If you choose not to decide, you still have made a choice.
Op deze foto van ANP zie je inderdaad 'van den Brink' staan.CaptJackSparrow schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:07:
Volgens de NOS zou de hoogwerker van dit bedrijf zijn. Dus een van die rups-telescoophoogwerkers of van die rups-schaarhoogwerkers. Ik meen op een foto een telescooparm in het weiland te zien liggen.
Er wordt op die site gemeld dat de meeste voorzien zijn van rubberpads. Die geleiden dus niet.
Sterkte aan de nabestaande van de machinist.
Waarschijnlijk duurt het nog wel enkele dagen voordat er weer treinen kunnen rijden.
Dat lijkt mij ook. Die trein is volledig ontspoort en ligt op zijn kant in drassige veengrond waardoor je problemen met wegtakelen krijgt. Ongetwijfeld is de bovenleiding beschadigd en het spoor zelf zal waarschijnlijk ook schade hebben opgelopen.Sjurm schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:12:
Persconferentie nu aan de gang. Ze kunnen nog weinig zeggen, ze zijn druk bezig met onderzoek. De hoogwerkerbestuurder is aangehouden en er is waarschijnlijk een inschattingsfout gemaakt.
Waarschijnlijk duurt het nog wel enkele dagen voordat er weer treinen kunnen rijden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De trein in Dalfsen in de richting van Emmen wacht eerst op de trein uit Ommen. Bij die overweg komt er na de trein uit de richting van Ommen dus na enkele minuten de trein uit de andere richting.
Edit: irritant dat de burgemeester zegt dat het om een trein elk halfuur gaat, maar dan heeft hij het over één richting. Op dat spoor zelf komen er dus 4 treinen per uur langs buiten de spits.
Zorgt voor verwarring, lees ik al op bijvoorbeeld NUu.nl.
[ Voor 26% gewijzigd door Sjurm op 23-02-2016 12:23 ]
Op deze foto is te zien dat de leiding inderdaad omlaag hangt. Het spoor ziet er ook gehavend uit.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:14:
[...]
Dat lijkt mij ook. Die trein is volledig ontspoort en ligt op zijn kant in drassige veengrond waardoor je problemen met wegtakelen krijgt. Ongetwijfeld is de bovenleiding beschadigd en het spoor zelf zal waarschijnlijk ook schade hebben opgelopen.
Een paar palen weg, spoor verbogen. Ja, hier zijn ze een paar dagen mee bezig nadat de trein is weggehaald.Mixii schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:21:
[...]
Op deze foto is te zien dat de leiding inderdaad omlaag hangt. Het spoor ziet er ook gehavend uit.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De telescooparm lijkt uitgeschoven. Waarschijnlijk door de aanrijding, maar misschien dat die al een stuk uitgeschoven was bij het rijden.
Als ik op de website van den brink kijk bij rupstelescoophoogwerker denk ik zelf dat het zo'n model is

[ Voor 6% gewijzigd door Viper® op 23-02-2016 12:24 ]
"Hij heeft de kraan optijd kunnen verlaten. Dat is een hoogte van 2 a 3 meter. Wat ik van ooggetuigen heb begrepen is het allemaal ter nauwe nood goed gegaan. Zij is er goed aan toe, maar ook weer niet zo best."
Was het nou een bij of een zij?
Hoi!
Kan ook zijn dat hij 'dus hij' zei. Als je ooggetuigenverslagen hoort lijkt het om een man te gaan.EWK schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:24:
De burgemeester zei tijdens te persconferentie:
"Hij heeft de kraan optijd kunnen verlaten. Dat is een hoogte van 2 a 3 meter. Wat ik van ooggetuigen heb begrepen is het allemaal ter nauwe nood goed gegaan. Zij is er goed aan toe, maar ook weer niet zo best."
Was het nou een bij of een zij?
De voorkant van de trein is wel echt helemaal weggeslagen, moet een hele harde klap zijn geweest. Ook als je ziet wat er over is van de hoogwerker.

Verwijderd
Je vermoeden klopt niet. De wrijving van rubberen banden op asfalt is vele malen groter dan dat van stalen wielen op een stalen rail. Als je er dus vanuit gaat dat beiden kunnen remmen tot 'ie slipt, staat de bus bij gelijke snelheid veel eerder stil, tenzij je met de trein trucjes als extra magneetremmen op de rails, randradbanen, remparachutes, etc. gaat uithalen.Remy!!!! schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:00:
Ik heb zelf een keer in een bus gezeten die een behoorlijke noodstop maakte, en daarbij werden we ook goed naar voren geslingerd. En ik vermoed dat dit bij een trein vele malen erger is, dus wegrennen lijkt mij nogal lastig.
Het enige wat hij misschien had kunnen doen is naar achteren rennen en halverwege aan een noodrem trekken, maar goed daar moet je ook maar de tijd voor hebben/aan denken e.d..
Een ooggetuige buiten de trein melde in een interview dat de machinist bij de klap zijn cabine uitgeslingerd is.Sjurm schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:28:
[...]
Kan ook zijn dat hij 'dus hij' zei. Als je ooggetuigenverslagen hoort lijkt het om een man te gaan.
De voorkant van de trein is wel echt helemaal weggeslagen, moet een hele harde klap zijn geweest. Ook als je ziet wat er over is van de hoogwerker.
[afbeelding]
Rupsband gedeelte lijkt op deze:

Dat is wel een aardige unit.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Een hoogwerker op rupsen heeft veel grip en veel massa geconcentreerd op het contragewicht en het rupsonderstel. Dat wijkt niet zomaar. De trailer van een vrachtwagen rijdt een trein zo door midden.Pittie schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:50:
[...]
Op de allereerste foto in dit topic zie je in ieder geval een ruspband achtig iets liggen.
Wat mij wel verbaasd is dat de complete trein naast de rails ligt, wat toch aangeeft dat het een zeer grote klap is geweest. Als je filmpjes op youtube mag geloven, dan zie je vaak dat bijvoorbeeld een trein dwars door een vrachtwagen etc heen rijdt, dan lijkt het mij toch niet, dat het om zo'n simpel lichtgewicht hoogwerker gaat?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik denk dat een groot deel van Nederland het ook vandaag voor het eerst hoortmat.hi.as schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:11:
Het gebeurt natuurlijk niet iedere dag dat er een trein ontspoort in Europa (gelukkig). Wel mooi dat ze Dalfsen in de titel hebben, niemand buiten Nederland heeft daar ooit van gehoord
Half Nederland heeft daar nooit van gehoord.mat.hi.as schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:11:
Het gebeurt natuurlijk niet iedere dag dat er een trein ontspoort in Europa (gelukkig). Wel mooi dat ze Dalfsen in de titel hebben, niemand buiten Nederland heeft daar ooit van gehoord
* Brent moest ook even opzoeken waar Dalfsen ligtDaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:15:
[...]
Half Nederland heeft daar nooit van gehoord.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik vind het echt bizar om te zien hoe de cabine er aan toe is, er zijn vanuit Europa richtlijnen voor de botsveiligheid van treinen. Maar hier had de machinist gewoon 0 kans om te overleven. Ik hoop dat de constructiestevigheid van de cabine ook goed onder de loep genomen wordt voor alle machinisten die er zijn.Sjurm schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:28:
[...]
Kan ook zijn dat hij 'dus hij' zei. Als je ooggetuigenverslagen hoort lijkt het om een man te gaan.
[afbeelding]
Hier hebben beide machinisten het gewoon overleefd.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Aan de foto te zien lijkt het hier om het type: RT14D (AICHI SR123) te gaan

Totaal gewicht van: 7.650 KG
Snelheid: 0,42 m/s (snel) & 0,19 m/s (langzaam, werkhoogte)
Bron: http://www.brinkkraanverh...cts/files/10/27_sr123.pdf
Het kan ook 1 slag groter zijn, dan spreek je over de RT20D (oftewel AICHI SR182)

Totaal gewicht van: 13.500 KG
Snelheid: Onbekend, zal redelijk dichtbij die van de SR123 liggen (snel) & 0,3 m/s (langzaam, werkhoogte)
Specificaties: http://www.foets.com/stoc...Aichi%20SR182%20SR210.pdf
De trein heeft dan ook wel iets geraakt. Een enkele stalen rupsband gaat al snel richting de twee ton en dat is zonder de ophanging wat eigenlijk ook een groot blok staal is. Je kan het zien aan de trein dat die letterlijk een stuk de lucht in is gevlogen. Verder vermoed ik dat de machinist de kraan pas op het laatste moment heeft gezien en er met volle snelheid op is geknald. Treinen hebben behoorlijk wat massa maar tegen een rupsbandvoertuig gaat dat niet helpen.LordSinclair schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:20:
[...]
Ik vind het echt bizar om te zien hoe de cabine er aan toe is, er zijn vanuit Europa richtlijnen voor de botsveiligheid van treinen. Maar hier had de machinist gewoon 0 kans om te overleven. Ik hoop dat de constructiestevigheid van de cabine ook goed onder de loep genomen wordt voor alle machinisten die er zijn.
[afbeelding]

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Dit is, net als in Duitsland, een relatief nieuwe trein (beide volgens mij nog van dezelfde fabrikant ook). Vergeet het verschil in snelheid niet tussen de door jou genoemde botsing in Amsterdam in 2004 en deze botsing. Vergeet verder niet dat zo'n koprijtuig ca. 20 ton weegt. Als je dan iets tegen komt dat 13 ton is, dan is het verschil in gewicht maar klein.LordSinclair schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:20:
[...]
Ik vind het echt bizar om te zien hoe de cabine er aan toe is, er zijn vanuit Europa richtlijnen voor de botsveiligheid van treinen. Maar hier had de machinist gewoon 0 kans om te overleven. Ik hoop dat de constructiestevigheid van de cabine ook goed onder de loep genomen wordt voor alle machinisten die er zijn.
[afbeelding]
De trein is een heel stuk doorgeschoven na de klap. Er zit een best grote afstand tussen de overweg en de positie van de trein.
Ik krijg uit die foto's ook het idee dat hij pas vlak voor stilstand om is gerold.Sjurm schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:36:
Site met serie luchtfoto's
De trein is een heel stuk doorgeschoven na de klap. Er zit een best grote afstand tussen de overweg en de positie van de trein.
