Het document van de gezondheidsraad is voornamelijk een politiek document, omdat het zegt wat we moeten doen.
Wetenschappers zullen daar veel genuanceerder in zijn, maar 'men' heeft behoefte aan duidelijke oplossingen. Die zijn in de voedingswetenschap erg lastig te verkrijgen. Veel is gebaseerd op epidimiologische onderzoeken (kunnen alleen associaties aantonen, geen causale verbanden) want RCT's zijn erg duur en confounders uitsluiten is praktisch onmogelijk, sommige onderzoeken kun je ethisch gezien niet op mensen doen, ga maar door.
Het
document van de gezondheidsraad gaat hier sterk de mist in.
"Daarnaast heeft de commissie gekeken naar risicofactoren waarvoor de causale relatie met ten minste een chronische ziekte is aangetoond; deze uitkomstmaten worden in het advies aangeduid als causale risicofactoren. Het betreft systolische bloeddruk, LDL-cholesterol en lichaamsgewicht. Dit zijn de risicofactoren waarvoor de causale relatie met ten minste één van de volgende chronische ziekten is aangetoond: coronaire hartziekten, beroerte, hartfalen en diabetes mellitus type 2."
Dit zijn geen causale relaties maar associatieve.
"De commissie concludeert dat [...] het LDL-cholesterol verlaagt, wat een causale risicofactor is
voor coronaire hartziekten"
De wetenschap
is het hier helemaal niet over eens, recent kwam ik bijvoorbeeld
dit plaatje tegen (de waarheid zal vast ook genuanceerder zijn dan dit plaatje, ik heb het rapport even opgezocht, data van de groene balken komt van pagina
3237 uit een onderzoek). Over cholesterol kan je boeken volschrijven (met een kwalijke rol voor wetenschapper Ancel Keys), maar het advies gaat er maar vanuit dat dit waar is, en dat onderzoeken met levensstijlaanpassingen die LDL-cholesterol verlagen dan aannemelijk tot betere gezondheid leiden.
Naast cholesterol kan je nog wel even doorgaan. Verzadigd vet, suiker, koolhydraten, geraffineerde plantaardige olien, zout, etc.
Wat trouwens wel duidelijk is, is dat het helemaal niet zo is dat we nog nooit zo gezond waren als nu. Er is een enorm probleem met welvaartsziekten (hart- en vaatziekten, metabool syndroom, diabetes, kanker, etc.). Dit is btw niet alleen te verklaren doordat we nu ouder worden. Om op de topicstart terug te komen: dat lijkt me precies waar die Weston Price het over had met z'n degeneratie.