Belastingaangifte 2015 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:29
Ik krijg het idee dat het niet zozeer de belastingdienst is maar DigiD in het algemeen. Toen de belastingaangifte wat traag werd kon ik ook niet inloggen bij DUO. Neemt uiteraard niet weg dat het gewoon zou moeten werken als ze verwachten dat iedereen het online doet.

Wat ik een veel grotere 8)7 vind is dat ik samen met mijn vrouw aangifte moet doen maar dat ze mezelf wel eerst moet machtigen door de belastingdienst haar een brief te laten sturen waar we dan 5 dagen op moeten wachten. Kunnen ze dat nu echt niet efficienter regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Barrycade

Through the...

Ja dat kan toch? Ze kan toch inloggen met haar eigen DigiD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
BlueMotion schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 12:47:
Ik krijg het idee dat het niet zozeer de belastingdienst is maar DigiD in het algemeen. Toen de belastingaangifte wat traag werd kon ik ook niet inloggen bij DUO. Neemt uiteraard niet weg dat het gewoon zou moeten werken als ze verwachten dat iedereen het online doet.
Eigenlijk niet handig dat iedereen tegelijk aangifte moet doen. Maar het is ook niet te verantwoorden om een gigantisch serverpark te hebben/huren voor die paar dagen/weken dat het echt druk is, toch?
Wat ik een veel grotere 8)7 vind is dat ik samen met mijn vrouw aangifte moet doen maar dat ze mezelf wel eerst moet machtigen door de belastingdienst haar een brief te laten sturen waar we dan 5 dagen op moeten wachten. Kunnen ze dat nu echt niet efficienter regelen?
Je hebt drie opties, waarvan jij nu de meest omslachtige hebt gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
Tsja, die andere opties behelzen dat ik haar zover krijg dat ze tijd en zin heeft om in te loggen om die machtiging te geven en dat is in mijn geval ook best omslachting ;) Ik heb haar inmiddels wel zover dat ze de credentials in ieder geval onthoudt, zodat we niet sowieso 5 dagen moeten wachten op een nieuw wachtwoord.

Edit: en dat levert alleen maar meer load op voor de servers.

Ik vraag me alleen af waarom dat niet automatisch gaat. Je zou kunnen stellen dat ik niet ongemerkt haar belastingaangifte zou moeten kunnen doen. Maar als ik die brief (door haar ongezien) van de mat pluk weet ze het nog niet.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueMotion op 05-03-2016 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken idiot
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 09:40
zeeg schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 13:20:
[...]

Eigenlijk niet handig dat iedereen tegelijk aangifte moet doen. Maar het is ook niet te verantwoorden om een gigantisch serverpark te hebben/huren voor die paar dagen/weken dat het echt druk is, toch?
Dat is het hele idee achter schaalbare infrastructuur (cf. private/public cloud). Het is juist niet meer te verantwoorden om uberhaupt nog zo'n archaisch serverpark te hebben. Sowieso is de gehele IT en de IT organisatie rot bij de Belastingdienst. Daar irriteer ik me nog veel meer aan dan dit jaarlijkse faalcircus vanaf 1 maart. Er gaat wel veel in veranderen komende 1 a 2 jaar; ze komen hier niet lang meer mee weg. Maar erg jammer dat er dan dit jaar al geen offline tool voor Belastingaangifte meer is :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Spoedonderhoud 8)7
Vanwege spoedonderhoud op zaterdag 5 maart van 09.00 tot 18.00 uur is MijnOverheid mogelijk korte tijd niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 11:16
douwe.nl schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 12:10:
[...]

Thx voor de tip!

Nog een vraag.

Ik had 2014 en 2015 een fiscaal partner, 2013 niet.

Pak ik het verzamelinkomen of enkel mijn eigen?

-Edit- niet goed genoeg gelezen, middeling is persoonsgebonden
Even mezelf quoten.

Volgens de berekening 796,- te veel belasting betaald.

De drempel voor teruggave is €545,- Het smerige is dus dat de overheid wel ff die €545,- houdt en het verschil kan je terugvragen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 14:33
Bij mij staat er na inloggen op de belastingdienst nog nix ingevult? Zijn er meer mensen die dit hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:18
darklord007 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 20:42:
Bij mij staat er na inloggen op de belastingdienst nog nix ingevult? Zijn er meer mensen die dit hebben?
Doe je daadwerkelijk aangifte 2015 of zit je in de voorlopige aanslag? Daar verkeek ik mij de eerste keer wel op in ieder geval

[ Voor 66% gewijzigd door DutX op 05-03-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poffin
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-06 15:20
Even een vraagje tussendoor: Ik heb sinds 2011 verschillende bijbaantjes gewerkt maar had tot voor kort nooit belastingaangifte gedaan. Ik ben een student en daarom zou een teruggave van de belastingdienst van mijn betaalde belasting over de voorgaande jaren erg fijn zijn.

Hierom heb ik dus ook in februari aangifte gedaan voor alle jaren vanaf 2011(dus ook 2012,2013,2014) via het aangifte programma die je kunt downloaden. En inderdaad ik kreeg per jaar een paar honderd euro terug volgens de berekeningen van het programma (ook al had ik steeds loonheffingskorting toegepast bij baantjes die ik had, had er maar steeds 1 tegelijk).

Dus als je dat allemaal optelt komt dat uit op een aardig bedrag wat mooi meegenomen is, overigens heb ik nog geen aangifte gedaan over 2015, dat ga ik zo dadelijk doen dus dat komt er ook nog bij.

Nu vraag ik me af, hoef ik dan verder niks meer te doen om het geld terug te krijgen van de voorgaande jaren, anders dan wat ik al heb gedaan en hierboven beschreven?
En hoe lang duurt het dan precies voordat ik een teruggave krijg die ik de afgelopen 4 jaar ben misgelopen?

Alvast bedank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 09:08
"Alsnog belastingaangifte doen

U kunt tot 5 jaar terug nog belastingaangifte doen. In 2015 kunt u dus nog belastingaangifte doen voor de jaren: 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014.

De belastingaangifte dient dan wel tot een minimale belastingteruggaaf te leiden. Voor 2014 is dit een een bedrag van € 14,00.
Uw belastingaangifte voor het belastingjaar 2010 dient uiterlijk 31 december 2015 bij de Belastingdienst binnen te zijn."

Ofwel, je kunt dit jaar nog aangifte doen voor 2011 en later en die aangifte van 2011 moet uiterlijk 31-12-2016 binnen zijn.
Gewoon programma invullen en aangifte verzenden. Of werkt dat niet?

Hoe lang het duurt: geen idee. Zal wel rond de normale 'uitbetalingsronde' zijn in juni/juli.

[ Voor 7% gewijzigd door wellproc op 05-03-2016 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Drunken idiot schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 14:00:
[...]

Dat is het hele idee achter schaalbare infrastructuur (cf. private/public cloud). Het is juist niet meer te verantwoorden om uberhaupt nog zo'n archaisch serverpark te hebben. Sowieso is de gehele IT en de IT organisatie rot bij de Belastingdienst. Daar irriteer ik me nog veel meer aan dan dit jaarlijkse faalcircus vanaf 1 maart. Er gaat wel veel in veranderen komende 1 a 2 jaar; ze komen hier niet lang meer mee weg. Maar erg jammer dat er dan dit jaar al geen offline tool voor Belastingaangifte meer is :'(
Private cloud is ook niks anders dan (extra) servers neerzetten. En ik heb een hele sterke voorkeur voor dat hij het niet 100% van de tijd doet als het heel druk is, en je nog steeds meer dan genoeg mogelijkheden hebt om het in te vullen*, dan dat ze (overhaast) gaan besluiten om mijn belastingaangifte in een publieke cloud te zetten.

* Gratis tip mensen, ga niet het op de laatste dag doen, verdrietig worden dat het verrassend genoeg niet werkt, vervolgens geeft de belastingdienst een paar dagen extra, en dan was je net op vakantie. In dat scenario mag je niet de belastingdienst de schuld geven, je hebt alle tijd om het in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
Sissors schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 22:42:
[...]
* Gratis tip mensen, ga niet het op de laatste dag doen, verdrietig worden dat het verrassend genoeg niet werkt, vervolgens geeft de belastingdienst een paar dagen extra, en dan was je net op vakantie. In dat scenario mag je niet de belastingdienst de schuld geven, je hebt alle tijd om het in te vullen.
Behalve dan dat ik dus nu al 5 dagen heb gehad waarbij ik het niet voor elkaar krijg om fatsoenlijk in te loggen of er na het inloggen alsnog wordt uitgegooid. Ze weten heel goed hoeveel mensen er aangifte willen doen en behoren daar ook op ingericht te zijn. Zolang dat dus niet goed gaat is het toch echt de belastingdienst die fout zit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zal uiteraard niet zeggen dat je wel kan inloggen, want blijkbaar geeft dat problemen bij jou. Echter los van op 1 maart heb ik steeds prima kunnen inloggen, dus het lijkt mij geen capaciteitsprobleem te zijn iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
Hier ook prima inloggen. Gisteren wat problemen die wel meet met capaciteit te maken lijken te hebben maar vanochtend prima de aangifte de deur uit kunnen doen.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:42
Net ingelogd, gegevens gecheckt, werkelijk niets hoeven aanpassen en verzonden :) Top op deze manier!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Cobb schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:50:
T'is gelukt.
Mijn vriendin is momenteel werkloos (vanaf 18 januari) we hebben haar voorlopige teruggaaf van de inkomensafhankelijke combinatie korting (premie volksverzekeringen) voor de zekerheid stopgezet. Maar heeft ze daar nog recht op als ze bijv. het hele jaar UWV uitkering krijgt en niet aan een nieuwe baan komt? De belastingtelefoon had het antwoord namelijk niet, ze twijfelde omdat het ook wordt gezien als een inkomen.
Uw vriendin heeft voor 2016 recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting als er inkomen uit werk is. Dit inkomen moet minimaal een kleine € 5000 zijn. Of er naast het inkomen uit werk nog een uitkering is, is niet van belang voor deze korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
fisbel schreef op zondag 06 maart 2016 @ 12:15:
[...]

Uw vriendin heeft voor 2016 recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting als er inkomen uit werk is. Dit inkomen moet minimaal een kleine € 5000 zijn. Of er naast het inkomen uit werk nog een uitkering is, is niet van belang voor deze korting.
Hierop inhakend, inderdaad als ze gewerkt heeft en niet alleen ww heeft gehad. Kan dus deels ww in jaar hebben en deels gewerkt, dan kan je in aanmerking komen voor het deel dat ze heeft gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teppie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 21:10
Vorig jaar een huis gekocht en daardoor heb ik eenmalige aftrekposten (afsluitprovisie, notariskosten e.d.). Alleen kan ik nergens vinden waar ik dit mag invullen?

Kan iemand mij hier mee helpen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:46

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Volgens mij zit er een fout in het programma.

Ik heb over dividend uit Frankrijk 30% belasting betaald. Volgens het programma kan het percentage maar maximaal 15% zijn.

Dit is echter enkel zo wanneer je er zelf in Frankrijk achteraan gaat. Iets wat ik tot heden niet gedaan heb.

Maandag eens even bellen denk ik.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Teppie schreef op zondag 06 maart 2016 @ 14:59:
Vorig jaar een huis gekocht en daardoor heb ik eenmalige aftrekposten (afsluitprovisie, notariskosten e.d.). Alleen kan ik nergens vinden waar ik dit mag invullen?

Kan iemand mij hier mee helpen?
Alvast bedankt!
Tijdens het doen van de aangifte wordt er volgens mij gevraagd of er naast de rente nog andere kosten gemaakt zijn.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Zenix schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:48:
Ik ben op dit moment student en ik wil in box3 stufi schuld aftrekken, maar ik twijfel over wat ik nou kan aftrekken. Ik lees namelijk tegenstrijdige berichten op het internet.

Ik krijg:
- Prestatiebeurs
- Aanvullende beurs
Deze twee worden een gift als ik binnen 10 jaar diploma haal, maar op dit moment staat het als schuld bij de DUO aangegeven, ook op de brieven staat het onder schuldoverzicht.

Daarnaast leningen:
- Collegegeldkrediet
- Rentedragende lening
Deze blijven sowieso een schuld na mijn studie.

Volgens de DUO mag ik alleen de leningen aftrekken, maar als ik op diverse fora lees en nieuwsberichten mag je ook de presentatiebeurs en aanvullende beurs aftrekken. Het is immers op dit moment nog een schuld en kan een definitieve schuld of gift worden na 10 jaar. Verder irritant dat DUO geen jaaropgave wilt geven voor studenten die nog aan het studeren zijn... Weigeren ze gewoon.
Omdat hier wat twijfel over bestond bij mij en in het topic heb ik de belastingdienst gevraagd. Die hebben aangegeven dat de DUO gelijk heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 06-03-2016 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teppie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 21:10
m-vw schreef op zondag 06 maart 2016 @ 16:36:
[...]

Tijdens het doen van de aangifte wordt er volgens mij gevraagd of er naast de rente nog andere kosten gemaakt zijn.
Nu samen invullen kwam de vraag idd ook.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:39
Aangifte nu ook verstuurd, geen problemen gehad met niet kunnen inloggen.

Nu voor het eerst de aftrekposten zo kunnen verdelen dat m'n vrouw 45 euro moet betalen en ik 188 euro terug krijg. Die 45 euro is onder (op) de drempel dus wordt kwijtgescholden. >:)

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 14:33
Def1ant schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 21:14:
[...]

Doe je daadwerkelijk aangifte 2015 of zit je in de voorlopige aanslag? Daar verkeek ik mij de eerste keer wel op in ieder geval
Nee is echt inkomstenbelasting 2015. Maar eens met de belastingtelefoon bellen van de week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evleerdam schreef op zondag 06 maart 2016 @ 18:37:
Aangifte nu ook verstuurd, geen problemen gehad met niet kunnen inloggen.

Nu voor het eerst de aftrekposten zo kunnen verdelen dat m'n vrouw 45 euro moet betalen en ik 188 euro terug krijg. Die 45 euro is onder (op) de drempel dus wordt kwijtgescholden. >:)
En jij krijgt die extra erbij! Althans zo was het bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:50

Ankh

|true

Hier ook alles verstuurd, uit eindelijk een klap terug. Was al automatisch ingevuld. Weten jullie trouwens of we nu ook een aangepaste toeslagen (teruggave) ontvangen? Of moeten wij dit nog zelf doen?

Doordat mijn vrouw een nieuwe baan heeft, krijgen we meer kinderopvangtoeslag. Hadden we niet helemaal berekend, dus we krijgen nog geld.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Als je op minder recht hebt wordt dat verwerkt na je definitieve aanslag.
Als je op meer recht hebt moet je zelf actief aangeven op toeslagen.nl.
Zou ik ook doen als er een grote salariswijziging heeft plaats gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:40

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ankh schreef op zondag 06 maart 2016 @ 19:17:
Hier ook alles verstuurd, uit eindelijk een klap terug. Was al automatisch ingevuld. Weten jullie trouwens of we nu ook een aangepaste toeslagen (teruggave) ontvangen? Of moeten wij dit nog zelf doen?

Doordat mijn vrouw een nieuwe baan heeft, krijgen we meer kinderopvangtoeslag. Hadden we niet helemaal berekend, dus we krijgen nog geld.
Toeslagen staan altijd apart van je aangifte. Enige verandering daarin moet je zelf toepassen op toeslagen.nl :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Ankh schreef op zondag 06 maart 2016 @ 19:17:

Ik denk dat je voorlopige teruggave bedoelt en niet toeslagen?

Sowieso worden beide niet aangepast.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Net ook de check gedaan (zonder problemen kunnen inloggen overdag en gisteravond) en krijgen weer een mooie 3000 euro terug!
Daarnaast waarschijnlijk ook nog een kleine 500 euro kinderopvang toeslag te weinig gekregen (heb zelf "bewust" een hoger salaris ingevoerd, om een naheffing te voorkomen)

Kan straks mooi weer in de aflossing van de hypotheek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Barrycade schreef op zondag 06 maart 2016 @ 19:46:
Als je op minder recht hebt wordt dat verwerkt na je definitieve aanslag.
Als je op meer recht hebt moet je zelf actief aangeven op toeslagen.nl.
Zou ik ook doen als er een grote salariswijziging heeft plaats gevonden.
Uit ervaring kan ik het volgende zeggen wat betreft toeslagen:
- nadat de belastingaangiste definitief is volgt een eindberekening van de toeslagen
- bij deze eindberekening worden de de exacte gegevens uit de definitieve belastingaangifte gebruikt
- als je recht hebt gehad op meer toeslag dan krijg je dit op je rekening gestort, als je teveel toeslag hebt gehad dan krijg je een acceptgiro thuis (dus niet zoals hierboven wordt beweerd dat je dit zelf aan moet geven op toeslagen.nl)
- toeslagen waarvoor je nog niet aan was gemeld maar wel achteraf gezien recht op had kan je alsnog aanvragen voor het voorgaande jaar
- bij het berekening van de definitieve toeslag kan je aangeven dat ze rekening moeten houden met spaarrekeningen met een BEM clausule (bijvoorbeeld voor kinderen). Dit kan verschil maken in het wel of niet in aanmerking komen van toeslagen.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
m-vw schreef op zondag 06 maart 2016 @ 15:36:
Volgens mij zit er een fout in het programma.

Ik heb over dividend uit Frankrijk 30% belasting betaald. Volgens het programma kan het percentage maar maximaal 15% zijn.

Dit is echter enkel zo wanneer je er zelf in Frankrijk achteraan gaat. Iets wat ik tot heden niet gedaan heb.

Maandag eens even bellen denk ik.
Dit is geen fout in de online aangifte. Volgens het belastingverdrag tussen Nederland en Frankrijk (http://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBV0004110) mag Frankrijk ten hoogste 15% belasting heffen op dividend aan NL-belastingplichtigen (art. 10, tweede lid, onder b). Als de uitkerende instantie echter toch het Franse nationale tarief (30%) inhoudt, dan kan dit teveel van 15% worden teruggevraagd van de Franse belastingdienst (formulaire 5001 i.c.m. 5000 via http://www.impots.gouv.fr, formulier ook in het Nederlands beschikbaar). Dit verandert echter niets aan de hoogte van de verrekening van buitenlandse bronbelasting/aftrek ter voorkoming van dubbele belasting in de Nederlandse aangifte inkomstenbelasting, deze blijft maximaal het verdragstarief (art. 24), in dit geval dus 15%.

Je kunt kijken of je met behulp van formulaire 5000 de uitkerende instantie kan bewegen om in de toekomst alleen het verdragstarief in te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Cadezo schreef op zondag 06 maart 2016 @ 23:44:
[...]

Dit is geen fout in de online aangifte. Volgens het belastingverdrag tussen Nederland en Frankrijk (http://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBV0004110) mag Frankrijk ten hoogste 15% belasting heffen op dividend aan NL-belastingplichtigen (art. 10, tweede lid, onder b). Als de uitkerende instantie echter toch het Franse nationale tarief (30%) inhoudt, dan kan dit teveel van 15% worden teruggevraagd van de Franse belastingdienst (formulaire 5001 i.c.m. 5000 via http://www.impots.gouv.fr, formulier ook in het Nederlands beschikbaar). Dit verandert echter niets aan de hoogte van de verrekening van buitenlandse bronbelasting/aftrek ter voorkoming van dubbele belasting in de Nederlandse aangifte inkomstenbelasting, deze blijft maximaal het verdragstarief (art. 24), in dit geval dus 15%.

Je kunt kijken of je met behulp van formulaire 5000 de uitkerende instantie kan bewegen om in de toekomst alleen het verdragstarief in te houden.
Heb pas een telefoontje gehad van Binck om dat te gaan regelen.

Ik kan mij overigens niet herinneren dat ik in het verleden bij het offline programma ooit een melding gehad heb over het maximum.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Klopt inderdaad. Bijvoorbeeld voor Amerikaans ETF's heb ik zo'n W8-BEN formulier moeten invullen, zodat ik geen 30% betaal, maar 15% die ik weer kan aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:57

Timple

rhos schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:00:
Bij mij ziet het er naar uit dat wij 2700 terug gaan krijgen.Beetje zitten schuiven met de verdeling leverde op dat ik op 45 betalen het meeste terug kon krijgen..
Deden we dat niet dan kregen we 1300 terug. Opletten dus.
Ik werk op uitzendbasis en heb het idee dat je dan sowieso meer terug krijgt. Wel eigen huis en 2 kids onder de 18. Daarnaast vrouw studeert nog en betaald alles zelf.
Deze zin snap ik niet, wat heb je nou gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
Waardeloos. Probeer net voor de 3e keer aangifte te doen. Is een connection timed out. En nu, Er is iets misgegaan bij het openen van uw aangifte. Probeer het later nog eens.

Ja, ik ga elke avond controleren of ik alsjeblieft aangifte mag doen. ARGHHH waarom hebben ze de OFFLINE aangifte mogelijkheidd via de pc verwijderd(maar wel online versturen als je klaar was)

Ik heb Chrome en Firefox op windows 10 geprobeerd. Ligt niet aan de browsers neem ik aan?

edit: Ik log eerst zelf in, en dan daarna zoals gevraagd met de digid van mijn 'fiscaal partner'

[ Voor 14% gewijzigd door meermarco op 07-03-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:22
Heb vanmiddag ook de aangifte gedaan, alles stond er al in, ook de beindigings vergoeding vanwege in de wia gekomen zijnde, inloggen lukte ineens en al met al in minuut of 10 klaar. Werkte prima, en praktisch alleen effe nakijken of alles er goed in stond. Ja dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:33
Iemand een idee waar in het aangifteprogramma ik de financieringskosten van onze nog in aanbouw zijnde nieuwbouwwoning op kan geven?
De bijbehorende hypotheek bestaat uit 3 leningsdelen, maar bij geen van allen kan ik de kosten van bijv. de notaris & advieskosten voor afsluiten vd hypotheek opvoeren.

Verwachting is dat de woning later dit jaar wordt opgelegd, en dan pas als hoofdverblijf gaat dienen. Lijkt erop alsof ik ofwel een voorlopige aanslag 2016 moet invullen, of moet wachten tot de aangifte van volgend jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
Timple schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:46:
[...]

Deze zin snap ik niet, wat heb je nou gedaan?
Ik bedoel. Doordat wij toeslag partners zijn van elkaar moeten we het te betalen of terug te krijgen geld verdelen over elkaar. Dit doe je aan het einde. Ik kwam tot de conclusie dat als ik 45 moest betalen we het maximale terug kregen.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:45
fisbel schreef op zondag 06 maart 2016 @ 12:15:
[...]

Bedankt, voor je bericht.
Er moets dus minimaal 5000 euro aan inkomsten zijn buiten de UWV uitkering van haar als ik het goed begrijp. Is er een mogelijk om de hoogte ervan ergens uit te rekenen?
Op de belastingwebsite is het erg onduidelijk..
deze bijvoorbeeld:

http://www.belastingdiens..._dezelfde_fiscale_partner

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Cobb schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 13:07:
[...]

Bedankt, voor je bericht.
Er moets dus minimaal 5000 euro aan inkomsten zijn buiten de UWV uitkering van haar als ik het goed begrijp. Is er een mogelijk om de hoogte ervan ergens uit te rekenen?
Op de belastingwebsite is het erg onduidelijk..
deze bijvoorbeeld:

http://www.belastingdiens..._dezelfde_fiscale_partner
Hier staat het vrij duidelijk beschreven:

http://www.belastingdiens...ke_combinatiekorting_2016

Bij ons jaarlijks toch goed voor ruim 2K :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

paul-s83 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:43:
Iemand een idee waar in het aangifteprogramma ik de financieringskosten van onze nog in aanbouw zijnde nieuwbouwwoning op kan geven?
De bijbehorende hypotheek bestaat uit 3 leningsdelen, maar bij geen van allen kan ik de kosten van bijv. de notaris & advieskosten voor afsluiten vd hypotheek opvoeren.

Verwachting is dat de woning later dit jaar wordt opgelegd, en dan pas als hoofdverblijf gaat dienen. Lijkt erop alsof ik ofwel een voorlopige aanslag 2016 moet invullen, of moet wachten tot de aangifte van volgend jaar?
Heb je dat huis in 2015 gekocht? Zo ja dan moet je dat ergens opgeven in het programma, komt vanzelf naar voren als je dat juist opgeeft. Als je dat pas in 2016 hebt gedaan dan heeft de aangifte over 2015 daar niets mee te maken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karrespoor
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 08:43
Ik kom dit jaar met mijn ziektekosten net onder de drempel, waardoor ze niet aftrekbaar zijn. Zonde. Ik hoop dus nog iets te vinden wat ik tot ziektekosten kan rekenen.

Na een operatie aan mijn schouder afgelopen jaar een aantal weken bij de fysio gelopen, dat zijn de kosten die net niet hoog genoeg zijn. Ik heb toen echter op aanraden van mijn fysiotherapeut (was benodigd voor mijn revalidatie) een halterset aangeschaft. Kan ik de kosten voor die halters opgeven als ziektekosten? Dan ben ik net over de drempel heen namelijk :)

Edit:
Ik heb gezocht op belastingdienst.nl en wat gegoogled, maar kan het nergens vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Karrespoor op 08-03-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

Reinier

\o/

Karrespoor schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:02:
Dan ben ik net over de drempel heen namelijk :)
En wat is daar het praktisch nut van? Je kunt dan het bedrag bóven de drempel als aftrekpost opgeven. Dus dat levert je niet echt veel op lijkt me, als je er net overheen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karrespoor
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 08:43
Reinier schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:19:
[...]

En wat is daar het praktisch nut van? Je kunt dan het bedrag bóven de drempel als aftrekpost opgeven. Dus dat levert je niet echt veel op lijkt me, als je er net overheen komt.
Dus toch. Dat dacht ik dus al, maar kon daar ook niks over vinden. Zal wel aan mijn zoeken liggen |:(

Dan nog gaat het om een paar tientjes. Dus zou het antwoord alsnog wel willen weten.

[ Voor 9% gewijzigd door Karrespoor op 08-03-2016 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 23:45

Reinier

\o/

Ik vind een halterset niet passen in de categorie hulpmiddelen, laat staan dat de kosten aftrekbaar zouden zijn: http://www.belastingdiens...osten/overzicht_2014_2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Dat kan zeker niet! http://www.belastingdiens..._zorgkosten/hulpmiddelen/ Anders kon ik al mijn fitness spullen als chronisch zieke wel aftrekken. :P

[ Voor 28% gewijzigd door Zenix op 08-03-2016 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:33
Barrycade schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 14:03:
[...]

Heb je dat huis in 2015 gekocht? Zo ja dan moet je dat ergens opgeven in het programma, komt vanzelf naar voren als je dat juist opgeeft. Als je dat pas in 2016 hebt gedaan dan heeft de aangifte over 2015 daar niets mee te maken natuurlijk.
Bedankt, het is inmiddels gelukt. Moest naast mijn verkochte woning (onroerende zaak 1) ook nog de in aanbouw zijnde nieuwbouw woning (KOA getekend eerder dit jaar) aangeven bij onroerende zaak # 2. Op die manier kan je bij de specificatie van de hypotheek tbv deze aankoop de gemaakte kosten opgeven zoals notaris, hypotheekkosten en betaalde grondrente tussen periode tekenen koo-aanneemovereenkomst en passeren bij notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
Karrespoor schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:40:
[...]

Dus toch. Dat dacht ik dus al, maar kon daar ook niks over vinden. Zal wel aan mijn zoeken liggen |:(

Dan nog gaat het om een paar tientjes. Dus zou het antwoord alsnog wel willen weten.
Een hulpmiddel is aftrekbaar als die uitsluitend wordt gebruikt door een 'zieke' Een halter wordt ook gebruikt door gezonde personen. En heeft een bepaalde waarde bij doorverkoop. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een kunstgebit: alleen van waarde voor die ene persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
Zenix schreef op zondag 06 maart 2016 @ 16:44:
[...]

Omdat hier wat twijfel over bestond bij mij en in het topic heb ik de belastingdienst gevraagd. Die hebben aangegeven dat de DUO gelijk heeft.
Tjonge, tjonge. U bent wel ingelicht door 'deskundigen' zeg. Wat een klootviolen. Het bewijst maar weer eens: een medewerker bij de DUO is geen belastingdeskundige. En de eerstelijns medewerker bij de Belastingtelefoon heeft een opleiding van amper een maand gehad en moet dan 'alle' vragen kunnen beantwoorden. Deze laatste persoon was dus niet op de hoogte van de informatie van de Belastingdienst zelf. Wat zegt de Belastingdienst ervan:

Wat geeft u aan in BOX 3:
* schulden volgens de Wet studiefinanciering (studieschulden) waarvoor u geen recht op aftrek had voor scholingsuitgaven
* schulden volgens de Wet studiefinanciering (studieschulden) die zijn ontstaan vanaf 1 september 2015

Wat betreft het begrip schulden: U geeft zelf al aan dat het DUO de prestatiebeurs als schuld ziet. Bovendien is er een rechterlijke uitspraak dat de prestatiebeurs als schuld kan worden gezien, aangezien het risicogehalte dat er terugbetaald moeten worden vanwege het niet afmaken van de studie binnen de diplomatermijn wezenlijk is.

Zie: http://www.belastingdiens..._en_schulden/uw_schulden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
In mijn zoektocht naar aftrekposten kwam ik deze tegen. Wellicht nuttig voor mensen hier :

http://www.belastingdiens...e_betalen_in_2015_en_2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

fisbel schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 01:34:
[...]
Wat betreft het begrip schulden: U geeft zelf al aan dat het DUO de prestatiebeurs als schuld ziet. Bovendien is er een rechterlijke uitspraak dat de prestatiebeurs als schuld kan worden gezien, aangezien het risicogehalte dat er terugbetaald moeten worden vanwege het niet afmaken van de studie binnen de diplomatermijn wezenlijk is.

Zie: http://www.belastingdiens..._en_schulden/uw_schulden/
Bedankt voor je reactie. Heb je misschien ook een link naar de uitspraak van die rechter? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:29
Ik blijf de web interface toch maar onhandig vinden. Ook de gegenereerde PDF is een gare onoverzichtelijke bende alsof een kleuter met de styles in Word heeft mogen spelen. Met het aangifteprogramma kreeg je een kraakhelder overzicht als je naar .txt printte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
Dat laatste ben ik het niet mee eens. Dat PDF-je is juist veel leesbaarder dan zo'n gaar txt-bestand.

Al met al vind ik dat de belastingaangifte echt makkelijk gemaakt wordt, alles keurig vooraf ingevuld etc. Good job van BD! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

zeeg schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:15:
Dat laatste ben ik het niet mee eens. Dat PDF-je is juist veel leesbaarder dan zo'n gaar txt-bestand.

Al met al vind ik dat de belastingaangifte echt makkelijk gemaakt wordt, alles keurig vooraf ingevuld etc. Good job van BD! :)
Alles ingevuld? Hmmm bij jou misschien. Maar de belastingdienst heeft bv bij mijn vrouw volkomen over het hoofd gezien dat ze in loondienst is, net als de afgelopen 41 jaar. Haar complete inkomen was niet ingevuld. En ze werkt niet bij de slager om de hoek, maar ze werkt bij een overheidsinstelling.

Ik kan me voorstellen dat ze een vage bankrekening van een obscure bank niet weten te vinden. Of dat de wat riant uitgevallen vrijwilligersvergoeding niet in het systeem staan. Maar totaal missen dat iemand full-time ambtenaar is?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:36
Hebben er meer mensen problemen met de aangifte2015 app (IOS) ? De app werkt bij mij niet..
Invullen via de website http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/home de enige optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
BP14 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 12:39:
Hebben er meer mensen problemen met de aangifte2015 app (IOS) ? De app werkt bij mij niet..
Invullen via de website http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/home de enige optie?
Wat werkt er dan niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
De App ( Aaangifte 2015 1.0.1.ipa) start helemaal niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:48

Speedmaster

Make my day...

BP14 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 13:03:
De App ( Aaangifte 2015 1.0.1.ipa) start helemaal niet..
En waarop probeer je deze te starten..? Iphone, Ipad, Mac.......?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
op mijn macbook. op de iPad werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kibber
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-06 15:31
Teppie schreef op zondag 06 maart 2016 @ 16:45:
[...]

Nu samen invullen kwam de vraag idd ook.
Bedankt
Waar ben je dit tegen gekomen? Ik ben nog steeds zoekende...

Situatie: 2015 een voorlopig koopcontract getekend en kosten gemaakt voortaxatie, keurig, etc... In 2016 ga ik de woning bewonen en word ik eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
zeeg schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:15:
Het is niet eens mogelijk om bij een vooringevuld kadastraal object aan te geven dat het aanhorig aan de woning is. Je moet dan handmatig optellen en de vooringevulde objecten verwijderen. Handig hoor.

En waarom is er de vraag of je een vooraanslag hebt ontvangen, maar staat daar niet vooringevuld wat de belastingdienst al weet? Dan moet ik dus door de oude post om dat op te zoeken 8)7

En waarom mag ik terug te vragen buitenlandse dividendbelasting niet op de euro naar boven afronden zoals alle bedragen in eigen voordeel mogen worden afgerond? (De 15% regel wordt rigide toegepast.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
BP14 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 14:08:
op mijn macbook. op de iPad werkt het wel.
http://www.belastingdiens...le_telefoon/app_aang_2015
U kunt de app gebruiken op een iPad of iPhone met iOS 7.1 of hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

TripleQ schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 19:05:
[...]

http://www.belastingdiens...le_telefoon/app_aang_2015

U kunt de app gebruiken op een iPad of iPhone met iOS 7.1 of hoger.
[...]
En dat was precies de reden van mijn vraag. Had het nog even niet opgezocht maar had de verwachting dat dit dus de oorzaak was, thanks TripleQ voor het opzoeken. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Speedmaster op 09-03-2016 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Ik kreeg vanavond een mail van de Rabobank waarin ze Bokkz aanraden als belastingaangifte-programma. Dit programma zou het nog makkelijker maken en automatisch de meest gunstige verdeling van aftrekposten e.d. berekenen.

Het kost wel 25 euro voor particulieren. Het lijkt het mij niet waard tenzij je een enorm complexe aangifte hebt.
Heeft er misschien iemand hier ervaring met dit programma? Of zijn er andere vergelijkbare programma's op de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
Zenix schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:10:
[...]

Bedankt voor je reactie. Heb je misschien ook een link naar de uitspraak van die rechter? :)
Een link naar de uitspraak van de rechter heb ik niet. Maar wel een artikel in de Telegraaf over dit onderwerp. Het artikel is van 2012. De ´oude´ wet studiefinanciering gold toen nog. Lees: http://www.telegraaf.nl/d...elastbaar_vermogen__.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
Speedmaster schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 20:50:
[...]

En dat was precies de reden van mijn vraag. Had het nog even niet opgezocht maar had de verwachting dat dit dus de oorzaak was, thanks TripleQ voor het opzoeken. 8)
Op IPad of IPhone.. Dus niet op Mac ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:22
Baldertt schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 21:57:
Ik kreeg vanavond een mail van de Rabobank waarin ze Bokkz aanraden als belastingaangifte-programma. Dit programma zou het nog makkelijker maken en automatisch de meest gunstige verdeling van aftrekposten e.d. berekenen.

Het kost wel 25 euro voor particulieren. Het lijkt het mij niet waard tenzij je een enorm complexe aangifte hebt.
Heeft er misschien iemand hier ervaring met dit programma? Of zijn er andere vergelijkbare programma's op de markt?
Vanuit de ING kreeg ik dit bericht ook.
Dacht eerst dat het phishing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

BP14 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 08:06:
[...]

Op IPad of IPhone.. Dus niet op Mac ?
Lezen blijft moeilijke, blijkbaar toch maar een brilletje aan gaan schaffen. Zowel in de link (http://www.belastingdiens...le_telefoon/app_aang_2015) alsook in de reactie hierboven staat volgens mij duidelijk genoeg vermeld voor welk device de app geschikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BP14
Ah, bedankt voor je reactie. ik ben vanmorgen naar de brillenwinkel geweest. wat een uitvinding zeg.. zn bril!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:13
Baldertt schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 21:57:

Kreeg ook toegang tot Bokkz via de ING. Maar heb de optie om gegevens te importeren nog niet gevonden. En om nou alles over te tikken vond ik ook te ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 13:43

M-ThijZ

Riding on Rails

In 2015 ben ik voor het eerst fiscaal partner met mijn vriendin (vanwege aanschaf huis).

Kan ik alle vragen van het programma gewoon standaard invullen of moet ik zelf nadenken over de beste verdeling van (heffings?) kortingen.

Zit er nog verschil tussen beide apart aangifte doen of door een persoon voor beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Op het laatst moet je de boel verdelen (dus loon/ spaargeld / aftrekposten etc. Dan kan je schuiven tussen jou en je vriendin. Komt er op neer dat het (in ons geval) bijna 1500 kan schelen hoe je dat verdeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zenix schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 17:51:
Dat kan zeker niet! http://www.belastingdiens..._zorgkosten/hulpmiddelen/ Anders kon ik al mijn fitness spullen als chronisch zieke wel aftrekken. :P
Onder bepaalde omstandigheden kan onder het mom van zorgkosten toch iets meer van de belasting afgetrokken worden dan ik aanvankelijk dacht. Wanneer je aannemelijk kan maken dat de kosten voortvloeien uit zorg, en dit het liefst op schrift staat (iets van verwijzing van therapeut of arts), dan is het wel degelijk toegestaan. Zo is het toegestaan de abonnementskosten van fitness van de belasting af te trekken wanneer dit bijvoorbeeld enkel voor revalidatie wordt gebruikt (dus begeleiding fysio, doorverwijzing).

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
Hoo, ik werd net getipt over een mail van DUO dat je per 1 juli 2015 geen studiekosten meer mag aftrekken als je recht hebt op enige vorm van studiefinanciering. Nu krijg ik al even geen stufi meer, en ik val onder de oude regeling, maar ik mag nog wel lenen dacht ik. Ik leen nu niets. Betekent dat dat ik geen aftrek heb? Ik vind die definitie van studiefinanciering wel erg ruim zo.

Het allervreemdste vind ik nog dat ik dit vandaag pas, via via, te weten ben gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:19
Ik weet niet of ik dit nu eigenlijk in dit topic kwijt kan omdat het over de voorlopige teruggaaf 2016 gaat, maar er is weer iets behoorlijk misgegaan volgens mij.

Eind Februari heb ik de voorlopige aangifte gedaan voor mij en mijn vriendin, maar ik kreeg al snel een schriftelijke reactie dat mijn (lees: niet die van mijn vriendin) niet in behandeling kon worden genomen omdat we in het buitenland wonen.

Oké, kan kloppen. Bij nader inzien moet ik inderdaad een formulier aanvragen en dat invullen/opsturen. Voor volgende jaren zou het dan "automatisch" moeten gebeuren.

Mijn vriendin kreeg hier geen correspondentie over, tot vandaag. Zij krijgt doodleuk een brief van de BD dat haar voorlopige teruggaaf in behandeling is genomen en dat ze XXX Euro terug krijgt. Vervolgens staat er op de berekening ook nog dat ik haar fiscaal partner klopt, etc. etc.

Iemand enig idee wat hier mis kan zijn gegaan? Ik heb deze aanvraag in één keer ingeschoten omdat zij mij vanuit haar DigiD gemachtigd heeft.

Het lijkt er op alsof de BD niet op de hoogte is van het feit wij samen een huis hebben in Duitsland, ofzo ? Wel gek, want de brief is echt aan haar gericht met het goede Duitse adres :X

Dus, TL;DR

- Samen huis in Duitsland;
- Samen ingeschreven in Duitsland, uitgeschreven in NL;
- In één keer voorlopige aangifte 2016 gedaan op mijn naam;
- De_Bastaard krijgt te horen dat hij een C-Biljet moet gebruiken, Vriendin van De_Bastaard krijgt te horen hoeveel geld ze terug krijgt.

Morgen maar even bellen? :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
BlueMotion schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:54:
Hoo, ik werd net getipt over een mail van DUO dat je per 1 juli 2015 geen studiekosten meer mag aftrekken als je recht hebt op enige vorm van studiefinanciering. Nu krijg ik al even geen stufi meer, en ik val onder de oude regeling, maar ik mag nog wel lenen dacht ik. Ik leen nu niets. Betekent dat dat ik geen aftrek heb? Ik vind die definitie van studiefinanciering wel erg ruim zo.

Het allervreemdste vind ik nog dat ik dit vandaag pas, via via, te weten ben gekomen.
Het klopt inderdaad dat de aftrek van studiekosten per 1-7-2015 is veranderd (effectief dus per collegejaar 2015-2016), zodanig dat als je recht hebt op studiefinanciering (prestatiebeurs, lening, collegeldkrediet) je geen recht meer hebt op aftrek van studiekosten. Hieronder de betreffende wettekst:
Wet inkomstenbelasting 2001
Artikel 6.28. Beperkingen
1 Scholingsuitgaven komen niet voor aftrek in aanmerking indien:
a. de belastingplichtige voor de desbetreffende opleiding of studie aanspraak heeft op studiefinanciering als bedoeld in artikel 3.1, eerste of tweede lid, van de Wet studiefinanciering 2000 of indien deze op grond van enige overgangsbepaling opgenomen in die wet een overeenkomstige aanspraak op studiefinanciering heeft, of
Aanspraak hebben is hier hetzelfde als recht hebben op, het maakt dus niet uit of je dit ook daadwerkelijk had aangevraagd of ontving. Belastingdienst is hier duidelijk over:
U volgt een studie en u krijgt studiefinanciering
Let op!
Hebt u recht op studiefinanciering? Maar hebt u deze niet aangevraagd? Dan gelden voor u dezelfde regels als wanneer u wel studiefinanciering krijgt.

Studiejaar 2015/2016 en later
Vanaf 1 juli 2015 zijn de regels voor de aftrek van studiekosten gewijzigd. Hebt u recht op studiefinanciering of krijgt u deze? En studeert u in het studiejaar 2015/2016 of later? En hebt u daarvoor studiekosten gemaakt? Dan hebt u geen aftrek voor deze studiekosten als u die na 1 juli 2015 hebt betaald.
Let op!
Hebt u geen studiefinanciering aangevraagd? Maar hebt u daar wel recht op? Dan gelden voor u toch de regels bij “U volgt een studie en u krijgt studiefinanciering”.
Concreet betekent het dat je studiekosten van collegejaar 2014-2015 nog kan aftrekken in de aangifte 2015, kosten van collegejaar 2015-2016 niet meer.

Van wie had je hier bericht van verwacht, Rijksoverheid/Belastingdienst, onderwijsinstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ligt het aan mij of kan ik niet makkelijk op de belastingdienst.nl website zien wat de deadline is voor aangifte? Niet voor mezelf als emigrant, maar ik doe die van mijn moeder.

Bij "belangrijke datums" zie ik het ook niet. Uitstel aanvragen dient voor 1 mei te gebeuren en ik neem aan dat 1 mei dan ook de deadline is, maar het mag wel wat duidelijker op hun website staan...

Edit: via google is het wel te vinden. Maar wel kneuterig dat het niet snel te vinden is zonder google.

[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 11-03-2016 00:18 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:22
Vandaag bericht ontvangen dat ik over 2014 nog 725e moet betalen, ook leuk :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
gambieter schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 00:16:
Ligt het aan mij of kan ik niet makkelijk op de belastingdienst.nl website zien wat de deadline is voor aangifte? Niet voor mezelf als emigrant, maar ik doe die van mijn moeder.

Bij "belangrijke datums" zie ik het ook niet. Uitstel aanvragen dient voor 1 mei te gebeuren en ik neem aan dat 1 mei dan ook de deadline is, maar het mag wel wat duidelijker op hun website staan...

Edit: via google is het wel te vinden. Maar wel kneuterig dat het niet snel te vinden is zonder google.
Als je inlogt met DigiD staat meteen bij 'Veelgestelde vragen'.
Vraag: Wanneer moet ik aangifte hebben gedaan?
Antwoord: Hebt u van ons een aangiftebrief of aangifteformulier ontvangen? Dan staat daarop de uiterste inleverdatum (de datum waarvóór uw aangifte bij ons binnen moet zijn). In de meeste gevallen is dit 1 mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:44
1. kloteprogramma, de "oude" was beter en deed het gewoon als je dat wilde !

2. Wij hebben vorig jaar onze hypotheek na het betalen van de boete met een nieuwe lagere rentevastperiode vastgezet. Nu hebben wij 2 leningdelen met ieder een eigen nummer. Na de omzetting hebben de beide delen een nieuw nummer gekregen en staan er dus 4 leningdelen in de belastingaangifte.
Nu krijg ik de vraag of het een lening is die NA 2012 is afgesloten.
In mijn ogen niet maar volgens mij moet ik hier wel JA invullen, zou dit graag bevestigd zien.

3. Het boetebedrag wordt door de belastingdienst zelf al ingevuld maar dit is toch een flink stuk hoger als het boetebedrag wat wij zelf betaald hebben.
Ook hebben wij 1 bedrag betaald maar volgens mij moet ik dan zelf het door ons betaalde bedrag invullen en zelf even terugrekenen per leningdeel ?

Alvast bedankt natuurlijk!

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
harley schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 19:28:
2. Wij hebben vorig jaar onze hypotheek na het betalen van de boete met een nieuwe lagere rentevastperiode vastgezet. Nu hebben wij 2 leningdelen met ieder een eigen nummer. Na de omzetting hebben de beide delen een nieuw nummer gekregen en staan er dus 4 leningdelen in de belastingaangifte.
In mijn ogen niet maar volgens mij moet ik hier wel JA invullen, zou dit graag bevestigd zien.

3. Het boetebedrag wordt door de belastingdienst zelf al ingevuld maar dit is toch een flink stuk hoger als het boetebedrag wat wij zelf betaald hebben.
Ook hebben wij 1 bedrag betaald maar volgens mij moet ik dan zelf het door ons betaalde bedrag invullen en zelf even terugrekenen per leningdeel ?

Heb ongeveer dezelfde situatie.
2. De lening is niet nieuw, de leningdelen(nummers) zijn nieuw.Ik heb dus 'nee' ingevuld. Die vraag gaat over nieuwe regelgeving per 1-1-2013 afaik.
3. Je moet het werkelijke bedrag invullen uiteraard. De bank gaf wel een specificatie per leningdeel. Bij stond de boete bij de vooraf ingevulde cijfers overigens gewoon onder rente. Ik heb het zelf onder de categorie 'boeterente' gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

harley schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 19:28:
1. kloteprogramma, de "oude" was beter en deed het gewoon als je dat wilde !

2. De vraag of je de lening bent aangegaan na 2012 is van belang omdat in dat geval geldt dat de rente alleen aftrekbaar is als je ten minste annuïtair aflost. Het gaat er om wanneer de oorspronkelijke schuld is aangegaan, dus niet de datum van oversluiten. Het antwoord is volgens mij daarom 'nee'.

3. Terugrekenen naar leningsdeel is administratief leuk, maar zou geen invloed moeten hebben op je totale renteaftrek. Dit is anders als er leningdelen bij zouden zitten die je in het verleden bent aangegaan voor iets andere dan de aanschaf van een eigen woning, maar daar ga ik maar even niet van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:44
Nee lening is bij aanschaf van huis aangegaan en ook alleen voor de aanschaf zelf, geen verbouwing of andere zaken.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Barrycade schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:53:
Op het laatst moet je de boel verdelen (dus loon/ spaargeld / aftrekposten etc. Dan kan je schuiven tussen jou en je vriendin. Komt er op neer dat het (in ons geval) bijna 1500 kan schelen hoe je dat verdeelt.
Kun je mij daar iets meer over vertellen, hoe ik dat verdeel? Is er letterlijk een schuifje, of moet ik het optimale eerst uitrekenen?

We zitten beide wel in 42% belastingschijf, maar er is wel een verschil in jaarinkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
M-ThijZ schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 13:34:
[...]

Kun je mij daar iets meer over vertellen, hoe ik dat verdeel? Is er letterlijk een schuifje, of moet ik het optimale eerst uitrekenen?

We zitten beide wel in 42% belastingschijf, maar er is wel een verschil in jaarinkomen.
Gewoon proberen en kijken wat er uitkomt. Er is geen schuifje maar je kan via trial and error best snel tot een optimaal resultaat komen.

Zet in ieder geval niet blind alles op het hoogste inkomen, maar probeer gewoon het een en ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 13-09 15:20
Is het iemand al opgevallen dat de belastingdienst nog steeds heel positief is over het (spaar) inkomen van de Nederlanders... Winst over spaartegoeden 4%.. 8)7
Ze hebben zeker nog geen koppeling met de huidige rentestanden van de banken.... (Nee ik doe niet zo heel veel met beleggen etc..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55
Dat deden ze ook al niet toen het >4% was hoor

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:32
http://fd.nl/economie-pol...ar-reele-vermogensheffing

Kan nog een paar jaar duren, maar wie weet komt er ooit een vermogensrendementheffing gebaseerd op het reële rentepercentage. :)

[ Voor 22% gewijzigd door alcx op 13-03-2016 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
  • Laatst online: 17-09 09:36
Oke na 4 aangiftes verder ben ik erachter dat ik 4 x niet heb opgegeven dat ik een kapitaalverzekering heb. Namelijk het bankspaar gedeelde van mijn hypotheek. ( en dan het spaargedeelte )

In mijn aangifte die de belastingadviseur had gedaan in 2011, stond dit namelijk niet ingevuld en heb dat altijd als referentie gehouden.

Nu heb ik het deze keer dus wel goed ingevuld en in principe is er qua betalen aan de belasting niks veranderd, hij komt in box 1 dus de bedragen zijn verder niet van belang. ( ik ben ze dus in de vorige 4 jaar niks extra verschuldigd)

Maar wat nu te doen?
Moet ik nou de vorige aangiftes allemaal gaan wijzigen en wat zijn de consequenties als ik het niet doe?

Alvast bedankt voor het meedenken!

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@henkyyyyyy: je wordt afgerekend op het juist betalen van de belasting, niet op het juist invullen van de aangifte. Als het bedrag klopt (en dat verandert niet bij een gewoon doorlopende kapitaalverzekering eigen woning) dan is er niets aan de hand.

De belastingdienst is sinds enige tijd meer informatie aan het vergaren. Voorheen werd er alleen gevraagd of er een kapitaalverzekering tot uitkering was gekomen.

Vergelijk met het wel/niet uitsplitsen van box3 saldi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
  • Laatst online: 17-09 09:36
Rukapul schreef op zondag 13 maart 2016 @ 18:23:
@henkyyyyyy: je wordt afgerekend op het juist betalen van de belasting, niet op het juist invullen van de aangifte. Als het bedrag klopt (en dat verandert niet bij een gewoon doorlopende kapitaalverzekering eigen woning) dan is er niets aan de hand.

De belastingdienst is sinds enige tijd meer informatie aan het vergaren. Voorheen werd er alleen gevraagd of er een kapitaalverzekering tot uitkering was gekomen.

Vergelijk met het wel/niet uitsplitsen van box3 saldi.
Dank je voor je antwoord dan weet ik genoeg. :)

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
henkyyyyyyy schreef op zondag 13 maart 2016 @ 17:59:
Oke na 4 aangiftes verder ben ik erachter dat ik 4 x niet heb opgegeven dat ik een kapitaalverzekering heb. Namelijk het bankspaar gedeelde van mijn hypotheek. ( en dan het spaargedeelte )

In mijn aangifte die de belastingadviseur had gedaan in 2011, stond dit namelijk niet ingevuld en heb dat altijd als referentie gehouden
Grappig. Ik had exact hetzelfde. Bij vorige aangiftes werd hier niet om gevraagd. Nu wel ineens.

Had twee gedachten:
1. Vreemd dat niet vooringevuld is. Van al het andere weten ze alles exact

2. Is de overheid aan inventariseren hoeveel er jaarlijks in de onbelaste 'spaarpot' gaat voor wellicht heffingen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:38
meermarco schreef op maandag 14 maart 2016 @ 20:55:
[...]

Grappig. Ik had exact hetzelfde. Bij vorige aangiftes werd hier niet om gevraagd. Nu wel ineens.

Had twee gedachten:
1. Vreemd dat niet vooringevuld is. Van al het andere weten ze alles exact

2. Is de overheid aan inventariseren hoeveel er jaarlijks in de onbelaste 'spaarpot' gaat voor wellicht heffingen e.d.
Punt 2 is niet aan de orde want ze vragen niet welk bedrag er in de 'spaarpot' zit toch? Ik heb alleen aangegeven dat er een woning spaarpot is.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Kan iemand mij helpen met welke notariskosten ik mag aftrekken voor aankoop woning?

De site van de belastingdienst is wel duidelijk, maar de nota die ik heb van de notaris iets minder.

Wel: notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw
Niet: notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte

Is onderstaand correct?

Tarief akte van levering: Niet
Tarief akte van hypotheek: Wel
Inschrijving kadaster geheel perceel KIK: Niet?
Kadastrale inzage levering: Niet?
Inschrijving kadaster hypotheekakte: Wel?
Kadastrale inzage hypotheek: Wel?
2x Kosten i-CTR: Niet? Zal wel voor samenlevingscontract zijn geweest.
21% omzetbelasting over ...: Wel Alleen over aftrekbare kosten rekenen

Niet elk van deze posten is mij meteen duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 12:46
Iemand hier bekend met een faillissementsuitkering en de belastingaangifte? Ik zit nog met het volgende:

Loon werkgever t/m april - hierover heffingskorting gehad
Werkgever is gestopt met betalen (dus geen loon en vakantiegeld in mei) en ging failliet, UWV nam deze verplichting over en heeft mijn salaris van mei en verder betaald en tevens het vakantiegeld vanaf 1-1-2015.

Nu staat er op de UWV jaar opgave arbeidskorting per 1-1 dat er heffingskorting is toegepast. Bij het invullen van de aangifte klopten helaas de voor ingevulde gegevens niet dus heb alles netjes aangepast, ik zit alleen nu met het probleem dat ik (voor zover ik kan beoordelen) 2x per 1-1 heffingskorting heb gehad.

Voor nu heb ik de heffingskorting bij het loon van mijn werkgever maar weggelaten en het bij het UWV inkomen ingevuld, maar wat is de juiste in deze situatie? (beide heffingskortingen zijn overigens exact dezelfde bedragen terwijl het loon verschilt :?)

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo vivaldi
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-07 00:20
vandermark schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 08:22:
[...]

Punt 2 is niet aan de orde want ze vragen niet welk bedrag er in de 'spaarpot' zit toch? Ik heb alleen aangegeven dat er een woning spaarpot is.
Er wordt inderdaad niet gevraagd naar het bedrag.

Volgens mij was vorig jaar de eerste keer dat er naar gevraagd werd. Wel had ik nog even de bank gebeld voor het polisnummer. Dit was volgens de Rabobank het rekeningnummer. Dus dat maar ingevuld.

Wel moet ik zeggen dat het mij onduidelijk is waarom er in het verleden niet naar gevraagd is. Of eigenijk waarom nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
[TAG]Speedy schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 18:02:
Iemand hier bekend met een faillissementsuitkering en de belastingaangifte? Ik zit nog met het volgende:

Loon werkgever t/m april - hierover heffingskorting gehad
Werkgever is gestopt met betalen (dus geen ploon en vakantiegeld in mei) en ging failliet, UWV nam deze verplichting over en heeft mijn salaris van mei en verder betaald en tevens het vakantiegeld vanaf 1-1-2015.

Nu staat er op de UWV jaar opgave arbeidskorting per 1-1 dat er heffingskorting is toegepast. Bij het invullen van de aangifte klopten helaas de voor ingevulde gegevens niet dus heb alles netjes aangepast, ik zit alleen nu met het probleem dat ik (voor zover ik kan beoordelen) 2x per 1-1 heffingskorting heb gehad.

Voor nu heb ik de heffingskorting bij het loon van mijn werkgever maar weggelaten en het bij het UWV inkomen ingevuld, maar wat is de juiste in deze situatie? (beide heffingskortingen zijn overigens exact dezelfde bedragen terwijl het loon verschilt :?)
Je moet de ontvangen heffingskorting van de werkgever niet weglaten. (Hoewel het feitelijk redundante informatie betreft.)

De jaaropgaven zijn naar verwachting correct.
Wat je nog wel kunt doen is narekenen hoeveel brutoloon je hebt ontvangen, de belasting die je zou moeten betalen en de belasting die je al hebt betaald en nog moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 12:46
Bedankt, heb de heffingskorting van m'n werkgever weer ingevuld. Zou nu dan allemaal in orde moeten zijn :)

Flickr | Lego collectie

Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste