Rainbow schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:41:
Voordat ik een berg geld naar m'n nieuwe build gooi, toch maar even een kort vraagje. Kan het heel veel kwaad om een veel te sterke voeding in een systeem te zetten?
In principe zou ik voor een i7 6700K met een GTX 1080 wel prima genoeg hebben aan 450-500W, maar ik zit te denken dat ik wellicht wel eens zou willen overclocken. En aangezien het maar €20 scheelt, denk ik er dus aan om toch maar voor de
pricewatch: Corsair RM750x te kiezen in plaats van de
pricewatch: Corsair RM550x (de RMx lijkt mij de beste volledig modulaire voedingen).
Eigenlijk weet ik toch wel dat het niet echt uit gaat maken, maar liever safe than sorry, denk ik dan.
Met de Corsair RM550X kan je zowel de 6700K als de 1080 maximaal overclocken; beiden hebben namelijk een enorm laag TDP.
Je moet je bij de aanschaf van een voeding met een te hoog vermogen een aantal dingen beseffen:
Je bent met je PC regelmatig in Windows waardoor je PC dus IDLEd. Het verbruik loopt hierdoor terug tot enkele tientallen watt. De kans is groot dat een 750w voeding een lager rendement heeft bij ~5% belasting tov een 550w (van gelijke kwaliteit etc.). Bij een te voeding met te veel vermogen zal je absoluut gezien meer vermogen kwijtraken van uit het stopcontact naar warmte.
==> Dit weet ik overigens niet 100% zeker, wellicht dat The_Mask hier meer over weet? Volgens
de review van Tomshardwaree verbruikt een 1080 idle bijvoorbeeld gemiddeld 7 watt.
Extra wattage 'overhouden' om 'safe' te zitten dient geen enkel doel/nut. Het is puur aanwezig, en that's it. Het biedt geen voordelen. Veel mensen denken dat het de levensduur van een voeding ten goede komt, maar dit is eigenlijk niet (echt) zo; hoge kwaliteit voedingen zoals de RMX-series zijn namelijk enorm overgedimensioneerd en kunnen meer vermogen leveren dan er op het label staat. Na 10 jaar leveren ze nog steeds 550watt. Ik denk dat de fan het eerder begeeft dan dat de voeding geen 550w kan leveren.
Verder maakt het qua fan-curve ook bijzonder weinig uit. De fan van een RMx voeding is namelijk al zo goed als onhoorbaar, al helemaal met dichte kast op ~50cm afstand. Het maakt dan niet uit of je het 750w of 550w model hebt bij bijv. 400w belasting. De fan ga je echt niet horen, je hoort dan eerder je GPU-fans of casefans.
Bottom line: je betaalt meer bij initieel aanschaf, idle zal er zeer waarschijnlijk meer watt verloren gaan naar hitte en het biedt geen voordelen behalve je eigen perceptie van voedingen in de hand te spelen doordat je voor je gevoel safe zit.
Maar om je vraag te beantwoorden: het kan verder geen kwaad om een te 'grote' voeding in je systeem te plaatsen, het biedt alleen geen voordelen

Als we even gemakshalve uitgaan van een verbruik van 100w voor je 6700k en 180w voor je 1080 dan kom je op 100% belasting op maximaal 275-300w uit. Hierbij moeten dan zowel je CPU als je GPU op 100% continue belasting draaien. Je hebt dan 200-250 watt over om te overclocken; lijkt me meer dan genoeg.
Edit: meneer Masker was me voor
Als we onderstaande labels bekijken dan draait de fan van het 750w model bijna altijd harder, in ieder geval tot >~500w verbruik.
[
Voor 5% gewijzigd door
stin00 op 06-07-2016 11:52
]