Melantrix schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:36:
[...]
Die snap ik niet. Meer pixels op een dezelfde oppervlakte meot toch zorgen voor meer detail? Omdat de samplesize groter wordt per oppervlakte? Hoe komt t dat t precies de andere kant op gaat dan?
Als ik online kijk zie ik dat er best scherpe foto's gemaakt worden met deze lens, dus lijkt me niet dat t zo'n slechte lens is toch? Welke super zoom zou t dan beter moeten doen? Dan kan ik dat even vergelijken.
Voor de duidelijkheid, ik probeer t te snappen

In de ideale wereld zou dit betekenen dat je met een 1000 megapixel sensor alsnog voldoende hebt aan een lens van €100

Het optisch ontwerp van zo'n lens is heel complex en zeker met een groot zoom bereik moeten daar concessies gedaan worden, zeker om de boel goedkoop te houden. Daarvan gaat de beeldkwaliteit op achteruit, zeker op de uiterste einden (18 en 200mm).
Dus simpel gezegd heeft je lens een maximale resolutie die hij kan oplossen. Nou is dit niet 1:1 gelijk aan je sensor en soms is er nog wel wat meer uit te persen met een iets hogere resolutie sensor maar verwacht geen wonderen. Je gaat er hooguit in het centrum wat op vooruit.
Maar goed, ik zou nogmaals het geld dat je in de body wil steken in een lens steken (of twee). Of misschien de 500D en lens verkopen en een nieuw setje halen? Dan niet weer een super-zoom natuurlijk, maar een degelijke tele-lens en een kit-lens bijvoorbeeld.
zonoskar schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:52:
[...]
Het zou ook kunnen dat de lens misschien front/back focus heeft, waardoor deze minder presteert dan je zou hopen. Op een M50 zul je dan betere foto's krijgen aangezien deze weinig last kan hebben van front/back focus (doordat de sensor zelf als AF sensor gebruikt wordt). Dan ga je wel een hele stap vooruit in details in je foto's.
Of de lens focus problemen heeft kun je testen aan de hand van de vele voorbeelden op internet.
[...]
Dit zou ook nog wel eens mee kunnen spelen inderdaad. Je kan dit testen door je camera op statief te zetten en bijv. op een bakstenen muur te richten met live view aan. Even de focus op onscherp draaien handmatig (als dit kan) en dan vervolgens de camera de autofocus laten doen op de muur. Als je daarna door met de hand bij te stellen een scherpere foto kan krijgen dan met autofocus lukt dan heeft je camera echt last van focus problemen.
Als je een focus chart hebt (of uit kan printen) dan kun je nog veel preciezer zien of je back- of frontfocus problemen hebt en hoeveel. Helaas kun je daar met de 500D niks aan doen maar met de M50 zou dit een stuk minder moeten zijn.
[
Voor 29% gewijzigd door
Ventieldopje op 18-05-2020 11:38
]