@Evilution / Arctic wolf: dat zijn andere situaties, omdat het daar gaat om partijen die veelvuldig rond het spoor moeten werken. Maar dit ging niet om spoorwerkzaamheden en ook niet om werkzaamheden in zone wat dan ook: de boom stond gewoon in iemands tuin, het probleem ontstond niet door werken maar door het verplaatsen.
En juist daarom denk ik dat het zo weinig zin heeft dit in allerlei ingewikkelde extra regels te pakken. Dit was een uitzonderlijke situatie. Die uitzonderlijke situaties kun je beter beveiligen door mensen te leren hoe ze in het algemeen met uitzonderlijke situaties om kunnen gaan, dan door je heel erg te richten op de details van 1 ongeluk en daar dan iets voor proberen te verzinnen.
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:00:
[...]
De winst gaat in de zak van de eigenaar van het bedrijf, dus lijkt het me niet meer dan logisch dat de risico''s ook voor hem zijn. Anders kunnen we allemaal wel gevaarlijke klussen gaan doen en even "sorry" zeggen als daar slachtoffers vallen en enorme schade ontstaat.
Je bent nogal dol op dat argument.
Maar ten eerste: je deelt wel degelijk mee in de winst. Immers: het bedrijf betaalt werknemers uit en dat levert belasting op en sociale premies en maakt dat iemand geen gebruik hoeft te maken van een uikering. Daarnaast betaalt ook het bedrijf en de eigenaar belasting. Ten slotte maken dat soort dingen dat onze maatschappij functioneert - een maatschappij heeft wat bewegingsruimte nodig. Daar gebeuren ongelukken mee. Het alternatief is dat we de maatschappij volledig lamleggen. Heb je ook niks aan.
En tot slot maak je een soort kunstmatig onderscheid tussen 'de verzekering' en 'de maatschappij'. Maar beide dingen komen ongeveer op hetzelfde neer: dat je met een groter geheel individuele uitschieters kunt opvangen. De kosten en gevolgen komen op min of meer dezelfde groep neer: onze maatschappij. Linksom of rechtsom, het ligt bijj ons en blijft liggen bij ons.
Tot slot die rare aanname dat mensen het wel ok zouden vinden om een hoogwerker aan gort te rijden en de dood van een machinist op je geweten te hebben, als ze niet zo keihard mogelijk worden aangepakt. Maar de meeste mensen (wat psychopaten uitgezonderd) hebben uit zichzelf al echt wel genoeg besef dat ze dat NIET WILLEN. We zijn zo doorgeschoten in onze regeltjesfetish dat we bijna vergeten dat de meeste mensen ongelukken gewoon willen vermijden omdat ongelukken naar en gevaarlijk zijn. En willen we dit soort dingen zo effectief mogelijk voorkomen, dan moeten mensen juist meer inzicht en verantwoordelijkheid krijgen, en dat is NIET hetzelfde als meer straf.
Als je denkt dat die bestuurder er vanaf is met 'sorry' zeggen, dat je een dodelijk ongeluk op die manier van je afschudt, heb je het echt mis.
Ik ben alleen heel erg benieuwd wat een verzekering kost die dit soort schades dekt. Die zullen er vast wel zijn. (Ik weet dat veel ZZP grondwerkers zo''n verzekering te duur vinden en het risico zelf nemen. Bij mijn vorige werkgever is er eens 1 met zij'n shoveltje door een KPN kabel gegaan toen gij een sleuf voor glasvezel moest graven. Die wist meteen te vertellen dat hij die week geen cent zou verdienen, omdat de schade op hem verhaald zou worden. En dan is dat nog maar een kleinigheidje vergeleken met dit.)
[/quote]