Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Het Sony Alpha objectieventopic v2016 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 32.194 views

• thommich
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 11:13
Kan iemand een leek helpen in de grote wereld der lenzen?

Situatie: Vriendin heeft een sony alfa200-camera, die "sporadisch" gebruikt wordt, dus bvb enkel op feestjes, op reis, etc...
Nu heeft de camera sinds een paar maanden last van een kapotte autofocus. (Ratelend geluid bij focussen, vaak lukt het ook niet meer om te focussen). Ik heb dit opgezocht op google en blijkt dat dit een veelvoorkomend probleem is bij de standaard 18-70mm Sony-lens die op de camera zit.

Kunnen jullie ons aanraden welke lens we kunnen aankopen ter vervanging van de defecte lens?
Eisen:
-zeer budgetvriendelijk (max. 150euro, want anders overwegen we een nieuwe compactcamera volgend jaar)
-algemeen gebruik (standaard vakantiefoto's, eens een familiefoto, etc... die 18-70mm lens was prima voor wat wij ermee doen)

Een vriend van ons met dezelfde camera had ergens een Tamron lens gevonden voor 70euro, maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk?

Ik heb zelf al in de pricewatch en online gekeken, maar raak niet wijs uit alle verschillende lenzen en vooral ook de bijhorende prijzen...

Alvast bedankt!

• Yero
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19-05 23:22

Yero

Reviewer
Dat klopt hoor. Voor ¤ 39 heb je al een nieuwe kitlens, een 18-55mm.
pricewatch: Sony DT 18-55 mm F3.5-5.6 SAM

Er zijn nog wat andere varianten onder de 100 euro, zowel van Sony zelf als third pary's als Tamron etc.

Vergeet ook Marktplaats niet, dan vind je talloze betaalbare lenzen.

• Who Am I?
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 22:31
Je zou kunnen kijken of je die zelfde standaardlens ergens (tweede hands) kan kopen. Anders zou je eventueel een 18-200/250 superzoom kunnen kopen. Veel bereik, niet het beste van het beste, maar heel veelzijdig.

*knip* geen V&A hier.

Ventieldopje wijzigde deze reactie 25-07-2016 13:15 (22%)

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• ikweethetbeter
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19-05 22:33
quote:
thommich schreef op maandag 18 juli 2016 @ 10:30:
Situatie: Vriendin heeft een sony alfa200-camera, die "sporadisch" gebruikt wordt, dus bvb enkel op feestjes, op reis, etc...
Nu heeft de camera sinds een paar maanden last van een kapotte autofocus. (Ratelend geluid bij focussen, vaak lukt het ook niet meer om te focussen). Ik heb dit opgezocht op google en blijkt dat dit een veelvoorkomend probleem is bij de standaard 18-70mm Sony-lens die op de camera zit.
Er kunnen 2 mogelijke oorzaken zijn:
- de lens is kapot;
- de AF motor in of de fysieke AF overbrenging van de body is kapot.

Is het eerste het geval, dan kun je de kapotte lens vervangen door een willekeurige andere lens met een Sony/Minolta A-mount. Is het tweede het geval, dan moet je een lens met een eigen AF motor nemen.

In beide gevallen lijkt me een Sony DT 18-55 SAM de beste en goedkoopste oplossing! Ook als de AF van de body kapot is, heb je weer een werkend geheel, zonder dat je de body hoeft te laten repareren.

• bossssie1
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 24-11-2017
-knip-

Universal Creations wijzigde deze reactie 25-07-2016 19:48 (98%)

• Who Am I?
quote:
bossssie1 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 12:22:

[...]

Heb je hier meer info over, ben hier ook wel geinteresseerd in.

Bedankt
Wat wil je weten? Het is een superzoom lens van 18-200mm met een maximale diafragma opening van f3.5 op 18mm en f6.3 op 200mm. Een prima lens voor allround fotografie, maar verwacht geen wonderen, het blijft een lens waarin compromissen zijn gemaakt om zo veelzijdig te zijn. Mijn ervaring is dat hij op f10-f11 het scherpst is en dat vooral de uiterste zoom stand van 200mm redelijk veel vertekening geeft en wat scherpte mist. Toch zijn de foto's prima bruikbaar en heb je als enorm voordeel dat je maar één lens hoeft mee te nemen.
Ik heb ook de Sony 18-250mm f3.5-f6.3, superzoom. Die is een stuk scherper, maar dan dus ook gelijk 3x zo duur. Ik gebruik hem eigenlijk nooit meer omdat ik door een sterk gegroeid enthousiasme in fotografie veeleisender ben geworden wat betreft scherpte en overall beeldkwaliteit. Het blijft altijd een compromis met dit soort lenzen.
Nu heb ik een Sigma 18-35mm f1.8 ART, een Sigma 35mm f1.4 ART, Minolta 35-70mm f3.5-f5.6 en Tamron 70-200mm f2.8 in mijn tas zitten. Dit alles in combinatie met een A77II. Een hoop gesleep, maar als het gaat om technische kwaliteit van de foto's een heel stuk beter dan een 18-200/250mm lens.

Who Am I? wijzigde deze reactie 25-07-2016 13:26 (29%)

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Jheroun
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:55
Op de frontpage staat een nieuwsartikel over een Samyang 35mm f1,2 lens voor apc-c, die ook voor Sony uitkomt.

Ik stelde de vraag daar ook al maar wellicht is dit een handigere plek: Wat kan ik verwachten qua lichtopbrengst in vergelijking met de Sony 35mm f1,8 oss?

Ik mis nog een lichtsterke lens voor de minder belichte dagen/tijden. Ik wilde voor de Sony 35mm gaan maar na deze aankondiging ga ik twijfelen :)

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:03

Ventieldopje

I'm not your buddy, pal!

quote:
Jheroun schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:11:
Op de frontpage staat een nieuwsartikel over een Samyang 35mm f1,2 lens voor apc-c, die ook voor Sony uitkomt.

Ik stelde de vraag daar ook al maar wellicht is dit een handigere plek: Wat kan ik verwachten qua lichtopbrengst in vergelijking met de Sony 35mm f1,8 oss?

Ik mis nog een lichtsterke lens voor de minder belichte dagen/tijden. Ik wilde voor de Sony 35mm gaan maar na deze aankondiging ga ik twijfelen :)
2/3e stop meer? Het zelfde verschil tussen f/2.8 en f/3.5 :) Het kunnen schieten op f/1.2 is alleen leuk als de focus motor goed werkt en de lens ook scherp is op dat diafragma, dat is voor zo ver ik weet nog even afwachten. Het lijkt er op een hele mooie lens te worden in ieder geval.

www.maartendeboer.net
1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• Jheroun
Ik bedoel eigenlijk meer hoe een f1,8 met stabilisatie zich in bruikbaarheid verhoudt tot een f1,2. Als ik 's avonds in een stad foto's sta te maken, bij welke kan ik dan, op maximaal diafragma, iso/sluitertijd het kleinst houden?

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 15:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Jheroun schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:34:
Ik bedoel eigenlijk meer hoe een f1,8 met stabilisatie zich in bruikbaarheid verhoudt tot een f1,2. Als ik 's avonds in een stad foto's sta te maken, bij welke kan ik dan, op maximaal diafragma, iso/sluitertijd het kleinst houden?
Heel simpel het verschil tussen f1.2 en f1.8 is ongeveer 1 f stop.
Een beetje lens stabilisatie haalt 2 stops of meer, je bent dus beter af met de Sony in weinig licht, al helemaal voor video. En hij heeft ook nog eens autofocus en is denk ik goedkoper.

Als je voor scherpte gaat zou ik de sigma 30mm f1.4 kiezen, die heeft zichzelf al bewezen, en met autofocus is scherpe foto's maken ook makkelijker. De Sony 35 is wel aardig, maar geen hoogvlieger.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• ikweethetbeter
quote:
Ventieldopje schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:25:
Het kunnen schieten op f/1.2 is alleen leuk als de focus motor goed werkt
Kijk, daar hoef je je in ieder geval niet druk om te maken. Die focusmotor zit er niet in!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your buddy, pal!

quote:
mrc4nl schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:33:
[...]

Heel simpel het verschil tussen f1.2 en f1.8 is ongeveer 1 f stop.
Een beetje lens stabilisatie haalt 2 stops of meer, je bent dus beter af met de Sony in weinig licht, al helemaal voor video. En hij heeft ook nog eens autofocus en is denk ik goedkoper.

Als je voor scherpte gaat zou ik de sigma 30mm f1.4 kiezen, die heeft zichzelf al bewezen, en met autofocus is scherpe foto's maken ook makkelijker. De Sony 35 is wel aardig, maar geen hoogvlieger.
Wauw, wat kanttekeningen mogen wel ;) Stabilisatie heb je alleen wat aan bij stilstaande onderwerpen. Bewegende dingen in beeld en het nut is zo goed als nihil want je ziet alsnog beweging in je foto.

De f/1.2 geeft wel een stuk kleinere scherpte-diepte wat met zowel filmen als foto's gave beelden op kan leveren als je daar van houdt. Er van uitgaande dat de beelden op f/1.2 bruikbaar zijn bij deze lens. Niet elke super snelle lens is even goed gebleken.

www.maartendeboer.net

• Jheroun
Voor wat ik ermee denk te gaan doen is de Sony lens dan praktischer vermoed ik. Het zal toch vaak gaan om sfeerimpressies van steden 's avonds. Dat stilstaande onderdelen van het plaatje dan stabieler worden maar bewegende objecten niet scherp worden vastgelegd kan dan zelfs tot interessante plaatjes leiden omdat de sluitertijd iets hoger kan zijn en bv een gebouw dan wel scherp is maar een auto of iets dergelijks niet.

Ik heb nu een A6000 met kitlens en de 55-210 zoom dus een lichtsterke prime is sowieso een mooie aanvulling.

• noobynater
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18-05 13:48
Ik zit al een tijdje te azen op de Sony 18-105mm F4 G OSS lens, maar viel al beetje buiten mijn prijsrange om zo aan te schaffen.
Echter zag ik hem hier op Amazon.de 2e hands voor een goede prijs. Van mij hoeft zo'n lens echt niet per se nieuw te zijn als het 2e hands zoveel goedkoper is, maar ik vroeg me af of hier een adder on het gras zit?
Ik kijk ook regelmatig in de V&A en op Marktplaats voor Sony E-mount lenzen, maar het aanbod is toch wat schaars, vandaar dat ik dit wel interessant vind.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
noobynater schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 00:18:
Ik zit al een tijdje te azen op de Sony 18-105mm F4 G OSS lens, maar viel al beetje buiten mijn prijsrange om zo aan te schaffen.
Echter zag ik hem hier op Amazon.de 2e hands voor een goede prijs. Van mij hoeft zo'n lens echt niet per se nieuw te zijn als het 2e hands zoveel goedkoper is, maar ik vroeg me af of hier een adder on het gras zit?
Ik kijk ook regelmatig in de V&A en op Marktplaats voor Sony E-mount lenzen, maar het aanbod is toch wat schaars, vandaar dat ik dit wel interessant vind.
garantieafwikkeling kan moeilijk verlopen omdat niet bij amazon direct koopt maar een third party reseller.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• noobynater
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18-05 13:48
quote:
mrc4nl schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 00:30:
[...]

garantieafwikkeling kan moeilijk verlopen omdat niet bij amazon direct koopt maar een third party reseller.
Maar dat is als de lens later kapot gaat toch? Je verwacht wel dat er een goede lens geleverd wordt?
Wil dit niet teveel op een shopping thread laten lijken, mijn vraag was eigenlijk meer bedoelt over algemeen lenzen 2e hands. De buyer's proection zag er op papier goed uit (en CC is ook nog een extra laag bescherming), maar weet niet of dat zoveel zegt.

Edit: Want als het goed lijkt dan bestel ik hem denk ik wel voor die prijs, ziet er wat mij betreft wel laag uit.

noobynater wijzigde deze reactie 10-08-2016 00:52 (9%)

• Markofnikoff
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19-05 19:29

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

In het kader van caring & sharing:
Vorig weekend heb ik sinds lange tijd met twee body's gefotografeerd op een festival; mijn oude vertrouwde A700 en de A77II. Hoewel de laatste op bijna alle vlakken beter is, zijn er toch wat kleine dingetjes die ik aan m'n A700 bemerkte die ik mis bij de A77II. Zo lijkt het net alsof de A700 soms sneller reageert, de bediening voelt wat 'snappier', en de Klak van de spiegel is ook wel lekker om weer eens te horen. Wat dat laatste aangaat hebben de SLT's toch wat minder karakter in het sluitergeluid. Daarnaast vind ik toch sommige knoppen op de A700 beter, vooral het voorste en achterste wieltje en de joystick.
Maar goed daar staat tegenover dat de A77II veel beter bij weinig licht is, het dynamisch bereik lichtjaren (:') ) voorligt, de AF in het donker 100x beter werkt, en een betere 'hit rate' geeft bij het meer run&gun fotograferen. En ik wil nooit meer terug naar de zoeker van een APS-c camera, de EVF is zoveel prettiger, en de A700 had al een prima zoeker.

Daarnaast heb ik voor het eerst mij nieuwe lens (70-200GF2.8) kunnen testen op een 'snel' bewegend onderwerp tijdens Solar festival (kano-lanceer baan): met 8 fps en lock-on expand flexible spot waren alle foto's uit de reeks keurig in focus, heerlijk om een keertje te testen :*) (ik doe normaal geen sport oid, maar dat moet ik toch maar eens gaan veranderen)

Solar 2016 by Stefan Jacobs, on Flickr

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

quote:
Markofnikoff schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:00:
en de Klak van de spiegel is ook wel lekker om weer eens te horen. Wat dat laatste aangaat hebben de SLT's toch wat minder karakter in het sluitergeluid.
Als het aan mij ligt mag een camera compleet geruisloos zijn, stoor je minder mensen en leidt je ze niet af.
Ik vind het zelfs belachelijk dat mijn A6000 een geluid maakt, wat doet ie dan dat zo'n mechanisch geluid nodig is en niet stiller kon ?

Aardige foto trouwens !

• Markofnikoff
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19-05 19:29

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

quote:
Phuncz schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:18:
[...]

Als het aan mij ligt mag een camera compleet geruisloos zijn, stoor je minder mensen en leidt je ze niet af.
Ik vind het zelfs belachelijk dat mijn A6000 een geluid maakt, wat doet ie dan dat zo'n mechanisch geluid nodig is en niet stiller kon ?

Aardige foto trouwens !
In een camera zit nog steeds een mechanische sluiter, ook in de A6000. Tegenwoordig heb je ook camera's (zoals de A7SII?) die een volledig elektronische sluiter hebben, maar dat heeft ook weer nadelen, vooral als je bewegende objecten fotografeert. Een CMOS sensor wordt namelijk van boven naar onder uitgelezen, dus dan heb je rolling shutter.

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

• Who Am I?
quote:
Markofnikoff schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:46:
[...]

In een camera zit nog steeds een mechanische sluiter, ook in de A6000. Tegenwoordig heb je ook camera's (zoals de A7SII?) die een volledig elektronische sluiter hebben, maar dat heeft ook weer nadelen, vooral als je bewegende objecten fotografeert. Een CMOS sensor wordt namelijk van boven naar onder uitgelezen, dus dan heb je rolling shutter.
Met een mechanische sluiter wordt de sensor ook gewoon van boven naar beneden belicht, zie dit supervette high speed filmpje van een mechanische sluiter. Let vooral ook op het geweld waarmee de spiegel opklapt ;) (vanaf 2:50 min ongeveer)
YouTube: Inside a Camera at 10,000fps - The Slow Mo Guys

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
Who Am I? schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 08:10:
...
Met een mechanische sluiter wordt de sensor ook gewoon van boven naar beneden belicht,
...
Niet noodzakelijk

• Who Am I?
quote:
Klopt, je kan ook een global shutter hebben, maar die zitten niet in een A6000. Volgens mij heeft momenteel geen enkele Sony Alpha camera een global shutter.

• henkie196
  • Niet online
Zijn er überhaupt fotocamera's voor de algemene markt met een (electronic) global shutter?

• kadoendra
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 18-05 23:39
Ik wil voor mijn Nex6 twee lenzen van Sigma aanschaffen. Een 30mm (ben er nog niet uit of het de 1.4 of de 2.8 wordt) en de 60mm. Nou heb ik hier en daar gelezen dat wellicht niet alle fasedetectiepunten (pdaf) kunnen worden gebruikt met third party lenzen (dus ook de Sigma's).

Kan iemand die één van deze lenzen heeft hier iets over zeggen. Klopt dit? Zo ja, welke fasedectectiepunten zijn dan nog wel bruikbaar?

• WoutF
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19-05 13:24

WoutF

Hoofdredacteur
Ik heb zowel de 19mm als 30mm gehad - beiden f/2.8 - en die hadden alleen fasedetectiepunten in het midden van het frame.

• kadoendra
Vond je de lenzen desondanks wel bruikbaar?

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Jazeker :) mooi spul. Helaas is de tas waar ze in zaten een paar maanden terug gestolen :/ Zou de volgende keer voor de 30mm f/1.4 gaan omdat de extra lichtsterkte toch wel fijn is.

• kadoendra
Blijft toch jammer dat sommige mensen niet snappen dat je van andermans spullen af moet blijven :(

Ik zit al heel de dag te twijfelen tussen de combi Sigma 30mm 1.4 + Sigma 60mm 2.8 enerzijds of de combi Sigma 30mm 2.8 + SEL 50mm 1.8 acht anderzijds. Heel de dag in het zonnetje een beetje reviews lezen :)

Ik neig nu overigens naar de combi met allebei de Sigma's. Dus met die lichtsterke 1.4 erbij.

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Sigma kondigt nieuwe FF Cinema objectieven aan.

https://www.cinema5d.com/...l-frame-zooms-and-primes/

-_- Individuele workshops fotografie

• FireBladeX
  • Registratie: juni 2006
quote:
Wat mij dus verbaast is dat Sigma een markt ziet voor Cine lenzen maar geen markt voor hun ‘normale’ productlijn of de ART lenzen. Alhoewel de mogelijk stap wel is dat er in de toekomst wel gewoon ART E-mount lenzen komen (ipv een adapter). Als je kijkt naar 2 jaar geleden en nu, dan begint de E-mount lijn toch lekker te vullen. Als je e-mount lijn wilt kritiseren is het vooral de 100+ mm waar enigszins nog wat ruimte is om bij te vullen.

Ik ben trouwens enorm benieuwd of bij Photokina een nieuwe GM lens komt… ik twijfel nog altijd tussen een batis 18mm en loxia 21mm… maar als sony een 16-34 2.8 GM lens komt, dan ga ik natuurlijk daarvoor.

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Wie weet komt Sigma nog met een aankondiging voor bijvoorbeeld de ART line.

18mm Batis is erg leuk objectief om mee te werken. Heb deze overwogen, maar naar twee dagen testen toch besloten dat ik meer dan content ben met de 16-35. De 16-35 GM zie ik voor mij zelf nog niet zo'n toegevoegde waarde. Al ben ik erg onder de indruk van de 24-70 GM en de nieuwe 70-200 GM. Beide zou ik niet meer willen missen in mijn tas.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
FireBladeX schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:52:
[...]
Wat mij dus verbaast is dat Sigma een markt ziet voor Cine lenzen maar geen markt voor hun ‘normale’ productlijn of de ART lenzen. Alhoewel de mogelijk stap wel is dat er in de toekomst wel gewoon ART E-mount lenzen komen (ipv een adapter). Als je kijkt naar 2 jaar geleden en nu, dan begint de E-mount lijn toch lekker te vullen. Als je e-mount lijn wilt kritiseren is het vooral de 100+ mm waar enigszins nog wat ruimte is om bij te vullen.
Sony heeft best een breed assortiment aan professionele videocamera's (fs5, fs700) en in zekere mate ook de a7s / a7r II dus ik denk dat er wel markt voor is.

Vergeet niet dat Sigma een paar objectieven heeft die native zijn, de 19 f2.8 , 30 f1.4 , 30 f2.8 en de 60 f2.8.
ze kunnen het wel, maar dit zijn toch echt andere lenzen dan de SLR art serie. Ander AF mechanisme enzo.

Bij deze cine lenzen zijn waarschijnlijk het diafragma en autofocus motoren uitgesloopt, en volledig manueel. Dat is makkelijker dan de huidige art line geschikt maken voor sony-e

mrc4nl wijzigde deze reactie 07-09-2016 10:11 (4%)

Wat mijn interesse wekt, is die 85mm. Is die gebaseerd op de EX 85/1.4 of de nieuwe, nog niet aangekondigde, Art? De minimale focusafstand is 85cm, dat is het enige gegeven waar iets aan af te leiden is (even opzoeken wat de mfd van de ex 85 is).

Edit: de EX heeft ook een mfd van 85cm, dus de kans is groot dat die cine lens daarop gebaseerd is. Al kan het zijn dat de nieuwe Art ook een mfd heeft van 85cm.

Universal Creations wijzigde deze reactie 07-09-2016 10:20 (25%)

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• henkie196
  • Niet online
Aankondigingen zou ik binnenkort toch wel verwachten. Ben zelf wel benieuwd of en wanneer ze de 17-50/2.8 gaan updaten.
Daar heb ik niets over gehoord, enkel fullframe lenzen.

Zeiss 21mm f/2.8

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
henkie196 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:35:
Aankondigingen zou ik binnenkort toch wel verwachten. Ben zelf wel benieuwd of en wanneer ze de 17-50/2.8 gaan updaten.
De sigma cine line was te zien op de IBC in amsterdam. een broadcasting beurs. Ik denk dat ze de normale slr lenzen bij photokina pas introduceren.

• henkie196
  • Niet online
quote:
mrc4nl schreef op woensdag 07 september 2016 @ 11:13:
De sigma cine line was te zien op de IBC in amsterdam. een broadcasting beurs. Ik denk dat ze de normale slr lenzen bij photokina pas introduceren.
Dat zou ik ook verwachten. Vandaar het 'binnenkort' ;)

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
henkie196 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:49:
[...]

Dat zou ik ook verwachten. Vandaar het 'binnenkort' ;)
Hangt van de definitie van "kort" af ;)

Over ~14 dagen weten we iig meer

• Vishari Beduk
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

quote:
Universal Creations schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:17:
Wat mijn interesse wekt, is die 85mm. Is die gebaseerd op de EX 85/1.4 of de nieuwe, nog niet aangekondigde, Art?
Op dpreview beweert iemand dat de interne constructie anders is. En post er dit plaatje bij:
http://imgur.com/YtufME9?r

मकालु

Zeer interessant. De Cinelens is heeft meer elementen, wat zou duiden op een Art ontwerp. Welke overigens ook aangekondigd wordt op korte termijn (in ieder geval met de Photokina).

Zeiss 21mm f/2.8

• henkie196
  • Niet online
quote:
mrc4nl schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:58:
Hangt van de definitie van "kort" af ;)

Over ~14 dagen weten we iig meer
Twee weken is pinda's, als het mij vraagt :)

• FireBladeX
  • Registratie: juni 2006
Wel bijzonder, de loxia 85mm F2.4. Normaal gesproken vind ik de loxia's een stuk mooier vergeleken met de Batis ... maar bij deze lens heb ik echt wel een gevoel voor welke markt het bedoeld is? Weer voor de filmmakers? Want voor dezelfde prijs heb je een lichtsterke batis, met AF, die lichter is en qua grootte geen verschil van 1 mm is.

* Wacht nog geduldig af op volgende week of een nieuwe GM lens wordt aangekondigd en zo niet dan plaats ik een bestelling voor de batis 18 mm :D

FireBladeX wijzigde deze reactie 15-09-2016 11:59 (34%)

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
FireBladeX schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:57:
Wel bijzonder, de loxia 85mm F2.4. Normaal gesproken vind ik de loxia's een stuk mooier vergeleken met de Batis ... maar bij deze lens heb ik echt wel een gevoel voor welke markt het bedoeld is? Weer voor de filmmakers? Want voor dezelfde prijs heb je een lichtsterke batis, met AF, die lichter is en qua grootte geen verschil van 1 mm is.
Ik vind de f2.4 ook relatief zwaar voor een 85mm, als je kijkt naar f1.4/f1.8 glas voor DSLR's ben je vaak nog lichter uit.

• KL643
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 09:06

KL643

La vita è Bella!

Vraagje over objectief strategie : Sinds 2 weken een A7rII in mijn bezit (overstap van A7II) en nu zit ik ook te denken om eventueel mijn lens arsenaal aan te passen. Waarom? Omdat ik wat meer kwaliteit wil, lichter ook prettig is en omdat je gewoon af en toe wat nieuws wilt. Ik fotografeer veel in grote steden op straat en het liefst in het donker. Daarnaast wat urban architecture. In mijn bezit heb ik een Zeiss 16-53 F4, een Sigma Art 24mm 1.4 en de kitlens 28-70 van Sony (die mij uitstekend bevalt). Ik zit te denken om de Zeiss te vervangen voor 1 of 2 primes. De 18mm batis zou een optie zijn maar aangezien ik veel 16mm gebruik vraag ik mij af 18mm wel volstaat. De 15mm Voigtlander zou kunnen maar ik vraag mij af of ik er wel op vooruit ga. Daarnaast zou ik nog eventueel een Loxia 21mm kunnen nemen maar dan komt die wel heel dicht bij de Sigma 24. De Loxia is een 2.8 en zou dan eventueel mijn Sigma kunnen vervangen maar ik vraag mij af of de lichtsterkte dan voldoende is voor mijn straat/nachtfotografie (uit de hand). Iemand suggesties/tips of aanbevelingen voor mijn luxe probleem?

Hier wat voorbeeld foto's waarvoor ik wat anders wil :

http://www.urbanexpl0rer.com/Street-walking

https://www.flickr.com/photos/from-reinier/

• DivWhis
  • Laatst online: 09:41

DivWhis

Before Sunrise

Het is natuurlijk allemaal erg persoonlijk. Ik ben op dit moment erg tevreden over het trio: Voigtlander 15mm, Loxia 35mm en Sony 55mm. Echter heeft alleen de Sony 55mm f/1.8 autofocus. Wat mij betreft een erg comfortabel setje, waarbij ik de 55mm vaak zelfs nog thuis laat. Dan kan je dus gewoon zonder tas op pad, een VM15mm past namelijk gewoon in je zak.

Lichtsterkte ben ik met de nieuwe camera's niet zo erg bezorgd over. Je kan best een aardig eindje omhoog in ISO voordat het onbruikbaar wordt. Daarnaast zit je tijdens straatfotografie sowieso meestal rond de f/8 - f/11 tijdens normaal gebruik.

Flickr

• KL643

KL643

La vita è Bella!

@DivWhis Manual focus vind ik niet zo'n probleem. De VL is kwa formaat sowieso wel een interessante lens maar of hij kwalitatief nu beter is dan de Zeiss 16-35? Wat betreft de 35mm, die vind ik eigenlijk niet wijd genoeg, daarom gaat mijn voorkeur uit naar de loxia 21mm. Aangezien ik veel in het donker op pad ga zal voor mij de F stop zo laag mogelijk moeten zijn, helemaal als ik uit de hand wil schieten. Ik moet nog even uitproberen tot welke iso de A7rII acceptabel is. Met de Sigma fotografeer ik regelmatig op F 1.4 tot F2.0 en dat geeft prima resultaat, alleen het is niet de lichtste lens.

• DivWhis

DivWhis

Before Sunrise

Ik heb zowel de Zeiss 16-35mm als de Voigtländer 15mm. De Zeiss is iets beter denk ik op 16mm dan de VM, vooral in de hoeken (al heb ik volgens mij ook niet een geweldig exemplaar van de VM). Echter is dat vooral zichtbaar wanneer je op je scherm naar de beelden kijkt, ik druk ook vrij veel af en daar zie ik nauwelijks verschil.

Wat uiteraard wel een erg merkbaar verschil is, is het verschil in gewicht en omvang :). En zeker omdat de Loxia op 35mm veel beter is dan de 16-35 op 35mm, blijft de 16-35mm meestal thuis. Daarnaast vind ik met de hand focussen ook gewoon leuker om te doen.

Je zal uiteindelijk toch een keuze moeten maken tussen, gewicht, lichtsterkte en kwaliteit. Met de huidige stand van de sensoren is voor mij lichtsterkte van ondergeschikt belang geworden. Behalve in die gevallen waar een open diafragma wordt gebruikt als stilistische keuze uiteraard.

Flickr

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

De 16-35 gebruik ik veelal met de Lee 100mm filters voor bijvoorbeeld landschappen. De 16-35 vind ik persoonlijk een heerlijk objectief om mee te werken. Zou deze niet willen missen in mijn verzameling.

De Loxia 35 gebruik ik hoofdzakelijk voor straatfotografie. En soms in samenwerking met de Lee Seven5 filters. Al merk ik wel dat ik toch liever de 16-35 gebruik in samenwerking met de filters.

Fotografeer je veel op 35mm dan zou ik zelf kiezen voor de Loxia.

• KL643

KL643

La vita è Bella!

Nou eigenlijk het meest op 16mm met de Zeiss voor landschap en architectuur. Voor op straat in het donker veel met de de Sigma 24mm.

• Crazy-Mazy
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 10-01-2017
Ik heb de Sigma 60mm 2.8 teruggestuurd. Zonder OSS had ik ook overdag een te hoge sluitertijd nodig om m'n foto's scherp te krijgen. De Sony 50mm 1.8 doet het op lagere snelheden veel beter. Een 30mm 1.4 klinkt leuk, maar in praktijk treed ik nooit lager dan 2.8, vaak zelfs 4.0. Uiteindelijk is bijna niks scherp met dat soort diafragma's.

• KL643

KL643

La vita è Bella!

quote:
Crazy-Mazy schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 23:00:
Ik heb de Sigma 60mm 2.8 teruggestuurd. Zonder OSS had ik ook overdag een te hoge sluitertijd nodig om m'n foto's scherp te krijgen. De Sony 50mm 1.8 doet het op lagere snelheden veel beter. Een 30mm 1.4 klinkt leuk, maar in praktijk treed ik nooit lager dan 2.8, vaak zelfs 4.0. Uiteindelijk is bijna niks scherp met dat soort diafragma's.
Nou, dat valt best wel mee hoor https://www.flickr.com/ph...506/in/dateposted-public/

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14:43

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
Crazy-Mazy schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 23:00:
Bedoel je niet 's nachts?

• Crazy-Mazy
quote:
Mooie foto! Ik doelde meer op de 35mm / 50mm primes van Sony. Vooral toen ik weer eens met m'n kitlens fotografeerde viel mij op dat het best prettig is om meer van de context te zien. Uiteraard kan een groothoek daar beter mee overweg. M'n 12mm schiet ik haast altijd op f2.0 :)

• Crazy-Mazy
quote:
Ik moest op 1/90 of sneller schieten wou ik het scherp krijgen. Dus onder minder dan optimale omstandigheden zat ik al op hogere iso's, en daar hoeft het niet perse pik donker voor te zijn.

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
Crazy-Mazy schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 23:40:
[...]

Ik moest op 1/90 of sneller schieten wou ik het scherp krijgen. Dus onder minder dan optimale omstandigheden zat ik al op hogere iso's, en daar hoeft het niet perse pik donker voor te zijn.
Dat is normaal op crop (1/brandpunt regel), maar met een juiste techniek kan je langzamer gaan dan dat. En zolang je op ISO 1600 of lager zit is het toch prima?

• KL643

KL643

La vita è Bella!

quote:
Crazy-Mazy schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 23:36:
[...]

Mooie foto! Ik doelde meer op de 35mm / 50mm primes van Sony. Vooral toen ik weer eens met m'n kitlens fotografeerde viel mij op dat het best prettig is om meer van de context te zien. Uiteraard kan een groothoek daar beter mee overweg. M'n 12mm schiet ik haast altijd op f2.0 :)
Ah okay, duidelijk :)

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
[...]

Ik ken het, ik zelf schoot zelfs op 1/120 of hoger met die lens om die beweging te voorkomen. Je hebt inderdaad snelle sluitertijden nodig op de een of andere manier.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your buddy, pal!

quote:
[...]

60*1.5 (cropfactor) = 90 ;) Vandaar dat je dus op minimaal 1/90 uit komt als vuistregel om dingen scherp te krijgen.

www.maartendeboer.net

• paulmedusa
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 18-04 12:26
quote:
[...]

Je zou misschien eens een monopod kunnen kopen, zijn lekker licht, makkelijk om mee te nemen, en ik kan er in ieder geval veel langzamere sluitertijden mee halen die goed scherp zijn.
Het is maar een ideetje. :)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

quote:
Ventieldopje schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:20:
[...]

60*1.5 (cropfactor) = 90 ;) Vandaar dat je dus op minimaal 1/90 uit komt als vuistregel om dingen scherp te krijgen.
Versta ik dat goed, heeft crop-factor met sluitertijd te maken ? Dus als ik bijvoorbeeld stabiel schiet op 1/30ste met een full-frame, zal een 1.5 cropfactor sensor 1/45 moeten schieten voor dezelfde stabiliteit, als al de rest identiek is ?

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your buddy, pal!

quote:
Phuncz schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:03:
[...]

Versta ik dat goed, heeft crop-factor met sluitertijd te maken ? Dus als ik bijvoorbeeld stabiel schiet op 1/30ste met een full-frame, zal een 1.5 cropfactor sensor 1/45 moeten schieten voor dezelfde stabiliteit, als al de rest identiek is ?
Jup, omdat je lens ook 1.5x zo lang is, is je maximale sluitertijd dat ook. De vuistregel voor je maximale sluitertijd is namelijk gewoon je focale lengte :)

Niet zo gek dus ook dat Mrc4nl op 1/120 moest schieten met die lens, 60 * 2 (MFT cropfactor) = 120.

Ventieldopje wijzigde deze reactie 12-10-2016 17:54 (8%)

www.maartendeboer.net

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

En zo leren we elke dag nog bij :) Ik heb zelf ook de Sigma 60mm f2.8 maar deze heb ik vooral buiten met veel zon gebruikt, waardoor dit me niet was opgevallen. Binnenkort maar eens testen !
Eigenlijk is het niet de cropfactor, maar de pixeldichtheid wat de vuistregel bepaalt (zonder stabilisatie). Met 42MP fullframe heb je ongeveer dezelfde pixeldichtheid als een 16MP aps-c en dus ook ongeveer dezelfde sluitertijden nodig.

Zeiss 21mm f/2.8

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your buddy, pal!

Het is ook inderdaad de pixeldichtheid maar ga daar maar eens mee rekenen ;) Gezien FF en APS-C allebei rond het zelfde aantal megapixel zitten komt de brandpuntafstand vaak prima uit.

www.maartendeboer.net

• begintmeta
  • Niet online
Maakt het uiteindelijke medium, de afstand waarop het wordt bekeken etc niet ook uit dan?

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
begintmeta schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 12:08:
Maakt het uiteindelijke medium, de afstand waarop het wordt bekeken etc niet ook uit dan?
Ja, natuurlijk is het verschil in scherpte gradueel.

Maar de oorspronkelijke klacht is natuurlijk onzin. Alsof f2.8 niet genoeg is om overdag foto's mee te maken zelfs met sluitertijden sneller dan 1/90 8)7 .
Je hebt een referentie nodig. Bijvoorbeeld: 20MP fullframe geeft 1/brandpuntsafstand.

Dan krijg je een formule als: t = (√(20/resolutie)) / (crop ∙f)
Simpel dus ;)

We gaan uit van de standaard kijkafstand (20x25cm foto gezien vanaf 25cm).

Zeiss 21mm f/2.8

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your buddy, pal!

quote:
Universal Creations schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 12:21:
Je hebt een referentie nodig. Bijvoorbeeld: 20MP fullframe geeft 1/brandpuntsafstand.

Dan krijg je een formule als: t = (√(20/resolutie)) / (crop ∙f)
Simpel dus ;)

Daar haak ik al af :/ 1+1 en 8<<1 = 16 maar verder.. :Y)

www.maartendeboer.net

• begintmeta
  • Niet online
quote:
Universal Creations schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 12:21:
...
Het zou misschien beter zijn om van de bedoelde kijkafstand uit te gaan,( en ook hoe en hoe groot zal worden afgedrukt dan natuurlijk)

begintmeta wijzigde deze reactie 13-10-2016 15:35 (10%)

• Who Am I?
Vandaag heb ik de kans om te spelen met een A7II van een bevriende fotograaf. Het eerste wat ik probeerde was om mijn Sigma 18-35mm f1.8 ART, een APS-C lens, er op te zetten (met adapter uiteraard). Wat mij direct opviel, was dat ik geen zwarte cirkel zag. Dat had ik wel verwacht. Het was gewoon beeldvullend zonder rare vertekeningen of vignettering. De camera schakelt niet terug naar een APS-C uitsnede toch? Hij stond gewoon op RAW.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Who Am I? schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:17:
Vandaag heb ik de kans om te spelen met een A7II van een bevriende fotograaf. Het eerste wat ik probeerde was om mijn Sigma 18-35mm f1.8 ART, een APS-C lens, er op te zetten (met adapter uiteraard). Wat mij direct opviel, was dat ik geen zwarte cirkel zag. Dat had ik wel verwacht. Het was gewoon beeldvullend zonder rare vertekeningen of vignettering. De camera schakelt niet terug naar een APS-C uitsnede toch? Hij stond gewoon op RAW.
Hangt er vanaf of je canon of Nikon mount had. Met canon zou de adapter kunnen doorgeven dat het om een als-c lens ging. Dat schakelt de camera inderdaad over op aps-c, ook in RAW.

Ik heb ook wel eens de sigma 60 e mount op mijn a7 gezet , zonder zwarte randen.
In het menu kun je kiezen of de camera automatisch terugschakeld

• Who Am I?
quote:
mrc4nl schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:46:
[...]

Hangt er vanaf of je canon of Nikon mount had. Met canon zou de adapter kunnen doorgeven dat het om een als-c lens ging. Dat schakelt de camera inderdaad over op aps-c, ook in RAW.

Ik heb ook wel eens de sigma 60 e mount op mijn a7 gezet , zonder zwarte randen.
In het menu kun je kiezen of de camera automatisch terugschakeld
Het gaat om aan A-mount, een Sony lens dus. Met een Sony adapter. Ik zal zo de A7II en A77II vergelijken of er even veel in beeld is. Toch vind ik het raar, in RAW zou hij toch gewoon de sensor uit moeten lezen toch?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Who Am I? schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:53:
[...]

Het gaat om aan A-mount, een Sony lens dus. Met een Sony adapter. Ik zal zo de A7II en A77II vergelijken of er even veel in beeld is. Toch vind ik het raar, in RAW zou hij toch gewoon de sensor uit moeten lezen toch?
met a mount, ja dan is het vrij zeker dat de communicatie tussen lens en cammera is.

Met RAW wordt niet de hele sensor uitgelezen als je voor aps-c modus kiest. De resolutie is ook lager. Bij Nikon full frame camera's werkt het precies hetzelde

• Who Am I?
quote:
mrc4nl schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:01:
[...]

met a mount, ja dan is het vrij zeker dat de communicatie tussen lens en cammera is.

Met RAW wordt niet de hele sensor uitgelezen als je voor aps-c modus kiest. De resolutie is ook lager. Bij Nikon full frame camera's werkt het precies hetzelde
Dank! Ik zie het ja! Als ik RAW+JPEG neem, dan geeft hij als afbeeldingsformaat 10MP als resolutie. Wat stom, ik verwachtte en zwarte cirkel. Met een 'domme' adapter zal je die wel krijgen. Ik hoopte dat mijn lens beter was dan ik dacht :/

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Who Am I? schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:29:
[...]

Dank! Ik zie het ja! Als ik RAW+JPEG neem, dan geeft hij als afbeeldingsformaat 10MP als resolutie. Wat stom, ik verwachtte en zwarte cirkel. Met een 'domme' adapter zal je die wel krijgen. Ik hoopte dat mijn lens beter was dan ik dacht :/
Er zijn enkele aps-c lenzen die een grotere beeldcirkel geven dan je zou verwachten (sigma 30 f1.4 bijv) maar de rest heb je al snel een zwarte rand te pakken

• Unidentified
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

Zijn onderstaande lenzen aan te raden voor outdoor (golden hour) portretten zonder IBIS? (A7 / A7R)
Is er iemand die het doet en hoe bevalt het?

pricewatch: Sony Distagon T* Zeiss FE 35mm f/1.4 ZA
pricewatch: Sony FE 85 mm F1.4 GM

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Destianto schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 20:45:
Zijn onderstaande lenzen aan te raden voor outdoor (golden hour) portretten zonder IBIS? (A7 / A7R)
Is er iemand die het doet en hoe bevalt het?

pricewatch: Sony Distagon T* Zeiss FE 35mm f/1.4 ZA
pricewatch: Sony FE 85 mm F1.4 GM
je noemt nu wel 2 heel verschillende brandpunten, portretten in het algemeen is 35mm vrij wijd, kies dan liever voor 50mm, als je wat universeel wil bijven.

als laatste, heb je de 85 Batis ook overwogen? die is goedkoper, lichter en presteert prima. en heeft ook nog eens ingebouwde stabilisatie. pricewatch: Zeiss Batis 1.8/85 (Sony E-mount)

• DivWhis

DivWhis

Before Sunrise

Als pure portretlens vind ik persoonlijk 35mm wat wijd. De 85mm is wat dat betreft wat meer de klassieke portretlens. De reviews zijn redelijk lovend over de 85 GM, maar dat zijn ze bijvoorbeeld ook over de Zeiss Batis 85mm, die dan wel iets minder lichtsterk is (1.8) maar ook een pak minder kost. Een miskoop doe je met die lens sowieso niet, het is een van de beste 85mm die er bestaan, maar ik zou eens goed kijken of je met een Batis niet net zo goed af bent.

edit- @mrc4nl bijna de exact zelfde reactie op het zelfde moment. Great minds think alike ;)

DivWhis wijzigde deze reactie 24-10-2016 20:59 (9%)

Flickr

Zeiss 21mm f/2.8

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

De batis heb ik reeds ;), zeker tevreden maar de Bokeh van G-Master is net iets mooier.
Het probleem zit hem meer in het feit dat ik niet zeker weet of ik stabilisatie nodig ga hebben.

(nu wordt het een cross post excuses)
Destianto in "Het grote Sony A7/A7R/A7S I/II topic"

Ik gebruik nu ook regelmatig de 16-35 (F4) op 35mm voor portretten en vindt het wel fijn om te spelen tussen deze focal lengte en de 85, heb toch het gevoel dat ik zo ver weg sta bij de 85.

Ben dus alleen bang, dat als ik straks een 35mm haal, dit geen goede combinatie is met mijn A7R en dus een miskoop doe.

Unidentified wijzigde deze reactie 24-10-2016 21:25 (48%)

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

tja de 85 f1.4 is een hele mooie portretlens, als je de batis verkoopt hoef je niet veel bij te leggen.

Over de stabilisatie, zeker met f1.4 hoeft een gebrek aan stabilisatie niet altijd probleem te zijn. het is vooral handig met filmen, of om net wat langere sluitertijden te kunnen gebruiken. Op een begeven moment helpt stabilisatie ook niet meer en moet je de iso omhoog gooien of een statief pakken.

Waar die grens ligt, is moeilijk te zeggen. schiet eens met je batis 85 zonder stabilisatie en kijk wat het verschil is.

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

Dus dan de steadyshot in de camera uitzetten bedoel je aangezien er geen knoppen op de Batis zitten.

Ik heb nu de Godox V860II besteld voor HSS en daardoor zullen de shutterspeeds sowieso tussen de 1000 en 4000 liggen denk, maar zal het eens proberen.

Het verschil tussen portretten en landschappen is echt enorm en een behoorlijke leercurve :)

http://www.godox.com/EN/Products_Camera_Flash_V860II.html

Unidentified wijzigde deze reactie 24-10-2016 21:18 (14%)

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Destianto schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 21:17:
Dus dan de steadyshot in de camera uitzetten bedoel je aangezien er geen knoppen op de Batis zitten.

Ik heb nu de Godox V860II besteld voor HSS en daardoor zullen de shutterspeeds sowieso tussen de 1000 en 4000 liggen denk, maar zal het eens proberen.

Het verschil tussen portretten en landschappen is echt enorm en een behoorlijke leercurve :)

http://www.godox.com/EN/Products_Camera_Flash_V860II.html
Zal vast wel ergens en menutje zijn waar je de OSS kan uitschakelen idd. Op mijna panasonic kon ik het iig. Op de sony:geen idee.sony heeft wel meer rare keuzes qua software

• DivWhis

DivWhis

Before Sunrise

Als je sluitertijd altijd tussen de 1000 en 4000 gaat zitten moet het geen probleem zijn. Als je zelfs dan geen scherpe foto's krijgt ben je waarschijnlijk beter af met een statief. Ter vergelijking ik heb de afgelopen dagen wat portretten geschoten met de 90mm Macro, en dat bleef gewoon scherp op 1/80.

Flickr

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

Meestal probeer ik de shutterspeed ook niet lager te houden dan de focallength, maar de macro heeft ook OSS, dus dat scheelt natuurlijk ook weer.

• Homeland
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
Ik zit erg te twijfelen tussen de 18-105G en 18-200LE, iemand die hier ook over heeft getwijfeld, en voor welke heb je uiteindelijk gekozen?

18-105 is volgens mij wat beter qua scherpte, wel wat groter maar ook wat lichter.
18-200 heeft net wat meer bereik, iets kleiner maar iets zwaarder.

Dus alles bij elkaar ben ik er nog niet echt uit...

• ikweethetbeter
Waarvoor gebruik je je camera hoofdzakelijk? Heb je vaak >100mm nodig?
De 18-105 is ook lichtsterker. Dat zou ik ook wel meenemen in de vergelijking.

Zeiss 21mm f/2.8

• Homeland
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
quote:
ikweethetbeter schreef op woensdag 09 november 2016 @ 00:19:
Waarvoor gebruik je je camera hoofdzakelijk? Heb je vaak >100mm nodig?
Veel tijdens reizen en heb dan inderdaad niet vaak meer dan 100mm nodig denk ik.
quote:
Universal Creations schreef op woensdag 09 november 2016 @ 00:30:
De 18-105 is ook lichtsterker. Dat zou ik ook wel meenemen in de vergelijking.
Dat is ook wel een goed punt.

Enige waar ik nog over zit te twijfelen is het formaat van de 18-105, maar eens kijken of ik hem eerst ergens kan uit proberen, of eventueel kopen via bijv. coolblue zodat hij makkelijk terug kan als hij niet bevalt.

• Badname
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19-11-2016
Ik ben opzoek naar een vervanging van mn a5000 kit lens.

Ik zoek een zoom lens (ongeveer van 20-70mm) redelijk lichtgevoelige lens die betere kwaliteit fotos kan maken dan de verschrikkelijke kit lens. Hiervoor had ik de 50mm 1.8 prime. die maakte prachtige fotos maar werd gek van het lens wisselen.

Ik heb echter niks kunnen vinden. de enige interessante (en betaalbare) is de Full frame 28-70mm 3.5-5.6 lens van Sony. Maar die is full frame en op mn a5000, krijg je door de corp factor niet echt bruikbare hoeken (de wideangle wordt te hoog).

Is er een lens die ik als ±20-±70mm op de a5000 kan gebruiken? Komt sigma binnenkort met iets?

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
Badname schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:29:
Ik ben opzoek naar een vervanging van mn a5000 kit lens.

Ik zoek een zoom lens (ongeveer van 20-70mm) redelijk lichtgevoelige lens die betere kwaliteit fotos kan maken dan de verschrikkelijke kit lens. Hiervoor had ik de 50mm 1.8 prime. die maakte prachtige fotos maar werd gek van het lens wisselen.

Ik heb echter niks kunnen vinden. de enige interessante (en betaalbare) is de Full frame 28-70mm 3.5-5.6 lens van Sony. Maar die is full frame en op mn a5000, krijg je door de corp factor niet echt bruikbare hoeken (de wideangle wordt te hoog).

Is er een lens die ik als ±20-±70mm op de a5000 kan gebruiken? Komt sigma binnenkort met iets?
Sony E PZ 18 - 105 mm F4 G OSS? Maar nog steeds niet erg lichtgevoelig. Die heeft Sony simpelweg niet. Dat je veel wisselde met een 50mm is niet zo gek, dat is geen fijne brandpuntsafstand voor algemeen gebruik op een crop-camera.

Koeitje wijzigde deze reactie 14-11-2016 13:48 (11%)

• Badname
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19-11-2016
quote:
Koeitje schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:47:
[...]

Sony E PZ 18 - 105 mm F4 G OSS? Maar nog steeds niet erg lichtgevoelig. Die heeft Sony simpelweg niet. Dat je veel wisselde met een 50mm is niet zo gek, dat is geen fijne brandpuntsafstand voor algemeen gebruik op een crop-camera.
Hmm die is wel een beetje erg groot om mee rond te lopen. Is er anders een andere camera, die een lens heeft ala de Luminex LX100 zoem, lichtsterk en qua formaat beetje compact?
Een LX100 is omgerekend niet veel beter dan een kitlens qua lichtsterkte.

Zeiss 21mm f/2.8

• ikweethetbeter
quote:
Badname schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:29:
de enige interessante (en betaalbare) is de Full frame 28-70mm 3.5-5.6 lens van Sony. Maar die is full frame en op mn a5000, krijg je door de corp factor niet echt bruikbare hoeken (de wideangle wordt te hoog).
???

Een full frame lens op een crop body levert nooit problemen in de hoeken op! Een FF lens kan een groter vlak uitlichten dan noodzakelijk is; het probleem dat jij beschrijft, is als je een crop lens op een FF body gebruikt.

Het is natuurlijk wel zo dat 28 op een crop body niet echt groothoek meer is. Met deze lens zal je wat in groothoek inleveren.
quote:
De Sony 18-105 is een (niet zeer lichtsterke) aanrader. Samyang heeft veel primes, de Sigma 17-70 komt waarschijnlijk uit voor de E-mount.

• NIMIC
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
quote:
ikweethetbeter schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:46:
[...]
Een full frame lens op een crop body levert nooit problemen in de hoeken op!
Dat bedoeld Badname ook niet.
Hij geeft aan dat een 28mm eigenlijk een op APS-C een "hoek" geeft die vergelijkbaar is als 42mm full frame equivalent.
En dat dit geen bruikbare groothoek (wideangle) geeft.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Amazon.de heeft een aantal E en A mount objectieven in de aanbieding.

Veel aps-c spul

https://www.amazon.de/b/r...KR8XB7XF&node=11624106031

Voor de mods, ik heb de ref al weggehaald

• cedras
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 11:11
Zit leuk spul tussen.

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
quote:
mrc4nl schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 10:08:
Amazon.de heeft een aantal E en A mount objectieven in de aanbieding.

Veel aps-c spul

https://www.amazon.de/b/r...KR8XB7XF&node=11624106031

Voor de mods, ik heb de ref al weggehaald
Pagina is inmiddels offline en de prijzen zijn weer terug op het oude niveau. Was er gelukkig op tijd bij om de SEL1018 met fikse korting te scoren :)

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
WoutF schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 17:28:
[...]

Pagina is inmiddels offline en de prijzen zijn weer terug op het oude niveau. Was er gelukkig op tijd bij om de SEL1018 met fikse korting te scoren :)
ik dacht dat het een daily deal was, maar t bleek inderdaad al snel over te zijn met de aanbieden, Ik ben zelf voor de FE 28 gegaan :)

• kadoendra
quote:
De Sony 18-105 is een (niet zeer lichtsterke) aanrader. Samyang heeft veel primes, de Sigma 17-70 komt waarschijnlijk uit voor de E-mount.
Is hier al wat meer over bekend?
Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*