Wellicht is hier al op gereageerd maar dit is mijn mening; je mag officieel niet op de openbare weg maar stel dat hij bomen aan het onderhouden was aan beide kanten van de spoorweg. Dus de volgende boom staat aan de andere kant van het spoor. Moet je dan eerst de hoogwerker op een trailer zetten voor 10 meter of mag je dan wel of niet het fietspad of openbare weg gebruiken om over het spoor te komen?Sosabowski schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:53:
[...]
Zonder de oorzaak van het ongeluk te weten, of een schuldvraag te stellen, weten we gewoon dat een hoogwerker niet op de openbare weg mag. Dus zich nooit op een spoorwegovergang had mogen begeven.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Het is maar de vraag wat het uitgangspunt van zo'n richtlijn is, botsveiligheid is op vele manieren in te vullen.LordSinclair schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:20:
[...]
Ik vind het echt bizar om te zien hoe de cabine er aan toe is, er zijn vanuit Europa richtlijnen voor de botsveiligheid van treinen.
Gewicht, hoogte, snelheid, vervormbaarheid van het materiaal bepalen o.a. het resultaat.
Als bv het contragewicht hoger gesitueerd was dan het sterkste deel van de cabine, geloof dat dat de buffers zijn, dan blijft er niet veel over van de cabine.
De dunne raamstijlen en ruit zijn geen partij voor het onvervormbare massatrage gewicht van het contragewicht.
Dienstsnelheid speelt een rol. Boven een bepaalde snelheid krijg je te maken met highspeed crashnormen en die zijn strenger.SpamLame schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:53:
[...]
Het is maar de vraag wat het uitgangspunt van zo'n richtlijn is, botsveiligheid is op vele manieren in te vullen.
Gewicht, hoogte, snelheid, vervormbaarheid van het materiaal bepalen o.a. het resultaat.
Uit dit ongeluk blijkt volgens mij dat er een hele goede reden is dat die hoogwerker dus niet zomaar over mag steken - hij mist simpelweg de flexibiliteit die daarvoor nodig is, en die normale verkeersdeelnemers wel horen te hebben (daarop is bv ook het overwegsignaal gebaseerd - dat je voldoende tijd krijgt om aan de kant te gaan, maar dat is dus berekend op een bepaalde snelheid.)cbr600f4i schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:45:
[...]
Dus de volgende boom staat aan de andere kant van het spoor. Moet je dan eerst de hoogwerker op een trailer zetten voor 10 meter of mag je dan wel of niet het fietspad of openbare weg gebruiken om over het spoor te komen?
Of de beste oplossing dan is om hem op een trailer te laden - een telefoontje met de verkeersleiding had misschien ook gewerkt. Maar het gaat in elk geval niet om die 10 meter, maar om de risico's die er aan vast zitten. Als die 10 meter 10 minuten kosten, dan is dat gewoon best een risico bij treinen.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Tevens is van de luchtfoto's de baan van draaistellen prima af te lezen. Het deel met de motor ligt nog half op het spoor en zal het hele zooitje nog wel enkele seconde vooruit geduwd hebben. Ook is te zien dat het weiland goed nat is (weerkaatsing van de zon).
[ Voor 39% gewijzigd door Vitruvius op 23-02-2016 14:19 ]
Ik weet niet hoeveel tijd de trein nodig heeft om te stoppen. Maar weet bijna wel zeker dat het meer is als 10 seconden. Zeker als de trein op topsnelheid is.Robberto schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 14:09:
Heb wat filmpjes op YouTube bekeken. Je hebt inderdaad geen 500 meter om te stoppen maar toch wel enkele seconde (10?) de overweg in zicht. (Overweg op 2:19min)
[video]
Treinen hebben gewoon een relatief lange remweg als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een auto/vrachtwagen. (ook veel meer massa natuurlijk)
I know, maar meer dat de machinist dus wel uit de cabine had kunnen zijn. Al weet ik niet hoe heftig die krachtenwerking is en of je überhaupt nog kan lopen dan (als je soms in een trein loopt ie remt weet je hoe lastig het is).tomcool schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 14:19:
[...]
Ik weet niet hoeveel tijd de trein nodig heeft om te stoppen. Maar weet bijna wel zeker dat het meer is als 10 seconden. Zeker als de trein op topsnelheid is.
Treinen hebben gewoon een relatief lange remweg als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een auto/vrachtwagen. (ook veel meer massa natuurlijk)
Als hij niet op tijd uit het voertuig weg wist te komen, zal hij wel beroerd aan toe zijn (zwaargewond) als hij niet al dood is,
De enige oplossing voor alle problemen is niet naar één oplossing te zoeken.
Het is eigenlijk de grootste nachtmerrie van iedere machinist die dit hem overkomt. Die lui verrichten goed werk, ze houden Nederland draaiende, en verdienen ons respect.
[ Voor 31% gewijzigd door aardebewoner op 23-02-2016 15:06 ]
Advocaatje van de duivel: Stel dat jouw auto uitvalt op de spoorweg, met dezelfde gevolgen als nu, mogen we jou dan ook vervolgen?aardebewoner schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:05:
Tja, het is gewoon zeer fout van die chauffeur. Nu heeft hij een mensenleven op zijn geweten. Ik zeg vervolgen voor dood door schuld. Er hoeft geen motief of bedoeling in het spel te zijn.
Het is eigenlijk de grootste nachtmerrie van iedere machinist die dit hem overkomt. Die lui verrichten goed werk, ze houden Nederland draaiende, en verdienen ons respect.
afaik weten we nog niet exact waarom dat ding op de rails stond
Het zijn Stadler GTW treinen. Die rijden hier in Groningen ook. Alleen rijd hier de diesel variant en bij Dalfsen de elektrische.Pizza_Boom schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:31:
[...]
Dit is, net als in Duitsland, een relatief nieuwe trein (beide volgens mij nog van dezelfde fabrikant ook). Vergeet het verschil in snelheid niet tussen de door jou genoemde botsing in Amsterdam in 2004 en deze botsing. Vergeet verder niet dat zo'n koprijtuig ca. 20 ton weegt. Als je dan iets tegen komt dat 13 ton is, dan is het verschil in gewicht maar klein.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
mat.hi.as schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:11:
[...]
Stel dat jouw auto uitvalt op de spoorweg
Zoiets als http://www.destentor.nl/r...-auto-bij-wijhe-1.3160583 ?.... ik zat toen in die trein met na noodstop direct zicht op de spoorwegovergang, ik zat precies op die plek toen de trein stil kwam te staan. Gelukkig alleen autoschade, personen in de auto waren er net op tijd uitgesprongen en trein kon zelfstandig verder.
[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 23-02-2016 15:16 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Als het inderdaad klopt dat een hoogwerker niet op de openbare weg mag dan is dat niet te vergelijken met een auto die wel op de openbare weg mag.mat.hi.as schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:11:
[...]
Advocaatje van de duivel: Stel dat jouw auto uitvalt op de spoorweg, met dezelfde gevolgen als nu, mogen we jou dan ook vervolgen?
Als het gedoogd is, dan word het een interessante kwestie, en dan is het nog de vraag waarom hij daar stond.
Ik geloof die nonsens niet. De kans dat de auto precies, uitgerekend op dát moment uitvalt dat hij zich op de overgang bevindt is reteklein. Vergeet niet dat hij op het spoor zelf niet stopt, hij stopt ervoor. Dus tegen de tijd dat zijn auto de rails bereikt, heeft hij al een snelheid/acceleratie en zal in de meeste gevallen alsnog iets verderop geraken, zelfs als zijn motor precies op dat moment uitvalt.mat.hi.as schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:11:
[...]
Advocaatje van de duivel: Stel dat jouw auto uitvalt op de spoorweg, met dezelfde gevolgen als nu, mogen we jou dan ook vervolgen?
Pas als hij helemaal tot stoppen kwam op het spoor zelf (maar dan kun je je afvragen vraag hij remt op de rails) kun je zo'n scenario hebben maar ook dan is de kans klein.
Ik geloof het simpelweg niet. Is een kwestie logisch nadenken.
Raven schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:15:
[...]
offtopic:
Zoiets als http://www.destentor.nl/r...-auto-bij-wijhe-1.3160583 ?.... ik zat toen in die trein met na noodstop direct zicht op de spoorwegovergang, ik zat precies op die plek toen de trein stil kwam te staan. Gelukkig alleen autoschade, personen in de auto waren er net op tijd uitgesprongen en trein kon zelfstandig verder.
Inderdaad. Niet zomaar rucksichtlos de bestuurder van de hoogwerker veroordelen.
@ hierboven. Uiteraard, de kans is klein, gelukkig. Maar het kans alsnog gebeuren
Zo geloof ik ook in buitenaards leven, maar dat is een compleet andere discussie
[ Voor 14% gewijzigd door mat.hi.as op 23-02-2016 15:20 ]
Misschien dat die dingen eerst ontmanteld moeten worden (en dan bedoel ik vooral de arm) voordat ze de weg op mogen? Ik heb overigens weleens van die onderstel rond zien rijden (maar dan zonder arm).Remy!!!! schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:17:
[...]
Als het inderdaad klopt dat een hoogwerker niet op de openbare weg mag dan is dat niet te vergelijken met een auto die wel op de openbare weg mag.
Als het gedoogd is, dan word het een interessante kwestie, en dan is het nog de vraag waarom hij daar stond.
mat.hi.as schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:18:
offtopic:
Zo geloof ik ook in buitenaards leven, maar dat is een compleet andere discussie
Heb jij dan ook zo'n "I wan't to believe"-poster hangen?
Oscar Wilde
...
Maar wat zou dat dan precies toevoegen, zo'n dood-door-schuld-veroordeling? Zou dat meer impact hebben dan zijn eigen geweten? Lost het iets op? Verzacht het het leed van de slachtoffers? Draagt het iets bij aan een betere risico-inschatting die niet ontstaat doordat er werkelijk iemand overleden is?aardebewoner schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:05:
Tja, het is gewoon zeer fout van die chauffeur. Nu heeft hij een mensenleven op zijn geweten. Ik zeg vervolgen voor dood door schuld. Er hoeft geen motief of bedoeling in het spel te zijn.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Ook dingen waar een miniem kleine kans op is gebeuren. Het gebeurt 100.000 keer niet, en de keer daarop wel. Of juist de 2e keer al.aardebewoner schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:18:
[...]
Ik geloof het simpelweg niet. Is een kwestie logisch nadenken.
Edit: de kans op het winnen van de jackpot in de loterij is ook miniem. Toch wordt hij gewonnen door mensen, en komt het zelfs voor dat dezelfde persoon hem meer dan één keer wint.
[ Voor 33% gewijzigd door ATS op 23-02-2016 15:39 . Reden: Aanvulling over kleine kansen... ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Precies!ATS schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:25:
[...]
Ook dingen waar een miniem kleine kans op is gebeuren. Het gebeurt 100.000 keer niet, en de keer daarop wel. Of juist de 2e keer al.
Voor hetzelfde geld had deze beste man kortsluiting in zijn bedieningsbakje waardoor deze niet reageerde... om maar iets te noemen.
Een oordeel is snel geveld...
Laathet onderzoek de feiten maar boven water halen;)
Onderzoek, je kan toch wel snappen dat die hoogwerker op de verkeerde plek was? Het is een ongeluk, maar het is wel dom van de persoon die de hoogwerker bestuurde.sven240 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:28:
[...]
Precies!
Voor hetzelfde geld had deze beste man kortsluiting in zijn bedieningsbakje waardoor deze niet reageerde... om maar iets te noemen.
Een oordeel is snel geveld...
Laathet onderzoek de feiten maar boven water halen;)
...
En het was ook geen grote trein.
Het gebeurd sowieso te vaak... dit gebeurd bijna maandelijks, alleen meestal is het voertuig plat of wordt voortgeduwd door de trein en heeft de trein alleen verfschade.ATS schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:25:
[...]
Ook dingen waar een miniem kleine kans op is gebeuren. Het gebeurt 100.000 keer niet, en de keer daarop wel. Of juist de 2e keer al.
Vaak zijn het vrachtwagens die de bocht niet halen of blijven steken (diepladers), mensen die de auto laten afslaan en in paniek raken en dan heb je ook nog de "kneuzen" die met de giek omhoog of een ander obstakel de bovenleiding in rijden...
In Duitsland waren het Stadler Flirts... Maar dit is toch pas het tweede jaar dat Arriva naar Emmen rijdt?rimave schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:14:
[...]
Het zijn Stadler GTW treinen. Die rijden hier in Groningen ook. Alleen rijd hier de diesel variant en bij Dalfsen de elektrische.
Remy!!!! schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:30:
En misschien even een rare vraag, maar hoezo is de topictitel "Groot treinongeluk"? Zo groot is het toch niet? Even cru gezegd, maar er is maar 1 dode en een 2 mensen liggen in het ziekenhuis. Dagelijks vallen er meer doden/gewonden door andere vervoersmiddelen maar dat word toch ook niet als groot bestempeld?
. MacBook Pro 13" iPad (2017) iPhone XS AirPods
Toen dit topic werd aangemaakt was er zoveel nog niet bekend. Plus dat de gehele trein ontspoort is en er veel schade is. Groot ongeluk hoeft niet alleen iets over het aantal slachtoffers te zeggen.Remy!!!! schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:30:
En misschien even een rare vraag, maar hoezo is de topictitel "Groot treinongeluk"? Zo groot is het toch niet? Even cru gezegd, maar er is maar 1 dode en een 2 mensen liggen in het ziekenhuis. Dagelijks vallen er meer doden/gewonden door andere vervoersmiddelen maar dat word toch ook niet als groot bestempeld?
Ik ontken ook absoluut niet dat het dom is geweest van de machinist van de hoogwerker.Luxicon schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:30:
[...]
Onderzoek, je kan toch wel snappen dat die hoogwerker op de verkeerde plek was? Het is een ongeluk, maar het is wel dom van de persoon die de hoogwerker bestuurde.
Mijn reactie was gericht op het verhaal van Aardbewoner dat de kans praktisch onmogelijk is dat bijv. een auto precies op het spoort stil komt te staan.
Het was dus per ter aanvulling op ATS zijn reactie
Op het moment dat ze daar inderdaad bomen aan het snoeien waren met die hoogwerker, waarbij die bomen aan beiden kanten van de spoorwegovergang staan, kan ik me voorstellen dat het erg onzinnig voelt om puur voor het oversteken van die overgang zo'n hoogwerker op- en af te laden. Geen idee hoe snel zo'n ding gaat, maar als de inschatting is dat je in 1 á 2 minuten over kan steken en je begint direct nadat er een trein langs reed, kan ik me de beslissing prima voorstellen.
Achteraf is 't natuurlijk makkelijk praten bij zo'n situatie...
Raven schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:21:
[...]
offtopic:
Heb jij dan ook zo'n "I wan't to believe"-poster hangen?
Nee! Maar als m'n vriendin het had toegestaan wel
Ah juist, ik vergat overigens dat een technisch mankement ook tot de mogelijkheden behoord. Dat ik zo snel concludeerde dat het aan de chauffeur ligt, komt omdat ik ervoor heb gelezen dat hij een inschattingsfout maakte. Volgens een persoon die met deze chauffeur gesproken heeft.sven240 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:36:
[...]
Ik ontken ook absoluut niet dat het dom is geweest van de machinist van de hoogwerker.
Mijn reactie was gericht op het verhaal van Aardbewoner dat de kans praktisch onmogelijk is dat bijv. een auto precies op het spoort stil komt te staan.
