Je snapt dat het verhaal van 'in een lagere schaal komen' enkel en alleen van toepassing is op de euro's die boven de voorgaande schaal vallen hé?douwe.nl schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:59:
[...]
Ik heb de belastingdienst nog gebeld en daar hebben ze niks over gezegd.
Je zou dan 't gemiddelde inkomen over 3 jaar gebruiken om tot een inkomen in een lagere schaal te komen?
Ik heb al verstuurd...
Ik vraag het, omdat ik van meer dan 6 HBO/WO collega's verhalen kreeg te horen over 'nee! die eenmalige uitkering zorgt ervoor dat ik in 52% val, nu ga ik FLINK achteruit". En dat is klinkklare onzin.
Stel je hebt 55k inkomen dat volledig in ~42% valt, en 55.001 valt in 52%. Als je dan 100 euro meer krijgt, betaal je enkel en alleen over die 100 euro meer 52%. Je krijgt dus nog steeds 48 euro meer dan vorig jaar.
Die collega's van mij hadden de illusie dat dan -al- het inkomen voor 52% belast wordt. Rondvraag leert mij dat heel heel heel veel mensen dit heel verkeerd begrijpen.
Als de werkgever die de oprotpremie betaalde niet juist de belasting heeft ingehouden kan het zijn dat je moet bijbetalen. Je bent financieel echter nog steeds beter af dan zonder die premie.