Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Aapie schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 00:43:
Nucleair alarm: kernreactoren Noord-Korea in verval

Wordt dit dan de reden(excuses) tot inval? Of gaan "we" nog jaren door praten hoe gevaarlijk NK is en blijven beide kanten in opperste paraat?
Het wordt in het artikel wel erg sensationeel gebracht:
Kim met sigaret

De alarmbellen gingen eerder dit jaar ook af toen in een video, vrijgegeven door de overheid in Pyongyang, dictator Kim Jong-un was te zien met een sigaret vlakbij een enorme Hwasong-14 intercontinentale ballistische raket. Een levensgevaarlijk tafereel, dat volgens de wetenschappers aantoont dat er een schrijnend gebrek is aan kennis over nucleaire bescherming.
Ik ben geen nucleair fysicus, maar sigaretten lijken me niet in staat om een nucleaire reactie in een raket in gang te zetten. Voor zover ik met mijn beperkte kennis weet wordt de nucleaire reactie (als de raket (bijna) bij het doelwit is) in gang gezet door een stuk uranium in een ander groter stuk uranium te schieten, misschien kan of gebeurt het ook met andere elementen, maar een sigaret?

Daarnaast zijn er ook geen andere nieuwsplatformen die hierover berichten, dus het zal allemaal wel meevallen.

Zolang het nog niet bij Fox & Friends langs is geweest zou ik me geen zorgen maken over Amerikaanse interventies.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Nee dat zal, dat geloof ik ook niet. Echter in de trant van de laatste jaren, als je ziet hoeveel dictatoren er de laatste jaren afgezet/verdreven zijn kan NK niet achter blijven dit gaat op de een of andere manier een keer gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd1 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 00:59:
[...]

Ik ben geen nucleair fysicus, maar sigaretten lijken me niet in staat om een nucleaire reactie in een raket in gang te zetten. Voor zover ik met mijn beperkte kennis weet wordt de nucleaire reactie (als de raket (bijna) bij het doelwit is) in gang gezet door een stuk uranium in een ander groter stuk uranium te schieten, misschien kan of gebeurt het ook met andere elementen, maar een sigaret?
Ik weet niet wat voor brandstof die Koreaanse raketten gebruiken maar vloeibare raketbrandstof is zeer vluchtig, giftig en explosief. Sigaretten, explosieve brandstof en nucleair materiaal is natuurlijk een goed recept voor een vuile bom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 02:20:
[...]

Ik weet niet wat voor brandstof die Koreaanse raketten gebruiken maar vloeibare raketbrandstof is zeer vluchtig, giftig en explosief. Sigaretten, explosieve brandstof en nucleair materiaal is natuurlijk een goed recept voor een vuile bom.
Ach, die nucleaire raketten worden op een goed afgeschermde locatie bewaard, ergens in de bergen waar weinig burgers zijn. Het nucleaire deel zal bij een explosie wel vrijkomen, maar de reactie zoals die bedoeld is (waarbij de ene lading in de andere geschoten wordt en zo een nog grote explosie veroorzaakt) zal denk ik (nogmaals, leek) wel uitblijven.

Het zou de ironie ten top zijn als de kleine raketman bij zijn eerste nucleaire aanval alleen zichzelf, een deel van z'n legertop en al z'n kernfysici opblaast. :+ Je ziet de Telegraaf kop al voor je: "Kim negeert advies Telegraaf en blaast zichzelf op".

Het machtsvacuüm wat daarbij ontstaat zal dan een mooi opening zijn voor een VS / VN interventie, maar zo'n vaart zal het wel niet lopen met Kim's suïcidale trekjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

almightyarjen

When does the hurting stop?

Aapie schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 01:08:
Nee dat zal, dat geloof ik ook niet. Echter in de trant van de laatste jaren, als je ziet hoeveel dictatoren er de laatste jaren afgezet/verdreven zijn kan NK niet achter blijven dit gaat op de een of andere manier een keer gebeuren.
Van de landen waar dit gebeurd is had de bevolking toegang tot het internet en andere communicatiemiddelen om gezamenlijk (al dan niet opgehitst door een externe bron) te demonstreren/knokken tegen de huidige macht. Dit ligt in NK heel anders en is niet te vergelijken.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Sigaretten, explosieve brandstof en nucleair materiaal is natuurlijk een goed recept voor een vuile bom.
Vuile bommen maak je het beste met isotopen met korte halfwaardetijden. U-235 en Pu-239 hebben dat niet. Je krijgt dan meer een conventionele bom welke kostbaar splijtbaar materiaal over een gebied verspreidt. Nog steeds een onwenselijk scenario trouwens, vooral met plutonium met een relatief korte halfwaardetijd van 24000 jaar.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:09

FunkyTrip

Funky vidi vici!

almightyarjen schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 07:08:
[...]

Van de landen waar dit gebeurd is had de bevolking toegang tot het internet en andere communicatiemiddelen om gezamenlijk (al dan niet opgehitst door een externe bron) te demonstreren/knokken tegen de huidige macht. Dit ligt in NK heel anders en is niet te vergelijken.
En de NK bevolking is gebrainwashed en geindoctrineerd met een factor 10 t.o.v. de Fox/Breitbart deplorables. De NK bubbel is heel wat dikker en sterker.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

almightyarjen schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 07:08:
[...]

Je zou eigenlijk gratis apparatuur voor satellietcommunicatie moeten uitstrooien boven dat land. Probleem is alleen dat dat ontdekt wordt en natuurlijk als provocatie gezien wordt.

Toegang tot kennis is trouwens geen garantie voor vooruitgang. Er zijn landen die vergeleken met NK een mensenrechtenparadijs zijn maar niet bijzonder vrij of progressief.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
TNW schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 12:28:
[...]

Je zou eigenlijk gratis apparatuur voor satellietcommunicatie moeten uitstrooien boven dat land. Probleem is alleen dat dat ontdekt wordt en natuurlijk als provocatie gezien wordt.

Toegang tot kennis is trouwens geen garantie voor vooruitgang. Er zijn landen die vergeleken met NK een mensenrechtenparadijs zijn maar niet bijzonder vrij of progressief.
De redenen waarom NK zo reageert komt ook mede door provocatie van de VS. Ik vind het dus niet zo gek dat het al provocatie word gezien want dat is het ook.

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Gekke Jantje schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 14:34:
[...]De redenen waarom NK zo reageert komt ook mede door provocatie van de VS. Ik vind het dus niet zo gek dat het al provocatie word gezien want dat is het ook.
Zoiets gebeurt allang, maar dan niet door de VS maar door een NGO: https://flashdrivesforfreedom.org/

Natuurlijk is het provocatie maar als het vanuit zo'n stichting gebeurt, heeft NK niet echt iets om op te reageren. Wel hebben ze enkele keren een donatiepot en demozuil laten vernielen 8)7

Een interessante lezing over dit project is op SHA2017 gehouden, was erg interessant om er bij te zijn, al was het wel een beetje te veel een PR verhaal voor zo'n nonprofit evenement. Maargoed, het zijn vooral Amerikanen en due houden daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
[...]
Ik weet niet wat voor brandstof die Koreaanse raketten gebruiken maar vloeibare raketbrandstof is zeer vluchtig, giftig en explosief.
Valt wel mee hoor. De meeste vloeibare raketten lopen tegenwoordig op kerosine en zuurstof, of waterstof en zuurstof. Niet giftig, wel explosief (vooral de waterstof variant)

Je hebt wel hydrazine, dat is wel heel erg giftig maar wordt eigenlijk alleen voor 'thrusters' gebruikt in vacuum schepen, met name omdat je dan geen 2 componenten samen hoeft te voegen (hydrazine langs een catalysator is voldoende). En omdat er niet echt verbranding optreedt. Dus heel makkelijk voor dingen die steeds aan en uit moeten zoals thrusters. Het wordt dus niet in grote hoeveelheden gebruikt.

Dit was trouwens ook de reden dat de Space Shuttle altijd schoongespoten moest worden na de landing, want het is echt heel erg giftig. En dat je van die mannen in witte pakken ziet na een F16 crash want de emergency power unit daarvan draait er ook op.

Alle moderne ICBM's draaien trouwens op vaste brandstof. Nadeel daarbij is dat die niet meer uit kan, tenzij je de brandstof er uit schiet (en dat is dan ook erg definitief), maar het enorme voordeel daar is dat je ze onbeperkt volgeladen kan laten staan zodat ze altijd klaar zijn. Met vloeibare brandstof kan dit niet. Dat is weer wel een beetje giftig maar het valt mee.

Geen idee wat NK gebruikt maar ik denk dat de grootmachten dit inmiddels wel weten na analyse van de beelden e.d.

Edit: Sorry voor dubbelpost :F Was vergeten ze te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Gaan we weer. De volle 280 karakters:
North Korean Leader Kim Jong Un just stated that the “Nuclear Button is on his desk at all times.” Will someone from his depleted and food starved regime please inform him that I too have a Nuclear Button, but it is a much bigger & more powerful one than his, and my Button works!

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Merkwaardig succesje: NK stelt volledige denuclearisering in het vooruitzicht: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180419_03471474

Misschien is onze grote lijder toch vatbaarder voor de twitterende man uit Washington. Of het zijn praatjes, om maar eens te kijken wat eruit te slepen valt bij die aanstaande overleggen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:04

Spotmatic

Ken sent me

Ik begrijp zo'n ommezwaai eigenlijk niet. Hoe wordt dit dan gecommuniceerd richting de Noord-Koreaanse burgers? Het regime is er een van afschrikwekking, spierballentaal. Er wordt erg gefocust op de eigen successen, de geslaagde rakettests en het grote wapenarsenaal. Met een volledige denuclearisatie is er toch sprake van gezichtsverlies. Of hoe moet ik dit zien?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 10:41
Ik geloof er geen snars van... Eerst al die atoomtesten en roeptoeteren dat ze een nucleair arsenaal hebben en nu vervolgens alles weer af gaan bouwen? Dat slaat helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
't Is natuurlijk niet zómaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik neem aan dat bij zo'n overeenkomst het internationaal atoomagentschap inspecties zal uitvoeren. Het is haast niet te geloven dat NK het IAEA zou toelaten om een kijkje in de keuken te nemen.

... en vervolgens blijkt geen enkele bom aanwezig te zijn, dan ben je als NK zijnde in één klap alle geloofwaardigheid kwijt :+

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 17:59

Jebus4life

BE User

Conclusie uit een interessant opiniestuk (achter een paywall)

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 15:37

KipCurreh

Nightcrawler

Zo is het een historische dag geworden vandaag jongens, want naast jullie Koningsdag is er in Zuid-Korea ook wel wat gebeurd ;)

Kim-Jong-Un steekt als eerste Noord-Koreaanse leider de grens over

Wel grappig dat Jong-Un ook nog Moon Jae-in inviteert om even op Noord-Koreaanse bodem te komen, duidelijk niet gepland.. Psychologisch niet te onderschatten lijkt me

Verder hebben ze een gezamenlijke verklaring ondertekend
In het akkoord zeggen Noord- en Zuid-Korea dat ze een 'permanente' en 'solide' vrede willen bereiken. Dat vredesakkoord willen ze dit jaar nog sluiten. Officieel zijn beide landen al decennia -sinds 1953- in staat van oorlog. Maar, zei Kim Jong-un in zijn persverklaring, "er is geen reden waarom we met elkaar zouden moeten vechten. We zijn één natie."

Daarom engageren beide leiders zich voor een 'denuclearisatie' van het schiereiland. Details over hoe ze tot die kernwapenvrije situatie komen, gaven ze niet. Wel is er al een tweede ontmoeting tussen de twee leiders gepland. De Zuid-Koreaanse president zou in het najaar naar de Noord-Koreaanse hoofdstad Pyongyang reizen.

Japan en Rusland hebben de ontwikkelingen al positief onthaald. Al is er ook scepsis bij waarnemers. Het verleden toont aan dat Noord-Korea zich eerder al niet hield aan gemaakte beloftes. Een half jaar geleden klonk er uit Pyongyong nog regelrechte oorlogstaal. Dit keer is het anders, zegt Kim Jong-un: "We gaan het pijnlijke verleden niet herhalen."
Verder zijn er wel geruchten dat de plotselinge omslag van NK (of toch het afbouwen van de kerntech) mogelijks te relateren is aan het feit dat het testcentrum deels ingestort is door aardbevingen, die na de laatste kerntest plaatsvonden..

Nucleaire testsite Punggye-ri mogelijk onbruikbaar

[ Voor 11% gewijzigd door KipCurreh op 27-04-2018 13:05 ]

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het verlies van een testsite zou niet alleen de reden kunnen zijn, Noord Korea heeft bergen zat. Dit klinkt net als de verkiezingsuitslag waar het niet Trump was maar een externe factor want Trump is dom en kan niks.

Wikipedia: List of mountains in Korea

edit: deze lijst is voornamelijk bergen in Zuid-Korea maar dat is voornamelijk omdat daar meer namen van bekend zijn.

Wikipedia: Geography of North Korea
Most of North Korea is a series of medium-sized mountain ranges and large hills, separated by deep, narrow valleys.

[ Voor 35% gewijzigd door IJzerlijm op 27-04-2018 15:58 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:55

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Mocht dat bericht van die test-locatie kloppen (veel berichteving rondom noord-korea is gebaseerd op geruchten en is lastig op waarheidsgehalte te schatten), zou het een onderbouwing zijn van de theorie dat het Kim enkel te doen is om de bereikte machts-positie die hij dankzij zn kernwapens bereikte te consolideren...

Kim is natuurlijk een machtspoliticus die enkel toezeggingen doet als hij ook wat te verliezen heeft.

Het is natuurlijk erg dom nu te snel een soort van overwinning te gaan claimen, enkel op basis van een gezamelijke verklaring en wat voorlopig nog in te vullen beloftes.

Wat betreft die testlocatie; natuurlijk kan Noordkorea een nieuwe bouwen... enkel kost ze dat meerdere jaren vermoedelijk en ook behoorlijk wat geld en resources die daar nogal krap zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door RM-rf op 27-04-2018 17:08 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De echte benchmark is wat er binnen N-Korea wordt gecommniceerd. Is dat niets, of in lijn met onderwerpen Z-Korea dan is de rest schijn.

Informeren ze het volk namelijk veel en eerlijk, dan is een weg terug ook lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
(jarig!)
Ach, het is niet de eerste keer dat er detente en grote schijn van vrede was. In 2000 en 2007 werd er zelfs van alles getekend en verklaard. Zeker, toen was er niet het huidige theater van beeldvorming, maar goed - andere tijden. Als het echt aankomt op initiatieven ten bate van permanente vrede dan is de huidige situatie een extreem mager geval ten opzichte van situaties in het verleden.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 09-09 18:02
Uiteindelijk is het 10 jaar verder, en ziet het er weer naar uit dat het een wassen neus is.
Ergens in 2027 nogmaals proberen?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik vraag me af waarom? Wat schiet Kim hier mee op? Eerst toenadering zoeken om het vervolgens, idd zoals in het verleden, het weer overboord te gooien. Tijd rekken? Aandacht op andere dingen laten focussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:12 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:05
almightyarjen schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 07:48:
Ik vraag me af waarom? Wat schiet Kim hier mee op? Eerst toenadering zoeken om het vervolgens, idd zoals in het verleden, het weer overboord te gooien. Tijd rekken? Aandacht op andere dingen laten focussen?
Het kan of een voorop gezet plan zijn, inderdaad bedoeld om tijd te rekken, voor binnenlandse consumptie of om bijv. Trump in zn hemd te zetten. Het zou ook kunnen dat NK daadwerkelijk meent dat het voorlopig een erg eenzijdig gesprek is. Het was een goedkope en simpele handreiking van de VS geweest om de betreffende militaire oefening af te blazen, ik begrijp best dat als NK zoiets vraagt als onderdeel van de lopende gesprekken dat je dan even fronst als zelfs dat teveel gevraagd is.

Het is ook buitengewoon onhandig van Bolton om te verwijzen naar de Libië deal uit 2004. We weten allemaal hoe het een paar jaar later met Khadaffi afgelopen is. Sowieso is het onhandig om een dergelijke rode lijn publiekelijk te trekken als de onderhandelingen nog maar net begonnen zijn. Het beperkt de onderhandelingsruimte aanzienlijk. Het toont naar mijn mening vooral weer eens aan dat Trump en de VS een verstorende factor zijn in dit proces en dat ze zich er dan maar beter niet mee kunnen bemoeien en het aan de Korea's zelf over moeten laten.

[ Voor 31% gewijzigd door ph4ge op 16-05-2018 08:47 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

ph4ge schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:39:
[...]
Het toont naar mijn mening vooral weer eens aan dat Trump en de VS een verstorende factor zijn in dit proces en dat ze zich er dan maar beter niet mee kunnen bemoeien en het aan de Korea's zelf over moeten laten.
Eens, maar ZK heeft zelf ook de oefening niet geannuleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
ph4ge schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:39:
[...]

Het kan of een voorop gezet plan zijn, inderdaad bedoeld om tijd te rekken, voor binnenlandse consumptie of om bijv. Trump in zn hemd te zetten. Het zou ook kunnen dat NK daadwerkelijk meent dat het voorlopig een erg eenzijdig gesprek is. Het was een goedkope en simpele handreiking van de VS geweest om de betreffende militaire oefening af te blazen, ik begrijp best dat als NK zoiets vraagt als onderdeel van de lopende gesprekken dat je dan even fronst als zelfs dat teveel gevraagd is.

Het is ook buitengewoon onhandig van Bolton om te verwijzen naar de Libië deal uit 2004. We weten allemaal hoe het een paar jaar later met Khadaffi afgelopen is. Sowieso is het onhandig om een dergelijke rode lijn publiekelijk te trekken als de onderhandelingen nog maar net begonnen zijn. Het beperkt de onderhandelingsruimte aanzienlijk. Het toont naar mijn mening vooral weer eens aan dat Trump en de VS een verstorende factor zijn in dit proces en dat ze zich er dan maar beter niet mee kunnen bemoeien en het aan de Korea's zelf over moeten laten.
Dacht je echt dat Bolton dat niet heel goed wist ...

Voor NK is de situatie heel eenvoudig. Ze kunnen hun historisch chantagebeleid voortzetten, hoe dan ook. Dat hebben ze al bereikt. Al de rest is gewoon pure winst. Daarbij ligt het oog op NK en wat dat land allemaal heeft - wat ZK niet heeft. Technologie, kapitaalstromen, ga zo door. Dit is waarom NK zo consistent slim elke keer weer de stap opzij zet in elk proces van onderhandeling. Zo ook bij Trump.

Verschil is nu dat de VS geen enkele stok meer achter de deur hebben. Al helemaal niet met dat achterlijke "art of the deal" gedoe. NK staat onschendbaar vanwege het behalen van status van nucleaire mogendheid. Zeker, al die sancties. Maar die werken grotendeels ten bate van het regime in NK én de machtsverdelingen binnen strijdkrachten. Al de rest wordt gecompenseerd door Rusland en China. Die twee waren behoorlijk nerveus geworden, toen was het moment om NK te isoleren. In plaats daarvan heeft Trump Rusland op andere fronten - onvoldoende - gediend om geopolitieke wending voor die regio te bewerkstelligen én hij heeft China tegen zich gesteld op dat moment. Ondertussen wringt hij zich in bochten om dat land te bedienen, iets wat juist verder het vermogen van de VS om strategische veiligheid van regionale partners en internationale handel te zekeren doet afbouwen. Om het nog maar niet te hebben over de diepere problematiek van tech transfers / ZTE.

Al met al is de kans realistisch dat NK een scenario weet te bewerkstelligen van vertrek van Amerikaanse middelen uit de regio. Trump is daar eigenlijk een non-factor in omdat hij als actor zo makkelijk te sturen is. Meer bepalend is hoe veel honger het regime in NK heeft, en hoeveel geduld China heeft met overname van geopolitieke macht over de handelskanalen in de grotere regio.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het enige wat momenteel een modus-operandi in de VS is, is dat de tussentijdse verkiezingen eraan komen. Het congress is al naar huis om campagne te voeren (met lege handen?) en Trump doet zijn best om zijn kiezers weer te binden. Het verscheuren van de Iran-deal hoort daarbij, maar de kans zich als vredesstichter neer te zetten zal Trump met beide handen grijpen. De komende 6 maanden zal Trump dus weer in campagne-modus zitten om vooral een goede president te zijn. Vandaar ook zijn Korea-verhaal waar hij eigenlijk zonder na te denken in verzeilt raakte.
Je ziet dus ook dat NK hem zo ontzettend goed kan bespelen dat hij enorm achter de feiten aanloopt. Dat verhaal loopt gewoon niet goed af en Kim heeft al tig-punten voorsprong: kernwapens, lange afstandsraketten, acceptatie/erkenning als wereldleider (door Trump) vanuit een kansloze uitgangspositie. Nog een beetje doorzetten en China zal de VS aanwijzen als compromisbrekers en zelfs de santies tegen NK worden opgeheven. En Trump met goed gevvulde handen achterlatend, want zelfverrijking is hem natuurlijk niet vreemd zoals zijn laatste ZTE-deallaat zien.

En de hele republikeinse partij staat erbij. Ik ben het volmondig met Defiant's post eens, mocht de dems de 3 huizen pakken met gelijke munt terugpakken, tot en met keiharde censuur van Fox en heropvoedingskampen toe. Trump en co hebben ook weinig problemen met dat soort kampen in bv NK

[ Voor 9% gewijzigd door Delerium op 16-05-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

YakuzA schreef op donderdag 30 november 2017 @ 18:41:
[...]

Die navo oefeningen zijn juist weer gestart na de Russische illegale annexaties van delen van andere landen.
En wanneer is Europa begonnen met de anexatie van ex-USSR landen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Marzman schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:11:
[...]
Volgens mij nooit? Of je bedoelt dat landen er vrijwillig voor kiezen om zich aan te sluiten bij bondgenootschappen van andere landen? Recht op zelfbeschikking uitoefenen?

Als dat al annexatie is..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Marzman schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:11:
[...]
Niet, die landen zijn vrijwillig bij de EU aangesloten omdat ze zagen dat dat wel toekomst had.

Als het een annexatie zou zijn, dan zou daar ook het bestuur overgenomen zijn.
De enige die aan het annexeren is, is Rusland. Met:
- Delen van Georgie
- Delen van Oekraine
- Delen van Moldavie
- Tsjetsjenie
etc. etc.

/verder is dit compleet offtopic in het Noord-Korea topic, dit hoort meer in het Rusland topique :)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 16-05-2018 13:17 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Nou, toch ff dit topic goed updaten:

https://images.axios.com/...8/05/24/1527170035586.jpg

Trump zegt ontmoeting met Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un af
De geplande ontmoeting tussen de Amerikaanse president Donald Trump en de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un, die op 12 juni in Singapore plaats zou vinden, gaat niet door. Trump heeft de ontmoeting donderdag geannuleerd.
In het kort

Trump zegt top met Kim Jong-un af
Vijandigheid Noord-Korea reden tot annulering
Trump hoopt Kim alsnog ooit te ontmoeten
Trump maakte het besluit om de ontmoeting te annuleren bekend in een brief die gericht is aan de Noord-Koreaanse leider.

"Ik keek er naar uit om samen daar te zijn", staat in de brief. "Vanwege de vijandigheid in uw laatste verklaring lijkt het mij echter niet gepast om op dit moment de top door te laten gaan."

Noord-Korea noemde de Amerikaanse vice-president Mike Pence donderdag nog een "politiek uilskuiken" omdat Pence Noord-Korea vergeleek met Libië. Die vergelijking viel bij de Noord-Koreanen verkeerd.

De Noord-Koreaanse reactie op uitspraken van de Amerikaanse vicepresident Mike Pence was ''de druppel'' voor het afblazen van het topoverleg tussen Donald Trump en Kim Jung-un. Dat heeft een regeringsfunctionaris gezegd.
En dit druppelt vandaag binnen:
Asia & Pacific After summit pullout, South Korea and China have little appetite for Trump’s ‘maximum pressure’
— President Trump credited his “maximum pressure” campaign of sanctions and threats with pushing North Korea to offer negotiations over its nuclear weapons program. Now, after abruptly calling off a summit with Kim Jong Un next month, Trump could feel the need to bolster his hard-line strategies.
...
But in Asia, many hold Trump, not Kim, responsible for the sudden collapse of diplomacy and cancellation of the planned June 12 summit in Singapore.

From here, Kim looks like the more levelheaded leader who was trying to build confidence — releasing American detainees, blowing up the nuclear testing site — while Trump looks impetuous and unreliable.
...
From a tactical standpoint, the fact that it was Trump who canceled the summit could be seen as a win-win for North Korea, said Mark Fitzpatrick, head of the International Institute for Strategic Studies in Washington.
...
Indeed, the cancellation caught the government in Seoul completely by surprise and embarrassed South Korean President Moon Jae-in, who had been helping Trump prepare for the Singapore summit and met with Trump on Tuesday in the Oval Office.
Waar Kim dus goede wil toonde, gooit Trump de deur dicht ([url=https://www.nu.nl/noord-korea/5283278/trump-houdt-mogelijkheden-ontmoeting-noord-korea-in-juni-open.html]of toch niet?). De rest van Azie zit nu Kim als de volwassene in de kamer en Trump een kind. Je kan er vergif op nemen dat China nu zeker de sancties zal versoepelen. Maar ook in Zuid-Korea zal men het voorbereidende werk niet licht opnemen.
China, meanwhile, has already lost much of its enthusiasm for enforcing sanctions. Prohibited North Korean seafood is abundant again in markets on the Chinese side of the border and North Korean workers are returning, Japan’s Nikkei Asian Review reported from the Chinese border city of Dandong this week.
Kim heeft een meesterlijke week achter de rug, dankzij Trump blijft er weinig Amerikaanse invloed daar over.

[ Voor 4% gewijzigd door Delerium op 25-05-2018 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:13
Delerium schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 20:05:
Nou, toch ff dit topic goed updaten:

Kim heeft een meesterlijke week achter de rug, dankzij Trump blijft er weinig Amerikaanse invloed daar over.
Nee hoor de Amerikaanse invloed zal daar niet snel minder worden. Doel van de meeting was vrede in Korea. Is het dan niet vreemd dat beide landen dat niet zelf uit kunnen onderhandelen? Nee hun meeting was een voorgerecht voor de echie. En dat is die tuseen nk en usa. Betekent dit dat zk maar een vassal state is wat zelf zaken niet kan/mag beslissen?

Op zich vind ik de actie van Trump wel briljant. Als de nucleaire test site van de Noord Koreanen idd ingestort is kunnen ze nergens meer mee dreigen. Speelgoed is weg. Nu een dikke vette trol actie en NK staat weer met beide voeten op de grond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
Russel88 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:49:
[...]

Nee hoor de Amerikaanse invloed zal daar niet snel minder worden. Doel van de meeting was vrede in Korea. Is het dan niet vreemd dat beide landen dat niet zelf uit kunnen onderhandelen? Nee hun meeting was een voorgerecht voor de echie. En dat is die tuseen nk en usa. Betekent dit dat zk maar een vassal state is wat zelf zaken niet kan/mag beslissen?

Op zich vind ik de actie van Trump wel briljant. Als de nucleaire test site van de Noord Koreanen idd ingestort is kunnen ze nergens meer mee dreigen. Speelgoed is weg. Nu een dikke vette trol actie en NK staat weer met beide voeten op de grond.
Het handelen van Trump is stupide - voor het regionale perspectief althans. Voor zijn volgelingen is het natuurlijk fantastisch, daar sluit het precies aan bij a) de dominante beeldvorming in eigen kringen en b) de gekende triggers van gedrag.

Wat het verhaal van die test site aangaat, ik hoop dat je beseft dat die site en de tests daar ook maar gewoon voor de bühne waren. NK is al meer dan een decennium in staat (vanuit strategische samenwerking tech transfers met Rusland trouwens, hier eerder voorbij gekomen) om net zoals elders de ontwikkeling van mechanismen en testen daarvan in computermodellen uit te voeren. Zelfs de Inlichtingencommissie in het Huis van Afgevaardigden is daar afgelopen februari al achter gekomen.

Het enige wat buiten die kaders valt zijn technische elementen van ondersteuning en ontwikkeling van zogeheten delivery mechanisms. Dat eerste is een vallen en opstaan wat men al lang en breed achter de rug heeft. Dit is waarom NK in staat was om de theaterstukken op te voeren, het significante hier is dat men a) de nucleaire tests niet nodig had maar b) besloot om in te spelen op de monitor capaciteit van de VS door het wel te doen en dus aan te tonen dat zowel de nucleaire als engineering vereisten bereikt waren.

Daarna kwam het drama van testen van delivery systems. Toen schrok ook de regio zelf wakker. Tot op dat moment vertrouwde men op de inlichtingenbriefings van de VS. Die zwaar tekort bleken te schieten.

Maar goed, wat onderhandelingen tussen NK en ZK aangaat, dat is geen arena van zogeheten client states. Integendeel. ZK onderneemt al sinds geruime tijd initiatieven volledig los van zowel de VS als de regionale samenwerkingsverbanden. De Amerikaanse invloed begon daar al onder Bush I af te nemen, voornamelijk vanuit de economische opkomst van China. Ten tijde van Clinton kwam daar een versnelling in. ZK is op een aantal terreinen strategisch partner van China geworden voor maritime logistics, labour / capital en tech transfers voor sectoren metaal & techniek. ZK is trouwens niet het enige land waar die ontwikkelingen in een stroomversnelling zijn geraakt, China heeft meteen na de verkiezing van Trump hard ingezet op zogeheten debt transfer mechanisms. Investeringen voor technologische uitruil en infrastructurele investeringen in ruil voor opkopen van schuldpapieren van landen. Dat heeft nogal impact. Best een interessante verkenning om eens uit te voeren. Het heeft immers nogal wat consequenties voor ook ons hier. Maar goed, de paniek van een Europese Unie en haar lidstaten over de economische termijneffecten is een heel ander onderwerp.

Ondertussen, tussen al dit theater door, bouwt Trump de aanwezigheid van Amerikaanse investeringen én militaire capaciteit in het gebied van en rond de Chinese zee af. Dat heeft ook nogal wat impact, vergeet even niet dat zo ongeveer een derde van de internationale handel door die wateren gaat. De landen in die regio oriënteren zich sinds Trump dan ook steeds meer op China, noodgedwongen, simpelweg omdat dit land wel haar invloed doet uitbouwen.

In zowel diplomatieke als geopolitieke als botweg perspectief van gezond verstand ligt initiatief net als overwicht voor de resolutie van de lokale kwestie NK/ZK inmiddels bij NK. De enige landen die daar iets af kunnen dwingen zijn de landen die NK economisch voeden. Dat zijn China en Rusland. Hun prioriteiten zijn vrij duidelijk. Weliswaar heeft China een aantal sancties op eigen initiatief doorgezet, maar inmiddels is wel duidelijk dat die veel meer gericht zijn op invloed in de regio. Zie je wel, wij hebben de kleine boze jonger wel in het gareel gekregen. Die Amerikanen niet. Simpel gesteld. Dat valt ook niet te ontkennen. Maar het valt ook niet te ontkennen dat China het initiatief bij NK laat liggen. Dat is inmiddels al vrij duidelijk in het volgen van ZK op initiatieven van NK, terwijl men nauwelijks nog gehoor geeft aan het geblaat van Trump. Dat is best frappant. Dat was zo lang geleden nog niet heel anders.

Het is van belang om stap voor stap onderscheid te maken tussen beeld van handelen en effecten van handelen. Daarbij is het niet moeilijk om te zien dat Trump het bij beeld doet houden. Dat laat logischerwijze ruimte voor handelen van anderen aldus. Kwestie van vacuüm. Voorspelbaar. Zelfs hier heeft menigeen precies het verloop compleet met "wedden dat Trump weer met een briefje van drama komt" ruim van te voren doen voorspellen. Zijn methodiek nu is niet anders als zijn methodiek ten tijde van zijn faillissementen met vastgoed in New York en de onderhandelingen met Russische investeerders bij de rechtsgangen daaromheen. Ook toen liep hij zichzelf volledig vast. Zijn "partners" vonden het prima, omdat ze hem zo onder beheersing kregen 8)

Dat Trump het bij beeld doet houden is ook vrij zichtbaar, vanuit de afwezigheid van Amerikaans handelen. Het zijn nog steeds NK en ZK diplomaten die heen en weer reizen. Het zijn nog steeds ZK bedrijven die op overheidsinitiatief strategische partnerschappen sluiten met China én shell bedrijven daar waar we van weten dat het om NK grijze economische activiteit gaat. Trump is hier meermaals op gewezen, ook vanuit eigen partij én kabinet. Maar hij negeert het omdat daar op ingaan niet aansluit bij de voor hem dominante en vereiste beeldvorming. Dat heeft consequenties.

Het is niet moeilijk om al deze informatie te vinden en te controleren. Het is nou niet zo alsof de kwestie nieuw is. Ook niet alsof het een unieke of eerste opmaat naar "vrede" is. Het proces is al heel lang aan de gang. Maar de tijden waarin de VS nog in staat was om met haar graantransporten NK in gareel te houden, die zijn voorbij. Het gegeven dat NK daar geen vraag mee naar had, dat het mechanisme niet langer effectief was, dat had een teken aan de wand moeten zijn voor de VS. Voor Trump zou dat een signaal moeten zijn dat noch de trol/deal methodiek noch de traditionele push/trade methodiek effectief kunnen zijn. Maar goed, Trump heeft besloten - prachtig interview met Fox & Friends was dat - dat de kwestie niet interessant is behalve als signaal binnen de VS zelf. Nou ja, dat zegt best wel wat over Trump en zijn prioriteiten. Verklaarbaar, vanuit Trump's perspectief ook te begrijpen. Maar het is niet constructief voor de kwestie, en dus ook niet voor de VS vanuit termijneffecten.

Nogmaals, het is leuk en makkelijk om af te gaan op geschapen beeld. Probleem is wel dat er altijd verschil is tussen beeld en realiteit. Omdat ontwikkelingen in de regio niet enkel op veiligheidsgebied maar ook voor het domein van internationale handel en kapitaalstromen nogal behoorlijk van effect kan zijn is het op zijn minst verstandig om niet te bankieren op louter het beeld. Voor ons in Europa al helemaal.

De verleiding om ons blind te staren op beeld is begrijpelijk groot. Maar het blijft een dure keuze. Ik merk het maar op, want inmiddels zit Trump wel weer aan tafel, maar met minder vermogen tot invloed op proces. In diplomatieke zin is de situatie best pijnlijk. Dat proces gaat ondertussen gewoon door, ongeacht wat Trump zegt of tweet. De enige kruimel die hij nog kan krijgen, waar hij in diplomatieke zin voor zal moeten betalen, is een eventuele verdere datum dan de oorspronkelijke van de summit. Zowel NK als ZK (!) hebben al te verstaan gegeven dat Amerikaanse aanwezigheid geen noodzakelijkheid is. Tot grote Amerikaanse verbazing trouwens, het ZK handelen in deze valt volledig binnen kaders van verdragsbepalingen - en dus is er geen stok om ZK in welk gareel dan ook te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 26-05-2018 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 17:28
Een schopje.

Nu de 2 leiders elkaar ontmoet hebben, wat zouden we kunnen verwachten ?
Gezien de historie van NK, zit hier iets achter of willen ze echt het land verbeteren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:15
Volgens mij zat er wel iets achter dat hele nucleaire programma, dat ze 'direct' na het "voltooien" van dat programma om de tafel kropen was best apart. Aan de andere kant hadden ze dan wel iets om over te onderhandelen / iets om terug te kunnen vragen. Wie weet was dat hun insteek al vanaf het begin..

Verder is er natuurlijk nog niets uit voortgekomen, buiten wat hele vage niet-ingevulde punten en vervolgafspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:24
eric.1 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:44:
Volgens mij zat er wel iets achter dat hele nucleaire programma, dat ze 'direct' na het "voltooien" van dat programma om de tafel kropen was best apart. Aan de andere kant hadden ze dan wel iets om over te onderhandelen / iets om terug te kunnen vragen. Wie weet was dat hun insteek al vanaf het begin..

Verder is er natuurlijk nog niets uit voortgekomen, buiten wat hele vage niet-ingevulde punten en vervolgafspraken.
Ken je de serie Modern Family? Daar heb je een aflevering dat 2 mensen samen een huis op gaan knappen, beide met eigen ideeën. Persoon A wilt alles heel duur en fancy, persoon 2 basic.
Persoon A kiest iets wat zelfs hij te gek vind, persoon B zegt "dat is te gek! we pakken net het goedkopere product" Laat dat nu net het product zijn dat persoon A ook in gedachte had.

Zonder nuke programma stonden ze veel minder sterk. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:14

Amphiebietje

In de blubber

Trump: Noord koreaanse denuclearisatie heeft geen tijdslimiet (want de afgelopen 9 maanden hebben ze niets gedaan)
Trump said the US was continuing its discussions with North Korea over the future of the regime’s nuclear weapons arsenal “and they’re going very, very well”.

The US president said there was “no rush for speed” because North Korea had not tested any ballistic missiles over the past nine months.

“We have no time limit. We have no speed limit,” Trump said at a meeting with members of Congress on Tuesday.

“We’re just going through the process, but the relationships are very good.”
Conclusie: Er gaat niets gebeuren op nucleair gebied. NK zal wat stoffelijke overschotten aan de VS overhandigen, die mogelijk van Amerikaanse afkomst zijn, maar waarschijnlijk net zo goed de as van een stel verbrande honden zouden kunnen zijn, en dat zal dat zijn. Trump zal belazerd zijn, maar zolang het er goed uitziet op TV zal hij dat geen probleem vinden. Een farce. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Trapje.

Misschien zien we binnenkort weer raketlanceringen?
Een Noord-Koreaanse raketlanceringsinstallatie voor langeafstandsraketten lijkt weer ‘operationeel' te zijn. Dat zeggen Amerikaanse experts donderdag, die het ‘een belediging' noemen voor de strategie van president Donald Trump voor diplomatieke samenwerking met Pyongyang.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Grote kans ja. In het voorjaar is er altijd hongersnood en dan stookt het regime de boel weer lekker op om de aandacht af te leiden van hun eigen falen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zal wel onjuist nieuws zijn gok ik, Trump heeft immers zeer recent nog gezegd dat Kim op de goede weg is en goed meewerkt. Ze hebben niet voor niks net 2 vriendschappelijke top-ontmoetingen gehad?

Kloppen die nieuwsberichten dus wel? Trump zal vast dat soort dingen niet verzinnen en leugens vertellen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
wildhagen schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 04:13:
Trump zal vast dat soort dingen niet verzinnen en leugens vertellen?
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Signs schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:42:

Nu de 2 leiders elkaar ontmoet hebben, wat zouden we kunnen verwachten ?
Late reactie, maar het antwoord is blijkbaar: executies.
In Noord-Korea zijn verschillende diplomaten ter dood gebracht vanwege het mislukken van de topontmoeting tussen de leider van het land, Kim Jong-un, en de Amerikaanse president Trump. De twee spraken elkaar in februari in Hanoi, maar boekten geen enkel resultaat.

[...]

Ook anderen die bij de top waren betrokken zijn opgesloten in werkkampen, onder wie de tolk van Kim Jong-un op de top. Haar wordt verweten dat ze een cruciale vertaalfout heeft gemaakt, en daarmee afbreuk heeft gedaan aan het gezag van Kim Jong-un.

https://nos.nl/artikel/22...mislukken-top-met-vs.html
:/
wildhagen schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 04:13:
Trump zal vast dat soort dingen niet verzinnen en leugens vertellen?
Om het wat nuchter te houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd1 op 31-05-2019 03:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bizar.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd1 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 03:52:
[...]

Late reactie, maar het antwoord is blijkbaar: executies.

[...]

:/
Een van de naar een werkkamp gestuurde officials is alweer opgedoken samen met Kim.

https://www.theguardian.c...fter-forced-labour-report
However, South Korean reports of North Korean executions and purges have sometimes turned out to be inaccurate, underlining the difficulty of ascertaining reliable accounts of the secretive state’s internal politics.

In 2015, South Korean media reported that Hyon Yong-chol, North Korea’s defence chief, had been executed with an anti-aircraft gun. South Korea’s national intelligence service later said it had been unable to verify that Hyon had been put to death.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 17:59

Jebus4life

BE User

Even dit topic bumpen.

Ik lees online verschillende plekken dat het niet goed zou gaan met Kim Jung-Un. Sommige bronnen spreken zelfs over een overlijden.

De memes vliegen mij om de oren, maar de Zuid-Koreaanse media (die mij betrouwbaarder lijkt dan de Amerikaanse, zeker over dit onderwerp) lijken deze berichten te nuanceren.

Wat is het meest aannemelijk? Indien Kim inderdaad in coma ligt/op overlijden staat, wat staat er dan te gebeuren in NK? Gewoon een nieuwe dictator of komen er openingen om het regime definitief omver te werpen?

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Gewoon een nieuwe Kim.

Niet zo lastig, 80% van het land heet Kim.

alles kan off-topic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kim is vaker dood, ziek of voor grotere tijd verdwenen uit beeld. Kan natuurlijk iets legitiems zijn maar is ook onderdeel van onderdrukkingsbeleid geleerd uit o.a The hunderd flower campaign. Uiterst bruikbaar bij dit soort extreem dictatoriale regimes: maak alles afhankelijk, haal die afhankelijkheid weg en kijk wat er gebeurt...wie neemt de leiding in een vacuüm, wie roept op in lijn te blijven en wie juist niet.
Daarna treedt je op en versterk je posities ook voor latere tijden als je positie zwakker wordt.

Recht uit dictatorschap voor dummies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:50
Persoonlijk denk ik dat de DPRK en bevolking echt niet zomaar zullen veranderen bij het gebrek aan een 'dear leader'. In 2015 ben ik zelf in Pyongyang geweest en heb daar gezien dat de bevolking vooral volgens de Juche principes leeft. Eigenlijk dus volgens het boekje van opa, het Kimilsungisme. Ik verwacht ook dat het nog lang zo zal blijven.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:09

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Napsju schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:37:
Persoonlijk denk ik dat de DPRK en bevolking echt niet zomaar zullen veranderen bij het gebrek aan een 'dear leader'. In 2015 ben ik zelf in Pyongyang geweest en heb daar gezien dat de bevolking vooral volgens de Juche principes leeft. Eigenlijk dus volgens het boekje van opa, het Kimilsungisme. Ik verwacht ook dat het nog lang zo zal blijven.
D'r hoeft natuurlijk maar één opvolger te zijn die ofwel te zwak is om het kaartenhuis bij elkaar te houden en in te gaan tegen de legerleiding en de elite enzo of iemand die 't allemaal een beetje zat is en heel langzaam het land gaat openstellen en toenadering zoeken.

Al gaat het ongetwijfeld met een flinke dreun gepaard.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik denk dat zijn zus hem zou opvolgen als hij zou komen te overlijden. Maar zoals hierboven al genoemd: eerst maar eens harde bewijzen dat Kim idd in coma ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Gezien het voedingssysteem en zijn opzet lijkt het mij hoogstwaarschijnlijk dat er bij het wegvallen van Kim een keiharde machtsstrijd gaat uitbreken om in dezelfde lijn door te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:08

Yucon

*broem*

almightyarjen schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:27:
Ik denk dat zijn zus hem zou opvolgen als hij zou komen te overlijden. Maar zoals hierboven al genoemd: eerst maar eens harde bewijzen dat Kim idd in coma ligt.
Zelfs al springt hij nu op dit moment toch vrolijk rond dan heeft hij alsnog wel behoorlijk wat foute vinkjes in het lijstje met risicofactoren voor covid staan. De kans dat hij z'n pa opvolgt is de laatste tijd toch wat groter geworden dan die voorheen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
Jebus4life schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:59:
Even dit topic bumpen.

Ik lees online verschillende plekken dat het niet goed zou gaan met Kim Jung-Un. Sommige bronnen spreken zelfs over een overlijden.

De memes vliegen mij om de oren, maar de Zuid-Koreaanse media (die mij betrouwbaarder lijkt dan de Amerikaanse, zeker over dit onderwerp) lijken deze berichten te nuanceren.

Wat is het meest aannemelijk? Indien Kim inderdaad in coma ligt/op overlijden staat, wat staat er dan te gebeuren in NK? Gewoon een nieuwe dictator of komen er openingen om het regime definitief omver te werpen?
De heerser van NK, linksom of rechtsom, is China. Het poppetje is niet langer relevant. NK is weinig meer dan een toolbox voor grijs geld, criminele soft power invloed en geopolitiek gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-08 01:27
Jebus4life schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:59:
Even dit topic bumpen.

https://www.telegraaf.nl/...se-dictator-kim-overleden

Heeft hij überhaupt opvolgers?

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
Dat is aan Peking. Niet aan NK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-08 01:27
Virtuozzo schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 01:27:
[...]

Dat is aan Peking. Niet aan NK.
Kun je dat ook onderbouwen of zijn het onderbuikgevoelens. Kijk ben er dan niet zo in thuis in dit onderwerp maar wat je stelt, heb ik niet eerder gehoord.

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
Pukson schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 01:30:
[...]

Kun je dat ook onderbouwen of zijn het onderbuikgevoelens. Kijk ben er dan niet zo in thuis in dit onderwerp maar wat je stelt, heb ik niet eerder gehoord.
NK is in effectieve zin een schurkenstaat die dermate fragiel is dat het voldoet aan vrijwel alle voorwaarden van de definitie failed state. Het is echter ook een land in een geopolitieke conflictdynamiek. De regionale macht is China. China en NK zijn diep verbonden, in die zin dat China dominant is voor het geopolitieke perspectief, en NK zonder die verbinding nergens is.

Voor ons hier is het soms moeilijk voorstelbaar dat een land ook gewoon gereedschap kan zijn.

NK is op papier een enorme militaire macht. In de praktijk is het zonder Chinees fundament voor productiecapaciteit en logistiek nergens.

NK is in de praktijk een leverancier van hoog opgeleide en gespecialiseerde mankracht voor strategische samenwerking in domeinen van militaire technologie en georganiseerde misdaad. China maakt daar vlijtig gebruik van, net als Rusland. Deniable asset management, shared agenda.

NK is ook een land van continue hongersnood, absolute segregatie, volledige dienstbaarheid van mens als grondstof. Het land kan niet op zichzelf staan. Het is als gereedschap echter voor China te interessant, en het is nog steeds een toneel van regionaal geopolitiek conflict. China maakt de regels voor NK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Kim vertrouwt zijn eigen staatsvliegtuig van russische makelij uit de jaren 80 niet waar niet eens meer reserve onderdelen van zijn omdat het niet meer gemaakt wordt. Dus krijgt hij van de Chinese overheid een afdankertjes om naar zijn grote PR momenten te gaan, dat zegt wel iets.

Link

Overigens komt zijn gepanserde Mercedes Maybach limo via een Chinees shipping bedrijf binnen maar gaat het op de boot in Rotterdam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
djengizz schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 02:03:
Kim vertrouwt zijn eigen staatsvliegtuig van russische makelij uit de jaren 80 niet waar niet eens meer reserve onderdelen van zijn omdat het niet meer gemaakt wordt. Dus krijgt hij van de Chinese overheid een afdankertjes om naar zijn grote PR momenten te gaan, dat zegt wel iets.

Link

Overigens komt zijn gepanserde Mercedes Maybach limo via een Chinees shipping bedrijf binnen maar gaat het op de boot in Rotterdam :P
Oh de vodka schepen ook hoor 8) Zó langs de sancties heen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:38
Virtuozzo schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 02:05:
[...]

Oh de vodka schepen ook hoor 8) Zó langs de sancties heen ...
nou die juist niet volgens mij

https://www.rtlnieuws.nl/...a-kim-jong-un-onderschept

hoe kom je daar bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:29
In zo'n land is dat meestal een eufemisme voor 'hij is dood, we zijn achter de schermen een opvolger aan het klaarstomen zodat er geen machtsvacuum ontstaat'.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pukson schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 01:30:
[...]

Peking zou willen dat ze die invloed hadden. Hell, als ze die invloed hadden zat Kim er zelf al lang niet meer. China zit niet te wachten op een westers land aan hun grenzen (eg Zuid Korea), maar een instabiele puinhoop zoals NK kan ook niet hun eerste keuze zijn.

Voeg daaraan toe dat één van de verklaringen waarom hij zijn oom heeft laten executeren was dat die oom iets te gezellig met China werd, en je kan iig concluderen dat lang niet alle analisten denken dat Peking bepaald wat er in Pyongyang gebeurd. Uiteraard zullen ze nog wel behoorlijke invloed hebben, maar behoorlijke invloed is niet hetzelfde als Kim zijn opvolger bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:10:
Peking zou willen dat ze die invloed hadden. Hell, als ze die invloed hadden zat Kim er zelf al lang niet meer. China zit niet te wachten op een westers land aan hun grenzen (eg Zuid Korea), maar een instabiele puinhoop zoals NK kan ook niet hun eerste keuze zijn.
Kim is voor China wat Trump is voor Rusland, de Mercer broers, Murdoch en andere. Ja, soms onberekenbaar maar ook in de grote lijn voorspelbaar en beïnvloedbaar. Een actor voor afleiding met bekende drukpunten en zwakheden.

Een mafklapper in onze ogen die chaos en instabiliteit creëert, echter heeft dat nog steeds de voorkeur van dat soort partijen boven stabiliteit, visie, saamhorigheid of sociaal beleid.

De staat van chaos, afleiding en instabiliteit heeft een veel groter vermogen tot geld verdienen of zaken voor je karretje spannen.

Zero sum, in dat geval wil je juist chaos, instabiliteit en daarmee overwicht. Afleiding geeft focus op andere zaken dan zaken die het daglicht niet kunnen verdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sissors schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:10:
[...]

Voeg daaraan toe dat één van de verklaringen waarom hij zijn oom heeft laten executeren was dat die oom iets te gezellig met China werd, en je kan iig concluderen dat lang niet alle analisten denken dat Peking bepaald wat er in Pyongyang gebeurd. Uiteraard zullen ze nog wel behoorlijke invloed hebben, maar behoorlijke invloed is niet hetzelfde als Kim zijn opvolger bepalen.
Deels zeg je het zelf al. Beijing bepaalt misschien niet de opvolger van Kim maar de afhankelijkheid van China betekent wel dat NK geen leider naar voren kan schuiven die een hele andere internationale koers wil varen. Want dan hebben ze een acuut probleem met China.

De huidige puinhoop daar is geen eerste keus maar in de ogen van China beter dan de alternatieven. Alles wat normalisatie van de relatie tussen NK en ZK, Japan en de VS in de weg staat is goed genoeg voor China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
downtime schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:11:
De huidige puinhoop daar is geen eerste keus maar in de ogen van China beter dan de alternatieven. Alles wat normalisatie van de relatie tussen NK en ZK, Japan en de VS in de weg staat is goed genoeg voor China.
Ik durf het tegendeel te beweren, buiten wat je terecht noemt in geopolitieke zin is er een bekend gezegde in China 'Lips and Teeth', N-Korea is als de lippen die de Chinese tanden beschermen.

Buiten de dreiging van NK richting westerse mogendheden die China als een bedreiging zien of vice versa is daar niet alleen de 'witte handel' geëxplodeerd, zoals energie (de pijplijn over de Yalu rivier), en een 7 miljard bilateral trade, (een 10-voudige toename vanaf begin 2000 in vooral mobiele telefoons, zijderups, voedsel, luxe producten en visserij producten), maar de pikzwarte handel al helemaal en daar zijn geen schattingen van. Overigens is bilateraal een vreemde term, NK neemt af en China levert, andersom is het zeer beperkt. Model van voeding.

Zet dat af tegen het feit dat als China stopt met die handel het peanuts is voor hun maar dat er dan, volgens schatting van meerdere economen (Aziatische, zuid-Koreaanse en westerse) de NK economie waarschijnlijk in 3 weken compleet crashed. Is dat even een gegeven om druk voor verandering uit te voeren maar gebeurt dat ook?...

Daarbij de pikzwarte handel aan de NK - China grens van onderdelen voor nucleaire industrie, wapens, de mensen handel in (sex)slaven, drugs en andere zwarte waar. Dit is een situatie die China wil laten bestaan, de chaos geeft ze alleen maar voordeel, (geo)politiek, economisch en de mogelijkheid om hun eigen aandeel in dit soort zwarte economie en anti-sanctie beleid uit het zicht te houden en te wijzen op de gekkies in NK die dit allemaal toestaan.

Puinhoop is geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

djengizz schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:51:
[...]

Zet dat af tegen het feit dat als China stopt met die handel het peanuts is voor hun maar dat er dan, volgens schatting van meerdere economen (Aziatische, zuid-Koreaanse en westerse) de NK economie waarschijnlijk in 3 weken compleet crashed. Is dat even een gegeven om druk voor verandering uit te voeren maar gebeurt dat ook?...
Wat voor verandering? De wereld is niet maakbaar. Je kunt wel druk op NK uitoefenen om te veranderen maar veranderen in een fragiel bouwwerk leidt nogal eens tot het instorten daarvan. Kijk naar de diverse Lentes in de Arabische wereld die wel van alles veranderd hebben maar niet altijd de verandering die wij (en zij) wilden. Ik denk dat de Chinezen dat risico niet willen nemen met NK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
downtime schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:07:
[...]

Wat voor verandering? De wereld is niet maakbaar. Je kunt wel druk op NK uitoefenen om te veranderen maar veranderen in een fragiel bouwwerk leidt nogal eens tot het instorten daarvan. Kijk naar de diverse Lentes in de Arabische wereld die wel van alles veranderd hebben maar niet altijd de verandering die wij (en zij) wilden. Ik denk dat de Chinezen dat risico niet willen nemen met NK.
Als je kijkt naar voedingssystemen en wie er levert vs wie er ontvangt dan kan de leverancier van voeding altijd besluiten de voeding stop te zetten als de instelling / opstelling van de ontvanger ze niet bevalt. In dit geval gebeurt dat niet en wordt het dus een keuze om het systeem van voeding, inclusief het slechte gedrag van de ontvanger, in stand te houden.

Het is in dit geval nou niet alsof de leverancier afhankelijk is van de ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

djengizz schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:16:
[...]

Als je kijkt naar voedingssystemen en wie er levert vs wie er ontvangt dan kan de leverancier van voeding altijd besluiten de voeding stop te zetten als de instelling / opstelling van de ontvanger ze niet bevalt. In dit geval gebeurt dat niet en wordt het dus een keuze om het systeem van voeding, inclusief het slechte gedrag van de ontvanger, in stand te houden.

Het is in dit geval nou niet alsof de leverancier afhankelijk is van de ontvanger.
Exact. Maar als je de voeding stop zet moet je niet raar opkijken als de ontvanger ergens anders aanklopt. De VS bijvoorbeeld. Of dat de ontvanger simpelweg instort en daardoor een eenvoudige prooi wordt. En dan is het kleine beetje invloed wat je daar wel had ook weg en heb je de grote vijand binnen gehaalt.

Actie = reactie. Maar de reactie kan een hele andere zijn dan de gewenste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
downtime schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:22:
[...]

Exact. Maar als je de voeding stop zet moet je niet raar opkijken als de ontvanger ergens anders aanklopt. De VS bijvoorbeeld. Of dat de ontvanger simpelweg instort en daardoor een eenvoudige prooi wordt. En dan is het kleine beetje invloed wat je daar wel had ook weg en heb je de grote vijand binnen gehaalt.

Actie = reactie. Maar de reactie kan een hele andere zijn dan de gewenste.
Prima, en dat klopt ook wel, maar kun je dan niet stellen dat China, ondanks dat ze het compleet verrotte systeem niet alleen in stand houden maar laten uitbouwen dus daarmee medeverantwoordelijk zijn voor de ellende in dat land en het compleet gestoorde regime?

Natuurlijk kan er iemand anders in de bres springen als China daar theoretisch mee zou stoppen en dat zou slechter kunnen uitpakken voor China zelf, maar is dat een reden om er dan maar niet mee te stoppen? Niet voor niks zijn er internationale sancties tegen dit regime omdat de meerderheid van de wereld blijkbaar denkt dat het van de zotte is wat daar gebeurt. Is het hele 'als ik het niet doe dan doet iemand anders het wel' werkelijk gewenst of een rechtvaardiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

djengizz schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:30:
[...]

Prima, en dat klopt ook wel, maar kun je dan niet stellen dat China, ondanks dat ze het compleet verrotte systeem niet alleen in stand houden maar laten uitbouwen dus daarmee medeverantwoordelijk zijn voor de ellende in dat land en het compleet gestoorde regime?
Zeker. Maar het Chinese regime legt in eigen land de lat al niet veel hoger.
Natuurlijk kan er iemand anders in de bres springen als China daar theoretisch mee zou stoppen en dat zou slechter kunnen uitpakken voor China zelf, maar is dat een reden om er dan maar niet mee te stoppen? Niet voor niks zijn er internationale sancties tegen dit regime omdat de meerderheid van de wereld blijkbaar denkt dat het van de zotte is wat daar gebeurt. Is het hele 'als ik het niet doe dan doet iemand anders het wel' werkelijk gewenst of een rechtvaardiging?
Kwestie van belangen. Ook westerse landen met een veel betere track record qua mensenrechten in eigen land leggen de lat soms een stuk lager als (ze denken dat) de nationale belangen op het spel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
downtime schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:09:
Zeker. Maar het Chinese regime legt in eigen land de lat al niet veel hoger.
Inderdaad maar vergis je niet, de CCP heeft aan N-Korea een soort uitstapje die ze in eigen land niet willen of kunnen maken. Bruikbaar in zwarte economie en criminele gulzigheid waaraan ze zelfs in eigen land niet willen blootstaan.
Kwestie van belangen. Ook westerse landen met een veel betere track record qua mensenrechten in eigen land leggen de lat soms een stuk lager als (ze denken dat) de nationale belangen op het spel staan.
Ja, dat gebeurt en Nee. Er zijn overeenkomsten en verschillen dat zeker, betekent alleen niet dat we dit soort gedrag gelijk kunnen stellen op het gebied van rechtsstaten of de mate van gulzigheid. Het is of whataboutisme of het is een vergelijking die niet opgaat. Er is geen situatie dat de ene realiteit gelijk, of vergelijkbaar is aan de andere, er is maar één realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
En we beginnen weer: Noord-Korea blaast verbindingsbureau in grensdorp Kaesong op

https://www.nu.nl/buitenl...grensdorp-kaesong-op.html

Ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
Moet het toch misschien gewoon niet eens escaleren eer men door kan naar een echte oplossing. De wereld kan toch niet elke keer de kleuter in de klas aandacht blijven geven als deze weer eens een tantrum heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Jules]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:55

[Jules]

Confusion in confusion

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:01:
Moet het toch misschien gewoon niet eens escaleren eer men door kan naar een echte oplossing. De wereld kan toch niet elke keer de kleuter in de klas aandacht blijven geven als deze weer eens een tantrum heeft.
Denk je niet dat dan best eens sneller en verder zou escaleren dan je zou willen?
Mja, misschien heeft China momenteel een paar andere zorgen.

Knowing others is to be clever.
Knowing yourself is to be enlightened.
Overcoming others requires force.
Overcoming yourself requires strength.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
[Jules] schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:12:
[...]

Denk je niet dat dan best eens sneller en verder zou escaleren dan je zou willen?
Mja, misschien heeft China momenteel een paar andere zorgen.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar anderzijds, moeten we dan de komende decennia maar telkens wanneer kleine Kim een tantrum heeft pamperen? Wat jij beschrijft is precies wat hij zelf ook wel weet. We zijn bang.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenNietDoen op 16-06-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
Ik snap de reactie van JeroenNietDoen wel.
Elke keer weer dat dreigen. Ik verwacht niet dat het een militaire clash wordt.

Hele slechte gedachte, soms wil je dat het escaleert en dat het regime opdoekt zodat de mensen een normale leven kunnen leiden. Maar dat zal Rusland en China niet toe laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:01:
Niet echt, met Seoul plat en zuid Korea gesteund door NAVO/vn en noord Korea gesteund door China wordt dat een aardige bak ellende.

Met een atoom raket afgeschoten, als toetje, richting Japan lijkt het me niet iets wat goed kan aflopen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
YakuzA schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:18:
[...]

Niet echt, met Seoul plat en zuid Korea gesteund door NAVO/vn en noord Korea gesteund door China wordt dat een aardige bak ellende.

Met een atoom raket afgeschoten, als toetje, richting Japan lijkt het me niet iets wat goed kan aflopen.
Maar heb je ook een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:25:
[...]

Maar heb je ook een alternatief?
Status quo behouden zoals die was zonder pogingen tot toenadering is een valide alternatief.
Niet reageren, geen stompzinnige meetings met Kim om hem te legitimeren etc.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 07-09 18:45
YakuzA schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:29:
[...]

Status quo behouden zoals die was zonder pogingen tot toenadering is een valide alternatief.
Niet reageren, geen stompzinnige meetings met Kim om hem te legitimeren etc.
En dat blijft goed voor hoelang? Die man zal toch een beetje aandacht willen... waarom zou je anders raketjes lanceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DoeEensGek schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:30:
[...]

En dat blijft goed voor hoelang? Die man zal toch een beetje aandacht willen... waarom zou je anders raketjes lanceren?
Het gaat al 70 jaar “goed”.
Denk dat er maar weinig mensen de illusie hebben dat er met Noord Korea te onderhandelen valt.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
N-Korea is een speeltje van China en dat dikke mannetje heeft in feite niets te vertellen. Maar wat ik mij afvraag is welk belang China heeft bij het Amerikaatje pesten door kleine Kim.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 07-09 18:45
YakuzA schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:34:
[...]

Het gaat al 70 jaar “goed”.
Denk dat er maar weinig mensen de illusie hebben dat er met Noord Korea te onderhandelen valt.
Ik ben het zeker met je eens. Maar zoals een oude reclame slogan mij leerde "in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst". :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
Ik ben benieuwd wat NK doet als je hen negeert. Gewoon niet reageren. Uiteindelijk moet Kim wel iets doen om geen gezichtsverlies te leiden. En tot hoever willen ze dan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 15:52
DoeEensGek schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:38:
[...]

Ik ben het zeker met je eens. Maar zoals een oude reclame slogan mij leerde "in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst". :/
Ik denk niet dat Noord Korea zal aanvallen. Het Noord Koreanse leger is enkel superieur in aantallen. Het materiaal is antiek. Als ze aanvallen denk ik dat ze dat alleen durven als ze 100% zeker zijn dat Rusland of China ook leger eenheden sturen op het moment dat het spannend wordt.
Kim zit in een lastig pakket. Sancties zullen niet minder streng worden maar hij zoekt een manier om dit wel af te dwingen. De omringende landen zullen hun poot stijf moeten houden als men Noord Korea naar de onderhandelingstafel wil dwingen. Maar dat kan ook om slaan in een conflict dat Noord Korea toch niet kan winnen. Ik zie niet hoe hier een goede oplossing uit moet komen.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 19:29
Redax schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:00:
[...]

Ik denk niet dat Noord Korea zal aanvallen. Het Noord Koreanse leger is enkel superieur in aantallen. Het materiaal is antiek. Als ze aanvallen denk ik dat ze dat alleen durven als ze 100% zeker zijn dat Rusland of China ook leger eenheden sturen op het moment dat het spannend wordt.
En die zullen dat nooit doen als N-Korea zelf begint. Ze willen N-Korea daar wel hebben maar een echte escalatie hebben ze ook niets aan.
Kim zit in een lastig pakket. Sancties zullen niet minder streng worden maar hij zoekt een manier om dit wel af te dwingen. De omringende landen zullen hun poot stijf moeten houden als men Noord Korea naar de onderhandelingstafel wil dwingen. Maar dat kan ook om slaan in een conflict dat Noord Korea toch niet kan winnen. Ik zie niet hoe hier een goede oplossing uit moet komen.
Meestal is dit puur om de macht te laten zien, ook N-Korea heeft niets aan een echt conflict. Andere optie is dat er een oogst oid mislukt is en dit gebruikt wordt als afleiding (iets waar b.v. Trump ook goed in is). N-Korea weet ook zeer goed dat ze een conflict nooit kunnen winnen. Die willen dus uitdagen en laten zien wat voor 'macht' ze hebben, maar wel op zo'n manier dat het conflict binnen de perken blijft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 15:52
Denk je dat China ook niet helpt als Zuid Koreaanse, Amerikaanse of Japanse troepen bijna bij de grens van China staan en het Noord Koreaanse regime dreigt om te vallen? Ik weet niet of China staat te wachten op een democratisch Korea.

[ Voor 39% gewijzigd door Redax op 17-06-2020 09:26 ]

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 19:29
Redax schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:19:
Denk je dat China ook niet helpt als Zuid Koreaanse, Amerikaanse of Japanse troepen bijna bij de grens van China staan en het Noord Koreaanse regime dreigt om te vallen? Ik weet niet of China staat te wachten op een democratisch Korea.
Daarom dat ik ook zeg dat ze niet zullen helpen als N-Korea zou aanvallen. Andersom zullen Z-Korea, America en Japan niet beginnen omdat ze weten dat China/Rusland dan juist wel komen helpen.

Verder ook niet vergeten dat Z-Korea niets liever wil dan samenwerken met N-Korea, zelfs als dat Z-Korea een hoop zou kosten.

Maar punt is simpelweg dat niemand iets wint bij een conflict. N-Korea weet dat ze veel schade kunnen veroorzaken maar dat het dan ook echt over is, Z-Korea weet dat het veel schade oplevert en wil daarnaast juist samenwerken ipv een conflict.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Dus verder pappen en nathouden. Dan kan dit topic eigenlijk verder ook wel dicht :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ankona schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:37:
N-Korea is een speeltje van China en dat dikke mannetje heeft in feite niets te vertellen. Maar wat ik mij afvraag is welk belang China heeft bij het Amerikaatje pesten door kleine Kim.
Geo-politiek gezien is Noord-Korea gewoon een tool in de de toolbox van China.

Verder vind China het ook wel fijn dat de VS geen legerbasis heeft in een land dat direct aan China een landgrens heeft.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

YakuzA schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:39:
[...]

Geo-politiek gezien is Noord-Korea gewoon een tool in de de toolbox van China.

Verder vind China het ook wel fijn dat de VS geen legerbasis heeft in een land dat direct aan China een landgrens heeft.
Kan me goed voorstellen dat Zuid Korea de Amerikaanse troepen maar wat graag wegstuurt als ze in ruil daarvoor met Noord Korea kunnen verenigen. Wat dat betreft is dat gewoon iets dat onderhandeld kan worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:55

J2S

@Tsurany Enige manier om te verenigen vanuit perspectief van Zuid Korea, is zonder een Kim met enige macht. Op dit moment is daar dus helemaal niks om over te onderhandelen.
Ben wel benieuwd of je gelijk hebt dat Zuid Korea van de Amerikaanse soldaten af wil als er hereniging mogelijk is op een fatsoenlijke (Kim-loze) manier. Probleem is dan weer dat Amerika hun soldaten daar gewoon houdt want ze zullen veel te bang zijn voor een vergrote invloed van China in Korea.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

J2S schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:04:
@Tsurany Enige manier om te verenigen vanuit perspectief van Zuid Korea, is zonder een Kim met enige macht. Op dit moment is daar dus helemaal niks om over te onderhandelen.
Zeker, dat moet eerst opgelost worden, daarvoor moet je echter wel China mee hebben. En ik kan me goed voorstellen dat je China mee kan krijgen onder de voorwaarde dat alle Amerikaanse troepen van het schiereiland verdwijnen en enkel Zuid Koreaanse troepen de grens bewaken. Al heeft China natuurlijk wel veel baat bij goedkope arbeid uit Noord Korea, ik weet niet of dat opweegt tegen de dreiging van Noord Korea en Amerika.
Ben wel benieuwd of je gelijk hebt dat Zuid Korea van de Amerikaanse soldaten af wil als er hereniging mogelijk is op een fatsoenlijke (Kim-loze) manier. Probleem is dan weer dat Amerika hun soldaten daar gewoon houdt want ze zullen veel te bang zijn voor een vergrote invloed van China in Korea.
De vraag is hoe bang Zuid Korea is voor China en vanuit dat oogpunt de Amerikanen wil houden. Japan heeft ook Amerikaanse basissen op grondgebied maar de bevolking schijnt ze allang zat te zijn. Echter Japan heeft geen echte krijgsmacht dus vanuit dat oogpunt wel een afhankelijkheid.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tsurany schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:35:
[...]

Kan me goed voorstellen dat Zuid Korea de Amerikaanse troepen maar wat graag wegstuurt als ze in ruil daarvoor met Noord Korea kunnen verenigen. Wat dat betreft is dat gewoon iets dat onderhandeld kan worden.
Ik zie niet direct hoe Zuid Korea profijt zou hebben met een hereniging.
Miljoenen gehersenspoelde mensen met een enorm laag opleidings, gezondheids en welvaart niveau zijn niet bepaald een goed vooruitzicht.

Met verder geen openingen tot onderhandelen of zicht op enige vooruitgang lijkt me jouw voorstelling wel heel rooskleurig.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Z-Korea heeft een economie die aardig draait op westerse vriendjes. Ook iets om mee te wegen.

alles kan off-topic

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Let op:
In dit topic wordt, net als in alle ander AWM-topics op een nette manier gediscussieerd.
AWM beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid