erikven1978 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 18:05:
Ik ben zeer benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn.
Iedereen jubelt naar mijn idee omdat het statement "waarom verwarmen als je er niet bent" enorm aantrekkelijk klinkt, maar hebben jullie ook echt een jullie gasverbruik vergeleken met voordat dit systeem in jullie woning zat?
Wij hebben nu sinds september een
Tado systeem en tot mijn verbazing juist een stuk minder energie verbruikt dan vorige winter. Het kan zijn dat deze winter zachter was dan de vorige. Maar ik had verwacht dat we meer zouden gaan gebruiken omdat we dit jaar veel vaker en langer andere ruimtes dan de woonkamer hebben verwarmd.
Onze situatie: Wij hebben stadsverwarming met een aan/uit klep die verbonden is met een thermostaat in de woonkamer. Wij hebben op alle radiators in huis een slimme radiatorknop geïnstalleerd. Als test hebben we de klep altijd open gezet door de oude thermostaat op een hoge temperatuur in te stellen (Ik heb voor de installatie getest of het openzetten van de klep met alle radiators dicht tot rest verbruik zou leiden, maar dat was niet het geval.). Dit werkt zo goed dat ik eigenlijk geen reden zie om de thermostaat in de woonkamer te vervangen door een slimme thermostaat van
Tado.
Positieve ervaringen:
1. De zolder/werkkamer, slaapkamers en badkamer kunnen nu onafhankelijk van de woonkamer worden verwarmd. Dit was de reden voor aanschaf van de
Tado en werkt perfect.
2. De thuis weg detectie werkt ook perfect.
3. Siri werkt erg handig om even bij te regelen. Bijvoorbeeld om snel even de badkamer te laten verwarmen, of als wij naar huis gaan wat eerder de verwarming aan te zetten.
Negatieve ervaringen:
1. Een aantal malen is in de nacht de verbinding met de server weggevallen. Dan is het 's morgens beneden koud. Na een een reboot van de bridge werkte de verbinding telkens weer.
2. Van een rad
iotor die eigenlijk nooit aanstaat hebben wij de batterij al moeten vervangen. Volgens
Tado waarschijnlijk omdat hij een slechte connectie heeft met de bridge. Hoewel hij dichter bij de bridge staat dan de meeste anders knoppen.
Samenvattend is onze ervaring met
Tado grotendeels heel positief!
Het enige echte nadeel is de noodzaak van een goede connectie met de
Tado server. Ik zou graag een slimmere bridge zien die het slimme schema zelf kan blijven volgen als de connectie met de server is verbroken. Het zou handig zijn als
Tado een notificatie stuurt wanneer de connectie met hun server is verbroken.
Ik zit er nu ook aan te denken of ik via de onofficiële API kan detecteren wanneer de verbinding is verbroken en dan een HomeKit scène aanzet. HomeKit schema's werken ook lokaal met de
Tado zonder verbinding met de server.
Of wij zouden helemaal kunnen overschakelen op HomeKit voor de
Tado automatisering. Maar dat is een minder elegante oplossing en ik weet ook niet of dat betrouwbaarder werkt dan de automatisering via de
Tado server.
peter