Snip, we waren wat posts verder.
[ Voor 72% gewijzigd door Barrycade op 02-04-2016 17:39 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 72% gewijzigd door Barrycade op 02-04-2016 17:39 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
belastingtelefoon bellen om een formulier voor papieren aangifte op te sturengambieter schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 20:11:
Ben dit weekend in Nederland bij moeders, een van de klusjes is haar belastingaangifte doen. Kan ik de hele dag al niet inloggen wegens een "verstoring", en toen het even werkte dat er al teveel mensen ingelogd waren.
En de Android-app kan ik niet downloaden, want mijn tablet is Engels en de BD is zo stom geweest een landrestrictie aan te brengen. Zal je zien dat ik ook geen aangifte kan doen voor haar vanuit het VK.
Iemand nog suggesties?
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 02-04-2016 20:14 ]
Als ze de "verstoring" dan hebben opgelost... Maar het is wel triest. Je wordt genagd met het verzoek alles digitaal te gaan doen, maar ze hebben niet de competentie om een werkend product aan te bieden.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Wat een genaai is dat inderdaad! verdien je meer, betaal je niet alleen meer belasting, maar nee, je heffingskorting gaat ook omlaag. Verhoog dan gewoon de belasting..arie_papa schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 13:33:
[...]
Volgens mij werkt dat wat anders met de algemene heffingskorting. Want, mijn vrouw heeft in 2015 92 euro loonbelasting betaald en krijgt alsnog een bedrag van meer dan 1100 euro terug.
Als ik het goed begrijp is de algemene heffingskorting een beetje de "aanrechtsubsidie" van vroeger.
De algemene heffingskorting wordt wel minder naarmate je meer werkt verdient.
http://financieel.infonu....heffingskorting-2016.html
Helemaal mee eens. Een omslachtig k!(#*& systeem is het geworden.overhyped schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 21:00:
[...]
Wat een genaai is dat inderdaad! verdien je meer, betaal je niet alleen meer belasting, maar nee, je heffingskorting gaat ook omlaag. Verhoog dan gewoon de belasting..
Heb de luxe geen heffingskorting meer te hebben in 2016, klaag niet, maar heb zo'n hekel aan dingen die onze fiscus complex maken. Aflopende heffingskortingen naast oplopende belasstingen zijn complex. Gewoon de hoogste schaal wat omhoog is niet complex. MAAK HET DAN @#$#@ SIMPEL.
To zo ver m'n frustratiesKrijg dit jaar voor 't eerst weer eens een leuk bedrag terug, dankzij huis kopen vorig jaar.
Toen ik mijn vader hielp bij zijn aangifte vroeg de site netjes of 'ie een fiscaal partner had en kon dan ook de DigiD van m'n moeder invullen om die gegevens op te halen. Was allemaal heel duidelijk aangegeven.RemcoDelft schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:06:
Korte vraag: hoe krijg ik de vooraf ingevulde aangifte van mijn echtgenoot (blijkbaar noemen ze haar geen echtgenote meer) er bij? Er staat diverse keren dat we samen aangifte kunnen doen, en vervolgens doodleuk dat er niets is ingevuld zonder optie om dat even te doen.
Daar ging ik dus vanuit, maar die mogelijkheid wordt niet geboden.Wildfire schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:36:
Toen ik mijn vader hielp bij zijn aangifte vroeg de site netjes of 'ie een fiscaal partner had en kon dan ook de DigiD van m'n moeder invullen om die gegevens op te halen. Was allemaal heel duidelijk aangegeven.
Ik vermoed dat je ergens iets fout doet of overheen kijkt, maar ja aangezien ik mijn aangifte al heb gedaan en mijn ouders ook kan ik het niet even nakijkenRemcoDelft schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:48:
[...]
Daar ging ik dus vanuit, maar die mogelijkheid wordt niet geboden.
Typisch ook: als de belastingdienst in de media moet vertellen dat het makkelijker is geworden, kan je er donder op zeggen dat dat niet waar is!
Hoef je niet zelf in te voeren.Boinkie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:15:
[...]
Thanks! Gaan we even die brief opzoeken. Scheelt nogal een slok op een borrel namelijk als we dat kunnen aftrekken
Als je inkomen daalt tot onder de max grens wel inderdaad. En dat is ook direct het kromme: De belastingdruk voor iemand die 70-100k verdiend is relatief hoger dan iemand die, pak 'm beet, 200k verdient. Had dan gewoon 1 of 2 procent op die hoogste schaal gedaan, dan had iedereen, dus ook iemand die een paar miljoen verdient er aan mee betaald.Baldertt schreef op zondag 03 april 2016 @ 08:26:
[...]
Helemaal mee eens. Een omslachtig k!(#*& systeem is het geworden.
Het grappige is dan weer wel dat je door die afbouw arbeidskorting een HRA van 55% kunt krijgen: 52% loonbelasting -1% afbouw HRA + 4% afbouw arbeidskorting
De belastingdienst had dan ook gevraagd om bij voorkeur op weekdagen, tijdens kantooruren, met mooi weer je aangifte in te vullen. En niet in het weekend bij regenachtig weer, want dan doet iedereen het, zeker in het laatste weekendgambieter schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 23:23:
Toen ik er eenmaal in was (de rest van Nederland was voetbal aan het kijken), was het een fluitje van een cent. Dat vooringevuld is wel erg fijn
@Baldertt:Baldertt schreef op zondag 03 april 2016 @ 08:26:
[...]
Helemaal mee eens. Een omslachtig k!(#*& systeem is het geworden.
Het grappige is dan weer wel dat je door die afbouw arbeidskorting een HRA van 55% kunt krijgen: 52% loonbelasting -1% afbouw HRA + 4% afbouw arbeidskorting
[ Voor 7% gewijzigd door fisbel op 04-04-2016 01:01 ]
U corrigeert uzelf t.a.v. de gebruikte terminilogie. Maar u houdt vol dat er met hetzelfde inkomen 55% teruggave is. Dit noemde ik baarlijke nonsens. Kunt u een voorbeeldberekening geven?Baldertt schreef op maandag 04 april 2016 @ 07:13:
Het klopt dat de HRA zelf niet verandert, want de rente die je over de hypotheek betaalt verandert uiteraard niet. Het bedrag dat je terugkrijgt van de belastingdienst verandert wel (wordt vaak aangeduid met "HRA" en dat bedoelde ik hier ook, excuus voor de verwarring).
Voordat al deze kortingen inkomensafhankelijk waren kreeg je 52% terug als je in de hoogste categorie zat. Nu, met hetzelfde inkomen en zelfde betaalde hypotheekrente krijg je 55% terug (in 2015 want 1% "correctie" en in 2016 54.5%).
Imo klopt mijn sommetje dus nog steeds
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Dank. Dat dus.Seraphin schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:34:
Wat Baldertt bedoelt is het volgende:
Bij een inkomen van EUR 111590 is de arbeidskorting tot precies 0 gereduceerd. Iemand die met een dergelijk inkomen EUR 100 aan hypotheekrente aftrekt van zijn inkomen (even geen rekening houdend met huurwaardeforfait), krijgt dan het volgende resultaat:
EUR 51 als teruggaaf HRA
EUR 4 als arbeidskorting behorend bij een inkomen van EUR 111490
In totaal dus EUR 55, als gevolg van de EUR 100 betaalde hypotheekrente.
Het is inderdaad niet terecht om dan te zeggen dat "de HRA" 55% is, maar qua cash flow kun je stellen dat het lood om oud ijzer is; EUR 100 aan betaalde hypotheekrente zorgt in bepaalde gevallen voor EUR 55 minder belasting. Dus soit.
Dat is onmogelijk. In juni krijg je eerst nog bericht alvorens het gestort wordt. Is iets anders of van vorig jaar?Tinusvolkel schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:38:
14-3 aangifte gedaan, en nu al mijn geld op mijn rekening.
Het moet niet gekker worden bij de belastingdienst
Dacht zelf ook dat het pas in juni kwam, echter stond het er vandaag bijCubic X schreef op maandag 04 april 2016 @ 19:17:
[...]
Dat is onmogelijk. In juni krijg je eerst nog bericht alvorens het gestort wordt. Is iets anders of van vorig jaar?
Wauw, dat is inderdaad erg vlot dan!Tinusvolkel schreef op maandag 04 april 2016 @ 19:30:
[...]
Dacht zelf ook dat het pas in juni kwam, echter stond het er vandaag bij![]()
[afbeelding]
Verder maakt het mij niet uit of je me wel of niet gelooft, ik heb het iig binnen(misschien hebben al meerdere hier het ontvangen?) want dit plaatje had ik net zo goed ook met paint kunnen maken bedenk ik me acheraf
Ja dat gaat gedeeltelijk met steekproeven. Maar ook 'verdachte' aangiften worden eruit gehaald. Dat gebeurt door de computer. Deze aangiften worden in elk geval niet direct definitief zoals steeds vaker het geval is. Verdacht zijn aangiften met hoge aftrekposten of aangiften van cliënten met een rode markering bij de naam. Deze aangiften worden soms lang vastgehouden. De definitieve aanslag kan dan wel 2 jaar of zelfs 3 jaar duren.Cubic X schreef op maandag 04 april 2016 @ 20:00:
[...]
Wauw, dat is inderdaad erg vlot dan!
Hoe controleert de belastingdienst eigenlijk de aangiften? Gaat dat middels steekproeven?
Deze staat op je WOZ-aanslag die je waarschijnlijk in Q1 in 2015 hebt gekregen. Als je die niet meer hebt moet je die denk ik opvragen bij je gemeente (?)Idifix schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:15:
Nee voor 2015 moet ik aangifte doen en volgens het lijstje van dingen die je nodig bent daarvoor staat dat ik ook de woz waarde van 2014 nodig ben.
toettoett
20*350ZO45°
Volgens mij niet. De WOZ beschikking die je begin 2015 hebt ontvangen die datum voor de toestand en een datum voor prijspeil. Weet uit m'n hoofd niet welke een jaar achter loopt, maar het is in elk geval niet zo dat je de beschikking van het jaar ervoor nodig hebt.Idifix schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:15:
Nee voor 2015 moet ik aangifte doen en volgens het lijstje van dingen die je nodig bent daarvoor staat dat ik ook de woz waarde van 2014 nodig ben.
Nou, dan heb ik blijkbaar al 10 jaar een markering bij m'n naam ofzo, want het duurt altijd ruim 1 tot 2 jaar bij mij... en nooit wat bijzonders (wel giften trouwens, in 2008 al eens de overschrijvingen moeten sturen als bewijs, maar dat klopte uiteraard).fisbel schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 01:01:
[...]
Ja dat gaat gedeeltelijk met steekproeven. Maar ook 'verdachte' aangiften worden eruit gehaald. Dat gebeurt door de computer. Deze aangiften worden in elk geval niet direct definitief zoals steeds vaker het geval is. Verdacht zijn aangiften met hoge aftrekposten of aangiften van cliënten met een rode markering bij de naam. Deze aangiften worden soms lang vastgehouden. De definitieve aanslag kan dan wel 2 jaar of zelfs 3 jaar duren.
[ Voor 6% gewijzigd door KingKoning op 06-04-2016 16:29 ]
Voor je vermogensrendementsheffing hoef je niet te specificeren als je per saldo (vermogen - schuld) onder de 21330 blijft. Het werkt dus precies zoals je hebt ingevuld. Als je ja zegt moet je specificeren, als je nee zegt ga je door naar de volgende vraag.KingKoning schreef op woensdag 06 april 2016 @ 16:27:
Beste tweakers. Ik heb mn aangifte 2015 al ingediend, maar er is iets gaan kriebelen toen ik het er met wat mensen over had.
Daarom heb ik een vraag mbt giften en schulden. Misschien is dit een open deur, maar via de site van de BD kom ik er niet direct uit en Googelen heeft me ook niet geholpen.
Volgende is het geval. Inzake het vermogen:
- Ik heb bankrekeningen
- Ik heb een gift op papier (notariele akte waarin ouder een schuld aan mij heeft opgesteld). Dit is
vermogen voor mij.
- Ik heb een studieschuld.
Bij élkaar opgeteld is dit vermogen niet meer dan de voet van 21.330 euro. Echter zónder die studieschuld kom ik wel ruim boven die 21.330 uit.
Nou snap ik dat ik geen vermogensrendementsheffing betaal. De vraag is echter wel of ik die schuld en gift had moeten opgeven.
Momenteel heb ik ingevuld bij de vraag
"Komt uw totale vermogen boven de 21330 uit" : "Nee".
Hierdoor hoef ik zowel die gift als die schuld niet meer te specificeren. Ik vraag me echter af of die vraag niet gaat over alleen je vermogen en dat die schuld er later pas afgaat. In dat geval had ik nog een extra vinkje moeten zetten in het menutje met opties voor box3 (Kan helaas geen screenshot meer oproepen, want hij is al ingediend).
Gevoelsmatig lijkt het me vreemd dat ik een gift heb en dat die vervolgens niet verwerkt is in de aangifte nl.
Het gaat om een schenking op papier verkregen in 2014. De aangifte hier van heeft de notaris gedaan. Het bedrag zelf is niet overgemaakt, maar voor de BD is het dan mijn vermogen. Dit speelt nu pas omdat vermogen op 1 januari wordt geteld tegenwoordig.timag schreef op woensdag 06 april 2016 @ 16:35:
[...]
Voor je vermogensrendementsheffing hoef je niet te specificeren als je per saldo (vermogen - schuld) onder de 21330 blijft. Het werkt dus precies zoals je hebt ingevuld. Als je ja zegt moet je specificeren, als je nee zegt ga je door naar de volgende vraag.
Het verwarrende is dat je het woord gift hier gebruikt. Als je die gift afgelopen jaar gekregen hebt zou het wel zo kunnen zijn dat je aangifte schenkbelasting moet doen. Dat moet ook als je gebruik maakt van een bijzondere vrijstelling (zoals bijv. de 100K die je voor je huis mocht krijgen etc.). Hiervoor is een apart formulier op de site van de belastingdienst.
In aanvulling op de opmerking van mrveenie: Aanvullende op de 1225 uur criterium is het criterium dat als je naast ZZP óók nog in loondienst werkt (wat het geval is bij je vriendin) je dan méér dan 50% van de totale arbeidstijd in je onderneming moet steken. In het geval van je vriendin zou ze dus meer dan 24 uur per week als ZZP'er aan de slag moeten.Boinkie schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 16:39:
Ik heb het topic geprobeerd te scannen maar kan niet zo snel iets vinden. Mijn vriendin werkt in de zorg en werkt 24 uur in loondienst en de overige 12 tot 16 uur als ZZP. Dit is uiteraard niet genoeg voor de grens van 1.225 uur waardoor ze niet in aanmerking komt voor sommige aftrekposten zoals startersaftrek en MKB winstvrijstelling. Zijn er nog wel eventueel andere posten waardoor ze inkomsten van de ZZP kan aftrekken?
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Even voor het volledige verhaal, de vraag gaat niet over het 'totale vermogen', maar is: "Waren deze bezittingen op 1 januari 2015 in totaal meer waard dan € 21.330?" Hier moet je dus 'ja' antwoorden i.p.v. 'nee'.KingKoning schreef op woensdag 06 april 2016 @ 16:27:
Beste tweakers. Ik heb mn aangifte 2015 al ingediend, maar er is iets gaan kriebelen toen ik het er met wat mensen over had.
Daarom heb ik een vraag mbt giften en schulden. Misschien is dit een open deur, maar via de site van de BD kom ik er niet direct uit en Googelen heeft me ook niet geholpen.
Volgende is het geval. Inzake het vermogen:
- Ik heb bankrekeningen
- Ik heb een gift op papier (notariele akte waarin ouder een schuld aan mij heeft opgesteld). Dit is
vermogen voor mij.
- Ik heb een studieschuld.
Bij élkaar opgeteld is dit vermogen niet meer dan de voet van 21.330 euro. Echter zónder die studieschuld kom ik wel ruim boven die 21.330 uit.
Nou snap ik dat ik geen vermogensrendementsheffing betaal. De vraag is echter wel of ik die schuld en gift had moeten opgeven.
Momenteel heb ik ingevuld bij de vraag
"Komt uw totale vermogen boven de 21330 uit" : "Nee".
Hierdoor hoef ik zowel die gift als die schuld niet meer te specificeren. Ik vraag me echter af of die vraag niet gaat over alleen je vermogen en dat die schuld er later pas afgaat. In dat geval had ik nog een extra vinkje moeten zetten in het menutje met opties voor box3 (Kan helaas geen screenshot meer oproepen, want hij is al ingediend).
Gevoelsmatig lijkt het me vreemd dat ik een gift heb en dat die vervolgens niet verwerkt is in de aangifte nl.
Het gaat immers alleen over je bezittingen, zoals je aangeeft waren deze meer dan 21.330. Zoals Highland aangeeft hoort de gift wel bij je bezittingen/vermogen, aangezien dit een lening/vordering is op je ouders. Dit kun je aangeven door een vinkje te zetten bij 'Uitgeleend geld en andere vorderingen'.timag schreef op woensdag 06 april 2016 @ 16:35:
[...]
Voor je vermogensrendementsheffing hoef je niet te specificeren als je per saldo (vermogen - schuld) onder de 21330 blijft. Het werkt dus precies zoals je hebt ingevuld. Als je ja zegt moet je specificeren, als je nee zegt ga je door naar de volgende vraag.
[ Voor 7% gewijzigd door Cadezo op 06-04-2016 19:45 ]
Ah dus toch. dat was inderdaad al waar ik een beetje bang voor was. Ik zal het nog even narekenen, onder aan de streep denk ik (ondanks de drempel van 3000) niet dat het een verschil maakt, maar momenteel staan zowel de vordering op mn ouders, als de studieschuld dus niet gespecificeerd.Cadezo schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:08:
[...]
Even voor het volledige verhaal, de vraag gaat niet over het 'totale vermogen', maar is: "Waren deze bezittingen op 1 januari 2015 in totaal meer waard dan € 21.330?" Hier moet je dus 'ja' antwoorden i.p.v. 'nee'.
Wat timag schrijft klopt dus niet.
[...]
Het gaat immers alleen over je bezittingen, zoals je aangeeft waren deze meer dan 21.330. Zoals Highland aangeeft hoort de gift wel bij je bezittingen/vermogen, aangezien dit een lening/vordering is op je ouders. Dit kun je aangeven door een vinkje te zetten bij 'Uitgeleend geld en andere vorderingen'.
Vervolgens geef je het saldo van je bank en -spaarrekeningen op en onder 'Andere bezittingen' de hoogte van het uitgeleende geld aan je ouders. Daarna vul je de studieschuld in bij 'Hypotheek en andere schulden'. Dit wordt later verrekend met je bezittingen na aftrek van het drempelbedrag van 3000.
De uitkomst kan dus anders zijn als je bezittingen minus schulden tussen de 18.330 en 21.3330 vallen, aangezien je schulden door het drempelbedrag van 3000 niet volledig kunt verrekenen met bezittingen.
klopt ja. Die rente wordt ook ieder jaar betaalt. het ging me hier puur om hoe het vermogen wat daaruit voortvloeit icm de studieschuld moest worden gespecificeerd. Ik heb de vraag achteraf bezien niet duidelijk genoeg gesteld.Highland schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:20:
Omdat de gift via de notaris is geregeld, vermoed ik dat jij een schenking hebt gekregen die je weer direct hebt terug geleend aan je ouders. Over de lening betalen zij rente.
Nee hij is niet opeisbaar, maar hij wordt wel bij mn vermogen opgeteld. De vraag was of ik die moest specificeren in de IB 2015, gezien het totaal aan vermogen (bezittingen - schulden) onder de 21.000 euro uitkomt. Blijkbaar had dit dus wel gemoeten omdat Schulden onder een ander kopje vallen.Barrycade schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:02:
Ik zou daar toch even een vraagje aan wagen bij je notaris. Want als die gift direct opeisbaar is dan zou het zomaar wel bij je vermogen opgeteld moeten worden....
[ Voor 10% gewijzigd door KingKoning op 07-04-2016 11:19 ]
Notaris heeft het toch echt verkeerd. Zoals een aantal posts hierboven is het gewoon een vordering op je ouders. Dit zegt de Belastingdienst zelf:mrhercules80 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 17:27:
mijn ouders hebben ook een schenkings akte bij de notaris op laten maken dat bij eventueel overlijden we een bepaald bedrag belastingvrij ontvangen. Hier betalen ze ook elk jaar netjes de rente over.
Maar mochten ze overlijden en er is niks meer te schenken dan heb ik dikke pech. Dus volgens de notaris hoef ik het fictieve in de akte beschreven schenkingsbedrag niet op te geven. Ik heb het immers niet en weet ook niet of mijn ouders het nu wel hebben. Dus dit kan niet bij je vermogen worden opgeteld.
Ik neem aan dat je ouders deze lening namelijk ook aangeven als schuld in hun aangifte inkomstenbelasting en hier dus ook geen vermogensrendementsheffing over betalen. Het risico dat je in de toekomst niet kan beschikken over het geld geldt overigens voor iedere (openstaande) vordering, aangezien iedere debiteur insolvent kan raken.Wat zijn de fiscale gevolgen voor u als ontvanger?
Omdat u een schenking op papier hebt ontvangen, hebt u een vordering op de schenker. Deze vordering moet u optellen bij uw bezittingen in box 3.
[ Voor 9% gewijzigd door Cadezo op 07-04-2016 17:59 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Morpheusk op 09-04-2016 15:39 ]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Klopt dat mijn werkgever loonheffing inhoudt. Alleen wat mijn idee altijd was, is dat je loonheffing op een basis wordt gedaan van dat je een bepaald bedrag verdient * 12.Onbekend schreef op maandag 11 april 2016 @ 23:25:
Als het goed is, houdt jouw werkgever al loonheffing in. Dit gaat gewoon per maand.
Begin februari krijg je altijd een jaaroverzicht van het voorgaande jaar waarin jouw totale salaris en op staat, en hoeveel daarvan al van is afgedragen.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
blijkbaar bij het indienen moet je 2 keer die digid code ingeven op het einde ergensdcl! schreef op woensdag 13 april 2016 @ 09:55:
2x ondertekenen? Hoe bedoel je?
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Oh ja, aanvullend: ze hoeft de BTW niet af te dragen vanwege het feit dat ze afgelopen jaar nog weinig heeft verdiend. Dan is het toch geen vordering? Of is het een fictieve vordering?Rukapul schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 20:29:
Box 3? Is de nog niet afgedragen BTW niet gewoon een vordering van de belastingdienst? Dan zou je het als schuld kunnen opvoeren in box 3.
[ Voor 11% gewijzigd door fisbel op 16-04-2016 20:55 ]
Het is geem vordering omdat de potentiële schuleiser er geen aanspraak op kan maken. Het bedrag hoort dus gewoon bij het ondernemingsvermogen en dat neemt toe. Daarmee is de realisatie van winst een feit, dus valt dit onder de belastbare winst. Je bespaart dus (max) iets van €1800, maar daarvan moet je wel een derde reserveren, omdat het bij je winst komt. Uiteingelijk is het voordeel van de Kleine Ondernemersregeling (want daar hebben we het hier over) maar iet van 1200 max.koelkast schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 20:34:
[...]
Oh ja, aanvullend: ze hoeft de BTW niet af te dragen vanwege het feit dat ze afgelopen jaar nog weinig heeft verdiend. Dan is het toch geen vordering? Of is het een fictieve vordering?
Top, bedankt voor je heldere toelichting!fisbel schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 20:37:
@Roncom: er is geen € 117 huurtoeslag per maand. Dit is € 83, uitgaande van € 540 subsidiabele huur per maand en een inkomen van € 22.100 Verrekend met het belastingvoordeel van 18,6% x € 900 is € 167 is er een paar tientjes winst. (167 minus 137) Budgettair neutraal dus voor de vader van Roncom als er goed gerekend wordt. Anders gesteld: als er uitsluitend giftenaftrek is wordt de vader van Roncom er niet of nauwelijks wijzer van. Uiteraard wel de goede doelenorganisaties.
Huurtoeslag gaat niet om 29k maar al vanaf 22k heb je er geen recht meer op....wcduck schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 22:04:
@Roncom en bazzzzzz: Onder de inkomensgrens voor huurtoeslag komen door middel van aftrekposten is het vrijwel altijd waard. Ik ken een geval van enkele enkele euro's per jaar over de grens komen, en daarmee 1400 euro in dat jaar aan huurtoeslag "mislopen". Het punt is juist dat er geen glijdende schaal wordt gebruikt bij het berekenen van de huurtoeslag, maar een afkap-punt. Bij een meerpersoonshuishouden ligt dat ongeveer bij de 29700 euro. Een euro teveel, en de 120 euro huurtoeslag per maand kan je op je buik schrijven. Het is zelfs vaak voordeliger om net iets minder te gaan verdienen omdat je dan een berg mee toeslagen krijgen (genoeg topics over te vinden op GoT). In veel omstandigheden (sociale huur @ 710 euro, kinderen) loont het pas netto wanneer een gezinsinkomen met 3k per jaar stijgt (29k => 32k), pas dan ga je er op vooruit, anders alleen op achteruit.
Joostje123 schreef op maandag 18 april 2016 @ 12:25:
[...]
Huurtoeslag gaat niet om 29k maar al vanaf 22k heb je er geen recht meer op....
Dus dat is ongeveer de minimumloon verdienen. Dan heb je recht op huurtoeslag.
Ik heb een woord dikgedrukt gemaakt om het te verduidelijken. Afhankelijk van de situatie ligt de grens van de huurtoeslag op een ander bedrag. Zie ook toeslagen.nl.wcduck schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 22:04:
@Roncom en bazzzzzz: Onder de inkomensgrens voor huurtoeslag komen door middel van aftrekposten is het vrijwel altijd waard. Ik ken een geval van enkele enkele euro's per jaar over de grens komen, en daarmee 1400 euro in dat jaar aan huurtoeslag "mislopen". Het punt is juist dat er geen glijdende schaal wordt gebruikt bij het berekenen van de huurtoeslag, maar een afkap-punt. Bij een meerpersoonshuishouden ligt dat ongeveer bij de 29700 euro. Een euro teveel, en de 120 euro huurtoeslag per maand kan je op je buik schrijven. Het is zelfs vaak voordeliger om net iets minder te gaan verdienen omdat je dan een berg mee toeslagen krijgen (genoeg topics over te vinden op GoT). In veel omstandigheden (sociale huur @ 710 euro, kinderen) loont het pas netto wanneer een gezinsinkomen met 3k per jaar stijgt (29k => 32k), pas dan ga je er op vooruit, anders alleen op achteruit.
Ik kan het je nog sterker vertellen: Ik ken een geval van enkel euro's per jaar te veel bijverdienen (iemand met AOW), daardoor net over de inkomensgrens komen waardoor de belastingvrije vermogensvoet omlaag gaat, en daardoor 3000 euro huurtoeslag mislopen.wcduck schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 22:04:
@Roncom en bazzzzzz: Onder de inkomensgrens voor huurtoeslag komen door middel van aftrekposten is het vrijwel altijd waard. Ik ken een geval van enkele enkele euro's per jaar over de grens komen, en daarmee 1400 euro in dat jaar aan huurtoeslag "mislopen". Het punt is juist dat er geen glijdende schaal wordt gebruikt bij het berekenen van de huurtoeslag, maar een afkap-punt.
Krijg je eerst bericht over neem ik aan?sambalbaj schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:48:
als het goed is zijn vandaag de eerste terugbetalingen al verwerkt.
Ik heb het geld al weken binnensambalbaj schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:48:
als het goed is zijn vandaag de eerste terugbetalingen al verwerkt.
Ondernemingsvermogen gaat niet in box 3 (je betaalt er inkomstenbelasting over op het moment dat je het onttrekt aan de onderneming). Bij een belastingaangifte voor ondernemers voer je een winst- en verliesrekening op en een balans. De nog af te dragen BTW komt gewoon op de balans te staan. Maar in dit geval is er geen sprake van nog af te dragen BTW door de kleineondernemersregeling. Je moet de ontvangen BTW dus ergens opvoeren in de winst- en verliesrekening. Ik heb nooit aan de regeling voldaan, maar ik vermoed dat het aangifteprogramma daar wel een eigen vakje voor heeft.Rukapul schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 20:29:
Box 3? Is de nog niet afgedragen BTW niet gewoon een vordering van de belastingdienst? Dan zou je het als schuld kunnen opvoeren in box 3.
Regeren is vooruitschuiven
Waar jij het over hebt is de kleineondernemersregeling neem ik aan? Dat is alleen het geval indien je minder dan €1345 btw hebt betaald (ik hoop dat ze wel meer dan dat betaald heeft?)koelkast schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 20:34:
[...]
Oh ja, aanvullend: ze hoeft de BTW niet af te dragen vanwege het feit dat ze afgelopen jaar nog weinig heeft verdiend. Dan is het toch geen vordering? Of is het een fictieve vordering?
Opschepper
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
29 maart hier binnen gekregenpage404 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 17:35:
[...]
Opschepper
Serieus, zijn er al mensen die de teruggaaf al hebben? Lekker snel, hopelijk bij mij ook binnenkort.
Dan was je heel vroeg met aangifte doen neem ik aan?
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ja, eerste weekend dat het open waspage404 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 18:18:
[...]
Dan was je heel vroeg met aangifte doen neem ik aan?
Dan hoop ik dat ze bij mij ook opschieten. Heb netjes 2 maart aangifte gedaan...
PSN: DutchTrickle PVoutput
Krijg je daar een mailtje van? dat er een bericht klaar staat?Speedmaster schreef op woensdag 20 april 2016 @ 20:56:
Zo, Op 1 maart om 00:15 uur aangifte gedaan, zie zojuist in mijn "mijn.overheid.nl" de definitieve aanslag met dagtekening 29 april. Kassa, het vakantiegeld is vroeg dit jaar...
[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 21-04-2016 09:53 ]
Ja ik krijg daar een SMS van zodra er een nieuw bericht klaar staat.Waah schreef op donderdag 21 april 2016 @ 09:53:
[...]
Krijg je daar een mailtje van? dat er een bericht klaar staat?
Om nu de hele dag te F5'en elke dag te checken
Ik kan alleen maar kiezen voor een email. Hoe activeer je een SMS?LightStar schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:08:
[...]
Ja ik krijg daar een SMS van zodra er een nieuw bericht klaar staat.
Bij mij moest de partner ook ondertekenen via Digid.pacificocean schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:35:
Klopt het dat de partner niet meer hoeft te ondertekenen bij versturen van de aangifte?
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
In het geval de aftrekbare rente lager is dan het EWF onstaat een aanvullende aftrek uit hoofde van geringe eigenwoningschuld. Dit maakt dat de aftrek per saldo nihil wordt.flyingdutchboy schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 20:55:
Heeft er iemand ervaring met het opvoeren van de hypotheeklening als schuld in box 3 in plaats van box 1? Met een deels afgelost huis en rente die 2% is zakt het rente bedrag onder het EWF. Niet interessant dus. In box 3 zou de fiscus 1,2% van de 2% voor zijn rekening nemen (of hoef alleen 1,2% te betalen over mijn vermogen minus vrijstelling minus hypotheek schuld). Het schijnt dat dit mogelijk is
Ik heb op 1 maart aangifte gedaan en krijg nu pas de definitieve aanslag. €526 in mijn voordeel.
Wellicht een beetje laat, maar toch nog even het volgende.flowerp schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:20:
Ik heb een issue waar ik niet helemaal uitkom bij de aangifte, misschien dat iemand hier het weet.
Heb voor mijn woning de hypotheek van mijn ouders geleend. Deze lening heb ik half januari 2013 bij hen afgesloten. Alles officieel geregeld via Notaris en mijn ouders hebben het destijds aangemeld bij de belasting, die het ook goedgekeurd heeft. Terug betaling is gebaseerd op annuïteiten met looptijd van de gebruikelijke 30 jaar.
Voor de aangifte van 2013 en 2014 heb ik deze hypotheek schuld gewoon met het oude programma opgegeven en dat ging vrij eenvoudig. De belastingdienst zag dan ook geen problemen met de aangifte.
Dit jaar staan er echter opeens 2 nieuwe vragen bij:
* Gaat het om een hypotheek bij een bank of verzekeringsmaatschappij? (nee dus)
* Hebt u of [uw partner] deze schuld aangemeld bij de Belastingdienst?
Nu heb *ik* niet de schuld aangemeld, maar mijn ouders dus wel. Echter deze optie staat er niet bij. Als ik "nee" invul wordt de hele hypotheekrente aftrek niet meer meegenomen bij het overzicht later, dus dat lijkt me niet de bedoeling. (overigens verdwijnt dan ook het spaargeld uit het overzicht, wat me ongerelateerd lijkt en misschien een bug is)
De online aangifte linkt naar deze pagina voor meer info: http://www.belastingdiens...e_bank_of_verzekeraar.htm
Nu wordt het nog iets verwarrender, want deze zegt:
"Sloot u in 2015 een lening voor uw eigen woning af bij een andere geldverstrekker dan [...]"
Maar de lening is dus in 2013 afgesloten.
Ik neig dus om maar gewoon "ja" te zeggen en de vraag dan te interpreteren als dat de lening is aangemeld ja/nee, en niet of ik dat nu heb gedaan ja/nee.
Weet iemand hier meer over?
[ Voor 6% gewijzigd door uashy op 05-05-2016 13:03 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq