Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:51
downtime schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:17:
Natuurlijk zijn daar de plannen op afgestemd. Maar dat kost tijd. Zuid Koreaanse artillerie zal de bulk van het werk wel doen, gevolgd door een inval in het Noorden, en uiteindelijk zal de luchtmacht ook een stevige duit in het zakje doen als ze eenmaal de Noord Koreaanse luchtverdediging hebben gedecimeerd.
Vanuit militair oogpunt is het aanvallen van Seoul niet echt slim, is men niet in staat om echt relevante militaire doelen aan te vallen vraag ik me af. Want als men uiteindelijk wil 'winnen' dan is het beschieten van een miljoenenstad terwijl de tegenstander wel jou gericht aanvalt niet echt handig.

In hoeverre is het Noord-Koreaanse leger eigenlijk gemotiveerd? Op het moment dat jij met antiek spul op de het meest moderne wapentuig moet schieten is dat nogal kansloos, is er geen grote kans dat men massaal de benen neemt zoals de Irakezen ook deden...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:00
MrFl0ppY schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:05:
[...]

Dat is 60 jaar geleden... Waarom zijn dan niet nog steeds bezig met bommen gooien? Waarom staan die artillerie eenheden alleen maar stof te verzamelen? Wat verandert een kernwapen die Japan kan bereiken?

Natuurlijk zullen ze Zuid-Korea aanmerken als een vijand. Een regime zoals NK dat heeft kan alleen maar bestaan als de bevolking blijft geloven dat ze onder constante dreiging leven. Het is gewoon propaganda om geld te blijven gooien naar wapentuig ipv de bevolking.
Noord-Korea is geïsoleerd genoeg dat propaganda alleen maar voor eigen consumptie gemaakt hoeft te worden - dus alleen de irrationele actorentheorie werkt. (of ze zijn bereid om een Zuid-Koreaans eiland te bombarderen alleen maar om hun eigen kleptocratie in stand te houden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
hoevenpe schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:07:
Wat ik me afvraag: men weet al decennia dat de artillerie rond Seoul een enorm risico is, dat zijn dan toch veel militaire plannen op afgestemd? Hoe snel zouden de VS en ZK dit kunnen neutraliseren?
Een ieder die van mening is dat we niet weten wat de cruciale plaatsen zijn in N-Korea, is wat mij betreft een leugenaar.

Vanuit de ruimte kun je al op detail inzoomen op heel veel locaties.
https://terrabella.google.com
Dit is dus commercieel, niet millitair.

Laatste 5 jaar heeft dat een versnelling doorgemaakt, en al heb je niet elke dag zicht, vaste locaties kun je achterhalen. Het idee dat we helemaal niets weten van het land klopt niet,
we weten veel, en met een beetje inspanning kan dat in een stroomversnelling raken.

Waar voor moet worden gewaakt is dat bepaalde landen een voorsprong hebben en dat eigen voordeel kunnen misbruiken. Een voorbeeld uit het verleden was met Collin Powell en de WMD in Iraq. Er werd van alles uit de kast gehaald om het geloofwaardig over te laten komen, alleen bleek het verhaal achteraf toch heel magertjes waarbij andere partijen toch instemde onder dwang en beloftes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-07 18:45
Cyberpope schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:18:
[...]

In Japan had de keizer al eeuwen een goddelijke status.. Dus?
En je denkt dat mensen totaal niet meer zelf kunnen denken? Dan zouden er nul overlopers zijn, dus er zijn mensen die voor zichzelf kunnen denken. Er zijn ook strafkampen, dus blijkbaar ook mensen die enige vorm van verzet plegen. Jones Town Scenario is onwaarschijnlijk omdat de opbouw ook totaal anders was. Ook in NK (mocht het zover komen) zul je merken dan mensen behoorlijk snel zullen kunnen omschakelen.
En alle keizers hebben hetzelfde beleid door de eeuwen heen gevoerd? Daarnaast komen daar vele sociaal demografische factoren bij die met de eeuwen duidelijker zichtbaar zijn dan in decennia, waarbij gesteld kan worden dat er dus groeiende en dalende onvrede kan zijn onder de bevolking. Daarnaast heeft die keizer dus gezorgd voor een verlies van het rijk, en mocht dat in samenspel zijn met minder populaire beslissingen, dan is het voor het volk een redelijk snelle manier om de keizer te vergeten. Niet te vergeten echter, dat er twee atoombommen nodig waren om de loyaliteit onder de bevolking aan de keizer een halt toe te roepen.

Maar ik vind het vreemd om Noord Korea met Japan te gaan vergelijken, lees ook nog even de citaat die ik eerder aanhaalde, de reden voor de 'overlopers', die dus voornamelijk bestaan uit economische vluchtelingen, als je überhaupt kan spreken over vluchtelingenstromen.

Betreffende de strafkampen, ook daar worden aannames gemaakt. Een hele familie wordt gestraft voor verzet van één persoon. Dan heb je nog zwakkeren in de samenleving die psychisch niet in orde zijn (hallo Kim!), dat natuurlijk ook al als verzet kan worden opgemerkt. Ik bedoel, kijk naar alle tokkies in Nederland die in Noord Korea dus wél worden aangepakt, zij het onrechtvaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:29

Case_C

[Team Carrack]

Ook op earth kan je voldoende 'rare' heuvels vinden. Daar is de hele grens mee volgebouwd, elke heuvel is zowat een strong-point. Dus een invasie zal niet zo snel een optie zijn.

Al die cirkeltjes met een puntje erin... wat zouden dat toch zijn :+ .

https://www.google.nl/map...458697,341m/data=!3m1!1e3

[ Voor 12% gewijzigd door Case_C op 14-04-2017 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
Iblies schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:35:
[...]
Een ieder die van mening is dat we niet weten wat de cruciale plaatsen zijn in N-Korea, is wat mij betreft een leugenaar.
En je moet er maar net eentje missen, of dat ze de gevaarlijkste/belangrijkste dingen onder de grond stoppen.

Tuurlijk zijn er nog een hoop andere informatiebronnen (denk aan HUMINT), maar je moet het risico niet gaan wegmoffelen.
Case_C schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:44:
Ook op earth kan je voldoende 'rare' heuvels vinden. Daar is de hele grens mee volgebouwd, elke heuvel is zowat een strong-point. Dus een invasie zal niet zo snel een optie zijn.

Moeten er wel mensen zijn om die heuvels te bemannen. En ik vraag me af hoeveel soldaten zullen deserteren tijdens de eerste 6 uur. Ik acht de kans overigens groter dat het voor Zuid-Korea en de VS een defensieve operatie zal zijn. In dat geval krijgt de VS waarschijnlijk de VN-Veiligheidsraad mee, wat Noord-Korea een tweefrontenoorlog oplevert.

[ Voor 10% gewijzigd door field33P op 14-04-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Case_C schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:44:

Al die cirkeltjes met een puntje erin... wat zouden dat toch zijn :+ .

Ik zou hier niet te lang in de buurt blijven, anno nu... https://www.google.nl/map...14921,2570m/data=!3m1!1e3

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Cyberpope schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:18:
En je denkt dat mensen totaal niet meer zelf kunnen denken? Dan zouden er nul overlopers zijn, dus er zijn mensen die voor zichzelf kunnen denken.
Na zestig jaar onder de familie Kim en compleet afgesloten zijn van de buitenwereld zal het aantal andersdenkende erg laag zijn.
Er zijn ook strafkampen, dus blijkbaar ook mensen die enige vorm van verzet plegen.
Wat is daden van verzet? In dergelijke regimes kan je voor verkeerd kijken naar de leider al in de gevangenis eindigen. Als jij je verplichte portret van de grote leider niet goed verzorgt kan je al straf krijgen. Zo lastig zal het niet om in een strafkamp te eindigen, dat zal geen grootse daden van verzet eisen.
Dus? Wat wil je daarmee zeggen?
Wat wil jij daarmee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

field33P schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:47:
[...]
En je moet er maar net eentje missen, of dat ze de gevaarlijkste/belangrijkste dingen onder de grond stoppen.

Tuurlijk zijn er nog een hoop andere informatiebronnen (denk aan HUMINT), maar je moet het risico niet gaan wegmoffelen.
[...]
Moeten er wel mensen zijn om die heuvels te bemannen. En ik vraag me af hoeveel soldaten zullen deserteren tijdens de eerste 6 uur.
250km/700.000 =2800man /km Dat is inderdaad niet veel, zeker als je ook nog eens in de diepte moet rekenen. Maar let wel dat je voor verdediging niet perse veel troepen moet hebben. Daarnaast is een halflege loopgraaf vervelender dan een volle, gezien je bombardement op de fortificatie net zo zwaar moet zijn om een volledig bezette fortificatie te vernietigen.

Dan heb je ook nog de reserves van ~5-10 miljoen, vraag me af of Korea die nu al oproept? / In hoeverre die klaar staan.

Ben overigens wel heel erg benieuwd naar het werkelijk formaat van dat complex... stel je voor dat je N-Korea eens met röntgen-vision kon bekijken... al die ondergrondse complexen die er zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
CMD-Snake schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:01:
[...]

Na zestig jaar onder de familie Kim en compleet afgesloten zijn van de buitenwereld zal het aantal andersdenkende erg laag zijn.
Dat valt tegen
Case_C schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:05:
[...]

250km/700.000 =2800man /km Dat is inderdaad niet veel, zeker als je ook nog eens in de diepte moet rekenen. Maar let wel dat je voor verdediging niet perse veel troepen moet hebben. Daarnaast is een halflege loopgraaf vervelender dan een volle, gezien je bombardement op de fortificatie net zo zwaar moet zijn om een volledig bezette fortificatie te vernietigen.

Dan heb je ook nog de reserves van ~5-10 miljoen, vraag me af of Korea die nu al oproept? / In hoeverre die klaar staan.

Die reserves zijn in principe de complete bevolking. En wat betreft 'klaar' staan, dat staan geen van allen, eigenlijk.

[ Voor 49% gewijzigd door field33P op 14-04-2017 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

CMD-Snake schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:01:
Wat is daden van verzet? In dergelijke regimes kan je voor verkeerd kijken naar de leider al in de gevangenis eindigen. Als jij je verplichte portret van de grote leider niet goed verzorgt kan je al straf krijgen. Zo lastig zal het niet om in een strafkamp te eindigen, dat zal geen grootse daden van verzet eisen.
Daar heb ik het ook niet over. Waarom groots? Maar als het overgrote deel zo mak zijn als jij wil doen voorkomen, zullen zelfs die kleine dingen niet voorkomen omdat mensen dan de lat voor zichzelf hoog genoeg leggen. Blijkbaar doen ze dat toch niet en zijn er strafkampen nodig. Dat betekent dat ze dus nog niet zodanig geïndoctrineerd zijn, dat zonder de tucht en discipline ze blijven denken op een manier die de staat wil. Dus blijkbaar gaan ze zonder deze strafkampen en tucht anders denken. Het is of het een of het ander lijkt me. Beiden kan niet tegelijk waar zijn.
.
Wat wil jij daarmee zeggen?
Nou je brengt elke keer het argument naar voren, maar wat wil je er mee zeggen?
Waarom breng je het in, wat wil je er mee onderbouwen? Puur als vaststelling voegt het weinig toe aan de discussie.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hoevenpe schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:28:
[...]

Vanuit militair oogpunt is het aanvallen van Seoul niet echt slim, is men niet in staat om echt relevante militaire doelen aan te vallen vraag ik me af. Want als men uiteindelijk wil 'winnen' dan is het beschieten van een miljoenenstad terwijl de tegenstander wel jou gericht aanvalt niet echt handig.
Natuurlijk is het militair niet slim. Maar een fullscale Noordkoreaanse inval in het zuiden zou nog dommer zijn - want kansloos. Het beschieten van Seoul zou een politieke daad zijn (feitelijk terreur), om zoveel doden en economische schade te veroorzaken, waarmee druk op de Zuidkoreaanse bevolking en regering wordt uitgeoefend om de schade te beperken en Noordkoreaanse eisen te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
downtime schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:15:
[...]

Natuurlijk is het militair niet slim. Maar een fullscale Noordkoreaanse inval in het zuiden zou nog dommer zijn - want kansloos. Het beschieten van Seoul zou een politieke daad zijn (feitelijk terreur), om zoveel doden en economische schade te veroorzaken, waarmee druk op de Zuidkoreaanse bevolking en regering wordt uitgeoefend om de schade te beperken en Noordkoreaanse eisen te accepteren.
Waarbij je er vanuit gaat dat Noord-Korea een rationele actor is. Dat betwijfel ik ten zeerste.

Indien ze een rationele actor waren hadden ze nooit de Chinese liaisons geëxecuteerd en deden ze mee met China's economische ontwikkeling. In plaats daarvan hebben ze al hun tijd besteed aan het bedreigen van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Normaal gesproken ben ik hartstikke nuchter over dit soort gebeurtenissen, maar aangezien een hoogleraar zich nu hun zorgen maakt, word ik ook wat ongeruster...
Het past niet in het profiel van een hoogleraar om onnodig met sensatie naar de media te stappen. Hij meent het zeer waarschijnlijk als hij zich zorgen maakt.

http://nos.nl/artikel/216...ie-noord-korea-en-vs.html

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ondertussen zal Air China, de enige Chinese vliegtuigmaatschappij die naar Pyongyang vliegt, vanaf maandag alle vluchten naar Noord-Korea opschorten:
Air China, the only Chinese carrier with regular services to North Korea, will suspend flights between Beijing and Pyongyang from Monday, China Central Television reported on Friday.

No reason was given for the suspension but flights between the two countries have been put on hold in the past due to lack of passengers.

The announcement came hours after Chinese Foreign Minister Wang Yi said that a conflict over North Korea could break out “at any moment”.

“Lately, tensions have risen ... and one has the feeling that a conflict could break out at any moment,” Wang said. “If a war occurs, the result is a situation in which everybody loses and there can be no winner.”

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:42

WhySoSerious

Be the change.

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:26:
Normaal gesproken ben ik hartstikke nuchter over dit soort gebeurtenissen, maar aangezien een hoogleraar zich nu hun zorgen maakt, word ik ook wat ongeruster...
Het past niet in het profiel van een hoogleraar om onnodig met sensatie naar de media te stappen. Hij meent het zeer waarschijnlijk als hij zich zorgen maakt.

Me as well, vooral optimistisch ingesteld, maar bij veel recente ontwikkelingen krijg ik toch een wat naar gevoel. Trump blijft als rode lijn terugkomen in dit gevoel...

Laten we hopen dat we dit later terug kunnen lezen en er om kunnen lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:38
Er gaat dit weekend zeker wat gebeuren, Als Kim een test probeert uit te oefenen zal Trump dit waarschijnlijk counteren. Dit is al te ver gegaan, Trump heeft al laten zien dat hij een man van actie is dus het zal vast gebeuren. Normaal gesproken is er ieder jaar groot feest, maar zal Kim er bij zijn? Hij is dan wel easy target voor de Amerikanen als hij laat zien waar hij is. Wie is hier de enemy? Beide eigenlijk, maar Korea is wel gevaarlijk en ze komen vaak met dreigementen dat ze Amerika (en Westen) willen aanpakken.
Kan dit opgelost worden met vreedzame actie? nee niet meer daar is het helaas te laat voor.

nothing stops this train

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Een mediageile hoogleraar? Komt vaker voor dan je denkt. ;) Niets leukers dan jezelf terugzien als expert bij Twee Vandaag of een ander actualiteiten programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

En stel dat N-Korea kwaad wil, dan kan het wellicht zelfs een krakkemikkige IRBM of ICBM met niet-nucleaire lading lanceren.

Scud-achtige ballistische raketten richting Seoul, of andere steden, het zijn allemaal geen prettige scenario's.

En dat N-Korea als rokende puinhoop overblijft na zo'n suïcidale actie zal ook niet echt de handen op elkaar krijgen.

Maar wel een soort 'Truman-momentje' voor de generale staf van de VS: laat even flink je tanden zien aan de omliggende grootmachten met pretenties (China, Rusland).

Het kan immers ook met niet-nucleaire middelen, dankzij de relatieve precisie die conventionele wapens tot 'surgical strike'-wapens kan maken.

Kan maken, omdat ook die wel eens dienst weigeren.

De 'and now, in his rear-view mirror'-video voice over van Norman Schwarzkopf suggereerde 100% kill rates, maar dat halen Tomahawks niet.

Los van hun relatieve traagheid, maar tegen de beperkte luchtdefensie van N-Korea zal het allemaal wel meevallen, Irak had modern spul, vergeleken met N-Korea nu.

Spannend weekendje dus...?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Kol Nedra schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:46:
Wie is hier de enemy? Beide eigenlijk, maar Korea is wel gevaarlijk en ze komen vaak met dreigementen dat ze Amerika (en Westen) willen aanpakken.
Kan dit opgelost worden met vreedzame actie? nee niet meer daar is het helaas te laat voor.
Maar je doet nu alsof Trump hier de ophitser is, de enige die dit kan voorkomen zit in Pyongyang en heet Kim. Als hij besluit geen kernproef uit te voeren gebeurd er helemaal niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Het is niet alleen de hoogleraar. Ook China, die zich de afgelopen tijd toch vrij passief gehouden heeft, heeft vandaag gezegd dat een conflict op uitbarsten staat.
In Noord-Korea kan "elk moment een conflict losbarsten". Dat heeft de Chinese minister van Buitenlandse Zaken Wang Yi vandaag gezegd op een persconferentie in aanwezigheid van zijn Franse ambtgenoot Jean-Marc Ayrault. De Chinezen reageren daarmee op de nieuwste dreiging van de Amerikaanse president Donald Trump ten aanzien van hun communistische bondgenoot.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distortion
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:26

Distortion

Bottle to Throttle

Ook Rusland lijkt maatregelen te nemen aan de grens met Noord Korea.

The only mystery in life is why the kamikaze pilots wore helmets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ramzzz schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:57:
De 'and now, in his rear-view mirror'-video voice over van Norman Schwarzkopf suggereerde 100% kill rates, maar dat halen Tomahawks niet.
Dat filmpje ging ook niet over Tomahawks maar lasergeleide bommen. Tomahawks werden indertijd niet gefilmd want er waren nog geen onbemande drones en een bemand vliegtuig laten filmen als een Tomahawk inslaat, terwijl je die Tomahawk nu juist gebruikt om geen bemanning te riskeren, lijkt me niet zo slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:16

Chiron

Moderator Discord
Ramzzz schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:57:
En stel dat N-Korea kwaad wil, dan kan het wellicht zelfs een krakkemikkige IRBM of ICBM met niet-nucleaire lading lanceren.

Scud-achtige ballistische raketten richting Seoul, of andere steden, het zijn allemaal geen prettige scenario's.

En dat N-Korea als rokende puinhoop overblijft na zo'n suïcidale actie zal ook niet echt de handen op elkaar krijgen.

Maar wel een soort 'Truman-momentje' voor de generale staf van de VS: laat even flink je tanden zien aan de omliggende grootmachten met pretenties (China, Rusland).

Het kan immers ook met niet-nucleaire middelen, dankzij de relatieve precisie die conventionele wapens tot 'surgical strike'-wapens kan maken.

Kan maken, omdat ook die wel eens dienst weigeren.

Los van hun relatieve traagheid, maar tegen de beperkte luchtdefensie van N-Korea zal het allemaal wel meevallen, Irak had modern spul, vergeleken met N-Korea nu.

Spannend weekendje dus...?
Ik zou me idd meer zorgen maken over dat ze een chemisch/bio wapen op zo'n raket schroeven en naar Seoul schieten, dan dat ze met een atoombom aan zullen vallen. En DPRK heeft al bewezen dat ze niet schromen om chemische wapens in te zetten; Zie de moord met VX op Kim Jong Nam.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

hoevenpe schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:57:
[...]

Maar je doet nu alsof Trump hier de ophitser is, de enige die dit kan voorkomen zit in Pyongyang en heet Kim. Als hij besluit geen kernproef uit te voeren gebeurd er helemaal niets...
Dit soort conflicten zijn gebaseerd op twee partijen welke zich aggressief willen uiten, danwel in actie of reactie.

NK is uiteraard de originele aanstichter, maar wat schieten we er mee op als de VS in reactie op een ondergrondse test een aanval start en de boel moedwillig escaleert?

Zo'n test is onwenselijk maar een escalatie is dat oneindig meer. Ik zat gister een film over de Cubaanse raketcrisis te kijken en ik wil niet weten wat er gebeurd was als de VS had geprobeerd die raketten uit te schakelen. Gelukkig hebben ze het diplomatiek weten op te lossen.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

TNW schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:24:
[...]

Dit soort conflicten zijn gebaseerd op twee partijen welke zich aggressief willen uiten, danwel in actie of reactie.

NK is uiteraard de originele aanstichter, maar wat schieten we er mee op als de VS in reactie op een ondergrondse test een aanval start en de boel moedwillig escaleert?

Zo'n test is onwenselijk maar een escalatie is dat oneindig meer. Ik zat gister een film over de Cubaanse raketcrisis te kijken en ik wil niet weten wat er gebeurd was als de VS had geprobeerd die raketten uit te schakelen. Gelukkig hebben ze het diplomatiek weten op te lossen.
Echter zit hier geen diplomatieke oplossing meer in vrees ik, als NK een atoombom weet te bouwen dan heeft NK de hele wereld in zijn greep, :N

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Bensimpel schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:30:
[...]
Echter zit hier geen diplomatieke oplossing meer in vrees ik, als NK een atoombom weet te bouwen dan heeft NK de hele wereld in zijn greep, :N
Vergeet niet dat de VP (Mike Pence) van America momenteel al in Z-Korea zit. Dus als er gepraat moet worden in de DMZ dan is hij al wel op de juiste plek. De kans dat 't gaat gebeuren is wel wat lastig in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
TNW schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:24:
Volgens mij wil ieder weldenkend mens dat het NK atoomprogramma op een vreedzame wijze ontmanteld wordt, maar wat als hij niet wil luisteren?

De 'boten' moeten wel omkeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

[...]

NK heeft al eerder testen uitgevoerd. Ze hebben splijtbaar materiaal en kunnen een bom bouwen.
Zo'n bom toepassen in een praktisch wapen is een ander verhaal. Je moet daarvoor de bom verkleinen zodat deze in een raket past. In hoeverre NK dat kan is niet geheel duidelijk.

Ik vind reageren met militaire actie op een ondergrondse test een slecht idee. Misschien heeft NK wel een praktisch wapen en gebruiken ze deze, of gebruiken ze hun conventionele wapens op ZK. Genoeg zware artillerie op hun zijde van de DMZ om dingen in de as te leggen.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13

tuinïnen

Eventus stultorum magister

[...]

Dat valt toch wel mee. ICBM's van Noord-Korea hebben geen enorm bereiken en ik twijfel sterk aan enige precisie/betrouwbaarheid. Verder kunnen ze geen zware kernkoppen vervoeren richting maximaal bereik (nw-kust USA) waar tevens ABM's zijn geplaatst.

Het is lastig in te schatten, maar ik verwacht echt zeer weinig technische hoogstandjes vanuit Noord-Korea. In Japan en Zuid-Korea kan het wat spannender worden. Je moet er alleen niet aan beginnen om Noord-Korea met grondtroepen binnen te vallen, dat is in dat terrein zelfmoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Never waste a good crisis, waar chantage voor de één als scenario net zo goed uitkomt als afleiding voor de ander. Ondertussen loopt de derde met de vruchten weg, hoe dan ook. Een non-crisis.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
hoevenpe schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:57:
[...]

Als hij besluit geen kernproef uit te voeren gebeurd er helemaal niets...
Noord-Korea wil een kernmacht worden, en dat is gewoon waar ze aan werken. Zoals de hoogleraar al zei:
Op de dreigingsspiraal ziet Breuker aan Noord-Koreaanse kant een constante. ,,Noord-Korea doet precies wat het zegt dat het zal doen. Al tien tot vijftien jaar. Het werkt gestaag aan de opbouw van een kernmacht. Daar kan niemand om heen. Dat lukt.’’
We weten dus dat er vroeg of laat weer een kernproef komt. Wellicht morgen, of over enkele weken/maanden. De vraag is hoe Trump daarop gaat reageren. Zoals gebruikelijk kunnen we vanuit internationaal standpunt de kernproef veroordelen en verder niks doen. Maar Trump heeft met Syrië laten zien dat hij onvoorspelbaar uit de hoek kan komen. Als de US ook maar één raket naar het vasteland durft schieten is het oorlog.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra

nothing stops this train

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
XWB schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:43:
Noord-Korea wil een kernmacht worden, en dat is gewoon waar ze aan werken.
Maar dan is er toch geen compromis mogelijk? Dan moeten ze ooit toch militair worden aangepakt om deze ontwikkeling te voorkomen...

Dan beter nu dan over een paar jaar als hij veel meer schade kan aanrichten met atoomwapens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
hoevenpe schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:40:
[...]

Volgens mij wil ieder weldenkend mens dat het NK atoomprogramma op een vreedzame wijze ontmanteld wordt, maar wat als hij niet wil luisteren?

De 'boten' moeten wel omkeren...
Zeker, de vraag is of dat Noord-Korea daar zin in heeft. Tot nu toe hebben ze altijd al lak gehad aan een nucleaire deal. Ze werden lid van het non-proliferatieverdrag en verscheurden het, vervolgens werden ze er weer lid van en verscheurden ze het weer.
hoevenpe schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:49:
[...]

Maar dan is er toch geen compromis mogelijk? Dan moeten ze ooit toch militair worden aangepakt om deze ontwikkeling te voorkomen...

Dan beter nu dan over een paar jaar als hij veel meer schade kan aanrichten met atoomwapens.
Alleen zijn de risico's hierbij simpelweg te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
[...]

Als we het er zo over hebben moest dit al lang geleden gebeurd zijn, in de tijd dat Bush aan de macht was.

nothing stops this train

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:43:
[...]

Noord-Korea wil een kernmacht worden, en dat is gewoon waar ze aan werken. Zoals de hoogleraar al zei:

[...]

We weten dus dat er vroeg of laat weer een kernproef komt. Wellicht morgen, of over enkele weken/maanden. De vraag is hoe Trump daarop gaat reageren. Zoals gebruikelijk kunnen we vanuit internationaal standpunt de kernproef veroordelen en verder niks doen. Maar Trump heeft met Syrië laten zien dat hij onvoorspelbaar uit de hoek kan komen. Als de US ook maar één raket naar het vasteland durft schieten is het oorlog.
Hoezo onvoorspelbaar? Het zat juist in de pen. De VS stonden buiten de zaal, waar het op onderhandelingen Syrië aankwam (al een tijd), wil je terug naar binnen, dan moet je iets doen om de deur open te krijgen. Voeg daar aan toe Trump's profiel en karakter, en het was al geruime tijd duidelijk dat de eerste insteek een beperkte militaire actie zou zijn. Het was gewoon wachten op het goede moment, en dat kwam met de opbouw naar de volgende culminatie van onderzoek Russische verstrengelingen. Twee vliegen in één klap. Frappant is dat men ondanks de actie nog steeds niet het zaaltje binnengaat, maar het nog steeds aan Rusland overlaat.

Deze situatie met Noord-Korea is ook zo'n geval waar Trump een "win" wil, ongeacht wat het is. Het is tactisch denken, strategische focus zit er niet in. Probleem is wel dat ongeacht wat er gedaan wordt, de VS in deze zijn eigen status als wereldmacht een stukje verder afbreekt. Bij ingrijpen gaat de teer over regionale reputatie heen, gezien volstrekte afwezigheid strategisch beleid of zelfs maar regionaal overleg (moeilijk, na dat akkefietje met dat handelsverdrag waarna steeds meer landen in de regio weg van de VS naar China kijken). Bij niet ingrijpen wordt de doctrine van non-proliferatie doorbroken en staat de VS bloot aan geopolitieke scenario's van chantage door wat dan voorheen een traditionele schurkenstaat op afstand was. Er valt niets echt te winnen, Trump zal dus hoe dan ook zoeken naar iets wat hij als een "win" kan verkopen. Ook al zet het geen zoden aan de dijk. En als China hier nu het initiatief overneemt, dan is de internationale status van de VS meteen een hele ruk verder naar een post-westerse wereld.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Het alternatief is dat Noord-Korea het internationaal atoomagentschap controles laat uitoefenen, zoals in Iran. Dat is een militaire interventie helemaal niet nodig.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
field33P schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:50:
Alleen zijn de risico's hierbij simpelweg te groot.
Klopt, maar ik denk dat de risico's van 'niets doen' op termijn groter zijn dan nu een lijn trekken...

Zie het als de bezetting van het Rijnland in 1936, hadden de geallieerden toen ingegrepen dan waren de gevolgen veel minder desastreus geweest:
https://duitslandinstituu...ezetting-van-het-rijnland
XWB schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:53:
Het alternatief is dat Noord-Korea het internationaal atoomagentschap controles laat uitoefenen, zoals in Iran. Dat is een militaire interventie helemaal niet nodig.
En als ze daar niet aan meewerken?

[ Voor 23% gewijzigd door hoevenpe op 14-04-2017 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Maskirovka. Zie het non-proliferatie verdrag. NK zal in zo'n scenario enkel op gebruik van afleiding inzetten, en stug doorgaan met uitvoering van plannen. Dat was zelfs zo in de tijden waarin het land afhankelijk was van graantransporten uit de VS voor overleven bevolking.

De nucleaire kaart is de enige mogelijkheid tot overleven voor het regime. Klinkt misschien vreemd, maar zo zien zij het. Onderschat niet de mentaliteit, zowel binnen het regime als het social engineering experiment van het hele land in deze. Binair. Er is geen compromis, er is leven of dood.

Als puntje bij paaltje komt dan zal er vanuit internationale focus overleg opgezet moeten worden voor een lange termijn aanpak. NK zet immers de deur op een kier voor een kijkje naar de volgende evolutie van de gemiddelde schurkenstaat. Zeker in een wereld waar er geen politie meer is, zogezegd, maar enkel nog zogeheten "national interests" is dat een drama van grote zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
[...]

Het grote verschil tussen Noord-Korea en Iran is dat Iran een lid van de internationale gemeenschap wil zijn. Noord-Korea wil dat niet. Noord-Korea is geobsedeerd met de vernietiging van het 'imperialisme' ten koste van alles.

Bovendien zijn we al meerdere keren daarin getrapt en al die keren bleven ze doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
field33P schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:00:
[...]

Het grote verschil tussen Noord-Korea en Iran is dat Iran een lid van de internationale gemeenschap wil zijn. Noord-Korea wil dat niet. Noord-Korea is geobsedeerd met de vernietiging van het 'imperialisme' ten koste van alles.

Bovendien zijn we al meerdere keren daarin getrapt en al die keren bleven ze doorgaan.
En dat toont - even bot gezegd - de weg naar welke conflictscenario's effectief kunnen zijn. Wil je dit ontzenuwen, dan moet je de volledige toplaag verwijderen. Praktisch is dat niet, gezien de huidige verhoudingen VS/China én de interne politieke dynamiek in beide landen, maar belangrijker nog is het gegeven van afmeting en diepte van die toplaag. De mentaliteit zit diep geworteld, gedrag is doctrinair, bewustzijn is conditioneel. De klassieke toepassing van leider vervangen werkt hier niet. Sterker nog, dat zet de deur open voor scenario's van enorme chaos. En dat besmet.

Maar inderdaad, niets kan NK afbrengen van hun doelen. Niets en niemand.

Het goede nieuws is dat de interne politiek in China dit langzaam maar zeker door begint te krijgen. En dat maakt het toch steeds meer ook hun probleem, het tempo van die ontwikkeling is echter veel te traag voor de VS. Tegen de tijd dat China er klaar voor zou zijn om met eigen traditie van een paar duizend jaar én de enorme politieke inertie te breken heeft NK de technologische middelen om een VS ook daadwerkelijk te treffen (en tegen die tijd is China imperialistisch). De echte actor in dit is de Chinese leiding, niet Trump. Zijn handelen is louter theater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

Cyphax

Moderator LNX
Virtuozzo schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:10:
[...]

Maar inderdaad, niets kan NK afbrengen van hun doelen. Niets en niemand.

Het goede nieuws is dat de interne politiek in China dit langzaam maar zeker door begint te krijgen. En dat maakt het toch steeds meer ook hun probleem, het tempo van die ontwikkeling is echter veel te traag voor de VS. Tegen de tijd dat China er klaar voor zou zijn om met eigen traditie van een paar duizend jaar én de enorme politieke inertie te breken heeft NK de technologische middelen om een VS ook daadwerkelijk te treffen (en tegen die tijd is China imperialistisch). De echte actor in dit is de Chinese leiding, niet Trump. Zijn handelen is louter theater.
Je stelt dat Trump niet met geweld zal reageren op een nieuwe test? China zie ik het vooralsnog ook niet doen, maar de grens ligt daar anders. Zou Trump niet in willen grijpen voor China dat zou doen?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
Cyphax schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:26:
[...]

Je stelt dat Trump niet met geweld zal reageren op een nieuwe test? China zie ik het vooralsnog ook niet doen, maar de grens ligt daar anders. Zou Trump niet in willen grijpen voor China dat zou doen?
China wil een bufferstaat die ze onder controle kunnen houden. Het kernwapenprogramma bewijst dat China hun bufferstaat alles behalve onder controle hebben.

Het zou me niks verbazen wanneer Xi en Trump het al reeds op een dealtje hebben gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik denk even terug aan Kennedy:
Third: It shall be the policy of this nation to regard any nuclear missile launched from Cuba against any nation in the Western Hemisphere as an attack by the Soviet Union on the United States, requiring a full retaliatory response upon the Soviet Union.
Om China duidelijk te maken dat het menens is, en dat het na een nucleaire aanval door NK niet veilig aan de zijlijn staat, is het misschien nodig om een soortgelijk statement in de richting van China te maken. Als zij de beschermers van NK willen zijn, zonder te voorkomen dat NK kernwapens krijgt, dan zitten daar ook grote risico's aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

Cyphax

Moderator LNX
field33P schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:31:
[...]

China wil een bufferstaat die ze onder controle kunnen houden. Het kernwapenprogramma bewijst dat China hun bufferstaat alles behalve onder controle hebben.

Het zou me niks verbazen wanneer Xi en Trump het al reeds op een dealtje hebben gegooid.
Dan zou China het dus al dan niet indirect niet accepteren dat Noord-Korea een kernmacht wordt, ondanks dat zij zelf, neem ik aan, niet iets te vrezen hebben van Noord-Korea?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
Cyphax schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:34:
[...]

Dan zou China het dus al dan niet indirect niet accepteren dat Noord-Korea een kernmacht wordt, ondanks dat zij zelf, neem ik aan, niet iets te vrezen hebben van Noord-Korea?
Wees daar maar niet zo zeker van. Communistische regimes hebben ook nog wel eens de neiging elkaar te bestrijden.

En aangezien Noord-Korea ook nog eens zo arm is als maar zijn kan zou Noord-Korea ook nog eens kernbommen kunnen gaan verkopen aan terroristische organisaties - waar China ook last van heeft.

edit: en China heeft ook geen zin in dat hun handelspartners een kernbom op hun dak krijgen

[ Voor 7% gewijzigd door field33P op 14-04-2017 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Eerder aangegeven dat de actie van Trump niet zonder bijbedoelingen is.

Om enkele dagen voor de Day of the Sun een bom te laten vallen met meer symbolische waarde dan daadwerkelijke efficiënt en in werkelijkheid stof zat te happen (MOAB) is bedoeld om te forceren.

Er is niet een land dat er voor zal kiezen om N-Korea te steunen.
Er zijn daarnaast maar enkele partijen die mogelijk iets hebben in te brengen bij N-Korea en dat zijn China, Rusland en Z-Korea.
Wikipedia: Kaesong Industrial Region

Gek genoeg zorgen zijn acties er juist voor dat andere landen meer gaan samenwerken, waardoor zijn initiële belofte, zo weinig mogelijk in het buitenland doen, uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distortion

Distortion

Bottle to Throttle

Volgens NKnews:

Update from Pyongyang: Journalists need to assemble at 4:30AM, told not to bring phones, lights or computers--another close meeting with KJU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Ik ben niet overtuigd dat Trump het politiek draagvlak heeft om een oorlog met N-Korea te starten.
Hij is zonder meerderheid verkozen (kiescollege verhaal etc). De democraten en de bevolking in sommige steden New York etc lusten hem nu al rauw.

Bovendien mag het geen lang conflict zijn, boots on the ground is een no go en met conventionele wapens ga je N-Korea niet snel overrompelen.

Maar de negatieve pers van onconventionele wapens overleeft Trump niet.

De enige manier is N- Korea pushen Z-Korea of Japan aan te vallen en dit gebruiken als excuus om zeer zwaar op te treden denk ik.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
Distortion schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:56:
Volgens NKnews:

Update from Pyongyang: Journalists need to assemble at 4:30AM, told not to bring phones, lights or computers--another close meeting with KJU
Gaat er weer een anticlimax komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distortion

Distortion

Bottle to Throttle

-AzErTy- schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:57:
Ik ben niet overtuigd dat Trump het politiek draagvlak heeft om een oorlog met N-Korea te starten.
Hij is zonder meerderheid verkozen (kiescollege verhaal etc). De democraten en de bevolking in sommige steden New York etc lusten hem nu al rauw.

Bovendien mag het geen lang conflict zijn, boots on the ground is een no go en met conventionele wapens ga je N-Korea niet snel overrompelen.

Maar de negatieve pers van onconventionele wapens overleeft Trump niet.

De enige manier is N- Korea pushen Z-Korea of Japan aan te vallen en dit gebruiken als excuus om zeer zwaar op te treden denk ik.
Volgens mij kan een Amerikaanse president ten alle tijden een land aanvallen zonder het eerst te vragen aan het congress. Hij kan volgens mij niet de oorlog verklaren aan een land. Wanneer de president een land militair aanvalt, moet hij binnen een aantal dagen het congress inlichten. Als ik het mis heb hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Distortion schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 18:03:
[...]

Volgens mij kan een Amerikaanse president ten alle tijden een land aanvallen zonder het eerst te vragen aan het congress. Hij kan volgens mij niet de oorlog verklaren aan een land. Wanneer de president een land militair aanvalt, moet hij binnen een aantal dagen het congress inlichten. Als ik het mis heb hoor ik het graag.
Pretty much. De laatste keer dat de VS officieel een oorlog heeft verklaard had te maken met een zekere Adolf ergens in 1941...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
field33P schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:59:
Gaat er weer een anticlimax komen?
Laten we het hopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
Distortion schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 18:03:
[...]

Kunnen wel maar het zou politiek zelfmoord zijn denk ik.

Diplomatieke fallout zou toch groot zijn.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

-AzErTy- schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 18:08:
[...]

Waarom? Menig leider gaat gewoon oorlogje spelen om de bevolking af te leiden van zijn eigen falende beleid thuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distortion

Distortion

Bottle to Throttle

[...]

Dat denk ik niet. Als de amerikanen kunnen aantonen dat Noord Korea een bedreiging is voor Amerika en met name de westkust, pikken de amerikanen dat maar wat graag. En de republikeinen hebben een meerderheid in het congress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 18:10:
[...]

Waarom? Menig leider gaat gewoon oorlogje spelen om de bevolking af te leiden van zijn eigen falende beleid thuis...
Dit zou geen snelle, cleane oorlog worden maar 1 met zéér veel burgerdoden.
Ik wil eens zien hoe lang Trump door kan gaan als de burgerbevolking nee zegt in de VS. Vietnam protest zou in het niets vallen.
Momenteel zijn de approval ratings in de VS al bar slecht.

Woordbreuk van verkiezingen, niet (minder?) oorlogszuchtig zijn dan Hillary...

Weer een oorlog op eigen initiatief zonder mandaat van de VN? Europa gaat hem niet steunen.
Rusland en China al helemaal niet met risico op Chinese reactie.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

-AzErTy- schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 18:18:
Dit zou geen snelle, cleane oorlog worden met zéér veel burgerdoden.
Ik wil eens zien hoe lang Trump door kan gaan als de burgerbevolking nee zegt in de VS. Vietnam protest zou in het niets vallen.
Momenteel zijn de approval ratings in de VS al bar slecht.
En Irak, Afghanistan of Jemen was wel schoon bedoel je? Of wou je zeggen dat Bush populair was voordat hij zijn oorlogen begon? :P
Woordbreuk van verkiezingen, niet (minder?) oorlogszuchtig zijn dan Hillary...

Weer een oorlog op eigen initiatief zonder mandaat van de VN? Europa gaat hem niet steunen.
Rusland en China al helemaal niet met risico op Chinese reactie.
Trump is uiteindelijk een showman. Hij kan je alles verkopen, ook dat hij überhaupt geeft om Amerikaanse belangen en niet om zijn eigen belang, ondanks dat hij gewoon elk weekend naar zijn resort in Florida vliegt om te gaan golven, daar gasten ontvangt en de rekening gewoon naar de Amerikaanse staat stuurt. Of natuurlijk zijn verblijfjes in New York die hij ook declareert. Of natuurlijk hoe hij al zijn bedrijven door zijn kinderen laat besturen, en deze vervolgens ook functies binnen het Witte Huis geeft. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 18:22:
[...]

En Irak, Afghanistan of Jemen was wel schoon bedoel je? Of wou je zeggen dat Bush populair was voordat hij zijn oorlogen begon? :P

[...]
In vergelijking met wat hier speelt wel ja. In tegenstelling tot die regimes is N-Korea véél gevaarlijker.
N-Korea heeft effectief zenuwgas, vuile bommen en potentieel bruikbare kernwapens en een gek van een leider die ze ook zal gebruiken.

Kim Jong Un kan zonder veel problemen als antwoord op een aanval héél veel doden maken.

De vorige oorlogen in Irak en Afghanistan tonen vooral het onvermogen van de VS aan vind ik, dit zijn jarenlange conflicten geweest die nog steeds niet opgelost zijn.

Bij Bush was er toch internationaal groter draagvlak dat er iets moest gebeuren tegen Irak, mede door gefabriceerd bewijs etc.
Trump is uiteindelijk een showman. Hij kan je alles verkopen, ook dat hij überhaupt geeft om Amerikaanse belangen en niet om zijn eigen belang, ondanks dat hij gewoon elk weekend naar zijn resort in Florida vliegt om te gaan golven, daar gasten ontvangt en de rekening gewoon naar de Amerikaanse staat stuurt. Of natuurlijk zijn verblijfjes in New York die hij ook declareert. Of natuurlijk hoe hij al zijn bedrijven door zijn kinderen laat besturen, en deze vervolgens ook functies binnen het Witte Huis geeft. :+
Hier heb je volledig gelijk maar hoe lang dit gaat blijven getolereerd worden valt nog te bezien.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Japan staat nu op het punt 60.000 staatsburgers uit Zuid-Korea weg te halen:
Japan is finalizing plans to evacuate 60,000 of its citizens from South Korea in the event of war as tensions between the United States and North Korea continue to build.

Japan’s National Security Council has held urgent discussions on how it would provide safe passage for its citizens if a major crisis arose out of a potential North Korean nuclear test, which some have predicted could happen this weekend.
https://www.infowars.com/...itizens-from-south-korea/

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

XWB schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:01:

[...]

Nee. Japan is bezig met het maken van plannen mocht het nodig zijn. Dat is heel iets anders dan op het punt staan ze weg te halen. De pers probeerd het ook wel sensationeler te brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:46

polthemol

Moderator General Chat
-AzErTy- schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 18:40:
[...]

In vergelijking met wat hier speelt wel ja. In tegenstelling tot die regimes is N-Korea véél gevaarlijker.
N-Korea heeft effectief zenuwgas, vuile bommen en potentieel bruikbare kernwapens en een gek van een leider die ze ook zal gebruiken.

Kim Jong Un kan zonder veel problemen als antwoord op een aanval héél veel doden maken.

De vorige oorlogen in Irak en Afghanistan tonen vooral het onvermogen van de VS aan vind ik, dit zijn jarenlange conflicten geweest die nog steeds niet opgelost zijn.

Bij Bush was er toch internationaal groter draagvlak dat er iets moest gebeuren tegen Irak, mede door gefabriceerd bewijs etc.
Technologisch denk ik niet dat Noord-Korea veel in te brengen heeft. Het is een economisch immens arm land, wat in feite overleeft op buurgenoot China, het uithuren van dwangarbeiders ivm buitenlandse valuta en nog wat noodhulp.

Het probleem is bovenal de bevolking: wil je die ideologie per direct weg krijgen (zoals Trump het vermoedelijk gaat spinnen als puntje bij paaltje komt) dan zul je effectief zowat heel Noord-Korea mogen gaan uitmoorden. Bij een militaire ingreep nu, ga je immers het beeld wat de overheid al daar jarenlang op legt aan de bevolking gewoon bevestigen: 'het Westen/ het kapitalisme komt eraan om jullie te pakken!', ik denk dat het geen gekke verwachting is dat je Vietnamtoestanden gaat krijgen: bergen mensen die bereid zijn zich dood te vechten tegen je en dat maakt het een bizar moeilijke vijand.

Ik vraag me ook af hoe erg het an sich gaat zijn als Noord-Korea over een kernraket beschikt. Het punt van die dingen is dat ze alleen maar waarde hebben als je ze niet gebruikt. De seconde dat je ze gebruikt zal er weinig liefde zijn en komt het praktisch gezien neer op zelfmoord.

Ik verwacht in ieder geval dat Noord-Korea morgen gewoon die test gaat doen als die is geplanned en dat Trump bij een militaire actie/reactie een Zuid-Korea immens in de shit helpt, geen fuck resultaat behaalt en slechts zijn totale incompetentie onderstreept. Een paar maanden van zijn beleid ('the greatest president God has ever seen') en hij laat zich als leider van een momenteel nog machtigste land ter wereld provoceren door een land wat eigenlijk vrijwillig in haast totale afzondering leeft. Dieptriest als je het bedenkt.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Kenzi schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:12:
[...]

Nee. Japan is bezig met het maken van plannen mocht het nodig zijn. Dat is heel iets anders dan op het punt staan ze weg te halen. De pers probeerd het ook wel sensationeler te brengen.
Dit is Infowars. Dat mag je geen pers noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Politiek Nederland uit nu ook hun zorgen:

http://www.ad.nl/politiek...ord-korea-en-vs~a7ef3b4d/
Dat de situatie menens is, maakt Ten Broeke op uit de houding van China. ,,Dat land dreigt ineens de olietoevoer naar Noord-Korea stop te zetten. Nou, dat wilden ze voorheen nooit.” Ten Broeke hoopt dat het China lukt een conflict te voorkomen. ,,Ik zou nu niet graag in Seoul of Tokio willen wonen.” Zuid-Korea en Japan lopen het grootste risico het doelwit te worden van een eventuele Noord-Koreaanse aanval.
Heb ik wat gemist, heeft China gedreigd de olietoevoer naar Noord-Korea te stoppen?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

downtime schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:11:
[...]

Dat filmpje ging ook niet over Tomahawks maar lasergeleide bommen. Tomahawks werden indertijd niet gefilmd want er waren nog geen onbemande drones en een bemand vliegtuig laten filmen als een Tomahawk inslaat, terwijl je die Tomahawk nu juist gebruikt om geen bemanning te riskeren, lijkt me niet zo slim.
Die werden wel gefilmd, in Bagdad vlogen ze voor het raam van het hotel van een oorlogscorrespondent langs...

Naar dat was mijn punt ook niet. En ik weet dat die in het filmpje laser guided bommen waren. Ik ben niet van gisteren.

Het ging mij om de accuratesse van standoff-wapens, voor LGB's heb je laser designators nodig, en dus iemand die het doel aanwijst, hetzij vanuit een vliegtuig, hetzij vanaf de grond.
[...]

Niet alleen diplomatiek...

[ Voor 12% gewijzigd door Ramzzz op 14-04-2017 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:29
XWB schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:01:

[...]

Infowars 7(8)7

Wat wel mooi te peilen is daar is hoe die gekkies nu niet meer zo blij met Trump lijken te zijn

[ Voor 14% gewijzigd door Mutatie op 14-04-2017 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Het zal wel weer met een sisser aflopen, maar het is een stuk minder voorspelbaar dan eerdere jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Ik denk persoonlijk dat Trump wel daad bij woord zet. Maar die kernproef gaat er gewoon komen op basis van hoe men NK massaal inschat. Je zou toch verwachten dat er al een heel scenario klaar ligt?

Die man bij Pauw was ook erg bezorgd en die zei zelfs dat dit onomkeerbaar is omdat we er veel te laat wat aan gaan doen.

Ik ben echt benieuwd wat er gaat gebeuren, maar voor alsnog denk ik dat er een soort van oorlog gaat komen want een diplomatieke oplossing is erg ver weg

Maar ik ga er wel vanuit dat er een soort van plan is om het hele gebeuren te ontmantelen zonder veel slachtoffers te maken. Dit is niet iets van nu en zag men al lang aankomen.

[ Voor 15% gewijzigd door RedHat op 14-04-2017 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Dat rare dikke mannetje weet dat China en Rusland teveel bezwaren hebben tegen militair ingrijpen. Daarom durft hij te bluffen en vooral voor zijn eigen volk de sterke man uit te hangen.
Nu is er een Trump. Opzich niet zo'n oorlogszuchtige president maar wel iemand die het spel van onderhandelen en bluffen beheerst. Dat in tegenstelling tot zijn voorgangers zich makkelijker af lieten bluffen.

Trump laat zich net als China en Rusland niet in de kaarten kijken. Die bluffen met zijn drieën door tot iemand zijn kaarten open moet gooien. En wat dat rare mannetje zelf doet? Waarschijnlijk durft hij eigenlijk niet meer die kernproef uit te voeren maar nog waarschijnlijker is het dat hij dat naar zijn eigen volk niet durft toe te geven.

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Ankona schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:09:
...maar wel iemand die het spel van onderhandelen [...] beheerst.
Vandaar dat Trumpcare en de Muslimban ook zo succesvol zijn ingevoerd. Gelukkig maar dat Trump zo goed kan onderhandelen. :Y

De enige reden dat Trump zich 'niet in de kaarten zou laten kijken' mbt Noord-Korea is dat hij gewoon geen idéé heeft waar hij mee bezig is.

[ Voor 19% gewijzigd door Jiffy op 14-04-2017 20:21 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat rare dikke mannetje weet dat China en Rusland teveel bezwaren hebben tegen militair ingrijpen. Daarom durft hij te bluffen en vooral voor zijn eigen volk de sterke man uit te hangen.
Nu is er een Trump. Opzich niet zo'n oorlogszuchtige president maar wel iemand die het spel van onderhandelen en bluffen beheerst. Dat in tegenstelling tot zijn voorgangers zich makkelijker af lieten bluffen.

Trump laat zich net als China en Rusland niet in de kaarten kijken. Die bluffen met zijn drieën door tot iemand zijn kaarten open moet gooien. En wat dat rare mannetje zelf doet? Waarschijnlijk durft hij eigenlijk niet meer die kernproef uit te voeren maar nog waarschijnlijker is het dat hij dat naar zijn eigen volk niet durft toe te geven.
Het rare dikke mannetje begrijpt alleen niet dat als Trump vannacht een MOAB op de testfaciliteit voor kernwapens laat gooien en wat kruisraketten op andere aan kernwapen gerelateerde faciliteiten en het daarbij laat, dat China er helemaal niks aan kan, of gaat doen. Gaat het vervelende dikke mannetje vervolgens terugslaan, dan gaat alles dus helemaal mis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:46

polthemol

Moderator General Chat

Trump heeft bitter weinig succes in zijn leven bereikt rationeel gezien. Veel gebakken lucht, dus stellen dat hij het spel van bluffen en onderhandelen beheerst? Nog niet misschien.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
downtime schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:12:
[...]

Dit is Infowars. Dat mag je geen pers noemen.
Niet de meest betrouwbare site begrijp ik daaruit? :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

XWB schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:46:
[...]

[...]

Niet de meest betrouwbare site begrijp ik daaruit? :p
Spot on. :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Overigens zou zware bom in Afghanistan als een sneer richting Noord-Korea gezien kunnen worden:

http://www.nu.nl/noord-ko...-signaal-noord-korea.html
De zware Amerikaanse bomaanval op ondergrondse stellingen van Islamitische Staat in een uithoek van Afghanistan donderdag kan "absoluut" worden gezien als een signaal richting Noord-Korea.

Dat zegt Noord-Korea-deskundige Koen de Ceuster van de Universiteit Leiden tegen NU.nl. "De bom wordt ook wel de 'bunkerbuster' genoemd en in Noord-Korea vinden rakettesten ondergronds plaats."
Kan best verklaren waarom Pyongyang zich aangesproken voelde na het droppen van die bom.

Overigens schijnen - je verwacht het niet - de Russen een nog veel zwaardere niet-nucleaire bom te hebben, maar dat is slightly off topic :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
XWB schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:14:
Overigens zou zware bom in Afghanistan als een sneer richting Noord-Korea gezien kunnen worden:

[...]

Kan best verklaren waarom Pyongyang zich aangesproken voelde na het droppen van die bom.

Overigens schijnen - je verwacht het niet - de Russen een nog veel zwaardere niet-nucleaire bom te hebben, maar dat is slightly off topic :p
Ik weet wel dat de russen beschikken over de foab; de tegenhanger van de moab :)

Wikipedia: Father of all bombs

nothing stops this train

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
XWB schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:14:

[...]

Noord-Korea voelde zich ook al aangesproken door het beschieten van de Syrische luchtmachtbasis als we de felle reactie moeten geloven. Dat betekent dat Trump drukt op waar het pijn doet.

[ Voor 3% gewijzigd door field33P op 14-04-2017 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Noord-Korea voelt zich overal door aangesproken, dus waar ze zich nu precies door aangesproken voelen is verder niet zo relevant... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 16:16
Momenteel liggen de US Fisher, US Pililaau en US John P. Bobo bij de haven van Pohang Zuid-Korea. Dat lijkt mij aardig wat transport capaciteit. Ondersteuning voor de oefening of wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-09 20:47
Ik zou er niet van opkijken als dit weekend een lancering gaat plaatsvinden welke vervolgens door de V.S. uit de lucht geschoten gaat worden.

NK zal vervolgens ontkennen dat de raket neergeschoten is en dat de lancering een groot succes was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Indien er echt icbms worden afgeschoten schiet je deze niet zomaar uit de lucht, ook de VS niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 08:17
tuinïnen schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 06:49:
Indien er echt icbms worden afgeschoten schiet je deze niet zomaar uit de lucht, ook de VS niet.
NK heeft ook geen echte ICBM's (nog niet).

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet niet alleen kijken naar zichtbare schepen die daar rondvaren, denk even na over de (atoom)submarines die kernwapen(s) hebben.

In dat gebied is altijd een submarine met kernwapen(s) in de buurt van de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jiffy schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:20:
[...]

Vandaar dat Trumpcare en de Muslimban ook zo succesvol zijn ingevoerd. Gelukkig maar dat Trump zo goed kan onderhandelen. :Y

De enige reden dat Trump zich 'niet in de kaarten zou laten kijken' mbt Noord-Korea is dat hij gewoon geen idéé heeft waar hij mee bezig is.
Trump is de instabiele factor hier. Noord Korea doet gewoon wat ze zeggen (hoe gek die uitspraken ook zijn). Alle omliggende landen willen de-escaleren, het is al de 6e kernproef en Noord Korea heeft al 20 tot 40 kernwapens volgens experts. Iedereen die wat weet van Noord Korea zegt dat Trump te laat is en dat Noord Korea zich niet meer laat stoppen. Noord Korea wil een kernmacht zijn en zijn hierin niet meer te stoppen, ze hebben al kernbommen en de testen zijn alleen nodig om de bommen geschikt te maken voor raketten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:34
Marzman schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 09:54:
Noord Korea wil een kernmacht zijn en zijn hierin niet meer te stoppen, ze hebben al kernbommen en de testen zijn alleen nodig om de bommen geschikt te maken voor raketten.
Om die reden kan je ook zeggen dat als Trump ingrijpt hij net op tijd is, zeker met een America First bril.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ph4ge schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 09:56:
[...]

Om die reden kan je ook zeggen dat als Trump ingrijpt hij net op tijd is, zeker met een America First bril.
Dat is waar, in het America First scenario is hij net op tijd.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Marzman schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 09:54:
[...]

Trump is de instabiele factor hier. Noord Korea doet gewoon wat ze zeggen (hoe gek die uitspraken ook zijn). Alle omliggende landen willen de-escaleren, het is al de 6e kernproef en Noord Korea heeft al 20 tot 40 kernwapens volgens experts. Iedereen die wat weet van Noord Korea zegt dat Trump te laat is en dat Noord Korea zich niet meer laat stoppen. Noord Korea wil een kernmacht zijn en zijn hierin niet meer te stoppen, ze hebben al kernbommen en de testen zijn alleen nodig om de bommen geschikt te maken voor raketten.
Het lijkt me verder niet heel wenselijk dat Noord-Korea een kernarsenaal met ICBM's kan ontwikkelen die eenvoudig West-Europa onbewoonbaar maken dan wel de westkust van de VS. Ook bijvoorbeeld Japan zal zich hier ongemakkelijk bij voelen. Indien deze dingen volledig operationeel zijn kunnen er een heel aantal worden gelanceerd voordat je in kan grijpen, en dan is het pas echt te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-09 19:09

RoyK

Hobby tekenaar

best een eng idee dat om de hoek in Zuid Korea een een stad ligt met meer dan 20 miljoen inwoners.

Als je nagaat dat in de gehele tweede wereldoorlog er 50 miljoen burgerslachtoffers zijn onder de doden.

Ook onvoorstelbaar dat er vele honderden duizenden soldaten al zoveel jaar elkaar aan staren op een grens die niet meer over te steken is door de vele mijnen, bunkers, gangen stelsels, artillerie etc etc. Een docu van een tijd geleden voorspelde bij een echt conflict dat er 1 miljoen soldaten omkomen in 24h als de oorlog tussen Noord en Zuid Korea plaats vind.

Met China en Rusland als buurmannen, die niet zitten te wachten op nog maar US spierballen in hun achtertuin, een onberekenbare Thrump in zijn paleis die precies weet wat hij heeft gegeten maar even vergeet of de MOAB in Irak of Afghanistan is gegooid..en dan nog een Noord Korea die in een andere realiteit leeft. Het zijn het spannende tijden voor deze aardkloot, en misschien zelfs spannende uren deze zaterdag.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:47
Het is al 17:00 daar en er is niks gebeurd, zal allemaal wel meevallen(hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Arjantje72 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 10:08:
Het is al 17:00 daar en er is niks gebeurd, zal allemaal wel meevallen(hoop ik).
Nou, er wordt nog steeds heel serieus heen en weer gekletterd met enge praatjes.

http://www.bbc.com/news/world-asia-39604361

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:47
Precies hij is bij de parade, dus niet op de launch site. Ik verwacht geen lancering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 23:07
Gaat geen launch of kernproef plaats vinden daar. Alleen maar geblaf zoals voorgaande jaren. Toch zal er op den duur ( weken, maanden, jaren ) iets moeten veranderen aan deze situatie. En dat zal helaas alleen maar mogelijk zijn via militaire middelen. Politieke oplossingen zijn er niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ik ben er totaal niet gerust op in ieder geval. Het zijn net kinderen die ruzie hebben alleen hebben ze de meest enge tools van de wereld om mee te vechten. Onberekenbaar. Thrump leeft net als die knakker in Noord Korea in een andere werkelijkheid. Bovendien moeten wij het doen met wat we lezen op het internet, doordrenkt van (westerse) propaganda. Enge tijden met deze mensen aan het roer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:44
RedHat schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:56:

Ik ben echt benieuwd wat er gaat gebeuren, maar voor alsnog denk ik dat er een soort van oorlog gaat komen want een diplomatieke oplossing is erg ver weg

Maar ik ga er wel vanuit dat er een soort van plan is om het hele gebeuren te ontmantelen zonder veel slachtoffers te maken. Dit is niet iets van nu en zag men al lang aankomen.
Het probleem met militair ingrijpen tegen NK is dat er 25 miljoen Zuid-Koreanen binnen schootsafstand van de NK artillerie wonen. Die kun je niet beschermen en moet je dus als verloren beschouwen op het moment dat je een oorlog begint. Dat zal zelfs Trump niet aandurven, hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

migchiell schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 10:37:
[...]

Het probleem met militair ingrijpen tegen NK is dat er 25 miljoen Zuid-Koreanen binnen schootsafstand van de NK artillerie wonen. Die kun je niet beschermen en moet je dus als verloren beschouwen op het moment dat je een oorlog begint. Dat zal zelfs Trump niet aandurven, hoop ik.
Lees even terug in dit topic voor je met "minstens 25 miljoen doden" komt. Zulke aantallen slachtoffers worden pas mogelijk als we blijven afwachten tot NK wel een inzetbaar kernwapen heeft. Ofwel: Een kernwapen wat klein en robuust genoeg is om op een raket te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 09:33
RoyK schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 10:36:
ik ben er totaal niet gerust op in ieder geval. Het zijn net kinderen die ruzie hebben alleen hebben ze de meest enge tools van de wereld om mee te vechten. Onberekenbaar. Thrump leeft net als die knakker in Noord Korea in een andere werkelijkheid. Bovendien moeten wij het doen met wat we lezen op het internet, doordrenkt van (westerse) propaganda. Enge tijden met deze mensen aan het roer.
Je maakt je veel te druk. Geen enkele partij in dit conflict zal beginnen, het enige dat gegooid wordt zijn woorden over en weer. Voor de bühne doet Kim alsof ie bereid is een oorlog te starten, maar denk je echt dat hij zo dom is? Kim is geen domme jongen. Hij en zijn partij willen de macht houden over het land en dat houdt hij niet als hij een oorlog begint, sterker nog dan heeft hij niks meer want hij weet heel goed dat hij niet kan winnen van de VS.

Trump gaat ook niet om dit een oorlog beginnen. Trump gebruikt dit gewoon als machtsvertoon en om spierballen te kunnen uitten, net zoals de recente aanvallen op Syrië en Afghanistan. Die aanvallen kwamen ook niet uit de lucht vallen, de VS heeft de betreffende landen voor de aanval gewaarschuwd en aangegeven wanneer de bombardementen zouden plaatsvinden...

Misschien moet je minder lezen op het internet over dit conflict, want de media tegenwoordig hyped het alleen maar zodat je angstgevoelens krijgt. Als je je afsluit van het nieuws leef je een stuk rustiger en met minder zorgen, want uiteindelijk gebeurt er toch niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:44
downtime schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 10:45:
[...]

Lees even terug in dit topic voor je met "minstens 25 miljoen doden" komt. Zulke aantallen slachtoffers worden pas mogelijk als we blijven afwachten tot NK wel een inzetbaar kernwapen heeft. Ofwel: Een kernwapen wat klein en robuust genoeg is om op een raket te monteren.
Ook conventionele bommen kunnen mensen doden... en als ze maar dicht genoeg bij elkaar wonen wordt dat alleen maar makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Cubic X schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 10:58:
[...]

Je maakt je veel te druk. Geen enkele partij in dit conflict zal beginnen, het enige dat gegooid wordt zijn woorden over en weer. Voor de bühne doet Kim alsof ie bereid is een oorlog te starten, maar denk je echt dat hij zo dom is? Kim is geen domme jongen. Hij en zijn partij willen de macht houden over het land en dat houdt hij niet als hij een oorlog begint, sterker nog dan heeft hij niks meer want hij weet heel goed dat hij niet kan winnen van de VS.

Trump gaat ook niet om dit een oorlog beginnen. Trump gebruikt dit gewoon als machtsvertoon en om spierballen te kunnen uitten, net zoals de recente aanvallen op Syrië en Afghanistan. Die aanvallen kwamen ook niet uit de lucht vallen, de VS heeft de betreffende landen voor de aanval gewaarschuwd en aangegeven wanneer de bombardementen zouden plaatsvinden...

Misschien moet je minder lezen op het internet over dit conflict, want de media tegenwoordig hyped het alleen maar zodat je angstgevoelens krijgt. Als je je afsluit van het nieuws leef je een stuk rustiger en met minder zorgen, want uiteindelijk gebeurt er toch niks.
Deze geo politiek interesseert me zeer en volg ik al jaren. Dat ik me zorgen maak over de situatie maakt me niet onrustig in mijn leven of zo. Echter zijn dit hele hele serieuze kwesties die ons allemaal aan gaan. Het is te makkelijk om te stellen dat er toch niets gebeurd, allemaal blaffende honden etc. Er is een keer een moment van no return. Amerika ligt daar met zijn Armada. Het is nog nooit zo dichtbij geweest sinds ik dit al jaren volg. Ieder moet zelf weten of hij/zij zich aflsuit van het nieuws en met een plank voor zijn neus verder leef. het zal vast rustiger zijn. Maar dat is niet hoe ik in het leven staat 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Het grootste probleem is nu gewoon dat elke actie een oorlog ontketend. Maar geen actie gaat ervoor zorgen dat NK gewoon door kan gaan met zijn kernprogramma en hiermee zo maar ineens de grootste kernmacht van de wereld kan worden (Of dicht daarbij kan komen).

Dit is echt een groot probleem want je zit in een spagaat. Je moet NK stoppen wat politiek niet meer kan (Dat hadden ze 5-10 jaar geleden mee moeten beginnen) maar op militair gebied kun je dat ook niet de-escalerend doen.

Je kan niet niets doen, maar iets doen kan in deze kwestie ook niet. Dit probleem is er niet zomaar, alleen er is gewoon veel te lang gewacht om het punt waar we nu aanbeland zijn te voorkomen.

Als Trump besluit iets te doen heb je oorlog; de kans is namelijk bijzonder groot (tegen het zekere aan) dat daarop direct een aanval zal volgen op ZK met heel veel doden tot gevolg. Alle landen zullen gelijk een kant moeten kiezen want als dit scenario zich voltrekt en je krijgt uitgesproken medestanders (al acht ik die kans niet zeer groot) dan praten we over een wereldoorlog. Maar zoals ik al zeg ik denk niet dat er landen zijn die zich aansluiten bij NK.

Wat je dan wel krijgt is een lange meeslepende oorlog tegen NK met ontzettend veel burgerslachtoffers. Alleen goede keuzes zijn er in dit conflict (lijkt het in ieder geval op) niet meer.
Pagina: 1 ... 3 ... 15 Laatste

Let op:
In dit topic wordt, net als in alle ander AWM-topics op een nette manier gediscussieerd.
AWM beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid