hoevenpe schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 08:49:
[...]
Sancties hebben overduidelijk niet gewerkt, zelfs China lijkt haar invloed verloren te hebben. Het land is op weg naar een ICBM en daarmee een direct gevaar voor de hele wereld, wat moet je doen? Ik zou heel graag een vreedzame oplossing willen maar ik zie hem gewoon niet meer...
Het is ook een heel vreemd land: zelfs Iran is mee te onderhandelen maar bij NK is er sprake van een dusdanig extreme leiding dat het concept van MAD niet lijkt me werken. Niemand zou het toestaan dat IS een kernwapen zou ontwikkelen, dan zou militair ingrijpen vanzelfsprekend zijn.
Trump is inderdaad extremer hierin dan Obama, maar die zie ik dan ook meer als de Chamberlain van dit conflict. Het belangrijkste is om de Chinezen hierin te betrekken, het minst slechte scenario zou imo een gecombineerd ingrijpen door China en de VS zijn.
Stap vooral even over de ruim 1 miljard Chinezen en de inmiddels (sinds de jaren '60) aanzienlijke Chinese nucleaire paraplu waar N-Korea al sinds de jaren '50 onder kunnen schuilen.
Zolang N-Korea een slecht gevouwen papieren tijgerwelpje was, kon iedereen het simpelweg negeren, en China deed de rest.
Inmiddels valt de potentiële nucleaire dreiging (100% zekerheid dat ze een werkende nuke hebben die ook verstuurd kan worden met die raketten van ze is er immers niet) niet te negeren, maar aan de status van de Chinese paraplu is nu pas enigszins iets aan het veranderen.
Nogmaals, stap daar maar gemakshalve overheen, en geef iedereen behalve Trump maar de schuld.
En vergeet dan niet straks Trump de schuld te geven als/wanneer het escaleert, en Seoel een rokende puinhoop is.
Het track record van Tomahawks is niet zodanig dat je een zuivere 'first strike capability' hebt (traag, 'duds', missers), dus er zullen precisiebombardementen nodig zijn voor een 100% uitschakeling van de N-Koreaanse strijdkrachten - op het gebied van vliegend materieel (incl. IRBM's en ICBM's).
Dan blijft nog over, de enorme batterijen aan conventionele artillerie en raketbatterijen waarmee Seoel alsnog te raken is, voetsoldaten, etc.
En, wellicht heeft Kim nog een gammele sloep met de enige werkende nuke achter de hand, voor een 'second strike', waarmee hij ergens overzee kan toeslaan.
En toen was de regio weer teruggeworpen naar de tijd vóór 1950.
Denk daar aan, wanneer je veilig in je Hyundai (of ander vehikel) stapt.
[
Voor 3% gewijzigd door
Ramzzz op 14-04-2017 10:01
]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan