Waar haal je toch vandaan dat ik (of wie dan ook in dit topic) het nut van winterbanden niet in zie? Binnen Nederland is het heel persoonlijk wat voor band je pakt omdat het zo gematigd is, maar op sneeuw/ijs zijn winterbanden duidelijk beter. Nogmaals, daar is geen discussie over mogelijk.
Nee,dit is duidelijk een besproeide weg, en aangenomen dat de temperatuur klopt bevriest water niet bij 1 graad.
Voor de zekerheid hadden ze al in blokletters aangegeven dat dit een natte gladde weg was bij 1 graad, maar dat komt niet bij iedereen over.

Ga er maar van uit dat als de weg bevroren was, ze dit ook gewoon in grote letters vermeld hadden.
Daar ga ik niet van uit bij een filmpje die gemaakt is om aan te tonen dat zomerbanden slecht zijn bij lage temperaturen. Wat ik iig met zekerheid kan zeggen is dat ik in heel veel auto's/busjes met allerlei banden in alle mogelijke omstandigheden heb gereden en ik nog nooit op een natte weg heb gehad dat ik vanaf 40 niet fatsoenlijk kon remmen. Ik zou haast zeggen dat als er geen ijslaag onder zit, de bus aan het aquplannen is, en dat krijg je niet voor elkaar met goede banden en 40 (normaal ligt de grens rond de 100 km/h met goede banden)
Die cursussen heb ik al een paar gedaan (de laatste midden in de winter trouwens) en op een natgesproeide weg gaat je auto nog steeds niet zo aan de haal als in dit filmpje. De enige plek die zo glad is, zijn de gecoate bochten/stukken die ze gebruiken om te laten zien hoe je een bocht moet nemen als je aan het wegglijden bent.
Het kleine antigroepje, dat hier het hardst schreeuwt, zelfs trollt (MLL?), is toch nergens mee te overtuigen, want voorzichtig op zomerbanden hebben ze nog nooit een slippertje gehad en met winterbanden gaan mensen te hard rijden of je staat toch maar stil omdat anderen geen winterbanden hebben.
'antigroepje'

Dat zegt meer over jou dan over wie dan ook in dit topic. Jij bent de enige die er een zwart/wit situatie van probeert te maken waarbij zijn kijk de enige goede kan zijn, jij bent degene die in zijn kop heeft zitten dat alleen premium winterbanden goed genoeg zijn om in de winter veilig te kunnen rijden.
Dit terwijl het 'antigroepje' helemaal niet probeert om jou van je winterbanden af te krijgen, als je in jouw situatie winterbanden beter vind moet je daar vooral mee blijven rijden.
Ipv ervaringen over winterbanden, waar het topic over gaat, wordt keer op keer gewezen op dat het echt onzin is winterbanden in Nederland.
Op de auto die ik voor de vorige had, had ik zomer- en winterbanden, op de vorige all-seasons (o.a. omdat ik ook veel op modderwegen rijd) en de huidige gaat 1 van die 2 opties krijgen. Voor deze auto's reed ik meestal op zomerbanden en met geen van alle auto's heb ik ooit ergens last van gehad. Af en toe eens een dagje de auto laten staan of wat rustiger rijden en op de meeste dagen merk je het verschil niet eens. Uit ervaring blijkt dat het vooral om het aanpassen gaat.
Ja, op sneeuw en ijs, maar dat kennen we hier eigenlijk niet, dus onzin.
Houd toch eens op met continue dingen anders te beschrijven dan dat ze hier worden neergezet. Niemand zegt dat sneeuw en ijs niet voor komen, wel dat dat niet echt vaak is en daarnaast wordt er op de meeste plekken goed gestrooid, dus als je b.v. in de stad woont of bij wat grotere wegen (zoals ik) zul je alleen de 1e dag gladde wegen hebben, daarna is alles weer vrij gemaakt. Als je die ene dag heel voorzichtig doet of zelfs de auto laat staan kun je prima zonder winterbanden uit de voeten (pun intended

)
Banden warmen zelfs op als je op een (ijs)koude weg rijdt, (en krijgen ze daar blijkbaar weer grip door) wordt zelfs als argument aangedragen.

Tja, heb je wel eens je banden in de winter na een lange rit gevoeld? Dan zul je merken dat die toch echt warm zijn geworden. Dat jij dat onzin vind mag van mij best,maar ik ga liever uit van wat ik in de praktijk voel

Het grote voordeel van winterbanden is nl. dat de compound ook bij lage temperaturen soepel is. Maar aangezien zomerbanden ook na een tijdje (!) warm worden zal de grip daardoor ook weer beter worden. Wederom makkelijk uit te testen en simpelweg logisch als je weet dat 90% van de warmte-ontwikkeling van een band door de vervorming komt. Aan de andere kant koelen ze zodra je rustig rijdt/stil staat weer snel af, dus of het echt iets oplevert is wel de vraag.
Ik vind het echt prima, voor mij hoef je ze niet te nemen (dat doe je voor jezelf, je passagiers en medeweggebruikers), en mij krijg je ook niet van premium winterbanden af in de winter.
Ik zwaai wel als ik je ontwijk op mijn winterbanden terwijl je voorbij komt glijden. Toeter voor de zekerheid even, dan weet ik dat jij het bent.

Je hoort mij toch ook niet zeggen dat ik wel naar jou zwaai als je bij 15 graden met regen tegen een andere auto bent geknald die op zomerbanden reed en daarmee een kortere remweg had? Ondanks dat in mijn zin meer (bewijsbare!) feiten staan dan in jouw zin.
Laten we even wel wezen, jij bent degene die hier stelt dat winterbanden noodzakelijk zijn, terwijl er niemand is die zegt dat winterbanden niets toevoegen. Je krijgt alleen wel wat tegengas als je het zo brengt dat het in Nederland noodzakelijk zou zijn. Zeker als je in alle maanden met de 'r' op winterbanden rijdt zijn er heel veel dagen dat zomerbanden aantoonbaar beter waren geweest.
Dit is trouwens hetzelfde verhaal als voorgaande jaren in dit topic. Degene die er wat nuance inbrengen zijn de 'anti's', terwijl die helemaal niet tegen winterbanden zijn. Volgens de 'voorstanders' echter zijn winterbanden noodzakelijk en moet je ze wel hebben (want anders zwabber/glijd je alle dagen over de weg.....)
--------------------------------------------------------------------------------------------
Maar genoeg hierover, nu weer wat zinvoller

Om aan te geven waarom het niet zo zwart/wit is, de autobild/week test van vorig jaar:
hier zie je wat een verschillen er zijn, alleen al binnen de geteste winterbanden. Je ziet daar ook dat de remweg van winterbanden op droog wegdek beduidend langer is dan die van zomerbanden. En dat terwijl het toch redelijk vaak droog is. Op nat wegdek is het tegenwoordig aardig gelijk en in de sneeuw lijkt me het duidelijk. Of een zomer/winterband sneller stil staat is dus een combinatie van de wegconditie en de temperatuur. Bij nat kan de grens dus best bij 7 graden liggen terwijl dat voor droog rond de nul zit.
En als je dan toch die grens van 7 graden aan wil houden :
hier zie je de gemiddelde temperaturen tijdens de winter. Daar zie je heel duidelijk dat als je vaak tijdens de Tmin rijdt ('s morgens na zonsopgang) je veelal onder de 7 zit, als je op dezelfde dagen tijdens Tmax rijdt ('s avonds rond zonsondergang) zit je er echter vaak boven. Op je winterbanden rijd je dan dus 's morgens veiliger en 's avonds minder veilig en op je zomerbanden andersom.
Pak je dat verschil in banden en temperaturen bij elkaar zie je al snel dat het geen zwart/wit situatie is. De meeste dagen hebben wel tijden waarop beide banden hun voor- en nadelen hebben. Daarnaast is dit een gemiddelde van Nederland en zal dat per provincie ook al snel een paar graden schelen. Het noorden heeft ten slotte vaker last van sneeuw dan het zuiden. Het maakt dus ook nog eens uit waar je precies woont.