Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 03-04 18:26
Een EF 17-40mm f/4 met adapter balanceert goed op een M5 en ook op m'n vroegere M6 had ik hier geen problemen mee. Op de eerste M (mini gripje) vond ik het wel lastiger vasthouden. Op APS-C een goed bruikbare, scherpe lens, zelfs op 24MP.
Op dpreview forum zie ik regelmatig M-gebruikers die blij zij met hun Sigma 17-50/2.8 OS.
Helaas zijn ze niet compact en licht als de f/2.8 standaardzoom alternatieven van Fuji en Sony, die qua gewicht en formaat soms wel de helft schelen.
De M5 met accu is zo rond de 500 gram, ik denk dat een lens van max 600 gram goed zal balanceren. Alles erboven zal wat front-heavy worden.

• darkrain
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:47

darkrain

Geniet

Toch zat de Canon EF 70-200 F4L IS USM zo'n beetje altijd op mijn M5. Dat gaf wel iets meer gewicht aan de lenskant maar ook weer niet zo erg dat ik er last van had, mooie platen geschoten destijds. Ook de Canon EF 24-70 F4L IS USM zat er veel op, maar die was minder zwaar.

offtopic:
Nu komen die lenzen nog beter tot hun recht op de EOS RP...

Leef en laat leven...

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:53

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Janar schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:47:
Met een adapter werken wordt het ook weer lomp. Nikon Z50 is ook zo’n verhaal; maar daar zijn de primes ook niet echt betaalbaar.
Aan de andere kant : Nikon heeft wel een hele nette f/1.8 primes reeks voor hun dSLR's en die zijn best wel klein dus zo'n gekke combinatie lijkt me dat niet :)
guillaumemay schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:15:
Op dpreview forum zie ik regelmatig M-gebruikers die blij zij met hun Sigma 17-50/2.8 OS.
Helaas zijn ze niet compact en licht als de f/2.8 standaardzoom alternatieven van Fuji en Sony, die qua gewicht en formaat soms wel de helft schelen.
Die Sigma is echt een kleine rotlens en eigenlijk de reden dat ik er steeds meer aan zit te denken om de lens te verkopen... :/

Kudo's voor Fuji en Sony als die een nog kleinere lens weten te maken!

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

darkrain schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:57:
offtopic:
Nu komen die lenzen nog beter tot hun recht op de EOS RP...
Waarom is er eigenlijk geen EOS-R topic :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
zonoskar schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:56:
Waarom is er eigenlijk geen EOS-R topic :)
Waarschijnlijk omdat er nog niet zoveel animo voor is geweest. Voor sommige body's is een apart topic geweest maar meestal gebeurt het gewoon in het algemene topic: Het algemene Canon topic (geen adviestopic)
Dat is ook waar de EF en EF-S camera's meestal besproken werden.

Dat voor de M een aparte reeks is komt omdat daar specifiek veel animo en behoefte voor was. Mocht de RF-mount net zo'n vlucht nemen qua populariteit dan is een apart topic daarvoor natuurlijk geen probleem.
Voor nu zie ik eigenlijk maar weinigen spreken over de R-serie. :)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Gonadan schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:17:
Voor nu zie ik eigenlijk maar weinigen spreken over de R-serie. :)
Dat zal wel veranderen als de huidige geruchten waar blijken te zijn. 8K recording, 45Mpix, 12fps. Too good to be true?

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Hardstikke leuk die EOS R serie, maar op dit moment kost een losse RP body €1369 en de R zit boven de €2000. Minstens het dubbele van een EOS M body en dan hebben we het nog niet gehad over het fullframe glas dat je ervoor nodig hebt. Het moge ook duidelijk zijn dat het een ander koperspubliek trekt. Be my guest als je er een eigen topic voor aan wilt maken maar hier is de EOS R flink offtopic: andere mount, ander prijssegment.

PC | BMW Z3 Coupe

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 08:24
Zijn er mensen met de 11-22mm EF-M lens hier? Ik heb al even kort gezocht, maar hij lijkt hier niet zo populair te zijn. Vooral het korte bereik lijkt mij persoonlijk handig voor vastleggen van brede landschappen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 03-04 18:26
Ja ik heb de EF-M 11-22. Mooie lens, heel scherp en compact met een goede beeldstabilisatie. Ben er heel blij mee.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Volgens mij is de 11-22, na de kitlens, be meest populaire EOS-M lens?

• sjaool
  • Registratie: september 2005
  • Nu online

sjaool

Every life should have 9 cats

zonoskar schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:47:
Volgens mij is de 11-22, na de kitlens, be meest populaire EOS-M lens?
De 22mm, 55-200mm, 18-150mm en daarna de 15-45mm. ;)

[Voor 8% gewijzigd door sjaool op 04-02-2020 13:07]

"When you grow up your heart dies"

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 22:01
sjaool schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:05:
[...]

De 22mm, 55-200mm, 18-150mm en daarna de 15-45mm. ;)
Op flickr.com is de volgorde 15-45mm, 18-150mm, 55-200mm, 22mm.
Gekeken (geschat) naar het gebruik van de lenzen.

• sjaool
  • Registratie: september 2005
  • Nu online

sjaool

Every life should have 9 cats

JoStad schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:43:
[...]

Op flickr.com is de volgorde 15-45mm, 18-150mm, 55-200mm, 22mm.
Gekeken (geschat) naar het gebruik van de lenzen.
Ik heb naar de populariteit bij aanschaf op dit moment gekeken. ;)

"When you grow up your heart dies"

• zacht
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 07:46
Ik gebruik op de m50 behalve de kittens meestal ef lenzen. Nu zit ik te kijken naar macro-ringen voor de m50. Wat is wijsheid: ef-m ringen aan de body en dan de converter voor ef-lenzen, of juist eerst de converter dan ef-macro-ringen en dan de lens?

• RSpanjaard
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 03-04 18:27
Maakt in principe niks uit, het ligt eraan waar je in de toekomst naartoe wilt. Als je bij EF-M blijft, kan je beter EF-M tussenringen halen. Dan kan je ze ook met je toekomstige EF-M lenzen gebruiken. Maar als je een overstap naar een ander systeem overweegt, is een EF-tussenring juist beter.

Canon EOS 40D | Olympus E-P5 | RawTherapee | GIMP

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 03-04 16:37

Omega Supreme

The God of Death

Gonadan schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:57:
@Wormaap als optie is het inderdaad een toevoeging, maar ik haakte even in op de lopende discussie die begon met de kitlenzen. Als je verder wilt kijken dan kit dan is een EF met adapter niet echt meer iets incidenteels maar wordt het de standaard. Dat zou ik dan persoonlijk wel zonde vinden als je zo'n compact systeem hebt.
Ik heb zelf veel EF (full frame) glas van mijn vorige (EF-S) camera en een M50 aangeschaft. Vooral omdat ik de DSLR vaak niet mee nam omdat het allemaal te zwaar werd (meerdaagse trektochten met een rugzak die al richting de 18 kilo gaat vanwege tent en meerdere dagen eten). Naar dat soort zaken neem ik de adapter niet mee, maar de 22mm en 18-150mm EF-M objectieven.

Ik ben wel blij dat ik altijd EF glas heb gekocht ipv EF-S, de DSLR wordt binnenkort ook vervangen door een EOS R camera met EF adapter. Waarschijnlijk zal ik dan de EF adapter op de M50 niet meer gebruiken, maar nu functioneert die prima!

De M50 is ook met grote objectieven prima te gebruiken, het is alleen even wennen dat je primaire grip dan op het objectief is ipv de body. Maar dat went heel snel.

"You know you're hanging out with physics geeks when neutronium counts as a "mundane" form of matter."

• zacht
RSpanjaard schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 22:46:
Maakt in principe niks uit, het ligt eraan waar je in de toekomst naartoe wilt. Als je bij EF-M blijft, kan je beter EF-M tussenringen halen. Dan kan je ze ook met je toekomstige EF-M lenzen gebruiken. Maar als je een overstap naar een ander systeem overweegt, is een EF-tussenring juist beter.
Die keuze hoef ik nu nog niet te maken van mezelf. Ik vroeg me vooral af of het technisch uitmaakte.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
zacht schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:13:
Die keuze hoef ik nu nog niet te maken van mezelf. Ik vroeg me vooral af of het technisch uitmaakte.
Op zich best een goede vraag, het doet toch iets met de invalshoek en brandpunt. Wat precies de gevolgen zijn moet ik eens rustig beredeneren maar even uit de losse pols zou ik zeggen dat je feitelijk niets meer doet dan de lens verder weg zetten waardoor dichterbij focussen mogelijk is.
De verschillen zitten dan puur in welke lens je gebruikt. De keuze voor EF-M ringen staan het gebruik van zowel EF-M als EF(-S) lenzen toe, de keuze voor EF-ringen beperkt je in die zin tot het gebruik van EF(-S) lenzen.

Dit alles even los van in hoeverre het past en zo'n EF-M-EF adapter niet meer licht blokkeert dan een tussenring zou doen als hij zo ver van de body zit in de keten.

Realiseer je wel dat je bij het gebruik van tussenringen behoorlijk dicht bij het onderwerp moet komen. Ik heb behoorlijk plezier gehad met het gebruik ervan, maar levend spul kan je meestal wel snel vergeten.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

Of je gebruikt een lens met tele-bereik en zet daar een goede close-up filter op, zoals de Canon 250D of Green.L 250D. Hiermee bereik je met brandpuntsafstanden van meer dan 100mm vaak meer vergroting mee dan met tussenringen. Bijkomend voordeel is de wat grotere afstand die je kunt houden tot je onderwerp ivm tussenringen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• zacht
Universal Creations schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:07:
Of je gebruikt een lens met tele-bereik en zet daar een goede close-up filter op, zoals de Canon 250D of Green.L 250D. Hiermee bereik je met brandpuntsafstanden van meer dan 100mm vaak meer vergroting mee dan met tussenringen. Bijkomend voordeel is de wat grotere afstand die je kunt houden tot je onderwerp ivm tussenringen.
Daar heb ik ook naar zitten kijken, maar nadeel daarvan is dat ik verschillende lens-diameters heb, en ik de tussenringen met meerdere lenzen kan gebruiken.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Op zich hoef je ook maar één goede lens te hebben waarmee je uit de voeten kunt toch? Uiteindelijk zal lang niet elke lens even geschikt zijn om macro mee te doen, ook niet met tussenringen of een voorzetlens.
Nadeel van een voorzetlens is wel weer dat het glas is en zelf dus ook invloed gaat hebben op de kwaliteit.

Gonadan schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:47:
Op zich hoef je ook maar één goede lens te hebben waarmee je uit de voeten kunt toch? Uiteindelijk zal lang niet elke lens even geschikt zijn om macro mee te doen, ook niet met tussenringen of een voorzetlens.
Nadeel van een voorzetlens is wel weer dat het glas is en zelf dus ook invloed gaat hebben op de kwaliteit.
Tussenringen lijken geen invloed te hebben op de kwaliteit, maar dat is niet waar. Het licht wat gebruikt wordt voor het beeld, neemt een andere route door de lens en is meestal minder goed gecorrigeerd. Daarnaast verlies je licht. Een goede voorzetlens, zoals ik al voorstelde, is achromatisch en doet echt heel weinig afbreuk aan de kwaliteit. Bij de Green.L voorzetlenzen krijg je 1 of 2 verloopringen. Daarnaast werkt de voorzetlens het beste bij een langere brandpuntsafstand, dus gebruik hem op 1 lens.

[Voor 9% gewijzigd door Universal Creations op 11-02-2020 03:39]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Dat klopt, maar dat zit hem meer in het feite dat je een lens gebruikt op een manier waarvoor hij eigenlijk niet ontworpen is. Je maakt daardoor mogelijk minder gebruik van de correctietechnieken die de fabrikant voor het verwachte gebruik toegepast heeft.

Het altijd belangrijk om in je achterhoofd te houden dat beide opties een compromis zijn ten opzichte van een echte macrolens die specifiek voor dat doel ontworpen is. Dat hoeft natuurlijk geen belemmering te zijn en voor de incidentele macroschieter zijn het mooie economische alternatieven.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Universal Creations schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:07:
Voor de prijs van zo'n close-up filter koop je bijna een 2de hands 100mm f2.8 USM (non-L) lens. Ik zie die regelmatig voor rond de 200-250 euro te koop staan. Je kan er nog portetten mee schieten ook.

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:53

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

zonoskar schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:36:
Voor de prijs van zo'n close-up filter koop je bijna een 2de hands 100mm f2.8 USM (non-L) lens. Ik zie die regelmatig voor rond de 200-250 euro te koop staan. Je kan er nog portetten mee schieten ook.
Dat is leuk, maar voor Macro shots is het echt wel fijn om gewoon IS aan boord te hebben en vooral die van de 100L :Y)

Daarnaast is het ook één van de meest "vervormingloze lenzen" en dat is ook niet verkeerd om in je verzameling te hebben! :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True