Er was zo'n andere blind foto contest met 16 galleries waar je op kon stemmen:
http://www.androidauthori...p-camera-shootout-688406/
In de comments staat al ongeveer welke foto door welk toestel is gemaakt, dus eerst testen en dan comments lezen

De foto's die met de HTC10 geschoten zijn heb ik geen enkele keer gekozen. Sterker nog, ik had aan een collega gezegd dat er in elke gallery altijd 1 foto uitstak die echt de slechtste was van ze allemaal....bleek dat de HTC te zijn
Als ik kijk naar de EXIF's, dan zie ik 1 groot ding: HTC gebruikt altijd een hogere iso waarde dan de samsung, en de samsung heeft daarbij ook nog eens een snellere sluitertijd, terwijl de ISO gelijk blijft en terwijl beide camera's evenveel licht opvangen. Sterker nog, de HTC
vangt meer licht op dan de SGS7.
Dit snap ik dus niet.
Dit betekent naar mijn idee 2 dingen: Samsung doet naast verscherping ook belichting softwarematig omhoog. De shadows worden daarmee ook lichter, wat dan tevens de verklaring is waarom dat ze extra contrast toevoegen en dan nog flinke ruisonderdrukking eroverheen...maar dan zouden de details minder moeten zijn (wat niet zo is). Dus ik snap t nog steeds niet
Als ik de foto's bekijk van Southern Sun hierboven dan valt me direct op dat de ervoor-foto meer ruis bevat dan de erna-foto, maar de ruizige foto heeft wel meer detail. Ja, ik heb eerst opgezocht wat de chinese tekentjes betekenen

Als we kijken naar de eerste foto.....daarvan vind ik de erna-foto niet persé veel beter hoor. Hij heeft minder ruis, maar niet meer details. Hij is donkerder en contrastrijker, maar ook geler.
Bij de 2e foto lijkt het exact andersom te zijn: de erna-foto heeft meer ruis, maar meer detail, meer contrast. Wel ook geler.
Bij de 3e foto, is de erna-foto ook ruiziger, maar meer detail, meer contrast en dit is ook duidelijk de betere foto...
Wat ik dus over het algemeen zie: ja je krijgt over t algemeen scherpere contrastrijkere foto's ten koste van ruis en belichting in donkere delen. Dit kan foto's overdag meer naar de SGS7 toe tillen.
Dit zijn natuurlijk alleen nachtfoto's, maar ik kan dus niet concluderen dat ze de iso omhooggooien, want dan waren de scenes wel lichter geweest.
[
Voor 4% gewijzigd door
Deathchant op 26-04-2016 21:34
]