Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Het Sony Alpha objectieventopic v2016 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

quote:
Balance schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 11:17:
[...]

Je had een A7R II toch? Dan is dit snel een dure hobby geworden :+

Nee zonder grappen, het is echt een topcombinatie! Het enige wat je de 24-70 zou kunnen verwijten is het gebrek aan stabilisatie (en misschien z'n formaat/gewicht), want qua optische prestaties komt hij zonder problemen met de rest mee. En als je hem dan op een A7x II body gebruikt, dan is het gebrek aan stabilisatie ook meteen opgelost :).

[...]

[...]
Klopt die heb ik hier ook liggen. Hobby mag wat kosten.. en gelukkig krijg ik wat korting op mijn aankopen ;-)

Dat de GM geen stabilisatie heeft is voor mij geen probleem. Dat had mijn oude vertrouwde Canon 24-70 II ook niet. En zoals je al aangeeft heeft de a7r II het voordeel van stabilisatie in het de camera.

Stabilisatie in het objectief zou mooi geweest zijn, maar dan was het objectief waarschijnlijk nog groter geweest.

-_- . Workshops fotografie -_- . April 2016/17 workshops reisfotografie @ Jakarta & Bali IndonesiŽ

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Gister hebben we gebeld met de leverancier en de Sony GM 85mm en 24-70. Worden bij hen de 30ste binnen verwacht. En dan worden ze gelijk verscherpt naar de winkels die orders hebben geplaatst.

Verwachte leverdatum eerste week van april.

Zelf de 24-70 in bestelling staan, maar voor mij is het net te laat. Ben dan 4 weken in IndonesiŽ. Dus haal hem wel op als ik terug ben :D

Twijfel nog wel om de Zeiss Batis tervervangen voor de Sony 85mm.

Superdaantje wijzigde deze reactie 25-03-2016 09:37 (8%)

-_- . Workshops fotografie -_- . April 2016/17 workshops reisfotografie @ Jakarta & Bali IndonesiŽ

• disheaver
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
2 nieuwe objectieven:
http://presscentre.sony.e...f1-8-prime-lenses-1355970

50mm F1.8 Prime Lens Extend Sony α Shooting Possibilities
FE 70-300mm F4.5 – 5.6 G OSS Telephoto Zoom Lens

De superzoom op een APS-C geeft in feite 450mm? Ziet er niet uit op een a6000, of is het ook nadelig voor beeldkwaliteit?

• PowerUp
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 22:54
Valt wel mee, de lens moet iets beter zijn best doen omdat de pixeldichtheid van de A6000 iets hoger is. Maar deze gebruikt dan wel vooral het centrum van de lens waar de prestaties meestal beter zijn. Prima bruikbaar waarschijnlijk.
Wel een leuke uitbreiding, wel jammer van de prijs ($1200 zal wel §1200 worden).

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

Absurde prijs zeg maar gerust. Adviesprijs is §1450 en daarmee nog duurder dan de 70-300L. De 50/1.8 moet zich natuurlijk nog bewijzen t.o.v. de concurrentie (Canon 50/1.8 STM en Nikon 50/1.8G), maar is ook wel aardig wat duurder.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Hamed
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 10:39
quote:
Superdaantje schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:14:

De Sony Macro is echt super. Ga je zeker geen spijt van krijgen als je deze gaat aanschaffen.
Heb hem al een weekje. Hier wat foto's voor geÔnteresseerde >>> Allemaal op 2.8 genomen dacht ik. Met exif data.

Sony A7II | Carl Zeiss Batis 25 & 85 | Sony Distagon T* Zeiss FE 35 | Sony FE 90
Voigtlšnder 90 SL-II | 500PX

• RobbieB
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 10:37
quote:
Universal Creations schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:36:
Absurde prijs zeg maar gerust. Adviesprijs is §1450 en daarmee nog duurder dan de 70-300L. De 50/1.8 moet zich natuurlijk nog bewijzen t.o.v. de concurrentie (Canon 50/1.8 STM en Nikon 50/1.8G), maar is ook wel aardig wat duurder.
Het is in inmiddels wel een gegeven dat Sony zijn lenzen duurder in de markt zet dan de gevestigde orde. Feit is wel dat de lenzen zich prima kunnen meten met de Canonikons.

Dat Sony er bewust voor kiest een hogere marge te pakken is ze helemaal vrij. Apple is ook niet armer geworden met deze strategie...

Daarnaast moeten we ook beseffen dat bij een klein marktaandeel, je hogere prijzen krijgt puur vanwege de kleinere inkoopaantallen. Naarmate Sony een grotere speler wordt zouden de prijzen ook naar beneden kunnen gaan (en mogelijk ook wel moeten).

RobbieB wijzigde deze reactie 29-03-2016 20:50 (15%)

PSN: RobbieB—86 | RobBerends.com | Flickr | NEX-6 - 10-18 F4 - 16-70 F4 - 28 F2 - 50 1.4

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik vind de prijs van de 50mm f/1.8 nog meevallen, als de kwaliteit ook navenant is. Ik houd al bijna een jaar de prijs van de 20mm f/2.8 pancake in de gaten en voor 300§ koop je dan een lens met toch wel zeer matige kwaliteit (voor die prijs).

• M-ThijZ
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19-02 15:48

M-ThijZ

Riding on Rails

Welke lens raden jullie aan op een a6000 om landschapsfoto's mee te maken?

Ik ga binnenkort op vakantie naar IJsland en heb nu alleen de a6000 + SELP1650 kitlens.

Is de pricewatch: Sigma 19mm F2.8 DN Art (Sony) een goede verbetering ten opzicht van de kitlens voor wide angle?

Of moet ik kijken naar de pricewatch: Sony SEL-1018 10-18mm f/4, die duurder is dan de camera zelf. :/

Een statief heb ik nog niet, maar wel een kleine bean bag. En misschien moet ik iets als bescherming tegen regen zoeken?

• NIMIC
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Wat vind je niet goed genoeg aan je kitlens?

Misschien een polarisatiefilter kopen voor je kitlens?
De Art die je noemt is wel scherper. Maar geeft geen radicaal ander beeld dan je kitlens. Voor landschap is scherptediepte niet zo belangrijk. En de lichtstrerkte van de kitlens lijkt me ook voldoende voor landschapfoto's.

Met de groothoeklens krijg je een veel breder beeld op je foto, en hoef je minder snel panorama's te gaan knippen en plakken.

• Who Am I?
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
Ik denk dat je inderdaad beter in een goed statief, een simpele remote en eventueel een polarisatie en grijs(verloop)filter kan investeren dan in een nieuwe lens. Vaak zijn lenzen bij f8 tot f11 het scherpst en dat is precies wat je met landschappen gaat gebruiken en zelfs kitlenzen zijn dan voldoende scherp.

Who Am I? wijzigde deze reactie 12-04-2016 16:47 (12%)

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Thanks. In het a6000 topic is men niet heel positief over de kitlens en wordt al snel aangeraden beter glas aan te schaffen. Misschien voor meer scherpte en hoger contrast? Maar als dat op F8 geen klap uitmaakt, heeft dat niet veel nut.

Een statief is toch alleen nodig wanneer je met een grijs(verloop)filter werkt? Anders is de sluitertijd toch kort genoeg om met de hand te schieten?

Is dit statief geschikt om mee te nemen in het vliegtuig? pricewatch: MeFoto Backpacker - Zwart

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 10:40
Dan zou je naar de afmetingen (opgevouwen) en gewicht moeten kijken, en dan afwegen wat jij zelf nog prettig vind.

Hou er ook rekening mee dat je een statief in moet checken als ruimbagage, en niet als cabin luggage met je mee mag de cabine in.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Who Am I?
Zo lang de sluitertijden kort zijn is een statief inderdaad niet nodig. Ga je echter rond zonsopkomst/ondergang of zelfs 's nachts fotograferen, dan zit je al heel snel aan de grens van je sluitertijd en wat nog uit de hand te doen is. Voor nieuw glas zou je eventueel ook kunnen kijken naar FE-mount glas, dat is gemaakt voor de A7 serie, maar kan natuurlijk ook gewoon op de A6000.

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Persoonlijk zit ik met de A6000 regelmatig aan 1/30ste sluitertijd op ISO 200 als ik binnenhuis schiet met relatief veel licht, met de kit-lens (pricewatch: Sony SEL-P1650). Hoger in ISO wil ik niet meteen gaan maar misschien is dat onterecht.

Phuncz wijzigde deze reactie 13-04-2016 17:12 (20%)

• Who Am I?
Je kan met de A6000 prima tot ISO 800 gaan en met wat ruisreductie is ISO 3200 ook nog prima bruikbaar. In de A6000 zit de zelfde sensor als in mijn A77II, dus daar baseer ik mijn bevindingen op. De A6000 mist zelfs de spiegel die de A77II wel heeft en zou dus iets beter moeten presteren.

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 10:34
Is iemand al in het bezit van de Sigma 30mm F/1.4 DC DN? Ik ben erg benieuwd hoe deze lens bevalt :)

• RolfDB
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 22-05-2017
Iemand ervaring met deze webshop en/of lens?
http://www.foto-klik.si/e...-sony-e-mount-silver.html

• Badname
  • Laatst online: 19-11-2016
Nu ik op vakantie ben begint mn a5000 (met Sony 50mm 1.8 of sigma 19mm) kuren te vertonen. Als ik de focus/foto knop ingedrukt houdt lukt het hem steeds vaker niet om te focussen. Op het laatste stukje van het scherpstellen blijft de kamera in en uit bewegen, soms heeft ie de focus voor 1 seconden en dan gaat ie weer bewegen. Doe ik iets fout, of gaat er iets mis met mn camera/lenzen? Heb dit niet eerder gemerkt.

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Staat de AF niet toevallig op continue scherpstellen?

• Larrs
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18-02 07:57

Larrs

Hoi !

quote:
Badname schreef op zondag 17 april 2016 @ 02:01:
Nu ik op vakantie ben begint mn a5000 (met Sony 50mm 1.8 of sigma 19mm) kuren te vertonen. Als ik de focus/foto knop ingedrukt houdt lukt het hem steeds vaker niet om te focussen. Op het laatste stukje van het scherpstellen blijft de kamera in en uit bewegen, soms heeft ie de focus voor 1 seconden en dan gaat ie weer bewegen. Doe ik iets fout, of gaat er iets mis met mn camera/lenzen? Heb dit niet eerder gemerkt.
Ik heb ook een A5000 en volgens mij heb ik hetzelfde gehad.

De camera lijkt te focussen en plotseling doet die niks. Ik dacht dat het door de regen was, omdat ik vaak in de regen zat te fotograferen. Maar de camera kan een paar druppels hebben. Ik had de vinger niet volledig op de knop.

Maar als dit het niet is bij jou, dan heeft het met de manier van focussen te maken. Met wide focus kiest de camera zelf een focuspunt. Samen met autofocus kan de camera blijven focussen tot het goed is.

Kan je misschien beter voor DMF kiezen en eventueel andere focus area, zodat je zelf de focus kan bijstellen voordat je foto schiet, plaats van focus en het scherp stellen.

"Time's up. Let's do this." Leeroy Jenkins

• Badname
  • Laatst online: 19-11-2016
quote:
Larrs schreef op zondag 17 april 2016 @ 10:56:
[...]

Ik heb ook een A5000 en volgens mij heb ik hetzelfde gehad.

De camera lijkt te focussen en plotseling doet die niks. Ik dacht dat het door de regen was, omdat ik vaak in de regen zat te fotograferen. Maar de camera kan een paar druppels hebben. Ik had de vinger niet volledig op de knop.

Maar als dit het niet is bij jou, dan heeft het met de manier van focussen te maken. Met wide focus kiest de camera zelf een focuspunt. Samen met autofocus kan de camera blijven focussen tot het goed is.

Kan je misschien beter voor DMF kiezen en eventueel andere focus area, zodat je zelf de focus kan bijstellen voordat je foto schiet, plaats van focus en het scherp stellen.
Hmm ik heb standaard center focus aanstaan, nu heb ik continuous auto focus omgezet in DMF en het lijkt beter te werken. (ook in auto mode, waar hij toch AF gebruikt lijkt het nu beter te werken. Apart.

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Dit is niet zo apart. Hij probeert continue scherp te stellen als je de knop ingedrukt houdt bij continuous auto focus. En als die bijvoorbeeld niet goed scherp kan stellen dan gaat die hunten.

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 10:18

psy

Kennis is macht

Ik heb nu voor mijn 6300 drie e-mount lenzen:
- de 16-50
- de 18-105
- de 35 1.8 prime

Nu heb ik die prime net voor het eerst geprobeerd, maar wat meteen opviel, hij maakt constant een zacht zoemend, eigenlijk ruisend geluid. Bij het focussen wordt het ietsje sterker. OSS aan of uit maakt geen enkel verschil.
De onboard mic neemt het geluid ook op. Zachtjes, maar je hoort het.
Persoonlijk vind ik dit niet normaal. De andere lenzen hoor ik niet (alleen bij focussen en/of zoomen).

Wat vinden jullie?

• Weakling
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 14-02 16:44

Weakling

available in strong mint

quote:
psy schreef op zondag 17 april 2016 @ 23:16:
Persoonlijk vind ik dit niet normaal.
Is het alleen wel voor deze lens. Heb 'm ook en maakt geluid.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• psy

psy

Kennis is macht

Ik vermoed dat het iets met het stabilisatiesysteem te maken heeft, zodra ik de shutterknop half indruk wordt het geluid sterker. Als ik Steadyshot uitschakel gebeurt dit niet, dan blijft het ruisen op hetzelfde volume. Wel heel raar dat het niet gewoon stil wordt als je Steadyshot uitschakelt?

• AngelusHD
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-02 09:42
quote:
M-ThijZ schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 15:30:
Welke lens raden jullie aan op een a6000 om landschapsfoto's mee te maken?

