Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Vannacht heeft Noord-Korea een langeafstandsraket gelanceerd.
http://www.telegraaf.nl/b...rea_lanceert_raket__.html

De internationale wereld roept weer om sancties.

Is sancties wel de juiste weg? Graaft Noord-Korea zich daardoor niet steeds verder in?
Wat te doen?

• Achilles
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 01-12 01:17

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Laatst voor de uni een artikel over iran moeten schrijven. Uiteindelijk hebben beide partijen gewoon een "batna". Das bij de Navo/un een invasie / meer sancties van noord-korea (duur en in principe nergens voor nodig). Voor noord-korea is dat de status qou handhaven. Tenzij Sanders de verkiezingen wint, acht ik het laatste het meest waarschijnlijk. (iets meer sancties en verder niks)

// Los daarvan vind ik niet dat dat de way to go is, maar het is wel het meest waarschijnlijk

Achilles wijzigde deze reactie 07-02-2016 05:35 (45%)

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 06-09 08:20
quote:
Soldaatje schreef op zondag 07 februari 2016 @ 05:28:
Is sancties wel de juiste weg? Graaft Noord-Korea zich daardoor niet steeds verder in?
Wat te doen?
Wil Noord-Korea zich wel uitgraven?

Noord-Korea heeft nul behoefte om zich aan te sluiten bij de rest van de wereld. Ze zijn eerder van mening dat de wereld zich bij hun moet aansluiten. Het hele land is eigenlijk gehersenspoeld om de grote leider en zijn familie te aanbidden. Ze hebben geen notie van hoe het leven elders te wereld is buiten wat ze verteld wordt. Het probleem is misschien wel de grote leider en zijn familie.

Het nut van sancties is twijfelachtig, het land is al straatarm en de leiders raak je er niet of nauwelijks mee. Ze reizen toch niet buiten hun eigen land en als ze iets nodig hebben kunnen ze altijd dat nog krijgen via China of Rusland. Alhoewel China ook steeds meer het zat lijkt te worden hoe Noord-Korea zich gedraagt.

Aan de andere kant, moet je dit gedrag laten gaan? Zomaar raketten rond gaan schieten wordt nergens echt gewaardeerd. Noord-Korea lijkt ook graag te willen provoceren.

• Deadsy
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:51
quote:
Achilles schreef op zondag 07 februari 2016 @ 05:33:
Laatst voor de uni een artikel over iran moeten schrijven. Uiteindelijk hebben beide partijen gewoon een "batna". Das bij de Navo/un een invasie / meer sancties van noord-korea (duur en in principe nergens voor nodig). Voor noord-korea is dat de status qou handhaven. Tenzij Sanders de verkiezingen wint, acht ik het laatste het meest waarschijnlijk. (iets meer sancties en verder niks)

// Los daarvan vind ik niet dat dat de way to go is, maar het is wel het meest waarschijnlijk
Welke andere optie heb je dan behalve sancties?
Niets doen of actief ingrijpen?

Niets doen is geen optie. Actief ingrijpen is iets wat alleen zal lukken als China meedoet. En zelfs dan zullen er ondanks de zwaar verouderde wapens van Noord Korea flink veel slachtoffers vallen. En bij de leiding van Noord Korea heb je de kans dat ze daadwerkelijk Seoul plat gaan gooien of atoomwapens in zetten.

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15:45

M2M

medicijnman

niets doen is in principe wel een optie. Zodra NK besluit die lange afstandsraketten te gebruiken om burgerslachtoffers te maken vervalt de support van Rusland / China, wat de weg vrijmaakt voor internationaal militair optreden. En mocht dat gebeuren, dan maakt NK geen schijn van kans.

Het heropvoeden van zo'n land na een mogelijk militair ingrijpen zal nog de grootste uitdaging zijn. Gebrainwashte mensen zijn niet eenvoudig van gedachten te veranderen.

-_-

• Deadsy
quote:
M2M schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:42:
niets doen is in principe wel een optie. Zodra NK besluit die lange afstandsraketten te gebruiken om burgerslachtoffers te maken vervalt de support van Rusland / China, wat de weg vrijmaakt voor internationaal militair optreden. En mocht dat gebeuren, dan maakt NK geen schijn van kans.

Het heropvoeden van zo'n land na een mogelijk militair ingrijpen zal nog de grootste uitdaging zijn. Gebrainwashte mensen zijn niet eenvoudig van gedachten te veranderen.
Niets doen (dus geen sancties) is geen optie. Want dan staat de leiding van Noord Korea juist sterker.
Dan kunnen ze de tech dingen die ze nodig hebben voor wapens gewoon importeren, iets wat ze nu al illegaal doen met buitenlands geld wat ze verkrijgen via het verhuren van slaven.

En bij al hun wapen tests blijft het bij een vingertje van China. Pas wanneer het echt fout gaat zal China waarschijnlijk de beschermende hand van Noord Korea weg trekken. En zelfs wanneer het zover is zal China nog steeds niet toelaten dat de VS een aanval doet op Noord Korea.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat noord korea zich inderdaad niet uit wil graven. Die Kim II vind het wel een prima systeem zo met een economie voor de bevolking en een economie voor hem en zijn aanhang.

Die raketten zijn gewoon onderdeel van hun manier van onderhandelen. Ze zullen wel weer iets nodig hebben en daarom laten ze eerst zien dat ze een waterstofbom hebben (wat niemand geloofd, maar een gewone kernbom is ook al erg genoeg) en nu laten ze zien dat ze een langeafstandsrakket kunnen afschieten. Dit doen ze al jaren zo, alleen in het verleden waren die raketten niet altijd even succesvol.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
quote:
Na een (grote) aanval op Zuid-Korea ben je dan echter wel heel veel burgerslachtoffers verder.
quote:
Of het valt enorm mee: als er opeens goed te eten is, en er meer nieuws/films over de rest van de wereld beschikbaar komt, kan die mening opeens heel snel omslaan.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden.

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

quote:

Hoe stel je je dat voor? Wat denk je dat er gebeurt als NK die raketten gebruikt om Los Angeles van de kaart te vegen? En dat is niet een vergezocht scenario. De geschiedenis is vol met leiders die gokken en verliezen.

Het deprogrammeren van gebrainwashte mensen valt nogal mee als het kaartenhuis waar ze in geloofden eenmaal ingestort is. Hoeveel echte communisten vind je nu nog in Rusland?

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

quote:
RemcoDelft schreef op zondag 07 februari 2016 @ 15:14:
[...]
Of het valt enorm mee: als er opeens goed te eten is, en er meer nieuws/films over de rest van de wereld beschikbaar komt, kan die mening opeens heel snel omslaan.
Ik denk dat het reuze meevalt. Kijk naar migranten die uit een of ander bergdorpje komen in een 3e wereldland en hoe snel dat die zich aanpassen. Het moeilijkst zal het denk ik zijn voor de mensen die het erg goed hebben in Noord Korea (mensen met speciale privileges omdat ze tot Kim zijn aanhang behoren).

Marzman wijzigde deze reactie 07-02-2016 15:23 (15%)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• vliegnerd
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 21:19

vliegnerd

Nintendo fan.

Lange afstandsraket? Lancering van een remote-sensing satelliet. Zie bijvoorbeeld: http://sattrackcam.blogsp...nched-kwangmyongsong.html

Ik snap de reacties van de buurlanden ook niet zo goed. Als je naar de track kijkt (zie link hierboven) dan worden de buurlanden (bijvoorbeeld Japan) expliciet vermeden. De "kortste weg" naar de baan van de satelliet was gewoon recht over Japan. Maar de lancering was pal zuid over water.

Noord-Korea heeft natuurlijk nogal een slechte track record met de recente en eerdere kernproeven, maar deze lanceringen lijken een stuk beter door de beugel te kunnen.

vliegnerd wijzigde deze reactie 07-02-2016 15:23 (3%)

Eerst kwam ik hier alleen om computer te bouwen. Tegenwoordig ook voor CV-ketels en racefietsen...

• CMD-Snake
quote:
downtime schreef op zondag 07 februari 2016 @ 15:14:
Wat denk je dat er gebeurt als NK die raketten gebruikt om Los Angeles van de kaart te vegen? En dat is niet een vergezocht scenario.
Je hoeft niet eens zo ver te gaan als Los Angeles. Wat denk je van Zuid-Korea of Japan? Veel dichterbij en de relatie met Noord-Korea is net zo slecht. Het effect blijft hetzelfde dan.

Je wil juist voorkomen dat dit gebeurt, want dan begint de ellende pas echt.
quote:
Het deprogrammeren van gebrainwashte mensen valt nogal mee als het kaartenhuis waar ze in geloofden eenmaal ingestort is. Hoeveel echte communisten vind je nu nog in Rusland?
Wat Noord-Korea succesvol heeft weten te doen is de eigen bevolking isoleren van elke vorm van informatie over de buitenwereld, behalve wat ze zelf willen laten zien. Andere landen is dit nooit gelukt en weet de bevolking altijd nog berichtgeving van buiten mee te krijgen. Het zal een flinke klus nog zijn om al die fanatieke burgers initieel op te vangen en te zorgen dat ze niets doen waar ze later spijt van krijgen.

Het geloof in het communisme in de Sovjet-Unie was anders. De leiders werden niet als goden gezien en de bevolking wist op grote schaal dat het systeem niet goed werkte. De overgang van communisme naar kapitalisme was daardoor eenvoudiger.

Het is ook wel een bijzondere prestatie dat Kim Jong-Un door zijn bevolking als een god wordt gezien en zo aanbeden wordt. Menig dictator wenste dat hij zo'n effectief systeem had. Het geloof in de leiders en hun ideologie zit een stuk dieper in Noord-Korea.

Het is ook lastig om de Noord-Koreaanse burger bloot te stellen aan berichten van buiten. Ze hebben geen internet en televisie en radio is een gesloten netwerk schijnt. Je kan dus niet even wat krachtige zenders neerzetten en hopen dat mensen gaan luisteren en kijken.
quote:
vliegnerd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 15:22:
Ik snap de reacties van de buurlanden ook niet zo goed. Als je naar de track kijkt (zie link hierboven) dan worden de buurlanden (bijvoorbeeld Japan) expliciet vermeden. De "kortste weg" naar de baan van de satelliet was gewoon recht over Japan. Maar de lancering was pal zuid over water.

Noord-Korea heeft natuurlijk nogal een slechte track record met de recente en eerdere kernproeven, maar deze lanceringen lijken een stuk beter door de beugel te kunnen.
Recht over Japan vliegen was natuurlijk iets te veel provocatie. Dat weten ze in Noord-Korea ook wel.

En het gaat niet om de gekozen route, maar om de techniek. Een raket die een satelliet in baan om de aarde kan brengen kan ook prima een kernwapen naar een vijandelijke stad vliegen. De ruimterace tijdens de Koude Oorlog was niet alleen om de prestige, maar ook om dergelijke techniek verder uit te werken.

CMD-Snake wijzigde deze reactie 07-02-2016 15:33 (20%)

• Deadsy
quote:
downtime schreef op zondag 07 februari 2016 @ 15:14:
[...]

Hoe stel je je dat voor? Wat denk je dat er gebeurt als NK die raketten gebruikt om Los Angeles van de kaart te vegen? En dat is niet een vergezocht scenario. De geschiedenis is vol met leiders die gokken en verliezen.

Los Angeles kunnen ze nog niet bereiken en tevens zijn hun raketten verre van betrouwbaar of nauwkeurig, en ik denk dat des te groter de afstand des te groter de kans dat ze missen bij de wapens van Noord Korea.

Maar LA is helemaal niet nodig. Ik geloof dat Seoul 50km van de grens af zit, en al zouden ze geen waterstofbom hebben slechts een kernbom, dat is al genoeg om voor flink wat slachtoffers te zorgen.
En dan heb ik het nog over die ziekelijke hoeveelheid artillerie die op Seoul gericht is.

Als Noord Korea de oorlog wilt verklaren, er wilt binnen vallen en de gehersenspoelde massa vrijheid wilt geven dan moet China hieraan meedoen.
Simpelweg omdat de gehersenspoelde bevolking de VS als monsters ziet en China als de grote broer.
Dus als de grote broer meedoet dan zal het voor de bevolking eenvoudiger zijn om het te accepteren.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

quote:
CMD-Snake schreef op zondag 07 februari 2016 @ 15:28:
Je hoeft niet eens zo ver te gaan als Los Angeles. Wat denk je van Zuid-Korea of Japan? Veel dichterbij en de relatie met Noord-Korea is net zo slecht. Het effect blijft hetzelfde dan.
Ik kan je verzekeren dat het effect heel anders is als je de VS aanvalt. Als je uberhaupt met kernwapens een land aanvalt wat ze zelf ook heeft en wat de wil en de middelen heeft om in gelijke munt terug te betalen.

• Deadsy
quote:
downtime schreef op zondag 07 februari 2016 @ 15:40:
[...]

Ik kan je verzekeren dat het effect heel anders is als je de VS aanvalt. Als je uberhaupt met kernwapens een land aanvalt wat ze zelf ook heeft en wat de wil en de middelen heeft om in gelijke munt terug te betalen.
Zuid Korea aanvallen heeft dan hetzelfde effect. Want hoeveel Amerikaanse soldaten zitten daar?
Ze gaan echt niet niks doen wanneer er flink wat Amerikaanse soldaten sterven in een aanval op Zuid Korea.

In dat geval zie ik China zelf al direct Noord Korea binnenvallen, puur om de VS voor te zijn.
En tegenwoordig heeft China meer met Zuid Korea dan met Noord Korea.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:16
Niemand gaat Noord Korea "bevrijden", immers ben je daarna verantwoordelijk voor de bevolking.
De geisoleerde bevolking die alleen maar geld kost is een verschrikkelijke imago ramp voor elke land wat mee zal doen aan dergelijke operatie.

• vliegnerd
  • Registratie: augustus 2003

vliegnerd

Nintendo fan.

quote:
CMD-Snake schreef op zondag 07 februari 2016 @ 15:28:

En het gaat niet om de gekozen route, maar om de techniek. Een raket die een satelliet in baan om de aarde kan brengen kan ook prima een kernwapen naar een vijandelijke stad vliegen. De ruimterace tijdens de Koude Oorlog was niet alleen om de prestige, maar ook om dergelijke techniek verder uit te werken.
Snap ik. Maar (misschien ben ik gewoon heel erg naief) hoe kun je een staat verbieden zoiets te doen (en hoe verantwoord je het (dreigen met) neerschieten e.d.)?

Het bouwen aan een atoombom (uranium verrijken e.d.) kun je niet accepteren, snap ik. Maar gaan Japan en de V.S. europa binnenvallen vanwege de ontwikkeling van de Ariane 6? Met een Ariane 6 kun je ook atoombommen vervoeren.

Nogmaals: Misschien ben ik naief, maar ik vind de berichtgeving (media) erg zwart/wit. En de reactie van bijv Japan (als die klopt, want via media) raar.

Eerst kwam ik hier alleen om computer te bouwen. Tegenwoordig ook voor CV-ketels en racefietsen...

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

quote:
vliegnerd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 18:45:
Snap ik. Maar (misschien ben ik gewoon heel erg naief) hoe kun je een staat verbieden zoiets te doen (en hoe verantwoord je het (dreigen met) neerschieten e.d.)?
Je kunt een staat niks verbieden. Je kunt er alleen overeenkomsten en verdragen mee sluiten. Als ze dat willen.
quote:
Het bouwen aan een atoombom (uranium verrijken e.d.) kun je niet accepteren, snap ik. Maar gaan Japan en de V.S. europa binnenvallen vanwege de ontwikkeling van de Ariane 6? Met een Ariane 6 kun je ook atoombommen vervoeren.
Twee Europese staten (UK en FR) beschikken al (heel lang) over kernwapens en de middelen om die af te schieten. Die laatste soms gewoon in de VS gekocht. Ik verwacht dat de Amerikanen zich daar niet zo druk over maken.
quote:
Nogmaals: Misschien ben ik naief, maar ik vind de berichtgeving (media) erg zwart/wit. En de reactie van bijv Japan (als die klopt, want via media) raar.
Dit is geen kwestie van "als iemand het mag, dan mag NK het dus ook". Iedereen mag het, zolang ze geen verdragen hebben ondertekend die het verbieden, maar dat wil niet zeggen dat je het ook maar van iedereen moet accepteren.

Als jouw buurman lid wordt van een schietvereniging en een vuurwapen koopt dan haal je je schouders op en gaat door met je leven. Maar als jij die buurman labiel en agressief vindt, en hij toch dat wapen koopt, dan reageer je daar heel anders op. Dan doe je alles om te voorkomen dat hij dat wapen krijgt omdat je weet dat dat niet goed afloopt.

• CMD-Snake
quote:
vliegnerd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 18:45:
Maar gaan Japan en de V.S. europa binnenvallen vanwege de ontwikkeling van de Ariane 6? Met een Ariane 6 kun je ook atoombommen vervoeren.
Het gaat in deze om al je gedrag als land. Noord-Korea heeft nou niet bepaald zich netjes gedrag voordat ze deze raket lanceerden. Er wordt regelmatig gedreigd om Zuid-Korea binnen te vallen en er worden meerdere proeven gedaan met raketten en kernwapens (althans, NK beweerd dat het kernwapens zijn).

Noord-Korea wil graag tonen dat ze (kern)wapens hebben en de mogelijkheden om hun vijanden te bereiken. Klinkt niet heel vreedzaam.

Het is te simpel gedacht dat dit enkel bedoeld is om in de ruimte te komen.

Ik snap dan ook niet wat er mis is met de verslaggeving hierover. Noord-Korea lanceert raket, internationale gemeenschap is niet blij. Dat vat het denk ik redelijk samen. Of je moet het jubel nieuws van Noord-Korea graag willen kijken. ;)

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 26-11 13:05
quote:
Deadsy schreef op zondag 07 februari 2016 @ 15:40:
[...]

Los Angeles kunnen ze nog niet bereiken en tevens zijn hun raketten verre van betrouwbaar of nauwkeurig, en ik denk dat des te groter de afstand des te groter de kans dat ze missen bij de wapens van Noord Korea.
Zelfs als ze met die raket LA kunnen bereiken dan hebben ze één raket. En de USA heeft in die regio echt honderden, onafhankelijke raketafweersystemen staan, van early-warning radarsystemen, en Patriot-raketten, tot een aantal Aegis-kruisers die rond de kust gestationeerd zijn en in de marinebasis van San Diego. Die raket wordt al opgemerkt als ie over Pearl Harbor heen gaat en wordt doorzeefd als ie binnen schootsbereik van *iets* van de Amerikaanse wapensystemen komt.

De USA zal zijn schouders ophalen en tegen de Veiligheidsraad zeggen: "Zie je wel dat het een gevaarlijke idioot is." Tot een nuclear conflict laten ze het niet komen, dat heeft geen zin. Te veel burgerslachtoffers en te veel politieke implicaties.

Seoul is door Noord-Korea te bereiken met artillerie (ook nucleair als ze dat willen), dus daarvoor is een lange-afstandsraket complete verspilling van wapens.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• RemcoDelft
quote:
Stoney3K schreef op zondag 07 februari 2016 @ 23:04:
Zelfs als ze met die raket LA kunnen bereiken dan hebben ze één raket. En de USA heeft in die regio echt honderden, onafhankelijke raketafweersystemen staan, van early-warning radarsystemen, en Patriot-raketten, tot een aantal Aegis-kruisers die rond de kust gestationeerd zijn en in de marinebasis van San Diego. Die raket wordt al opgemerkt als ie over Pearl Harbor heen gaat en wordt doorzeefd als ie binnen schootsbereik van *iets* van de Amerikaanse wapensystemen komt.
ICBM's neerhalen is helemaal niet zo waarschijnlijk als jij het nu doet lijken.
quote:
Seoul is door Noord-Korea te bereiken met artillerie (ook nucleair als ze dat willen), dus daarvoor is een lange-afstandsraket complete verspilling van wapens.
En een kernbom afschieten met een stuk artillerie is ook niet zo eenvoudig...

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden.

• Stoney3K
quote:
RemcoDelft schreef op zondag 07 februari 2016 @ 23:07:
[...]

ICBM's neerhalen is helemaal niet zo waarschijnlijk als jij het nu doet lijken.
Het grootste probleem bij het conflict tussen de Amerikanen en de Russen is dat dat heel veel ICBMs waren. Het was dus onmogelijk om ze allemaal te tracken en neer te halen, ook omdat elke ICBM meerdere warheads bevatte.

De USA had al jaren lang scenario's voor het geval er (door toedoen van een gevaarlijke gek of door een technische storing) een enkele ICBM gelanceerd ging worden naar Amerikaans grondgebied. Dat was een situatie die te overzien was, en de schade daarvan wilden ze ook voorkomen omdat dat anders in een kernoorlog zou escaleren.

Ja, je hebt het over projectielen die met suborbital velocity op je af komen, maar de baan en snelheid van een enkele warhead zijn goed voorspelbaar. En op het moment dat dat ding nog niet de grond geraakt heeft, komt ie in een behoorlijk fuik van Amerikaans afweergeschut terecht. Zelfs als 99% mist (wat waarschijnlijk de insteek wordt), sitting duck. Zo'n ding wordt tot schroot geschoten of op zijn minst uit zijn baan geknikkerd zodat ie in de oceaan terecht komt.

Als het een heel spervuur van ICBMs zou zijn die elk nog eens meerdere kernkoppen zouden bevatten, dan is je afweersysteem niets meer waard. Het enige wat je dan nog zou kunnen doen is een last-ditch retalliatory launch.
quote:
Net zo min onmogelijk ook. Het Amerikaanse Paladin-systeem is er ook op voorbereid, gelukkig nog nooit toegepast. Een kernbom is echt geen raketwetenschap.

Stoney3K wijzigde deze reactie 07-02-2016 23:18 (8%)

• Deadsy
quote:
Stoney3K schreef op zondag 07 februari 2016 @ 23:04:
[...]

De USA zal zijn schouders ophalen en tegen de Veiligheidsraad zeggen: "Zie je wel dat het een gevaarlijke idioot is." Tot een nuclear conflict laten ze het niet komen, dat heeft geen zin. Te veel burgerslachtoffers en te veel politieke implicaties.

Ze merken het al wanneer Noord Korea de raket afschiet. Dan weten ze uiteraard nog niet precies waar het heen gaat maar Noord Korea word dusdanig in de gaten gehouden dat ze zoiets direct merken.

En Aegis kruisers? Dat is een schip van Command & Conquer.
Aegis is de naam van een wapen systeem welke op destroyers en cruisers gebruikt word en is een combinatie van verschillende wapensystemen.

Ondanks de propaganda is het bekend dat het nog niet voor de volle 100% werkt tegen ICBMs.

edit:
Juist vanwege de snelheid van de ICBM en de afweer raket is de kans zo hoog dat ze missen.
Derhalve zijn ze al weer aan het kijken naar laser systemen. En nee, bij een ICBM word er niet een heel arsenaal van raketten op af geschoten.

Deadsy wijzigde deze reactie 07-02-2016 23:21 (7%)

• Stoney3K
quote:
Deadsy schreef op zondag 07 februari 2016 @ 23:19:
[...]

En Aegis kruisers? Dat is een schip van Command & Conquer.
Aegis is de naam van een wapen systeem welke op destroyers en cruisers gebruikt word en is een combinatie van verschillende wapensystemen.
De kruisers (en fregatten) die voorzien zijn van dat wapensysteem worden in de volksmond "Aegis-kruisers" genoemd. In Nederland varen we met de Zeven Provinciën-klasse die er behoorlijk op lijkt :)

• Deadsy
quote:
Stoney3K schreef op zondag 07 februari 2016 @ 23:21:
[...]

De kruisers (en fregatten) die voorzien zijn van dat wapensysteem worden in de volksmond "Aegis-kruisers" genoemd. In Nederland varen we met de Zeven Provinciën-klasse die er behoorlijk op lijkt :)
Betwijfel ik een beetje aangezien het systeem ook op destroyers gebruikt word.
Het zal misschien gebruikt worden door mensen buiten de marine, om simpel te zeggen wat het is. Maar de mensen in de marine en vooral de mensen op het schip zelf zullen het niet bij deze naam noemen.

Ook omdat nieuwe schepen een verbeterde versie gebruiken en hierbij het woord Aegis al helemaal niet meer gebruikt word.

• bobsquad
  • Registratie: maart 2008
  • Niet online
Allemaal leuk en aardig deze complot theorieën die hier weer worden neergezet.

Even een paar feiten op een rij.

1. Deze lancering was al eerder aangekondigd dat ze zou plaats vinden. Alleen exacte datum tijd was niet bekend..
2. Het machtsvertoon wat N-Korea eigenlijk doet is om de USA gewoon buiten te houden.
3. Zoals eerder ook aangetoond helpen sanctie's niet om de elite uit te schakelen. De burgers zijn de dupe van sanctie's

Heb ik zo een oplossing voor dit probleem nee totaal niet. Mensen met een vertekend beeld ik raad aan nu het mogelijk is om eens een keer ook al is het onder zware begeleiding gewoon Noord-Korea te bezoeken.

• Deadsy
quote:
bobsquad schreef op zondag 07 februari 2016 @ 23:32:
Allemaal leuk en aardig deze complot theorieën die hier weer worden neergezet.

Even een paar feiten op een rij.

1. Deze lancering was al eerder aangekondigd dat ze zou plaats vinden. Alleen exacte datum tijd was niet bekend..
2. Het machtsvertoon wat N-Korea eigenlijk doet is om de USA gewoon buiten te houden.
3. Zoals eerder ook aangetoond helpen sanctie's niet om de elite uit te schakelen. De burgers zijn de dupe van sanctie's

Heb ik zo een oplossing voor dit probleem nee totaal niet. Mensen met een vertekend beeld ik raad aan nu het mogelijk is om eens een keer ook al is het onder zware begeleiding gewoon Noord-Korea te bezoeken.
En zolang bepaalde landen de wapens van Noord Korea blijven kopen
en ze slaven verhuren aan andere landen en daardoor buitenlandse valuta in handen krijgen zullen de leiders gewoon hun luxe leven kunnen blijven leven door via China dingen te kopen.

En of de bevolking nu wel of niet gehersenspoeld is, zolang de grote leider de macht over het leger heeft hebben ze gewoon de absolute macht over de bevolking. Want de bevolking daar weet precies wat word gedaan als men niet gehoorzaamd. De mensen die je niet de pakken krijgt via de zogenaamde hersenspoeling (indoctrinatie) krijg je wel te pakken via angst.

En zolang de grote leider (geen idee wat zijn titel nog eens was) om de zoveel tijd met de bezem door de leger leiding gaat zal er ook niemand tegen hem in gaan.
Was dat niet het eerste wat hij deed nadat hij het overnam? Ik geloof een oom uit de weg ruimen samen met enkele generaals?

En is het wel machtsvertoon om de VS buiten te houden? Tenzij Noord Korea echt iets doet is het onwaarschijnlijk dat de VS binnen valt zonder goedkeuring van China.

Ik heb het gevoel dat ze het meer doen om zichzelf voor de gek te houden of voor de eigen bevolking.

Deadsy wijzigde deze reactie 07-02-2016 23:41 (7%)

• CMD-Snake
quote:
bobsquad schreef op zondag 07 februari 2016 @ 23:32:
Het machtsvertoon wat N-Korea eigenlijk doet is om de USA gewoon buiten te houden.
Hoewel de inwoners van NK denken dat hun land onoverwinnelijk is, weet de elite misschien ietsje beter. Als ze echt te ver gaan veranderd hun landje in een rokende krater.

Het is machtsvertoon, maar het kan ook aan de onderhandelingstafel gebruikt worden om een paar concessies los te peuteren.
quote:
Je krijgt dan natuurlijk wel de jubel versie te zien.
quote:
Deadsy schreef op zondag 07 februari 2016 @ 23:39:
En zolang de grote leider (geen idee wat zijn titel nog eens was) om de zoveel tijd met de bezem door de leger leiding gaat zal er ook niemand tegen hem in gaan.
Die titels wisselen nogal. Zijn overleden grootvader is officieel nog altijd staatshoofd, iets van president voor altijd.

• wouter veltmaat
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 11-10-2016
quote:
downtime schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:01:
Als jouw buurman lid wordt van een schietvereniging en een vuurwapen koopt dan haal je je schouders op en gaat door met je leven. Maar als jij die buurman labiel en agressief vindt, en hij toch dat wapen koopt, dan reageer je daar heel anders op. Dan doe je alles om te voorkomen dat hij dat wapen krijgt omdat je weet dat dat niet goed afloopt.
Waarom vinden 'wij' de overbuurman aan de andere kant van de sloot die keer op keer rotzooi trapt waar ook wij last van hebben wel een geschikte vent? Die heeft zijn hele kelder en zolder vol liggen met wapens.
Om maar even in de beeldspraak mee te gaan.

• superwashandje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 12:43

superwashandje

grofheid alom

omdat hij zijn ramen niet verduisterd/afgetimmerd heeft, hij je wel eens uitnodigd bij een verjaardag en zijn kinderen wel buiten laat spelen? wat er in de kelder gebeurt weten we dan alsnog niet maar dat weet je nooit.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

quote:
wouter veltmaat schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:10:
Waarom vinden 'wij' de overbuurman aan de andere kant van de sloot die keer op keer rotzooi trapt waar ook wij last van hebben wel een geschikte vent? Die heeft zijn hele kelder en zolder vol liggen met wapens.
Om maar even in de beeldspraak mee te gaan.
Maar die heeft al 70 jaar kernwapens en daar hebben wij al die jaren geen last van gehad, net zo min als de Canadezen en Mexicanen, en zelfs de Cubanen. Durf jij je hand ervoor in het vuur te steken dat de buren van Noord Korea ook geen last van een Noordkoreaans kernwapen zullen krijgen?

Maar jij bent dus voor een Noordkoreaans kernwapen? Omdat het eerlijker is als iedereen ze heeft?

• Deadsy
quote:
CMD-Snake schreef op maandag 08 februari 2016 @ 06:45:
[...]

Die titels wisselen nogal. Zijn overleden grootvader is officieel nog altijd staatshoofd, iets van president voor altijd.
Ik lees veel vanwege slaap problemen en het hoe en waar van de grootvader is echt bijbelachtig.
Maar de verhalen over hem, zijn vader en andere familie leden zijn ook vrij bizar en deze zijn dan nog echt gebeurd.

Tijd geleden nog verhalen gelezen over de tunnels en de DMZ. Dat ZK soldaten elkaar vasthouden omdat ze in het verleden al over de grens getrokken zijn door NK soldaten.

@downtime
Aye, dat de Russen hun kern wapens zomaar zullen gebruiken is zo absurd klein, omdat ze weten dat ze er dan zelf ook volledig aan zullen gaan.

Dat Noord Korea ooit zomaar kernwapens zal gebruiken is groter, gewoon vanwege hun 'fuck it' houding.
Er zijn geen buitenlandse belangen voor hun, geen echte relaties etc.
Het is een land volledig op zich waar de leiders alleen aan zichzelf denken.

• wouter veltmaat
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 11-10-2016
quote:
downtime schreef op maandag 08 februari 2016 @ 16:58:
Maar die heeft al 70 jaar kernwapens en daar hebben wij al die jaren geen last van gehad, net zo min als de Canadezen en Mexicanen, en zelfs de Cubanen.
Als het aan Generaal LeMay lag was Cuba nu plat geweest. Maar dat land heeft de laatste 40 jaar de meeste slachtoffers gemaakt dus afgaande op hun gedrag moeten ze op de vingers worden getikt.
quote:
Durf jij je hand ervoor in het vuur te steken dat de buren van Noord Korea ook geen last van een Noordkoreaans kernwapen zullen krijgen?

Maar jij bent dus voor een Noordkoreaans kernwapen? Omdat het eerlijker is als iedereen ze heeft?
Waar ik voor of tegen zou zijn maakt geen drol uit. Als NK zulke wapens wil bouwen dan doen ze dat. Maar als een land met ICBM gaat lopen smijten dan is het waarschijnlijk over met al het leven op aarde dus is de kans dat iemand zo ver gaat niet realistisch. Tenzij een of andere megalomaan met een god-complex in een super zware atoombunker denkt dat hij het overleven.
Waar ik me meer zorgen om maak zijn die 50 atoombommen in attaché koffer formaat die uit het Sovjet arsenaal zijn gejat en nu overal en nergens over de wereld rond zwerven. Of het inzetten van kleinere bommen in kleinschalige conflicten.

• Deadsy
quote:
wouter veltmaat schreef op maandag 08 februari 2016 @ 18:47:
[...]

Als het aan Generaal LeMay lag was Cuba nu plat geweest. Maar dat land heeft de laatste 40 jaar de meeste slachtoffers gemaakt dus afgaande op hun gedrag moeten ze op de vingers worden getikt.

[...]

Waar ik voor of tegen zou zijn maakt geen drol uit. Als NK zulke wapens wil bouwen dan doen ze dat. Maar als een land met ICBM gaat lopen smijten dan is het waarschijnlijk over met al het leven op aarde dus is de kans dat iemand zo ver gaat niet realistisch. Tenzij een of andere megalomaan met een god-complex in een super zware atoombunker denkt dat hij het overleven.
Waar ik me meer zorgen om maak zijn die 50 atoombommen in attaché koffer formaat die uit het Sovjet arsenaal zijn gejat en nu overal en nergens over de wereld rond zwerven. Of het inzetten van kleinere bommen in kleinschalige conflicten.
Bij NK heb je tenminste nog de kans dat de ICBM geeneens in de buurt komt van zijn doel en geeneens ontploft.

Met de suitcase nukes, ik dacht dat het een stuk meer waren die verdwenen waren. Maar dat er ook geen echt bewijs was dat ze verdwenen waren.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben me vrij zeker dat als je de centen hebt je atoomwapens kunt kopen, al zijn het zwaar inefficiënte wapens.

Ik geloof wel dat atoomwapens niet te lang op de plank mogen liggen. Er zitten onderdelen op welke na x aantal jaar aan vervanging toe zijn.

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 21:21
quote:
wouter veltmaat schreef op maandag 08 februari 2016 @ 18:47:
[...]

[...]

Alleen bij NK heb ik juist wel het gevoel dat de leiders daar megalomane trekken vertonen. Maar dat heb ik, hoewel in mindere mate, bij sommige Amerikaanse politici ook, of bij bijvoorbeeld Iran en Israel.

• Russel88
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 04-12 18:19
quote:
rik86 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 19:52:
[...]

Alleen bij NK heb ik juist wel het gevoel dat de leiders daar megalomane trekken vertonen. Maar dat heb ik, hoewel in mindere mate, bij sommige Amerikaanse politici ook, of bij bijvoorbeeld Iran en Israel.
Valt wel mee. Zij weten ook wel dat als er oorlog uit breekt ze die oorlog verliezen. De elite van NK provoceert af en toe voor binnenlandse propaganda en proberen zo iets af te dwingen bij de internationale gemeenschap.
Ze zouden wel gek zijn om oorlog te riskeren.

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Zullen we het eens niet gaan hebben over wat de Russen of Amerikanen allemaal verkeert doen en het hebben over Noord-Korea? :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

quote:
Russel88 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:57:
Gekte is dictators niet vreemd. Er zijn wel meer dictators aan hun einde gekomen omdat ze niet zagen dat ze aan een avontuur begonnen wat ze niet konden winnen.

• Deadsy
quote:
Russel88 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:57:
[...]

Valt wel mee. Zij weten ook wel dat als er oorlog uit breekt ze die oorlog verliezen. De elite van NK provoceert af en toe voor binnenlandse propaganda en proberen zo iets af te dwingen bij de internationale gemeenschap.
De elite van NK is absurd klein, Kim heeft nadat hij de baas werd de directe concurrentie en flink wat generaals laten opruimen waardoor er volgens experts niemand is die een dreiging is voor hem.
Dus je zou kunnen stellen dat de echte elite 1 persoon is en dan heb je daar een groep onder die het beter heeft dan de massa.
En bij dat soort figuren weet je nooit wat ze precies denken. al helemaal als ze nukes hebben, dan is het bij dat soort figuren denkbaar dat ze hun hand overspelen en er dus een oorlog komt.

Een oorlog verliezen ze en je weet nooit wat iemand zoals Kim gaat doen als hij echt in het nauw gedreven word.
Hun jets? Troep. Hun tanks? Troep. Maar ze hebben een idioot hoog aantal arty gericht op Seoul en ze hebben raketten die nucleair kunnen zijn. En dan is er de kans dat hij bij een oorlog direct voluit gaat en alle arty op Seoul laat schieten en er nog een nuke achteraan schiet.

De kans is aanwezig dat Kim volledig anders denkt dan jij en ik.
Hij heeft een aparte opvoeding gehad, alles wat hij wilt heeft hij gekregen, hij is de 3e generatie van een familie waarvan het hoofd goddelijk is in een land waar de gemiddelde persoon niets heeft.
Je weet nooit wat zo iemand doet als hij inziet dat hij alles gaat verliezen wat hij heeft.

Ik weet niet of je de verhalen rondom hem, zijn vader en andere familie leden kent.
Maar we hebben het over mensen die naar Disney in Japan gaan met nep paspoorten, massaal McDonalds voedsel laten inkopen en naar NK brengen omdat ze het lekker vinden. Die dure flessen Hennessy (toch?) drinken.
Dit terwijl de bevolking zit te verhongeren.
Zeur je? Of is er het vermoeden dat je moeilijk doet. O strafkamp en je familie gaat mee.

Deadsy wijzigde deze reactie 09-02-2016 21:21 (11%)

• segil
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online
Ik ben totaal geen expert in het NK hoofdstuk, dus wellicht blaat ik maar een eind weg :)

Maar ik heb het idee dat NK het nooit zover zal laten lopen. Kim heeft een westerse studie gevolgd, hij is niet gek (hoop ik?). In tegenstelling tot een groot deel van zijn bevolking die gelooft in de kracht en macht van NK, zal Kim heus wel weten dat hij geen schijn van kans maakt mocht een oorlog uitbreken en dat NK in zijn huidige vorm niet lang meer gehandhaafd kan worden. Ondertussen hebben ze waarschijnlijk achter de schermen gewoon geregeld contact met het westen en andere grootmachten en is deze raketlanchering eerder een stoere actie van: kan eens wat ik kan, zodat zijn bevolking weer hoopt houdt.

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 21:35
quote:
RemcoDelft schreef op zondag 07 februari 2016 @ 23:07:
[...]

Dat kon in de jaren '50 al 8)

YouTube: M65 Nuclear Artillery Test

M3 | SR+ | Pearl White | Aero | Zwart | LM besteld: 04-10 | RN: 16-10 | VIN: ....

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
quote:
Sterker nog, was laatst in het Nederlands Militair museum en daar staat artillerie wat in NL is gebruikt en gereed was voor specifiek dit doel. Klein nadeeltje: je bevindt je binnen de fall-out zone als schutter aangezien je ook weer niet zo ver kan schieten met zo'n ding.

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 21:35
Alleen gebruiken bij wind in de rug dan he.

M3 | SR+ | Pearl White | Aero | Zwart | LM besteld: 04-10 | RN: 16-10 | VIN: ....

• Player1S
  • Laatst online: 14:14

Player1S

Formerly known as L1nt

quote:
segil schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:19:
Ik ben totaal geen expert in het NK hoofdstuk, dus wellicht blaat ik maar een eind weg :)

Maar ik heb het idee dat NK het nooit zover zal laten lopen. Kim heeft een westerse studie gevolgd, hij is niet gek (hoop ik?). In tegenstelling tot een groot deel van zijn bevolking die gelooft in de kracht en macht van NK, zal Kim heus wel weten dat hij geen schijn van kans maakt mocht een oorlog uitbreken en dat NK in zijn huidige vorm niet lang meer gehandhaafd kan worden. Ondertussen hebben ze waarschijnlijk achter de schermen gewoon geregeld contact met het westen en andere grootmachten en is deze raketlanchering eerder een stoere actie van: kan eens wat ik kan, zodat zijn bevolking weer hoopt houdt.
Niemand zal hem steunen. China laat NK vallen zodra die gek gaan doen. China heeft meer aan het westen dan aan NK.
Idem voor Rusland. Nu niet de beste vriendjes met het westen maar als puntje bij paaltje komt gaat de telefoon naar voicemail als NK belt.

Player1S: Mixer

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 21:17
Ik begin moe te worden van al dat gepiep van NK. Er is jaarlijks een gezamenlijk oefening van de USA en Zuid Korea en NK moet dan altijd wat te blaffen hebben.

Het is ook lastig: Een inval doen zou een erg onrustig scenario opleveren met spanningen tussen China, Rusland en de VS. En als je het regime omver zou werpen dan heb je te maken met miljoenen geindoctrineerde zombies. Die mensen in NK zijn allemaal gebrainwashed.

Als je het laat gaat gaan dan is dit ook gewoon een jaarlijks terugkerend ritueel, en vandaar dat ik het vervelend vind worden.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

quote:
Vlassie1980 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:06:
En als je het regime omver zou werpen dan heb je te maken met miljoenen geindoctrineerde zombies. Die mensen in NK zijn allemaal gebrainwashed.
Ik denk dat dat wel meevalt. Dat soort dingen dachten we ook van Communistisch Oost-Europa, en de Duitsers en Japanners na WO2. Maar zodra het regime valt, worden de leugens van het regime ook zichtbaar, en begint de de-programmering vrijwel meteen.
Iets simpels als een handvol goed gevoede Zuid-Koreaanse en Amerikaanse militairen in je uitgehongerde dorpje kan een enorme schok zijn voor een bevolking die denkt dat ze in een paradijs wonen en dat mensen in het kapitalistische westen er pas echt ellendig aan toe zijn.

• itcouldbeanyone
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 19:21
quote:
Stoney3K schreef op zondag 07 februari 2016 @ 23:17:
[...]

Het grootste probleem bij het conflict tussen de Amerikanen en de Russen is dat dat heel veel ICBMs waren. Het was dus onmogelijk om ze allemaal te tracken en neer te halen, ook omdat elke ICBM meerdere warheads bevatte.

De USA had al jaren lang scenario's voor het geval er (door toedoen van een gevaarlijke gek of door een technische storing) een enkele ICBM gelanceerd ging worden naar Amerikaans grondgebied. Dat was een situatie die te overzien was, en de schade daarvan wilden ze ook voorkomen omdat dat anders in een kernoorlog zou escaleren.

Ja, je hebt het over projectielen die met suborbital velocity op je af komen, maar de baan en snelheid van een enkele warhead zijn goed voorspelbaar. En op het moment dat dat ding nog niet de grond geraakt heeft, komt ie in een behoorlijk fuik van Amerikaans afweergeschut terecht. Zelfs als 99% mist (wat waarschijnlijk de insteek wordt), sitting duck. Zo'n ding wordt tot schroot geschoten of op zijn minst uit zijn baan geknikkerd zodat ie in de oceaan terecht komt.

Als het een heel spervuur van ICBMs zou zijn die elk nog eens meerdere kernkoppen zouden bevatten, dan is je afweersysteem niets meer waard. Het enige wat je dan nog zou kunnen doen is een last-ditch retalliatory launch.

[...]

Net zo min onmogelijk ook. Het Amerikaanse Paladin-systeem is er ook op voorbereid, gelukkig nog nooit toegepast. Een kernbom is echt geen raketwetenschap.
Je vergeet dat veel afweer systemen sinds het einde van de koude oorlog koud staan.

Stratis : SbjhPeaHC2ufttT1T6DP3nDE2cDF4KtbUL

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Order!

Trap.

De VS nemen het zekere voor het onzekere en verplaatsen de "Sea-Based X-Band Radar" naar de kust van Noord-Korea.
quote:
De Amerikaanse regering heeft bevestigd dat de SBX naar de kust van Noord-Korea onderweg is. Daar moet het interceptorraketten leiden en zo de VS beschermen tegen de kernwapens van Kim Jong-un.
quote:
Die dreiging lijkt reëel: in januari heeft Noord-Korea zijn vierde kerntest uitgevoerd, in september de vijfde. Dit in weerwil van hevige internationale reacties en strenge sancties. Het land heeft ook meer dan 20 tests gedaan met ballistische raketten, waaronder de Musudanraket die in theorie het Amerikaanse eiland Guam in de Stille Oceaan kan bereiken.

Aangenomen wordt dat Pyongyang aan een intercontinentale raket met kernkop werkt die het Amerikaanse vasteland kan raken. Een Zuid-Koreaanse wapenexpert waarschuwt dat Noord-Korea tegen het eind van 2020 tot 79 kernwapens kan verwerven die de hele VS kunnen verwoesten. Dat is precies wat Jong-un naar eigen zeggen wil doen.
http://www.hln.be/hln/nl/...ernwapens-neerhalen.dhtml

Wikipedia: Sea-based X-band Radar

Is dit een gevalletje koude oorlog of zou Noord Korea écht durven een raket naar de VS te lanceren?

It takes two fools to argue.

• RemcoDelft
quote:
XWB schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:16:
De VS nemen het zekere voor het onzekere en verplaatsen de "Sea-Based X-Band Radar" naar de kust van Noord-Korea.
Het lijkt me wel mooi als ze elke raketproef van Noord-Korea gewoon boven hun eigen grondgebied al uit de lucht schieten :)

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

quote:
XWB schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:16:

Is dit een gevalletje koude oorlog of zou Noord Korea écht durven een raket naar de VS te lanceren?
Een verzekeringspolis. Als je zo'n ding toch hebt, en ervoor betaalt, dan kun je hem maar beter op de plek leggen waar ie potentieel het meeste goed doet.
Ik denk dat we NK wel als het meest irrationele regime op aarde kunnen beschouwen dus laten we maar niet aannemen dat ze niet in staat zijn om kernwapens op een ander land af te schieten.

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
quote:
downtime schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 22:22:
[...]

Een verzekeringspolis. Als je zo'n ding toch hebt, en ervoor betaalt, dan kun je hem maar beter op de plek leggen waar ie potentieel het meeste goed doet.
Ik denk dat we NK wel als het meest irrationele regime op aarde kunnen beschouwen dus laten we maar niet aannemen dat ze niet in staat zijn om kernwapens op een ander land af te schieten.
NK wordt op niveau's van diplomatie en politiek juist als een van de meest rationele regime's beschouwd, vanwege de extreme focus door het regime op berekenbaarheid van variabelen zowel intern als extern aan het land. Het is belangrijk om het verschil te zien tussen het in beeld gebrachte gedrag versus de lijn van interactie en ontwikkeling ten aanzien van wat NK als variabelen stelt (dat is het enige waar ze altijd volledig duidelijk in zijn in communicatie) daarvoor.

Dat ons algemene perspectief rust op andere variabelen maakt het voor ons moeilijker om hen als rationeel te zien, het is immers een oefening in beheersing van onze eigen perceptie.

Het onberekenbare van NK zit niet in hun focus, inrichting of organisatie. Het zit in de balans van bestuur en beleid. Die dynamiek is tegenwoordig minder stabiel. Vanuit ons denken schept dat een groter potentieel voor irrationele actie, als mensen zien wij andere mensen immers op basis van onze verwachtingen gestoeld op onze perceptie. Daar zit een echt fundamenteel probleem.

De kern van dat verhaal is dat het geen land, volk of cultuur is, maar een constructie van toegepast social engineering op voor ons ongekende schaal. Voor hen zijn wij juist irrationeel, omdat zij chaos en orde als aparte zaken zien, terwijl wij een amalgaam van beiden zijn. Dit is een van de grondredenen waarom NK met relatieve regelmaat acties onderneemt om terug de aandacht op zichzelf te vestigen. Onze blik weg van hen maakt hen nerveus, zo vreemd als dat mag klinken.

Dat de lijn van hun ontwikkeling op gegeven moment tot confrontatie moet leiden is een ander verhaal. Zo irrationeel hun doorgang met die lijn en de uiteindelijke consequenties daarvan voor ons is, het is een berekenbare ontwikkeling van - voor hen - volstrekt rationeel handelen. De enige escape wat er in dat opzicht is, komt neer op een volledige vlucht van het heersende kader. Dat was drie decennia in zekere zin nog mogelijk geweest, tegenwoordig niet langer.

Rationaliteit sluit geen perverse of destructieve acties of denken uit. Dit is een voorbeeld van onze eigen perceptieproblematiek. Staren we ons blind op vermeende irrationaliteit heeft enkel tot gevolg (pijnlijk) verrast te worden op gegeven moment. Letten we echter op de navolgbare rationaliteit in denken en handelen, meetbaar en berekenbaar, dan zal die consequentie niet als verrassing komen. De enige echte vraag is wanneer er besloten wordt die lijn van ontwikkeling vóór te zijn. En dat, is een kwestie van trilateraal overleg tussen de V.S., Rusland en China, waarbij best opgemerkt mag worden dat in tegenstelling tot eerdere decennia het niet China is waar de bescherming voor het regime bij rust.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Brent
  • Laatst online: 17:38
quote:
Virtuozzo schreef op woensdag 02 november 2016 @ 01:54:
[...]

waarbij best opgemerkt mag worden dat in tegenstelling tot eerdere decennia het niet China is waar de bescherming voor het regime bij rust.
Heb je daar wat meer over te lezen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• FunkyTrip
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:23

FunkyTrip

Funky vidi vici!

quote:
Virtuozzo schreef op woensdag 02 november 2016 @ 01:54:
[...]

NK wordt op niveau's van diplomatie en politiek juist als een van de meest rationele regime's beschouwd, vanwege de extreme focus door het regime op berekenbaarheid van variabelen zowel intern als extern aan het land.
Zeg je in dit verhaal dus eigenlijk dat zolang de kliek van Kim de macht in handen houdt, ze voornamelijk intern handelen om die macht en rijkdom te behouden en ze extern vooral schreeuwen om de de buitenwereld te dwingen de hulpgoederen e.d. het land in te blijven sturen?
Dat het pas gevaarlijk wordt als de machtstructuur aldaar in elkaar gaat storten en er andere krachten gaan spelen?

Dit dus.

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

En af en toe wordt er een schip van de buren getorpedeerd of eiland met artillerie bestookt, no big deal.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• superwashandje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 12:43

superwashandje

grofheid alom

quote:
FunkyTrip schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:25:
[...]

Zeg je in dit verhaal dus eigenlijk dat zolang de kliek van Kim de macht in handen houdt, ze voornamelijk intern handelen om die macht en rijkdom te behouden en ze extern vooral schreeuwen om de de buitenwereld te dwingen de hulpgoederen e.d. het land in te blijven sturen?
Dat het pas gevaarlijk wordt als de machtstructuur aldaar in elkaar gaat storten en er andere krachten gaan spelen?
is in ieder geval dat eerste gedeelte niet gewoon algemeen bekend dan?

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

quote:
superwashandje schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:42:
[...]

is in ieder geval dat eerste gedeelte niet gewoon algemeen bekend dan?
Dat ook. Ik ben trouwens verzot op de reisverslagen van toeristen uit NKO. Absurde surreele wereld, waar helaas echt mensen in leven.

Dit dus.

• Avalaxy
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 11:53
quote:
FunkyTrip schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:09:
[...]

Dat ook. Ik ben trouwens verzot op de reisverslagen van toeristen uit NKO. Absurde surreele wereld, waar helaas echt mensen in leven.
Toeristen krijgen vrijwel niks mee van het echte leven daar. Lees het boek "Nothing to envy" eens, veel verslagen over de levens van verschillende defectors, zeer interessant :)

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

quote:
Avalaxy schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:20:
[...]

Toeristen krijgen vrijwel niks mee van het echte leven daar. Lees het boek "Nothing to envy" eens, veel verslagen over de levens van verschillende defectors, zeer interessant :)
Dat bedoel ik ook. De toeristen krijgen indirect juist heel veel mee van het dagelijkse leven, juist door wat ze te zien krijgen. Dat bedoel ik met surreëel. Ik combineer de reisverslagen natuurlijk met de vluchtverslagen.

Toeristen/journalisten slapen in eenzame hotels, waar 8 serveersters hun tafeltje voor 4 bedienen en na afloop de niet gebruikte flesjes spa zorgvuldig mee terugnemen. Ze rijden in bussen van punt A naar B over verlaten 6-baanswegen en zien eenzame verkeersregelaars niet bestaand verkeer regelen. Ze krijgen modelhuisjes te zien met een gelukkig gezinnetje waar overduidelijk niemand in woont omdat het allemaal net te netjes opgeruimd is. 's avonds kijken ze vanuit hun eenzame hotel uit over een donkere miljoenenstad omdat de electriciteit niet werkt. Terwijl die miljoenenstad de woonplaats van de elite is. etc etc. Tussen de regels door zie je heel veel.

Dit dus.

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

Noord Korea heeft opnieuw geprobeerd een ballistische raket te lanceren:
Een test die Noord-Korea uitvoerde met een ballistische raket zou zijn mislukt. De raket zou vlak na lancering zijn ontploft.

Een woordvoerder van het Amerikaanse leger laat aan Reuters weten dat "het er op lijkt dat er een raket een aantal seconden na de lancering ontplofte". Het Amerikaanse leger is bezig met een uitgebreider onderzoek naar de lancering door Noord-Korea.
China wil nu ook sancties ondernemen, benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

quote:
XWB schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:57:
Noord Korea heeft opnieuw geprobeerd een ballistische raket te lanceren:

China wil nu ook sancties ondernemen, benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
China heeft op het moment heel wat andere dingen aan haar hoofd. Ze vinden de plaatsing an THAAD in zuid Korea niet zo grappig en deze provocerende testen legitimeren dat systeem wel. China houdt ook een veel kleiner kernarsenaal aan dan bijvoorbeeld de VS. China heeft namelijk de overtuiging dat elke andere kernmacht volledig te kunnen vernietigen afdoende is. THAAD is in die wel een strategisch risico, zeker omdat ik vermoed dat Chinese raketten ook niet de beste zijn. Verder kan THAAD ook gebruikt worden als onderdeel van een area denial systeem dat feitelijk een groot deel van de Chinese zee tot een Chinese no fly zone kan maken bij een conflict tussen de VS en China.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

quote:
Jiffy schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:05:
[...]

Risico dat eea volledig uit de hand loopt is natuurlijk serieus aanwezig.
Ik zie eigenlijk dit jaar NKO volledig uit de hand lopen met misschien geen kernoorlog, maar wel een beperkte aziatische oorlog, waarvan de VS de schuld van wordt gegeven.

- VS probeert iets om Kim uit het zadel te wippen of bombardeert test sites of iets, China boos
- Kim reageert met militaire agressie (wat random acties en bommen hier en daar op mikken), ZKO boos
- VS escaleert
- ...
- Een Kim in het nauw gooit Seoul plat
- <The Great Asian War is een feit en de Europese economie stort in>

#dankjeweltrump

FunkyTrip wijzigde deze reactie 12-04-2017 09:25 (3%)

Dit dus.

• Jiffy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 04-12 20:07

Jiffy

God, you're ugly!

Idd één van de mogelijke scenario's die me totaal niet (meer) zouden verbazen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order... Dikke Bertha

• cbr600f4i
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 03-12 12:55
Aan de andere kant - niet dat ik er op zit te wachten - gaat er ooit wel een keer een oorlog komen met Noord-Korea, waarschijnlijk zal de VS daar de grootste speler in zijn. Bevrijdt die mensen, verwijder de dictator en we kunnen weer verder. Als het een beetje snel gebeurd met medewerking van China betekent het waarschijnlijk economische groei ipv dat deze instort.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

quote:
cbr600f4i schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:36:
Aan de andere kant - niet dat ik er op zit te wachten - gaat er ooit wel een keer een oorlog komen met Noord-Korea, waarschijnlijk zal de VS daar de grootste speler in zijn. Bevrijdt die mensen, verwijder de dictator en we kunnen weer verder. Als het een beetje snel gebeurd met medewerking van China betekent het waarschijnlijk economische groei ipv dat deze instort.
Maar daar gaat China nooit aan meewerken...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Devian
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
quote:
Die mensen willen niet bevrijd worden....

• cbr600f4i
quote:
Cyberpope schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:37:
[...]

Maar daar gaat China nooit aan meewerken...
China staat nu al aan de grens met Noord-Korea dus ik zie niet in waarom niet. Medewerking hoeft niet te betekenen dat men gaat bombarderen. Men kan ook humanitaire hulp verlenen o.i.d.

• anboni
  • Registratie: maart 2004
quote:
Ja, dat ging in bijvoorbeeld Irak ook zo fantastisch...

• cbr600f4i
quote:
anboni schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:41:
[...]

Ja, dat ging in bijvoorbeeld Irak ook zo fantastisch...
Ik denk niet dat je Irak 1 op 1 kan vergelijken met Noord-Korea. De enige overeenkomst is dat ze een dictator hebben.

• anboni
  • Registratie: maart 2004
quote:
cbr600f4i schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:44:
[...]

Ik denk niet dat je Irak 1 op 1 kan vergelijken met Noord-Korea. De enige overeenkomst is dat ze een dictator hebben.
Ja, da's waar. Irak had olie, NK heeft.. erhm?

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

quote:
FunkyTrip schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:24:
[...]
Ik zie eigenlijk dit jaar NKO volledig uit de hand lopen met misschien geen kernoorlog, maar wel een beperkte aziatische oorlog, waarvan de VS de schuld van wordt gegeven.
Aangezien China de kolenimport heeft stopgezet en de deviezen rap opdrogen in NK snap ik best dat ze uit alle macht een ICBM willen maken, want alleen met chantage overleven ze nog.

De boel staat op imploderen, het beste is juist een beetje afstand bewaren ipv een nieuwe 'vijand' te creeeren voor hun staatspropaganda. En juist hier laat Trump (administratie) zien dat ze volledig incompetent en ongeorganiseerd zijn. Dat alleen het Pentagon een serieuze factor is geworden betekend ook helaas dat alle problemen bezien worden met een militaire oplossing.
Dat terwijl het maatschappelijke debat nu over de race-to-the-bottom gaat door luchtvaartmaatschappijen.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

quote:
cbr600f4i schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:38:
[...]

China staat nu al aan de grens met Noord-Korea dus ik zie niet in waarom niet. Medewerking hoeft niet te betekenen dat men gaat bombarderen. Men kan ook humanitaire hulp verlenen o.i.d.
Omdat China dat beschouwd als haar achtertuin en inmengen van de VS niet op prijs gesteld zal worden. Of dat nu terecht zou zijn of niet. Dat is veel minder relevant.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:34
quote:
Met alleen het verwijderen van Kim kom je er niet, dat hele land is één groot Stockholm syndroom. Kim is voor veel Noord-Koreanen een god, een mythish wezen dat nooit naar de wc hoeft en tientallen oorlogen gewonnen heeft en hij wordt door de hele wereld geprezen omdat hij zo fantastisch is en hij de eerste man op de maan is en nouja, you get my point.

Het zal generaties duren voordat Noord Korea enigszins normaal is en bewoners zich realiseren dat Kim echt een ongelofelijke pannenkoek is.

FastFred wijzigde deze reactie 12-04-2017 10:30 (7%)

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

• BadRespawn
  • Laatst online: 29-11 22:16
quote:
Devian schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:38:
[...]

Sinds 1953 zijn er toch al 300.000 ontsnapt.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

quote:
FastFred schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:28:
[...]

Met alleen het verwijderen van Kim kom je er niet, dat hele land is één groot Stockholm syndroom. Kim is voor veel Noord-Koreanen een god, een mythish wezen dat nooit naar de wc hoeft en tientallen oorlogen gewonnen heeft en hij wordt door de hele wereld geprezen omdat hij zo fantastisch is en hij de eerste man op de maan is en nouja, you get my point.

Het zal generaties duren voordat Noord Korea enigszins normaal is en bewoners zich realiseren dat Kim echt een ongelofelijke pannenkoek is.
Als je Kim en de rest van het regime verwijderd knalt ook de mythe als een ballon uit elkaar. Zo'n mythe kun je alleen in stand houden zolang er geen tegengeluid mogelijk is.
Als er eenmaal goed gevoede Amerikaanse en Zuid Koreaanse militairen door jouw uitgehongerde Noord Koreaanse dorpje wandelen zinkt de realiteit wel in.

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:34
quote:
downtime schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:49:
[...]

Als je Kim en de rest van het regime verwijderd knalt ook de mythe als een ballon uit elkaar. Zo'n mythe kun je alleen in stand houden zolang er geen tegengeluid mogelijk is.
Als er eenmaal goed gevoede Amerikaanse en Zuid Koreaanse militairen door jouw uitgehongerde Noord Koreaanse dorpje wandelen zinkt de realiteit wel in.
Ik heb een tijd geleden eens een documentaire gezien op Youtube. Een groep doktoren ging naar Noord Korea om mensen van een of andere ziekte af te helpen. Kim deed daar zelf geen fuck aan. Het was een vrij makkelijk geneesbare ziekte. Door deze ziekte werden mensen aan 1 of beide ogen blind.

Aan het eind van de documentaire waren tientallen mensen aan deze ziekte geholpen en toen de verbanden af gingen en men weer kon zien, liep men straal langs de doktoren om een groot portret van Kim op hun knieën te bedanken voor wat hij voor hen gedaan had en dat ze de rest van hun leven als blijk van dank beloofden om 2x zo hard te werken in een kolenmijn.

Nou, succes ermee.

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

quote:
FastFred schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:55:
[...]

Ik heb een tijd geleden eens een documentaire gezien op Youtube. Een groep doktoren ging naar Noord Korea om mensen van een of andere ziekte af te helpen. Kim deed daar zelf geen fuck aan. Het was een vrij makkelijk geneesbare ziekte. Door deze ziekte werden mensen aan 1 of beide ogen blind.

Aan het eind van de documentaire waren tientallen mensen aan deze ziekte geholpen en toen de verbanden af gingen en men weer kon zien, liep men straal langs de doktoren om een groot portret van Kim op hun knieën te bedanken voor wat hij voor hen gedaan had en dat ze de rest van hun leven als blijk van dank beloofden om 2x zo hard te werken in een kolenmijn.

Nou, succes ermee.
Hebben die mensen iets te kiezen? Als ze het niet doen dan staat de gedachtenpolitie over een uur op de stoep. Eerst moet de ballon doorgeprikt worden.

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 03-12 22:10
quote:
[...]

Ik heb een tijd geleden eens een documentaire gezien op Youtube. Een groep doktoren gingen naar Noord Korea om mensen van een of andere ziekte af te helpen. Kim deed daar zelf geen fuck aan. Het was een vrij makkelijk geneesbare ziekte. Door deze ziekte werden mensen aan 1 of beide ogen blind.

Nou, succes ermee.
Dat ging om staaroperaties. Dat is in ontwikkelde landen een van de meest simpele oogoperaties. Sneetje, ouwe lens eruit, kunstlens erin, paar dagen verband op oog en wat oogzalf/druppels, klaar. In NK lopen waarschijnlijk volksstammen met deze aandoening rond omdat de grote leider liever al het geld in het defensieapparaat steekt.

Ik zou er niet rouwig om zijn als de issue NK een keer opgelost wordt, desnoods met geweld. Probleem is alleen dat er een kans is op (hopelijk beperkte) nucleaire oorlog en dat het leger misschien nog fanatieker is dan in Japan in '45. De kans op een dergelijke escalatie schat ik een stuk hoger in met Trump.

Trump lijkt eigenlijk best wel op Kim wat betreft de situatie, beiden malloten welke de autoriteit hebben de rode knop in te drukken. :X

Weblog | Straling! | Randstad repeaters (link gefixt) stream

• Kenzi
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

quote:
[...]

China accepteerd geen Amerikaanse boots on the ground in N-Korea. Amerikaanse soldaten in een land wat een landgrens heeft met China, nope.
Daarbij heeft vooral Noord China al een probleem met werkeloosheid & relatieve armoede. Ze zitten niet te wachten op duizenden N-Koreaanen die de grens oversteken naar China in het geval van een oorlog.

Dit jaar is ook een belangrijk (voor de toekomst van Xi Jingping) partij congres. Niet het moment om te testen hoe ver China wil / kan gaan.

Volgens de Chinese pers zou in het telefoongesprek met Xi van vanochtend Trump N-Korea als 'trump'card hebben gebruikt. China fixed N-Korea, Amerika ontketend geen handelsoorlog met China. 8)7

• Player1S

Player1S

Formerly known as L1nt

quote:
[...]

Nou, succes ermee.
Ik heb ook wel docus gezien waar behoorlijk wat westerse invloeden het land in gesmokkeld werden zoals films en series en muziek

Je kunt Noord-Korea ook niet 1 op 1 vergelijken met Irak. Daar heb je verschillende groepen die behoorlijk haaks op elkaar staan en elkaar niks gunnen. In Noord-Korea zijn het allemaal Koreanen en als ze daar weer fatsoenlijk te eten krijgen en niet bang hoeven te zijn dat de regering die ene scheet niet leuk vond en daardoor de gehele familie oppakt dat het daar en stuk makkelijker (doch nog steeds moeilijk) gaat dan in Irak.

Denk eerder dat Zuid-Korea niet echt op een hereniging zit te wachten. Er moet echt miljarden die kant op om de boel een beetje naar niveau te tillen. Dat zal betekenen dat de belasting e.d. omhoog gaat en het volk gaat de straat op.

Een bewind zoals in China zou het land meer goed doen.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:18
quote:
[...]

Weet je, ik denk dat daar de crux zit.
vanuit onze perceptie is het daar helemaal fout, ik heb serieus mijn vragen hoezeer de gemiddelde arbeider in NKO het echt fout vindt?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

quote:
maartend schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:59:
[...]

vanuit onze perceptie is het daar helemaal fout, ik heb serieus mijn vragen hoezeer de gemiddelde arbeider in NKO het echt fout vindt?
Dat mag een serieus vraag zijn, want wij moeten onze normen niet opdringen. Maar om eerlijk te zijn moet je dit oordeel pas vragen als zo iemand de andere kant ervaren heeft. Dus laat hem 3 maanden wonen in zuid-korea en vraag dan of hij NOK echt fout vind..

• maartend
quote:
Cyberpope schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:06:
[...]

Dat mag een serieus vraag zijn, want wij moeten onze normen niet opdringen. Maar om eerlijk te zijn moet je dit oordeel pas vragen als zo iemand de andere kant ervaren heeft. Dus laat hem 3 maanden wonen in zuid-korea en vraag dan of hij NOK echt fout vind..
Gaat niet werken. Je hebt dan al een heel leven met onze eigen indoctrinatie acter de rug, dus je zult de NKO indoctrinatie maar helemaal nix vinden.

• Devian
  • Nu online
quote:
Cyberpope schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:06:
[...]

Ja, maar je kunt niet iemand dwingen 3 maanden dat te doen.

Die mensen zijn volledig geindoctrineerd, daar moet generaties overheen gaan voordat wegslijt.

99% denkt dat hun leider alles is...en de rest van de wereld is het kwaad.

Daar moeten we zo ver mogelijk van af blijven als mogelijk. Daar kunnen we alleen maar onze vingers aanbranden...

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

...

Jiffy wijzigde deze reactie 12-04-2017 12:12 (99%)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order... Dikke Bertha

• maartend
quote:
Devian schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:10:
[...]

Die mensen zijn volledig geindoctrineerd, daar moet generaties overheen gaan voordat wegslijt.

Daar moeten we zo ver mogelijk van af blijven als mogelijk. Daar kunnen we alleen maar onze vingers aanbranden...
Zoals overal. Verandering moet van binnenuit komen. Mag wel met ondersteunin g van buitenaf, maar binnenuit geeft de richting.

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

quote:
L1nt schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:59:
[...]
Denk eerder dat Zuid-Korea niet echt op een hereniging zit te wachten. Er moet echt miljarden die kant op om de boel een beetje naar niveau te tillen. Dat zal betekenen dat de belasting e.d. omhoog gaat en het volk gaat de straat op.
Schroef dat 'miljarden' maar een beetje op. :)

Men schat dat de hereniging van Duitsland ongeveer 2.000.000.000.000 euro (oftewel 2000 miljard euro) heeft gekost over een periode van 25 jaar. Oost-Duitsland stond er toen beter voor dan Noord-Korea nu. Je kunt er gevoeglijk vanuit gaan dat een hereniging van Korea nog wel wat méér zal kosten dan dat.

Jiffy wijzigde deze reactie 12-04-2017 12:15 (19%)

• Player1S

Player1S

Formerly known as L1nt

quote:
Jiffy schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:14:
[...]

Schroef dat 'miljarden' maar een beetje op. :)

Men schat dat de hereniging van Duitsland ongeveer 2.000.000.000.000 euro (oftewel 2000 miljard euro) heeft gekost over een periode van 25 jaar. Oost-Duitsland stond er toen beter voor dan Noord-Korea nu. Je kunt er gevoeglijk vanuit gaan dat een hereniging van Korea nog wel wat méér zal kosten dan dat.
Taaltechnisch klopt het :+

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

quote:
Devian schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:10:
[...]

Moah.. is bij de DDR en het oostblok ook redelijk snel gegaan...
Ben daar niet zo bang voor.

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:48

Cyphax

Moderator NOS
quote:
maartend schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:10:
[...]

Gaat niet werken. Je hebt dan al een heel leven met onze eigen indoctrinatie acter de rug, dus je zult de NKO indoctrinatie maar helemaal nix vinden.
Indoctrinatie is één, maar als je honger hebt, geen geld hebt, hebt moeten verhuizen (je mag daar nog niet kiezen waar je gaat wonen geloof ik), je familieleden of andere bekenden geëxecuteerd hebt zien worden of in een strafkamp terechtkomt omdat je iets zei wat het regime niet zint (en daar is niet veel voor nodig), dan zou het mij helemaal niet verbazen dat ook Noord-Koreanen denken "ja maar ho eens". Er vluchten niet voor niets een heleboel mensen daar vandaan. Althans, ze proberen het. Er zijn in de afgelopen decennia honderdduizenden Noord-Koreanen succesvol gevlucht; maar hoeveel zouden er zijn omgekomen bij pogingen? Het schijnt erg moeilijk te zijn om te vluchten.
Ik dénk dat de meeste Noord-Koreanen vooral bang zijn voor het regime, en dat we ze echt een plezier doen om ze te bevrijden. Maar hóe is natuurlijk altijd de vraag.

Voor de beeldvorming hier één van de verhalen en als ik dat zo lees, dan krijg ik de indruk dat het over vrij gemiddelde inwoners gaat/ging.

Cyphax wijzigde deze reactie 12-04-2017 12:20 (19%)

Saved by the buoyancy of citrus

• maartend
quote:
Cyberpope schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:16:
[...]

Moah.. is bij de DDR en het oostblok ook redelijk snel gegaan...
Ben daar niet zo bang voor.
Dara kwamhet van binnenuit. Moet je altijd doen.
Zoals overal. Verandering moet van binnenuit komen. Mag wel met ondersteunin g van buitenaf, maar binnenuit geeft de richting.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

quote:
maartend schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:18:
[...]

Dara kwamhet van binnenuit. Moet je altijd doen.
De mensen die die richting in NK zouden kunnen geven zijn allang dood. In Polen had ze Walesa. In Noord Korea vragen ze zich waarschijnlijk af waarom die man niet meteen doodgeschoten is toen ie voor het eerst zijn mond open trok. Dan was er in Polen ook geen verandering gekomen.

• Pascalito
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online

Pascalito

♥ ♥ Love is the air ♥ ♥

Japan stuurt ook wat oorlogboten naar NK, om zo de US bij te staan...

https://www.theguardian.c...join-us-fleet-north-korea

Reisblog: Pascal and Andrea.com - Lees nu over het kleurrijke Mexico! - Zwem met dolfijnen!

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

quote:
[...]

De huidige generatie misschien niet, maar de kleinkinderen die straks geboren worden zullen een totaal ander denkbeeld hebben. Over enkele generaties heb je dan een totaal ander Noord Korea.

XWB wijzigde deze reactie 12-04-2017 13:04 (48%)

• Devian
  • Nu online
Er was inderdaad iets misgegaan, maar dat is hier offtopic.

defiant wijzigde deze reactie 12-04-2017 13:16 (88%)

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

quote:
[...]

Daarentegen zit China er niet op te wachten dat een buurland in handen van het Westen komt.

• Foxhound83
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 26-08 14:50
En het is natuurlijk gezichtsverlies als een bondgenoot van het machtige China aangevallen zou worden. Gaan ze nooit tolereren.

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 16:57
quote:
XWB schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:28:
Daarentegen zit China er niet op te wachten dat een buurland in handen van het Westen komt.
Noord Korea heeft al jaren geen enkele waarde voor China, kost alleen maar geld en prestige. Er is denk ik best een deal denkbaar waarin dat regime ten einde komt. Desnoods voeg je een deel van Noord Korea bij China ofzo.

SW-0040-8191-9064

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

quote:
FunkyTrip schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:24:
[...]

- VS probeert iets om Kim uit het zadel te wippen of bombardeert test sites of iets, China boos
- Kim reageert met militaire agressie (wat random acties en bommen hier en daar op mikken), ZKO boos
- VS escaleert
- ...
- Een Kim in het nauw gooit Seoul plat
- <The Great Asian War is een feit en de Europese economie stort in>

#dankjeweltrump
We hebben nu met Syrië gezien dat Trump onvoorspelbaar uit de hoek kan komen. Dat wisten we natuurlijk al, maar nu is er ook bewijs dat Trump daadwerkelijk zaken in gang durft zetten.

Daarop aanvullend: Trump's tweet van gisteren.

Noord-Korea heeft nu opnieuw gedreigd met een nucleaire aanval op de VS:
Noord-Korea dreigt met een militaire aanval op de VS, als het verder door de Amerikanen wordt uitgedaagd. Volgens de Noord-Koreaanse staatsmedia riskeert de VS een kernwapenaanval als er tekenen van agressie komen van de Amerikaanse marineschepen die onderweg zijn naar het Koreaanse schiereiland.
Voor zover ik weet is Noord-Korea (nog) niet in staat om raketten richting te VS te schieten?

Volgens datzelfde artikel zal er binnenkort opnieuw een nucleaire proef uitgevoerd worden:
quote:
Vermoed wordt dat Noord-Korea binnenkort een zesde nucleaire test zal uitvoeren, om de verjaardag van zijn oprichter te markeren, aanstaande zaterdag. De spanning is ook opgelopen omdat Trump met zijn recente raketaanval op Syrië heeft laten zien ook op buitenlands terrein onverwachte daadkracht te tonen.

• BadRespawn
  • Laatst online: 29-11 22:16
quote:
maartend schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:59:
[...]

Zoals ik eerder al zei: er zijn er 300.000 ontsnapt sinds 1953.
Bedenk dat kritiek op de grote leider daar gelijk staat aan de dood straf.

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

quote:
ph4ge schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:21:
[...]

Noord Korea heeft al jaren geen enkele waarde voor China, kost alleen maar geld en prestige.
Is dat zo? Volgens de NOS:
quote:
Vorige week sprak de Chinese president Xi Jinping in Florida met Trump over Noord-Korea. Trump drong er bij Xi op aan de druk op Noord-Korea op te voeren om zijn nucleaire programma stop te zetten, maar Xi lijkt niet van plan Noord-Korea hard aan te pakken.

...

Trump wil dat China meer zijn best doet om Noord-Korea in toom te houden. Maar het is de vraag of Trump dat gaat lukken. Xi Jinping heeft zijn eigen belangen in Noord-Korea.
http://nos.nl/nieuwsuur/a...ing-voor-trump-en-xi.html
http://nos.nl/artikel/216...chip-naar-de-korea-s.html
http://nos.nl/artikel/216...aire-aanval-op-de-vs.html

XWB wijzigde deze reactie 12-04-2017 15:02 (6%)

Pagina: 1 2 3 ... 14 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True