Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:26:
[...]
Maar dat kan toch worden gecompenseerd met de temperatuurcorrectie van de Tado themostaatknop? Die van mij zit achter een gordijn en geeft (afgerond op hele graden helaas) 2 graden hoger weer dan de temperatuur midden in de kamer, gemeten met een andere (losse) thermostaatknop en de binnenmodule van mijn Netatmo weerstation. Dus deze knop staat op -2.
Niet helemaal, of in mijn situatie niet, maar daar kan Tado niks aan doen.
Ik heb zelf vrij hete centrale verwarming, losse temperatuur meters centraal in de kamers en nu twee Tado knoppen. De radiatoren zitten onder het raam en één achter een gordijn.
Het effect is eigenlijk altijd dat de Tado radiatorknop (in de winter) een te koude temperatuur aan geeft als de radiator uit staat, want net onder het raam koelt het flink sneller af dan je in de kamers merkt. Zowel door de binnenkomende lucht via de beluchting als de koude radiator.
Die zou ik dan op +2 of +3 moeten compenseren om de werkelijke temperatuur te benaderen.
Zet ik de radiator aan komt daar water van 75 graden door heen, warmt de buis en knop ook flink mee op en loopt de temperatuur in de Tado app al 2-3 graden omhoog, terwijl de ruimte net een halve graad opgewarmd is. Omdat te compenseren zou ik dan -2 of -3 moeten instellen.
Effectief staan ze nu dus op 0 graden compensatie, met als effect een te koude temperatuur als de radiator uit staat en een te warme temperatuur als hij (kort) aan staat.
In praktijk ben ik wel gewoon tevreden, ik gebruik de knoppen niet voor temperatuur bepaling en als de radiatoren een tijdje aan staan en de ruimte opwarmt trekt het verschil weer wat bij.
Maar 1 graad nauwkeurigheid is dus in praktijk echt wel nauwkeurig genoeg, je ruimte warmt sowieso minder snel op, dus de kraan gaat al dicht voordat de ruimte die graad in temperatuur gestegen is.
Wil je dat goed doen moet je andere bronnen gebruiken voor de kamer temperatuur, de Tado thermostaat of zoals in mijn geval zelf geschreven en dan de Tado knoppen aansturen via de
API met als bron een andere thermometer.
En het is veel nauwkeuriger dan een analoge radiatorknop, die stelde je gewoon in op "2" en draaide je wat hoger als het koud werd en vergat je dan totdat je het warm kreeg. Dat verschil was wel meer dan een graad in mijn geval.