Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste
Acties:

• CriticalHit_NL
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20-02 18:46
Teijgetje schreef op maandag 11 november 2019 @ 23:50:
Plotseling lijken winterbanden met dit kabinet onvermijdelijk...... >:)
Oh nee hoor, ik geniet heerlijk van m'n zomer-bias Michelin CrossClimate all-seasons die met m'n relatief rustige rijstijl (en met dat weer sowieso zeer trage files) dat allemaal meer dan prima aankunnen, het hele jaar rond in dit fijne milde klimaat. 8)
Ook in de zomer met 40°C een zeer fijne band om mee te rijden. oOo

Ik heb tenminste ook geen last van extra bandenwissel stres met bijbehorende kosten zoals opslagkosten (al zou ik ze thuis hebben & wisselen) of het opnieuw moeten kalibreren van bandenspanningssensoren wat ook extra kost (die ik gelukkig ook niet heb >:)).

Nu.nl - Vierseizoenenbanden soms beter in de sneeuw dan winterbanden

En gezien ik pas na ruim 44.000KM op deze banden (~6.5mm nieuw) nu op 5mm+ voor en 5.5mm+ achter zit qua profiel is het ook nog eens enorm slijtvast.
De links die ik recentelijk in onderstaande post heb geplaatst geven tenminste aan dat ik me nergens zorgen over hoef te maken tot dicht bij de wettelijke minimumgrens. :Y)

https://gathering.tweaker...message/60450212#60450212

Ik heb het in het verleden ook prima gered met tot 1.5mm versleten Michelin Energysavers (vooras, zomerbanden) tezamen met 4.4mm Goodyears (zomerbanden, achteras) in de winter van 2016-2017.
De kans is groot dat die Michelin banden sinds de toelating van de auto (Sept 2008) t/m vervanging in 08-2017 er met ruim 150.000KM al op lagen en op een gegeven moment naar de vooras zijn verplaatst.
De rest van de kilometers zullen dan gemaakt zijn met de winterbanden die erbij zaten tot de 230.000KM. :D (al heb ik die maar 7000KM gebruikt sinds de 2 ton)

Overigens ook een keer vol in de ankers moeten gaan op de snelweg met een gangetje van 100KM/h met een helling naar beneden vanaf een viaduct met die versleten zomerbanden met koud/vochtig herfstweer, de banden gaven geen kik en slipten ook totaal niet. Grip hadden ze wat dat betreft nog genoeg. :>

En tja, nu worden de snelheden toch verlaagd (maar goed spits zit er toch al ruim onder vaak) dus ik zal me er niet druk om maken. _O- oOo
Met gezond verstand rijden kom je ook zoveel verder dan jezelf als een macho te gedragen in het verkeer. :*)

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 14:37
Plotseling lijken winterbanden, of minimaal 1 van de twee all seasons die beter presteren dan de referentie winterband uit de test, met dit kabinet onvermijdelijk...... >:)

FTFY my bad

Fijn dat je zo tevreden bent met de Cross Climate. :Y)

Eigenlijk wel benieuwd of die referentieband de beste winterband (Conti TS860) was of een middenmoter.
Dat is niet helemaal duidelijk.
Nu.nl refereert naar Autoweek 45, bij Autoweek weet ik niet welke test ik moet hebben.

Duidelijk is wel dat zomerbanden bij sneeuw en ijs niet rijdbaar zijn.

Teijgetje wijzigde deze reactie 12-11-2019 21:19 (61%)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:09

franssie

Save the albatross

Michelin X-climate en de Vredestein quatracs zijn gewoon prima banden. Ik wij al jaren op die Vredesteins en het zijn echt top banden (nu ja - niet op het circuit natuurlijk)
Voor die 40 dagen zomer en 7 dagen winter ga ik niet twee dagdelen vrijplannen per jaar voor een wissel maar pas ik mijn rijstijl aan (wat meer mensen zouden moeten doen).
Ik las ook in het nu.nl artikel (van autoweek) van de QT;s het minder doen in de regen maar die ervaring heb ik niet.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Teijgetje
@franssie
Het is meer dat @CriticalHit_NL ageert wanneer aangehaald wordt dat als er niet gestrooid mag vanwege PFAS, en het dus overal glad kan worden (met sneeuw, ijs, aanvriezen en hagel)(moet opdooien nog eigenlijk daarbij om misverstanden over glad te voorkomen?) en je dus in zijn algemeenheid een opmerking plaatst, er een betoog komt dat en wanneer all-seasons het ook goed doen, je' geen wissel hebt, bij droog, bij 40 graden, 100km/u, slijtage, etc.

En dus de opmerking; wanneer niet gestrooid en dus glad, winterbanden lijken dan onvermijdelijk, niet klopt want er zijn ook goede all-seasons die soms beter presteren dan winterbanden op sneeuw en ijs.
Dus heb ik dat er maar bij gezet......want sommige all-seasons in de winter zijn natuurlijk ook een optie/lijken dan onvermijdelijk.
Of is stellen dat "op zomerbandjes de winter door, dan, als niet/beperkt gestrooid mag, haast onvermijdelijk dom is" beter en algemener?

En dan ga ik er maar van uit dat hij op de CrossClimate plus rijdt, die er iets beter uitkomt dan een niet gespecificeerde winterband, en niet de gewone CrossClimate.

• Teijgetje
Er is dus al een noodwetje voor eigen gebruik/landsbelang.
DE oplossing voor de door henzelf opgelegde stikstof (al 10 jaar een probleem, en nu plotseling drastische ingrepen nodig) en PFAS problematiek op korte termijn, en hoe voorspelbaar.
De gewone man heeft natuurlijk geen ontheffing.

Laat dat zout dus maar komen...…….

Teijgetje wijzigde deze reactie 13-11-2019 11:19 (11%)

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:47

Zebby

Gamed

Teijgetje schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:32:
[...]

Met iets met millimeters er op? Een lucifer oid kun je in het profiel steken, dan de maat vasthouden met je duimnagel vlak op de band. En langs een meetlat leggen.
En meten over het hele loopvlak; binnen, midden, buiten, en op een paar punten.

Zo`n bandenprofielmeter laat je gelijk zien hoe diep het is. Die kosten een paar euro.
Heb een metertje besteld, we gaan het zien. Sowieso handig te hebben, anders kom ik er pas bij de APK weer achter en dat is wat laat |:( Dat wil ik niet meer hebben.

• Tusk
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16:08

Tusk

Om daarom!

Teijgetje schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:10:
Kans op gladheid overal is kans op gladheid overal, met sneeuw en/of ijs, en/of aangevroren en/of gladgehagelt.
Er stond niet : kans op gladheid door aanvriezing………

[...]

Maar je moet natuurlijk gewoon blijven geloven wat jouw waarheid is als je gelijk hebt. ;)
Tenslotte zijn winterbanden nog lang niet nodig...……. >:)
haha erg wetenschappelijk experiment op een ijsbaan. En een ongeval met een ouwe fiat doblo en waarschijnlijk een chauff die de situatie onderschatte....ik ben om! 8)7

Tusk wijzigde deze reactie 13-11-2019 13:31 (4%)

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• Teijgetje
Tusk schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:29:
[...]
haha erg wetenschappelijk experiment op een ijsbaan. En een ongeval met een ouwe fiat doblo en waarschijnlijk een chauff die de situatie onderschatte....ik ben om! 8)7
De ervaren bestuurder krijgt de auto op zomerbanden met ca 20 km/u niet de bocht om op ijs, de onervaren bestuurster met winterbanden wel, zonder problemen.
En ook met remmen was het verschil al erg duidelijk.
Hoeveel wetenschap heb je daar voor nodig behalve dat je het nu weet. ;)

Je roept dat het niet uitmaakt met grip op ijs, nauwelijks verschil tussen zomer en winterband.
Dat blijkt duidelijk anders te liggen.
Maar dan is het weer niet wetenschappelijk genoeg om je eigen ogen te geloven.
Vrijwel alle filmpjes op ijs hebben overigens dezelfde onwetenschappelijk uitkomst; met zomerbanden ben je sowieso kansloos. Dit was makkelijk in het Nederlands. Ik was al op zoek naar filmpjes met mensen in witte jassen.

En een ongeval op hagel, In de tijd dat het boven nul is en je dus niet zou hoeven wisselen, wijt je ook aan alles behalve dat met winterbanden (of goede 4seizoen) de drie auto`s meer kans hadden gehad. Op puur ijs had je dat al kunnen zien wat dat scheelt, gedemonstreerd met dezelfde auto.

Je hoeft van mij niet om.
Je hebt duidelijk een eigen alternatieve waarheid. ;)
Van mij mag je onwetenschappelijke filmpje posten om jouw waarheid toe te lichten.
Wel met normale aangepaste snelheden zoals een verkeerssituatie toe zou laten. Bij met 100 km/u op ijs bruusk remmen geven alleen spikes grip, en valt al het andere af/is er geen verschil. Dat snapt iedereen

• Blasterxp
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
yess, 4x Vredestein Snowtrac, 225-55-r16 + Opel velgen 225,- eu ...
met tussen de 8 en 9 mm profiel.

Helemaal blij mee. Dot code van 2018.

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17:07
Een scenario dat ik hier nog niet gelezen had. Vanochtend tijdens een lokaal ritje reed ik plotseling tegen een heel stevige hagelbui aan. Stapvoets rijden met mijn zomerbanden! Ik gleed alle kanten op. Op deze situaties ben je met all-season banden beter voorbereid.

• CriticalHit_NL
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20-02 18:46
desmond schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:32:
Een scenario dat ik hier nog niet gelezen had. Vanochtend tijdens een lokaal ritje reed ik plotseling tegen een heel stevige hagelbui aan. Stapvoets rijden met mijn zomerbanden! Ik gleed alle kanten op. Op deze situaties ben je met all-season banden beter voorbereid.
En grappig genoeg zijn hagelbuien ook niet enkel voorbehouden voor de winter, maar ik zou in ieder geval vaart minderen ongeacht banden.

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:05
MJV schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:13:
Ik twijfel wat ik zal doen. Ik heb een set winterbanden op stalen velgen gekocht voor mijn Toyota Auris TS.
2x Yokohama W-Drive profiel 3-4mm
2x Toyo Snowprox S943 profiel 6mm.

De set was niet duur dus puur voor de stalen velgen al een prima aankoop.

Die W-Drives wilde ik sowieso vervangen, maar de Toyo banden komen bij de ANWB Winterbandentest maar matig (3 sterren in 2016) tot slecht (1 ster in 2019) uit de test.

Ik overweeg nu om ze alle vier te vervangen door bijvoorbeeld de Dunlop Winter Response 2. Ik rijd wekelijks ongeveer 600km met de auto, + met kerst naar Oostenrijk.

Wat zouden jullie doen in dit geval?
^^
Uiteindelijk besloten om toch die oude banden nog maar een maandje op te rijden. Wat blijkt? ET-waarde week een beetje (5mm af), maar velgen kwamen verder naar binnen... En pasten dus niet. (Auto: 45, velgen: 50)

Dus die set gaat weer op Marktplaats en ik ga wat anders kopen.

Even een algemene vraag: op mijn auto passen zowel 195/65/R15 als 205/55/R16 banden op. Dat hoogte verschil (55 versus 65) snap ik wel, maar waar zijn die grotere velgen ook breder? Of snap ik het nu verkeerd.

En heeft het een voordelen t.o.v. het ander? (15 versus 16).

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

MJV schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:20:
[...]

^^
Uiteindelijk besloten om toch die oude banden nog maar een maandje op te rijden. Wat blijkt? ET-waarde week een beetje (5mm af), maar velgen kwamen verder naar binnen... En pasten dus niet. (Auto: 45, velgen: 50)

Even een algemene vraag: op mijn auto passen zowel 195/65/R15 als 205/55/R16 banden op. Dat hoogte verschil (55 versus 65) snap ik wel, maar waar zijn die grotere velgen ook breder? Of snap ik het nu verkeerd.

15"velg
16"velg

daar horen ook zowel 15 als 16" banden bij

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Davetc
  • Registratie: mei 2006
MJV schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:20:
[...]

^^

195 is smaller dan 205 (is mm). Tweede getal is de percentage van de breedte en daardoor geen vaste maat. Grootte moet bij de wielkast passen. 1" verschil zal waarschijnlijk niet zoveel uitmaken maar om de 16" te compenseren zul je hogere banden moeten hebben (kan iets comfortabeler zijn). Iets om rekening mee te houden:

Smallere banden hebben meer grip bij nat wegdek. Voornamelijk in de winterperiode dus. De banden moeten wel geschikt zijn voor het gewicht van de auto en een andere omtrek zorgt voor verschil in snelheid. Breedte van de velg wordt in J (jot) uitgedrukt en zal moeten passen bij de band.

Dit is een handige site om dat allemaal te vergelijken:

https://www.rimsntires.com/specspro.jsp

• p.d.akkerman
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 16:21
In navolging op de tekst hierboven.

Ik twijfel enorm of ik ga voor een 205 of 225 brede band.
Ik gebruik de winterbanden puur voor Nederland ivm de eigenschappen in de kou.

(Hoef geen discussie over waarom )

Is smaller echt beter voor het Nederlandse klimaat?

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 11:04
Niet echt, alleen als het sneeuwt.

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:05
Ik wilde vandaag de nieuwe passende wintervelgen monteren, maar stuitte op het probleem dat ik niet de juiste wielmoeren heb. De wielmoeren van mijn LM velgen hebben een speciale schijf, en niet het bolle of conische wat nodig is voor de stalen velgen.

Maar, moet wat is standaard bij stalen velgen, bolconisch of conisch?

Als ik goed naar de velgen kijk dan loopt het gat voor draadeind taps toe, maar of dat conisch of bolconisch is, ik kan het niet vaststellen. Ik zou gokken op conisch, maar ben niet 100% zeker.

MJV wijzigde deze reactie 17-11-2019 17:42 (5%)

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 16:37
Bij mijn ex Volvo hadden de lm velgen conische moeren.
Stalen velgen hadden reguliere moeren zonder enige conische vorm.

Op de tweede auto voor de deur, een Lancia zitten op de stalen velgen conische bouten..

Volgens mij konden conische moeren of bouten op alle velgen. Maar hadden lm velgen altijd conische nodig..

GAIAjohan wijzigde deze reactie 17-11-2019 17:58 (45%)

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || Het verbruik bijgehouden Volvo C30

• Franco10
  • Registratie: november 2009
Gebruiken jullie een andere bandenspanning bij winterbanden? Ik zie dat ze ongeveer 0,5 bar minder zijn afgesteld dan de zomerbanden.

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
GAIAjohan schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:52:
Volgens mij konden conische moeren of bouten op alle velgen. Maar hadden lm velgen altijd conische nodig..
Nee, iedere velg heeft OF conische OF bolconische OF vlakke moeren. Je kan dit niet zomaar verwisselen met elkaar. Het raakvlak kan anders veel te klein zijn met vervorming (van de randen rondom het draadeinde van de velg) of zelfs loslopen van de moeren tot gevolg

Gebruik dus alleen de juiste moeren bij een velg. Haal desnoods een extra setje moeren voor bij je 2e set velgen

Leipo wijzigde deze reactie 19-11-2019 17:53 (11%)

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Franco10 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:43:
Gebruiken jullie een andere bandenspanning bij winterbanden? Ik zie dat ze ongeveer 0,5 bar minder zijn afgesteld dan de zomerbanden.
Eerder andersom!
Zeker bij hogere buitentemperaturen worden je banden eerder warm(er) bij een (te) lage bandenspanning.

Vroeger werd vaak aangeraden om ca. 0,2bar hoger dan je zomerbanden te gebruiken. Zodat je net wat meer druk/oppervlakte hebt; ergo meer grip in de sneeuw.

Over het algemeen is de rubbersamenstelling van je winterband 'zachter' dan die van een zomerband, met een nog lagere bandenspanning worden die banden nog warmer, bij normaal gebruik en slijten ze nog harder.

Of je kijkt eens in het instructieboekje van je specifieke auto. RTFM; ;) daar staat vaak wel een aanbeveling in voor de juiste bandenspanning...

Mooie Plaatjes   

• SirLct
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 13:28
ehtweak schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:07:
[...]
Vroeger werd vaak aangeraden om ca. 0,2bar hoger dan je zomerbanden te gebruiken. Zodat je net wat meer druk/oppervlakte hebt; ergo meer grip in de sneeuw.
Klopt over hogere druk maar niet om het breder te maken, juist om het "smaller" te maken.

Ondertussen de conti ts860 weer eronder, wat een fijn winterbanden zijn ze!

SirLct wijzigde deze reactie 19-11-2019 18:30 (9%)

Life is too short to drive boring cars

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

gergs schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:29:
[...]

Klopt over hogere druk maar niet om het breder te maken, juist om het "smaller" te maken.
Dat zeg ik; meer druk/oppervlakte... ;) M.a.w. een smaller contactvlak van de band op het wegdek/sneeuw.
druk/oppervlakte = druk per oppervlakte. analoog aan km/h = km per uur
beter is eigenlijk drukkracht/oppervlakte eenheid --> geeft een hogere druk op dat oppervlak.

De band wordt ietsje boller (door de hogere druk), ergo, kleiner contactvlak.

ehtweak wijzigde deze reactie 20-11-2019 00:08 (20%)

Mooie Plaatjes   

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:22
Druk is kracht per oppervlakte (Pa = N/m2).

Een smaller = kleiner oppervlak en gelijkblijvende kracht, leidt dus tot hogere druk. Dat is handig bij sneeuw, maar het gaat ook aquaplaning tegen.

Herko_ter_Horst wijzigde deze reactie 20-11-2019 08:27 (60%)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• SirLct
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 13:28
ehtweak schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 23:48:
[...]

Dat zeg ik; meer druk/oppervlakte... ;) M.a.w. een smaller contactvlak van de band op het wegdek/sneeuw.
druk/oppervlakte = druk per oppervlakte. analoog aan km/h = km per uur
beter is eigenlijk drukkracht/oppervlakte eenheid --> geeft een hogere druk op dat oppervlak.

De band wordt ietsje boller (door de hogere druk), ergo, kleiner contactvlak.
Haha, Ik las het dus alsof je "meer druk"/ "meer oppervlakte" schreef.
Maar we are on the same page dus.

Life is too short to drive boring cars

• TheBrut3
Zomerbanden 2.5 en winterbanden 2.6 hier. Als ik die op 2.0 zou zetten slaan m'n TPMS sensoren op hol denk ik. :+

• Franco10
Hier staan ze dus netjes zoals het boekje aangeeft voor op 2.3 en achter op 2.1.

Dat is met weinig mensen aan boord. Vervoer je regelmatig een hele stam dan gaat ie naar 2.5 - 2.8

• PauseBreak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 19-02 06:08
Ja, al komt dat doordat de winterbanden van een andere fabrikant (Dunlop) afkomstig zijn dan de zomerbanden (Hankook). Ik hou gewoon de bandenspanning aan zoals de bandenfabrikant aangeeft.

Nee, merp!

• Herko_ter_Horst
De bandenspanning heeft meer te maken met (het gewicht) van de auto dan de maker van de band. De fabrikant van een band geeft alleen een maximale bandenspanning op.

• PauseBreak
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:46:
De bandenspanning heeft meer te maken met (het gewicht) van de auto dan de maker van de band. De fabrikant van een band geeft alleen een maximale bandenspanning op.
Daarom kan je bij sommige (dus niet alle) fabrikanten de bandenspanning opzoeken voor de specifieke combinatie van model band en model auto.

Nee, merp!

• Herko_ter_Horst
Wat ik bedoel, is dat de aanbevolen bandenspanning gewoon in het boekje van je auto (en meestal ook op de B-stijl in de deuropening) staat en niet afhangt van het merk band.

Voor winterbanden geldt in principe gewoon dezelfde bandenspanning als voor zomerbanden, met de opmerking dat als je de banden bijvoorbeeld in een verwarmde garage op spanning brengt, je rekening moet houden met grofweg 0,1 bar "verlies" voor elke 10 graden die het buiten kouder is. Dus als het binnen 20 graden is en buiten (net boven) 0, kun je het beste 0,2 bar extra in de banden doen.

• PauseBreak
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:24:
Wat ik bedoel, is dat de aanbevolen bandenspanning gewoon in het boekje van je auto (en meestal ook op de B-stijl in de deuropening) staat en niet afhangt van het merk band.

Voor winterbanden geldt in principe gewoon dezelfde bandenspanning als voor zomerbanden, met de opmerking dat als je de banden bijvoorbeeld in een verwarmde garage op spanning brengt, je rekening moet houden met grofweg 0,1 bar "verlies" voor elke 10 graden die het buiten kouder is. Dus als het binnen 20 graden is en buiten (net boven) 0, kun je het beste 0,2 bar extra in de banden doen.
En wat ik bedoel is dat verschillende banden, verschillend optimaal bereik kunnen hebben en je dus een andere waarde aanbevolen kunt hebben dan de autofabrikant destijds heeft bedacht. De technologie staat ook bij banden echt niet stil.

Nee, merp!

• Herko_ter_Horst
Ik zou dan wel eens een advies willen zien van een bandenfabrikant dat afwijkt van het advies van de autofabrikant.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Dat zie je met regelmaat. In de deur of boekje van je auto staat alleen maar belasting aangegeven voor voor- en achterbanden, hooguit nog met onderscheid tussen leeg en zwaar belast.
De fabrikant weet hoe zijn banden zich gedragen bij een bepaalde asbelasting en welke maat het precies is, daar zitten gewoon verschillen tussen en dat kan je zelf ook prima opzoeken. @PauseBreak heeft daar gewoon gelijk.

Soms kan je het ook nog bij de fabrikant zelf op de website opzoeken, maar als dat dan ook per merk en type band gespecificeerd is dan is dat vaak juist weer in samenwerking met de bandenfabrikant. Dan zal je dus minder snel verschillen tegen komen.

Edit:
Blijkbaar is dat niet echt meer online te vinden en lijken de bandenfabrikanten die informatie niet meer zelf te leveren. Bijzonder, want ik ben juist gewend dat bewust bij de bandenfabrikant op te zoeken. :?

Gonadan wijzigde deze reactie 21-11-2019 00:11 (14%)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

zover ik weet heeft alleen michelin zo'n tool voor bandenspanning per voertuig en bandenmaat https://www.michelin.nl/a...2091%20H?showDetails=true

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Hackus schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:20:
zover ik weet heeft alleen michelin zo'n tool voor bandenspanning per voertuig en bandenmaat https://www.michelin.nl/a...2091%20H?showDetails=true
Nu moet ik toch eerlijk toegeven dat ik die zelfs bij de Michelin niet meer kan vinden. Voorheen hadden veel meer fabrikanten van die lijsten, zijn ze daar van af aan het stappen of zo? :?

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Gonadan schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:57:
[...]

Nu moet ik toch eerlijk toegeven dat ik die zelfs bij de Michelin niet meer kan vinden. Voorheen hadden veel meer fabrikanten van die lijsten, zijn ze daar van af aan het stappen of zo? :?
lijsten zijn al oud(er) online is nagenoeg geen tool meer, alleen advies en dan wat de 'auto' fabrikant aangeeft.

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
Zo de winterbanden zijn eronder gelegd, wist niet wat het ging worden (lease), maar het zijn Continentel Winter Contact 215/55/R17 geworden, scoren tweemaal een C, maar ik zie dat in die maat sowieso maar weinig B of A (geen 1) scores zijn.

We gaan zien hoe ze bevallen :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• HaerdenCliff
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 19-02 14:37
Ik rij momenteel onder een Lexus GS450h met winterbanden van Vredestein (snowtrack 5) en die bevallen me heel erg. Zomerbanden heb ik er ook van gehad en daar was ik minder tevreden over. Op de tractie wielen had ik na 30.000 km scheuren in de zijflanken. Ik controleer maandelijks mijn bandenspanning (ja ik heb er een reminder voor in mijn agenda) en de Vredestein's zijn eigenlijk de eerste die behoorlijk goed op spanning blijven. Zomerbanden rij ik momenteel Michelin weinig over te zeggen verder. Winterbanden zouden normaal op 2.4 bar bandendruk gezet worden maar mijn staan op 2.7 bar dat voelt aangenamer.

• EektheMan
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 08-02 13:27
Bij welke temperatuur is welke band gesschikt? 7 graden wordt veel door de industrie genoemd als richtlijn om te switchen naar banden met betere prestaties in de kou. Veelbesproken theorie in dit topic, maar er komt nog meer bij kijken. Dit is denk ik het eerste filmpje die op die temperatuur vraag ingaat met gebruik van een temperatuur gecontroleerde omgeving. Kijken waard:

YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, ...

EektheMan wijzigde deze reactie 04-12-2019 12:46 (9%)

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
EektheMan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:44:
Bij welke temperatuur is welke band gesschikt? 7 graden wordt veel door de industrie genoemd als richtlijn om te switchen naar banden met betere prestaties in de kou. Veelbesproken theorie in dit topic, maar er komt nog meer bij kijken. Dit is denk ik het eerste filmpje die op die temperatuur vraag ingaat met gebruik van een temperatuur gecontroleerde omgeving. Kijken waard:

YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, ...
Interessant, het voedt mijn interesse om mijn winter en zomersets in te ruilen voor één allseasonset. Al ben ik nog niet zeker van het rijcomfort en remweg van de allseason bij echt zomerse temperaturen.
Anders zou het alternatief moeten zijn dat ik in plaats van winterbanden allseasons op m'n winterset zet.

Wat ik nog wel mis bij het onderzoek is de invloed van het opwarmen van de banden door het rijden. Als je een beetje op snelheid raakt warmen je banden namelijk best aardig op en dat zal het resultaat zeker beïnvloeden.

Wel weer goed om te zien wat men verstaat onder 'nat wegdek'. In die mate ga ik dat zelden tegen komen, bijna alles rijden we in NL op droog. (althans op de wegen die ik gebruik, nagenoeg alles ZOAB)

Gonadan wijzigde deze reactie 04-12-2019 13:51 (95%)

• FoccodeJ
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 19-02 06:20
Gonadan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:14:
[...]

Interessant, het voedt mijn interesse om mijn winter en zomersets in te ruilen voor één allseasonset. Al ben ik nog niet zeker van het rijcomfort en remweg van de allseason bij echt zomerse temperaturen.
Anders zou het alternatief moeten zijn dat ik in plaats van winterbanden allseasons op m'n winterset zet.

Wat ik nog wel mis bij het onderzoek is de invloed van het opwarmen van de banden door het rijden. Als je een beetje op snelheid raakt warmen je banden namelijk best aardig op en dat zal het resultaat zeker beïnvloeden.

Wel weer goed om te zien wat men verstaat onder 'nat wegdek'. In die mate ga ik dat zelden tegen komen, bijna alles rijden we in NL op droog. (althans op de wegen die ik gebruik, nagenoeg alles ZOAB)
Grappig dat we allemaal iets anders halen uit dat filmpje. Het is namelijk voor mij een stukje 'bewijs' op mijn zomer (Voorjaarsvakantie-herfstvakantie) + allseason (herfst-voorjaar) ipv zomer + winter theorie. Jammer dat die Allseasons minder goed tweedehands zijn te verkrijgen, maar als ik een auto zou hebben die ik meer dan 5 jaar denk te houden zou ik dit gebruiken als argument een nieuw setje conti allseasons te kopen.

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Nu online
[...]
Dat valt me ook iedere keer op bij dit soort testen. Je komt dit hooguit tegen als je in een grote stortbui zit, maar daarbuiten zul je zulke natte wegen niet snel zien. En normaal gesproken rijd je in een stortbui toch al met aangepaste snelheid.
FoccodeJ schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:38:
[...]
Grappig dat we allemaal iets anders halen uit dat filmpje. Het is namelijk voor mij een stukje 'bewijs' op mijn zomer (Voorjaarsvakantie-herfstvakantie) + allseason (herfst-voorjaar) ipv zomer + winter theorie. Jammer dat die Allseasons minder goed tweedehands zijn te verkrijgen, maar als ik een auto zou hebben die ik meer dan 5 jaar denk te houden zou ik dit gebruiken als argument een nieuw setje conti allseasons te kopen.
Dit is inderdaad waar ik ook aan zat te denken, zeker als je 1 van de all-season banden pakt die hoog scoren op sneeuw. Ik heb nu nl. nog een goede set (eco-)zomerbanden en in de winter wil ik er toch wel iets anders op hebben. Daarnaast zijn de huidige velgen toch aardig beschadigd dus het is ook een goede reden om nieuwe velgen te kopen ;) (Alhoewel ik daar ook wel bij moet zeggen dat ik niet zo van de dure velgen ben, dus het zal wel een redelijk standaard setje worden)

Ik ben alleen nog wel naar de maat aan het kijken die ik wil pakken. Degene die ik er nu op heb liggen zijn 225/50R17 maar of dat ook handig is voor de winter weet ik nog niet.

[removed]

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@FoccodeJ je haalt niet wat anders uit het filmpje, je haalt wat anders uit mijn post. ;)
Ik zou graag van het 'gedoe' van twee sets af willen, alleen twijfel ik nog of allseasons wel goed genoeg zijn als de temperaturen richting twintig graden en hoger gaan. Dat moet ik nog onderzoeken.
Dat een combinatie van zomer/allseason betere prestaties geeft lijkt mij evident.

Daarnaast zal het invloed hebben op de mate waarin ik sportief een bocht naar invoegstrook kan nemen, maar dat is niet per se een nadeel. :P

Gonadan wijzigde deze reactie 04-12-2019 16:06 (8%)

• PauseBreak
[...]

Wat het filmpje mijns inziens vooral duidelijk maakt is dat het heel erg afhankelijk is van je usecase welke banden nou eigenlijk handig zijn om onder je auto te hebben liggen. Eigenlijk zoals we hier ook al eens eerder hebben geconcludeerd :+

Als ik me goed herinner woon jij redelijk in de Randstad, dus de wegen waarop je rijdt zijn totaal anders dan de wegen die ik normaliter rij. Daarnaast zal er ongetwijfeld ook een verschil zitten in tijden waarop wordt gereden en uiteraard heb je dan nog het verschil in auto, waarmee je ook automatisch een verschil hebt in onderstel en velggroottes en dus ook in bandenmaat. Want niet iedere band presteert hetzelfde in een andere bandenmaat (of aanbevolen bandenspanning).

Kortom, eens goed kijken naar hoe je auto wordt gebruikt en daarop je bandenkeuze aanpassen is helemaal zo gek nog niet :P

Nee, merp!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@PauseBreak ik zie niet wat het filmpje daar allemaal over zegt. Het is eindelijk eens een test die iets doet met temperaturen.
Waar zie jij onderscheid in wegdek en use case?

De conclusie dat er heel veel factoren zijn hadden we inderdaad al, maar dat doet niets af aan het feit dat dit filmpje daadwerkelijk interessante dingen laat zien.

• PauseBreak
Gonadan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:09:
@PauseBreak ik zie niet wat het filmpje daar allemaal over zegt. Het is eindelijk eens een test die iets doet met temperaturen.
Waar zie jij onderscheid in wegdek en use case?

De conclusie dat er heel veel factoren zijn hadden we inderdaad al, maar dat doet niets af aan het feit dat dit filmpje daadwerkelijk interessante dingen laat zien.
Simpel: Als je in de Randstad rijdt dan rij je in 95% van de gevallen op ZOAB. De regentest is dus voor jou niet bepaald van enige meerwaarde want het is een omstandigheid die je niet of nauwelijks zult tegenkomen. Rij je vaak buiten de Randstad en/of buiten Nederland dan is die test weer wel relevant. Kortom: informatie cq. onderscheid in wegdek en usecase.

Nee, merp!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Martinusz schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:53:
Zo de winterbanden zijn eronder gelegd, wist niet wat het ging worden (lease), maar het zijn Continentel Winter Contact 215/55/R17 geworden, scoren tweemaal een C, maar ik zie dat in die maat sowieso maar weinig B of A (geen 1) scores zijn.

We gaan zien hoe ze bevallen :)
215/55 R17 98 V Bridgestone Blizzak LM005. grip bij nat wegdek/regen A, en verbruik/rolweerstand C.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
PauseBreak schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:13:
Simpel: Als je in de Randstad rijdt dan rij je in 95% van de gevallen op ZOAB. De regentest is dus voor jou niet bepaald van enige meerwaarde want het is een omstandigheid die je niet of nauwelijks zult tegenkomen. Rij je vaak buiten de Randstad en/of buiten Nederland dan is die test weer wel relevant. Kortom: informatie cq. onderscheid in wegdek en usecase.
Nat is één onderdeel van de test, ze testen ook op sneeuw en droog. Die test is dus niet minder relevant voor mij omdat ik toevallig vaak op ZOAB rijd.

Overigens woon ik niet in de randstad en kom ik in de meeste delen van Nederland. Een dergelijke laag water kom je echt maar zeer zelden tegen, met name bij plotselinge stortbuien.
Dat is verder ook niet zo relevant, waar het mij om gaat is dat velen bij een vochtig wegdek al denken dat het als nat wegdek aangemerkt moet worden. Dat is simpelweg niet correct.

Verder moet uiteraard iedereen naar zijn eigen use case kijken, maar dat is toch ook waar dit topic voor bedoeld is? Of mag je ook niet meer over je eigen use case redeneren? :P

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
Gonadan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:24:
[...]

Nat is één onderdeel van de test, ze testen ook op sneeuw en droog. Die test is dus niet minder relevant voor mij omdat ik toevallig vaak op ZOAB rijd.

Overigens woon ik niet in de randstad en kom ik in de meeste delen van Nederland. Een dergelijke laag water kom je echt maar zeer zelden tegen, met name bij plotselinge stortbuien.
Dat is verder ook niet zo relevant, waar het mij om gaat is dat velen bij een vochtig wegdek al denken dat het als nat wegdek aangemerkt moet worden. Dat is simpelweg niet correct.

Verder moet uiteraard iedereen naar zijn eigen use case kijken, maar dat is toch ook waar dit topic voor bedoeld is? Of mag je ook niet meer over je eigen use case redeneren? :P
Zoab is dan wel weer eerder glad dan traditioneel asfalt toch? :)

Edit: of juist niet? :? nu weet ik het niet meer _O-

Martinusz wijzigde deze reactie 04-12-2019 16:32 (3%)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Als het stuk gevroren is zeker wel. :P

• PauseBreak
Martinusz schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:28:
[...]

Zoab is dan wel weer eerder glad dan traditioneel asfalt toch? :)
Alleen als het langere tijd (>2 weken als vuistregel) niet of maar heel sporadisch en verwaarloosbaar weinig heeft geregend.

@Gonadan
Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg minder relevant, omdat jij niet veel op traditioneel asfalt rijdt. Daarbij is het voornaamste punt - want daar vroeg je naar - dat er dus óók wegdekinformatie in deze video zit (op meerdere manieren zelfs; weertype, temperatuur, band en weertype*temperatuur*band).

Nee, merp!

• TheBrut3
Dus eigenlijk voor in Nederland wil je ergens in november wisselen naar all seasons en ergens in februari/maart terug naar zomerbanden?
Althans, dat haal ik er uit.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
PauseBreak schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:33:
Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg minder relevant, omdat jij niet veel op traditioneel asfalt rijdt. Daarbij is het voornaamste punt - want daar vroeg je naar - dat er dus óók wegdekinformatie in deze video zit (op meerdere manieren zelfs; weertype, temperatuur, band en weertype*temperatuur*band).
Is weertype, temperatuur en band onderdeel van het wegdek? Ik denk dat ik je vandaag niet meer ga volgen.
Wellicht had ik de opmerking over ZOAB weg moeten laten, triggert een 'somebody's wrong reactie' of zo. Uit het filmpje haal ik een paar opvallende zaken waaronder de definitie van nat, waar ik al vaker over begonnen ben.
Men heeft met regelmaat het aantal regendagen aangehaald om aan te geven hoeveel we op 'nat wegdek' rijden, maar dat is gewoon niet correct. Nat wegdek zoals in de tests kom je simpelweg niet met grote regelmaat tegen, ongeacht type asfalt.

• PauseBreak
Gonadan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:41:
[...]

Is weertype, temperatuur en band onderdeel van het wegdek? Ik denk dat ik je vandaag niet meer ga volgen.
Wellicht had ik de opmerking over ZOAB weg moeten laten, triggert een 'somebody's wrong reactie' of zo. Uit het filmpje haal ik een paar opvallende zaken waaronder de definitie van nat, waar ik al vaker over begonnen ben.
Men heeft met regelmaat het aantal regendagen aangehaald om aan te geven hoeveel we op 'nat wegdek' rijden, maar dat is gewoon niet correct. Nat wegdek zoals in de tests kom je simpelweg niet met grote regelmaat tegen, ongeacht type asfalt.
Het heeft niks met 'somebody's wrong' te maken. Het heeft te maken met het feit dat er wegdekinformatie in zit want inderdaad, weertype en temperatuur hebben invloed op het gripniveau van het wegdek (daarom wordt deze informatie ook gebruikt om te bepalen of er moet worden gestrooid en hoe bijv.). Naast uiteraard dat ze dat hebben op het gripniveau van de band. Eigenlijk zou het wel leuk zijn geweest om dit filmpje te herhalen op andere wegdektypes, zoals bijv. ZOAB.

Nee, merp!

• GAIAjohan
Ben zelf vorige week weer naar de winterbanden gegaan.
Naast dat ze duidelijk lichter en met minder gevoel sturen, merk ik ook dat ze met koud weer veel minder hard/vervormd zijn.
De winterbanden zijn gewoon rond, terwijl ik met de zomerbanden op koude ochtenden altijd het gevoel had de eerste km op blokjes te rijden.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
PauseBreak schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:57:
Het heeft niks met 'somebody's wrong' te maken. Het heeft te maken met het feit dat er wegdekinformatie in zit want inderdaad, weertype en temperatuur hebben invloed op het gripniveau van het wegdek (daarom wordt deze informatie ook gebruikt om te bepalen of er moet worden gestrooid en hoe bijv.). Naast uiteraard dat ze dat hebben op het gripniveau van de band. Eigenlijk zou het wel leuk zijn geweest om dit filmpje te herhalen op andere wegdektypes, zoals bijv. ZOAB.
Dat zou best interessant zijn inderdaad, maar dan stap je wel af van de officiële tests. Voor de rest op nat moet er namelijk echt een egale laag water op het wegdek staan, daar mag je nog wel wat sproeiers voor mee nemen.
Zijn daar niet al tests mee gegaan om te vergelijken hoe bijvoorbeeld ZOAB, klinkers of betonplaten het doen ten opzichte van de testmethoden? Zal toch wel?

• redwing
  • Nu online
GAIAjohan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:04:
Ben zelf vorige week weer naar de winterbanden gegaan.
Naast dat ze duidelijk lichter en met minder gevoel sturen, merk ik ook dat ze met koud weer veel minder hard/vervormd zijn.
De winterbanden zijn gewoon rond, terwijl ik met de zomerbanden op koude ochtenden altijd het gevoel had de eerste km op blokjes te rijden.
Volgens mij zegt dat vooral iets over je zomerbanden :+

[removed]

• Herko_ter_Horst
Ik denk dat er een aantal interessante punten in die video zaten:
  • de 7°-grens is geen marketing, het is een reële vuistregel, zeker als je hem als volgt toepast: als de max temp overdag 7° is, is het het grootste deel van de dag kouder (zeker in de ochtend- en avondspits), temperaturen waarbij all-seasons of winterbanden voordeel hebben, zeker als het nat is
  • winterbanden zijn een behoorlijk stuk slechter dan all-seasons en zomerbanden bij remmen op droog wegdek, zelfs bij temperaturen tegen het vriespunt
  • het verschil in remafstand van een zomerband op nat wegdek is bij 2° maar liefst 6 meter meer dan bij 15° (20%!). Natuurlijk kun je roepen 'ja maar zoab', maar ook zoab is bij regen niet magischerwijs kurkdroog. En die laatste kilometers van de snelweg af hebben geen zoab en zijn net zo nat en koud.
M.b.t. het punt over wat nou nat wegdek is: kijk nog even het stukje video terug waar het gaat over het keerpunt in die test-tunnel, dat alleen maar vochtig was geworden van opspattend water en water dat nog aan de banden zat: daar ging hij er tijdens de koudste test dus gewoon bijna vanaf op zomerbanden. Dus zelfs als je een laagje staand water geen goede test vindt, lijkt me dit een goede reden om toch erg op te passen met zomerbanden bij koud weer, want een beetje vochtig wegdek heb je al gauw, zelfs als het niet regent (onder bomen bijvoorbeeld).

Confirmation bias: vrijdag gaan bij mij de Michelin Pilot Sport 4's er onder vandaan en de Michelin CrossClimate+ er onder. Has eigenlijk een week eerder gewild, maar de bandjes waren niet op tijd beschikbaar.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:26:
M.b.t. het punt over wat nou nat wegdek is: kijk nog even het stukje video terug waar het gaat over het keerpunt in die test-tunnel, dat alleen maar vochtig was geworden van opspattend water en water dat nog aan de banden zat: daar ging hij er tijdens de koudste test dus gewoon bijna vanaf op zomerbanden. Dus zelfs als je een laagje staand water geen goede test vindt, lijkt me dit een goede reden om toch erg op te passen met zomerbanden bij koud weer, want een beetje vochtig wegdek heb je al gauw, zelfs als het niet regent (onder bomen bijvoorbeeld).
Klopt, maar dat noem je dan ijzel. Daar gaan zomerbanden inderdaad niet echt best op. :P

• GAIAjohan
redwing schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:15:
[...]

Volgens mij zegt dat vooral iets over je zomerbanden :+
Dat ze compleet ongeschikt zijn onder een graad of 5?
Conti CPC6

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
GAIAjohan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:01:
Conti CPC6
Mogelijk zijn ze al wat ouder? Toen mijn Conti's wel wat op leeftijd kwamen kreeg ik ook dat gevoel bij koud weer, vervangen door nieuwe zomerbanden gaf toen ook al een stevige verbetering.
Al zijn de winterbanden alsnog zachter, maar het verschil was wel minder groot.

• redwing
  • Nu online
GAIAjohan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:01:
[...]

Conti CPC6
Inderdaad misschien wat ouder zoals Gonadan zegt? Wat grip betreft kun je nl. best wat verschil merken, maar zo vervormen dat je het voelt tijdens het rijden is niet normaal.

[removed]

• GAIAjohan
Gonadan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:05:
[...]

Mogelijk zijn ze al wat ouder? Toen mijn Conti's wel wat op leeftijd kwamen kreeg ik ook dat gevoel bij koud weer, vervangen door nieuwe zomerbanden gaf toen ook al een stevige verbetering.
Al zijn de winterbanden alsnog zachter, maar het verschil was wel minder groot.
Voorop zat nog CPC5 die bijna aan vervanging toe waren. (Achter dus CPC6), maar kan dus zijn dat die cpc5 het probleem echt veroorzaken dan. De cpc6 achterop waren 2 maanden geleden geplaatst, en waren dus nagenoeg nieuw.

Verwacht dat na de winter die cpc5 wel direct vervangen wordt eigenlijk. Tenzij leasemij het tot einde contract wil uitzingen. Cpc5 zullen net zo oud als de auto zijn, nu dus 3,5 jaar..

Winterbanden zijn Pirelli Sottozero3, in dezelfde maat.

GAIAjohan wijzigde deze reactie 04-12-2019 20:16 (3%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
GAIAjohan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:15:
Voorop zat nog CPC5 die bijna aan vervanging toe waren. (Achter dus CPC6), maar kan dus zijn dat die cpc5 het probleem echt veroorzaken dan. De cpc6 achterop waren 2 maanden geleden geplaatst, en waren dus nagenoeg nieuw.
Ik merk dat met name aan de voorwielen inderdaad. Knerpen bij sturen, zeker op een parkeerplaats van klinkers.
Overigens is de leeftijd meer van belang dan de plaatsingsdatum, maar ik ga er vanuit dat ze je wel relatief nieuwe gegeven hebben. ;)

• PauseBreak
Gonadan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:39:
[...]

Dat zou best interessant zijn inderdaad, maar dan stap je wel af van de officiële tests. Voor de rest op nat moet er namelijk echt een egale laag water op het wegdek staan, daar mag je nog wel wat sproeiers voor mee nemen.
Zijn daar niet al tests mee gegaan om te vergelijken hoe bijvoorbeeld ZOAB, klinkers of betonplaten het doen ten opzichte van de testmethoden? Zal toch wel?
Of van die giertanken met water (wel even spoelen voor gebruik :+ ).
Er zijn wel gegevens over de gripniveaus van verschillende soorten wegdekken ja, maar die zijn niet openbaar. Heeft ook te maken met hoe het soort wegdek wordt gemaakt (methode en receptuur) en dat is logischerwijs concurrentiegevoelig.

Maar als test, om het wetenschappelijker te maken zou dat zeker de moeite waard zijn. Ik weet dat Vredestein voor de Ultrac Satin en Cento samen heeft gewerkt met de UTwente en dat er academische publicaties zijn over de loopvlakstructuur en de invloed daarvan op waterafvoer van de band maar kan ze zo snel niet vinden.

Nee, merp!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Waarom spoelen? Is juist realistisch. Ik heb hier eerder profijt van m'n winterbanden tijdens de koolcampagne dan vanwege de sneeuw. :D

• PauseBreak
Gonadan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:37:
Waarom spoelen? Is juist realistisch. Ik heb hier eerder profijt van m'n winterbanden tijdens de koolcampagne dan vanwege de sneeuw. :D
DIE LUCHT MENSEN, DIE LUCHT :P

Nee, merp!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 12:42
Gonadan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:37:
Modder+Stront ligt er vaker dan sneeuw of ijs. Alleen al daarom wil je met allseason rijden van herfst t/m lente.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Ik vind het erg jammer dat die test niet door liep tot 25 of 30 graden. Dan hadden we ook kunnen zien hoe lang de allseasons bij warmer weer acceptabel blijven.
Op zich is het toch niet erg als ze wat zachter worden, ik heb nu ook al sportbanden in de zomer die waarschijnlijk veel te hard slijten. :+

• joshje
  • Laatst online: 15:48
Gonadan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:47:
[...]

Klopt, maar dat noem je dan ijzel. Daar gaan zomerbanden inderdaad niet echt best op. :P
Ijzel kan niet want er werd niet getest onder het vriespunt. Dus het gaat vooral om het bochten gedrag van de zomerband met een koude en natte baan.

Zelf ben ik ook wel erg benieuwd naar het gedrag van een All season band onder een wat zwaardere auto / vermogende auto tov. de winterband en zomerband.

• TheBrut3
joshje schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:52:
Ijzel kan niet want er werd niet getest onder het vriespunt. Dus het gaat vooral om het bochten gedrag van de zomerband met een koude en natte baan.
Toch zegt die man in het filmpje dat de dunne laag vocht aan aan het vriezen was op de vloer en daardoor extra glad was.

Overigens zie ik dit soort tests liever wanneer de banden 1-2 mm profiel minder hebben dan nieuw, volgens mij waren de geteste banden nieuw.

• Herko_ter_Horst
Volgens mij zegt ie dat niet, hij heeft het over "greasy, damp conditions", niet over ijsvorming.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Het Britse blad TyreReviews is er voor het eerst in geslaagd alle bandensoorten onder exact gelijke omstandigheden te testen in een laboratorium. Conclusie? Winterbanden presteren over het algemeen slechter dan zomer- en all seasonbanden, behalve op sneeuw.

Het vergelijken van verschillende bandensoorten was tot voor kort lastig. Tijdens tests in de buitenlucht zorgen weersveranderingen voor wisselende omstandigheden, zodat de uitkomsten altijd arbitrair waren. Totdat het Britse blad TyreReviews de beschikking kreeg over een testlab waar de temperatuur van de lucht en ondergrond exact geregeld konden worden.

Voor de test werd een Volkswagen Golf voorzien van zes verschillende bandensoorten. In het overdekte testcentrum in Noord-Finland deden ze tests op droog, nat en besneeuwd wegdek bij verschillende lucht- en wegdektemperaturen. Dit alles om onder meer te bepalen wat de beste gemiddelde temperatuur is om over te schakelen op winterbanden.

Wat blijkt? Die temperatuur is er niet. Want hoewel vaak wordt gesuggereerd dat winterbanden beter presteren bij een temperatuur van minder dan 7 graden Celsius, blijkt die bewering geen stand te houden. Zolang het droog blijft, is een zomerband namelijk onder alle omstandigheden beter. Onder natte weersomstandigheden legt de zomerband het af tegen de ‘all seasonband’, oftewel vier seizoenen-band.

De winterband blijkt volgens de onderzoeker eigenlijk alleen de beste keus wanneer er echt sneeuw op de weg ligt. In Nederland heb je het dan in de regel over hooguit een paar dagdelen per jaar. De conclusie van de test luidt dan ook dat je beter geen winterbanden kunt kopen. Het praktische nut is volgens de onderzoekers te beperkt om aanschaf te rechtvaardigen.

Hoewel je nooit helemaal zeker kunt weten of de tests zijn gedaan door een onafhankelijke instantie, lijkt de uitkomst daar wel op te wijzen. Toch proberen de heren van TyreReviews indirect wel om je richting bandenboer te krijgen, want in de tests komt de zogeheten all seasonband er het beste uit. Zij adviseren op basis van de praktijktests het gebruik van zomerbanden in de zomer aan en all seasonbanden in de winter.
Bron: Winterbanden hebben geen nut, blijkt uit Britse praktijktest

Virussen? Scan ze hier!

• Teijgetje
Ook wakker?
Of niet, net zoals je link? Er zijn maar 5 soorten banden getest. ;)

Vandaag blijkt maar weer hoe alle media (zelfde eigenaar?) elkaar (schaamteloos/zonder Fact checken) kopiëren met een zeer gebiasd artikel met een extra geteste onbestaande band.......

Teijgetje wijzigde deze reactie 06-12-2019 09:55 (34%)

• joshje
Wat is dat artikel echt weer op AD redenatie geschreven (erg krom). De winterband presteerde anders behoorlijk goed bij koude temperaturen en nattigheid (wat in de winter erg vaak is). Alleen al voor dat feit zal ik voor de winterband kiezen. Daarnaast hebben we hier vaak genoeg temperaturen onder de nul wat zorgt voor ijzel etc. Is het toch weer een reden om voor een winterband of all season band te kiezen.

Dus de stelling "Winterbanden hebben geen nut" is echt te dom voor woorden. Blijkbaar heeft de meneer die het artikel geschreven heeft niet echt gekeken naar het filmpje. Zelfs de tester/onderzoeker zegt het op het einde "The 7 degree rule is actually a very good rule"

• redwing
  • Nu online
joshje schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:49:
Wat is dat artikel echt weer op AD redenatie geschreven (erg krom). De winterband presteerde anders behoorlijk goed bij koude temperaturen en nattigheid (wat in de winter erg vaak is). Alleen al voor dat feit zal ik voor de winterband kiezen. Daarnaast hebben we hier vaak genoeg temperaturen onder de nul wat zorgt voor ijzel etc. Is het toch weer een reden om voor een winterband of all season band te kiezen.

Dus de stelling "Winterbanden hebben geen nut" is echt te dom voor woorden. Blijkbaar heeft de meneer die het artikel geschreven heeft niet echt gekeken naar het filmpje. Zelfs de tester/onderzoeker zegt het op het einde "The 7 degree rule is actually a very good rule"
Tja, aan de andere kant is het zeker in de winter nog steeds veel vaker droog waarbij de zomerbanden zelfs bij lage temperaturen beter presteren.

Temperaturen onder nul hebben we inderdaad, maar ijzel heb ik nog nooit last van gehad (ligt er nl. erg aan waar je woont)

Daarnaast zie je dat een goede all-season, voor de Nederlandse situatie in de winter, in bijna alle gevallen net zo goed of beter is. Dus voor de stelling dat winterbanden geen nut hebben is best wat te zeggen mits je dan wel all seasons hebt.

Maar wederom gaat het vooral om je eigen situatie. Rijd je veel op kleinere wegen zijn winterbanden b.v. al veel sneller zinvol dan als je in de stad woont. Oftewel kijk goed naar je eigen situatie en bedenk wat daarvoor het beste is. Voor mij is dat b.v. all-seasons (inclusief in de zomer) omdat ik regelmatig op zandweggetjes en modderplekken rijd. Ga je op wintersport of ga je regelmatig naar Duitsland zijn winterbanden een no brainer en als je in de winter als er sneeuw ligt de auto kunt laten staan kunnen zomerbanden net zo goed een goede keuze zijn.

Zolang je maar niet op winterbanden gaat rijden en dan denkt dat je grip op sneeuw/ijs net zo goed is als normaal. Ik heb toch iets te vaak mensen in de berm of tegen paaltjes zien staan die de opmerking maakten dat ze toch winterbanden hebben???

[removed]

• joshje
redwing schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:03:
[...]

Tja, aan de andere kant is het zeker in de winter nog steeds veel vaker droog waarbij de zomerbanden zelfs bij lage temperaturen beter presteren.

Temperaturen onder nul hebben we inderdaad, maar ijzel heb ik nog nooit last van gehad (ligt er nl. erg aan waar je woont)

Daarnaast zie je dat een goede all-season, voor de Nederlandse situatie in de winter, in bijna alle gevallen net zo goed of beter is. Dus voor de stelling dat winterbanden geen nut hebben is best wat te zeggen mits je dan wel all seasons hebt.

Maar wederom gaat het vooral om je eigen situatie. Rijd je veel op kleinere wegen zijn winterbanden b.v. al veel sneller zinvol dan als je in de stad woont. Oftewel kijk goed naar je eigen situatie en bedenk wat daarvoor het beste is. Voor mij is dat b.v. all-seasons (inclusief in de zomer) omdat ik regelmatig op zandweggetjes en modderplekken rijd. Ga je op wintersport of ga je regelmatig naar Duitsland zijn winterbanden een no brainer en als je in de winter als er sneeuw ligt de auto kunt laten staan kunnen zomerbanden net zo goed een goede keuze zijn.

Zolang je maar niet op winterbanden gaat rijden en dan denkt dat je grip op sneeuw/ijs net zo goed is als normaal. Ik heb toch iets te vaak mensen in de berm of tegen paaltjes zien staan die de opmerking maakten dat ze toch winterbanden hebben???
Meer droge dagen is niet waar. (https://www.clo.nl/indica...he-gegevens-in--nederland)

Daarnaast is het inderdaad wel altijd zo dat het voor eigen situatie is. Ik woon zelf in het midden/oosten van het land (rond Zutphen) en rij dagelijks over platteland wegen dat is voor mij al een reden om winterbanden te kiezen (en de combinatie met de auto).

• evdakker
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16:54
Dit onderzoek brengt toch niets nieuws? Het is toch algemeen bekend dat 'winterbanden' geen goede naam is. Het zijn sneeuwbanden (M+S: Matsch und Schnee).

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16:55

mrc4nl

Procrastinatie expert

evdakker schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:33:
Dit onderzoek brengt toch niets nieuws? Het is toch algemeen bekend dat 'winterbanden' geen goede naam is. Het zijn sneeuwbanden (M+S: Matsch und Schnee).
De aanduiding M+S is misleidend. het zegt meer over het profiel dan de compound.

Het kan ook een band zijn zonder steeuwvlokje symbol en is dus eigenlijk een verkapte zomerband.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• redwing
  • Nu online
In de zomer regent het gemiddeld meer (wel kortere en hevigere buien), en in de winter juist gemiddeld minder (maar wel langere buien die minder heftig zijn). Als ik naar de test kijk zie je dat ze onder een nat wegdek echt een hevige bui verstaan. Het verschil wat er uit de test komt en de meeste winterse buien waarbij het vooral de hele dag miezert zal dus wat minder zijn, maar natuurlijk wel aanwezig.
Daarnaast is het inderdaad wel altijd zo dat het voor eigen situatie is. Ik woon zelf in het midden/oosten van het land (rond Zutphen) en rij dagelijks over platteland wegen dat is voor mij al een reden om winterbanden te kiezen (en de combinatie met de auto).
En je moet ook inderdaad niet vergeten wat voor auto je hebt, en ook wat je specifiek voor banden hebt. De auto die ik nu heb heeft er eco-zomerbanden onder liggen en dan begin ik in het huidige weer echt wel te merken dat die minder grip hebben. Die gaan dus komende week ook snel vervangen worden :)

[removed]

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
joshje schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:49:
De winterband presteerde goed, de 4S-band presteerde beter. Wat nu wederom duidelijk blijkt is dat een echte winterband voornamelijk meerwaarde heeft op sneeuw. Aangezien het in Nederland relatief weinig sneeuwt is de meerwaarde beperkt.
Die redenatie hielden sommigen er al op na bij de zomer/winterdiscussie, maar nu de 4S-banden op droog en nat minimaal zo goed zijn als de winterband is er voor de echte winterband niet zoveel meer te zeggen. Juist vanwege het verschil dat op sneeuw de 4S-band nog in de buurt zit van de winterband is er best wat voor te zeggen dat de 4S-band de winterband voorbij is gestreefd qua logische keuze bij gebruik in Nederland.
Dat ben ik met je eens. De titel en de tekst suggereert dat hij niet heel erg op heeft zitten letten of een wel heel vrije interpretatie van het filmpje geeft.
En daar is 'ie weer. Dagen met neerslag is niet hetzelfde als dagen waarop je op nat wegdek rijdt.

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:54
Gonadan schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:38:
Dat ben ik met je eens. De titel en de tekst suggereert dat hij niet heel erg op heeft zitten letten of een wel heel vrije interpretatie van het filmpje geeft.
Of dat hij vanuit de hoofdredactie de opdracht heeft de argumenten in het filmpje uit hun verband te rukken en daar een mooi prikkelend stukje met pakkende verzuurd-rechtse-onderbuiktitel van te maken. Bij het AD of de Telegraaf verbaast zoiets me helemaal niet...

Punctuality is the politeness of kings

• joshje
redwing schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:33:
[...]

In de zomer regent het gemiddeld meer (wel kortere en hevigere buien), en in de winter juist gemiddeld minder (maar wel langere buien die minder heftig zijn). Als ik naar de test kijk zie je dat ze onder een nat wegdek echt een hevige bui verstaan. Het verschil wat er uit de test komt en de meeste winterse buien waarbij het vooral de hele dag miezert zal dus wat minder zijn, maar natuurlijk wel aanwezig.

[...]

En je moet ook inderdaad niet vergeten wat voor auto je hebt, en ook wat je specifiek voor banden hebt. De auto die ik nu heb heeft er eco-zomerbanden onder liggen en dan begin ik in het huidige weer echt wel te merken dat die minder grip hebben. Die gaan dus komende week ook snel vervangen worden :)
Daar sluit ik me zeker bij aan. Je hebt inderdaad gelijk wat betreft de buien.
https://www.knmi.nl/kenni...rum/uitleg/zware-neerslag

Als ik kijk naar mijn eigen situatie (banden) dan hebben mijn Zomerbanden Michelin Pilot sport 4's duidelijk minder grip als het koud en regent vergeleken met mijn winterbanden (Conti TS860's).

De 4S presteert inderdaad als beste maar toch ben ik wel benieuwd wat die band doet bij een zwaardere/ meer vermogende auto.

• Robertdj
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:38:
En daar is 'ie weer. Dagen met neerslag is niet hetzelfde als dagen waarop je op nat wegdek rijdt.
Heb in de winter het idee dat het wegdek bijna altijd nat is, ook wanneer het al even niet geregend heeft.
Dan is vervolgens voor mij de vraag of dat nat genoeg is om zomerbanden dusdanig te benadelen om voor 4S dan wel winterbanden te kiezen.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

joshje schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:52:
[...]

Als ik kijk naar mijn eigen situatie (banden) dan hebben mijn Zomerbanden Michelin Pilot sport 4's duidelijk minder grip als het koud en regent vergeleken met mijn winterbanden (Conti TS860's).

De 4S presteert inderdaad als beste maar toch ben ik wel benieuwd wat die band doet bij een zwaardere/ meer vermogende auto.
zwaarder kan interesant zijn, maar meer vermogen totaal niet.

Auto's kunnen nog altijd harder remmen dan accelereren. en remweg zegt dus meer over grip dan dan acceleratie/vermogen.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:41

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Robertdj schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:56:
[...]

Heb in de winter het idee dat het wegdek bijna altijd nat is, ook wanneer het al even niet geregend heeft.
Dan is vervolgens voor mij de vraag of dat nat genoeg is om zomerbanden dusdanig te benadelen om voor 4S dan wel winterbanden te kiezen.
Zomerbanden zijn in basis regenbanden. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video

Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik rijd nu ook nog op m'n PS4 rond en heb nog geen last, maar ik woon in een kustprovincie dus het is hier altijd wat zachter. Als ik mijn winterbanden moet vervangen komen er in ieder geval geen winterbanden meer op, dan gewoon goede 4S.

Ik overweeg echter om op termijn volledig naar 4S te gaan, maar wil dan eerst weten hoe die zich gedragen bij 25+ en qua grip bij droog. Ik heb inderdaad ook wat meer gewicht en vermogen en houd ook wel van een sportief bochtje.
Robertdj schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:56:
Vocht is het meestal wel ja, maar nat volgens de definities van 'nat wegdek' in een bandentest is heel wat anders.
In de test staat er namelijk altijd echt een laag water op het wegdek, zo is het ook in de standaard gedefinieerd. Minimaal een paar mm water als egale laag over het volledige wegdek.
Dat is wel iets anders dan gewoon het vochtige wegdek wat je maandenlang tegen komt in de winter.

• Robertdj
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:05:
[...]

Jammer dat mijn oude Michelin Energysavers deze memo hadden gemist. :X

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Robertdj schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:17:
[...]

ecobandjes hebben nou eenmaal weinig grip. want minder grip= minder wrijving=zuiniger.

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 16:31
Op mijn auto (40.000KM+ per jaar) heb ik eco-zomerbanden en goede winterbanden.
Dit jaar moest ik wat langer wachten op het wisselen ivm drukte bij de dealer en ik merkte duidelijk dat de zomerbanden de temperaturen van de laatste weken niet leuk vonden.

Ze waren duidelijk onrustig bij het sturen alsof ze elk moment grip konden verliezen
Toen de winterbanden er op gingen was dat gedrag direct weg, auto luistert weer goed naar het stuur.
Laat staan als het nog kouder wordt en het gaat sneeuwen. Met de hoeveelheid kilometers die ik rijd, en dat ik ook in Belgie en Duitsland kom, zijn 2 sets banden een nobrainer.

Nu voor de mensen die geen kilometer-vreters zijn zijn all-seasons natuurlijk prima.
Zolang ze maar niet op zomerbanden in de winter rijden.

hackerhater wijzigde deze reactie 06-12-2019 11:25 (10%)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:41

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Robertdj schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:17:
[...]

Je hebt eigenlijk een losse categorie eco-banden nodig. Ook van de A-merken zijn ze vaak waardeloos. Lage rolweerstand ten koste van van alles.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Robertdj
  • Niet online
mrc4nl schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:19:
[...]

ecobandjes hebben nou eenmaal weinig grip. want minder grip= minder wrijving=zuiniger.
Op droog gingen ze nog wel, ze hadden alleen een belachelijk groot grensbereik. Op nat waren ze echter slecht, slechter dan mijn huidige Conti eco banden.

Maar goed, het gaat over winterbanden. Als mijn huidige versleten zijn toch maar 's kijken naar 4s banden voor de winterperiode.

• redwing
  • Nu online
hackerhater schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:21:
Op mijn auto (40.000KM+ per jaar) heb ik eco-zomerbanden en goede winterbanden.
Dit jaar moest ik wat langer wachten op het wisselen ivm drukte bij de dealer en ik merkte duidelijk dat de zomerbanden de temperaturen van de laatste weken niet leuk vonden.

Ze waren duidelijk onrustig bij het sturen alsof ze elk moment grip konden verliezen
Toen de winterbanden er op gingen was dat gedrag direct weg, auto luistert weer goed naar het stuur.
Laat staan als het nog kouder wordt en het gaat sneeuwen. Met de hoeveelheid kilometers die ik rijd, en dat ik ook in Belgie en Duitsland kom, zijn 2 sets banden een nobrainer.

Nu voor de mensen die geen kilometer-vreters zijn zijn all-seasons natuurlijk prima.
Zolang ze maar niet op zomerbanden in de winter rijden.
Jammer van die laatste zin ;) Als je daar eco-zomerbanden van maakt ben ik het er trouwens wel mee eens. Maar bij mijn vorige auto (Kia Sportage) had ik er in het begin goede (niet-eco) zomerbanden onder liggen (weinig zin als je auto de 1:10 toch al niet haalt :+ ). Met die combi van auto+banden had ik zelfs in de sneeuw geen enkel probleem. De enige reden dat daar 4 seizoenen banden onder zijn gegaan is omdat ik regelmatig door de blub rijd en daarvoor de 4 seizoenen banden het beste werken.

Nederland heeft nu eenmaal te zachte winters en teveel verschil afhankelijk van waar je woont (vlakbij-zee/inlands/dorpen/steden) om een vaste uitspraak te doen wat het beste is.

[removed]

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Een band is altijd een compromis tussen verschillende onverenigbare factoren. Grip/remweg gaat gewoon niet hand in hand met slijtvastheid en verbruik. Zodra een band héél erg eco is kan je er vanuit gaan dat hij grip als compromis heeft en andersom. Het ene merk zit meer aan de eco kant, de ander is wat behoudender ten behoeve van de grip. Dat zal je voor jezelf moeten bepalen.

Ik maak niet genoeg kilometers om een eco band financieel zo aantrekkelijk te vinden dat ik daar mijn grip voor zou willen opgeven, maar dat zal voor anderen weer anders zijn. :)
Señor Sjon schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:05:
In feite wel ja, want de échte droogbanden zijn natuurlijk gewoon slicks. Alleen zal dat wel wat puinzooi geven denk ik. :D

• hackerhater
redwing schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:51:Maar bij mijn vorige auto (Kia Sportage) had ik er in het begin goede (niet-eco) zomerbanden onder liggen (weinig zin als je auto de 1:10 toch al niet haalt :+ ). Met die combi van auto+banden had ik zelfs in de sneeuw geen enkel probleem. De enige reden dat daar 4 seizoenen banden onder zijn gegaan is omdat ik regelmatig door de blub rijd en daarvoor de 4 seizoenen banden het beste werken.

Nederland heeft nu eenmaal te zachte winters en teveel verschil afhankelijk van waar je woont (vlakbij-zee/inlands/dorpen/steden) om een vaste uitspraak te doen wat het beste is.
Ik hoop dan ten zeerste dat ik nooit iemand als jij achter me heb zitten als er weer eens een file op duikt en het verkeer flink moet remmen.
Hier in zuiden en oosten hebben we geen verlichting op de snelwegen en geen matrixborden! De eerste waarschuwing van een file zijn de remlichten en alarmlichten van het verkeer voor je.
Dan mag je gaan remmen van 120 naar 70- en dan gaat remweg heel hard tellen. En dan is jouw remweg op zomerbanden tot 40% langer dan de mijne < 7C. Aka ik kan stoppen op tijd en jij knalt op de file.

• redwing
  • Nu online
hackerhater schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:04:
[...]
Ik hoop dan ten zeerste dat ik nooit iemand als jij achter me heb zitten als er weer eens een file op duikt en het verkeer flink moet remmen.
Als je nu eerst het filmpje had bekeken waar we het hier over hebben, kom je er achter dat wat je hier zegt niet helemaal overeen komt met de werkelijkheid :)
Hier in zuiden en oosten hebben we geen verlichting op de snelwegen en geen matrixborden! De eerste waarschuwing van een file zijn de remlichten en alarmlichten van het verkeer voor je.
Net als in mijn zuiden dus ;) Ik let trouwens normaal op de verlichting die een auto verplicht heeft. Die zegt nl. heel veel over hoe hard ze rijden. Komen die snel dichterbij dan gaan ze langzaam en is het verstandig om alvast je gas los te laten.
Dan mag je gaan remmen van 120 naar 70- en dan gaat remweg heel hard tellen. En dan is jouw remweg op zomerbanden tot 40% langer dan de mijne < 7C. Aka ik kan stoppen op tijd en jij knalt op de file.
Ik raad je aan de genoemde test te bekijken. Die is weliswaar gemaakt voor het UK-weer maar die komt aardig overeen komt met het Nederlandse weer. Als je die bekijkt zie je dat wat jij hier zegt simpelweg niet klopt. Zodra het droog is (helft van de tijd) knal jij nl. bij mij achterop en zodra het goed regent (de andere helft) knal ik bij jou achterop. De verschillen zijn daarbij beide kanten een stuk lager dan jouw genoemde 40% en alleen bij sneeuw is dat ruim meer (maar wie gaat er nu 50 rijden op sneeuw?)

Sterker nog, jouw keuze voor winterbanden is voor Nederland ook in de winter niet optimaal. Daar zijn all seasons beter (in alle situaties behalve sneeuw zijn die nl. beter en in sneeuw presteren ze ongeveer gelijk)

Hier trouwens de post met het filmpje:
EektheMan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:44:
Bij welke temperatuur is welke band geschikt? 7 graden wordt veel door de industrie genoemd als richtlijn om te switchen naar banden met betere prestaties in de kou. Veelbesproken theorie in dit topic, maar er komt nog meer bij kijken. Dit is denk ik het eerste filmpje die op die temperatuur vraag ingaat met gebruik van een temperatuur gecontroleerde omgeving. Kijken waard:

En hierbij moet ik wel weer zeggen dat het veel uitmaakt wat voor zomerbanden je hebt. Die eco-banden geven het nu eenmaal veel eerder op dan een all-round zomerband (zie ook mijn laatste post over mijn huidige en vorige auto)

[removed]

• hackerhater
Afstand houden is alles leuk en wel maar dat helpt niet tegen verkeer dat plots stil staat (meestal omdat iemand 1KM verderop verkeer afgesneden heeft)

Ik heb mijn winterbanden uitgekozen op hoge grip-waardes in slush en snow. Vooral slush (half gesmolten sneeuw en ijs) kom je veel tegen in NL in de winter.
Juist omdat ik weet dat ik vaak genoeg buiten de snelwegen kom, op 60 en 80 wegen waar het soms lijkt alsof ze nog nooit van strooien hebben gehoord.

Als jij in slush rijd met zomerbanden hebben bijna 0 grip omdat je simpelweg geen profiel hebt om die troep weg te scheppen. Daar heb je het grovere profiel van all-seasons of winterbanden voor nodig. Droog vs regen: leuk, maar zodra de temperatuur < 1C zakt (en dit is vaak in de winter!) wordt die neerslag doodleuk sneeuw of slush.

Het is nu begin december, midden in de dag. Temperatuur van 6 graden. Leuk dat die test temperaturen test van hogere temperaturen, maar dat is niet realistisch voor de winter. Daarvoor zijn temperaturen rond het vriespunt of eronder veel realistischer. Vooral voor de ochtenspits!
Afgelopen week gaf mijn boordcomputer consequent een temperatuur van 0 tot 3 graden aan in de ochtenspits, met een ijzel-waarschuwing.

Btw in het filmpje zegt ie dat ie op de zomerband bijna gecrashed was op de plek waar ijsvorming was!!!
In de test zei ie ook dat de grip van de zomerband zo goed als niet-bestaand was op de sneeuw.
Ja de zomerbanden blijven beter op droge weg, maar zodra er maar iets van sneeuw of ijsvorming is gaan ze hard onderuit. Aangezien niemand het weer kan voorspellen met 100% accuratie ben je overal een gevaar op de weg met zomerbanden in de winter.

hackerhater wijzigde deze reactie 06-12-2019 14:37 (61%)

• Franco10
[...]

Ik heb diezelfde Pilot Sport banden in de zomer, nu de Wintrac Pro (vergelijkbaar met de Conti's) en tot nu toe op bijna alle vlakken een stuk minder wat betreft grip. Bij een beetje voorzichtig vochtige ondergrond snel optrekken en de banden kunnen op geen enkele manier de voor een performance band schamele 182 pk aan.

Voor een winterband vind ik de grip goed, ook in de bochten. Maar als het niet gaat sneeuwen deze winter hebben ze er voor niets onder gezeten.

• hackerhater
Franco10 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:42:
Voor een winterband vind ik de grip goed, ook in de bochten. Maar als het niet gaat sneeuwen deze winter hebben ze er voor niets onder gezeten.
Het hoeft niet perse te sneeuwen om er profijt van te hebben.
IJzelvorming is genoeg.
Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True