Ik ga binnenkort op vakantie naar IJsland en heb nu alleen de a6000 + SELP1650 kitlens.

Is de pricewatch: Sigma 19mm F2.8 DN Art (Sony) een goede verbetering ten opzicht van de kitlens voor wide angle?

Of moet ik kijken naar de pricewatch: Sony SEL-1018 10-18mm f/4, die duurder is dan de camera zelf. :/

Een statief heb ik nog niet, maar wel een kleine bean bag. En misschien moet ik iets als bescherming tegen regen zoeken?
Je gaat naar IJsland en wilt vooral landschap foto's maken, ik kan je aanraden om echt te kijken naar de 1018 UWA lens, je gaat van 16 naar 10mm en dat lijkt wel weinig maar is enorm veel verschil. Jouw lens 1650 zal scherp zijn bij F8/9/11 en dit is ook wat je voornamelijk gebruikt met landschappen, daar gaat het dus niet om.

Dat de lens duurder is dan de body is vrij wel normaal, ik zelf heb daar geen moeite mee.

Voor landschappen is het echt mijn favoriete lens, ik zoem dan ook liever uit dan in bij het maken van een foto, dit is iets wat ik zelf erg mooi vind en leuk en dit komt natuurlijk door wat ik fotografeer. Ik had hiervoor een 18-200 en ben overgestapt naar de 16-70 omdat ik vrijwel nooit boven de 70mm nodig heb.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, dus als je de aanschaf te duur vind dan zou ik overige suggesties volgen.

AngelusHD wijzigde deze reactie 18-04-2016 18:30 (4%)

• AngelusHD
quote:
psy schreef op zondag 17 april 2016 @ 23:16:
Persoonlijk vind ik dit niet normaal. De andere lenzen hoor ik niet (alleen bij focussen en/of zoomen).

Wat vinden jullie?
Pre-AF aan staan? heb de lens zelf niet gehad dus als weakling dit bevestigd denk ik niet dat het daardoor komt, maar vermeld het toch even.

• psy

psy

Kennis is macht

quote:
AngelusHD schreef op maandag 18 april 2016 @ 18:33:
[...]

Pre-AF aan staan? heb de lens zelf niet gehad dus als weakling dit bevestigd denk ik niet dat het daardoor komt, maar vermeld het toch even.
Ja dat had ik inderdaad ook moeten melden, dat staat bij mij sowieso uit. Was ook het eerste wat ik controleerde :-)

Blijf het gek vinden dat de twee andere lenzen gewoon stil zijn (alleen met je oor ertegen hoor je een soortgelijk geruis)

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
psy schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:01:
Blijf het gek vinden dat de twee andere lenzen gewoon stil zijn (alleen met je oor ertegen hoor je een soortgelijk geruis)
Koop maar nooit de Sigma primes dan ;) Je schrikt je de rambam de eerste keer dat je die vast pakt om op je camera te doen. Ik wel een beetje tenminste. Het lijkt net of alle lens elementen los in de behuizing liggen zo rammelt ie. Totdat ie op de camera zit en de camera aan gaat, dan ineens "klikt" alles vast, maar daarvoor denk je geheid dat je lens kapot is.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• Unidentified
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

Ik heb een A6000 met de volgende objectieven:

10-18 Wide
16-50 Kit
50 (1.8) portret en straat

Ik zou heel graag een keer de 70-200 f4 willen proberen.

Heeft iemand nog een adresje om deze voor een weekendje te huren ?omgeving Amsterdam.

Mag zowel particulier als zakelijk.

Unidentified wijzigde deze reactie 19-04-2016 14:27 (3%)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

quote:
AngelusHD schreef op maandag 18 april 2016 @ 18:27:
[...]

Je gaat naar IJsland en wilt vooral landschap foto's maken, ik kan je aanraden om echt te kijken naar de 1018 UWA lens, je gaat van 16 naar 10mm en dat lijkt wel weinig maar is enorm veel verschil. Jouw lens 1650 zal scherp zijn bij F8/9/11 en dit is ook wat je voornamelijk gebruikt met landschappen, daar gaat het dus niet om.
Thanks! Zal ik doen. Nu vind ik niet alle foto's op Flickr met deze lens mooi. Soms toch teveel verteken beeld.

https://www.flickr.com/se...sort=interestingness-desc
Vertekening heeft niets met de lens te maken, maar met het perspectief.

Zeiss 21mm f/2.8

• AngelusHD
quote:
M-ThijZ schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:47:
[...]

Thanks! Zal ik doen. Nu vind ik niet alle foto's op Flickr met deze lens mooi. Soms toch teveel verteken beeld.

https://www.flickr.com/se...sort=interestingness-desc
Oh, ik juist wel, niet alles maar dat kan ook komen door de gene die de foto heeft gemaakt :p

Nee, ik vind als je kijkt naar een lens in deze prijsklasse, moet je er wel zeker van zijn dat dit soort foto's jouw liggen. Veel mensen fotograferen graag volgels, hoewel ik het idee opzich leuk vind heb ik totaal geen gevoel of goh wat een mooie foto. Wel vind ik het soms interessant wat voor vogel het is.

Dit kan alleen jij bepalen :) en misschien is een lichtsterke prime voor de avond uurtjes wel een beter investering voor je en heb je genoeg aan de 16-50 voor overdag.

• FireBladeX
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19-02 13:02
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening, ik heb mijn a7s icm 24-70 F4 Zeiss lens verkocht om een a7rII aan te schaffen. De Zeiss vond ik regelrechte teleurstelling (kon er niets mee). Nu heb ik als enige lens nog de Samyang 24mm F1.4 (T1.5) liggen die ik ook wil verkopen. Voor landschapsfotografie lijk ik toch scherpte tekort te komen en ik ben bang dat het met de 42 megapixels nog erger gaat opvallen. Ik zoek dus eigenlijk een vervanging van de Samyang maar ben nog niet uit welke het wordt. In principe is OSS geen probleem omdat de a7rII in-body stabilization heeft en voor landschap mag het gerust een 'manueel' lens zijn.

Op dit moment heeft de Zeiss Batis 18mm F2.8 mijn aandacht. Echter moet ik even op de reviews wachten hoe deze lens presteert. Maar diep van binnen ben ik bang dat de F2.8 te traag is voor astrofotografie. Maar aan de andere kant, moest ik mijn Samyang ook minimaal op F2 zetten om wat scherp beeld te krijgen. Alleen de prijs van de Batis gaat §1500,- worden. Je betaalt voor kwaliteit maar ook voor de autofocus (die ik eigenlijk niet nodig heb). Echter blijkt er niet veel keus te zijn voor 'snelle' groothoek lenzen (kleiner dan 24mm) . De enige andere optie is de 14mm van Samyang of met een adapter gaan werken (maar wil juist zo licht en compact mogelijk).

Mijn droombeeld is nu de Batis 18mm en de 85mm. Dat zou in principe 85% van mijn fotografische behoefte moeten vervullen. Zeker met de mogelijkheid die ik heb met croppen op de a7rII.

• tuk217
  • Laatst online: 12-01 11:38
Sigma 20mm 1.4?
Canon vatting met metabones en dan heb je een mooie lichtsterke groothoek.
Ik zou even wachten tot de Sigma MC-11 adapter arriveert. Kost je heel wat minder en schijnt volgens een paar filmpjes die ik heb gezien, erg snel te focussen (en ondersteunt alle native-lenzen features).

Zeiss 21mm f/2.8

• FireBladeX
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19-02 13:02
Hmm bedankt voor het meedenken. De sigma is wel een interessante keuze. Ik zou voor de prijs van een batis lens, twee sigma lenzen kunnen aanschaffen (de 20mm en de 85mm). Alhoewel de reviews niet geheel rooskleurig zijn, zeker niet over de 20mm als astrofotografie (vanwege de coma die zeer nadrukkelijk aanwezig is). Ik ga erover nadenken :)

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ik denk dat de reviews van de Sigma 20/1.4 niet zo rooskleurig zijn als het over astro gaat, juist omdat dit een lens is die er bij uitstek geschikt voor lijkt (wijd en lichtsterk), en in dat opzicht ook uniek is. Van wat ik er van heb begrepen, is de coma niet erger dan de meeste 24/1.4 lenzen, maar de 20/1.4 wordt er harder op afgerekend.

henkie196 wijzigde deze reactie 25-04-2016 09:04 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Welke grijsfilters gebruiken jullie trouwens op de SELP1650 (a6000 kitlens). Die heeft met 40.5mm een diameter waar ik weinig filters voor kan vinden.

Om overdag een foto van een waterval te kunnen maken heb ik vanaf 8 stops nodig, klopt dat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Unidentified
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

quote:
M-ThijZ schreef op maandag 02 mei 2016 @ 23:29:
Welke grijsfilters gebruiken jullie trouwens op de SELP1650 (a6000 kitlens). Die heeft met 40.5mm een diameter waar ik weinig filters voor kan vinden.

Om overdag een foto van een waterval te kunnen maken heb ik vanaf 8 stops nodig, klopt dat?
Je kan een adapter ring gebruiken van bijvoorbeeld 40,5 > 49.
-knip-

Universal Creations wijzigde deze reactie 02-05-2016 23:54 (20%)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
quote:
M-ThijZ schreef op maandag 02 mei 2016 @ 23:29:

Wellicht kan je wat meer informatie vinden in Het grote filter topic voor wanneer je hoeveel stops nodig hebt. Afhankelijk van de waterval wil je misschien helemaal geen filter gebruiken (kan leiden tot een soort van gordijnvorming bij grotere watervallen, wat vaak niet mooi is). Anders hangt ook nog veel af van het beschikbare licht, maar typisch zou ik eerst kiezen voor een 6 stops filter. Daar kom je waarschijnlijk al een heel eind mee, voor watervallen. Voor stroomversnellingen heb je misschien wel een 10 stops nodig, afhankelijk van hoeveel licht je hebt.

Voor grijs filters gebruik ik zelf een filterhouder systeem, die hebben altijd adapterringen zodat je dezelfde filters op meerdere lenzen passen. Je kan natuurlijk ook een opschroeffilter kopen in een filtermaat groter en dan een adapterring er tussen zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• geerten
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19-02 15:23
Een paar aanvullingen voor de startpagina (E-mount):

Bij de zoomlenzen (nr 4) staat een "Zeiss Vario Sonnar T* 16-70 mm f/4 OSS APS-C". Maar volgens de pricewatch heet deze "Sony Vario Tessar T* E 16-70mm f/4 ZA OSS". Volgens mij is Tessar de goede naam: Sonnar kan ik nergens terugvinden.

Naast de "Sigma 30mm F2.8 DN Art" is er nu ook een "Sigma 30mm F/1.4 DC DN".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DivWhis
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19-02 15:24

DivWhis

Before Sunrise

Omdat ik de 16-35mm F/4 eigenlijk wat te groot vind, was ik erg blij dat Voigtlander drie native UWA's aankondigde voor FE mount. Vandaag de 15mm opgehaald en het is inderdaad een veel handzamer objectief. Komende week maar eens kijken hoe hij zich optisch verhoudt ten opzichte van de 16-35mm, maar als het niet veel scheelt gok ik dat de Sony de deur weer uit gaat :). Plaatje om het verschil te zien in formaat.

Ja, ik mag de Sony wel eens schoonmaken ;)

DivWhis wijzigde deze reactie 11-05-2016 01:31 (5%)

Flickr

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 06:28

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb onlangs een sigma 100-300 f4 met A mount op de kop getikt voor mijn sony a7, en ik zocht naar een bijpassende adapter. Maar blijkbaar zijn er geen goedkope versies van de LA-EA3 en de LA-EA4. (of van A naar E)

Autofocus gaat m toch niet worden(de LA-EA3 heeft geen schroef) Voor mijn MFT camera had ik een simpele adapter van een paar tientjes. Ik vind ~160euro nogal veel :/

Edit, B&H, en camera.nu hadden niets, dankzij ebay wat gevonden.

mrc4nl wijzigde deze reactie 11-05-2016 15:43 (10%)

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
mrc4nl schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 13:58:
Ik heb onlangs een sigma 100-300 f4 met A mount op de kop getikt voor mijn sony a7, en ik zocht naar een bijpassende adapter. Maar blijkbaar zijn er geen goedkope versies van de LA-EA3 en de LA-EA4. (of van A naar E)

Autofocus gaat m toch niet worden(de LA-EA3 heeft geen schroef) Voor mijn MFT camera had ik een simpele adapter van een paar tientjes. Ik vind ~160euro nogal veel :/

Edit, B&H, en camera.nu hadden niets, dankzij ebay wat gevonden.
De enige waar ik weet van heb is een Fotodiox adapter
http://www.amazon.com/Fot...+mount+to+e+mount+adapter

maar waar je die elders dan amazon kunt krijgen weet ik zo ook niet.

Edit: oh ik zie nu pas dat terwijl ik de link er bij aan het zoeken was jij ook al iets gevonden hebt.

Weakling wijzigde deze reactie 11-05-2016 15:57 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DivWhis

DivWhis

Before Sunrise

quote:
DivWhis schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 01:31:
Omdat ik de 16-35mm F/4 eigenlijk wat te groot vind, was ik erg blij dat Voigtlander drie native UWA's aankondigde voor FE mount. Vandaag de 15mm opgehaald en het is inderdaad een veel handzamer objectief. Komende week maar eens kijken hoe hij zich optisch verhoudt ten opzichte van de 16-35mm, maar als het niet veel scheelt gok ik dat de Sony de deur weer uit gaat :). Plaatje om het verschil te zien in formaat.
Eerste korte update is dat het een prettige lens is in het gebruik, maar ik heb geen perfecte kopie te pakken. Op het fredmiranda forum loopt al een lange discussie over het vrij grote verschil qua kwaliteit in de uiterste hoeken van het beeld tussen verschillende lenzen. Ik merk dat bij mij vooral linksboven het beeld flink uitgesmeerd wordt (andere hoeken zijn ook niet perfect). Op zich voor mijn doel met deze lens (landschappen) niet echt een probleem daar in 90% van de shots daar toch lucht zit en dat niet perse heel strak hoeft te zijn; maar als ik vooral architectuur oid mee zou schieten zou hij direct terug gaan. Ik wacht het nu nog even twee weken af.

Flickr

Acties:
  • +2Henk 'm!
Ik heb de nieuwe pricewatch: Sony FE 50mm f/1.8 even getest op een A7R-II (firmware 3.20). Ter vergelijking heb ik ook de pricewatch: Sony Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA op de A7R-II gezet en om het nog leuker te maken de pricewatch: Sigma 50mm F1.4 DG HSM Art (Canon EF) en pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 STM op de 5DS er tegenover gezet.

The Good
-Kan goed tegen flares zonder zonnekap
-Weinig purple fringing
-Vignetting is redelijk onder controle (vergeleken met de Canon helemaal).

The Bad
-Bouwkwaliteit is op zelfde niveau als de Canon plastic fantastic, maar dan 3x zo duur....

The Ugly
-Focusmotor maakt veel geluid, hunt nog redelijk wat en het focussen is trager dan de FE 55/1.8 en de dslr lenzen. Die DC-motor kan anno 2016 echt niet meer en zeker niet bij een lens van §300.

The Surprise
De scherpte is heel netjes:

Centre Sharpness by Universal Creations, on Flickr

Corner sharpness by Universal Creations, on Flickr

Conclusie: als je een goedkoper alternatief voor de 55/1.8 zoekt en kunt leven met een focusmotor uit het de oudheid, dan is dit een redelijke optie.

Universal Creations wijzigde deze reactie 03-06-2016 00:22 (6%)

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dus basically voor te filmen heb je een externe mic nodig en best zelf focussen. Voor fotografie lijkt me dat echter minder een probleem :) Ik had de 50mm op het oog, maar ik zal eens moeten nadenken hoe erg ik de nadelen vind.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 08:46
Voor filmen wil je wellicht een zoomlens hebben...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hab2000
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 07:26
Nou die sigma wint het van allemaal en die Canon lens begint pas 5.6 scherp te worden.

Leuke test met die combinatie van camera's en lenzen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Vandaag een 90mm macro lensje opgehaald bij SmitsArnhem. Ze kregen stuk of 6 Zeiss Batis 85mm binnen. En hij gaf aan dat ze mooie aanbieding konden maken voor deze batch. Tja ik heb hem al... Wie weet interessant voor andere?

• NeFoRcE
  • Laatst online: 19-02 21:01

NeFoRcE

Hallo! Bent u daar?

Dag,
Wij hebben een Tamron 18-270 3.5 - 6.3. Ik zit er aan te denken om misschien een 17-105 2.8 te kopen. Leveren we wel in op tele, maar iets meer groothoek en lichtsterk. Zal dit een goede keus zijn? Ik merk namelijk toch dat als we volledig inzoomen op 270, dat de foto's niet meer je-van-het zijn. Zullen de foto's kwalitatief echt beter worden? Vooral bij schemer merk ik nu dat ik toch niet altijd tevreden ben....

Nevermind, iuk dacht een 17-105 gezien te hebben. Zal er wel overheen gekeken hebben... :)

NeFoRcE wijzigde deze reactie 10-06-2016 11:08 (10%)

Liever recht door zee, dan een lege krat bier mee!

• Veneficus
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 10:41
quote:
NeFoRcE schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:06:
Dag,

Wij hebben een Tamron 18-270 3.5 - 6.3. Ik zit er aan te denken om misschien een 17-105 2.8 te kopen. Leveren we wel in op tele, maar iets meer groothoek en lichtsterk. Zal dit een goede keus zijn? Ik merk namelijk toch dat als we volledig inzoomen op 270, dat de foto's niet meer je-van-het zijn. Zullen de foto's kwalitatief echt beter worden? Vooral bij schemer merk ik nu dat ik toch niet altijd tevreden ben...
edit: 24-70 bestaat wel.. die zou je dan moeten combineren met een 70-200 ;)

Vergeet niet dat zoomlenzen altijd inleveren op hun scherpte op de uitersten van hun bereik. Dus je 17-105 zal op 105 mm niet superscherp zijn. Het kan wel zo zijn dat de kwaliteit van die lens zoveel hoger is dan de Tamron dat die scherpte alsnog beter is dan de Tamron op 105 mm.

Misschien staan ze hier wel tussen, en kun je dat een beetje vergelijken: https://pixelpeeper.com/

Anders zou ik echt even fysiek bij CameraNu langsgaan om de lenzen de vergelijken.

Uiteraard ga je wel winnen op lichtsterkte...

(ideaal zou je daarnaast dan nog de 70-200 f2.8 moeten hebben, maar dat is een kostbaar geintje)

Veneficus wijzigde deze reactie 10-06-2016 11:17 (3%)

24 kWh Nissan Leaf 2015

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo! Bent u daar?

quote:
Veneficus schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:14:
[...]

Vergeet niet dat zoomlenzen altijd inleveren op hun scherpte op de uitersten van hun bereik. Dus je 17-105 zal op 105 mm niet superscherp zijn. Het kan wel zo zijn dat de kwaliteit van die lens zoveel hoger is dan de Tamron dat die scherpte alsnog beter is dan de Tamron op 105 mm.

Misschien staan ze hier wel tussen, en kun je dat een beetje vergelijken: https://pixelpeeper.com/

Anders zou ik echt even fysiek bij CameraNu langsgaan om de lenzen de vergelijken.

Uiteraard ga je wel winnen op lichtsterkte...

(ideaal zou je daarnaast dan nog de 70-200 f2.8 moeten hebben, maar dat is een kostbaar geintje)
Wat je zegt inderdaad. Ik zag dat er geen 17-105 was (helaas), maar wat dan in de buurt komt is de

Sigma 17-70 mm f/2.8-4 DC HSM Contemporary (APS-C)

Maar die is dus op 70mm al F4. Ik denk dat ik daar dus niets mee win vergeleken met de lens die ik nu heb. Het liefst heb ik een 17-105 die volledig F2.8 is... De 18-270 die ik nu heb was destijds 400 euro, nu 330. Zou mooi zijn als ik die kan ruilen voor een lichtsterke lens maar nog wel aardige zoom heeft, desnoods met een beetje bijbetaling.. De zoektocht gaat verder ;)

Er is wel deze: pricewatch: Sony A E PZ 18-105mm F4 G OSS
Maar dat is een E-mount lens en ik gok (gezien je 18-270) dat je een A-mount camera hebt.

Zeiss 21mm f/2.8

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo! Bent u daar?

quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:25:
Er is wel deze: pricewatch: Sony A E PZ 18-105mm F4 G OSS
Maar dat is een E-mount lens en ik gok (gezien je 18-270) dat je een A-mount camera hebt.
Klopt inderdaad, vergeten er bij te zeggen, ik heb de A58. Maar zonder full-frame cam ben je aardig beknopt in de lenskeuze helaas :(

• Markofnikoff
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 16-02 11:56

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

quote:
NeFoRcE schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:18:
[...]

Wat je zegt inderdaad. Ik zag dat er geen 17-105 was (helaas), maar wat dan in de buurt komt is de

Sigma 17-70 mm f/2.8-4 DC HSM Contemporary (APS-C)

Maar die is dus op 70mm al F4. Ik denk dat ik daar dus niets mee win vergeleken met de lens die ik nu heb. Het liefst heb ik een 17-105 die volledig F2.8 is... De 18-270 die ik nu heb was destijds 400 euro, nu 330. Zou mooi zijn als ik die kan ruilen voor een lichtsterke lens maar nog wel aardige zoom heeft, desnoods met een beetje bijbetaling.. De zoektocht gaat verder ;)
Zo'n lens bestaat niet, enige manier is opknippen: 16-50 + 70-200 bijvoorbeeld
Anders krijg je sowieso een lens met een kleiner diafragma.

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

quote:
NeFoRcE schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:22:
Klopt inderdaad, vergeten er bij te zeggen, ik heb de A58. Maar zonder full-frame cam ben je aardig beknopt in de lenskeuze helaas :(
In de OP staan best wat standaardzoomlenzen voor aps-c A-mount. Dit zijn de lenzen met een wat groter bereik:
pricewatch: Sony Vario Sonnar T* DT 16-80 mm F3.5-4.5 ZA
pricewatch: Sony DT 16-105 mm F3.5-5.6
pricewatch: Sony DT 18-135mm f/3.5-5.6 SAM (SAL18135)

En de superzooms: http://tweakers.net/categ...WQA5EhSFChZEBihpjMLe2thYA

Universal Creations wijzigde deze reactie 10-06-2016 14:23 (46%)

Zeiss 21mm f/2.8

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo! Bent u daar?

quote:
Klopt inderdaad hoor, maar voegt nu weinig waarde toe aan m'n twee lenzen (35mm prime 1.8 (of was het 1.4?) en 18-270. Wat meer betaalbaar lichtsterk zou wel fijn zijn... wie weet ooit :)

Betaalbaar, lichtsterk en een groot bereik? Ja en het liefst ook nog maximaal 500gram....
Die 16-80 is al een stukje lichtsterker dan de 18-270 en anders is er nog de Sigma 17-70 f/2.8-4 die nog lichtsterker is. Een 18-105mm f/4 voor een spiegelreflex kan gewoon niet compact zijn (voor groothoek op een slr heb je retrofocus nodig), dus is het ijdele hoop om daar op te wachten.
Een dergelijke lens bestaat ook niet voor Canon of Nikon.

Zeiss 21mm f/2.8

• HeyJIJdaar
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 17-02 20:30
Kan het zijn dat er leveringsproblemen zijn met sel18105f4G ? Ik wilde er een kopen bij art en craft, voor 469, maar daar staat hij al weken op bank order. Bij Amazone.de is hij ook al weken uit de lijst van Amazone zelf en bij derden in prijs gestegen...

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 10:34
quote:

Opvallend inderdaad... van §425 naar §600 gestegen! Het lijkt erop dat de productie van de lens is gestopt, aangezien voorraden steeds kleiner worden en de prijs stijgt.

Eind maart was er een onbetrouwbaar gerucht over een opvolger van de huidige 18-105 f/4, het zou kunnen dat deze versie vervangen wordt en er binnenkort een nieuwe versie aankomt!De huidige 18-105 is ookal redelijk op videografen gericht (elektrische zoom en focus, constant diafragma en een klein beetje parfocal), dus het is niet gek om daar een opvolger voor uit te brengen met nog wat meer features voor video.

Sony heeft een paar high-end video camera's met APS-C sensor, de bekendste zijn de FS5 en FS7. Nu leveren ze de huidge 18-105 f/4 ook al met de FS5 mee. Een videolens speciaal op deze camera's gericht zou erg logisch zijn, hoewel hij natuurlijk ook gewoon te gebruiken is met gewone E-mount camera's (Alpha 5100, 6000, 6300 etc.). Uiteraard maakt dat het ook een uitstekende walk-around lens voor fotografen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Laatst online: 19-02 09:33
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe supersoom lens die ik bij diverse gelegenheden kan gebruiken voor mijn Sony A77 DSLR. Ik denk aan eens lens van minimaal 18x200mm maar 18x250 of 300 mag ook. Merk maakt niet uit.

Heb al wat reviews gelezen en eigenlijk zijn ze allemaal redelijk goed met wat minpunten. Daarom ben ik op zoek naar ervaringen van eindgebruikers. Iemand een goede tip?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Gezien het type camera, ga ik er even vanuit dat je ook nog andere lenzen hebt. De A77 is een camera die meer gericht is op snelle actie en daar horen snelle lenzen bij (qua autofocus en ook redelijke lichtsterkte). Een superzoom is daar doorgaans helemaal niet op gericht.

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ikweethetbeter
quote:
Morpheus2003 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 22:17:
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe supersoom lens die ik bij diverse gelegenheden kan gebruiken voor mijn Sony A77 DSLR. Ik denk aan eens lens van minimaal 18x200mm maar 18x250 of 300 mag ook. Merk maakt niet uit.

Heb al wat reviews gelezen en eigenlijk zijn ze allemaal redelijk goed met wat minpunten. Daarom ben ik op zoek naar ervaringen van eindgebruikers. Iemand een goede tip?
Universal Creation heeft een goed punt. De A77 is een snelle kwaliteitscamera, daar hoort geen "trage" superzoom bij.

Wel past hier een goede allround zoom bij. De Sony DT 18-135 is een hele aardige lens. Dit is zo ongeveer de nieuwere, modernere en snellere variant van de bekende CZ 16-80 en de 16-105. Kijk ook eens hier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Morpheus2003
Dank voor jullie tips. Heb nu de volgende lenzen:

Minolta 85mm
Minolta 49mm
Minolta macro 50mm
Minolta 17-35mm
Sigma Tele 400mm
Minolta 80-200mm
Minolta 24-105mm

De laatste is niet goed meer en wil ik vervangen. Denk idd dat die Sony een mooie vervanger is.

• martijn_tje
  • Laatst online: 14-02 20:40
Op APS-C heb ik in iedergeval niet vaak meer dan 50mm nodig. Dus ik denk dat je met 135mm voor huis tuin en keuken fotografie makkelijk uit de voeten moet kunnen. De stillere focusmotor is in iedergeval een pre wat betreft filmen.

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• ikweethetbeter
Alle Minolta lenzen zijn FF lenzen. De 80-200 is geen topper, en met een 18-135 haal je op APS-C hetzelfde telebereik, maar dan met een veel hogere kwaliteit. Als bonus vervang je ook meteen je kapotte lens!

• Morpheus2003
quote:
ikweethetbeter schreef op maandag 20 juni 2016 @ 14:37:
Alle Minolta lenzen zijn FF lenzen. De 80-200 is geen topper, en met een 18-135 haal je op APS-C hetzelfde telebereik, maar dan met een veel hogere kwaliteit. Als bonus vervang je ook meteen je kapotte lens!
Dat klinkt goed! Mag ik vragen waarom de Minolta 80-200 geen toplens is?

• martijn_tje
  • Laatst online: 14-02 20:40
200mm is langer dan 135mm. De 80-200 F/2.8 is wel een topper. Is scherper dan de Sony 70-200F/2.8. Van de HS versie schijnt ook de AF sneller (en lomper) te zijn als de SSM van de Sony 70-200.

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• ikweethetbeter
quote:
martijn_tje schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:29:
200mm is langer dan 135mm. De 80-200 F/2.8 is wel een topper. Is scherper dan de Sony 70-200F/2.8. Van de HS versie schijnt ook de AF sneller (en lomper) te zijn als de SSM van de Sony 70-200.
Ja, de Minolta 80-200 F/2.8 APO is zeker een superlens!
Zonder verdere specificatie ben ik er vanuit gegaan dat het hier om de 80-200 F/4.5-5.6 gaat, de niet-APO variant, een leuk goedkoop plastic dingetje, wat je nu voor een paar tientjes tweedehands kunt kopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Morpheus2003
quote:
ikweethetbeter schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:03:
[...]

Ja, de Minolta 80-200 F/2.8 APO is zeker een superlens!
Zonder verdere specificatie ben ik er vanuit gegaan dat het hier om de 80-200 F/4.5-5.6 gaat, de niet-APO variant, een leuk goedkoop plastic dingetje, wat je nu voor een paar tientjes tweedehands kunt kopen.
Ik heb ook de APO! Schrok al haha :)

Bedankt voor alle adviezen, ik ga voor de Sony 18-135mm

• ikweethetbeter
quote:
Morpheus2003 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 18:34:
Ik heb ook de APO! Schrok al haha :)

Bedankt voor alle adviezen, ik ga voor de Sony 18-135mm
Excuses dat ik je heb laten schrikken!

Mijn buurjongen had die lens in op een Minolta Dynax 5000i. Ik had een Sigma 100-300UC, die niet snel maar wel goed was.

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 17-02 22:20

Koeitje

Back-up tiems now?

Ik kwam deze blogpost toevallig tegen over de nieuwe 50/1.4 FE Samyang met AF:
http://sebimagery.com/blo...-5014-fe-for-sony-e-mount

• stiefjobs
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 09-09-2016
quote:
HeyJIJdaar schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 20:21:
Van de week mijn Sony 18-105g voor mijn emount camera gekregen (nex6).

De vertekening is zonder bewerking niet om aan te zien. In lightroom wordt de lens ipv 18-105, meer een 20-100 lens, bij aanpassing met lens correctie.
Deze lens heeft pincussion vervorming, dat betekent dat de beeldhoek niet verandert na correctie. Bij andere lenzen is de beeldhoek juist groter voor correctie. Dus niets om je zorgen over te maken.

• stiefjobs
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 09-09-2016
quote:
Morpheus2003 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 22:17:
Deze lens was erg goed:
Sigma 18-250mm f/3.5-6.3 DC OS HSM

Misschien is er inmiddels al weer een opvolger van.

http://www.photoclubalpha...250mm-f3-5-6-3-dc-os-hsm/

stiefjobs wijzigde deze reactie 29-06-2016 05:48 (45%)

• henkie196
  • Niet online
De nog weer wat nieuwere Sigma 18-200 Contemporary schijnt ťťn van de betere superzooms te zijn in dat bereik. Wil je meer telebereik, dan is een Tamron 16-300 misschien interessanter, die is optisch niet beter dan andere 18-300 superzooms, maar heeft wel 2mm extra aan de wijde kant.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Ik heb momenteel even een A7R II (firmware 3.20) met een Sigma MC-11 (firmware 1.01) om te testen.
Ik heb wat testjes gedaan met de Sigma 50mm f/1.4 Art, Canon 40mm, Canon 200mm f/2.8L en als referentie de Sony/Zeiss 55mm f/1.8.

AF-CSigma 50/1.4 ArtCanon 40mm STMCanon 200mm f/2.8 STM
Flexibel punt middengoedgoedalles behalve kortere focusafstand
Flexibel punt uit middenglijdt langzaam uit focusonbruikbaaronbruikbaar
Middengoedgoedalles behalve kortere focusafstand
Zone middengoed--
Zone uit middengoed--
Breedgoedgoedalles behalve kortere focusafstand

AF-SSigma 50/1.4 ArtCanon 40mm STMCanon 200mm f/2.8 STM
Flexibel punt middengoedgoedalles behalve kortere focusafstand
Flexibel punt uit middengoedonbruikbaaronbruikbaar
Middengoedgoedalles behalve kortere focusafstand
Zone middengoed--
Zone uit middengoed--
Breedgoedgoedalles behalve kortere focusafstand

Nog wat toelichting: focussen op korte afstand gaat sowieso slecht. De 200/2.8 kan uit zichzelf niet focussen op iets op korte afstand, maar als je de lens wat helpt met manueel focus, dan lukt het wel.
Daarnaast geven de Canons de individuele focuspunten weer in de zoeker tijdens het focussen, maar de Sigma doet dat niet (enkel het vak van de gebruikte zone(s). Verder werkt gezichtsherkening op alle lenzen goed.
Ik hoop binnenkort nog even een IS-lens uit te proberen en kijken hoe dat gaat.

Update
Ik heb nog even wat getest bij weinig licht (0-1Ev) en dan gaat de AF heel hard achteruit. In AF-S is een lock bijna niet te krijgen en AF-C kun je helemaal wel vergeten.

Universal Creations wijzigde deze reactie 10-07-2016 21:33 (3%)

Zeiss 21mm f/2.8

• tuk217
Hoe goed werkt eye detection?
quote:
tuk217 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 00:34:
Hoe goed werkt eye detection?
Test ik morgen nog wel even.

Zeiss 21mm f/2.8

• tuk217
Daar valt of staat het voor mij mee. Die functie is zo prettig dat het voor mij bepaald of ik de Mc-11 wel of niet aanschaf.

• usefulidiot.198
  • Registratie: juli 2011
Gisteravond zat ik een beetje rond te kijken op aliexpress en kwam deze 3 primes van Meike tegen.
Met een gemiddelde prijs van §83 lijkt het mij wel wat om een gokje te wagen en een van deze primes te bestellen. Meer dan 1 geschreven review en een review op youtube heb ik (nog) niet kunnen vinden, maar beide waren redelijk positief. Nadeel is vooral het ontbreken van af, maar daar kan ik prima mee leven.

Wat denken jullie, een leuke gok om te nemen of absolute verspilling van ~§80?

PSN: nameless-iD_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 16-02 11:56

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Haha die beschrijving, "het diagrafma is door een cirkel ontworpen" en "...helpt je bij het bouwen van een onscherpe foto", nice!

Maar kun je voor 50 euro niet spotgoedkoop een prime uit de 80's vinden die prima presteert (ok moet wel een adapter bij)

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

• Soinar
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 25-07-2016
Sony heeft weer wat nieuwe dingen aangekondigd.
- Sony FE 50mm F1.4 ZA prime lens $1500
- Sony 70-200mm F2.8 GM OSS G Master (is nu prijs van bekend). $2600
- Komen ook 2 extenders 1.4x en 2.0x beide $550 en exclusief ontwikkeld voor de 70-200mm f/2.8 GM of die extenders ook op andere lenzen passen en werken? kan ik nog niet terug vinden.

Dpreview heeft al wat artikeltjes:
- http://www.dpreview.com/n...e-50mm-f1-4-za-prime-lens
- http://www.dpreview.com/n...8-gm-oss-g-master-at-2600

Sample gallery van de 50mm:
- http://www.dpreview.com/s...mm-f1-4-za-sample-gallery

Soinar wijzigde deze reactie 11-07-2016 15:37 (7%)

Canon AE-1, EOS 7D Mark II, EOS M - Fujifilm X-T1

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Zo ver bij mij bekend / verteld passen de extenders niet op de huidige objectieven. Zelf de 70-200 GM in pre order gezet met de Extender 20.0 mooie aanvulling op de 24-70 GM.

Superdaantje wijzigde deze reactie 11-07-2016 16:54 (6%)

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

Dat is wel goed geld voor de 50 mm, ik houd het wel bij de 55/1.8 :D.

• usefulidiot.198
  • Registratie: juli 2011
quote:
Markofnikoff schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:50:
Haha die beschrijving, "het diagrafma is door een cirkel ontworpen" en "...helpt je bij het bouwen van een onscherpe foto", nice!

Maar kun je voor 50 euro niet spotgoedkoop een prime uit de 80's vinden die prima presteert (ok moet wel een adapter bij)
'Engrish' is ook altijd leuk op aliexpress inderdaad :D

Via marktplaats heb ik in het verleden al wat leuke primes gekocht en met een adapter zijn die inderdaad prima te gebruiken op een a6000. Ergens ben ik gewoon benieuwd of voor ~80 euro de primes van Meike wat voorstellen. Heb in het verleden wel vaker wat bij aliexpress gekocht, wat vervolgens 100% bleek mee te vallen :)

Anyway, de reviews die ik had gevonden:

PSN: nameless-iD_

quote:
tuk217 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:01:
Daar valt of staat het voor mij mee. Die functie is zo prettig dat het voor mij bepaald of ik de Mc-11 wel of niet aanschaf.
Werkt enkel met geselecteerde Sigma lenzen heb ik gemerkt (Global Vision lenzen volgens mij). Met Sigma EX lenzen en Canonlenzen werkt het niet (je krijgt een foutmelding zodra je de knop indrukt om het te activeren.
Stabilisatie werkt met alle lenzen die ik heb geprobeerd (Canon 24-105 IS, Sigma 150 Macro, Tamron 70-300 VC).

Zeiss 21mm f/2.8

• DivWhis

DivWhis

Before Sunrise

Haha. $1500 voor een 50mm f/1.4, De kwaliteit moet wel zoveel beter zijn dan al het andere op de markt... Dat is (hier althans) $300,- meer dan wat je voor een Zeiss Milvus betaalt en $550,- meer dan voor een Sigma ART.....

Ik vind het in ieder geval wat prijzig.

Flickr

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 06:28

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
DivWhis schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 03:23:
Haha. $1500 voor een 50mm f/1.4, De kwaliteit moet wel zoveel beter zijn dan al het andere op de markt... Dat is (hier althans) $300,- meer dan wat je voor een Zeiss Milvus betaalt en $550,- meer dan voor een Sigma ART.....

Tja maar de Sigma heeft niet de mooie bokeh, en de milvus niet de autofocus.Native autofocus is er niet veel.Ik vind het ook duur, maar je kan tenminste kiezen.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

quote:
mrc4nl schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 08:05:
[...]

Tja maar de zeiss Sigma heeft niet de mooie bokeh, en de milvus niet de autofocus.Native autofocus is er niet veel.Ik vind het ook duur, maar je kan tenminste kiezen.
Even wat gecorrigeerd ;)

Zeiss 21mm f/2.8

• Soinar
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 25-07-2016
Zie net dat de Advies prijs van die FE 50mm f/1.4 in Nederland op §1800 ligt volgens het nieuwsbericht van Sony Nederland.
quote:
De nieuwe FE 50mm F1.4 ZA-lens is vanaf juli in de Benelux verkrijgbaar voor een adviesverkoopprijs van § 1.800.

http://pers.sony.nl/press...t-4-za-prime-lens-1474123
Dat zal dan voor de FE 70-200mm f/2.8 ook wel betekenen een prijs van richting de §3000 als ie er niet gewoon over heen gaat.

Soinar wijzigde deze reactie 14-07-2016 08:30 (11%)

Canon AE-1, EOS 7D Mark II, EOS M - Fujifilm X-T1

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
DivWhis schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 03:23:

Ik denk dat je vooral moet kijken hoe hij het doet ten opzichte van de Otus en de 55 1.8. Dat is de concurrentie.

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

quote:
Soinar schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 08:26:
Zie net dat de Advies prijs van die FE 50mm f/1.4 in Nederland op §1800 ligt volgens het nieuwsbericht van Sony Nederland.

[...]

Dat zal dan voor de FE 70-200mm f/2.8 ook wel betekenen een prijs van richting de §3000 als ie er niet gewoon over heen gaat.
In Duitsland staat deze nu voor 2999,-. In NL nog geen echte prijzen voorbij zien komen, maar verwacht deze gelijk is. Voor mij persoonlijk is de prijs nog wel hoog, maar niet een struikelblok om deze niet te bestellen. Deze dan ook in pre order staan. Al dan wel met een beetje korting...

• DivWhis

DivWhis

Before Sunrise

quote:
Koeitje schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:14:
[...]

Ik denk dat je vooral moet kijken hoe hij het doet ten opzichte van de Otus en de 55 1.8. Dat is de concurrentie.
Tja als hij kan conurreren met een Otus dan is het opeens een koopje ;).

Flickr

• Hamed
quote:
DivWhis schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:40:
[...]

Tja als hij kan conurreren met een Otus dan is het opeens een koopje ;).
Kun je vergeten denk ik. Otus een kopje kleiner maken zal niet gebeuren. De enige lens die zich kan meteen met Otus (85mm en niet de 50mm ) is de 135ZE.

Mijn ervaring met 35ZA is zeer goed. Als de 50ZA net zo goed of zelf beter is dan de 35ZA, dan is hij zijn prijs gewoon dubbel waard :+

Sony A7II | Carl Zeiss Batis 25 & 85 | Sony Distagon T* Zeiss FE 35 | Sony FE 90

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Nu online
quote:
Hamed schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 16:13:
[...]

De enige lens die zich kan meten met Otus (85mm en niet de 50mm ) is de 135ZE.
Je bedoelt de 50 APO summicron ;) Past nog op een A7 ook

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• Hamed
quote:
RobertJRB schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 21:21:
[...]

Je bedoelt de 50 APO summicron ;) Past nog op een A7 ook
Oeps :P excuses

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*