Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:58

MLLL

Palm Treo 650

Teijgetje schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:10:
@MLLL
Natuurlijk prima om op chinese budgetbandjes te willen rijden. Misschien zelfs als statement.
Kun je ook testresultaten linken waarin Sunny's of Landsails er beter uitkomen dan de door jou verguisde Continentals?

En het heeft natuurlijk alles te maken met je rijstijl of budget bandjes voldoen. ;)
Mijn Fulda winterbanden oprijden (vanaf 4 mm) deze zomer gaf ook geen problemen met bochten, regen, extreme hitte of noodstops (niet=anticiperen), ze sleten wel harder maar kwamen nog steeds ruim door de keuring met 3 mm (als ik de spijkers er uit had gehaald)
In werkelijkheid heb ik Vredestein Ultra Satin onder mijn priveauto liggen en Michelin Agilis onder mijn Vito liggen.

Allebei achterwielaandrijving zoals het hoort. Voorwielen horen te sturen niet om aangedreven te worden.

Winterbanden heb ik ook gehad zelfs de Conti's maar voor die paar dagen sneeuw hier in Nederland geloof ik het allemaal wel. Je kunt toch niet normaal rijden omdat het merendeel van de automobilisten ook op zomerbanden rijdt met een een slakkengangetje. Als je dan zelf op winterbanden rijdt irriteer je daar mateloos aan. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06:31
MLLL schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:35:
[...]
Allebei achterwielaandrijving zoals het hoort. Voorwielen horen te sturen niet om aangedreven te worden.

Winterbanden heb ik ook gehad zelfs de Conti's maar voor die paar dagen sneeuw hier in Nederland geloof ik het allemaal wel.
Wel apart dat je eerst heel andere dingen "trollt" terwijl je dus wel op premiumbanden rijdt. 8)7
Achterwielaandrijving is imo prima voor snelle sportauto's, op droog wegdek.
Voorwielaandrijving heeft echter een hoop voordelen bij gewoon gebruik, bv bij winters klimmen/bergen/heuvels, gladde wegen, gladde bruggetjes, snel uitwijken onder gladde omstandigheden, etc.
De tijd dat ik met mijn Nissan Silvia achteruit de bruggen moest nemen of met de achterzijde driftend met een 6 cilinder Ford Scorpio Wagon tussen het verkeer reed op besneeuwde wegen heb ik al tijden achter me gelaten. (Gaf wel adrenaline, dat geef ik toe)
En met kettingen om is het fijn dat de aandrijfwielen ook sturen in bochten of met remmen.

Het blijft een wijdverspreid misverstand dat winterbanden alleen met sneeuw zin hebben.
Winterbanden presteren beter onder de 7 graden. Wel of geen sneeuw en ijs.
Als je de statistieken bekijkt zijn de gemiddelde temperaturen van november tot maart vrijwel altijd zodanig dat winterbanden de betere keuze zijn, dus minimaal 5 maanden heb je profijt van betere grip.
Waarbij je in Oktober en April er ook nog van uit kunt gaan dat de temperaturen in de ochtend en avond, tijdens de spits, lager zijn dan het gemiddelde over die maand.
Dus neem globaal dat je 6 maanden betere grip hebt, de helft van het jaar dus. Of anders gezegd neem je de helft van het jaar onnodig extra risico op ongelukken/letsel/blikschade als je geen banden neemt die voor lage temperaturen ontworpen zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Teijgetje op 28-10-2019 14:30 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-06 13:39
Gonadan schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:05:
[...]

Nou, in de rest van de dagen zorgt het dus voor meer remweg. Dus met die 'better safe than sorry'-mindset twijfel ik of ik ze er nog wel onder ga schroeven. 99% van de tijd dat ik ze eronder heb ligt er namelijk geen sneeuw en is het ook maar zelden onder nul.
Nou... da's niet helemaal waar.

Zomerbanden zijn gemaakt met een rubber waarin veel meer additieven aan het rubbermengsel zijn toegevoegd waarvan het loopvlak is gevormd. Belangrijkste additieven zijn silica's en koolstof. Silica's helpen met de grip op nat wegdek, en koolstofadditieven zorgen voor meer slijtvastheid, beter bestand tegen warmte en ultraviolette straling (naast vele andere aanpassingen zoals de keuze voor de gebruikte monomeren enz)

Dat is mooi, maar dat heeft ook een nadeel. Door deze doping van het natuurlijke rubber wordt het glaspunt van het rubber veranderd. De meeste zomerbanden hebben een glaspunt van zo rond het vriespunt tot 10 graden celsius. De meeste banden zitten zo rond de 7 graden. Onder dit glaspunt gaan de polymeren zich niet meer als een amorfe vaste stof, maar als een kristallijne stof gedragen. En broze, kristallijne stoffen zijn waardeloos voor alles waarvoor je een band gebruikt: ze zijn niet slijtvast (bros, breekt dus makkelijk), hebben veel minder grip (het vervormd veel lastiger in de kleine hoekjes en hobbeltjes van de weg waar je voor een groot deel je grip van krijgt), zijn veel gevoeliger voor grote en plotselinge vervormingen (veel brozer dus splijt sneller dan anders), you name it.

Winterbanden hebben veel minder koolstofadditieven en gebruiken veel meer natuurlijk rubber in het mengsel. Natuurlijke rubbers hebben een veel lager glaspunt (ver onder 0) en blijven dus ook onder vrieskou zacht en flexibel. Nadeel van winterbanden is dan weer dat ze voor een groot deel uit rubber bestaan, en rubber de bijzondere eigenschap heeft flexibiliteit te verliezen naarmate het warmer wordt, en het door een hogere flexibiliteit en hogere beweeglijkheid van het profiel introduceert het ook makkelijker warmte in het rubber door mechanische stress van het materiaal.

(Fun fact: winterbanden slijten dus helemaal niet sneller bij warme temperaturen. Het rubber is juist veel harder bij zomerse temperaturen en gedraagt zich dus meer als een zomerband in de winter. Daardoor zal een winterband wel veel sneller stuk gaan door brokken rubber die afbreken, haarscheuren door vervorming bij warme temperaturen, enzovoorts. Maar het normale slijtpatroon is juist langzamer!)

Het is dus wel een illusie dat zomerbanden gewoon prima zijn voor in de randstad. Ook op een schoongestrooid wegdek dat tegen het vriespunt aanzit heeft een winterband echt een voordeel ten opzichte van een zomermengsel dat onder het glaspunt zit. Daarnaast slijt je zomerband ontzettend hard bij temperaturen onder het glaspunt; je krijgt veel sneller haarscheuren in het rubber, een gat in de weg zal veel sneller tot een scheur in je band zorgen, enzovoorts.

Als je een band wilt hebben waarbij je niet wilt wisselen, heb je in Nederland eigenlijk alleen maar echt de keuze in een degelijke allseason. De zomerbanden zijn echt niet geschikt voor de koude winterochtenden in Nederland en de winterbanden zijn niet bestand tegen de hoge temperaturen in de Nederlandse zomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@naarden 4ever het is algemeen bekend dat door de samenstelling winterbanden bij lagere temperaturen flexibeler zijn, maar de rest van je verhaal vind ik heel erg bijzonder. Waar heb je die fabel gevonden?

Nog los van het feit dat je banden simpelweg opwarmen door het rijden is het nog maar de vraag in hoeverre het een merkbaar verschil is. Niet voor niets wordt deze informatie altijd door de bandenboeren verstrekt, maar vind je zelden een goed onderbouwde test die deze verschillen daadwerkelijk aan toont.
Ik wil best toegeven dat je kunt discussiëren of je wel of niet op zomerbanden moet rijden in de winter, maar ze ongeschikt noemen en de rest van je argumentatie ga ik niet in mee. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-06 13:39
Gonadan schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:43:
@naarden 4ever het is algemeen bekend dat door de samenstelling winterbanden bij lagere temperaturen flexibeler zijn, maar de rest van je verhaal vind ik heel erg bijzonder. Waar heb je die fabel gevonden?
Hier is een (eeuwenoud) voorbeeld van hoe verschillende rubbercomposities anders functioneren en hoe dat verandert bij verschillende temperaturen:

Wat betreft het glaspunt:
Tread Compound is more important to a tire’s performance than people tend to realize. Rubber does not have constant properties, and rubber’s grip, shape and hardness depend on temperature. Rubber behaves like a polymer in many ways and has a glass transition temperature, which is the point where a polymer goes from soft to hard and brittle in just a few degrees. Typical summer tires tend to have glass transition temperatures at 40-45 degrees F, which causes traction to dramatically drop below these temperatures.

Tires are primarily made from polybutadiene, however various grades and blends can be used. Specifically, the tread, sidewalls, and rubber under the tread typically have different blends because different qualities are desired. Dropping below the Tg of the tread will reduce grip, while dropping below the Tg of the sidewall will reduce the tire’s ability to deflect and flex, and could lead to cracking. It could also reduce the tire’s pressure rating and weight capacity.

Winter tires use a tread compound with a low glass transition temperature to avoid these problems. Winter tires also use softer tread compound to increase the contact area of the tire with the road. Softer tread compound also allows the tire to deflect around small imperfections on the roads/snow/ice surface, providing additional grip.
bron: http://www.leftlanebrain.com/winter-tires-101/

Wat betreft de werking en functie van de additieven:

https://ris.utwente.nl/ws...rtal/6073378/t000003d.pdf

En tot slot wat betreft het gedrag van rubber, zowel rubberen samenstellingen als natuurlijk rubber en het verschil daartussen:

https://www.sciencedirect...cle/pii/S0167663616000193

De rest is deductie. :)

Uiteraard zullen je zomerbanden niet uit elkaar klappen als een stenen mok wanneer je met -1 graden celsius ermee gaat rijden, maar realiseer je dat het rubber in een autorit vele duizenden malen wordt opgerekt en wordt ontspannen. Het verschil is op termijn daadwerkelijk merkbaar. Kijk nu maar eens goed naar de wangen en de rand van het loopvlak van je band nu en over 4 maanden als je met een zomerband doorrijdt (op voorwaarde dat we een beetje een winter krijgen natuurlijk). Een beter bewijs dan dat ga je niet krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

naarden 4ever schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:08:
Hier is een (eeuwenoud) voorbeeld van hoe verschillende rubbercomposities anders functioneren en hoe dat verandert bij verschillende temperaturen:

[YouTube: Happy Sad Balls: Experimenting with Glass Transition Temperatures]

Wat betreft het glaspunt:

[...]

bron: http://www.leftlanebrain.com/winter-tires-101/

Wat betreft de werking en functie van de additieven:

https://ris.utwente.nl/ws...rtal/6073378/t000003d.pdf

En tot slot wat betreft het gedrag van rubber, zowel rubberen samenstellingen als natuurlijk rubber en het verschil daartussen:

https://www.sciencedirect...cle/pii/S0167663616000193

De rest is deductie. :)
De wetenschappelijke principes ken ik wel, maar je deductie is veel te kort door de bocht. ;)
Uiteraard zullen je zomerbanden niet uit elkaar klappen als een stenen mok wanneer je met -1 graden celsius ermee gaat rijden, maar realiseer je dat het rubber in een autorit vele duizenden malen wordt opgerekt en wordt ontspannen. Het verschil is op termijn daadwerkelijk merkbaar. Kijk nu maar eens goed naar de wangen en de rand van het loopvlak van je band nu en over 4 maanden als je met een zomerband doorrijdt (op voorwaarde dat we een beetje een winter krijgen natuurlijk). Een beter bewijs dan dat ga je niet krijgen. :)
Precies. De samenstelling maakt dat de één eerder hard wordt dan de ander, maar volledig hard kunststof wordt het per definitie niet. Het is simpelweg niet vergelijkbaar met balletjes in stikstof.
Als ik deze winter ga doorrijden dan ga ik helemaal nul komma nul verschil aan mijn band zien, daarvoor zijn die verschillen veel te klein.
Het harder worden heb ik wel ervaren, maar dat was pas wanneer mijn banden dermate oud en droog werden dat ze sowieso al niet meer zo flexibel waren. Dan heb je meer aan jonge en soepele banden dan dat je per se een andere samenstelling moet.
Daarbij nogmaals het punt van het opwarmen van de banden, slechts bij het van de parkeerplaats afrijden merkte je het verschil, daarna werden de banden warm en was het voordeel verdwenen.
Ik ga niet beweren dat er geen verschil is, maar zolang het niet continu kneiterhard gaat vriezen de komende maanden ga ik er absoluut niet in mee dat zomerbanden niet meer geschikt zijn. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-06 09:22
Is er ergens een test tussen een zomer- en winterband, rond het vriespunt, op een droog wegdek? Voor zover ik weet is die 7 graden puur gecommuniceerd vanuit de bandenindustrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik weet dat er bij mijn semi-slicks (echte zomerbanden dus) ook een waarschuwing zat dat er absoluut niet onder de 10 graden celsius mee gereden moet worden. Met plaatjes erbij wat er dan gebeurt (loopvlak open gescheurd). Maar dat is ook een heel andere compound dan een gewone zomerband.

En de temperatuur. Jaren geleden een test gelezen van de ADAC waarin het tot 0 graden geen verschil gaf tussen zomer en winter banden qua remweg. Wel bij 10 graden boven nul dat winterbanden ronduit gevaarlijk werden. Maar Michelin, Goodyear en anderen verkopen niet veel (in Nederland) winterbanden als ze adverteren dat het pas werkt vanaf 0. Dus die 7 is marketing technisch het beste compromis denk ik.

Vorig jaar een remproef moeten doen (was niet vrijwillig) met de voor dat jaar beste winterbanden (TS850). Toen kwam ik er ook achter wat de beste winterband betekend. Het beste als het sneeuwt. Als het droog is en 6 graden trekt de band 4 prachtig zwarte strepen (2015 merc a-klasse) maar stoppen ho maar. Gelukkig zijn ze dan ook snel op. Terug naar een veilige band.

[ Voor 0% gewijzigd door Derby op 28-10-2019 16:07 . Reden: Verduidelijking ]

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Teijgetje schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:08:
[...]

Het blijft een wijdverspreid misverstand dat winterbanden alleen met sneeuw zin hebben.
Winterbanden presteren beter onder de 7 graden. Wel of geen sneeuw en ijs.
Grappig dat je in het marketinggeneuzel van de bandenfabrikanten trapt.
Die 7 graden is een fabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:50
MLLL schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:33:
[...]
Grappig dat je in het marketinggeneuzel van de bandenfabrikanten trapt.
Die 7 graden is een fabel.
Inderdaad, als je de testen bekijkt (Voor zover mogelijk, zulke testen zijn er maar heel weinig) zie je pas rond de 0 dat winterbanden beter worden dan zomerbanden. En dan nog steeds is het een geleidelijke overgang dus het is niet zo dat een zomerband plotseling alle grip kwijt zou zijn.

Uiteindelijk komt het er simpelweg op neer dat een winterband pas bij sneeuw en ijs echt beter is. Met de temperaturen in Nederland zal het in de wintermaanden nl. de ene dag in het voordeel van de winterband en de andere dag in het voordeel van de zomerband zijn. Zeker als je bekijkt dat de meeste mensen al banden verwisselen ruim voordat het echt nodig is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

redwing schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:47:
[...]

Inderdaad, als je de testen bekijkt (Voor zover mogelijk, zulke testen zijn er maar heel weinig) zie je pas rond de 0 dat winterbanden beter worden dan zomerbanden. En dan nog steeds is het een geleidelijke overgang dus het is niet zo dat een zomerband plotseling alle grip kwijt zou zijn.

Uiteindelijk komt het er simpelweg op neer dat een winterband pas bij sneeuw en ijs echt beter is. Met de temperaturen in Nederland zal het in de wintermaanden nl. de ene dag in het voordeel van de winterband en de andere dag in het voordeel van de zomerband zijn. Zeker als je bekijkt dat de meeste mensen al banden verwisselen ruim voordat het echt nodig is.
Vind het altijd fascinerend dat dat soort marketing blijft hangen bij veel mensen, hetzelfde dat VW betrouwbare auto's maakt.

Tussen 2010 en 2014 hebben ze een zooi inferieure meuk op de markt getrapt waarbij de eigenaar testrijder was. Ik noem de 1,4 tsi/ 2.0tsi 2.0 tdi biturbo 180pk en dsg-bakken. Audi idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Knul
Voor jou dan, weliswaar bij 1 graad op nat wegdek, maar niet door een bandenfabrikant/firma/testsite/ANWB/ADAC, want dat is natuurlijk doorgestoken kaart/marketing.
Ik begrijp dat dat voor jou eigenlijk niet genoeg is gezien je alleen mooi- en droogweer-rijder schijnt te zijn, en nat wegdek komt natuurlijk maar weinig voor in Nederland..

YouTube: Het verschil tussen zomerbanden en winterbanden

Of een gouwe ouwe;
YouTube: Duurste winterband als beste getest

@MLLL
Het is natuurlijk je eigen keuze of je wel of geen aanpassing doet van je banden.

Ik vind het altijd fascinerend dat enkele mensen hier, bij hoog en bij laag, en zo vaak ze kunnen, vol blijven houden dat het niets uitmaakt en alleen maar marketingpraat is en tests onzin.
En zelfs whataboutism erbij gaan halen om hun gelijk aan te tonen. ;)

Haast net zoiets als dat het niets uitmaakt of je met of zonder parachute uit een vliegtuig springt...…...Het maakt echt niets uit tot die laatste duizendste millimeter. :+

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 28-10-2019 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:45
Het probleem met heel veel winterbandentests is dat ze in oktober in bladen moeten staan, en dus veelal met zomerse temperaturen getest worden op nat en droog.
Dat zie je ook in bv Autoweek (althans vorig jaar) met een auto van de natweertest die in de volle zon getest wordt.

Daarnaast is testen rond het vriespunt best lastig te realiseren. Denk dat je best afhankelijk bent van toevallige weersomstandigheden op testbanen.

[ Voor 24% gewijzigd door GAIAjohan op 28-10-2019 17:58 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Teijgetje schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:42:
@Knul
Voor jou dan, weliswaar bij 1 graad op nat wegdek, maar niet door een bandenfabrikant/firma/testsite/ANWB/ADAC, want dat is natuurlijk doorgestoken kaart/marketing.
Ik begrijp dat dat voor jou eigenlijk niet genoeg is gezien je alleen mooi- en droogweer-rijder schijnt te zijn, en nat wegdek komt natuurlijk maar weinig voor in Nederland..

YouTube: Het verschil tussen zomerbanden en winterbanden
Dit is duidelijk ijs met water erop. Volgens mij is er geen twijfel over dat je dan winterbanden wilt hebben. Hier gaat het dus niet on de buitentemperatuur maar een ijzig wegdek.
Wederom op sneeuw. Niemand die zegt dat daar een winterband niet beter op zou zijn.
@MLLL
Het is natuurlijk je eigen keuze of je wel of geen aanpassing doet van je banden.

Ik vind het altijd fascinerend dat enkele mensen hier, bij hoog en bij laag, en zo vaak ze kunnen, vol blijven houden dat het niets uitmaakt en alleen maar marketingpraat is en tests onzin.
Wat haal je dat nu weer vandaan? Er zou alleen een magische grens van 7 graden zijn, waaronder zomerbanden plotseling heel slecht zouden presteren. En dat is simpelweg onzin, zelfs als het vriest zijn zomerbanden prima. Dat is hetzelfde als met 12 graden op winterbanden gaan rijden. Dat gaat ook prima, maar eigenlijk waren zomerbanden dan beter geweest. Maar dat zou dan weer geen probleem zijn?
En zelfs whataboutism erbij gaan halen om hun gelijk aan te tonen. ;)

Haast net zoiets als dat het niets uitmaakt of je met of zonder parachute uit een vliegtuig springt...…...Het maakt echt niets uit tot die laatste duizendste millimeter. :+
Ehm, ook al is het klein zie ik best dat jij hier hetzelfde aan het doen bent als je anderen van beschuldigt :+

Sowieso is het een onzinnige vergelijking. Wat jij stelt gaat zeker fout, met winterbanden bij 15 graden rijden gaat echter meestal zonder problemen goed.
GAIAjohan schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:56:
...
Daarnaast is testen rond het vriespunt best lastig te realiseren. Denk dat je best afhankelijk bent van toevallige weersomstandigheden op testbanen.
Daarnaast ligt het er ook aan hoe warm het wegdek is. En dagje vriezen na warm weer is heel anders dan een dag vriezen na een paar weken 0 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door redwing op 28-10-2019 19:45 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
GAIAjohan schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:56:
Het probleem met heel veel winterbandentests is dat ze in oktober in bladen moeten staan, en dus veelal met zomerse temperaturen getest worden op nat en droog.
Dat zie je ook in bv Autoweek (althans vorig jaar) met een auto van de natweertest die in de volle zon getest wordt.

Ik vind dat juist wel een goed teken. Voor Nederlandse condities dan. Het is in NL niet zo heel vaak onder de nul. En het is denk ik goed als mensen zich realiseren dat winterbanden dan hun beperkingen hebben. Dat het niet heel veel zegt over de winter prestaties is zeker waar. Net zo goed als de testen in Finland op een ijsplaat ook niet veel zeggen over de winter prestaties in NL. Dat Autoweek de test doet (doen ze de test zelf of wordt het gekopieerd van Autobild?) bij wat hogere temperaturen is realistisch voor het gebruiksprofiel.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
redwing schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:43:

Dit is duidelijk ijs met water erop.
Jij ziet het nut niet in van winterbanden, je goed recht, maar je ziet plotseling ijs bij 1 graad?
Nee,dit is duidelijk een besproeide weg, en aangenomen dat de temperatuur klopt bevriest water niet bij 1 graad.
Voor de zekerheid hadden ze al in blokletters aangegeven dat dit een natte gladde weg was bij 1 graad, maar dat komt niet bij iedereen over. ;)
Ga er maar van uit dat als de weg bevroren was, ze dit ook gewoon in grote letters vermeld hadden. Een situatie die inderdaad `s ochtends vaak voorkomt in de winter als het kwakkelt, een bevroren weg met dooiwater er op, of wel gepekeld maar nog niet goed bereden . Superverraderlijk.
Bij 26 seconden kun je nog even nachecken dat er geen ijs ligt, daar pakt de zomerband pas na een stop vanaf 40 km/u.
Antislipcursussen worden ook gegeven op een natgesproeide weg, daar komt ook geen ijs bij te pas. Glad is het dan wel.

Verder laat ik het er maar bij, het maakt toch niet uit welke argumenten men aandraagt.
Er komen een aantal reacties dat de 7 graden grens, vanaf waar winterbanden in het voordeel zijn, pure marketing is. Ofwel verzonnen.
En alleen onder nul dan heeft het pas nut (die laatste duizendste millimeter).
Er wordt dan ook niet gesteld dat zomerbanden gelijk bij 7 graden slecht zijn, ze verliezen vanaf die temperatuur grip, en hoe kouder hoe minder grip. Een beetje regen erbij en het wordt gelijk glad voor ze. (zie filmpje). Hoe koud het is als je rijdt in de winter heb je geen grip op, dat kan zomaar naar 0 of er onder duiken. Hier is het momenteel al 5 graden volgens mijn boordcomputer.
Wat betreft winterbanden bij 15 graden heb je gelijk, dat gaat minder makkelijk fout als zomerbanden onder de 7 graden.

Het kleine antigroepje, dat hier het hardst schreeuwt, zelfs trollt (MLL?), is toch nergens mee te overtuigen, want voorzichtig op zomerbanden hebben ze nog nooit een slippertje gehad en met winterbanden gaan mensen te hard rijden of je staat toch maar stil omdat anderen geen winterbanden hebben.
Ipv ervaringen over winterbanden, waar het topic over gaat, wordt keer op keer gewezen op dat het echt onzin is winterbanden in Nederland.
Ja, op sneeuw en ijs, maar dat kennen we hier eigenlijk niet, dus onzin.
Banden warmen zelfs op als je op een (ijs)koude weg rijdt, (en krijgen ze daar blijkbaar weer grip door) wordt zelfs als argument aangedragen. 8)7

Ik vind het echt prima, voor mij hoef je ze niet te nemen (dat doe je voor jezelf, je passagiers en medeweggebruikers), en mij krijg je ook niet van premium winterbanden af in de winter.
Ik zwaai wel als ik je ontwijk op mijn winterbanden terwijl je voorbij komt glijden. Toeter voor de zekerheid even, dan weet ik dat jij het bent. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 28-10-2019 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Teijgetje schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:08:
Als je de statistieken bekijkt zijn de gemiddelde temperaturen van november tot maart vrijwel altijd zodanig dat winterbanden de betere keuze zijn, dus minimaal 5 maanden heb je profijt van betere grip.
Waarbij je in Oktober en April er ook nog van uit kunt gaan dat de temperaturen in de ochtend en avond, tijdens de spits, lager zijn dan het gemiddelde over die maand.
Dus neem globaal dat je 6 maanden betere grip hebt, de helft van het jaar dus. Of anders gezegd neem je de helft van het jaar onnodig extra risico op ongelukken/letsel/blikschade als je geen banden neemt die voor lage temperaturen ontworpen zijn.
Bullcrap. Ik woon in een kustprovincie en daar heb je in de spits vaak al hogere temperaturen dan die daar als gemiddelde aangegeven worden.
Het discussieert allemaal wat makkelijker als we niet zo zwart/wit vanuit de eigen situatie redeneren. @redwing gaf het recent voor de zoveelste keer aan, het is gewoon nogal persoonlijk of het een goede keuze voor je is of niet.

Nu zal ik vast ook weggezet worden als een trollend antigroepje, maar die drogreden kan de kast weer in. Want ik heb ook gewoon winterbanden in de schuur liggen. :>

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Derby schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:29:
[...]

Ik vind dat juist wel een goed teken. Voor Nederlandse condities dan. Het is in NL niet zo heel vaak onder de nul. En het is denk ik goed als mensen zich realiseren dat winterbanden dan hun beperkingen hebben. Dat het niet heel veel zegt over de winter prestaties is zeker waar. Net zo goed als de testen in Finland op een ijsplaat ook niet veel zeggen over de winter prestaties in NL. Dat Autoweek de test doet (doen ze de test zelf of wordt het gekopieerd van Autobild?) bij wat hogere temperaturen is realistisch voor het gebruiksprofiel.
Aangezien Autoweek bij de autobild groep hoort, is het gewoon een kopie natuurlijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Teijgetje schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:04:
[...]
Jij ziet het nut niet in van winterbanden, je goed recht, maar je ziet plotseling ijs bij 1 graad?
Waar haal je toch vandaan dat ik (of wie dan ook in dit topic) het nut van winterbanden niet in zie? Binnen Nederland is het heel persoonlijk wat voor band je pakt omdat het zo gematigd is, maar op sneeuw/ijs zijn winterbanden duidelijk beter. Nogmaals, daar is geen discussie over mogelijk.
Nee,dit is duidelijk een besproeide weg, en aangenomen dat de temperatuur klopt bevriest water niet bij 1 graad.
Voor de zekerheid hadden ze al in blokletters aangegeven dat dit een natte gladde weg was bij 1 graad, maar dat komt niet bij iedereen over. ;)
Ga er maar van uit dat als de weg bevroren was, ze dit ook gewoon in grote letters vermeld hadden.
Daar ga ik niet van uit bij een filmpje die gemaakt is om aan te tonen dat zomerbanden slecht zijn bij lage temperaturen. Wat ik iig met zekerheid kan zeggen is dat ik in heel veel auto's/busjes met allerlei banden in alle mogelijke omstandigheden heb gereden en ik nog nooit op een natte weg heb gehad dat ik vanaf 40 niet fatsoenlijk kon remmen. Ik zou haast zeggen dat als er geen ijslaag onder zit, de bus aan het aquplannen is, en dat krijg je niet voor elkaar met goede banden en 40 (normaal ligt de grens rond de 100 km/h met goede banden)
Bij 26 seconden kun je nog even nachecken dat er geen ijs ligt, daar pakt de zomerband pas na een stop vanaf 40 km/u.
Antislipcursussen worden ook gegeven op een natgesproeide weg, daar komt ook geen ijs bij te pas. Glad is het dan wel.
Die cursussen heb ik al een paar gedaan (de laatste midden in de winter trouwens) en op een natgesproeide weg gaat je auto nog steeds niet zo aan de haal als in dit filmpje. De enige plek die zo glad is, zijn de gecoate bochten/stukken die ze gebruiken om te laten zien hoe je een bocht moet nemen als je aan het wegglijden bent.
Het kleine antigroepje, dat hier het hardst schreeuwt, zelfs trollt (MLL?), is toch nergens mee te overtuigen, want voorzichtig op zomerbanden hebben ze nog nooit een slippertje gehad en met winterbanden gaan mensen te hard rijden of je staat toch maar stil omdat anderen geen winterbanden hebben.
'antigroepje' 8)7 |:( Dat zegt meer over jou dan over wie dan ook in dit topic. Jij bent de enige die er een zwart/wit situatie van probeert te maken waarbij zijn kijk de enige goede kan zijn, jij bent degene die in zijn kop heeft zitten dat alleen premium winterbanden goed genoeg zijn om in de winter veilig te kunnen rijden.

Dit terwijl het 'antigroepje' helemaal niet probeert om jou van je winterbanden af te krijgen, als je in jouw situatie winterbanden beter vind moet je daar vooral mee blijven rijden.
Ipv ervaringen over winterbanden, waar het topic over gaat, wordt keer op keer gewezen op dat het echt onzin is winterbanden in Nederland.
Op de auto die ik voor de vorige had, had ik zomer- en winterbanden, op de vorige all-seasons (o.a. omdat ik ook veel op modderwegen rijd) en de huidige gaat 1 van die 2 opties krijgen. Voor deze auto's reed ik meestal op zomerbanden en met geen van alle auto's heb ik ooit ergens last van gehad. Af en toe eens een dagje de auto laten staan of wat rustiger rijden en op de meeste dagen merk je het verschil niet eens. Uit ervaring blijkt dat het vooral om het aanpassen gaat.
Ja, op sneeuw en ijs, maar dat kennen we hier eigenlijk niet, dus onzin.
Houd toch eens op met continue dingen anders te beschrijven dan dat ze hier worden neergezet. Niemand zegt dat sneeuw en ijs niet voor komen, wel dat dat niet echt vaak is en daarnaast wordt er op de meeste plekken goed gestrooid, dus als je b.v. in de stad woont of bij wat grotere wegen (zoals ik) zul je alleen de 1e dag gladde wegen hebben, daarna is alles weer vrij gemaakt. Als je die ene dag heel voorzichtig doet of zelfs de auto laat staan kun je prima zonder winterbanden uit de voeten (pun intended :P )
Banden warmen zelfs op als je op een (ijs)koude weg rijdt, (en krijgen ze daar blijkbaar weer grip door) wordt zelfs als argument aangedragen. 8)7
Tja, heb je wel eens je banden in de winter na een lange rit gevoeld? Dan zul je merken dat die toch echt warm zijn geworden. Dat jij dat onzin vind mag van mij best,maar ik ga liever uit van wat ik in de praktijk voel :) Het grote voordeel van winterbanden is nl. dat de compound ook bij lage temperaturen soepel is. Maar aangezien zomerbanden ook na een tijdje (!) warm worden zal de grip daardoor ook weer beter worden. Wederom makkelijk uit te testen en simpelweg logisch als je weet dat 90% van de warmte-ontwikkeling van een band door de vervorming komt. Aan de andere kant koelen ze zodra je rustig rijdt/stil staat weer snel af, dus of het echt iets oplevert is wel de vraag.
Ik vind het echt prima, voor mij hoef je ze niet te nemen (dat doe je voor jezelf, je passagiers en medeweggebruikers), en mij krijg je ook niet van premium winterbanden af in de winter.
Ik zwaai wel als ik je ontwijk op mijn winterbanden terwijl je voorbij komt glijden. Toeter voor de zekerheid even, dan weet ik dat jij het bent. ;)
Je hoort mij toch ook niet zeggen dat ik wel naar jou zwaai als je bij 15 graden met regen tegen een andere auto bent geknald die op zomerbanden reed en daarmee een kortere remweg had? Ondanks dat in mijn zin meer (bewijsbare!) feiten staan dan in jouw zin.

Laten we even wel wezen, jij bent degene die hier stelt dat winterbanden noodzakelijk zijn, terwijl er niemand is die zegt dat winterbanden niets toevoegen. Je krijgt alleen wel wat tegengas als je het zo brengt dat het in Nederland noodzakelijk zou zijn. Zeker als je in alle maanden met de 'r' op winterbanden rijdt zijn er heel veel dagen dat zomerbanden aantoonbaar beter waren geweest.

Dit is trouwens hetzelfde verhaal als voorgaande jaren in dit topic. Degene die er wat nuance inbrengen zijn de 'anti's', terwijl die helemaal niet tegen winterbanden zijn. Volgens de 'voorstanders' echter zijn winterbanden noodzakelijk en moet je ze wel hebben (want anders zwabber/glijd je alle dagen over de weg.....)
--------------------------------------------------------------------------------------------
Maar genoeg hierover, nu weer wat zinvoller :)
Om aan te geven waarom het niet zo zwart/wit is, de autobild/week test van vorig jaar:
hier zie je wat een verschillen er zijn, alleen al binnen de geteste winterbanden. Je ziet daar ook dat de remweg van winterbanden op droog wegdek beduidend langer is dan die van zomerbanden. En dat terwijl het toch redelijk vaak droog is. Op nat wegdek is het tegenwoordig aardig gelijk en in de sneeuw lijkt me het duidelijk. Of een zomer/winterband sneller stil staat is dus een combinatie van de wegconditie en de temperatuur. Bij nat kan de grens dus best bij 7 graden liggen terwijl dat voor droog rond de nul zit.

En als je dan toch die grens van 7 graden aan wil houden : hier zie je de gemiddelde temperaturen tijdens de winter. Daar zie je heel duidelijk dat als je vaak tijdens de Tmin rijdt ('s morgens na zonsopgang) je veelal onder de 7 zit, als je op dezelfde dagen tijdens Tmax rijdt ('s avonds rond zonsondergang) zit je er echter vaak boven. Op je winterbanden rijd je dan dus 's morgens veiliger en 's avonds minder veilig en op je zomerbanden andersom.

Pak je dat verschil in banden en temperaturen bij elkaar zie je al snel dat het geen zwart/wit situatie is. De meeste dagen hebben wel tijden waarop beide banden hun voor- en nadelen hebben. Daarnaast is dit een gemiddelde van Nederland en zal dat per provincie ook al snel een paar graden schelen. Het noorden heeft ten slotte vaker last van sneeuw dan het zuiden. Het maakt dus ook nog eens uit waar je precies woont.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
Het beste zou zijn als ik een tweede set velgen zou hebben en deze zelf kan wisselen. Helaas is dat niet het geval.

Leaseauto met winterbanden regeling.
Winterbanden ook nodig voor uitstapjes naar Duitsland.

Dus ik wissel vak wat later naar winterbanden en wat vroeger terug naar zomerbanden om de tijd op winter sloffen te verkorten.

Maar ik blijf echt voorstander van zomer en winterbanden, ik heb nu all season van pirelli en daar ben ik echt niet tevreden over. Grip vind ik tegenvallen. Ik rijd hem nu 2 weken, dus met weer van de afgelopen weken

[ Voor 24% gewijzigd door BlakHawk|IA op 29-10-2019 06:56 ]

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghosty J
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-06 17:10

Ghosty J

Asus

Er staat nu een test op nu.nl / autoweek
https://www.nu.nl/auto/60...n.html#coral_talk_wrapper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:56

TTLCrazy

Listen to Frankie

Waarom zijn winterbanden beter met ijs op de weg ? Volgens mij heeft geen enkele band grip op ijs ? Zelfs sneeuw is veelal moeilijk om grip op te krijgen. Volgens mijn begrip is het grote voordeel van een winterband dat deze soepeler blijft bij lage temperaturen en dat is duidelijk een voordeel.

Verder kan ik mij een test herinneren waar ze een auto met ABS en zonder ABS vol lieten remmen in de sneeuw. Zonder ABS stond deze eerder stil omdat zich een hoopje sneeuw voor de band vormde die als het ware een extra rem genereerde.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

TTLCrazy schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 07:26:
Waarom zijn winterbanden beter met ijs op de weg ? Volgens mij heeft geen enkele band grip op ijs ? Zelfs sneeuw is veelal moeilijk om grip op te krijgen. Volgens mijn begrip is het grote voordeel van een winterband dat deze soepeler blijft bij lage temperaturen en dat is duidelijk een voordeel.

Verder kan ik mij een test herinneren waar ze een auto met ABS en zonder ABS vol lieten remmen in de sneeuw. Zonder ABS stond deze eerder stil omdat zich een hoopje sneeuw voor de band vormde die als het ware een extra rem genereerde.
Omdat winterbanden zachter rubber hebben en daardoor wat meer 'plakken'. Zoek anders eens op YouTube, staan wel filmpjes van op.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

TTLCrazy schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 07:26:
het profiel van winterbanden zitten kleine "ribbeltjes" waarbij het rubber kan "grijpen" dat zorgt met name voor de extra grip. is niet alleen het soort rubber.

Afbeeldingslocatie: https://www.bandencentrumhaarlem.nl/wp-content/uploads/Verschil-winterband-zomerband.jpg

en grip op ijs, ja dan is heel weinig maar niet nul, zeker als het ijs een beetje structuur heeft. (niet perfevt glad)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

EWK schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:07:
[...]

Omdat winterbanden zachter rubber hebben en daardoor wat meer 'plakken'. Zoek anders eens op YouTube, staan wel filmpjes van op.
Ja en toch blijf ik bij mijn bewering dat op ijs niets grip heeft (behalve sneeuw kettingen/spikes etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:15
Teijgetje schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:04:
Kan je nagaan dat het nog klopt ook 8)7
Daar zit dus ook een verschil met de bandentests vs. praktijk. Die testen de banden koud en rijden steeds maar een klein stukje.

Het nut van winterbanden vs. kosten is in Nederland gewoon heel erg situatie afhankelijk. Iemand die in het noorden woont en regelmatig naar Duitsland gaat heeft een hele andere usecase dan iemand die in het zuiden woont en nooit naar Duitsland gaat.

Overigens zal niemand betwisten dat de grip met winterbanden heel veel beter is op sneeuw dan zomerbanden. Niet meer dan logisch ook, dat is precies waar die banden voor gemaakt zijn.

En nee, ik ben ook geen tegenstander van winterbanden, maandag gaan ze er bij mij onder, maar bij mijn vorige auto's heb ik ze niet gehad omdat de toegevoegde waarde niet op woog tegen de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TTLCrazy schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:10:
Ja en toch blijf ik bij mijn bewering dat op ijs niets grip heeft (behalve sneeuw kettingen/spikes etc.).
Ook op ijs is er grip, anders zou je puur op luchtweerstand moeten stoppen of oneindig door glijden. Dat is natuurlijk niet het geval.
De grip is wel minimaal, dat ben ik met je eens. Maar tests hebben wel aangetoond dat winterbanden iets meer grip op ijs hebben. Als je ineens op een ijsplaat komt heb je daar alsnog niets aan uiteraard, maar wil je stapvoets de straat uit kan het wel iets prettiger zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Gonadan schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:27:
[...]

Ook op ijs is er grip, anders zou je puur op luchtweerstand moeten stoppen of oneindig door glijden. Dat is natuurlijk niet het geval.
De grip is wel minimaal, dat ben ik met je eens. Maar tests hebben wel aangetoond dat winterbanden iets meer grip op ijs hebben. Als je ineens op een ijsplaat komt heb je daar alsnog niets aan uiteraard, maar wil je stapvoets de straat uit kan het wel iets prettiger zijn.
Als je wel eens op ijzel hebt gereden dan weet je dat je voertuig elk moment kan gaan glijden en heuvelop al helemaal niet gaat. in zulke gevallen heb je gewoon zero grip, winterband of zomerband. Gelukkig komt dat niet vaak voor en zijn het meestal kleine stukjes ijs die ook snel gebroken worden en daardoor snel weggaan/smelten etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TTLCrazy schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:37:
Als je wel eens op ijzel hebt gereden dan weet je dat je voertuig elk moment kan gaan glijden en heuvelop al helemaal niet gaat. in zulke gevallen heb je gewoon zero grip, winterband of zomerband. Gelukkig komt dat niet vaak voor en zijn het meestal kleine stukjes ijs die ook snel gebroken worden en daardoor snel weggaan/smelten etc.
Tja, als je op ijzel hebt gereden weet je dat nul grip gewoon niet bestaat. Of je er in de praktijk wat aan gaat hebben kan je over discussiëren, maar het verschil is er wel degelijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 17:06

PauseBreak

derp!

TheBrut3 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:04:
[...]

Kan je nagaan dat het nog klopt ook 8)7
Daar zit dus ook een verschil met de bandentests vs. praktijk. Die testen de banden koud en rijden steeds maar een klein stukje.

Het nut van winterbanden vs. kosten is in Nederland gewoon heel erg situatie afhankelijk. Iemand die in het noorden woont en regelmatig naar Duitsland gaat heeft een hele andere usecase dan iemand die in het zuiden woont en nooit naar Duitsland gaat.

Overigens zal niemand betwisten dat de grip met winterbanden heel veel beter is op sneeuw dan zomerbanden. Niet meer dan logisch ook, dat is precies waar die banden voor gemaakt zijn.

En nee, ik ben ook geen tegenstander van winterbanden, maandag gaan ze er bij mij onder, maar bij mijn vorige auto's heb ik ze niet gehad omdat de toegevoegde waarde niet op woog tegen de kosten.
Dit is natuurlijk helemaal waar. Wij wonen in het oosten, dicht bij de Duitse grens, dus onze usecase is compleet anders dan die van @Gonadan die lekker in de Randstad woont.
Wij tanken en doen boodschappen in Duitsland, dus beide wagens zijn voorzien van banden die op dat moment in Duitsland gebruikt mogen worden. Voor de boodschappenmobiel zijn dat Vredestein Quatrac5 en voor de rijdende sofa is dat Dunlop WinterSport 5 in de maanden dat het 's ochtends vroeg (rond 6:00) al rond het vriespunt ligt.

Ik moet zeggen dat je ook 's ochtends vroeg al wel echt verschil kunt merken tussen de zomerbanden en de winterbanden. Alles gaat gewoon net iets makkelijker met de winterbanden als het rond het vriespunt zit. Ook toen beide bandensets (zomer en winter) gloednieuw waren, was er een verschil te merken als het echt koud is. Overigens ook als je 's middags gaat rijden en het zonnetje is er en er is een fijne temperatuur. Dan wil je eigenlijk liever zomerbanden, maar ja, daar kom ik dan weer nergens mee in zuid-Duitsland / Zwitserland (wederom usecase, familie in .ch).
TTLCrazy schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:37:
[...]

Ik weet uit ervaring dat dat echt beter gaat (of misschien beter gezegd, minder slecht) met winterbanden dan met zomerbanden. Geldt dubbel als je alleen RWD hebt. Dan kan je met wat pech echt staan malen als er ook nog een hellinkje bij komt kijken.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

PauseBreak schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:41:
Ik moet zeggen dat je ook 's ochtends vroeg al wel echt verschil kunt merken tussen de zomerbanden en de winterbanden. Alles gaat gewoon net iets makkelijker met de winterbanden als het rond het vriespunt zit. Ook toen beide bandensets (zomer en winter) gloednieuw waren, was er een verschil te merken als het echt koud is. Overigens ook als je 's middags gaat rijden en het zonnetje is er en er is een fijne temperatuur. Dan wil je eigenlijk liever zomerbanden, maar ja, daar kom ik dan weer nergens mee in zuid-Duitsland / Zwitserland (wederom usecase, familie in .ch).
Dat is voor mij vaak het criterium, wanneer ik ga voelen dat de zomerbanden te hard blijven ga ik wisselen. Of als men flinke winterse neerslag voorspelt.
Afgelopen jaar had ik echter nagelnieuwe zomerbanden en die behoefte eigenlijk niet gehad. Toen heb ik zuiver vanwege de neerslag gewisseld maar in de praktijk kwam het er op neer dat mijn zomerbanden tijdens de meeste ritten waarschijnlijk veiliger waren geweest.
redwing schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 01:13:
Wederom makkelijk uit te testen en simpelweg logisch als je weet dat 90% van de warmte-ontwikkeling van een band door de vervorming komt. Aan de andere kant koelen ze zodra je rustig rijdt/stil staat weer snel af, dus of het echt iets oplevert is wel de vraag.
Mijn ervaring is van wel. Toen mijn banden wat ouder (lees: veel te oud) werden kon ik ze horen 'knoerpen' bij het sturen op klinkers. Steevast was dat bij vertrek het geval maar daarna niet meer, ook niet aan het eind van de rit als je alweer wat langzamer rijdt. En dan heb ik het niet over hogere snelheden, maar gewoon een rit met wat bebouwde kom.

In mijn optiek is die zachtere samenstelling dan ook met name nuttig in het eerste stuk van je rit. Het stukje om je wijk uit te komen en naar de schonere doorgaande wegen zal het zeker een prettig verschil kunnen maken. Wanneer de temperaturen echt laag worden en je hooguit stapvoets kunt rijden zal het ook zeker een groot verschil zijn, maar dat kom ik zelf de afgelopen tien jaar niet meer tegen.
Maar genoeg hierover, nu weer wat zinvoller :)
Om aan te geven waarom het niet zo zwart/wit is, de autobild/week test van vorig jaar:
hier zie je wat een verschillen er zijn, alleen al binnen de geteste winterbanden. Je ziet daar ook dat de remweg van winterbanden op droog wegdek beduidend langer is dan die van zomerbanden. En dat terwijl het toch redelijk vaak droog is. Op nat wegdek is het tegenwoordig aardig gelijk en in de sneeuw lijkt me het duidelijk. Of een zomer/winterband sneller stil staat is dus een combinatie van de wegconditie en de temperatuur. Bij nat kan de grens dus best bij 7 graden liggen terwijl dat voor droog rond de nul zit.
Wat is de definitie van nat wegdek? :P

[ Voor 46% gewijzigd door Gonadan op 29-10-2019 10:07 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Er zou alleen een magische grens van 7 graden zijn, waaronder zomerbanden plotseling heel slecht zouden presteren.
Volgens mij zegt de bandenindustrie dat niet, althans zo heb ik het nooit in hun reclames gezien.
Hun marketing zegt alleen dat onder de 7 graden de winterbanden al bruikbaar zijn (wordt niet gezegd beter of slechter dan zomerbanden, alleen 'bruikbaar'). Ze zeggen ook helemaal niets over prestaties van zomerbanden onder de 7 graden.
Juridisch dus allemaal steekhoudend, zo slim zijn ze dan weer wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 16:13
Tegenvallende resultaten voor de Wintrac Pro (in relatie tot de rest). Die kwam vorig jaar volgens mij als beste uit de bus bij een Duitse test.

Heb nog geen regen of andere omstandigheden gehad, dus ik ken ze alleen nog op droog. Heb een paar keer enthousiast bochtjes gepakt, nog niet op de limiet. Ze zijn vanzelfsprekend minder direct dan de Pilot Sport maar vind de grip meer dan prima. Als ik ze wat beter ken kan ik misschien meer de limiet opzoeken om te kijken hoe ze dan reageren.

Als je vol een bocht in duikt en gas loslaat komt de achterkant een heel klein beetje om van de Focus, ben benieuwd hoe dat gaat met winterbanden. Qua verbruik merk ik eigenlijk geen verschil, ten minste niet op de boordcomputer indicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 12:20
Nog een mooie test op youtube gevonden, van in mijn optiek het beste channel voor bandentesten. YouTube: The BEST Tire for Winter? Summer, All Season, All Weather, Winter an...

Helaas wordt er niet getest bij koud weer, maar schrikbarend hoeveel beter zomerbanden zijn onder natte- (en uiteraard ook droge) omstandigheden.

Vraag me derhalve daadwerkelijk af hoeveel dagen per jaar winterbanden beter presteren in Nederland. Probleem is en blijft natuurlijk dat je met een zomerband in sneeuwomstandigheden gelijk helemaal nergens bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 17:51
Wat haal je dat nu weer vandaan? Er zou alleen een magische grens van 7 graden zijn, waaronder zomerbanden plotseling heel slecht zouden presteren. En dat is simpelweg onzin, zelfs als het vriest zijn zomerbanden prima. Dat is hetzelfde als met 12 graden op winterbanden gaan rijden. Dat gaat ook prima, maar eigenlijk waren zomerbanden dan beter geweest. Maar dat zou dan weer geen probleem zijn?
Er is helemaal geen magische grens van 7 graden. Winterbanden zijn beter dan zomerbanden bij koud weer, en zomerbanden zijn beter dan winterbanden bij warm weer. Naarmate het kouder wordt verschuift het voordeel van zomerbanden geleidelijk richting winterbanden. Die 7 graden is gewoon ongeveer het kantelpunt waarop winterbanden beter worden dan zomerbanden, maar het is niet zo dat een van beide banden op dat punt plots heel slecht gaat presteren. Gewoon net iets minder goed dan de tegenhanger.

Eigenlijk is die 7 graden gewoon bedoeld als leidraad voor de automobilist om de switch te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Franco10 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:15:
Tegenvallende resultaten voor de Wintrac Pro (in relatie tot de rest). Die kwam vorig jaar volgens mij als beste uit de bus bij een Duitse test.
Volgens mij was die test met een andere maat banden, welke de Wintrac Pro beter ligt. En tegenvallen? Ze krijgen als één van de 6 het oordeel "voorbeeldig".

En zover ik begrijp is de Wintrac Pro niet helemaal gemaakt om het bij dat soort testen goed te doen, maar juist als meer sportieve band welke ook door de sneeuw kan rijden. Ik denk dat bij een droog weer slalom of slalom op vochtig wegdek de Wintrac Pro als één van de beste uit de bus zou komen. Kortom; ideaal voor Nederland als je toch voor een winter en zomer set gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door TheBrut3 op 29-10-2019 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 12:20
Giesber schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:38:
[...]

Er is helemaal geen magische grens van 7 graden. Winterbanden zijn beter dan zomerbanden bij koud weer, en zomerbanden zijn beter dan winterbanden bij warm weer. Naarmate het kouder wordt verschuift het voordeel van zomerbanden geleidelijk richting winterbanden. Die 7 graden is gewoon ongeveer het kantelpunt waarop winterbanden beter worden dan zomerbanden, maar het is niet zo dat een van beide banden op dat punt plots heel slecht gaat presteren. Gewoon net iets minder goed dan de tegenhanger.

Eigenlijk is die 7 graden gewoon bedoeld als leidraad voor de automobilist om de switch te maken.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een test op bijvoorbeeld youtube die dit onderbouwd, heb je die wellicht gevonden? Iedereen is er ondertussen wel over eens dat winterbanden vooral voordeel hebben bij echt winterse omstandigheden met bijvoorbeeld sneeuw. Maar zoals ik in mijn vorige post linkte naar een test scoren zomerbanden echt significant beter bij regen. Ik zou nou wel eens willen zien wat kou daadwerkelijk doet met de remweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 15-06 09:22
Teijgetje schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:42:
@Knul
Klopt, ik heb namelijk een cabrio ;) Zoals hierboven ook al aangegeven is die test niet relevant. Dat wegdek gebruiken ze ook bij rijvaardigheidscursussen, en dat schijnt net zo glad te zijn als ijs.

Dit is wel een interessant stuk uit het artikel van Autoweek/Nu:
Onder natte omstandigheden is de remweg met winterbanden inmiddels vergelijkbaar met die van zomerbanden. De testauto met de nieuwe Bridgestone Blizzak LM 005 stond zelfs nog eerder stil dan met de zomerbanden.
Dat was een aantal jaar geleden nog echt niet het geval.

[ Voor 20% gewijzigd door Knul op 29-10-2019 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Knul schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:46:
[...]
Klopt, ik heb namelijk een cabrio ;) Zoals hierboven ook al aangegeven is die test niet relevant. Dat wegdek gebruiken ze ook bij rijvaardigheidscursussen, en dat schijnt net zo glad te zijn als ijs.

[...]

Dat is inderdaad pas sinds een jaar of 2/3. Voornaamste wat dat doet is dat 4-seizoenen banden weer wat minder logisch worden. Die waren nl. een prima compromis tijdens de herfst, maar nu kun je daar ook net zo goed al winterbanden gebruiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

TTLCrazy schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:10:
[...]

En rupsbanden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Knul schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:46:
[...]

[...]

De referentieband of de beste zomerbanden? Want dat maakt ook nog verschil.

Plus niemand heeft mij nog kunnen vertellen wat de definitie van nat wegdek is. In tests zie ik namelijk niet nat wegdek, maar wegdek met een laagje water. Dat is nog een gradatie erger dan gewoon natgeregend asfalt en kom ik zelden tegen op mijn routes.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Gonadan schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:23:
[...]

De referentieband of de beste zomerbanden? Want dat maakt ook nog verschil.

Plus niemand heeft mij nog kunnen vertellen wat de definitie van nat wegdek is. In tests zie ik namelijk niet nat wegdek, maar wegdek met een laagje water. Dat is nog een gradatie erger dan gewoon natgeregend asfalt en kom ik zelden tegen op mijn routes.
ISO 23671.
5.2 Wetting conditions
The surface can be wetted from the track-side or by a wetting system incorporated in the test vehicle
or the trailer.
If “external watering” is used, water the test surface at least half an hour prior to testing in order to
equalize the surface temperature and water temperature. External watering should be supplied
continuously throughout testing.
For the whole testing area, the water depth shall be between 0,5 mm and 1,5 mm.

[ Voor 33% gewijzigd door GAIAjohan op 29-10-2019 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
  • Laatst online: 29-04 15:07
Na een beetje rondgelezen te hebben maar 2 conti TS860's besteld (2 banden waren op). Scheelt dat de andere 2 banden al conti TS860 zijn dus heb ik zo een mooie complete set :)

Uit eigen ervaring merk ik ook dat mijn zomerbanden beduidend minder goed presteren in koude omstandigheden tov mijn winterbanden. Betreft Michelin Pilot sport 3's wat overgens een heerlijke zomerband is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:23:
[...]

achtergrondinfo; ik heb een aantal jaren bandentesten gefotografeerd bij de RDW in Lelystad.

Wat ze op testbanen doen om sneeuw/ijs gladheid te simuleren is een epoxy gecoat wegdek (soort dikke verflaag) gebruiken en daarover heen continu water sproeien.
Of links/rechts verschillend, zodat je weet hoe een half glad wegdek reageert i.c.m. met auto/banden.

Ook gebruiken ze verschillende soorten wegdek(simulaties). Van asfaltbeton, tot aan zoab.
En hier in Nederland hebben we heel veel zoab, waardoor er minder water blijft staan bij plensbuien. Nadeel is wel dat zoutmengsels, ter bestrijding van gladheid, ook snel wegspoelen en vaak niet de tijd krijgen om hun werk te doen.
Bij onze buurlanden hebben ze vaak weer gladdere wegen; minder kans op korrels die loslaten, maar weer wel (heerlijke aquaplanning) gevaarlijker bij grote waterhoeveelheden.

En dan heb je ook nog ruwe/gladde klinkerwegen, en gewoon blubber (zoals nu in de oogstijd, op menige polderweg). Kortom; een allegaartje waarop eigenlijk iedere band bij ieder soort weertype en atmosferische omstandigheden getest zou moeten worden...
Als je dan al die testresultaten doorneemt en bepaalt welke band je, wanneer, moet gebruiken, dan is duidelijk:
Voor ieder ritje de juiste banden onderleggen! Kortom gij zult continu wisselen... :+ 8)7

'Leuke' waarneming in dit verband.
Ik was gisteren over B-wegen onderweg naar Schokland. En er waren veel traktoren op weg en andere oogstmachines. Sommigen hele fonteinen van klei katapulterend uit de grove achterbanden. Heerlijk zo'n sliklaagje op asfalt weggetjes.
Voor me reed zo'n stoere BMW (zo te zien een petjesauto afkomstig uit Urk, gezien de belettering), en die reed me eerst voorbij (>80km/h op een binnenweg) en had vervolgens nogal moeite om de bocht te halen bij de eerstvolgende haakse kruising. Gewoon omdat 'ie te snel dacht dat 'ie op een modderig wegdek wel grip zou hebben met z'n stoere dikke banden. Niet dus.
Met als gevolg diepe groeven in het gras naast de weg en gelukkig net geen weggemaaide fietsers.
Toen kwam ik daar aan met m'n 4-seizoensrubber, zag ik ff heel kort het ASR lampje oplichten toen ik de bocht nam, maar voor de rest vervolgde mijn auto, keurig het wegdek volgende, z'n route. En hoefden de fietsers niet te vrezen voor hun leven. :+

[ Voor 22% gewijzigd door ehtweak op 30-10-2019 09:33 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Maar is dat ook de gebruikte standaard Het lijkt er niet op:
https://eur-lex.europa.eu....0001.02/DOC_2&format=PDF

Erg leuk document waarin allerlei interessante zaken staan over de verschillende tests en labels. Geeft dus ook een duidelijke hint waarom je verschillen ziet en gezond verstand vertelt je dan ook meteen om je niet blind te staren op tests.
ehtweak schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:14:
achtergrondinfo; ik heb een aantal jaren bandentesten gefotografeerd bij de RDW in Lelystad.
Zijn die op enige wijze gerelateerd aan labels of de testresultaten die wij hier bespreken? Of zijn dat tests voor toelating van specifieke typen en/of merken?
Wat ze op testbanen doen om sneeuw/ijs gladheid te simuleren is een epoxy gecoat wegdek (soort dikke verflaag) gebruiken en daarover heen continu water sproeien.
Of links/rechts verschillend, zodat je weet hoe een half glad wegdek reageert i.c.m. met auto/banden.

Ook gebruiken ze verschillende soorten wegdek(simulaties). Van asfaltbeton, tot aan zoab.
En hier in Nederland hebben we heel veel zoab, waardoor er minder water blijft staan bij plensbuien. Nadeel is wel dat zoutmengsels, ter bestrijding van gladheid, ook snel wegspoelen en vaak niet de tijd krijgen om hun werk te doen.
Bij onze buurlanden hebben ze vaak weer gladdere wegen; minder kans op korrels die loslaten, maar weer wel (heerlijke aquaplanning) gevaarlijker bij grote waterhoeveelheden.

En dan heb je ook nog ruwe/gladde klinkerwegen, en gewoon blubber (zoals nu in de oogstijd, op menige polderweg). Kortom; een allegaartje waarop eigenlijk iedere band bij ieder soort weertype en atmosferische omstandigheden getest zou moeten worden...
Als je dan al die testresultaten doorneemt en bepaalt welke band je, wanneer, moet gebruiken, dan is duidelijk:
Voor ieder ritje de juiste banden onderleggen! Kortom gij zult continu wisselen... :+ 8)7
Juistem. Het is overigens niet mijn doel om resultaten een bepaalde kant op te praten, maar om de binair redenerenden alhier in te laten zien dat het allemaal niet zo lekker makkelijk te beredeneren is.

Zo heb ik mijn ernstige twijfels over de term 'nat wegdek'. Met regelmaat wordt aangehaald hoeveel regendagen we in Nederland hebben en daarmee hoeveel dagen een band beter zou zijn.
De testmethoden die ik tot nu toe weet te vinden spreken echter allemaal van een laagje water op de weg. Nat wegdek in de vorm van een laag water is iets heel anders dan nat wegdek in de vorm van natgeregend en dus vochtig.
Het natte wegdek in de eerste vorm kom je, zeker met ZOAB en dergelijken, maar zeer zelden tegen en alleen als het daadwerkelijk stevig aan het regenen is. Dat is een situatie die op een zogenaamde regendag natuurlijk niet 24 uur lang het geval is.
Neem daarbij hoe vaak je daadwerkelijk in de stevige regen rijdt en wellicht is het aantal kilometers wat je maakt op nat wegdek zoals de tests het bedoelen een heel stuk minder dan je dacht.
Ik vind dat soort nuances zeer interessant want het kan voor mij bepalend zijn in de keuze die ik ga maken voor komende aankopen van banden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Laatst online: 19:49
ehtweak schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:14:

Toen kwam ik daar aan met m'n 4-seizoensrubber, zag ik ff heel kort het ASR lampje oplichten toen ik de bocht nam, maar voor de rest vervolgde mijn auto, keurig het wegdek volgende, z'n route. En hoefden de fietsers niet te vrezen voor hun leven. :+
tegen idioten werkt geen enkele afkorting (ASR,SRS,TCS,LSD)

Het zijn hulp systemen, net als winterbanden.De mens blijft altijd de zwakste schakel.

En het gros van de mensen...... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmy J.
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-06 20:34
Ik kies er bewust voor om geen winterbanden te kopen. In mijn bescheiden mening heb je ze in Nederland maar 3 dagen in het jaar echt nodig, voor de rest bieden (goede) zomerbanden meer grip. Heb altijd 'Hot Hatches' met flinkje velgmaten gereden en die worden op winterbanden en droogweer (ook onder de 7°C) doorgaans erg onzeker.

Het wordt, vanwege de wet, een ander verhaal als je vaak naar/door Duitsland rijdt, maar wanneer je vooral binnen de grenzen blijft zou ik lekker het geld wat je bespaart in een betere zomerband steken, waardoor je 362 dagen in het jaar meer grip hebt.

Heb vorig jaar 1 zaterdag gehad dat ik met mijn zomerbanden niks kon beginnen omdat het zo hard sneeuwde, waardoor ik een dagje shoppen heb moeten cancellen.

iRacing Profiel | TREQ - Sim Racing Equipment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:32:

Zijn die op enige wijze gerelateerd aan labels of de testresultaten die wij hier bespreken? Of zijn dat tests voor toelating van specifieke typen en/of merken?
Ja en nee.
Het waren vooral trainingsprogramma's waarbij bedrijfsgroepen en/of individuele consumenten les krijgen in hoe een auto (of busje, reisbus of terreinwagen) reageert met divers soort schoeisel op allerlei soorten wegdek. En wat je wel/niet moet doen als er iets onverwachts gebeurt.
En uiteraard de bandenfabrikanten die graag wilden laten zien dat hun band goed presteerde bij bepaalde toepassingen. >:)

Zelfs tests met spijkermatten en run-flat banden werden niet geschuwd:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48984700231_a096f738b1_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48984889607_52d0f2bd74_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48984695716_01bd4aa8ec_z.jpg
Gonadan schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:32:

Juistem. Het is overigens niet mijn doel om resultaten een bepaalde kant op te praten, maar om de binair redenerenden alhier in te laten zien dat het allemaal niet zo lekker makkelijk te beredeneren is.
Dat dus! Er is geen universele bandentoepassing, omdat er geen uniforme en constante gebruiksomstandigheden zijn... :X
Hooguit de postbode in de Alpenlanden, die in z'n Fiatje 4x4 in de winter de bergweggetjes in de dalen op en af rijdt om de post rond te brengen. Ja, idd, die is goed geholpen met een grove winterband. :Y

Ik bedoel maar: anticiperen en rijgedrag proactief aanpassen aan de heersende omstandigheden en het gebruikte vervoersmiddel zou veel leed kunnen voorkomen.

Want wie is er nou zo 'gek' om rij- en/of sliptrainingen te volgen i.p.v. weer een setje dure lmv's onder z'n auto te hangen?
Om maar eens wat te noemen! Juist voertuigbeheersing en kennis en kunde van de (on)mogelijkheden van je voertuig in precaire situaties zou het aantal verkeersslachtoffers drastisch kunnen reduceren.

Vooral het rijgedrag en voertuigbeheersing draagt in grote mate bij aan de totale veilige of onveilige verkeersdeelname. En daar zijn de technische middelen slechts een onderdeel van.
Zo zijn dure zware auto's met brede banden (ook al zijn het de duurste die je kon kopen) in slechte weersomstandigheden echt in het nadeel t.o.v. kleinere auto's met smallere bandjes (meer druk/oppervlakte = uiteindelijk meer grip)
Of wie vervangt nu echt z'n winter/4-seizoensbanden, zodra die <4mm profiel hebben?
Oh ja, en zomerbanden met 2mm profiel zijn nou ook niet bepaald veilig te noemen bij plensbuien. :N

Of, veel te zachte of te harde banden. Of flinke verschillen tussen links/rechts, achter/voor.

Het grootste deel van de bestuurders die voor de 1ste keer op een testbaan moet uitwijken, slalommen of remmen op een nat/glad wegdek; gaat hopeloos de mist in.
Of men laat uit paniek het stuur los, of men stuurt helemaal niet, of men remt niet hard genoeg (waardoor ABS z'n werk niet kan doen). En men heeft zelden een idee hoe de boel te corrigeren en/of te reageren bij onverwachte situaties.
Want o jeetje toch, ik dacht dat de auto dat allemaal voor me deed. Of o jeetje, ik zat net ff met m'n slimfeun te klooien. :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je hebt gelijk, eigenlijk hoef ik mij helemaal niet druk te maken om mijn banden. Want ook al heb ik het goed voor elkaar en anticipeer ik goed, de kans dat alsnog iemand mijn kofferbak in vliegt is zeer groot. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ehtweak schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:53:
[...]
.

....

Het grootste deel van de bestuurders die voor de 1ste keer op een testbaan moet uitwijken, slalommen of remmen op een nat/glad wegdek; gaat hopeloos de mist in.
Of men laat uit paniek het stuur los, of men stuurt helemaal niet, of men remt niet hard genoeg (waardoor ABS z'n werk niet kan doen). En men heeft zelden een idee hoe de boel te corrigeren en/of te reageren bij onverwachte situaties.
Want o jeetje toch, ik dacht dat de auto dat allemaal voor me deed. Of o jeetje, ik zat net ff met m'n slimfeun te klooien. :X
Wat mij vooral opviel is hoeveel mensen er zijn die de verkeerde kant opsturen. Kwispelt de auto naar rechts, sturen ze naar links waardoor ze een mooie pirouette maken. Of die wel de goede kant opsturen maar dan gelijk vol het stuur omgooien, zodat zodra ze grip hebben de auto compleet de andere kant op schiet.

Daarnaast over die testen en wat een nat wegdek is, datzelfde probleem heb ik met de temperatuur. Die zou heel belangrijk moeten zijn voor de grip van de band maar wordt zelden gemeld bij de testen. Terwijl er natuurlijk een heel verschil is tussen testen met 6 graden of -10. Voor een goed vergelijk zou je de testen dan ook eigenlijk bijverschillende temperaturen moeten doen.

[ Voor 16% gewijzigd door redwing op 30-10-2019 13:56 ]

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dan nog. Als je gaat optellen welke factoren allemaal invloed hebben op het daadwerkelijke resultaat:
• type band
• leeftijd band
• slijtage band
• bandenspanning
• breedte band
• velgmaat
• camber
• type auto
• belading auto
• type wegdek
• staat van het wegdek
• vervuiling op het wegdek
• temperatuur van wegdek, omgeving en band
• weersomstandigheden op het wegdek
• externe weersomstandigheden (bijv. wind)
• snelheid
• helling van de weg

En dan vergeet ik er vast nog wel een hoop. Ga maar eens na hoeveel combinaties je hier van kunt maken en hoeveel verschillende testresultaten je dus kunt gaan genereren. Bij de ene combinatie wint de één, bij de andere combinatie wint de ander.

Wat mijn ervaring onderhand wel is, is dat er heel veel nuttige informatie is, maar dat die voornamelijk indicatief is. Gezond verstand, inzicht op eigen situatie en capaciteiten en handelen naar omstandigheden is gewoon verre weg het belangrijkste.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
ehtweak schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:53:
Dat is toch precies de reden waarom mensen zo'n cursus/training doen? Ter bewustwording. Ik denk dat de toegevoegde waarde van zo'n cursus wordt onderschat. Meeste mensen zien het als leuk, maar stiekem leer je best wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gonadan schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:43:
Dan nog. Als je gaat optellen welke factoren allemaal invloed hebben op het daadwerkelijke resultaat:
• type band
• leeftijd band
• slijtage band
• bandenspanning
• breedte band
• velgmaat
• camber
• type auto
• belading auto
• type wegdek
• staat van het wegdek
• vervuiling op het wegdek
• temperatuur van wegdek, omgeving en band
• weersomstandigheden op het wegdek
• externe weersomstandigheden (bijv. wind)
• snelheid
• helling van de weg

En dan vergeet ik er vast nog wel een hoop. Ga maar eens na hoeveel combinaties je hier van kunt maken en hoeveel verschillende testresultaten je dus kunt gaan genereren. Bij de ene combinatie wint de één, bij de andere combinatie wint de ander.

Wat mijn ervaring onderhand wel is, is dat er heel veel nuttige informatie is, maar dat die voornamelijk indicatief is. Gezond verstand, inzicht op eigen situatie en capaciteiten en handelen naar omstandigheden is gewoon verre weg het belangrijkste.
Je vergeet nog wel een van de belangrijkere aspecten: staat van het voertuig. Al is mijn ervaring wel dat hoe erbarmelijker de staat van het voertuig, hoe goedkoper het rubber dat eronder ligt.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
TheBrut3 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:58:
[...]

Dat is toch precies de reden waarom mensen zo'n cursus/training doen? Ter bewustwording. Ik denk dat de toegevoegde waarde van zo'n cursus wordt onderschat. Meeste mensen zien het als leuk, maar stiekem leer je best wat.
En vergeet je ook behoorlijk wat weer gedurende de jaren, laat staan dat mensen die plotseling in een situatie komen vaak uit paniek handelen en niet helder nadenken over wat ze zouden moeten doen ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 15:00
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Grappig. Mijn vaste garagist en de lokale bandenboer om de hoek leveren bepaalde types Michelin niet meer omdat die dingen zo snel van binnenuit uitdrogen. (De EnergySavers.)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-06 18:16

EektheMan

DPC

Ik zit ook te twijfelen of ik dit jaar een bandenwissel zal doen voordat er sneeuw valt. Heb nu Michelin ContiCrossContact LX2 en General Grabber AT3 eronder zitten. Als het echt harder gaat sneeuwen verwissel ik ze voor Nokian Hakapallitta R3 SUV en….vaag merk: Maxxis Victra Snow SUV.

Ik denk dat die eerste twee banden het gewoon redelijk zullen doen. Winterbanden slijten denk ik gewoon enkel hard zonder sneeuw. Beetje zonde. Sneeuw wordt toch meestal goed op tijd vantevoor voorspeld en banden wisselen is de moeite niet.

In regen heb ik eigenlijk nog nooit problemen ondervonden. Ondanks dat mijn Dunlop Sport 01 banden het volgens de mening van velen het slecht doen in de regen.Ik moet berg af in de ochtend met redelijk hoge snelheid en een scherpe bocht. Nog nooit grip verloren. Dus regen is voor mij 1 van de meest curieuze variabelen.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 15:00
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

CriticalHit_NL schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:34:
[...]

Wat er natuurlijk ook meespeelt is of het lang droog weer is geweest, vooral na langere periodes. Als het dan ineens gaat regenen krijg je vaak kans op meer gladheid door olie, rubber en andere troep op het wegdek. (even modder van landbouwvoertuigen erbuiten gelaten)
Mee eens. Maar ik vraag me af of er uberhaupt een band is die op zulke momenten geod presteerd. Tegen oude olie op de weg kun je denk ik geen band op bouwen. Dus is regen dan echt een factor waar je iets mee kunt?

Wel is het zo dat mijn AT banden waarschijnlijk minder water kunnen afvoeren dan andere banden, maar je gaat met zulke banden ook niet >120km/u rijden waarbij de bandensoort gaat meespelen.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Als iemand een test voorbij ziet komen waarin zomerbanden en winterbanden onder gelijke testcondities getest zijn, dan graag hier posten. In veel testen specificeren ze namelijk niet de temperaturen waarin zomerbanden met winterbanden getest zijn, waardoor die testen in principe waardeloos zijn om het bepalen wat of je beter om winterbanden kan rijden.

In sneeuwsituaties is het duidelijk dat winterbanden beter presteren, en bij warm weer presteren zomerbanden beter (ook als het regent). Bij de temperaturen daartussen is zover ik heb gezien weinig bewijs welke type banden het beste zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@Syb
ANWB? oa bij 2 graden op droog wegdek
TOELICHTING

De ANWB test al jarenlang samen met haar Europese partners zowel zomer- als winterbanden. Deze tests zijn belangrijk om te beoordelen of de ontwikkeling van banden gelijke tred houdt met de ontwikkeling van de auto zelf. Door de jaarlijkse testcyclus kunnen we de doorontwikkeling van banden goed in de gaten houden. De afgelopen jaren hebben we bijvoorbeeld gezien dat moderne zomerbanden steeds beter zijn geworden onder zomerse omstandigheden. Hiermee kunnen zomerbanden steeds beter omgaan met toegenomen vermogens en snelheden van moderne auto's. Tegelijkertijd hebben we echter gesignaleerd dat de wintereigenschappen van zomerbanden over de afgelopen jaren sterk gereduceerd zijn. Moderne zomerbanden bieden op sneeuw veel minder grip dan hun soortgenoten enkele jaren geleden nog deden. Deze trend kan tot gevaarlijke situaties leiden omdat met de huidige generatie zomerbanden eigenlijk niet meer veilig op sneeuw te rijden is. Om consumenten te informeren over deze gesignaleerde trend en om een genuanceerd beeld te geven van de onderlinge verschillen in prestaties tussen verschillende type banden, hebben we deze informatie samengesteld.

In Nederland was van alle verkochte banden in 2004 circa 8% een winterband. De meeste Nederlandse automobilisten kiezen er dus voor om op zomerbanden de winter door te gaan. De rubbersamenstelling van een zomerband is afgestemd op zomerse buitentemperaturen. Bij lage temperaturen wordt het rubber hard en onelastisch, de band verliest grip en kan de gevraagde prestaties niet meer bieden. Bij winterbanden wordt gewerkt met een rubbersamenstelling voor winterse temperaturen; de band en het loopvlak blijven flexibel en kunnen zorgen voor een goede grip. Onder zomerse omstandigheden wordt het rubber van winterbanden nog soepeler waardoor er meer warmteontwikkeling in de band is. Bij moderne winterbanden zal dit niet tot problemen leiden mits de bandenspanning goed is (voor winterbanden in de zomer adviseren wij de bandenspanning met ca. 0,2 bar te verhogen). Natuurlijk kunnen winterbanden in de zomer niet tippen aan de eigenschappen van zomerbanden maar bedenk wel dat de rijomstandigheden in de zomer vaak veel minder kritiek zijn dan in de winter. Sneeuw is zo'n krtitieke rijomstandigheid dat zelfs het aanpassen van de rijsnelheid en de volgafstand niet voldoende is om veilig te kunnen rijden.

Naast de zomer- en winterbanden bieden een aantal bandenmerken ook zogenaamde 4-seizoenenbanden of all weather tyres aan. Dit type band is een compromis tussen een zomer- en een winterband met duidelijke voordelen ten opzichte van een zomerband in de winter maar ook duidelijke tekortkomingen ten opzichte van een winterband in de winter. Toch kan een 4-seizoenenband voor Nederlandse omstandigheden (vlakke wegen, aantal dagen dat er sneeuw ligt relatief gering) een goed compromis zijn. Daarom hebben we ook de 4-seizoenenband in deze vergelijking meegenomen, zie tabel.

De tabel is samengesteld om consumenten te informeren over de specifieke voor- en nadelen van de drie verschillende type banden onder winterse omstandigheden. De tests zijn uitgevoerd bij een buitentemperatuur van plus 2o C. Bij een andere buitentemperatuur kunnen de onderlinge verschillen anders zijn. De waarden in de tabel zijn gemiddelden uit diverse metingen en geven een algemene indruk weer. De individuele verschillen tussen verschillende merken van een zelfde type band (bv. een winterband van verschillende merken) kunnen zeer groot zijn.

WAT LEZEN WE IN DE TABEL ?

In de eerste rij hebben we foto's geplaatst die de verschillen in profiel tussen zomer-, 4 seizoenen- en winterbanden helder weergeven. Bij de winterband is duidelijk de grote hoeveelheid lamellen in het profiel te herkennen. De zomerband heeft het typische zomerband profiel gericht op goede droge grip en goede waterafvoer. Het profiel van de 4-seizoenenband maakt duidelijk dat dit een tussenvorm is, zichtbaar zijn zowel kenmerken van een zomer- als van een winterband. Zoals we zullen zien zijn net als de profielen ook de van de banden zeer verschillend.

Allereerst het meest opvallende uit de tabel; zomerbanden zijn op sneeuwbedekt wegdek een veiligheidsrisico !

Op droog wegdek zijn de verschillen kleiner. Toch staat de auto met winterbanden vanaf 100 km/h ca. 3 meter eerder stil dan de auto met zomerbanden. De 4-seizoenenband bevindt zich hier op het niveau van de winterband.

De remweg op nat wegdek valt ook ten gunste van de winterband uit maar de onderlinge verschillen zijn hier klein. Onderlinge verschillen van diverse merken banden van hetzelfde type zijn in de regel groter. Toch kunnen we in zijn algemeenheid stellen dat waterverdringing van de winterbanden onder de geteste omstandigheden (temperatuur plus 2o C) beter is dan bij zomerbanden.
De auto met winterbanden krijgt vanaf ca. 90 km/u last van aquaplaning. Dezelfde auto met zomerbanden verliest bij 80 km/h grip en wordt onbestuurbaar. De 4- seizoenenband bevindt zich hier ook tussen de zomer- en winterband in.

Op sneeuw, en dan hoeft niet direct aan een dik pak gedacht te worden, zijn winterbanden onverslaanbaar. De auto met winterbanden staat vanaf 50 km/h na 30 meter stil. Dezelfde auto met 4-seizoenenbanden heeft al 5 meter meer nodig om tot stilstand te komen. Is de auto voorzien van zomerbanden dan staat de wagen pas na 65 meter stil. Met zomerbanden is de remweg vanaf 50 km/h dus al 35 meter langer ! Hetzelfde geldt voor de tractie.

De afgesloten Albulapas (St Moritz - CH) kon met de auto met winterbanden probleemloos opgereden worden. Met 4-seizoenenbanden was het niet mogelijk op hellend wegdek vanuit stilstand weg te rijden. Met zomerbanden konden de testrijders niet eens van het punt waar de banden gewisseld werden naar het startpunt rijden.
Wie met de auto op met ijs bedekt wegdek terecht komt heeft hoe dan ook slechte kaarten. Toch is ook dan de auto met winterbanden beter uitgerust. Bij remmen vanaf 25 km/h staat de auto na 23 meter stil. Met 4- seizoenenbanden zijn al 28 meter nodig en met zomerbanden meer dan 35 meter ! Wegrijden op ijs (tractie) is zomerbanden bijna onmogelijk.
Een moderne winterband is qua comfort en geluid net zo goed afgestemd als een zomerband. Het grote blokkenprofiel is verdwenen. Te veel lawaai of te weinig comfort zijn dus geen argumenten meer tegen winterbanden. De rubbersamenstelling van winterbanden is speciaal toegespitst op het koude jaargetijde. Dit heeft ook zijn voordelen wat betreft de slijtvastheid. Het rubber van de zomerband wordt hard en onelastisch in de winter en dit leidt tot een hogere slijtage.

CONCLUSIE:

Bij temperaturen lager dan ca. 7 graden Celsius gaan winterbanden beter presteren dan zomerbanden omdat bij die laatste categorie de verharding van het rubber merkbaar wordt.
Het soepel blijven van de winterband resulteert in een betere grip en een comfortabelere band. Het hard en onelastisch worden van de zomerband zorgt voor een slechter contact met het wegdek en een hogere slijtage.
Met name bij het rijden (en remmen) in de sneeuw is de winterband superieur. Denk hierbij echter niet dat winterbanden op sneeuw hiermee ook maar in de buurt kunnen komen van de prestaties die u gewend bent op droog wegdek. Om de zaken even in perspectief te zetten; op een droge weg is de gemiddelde remweg (zonder reactietijd) van een (gemiddelde) auto vanaf 50 km/h zo'n 12 meter, op nat wegdek is dit zo'n 14 à 15 meter, op sneeuw is dit voor een auto met winterbanden al gemiddeld 30 meter en voor een auto met zomerbanden 65 meter. Op sneeuw met zomerbanden is de gemiddelde remweg op lage snelheid dus al meer dan twee keer zo lang als met winterbanden en meer dan vijf keer zo lang als u gewend bent op droge weg. Voor tractie en wegligging (zijdelingse grip) in de sneeuw met winterbanden geldt hetzelfde; superieur ten opzichte van zomerbanden maar niet wat u gewend bent op droog of nat wegdek.

Bij het rijden op ijs presteert de winterband ook beter, maar wonderen mag je hier niet verwachten. Op nat wegdek zijn de verschillen bij het remmen gering maar bij aquaplaning is de winterband duidelijk in het voordeel, ook weer vanwege het soepel blijven van band en loopvlak. De 4-seizoenenband blijft bij remmen op sneeuw nog redelijk in de buurt van de winterband al is vijf meter in noodisituaties een aanzienlijke afstand. Op het gebied van tractie (wegrijden vanuit stilstand) en wegligging kan de 4-seizoenenband niet aan de winterband tippen.

De veiligste band voor het winterseizoen is de winterband. De 4-seizoenenband is en blijft een compromis met prestaties die noch in de zomer, noch in de winter van hoog niveau zijn. In een vlak land als Nederland is de 4- seizoenenband wel inzetbaar. Auto's die hiermee zijn uitgerust zullen ook op sneeuw aanmerkelijk veiliger zijn dan auto's op zomerbanden. Een auto met zomerbanden op sneeuw is niet veilig! Zoals de remproeven bewijzen geldt deze conclusie ook voor het vlakke Nederland. Een ruim tweemaal zo lange remweg al vanaf 50 km/h is een veiligheidsrisico. En dat niet alleen voor de inzittenden van de eigen auto, maar ook voor andere verkeersdeelnemers.

ANWB ADVISERING OVER WINTERBANDEN

Hierboven is duidelijk gemaakt dat de winterband ook voor Nederland, met zijn relatief milde winters en vlakke wegen de veiligste band in de winter is. Wij adviseren winterbanden dan ook sterk aan voor mensen die iedere dag op de auto moeten kunnen vertrouwen. Voor mensen die met de auto op wintersport gaan zijn winterbanden een must.
Moderne zomerbanden zijn absoluut niet berekend op de omstandigheden die u op wintersport zoekt met grote waarschijnlijkheid zult tegenkomen. Ook de 4-seizoenenband is niet geschikt voor de winterse omstandigheden die u in de Alpenlanden kunt tegenkomen. Alleen voor gebruik in Nederland (vlakke wegen, relatief gering aantal dagen dat er sneeuw ligt) kan de 4-seizoenenband een alternatief zijn voor de winterband. Bedenk wel dat de prestaties in de winter niet kunnen tippen aan die van de winterband en in de zomer niet aan die van de zomerband maar op besneeuwde vlakke wegen biedt de 4-seizoenenband een stuk meer veiligheid dan de zomerband.

Hiermee adviseert de ANWB niet dat iedereen winter- of 4-seizoenenbanden moet aanschaffen. Voor mensen die niet met de auto op wintersport gaan én de auto kunnen laten staan zijn winterbanden niet noodzakelijk.
Onder droge en regenachtige omstandigheden in de winter volstaat het aanpassen van de snelheid en de volgafstand om met goede zomerbanden veilig te kunnen rijden. Alleen op de dagen dat er sneeuw of ijs op de weg ligt moet dringend geadviseerd worden de auto zonder winterbanden (of 4-seizoenenbanden) te laten staan. Zoals we gezien hebben is sneeuw zo'n kritieke rijomstandigheid dat zelfs het aanpassen van de snelheid niet meer helpt.
De cijfers zijn duidelijk: een meer dan twee keer zo lange remweg als met winterbanden, zelfs bij lage snelheid, is niet veilig.
Wij adviseren de auto zonder winterbanden (of 4-seizoenenbanden) te laten staan op dagen dat er sneeuw of ijs op de weg ligt.
Dit overzicht dateert volgens mij uit 2004...………
Banden zijn imo alleen maar specifieker geworden en zomerbanden hebben imo zeker geen betere eigenschappen onder de 7 graden gekregen. Ze slijten dan zelfs sneller.

Dus wat is winters, en laat je de auto op zomerbanden echt staan op momenten dat het vriest of kwakkelt en je soms niet weet/ziet of en waar schijnbaar schone wegen, viaducten en bruggen aangevroren zijn/raken in jouw stukje Nederland?
Of kies je voor je eigen, en voor anderen, maximale veiligheid, juist onder plaatselijke onverwachte omstandigheden, omdat dat tegenwoordig eenvoudig kan voor stukken minder als dat winterbanden toen kostten? Uiteindelijk heeft elke auto maar 4 handpalmen contact met de weg met de banden, daar hangt alles van af in kritieke situaties.
Voor auto`s die nog lang in gebruik blijven scheelt het weinig in kosten, de zomerset slijt minder in de zomer en de winterset slijt minder in de winter. Je rijdt dus zelfs langer op twee verschillende sets dan op twee sets van dezelfde soort.
Voor auto`s die je oprijdt zijn er goedkoop velgensetjes (bv. op de sloop) en knappe tweedehands winterbanden te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 01-11-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-06 22:08

MJV

Ik twijfel wat ik zal doen. Ik heb een set winterbanden op stalen velgen gekocht voor mijn Toyota Auris TS.
2x Yokohama W-Drive profiel 3-4mm
2x Toyo Snowprox S943 profiel 6mm.

De set was niet duur dus puur voor de stalen velgen al een prima aankoop.

Die W-Drives wilde ik sowieso vervangen, maar de Toyo banden komen bij de ANWB Winterbandentest maar matig (3 sterren in 2016) tot slecht (1 ster in 2019) uit de test.

Ik overweeg nu om ze alle vier te vervangen door bijvoorbeeld de Dunlop Winter Response 2. Ik rijd wekelijks ongeveer 600km met de auto, + met kerst naar Oostenrijk.

Wat zouden jullie doen in dit geval?

[ Voor 6% gewijzigd door MJV op 01-11-2019 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
MJV schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:13:
Ik twijfel wat ik zal doen. Ik heb een set winterbanden op stalen velgen gekocht voor mijn Toyota Auris TS.

Die W-Drives wilde ik sowieso vervangen, maar de Toyo banden komen bij de ANWB Winterbandentest maar matig (3 sterren in 2016) tot slecht (1 ster in 2019) uit de test.

Ik overweeg nu om ze alle vier te vervangen door bijvoorbeeld de Dunlop Winter Response 2. Ik rijd wekelijks ongeveer 600km met de auto, + met kerst naar Oostenrijk.

Vervangen in Eind november/ begin december.
Helemaal als je in Oostenrijk zit van de winter. Vorige jaar ook zeer veel sneeuw gehad in Oostenrijk en dan ben je wel erg blij met je verse winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10

DE W-drives vervangen en de Toyo's lekker oprijden :) tenzij je merkt dat je met de Toyo's echt over de weg dweilt, nooit grip hebt, altijd doorslipt, van rotonde's afglijd en bij het stoplicht niet meer weg komt door de wheelspin en dit alles bij normale winterochtenden

[ Voor 11% gewijzigd door Reloader op 01-11-2019 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou banden kiezen die A-grip hebben op nat wegdek en zo laag mogelijk (B-A) qua verbruik/rolweerstand.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:17

Ben zelf geen al te grote liefhebber van het mixen van banden.
Dan maar alle 4 vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Hackus schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:25:
[...]

Ik zou banden kiezen die A-grip hebben op nat wegdek en zo laag mogelijk (B-A) qua verbruik/rolweerstand.
De band die het dichtste hierbij in de buurt komt is de Bridgestone Blizzak LM005, maar dit zit nog steeds op een C qua verbruik.

Of als alternatief een Nokian WR D3 die op grip en rolweerstand op een B komt.

Of zijn er nog andere aanbieders met een breder assortiment dan BandenConcurrent die wel een A-B combi aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

C kan ook nog, vaak ligt het net aan welke bandenmaat. maar grip nat A is het belangrijkste.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

MJV schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 11:28:
[...]

De band die het dichtste hierbij in de buurt komt is de Bridgestone Blizzak LM005, maar dit zit nog steeds op een C qua verbruik.

Of als alternatief een Nokian WR D3 die op grip en rolweerstand op een B komt.

Of zijn er nog andere aanbieders met een breder assortiment dan BandenConcurrent die wel een A-B combi aanbieden?
Je kunt op https://banden.autoweek.nl van eigenlijk iedere aanbieder zien wat de kosten zijn. Zo ongeveer alle banden die je kunt kopen staan in het overzicht.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@MJV
Persoonlijk zou ik banden kiezen op grip en geluidsniveau, zuinig is meegenomen maar je kiest banden op veiligheid en herrie in de auto.
Het verschil in verbruik tussen superzuinig A en benzineslurpend G is ca. 5 liter per 1000 kilometer (7,5% minder zuinig)

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 02-11-2019 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Teijgetje schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 15:34:
@MJV
Persoonlijk zou ik banden kiezen op grip en geluidsniveau, zuinig is meegenomen maar je kiest banden op veiligheid en herrie in de auto.
Het verschil in verbruik tussen superzuinig A en benzineslurpend G is ca. 5 liter per 1000 kilometer (7,5% minder zuinig)
Dat ligt bijna allemaal op 69-71dB bij winterbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hackus schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 15:52:
Dat ligt bijna allemaal op 69-71dB bij winterbanden
Die classificatie heb je aan ook echt helemaal niets aan. Het is veel belangrijker wat voor soort geluid het is, dat kan je eigenlijk alleen zelf ervaren of hooguit uit reviews halen.
Zo hebben mijn huidige winterbanden zo rond de 50 en vrij duidelijke brom van de lamellen, dat hadden mijn vorige niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Franco10 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:20:
Krijg er deze week Vredestein Wintrac Pro onder, 235/40/18. Gaat het benzinestation leuk vinden met de toch al niet heel zuinige 1.5 ecoboost in de Focus. Deze rijdt trouwens fenomenaal op een setje Pilot Sport.

Ben benieuwd hoe dat zal rijden; heb in een vorig leven een A4 gehad met ook heel brede winterbanden, vond dat totaal niet lekker rijden en in de regen absoluut geen confident gevoel geven. Waren ook premium banden. Misschien afhankelijk van de auto zelf maar daarmee had je vrij snel onderstuur.
Hoe vind jij ze rijden?
Ik merk echt dat ik een bak minder grip heb. Wielspin in 1 en 2 en gisteren vloog ik bijna uit de bocht :+ Misschien mijn rijgedrag maar eens aanpassen, anders zijn die Wintrac's al opgerookt voor de winter begint.

Edit:
HTT-Thalan schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:59:
Heb nu de Continental TS860 eronder.
Die zijn, zover ik kan zien, voor de kleine maatjes. Gaan maar tot 17". De overige Continental banden hebben grip op nat C en geen snelheidsindictie W. Volgens Autobandenmarkt kon ik uit onderstaande banden kiezen:
https://www.autobandenmar..._preis_bis=&homologation=

Weinig keuze dus :+

Edit 2:
Zou goed zijn als er ook een indicatie voor slijtage komt. Nu zijn er voor verbruik en grip in nat, maar slijtage is ook een belangrijk aspect voor een goed afgewogen keuze.

[ Voor 36% gewijzigd door TheBrut3 op 06-11-2019 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

TheBrut3 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:53:
[...]

Hoe vind jij ze rijden?
Ik merk echt dat ik een bak minder grip heb. Wielspin in 1 en 2 en gisteren vloog ik bijna uit de bocht :+ Misschien mijn rijgedrag maar eens aanpassen, anders zijn die Wintrac's al opgerookt voor de winter begint.
Ligt ook een beetje aan de auto denk ik. Mijn laatste leaseauto (skoda octavia diesel) had totaal geen grip met de kleber hp2 winterbanden (zeker in de regen) daar waar de BMW's hij ons (drie en vier serie) er niet zoveel moeite mee hadden. Sinds ik mijn vervoer zelf regel bespaar ik niet op banden (ook niet op de rest trouwens). Het is prima mogelijk economisch te rijden zonder concessies aan de veiligheid ondanks wat leasemaatschappijen denken. Heb nu de Continental TS860 eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
Ik heb nu ook sinds vorige week Continental TS860's rondom liggen (225/45/17). En Ten opzichte van mijn zomerbanden (Pilot sport 4 225 voor en 255 achter) vind ik de Continental's erg lekker rijden. Veel grip en vooral in de regen (van de afgelopen dagen). Ik ben benieuwd hoe ze het doen in de winter met temperaturen onder 0 en eventueel met sneeuw ten opzichte van mijn oude Goodyear ultragrips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Edit 2:
Zou goed zijn als er ook een indicatie voor slijtage komt. Nu zijn er voor verbruik en grip in nat, maar slijtage is ook een belangrijk aspect voor een goed afgewogen keuze.
Is het niet een aardig idee om naar de km garanties in de VS te kijken? Al rijden zij misschien meer rechte stukken, dan in NL (heb je ook meteen het probleem voor een slijtage standard in de EU te pakken). Is in ieder geval bruikbaar als indicatie.

Voor mijn huidige huis moet ik heel veel draaibewegingen maken op asphalt en beton om weg te komen. Is goed merkbaar aan de slijtage van mijn voorbanden. In mijn vorige huis had ik dit niet en sleten ze alle 4 redelijk gelijkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
EektheMan schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:49:
Is het niet een aardig idee om naar de km garanties in de VS te kijken? Al rijden zij misschien meer rechte stukken, dan in NL (heb je ook meteen het probleem voor een slijtage standard in de EU te pakken). Is in ieder geval bruikbaar als indicatie.
Kan een soort vastgestelde testcyclus zijn, zoals de WLTP voor uitstoot/verbruik. Natuurlijk is het dan situatie afhankelijk of je het haalt, maar dan is er in ieder geval een vergelijkbare standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Ik ga even een batterij aan aannames maken die ik niet kan onderbouwen.
Ik denk dat de soorten asfalt/betonwegen/grindwegen binnen de EU flink verschillen. Dan heb je nog kleine landjes zoals NL waar je minder rechte stukken rijd en je banden dus sneller slijten. Weersverschillen zullen ook van invloed zijn. Een band in warmere landen waar je banden zachter zijn zal ook vast sneller slijten. In NL zijn de wegen behoorlijk schoon, maar ik merk in andere landen dat er best veel prut en steentjes op de weg liggen die schade kunnen veroorzaken aan het rubber. In NL heb je meer verkeerslichten en moet je dus vaker remmen/op gang komen.

En zo is er vast nog veel meer te bedenken waardoor een standaard niet zo betrouwbaar is. Maar ik kan het ook mis hebben. Er zit natuurlijk een kostenplaatje verbonden aan een standaard waarbij je garanties moet geven als bandenproducent . Misschien is het in de VS bij de wet geregeld en komt het dus niet vanuit de producenten zelf als dienst/kwaliteitsstempel naar de klanten toe.

[ Voor 4% gewijzigd door EektheMan op 06-11-2019 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

[...]

Hoe vind jij ze rijden?

Edit:

[...]

Die zijn, zover ik kan zien, voor de kleine maatjes. Gaan maar tot 17". De overige Continental banden hebben grip op nat C en geen snelheidsindictie W. Volgens Autobandenmarkt kon ik uit onderstaande banden kiezen:

Edit 2:
Heb 16" zomerwielen en 15" steelies voor de winter inderdaad. Een feature die ik op de Octavia erg weinig vond aan de toenmalige TS850's is dat áls ze grip verliezen (die auto reed ik geregeld wat vlotter dan mijn huidige zevenzitter) ze dat geleidelijk doen, niet zoals de klebers die gewoon ineens wég zijn. Stuk voorspelbaarder weggedrag dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 15:35
[...]

[...]
Niet helemaal waar: de TS860S loopt tot 21 inch. De gwone TS860 idd maar tot 17.

zie de Continental bijbel: https://blobs.continental...chnical-databook-data.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Hoe vind jij ze rijden?

Edit:

[...]

Edit 2:
Je had ook Goodyear kunnen kiezen. verder is W snelheidsklasse niet nodig voor de winter.

Het beste is terug naar standaard maat wat bij de auto hoort, en alu wheels voor de zomer houden.
(vaak iets smallere hogere band en kleinere velg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
SniperGuy schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:25:
Niet helemaal waar: de TS860S loopt tot 21 inch. De gwone TS860 idd maar tot 17.

zie de Continental bijbel: https://blobs.continental...chnical-databook-data.pdf
Ik zie het inderdaad, maar daar kennen ze 225/40/80 weer niet.
Hackus schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:41:
verder is W snelheidsklasse niet nodig voor de winter.

Het beste is terug naar standaard maat wat bij de auto hoort, en alu wheels voor de zomer houden.
(vaak iets smallere hogere band en kleinere velg)
Snelheid is in Nederland inderdaad niet belangrijk, al is het wel fijn om te weten dat je gewoon kan trappen. In Duitsland moet de codering overeenkomen met de maximum snelheid die je auto kan halen, anders moet er weer zo'n sticker op de raam.

Laatste opmerking snap ik niet helemaal. Standaard heeft de auto 235/35/19 en officieel advies in het boekje is 225/40/18 voor winterbanden. Als je bij de dealer winterwielen besteld krijg je ook een set 18" met die maat, kleiner past ook niet over de remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TheBrut3 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:14:
[...]

Ik zie het inderdaad, maar daar kennen ze 225/40/80 weer niet.

[...]

Snelheid is in Nederland inderdaad niet belangrijk, al is het wel fijn om te weten dat je gewoon kan trappen. In Duitsland moet de codering overeenkomen met de maximum snelheid die je auto kan halen, anders moet er weer zo'n sticker op de raam.

Laatste opmerking snap ik niet helemaal. Standaard heeft de auto 235/35/19 en officieel advies in het boekje is 225/40/18 voor winterbanden. Als je bij de dealer winterwielen besteld krijg je ook een set 18" met die maat, kleiner past ook niet over de remmen.
Dus kun je in de winter ook uit met V(-240km/u). Waar je dan gelijk voordeel hebt van betere banden.
Wat ik zeg qua winterbanden komt dan geheel overeen. Is ook algemeen en niet alleen aan jou gericht.
(je Vredestein keuze is dus niet de beste keuze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Laatst online: 22-05 16:13
[...]

Hoe vind jij ze rijden?
Ik heb nog niet asociaal lopen hoeken, maar de grip in de bochten vind ik op zich prima. De auto beweegt meer als je voor het eerst instuurt dus het duurt iets langer voordat ie zich zet.

Wat ik wel merk is de grip bij het optrekken, die is inderdaad een stuk minder. Bij het opdraaien van een snelweg in z'n 3 kun je nog spinnende wielen krijgen, iets wat bij de zomerbanden niet gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Teijgetje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 12:30:
@Syb
ANWB? oa bij 2 graden op droog wegdek

[...]
Dit overzicht dateert volgens mij uit 2004...………
Banden zijn imo alleen maar specifieker geworden en zomerbanden hebben imo zeker geen betere eigenschappen onder de 7 graden gekregen. Ze slijten dan zelfs sneller.

Dus wat is winters, en laat je de auto op zomerbanden echt staan op momenten dat het vriest of kwakkelt en je soms niet weet/ziet of en waar schijnbaar schone wegen, viaducten en bruggen aangevroren zijn/raken in jouw stukje Nederland?
Of kies je voor je eigen, en voor anderen, maximale veiligheid, juist onder plaatselijke onverwachte omstandigheden, omdat dat tegenwoordig eenvoudig kan voor stukken minder als dat winterbanden toen kostten? Uiteindelijk heeft elke auto maar 4 handpalmen contact met de weg met de banden, daar hangt alles van af in kritieke situaties.
Voor auto`s die nog lang in gebruik blijven scheelt het weinig in kosten, de zomerset slijt minder in de zomer en de winterset slijt minder in de winter. Je rijdt dus zelfs langer op twee verschillende sets dan op twee sets van dezelfde soort.
Voor auto`s die je oprijdt zijn er goedkoop velgensetjes (bv. op de sloop) en knappe tweedehands winterbanden te krijgen.
[...]