Het was dus per ter aanvulling op ATS zijn reactie
Overigens zitten er normaal wel veel meer mensen in de trein. Nu slechts 15. Tijdens de spits denk ik aan 200 man, maar dat is een grove schatting.
...
Boom is net omgezaagd bij de boerderij (sporen staan nog in het gras).
Spoorwegbomen zijn beide dicht (die bij de ambulance lijkt verbogen maar weet dit niet zeker). al lijkt de hoogwerker wel aan die kant te hebben gestaan gezien het spoor van schade.
De mensen bij de boerderij mogen van geluk spreken, hun halve tuin is verwoest maar dit had erger kunnen aflopen.
Twee bovenleidingsportalen zijn flink geraakt en volledig verdwenen. De eerste stond vanuit de rij-richting links net na de relapskasten. De tweede aan het eind van het links van het spoor en lijkt de trein halverwege de 1e wagon, aan de linkerkant geraakt te hebben. Zie ook het filmpje wat ik gepost heb op de vorige pagina.
Spoor is vrij ernstig beschadigd. Dwarsliggers, spoorstaven, bovenleiding en waarschijnlijk de relaiskasten van de overweg. Tot het weekend zeker geen treinverkeer.
[ Voor 22% gewijzigd door Vitruvius op 23-02-2016 16:10 ]
mat.hi.as schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:38:
[...]
offtopic:
Nee! Maar als m'n vriendin het had toegestaan wel
Dan zou ik maar heel snel op zoek gaan naar een andere vriendin
Dat niet alleen, ik noemde op de vorige pagina ook een voorbeeld. Daar ging er een ongeval aan vooraf: iemand remt voor spoorwegovergang -> degene die erachter reed knalde er achterop -> voorste auto schiet naar voren de spoorwegovergang op -> auto vs VIRM.Luxicon schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:39:
Ah juist, ik vergat overigens dat een technisch mankement ook tot de mogelijkheden behoord.
Er zijn dus genoeg dingen te bedenken die dit hadden kunnen veroorzaken.
Oscar Wilde
Het gehele spoor is ook ontzet. Het zal wel even duren voor er weer treinen kunnen rijden.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ter plaatse mag men 140km/u rijden, of de betreffende machinist deze snelheid ook had moeten we het rapport van IL&T maar voor afwachten, maar dan komt die overweg sneller dan je denkt hoor.Robberto schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 14:09:
Heb wat filmpjes op YouTube bekeken. Je hebt inderdaad geen 500 meter om te stoppen maar toch wel enkele seconde (10?) de overweg in zicht. (Overweg op 2:19min)
[video]
Tevens is van de luchtfoto's de baan van draaistellen prima af te lezen. Het deel met de motor ligt nog half op het spoor en zal het hele zooitje nog wel enkele seconde vooruit geduwd hebben. Ook is te zien dat het weiland goed nat is (weerkaatsing van de zon).
We zullen het zien. Ik vermoed dat het treinstel vannacht al weg is. Men is as we speek op dit moment al druk bezig met het plaatsen van rijplaten in de akkers.CaptJackSparrow schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 16:17:
Het is ook een nogal smal weggetje daar. Zwaar verkeer voor het opruimen kan daar lastig komen. Dat zal de werkzaamheden ook waarschijnlijk vertragen. Misschien kan er via het spoor aan de onbeschadigde kant ook e.e.a. aangevoerd/ingezet worden.
[ Voor 25% gewijzigd door CrazyRooster op 23-02-2016 16:19 ]
*knip* troll
[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 23-02-2016 19:36 ]
0.9 km/u. Oftwel zo'n 28 cm per seconde. Bij een bochtige smalle overgang ga je natuurlijk niet op maximale 'snelheid' er over heen. Het 'basisdeel' zal ook wel minstens 3 meter lang zijn, dus met wat pech bevindt zich dat bij een oversteek een halve minuut (ver naar boven afgerond) op het daadwerkelijke spoor. Dat is lang, wat mij betreft ook onverantwoordelijk. Ik snap dat je niet een trailer besteld om 100 meter ofzo naar de overkant te rijden, maar dit soort capriolen hoor je niet overdag zonder enig overleg met spoorbeheer uit te halen. En waarom is de telescooparm uitgeklapt? Zou dat door de botsing zijn veroorzaakt? Lijkt me eerlijk gezegd niet heel aannemelijk.
Misschien hadden ze het ook wel 's nachts al willen doen, maar kwam het niet uit, kan me voorstellen dat je dan niet je baas belt en zegt 'vandaag kunnen we niks doen, ik kan niet oversteken'.
Paar keer steken bij de haakse bocht en je zit zo op een paar minuten. Het verhaal dat hij heeft gewacht tot er net een trein langsreed is ook niet uitsluitend, misschien zag hij de vorige trein langsrijden, maar moest hij toen zelf nog een paar honderd meter tot aan de overgang.Sissors schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 14:02:
10 meter kost niet 10 minuten. Dat is simpelweg niet mogelijk. (Tenzij er een technisch mankement optreedt, maar dat is niet anders als bij een auto). Dan zou hij 0.017 meter per seconde moeten rijden, en zoals hiervoor werd genoemd, dat is meer dan een factor 10 trager dan wat hij in zijn traagste stand gaat.
Vaker dan je denkt hoor, denk wel elke week. Maar meestal in oost-Europa. Als je gaat zoeken vindt er minstens elke week wel een dodelijk treinongeval (althans een dode bij een overweg) plaats in Europa.mat.hi.as schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:11:
Hier trouwens een bron voor het verwijderen van alle gelijkvloerse overgangen:
https://www.prorail.nl/pe...g-autotunnel-in-bilthoven
Is dus geen harde deadline voor, maar nieuwe gelijkvloerse overgangen zullen er niet bij komen. Dit ongeluk zal dit proces wel versnellen en er zullen ook binnenkort wel versneld overgangen gesloten worden.Overal in Nederland haalt ProRail in samenwerking met gemeenten en provincies overwegen weg. Het belangrijkste doel hiervan is het vergroten van de veiligheid en bevorderen van de doorstroming van het verkeer.
[ Voor 11% gewijzigd door HallonRubus op 23-02-2016 19:47 ]
Verwijderd
??Friespeuk schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:18:
[...]
zei hij echt 'goede richting'? Dan is dat een zeer ongelukkige woordkeuze en bagatelliseert de slachtoffers die nu wellicht gevallen zijn.
Juist hele goede woordkeuze. Als die de andete kant op ging wat dus fout is waren er heel veel slachtoffers gevallen. Nu dus niet omdat die de goede kant op ging.
Vanaf station Dalfsen vertrekken de treinen richting Zwolle en richting Emmen op precies hetzelfde moment.
Dit betekent dat op het moment dat de bestuurder had gewacht met oversteken nadat de trein richting Zwolle was gepasseerd, hij hooguit 3/4 minuten zou hebben om over te steken. In mijn ogen had hij moeten wachten tot de trein richting Emmen(die dus helaas is ontspoord) was gepasseerd, want dan zou hij ongeveer 10 minuten hebben om de oversteek te maken in plaats van 3/4.
Maar de bestuurder kon toch onmogelijk weten dat er een 2e trein een paar min later vanaf de andere kant zou komen? ik bedoel, hoe de fugde moet hij dat weten?nickyoso schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:04:
Dalfsenaar hier.
Vanaf station Dalfsen vertrekken de treinen richting Zwolle en richting Emmen op precies hetzelfde moment.
Dit betekent dat op het moment dat de bestuurder had gewacht met oversteken nadat de trein richting Zwolle was gepasseerd, hij hooguit 3/4 minuten zou hebben om over te steken. In mijn ogen had hij moeten wachten tot de trein richting Emmen(die dus helaas is ontspoord) was gepasseerd, want dan zou hij ongeveer 10 minuten hebben om de oversteek te maken in plaats van 3/4.
hij ging rijden toen die trein weg was, dat zou iedereen doen.
Ding reed dus in 3 minuten minder dan 17 meter...
Voor zover ik het heb begrepen was dit iemand die langs de spoorwegen bomen snoeit. Het lijkt mij dat zo'n persoon op de hoogte is van het schema van de treinen, vandaar mijn post. Ik kan het echter ook verkeerd hebben.mugenmarco schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:22:
[...]
Maar de bestuurder kon toch onmogelijk weten dat er een 2e trein een paar min later vanaf de andere kant zou komen? ik bedoel, hoe de fugde moet hij dat weten?
Die voertuigen kunnen schijnbaar zo rond de 30cm tot 60cm per minuut, dus dat is 90cm tot 180cm in 3 minuten.ArcticWolf schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:44:
Sowieso, 3 a 4 minuten om 1 spoor over te steken? Even aangenomen; 3 meter voertuig, PVR Is 5 meter, 2 meter marge tot de AHOB's en 1 meter marge daarop, is dus 2x3 + 5 + 2x2 + 2x1 = 17 meter.
Ding reed dus in 3 minuten minder dan 17 meter...
[ Voor 29% gewijzigd door nickyoso op 23-02-2016 22:48 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Dan was het dus niet iemand die vaak langs het spoor snoeit... Ik werk zo'n 7 jaar aan het spoor en kan me niet herinneren dat er spoorlijnen in Nederland zijn waar er niet binnen 15 minuten een trein voorbij komt. Zelfs bij een halfuursdienst zijn er dus 2 per uur per richting = 15 min per trein.nickyoso schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:47:
[...]
Voor zover ik het heb begrepen was dit iemand die langs de spoorwegen bomen snoeit. Het lijkt mij dat zo'n persoon op de hoogte is van het schema van de treinen, vandaar mijn post. Ik kan het echter ook verkeerd hebben.
[...]
Die voertuigen kunnen schijnbaar zo rond de 30cm tot 60cm per minuut, dus dat is 90cm tot 180cm in 3 minuten.
Ik heb even teruggekeken in de topic, het is inderdaad per seconde.ijdod schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:55:
Volgens mij waren die waardes per seconde, niet per minuut.
Wat denk je dat dat kost?!aardebewoner schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 19:32:
Misschien is het een idee om de helft van alle gelijkvloerse spoorwegovergangen in Nederland te vervangen met tunnels of bruggen die fysiek goed verwijderd staan van het pad waarop de trein loopt. Op die manier voorkom je al zulke onzin, en ook wordt het zelfmoordspringers een stuk moeilijker gemaakt.
[mbr]*knip* troll[/]
[ Voor 12% gewijzigd door zekerpixels op 24-02-2016 18:27 ]
Als je weet dat je tijd nodig hebt om een overweg over te steken dan moet onderzoek doen en het eventueel afstemmen met de verkeersleiding zodat je een veilige passage kan maken. Want ook lang niet alle treinen staan in het spoorboekje of rijden volgens spoorboekje.mugenmarco schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:22:
[...]
Maar de bestuurder kon toch onmogelijk weten dat er een 2e trein een paar min later vanaf de andere kant zou komen? ik bedoel, hoe de fugde moet hij dat weten?
Wat jij bestempeld als "iedereen" zijn alle personen die gewoon binnen de gestelde tijd de overweg vrij kunnen maken voor de trein, want dan is het inderdaad geen probleem.
De massa is dan wel heel compact van zo'n hooglader. Maar als ik zo naar de foto's kijk lijkt te enige kreukelzone van de trein de cabine te zijn. De rest van de rijtuigen zien er aardig ongeschonden uit. Bij een aanrijding met bijvoorbeeld een virm (met een andere trein, dus een veel grotere massa) dan zie je dat de balkons en de rest van de bak ook meekreukeld.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:25:
[...]
De trein heeft dan ook wel iets geraakt. Een enkele stalen rupsband gaat al snel richting de twee ton en dat is zonder de ophanging wat eigenlijk ook een groot blok staal is. Je kan het zien aan de trein dat die letterlijk een stuk de lucht in is gevlogen. Verder vermoed ik dat de machinist de kraan pas op het laatste moment heeft gezien en er met volle snelheid op is geknald. Treinen hebben behoorlijk wat massa maar tegen een rupsbandvoertuig gaat dat niet helpen.

Ook bij dit ernstige ongeluk was de cabine zo stevig dat de machinist het overleefd heeft:
Ook hier is de schade enorm, maar de machinist leeft nog

https://twitter.com/RCJV/status/702367271595974663
2x per uur een trein hoeft niet elk half uur te zijn (in twee richtingen is dat al 4x en dus gemiddeld elk kwartier). En dan hoeven trein niet precies met gelijke intervallen te rijden. Zeker niet als ze in de buurt elkaar passeren.Tehh schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:18:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Klopt, nu reis ik regelmatig met die bewuste trein (alleen dan 's ochtends vroeg) en zelfs ik had er niet aan gedacht om ProRail te bellen...sdk16420 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:21:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Mee eens, maar wat er precies gezegd is weet ik niet en zal waarschijnlijk ook niet opgenomen zijn en dus nooit duidelijk worden.LordSinclair schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:26:
[...]
2x per uur een trein hoeft niet elk half uur te zijn (in twee richtingen is dat al 4x en dus gemiddeld elk kwartier). En dan hoeven trein niet precies met gelijke intervallen te rijden. Zeker niet als ze in de buurt elkaar passeren.
De dienstregeling van de treinen is openbaar. Hij had alleen maar in de NS reisplanner hoeven kijken.mugenmarco schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:22:
[...]
Signatures zijn voor boomers.
En dat zijn alleen de publiek bekende treinen, er kan altijd nog iets anders langs komen. Daarnaast rijdt ook niet altijd alles volgens dat boekje. En daarnaast heeft het spoorboekje geen passeertijden van overwegen onderweg.Maasluip schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:54:
[...]
De dienstregeling van de treinen is openbaar. Hij had alleen maar in de NS reisplanner hoeven kijken.
Dus als je niet op tijd een overweg vrij kan maken moet je contact hebben met de verkeersleiding of het goed is dat je oversteekt.
[ Voor 7% gewijzigd door LordSinclair op 24-02-2016 10:00 ]
Signatures zijn voor boomers.
De chauffeur van de hoogwerker heeft verklaard dat hij de dag ervoor dezelfde oversteek had gemaakt en dat ging dus goed, hij wilde die dag hetzelfde doen echter kwam de trein eerder. Wellicht dus op een ander tijdstip.
Verder was de hoogwerker ingehuurd om een boom te zage van de boerderij die bij het spoor staat, daar was enige tijd geleden de bliksem ingeslagen.
Dus een particulier huurt een bedrijf in, en dat bedrijf huurt een hoogwerker.
Wat nog niet duidelijk is, is wanneer de hoogwerker is begonnen met oversteken, of hij nog enige afstand moest overbruggen nadat de eerste trein weg was, en hoe lang het de dag ervoor geduurd heeft om de oversteek te maken, en hoe lang de overweg daadwerkelijk vrij was voor de oversteek, dus hoe snel de treinen precies achter elkaar kwamen. In het interview werd gesproken over 10 minuten, maar dat lijkt mij niet aannemelijk als de hoogwerker is begonnen met de oversteek nadat de eerste trein voorbij was.
Ik weet ook niet of er een TRA, Taak Risico Analyse, is gemaakt voor de oversteek, dat zou namelijk wel moeten...
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Bron: http://www.nu.nl/algemeen...acht-van-dood-schuld.html

Goed te zien hoe de rails (midden van de foto) zijn verplaatst.
[ Voor 10% gewijzigd door GeekK op 24-02-2016 13:49 ]