Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
JeroenNietDoen schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:33:
Dus verder pappen en nathouden. Dan kan dit topic eigenlijk verder ook wel dicht :Y
Ik heb in Z-Korea gewoond en dat is inderdaad wat ze daar doen. De dreiging die ze daar zien is ook heel verschillend van wat we hier zien. Sommige dingen die hier niet in het nieuws komen vinden ze wel dreigend terwijl de echte spierballentaal veelal een onderliggende reden heeft.
Tsurany schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:13:
[...]

Zeker, dat moet eerst opgelost worden, daarvoor moet je echter wel China mee hebben. En ik kan me goed voorstellen dat je China mee kan krijgen onder de voorwaarde dat alle Amerikaanse troepen van het schiereiland verdwijnen en enkel Zuid Koreaanse troepen de grens bewaken. Al heeft China natuurlijk wel veel baat bij goedkope arbeid uit Noord Korea, ik weet niet of dat opweegt tegen de dreiging van Noord Korea en Amerika.
Echt niet. Daarmee geven ze heel N-Korea in feite aan de 'kapitalisten', ongeacht of er nog Amerikanen zitten of niet. No way dat N-Korea ooit zijn macht op gaat geven om de Amerikanen verder weg te krijgen.
[...]

De vraag is hoe bang Zuid Korea is voor China en vanuit dat oogpunt de Amerikanen wil houden. Japan heeft ook Amerikaanse basissen op grondgebied maar de bevolking schijnt ze allang zat te zijn. Echter Japan heeft geen echte krijgsmacht dus vanuit dat oogpunt wel een afhankelijkheid.
De vraag is vooral hoe groot de kans is dat dat tot een heriniging zou kunnen leiden. Naar mijn idee is die kans nl. praktisch nul. En dus zijn de Amerikanen daar nog steeds van belang en zullen ze ook niet snel verdwijnen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:08
YakuzA schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:27:
Ik zie niet direct hoe Zuid Korea profijt zou hebben met een hereniging.
Miljoenen gehersenspoelde mensen met een enorm laag opleidings, gezondheids en welvaart niveau zijn niet bepaald een goed vooruitzicht.
Geen idee. Stel je voor dat Limburg; Brabant; Zeeland en Zuid-Holland plots onafhankelijk worden en vervallen tot een verschrikkelijke, repressieve en hereditaire dictatuur met bijbehorende mensenrechtenschendingen en economische teloorgang. Denk je niet dat een democratisch Noord-Nederland in die situatie zich in dat geval zou blijven inzetten voor hereniging, en ondanks de economische verschillen, zich maar wat graag zou ontfermen over het lot van de Zuiderlingen?

De opsplitsing is volstrekt arbitrair gebeurd. Families zijn gesplitst, gemeenschappen opgebroken. Iedere Zuiderling beseft zich zeer terdege dat als Koreaan geboren worden in het Noorden net zo willekeurig is als geboren worden in het Zuiden.

Vergelijk ook met de Duitsers - nog zo'n arbitraire scheiding. Hereniging heeft zo zn obstakels - maar eigenlijk waren maar heel weinig mensen tegen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 15:52
Helixes schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:25:
[...]

Geen idee. Stel je voor dat Limburg; Brabant; Zeeland en Zuid-Holland plots onafhankelijk worden en vervallen tot een verschrikkelijke, repressieve en hereditaire dictatuur met bijbehorende mensenrechtenschendingen en economische teloorgang. Denk je niet dat een democratisch Noord-Nederland in die situatie zich in dat geval zou blijven inzetten voor hereniging, en ondanks de economische verschillen, zich maar wat graag zou ontfermen over het lot van de Zuiderlingen?

De opsplitsing is volstrekt arbitrair gebeurd. Families zijn gesplitst, gemeenschappen opgebroken. Iedere Zuiderling beseft zich zeer terdege dat als Koreaan geboren worden in het Noorden net zo willekeurig is als geboren worden in het Zuiden.

Vergelijk ook met de Duitsers - nog zo'n arbitraire scheiding. Hereniging heeft zo zn obstakels - maar eigenlijk waren maar heel weinig mensen tegen.
Op welk momenten is Korea als geheel dan een zelfstandige, niet bezette, staat geweest? Ik geloof niet dat Korea ooit een land zal worden. De verschillen zijn te groot en de belangen van omringende landen ook.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:08
Redax schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:31:
Op welk momenten is Korea als geheel dan een zelfstandige, niet bezette, staat geweest? Ik geloof niet dat Korea ooit een land zal worden. De verschillen zijn te groot en de belangen van omringende landen ook.
Volgens mij is Korea in 1905 geannexeerd door Japan (formeel in 1910). Na diens capitulatie is Korea verdeeld in een Noorderlijk- en Zuiderlijk smaldeel onder de auspiciën van de CCCP en de USA.

Ik ben met je eens dat de situatie op het schiereiland een wespennest is. Maar, dat wil niet zeggen dat beide staten geen beleid hebben van unificatie. Onder welke voorwaarden dat gebeurd is natuurlijk diplomatiek gevoelig. Maar het beleid en de intentie doet daar niets aan af.

EDIT: omg, ik besef me net dat CCCP een cyrillische weergave is van SSSR. That makes so much more sense 7(8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Helixes op 17-06-2020 13:47 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 17:28
Beetje offtopic maar een goede documentaire is The Mole: Undercover in North Korea https://www.bbc.co.uk/programmes/m000nr85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Goed, na lange stilte is Noord-Korea weer flink wat raketten aan het testen. Dit jaar alleen al zou er sprake zijn van 11 rakettests, waaronder de nieuwste langeafstandsraket Hwasong-17 (de grootste mobiele ICBM ooit gemaakt):
Noord-Korea bevestigt de lancering van de Hwasong-17, een nieuwe intercontinentale ballistische raket (ICBM). Het is de eerste keer in vier jaar tijd dat Kim Jong-un een langeafstandsraket test, nadat hij begin 2018 zichzelf een verbod had opgelegd na onderhandelingen met voormalig Amerikaans president Donald Trump. De nieuwe test was volgens Kim Jong-un noodzakelijk, vanwege de ‘dagelijks escalerende militaire spanning op en rond het Koreaanse schiereiland’. De internationale gemeenschap veroordeelt de test, en noemt die onrustwekkend.

De raket is volgens deskundigen de grootste mobiele ICBM ooit gemaakt en zou meerdere kernkoppen kunnen dragen. Tijdens de test kwam de Hwasong-17 op 170 kilometer ten westen van Japan neer. Hij was zo’n 71 minuten onderweg, en bereikte een hoogte van 6.248,5 kilometer. Daarmee toont Noord-Korea een bereik dat het nooit eerder heeft laten zien. Wanneer de raket tactisch gepositioneerd zou zijn (momenteel vuren de Noord-Koreanen raketten onder een hoge hoek af om buitenlandse territoriale wateren te vermijden), zou het zonder problemen het grootste deel van de Verenigde Staten kunnen bereiken.
Noord-Korea heeft zelf een actievideo met Kim Jong-un gemaakt:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:30

Lordy79

Vastberaden

Dit topic loopt nu 6 jaar en er is nog helemaal niets veranderd. Zie TS.

Ik denk ook dat er niks verandert tot er intern opstand komt tegen de bevolking, of er een idioot is die NK aanvalt, of een idioot in NK die ZK aanvalt. Of tot er een 100% veilige defensie is tegen waterstofbom-ICBM's...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:13
In de nieuwsberichten rond de raket tests zie ik vlieghoogten staan die ik maar moeilijk kan plaatsen.

Gaat zo’n raket echt 500km omhoog? Dat is dan toch in de thermosfeer waar ook satellieten hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
De_Bastaard schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:07:
In de nieuwsberichten rond de raket tests zie ik vlieghoogten staan die ik maar moeilijk kan plaatsen.

Gaat zo’n raket echt 500km omhoog? Dat is dan toch in de thermosfeer waar ook satellieten hangen?
De LGM-30 Minuteman gaat zelfs 1 100 km hoog. Dus ja, gezellig tussen de satellietjes en het ISS door :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Noord-Korea heeft daarnet weer een raket gelanceerd, en deze keer vliegt die boven Japan.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:02
De dictators in de wereld worden steeds brutaler...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
En weer een raket afgevuurd:

“Noord-Korea vuurt raketten af, voor de zesde keer in twaalf dagen” - https://www.nu.nl/buitenl...keer-in-twaalf-dagen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 20:30

Lordy79

Vastberaden

Cobb schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:55:
De dictators in de wereld worden steeds brutaler...
Als je nucleaire wapens hebt kun je zo brutaal zijn als... Alle anderen met nucleaire wapens.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
“ Zuid-Korea: Noord-Korea vuurt minstens tien raketten af”

https://nos.nl/artikel/24...minstens-tien-raketten-af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Goed nieuws, het zal een offer zijn, vele doden etc., maar als dit zo doorgaat, komt er binnenkort een enorme parkeerplaats vrij, ten noorden van de Koreaanse demarcatielijn…
Kim Jong-un: ‘Verdere dreiging beantwoorden we met kernwapens’

Noord-Korea zal verdere bedreigingen door de Verenigde Staten en andere ‘vijandige troepen’ beantwoorden met kernwapens. Dat heeft leider Kim Jong-un van Noord-Korea zaterdag gezegd, melden staatsmedia van het land.
:F

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Met wat voor bedreigingen heeft NK tegenwoordig te maken dan?

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Let op:
In dit topic wordt, net als in alle ander AWM-topics op een nette manier gediscussieerd.
AWM beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid