijks 100KM enkele reis en het weer kan compleet anders zijn op die afstand.
Gonadan schreef op zondag 8 december 2019 @ 09:44:
Laten we nu ook weer niet gaan doen alsof je bij de eerste paar vlokjes meteen een probleem hebt met zomerbanden, dan moet er toch wel minimaal een klein laagje liggen. Anders zijn je zomerbanden zelf ook al aan vervanging toe. ;)
Zeker niet, het was meer een voorbeeld hoe je ineens verrast kon worden door winterse omstandigheden ;)
Maar als het gaat sneeuwen ben je wel blij als je remweg nog normaal is als een vrachtwagen weer eens plots naar links komt zonder te kijken (A67). Zeker de schuld van de vrachtwagen, maar daar heb je wat aan als je er achterop knalt omdat je 30 a 40 harder dan hem rijd.

Betreffende de ABS: wat vaker dan me lief is, meestal wanneer er neerslag is en ik afgesneden wordt of zo. Een paar jaar geleden had ik in sneeuw dat een fietser zonder te kijken overstak in de sneeuw. Vol in de ankers (ABS ingreep) en kon net op tijd stoppen. Op zomerbanden had ik dat joch gegarendeerd geschept omdat ik geen extra remweg meer had.
Nu zal het mij vaker overkomen zijn dan de andere hier, maar ik rij ook 2 a 3 keer zo veel per jaar als de meesten.

• redwing
hackerhater schreef op maandag 9 december 2019 @ 07:32:
Tjah groot verschil tussen mensen die maar een paar kilometer in de regio rijden (dan kan je het weer inderdaad redelijk voorspellen) en mensen die afstanden rijden.
Ik rij dagelijks 100KM enkele reis en het weer kan compleet anders zijn op die afstand.
Maar ook dat is voorbereiding, ik houd, zeker als het al wat kouder is, altijd in de gaten wat het weer is op de plek waar ik heen rijd en of ik onderweg dus regen/sneeuw kan verwachten.
[...]
Zeker niet, het was meer een voorbeeld hoe je ineens verrast kon worden door winterse omstandigheden ;)
Maar als het gaat sneeuwen ben je wel blij als je remweg nog normaal is als een vrachtwagen weer eens plots naar links komt zonder te kijken (A67). Zeker de schuld van de vrachtwagen, maar daar heb je wat aan als je er achterop knalt omdat je 30 a 40 harder dan hem rijd.
Als het sneeuwt lijkt het me al niet zo slim om 30/40 km/h harder dan een vrachtwagen te gaan rijden. Zeker niet als je al ziet dat ie vlak achter een andere rijdt. Dat zijn voor mij ook niet echt de momenten dat de ABS nodig is, normaal gesproken kun je dat oplossen met gas loslaten/licht remmen.
Maar ook hiervoor geldt weer, wat vind je nu echt onverwacht. Het gebeurt maar zelden dat je het totaal niet aan ziet komen, meer dat je al denkt van 'hij zal toch niet....', maar dat is al voldoende om er toch rekening mee te houden. En tja, daardoor vertraag je wat eerder en zal er af en toe wel eens eentje tussen komen die dat anders niet had gedaan, maar die tijd maak je meestal gelijk goed omdat de weg voor je daarna een heel stuk vrij is.
Betreffende de ABS: wat vaker dan me lief is, meestal wanneer er neerslag is en ik afgesneden wordt of zo.
Je kunt je afvragen of je dan niet toch te hard rijdt/te weinig afstand houdt. Als ik bij mijn collega's kijk zijn er ook een paar die aangeven dat ze vaak in de ankers moeten, maar als je daar een keertje bij meerijdt komt dat vooral door hun eigen rijstijl. Ik zeg niet dat dat bij jou zo is, maar als je echt regelmatig de ABS gebruikt zou ik toch eens gaan kijken waardoor dat komt. Pak b.v. een dashcam om achteraf te kijken wat er nu gebeurde, en vooral of/hoe je dat had kunnen voorkomen. Wil je het nog leuker maken moet je hem hier op het forum zetten en daarna de reakties lezen :+
Een paar jaar geleden had ik in sneeuw dat een fietser zonder te kijken overstak in de sneeuw. Vol in de ankers (ABS ingreep) en kon net op tijd stoppen. Op zomerbanden had ik dat joch gegarendeerd geschept omdat ik geen extra remweg meer had.
Dat zijn inderdaad dingen waar je niet zo heel veel aan kan doen. Behalve dan bedenken of je dit aan had kunnen zien komen (b.v. als je hem wilde inhalen, was dat echt nodig/slim, of reed je toch te hard op een besneeuwde weg). Zo ja, kun je je er op aanpassen, zo nee kun je er helaas weinig aan veranderen.
Nu zal het mij vaker overkomen zijn dan de andere hier, maar ik rij ook 2 a 3 keer zo veel per jaar als de meesten.
Tuurlijk maakt het uit wat voor afstanden je rijdt en ook waar. Zeker als daar veel binnendoor verkeer tussen zit of dat je net buiten de spits rijdt (wel druk maar ook snelheid). Bovenstaande zijn dan ook bedoeld als tips omdat veel mensen (waaronder ik natuurlijk) een eigen rijstijl ontwikkelen en de neiging hebben om anderen de schuld te geven, maar daardoor vergeten om te kijken wat ze zelf kunnen doen om die situaties te voorkomen.

Maar weer wat meer ontopic, het lijkt mij ook slimmer om in de winter all-seasons/winterbanden te gebruiken, maar ik ben het dus simpelweg niet eens met de stelling dat zomerbanden per definitie gevaarlijk zijn. Zomerbanden kunnen gevaarlijk zijn als je er geen rekening mee houdt. Maar dat geldt net zo goed voor winterbanden. Als je voor winterbanden hebt gekozen (b.v. omdat je veel in Duitsland rijdt) en je rijdt op zo'n lekkere winterse zonnige dag in Nederland is jouw remweg ook een stuk langer dan die van mensen op all-seasons (of zelfs zomerbanden). Ik ken echter maar weinig mensen die daar bewust rekening mee houden.
Teijgetje schreef op zondag 8 december 2019 @ 21:18:
Top Gear is de eerste die ik geen copy/paste zie doen omtrent de Tyre Reviews video. d:)b
Zelf gekeken en een goed artikeltje geschreven. _/-\o_

Er staan nog wat andere leuke weetjes over winterbanden op.
Dat filmpje waarbij ze maar 2 winterbanden monteren is leuk :D

[removed]

• hackerhater
redwing schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:15:
Als het sneeuwt lijkt het me al niet zo slim om 30/40 km/h harder dan een vrachtwagen te gaan rijden. Zeker niet als je al ziet dat ie vlak achter een andere rijdt. Dat zijn voor mij ook niet echt de momenten dat de ABS nodig is, normaal gesproken kun je dat oplossen met gas loslaten/licht remmen.
Maar ook hiervoor geldt weer, wat vind je nu echt onverwacht. Het gebeurt maar zelden dat je het totaal niet aan ziet komen, meer dat je al denkt van 'hij zal toch niet....', maar dat is al voldoende om er toch rekening mee te houden. En tja, daardoor vertraag je wat eerder en zal er af en toe wel eens eentje tussen komen die dat anders niet had gedaan, maar die tijd maak je meestal gelijk goed omdat de weg voor je daarna een heel stuk vrij is.
Geloof me, dan kan je daar nooit vrachtwagens inhalen ;)
Vrachtwagens die vlak achter elkaar rijden is daar schemer en inslag. Net als ze plots gaan inhalen zonder te kijken. Als de politie daar eens zou gaan posten kunnen ze heel veel artikel 5's uitdelen.
Je kunt je afvragen of je dan niet toch te hard rijdt/te weinig afstand houdt. Als ik bij mijn collega's kijk zijn er ook een paar die aangeven dat ze vaak in de ankers moeten, maar als je daar een keertje bij meerijdt komt dat vooral door hun eigen rijstijl. Ik zeg niet dat dat bij jou zo is, maar als je echt regelmatig de ABS gebruikt zou ik toch eens gaan kijken waardoor dat komt. Pak b.v. een dashcam om achteraf te kijken wat er nu gebeurde, en vooral of/hoe je dat had kunnen voorkomen. Wil je het nog leuker maken moet je hem hier op het forum zetten en daarna de reakties lezen :+
Geloof me ik hou meer dan genoeg afstand, 90% van de gevallen kan ik oplossen met gas los en 9,5% met gewoon remmen.
Echter als ze hem vlak voor je bumper naar links smijten (artikel 5 waardig) kan je niks anders dan hard remmen om een aanrijding te voorkomen en als de weg dan nat/glad is grijpt de ABS in,
Vooral op wegen met versleten asfalt waar de afwatering crap is.

Buiten vrachtwagens zijn vooral BMW's en Audi's die dat flikken.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
hackerhater schreef op maandag 9 december 2019 @ 07:32:
Snap ik, maar als de temperatuur rond of onder het vriespunt hangt en de kans op sneeuw is reëel dan ben ik al van banden gewisseld.
Is de sneeuw écht heel onverwacht dan zal hij niet blijven liggen want dan is het daar gewoon te warm voor, zeker het wegdek.
In die zin zou ik niet weten hoe je door sneeuw dermate verrast kunt worden dat je toch nog op je zomerbanden rijdt en niet meer veilig op de weg kunt zijn.
Door een paar vlokjes verandert mijn remweg niet en als er serieus sneeuw ligt ga ik niet meer zo hard rijden. Voor mij is het meer een hypothetisch verhaal dus.
Betreffende de ABS: wat vaker dan me lief is, meestal wanneer er neerslag is en ik afgesneden wordt of zo.
Heb jij dan normaal slicks onder je auto of zo? :D
Het gebeurt maar zelden dat je het totaal niet aan ziet komen, meer dat je al denkt van 'hij zal toch niet....', maar dat is al voldoende om er toch rekening mee te houden. En tja, daardoor vertraag je wat eerder en zal er af en toe wel eens eentje tussen komen die dat anders niet had gedaan, maar die tijd maak je meestal gelijk goed omdat de weg voor je daarna een heel stuk vrij is.
Je ziet het inderdaad meestal wel aankomen dan iemand hem ervoor gaat gooien, maar daar ga ik echt niet preventief gas voor terug nemen, dan blijf ik aan de gang.
Dat is dan ook het ergerlijke, als je gewoon tegen de Vmax rijdt mag je met regelmaat stevig remmen vanwege een artikel 54-waardige voorgooier. Dat is uiteraard bij lange na geen ABS-werk, want je ziet het wel aankomen, maar irritant is het wel. :P

• hackerhater
Gonadan schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:54:
Heb jij dan normaal slicks onder je auto of zo? :D
Nee hoor :)
Maar als het wegdek flink versleten is (helaas vaak hier in het oosten) blijft er een dun laagje water op staan tijdens een flinke regenbui. Voor normaal rijden geen probleem, maar als je flink moet remmen kan dat laagje water zo tot 2cm voor je banden opstuwen. Aka aquaplaning, en dan gaat toch echt je ABS en ESP ingrijpen.
Beter die ingreep dan een ongeluk toch? :/

Nu is het flink de schuld van de overheid dat ze het asfalt moeten onderhouden, zeker bij spoorvorming, maar het is niet anders.

Betreffende die artikel-54 van jouw. Die zijn inderdaad stront irritant maar daar valt nog tegenop te composeren. Ik heb het over artikel-5 waardige overtredingen, mensen die hem like 50M- voor je bumper ervoor smijten met 120+ (2 sec afstand is 66M). Direct in je bufferruimte terwijl je een stuk harder rijd dan hen.
Het soort overtreding waarbij je direct je rijbewijs in kan leveren als een agent dat ziet.

hackerhater wijzigde deze reactie 09-12-2019 13:44 (37%)

• Amped
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 21-01 00:36
hackerhater schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:32:
[...]
Nee hoor :)
Maar als het wegdek flink versleten is (helaas vaak hier in het oosten) blijft er een dun laagje water op staan tijdens een flinke regenbui. Voor normaal rijden geen probleem, maar als je flink moet remmen kan dat laagje water zo tot 2cm voor je banden opstuwen. Aka aquaplaning, en dan gaat toch echt je ABS en ESP ingrijpen.
Sinds kort ben ik eigenaar van GoodYear Eagle F1 Asymmetric 5. Het betreft een (regen)zomerband met een relatief harde compound voor een regenband maar wel enorme afwateringskanalen.
Voorheen vaak aquaplanning op een N-weg met spoorvorming. Nu totaal geen last meer van. Banden snijden er werkelijk doorheen.

• hackerhater
Ook tot een limiet ;) Als er meer water staat dan je profieldiepte ga je ook met die band glijden ;)
Maar het zal zeker een stuk meer kunnen hebben.

• Teijgetje
hackerhater schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:32:
. Ik heb het over artikel-5 waardige overtredingen, mensen die hem like 50M- voor je bumper ervoor smijten met 120+ (2 sec afstand is 66M). Direct in je bufferruimte terwijl je een stuk harder rijd dan hen.
Het soort overtreding waarbij je direct je rijbewijs in kan leveren als een agent dat ziet.
Dat valt toch wel mee, een snelheidsverschil van 10 km/u? Om dat gelijk artikel 5-waardig te noemen.

• kurk_droog
  • Registratie: april 2013
  • Nu online
Leuk die test, ik heb toch echt meer grip met winterbanden. Zou niet zonder willen.

אנחנו אייאקס, אנחנו הכי הטובים!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
kurk_droog schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:40:
Leuk die test, ik heb toch echt meer grip met winterbanden. Zou niet zonder willen.
Jij hebt exact dezelfde test gedaan met andere resultaten begrijp ik? :P

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Gonadan schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:56:
[...]

Jij hebt exact dezelfde test gedaan met andere resultaten begrijp ik? :P
Tja zo reed ik vandaag met 8 graden en stampte hem flink in de rem maar de ABS leek toch een flink stukje vroeger (Kleber Kristall Alp 3) in te grijpen tov. De zomer banden (Vredestein sporttrac). Geen dubbel blinde vergelijkingstest maar ze lijken toch echt meer te smeren bij deze temperaturen.

Anyway woon in duitsland dus moet wel .winterbanden of 4 seizoenen handel.

• redwing
GoldenSample schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 01:00:
[...]

Tja zo reed ik vandaag met 8 graden en stampte hem flink in de rem maar de ABS leek toch een flink stukje vroeger (Kleber Kristall Alp 3) in te grijpen tov. De zomer banden (Vredestein sporttrac). Geen dubbel blinde vergelijkingstest maar ze lijken toch echt meer te smeren bij deze temperaturen.
Als je ABS op winterbanden eerder ingrijpt dan betekent dat toch juist dat de zomerbanden meer grip hebben?

[removed]

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

redwing schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 07:42:
[...]

Als je ABS op winterbanden eerder ingrijpt dan betekent dat toch juist dat de zomerbanden meer grip hebben?
Dat bedoelde ik ook te zeggen :+

• Tusk
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21-01 16:36

Tusk

Om daarom!

Grappig hoe (vak)mensen reageren op die TyreReviews test: https://www.ad.nl/auto/wi...rij-of-noodzaak~aa273b8d/

Nu nog een test met zijdelingse grip...want remmen is 1, maar uitwijken is 2. En met mijn winter conti's heb ik in de regen op de rotondes echt een stuk minder grip dan met mijn sport conti's. Ben beniewd of de all seasons daar dan tussenin zitten..

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23:28

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Tusk schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:19:
Grappig hoe (vak)mensen reageren op die TyreReviews test: https://www.ad.nl/auto/wi...rij-of-noodzaak~aa273b8d/

Nu nog een test met zijdelingse grip...want remmen is 1, maar uitwijken is 2. En met mijn winter conti's heb ik in de regen op de rotondes echt een stuk minder grip dan met mijn sport conti's. Ben beniewd of de all seasons daar dan tussenin zitten..
In mijn ervaring is het al jaren duidelijk dat je in Nederland met 4 seizoen banden gemiddeld beter af bent en de video/onderzoek dat duidelijk onderschrijft. Echter ga ik veel naar Duitsland en dan heb je gewoon andere verplichtingen.

Waar winterbanden echter wel in uitblinken is bochten, zeker met nat weer. En sneeuw situaties. Daarom altijd winterbanden.

Overigens gaan bij mij de winterbanden maar maximaal 2 winters mee.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Tusk

Tusk

Om daarom!

Das grappig, ik ervaar precies het tegenover gestelde met winterbanden in natte bochten. Ik leg ze er dus ook alleen onder als ik de Alpen (en dus de sneeuw) in ga.

• dreamscape
Tusk schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:37:
Das grappig, ik ervaar precies het tegenover gestelde met winterbanden in natte bochten. Ik leg ze er dus ook alleen onder als ik de Alpen (en dus de sneeuw) in ga.
De beste oplossing in NL zou dan ook waarschijnlijk zijn: van maart tot oktober op zomerbanden en de rest van de tijd op all-seasons. En voor wie op wintersport gaat, even de echte winter/sneeuwbanden erop voor die trip naar de Alpen.

Maar ik heb weinig zin om twee sets met velgen/banden te gaan opslaan en zo vaak te wisselen.

Ik ervaar overigens hetzelfde als jij: met winterbanden (Snowtrac 3 van een paar jaar oud, dus geen perfecte band meer) en nat weer remt hij rechtuit echt uitstekend, maar in bochten merk ik dat de grip minder is dan mijn zomerbanden. En de zomerbanden zijn Michelin Energy Savers, dus dat wil wat zeggen. :)

• hackerhater
Teijgetje schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:16:
[...]

Dat valt toch wel mee, een snelheidsverschil van 10 km/u? Om dat gelijk artikel 5-waardig te noemen.
Dat is de afstand tussen zijn achterbumper en mijn voorbumper ;)
Snelheids-verschil is dan zo 30 a 40KM/uur.
Je auto zo in iemands luchtkussen gooien heet ook wel afsnijden. Combineer dat met het snelheidsverschil en je hebt artikel-5 te pakken.

hackerhater wijzigde deze reactie 10-12-2019 10:58 (16%)

• Teijgetje
hackerhater schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:55:
[...]

Dat is de afstand tussen zijn achterbumper en mijn voorbumper ;)
Snelheids-verschil is dan zo 30 a 40KM/uur.
Je auto zo in iemands luchtkussen gooien heet ook wel afsnijden. Combineer dat met het snelheidsverschil en je hebt artikel-5 te pakken.
Je hebt het over iemand die met 120+ zijn auto op 50 meter voor jou van rijbaan durft te wisselen om ook in te gaan halen. 50 meter is best een stuk, zelfs genoeg om te anticiperen .
En je weet exact hoeveel vrije ruimte je zou moeten houden, hij komt in jouw buffer zeg je.
Je hebt het nu over 30 a 40 dat je harder rijdt.....dan rij je 150-160+ toch?
Terwijl je maar hooguit 120 of 130 mag?

Gelden regels en artikel 5 wellicht alleen voor anderen?

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Abstand halber Tacho
Roepen ze in Duitsland al jaren. :Y

En dat is idd een goede richtlijn. Alleen probeer het in de praktijk maar eens te realiseren; dat valt zwaar tegen. :-(
Ondanks > een half miljoen schadevrije kilometers over Europa's wegen, heb ik vaak genoeg van die momenten meegemaakt waarvan ik dacht; ai, dat was op het nippertje... :X

En, neerkijkende vanaf een viaduct, op 's-lands snelwegen, constateer je al vrij snel dat afstand houden nou niet bepaald een grote deugd is bij de gemiddelde automobilist. :N

Het meest enge wat ik ooit meegemaakt heb, onze auto was voorzien van 'echte' winterbanden + sneeuwkettingen rond de aangedreven wielen. Is dat bij stilstaande wielen, de auto toch in een soort van slow-motion langzaam richting de bergwand gleed (op een sterk hellend weggetje).
Gelukkig ging het richting de bergwand en niet richting de afgrond.
Bleek later dat er verse sneeuw lag op een bevroren ijsondergrond. ;w

De auto kwam tot stilstand in de ondiepe geul tussen wegdek en bergwand. Vervolgens ik lopend naar boven, de lokale boer gevraagd of 'ie ff wilde helpen met z'n tractor. En ik met een rooie kop, de Oostenrijkse boer met een grote grijns op z'n gezicht, trok met z'n 4WD tractor (met 4 x grove sneeuwketting erom) voorzichtig onze auto de laatste paar honderd meter omhoog.
En nog geen halve dag later, was het wegdek al weer schoon gesmolten... :)

Mooie Plaatjes   

• hackerhater
Teijgetje schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:27:
[...]

Je hebt het over iemand die met 120+ zijn auto op 50 meter voor jou van rijbaan durft te wisselen om ook in te gaan halen. 50 meter is best een stuk, zelfs genoeg om te anticiperen .
En je weet exact hoeveel vrije ruimte je zou moeten houden, hij komt in jouw buffer zeg je.
Je hebt het nu over 30 a 40 dat je harder rijdt.....dan rij je 150-160+ toch?
Terwijl je maar hooguit 120 of 130 mag?

Gelden regels en artikel 5 wellicht alleen voor anderen?
Nee andersom ;)
Ik rij 120/130 en die andere komt dan achter een vrachtwagen of zo vandaan met 90 ;)

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

hackerhater schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:06:
[...]
Nee andersom ;)
Ik rij 120/130 en die andere komt dan achter een vrachtwagen of zo vandaan met 90 ;)
Ah, maar dit "probleem" wordt volgend jaar voor je opgelost, gedurende de "dal-uren" :+

A smile a day.... [The end is there]

• ReneLou
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 10-01 12:22
ehtweak schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:46:
Abstand halber Tacho

Het meest enge wat ik ooit meegemaakt heb, onze auto was voorzien van 'echte' winterbanden + sneeuwkettingen rond de aangedreven wielen. Is dat bij stilstaande wielen, de auto toch in een soort van slow-motion langzaam richting de bergwand gleed (op een sterk hellend weggetje).
Gelukkig ging het richting de bergwand en niet richting de afgrond.
Bleek later dat er verse sneeuw lag op een bevroren ijsondergrond. ;w

De auto kwam tot stilstand in de ondiepe geul tussen wegdek en bergwand. Vervolgens ik lopend naar boven, de lokale boer gevraagd of 'ie ff wilde helpen met z'n tractor. En ik met een rooie kop, de Oostenrijkse boer met een grote grijns op z'n gezicht, trok met z'n 4WD tractor (met 4 x grove sneeuwketting erom) voorzichtig onze auto de laatste paar honderd meter omhoog.
En nog geen halve dag later, was het wegdek al weer schoon gesmolten... :)
Leuk hè , hebben wij ook eens gehad in Noorwegen 2003 in een huurauto ( winterbanden zonder kettingen ) van rentawreck.no. Wij als stelletje onbenullen richting Sirdal waar de weg sneeuw en ijs was. Bij het voorbij gaan aan een sneeuw/ijsveger gleden we zo richting de berg en kwamen in een greppel terecht.

We reden amper 30 km /uur maar toen we bijna naast de sneeuwveger zaten ging hij iets naar links dus week ik een beetje uit. Sneeuw aan de bestuurderskant tot half het zijraam - met z'n 4- en uit de auto gekropen ( kinderen waren toen 2 en 5 ). Daarna heeft de behulpzame sneeuw/ijsveger bestuurder ons eruit getrokken.

Zonder verdere schade onze rit kunnen vervolgen, wij blij en dankbaar.

In 2013 van wintersport naar huis ( Frankrijk - horror zaterdag in maart waarbij Chambery - Lyon afgesloten was ). Wij geluk - bij Chambery de afslag Annecy genomen dus niet de hele nacht in de auto hoeven bivakkeren. Wel 12 uur file :'( en moeilijke rit van Chambery naar de A41 bij Genève ivm vele sneeuwval. Paar glibber en glijmomenten gehad op zomerbanden.

Sindsdien altijd winterbanden - ook in Nederland omdat ze net iets meer grip geven in gladde omstandigheden. Ook voor de wintersport in Frankrijk zou ik niets anders meer willen hebben.

• TheBrut3
  • Laatst online: 09:42
Maar niet één van die "experts" zegt zomerbanden in de zomer en allseason in de winter in het Nederlandse klimaat. Denken ze daar misschien niet aan?

• squaddie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20-01 22:56
Het komt op mij over dat een journalist een reactie gevraagd heeft over winterbanden niet specifiek een reactie op die video en hebben de organisaties hun standaard reactie gegeven over winterbanden, die is door de journalist in het artikel gezet, wat verder opgevuld is met oppervlakkig gebrabbel over winterbanden en geen antwoord op de vraag in de titel ofwel een clickbait artikel van AD.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• XiaomiGlobal
  • Nu online
TheBrut3 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:35:
[...]

Maar niet één van die "experts" zegt zomerbanden in de zomer en allseason in de winter in het Nederlandse klimaat. Denken ze daar misschien niet aan?
Zou de ANWB aandelen hebben van de bandenfabrikanten of profile en co? Ik vind die club niet erg kritisch overkomen hoor: een allseasonband doet het juist in Nederland goed.

Want met de winterband heb je grootste deel van de tijd gewoon de verkeerde band onder je auto liggen: en met de zomerband ook, want morgen ja het 10 graden en overmorgen plotseling rond het vriespunt. Veel plezier met wisselen van banden dan :+

• p.d.akkerman
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 06:44
Afgelopen weekend ook heel wat tests doorgelezen. Merendeels winterbanden maar ook een paar all season.
Als ik niet naar Zwitserland zou gaan in januarien een keer naar de Ardennen om te gaan sleeën. Zou ik serieus all season voor in de winter voor in Nederland overwegen.

Maar toch heb ik een setje winterbanden besteld.

Komende week onder de auto leggen. De laatste week is het niet warmer dan 8 graden geweest toen ik naar het werk / naar huis reed.
In maart hou ik de temperaturen ook weer nauwlettend in de gaten .
Ik wissel zelf, dus ben niet afhankelijk van de agenda van de garage.

De keuze van welke banden is echt gebruiker afhankelijk. Dat durf ik nu echt wel te zeggen, ondanks dat ik zomerbanden/winterbanden aanhanger ben.

• GAIAjohan
  • Laatst online: 10:10
Vaco reageert met loze termen, en gevoel. Iedereen anders, bla bla. Bang voor klandizieverlies.

ANWB komt aan met hun Midden Europese winterbandentest van de ADAC, waarbij midden-Europese winters en hun conclusies niet overeen komen met het Nederlandse klimaat. Exact wat Autoweek ook altijd heeft met hun autobild tests.

Overigens hebben mijn winterbanden op rotondes ook veel minder grip dan de zomerbanden. Dat verschil is immens.

Desondanks zit het AD wel erg clickbaiterig te werken. Ook al toen ze over die Britse test vertelden..

GAIAjohan wijzigde deze reactie 10-12-2019 19:59 (40%)

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || Het verbruik bijgehouden Volvo C30

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Tusk schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:19:
Sportbanden zijn dan ook juist gemaakt voor de zijdelingse grip. Dat lijkt mij echter minder relevant want stap één is nog altijd aanpassen en als de omstandigheden winters of hevige regenval worden ga je geen sportieve bochtjes meer nemen mag ik hopen. ;)

• Teijgetje
Iedereen zonder winter- of 4seizoen-banden voortaan van oktober tot april over op Waze. :+

Problem solved. O-)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
* Gonadan twijfelt nog

De winterbanden liggen nog in de schuur en ik ga straks een weekje weg, meestal is dan nu een mooi moment om te wisselen. De 24-dagenvoorspellingen geven echter een gemiddelde minimum temperatuur van zo'n zes graden.
Aangezien mijn zomerbanden kwalitatief zeer goed zijn en veel nieuwer vind ik het niet logisch om nu te wisselen.
Maar het voelt ook weer zo zonde om die winterbanden helemaal niet meer te gebruiken. :+

• CriticalHit_NL
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 09:27
Wim-Bart schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:29:
[...]
Echter ga ik veel naar Duitsland en dan heb je gewoon andere verplichtingen.
Je hebt ook gewoon all-seasons die wel het alpine symbool met sneeuwvlok hebben en dus ook toegestaan zijn in Duitsland met de winters.
Ook hebben ze de vroegere wettelijke minimumgrens voor 'sneeuwbanden' laten vallen en is nu ook gewoon 1.6mm of meer, dit omdat tegenwoordig bepaalde banden ook in versleten staat goed presteren.
Bij winterbanden geldt een vergelijkbaar verhaal. “Duitsland en Oostenrijk hadden vroeger een wettelijke minimumgrens van 4 mm voor winterbanden. 35 jaar geleden was dat heel verstandig. Maar er is sindsdien heel veel veranderd. We hebben nu compounds met silica en profielen met lamellen. Bij onze Alpin 6 is het loopvlak bovendien opgebouwd uit twee lagen met een verschillende compound. Als de bovenlaag versleten is, komt de tweede compound bloot te liggen, die meer grip biedt. Nu blijven winterbanden ook tot op het wettelijk minimum goed presteren. Duitsland heeft het minimum van 4 mm dan ook laten vallen, ze eisen nu ook 1,6 mm plus een snowflake. Oostenrijk loopt gewoon achter.”
Bron: AMT.nl - Michelin geeft grip tot op de laatste milimeter

Niet dat ik overigens wil zeggen dat het verstandig is met elke band tot die grens te gaan, meestal zijn de banden dan sowieso verouderd vooral als je niet al te veel kilometers maakt. Maar er is dus meer toegestaan dan enkel 'sneeuwbanden'.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23:28

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

CriticalHit_NL schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 13:55:
[...]

Je hebt ook gewoon all-seasons die wel het alpine symbool met sneeuwvlok hebben en dus ook toegestaan zijn in Duitsland met de winters.
Ook hebben ze de vroegere wettelijke minimumgrens voor 'sneeuwbanden' laten vallen en is nu ook gewoon 1.6mm of meer, dit omdat tegenwoordig bepaalde banden ook in versleten staat goed presteren.

[...]

Bron: AMT.nl - Michelin geeft grip tot op de laatste milimeter

Niet dat ik overigens wil zeggen dat het verstandig is met elke band tot die grens te gaan, meestal zijn de banden dan sowieso verouderd vooral als je niet al te veel kilometers maakt. Maar er is dus meer toegestaan dan enkel 'sneeuwbanden'.
Klopt allemaal, je hebt ook vier seizoen type D de volgens mij. En ik heb die ook liever gezien de eigenschappen, alleen wilde de lease maatschappij er niet aan met als gevolg dat ik nu wel mijn remweg anders in calculeer omdat winterbanden gewoonweg in Nederland met onze temperaturen en regen een beetje anders en slechter performen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Stoerekerel
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 19-01 04:08
Deze week heb ik voor het eerst winterbanden laten monteren van het merk Vredestein en bij het eerste stoplicht waar ik vlot wou wegrijden vanuit stilstand, terwijl het regende slipten mijn voorwielen helemaal door als ik met mijn Goodyear zomerbanden op dezelfde manier wegrijd dan is er nooit wat aan de hand. Mijn auto is trouwens een Fiat Punto 1.4 8v met 77 PK, niet bepaald een auto met veel motorvermogen dus.

• TheBrut3
  • Laatst online: 09:42
Hè shit... Vanochtend in de spits 10 graden en ze geven 16 graden aan vandaag. Had ik maar zomerbanden :+ Of de motor had ook niet misstaan vandaag.

• redwing
Stoerekerel schreef op zondag 15 december 2019 @ 02:24:
Deze week heb ik voor het eerst winterbanden laten monteren van het merk Vredestein en bij het eerste stoplicht waar ik vlot wou wegrijden vanuit stilstand, terwijl het regende slipten mijn voorwielen helemaal door als ik met mijn Goodyear zomerbanden op dezelfde manier wegrijd dan is er nooit wat aan de hand. Mijn auto is trouwens een Fiat Punto 1.4 8v met 77 PK, niet bepaald een auto met veel motorvermogen dus.
Als het nieuwe banden zijn er wel rekening mee houden dat de 1e 100km je altijd iets minder grip hebt. Aan de andere kant, met de huidige temperaturen geven winterbanden sowieso al minder grip.

[removed]

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21-01 16:21
Stoerekerel schreef op zondag 15 december 2019 @ 02:24:
Teveel variabelen om het gebrek aan grip op de nieuwe banden af te schuiven...

• BeArt
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21-01 16:56
Vraagje; wij gaan dit weekend naar Gunderath (centerparcs Eifel) en toen we dat aan de familie vertelden begon iedereen naar ons te roepen dat we zeker Winterbanden moeten hebben. Dat zou in de "winter" verplicht zijn in Duitsland en streng gecontroleerd worden met hoge boetes tot gevolg...

Echter lees ik nu op verschillende websites dat dat enkel geldt bij "winterse omstandigheden". Nu gaat het dit weekend 's nachts één graad vriezen, maar blijft het de andere dagen minstens 5°. Zijn dat dan "winterse omstandigheden", volgens mij niet?
Iemand hier ervaringen mee of tips?
We hebben momenteel dus geen winterbanden en ik vrees dat we er tegen vrijdag ook geen meer zullen kunnen laten plaatsen, dus ik denk dat ik nu vooral even gerustgesteld wil worden dat mijn theorie klopt dat het dit weekend nog niet nodig zal zijn ...

• XiaomiGlobal
  • Nu online
Winterse omstandigheden zijn als het rond het vriespunt is: als het boven nul graden is, dan kun je niet echt van winterse omstandigheden spreken. Dus mag je ook gewoon met je zomerbanden rijden in Deutschland :)B

Zo heb ik dat gedaan met mijn eerste auto, die had ook gewoon zomerbanden. Ik heb die auto slechts een halfjaar gehad, dus investeren in 4-seizoensbanden heb ik gelukkig niet gedaan _/-\o_

Ik reed dus uitsluitend overdag: avonds en in de vroege morgen, is het vaak wel onder nul. Maar overdag is het meestal een graad of vijf, dus kun je prima met zomerbanden rijden. Beetje weer in de gaten houden en dus plannen: die sneeuw komt echt niet uit het niets, dat word meestal al een week van tevoren verspeld *O*

In de Eifel is het trouwens wel kouder, dus wellicht het weer daar checken... want dat is net wat anders, dan naar de kerstmarkt in Düsseldorp rijden.

XiaomiGlobal wijzigde deze reactie 18-12-2019 20:36 (9%)

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

BeArt schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:25:
Vraagje; wij gaan dit weekend naar Gunderath (centerparcs Eifel) en toen we dat aan de familie vertelden begon iedereen naar ons te roepen dat we zeker Winterbanden moeten hebben. Dat zou in de "winter" verplicht zijn in Duitsland en streng gecontroleerd worden met hoge boetes tot gevolg...

Echter lees ik nu op verschillende websites dat dat enkel geldt bij "winterse omstandigheden". Nu gaat het dit weekend 's nachts één graad vriezen, maar blijft het de andere dagen minstens 5°. Zijn dat dan "winterse omstandigheden", volgens mij niet?
Iemand hier ervaringen mee of tips?
We hebben momenteel dus geen winterbanden en ik vrees dat we er tegen vrijdag ook geen meer zullen kunnen laten plaatsen, dus ik denk dat ik nu vooral even gerustgesteld wil worden dat mijn theorie klopt dat het dit weekend nog niet nodig zal zijn ...
Je bent in Duitsland verplicht om op dat schoeisel te rijden wat de weersomstandigheden vragen. Sneeuwt het in juli, dan dien je dus eigenlijk sneeuwgeschikte banden onder je auto te hebben (met sneeuwvlokje vanaf een bepaald band-productiejaar). Het is echter dusdanig genuanceerd dat;

- er niets aan de hand is zolang je niet wordt staande gehouden
- er niets aan de hand is zolang je maar geen brokken maakt

Dit had zelf ook gevonden kunnen worden?

1) ANWB
2) ADAC

hardware-lover wijzigde deze reactie 18-12-2019 21:16 (10%)

A smile a day.... [The end is there]

• redwing
Winterse omstandigheden=sneeuw/ijs. Als het alleen koud is zijn zomerbanden gewoon toegestaan.

[removed]

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 10:19
Winterbanden in Nederland hebben geen toegevoegde waarde, de dagen waarbij je rijdt in de situatie dat het vriest en eventueel in combinatie met neerslag zijn op 1 hand te tellen, alleen wintersport / buitenland heeft het toegevoegde waarde.

Meeste mensen gaan op winterbanden ook harder rijden, mijn ervaring bij besneeuwde weg gewoon 80 wil prima dat liet ik uit mijn hoofd met zomerbanden.

Op ijs kun je prima rijden met zomerbanden zolang zich niet veranderde omstandigheden voordoen zoals een stevige rukwind/weg loopt af of bochten/hardere stuurbewegingen etc.

Winterbanden zijn vooral handig als je offroad wil rijden is mijn ervaring. :9
Op ijs doen ze weinig voordeel, op sneeuw geeft het wel aardig toegevoegde waarde.
Boven 10c bij warm wegdek kun je er ook mooi mee door de bochten driften, en ze maken natuurlijk meer lawaai dan zomerbanden.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 18-12-2019 21:44 (100%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

M'n VW Tiguan is een week of 4 geleden nieuw afgeleverd aan me op een setje Continental All Season Contacts in de maat 215/65 R17 .... Daar zou ik ook in Duitsland / Oostenrijk gewoon zonder problemen mee moeten kunnen én mogen rijden.

De wieltjes voor in de zomermaanden met een setje Pirelli Scorpion Verde bandjes in de maat 255/40 R20 paste precies in het kofferbak. Ook een beetje zonde om daar sneeuwkettingen overheen te moeten 'winkelen'....

wimmel_1 wijzigde deze reactie 25-12-2019 10:22 (5%)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• redwing
Verdacht stil in dit topic deze winter trouwens ;)

[removed]

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

redwing schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:25:
Verdacht stil in dit topic deze winter trouwens ;)
winter? welke winter? ik zie alleen maar herfst als ik naar buiten kijk :+

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• dreamscape
Ik zit er serieus over na te denken om mijn winterwielen weer op te bergen en de zomerwielen weer onder de auto te schroeven. Met temperaturen boven de 10 graden rijdt dat alleen maar fijner.

De enige reden om nog niet te wisselen is dat we over iets meer dan drie weken op wintersport gaan. Of nou ja.... het is een vrij laag gebied in de Vogezen dat de afgelopen jaren altijd sneeuwzeker is rond deze tijd, maar momenteel is het daar echt prut. Vanavond eens overleggen met vrouwlief en contact opnemen met de B&B ter plaatse. Als we de boel een paar weken kunnen opschuiven, dan doen we dat. En dan rijd ik dit weekend weer op de zomerset :)

• Tusk

Tusk

Om daarom!

Het kan in februari nog los gaan. Ik heb ze er iig nog niet onder gelegd. Dit jaar waarschijnlijk geen wintersport ;( Das voor mij de enige reden om ze eronder te leggen (en weekendje ardennen, maar toen was t ook 12 graden).

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21-01 22:19
2 jaar geleden was het vooral in maart koud in NL. Januari en december zijn de laatste jaren wat milder voor m'n gevoel.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True