Hoe vind jij ze rijden?
...
Inderdaad zinvol, winterbanden :+

Want dit geeft het hele probleem aan, er wordt iedere keer gezegd dat de verschillen in de winter zoveel groter en kritischer zijn dat je winterbanden moet hebben. Maar dit soort posts geven wel aan dat de verschillen bij het huidige weer stiekem ook best groot kunnen zijn. Wintrac's zijn toch niet de minste banden en november is ook een normale tijd waarin veel mensen hun banden wisselen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@redwing
Is zelfbeheersing niet het probleem? En anticiperen?

TheBrut3 gaat bijna de bocht uit omdat het hard moet, hij heeft immers winterbanden nodig waar je 270km/u mee mag anders kan hij niet trappen? In de winter? Maar nu dus bij iets hogere temperaturen heeft hij te weinig grip?.Op welk circuit is dat dan?
Bij EektheMan slijten de banden abnormaal omdat hij elke dag veel stuurbewegingen moet maken? Dat zal met stilstaande wielen zijn vermoed ik dan, met stuurbekrachtiging gooi je ze zonder dat je het merkt om, bij draaien met rollende wielen slijten je banden niet zo.

Ik neem bijvoorbeeld die max 70 bochtjes van snelwegen af en op eigenlijk altijd 30-40 km te snel, op winterbanden, ook droog en zelfs deze zomer heb ik nog nooit last gehad van "op het randje". En zelfs op het randje geven ze het ruim aan, je bent niet plotseling alle controle kwijt.
Op de snelwegen zelf stuur ik ook gewoon met 134 de bocht door, ook geen probleem.
Ik heb wel iets moeten wennen aan het andere gedrag van de Conti`s tov de Fulda`s, ze zijn iets directer.

Ik snap dat sommigen met banden altijd tot het uiterste moeten gaan. Doe je dat niet dan heb je mijns inziens niet echt problemen met winterbanden bij hogere temperaturen, bij normaal laten rollen slijten ze dan ook niet overmatig. Tenminste, niet bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Teijgetje schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:38:
@redwing
Ik neem aan dat ie hetzelfde rijdt als dat ie zou doen ie zou doen op zijn zomerbanden. Dus nee, dit heeft niet met zelfbeheersing en anticiperen te maken maar puur met de mindere grip van de winterbanden.
TheBrut3 gaat bijna de bocht uit omdat het hard moet, hij heeft immers winterbanden nodig waar je 270km/u mee mag anders kan hij niet trappen? In de winter? Maar nu dus bij iets hogere temperaturen heeft hij te weinig grip?.Op welk circuit is dat dan?
Bij EektheMann slijten de banden abnormaal omdat hij elke dag veel stuurbewegingen moet maken? Dat zal met stilstaande wielen zijn vermoed ik dan, met stuurbekrachtiging gooi je ze zonder dat je het merkt om, bij draaien met rollende wielen slijten je banden niet zo hard.

Ik neem bijvoorbeeld die max 70 bochtjes van snelwegen af en op eigenlijk altijd 30-40 km te snel, op winterbanden, ook droog en zelfs deze zomer heb ik nog nooit last gehad van "op het randje". En zelfs op het randje geven ze het ruim aan, je bent niet plotseling alle controle kwijt.
Op de snelwegen zelf stuur ik ook gewoon met 134 de bocht door, ook geen probleem.
Ik heb wel iets moeten wennen aan het andere gedrag van de Conti`s tov de Fulda`s, ze zijn iets directer.

Ik snap dat sommigen met banden altijd tot het uiterste moeten gaan. Doe je dat niet dan heb je mijns inziens niet echt problemen met winterbanen bij hogere temperaturen, bij normaal laten rollen slijten ze dan ook niet overmatig. Tenminste, niet bij mij.
Dat je banden niet op de grens moet gebruiken ben ik het helemaal mee eens en dat ze beiden problemen hebben met de banden ligt inderdaad zeer waarschijnlijk voor een groot deel aan de rijstijl. Daar ging het me echter niet om, en daar gaat dit topic ook niet over. Mijn punt is dat je hier duidelijk ziet dat bij de huidige temperaturen je hier ziet dat de grens van winterbanden veel lager ligt dan die van zomerbanden. En dit zijn toch temperaturen/weerstomstandigheden die je regelmatig tegen komt, zeker als je veel overdag rijdt.

Wat dit dus laat zien is dat het verhaal dat winterbanden op sneeuw/ijs en bij lage temperaturen beter zijn best zal kloppen, maar dat er, ook in de winter, een hele tijd is waarbij zomerbanden betere grip hebben. Dat wordt echter vaak vergeten maar zorgt er wel voor dat het dus erg van de omstandigheden af ligt (zowel weersomstandigheden als je persoonlijke) wat het beste is voor jou.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Hackus schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:33:
Dus kun je in de winter ook uit met V(-240km/u). Waar je dan gelijk voordeel hebt van betere banden.
Wat ik zeg qua winterbanden komt dan geheel overeen. Is ook algemeen en niet alleen aan jou gericht.
(je Vredestein keuze is dus niet de beste keuze)
De auto kan harder dan 240 dus als je naar Duitsland gaat moet je W hebben of een sticker dat je banden hebt met minder snelheid en ik haat al die stickers voor en achter de voorruit. Niet de beste keuze is relatief en ben ik het niet helemaal mee eens. Prijs/kwaliteit is goed, bij de 2018 wintertest (met ongeveer dezelfde maat) kwamen ze als beste uit de test.
redwing schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:27:
Inderdaad zinvol, winterbanden :+

Want dit geeft het hele probleem aan, er wordt iedere keer gezegd dat de verschillen in de winter zoveel groter en kritischer zijn dat je winterbanden moet hebben. Maar dit soort posts geven wel aan dat de verschillen bij het huidige weer stiekem ook best groot kunnen zijn. Wintrac's zijn toch niet de minste banden en november is ook een normale tijd waarin veel mensen hun banden wisselen.
Kleinigheidje heb je altijd. Nu zijn ze al gewisseld omdat ik wintervelgen + banden incl TPMS clones heb gekocht, die laat ik de eerste keer liever monteren door de leverancier voor het geval er iets mis is. De wissels ga ik vanaf nu zelf doen, dus kan ik ze beter timen.
Teijgetje schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:38:
@redwing

Circuit Brabant. Heeft overigens niets met zelfbeheersing te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Oh Brabant. Daar trap ik inderdaad ook het liefst snel doorheen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 15-06 15:33
Zit eigenlijk te tobben of ik de winterbanden er wel op wil doen. Ze zitten waarschijnlijk op hun laatste wissel, dus profiel is (denk ik) 5-6mm. Kun je dat makkelijk zelf meten zonder zo'n speciaal ding?
Zomerbanden zijn pas jaartje oud dus nog veel profiel. Merk nog niks aan grip.

Ik koop zelf altijd minimaal A/B B/A banden met lage dB. Zijn icm je remmen belangrijkste factor om een ongeluk te kunnen voorkomen... Buiten je eigen rijstijl en die van je mede-weggebruikers natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Zebby schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:11:
Zit eigenlijk te tobben of ik de winterbanden er wel op wil doen. Ze zitten waarschijnlijk op hun laatste wissel, dus profiel is (denk ik) 5-6mm. Kun je dat makkelijk zelf meten zonder zo'n speciaal ding?
Zomerbanden zijn pas jaartje oud dus nog veel profiel. Merk nog niks aan grip.

Ik koop zelf altijd minimaal A/B B/A banden met lage dB. Zijn icm je remmen belangrijkste factor om een ongeluk te kunnen voorkomen... Buiten je eigen rijstijl en die van je mede-weggebruikers natuurlijk.
Als je een schuifmaat hebt kun je het meten met het stukje wat er aan de onder kant uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Zebby schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:11:
Kun je dat makkelijk zelf meten zonder zo'n speciaal ding?
Met iets met millimeters er op? Een lucifer oid kun je in het profiel steken, dan de maat vasthouden met je duimnagel vlak op de band. En langs een meetlat leggen.
En meten over het hele loopvlak; binnen, midden, buiten, en op een paar punten.

Zo`n bandenprofielmeter laat je gelijk zien hoe diep het is. Die kosten een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@TheBrut3 Het is net wat je zelf wilt natuurlijk, je praat nu ook in je eigen straatje.
(ik ben bekend met de regels in D, rij de meeste KM's daar ;) )

GoodYear Ultragrip Performance Gen-1 225/40 R18 92W
Bridgestone Blizzak LM005 225/40 R18 92V (geen RF)

[ Voor 25% gewijzigd door Hackus op 08-11-2019 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Wel weer absurd nieuws vandaag.

Zout strooien komt in gevaar door de nieuwe PFAS norm van max 0,1 mcg/kg (0,000001 g/kg).
Dus mogelijke kans op gladheid overal...…… >:)
In de gebruikte jaarlijkse 200.000.000 kg (oa fossiel zout) zou dan 200 kilo niet afbreekbare giftige stoffen moeten zitten (en nog wat verontreiniging). (Ik dacht altijd al dat die dino`s maar knoeiers waren)
En niemand in Den Haag die ooit zelf al eens bedacht heeft dat jaarlijks 200.000.000 kg zout verspreiden sowieso al funest is voor de (berm)fauna en flora, en dat dit "gif" het hele jaar doorwerkt in het milieu en de boel verstoord?

Ben benieuwd naar de resultaten van de onderzoeken.
Wordt de norm bijgesteld als blijkt dat in miljoenen jaar oud steenzout, geheel overdekt gewonnen, verwerkt, geleverd en opgeslagen, al meer PFAS (en andere troep) zit als de door het kabinet met een natte vinger aangenomen krankzinnige norm, terwijl er verder geen onderzoeken zijn die aantonen hoe slecht dit nu eigenlijk is als je de oude norm handhaaft. Was PFAS toch niet iets van de laatste tijd?
Zelfs kraanwater mocht(mag?) 5x zo veel bevatten als grond nu.
De kraan zal binnenkort dus ook wel dicht gaan...….. :+
Of ziet het kabinet het alleen bij strooizout door de vingers, wordt het gedoogd uit "landsbelang", eventueel op rantsoen als polderoplossing?

Plotseling lijken winterbanden met dit kabinet onvermijdelijk...... >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 12-11-2019 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-06 22:36
Wil ik nog weten wat er in m'n potje antiek JoZo (zee)zout zit,
of m'n superduper wat minder antieke zout-flakes uit een of andere fantastische zee / meer ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
gekkie schreef op maandag 11 november 2019 @ 23:54:
Wil ik nog weten wat er in m'n potje antiek JoZo (zee)zout zit,
of m'n superduper wat minder antieke zout-flakes uit een of andere fantastische zee / meer ?
Ik denk dat je dat nergens gaat vinden, het zal aan een norm moeten voldoen, je zal wel natuurlijk de sporen en mineralen terugvinden, dat verkoopt.
Als ik op mijn potje zout zie staan dat er maar 0,000001 % onafbreekbaar gif in zit pak ik een ander merk waar dat niet op staat.
Je hebt het over zout dat ingedampt wordt en machinaal geoogst, tenminste JoZo. dat is Bonaire`s zeewater wat je op eet. Ook dat antieke JoZo waarschijnlijk.Weliswaar eerst gewassen en gezeefd.
Maar gemiddeld moet je 37 liter zeewater verdampen om 1 kilo zout (NaCl) over te houden. Er gaat per gewonnen kilo ca 293 gram als pekel terug de zee in omdat winning daarvan te veel MgCL verontreiniging oplevert. Alleen pan 13 wordt gebruikt voor consumptie begreep ik.

Gelukkig is daar geen vervuiling in de buurt..... alles van Venezuela (11e olieproducent ter wereld) en Curacao waait over of stroomt een andere kant op. In 37 liter kan sowieso weinig troep zitten.
(oh wacht,zie ik nu Boyan ook al daar en bij jouw fantastische meertje?)

[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 12-11-2019 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 14:44

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Teijgetje schreef op maandag 11 november 2019 @ 23:50:
Half...als dat betekent dat er ook geen sneeuw meer wordt geruimd wel. Maar tegen gladheid door ijzel of aanvriezing doet een winterband niet heel veel meer dan een zomerband.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

Teijgetje schreef op maandag 11 november 2019 @ 23:50:

straks wordt nog bekend dat die sneeuwruimers en zoutstrooiers op diesel rijden.
nog meer stikstof uitstoot :o

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Kans op gladheid overal is kans op gladheid overal, met sneeuw en/of ijs, en/of aangevroren en/of gladgehagelt.
Er stond niet : kans op gladheid door aanvriezing………
Tusk schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:29:
[...]
Half...als dat betekent dat er ook geen sneeuw meer wordt geruimd wel. Maar tegen gladheid door ijzel of aanvriezing doet een winterband niet heel veel meer dan een zomerband.
Maar je moet natuurlijk gewoon blijven geloven wat jouw waarheid is als je gelijk hebt. ;)
Tenslotte zijn winterbanden nog lang niet nodig...……. >:)

[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 12-11-2019 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-06 22:36
Teijgetje schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 00:34:
[...]
Ik denk dat je dat nergens gaat vinden, het zal aan een norm moeten voldoen, je zal wel natuurlijk de sporen en mineralen terugvinden, dat verkoopt.
Als ik op mijn potje zout zie staan dat er maar 0,000001 % onafbreekbaar gif in zit pak ik een ander merk waar dat niet op staat.
Je hebt het over zout dat ingedampt wordt en machinaal geoogst, tenminste JoZo. dat is Bonaire`s zeewater wat je op eet. Ook dat antieke JoZo waarschijnlijk.Weliswaar eerst gewassen en gezeefd.
Maar gemiddeld moet je 37 liter zeewater verdampen om 1 kilo zout (NaCl) over te houden. Er gaat per gewonnen kilo ca 293 gram als pekel terug de zee in omdat winning daarvan te veel MgCL verontreiniging oplevert. Alleen pan 13 wordt gebruikt voor consumptie begreep ik.

Gelukkig is daar geen vervuiling in de buurt..... alles van Venezuela (11e olieproducent ter wereld) en Curacao waait over of stroomt een andere kant op. In 37 liter kan sowieso weinig troep zitten.
(oh wacht,zie ik nu Boyan ook al daar en bij jouw fantastische meertje?)
Hmm mijn jozo (zee)zout komt dan weer gewoon uit de grond, die zee is al tijden geleden ingedampt, maar die zee staat nog steeds als zee op de verpakking :+
Pagina: 1 ... 15 ... 24 Laatste