Via de site is het helaas niet mogelijk. Via de Android app zojuist geprobeerd maar 'we kunnen uw hoofdverblijf niet vaststellen'
Maar wachten tot vanavond laat!
Vorig jaar een huis gekocht. Dit jaar dus voor het eerst op 'een nieuwe manier' de belastingaangifte doen.
Zojuist even geprobeerd, komt er onderaan de streep uit dat ik 2500 euro moet terugbetalen. Iemand enig idee waar dit door kan komen?
Van de week maar even samen met m'n vader kijken, en anders er een pro naar laten kijken.
Zojuist even geprobeerd, komt er onderaan de streep uit dat ik 2500 euro moet terugbetalen. Iemand enig idee waar dit door kan komen?
Van de week maar even samen met m'n vader kijken, en anders er een pro naar laten kijken.
dat lijkt een beetje vreemd idd. Een groot deel van de kosten van de aankoop van je huis zijn aftrekbaar dus meestal krijg je dan geld terug.
Yamaha MT-09
Meestal krijg je juist behoorlijk wat terug in geval van huis kopen, maar goed we kunnen natuurlijk niet echt helpen. We weten niet wat je invult of wat voor opties je aangevinkt hebt.B00st3r schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:55:
Vorig jaar een huis gekocht. Dit jaar dus voor het eerst op 'een nieuwe manier' de belastingaangifte doen.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Bergie schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:57:
dat lijkt een beetje vreemd idd. Een groot deel van de kosten van de aankoop van je huis zijn aftrekbaar dus meestal krijg je dan geld terug.
Ik heb die aftrekbare kosten al terug laten betalen in de laatste maanden van afgelopen jaar, dus dat komt te vervallen. Maar waarom dan het terug te betalen bedrag zo hoog ligt snap ik niet.martinusz schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:58:
[...]
Meestal krijg je juist behoorlijk wat terug in geval van huis kopen, maar goed we kunnen natuurlijk niet echt helpen. We weten niet wat je invult of wat voor opties je aangevinkt hebt.
Ik begrijp dat jullie dat ook niet kunnen zien, maar ik ben blij met alle input (ook jullie 2 reacties
Ik ga hem vanavond even invullen. Vorig jaar zat de Inkomensafhankelijke combinatiekorting eerst niet goed in de online versie verwerkt... was toen bijna ruim 2k misgelopen. Gelukkig op tijd ontdekt omdat ik zowel de offline als de online versie had ingevuld...
Life is what happens while you're busy making other plans
Wat is de definitie van een huisgenoot?
Ik heb van januari t/m juni in eigen kamer gewoond.
In juni ingeschreven bij mijn moeder. Maar 3 maanden weggeweest. In september daadwerkelijk bij mijn moeder weer ingetrokken t/m januari.
Heb ik ddan een huisgenoot gehad?
Ik heb van januari t/m juni in eigen kamer gewoond.
In juni ingeschreven bij mijn moeder. Maar 3 maanden weggeweest. In september daadwerkelijk bij mijn moeder weer ingetrokken t/m januari.
Heb ik ddan een huisgenoot gehad?
Heb je de eenmalig aftrekbare posten wel ingevuld bij je aangifte ( Hypotheekakte, Afsluitkosten, Taxatie, NHG )? Dat kan namelijk flink oplopen.B00st3r schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:01:
[...]
[...]
Ik heb die aftrekbare kosten al terug laten betalen in de laatste maanden van afgelopen jaar, dus dat komt te vervallen. Maar waarom dan het terug te betalen bedrag zo hoog ligt snap ik niet.
Ik begrijp dat jullie dat ook niet kunnen zien, maar ik ben blij met alle input (ook jullie 2 reacties)
Een andere reden is natuurlijk dat de voorlopige aangifte niet correct ingevuld is.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Oei. Dat is wel kwalijk ja. Bestaat er nu eigenlijk nog een offline versie?frumper schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:03:
Ik ga hem vanavond even invullen. Vorig jaar zat de Inkomensafhankelijke combinatiekorting eerst niet goed in de online versie verwerkt... was toen bijna ruim 2k misgelopen. Gelukkig op tijd ontdekt omdat ik zowel de offline als de online versie had ingevuld...
Goeie tip, kan me niet herinneren of ik dat zojuist heb gedaan, dus ik denk het niet. Helaas kan ik nu niet inloggen omdat het te druk is... Ik ga er naar kijken, thanks!Woy schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:05:
[...]
Heb je de eenmalig aftrekbare posten wel ingevuld bij je aangifte ( Hypotheekakte, Afsluitkosten, Taxatie, NHG )? Dat kan namelijk flink oplopen.
Een andere reden is natuurlijk dat de voorlopige aangifte niet correct ingevuld is.
Nee, enkel de online aangifte en de App, beide direct op de server van de belastingdienst.Ryan_ schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:05:
[...]
Oei. Dat is wel kwalijk ja. Bestaat er nu eigenlijk nog een offline versie?
Of je moet een papieren versie aanvragen en zelf gaan rekenen
Ik heb een vraag. Vorig jaar heb ik een vaststellingsovereenkomst getekend met als vergoeding 1 maandsalaris. Daar is loonheffing meteen af gegaan. Vooraf ingevuld stond dit bij uitkeringen, maar dat klopt niet. Moet ik het gewoon opgeven als loon van een andere werkgever, maar zonder arbeidskorting?
If it aint fixed, it's broken.
Zo, aangifte is de deur uit. Gelukkig geen foutmeldingen gehad 
Resultaat: €20 bijbetalen, maar omdat dat onder de grens ligt hoeft dat niet.
Nu maar de aangifte van mijn moeder invullen.
Resultaat: €20 bijbetalen, maar omdat dat onder de grens ligt hoeft dat niet.
Nu maar de aangifte van mijn moeder invullen.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Het lijkt mij dat het gewoon in de jaaropgave van de werkgever is opgenomen. Dus dan voer je het daar ook op.Tjebakka schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:10:
Ik heb een vraag. Vorig jaar heb ik een vaststellingsovereenkomst getekend met als vergoeding 1 maandsalaris. Daar is loonheffing meteen af gegaan. Vooraf ingevuld stond dit bij uitkeringen, maar dat klopt niet. Moet ik het gewoon opgeven als loon van een andere werkgever, maar zonder arbeidskorting?
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Mag als part-time ondernemer voor het eerst samen met partner aangifte gaan doen, wel makkelijker in principe. We gaan het zien...
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Heb je die aftrekbare posten wel in je aangifte gestopt ? Wat je nl. het afgelopen jaar terug hebt laten betalen is via een voorlopige teruggave gedaan. Nu ben je je definitieve in aan het vullen en daarin moet je dus wederom alles meenemen. Daarna wordt wat daaruit komt verrekend met wat je al voorlopig hebt teruggekregen en het verschil daarvan moet je betalen/terug krijgen.B00st3r schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:01:
[...]
Ik heb die aftrekbare kosten al terug laten betalen in de laatste maanden van afgelopen jaar, dus dat komt te vervallen. Maar waarom dan het terug te betalen bedrag zo hoog ligt snap ik niet.
Ik begrijp dat jullie dat ook niet kunnen zien, maar ik ben blij met alle input (ook jullie 2 reacties)
[removed]
Het was automatisch apart ingevuld, bij uitkeringenWoy schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:52:
[...]
Het lijkt mij dat het gewoon in de jaaropgave van de werkgever is opgenomen. Dus dan voer je het daar ook op.

Maar staat het bij de jaaropgave van je bedrijf er wel bij? Je moet iets van het bedrijf gehad hebben waarop staat aangeven wat uitgekeerd is en wat er qua belastingen verrekend is. Ongeacht wat de BD automatisch invult, de daadwerkelijke gegevens zijn leidend.Tjebakka schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:02:
[...]
Het was automatisch apart ingevuld, bij uitkeringen. Ik moet dus gewoon het bedrag optellen bij het loon van dat bedrijf? En de loonheffing idem?
[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 01-03-2016 12:05 ]
Ik vrees dat de jaaropgaaf op m'n oude adres terecht is gekomen. Ik weet wat er is uitgekeerd en wat er is ingehouden. Dat is ook niet zo lastig na te zoeken op internetWoy schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:04:
[...]
Maar staat het bij de jaaropgave van je bedrijf er wel bij? Je moet iets van het bedrijf gehad hebben waarop staat aangeven wat uitgekeerd is en wat er qua belastingen verrekend is. Ongeacht wat de BD automatisch invult, de daadwerkelijke gegevens zijn leidend.
Vannacht om 00:01 voor de grap even ingelogd maar ik kreeg foutmeldingen dat er nog niks in het systeem stond. Ook de android app stond nog niet in de play store. Vanochtend rond 10 uur weer geprobeerd en ik kreeg een melding van overbelasting. Gewoon pagina teruggeklikt en nog een keer geprobeerd en toen deed alles het vlekkeloos. Ik vind de online app best handig maar die oude apps had het voordeel dat ik de laatste jaren gewoon makkelijk kon opzoeken. Al die apps staan nog gewoon op mijn computer.
Alles klopte zowaar, wat ik erg prettig vind want vorig jaar klopte mijn vooraf ingevulde opgave niet. Ik heb de boel opgeslagen en kijk in alle rust volgende weer weer eens of alles klopt. Ik krijg 66 euro terug terwijl ik rekening hield met het betalen van 3000+ maar dat bleek gelukkig een stomme redenatiefout van mijn kant
Alles klopte zowaar, wat ik erg prettig vind want vorig jaar klopte mijn vooraf ingevulde opgave niet. Ik heb de boel opgeslagen en kijk in alle rust volgende weer weer eens of alles klopt. Ik krijg 66 euro terug terwijl ik rekening hield met het betalen van 3000+ maar dat bleek gelukkig een stomme redenatiefout van mijn kant
[ Voor 9% gewijzigd door Nikeo op 01-03-2016 12:32 ]
Hallo allemaal,
mijn vrouw reist met het openbaar vervoer naar haar werk. De baas betaalt het maand-abonnement, wij betalen zelf het IC direct toeslag-abonnement per maand. Kan ik deze kosten invoeren bij de vraag: Had ... meer reiskosten dan de werkgever vergoedde? zo ja, wat zou dan de openbaarvervoerverklaring of reisverklaring zijn? En hoe bepaal ik de km afstand?
Bedankt alvast!
mijn vrouw reist met het openbaar vervoer naar haar werk. De baas betaalt het maand-abonnement, wij betalen zelf het IC direct toeslag-abonnement per maand. Kan ik deze kosten invoeren bij de vraag: Had ... meer reiskosten dan de werkgever vergoedde? zo ja, wat zou dan de openbaarvervoerverklaring of reisverklaring zijn? En hoe bepaal ik de km afstand?
Bedankt alvast!
[ Voor 4% gewijzigd door Mystery02 op 01-03-2016 13:19 ]
Ik heb kunnen inloggen, en na het invullen van deze gegevens is het bedrag van 2500 verlaagd naar ongeveer 600 euro, dus dat scheelt al aanzienlijk.Woy schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:05:
[...]
Heb je de eenmalig aftrekbare posten wel ingevuld bij je aangifte ( Hypotheekakte, Afsluitkosten, Taxatie, NHG )? Dat kan namelijk flink oplopen.
Ik laat alle bedragen die ik heb ingevoerd sowieso nog een keer controleren, maar dit is nu al behoorlijk leerzaam geweest, tot nu toe. Bedankt!
Ik kon hem vanmorgen ook invullen (controleren). Nog niet verzonden want ik moet nog even kijken of alle vooringevulde getallen juist zijn, maar het lijkt te kloppen. Wederom een leuk bedrag in het vooruitzicht (te ontvangen).
[ Voor 9% gewijzigd door Klitse op 01-03-2016 13:32 ]
Dank gelukt.
ck2000nl schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:44:
Aangifte verwijderen, en dan opnieuw aangifte doen. Dan wordt een nieuwe poging gedaan, om de via-gegevens op te halen.
Eerste keer voor mij belastingaangifte.
Ik heb een leaseauto. Moet ik dit nog ergens invullen ik kwam het niet tegen, maar dit heeft toch ook met inkomen te maken?
Of is het al verwerkt in de loonheffing?
Ik heb een leaseauto. Moet ik dit nog ergens invullen ik kwam het niet tegen, maar dit heeft toch ook met inkomen te maken?
Een paar jaar geleden was dat nog best een crime, maar nu is dat al helemaal geregeld door de baas.Joostje123 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:43:
Je hoeft er zelf niets voor in te vullen, alleen een vinkje geloof ik dat je er eentje hebt.
Ik zal zo ook eens gaan kijken.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Dit is inderdaad al volledig opgeteld bij het fiscale inkomen dat op je jaaropgave van je werkgever vermeld staat. Het verrekenen van bijvoorbeeld eigen bijdrage moet ook al door de werkgever gebeuren en mag je niet zomaar zelf op je aangifte verwerken.Joostje123 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:43:
[ Voor 13% gewijzigd door Woy op 01-03-2016 16:12 ]
Ik heb ook door een vaststellingsovereenkomst een eenmalige uitkering gekregen in 2015 en deze staat er ook bij mij bij onder de uitkeringen.Tjebakka schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:15:
[...]
Ik vrees dat de jaaropgaaf op m'n oude adres terecht is gekomen. Ik weet wat er is uitgekeerd en wat er is ingehouden. Dat is ook niet zo lastig na te zoeken op internetMaar hoe ik het opvoer..
Ik heb 2 jaaropgave's gekregen en op 1 staat dus die uitkering.
[ Voor 6% gewijzigd door Thaimaster op 01-03-2016 16:29 ]
Pizza!
Even snel door de stappen gelopen en er komt uit dat ik een kleine 4k terug krijg
Geen idee of dat normaal is met de aankoop van een nieuwe woning maar het klinkt in elk geval goed
Van de week maar even de exacte bedragen opzoeken (die notariskosten etc ken ik niet uit mn hoofd) en dan maar snel indienen
Geen idee of dat normaal is met de aankoop van een nieuwe woning maar het klinkt in elk geval goed
Van de week maar even de exacte bedragen opzoeken (die notariskosten etc ken ik niet uit mn hoofd) en dan maar snel indienen
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Misschien dat iemand hier het toevallig weet, want ik kom er zelf met behulp van de site van de belastingdienst niet uit en de belasting telefoon is niet te bereiken.
Mijn vraag gaat over het aftrekken van studiekosten. Ik val nog onder het oude stelsel en heb per 30 september 2015 mijn studiefinanciering stopgezet. Ik maakte dat jaar alleen nog maar gebruik van het OV gedeelte van de stufi. Betekent dit nu dat ik dus alle maanden vanaf september tot en met december niet kan opgeven als aftrekpost of kan ik alleen september niet opgeven en dus nog 3/12 van het collegegeld van dat jaar opgeven?
Of is het misschien dat het niet uitmaakt dat ik een maand stufi heb gekregen en het daarna stop heb gezet, om dat ik er nog wel recht op had, maar niet van dit recht gebruik maak. Dit zou namelijk mijn conclusie zijn als ik kijk naar de site van de belastingdienst, aangezien ze het daar hebben over recht op studiefinanciering. Wanneer je echter de aangifte in gaat vullen hebben ze het nergens over recht op studiefinanciering, maar over studies met of zonder studiefinanciering. Niet erg consequent en voor mij erg verwarrend.
Ik zou het heel erg op prijs stellen als iemand me hier verder mee zou kunnen helpen. In de tussentijd zal ik het nog eens bij de belastingtelefoon proberen en als ik meer weet het hier ook laten weten.
Mijn vraag gaat over het aftrekken van studiekosten. Ik val nog onder het oude stelsel en heb per 30 september 2015 mijn studiefinanciering stopgezet. Ik maakte dat jaar alleen nog maar gebruik van het OV gedeelte van de stufi. Betekent dit nu dat ik dus alle maanden vanaf september tot en met december niet kan opgeven als aftrekpost of kan ik alleen september niet opgeven en dus nog 3/12 van het collegegeld van dat jaar opgeven?
Of is het misschien dat het niet uitmaakt dat ik een maand stufi heb gekregen en het daarna stop heb gezet, om dat ik er nog wel recht op had, maar niet van dit recht gebruik maak. Dit zou namelijk mijn conclusie zijn als ik kijk naar de site van de belastingdienst, aangezien ze het daar hebben over recht op studiefinanciering. Wanneer je echter de aangifte in gaat vullen hebben ze het nergens over recht op studiefinanciering, maar over studies met of zonder studiefinanciering. Niet erg consequent en voor mij erg verwarrend.
Ik zou het heel erg op prijs stellen als iemand me hier verder mee zou kunnen helpen. In de tussentijd zal ik het nog eens bij de belastingtelefoon proberen en als ik meer weet het hier ook laten weten.
Zo, ook door het lijstje heen geklikt. Allemaal redelijk recht toe rechtaan in te vullen, al denk ik zelf dat dit nog wel heel veel makkelijker kan. Moet ik bijvoorbeeld nu echt elk jaar weer invullen dat mijn appartementje echt geen rijksmonument is? En kunnen ze nou echt niet uit een andere database halen dat ik geen kinderen heb, en dus ook geen alimentatie betaal of ontvang?
Let wel even op notariskosten. Je hebt kosten voor hypotheekakte en koopakte. De notariskosten voor koopakte zijn niet aftrekbaar! Zie ook hier.Mattie112 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:32:
Even snel door de stappen gelopen en er komt uit dat ik een kleine 4k terug krijg![]()
Als je de uitkomst zou willen delen, graag. Ik heb in geheel 2015 geen stufi/ov ontvangen dus mocht de studiekosten (inderdaad ook volgens de meneer van de Belastingtelefoon) aftrekken. Maar volgend studiejaar verwacht ik ook weer een paar maand gebruik te maken van mijn ov-kaart.RamonK schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:56:
Misschien dat iemand hier het toevallig weet, want ik kom er zelf met behulp van de site van de belastingdienst niet uit en de belasting telefoon is niet te bereiken.
Ook als je je schoolgeld van je ouders krijgt, blijkt het nut te hebben om dat in ieder geval zelf te betalen: studiegeldkosten zijn aftrekbaar 
Zorgt ervoor dat ik geen €24 (volgens de app) maar €348 terugkrijg van de Belastingdienst. Gelukkig maar, anders deed ik dat tweede baantje voor een beetje te weinig geld
Je studiefinanciering heeft weinig te maken met je belastingaangifte en de studiekosten die je maakt. In het formulier moet je niet voor niks beide apart opgeven. Ook als je geen studiefinanciering ontvangt, heb je nog altijd wel je €1951 (op HBO althans) aan schoolgeld betaald en dat zijn gewoon aftrekbare kosten, ook als je geen toeslag zoals studiefinanciering in die periode hebt ontvagen.
Daarnaast gaat de aangifte over 2015, niet over het schooljaar 2014/2015. De studiekosten van 2015 moet je opgeven en daar horen ook de kosten bij die je in september-december 2015 hebt gemaakt.
Correct me if i'm wrong
Zorgt ervoor dat ik geen €24 (volgens de app) maar €348 terugkrijg van de Belastingdienst. Gelukkig maar, anders deed ik dat tweede baantje voor een beetje te weinig geld
Ik ben geen pro hierin, maar als ik de regeling en jou goed begrijp:RamonK schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:56:
Je studiefinanciering heeft weinig te maken met je belastingaangifte en de studiekosten die je maakt. In het formulier moet je niet voor niks beide apart opgeven. Ook als je geen studiefinanciering ontvangt, heb je nog altijd wel je €1951 (op HBO althans) aan schoolgeld betaald en dat zijn gewoon aftrekbare kosten, ook als je geen toeslag zoals studiefinanciering in die periode hebt ontvagen.
Daarnaast gaat de aangifte over 2015, niet over het schooljaar 2014/2015. De studiekosten van 2015 moet je opgeven en daar horen ook de kosten bij die je in september-december 2015 hebt gemaakt.
Correct me if i'm wrong
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Helaas zijn de regels per september 2015 veranderd en kan je studiekosten niet meer opvoeren als je studiefinanciering of een studievoorschot krijgt.Richh schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:05:
Ik ben geen pro hierin, maar als ik de regeling en jou goed begrijp:
Correct me if i'm wrong
Ik had net iemand aan de lijn van de belastingtelefoon en die wist mij te melden dat je maanden waarin je geen studiefinanciering of andere vergoedingen van DUO ontvangt mag aftrekken. In mijn geval betekent het dus dat september niet aftrekbaar was, maar de andere maanden dus wel. Het lijkt er dus op of het er niet om gaat of je recht hebt op studiefinanciering, maar of je er ook gebruik van maakt.
In mijn formulier 'Uitgaven voor studie of opleiding' staat bij het stukje Lesgeld niks bijzonders vermeld, eveneens bij Ontvangen studiefinanciering niks bijzonders over deze regeling.RamonK schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:18:
[...]
Helaas zijn de regels per september 2015 veranderd en kan je studiekosten niet meer opvoeren als je studiefinanciering of een studievoorschot krijgt.
Ik had net iemand aan de lijn van de belastingtelefoon en die wist mij te melden dat je maanden waarin je geen studiefinanciering of andere vergoedingen van DUO ontvangt mag aftrekken. In mijn geval betekent het dus dat september niet aftrekbaar was, maar de andere maanden dus wel. Het lijkt er dus op of het er niet om gaat of je recht hebt op studiefinanciering, maar of je er ook gebruik van maakt.
Ik heb 1951 aan collegegeld betaald, en 822 euro aan basisbeurs ontvangen in 2015 (tm augustus), dus dat vul ik gewoon in... Ik begrijp niet helemaal wat daar anders aan moet zijn? Of bedoel jij wat anders?
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Voor studiegeld heb ik het basis bedrag betaald, in 2014 voor studiejaar 2014/2015 kan ik dan hiervan de helft invullen? Dus ongeveer 900 euro.
Hmm interessant. Ik ga het wel even uitzoeken met een accountantThaimaster schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:27:
[...]
Ik heb ook door een vaststellingsovereenkomst een eenmalige uitkering gekregen in 2015 en deze staat er ook bij mij bij onder de uitkeringen.
Ik ben er ook al naar op zoek maar kan het ook niet vinden. Nu herinner ik me van vorig jaar dat ze het een beetje uit zicht hadden gezet maar dat het wel gewoon beschikbaar was. Je moet het web op en een beetje geduld hebben begrijp ik. Wie weet, komt het nog.Wokschotel schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:58:
De grote vraag is natuurlijk of het aloude aangifteprogramma dit jaar nog beschikbaar is, of dat je alleen via het web of app aangifte kunt doen. Vorig jaar hadden ze het aangifteprogramma bewust al verstopt, ik vermoed in het kader van een uitsterfbeleid
Nee het oude is er dus niet meerwimdebok schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:58:
[...]
Ik ben er ook al naar op zoek maar kan het ook niet vinden. Nu herinner ik me van vorig jaar dat ze het een beetje uit zicht hadden gezet maar dat het wel gewoon beschikbaar was. Je moet het web op en een beetje geduld hebben begrijp ik. Wie weet, komt het nog.
Enkel on line mogelijk of bij uitzondering per papier begreep ik
[ Voor 91% gewijzigd door Roos79 op 01-03-2016 18:05 ]
Ik kan dit jaar voor het eerst aangifte doen. Ik heb stufi gehad van oktober tot december (gift, mits diploma mbo niveau 4 behaald) ik heb de studiekosten niet zelf betaald voor schooljaar 2014-2015, wel voor 2015-2016 (de periode dat ik stufi kreeg). Ik kan dus denk ik niets aftrekken?
Sch*tzooi, dat programma werkte tenminste altijd en was lekker makkelijk. Leuker kunnen ze het niet maken, makkelijker ook niet meerRoos79 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 18:03:
[...]
Nee het oude is er dus niet meer
Enkel on line mogelijk of bij uitzondering per papier begreep ik
De islam kan uw vrijheid schaden
Baas van de fiscus zei gisteren van nietwimdebok schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:58:
[...]
Ik ben er ook al naar op zoek maar kan het ook niet vinden. Nu herinner ik me van vorig jaar dat ze het een beetje uit zicht hadden gezet maar dat het wel gewoon beschikbaar was. Je moet het web op en een beetje geduld hebben begrijp ik. Wie weet, komt het nog.
En de uitkeringsinstantie is dan je werkgever? De accountant zegt dat ik het gewoon kan opvoeren als inkomsten uit loondienst.Thaimaster schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:27:
[...]
Ik heb ook door een vaststellingsovereenkomst een eenmalige uitkering gekregen in 2015 en deze staat er ook bij mij bij onder de uitkeringen.
edit: het maakt trouwens niks uit voor hoeveel ik moet betalen.
[ Voor 7% gewijzigd door Tjebakka op 01-03-2016 20:23 ]
Mijn woning is nog in aanbouw, krijg over 3 weken de sleutel. Vorig jaar 1-1 stond er nog niks, ik ben sinds 1-6-2015 de eigenaar.
Koopsom was ongeveer 170.000
Volgens de gemeentelijke belastingen is mijn OZB waarde 106.000 (woning in aanbouw wordt niet volledig gerekend)
Maar in de vooraf ingevulde belasting aangifte staat dat het huis op 24.000 OZB is gezet.
Hoe kan hier verschil in ontstaan?
Volgens de gemeentelijke belastingen is mijn OZB waarde 106.000 (woning in aanbouw wordt niet volledig gerekend)
Maar in de vooraf ingevulde belasting aangifte staat dat het huis op 24.000 OZB is gezet.
Dan zal het zeker niet!Reinier schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:18:
[...]
Windows applicatie?
Baas van de fiscus zei gisteren van niet
Dat is toch heel erg jammer dat ze dat niet ondersteunen. En nu moet iedereen via het web en dat kunnen ze dan weer niet aan. Wel wat knullig.
Invullen is gelukt hier.
Korte zijsprong: we kopen dit jaar een huis.
Voorlopige teruggaaf wordt dus ingevuld later dit jaar.
Hoe snel heb ik de eenmalige aftrekposten terug op mn rekening? Denk aan de afsluitkosten, notariskosten etc.
Korte zijsprong: we kopen dit jaar een huis.
Voorlopige teruggaaf wordt dus ingevuld later dit jaar.
Hoe snel heb ik de eenmalige aftrekposten terug op mn rekening? Denk aan de afsluitkosten, notariskosten etc.
De verwerking van het invullen van de voorlopige aangifte duurt ongeveer 6 weken. Daarna wordt het restant gewoon over de nog resterende maanden uitgekeerd.Lensent schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:25:
Als je zou willen zou je nu dus al je voorlopige teruggave in kunnen vullen, mits je ongeveer de bedragen weet waar het over gaat.
Met dit soort dingen loop ik liever niet op de zalen vooruit dus ik wacht nog braaf eventjesWoy schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:27:
[...]
De verwerking van het invullen van de voorlopige aangifte duurt ongeveer 6 weken. Daarna wordt het restant gewoon over de nog resterende maanden uitgekeerd.
Als je zou willen zou je nu dus al je voorlopige teruggave in kunnen vullen, mits je ongeveer de bedragen weet waar het over gaat.
Verwijderd
Zojuist aangifte gedaan. Alles netjes vooraf ingevuld, en het klopte allemaal ook nog.
...mag ik gewoon wéér een naheffing van €165,- betalen. Echt top hoe dat geregeld is in Nederland.
...mag ik gewoon wéér een naheffing van €165,- betalen. Echt top hoe dat geregeld is in Nederland.

Wat een opmerking is dit? In welk land hoef je nooit een naheffing te betalen? En als je nog geld terug had gekregen had je geklaagd dat je eerder teveel moest betalen. Dit is puur een correctie, als je die niet had gehad had je 165 euro extra betaald vorig jaar aan belasting.Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:39:
Zojuist aangifte gedaan. Alles netjes vooraf ingevuld, en het klopte allemaal ook nog.
Heb net de aangifte doorlopen. Tot mijn verbazing kwam ik niets tegen over de kinderopvangtoeslag. Ik heb deze afgelopen jaar voor het eerst ontvangen, dus wellicht snap ik de procedure niet 
Moet ik niet nav het jaaroverzicht van de opvang die gegevens invullen waarna het verschil berekend wordt met de al verstrekte toeslag? Of werkt het zo niet?
Moet ik niet nav het jaaroverzicht van de opvang die gegevens invullen waarna het verschil berekend wordt met de al verstrekte toeslag? Of werkt het zo niet?
PSN: DutchTrickle PVoutput
Hops, m'n fiscale partner krijgt iets van €2200 terug. Kinderen hebben loont 
Nog even zitten schuiven zodat ik precies €45 moet betalen, wat vervolgens niet hoeft waardoor we er het maximale uit slepen
Kinderopvangtoeslag... kon ik ook niet vinden. Krijg je daar een separate afrekening van o.b.v. je aangifte
Nog even zitten schuiven zodat ik precies €45 moet betalen, wat vervolgens niet hoeft waardoor we er het maximale uit slepen
Kinderopvangtoeslag... kon ik ook niet vinden. Krijg je daar een separate afrekening van o.b.v. je aangifte
[ Voor 21% gewijzigd door Reinier op 01-03-2016 20:48 ]
tweakerdennis schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:45:
Zojuist aangifte gedaan. Korte situatie:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Sissors schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:47:
[...]
Members only:
Members only:
Inloggen
Ja, ooit.Reinier schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:47:
Ik kreeg vandaag de acceptgiro om over 2014 (!) nog wat terug te betalen.
ow, zit de oorzaak in het hebben van kinderenReinier schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:47:
van de kinderopvangtoeslag krijg ik meestal 2 jaar later de definitieve toeslag. Tot nu toe komt het neer op een deel terugbetalen, en dat wordt dan netjes verrekend met de voorlopige toeslagen van het lopend jaar.
Wow, wat maf. Was er bij jou iets bijzonders ofzo of duurt dat altijd zo absurd lang?Rukapul schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:51:
[...]
Ja, ooit.
Ik kreeg vandaag de acceptgiro om over 2014 (!) nog wat terug te betalen.
Verwijderd
De belastingdienst weet tot op de euro hoeveel ik (en mijn vrouw) aan inkomsten gehad hebben. De belastingdienst weet tot op de euro wat ik aan renteaftrek behoor te krijgen. Er is letterlijk niets veranderd aan mijn inkomen, noch dat van mijn vrouw. Ik krijg nu, voor het tweede jaar op een rij, een naheffing doordat er blijkbaar wederom niet correct belasting is ingehouden (waarschijnlijk doordat we inmiddels een krankzinnig belastingstelsel hebben waar niemand nog meer iets van snapt).Sissors schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:44:
[...]
Wat een opmerking is dit? In welk land hoef je nooit een naheffing te betalen? En als je nog geld terug had gekregen had je geklaagd dat je eerder teveel moest betalen. Dit is puur een correctie, als je die niet had gehad had je 165 euro extra betaald vorig jaar aan belasting.
Dus ja, dat ik wederom onaangenaam verrast wordt doordat de overheid het niet voor elkaar krijgt om een sluitend en kloppend belastingsysteem te hebben, vind ik inderdaad redelijk vervelend. Er is namelijk niets in mijn inkomen veranderd wat een dergelijke naheffing zou rechtvaardigen; blijkbaar zijn de regels gewoon weer tussentijds veranderd. Iets met heffingen die inkomensafhankelijk zijn, met heffingskortingen die ook weer inkomensafhankelijk zijn, met aftrekposten die wederom inkomensafhankelijk zijn, enzovoort, enzovoort, enzovoort. Niemand snapt er geen ene reet meer van, maar ik krijg wel weer gewoon een rekening gepresenteerd.
Je zou toch denken dat we met de hoeveelheid belasting die we in Nederland betalen wel iets meer waar voor ons geld krijgen. En niet een belastingsysteem wat dermate naar de klote is geholpen, waardoor men achteraf nog even inkomstenbelasting mag bijlappen.
Dat loopt toch apart via toeslagen(.nl) ?Reinier schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:47:
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik begrijp er nu al geen reet meer van 
Situatie: eind 2014 een aanneemovereenkomst gesloten en een hypotheek afgenomen om in 2015 een huis te laten bouwen. De financieringskosten heb ik in de aangifte van 2014 afgetrokken. Nu voor 2015 rest de reguliere hypotheekrenteaftrek. De volledige hypotheek zat in 2015 in een bouwdepot. Over de rente in het bouwdepot betaalde ik volgens Aegon geen rente. Op de jaaropgave van Aegon staat ook alleen een bedrag aan betaalde rente, even voor het gemakt €2300. Op de maandoverzichten stond wel steeds een bedrag dat verrekend werd. Ik betaalde rente over het hele bedrag, en er werd direct een bedrag verrekend voor het deel van het bouwdepot dat nog niet was opgenomen. In die zin zou je kunnen zeggen dat ik ook rente heb ontvangen over het bouwdepot. In de voor ingevulde aangifte staat dan ook een bedrag van €5275 aan ontvangen rente. De opgave van de betaalde rente is echter de rente die ik onderaan de streep daadwerkelijk heb betaald, dus het verrekende bedrag. Als je dus vind dat ik rente heb ontvangen over het bouwdepot, dan moet het bedrag aan betaalde rente m.i. verhoogd worden met €5275. Eenvoudiger lijkt me om gewoon het bedrag ontvangen rente op 0 te zetten. Ik heb immers niet daadwerkelijk rente ontvangen, het is toch steeds direct verrekend
Wel bizar dat Aegon blijkbaar wel aan de Belastingdienst doorgeeft dat er een bedrag aan rente is ontvangen op het bouwdepot, maar daarbij alleen het netto betaalde bedrag aan rente doorgeeft, terwijl ze op hun eigen jaaropgave helemaal niets vermelden over ontvangen rente
Situatie: eind 2014 een aanneemovereenkomst gesloten en een hypotheek afgenomen om in 2015 een huis te laten bouwen. De financieringskosten heb ik in de aangifte van 2014 afgetrokken. Nu voor 2015 rest de reguliere hypotheekrenteaftrek. De volledige hypotheek zat in 2015 in een bouwdepot. Over de rente in het bouwdepot betaalde ik volgens Aegon geen rente. Op de jaaropgave van Aegon staat ook alleen een bedrag aan betaalde rente, even voor het gemakt €2300. Op de maandoverzichten stond wel steeds een bedrag dat verrekend werd. Ik betaalde rente over het hele bedrag, en er werd direct een bedrag verrekend voor het deel van het bouwdepot dat nog niet was opgenomen. In die zin zou je kunnen zeggen dat ik ook rente heb ontvangen over het bouwdepot. In de voor ingevulde aangifte staat dan ook een bedrag van €5275 aan ontvangen rente. De opgave van de betaalde rente is echter de rente die ik onderaan de streep daadwerkelijk heb betaald, dus het verrekende bedrag. Als je dus vind dat ik rente heb ontvangen over het bouwdepot, dan moet het bedrag aan betaalde rente m.i. verhoogd worden met €5275. Eenvoudiger lijkt me om gewoon het bedrag ontvangen rente op 0 te zetten. Ik heb immers niet daadwerkelijk rente ontvangen, het is toch steeds direct verrekend

Ik ben toch malle pietje niet!
Dat is de norm bij kinderopvangtoeslag...Reinier schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:55:
[...]
Wow, wat maf. Was er bij jou iets bijzonders ofzo of duurt dat altijd zo absurd lang?
De kinderopvangtoeslag loopt via de "afdeling" Toeslagen. Wat je nu invult is de Aangifte Inkomstenbelasting.Maverick schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:46:
Heb net de aangifte doorlopen. Tot mijn verbazing kwam ik niets tegen over de kinderopvangtoeslag. Ik heb deze afgelopen jaar voor het eerst ontvangen, dus wellicht snap ik de procedure niet
Je krijgt op een gegeven moment een aparte berekening of je te veel of te weinig toeslag hebt gehad.
Loopt los van dit verhaal.
www.steamloco.info
Een dergelijke naheffing? Rekening presenteren? Man, we praten over 165 euro, waar hebben we het over.Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:55:
[...]
De belastingdienst weet tot op de euro hoeveel ik (en mijn vrouw) aan inkomsten gehad hebben. De belastingdienst weet tot op de euro wat ik aan renteaftrek behoor te krijgen. Er is letterlijk niets veranderd aan mijn inkomen, noch dat van mijn vrouw. Ik krijg nu, voor het tweede jaar op een rij, een naheffing doordat er blijkbaar wederom niet correct belasting is ingehouden (waarschijnlijk doordat we inmiddels een krankzinnig belastingstelsel hebben waar niemand nog meer iets van snapt).
Dus ja, dat ik wederom onaangenaam verrast wordt doordat de overheid het niet voor elkaar krijgt om een sluitend en kloppend belastingsysteem te hebben, vind ik inderdaad redelijk vervelend. Er is namelijk niets in mijn inkomen veranderd wat een dergelijke naheffing zou rechtvaardigen; blijkbaar zijn de regels gewoon weer tussentijds veranderd. Iets met heffingen die inkomensafhankelijk zijn, met heffingskortingen die ook weer inkomensafhankelijk zijn, met aftrekposten die wederom inkomensafhankelijk zijn, enzovoort, enzovoort, enzovoort. Niemand snapt er geen ene reet meer van, maar ik krijg wel weer gewoon een rekening gepresenteerd.
Je zou toch denken dat we met de hoeveelheid belasting die we in Nederland betalen wel iets meer waar voor ons geld krijgen. En niet een belastingsysteem wat dermate naar de klote is geholpen, waardoor men achteraf nog even inkomstenbelasting mag bijlappen.
De islam kan uw vrijheid schaden
Edit: Met inklappende quotes had ik hem er ook helemaal in kunnen laten
.
Problemen met de aangifte kan je de belastingdienst de schuld van geven, de wetgeving niet.
Maar daarnaast kan het ook prima een werkgever zijn die bijvoorbeeld bij vakantiegeld het niet compleet juist betaald.
Hoewel ik absoluut geen fan ben van de inkomensafhankelijke kortingen die het inderdaad een stuk ingewikkelder maken, en enkel omdat het slecht klinkt om het belastingtarief te verhogen, is dat sowieso niet de schuld van de belastingdienst, maar van de politiek (en effectief van de kiezers ook).
Problemen met de aangifte kan je de belastingdienst de schuld van geven, de wetgeving niet.
Maar daarnaast kan het ook prima een werkgever zijn die bijvoorbeeld bij vakantiegeld het niet compleet juist betaald.
tweakerdennis schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:50:
[...]
Members only:
Members only:
Inloggen
Volgens mij refereert die 24.000 aan de waarde op 01-01-2014, wat ook de waarde is die je in moet vullen volgens de tool. Zo was dat bij mij 47.000, maar kreeg ik een paar dagen geleden de WOZ-waarde (ik neem even aan dat je die bedoelt) per 01-01-2015 en dat was iets van 121.000.TripleQ schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:22:
Mijn woning is nog in aanbouw, krijg over 3 weken de sleutel. Vorig jaar 1-1 stond er nog niks, ik ben sinds 1-6-2015 de eigenaar.
Let trouwens ook op dat je het onroerend goed correct aanvinkt, bij mij stond het incorrect als 'terrein' aangevinkt en niet als iets als 'kavel voor toekomstige bewoning' en dat scheelde een hoop. Toen het als terrein aangevinkt werd telde de WOZ-waarde mee als bezitting in box 3.
[ Voor 15% gewijzigd door finsdefis op 01-03-2016 21:23 ]
Hm, beetje appart dat dit niet gelijk meegenomen kan worden. Goed, dan klopt het iig dat ik hem niet tegengekomen ben. Kan ik hem insturen. Was wel een mooi resultaat, hypotheekrenteaftrekSpoetnik385 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:08:
[...]
De kinderopvangtoeslag loopt via de "afdeling" Toeslagen. Wat je nu invult is de Aangifte Inkomstenbelasting.
Je krijgt op een gegeven moment een aparte berekening of je te veel of te weinig toeslag hebt gehad.
Loopt los van dit verhaal.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Geen idee hoe de aangifte er dit jaar uitziet, maar vorig jaar kon ik vrolijk schuiven met de aftrekposten tussen mijn vriendin en mij.tweakerdennis schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:16:
Misschien een stomme vraag, maar ik ga dit jaar voor het eerst een belastingaangifte doen. We hebben geen blauwe envelop gehad.
In 2015 ben ik halverwege het jaar getrouwd, waardoor er sprake is van een fiscale partner.
In december hebben we een huis gekocht & overdracht gehad op oudjaarsdag.
Als ik zo kijk dan zijn de volgende mogelijkheden er:
- ik (verdien het meest) doe aangifte en mijn partner niet. Ik ga hierbij de eenmalig aftrekbare kosten geheel op mij zetten (http://www.belastingdiens...enmalig_aftrekbare_kosten).
- we doen beiden aangifte en ik neem de eenmalig aftrekbare kosten op mij
- we doen beide aangifte en we splitsen de eenmalig aftrekbare kosten (50% op mij, 50% op mijn vrouw)
Optie 1 zou als ik zo snel op internet keek het voordeligst zijn?
Uiteindelijk kwam het er op neer dat zij 43 euro "bij moest betalen" (wordt kwijtgescholden want beneden een grens) en ik een fors bedrag terug kreeg (wat natuurlijk op de gezamenlijke rekening kwam).
Dus even testen wat het meeste opbrengt
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Normaal kreeg ik rond de 4000 euro terug (hier zat dan de alleenstaande ouder toeslag bij) nu krijg ik ongeveer 2000 euro terug. Stukje alleen staande ouderkop zit nu bij het kindgebonden budget.
De WOZ waarde loopt altijd een jaar achter: bij de aangifte van 2015 gebruik je de WOZ waarde van 2014, bij de aangifte van 2016 gebruik je die van 2015, enzovoort.TripleQ schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:22:
Zoals je zelf al zegt: vorig jaar 1-1 was er nog niks.
Die 24.000 is dus de WOZ waarde van de bouwgrond op 1-1-2014
Voor de aangifte van 2016 mag je dus die 106.000 gebruiken (waarde 1-1-2015), en voor de aangifte van 2017 zal je af moeten wachten wat de WOZ waarde van 1-1-2016 wordt
[ Voor 9% gewijzigd door Pietervs op 01-03-2016 21:50 . Reden: Aanvullinkje ]
Verwijderd
Mijn aangifte is vanmorgen al ingevuld, krijg een mooi 4 cijferig bedrag terug...... word een super mooi lange roadtrip zo van de zomer
volgens de belastingdienst zelf is het aangifteprogramma vanaf dit jaar niet meer in gebruik. Wel jammer eigenlijk, maar ik zal dan toch overstag moeten.wimdebok schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:58:
[...]
link http://www.belastingdiens...programma_2015_downloadenU kunt het aangifteprogramma voor 2015 niet meer downloaden.
Belastingaangifte doet u voortaan online op Mijn Belastingdienst of met de app Aangifte 2015.
Argh, ik kan pas vanaf ergens in April aangifte doen
.... "Daar vindt u van half april het aangifteprogramma voor buitenlands belastingplichtigen."
Zucht
Zucht
Bezig mijn aangifte in te vullen. Nu heb ik, met mijn partner, een woning gekocht en verkocht in 2014. Nu krijg ik bij mijn aangifte over 2015 ineens allerlei vragen over deze hypotheek zoals taxatiekosten, notatiskosten, bemiddelingskosten, etc... Dingen die ik allang heb opgegeven bij de belastingaangifte in 2014. Waarom ineens deze vragen weer? Ben ik de enige hierin?
edit:
Nvm.. lijkt erop dat hij zelf "Ja" zegt bij de optie of je extra kosten hebt gemaakt. Ik neem aan dat dit over 2015 gaat dus heb ik "Nee" gekozen aangezien ik deze kosten in 2014 heb gemaakt.
edit:
Nvm.. lijkt erop dat hij zelf "Ja" zegt bij de optie of je extra kosten hebt gemaakt. Ik neem aan dat dit over 2015 gaat dus heb ik "Nee" gekozen aangezien ik deze kosten in 2014 heb gemaakt.
[ Voor 21% gewijzigd door maniak op 01-03-2016 23:16 ]
Ik heb in 2014 een huis gekocht en deze is in 2015 opgeleverd. Nu heb ik zelf een aantal rekeningen betaald die andere kopers mogelijk wel uit hun hypotheek betaald hebben, mag ik deze ook opgeven als extra kosten?
Wij krijgen ook al voor het 2e jaar 45 euro cadeau van de belastingdienst. Inderdaad even schuiven totdat je net het omslagpunt van 46 euro naar 45 euro vindt, en dat dan gebruiken.Pietervs schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:30:
[...]
Geen idee hoe de aangifte er dit jaar uitziet, maar vorig jaar kon ik vrolijk schuiven met de aftrekposten tussen mijn vriendin en mij.
Uiteindelijk kwam het er op neer dat zij 43 euro "bij moest betalen" (wordt kwijtgescholden want beneden een grens) en ik een fors bedrag terug kreeg (wat natuurlijk op de gezamenlijke rekening kwam).
Dus even testen wat het meeste opbrengt
More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs
Blijkbaar heeft de Belastingdienst hier iets op gevonden: mijn vriendin kreeg een brief dat zij geen belastingaangifte hoeft te doen over 2015...Robtimus schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 23:30:
[...]
Wij krijgen ook al voor het 2e jaar 45 euro cadeau van de belastingdienst. Inderdaad even schuiven totdat je net het omslagpunt van 46 euro naar 45 euro vindt, en dat dan gebruiken.
Ik ga er volgend weekend eens even voor zitten en uitrekenen wat gunstiger is: geen aangifte door haar (dus alleen van mij), of een aangifte van ons samen. We hebben nog wat medische kosten waar we waarschijnlijk de drempel gaan halen, dus het wordt nog even puzzelen...
Dat je het niet daadwerkelijk in je handje hebt gehad neemt toch niet weg dat je het ontvangen hebt?The Legend schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:58:
Ik begrijp er nu al geen reet meer van
Situatie: eind 2014 een aanneemovereenkomst gesloten en een hypotheek afgenomen om in 2015 een huis te laten bouwen. De financieringskosten heb ik in de aangifte van 2014 afgetrokken. Nu voor 2015 rest de reguliere hypotheekrenteaftrek. De volledige hypotheek zat in 2015 in een bouwdepot. Over de rente in het bouwdepot betaalde ik volgens Aegon geen rente. Op de jaaropgave van Aegon staat ook alleen een bedrag aan betaalde rente, even voor het gemakt €2300. Op de maandoverzichten stond wel steeds een bedrag dat verrekend werd. Ik betaalde rente over het hele bedrag, en er werd direct een bedrag verrekend voor het deel van het bouwdepot dat nog niet was opgenomen. In die zin zou je kunnen zeggen dat ik ook rente heb ontvangen over het bouwdepot. In de voor ingevulde aangifte staat dan ook een bedrag van €5275 aan ontvangen rente. De opgave van de betaalde rente is echter de rente die ik onderaan de streep daadwerkelijk heb betaald, dus het verrekende bedrag. Als je dus vind dat ik rente heb ontvangen over het bouwdepot, dan moet het bedrag aan betaalde rente m.i. verhoogd worden met €5275. Eenvoudiger lijkt me om gewoon het bedrag ontvangen rente op 0 te zetten. Ik heb immers niet daadwerkelijk rente ontvangen, het is toch steeds direct verrekendWel bizar dat Aegon blijkbaar wel aan de Belastingdienst doorgeeft dat er een bedrag aan rente is ontvangen op het bouwdepot, maar daarbij alleen het netto betaalde bedrag aan rente doorgeeft, terwijl ze op hun eigen jaaropgave helemaal niets vermelden over ontvangen rente
Als de bedragen kloppen ook zo opvoeren. Anders staat je een fikse naheffing te wachten.
Onze buren in de nieuwbouwwijk keken sip toen ze dezelfde verkeerde aanname hadden gemaakt en hun "gratis" vakantie toch betaald moest worden. Alleen niet aan D reizen maar aan de belastingdienst.
Bofkont! Ik krijg helemaal niks terug. Er staat 2 euro premie volksverzekeringen en daaronder -2 euro dus dat wordt tegen elkaar weggestreept, omdat je onder de 14 euro niks terugkrijgt.Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:50:
Mijn aangifte is vanmorgen al ingevuld, krijg een mooi 4 cijferig bedrag terug...... word een super mooi lange roadtrip zo van de zomer
[ Voor 11% gewijzigd door chim0 op 02-03-2016 07:32 ]
Veel terug krijgen is meestal toch gewoon te veel betaald te hebben?
Zag ik het nu goed? Kunnen mijn vrouw (zelfstandige) en ik dit jaar voor het eerst nu wel samen aangifte doen? Gezellig

Zag ik het nu goed? Kunnen mijn vrouw (zelfstandige) en ik dit jaar voor het eerst nu wel samen aangifte doen? Gezellig

Ik zou eens beginnen met klagen bij de instantie die de belasting heeft ingehouden op je salaris. Hint, dat is niet de belastingdienst. Ik weet niet wat voor salarispakket je werkgever gebruikt, maar als je geen verdere aftrekposten etc hebt en dus alleen salaris opgeeft in je IB dan moet het echt op de euro nauwkeurig kunnen.Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:55:
[...]
De belastingdienst weet tot op de euro hoeveel ik (en mijn vrouw) aan inkomsten gehad hebben. De belastingdienst weet tot op de euro wat ik aan renteaftrek behoor te krijgen. Er is letterlijk niets veranderd aan mijn inkomen, noch dat van mijn vrouw. Ik krijg nu, voor het tweede jaar op een rij, een naheffing doordat er blijkbaar wederom niet correct belasting is ingehouden (waarschijnlijk doordat we inmiddels een krankzinnig belastingstelsel hebben waar niemand nog meer iets van snapt).
Yup.ProudElm schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 07:45:
Veel terug krijgen is meestal toch gewoon te veel betaald te hebben?
Ja klopt inderdaad, ik heb het nu als Pensioen / Eenmalige uitkering ofzo aangegeven, leek mij de beste optie bij uitkeringen.. Anders passen ze het zelf wel weer aan vermoed ik.Tjebakka schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:21:
[...]
En de uitkeringsinstantie is dan je werkgever? De accountant zegt dat ik het gewoon kan opvoeren als inkomsten uit loondienst.
edit: het maakt trouwens niks uit voor hoeveel ik moet betalen.
Pizza!
Die aangifte website zit weer lekker in elkaar: aangifte gedaan en ingestuurd, PDF opgeslagen voor de eigen administratie.
Alleen die PDF is geen PDF maar gewoon de html pagina met de tekst van de pagina:
Alleen die PDF is geen PDF maar gewoon de html pagina met de tekst van de pagina:
En zie dan maar eens die daadwerkelijke PDF met het overzicht van al je ingevulde aangifte gegevens boven water te krijgen.Aangifte inkomstenbelasting 2015
inhoud
Afdrukken van de aangifte
Formulier
U kunt de aangifte via onderstaande link afdrukken of opslaan als pdf.

Dan doe je toch iets fout, want hij is gewoon als .PDF gedownload. Misschien geen Edge gebruiken maar Acrobat Reader....

Aanpassen en weer versturen werkt nu wel goed 
Algemene 'spuug op de belasting'-post: '4% rendement behaald voor alles boven de €21K ', waarover vermogensheffing moet worden betaald, sure met 1% 0,9% rente op een spaarrekening ...

Algemene 'spuug op de belasting'-post: '4% rendement behaald voor alles boven de €21K ', waarover vermogensheffing moet worden betaald, sure met 1% 0,9% rente op een spaarrekening ...

[ Voor 71% gewijzigd door SniperGuy op 02-03-2016 08:29 ]
Dank je wel! Dan is het nu helemaal duidelijk geen aangifte programma meer. Je moet mee met je tijd, geen ontkomen aan.Sleepybag schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 22:32:
[...]
volgens de belastingdienst zelf is het aangifteprogramma vanaf dit jaar niet meer in gebruik. Wel jammer eigenlijk, maar ik zal dan toch overstag moeten.
[...]
link http://www.belastingdiens...programma_2015_downloaden
Het blijft Box 1 dus heel erg zal het niet zijn. Het maakt niks uit voor hoeveel je betaalt of terugkrijgt. Ik wacht nog even mijn jaaropgaaf af en dan maak ik de aangifte definitief.Thaimaster schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 08:02:
[...]
Ja klopt inderdaad, ik heb het nu als Pensioen / Eenmalige uitkering ofzo aangegeven, leek mij de beste optie bij uitkeringen.. Anders passen ze het zelf wel weer aan vermoed ik.
Moet de helft minder betalen dan ik op had gerekend
Edit: Op de jaaropgaaf staat alles bij elkaar! Dus zo heb ik het ook maar opgegeven, onder 1 werkgever.
[ Voor 8% gewijzigd door Tjebakka op 02-03-2016 10:45 ]
Het probleem is dat de bedragen niet kloppen, maar ik ook niet eenvoudig kan controleren wat het wel moet zijn aangezien de Aegon het bedrag aan ontvangen rente helemaal niet noemt, en bij het bedrag met betaalde rente alleen vermeld wat er netto is betaald. Als je het bedrag aan ontvangen rente bruto vermeld, dan moet het bedrag aan betaalde rente natuurlijk ook bruto worden vermeld. Op basis van de vooraf ingevulde (en door Aegon aangeleverde) informatie zou ik 3000 euro winst hebben gemaakt op het bouwdepot, dat is natuurlijk niet zo.Barrycade schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 23:38:
[...]
Dat je het niet daadwerkelijk in je handje hebt gehad neemt toch niet weg dat je het ontvangen hebt?
Als de bedragen kloppen ook zo opvoeren. Anders staat je een fikse naheffing te wachten.
Onze buren in de nieuwbouwwijk keken sip toen ze dezelfde verkeerde aanname hadden gemaakt en hun "gratis" vakantie toch betaald moest worden. Alleen niet aan D reizen maar aan de belastingdienst.
Ik ben toch malle pietje niet!
Voor de tweakers (of hun partner) die werken in de gastouder/kinderopvang branche.
Belastingdienst heeft besloten om voor de kinderopvangbranche ipv factuurstelsel het kasstelsel te gaan aanhouden. Hiervoor hebben de softwareleveranciers van de kinderopvangadministratie-applicaties wijzigen moeten doorvoeren, zodat de jaaropgave die gastouders ontvangen hierop aangepast zijn.
Concreet houdt dit in dat de maand december 2015 (uitbetaling vind plaats in januari, mocht je in december zijn uitbetaald geldt dit niet!) in de aangifte van 2016 meegenomen moet worden en niet in de aangifte 2015
Dit zorgt in het belastingjaar 2015 voor een meevaller.
Communicatie hierover is trouwens alleen richting softwareleveranciers en gastouderopvangbureau's gegaan en niet rechtstreeks naar de gastouders.
Belastingdienst heeft besloten om voor de kinderopvangbranche ipv factuurstelsel het kasstelsel te gaan aanhouden. Hiervoor hebben de softwareleveranciers van de kinderopvangadministratie-applicaties wijzigen moeten doorvoeren, zodat de jaaropgave die gastouders ontvangen hierop aangepast zijn.
Concreet houdt dit in dat de maand december 2015 (uitbetaling vind plaats in januari, mocht je in december zijn uitbetaald geldt dit niet!) in de aangifte van 2016 meegenomen moet worden en niet in de aangifte 2015
Dit zorgt in het belastingjaar 2015 voor een meevaller.
Communicatie hierover is trouwens alleen richting softwareleveranciers en gastouderopvangbureau's gegaan en niet rechtstreeks naar de gastouders.

[ Voor 17% gewijzigd door Falcon op 02-03-2016 10:16 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Verwijderd
Wat betreft dit precies voor rekeningen?FabiandJ schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 23:02:
Ik heb in 2014 een huis gekocht en deze is in 2015 opgeleverd. Nu heb ik zelf een aantal rekeningen betaald die andere kopers mogelijk wel uit hun hypotheek betaald hebben, mag ik deze ook opgeven als extra kosten?
Dit weekend ook invullen. Hoop dat het een beetje meevalt. Nu net van de gemeente een flinke aanslag gehad (OZB en nog wat als ik het goed heb). Is toch even wat anders, van huur naar koop.
Ga er vanuit wat terug te krijgen van aftrekbare kosten hypotheek/notaris, alsmede hypotheekrente. Nog geen goed beeld van het exacte bedrag. Tijdens opstellen hypotheek was het maandelijkse belastingvoordeel aanzienlijk (richting de 100 euro p/mnd). Als ik dat van de afgelopen maanden terug krijg (eind september gekocht), is dat weer lekker om de aanslagen te betalen en weer wat in het spaarpotje te kunnen doen.
Ga er vanuit wat terug te krijgen van aftrekbare kosten hypotheek/notaris, alsmede hypotheekrente. Nog geen goed beeld van het exacte bedrag. Tijdens opstellen hypotheek was het maandelijkse belastingvoordeel aanzienlijk (richting de 100 euro p/mnd). Als ik dat van de afgelopen maanden terug krijg (eind september gekocht), is dat weer lekker om de aanslagen te betalen en weer wat in het spaarpotje te kunnen doen.
Oh oh Mr. B, oh oh!
Op de belastingsite staat een rijtje met wat je wel en niet op mag geven als extra kosten. Dit is ongeacht hoe die kosten betaald zijn. Je kunt daar dus controleren of jouw zelf betaalde kosten daar onder vallen en dan kun je ze opgeven.FabiandJ schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 23:02:
[removed]
Thx voor de tip zal dit even goed nakijken!Tehh schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:59:
[...]
Let wel even op notariskosten. Je hebt kosten voor hypotheekakte en koopakte. De notariskosten voor koopakte zijn niet aftrekbaar! Zie ook hier.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Is een bouwkundige keuring wel of niet aftrekbaar?Tehh schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:59:
[...]
Let wel even op notariskosten. Je hebt kosten voor hypotheekakte en koopakte. De notariskosten voor koopakte zijn niet aftrekbaar! Zie ook hier.
In de link staat dat "kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie" wel aftrekbaar zijn. Ik heb deze bouwkundige keuring laten doen (incl NHG keuring rapport). Echter de bank en NHG hebben dat rapport achteraf niet opgevraagd/geëist.
Dit ligt er aan of je deze keuring hebt laten doen voor het afsluiten van je hypotheek/NHG of dat die voor jezelf was. In het 1e geval is ie aftrekbaar, in het 2e geval niet. Als jij dus denkt aannemelijk te kunnen maken dat je de keuring hebt laten doen voor het krijgen van een NHG hypotheek kun je hem atrekken.mkmi schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:55:
[...]
Is een bouwkundige keuring wel of niet aftrekbaar?
In de link staat dat "kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie" wel aftrekbaar zijn. Ik heb deze bouwkundige keuring laten doen (incl NHG keuring rapport). Echter de bank en NHG hebben dat rapport achteraf niet opgevraagd/geëist.
[removed]
Rekeningen van de badkamer, keuken, muur en vloer. Waarvan de rekeningen van de badkamer en keuken naar de bouwer zijn gegaan. Van de muur en vloer zijn naar de uitvoerenden partij hiervan geweest. Heb een nieuwbouw woning gekocht waar alles inzit, maar wilde je meer moet je hier een meerprijs voor betalen. De ene kon dit via zijn hypotheek doen, maar ik niet want ik had de hypotheek al eerder rond. En heb ik dus wat dingen zelf moeten betalen.Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:38:
[...]
Wat betreft dit precies voor rekeningen?
En nu ik bovenstaande vraag lees voor de keuring vraag ik mij ook af kan ik de Opleveringskeuring van een nieuwbouwhuis die door iemand van de Vereniging Eigen Huis gedaan is ook opgeven?
[ Voor 13% gewijzigd door FabiandJ op 02-03-2016 12:24 ]
Een bouwkundige keuring is geen vereiste voor NHG, mijn gevoel zegt dan ook dat deze kosten niet aftrekbaar zijn. De site's die keuringen aanbieden schermen met "natuurlijk is het aftrekbaar", maar het is alleen aftrekbaar als dit verplicht is gesteld door de hypotheekverstrekker.mkmi schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:55:
[...]
Is een bouwkundige keuring wel of niet aftrekbaar?
"Sommige hypotheekverstrekkers vragen niet alleen om een taxatierapport, maar ook om een verplichte bouwkundige keuring. Men name bij oude woningen is dit vaak het geval. Bij deze verplichte gevallen zijn de kosten voor de bouwkundige keuring aftrekbaar. Het verplichten van een bouwkundige keuring is gebaseerd op een paar regels. Een bouwkundige keuring is verplicht wanneer:
- de noodzakelijke herstelkosten geschat worden op meer dan 10% van de verkoopwaarde.
- er sprake is van een appartement uit het bouwjaar 1940 of eerder, tenzij er na 1940 nog een gehele renovatie heeft plaatsgevonden.
- het taxatierapport een bouwkundig onderzoek adviseert.
Uiteraard zijn de kosten van de bouwtechnische keuring aftrekbaar als aan de bovenstaande eisen wordt voldaan." Bron
Deze site zegt dat kosten in zijn geheel niet aftrekbaar zijn zelfs.
Mijn conclusie: als jij kan aantonen dat je een keuring moest doen, dan zijn de kosten aftrekbaar. Als een kennis/aankoopmakelaar o.i.d. het heeft geadviseerd dan zijn de kosten niet aftrekbaar. De Belastingdienst zegt in mijn link ook dat kosten voor verbouw/onderhoud niet aftrekbaar zijn, en een keuring heeft met onderhoudskosten te maken.
Over het algemeen betaalt zo'n keuring zichzelf terug doordat je strakker kan onderhandelen.
Wat is een "NHG-keuring rapport" trouwens? Klinkt in mijn oren als een hoop blabla...Ik lees op de eerst genoemde bron in deze post het volgende: "Om voor een NHG in aanmerking te komen, gelden een aantal voorwaarden, waaronder een bouwkundig rapport NHG (NHG keuring)." En dat is echt dikke larie. Misschien dat het klopt op het moment dat je een hypotheek wilt voor een verbouwing, maar bij aankoop is zo'n keuring niet nodig voor NHG (of zijn de regels veranderd in 2015?)
[ Voor 8% gewijzigd door Tehh op 02-03-2016 12:31 ]