Belastingaangifte 2015 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 07:31
Deze kun je niet aftrekken van de belasting volgens mij. Overigens kunnen andere mensen dit ook niet van de belasting aftrekken. Alleen de rente voor de lening van dit soort zaken kun je aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:02

Zenix

BOE!

Ik ben op dit moment student en ik wil in box3 stufi schuld aftrekken, maar ik twijfel over wat ik nou kan aftrekken. Ik lees namelijk tegenstrijdige berichten op het internet.

Ik krijg:
- Prestatiebeurs
- Aanvullende beurs
Deze twee worden een gift als ik binnen 10 jaar diploma haal, maar op dit moment staat het als schuld bij de DUO aangegeven, ook op de brieven staat het onder schuldoverzicht.

Daarnaast leningen:
- Collegegeldkrediet
- Rentedragende lening
Deze blijven sowieso een schuld na mijn studie.

Volgens de DUO mag ik alleen de leningen aftrekken, maar als ik op diverse fora lees en nieuwsberichten mag je ook de presentatiebeurs en aanvullende beurs aftrekken. Het is immers op dit moment nog een schuld en kan een definitieve schuld of gift worden na 10 jaar. Verder irritant dat DUO geen jaaropgave wilt geven voor studenten die nog aan het studeren zijn... Weigeren ze gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Zenix schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:48:
Ik ben op dit moment student en ik wil in box3 stufi schuld aftrekken, maar ik twijfel over wat ik nou kan aftrekken. Ik lees namelijk tegenstrijdige berichten op het internet.

Ik krijg:
- Presentatiebeurs
- Aanvullende beurs
Deze twee worden een gift als ik binnen 10 jaar diploma haal, maar op dit moment staat het bij schuld bij de DUO aangegeven, ook op de brieven staat het onder schuldoverzicht.

Daarnaast leningen:
- Collegegeldkrediet
- Rentedragende lening
Deze blijven sowieso een schuld na mijn studie.

Volgens de DUO mag ik alleen de leningen opgeven, maar als ik op diverse fora lees en nieuwsberichten mag je ook de presentatiebeurs en aanvullende beurs aftrekken. Het is immers op dit moment nog een schuld en kan een definitieve schuld of gift worden na 10 jaar. Verder irritant dat DUO geen jaaropgave wilt geven voor studenten die nog aan het studeren zijn... Weigeren ze gewoon.
Rechtstreeks van de site van de belastingdienst: "Hebt u recht op studiefinanciering? En studeert u in het studiejaar 2015/2016 of later? Dan hebt u geen aftrek voor deze studiekosten. Het studiejaar 2015/2016 begint in september 2015."

Als je nu nog steeds student bent (en dat meen ik op te maken uit je post) dan kan je dus niets aftrekken. Is er in het deel van de online aangifte waar het gaat om studiekosten geen doorklik naar rekenhulp?
In mijn tijd had je een vast bedrag wat je af kon trekken (iets van 2,5k voor HBO dacht ik), daar moest je dan wel ontvangen prestatiebeurs van af trekken. Ik ben dus bang dat je dit jaar geen studiekosten kan aftrekken.

Je studieschuld (collegekrediet en de rentedragende lening) mag je in mindering brengen op box 3 (spaargeld), maar daar heb je niet zo veel aan want als je spaargeld zou hebben gehad wat boven de drempel van 20k uit kwam had je vast geen geld geleend....

Voor alles wat hierboven staat geldt: IANAL, aan deze reply kunnen geen rechten ontnomen worden. Ik kan er natuurlijk naast zitten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Bedankt voor je bericht, maar dit gaat specifiek over box3. Ik wil geen studiekosten aftrekken, maar schuld in box3.

[ Voor 47% gewijzigd door Zenix op 02-03-2016 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:09

Reinier

\o/

SniperGuy schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 08:20:
Aanpassen en weer versturen werkt nu wel goed 8)7

Algemene 'spuug op de belasting'-post: '4% rendement behaald voor alles boven de €21K ', waarover vermogensheffing moet worden betaald, sure met 1% 0,9% rente op een spaarrekening ... :X :r :F
Als je met "spuug op de belasting" eigenlijk "spuug op de belastingdienst" bedoelt: prima, maar zij bedenken de regels niet he :)
Er zijn vanuit de politiek iedeeën om niet meer met dat fictieve rendement van 4% te rekenen. Maar goed, in de tijd dat je 5 of 6% op je spaarrekening kreeg hoorde je niemand klagen dat de echte rendementen hoger waren dan waar de fiscus mee rekende :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edddy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-05 13:57
Vraagje over de aangifte.

Halve wegen 2015 samen met vriendin een nieuwbouw huis gekocht, hiervoor een bouwdepot afgesloten. Nu heeft vriendin ook nog samen met haar moeder een huis op haar naam staan. Dit huis is eind vorig jaar verkocht, overdracht is eind deze maand. Vriendin betaald niks aan het huis, ook geen rente. Huis is zonder verliest verkocht.Voorheen werd deze aangifte alleen door de moeder gedaan, en gaf dan ook het hele huis op.

Nu bij de nieuwe aangifte staan beiden huizen, is het dan slim om het huis van haar moeder er uit te halen en alleen het nieuwe huis op te geven(hypotheek en banksparen)? Dus alleen het bouwdepot en de nieuw gemaakte kosten (ngh etc). Kort samengevat, is het erg als je alleen het huis invult waar je voor betaald? Of loop je dan eventuele teruggaaf mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:46
FabiandJ schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:20:
[...]

Rekeningen van de badkamer, keuken, muur en vloer. Waarvan de rekeningen van de badkamer en keuken naar de bouwer zijn gegaan. Van de muur en vloer zijn naar de uitvoerenden partij hiervan geweest. Heb een nieuwbouw woning gekocht waar alles inzit, maar wilde je meer moet je hier een meerprijs voor betalen. De ene kon dit via zijn hypotheek doen, maar ik niet want ik had de hypotheek al eerder rond. En heb ik dus wat dingen zelf moeten betalen.
Dat soort rekeningen kun je nooit als aftrekpost opnemen ongeacht of het in een hypotheek zit of niet.
En nu ik bovenstaande vraag lees voor de keuring vraag ik mij ook af kan ik de Opleveringskeuring van een nieuwbouwhuis die door iemand van de Vereniging Eigen Huis gedaan is ook opgeven?
Dat mag alleen mits dit een vereiste was voor de hypotheek.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:34

Barrycade

Through the...

edddy schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 13:41:
Vraagje over de aangifte.

Halve wegen 2015 samen met vriendin een nieuwbouw huis gekocht, hiervoor een bouwdepot afgesloten. Nu heeft vriendin ook nog samen met haar moeder een huis op haar naam staan. Dit huis is eind vorig jaar verkocht, overdracht is eind deze maand. Vriendin betaald niks aan het huis, ook geen rente. Huis is zonder verliest verkocht.Voorheen werd deze aangifte alleen door de moeder gedaan, en gaf dan ook het hele huis op.

