Ik zie ook geen betere...
Waarom zou er verminderde wilskracht zijn? Eten is lekker/prettig, tegenwoordig laagdrempelig beschikbaar...
Goed punt en zeker onderdeel van het probleem denk ik. Wat voor eten is lekker en prettig? Veel is snoep, koek en chips wat er snel ingaat en niet verzadigt. Een zelfbereide maaltijd met eiwit en vet werkt verzadigender en gaat trager door je spijsvertering. Ook is niet alleen
wat je eet van belang, maar voor een deel ook afhankelijk hoe vaak of
wanneer. Vroeger was het ontbijt, lunch en avondeten, tegenwoordig word je van alle kanten voorverpakt voedsel aangeboden (inderdaad laagdrempelig). Ik heb insulinepieken al genoemd. Er is een hypothese dat insuline zorgt voor (o.a.) vetopslag en het 'uitschakelen' van glucagon, en door de hoge en frequente suiker- en koolhydraatinname ons lichaam ongevoeliger wordt voor insuline (insulineresistentie). Dit zou het normale homeostasemechanisme in de war kunnen gooien. Als je deze redenatie volgt is het niet verminderde wilskracht (wat ik ook niet wil beweren, ik volgde dion_b's line of reasoning). Zo heb ik zelf met een LCHF dieet veel minder hongergevoel dan met een 'normaal' dieet (dit wordt ook bevestigd door peer-reviewed onderzoeken, als je geinteresseerd bent wil ik ze best voor je opzoeken).
Er zijn allerlei ideeen over waarom vanaf ~1980 de prevalentie obesitas sterker toeneemt in diverse delen van de wereld, maar wat zou dat wat jij oppert al-dan-niet zoveel beter maken?
Ik beweer dat helemaal niet, maar waarom zou het niet zo zijn? Dat is wat ik vraag, ik denk dat het blog (niet peer reviewed, HUUUUU) een redelijke onderbouwing geeft en in de boeken van o.a. Taubes en Teicholz kan je nog meer informatie vinden. Als je alleen peer-reviewed studies wil lezen pak je voor mijn part alleen de bibliografie en peer-reviewed tijdschriften (tot over 5 jaar...).
Of mensen zijn meer calorieen zijn gaan eten en
minder gaan bewegen bijvoorbeeld, kan ook. Moet best wel een grote toename in calorieen zijn, en de overfeeding studies dan? Ik ga op m'n gemak wel eens even kijken naar de onderbouwing daarvoor, want ik wil graag weten waarop zo'n vaak genoemd argument is gebaseerd.
Heb ik stiekem al gedaan trouwens, lees dit erg interessante boek van Bill Lagakos!OK, inderdaad correlatie en geen causatie. Jij kan blijkbaar in zijn hoofd kijken. De gezondsheidsraad zegt misschien wat anders, maar zij gebruiken geen woorden in hoofdletters. Lees ik goed dat je het terecht vindt dat de adviezen zeer slecht zijn? Ik ben benieuwd waarom je dat denkt!
Dus alles wat wel aansluit bij jouw verhaal moet hier geciteerd en besproken worden, maar alles wat het tegendeel aangeeft zou off-topic zijn?

Er moet niks. Als ik stel dat geografie niet zoveel met de dieetsamenstelling te maken heeft reageer ik inhoudelijk. Dat het 'bulk van de bevolking kan daar massageproduceerd voedsel niet veroorloven en leeft van wat in eigen dorp verbouwd is' heb ik, specifiek over India, wat anders over gelezen - ik noemde het al in mijn vorige post. Ik moet het wel even opzoeken, kom ik op terug als je het nog wilt weten. Andersom ben ik benieuwd wat dan
wel de oorzaak is van de obesitas en kankergevallen in deze populaties als ze niet-westers zijn.
Het kan natuurlijk zijn dat ze ouder worden... oh 66.4 jaar. Geen peer-reviewde site trouwens.
bszz schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:04:
Dus waar de conclusie uit het onderzoek is dat Amerikanen zich niet aan dieetrichtlijnen houden wordt hetzelfde onderzoek op het blog gebruikt om aan te tonen dat ze dat juist wel doen

Kun je dat uitleggen?
Top dat je het onderzoek leest en deze vraag stelt, meen ik serieus. Amerikanen houden zich inderdaad niet aan de dieetrichtlijnen, wie wel? Het punt uit de grafieken is dat het niet helemaal de andere richting op gaat, over het algemeen en gemiddeld gezien. Het gaat dus over de gradatie, niet zwart-wit. Met alle voorbehouden over inexacte wetenschap hierbij, maar ik vind het een interessante grafiek.