Nu bij de nieuwe aangifte staan beiden huizen, is het dan slim om het huis van haar moeder er uit te halen en alleen het nieuwe huis op te geven(hypotheek en banksparen)? Dus alleen het bouwdepot en de nieuw gemaakte kosten (ngh etc). Kort samengevat, is het erg als je alleen het huis invult waar je voor betaald? Of loop je dan eventuele teruggaaf mis.
Eigenaar van een huis is eigenaar van een huis. Als je hem schrapt pleeg je fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:36
Mijn Belastingdienst
U kunt nu niet inloggen op Mijn Belastingdienst

Mijn Belastingdienst is tijdelijk niet bereikbaar. Dit komt doordat het maximale aantal mensen is ingelogd. Wij vragen u om later terug te komen. Onze excuses voor het ongemak.

www.belastingdienst.nl
Ze zijn down :(
Heb t idee dat de web-versie nog niet helemaal klaar is (voor grote hoeveelheid klanten)...?

Twakkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:24
Of juist uit voorzorg niet het maximaal aantal mensen gelijk er op?

Bij ons op het werk passen wij dit ook toe.. Voorkant een limiet er op. Aan de achterkant opschalen en dan limiet verhogen.. En zo door gaan.. Werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Studieschuld invullen bij Box 3 mag lees ik, maar welke datum moet ik kiezen ik gok de schuld die ik had op 01-01-2015?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:30
The Legend schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 09:48:
[...]

Het probleem is dat de bedragen niet kloppen, maar ik ook niet eenvoudig kan controleren wat het wel moet zijn aangezien de Aegon het bedrag aan ontvangen rente helemaal niet noemt, en bij het bedrag met betaalde rente alleen vermeld wat er netto is betaald. Als je het bedrag aan ontvangen rente bruto vermeld, dan moet het bedrag aan betaalde rente natuurlijk ook bruto worden vermeld. Op basis van de vooraf ingevulde (en door Aegon aangeleverde) informatie zou ik 3000 euro winst hebben gemaakt op het bouwdepot, dat is natuurlijk niet zo.
Hier exact het zelfde. Heb gisteren gebeld met Aegon en die geven aan dat het bedrag wat ze op het jaaroverzicht hebben staan is opgebouwd uit de betaalde rente - ontvangen rente. Ik heb alle nota's bij elkaar opgeteld = werkelijk betaalde rente en het zelfde bij de ontvangen rente.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:54

Nakebod

Nope.

Gisteravond rond 18.00 ook ingevuld, zonder problemen. En ik krijg altijd meer terug dan ik verwacht.

Ieder jaar bereken ik vooraf eerst "handmatig", en daarna vergelijk ik het nu sinds een paar jaar met de vooraf ingevulde gegevens, en die komen altijd overeen. Dus de kans dat het klopt lijkt mij vrij groot :P

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:04
FabiandJ schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:55:
Studieschuld invullen bij Box 3 mag lees ik, maar welke datum moet ik kiezen ik gok de schuld die ik had op 01-01-2015?
Uiteraard. Dat is de box 3 peildatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:25

Wildfire

Joy to the world!

Voila, zojuist ingevuld. Website werkte probleemloos. Enige wat niet klopte was dat mijn faillissementsuitkering niet stond vooringevuld. Heb even moeten bellen met de Belastingtelefoon (viel erg mee, < 5 minuten wachttijd) om te vragen waar ik die moest invullen, bleek bij loon te zijn, UWV is dan de werkgever.

Eindresultaat is €526 tegoed van de overheid. Prima. :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07
FabiandJ schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:55:
Zou nog wel even nakijken of dit ook geldt tijdens de studerende fase. Ik meen mij te herinneren dat alleen de definitieve schuld mag worden opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:48

The Legend

*Plop*

Bo0bz schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:56:
[...]

Hier exact het zelfde. Heb gisteren gebeld met Aegon en die geven aan dat het bedrag wat ze op het jaaroverzicht hebben staan is opgebouwd uit de betaalde rente - ontvangen rente. Ik heb alle nota's bij elkaar opgeteld = werkelijk betaalde rente en het zelfde bij de ontvangen rente.
Het bedrag aan betaalde rente op de jaaropgave klopt ook wel. Aegon heeft alleen foutieve (of eigenlijk halve) informatie doorgegeven aan de Belastingdienst door eest het bruto bedrag aan ontvangen rente te vermelden en vervolgens bij de betaalde rente te rekenen met het verrekende bedrag. Kleine fuck-up dus, wat er in ons geval voor zorgt dat het belastbaar inkomen met 3000 euro wordt verhoogd (en ik dus bij moet betalen) in plaats van dat het een aftrekpost oplevert van 2300 euro 8)7

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Melniek schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:24:
[...]

Zou nog wel even nakijken of dit ook geldt tijdens de studerende fase. Ik meen mij te herinneren dat alleen de definitieve schuld mag worden opgegeven.
Ik ben al een fulltime loonslaaf :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinG
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-12-2022
Een dezer dagen ook mijn aangifte maar eens invullen. Werk sinds 1 juli van 2015 deels voor mezelf (ZZP'er) en daarnaast nog 3 dagen in de week in loondienst. Ben benieuwd wat er uitkomt ;)

Voedingsadviseur bij Voeding-en-fitness.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:00
Dan corrigeer je dit toch? Het is vooringevulde informatie, niet definitieve informatie. Je moet uiteindelijk zelf de correcte informatie verschaffen.
The Legend schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:25:
[...]

Het bedrag aan betaalde rente op de jaaropgave klopt ook wel. Aegon heeft alleen foutieve (of eigenlijk halve) informatie doorgegeven aan de Belastingdienst door eest het bruto bedrag aan ontvangen rente te vermelden en vervolgens bij de betaalde rente te rekenen met het verrekende bedrag. Kleine fuck-up dus, wat er in ons geval voor zorgt dat het belastbaar inkomen met 3000 euro wordt verhoogd (en ik dus bij moet betalen) in plaats van dat het een aftrekpost oplevert van 2300 euro 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:48

The Legend

*Plop*

Het probleem ligt ook bij Aegon, niet bij de Belastingdienst. De juiste informatie is namelijk niet bekend, omdat Aegon die informatie helemaal niet vermeld op de jaaropgave. Het probleem is inmiddels ook al onderkend door Aegon. Ze gaan het fixen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-06 13:06
Hoe komen jullie uberhaupt bij de aangifte? Ik zit nu al twee dagen te staren naar óf: teveel mensen ingelogd, probeer het later opnieuw, óf: "De actueelberichten kunnen op dit moment niet worden getoond. Probeer het later nog eens."

Al meerdere keren op verschillende tijdstippen geprobeerd. Ik weet dat we nog maanden de tijd hebben, maar wil er graag meteen van af zijn. Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik was net nog ingelogd. Dus F5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Viccers schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 17:07:
Hoe komen jullie uberhaupt bij de aangifte? Ik zit nu al twee dagen te staren naar óf: teveel mensen ingelogd, probeer het later opnieuw, óf: "De actueelberichten kunnen op dit moment niet worden getoond. Probeer het later nog eens."
Dat laatste had ik ook, maar kon toch een aangifte starten, staat ergens een linkje onder 2015 dat je aangifte kan doen.
Mijn vriend had namelijk ongeveer een minuut later dan ik en kon wel meteen door, ik had datzelfde als jij. Vond ik raar maar kon dus toch gewoon aangifte doen. Als je eenmaal een digid-inlog hebt gedaan kan je aangifte doen blijkbaar. Niet kunnen inloggen is inderdaad wel pech hebben.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Tehh schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:58:
[...]

Je studieschuld (collegekrediet en de rentedragende lening) mag je in mindering brengen op box 3 (spaargeld), maar daar heb je niet zo veel aan want als je spaargeld zou hebben gehad wat boven de drempel van 20k uit kwam had je vast geen geld geleend....

Voor alles wat hierboven staat geldt: IANAL, aan deze reply kunnen geen rechten ontnomen worden. Ik kan er natuurlijk naast zitten ;-)
Had blijkbaar dit stuk bij mijn vorige post over het hoofd gezien, het is duidelijk dan ga ik gewoon de richtlijn van de DUO volgen. Ik zit overigens wel net boven de drempel.

Waarom ik leen? Omdat de rente 0,01% voor de lening en de overige voorwaarden zijn ook gunstig, zelfs met spaarrekening maak je dan rendement. Alleen moet je wel goed met geld kunnen omgaan en er vanaf blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Ik moet een datum invullen bij "Datum beëindiging (ver)bouw", maar het is mij niet helemaal duidelijk welke datum dit in mijn geval is. Is dit de datum van de sleuteloverdracht, sluiten bouwdepot of is het de datum van de onderhoudsperiode vanuit de bouwer. Want op basis van die datum moet ik vervolgens een bedrag invullen bij "Deel van deze rente over de periode 01-01-2015 tot en met datum beëindiging (ver)bouw".

En klopt het dat ik mijn studieschuld moet opgeven onder "Hypotheken en andere schulden"?

[ Voor 10% gewijzigd door FabiandJ op 02-03-2016 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-06 16:05
Tehh schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:58:
[...]

Er zijn weinig leningen waarmee je rendement kan maken op je spaarrekening plus die vervalt bij overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Wil je aangifte doen maar kom je er niet in wegens drukte doe dan dit:

Op de homepage klik op "Ondernemer?", log hier vervolgens in met je DigiD. Je komt dan op een overzichtpagina en vanuit daar kan je een nieuwe aangifte starten. Heeft bij mij in elk geval altijd gewerkt op die manier :D

edit:
Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief aankoopkosten
Vul in: de aankoopprijs van de gekochte woning. Tel ook de aankoopkosten mee.
Aankoopkosten zijn bijvoorbeeld:
makelaarskosten
overdrachtsbelasting
notariskosten
taxatiekosten
We bedoelen hier niet de financieringskosten die u betaalde om de hypotheek af te sluiten.
Was er geen (zakelijke) aankoopprijs, bijvoorbeeld omdat u de woning kreeg? Vermeld dan de waarde in het economisch verkeerDe prijs die via vraag en aanbod onder normale omstandigheden tot stand komt..
Maar wat zijn financieringskosten? Ik betaal de notaris geld voor de hypotheekakte en ik betaal afsluitprovisie voor de hypotheek. Ik neem aan dat ik dus het geld aan de notaris wél hier in moet vullen maar de afsluitprovisie niet?

[ Voor 58% gewijzigd door Mattie112 op 02-03-2016 19:00 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
M'n vrouw n ander nummer dus nu eerst 5 werkdagen op n brief wachten totdat we d'r account weer inkunnen, was benieuwd hoeveel we terug zouden krijgen :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Trouwens nog een vraagje:

Huis gekocht in 2015 overdracht was 15 jan. Huis is in 2014 getaxeerd. Ik moet zeggen bij de vorige aangifte heb ik dit in elk geval niet opgegeven (kan ook alleen als je het hypotheek vakje aanvinkt) dus ik neem aan dat ik dit voor 2015 kan doen? Ookal is die factuur van 2014?

edit:
heb m bij 2015 gezet

[ Voor 4% gewijzigd door Mattie112 op 02-03-2016 19:46 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDB
  • Laatst online: 23:30

TDB

hmm, de print naar pdf functie werkt niet op een mac / safari. Iemand meer last van / een oplossing? Aangifte wel opgeslagen, nog niet ingediend.

[ Voor 18% gewijzigd door TDB op 02-03-2016 20:03 ]

PSN: TDBtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mattie112 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 18:50:
Maar wat zijn financieringskosten? Ik betaal de notaris geld voor de hypotheekakte en ik betaal afsluitprovisie voor de hypotheek. Ik neem aan dat ik dus het geld aan de notaris wél hier in moet vullen maar de afsluitprovisie niet?
Is volgens mij niet echt relevant wat je invult. Paar stappen verderop vragen ze uitgebreid naar alle aftrekposten en staat er duidelijk wat je wel en niet mee mag rekenen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Tsurany schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:10:
[...]

Is volgens mij niet echt relevant wat je invult. Paar stappen verderop vragen ze uitgebreid naar alle aftrekposten en staat er duidelijk wat je wel en niet mee mag rekenen.
Ja inderdaad, vreemd wat ze dan daar vragen :p

Maargoed * Mattie112 krijgt een mooi bedrag terug :D

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Mattie112 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 18:50:
Alle kosten voor de aankoop. De notariskosten moet je dus splitsen in aankoopkosten en hypotheekkosten. Voor wat je terugkrijgt maakt deze volgens mij niet zoveel uit. Ik zie iig niet in wat ze hier uit zouden kunnen halen wat echt van belang is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisonline
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023
Vraag:

Kort mijn situatie:
Huis gekocht in 2016. Echter taxatie en bouwtechnische keuring (tbv NHG) zijn in 2015 uitgevoerd. Deze kosten zou ik in de aangifte van 2015 dus kunnen aftrekken. Toch?

Waar in mijn aangifte kan ik dit doen? Bij uitgaven heb ik slechts dit lijstje:
Uitgaven voor lijfrente, alleen bij een pensioentekort
Uitgaven voor de volgende inkomensvoorzieningen:
Zorgkosten.
Giften aan:
Uitgaven voor studie of opleiding
Uitgaven voor alimentatie aan een ex-partner en andere onderhoudsverplichtingen (geen kinderalimentatie)
Uitgaven voor tijdelijk verblijf thuis van een gehandicapte.
Uitgaven die u vóór 2015 hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:45

Tourniquet

Hiya, fellas!

TDB schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:02:
hmm, de print naar pdf functie werkt niet op een mac / safari. Iemand meer last van / een oplossing? Aangifte wel opgeslagen, nog niet ingediend.
Bij mij werkte het downloaden in Safari na het indienen wel. Daarna nog even in Chrome geprobeerd, dan werkt het downloaded via het Afdrukken knopje linksonder wel.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:52
Eerste keer dat ik een belastingaangifte invul. Bij de vooraf ingevulde gegevens is de reiskostenvergoeding niet ingevuld terwijl ik wel een klein bedrag per maand krijg (onbelast uiteraard). In mijn jaaropgaaf staat ook niets aan reiskostenvergoeding. Moet ik in dit geval reiskostenvergoeding leeg laten of moet ik zelf de euries bij elkaar optellen?

Edit: Nvm. Nergens tegengekomen dat ik het in moest vullen.

[ Voor 9% gewijzigd door Amps op 02-03-2016 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Pietervs schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 23:37:
[...]

Blijkbaar heeft de Belastingdienst hier iets op gevonden: mijn vriendin kreeg een brief dat zij geen belastingaangifte hoeft te doen over 2015...

Ik ga er volgend weekend eens even voor zitten en uitrekenen wat gunstiger is: geen aangifte door haar (dus alleen van mij), of een aangifte van ons samen. We hebben nog wat medische kosten waar we waarschijnlijk de drempel gaan halen, dus het wordt nog even puzzelen... :)
Uw conclusie is onjuist. De Belastingdienst stelt vast dat uw vriendin geen aangifte hoeft te doen. Gezamenlijk aangifte doen is of voordelig voor u of budgettair neutraal. Nadelig is de gezamenlijke aangifte in elk geval niet. Het belastingvoordeel van de aanslaggrens kan er zijn als er door verdeling van inkomen box 3 of aftrekposten zo geschoven kan worden dat dit belastingvoordeeltje eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
Dennisonline schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:40:
Vraag:

Kort mijn situatie:
Huis gekocht in 2016. Echter taxatie en bouwtechnische keuring (tbv NHG) zijn in 2015 uitgevoerd. Deze kosten zou ik in de aangifte van 2015 dus kunnen aftrekken. Toch?

Waar in mijn aangifte kan ik dit doen? Bij uitgaven heb ik slechts dit lijstje:

[...]
U verwart de persoonsgebonden aftrekposten met de gewone aftrekposten zoals hypotheekrenteaftrek of lijfrenteaftrek. Echt twee gescheiden werelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
redwing schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:23:
[...]

Alle kosten voor de aankoop. De notariskosten moet je dus splitsen in aankoopkosten en hypotheekkosten. Voor wat je terugkrijgt maakt deze volgens mij niet zoveel uit. Ik zie iig niet in wat ze hier uit zouden kunnen halen wat echt van belang is.
Notariskosten dienen uitgesplitst te worden in een leveringsdeel / niet aftrekbaar en het deel dat ziet op de kosten die de notaris moet maken om de hypotheekakte op te maken. Meestal in een verhouding van 50 | 50 procent. Uiteraard maakt het wél uit hoeveel kosten er in de aangifte worden opgevoerd. Hoofdregel is dat kosten tav de hypotheek aftrekbaar zijn en andere kosten zoals overdrachtsbelasting niet. Simpel gezegd: kosten voor de ´stenen´ zijn niet aftrekbaar. Kosten voor het ´lenen´ zijn wel aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
Mattie112 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:22:
[...]

Ja inderdaad, vreemd wat ze dan daar vragen :p

Maargoed * Mattie112 krijgt een mooi bedrag terug :D
Goede raad aan Mattie112: laat uw aangifte nog eens checken door iemand die deskundig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
Zenix schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:59:
Bedankt voor je bericht, maar dit gaat specifiek over box3. Ik wil geen studiekosten aftrekken, maar schuld in box3.
U mag de volledige studieschuld bij schulden opvoeren. Dit in tegenstelling tot de informatie die u van DUO kreeg. Het is wel zo dat de studieschuld in box 3 pas invloed heeft als er meer vermogen is dan ruim 21.000 euro. Er zijn genoeg studenten die lenen terwijl er gelijktijdig vermogen box 3 is. De te betalen rente is immers zo laag dat lenen voordelig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
T.a.v. alle vragen en opmerkingen over wel of niet aftrekbare studiekosten bij studerenden vallende onder de wet studiefinanciering:

De regeling voor studiekostenaftrek is m.i.v. 1 september 2015 gewijzigd (HBO en WO) Voor studerenden die vallen onder de wet studiefinanciering zijn de studiekosten zoals collegegeld NIET langer aftrekbaar. Zolang er RECHT is op studiefinanciering is er dus vanaf 1 september 2015 geen studiekostenaftrek meer mogelijk. Als er uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een OV/kaart valt de student dus nog onder de WSF 2001, de wet studiefinanciering. En is studiekostenaftrek voor de periode september t-m december 2015 niet mogelijk.

Pas als er helemaal geen recht meer is op studiefinanciering, dus ook geen recht meer op bijvoorbeeld een nullening, pas dan ontstaat er een hernieuwd recht op studiekostenaftrek. Voorbeeld: iemand doet een studie om meer arbeidsperspectief te hebben. De kosten zoals betaald lesgeld zijn dan aftrekbaar. Let op: Als er gespreid wordt betaald kan het zijn dat men twee keer met de drempel van 250 euro te maken krijgt. De studiekostenaftrek gaat immer op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

fisbel schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 23:43:
[...]

Uw conclusie is onjuist. De Belastingdienst stelt vast dat uw vriendin geen aangifte hoeft te doen. Gezamenlijk aangifte doen is of voordelig voor u of budgettair neutraal. Nadelig is de gezamenlijke aangifte in elk geval niet. Het belastingvoordeel van de aanslaggrens kan er zijn als er door verdeling van inkomen box 3 of aftrekposten zo geschoven kan worden dat dit belastingvoordeeltje eruit komt.
Zou zo maar kunnen dat mijn conclusie onjuist is. Maar daarom wil ik er volgend weekend ook voor gaan zitten: even op mijn gemak alles doorrekenen om te zien wat het beste uitpakt :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:04
Vroeger was het soms voordeliger wanneer je los van elkaar aangifte deed. Heeft dat tegenwoordig nog steeds zin wanneer je al toeslagpartners van elkaar bent omdat je een kind hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
fisbel schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 23:54:
[...]

Notariskosten dienen uitgesplitst te worden in een leveringsdeel / niet aftrekbaar en het deel dat ziet op de kosten die de notaris moet maken om de hypotheekakte op te maken. Meestal in een verhouding van 50 | 50 procent. Uiteraard maakt het wél uit hoeveel kosten er in de aangifte worden opgevoerd. Hoofdregel is dat kosten tav de hypotheek aftrekbaar zijn en andere kosten zoals overdrachtsbelasting niet. Simpel gezegd: kosten voor de ´stenen´ zijn niet aftrekbaar. Kosten voor het ´lenen´ zijn wel aftrekbaar.
Als je in de belastingaangifte kijkt zul je zien dat uit de post die je hier op moet geven niets in de uiteindelijke berekening teugkomt. Het enige wat ze in deze post doen is een indicatie van de koopsom vragen. Maar aangezien de WOZ voor alle verdere berekeningen wordt gebruikt is wat je precies invult niet zo heel belangrijk. De opsplitsing van wat wel/niet aftrekbaar is staat pas iets verderop en daar moet je wel goed opletten wat je precies invult.

[ Voor 9% gewijzigd door redwing op 03-03-2016 08:48 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

fisbel schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 00:00:
[...]

U mag de volledige studieschuld bij schulden opvoeren. Dit in tegenstelling tot de informatie die u van DUO kreeg. Het is wel zo dat de studieschuld in box 3 pas invloed heeft als er meer vermogen is dan ruim 21.000 euro. Er zijn genoeg studenten die lenen terwijl er gelijktijdig vermogen box 3 is. De te betalen rente is immers zo laag dat lenen voordelig kan zijn.
Bedankt voor de nette reactie. Dit is ook gelijk mijn dilemma de DUO zegt alleen de leningen, maar op veel andere plekken krijg ik dit verhaal. Let wel op dat ik nog niet afgestudeerd ben. Ik weet het dus nog niet 100% zeker. Ik lees namelijk ook verhalen dat belastingdienst het met de DUO eens is, maar dat er ook rechtszaken over zijn geweest dat de rest gewoon schuld is tenzij het een gift wordt.

Edit: Dit zag ik op Twitter https://twitter.com/belas...status/317203207191420929

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 03-03-2016 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

fisbel schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 23:56:
[...]

Goede raad aan Mattie112: laat uw aangifte nog eens checken door iemand die deskundig is.
Nou dat is zeker een idee, hoewel ik vrij zeker ben dat het klopt zo maar wie weet zie ik iets over het hoofd. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Het laten controleren van een aangifte tegen een gunstig tarief?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Een vraag voor wat ik moet invullen bij "Woningen en andere onroerende zaken".
De situatie, op 1-1-2015 was mijn woning nog in aanbouw en op 3-7-2015 had ik de oplevering. Maar hierna ben ik meteen op vakantie gegaan en ben ik 7-8-2015 daadwerkelijk verhuist. Vanaf 7-8-2015 ben ik ook ingeschreven bij deze gemeente, moet ik de periode 3-7-2015 tot 7-8-2015 dan opgeven als "Woning: leegstaand of vakantie woning" en vanaf 7-8-2015 als "Woning: hoofdverblijf"?

Mijn gevoel zegt ja, maar een extra bevestiging hebben zou fijn zijn, want dan wijk ik namelijk af van de gegevens die de belastingdienst al voor mij heeft ingevuld.

Net de belasting telefoon gebeld en die bevestigden mijn gevoel.

[ Voor 20% gewijzigd door FabiandJ op 03-03-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mattie112 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 10:29:
[...]

Nou dat is zeker een idee, hoewel ik vrij zeker ben dat het klopt zo maar wie weet zie ik iets over het hoofd. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Het laten controleren van een aangifte tegen een gunstig tarief?
Wat kan je verliezen? Gewoon laten doen als je het niet vertrouwt. Als hij dingen totaal anders ziet dan jij kan je even met hem sparren waarom iets wel of niet zo is
Als het 100 Euro kost en de adviseur kan je 200 besparen dan is het pure winst en je weet hoe het werkt voor het volgende jaar.
Bespaart hij je 50 euro, dan heeft hij zelf maar 50 gekost en dan weet je het ook voor volgend jaar. In het rotste geval zegt hij precies hetzelfde als jij en kost het 100 Euro. Maar dan heb je zekerheid dat je het goed begrijpt en kan je het voortaan zelf doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Yes dat is een idee, alleen ff kijken waar je dan terecht kan. Mooiste zou iets via internet zijn waar je gewoon al je zooi even heen dumpt :p

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:35
Uteindelijk blijf je zelf verantwoordelijk voor je aangifte, ook als je verkeerd advies zou hebben gekregen.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ortep schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:21:
[...]
Wat kan je verliezen? Gewoon laten doen als je het niet vertrouwt. Als hij dingen totaal anders ziet dan jij kan je even met hem sparren waarom iets wel of niet zo is
Als het 100 Euro kost en de adviseur kan je 200 besparen dan is het pure winst en je weet hoe het werkt voor het volgende jaar.
Bespaart hij je 50 euro, dan heeft hij zelf maar 50 gekost en dan weet je het ook voor volgend jaar. In het rotste geval zegt hij precies hetzelfde als jij en kost het 100 Euro. Maar dan heb je zekerheid dat je het goed begrijpt en kan je het voortaan zelf doen.
Dit is wat ik de eerste keer toen we een huis kochten heb gedaan. Dat was weliswaar gratis maar anders had ik het ook gedaan. Conclusie was toen dat ik alles optimaal had ingevuld dus daarna ook nooit meer gedaan :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-12-2023
Mensen ik heb een vraagje.

Vorig jaar kreeg ik een naheffing van 297 Euro . Dat was dat jaar waar nagenoeg heel Nederland over viel door verkeerde berekeningen oid. Nu was ik zojuist via de belastingdienst site bezig mijn aangifte 2015 te doen en nu moet ik over 2015 weer bijbetalen 340 euro ofzo.

Nu verdien ik niet bijster veel en zit op een verzamelinkomen van net over de 25.000e
Ik heb verder een koophuis maar sinds ik die heb (nu 7 jaar) heb ik nooit iets terug hoeven betalen en dat is nu ineens anders ?

Welke info hebben jullie evt nodig om mij hierbij te kunnen helpen uit te pluizen of dit wel juist is ? Even 1/5e van je maandsalaris aftikken doe ik niet graag namelijk.

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisonline
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023
fisbel schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 23:45:
[...]

U verwart de persoonsgebonden aftrekposten met de gewone aftrekposten zoals hypotheekrenteaftrek of lijfrenteaftrek. Echt twee gescheiden werelden.
En waar in mijn belastingaangifte kan ik dat dan wél invullen?

Of moet ik hiervoor aan hebben gegeven dat ik een koopwoning heb? Want dan kan ik het dus pas in 2017 aftrekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Kzyto schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 19:06:
Mensen ik heb een vraagje.

Vorig jaar kreeg ik een naheffing van 297 Euro . Dat was dat jaar waar nagenoeg heel Nederland over viel door verkeerde berekeningen oid. Nu was ik zojuist via de belastingdienst site bezig mijn aangifte 2015 te doen en nu moet ik over 2015 weer bijbetalen 340 euro ofzo.

Nu verdien ik niet bijster veel en zit op een verzamelinkomen van net over de 25.000e
Ik heb verder een koophuis maar sinds ik die heb (nu 7 jaar) heb ik nooit iets terug hoeven betalen en dat is nu ineens anders ?

Welke info hebben jullie evt nodig om mij hierbij te kunnen helpen uit te pluizen of dit wel juist is ? Even 1/5e van je maandsalaris aftikken doe ik niet graag namelijk.
Heb je alle aftrekposten wel ingevuld en heb je een voorlopige teruggave ? Zodra je aftrekposten voor b.v. je hypotheek hebt zou je meestal geld terug moeten krijgen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Never mind

[ Voor 93% gewijzigd door PolarBear op 03-03-2016 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]
redwing schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:15:
[...]

Heb je alle aftrekposten wel ingevuld en heb je een voorlopige teruggave ? Zodra je aftrekposten voor b.v. je hypotheek hebt zou je meestal geld terug moeten krijgen.
ohja inderdaad dat was ik nog vergeten te vermelden. Ik krijg maandelijks de hypotheekrenteaftrek gestort. Ik krijg ook vooraf een voorlopige teruggave berekening en dat splitten ze dan over het jaar.

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Kzyto schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 21:07:
[...]
ohja inderdaad dat was ik nog vergeten te vermelden. Ik krijg maandelijks de hypotheekrenteaftrek gestort. Ik krijg ook vooraf een voorlopige teruggave berekening en dat splitten ze dan over het jaar.
En vul je die ieder jaar opnieuw in of laat je die staan op wat de belastingdienst aangeeft ? Want als je een annuiteiten of lineaire hypotheek hebt is wat je maandelijks betaalt steeds meer aflossing en steeds minder rente. En aangezien alleen die rente een aftrekpost is krijg je ieder jaar wat minder terug. Als je dus je voorlopige teruggave hetzelfde laat zul je ieder jaar weer bij moeten betalen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Zo alles ingevuld en ingediend. Zit wel nog met de vraag over het totaalbedrag wat je nu terugkrijgt als je een voorlopige aanslag hebt. Fictieve bedragen.

Ik heb bij voorlopige aanslagen 2015 een bepaald bedrag al ontvangen zeg 4k.
Mijn vrouw en fiscaal partner heeft daar ook een bedrag staan van een paar tientjes.

Ga je dan bij de aangifte totaal kijken heb ik zo zitten spelen dat ik nog eens ongeveer 2k terugkrijg en mijn vrouw 44 euro moet betalen dus feitelijk niks.

Bij dat laatste overzicht belastingen en premies komt er dus te staan te ontvangen voor mij 2k en te betalen voor mijn vrouw 44 euro.

Dat klopt dus met wat ik voor ogen had, want ik wil minder voorlopig ontvangen dan waar ik uiteindelijk recht op heb. Bijbetalen heb ik weinig zin in.

Ergens in die uiteindelijke berekeningen komen de bedragen voor de voorlopige aanslagen weer terug. Kan ik gewoon die bedragen optellen ongeveer 4k plus die paar tientjes en dan die 2k erbij minus 44 euro om zo op het totaalbedrag uit te komen waar je recht op had?

Dan kan ik daar voor 2016 weer rekening mee houden. Daar zal ik via de voorlopige aanslag ongeveer 5k terugkrijgen, maar dan nog steeds ongeveer 1k tegoed hebben bij de aangifte over 2016. Onveranderde situatie uiteraard in de andere variabelen. Klopt die redenatie enigszins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Heeft iemand het Elsevier aangifte programma? Komen daar nog extra dingen uit, of is het allemaal hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]
redwing schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 21:30:
[...]

En vul je die ieder jaar opnieuw in of laat je die staan op wat de belastingdienst aangeeft ? Want als je een annuiteiten of lineaire hypotheek hebt is wat je maandelijks betaalt steeds meer aflossing en steeds minder rente. En aangezien alleen die rente een aftrekpost is krijg je ieder jaar wat minder terug. Als je dus je voorlopige teruggave hetzelfde laat zul je ieder jaar weer bij moeten betalen.
De voorlopige teruggave heb ik al 7jr nu hetzelfde en het is een aflossingsvrije hypotheek nog. Wellicht dat het toch wel hier ligt het probleem ik kan mij wel herinneren dat ik de afgelopen jaren iets meer terug krijg dan in het begin. Verder is het verschil tussen 2010 en nu 12euro per maand wat ik meer ben gaan terug krijgen maar dan kom ik niet op het bedrag wat ik uiteindelijk terug moet betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jeff[NL] op 04-03-2016 12:39 ]

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Laatst online: 00:31
frumper schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:03:
Ik ga hem vanavond even invullen. Vorig jaar zat de Inkomensafhankelijke combinatiekorting eerst niet goed in de online versie verwerkt... was toen bijna ruim 2k misgelopen. Gelukkig op tijd ontdekt omdat ik zowel de offline als de online versie had ingevuld...
Grbml. Ik heb gisteren aangifte gedaan en zag dat mijn vrouw ook de IACK krijgt, inderdaad een aanzienlijk bedrag. Maar volgens mij hadden wij daar vorig jaar ook recht op aangezien ons zoontje 5 juli 2014 is geboren. Volgens mij heb ik inderdaad ook online aangifte gedaan, maar geen IACK gekregen :(.

Zou dat nog met terugwerkende kracht zijn in te dienen bij de belastingdienst?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:26
RubenDJ schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 12:34:
[...]

Grbml. Ik heb gisteren aangifte gedaan en zag dat mijn vrouw ook de IACK krijgt, inderdaad een aanzienlijk bedrag. Maar volgens mij hadden wij daar vorig jaar ook recht op aangezien ons zoontje 5 juli 2014 is geboren. Volgens mij heb ik inderdaad ook online aangifte gedaan, maar geen IACK gekregen :(.

Volgens mij kan dat nog tot 5 jaar terug.

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Yup, daar moet je wel een of ander bezwaarformulier voor indienen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

In 2014 heeft je kind niet 6 maanden op jullie adres gewoond, dus dan heb je er geen recht op over 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
Dank voor de reacties allen.
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 13:36:
[...]

In 2014 heeft je kind niet 6 maanden op jullie adres gewoond, dus dan heb je er geen recht op over 2014.
Ik ben inderdaad op zoek naar wat de belastingdienst ziet als 6 maanden (bron?). Moeten het allemaal volledige maanden zijn en telt de maand waarin hij geboren is niet mee (want geen volledige maand)? In dat geval ben ik de IACK van 2014 dus op 5 dagen misgelopen ;(

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Waar zie je de IACK terug in de aangifte 2015? Ik kan hem zo gauw niet terug vinden.
Nevermind, systeem rekent het zelf uit.. 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 04-03-2016 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Laatst online: 22:26
NVM: Interpretatiefoutje :P

[ Voor 102% gewijzigd door Morax op 04-03-2016 14:17 ]

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RubenDJ schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 13:47:

[...]

Ik ben inderdaad op zoek naar wat de belastingdienst ziet als 6 maanden (bron?). Moeten het allemaal volledige maanden zijn en telt de maand waarin hij geboren is niet mee (want geen volledige maand)? In dat geval ben ik de IACK van 2014 dus op 5 dagen misgelopen ;(
Gewoon kalendermaanden. Die ben je dus op 5 dagen misgelopen ja, maar aangezien je die 12 jaar krijgt, loopt hij bij jou dus gewoon even lang door als bij ieder ander. Was je kind in juni geboren dan stopte de korting ook een jaartje eerder.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 04-03-2016 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:45

RvL

Gisteren ook maar eens ingevuld. Lang leve de inkomensafhankelijke combinatiekorting *O*
RubenDJ schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 13:47:

[...]

Je bent 'm inderdaad op 5 dagen misgelopen. Been there, had that. Mijn dochter is op 3 juli 2011 geboren, dus ik liep 'm ook mis.

Leuk detail: ze is twee weken 'te laat' geboren. Als mutske gewoon op de uitgerekende datum geboren was, was er niets aan de hand. Oh well, verrekenen we wel met het zakgeld :P

[ Voor 6% gewijzigd door RvL op 04-03-2016 14:39 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:32
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:37:
Gewoon kalendermaanden. Die ben je dus op 5 dagen misgelopen ja, maar aangezien je die 12 jaar krijgt, loopt hij bij jou dus gewoon even lang door als bij ieder ander. Was je kind in juni geboren dan stopte de korting ook een jaartje eerder.
Veronderstellend dat het concept over 12 jaar nog bestaat in dezelfde vorm. Inschattingen over de waarschijnlijkheid daarvan zal ik achterwege laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
RvL schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:38:
Gisteren ook maar eens ingevuld. Lang leve de inkomensafhankelijke combinatiekorting *O*

[...]

Je bent 'm inderdaad op 5 dagen misgelopen. Been there, had that. Mijn dochter is op 3 juli 2011 geboren, dus ik liep 'm ook mis.

Leuk detail: ze is twee weken 'te laat' geboren. Als mutske gewoon op de uitgerekende datum geboren was, was er niets aan de hand. Oh well, verrekenen we wel met het zakgeld :P
Helaas pindakaas. Nu een leuke teruggaaf is natuurlijk altijd beter dan over 12 jaar. Plus inderdaad wat Wilke zegt. Maar het is niet anders.

offtopic:
Onze zoon was 3 weken te vroeg dus ik zal het hem maar niet te zwaar aanrekenen :P

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja die discussie geldt voor iedere belastingwijziging die nadelig is voor sommigen. Dat is een kwestie van pech of geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zucht...mooie bug tegengekomen bij DigiD blijkbaar. Van de week kreeg m'n vrouw ineens de SMS-code op een oud nummer wat ze niet meer had. Heel gek want dat nummer heeft ze al jaren niet en paar maanden terug nog gewoon t goede nummer gebruikt. Wij brief aangevraagd met activatiecode voor t goede nummer, willen we die code invullen moet ze eerst inloggen dmv SMS op t goede(!) nummer zodat ze dat nummer mag activeren 8)7 Daar moet een foutje ingeslopen zijn ergens dus...

Even doorheen gelopen, alles stond er keurig in en we krijgen zelfs €1000 meer terug dan verwacht, de inkomensafhankelijke combinatiekorting en n deel heffingskorting voor m'n vrouw. Dat naast de HRA, dat gaat mooi naar de spaarrekening over n paar maanden dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisbel
Ryan_ schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 08:45:
Vroeger was het soms voordeliger wanneer je los van elkaar aangifte deed. Heeft dat tegenwoordig nog steeds zin wanneer je al toeslagpartners van elkaar bent omdat je een kind hebt?
De keuze voor apart aangifte doen of gezamenlijk is alleen mogelijk in situaties als gaan scheiding of overlijden. Men is in zo'n jaar voor een deel fiscaal partners van elkaar. Er kan gekozen worden voor voljaars fiscaal partnerschap of geen fiscaal partnerschap. Het hangt van de situatie af wat fiscaal het voordeligst uitkomt. Bij scheiding is het vaak verstandig om niet te kiezen voor voljaars fiscaal partnerschap. Tenzij beide partners nog 'on speaking terms' met elkaar zijn.

Voor de toeslagen geldt dat er in de periode van fiscaal partnerschap ook toeslagpartnerschap was. In deze periode telt het jaarinkomen van beide partners. In de periode dat men alleenstaand is is er geen toeslagpartnerschap meer. Alleen het jaarinkomen van de alleenstaande telt voor deze periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
Dennisonline schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:07:
[...]

En waar in mijn belastingaangifte kan ik dat dan wél invullen?

Of moet ik hiervoor aan hebben gegeven dat ik een koopwoning heb? Want dan kan ik het dus pas in 2017 aftrekken :)
De taxatiekosten en de kosten voor de bouwtechnische keuring tbv. NHG kunt u in de aangifte van 2015 opnemen. De kosten zijn immers in 2015 betaald. Het zijn kosten t.b.v. de financiering van de toekomstige eigen woning, dus aftrekbaar. U vult de kosten in bij: woning en andere onroerende zaken. De aftrekposten bij uitgaven zijn andere aftrekposten. Deze betreffen voornamelijk persoonsgebonden aftrekposten zoals ziektekosten, giften, betaalde alimentatie e.d.

[ Voor 16% gewijzigd door fisbel op 05-03-2016 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:22
Hmm, ik heb taxatiekosten uit 2014 bij een overdracht begin 2015. Vorig jaar heb ik die kosten niet opgegeven in de veronderstelling dat dat dit jaar moest. Zou dat inderdaad kunnen of moet ik dan een correctie over 2014 aanvragen?

Ik kon daar vorig jaar ook geen vakje voor vinden in het aangifteprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Ik heb eind vorig jaar een schenking gekregen voor de aankoop van een huis. Moet ik dat nu opgeven? Ik kan het niet vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Baldertt op 05-03-2016 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermessy
  • Laatst online: 17-06 07:05
Schenkingen geef je via een aparte aangifte aan en niet (ook) nog bij de inkomstenbelasting, iirc

Don't lose your head, it may cost you your life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 18:57
Pff slecht hoor.
Alles nagelopen, alle voor ingevulde gegevens kloppen netjes. Moet je vervolgens samen weer opnieuw inloggen om te ondertekenen. Foutmelding bij de tweede ondertekening, probeer het opnieuw. Moet ik weer helemaal opnieuw beginnen...nu werkt de online versie zo goed als niet.
Binnenkort maar proberen op een 'zonnige' dag :+

[ Voor 21% gewijzigd door Cobb op 05-03-2016 09:42 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zo, zojuist mijn aangifte ondertekend en ingediend. Krijg dit jaar 1996 euro terug volgens de aangifte. Toch weer ongeveer 350 euro meer dan vorig jaar :)

Verliep allemaal probleemloos, alles was netjes en correct ingevuld, en had helaas geen aftrekposten (wel zorgkosten, maar die bleven helaas onder het drempelbedrag :()

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-06 09:26
Door een vertrekpremie kwam ik in de 52%schaal voor 2015, mooi ff 1300 bijbetalen, gelukkig kreeg mijn ex 2100 terug dus houden we er beide nog wat aan over.

heel 2015 samen geweest, dus vandaag nu nog samen aangifte gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Aan de mensen die enorme bedragen terugkrijgen, hoe kan dat uberhaupt? Dan betaal je feitelijk de rest vh jaar toch structureel teveel belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Lensent schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 09:57:
Aan de mensen die enorme bedragen terugkrijgen, hoe kan dat uberhaupt? Dan betaal je feitelijk de rest vh jaar toch structureel teveel belasting?
Hypotheekrenteaftrek helpt ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
Bij mij ziet het er naar uit dat wij 2700 terug gaan krijgen. Beetje zitten schuiven met de verdeling leverde op dat ik op 45 betalen het meeste terug kon krijgen.
Deden we dat niet dan kregen we 1300 terug. Opletten dus.
Ik werk op uitzendbasis en heb het idee dat je dan sowieso meer terug krijgt. Wel eigen huis en 2 kids onder de 18. Daarnaast vrouw studeert nog en betaald alles zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door rhos op 05-03-2016 10:00 ]

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik krijg ruim 6100 euro terug, maar daar tegenover staat een hypotheek met ruim 5% rente. Die 6000 lossen we weer mooi af op de hypotheek ieder jaar.

Ik kan overigens nog steeds niet inloggen met DigiD, blijft laden.

[ Voor 19% gewijzigd door Cobb op 05-03-2016 10:17 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 00:09

Reinier

\o/

douwe.nl schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 09:46:
Door een vertrekpremie kwam ik in de 52%schaal voor 2015, mooi ff 1300 bijbetalen
Probeer te middelen over de laatste drie jaar?
Bij mij zat de inkomensafhankelijke combinatiekorting niet in de voorlopige teruggaaf, dat scheelt €2200 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
Ja bij ons zit de teruggave ook in de inkomensafhankelijke combinatie korting. Studie ook iets trouwens.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:32

Galois

1811 - 1832

Dit jaar flink betalen!

Drie redenen:
1) De belastingdienst had een voorlopige teruggaaf 2015 opgemaakt vorig jaar en daar heb ik verder niets mee gedaan. Ik vond 'm prima. Om de één of andere vage reden stond de WOZ-waarde van ons huis op 224.000 (mij niet opgevallen, geen aandacht aan besteed). Maar de werkelijke WOZ-waarde is 590.000. Geen idee hoe deze fout erin is geslopen. Ik gaf de belastingdienst de schuld. Maar de mevrouw van de belastingtelefoon gaf aan dat zij de WOZ-waarde niet invullen en dat ik dat dus in het verleden zelf gedaan moet hebben.
Het bijzondere is dat we dit huis in 2014 gekocht hebben en het toen ook al verkeerd stond. Was mij niet opgevallen vanwege de vele andere aftrekposten ivm het huis. Dat ze vervolgens de WOZ-waarde niet corrigeren in de door hun opgestelde voorlopige teruggaaf, is mij een raadsel.
Maar goed. Een eigenwoningforfait van EUR. 1680 of EUR. 4425, maakt behoorlijk uit...
2) Ik heb 'onverwachts' in 2015 zo'n 7000 euro extra verdiend. Met als gevolg dat de afbouw van de arbeidskorting groter is dan in de voorlopige teruggaaf.
3) Mijn vrouw heeft 'onverwachts' in 2015 3000 euro minder verdiend. Dus had dat weer gevolgen voor de IACK.

Netto resultaat: EUR. 1839,- betalen! :(

Maar het mooie van ons belastingstelsel komt nog:
Doordat ik dus 7000 euro meer heb verdiend, krijgen we ook minder kinderopvangtoeslag, dan aanvankelijk 'geschat'. Zo'n 1300 euro zullen we terug moeten betalen. Dit met de ongeveer 300 euro minder aan arbeidskorting, maakt zo'n 1600 euro extra 'betalen' vanwege extra inkomen.

Kortom: van die 7000 euro wordt 52% belasting betaald en vervolgens ook nog 1600 euro via een omweg. Netto houd ik dus zo'n 25-30% over van die 7000 euro extra verdiensten :)
Ach... bijzonder is het wel.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 19:23
Argh. Ben je de ochtend bezig de aangifte in te vullen, klapt hij er na het invullen van de box3 middelen eruit met de opmerking 'kan belasting niet berekenen' en vervolgens is het systeem niet bereikbaar. Het is toch wel heel wonderlijk hoe dat stel prutsers in Apeldoorn het keer op keer weten te verkloten.

* Rukapul is fan van het offline aangifteprogramma. Een achaisch stuk software wat tenminste redelijk betrouwbaar was. Tevens verwacht ik al enige prioriteit als grootbetaler / 1e klas belastingbetaler :+

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 05-03-2016 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
Cobb schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:15:
Ik krijg ruim 6100 euro terug, maar daar tegenover staat een hypotheek met ruim 5% rente. Die 6000 lossen we weer mooi af op de hypotheek ieder jaar.

Ik kan overigens nog steeds niet inloggen met DigiD, blijft laden.
Als u de melding krijgt van overbezetting server: probeer het later nog eens, kunt u op inkomstenbelasting links boven in het scherm klikken. Daarna 2015 en dan aangifte doen. Probleem opgelost: u kunt direct verder met de aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
T'is gelukt.
Mijn vriendin is momenteel werkloos (vanaf 18 januari) we hebben haar voorlopige teruggaaf van de inkomensafhankelijke combinatie korting (premie volksverzekeringen) voor de zekerheid stopgezet. Maar heeft ze daar nog recht op als ze bijv. het hele jaar UWV uitkering krijgt en niet aan een nieuwe baan komt? De belastingtelefoon had het antwoord namelijk niet, ze twijfelde omdat het ook wordt gezien als een inkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cobb op 05-03-2016 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Wij hebben geen voorlopige teruggave. Wij rekenen 1x per jaar af. Dus wij sparen via de belastingdienst.

Het bedrag wat we terugkrijgen hebben we niet nodig om de maandelijkse begroting rond te krijgen. Dus wat veel mensen maandelijks al verrekend krijgen krijgen wij in 1 keer. Meestal is dat ook het moment dat we vakantiegeld krijgen.

En de HRA tikt dan lekker aan. Waardoor onze teruggave ook weer een fijn bedrag is van enige duizenden euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Reinier schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:16:
[...]

Probeer te middelen over de laatste drie jaar?
Ik heb de belastingdienst nog gebeld en daar hebben ze niks over gezegd.

Je zou dan 't gemiddelde inkomen over 3 jaar gebruiken om tot een inkomen in een lagere schaal te komen?

Ik heb al verstuurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Galois schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:58:
Kortom: van die 7000 euro wordt 52% belasting betaald en vervolgens ook nog 1600 euro via een omweg. Netto houd ik dus zo'n 25-30% over van die 7000 euro extra verdiensten :)
Ach... bijzonder is het wel.
Als je in de ongunstige categorie zit (tussen ongeveer 57K en 100K) geldt er: 52% + 4% arbeidskortingafbouw + 11% afbouw kinderopvangtoeslag = effectief 33% overhouden

Dus dat klopt wel ongeveer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
douwe.nl schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:59:
[...]

Ik heb de belastingdienst nog gebeld en daar hebben ze niks over gezegd.

Je zou dan 't gemiddelde inkomen over 3 jaar gebruiken om tot een inkomen in een lagere schaal te komen?

Ik heb al verstuurd...
middelen kan dacht ik alleen achteraf. Google even op belastinghelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Baldertt schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 12:05:
[...]

middelen kan dacht ik alleen achteraf. Google even op belastinghelden
Thx voor de tip!

Nog een vraag.

Ik had 2014 en 2015 een fiscaal partner, 2013 niet.

Pak ik het verzamelinkomen of enkel mijn eigen?

-Edit- niet goed genoeg gelezen, middeling is persoonsgebonden

[ Voor 8% gewijzigd door douwe.nl op 05-03-2016 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:25
Rukapul schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:08:
Argh. Ben je de ochtend bezig de aangifte in te vullen, klapt hij er na het invullen van de box3 middelen eruit met de opmerking 'kan belasting niet berekenen' en vervolgens is het systeem niet bereikbaar. Het is toch wel heel wonderlijk hoe dat stel prutsers in Apeldoorn het keer op keer weten te verkloten.

* Rukapul is fan van het offline aangifteprogramma. Een achaisch stuk software wat tenminste redelijk betrouwbaar was. Tevens verwacht ik al enige prioriteit als grootbetaler / 1e klas belastingbetaler :+
Dat dus, ben er nu al 3 x uitgestuurd en heb steeds moeite om in te loggen.
Wanneer verwachten ze dan dat mensen die werken en belasting betalen dat gaan doen.... |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:32

Galois

1811 - 1832

rube schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 12:28:
[...]

Dat dus, ben er nu al 3 x uitgestuurd en heb steeds moeite om in te loggen.
Wanneer verwachten ze dan dat mensen die werken en belasting betalen dat gaan doen.... |:( 8)7
Gelukkig blijft wel alles bewaard... :)

Ik heb 'm ingevuld, gecontroleerd, nog een keer gecontroleerd... en wil 'm nu versturen. Maar helaas.

Bijzonder die Belastingdienst. Aan de ene kant wordt iedereen 'gedwongen' digitaal te gaan en aan de andere kant kunnen ze het niet aan? Erg jammer dit..

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste