• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05:48
Matched: api
tado schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:02:
[...]

Er is een API ? En er zijn al genoeg resources online te vinden met informatie over die API. Op dit moment is het niet onze prioriteit om de API ook echt te gaan ondersteunen want zoals ik al eerder heb aangegeven op dit forum zijn er al genoeg mensen die al mooie dingen hebben kunnen bouwen met onze API.

Ik zou aanraden om eventuele vragen over onze API eventueel op dit forum te stellen.
Is dat niet het scrapen van de my.tado website? Of mis ik nu iets inderdaad?

In Domoticz is een half gebakken ondersteuning waarvan bijv. Away mode niet werkt. En ik zie een Domoticz plugin (maar is hetzelfde als die in Domoticz gebakken zit?)

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05 22:44
Ruvetuve schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:04:
[...]

Is dat niet het scrapen van de my.tado website? Of mis ik nu iets inderdaad?

In Domoticz is een half gebakken ondersteuning waarvan bijv. Away mode niet werkt. En ik zie een Domoticz plugin (maar is hetzelfde als die in Domoticz gebakken zit?)
http://blog.scphillips.com/posts/2017/01/the-tado-api-v2/
Er is een API.
Op die manier werken de app en webapp.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Insert12 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:31:
Ik ervaar de laatste tijd problemen met geofencing. Eerder werkte het perfect, maar sinds ik m'n vriendin heb toegevoegd merk ik steeds vaker dat de kachel niet aan staat als ik thuis kom. Als ik dan de app open staat er dat ik nog buiten de geofencing zone ben. Sluit ik de app en open ik hem opnieuw, dan springt het icoontje naar de geofencing zone en dan begint het verwarmen pas.

Zijn er meer mensen die ditzelfde probleem hebben of iemand die weet waar het aan ligt?
iOS of Android? Ik heb zelf gemerkt dat iOS steeds vaker apps in deep-sleep gooit, en dat ze dan (als je ze weinig gebruikt) ook niet meer hun achtergrond taken doen. Dit heb ik wel eens met Tado gezien (en was dan weer gelijk een aantal dagen goed daarna), maar bijv ook met de Wahoo app voor mijn fietscomputer die een mailtje hoort te sturen zodra ik een activiteit start en automatisch hoort te syncen zodra het klaar is. Dit gebeurd soms ook niet als je de app langere tijd niet aan hebt gehad. Dus ik geef klein beetje de schuld aan iOS....
Het zou leuk zijn als Neelie Kroes zich ook een keer over IOT devices gaat buigen net als over de USB standaarden destijds, iets met verplichting om ook lokale aansturing zonder internet te ondersteunen oid?

Heeft iemand al eens een data verzoek bij Tado ingediend in kader van GDPR? Ben vooral benieuwd wat er nou precies daar bekend is over de installatie en of zaken die in het verleden gezegd werden ("Onze servers weten niet waar je bent alleen de afstand tot je huis") ook echt kloppen met de data.

[ Voor 24% gewijzigd door Sander op 15-11-2018 09:14 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ruvetuve schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:04:
Weet niet precies waar je op doelt, maar ik ben een tijdje terug bezig geweest om native ondersteuning voor Tado in Domoticz te bouwen op basis van de API waar de my.tado.com interface op werkt. Dat is iig degene die je bij 'Hardware' tegen komt. Andere projecten ben ik niet van op de hoogte v.w.b. het hoe en wat. Ik gebruik in elk geval de genoemde plugin en die werkt voor mij prima, inclusief registratie van Away.

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05:48
spone schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:11:
[...]

Weet niet precies waar je op doelt, maar ik ben een tijdje terug bezig geweest om native ondersteuning voor Tado in Domoticz te bouwen op basis van de API waar de my.tado.com interface op werkt. Dat is iig degene die je bij 'Hardware' tegen komt. Andere projecten ben ik niet van op de hoogte v.w.b. het hoe en wat. Ik gebruik in elk geval de genoemde plugin en die werkt voor mij prima, inclusief registratie van Away.
Ok dan is er wat werk aan de winkel hier. Ik kom daar nog op terug.

Sorry voor de gepeperde reactie, maar de documentatie omtrent de API is minimaal en devices lijken maar half te werken, heb er al heel wat tijd in zitten en dat werkt frustrerend. Daarnaast zijn de sales belofte bij aanschaf van de Tado niet helemaal ingelost bij mij, deze API ondersteuning en Domoticz integratie is het enige dat mij weerhoudt om de handel retour te zenden.

Erg fijn dat de koppeling met Domoticz er wel is! Dank.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Klopt, dat frustreert mij ook. De hele plugin is gebaseerd op stukjes informatie van anderen gecombineerd met een stuk reverse engineering van de output van de Tado API en een berg trial and error. Publieke documentatie hierover vanuit Tado hierover bestaat gewoon niet en dat helpt absoluut niet.

Als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld Nest is het contrast erg groot. Daar wordt een nette REST API aangeboden inclusief device emulator, testomgeving en uitgebreide documentatie. Alleen jammer dat het core product (de Nest thermostaat) mij niet echt kan bekoren.

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• HomeMade
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-01 23:11
Ik heb een Tado V3 met enkele radiatorknoppen nieuw in een doosje, maar sinds dat Tado de abonnementsvorm route kiest neig ik er naar om deze niet te installeren en over te stappen naar een concurrent. De enige -in mijn optiek- interessante concurrent is de Anna thermostaat van Plugwise i.c.m. de Tom radiatorknoppen.
Ik lees op Tweakers echter maar bar weinig over deze thermostaat en de zone mogelijkheden.

Het enige echte nadeel wat ik heb gevonden in vergelijking met de Tado is het ontbreken van de koppelingsmogelijkheden middels een open API en Google home integratie.

Heeft iemand ervaring met de Anna van Plugwise?

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
HomeMade schreef op woensdag 28 november 2018 @ 23:30:
Ik heb een Tado V3 met enkele radiatorknoppen nieuw in een doosje, maar sinds dat Tado de abonnementsvorm route kiest neig ik er naar om deze niet te installeren en over te stappen naar een concurrent. De enige -in mijn optiek- interessante concurrent is de Anna thermostaat van Plugwise i.c.m. de Tom radiatorknoppen.
Ik lees op Tweakers echter maar bar weinig over deze thermostaat en de zone mogelijkheden.

Het enige echte nadeel wat ik heb gevonden in vergelijking met de Tado is het ontbreken van de koppelingsmogelijkheden middels een open API en Google home integratie.

Heeft iemand ervaring met de Anna van Plugwise?
Als je een V3 (niet plus) hebt heb je geen last van de abonnementsvorm.
menn0 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 23:37:
Ik gebruik tado en opentherm, wat ik begrijp is dat daarom eigenlijk automatisch de temperatuur van het water wat de radiatoren instroomt bepaald wordt.
Dit gebeurd hier met max 70 graden. Eigenlijk wil ik dat het met 75 graden gebeurd. Kan ik dit overriden?
Dan moet je de maximale cv-watertemperatuur op de ketel verhogen naar 75. In de handleiding van je ketel staat hoe dat moet.

[ Voor 23% gewijzigd door menzo op 28-11-2018 23:52 ]

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
Verwijderd schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:35:
[...]

Hoe krijg ik de tado nou wakker tijdens de vroege dienst? Ik heb een afspraak in mijn agenda om 06:00 (de vroege dienst). IFTTT kan daar niet op triggeren om 04:30 (alleen het moment zelf). Wie heeft tips?
zelf iets scripten met de api die ze hebben?

• ETH0.1
Verwijderd schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:43:
[...]

Staat daar iets formeels van op papier?
is de beste bron daarvoor

sorry voor de lap code :$
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# security token opvragen
curl --connect-timeout 10 -s "https://my.tado.com/oauth/token" -d client_id=public-api-preview -d client_secret=4HJGRffVR8xb3XdEUQpjgZ1VplJi6Xgw -d grant_type=password -d scope=home.user -d username=username_hier -d password=passwoord_daar | perl -pe 's/^.*"access_token"\s*:\s*"([^"]*).*/$1/' > /tmp/tado_token

#home_id ophalen
curl --connect-timeout 10 -s "https://my.tado.com/api/v2/me" -H "Authorization: Bearer `cat /tmp/tado_token`"

#zones ophalen:
curl --connect-timeout 10 -s  "https://my.tado.com/api/v2/homes/<homeid>/zones/0/state" -H "Authorization: Bearer `cat /tmp/tado_token`" 
curl --connect-timeout 10 -s  "https://my.tado.com/api/v2/homes/<homeid>/zones/1/state" -H "Authorization: Bearer `cat /tmp/tado_token`" 

# gebruik ik zelf niet, maar hiermee kun je de temperatuur instellen
$ curl -X PUT "https://my.tado.com/api/v2/homes/<homeID>/zones/<zoneID>/overlay" -H "Authorization: Bearer `cat /tmp/tadotoken`" -H "Content-Type:application/json;charset=UTF-8" --data-binary '{"setting":{"type":"HEATING","power":"ON","temperature":{"celsius":21}},"termination":{"type":"MANUAL"}}'
-ION- schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 20:11:
@tado Ik heb een V3 met de oude app, als ik upgrade naar de V3+ app en ik installeer in de toekomst een nieuwere tado thermostaat, behoud ik dan de auto-assist skill zonder maandelijks of jaarlijks te moeten betalen?
Ja, als u nu de eenmalige upgrade uitvoert naar V3+ (19.99) dan kunt u daarna gewoon V3+ producten toevoegen zonder de levenslange upgrade van Auto-Assist te verliezen.
lolgast schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:48:
@tado Misschien kijk ik er overheen, maar is er een makkelijke manier om een hercalibratie uit te voeren van een thermostaatknop? Ik had 1 knop die niet meer helemaal dichtging waardoor het soms wel 22 graden werd op de studeerkamer, terwijl die ingesteld staat op 16. Nou vindt de kat dat niet erg, maar een beetje zonde is het wel :+

Ik heb nu maar de batterijen verwijderd en opnieuw geplaatst, maar misschien is het een idee om dat vanuit de app te kunnen forceren?
Voor u is de enige manier om tijdelijk de batterijen er uit te halen.
Mocht het probleem zich vaker voordoen, even contact opnemen met onze support en het serienummer van de betreffende knop meesturen.
ETH0.1 schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:50:
[...]

is de beste bron daarvoor

sorry voor de lap code :$
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# security token opvragen
curl --connect-timeout 10 -s "https://my.tado.com/oauth/token" -d client_id=public-api-preview -d client_secret=4HJGRffVR8xb3XdEUQpjgZ1VplJi6Xgw -d grant_type=password -d scope=home.user -d username=username_hier -d password=passwoord_daar | perl -pe 's/^.*"access_token"\s*:\s*"([^"]*).*/$1/' > /tmp/tado_token

#home_id ophalen
curl --connect-timeout 10 -s "https://my.tado.com/api/v2/me" -H "Authorization: Bearer `cat /tmp/tado_token`"

#zones ophalen:
curl --connect-timeout 10 -s  "https://my.tado.com/api/v2/homes/<homeid>/zones/0/state" -H "Authorization: Bearer `cat /tmp/tado_token`" 
curl --connect-timeout 10 -s  "https://my.tado.com/api/v2/homes/<homeid>/zones/1/state" -H "Authorization: Bearer `cat /tmp/tado_token`" 

# gebruik ik zelf niet, maar hiermee kun je de temperatuur instellen
$ curl -X PUT "https://my.tado.com/api/v2/homes/<homeID>/zones/<zoneID>/overlay" -H "Authorization: Bearer `cat /tmp/tadotoken`" -H "Content-Type:application/json;charset=UTF-8" --data-binary '{"setting":{"type":"HEATING","power":"ON","temperature":{"celsius":21}},"termination":{"type":"MANUAL"}}'
Om mijn post van 15 november te herhalen:

Dit is op dit moment de beste documentatie van onze API:
https://www.openhab.org/addons/bindings/tado/
En:
https://github.com/openha...rc/main/api/tado-api.yaml

[ Voor 59% gewijzigd door tado op 03-12-2018 10:59 ]

• ETH0.1
@tado Ik heb gister en vandaag de thermostaat en mijn ketel uitgelezen (tado gegevens haal ik binnen uit de api, de ketel kan ik niet direct uitlezen maar dit doe ik door temperatuur sensoren op de aanvoer en retour leiding)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/28jaavm.png
Als ik mijn tado via de api uitlees zie ik de heating power, dit was gister 1,2 of 4 en de temperatuur van de aanvoer leiding komt niet boven de 35 graden uit.

Zodra er heatingpower gevraagd wordt zie ik dat mijn ketel hier op reageerd en zie ik dit ook terug in de temperatuur van de aanvoerleiding.

Vandaag is het echter een wereld van verschil. (natuurlijk ligt de buiten temperatuur vandaag flink lager dan gister, maar mijn inziens kan dit het verschil in grafiek niet verklaren?)
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2livbxs.png

De heatingpower waardes zijn ineens niet meer 1,2,4 maar lijken percentages(?) geworden te zijn, ook zie ik dat er continu heatingpower gevraagd word.

Het lijkt er op alsof de firmware ook veranderd is, ik dacht dat ik gezien had dat ik op 54.11 zat, na de installatie dacht ik 54 gezien te hebben, maar vandaag staat er 55.0 ?
ETH0.1 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:07:
@tado Ik heb gister en vandaag de thermostaat en mijn ketel uitgelezen (tado gegevens haal ik binnen uit de api, de ketel kan ik niet direct uitlezen maar dit doe ik door temperatuur sensoren op de aanvoer en retour leiding)

[Afbeelding]
Als ik mijn tado via de api uitlees zie ik de heating power, dit was gister 1,2 of 4 en de temperatuur van de aanvoer leiding komt niet boven de 35 graden uit.

Zodra er heatingpower gevraagd wordt zie ik dat mijn ketel hier op reageerd en zie ik dit ook terug in de temperatuur van de aanvoerleiding.

Vandaag is het echter een wereld van verschil. (natuurlijk ligt de buiten temperatuur vandaag flink lager dan gister, maar mijn inziens kan dit het verschil in grafiek niet verklaren?)
[Afbeelding]

De heatingpower waardes zijn ineens niet meer 1,2,4 maar lijken percentages(?) geworden te zijn, ook zie ik dat er continu heatingpower gevraagd word.

Het lijkt er op alsof de firmware ook veranderd is, ik dacht dat ik gezien had dat ik op 54.11 zat, na de installatie dacht ik 54 gezien te hebben, maar vandaag staat er 55.0 ?
Mooie grafieken!

Dit zal dan met de FW update te maken hebben gehad.

• ETH0.1
2 technieken voor het ophalen:
- Via een linux command prompt lees ik iedere minuut de diverse waardes uit via de Tado api, deze gooi ik vervolgens in een mysql tabel
- Via een arduino bordje met temperatuursensoren lees ik iedere minuut de temperatuur van mijn aanvoer en retour uit, deze gooi ik ook in een mysql database

Daarnaast heb ik een server met grafana welke de database weer uitleest.

• koenvn
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
@tado Waarom is er gekozen om in de app de temperatuur van de thermostaatknoppen alleen in hele graden weer te geven, terwijl ik hem wel met 1 decimaal uit de API krijg?
koenvn schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:41:
@tado Waarom is er gekozen om in de app de temperatuur van de thermostaatknoppen alleen in hele graden weer te geven, terwijl ik hem wel met 1 decimaal uit de API krijg?
Het heeft met 2 dingen te maken:
1. Het display op de Slimme Radiatorknop kan geen decimalen weergeven.
2. Meetpunt naast een radiator is nooit ideaal, tonen van decimalen geeft een vals gevoel van een accurate meting.
zxr king schreef op donderdag 6 december 2018 @ 21:27:
Is er eigenlijk een mogelijkheid om de volgorde van de ruimtes aan te passen in de v3+, het is geen ramp maar voor mijn woning staat alles niet echt logisch
Deze feature zal in de toekomst toegevoegd worden aan de V3+ app.
Tremio schreef op donderdag 6 december 2018 @ 21:29:
[...]

Op de een of andere manier zijn alle foutmeldingen weg, maar nu heb ik het volgende. De tado app geeft aan dat het 27.1 graden is, op de thermostaat zelf staat er 25.2. Hoe kan dit?

Update: en weer begint de ketel te stoken en de leidingen worden warmer. Ik hang maar de oude thermostaat terug. Ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee.

Update 2: de oude thermostaat hangt weer en werkt vlekkenloos (simpele honeywell round connected modulation zonder poespas). Ik wacht nog op een reactie op mijn ticket en anders gaat de Tado weer retour.

Update 3: Honeywell Round Connected doet wat die moet doen, heeft de hele nacht prima zijn werk gedaan. In de ochtend stond er op de niet aangesloten Tado thermostaat nog steeds 25.2 graden. De Tado flipt 'm.
Op welke firmware zit tado ? Heeft u toevallig een V2 gekocht die op firmware onder de 30.X zit ?
In ieder geval even contact opnemen met onze technische klantendienst. Bij voorkeur per mail: https://support-request.tado.com/#/contact?locale=nl
LiQu1D schreef op donderdag 6 december 2018 @ 21:38:
Goed om te weten is dat de eenmalige license fee van 20 euro alleen voor v2, v3 bridges geldig is. De subscription is gekoppeld aan de bridge en niet aan je account.

Plaats je een v3+ Bridge (upgrade) dan vervalt ook de mogelijkheid voor die eenmalige fee (niet meer in de app beschikbaar)

Maw. Als je ooit de bridge gaat upgraden mag je de maandelijkse/jaarlijkse abo alsnog gaan betalen.

Bron (tado’s reactie in de reacties): https://www.tado.com/t/en...ated-new-v3plus-products/

[...]

Ps. Ivm tado’s bovenstaande reactie heb ik een ticket hierover ingestuurd (683534), deze staat nog open. @tado
Zoals ik al meerdere malen heb aangegeven in dit topic, zodra u de lifetime upgrade doet van 19.99 kunt u alle V3+ producten toevoegen zonder naar een abonnement te gaan.
Binnen garantie van uw V2 of V3 producten zullen we uw bridge uitwisselen met een bridge die niet de upgrade naar V3+ app zal triggeren.

Er is dus niet echt een risico in mijn opzicht.

[ Voor 86% gewijzigd door tado op 07-12-2018 08:56 ]

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-05 13:17
zAo schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:52:
Sinds Black Friday in het bezit van een set van de Thermostaat v3, Bridge en Extensiekit :) . Zondag eindelijk tijd kunnen nemen om aan de gang te gaan, maar na 5 minuten had ik al een melding te pakken dat ik niet door moest gaan en dat men contact op zou nemen :(

Nu krijg ik zojuist mail met de vraag hoe mijn huidige thermostaat aangesloten moet worden, dit terwijl die bij hen gewoon in het systeem staat :?

Ik begin een beetje koudwatervrees te krijgen, of is dat ongegrond?
Dat hun handleiding, dat 'weet' wil niet zeggen dat de supportmedewerker dat ook moet weten. Getuige de opties waar ik uit kon kiezen, zijn er nogal wat verschillende mogelijkheden.

Ik lees best wat problemen in dit topic, toch heb ik een vlekkeloze installatie achter de rug. (V3+ bridge en 1 kraan). Handleiding op maat werkte perfect, al moest ik wel even zoeken voor ik exact mijn thermostaat terugvond (er zijn veel verschillende ronde Honeywell's). Zal vast helpen dat de Remeha Avanta die wij hebben behalve modulatie verder weinig bijzonders heeft.

Tado draait hier nu een goede week en het bevalt ons heel goed. We hebben de thermostaat beneden in de woonkamer en geen tado-kranen op de radiatoren. Alleen een van de slaapkamer radiatoren. Wellicht dat we t.z.t. alle radiatoren slim willen maken, maar helaas hebben we veel gewone kranen, dus het vervangen is los van de investering dan ook nog best een klusje omdat overal nog thermostaatkranen op moeten.

Op en aanmerkingen:
  • Persoonlijk had ik simpele automatische kranen met een aparte ruimte thermostaat per ruimte mooier gevonden.
  • Wat meer inzage opties, alleen in de app kan je een redelijk basic grafiekje oproepen (of via de API informatie ophalen, maar wat meer opties online had wel gemogen)
  • Thermostaat via API bereikbaar en niet direct offline (los van de knoppen) vind ik ook wel jammer, maar wist ik van te voren.
Maar goed, nog maar iets meer dan een week in gebruik, dus wie weet hoe ik er over enkele maanden naar kijk..

• RHE123
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:07
Op het moment dat @Sander het probleem had kreeg ik ook enkele minuten lang niet of nauwelijks verbinding met Tado. De API gaf 50x response. Was gelukkig van korte duur!

• ETH0.1
Ortep schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:03:
[...]

De hele dag geen enkel probleem hier. Ik ben bang dat er bij je eigen netwerk een probleem zit.
Vanuit mijn view is er wel een 'storing' geweest, maar niet zo dramatisch als wat @Sander beweerd
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/5lyqzo.png

Hier stond de thermostaat op 20 graden ingesteld sinds 19:00, vervolgens zie ik die temperaturen netjes via de api (grafiek) terug, om 20:29 heb ik nog goede data vanuit de api terug, dan valt het even weg en om 20:40 is het weer terug.

Waarschijnlijk als je op dat moment thuis komt is het inderdaad niet warm vanwege die kleine storing. zo dramatisch is dat nu ook weer niet toch?

• Sander
  • Niet online
RHE123 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:25:
Op het moment dat @Sander het probleem had kreeg ik ook enkele minuten lang niet of nauwelijks verbinding met Tado. De API gaf 50x response. Was gelukkig van korte duur!
Ik heb met meerdere endpoints en services gecheckt, het was zeker een glitch op dat moment waarbij alles echt down was, maar ik zag ook dat eerdere switches van thuis komen niet doorkwamen in mijn homeassistent history. API werkte dus wel maar gedurende 2 uur was mijn locatie al niet geüpdatet naar thuis in Tado (hass en andere apps die daar wat mee doen wel.).

• Frost_Azimov
  • Laatst online: 13-05 23:20
Voor Tweakers die wat willen proberen met de API en PowerShell, hier een paar voorbeeldjes. Verwacht niet te veel van de code: geen error checking etc. Ik heb juist mijn best gedaan het zo functioneel & simpel mogelijk te houden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
Function Get-TadoZones
{
    Param( [Parameter(mandatory=$true)][string]$id,
        [Parameter(mandatory=$true)][string]$creds)

#/api/v2/homes/<homeID>/zones
 $command = 'zones'
 $baseuri = 'https://my.tado.com/api/v2/homes/' + $id + '/'+ $command
 $uri = ($baseuri + $creds)
 $res = Invoke-WebRequest -Uri $uri -Method Get

return $res.Content | convertfrom-json
}

Function Get-TadoCustomerInfo
{
    Param( [Parameter(mandatory=$true)][string]$creds)

$baseuri = 'https://my.tado.com/api/v2/me'

return $res.Content | ConvertFrom-Json
}

Function Get-TadoDevices
{

$command = 'devices'
    $baseuri = 'https://my.tado.com/api/v2/homes/' + $id + '/'+ $command

}

Function Get-TadoPlotData
{
        [Parameter(mandatory=$true)][string]$zoneid,

$baseuri = " https://my.tado.com/api/v2/homes/$id/zones/$zoneid/dayReport?date="
    $from = "{0}"-f (Get-date (get-date).AddDays(-7) -Format yyyy-M-dd)
    $pwdstr = $creds.Replace('?','&')
    $uri = ($baseuri + $from + $pwdstr)

# this is the data we are after
    #$b.measuredData.insideTemperature.dataPoints
    #$b.callForHeat.dataIntervals
}

$username = 'yourusername'
$pwd = 'yoursecretpassword'
$pwdstr= "?username=$username&password=$pwd"

$customer = Get-TadoCustomerInfo -creds $pwdstr
$zones = Get-TadoZones -id $customer.homes.id -creds $pwdstr
$devices = Get-TadoDevices -id $customer.homes.id -creds $pwdstr
$plotdata = Get-TadoPlotData -id $customer.homes.id -creds $pwdstr -zoneid "1"

De plotdata pakt een datum van vorige week, maar verander naar smaak zou ik zeggen...

De data die je terug krijgt in de variabelen zijn redelijk complexe objects, dus enige PowerShell kennis vereist...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 07:01:
[...]

Dit komt elke keer weer voorbij. Je neemt een dienst af, geen product. Het product is de tado, de dienst is alles er omheen.

Dat is gratis bij andere fabrikanten: je betaalt met je privacy. Bij tado betaal je.

Staat ook gewoon overal vermeld. Ik zie het probleem niet.
En hoe waarborgt Tado mijn privacy dan? Ze tracker continu waar ik ben. Als ik de API uitlees kan ik precies zien waar iedereen is. Er is geen twee stap verificatie dus een hacker kan gewoon lekker bruut forcen en meteen weten waar iedereen is. Geeft mij dan maar een systeem die alleen kijkt of er iemand in die kamer is waar hij hangt (nest). Als het nou allemaal beter was opgezet had die vlieger misschien op gegaan...

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-05 12:39
Peatsmoke schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 08:00:
[...]
  • Geld aan Tado
  • GPS en Wifi gegevens aan je provider, de softwareleverancier van je telefoon en alle andere derden die je tracken adhv Wifi.
Wat een onzin. Je kan in zowel Android als IOS perfect aangeven welke app wel en geen locatie-gegevens mag gebruiken. Als jij echt zo paranoïde bent, geef dan alleen de Tado app toegang tot locatie.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:03:
[...]
En hoe waarborgt Tado mijn privacy dan? Ze tracker continu waar ik ben. Als ik de API uitlees kan ik precies zien waar iedereen is. Er is geen twee stap verificatie dus een hacker kan gewoon lekker bruut forcen en meteen weten waar iedereen is. Geeft mij dan maar een systeem die alleen kijkt of er iemand in die kamer is waar hij hangt (nest). Als het nou allemaal beter was opgezet had die vlieger misschien op gegaan...
Ik heb de indruk dat je er nu maar wat dingen bijsleurt, omdat je ontgoocheld bent dat er blijkbaar een abonnement vasthangt aan de geofencing. Een USP van Tado is juist dat de instel-temperatuur dynamisch vasthangt aan je afstand tot thuis. Ok, dat is geenszins perfect, maar het is in elk geval beter dan een systeem dat de verwarming helemaal uitdoet als je het huis uit vertrekt en pas aan als je terug thuis komt. Trouwens, als je dat wil, kan je dat ook perfect met IFTTT, volgens mij.

[ Voor 51% gewijzigd door Twixie op 22-12-2018 11:47 ]

• Frost_Azimov
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:03:
[...]

Ik heb niet geproberd te bruut forcen, maar het ijkt me dat Tado daar wel een timout op heeft gezet na X foute passwoorden. Wat je zegt over precies weten waar iedereen is is niet waar. Als je de API uitleest krijg je iets in de trand van:

code:
1
2
3
tale atHome bearingFromHome                                          relativeDistanceFromHomeFence
----- ------ ---------------                                          -----------------------------
False   True @{degrees=208,555552645255; radians=1,555558636096897}                           0,0

Dus meer een richting.

Verwijderd

Frost_Azimov schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:29:
[...]

Ik heb niet geproberd te bruut forcen, maar het ijkt me dat Tado daar wel een timout op heeft gezet na X foute passwoorden. Wat je zegt over precies weten waar iedereen is is niet waar. Als je de API uitleest krijg je iets in de trand van:

code:
1
2
3
tale atHome bearingFromHome                                          relativeDistanceFromHomeFence
----- ------ ---------------                                          -----------------------------
False   True @{degrees=208,555552645255; radians=1,555558636096897}                           0,0

Dus meer een richting.
Weet je dus iedergeval hoe lang de bewoners er over doen om thuis te komen !

Inmiddels lekker alles via hassio laten lopen en die Tado software de deur uit gegooid. Wat een onveilig gedoe allemaal waar je ook nog eens voor moet betalen.

• PeterdeBruin
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-11-2023
KingsCrown schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:04:
Komen de warmtevraag iconen nog terug? Ik baal een beetje dat ik geupdate heb...
Warmtevraag is nu alleen te zien aan de kleine tekst "verwarming naar" die in de plaats komt van "ingesteld op".

Op mijn pagina http://www.peterdebruin.net/tado.html kun je de warmtevraag per ruimte wel precies zien als percentage.
Helaas niet de warmtevraag zoals die naar de ketel doorgegeven wordt; die is niet beschikbaar in de API.

En de Windows-10 app heeft nog de oude UI inclusief warmtegolfjes.

• ETH0.1
Fatum schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:08:

Een andere vraag die ik heb is meer een tweakers gedeelte. Namelijk hoe jullie de statistieken van de Tado omgezet/automatisch opslaan in een spreadsheet? Graag zou ik dit ook doen om in de gaten te kunnen houden wanneer en hoe de Tado de ketel aanstuurt en dergelijke.
Ik lees met een (linux) scriptje de api uit, vervolgens duw ik die informatie in een mysql database, als webend heb ik grafana om van de mysql data netjes grafiekjes te plotten.

• Sander
  • Niet online
Japperrrr schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:15:
[...]

Als je vloerverwarming hebt zou ik adviseren je Honeywell lekker te laten hangen. De Chronotherm IV deed het hier prima, maar sinds de tado er hangt is het elke dag raak met overshoots. En tado zelf lijkt het allemaal niets te interesseren, er komt geen enkele reactie op de berichten van de laatste paar pagina's.

[...]

Je moet je afvragen of je de tado überhaupt wel wilt gebruiken met geofencing. Hier slaagt ie er namelijk niet in het huis op tijd op temperatuur te krijgen, zelfs niet met een vast programma. Als dat al niet lukt, kun je geofencing ook wel vergeten.

En die radiatorknoppen wil je misschien ook heroverwegen. Veel verhalen hier van gebruikers die te maken hebben met verwarmingen die niet dicht gaan, en problemen met batterijen die extreem snel leeg zijn en waarbij tado geen oplossing biedt.

[...]
Hoewel je mij quote ben ik nog steeds wel blij met de radiatorknoppen. Ja het is irritant dat de batterijen sneller leeg gaan dan gepland, maar als Tado dat niet zo uitdrukkelijk gemeld had aan me weet ik niet of ik er ook zo negatief over zou zijn. In hoeverre halen de Honeywell knoppen bijv wel de 2 jaar? Het gaat meer om het (gebrek aan) leveren van Tado wanneer ze dingen zeggen of beloven.

Het lijkt alsof er gewoon geen doorontwikkeling plaatsvindt en focus verplaatst is naar nieuwe producten zoals de airco regeling voor de US markt. V3+ is een downgrade en dat na 1 jaar beloftes over de V3 bridge (en uitstel daarvan). Ga ik de balans opmaken van wat er sinds ik Tado gekocht heb is bijgekomen aan functionaliteit dan is het de open-raam detectie. That's it... :X Volgens de roadmap hadden daar dus ook dingen als API, uitbreidingen van de web applicatie, multi-homeondersteuning etc bij moeten komen. Allemaal zaken die al 2 jaar beloofd worden maar niet waargemaakt.
Zoals sommige mensen hier al aanhalen zijn de problemen met de grafieken helaas nog altijd niet opgelost.

De laatste status-updates over dit probleem kunt u hier lezen: http://status.tado.com/

U kunt ook uw email invoeren zodat u automatisch op de hoogte gesteld zal worden mocht er een nieuwe melding zijn op deze statuspagina.

############################################

Over het overshootprobleem zou ik graag iedereen die er last van heeft adviseren om contact met ons op te nemen en dan graag vermelden over welke zone het gaat, welke datum en tijdstip het probleem te zien was en dan zullen we proberen om tot een oplossing te komen.
https://support-request.tado.com/#/contact?locale=nl

Structurele verbeteringen staat natuurlijk ook op onze roadmap maar daar kan ik niet veel verdere uitlatingen over doen.

############################################

Sinds afgelopen donderdag is onze eigen community forum live gegaan: https://community.tado.com/nl

Inloggen is mogelijk met uw tado account en wachtwoord door op de oranje "inloggen" knop te drukken en daarna op "Sign in using my.tado".

Zeker voor discussies over eventuele tado API implementaties misschien een handig platform om in de toekomst naast het Tweakers.net forum te gebruiken.

[ Voor 58% gewijzigd door tado op 11-02-2019 11:33 ]

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:56

Sabbi

je denkt aan mij.

Japperrrr schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 00:09:
Tsja, wat zullen we zeggen... Dan maar een nieuwe poging tot verbetering via de Tado klantenservice... Maar ik ben toch wel heel benieuwd hoe het slimme algoritme het een goed idee vindt om met een overshoot van reeds 0.4°C nog even op vol vermogen door te knallen. Dit duidt mijns inziens gewoon op een serieuze bug en het bestaat ook niet dat dit alleen hier in huis gebeurt.

[Afbeelding]
De drie golfjes betekenen niet dat je ketel op vol vermogen aan het stoken is, het is alles tussen iets van 60% en 100% geloof ik. Via de API kan je veel preciezer zien hoeveel procent er toch het maximale gestookt wordt.

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-05 21:43
Sabbi schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 00:26:
[...]

De drie golfjes betekenen niet dat je ketel op vol vermogen aan het stoken is, het is alles tussen iets van 60% en 100% geloof ik. Via de API kan je veel preciezer zien hoeveel procent er toch het maximale gestookt wordt.
Zelfs dan slaat het nog nergens op. Op een dag dat het buiten rond het vriespunt was heb ik getest met een vaste temperatuur op 19.5°C en er was slechts één golfje nodig om het huis op temperatuur te houden. Er is geen fatsoenlijke manier om dit uit te leggen, anders dan dat het een bug is.

En ik zit overigens ook niet de hele dag naar de API te staren.

[ Voor 4% gewijzigd door Japperrrr op 13-02-2019 00:32 ]

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:56

Sabbi

je denkt aan mij.

Japperrrr schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 00:30:
[...]

Zelfs dan slaat het nog nergens op. Op een dag dat het buiten rond het vriespunt was heb ik getest met een vaste temperatuur op 19.5°C en er was slechts één golfje nodig om het huis op temperatuur te houden. Er is geen fatsoenlijke manier om dit uit te leggen, anders dan dat het een bug is.

En ik zit overigens ook niet de hele dag naar de API te staren.
De fatsoenlijke manier om jouw situatie uit te leggen is dat de tuning van Tado's PID-sturing voor jouw specifieke huis niet helemaal goed is, en ik hoop dat ze het wat voor je kunnen tweaken.

Waarom dan op jouw referentiedag maar één golfje? Een huis wat net op temperatuur gedraagt zich anders dan een huis wat al langer op temperatuur is. Immers de objecten in je huis warmen langzamer op dan de lucht. Dus als je net je huis op 20 graden hebt zijn de meubels nog kouder dan dat, en zal je relatief harder moeten stoken om die twintig graden te houden dan als alles in je huis al 20 graden is. Daarnaast moet de PID sturing ook nog rekening houden met de traagheid van de CV, helemaal als je vloerverwarming hebt duurt het erg lang voordat wat de ketel produceert ook als warmte in je huis wordt afgegeven. Dus eigenlijk stookt de tado nú voor de situatie over vijftien minuten.

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-04 19:02

Scharnout

Meuk

Japperrrr schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 00:09:
Tsja, wat zullen we zeggen... Dan maar een nieuwe poging tot verbetering via de Tado klantenservice... Maar ik ben toch wel heel benieuwd hoe het slimme algoritme het een goed idee vindt om met een overshoot van reeds 0.4°C nog even op vol vermogen door te knallen. Dit duidt mijns inziens gewoon op een serieuze bug en het bestaat ook niet dat dit alleen hier in huis gebeurt.

[Afbeelding]

Hier werkt de grafiek echter nog steeds niet. Vanaf 21 januari is het vrijwel een rechte lijn. Als het al weken kost om dit op te lossen, dan heb ik er ook weinig vertrouwen in dat het algoritme zelf wel snel gefixt wordt. Helaas is trek je tegenwoordig ook niet meer zomaar een blik engineers open, maar de tijd zal het leren.
Be careful what you wish for. Ik had in het begin ook last van overshoots. Dat werd in eerste instantie aangepakt door Tado, maar nu is het helemaal dramatisch. Als ik mijn temperatuur instel op 21,5 en het is 20,7, dan houdt hij bij 21,1 al op met stoken. Genoeg warmte aanvraag via de API (40%), maar mijn ketel springt niet aan. Geen idee waarom niet, maar ik verwacht ook meer van een slimme thermostaat. En prima dat ze wel mailen, maar ik ben hier nu al twee maanden mee bezig en dan is het misschien even slimmer om te bellen, maar je kan ze niet bereiken.

Al met al. Tot nu toe zware tegenvaller dit "slimme" product.

And Bob's your uncle ...

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-05 22:13
Scharnout schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:11:
[...]

Be careful what you wish for. Ik had in het begin ook last van overshoots. Dat werd in eerste instantie aangepakt door Tado, maar nu is het helemaal dramatisch. Als ik mijn temperatuur instel op 21,5 en het is 20,7, dan houdt hij bij 21,1 al op met stoken. Genoeg warmte aanvraag via de API (40%), maar mijn ketel springt niet aan. Geen idee waarom niet, maar ik verwacht ook meer van een slimme thermostaat. En prima dat ze wel mailen, maar ik ben hier nu al twee maanden mee bezig en dan is het misschien even slimmer om te bellen, maar je kan ze niet bereiken.

Al met al. Tot nu toe zware tegenvaller dit "slimme" product.
Op welke manier is tado met je ketel verbonden aan/uit of via open therm/ems bus.
En beschikken de ruimtes met overshoot ook over eigen radiatorknoppen?

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-05 21:43
Grave_ schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 19:49:
Mijn ketel gaat gewoon naar 90° met tado
Aangesloten via OpenTherm of enkel met aan/uit? Met aan/uit kan ik hier namelijk ook naar 90 graden, dat is gewoon afhankelijk van hoe je de CV instelt. Met OpenTherm vraagt de Tado echter een temperatuur aan de CV, géén percentage. Het is daarom ook aardig verwarrend dat in de API wel een percentage wordt gehanteerd. Als de 100% vraag dus correspondeert met 70 graden, ga je simpelweg nooit hoger kunnen stoken via OpenTherm. Het zou mooi zijn als je dit soort dingen ook gewoon zelf in kon stellen via de app, maar helaas. Overigens is 70 graden in 95% van de woningen ruim voldoende.

• Grave_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-05 06:35
Japperrrr schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 14:26:
[...]

Aangesloten via OpenTherm of enkel met aan/uit? Met aan/uit kan ik hier namelijk ook naar 90 graden, dat is gewoon afhankelijk van hoe je de CV instelt. Met OpenTherm vraagt de Tado echter een temperatuur aan de CV, géén percentage. Het is daarom ook aardig verwarrend dat in de API wel een percentage wordt gehanteerd. Als de 100% vraag dus correspondeert met 70 graden, ga je simpelweg nooit hoger kunnen stoken via OpenTherm. Het zou mooi zijn als je dit soort dingen ook gewoon zelf in kon stellen via de app, maar helaas. Overigens is 70 graden in 95% van de woningen ruim voldoende.
Ems bus

• ETH0.1
kevintjuh93 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:10:
[...]

Ik zou zeggen, solliciteer bij Tado en implementeer het.

Ik snap werkelijk waar niet waarom velen Tado constant aan het bashen zijn. Als je het beter kan, doe het dan zelf. Of gebruik geen Tado. Bij het maken van algoritmes kan je niet overal rekening mee houden, vooral niet in het begin. Er zullen altijd mensen zijn die dingen net iets anders zouden willen hebben.
Hier werkt mijn tado naar verwachting, heb inmiddels 4 zones in het systeem zitten en de huiskamer blijft strak op temperatuur, overshoot van max 0,2 graad wat zeer acceptabel is. Ook is mijn gasverbruik behoorlijk naar beneden gegaan ten opzichte van vorig jaar. (Natuurlijk is dat lastig te vergelijken omdat we dit jaar niet echt een winter hebben gehad, maar zover ik me kan herinneren is het vorig jaar ook niet heel lang koud geweest)

2 zone's geven nog wat problemen door de plaatsing van de thermostaatknop en de manier van meten van Tado.

Badkamer: Radiator onder een schuine wand, hierop past enkel een haakse thermostaatkraan waardoor de meting verkeerd uitvalt en er een behoorlijke overshoot word gemeten (ingesteld op 21 graden, radiatorknop meet op dit moment 24 graden, echte temperatuur onbekend, voelt als 20 graden) in de tado app, echter is dit in de praktijk geen overshoot maar een meetfout door de plaats van de sensor

Logeerkamer: (ingesteld op 18 graden, gemeten door de tadoknop 20 graden, gemeten door losse sensor 17,8). Ook hier is de plaatsing van de thermostaatknop een probleem, er zit weliswaar een haaksverkeerd thermostaatkraan op, maar de 22mm aanvoerbuis van de CV ketel loopt hier onderdoor waardoor de opwarmende lucht de knop van de kaart brengt.

Het is al eerder geopperd in dit topic, het zou zeer wenselijk zijn als de echte temperatuur gemeten kan worden middels een losse sensor op een reële plek in de ruimte (losse 'domme' sensor van tado zelf of via een api input?). Ik ga in ieder geval niet 2x 130 euro uitgeven om daar een thermostaat aan de muur te hangen enkel en alleen om de temperatuur te meten, dat slaat natuurlijk nergens op.

Al met al ben ik een tevreden gebruiker als het gaat om de verwarming in de woonkamer en keuken, dat werkt echt fantastisch.

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
ETH0.1 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:35:
[...]

....... 2 zone's geven nog wat problemen door de plaatsing van de thermostaatknop en de manier van meten van Tado.

Het is al eerder geopperd in dit topic, het zou zeer wenselijk zijn als de echte temperatuur gemeten kan worden middels een losse sensor op een reële plek in de ruimte (losse 'domme' sensor van tado zelf of via een api input?). Ik ga in ieder geval niet 2x 130 euro uitgeven om daar een thermostaat aan de muur te hangen enkel en alleen om de temperatuur te meten, dat slaat natuurlijk nergens op.

Al met al ben ik een tevreden gebruiker als het gaat om de verwarming in de woonkamer en keuken, dat werkt echt fantastisch.
@Tado Kunnen jullie aangeven waarom die losse sensor niet komt? Op basis van de wandthermostaat kan het niet ingewikkeld of duur zijn om een goedkope sensor als aanvulling op de radiatorkranen te produceren. Systemen als Plugwise kunnen het ook. Het aantal tevreden klanten zou groter worden en wellicht zou 'vroege start' (ook al een paar jaar op de roadmap) verbeteren.

• ETH0.1
maikel schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:12:
[...]

Ik heb 'm al twee keer wat naar beneden bijgesteld, maar het probleem treedt nog steeds op. Inmiddels heb ik bij Tado ook een functionaliteitenverzoek ingediend. Deze is ook al doorgestuurd naar het ontwikkelteam, dus wie weet gaan ze er iets mee doen. Misschien handig als meer mensen dit doen?
Hoe heb je dat gedaan? Een losse simpele temperatuur sensor is een vaker gevraagde optie. Misschien als ik het via een functionaliteitsverzoek in dien dat er naar gekeken gaat worden. De andere optie zou zijn dat ik via de Api de actuele temperatuur aan lever maar dat lijkt me een minder gebruikte functie voor de massa.

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 16:39
ETH0.1 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:24:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Een losse simpele temperatuur sensor is een vaker gevraagde optie. Misschien als ik het via een functionaliteitsverzoek in dien dat er naar gekeken gaat worden. De andere optie zou zijn dat ik via de Api de actuele temperatuur aan lever maar dat lijkt me een minder gebruikte functie voor de massa.
Dit gaat over het brommen van de pomp en het aanpassen van het vermogen, niet over de temperaturen.
NLAnaconda schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:20:
@tado bedankt, ik heb de temperatuurcorrectie doorgevoerd.

Nog wel een vraag, waarom werken die knoppen op 1 graad nauwkeurig en de thermostaat op 0.1 graad? Zit daar een slechtere sensor in of iets dergelijks?

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje prijzig (en absurd) om € 129 neer te leggen om wel een nauwkeurige temperatuursensor te hebben terwijl er al een sensor in de knop zit. (voor een kamer met maar 1 verwarming)
U kunt zich natuurlijk voorstellen dat meten direct naast een warme radiator nooit een 0.1 graad nauwkeurige meting zal geven voor de rest van de kamer. Dat, tezamen met het feit dat het display van de Slimme Radiatorknop niet gemaakt is om 0.1 graad weer te geven heeft ertoe geleid dat er een verschil zit tussen Slimme Thermostaat aan de muur en Slimme Radiatorknop.

Er is hardwarematige volgens mij geen verschil tussen de sensor in de Slimme Thermostaat of Slimme Radiatorknop. Via de API kunt u ook de 0.01 gemeten temperatuur uitlezen.

[ Voor 8% gewijzigd door tado op 06-03-2019 11:38 ]

• ETH0.1
NLAnaconda schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:20:
@tado bedankt, ik heb de temperatuurcorrectie doorgevoerd.

Nog wel een vraag, waarom werken die knoppen op 1 graad nauwkeurig en de thermostaat op 0.1 graad? Zit daar een slechtere sensor in of iets dergelijks?

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje prijzig (en absurd) om € 129 neer te leggen om wel een nauwkeurige temperatuursensor te hebben terwijl er al een sensor in de knop zit. (voor een kamer met maar 1 verwarming)
Als ik mijn knop via de api uitlees zie ik wel een temperatuur op 2 digits nauwkeurig (20.59 nu).

@tado het is al vaker gesteld ;) , er zou een simpele variant van de wand thermostaat moeten komen welke je centraal kan ophangen en een heel stuk goedkoper is dan 129 euro..... Idee: Sloop die knop uit elkaar, haal het motor gedeelte er uit, prop het in een nieuw doosjes en klaar (hardware technisch dan) ;)

@NLAnaconda er is een poormans solution, heb ik getest, werkt, alleen is bij een temperatuurs instellings verandering op dat moment niet nauwkeurig. (momenteel niet in gebruik, scriptje draait dus niet)

maak een bash scriptje waarin je:
- lees via de api de huidige temperatuur uit (dit is de actuele temperatuur +/- de offset)
- lees via de api de temperatuur offset uit
- lees de actuele temperatuur uit via een losse sensor (bv een arduino met DHT22)
- doe een rekensommetje van wat de nieuwe temperatuur offset moet zijn
- schrijf via de api de nieuwe offset weg
- herhaal dit iedere 5 minuten

zoals gezegd: werkt wel, maar is niet heel fraai

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 11:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

JBS schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:52:
[...]
Ik ook. Gek genoeg van een knop die er pas 2 maanden op zit en maximaal 3x verwarmd heeft. Vermoedelijk al gare/bijna lege batterijen uit de fabriek? Een knop in een andere kamer die dagelijks z'n werk sinds oktober vorig jaar doet, heeft nog 'goede' batterijen.
Kan ook te maken hebben met de bereikbaarheid van je Tado netwerk. Als er voortdurend naar verbinding gezocht moet worden vreet dat energie. Enige dat je nu kunt doen is de batterijen vervangen en kijken of het nu langer blijft draaien.

Nindustries schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:06:
[...]

Vraagje: is het normaal dat als ik de temperatuur verander via HomeKit op Tado, dit altijd manuaal is en zo blijft? Ik zou dit graag tot de volgende automatische 'uurregeling' laten doorgaan.
Dat is normaal. Alle wijzigingen die niet door het schema gedaan worden zijn 'manual' instellingen. De functionaliteit die jij benoemt zit/zat wel in de 'oude' app. Of hij ook via de API aan te roepen is.... denk het niet.
Ook is het misschien handig om WiFi netwerken toe te voegen waarbij Tado er mag uitgaan dat je -niet- thuis bent, i.p.v. GPS te verstoken.
Wat bedoel je hier precies mee?

[ Voor 37% gewijzigd door Edmin op 11-03-2019 14:13 ]

Verwijderd

Edmin schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:09:
[...]

Kan ook te maken hebben met de bereikbaarheid van je Tado netwerk. Als er voortdurend naar verbinding gezocht moet worden vreet dat energie. Enige dat je nu kunt doen is de batterijen vervangen en kijken of het nu langer blijft draaien.

[...]

Dat is normaal. Alle wijzigingen die niet door het schema gedaan worden zijn 'manual' instellingen. De functionaliteit die jij benoemt zit/zat wel in de 'oude' app. Of hij ook via de API aan te roepen is.... denk het niet.

[...]

Wat bedoel je hier precies mee?
als je in de Google home app de temperatuur aanpast is dat tot aan het volgende automatische event, net zoals in de "oude" app

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:24
BB-One schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:59:
[...]

Waar kun je dat log vinden?
Ik maak zelf op een systeempje wat logging aan dmv. de API. Het is geen standaard functionaliteit van Tado helaas.

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:54
Klopt het dat je via de api niet de tado op aanwezig op afwezig modus kan zetten? Ik zou het helemaal niet erg vinden om daar een abbonement voor aan te schaffen maar wat ik wil is het volgende:

Als ik mijn alarm aanzet (somfy protect) wil ik dat mijn tado op away gaat en al mijn hue lampen uit gaan. Terwijl als ik mijn alarm uit zet, wil ik dat tado weer op home modus gaat.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Limbeckx schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 08:33:
Klopt het dat je via de api niet de tado op aanwezig op afwezig modus kan zetten? Ik zou het helemaal niet erg vinden om daar een abbonement voor aan te schaffen maar wat ik wil is het volgende:

Als ik mijn alarm aanzet (somfy protect) wil ik dat mijn tado op away gaat en al mijn hue lampen uit gaan. Terwijl als ik mijn alarm uit zet, wil ik dat tado weer op home modus gaat.
Nee, dat kan helaas niet. Wel kun je de temperatuur in zo'n geval omlaag zetten via de API en bij thuiskomst (alarm uit) weer omhoog.

• ETH0.1
Greetoz schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 20:03:
[...]

Probleem is met die offset instellen dat de offset niet constant is. Als je niet aan t verwarmen bent klopt de temp meting natuurlijk wel maar dan ga je verwarmen op basis van een offset temperatuur.

Nadeel is dat het een beetje een aan uit systeem werd, radiator werd erg warm met als gevolg een overshoot, dan koud, knop dacht dat t nog warm was in de kamer omdat de radiator nog restwarmte afgeeft. Maar de kamer was weer graad koeler. Onze babykamer is ook maar klein maar die 90€ voor de thermostaat was het mij wel waard en geen temperatuur schommelingen meer.
en dan is er nog de poormans solution (die ik in gebruik heb ;) )

Ik heb een esp8266 met dht22 sensor voor de actuele temperatuur in de kamer

temp huidige zone uitlezen (dit is de temperatuur inclusief de huidige offset:
code:
1
curl --connect-timeout 10 -s  "https://my.tado.com/api/v2/homes/<home_ID_hier>/zones/<zone_ID_daar>/state" -H "Authorization: Bearer `cat /tmp/tado_token`"

huidige offset uitlezen:
code:
1
curl -s https://my.tado.com/api/v2/devices/<Device_ID_hier>/temperatureOffset -H "Authorization: Bearer $Token" | cut -d'"' -f3 | cut -d':' -f2 | cut -d',' -f1

vervolgens kun je met deze 2 waardes de echt gemeten tado temperatuur berekenen (gemeten tado temp - ingestelde tado offset). Nu weet je wat de tadoknop gemeten heeft, en weet je van je arduino wat de echte temperatuur in de kamer is.

Je kan op basis van die 2 gegevens de nieuwe offset berekenen, en deze uploaden naar de cloud:
code:
1
curl -s -X PUT https://my.tado.com/api/v2/devices/<Device_ID_daar>/temperatureOffset -H "Authorization: Bearer `cat /tmp/tado_token`" -H "Content-Type: application/json" -d "{'celsius': $NewOffset}"

• ETH0.1
Twixie schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:34:
[...]

Ik heb ook een ruimte waarin ik het zo moet oplossen, maar het is wel verre van ideaal. Probleem is dat als de verwarming niet aan staat, de meting dan natuurlijk eigenlijk te laag is. Gevolg is dat hij dan mogelijk te snel gaat warmte vragen. Want als het in de ruimte 23 is, corrigeert hij naar 21, waardoor hij bij een target temperatuur van 23 dan ineens begint te stoken, terwijl het eigenlijk al warm genoeg is.

Denk er dan ook over na om in deze ruimte een losse muurthermostaat bij te hangen. Alleen jammer dat die krengen zo duur zijn (€100+) terwijl ze voor die toepassing eigenlijk enkel als thermometer fungeren die de temperatuur doorgeeft naar de centrale thermostaat. Het is eigenlijk zelfs goedkoper van een radiatorknop te gebruiken hiervoor 8)7 , alleen oogt dat natuurlijk wat minder mooi.
een volledige muurthermo is waanzin, tado zou simpelweg de hardware van een bestaande radiator knop kunnen nemen, de motor verwijderen, in een mooi doosje bakken en dat als meter gebruiken voor de ruimte temperatuur, kan voor een paar tientjes gemaakt worden en maakt het systeem zeer accuraat (iets wat geen enkele concurrent kan (en een unique selling point zou zijn), onbegrijpelijk dat ze dit niet wensen te implementeren.

alternatief is een arduino die je temp meet in een centraal gedeelte van je ruimte, en een scriptje wat via de api automatisch de correctiefactor instelt (even terug zoeken op de posts van mij in dit topic). in mijn geval, op de badkamer hangt de knop boven de aanvoer pijp en heb ik dus zodra de radiator aan staat verkeerde waardes. door iedere 5 minuten met een arduino de echte temp te meten en de correctie aan te passen heb ik de juiste temperatuur in de badkamer, maar zoals gezegd, heel raar dat dit zo moet, ik ga echt geen 130 euro lappen voor een muur thermo, dat is waanzin

• Frost_Azimov
ETH0.1 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 23:23:
[...]

alternatief is een arduino die je temp meet in een centraal gedeelte van je ruimte, en een scriptje wat via de api automatisch de correctiefactor instelt (even terug zoeken op de posts van mij in dit topic). in mijn geval, op de badkamer hangt de knop boven de aanvoer pijp en heb ik dus zodra de radiator aan staat verkeerde waardes. door iedere 5 minuten met een arduino de echte temp te meten en de correctie aan te passen heb ik de juiste temperatuur in de badkamer, maar zoals gezegd, heel raar dat dit zo moet, ik ga echt geen 130 euro lappen voor een muur thermo, dat is waanzin
Of als alterntief een Sonoff TH met tasmota or espurna. nog iets makkelijker.

• Tezzi
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
GVR schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:39:
[...]

Wel dat ik vandaag de app (android) heb bijgewerkt en laad de app geen informatie meer, blijft hangen op het gele scherm met tado logo. App verwijderen en opnieuw installeren en inloggen heeft geen effect. De statuspagina geeft geen storingen weer.
Zeker wel wat aan de hand, zo nu en dan gaan API calls mis hier.

Jah...

• ETH0.1
Verwijderd schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:45:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke antwoorden _/-\o_
Ik begrijp je uitleg dus nogmaals dank hier voor.

Heb nu een Honeywell "oude" thermostaat, en als ik die bijvoorbeeld in Maart als het zonnetje lekker naar binnen schijnt op 17 graden zet dan slaat de ketel uiteraard af.
Deur open heerlijk. Nu lees ik dat je bij Tado de ketel niet uit kunt zetten.
Hoe zit die nu precies?
Thermostaat hangt in de keuken, stel ik zet hem op 17 graden...en de slimme knoppen staan bijvoorbeeld standaard op 20 ingesteld moet je die dan allemaal handmatig lager gaan zetten?
Je kan via de app idd niet zeggen 'ik wil helemaal niet verwarmen' (lees: alles uit)

Wat ik afgelopen zomer heb gedaan is mijn zones (heb er 4) allemaal permanent op 15 graden gezet via de app, op dit moment staat alleen zone huiskamer weer op de normale (volg schema) stand. dus ongeacht de temperatuur in die kamers, de andere ruimtes worden niet mee verwarmd.

Ik raak de muur thermostaat sinds de plaatsing enkel nog aan om te kijken hoe warm het is, het schema doet de rest (via de app)

Als het weer echt koud gaat worden schakel ik die zones weer in.

Overigens heeft Tado een deur open detectie, als de temperatuur in een ruimte ineens aardig zakt denkt tado dat er een deur open staat en zal hij die zone de komende X minuten (instelbaar) niet verwarmen.

laat je echter de deur langer open staan dan de ingestelde tijd dan ziet Tado dit niet meer en zal weer proberen te verwarmen. Om dit te ondervangen ga ik volgend voorjaar deur sensoren plaatsen en via de api van Tado de verwarming uitschakelen als er een deur open wordt gedetecteerd. (Via Domoticz, dus buiten tado om)

[ Voor 3% gewijzigd door ETH0.1 op 29-09-2019 21:00 ]

sgsdebruijn schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:25:
@tado kan ik inzicht krijgen in die parameters, ik zou ze graag vergelijken met @Chris_82 wij maken gebruik van dezelfde opstelling, van de week had ik weer pendelgedrag, gelukkig niet zo erg als eerder dit jaar.

[...]
Voor OpenTherm niet mogelijk. Voor aan/uit kunnen we bepaalde parameters (min on/off time) aanpassen.
[/quote]
Buiten de app kunt u geen verder inzicht krijgen via onze helpdesk.
U kunt misschien gebruik maken van onze API. Vraag mede tweakers hoe zij aan hun grafieken komen.

• Frost_Azimov
Nu de winter er weer aan komt en we allen weer de kachel wat meer aandacht geven kom ik er achter dat van de 5 knoppen die ik vorig jaar geplaatst heb er 2 zijn die het niet goed doen. (een is al gefixed inmiddels)

Als de ene kamer de kachel aan gooit, gaat in een andere kamer de wartme gewoon mee omhoog, ook als de tado kraan in de uit- stand staat.

Gelukkig weet de helpdesk er wel raad mee tot nu toe; ik heb het vorig jaar ook al een meegemaakt en na een berichtje richting de support desk is het euvel meestal na een dag gefixed.

Het valt me op dat na zo'n support-desk actie, er zonder uitzondering ineens een nieuwe firmware op de knop zit. Ik ga ervan uit dat dit het euvel gefixed heeft. (assumptie, want mogelijk zijn er ook nog andere veranderingen gedaan die ik niet zie)

Ik heb nu weer een knop met een probleem, dus weer een mailtje gestuurd. Alleen... ik dacht begrepen te hebben dat de firmware updates automatisch gebeurde? In mijn ervaring is dat dus echt niet zo, na een jaar heb ik nog steeds een knop op de firmware waar ik 'm mee kocht: v54.4 (juist, de knop met het probleem ;-)

Ik heb op verschillende knoppen nu verschillende firmwares zitten: 54.4, 54.7, 54.12 en zelfs een op 62.2

Al in al nu dus van de 5 knoppen al met 3 een probleem gehad. Niet echt erg hoor, maar ik kan me voorstellen dat Jan met de pet dan de handoek in de ring gooit...
Ik heb best het geduld even de support desk in te schakelen, maar niet iedereen heeft dat.

Wat ik me afvraag:
  • Is dit bij jullie ook zo?
  • Ligt het euvel inderdaad aan de firmware versie, of is er meer aan de hand? (de radiators/aansluitingen zijn het zelfde)
  • Wat zijn jullie ervaringen; ook andere firmwares op verschillende knoppen?
  • Welke versie is de beste?
  • Hoe kun je een update forceren? (ik heb er geen probleem mee het via de REST -API te doen als dat kan)
  • Zijn er misschien verschillende hardware/knoppen die andere versies vereisen, is het daarom bij mij zo verschillend?

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:38

Klippy

Still Game

Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:26:
[...]

Maar dat kan toch worden gecompenseerd met de temperatuurcorrectie van de Tado themostaatknop? Die van mij zit achter een gordijn en geeft (afgerond op hele graden helaas) 2 graden hoger weer dan de temperatuur midden in de kamer, gemeten met een andere (losse) thermostaatknop en de binnenmodule van mijn Netatmo weerstation. Dus deze knop staat op -2.
Niet helemaal, of in mijn situatie niet, maar daar kan Tado niks aan doen.

Ik heb zelf vrij hete centrale verwarming, losse temperatuur meters centraal in de kamers en nu twee Tado knoppen. De radiatoren zitten onder het raam en één achter een gordijn.

Het effect is eigenlijk altijd dat de Tado radiatorknop (in de winter) een te koude temperatuur aan geeft als de radiator uit staat, want net onder het raam koelt het flink sneller af dan je in de kamers merkt. Zowel door de binnenkomende lucht via de beluchting als de koude radiator.
Die zou ik dan op +2 of +3 moeten compenseren om de werkelijke temperatuur te benaderen.

Zet ik de radiator aan komt daar water van 75 graden door heen, warmt de buis en knop ook flink mee op en loopt de temperatuur in de Tado app al 2-3 graden omhoog, terwijl de ruimte net een halve graad opgewarmd is. Omdat te compenseren zou ik dan -2 of -3 moeten instellen.

Effectief staan ze nu dus op 0 graden compensatie, met als effect een te koude temperatuur als de radiator uit staat en een te warme temperatuur als hij (kort) aan staat.

In praktijk ben ik wel gewoon tevreden, ik gebruik de knoppen niet voor temperatuur bepaling en als de radiatoren een tijdje aan staan en de ruimte opwarmt trekt het verschil weer wat bij.

Maar 1 graad nauwkeurigheid is dus in praktijk echt wel nauwkeurig genoeg, je ruimte warmt sowieso minder snel op, dus de kraan gaat al dicht voordat de ruimte die graad in temperatuur gestegen is.
Wil je dat goed doen moet je andere bronnen gebruiken voor de kamer temperatuur, de Tado thermostaat of zoals in mijn geval zelf geschreven en dan de Tado knoppen aansturen via de API met als bron een andere thermometer.

En het is veel nauwkeuriger dan een analoge radiatorknop, die stelde je gewoon in op "2" en draaide je wat hoger als het koud werd en vergat je dan totdat je het warm kreeg. Dat verschil was wel meer dan een graad in mijn geval.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

maxtrash schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 10:45:
[...]

dat lijkt mij ook

[...]

ik heb het nu (via Domoticz en controlicz) zo aan de praat dat de thermostaten van het EQ3 systeem als thermostaat in de google home app verschijnen en ik ze met stem of deze app kan bedienen.

Werkt dat ook zo met Tado? Enige verschil is dat de andere thermostaten geen koppeling hebben met de ketel.

Het overschakelen op een systeem zou ik op termijn best willen doen, echter het grootste voordeel van radiatorkranen met thermostaat heb ik in de huidige situatie al. Ik kan iedere kamer apart regelen.
Heb nu echter geen radiator knoppen in de woonkamer. Als je een optimaal Tado systeem zou willen is dat wel nodig lijkt me. Als de radiatoren buiten de woonkamer warmte vragen kan Tado de ketel aansturen en gelijktijdig de radiatoren in de woonkamer knijpen waardoor het daar niet (onnodig) warmer wordt. In dit scenario zijn er kansen voor energiebesparing. Maar in mijn (slecht geïsoleerde) woonkamer kan ik de temperatuur op bijv. 17 graden zetten. Dan nog zal de ketel regelmatig aanslaan waardoor de andere kamers op temperatuur kunnen komen (denk/hoop ik).
We hebben een API die we zullen behouden, maar daar bieden we niet echt ondersteuning voor (geen documentatie of support via onze klantenservice). Er zijn wel genoeg Tweakers die al verschillende koppelingen aan de praat hebben gekregen.
Zie ook: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=23265

• ETH0.1
SuperKris schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:37:
Past Tado bij mijn wensen, en wat heb ik nodig? Uiteraard de thermostaat, maar hoeveel radiatorknoppen heb ik nodig? 3 voor in de huiskamer? 1 voor de slaapkamer + 1 voor de 2e slaapkamer?

Of moet ik alle 9 radiatoren van deze knoppen voorzien? Dat heeft wel invloed op de aanschaf natuurlijk.
tjah, dat is een keuze. voor de ruimtes die je af en toe warm wil hebben kun je jezelf de vraag stellen of je automatisch die kraan open wil gaan zitten of handmatig met draaiknop. Voordeel van een tadoknop is dat je kan zeggen dat die ruimte x uur na instellen die temperatuur moet aannemen. bv de werkkamer draai je op 20 graden en blijft dan 8 uur lang op die temperatuur. Maar dan is de vraag hoe vaak is af-en-toe 1x in de maand? dan kan die knop niet uit, paar keer per week? zou het interessant kunnen zijn

Dat zelfde geldt voor de waskamer, maar dat kan nog slimmer door met de api of domoticz (niet mogelijk in tado, wel met scripting) de luchtvochtigheid uit te lezen, gaat die x% omhoog binnen x tijd, dan gaat de verwarming in die ruimte aan voor x uur.

Een wc hoeft mijn inziens niet slim, die wil je de hele dag op een bepaalde temperatuur hebben, de badkamer is natuurlijk wel ultiem als die smorgens warm aanvoelt, de rest van de dag wat lager staat (je komt daar toch niet) en dan in de avond weer wat omhoog als je weet dat je rond een bepaalde tijd gaat douchen.

met een thermostatische kraan die altijd op 20 graden staat bespaar je natuurlijk niet bijzonder veel, met een tado die je slim kan inregelen door alleen op de momenten dat je het nodig hebt warm te worden bespaar je alweer wat meer...

Ik zou beginnen met de huiskamer, keuken en badkamer, en daarmee gaan spelen, eventueel draai je de knop uit de keuken weg en hang je die op de badkamer om te spelen met domoticz, werkt dat naar je zin, koop je een paar knoppen bij als ze weer eens stevig in de aanbieding zijn.

keuze's maken is lastig :)

Als ik jou verhaal zo lees

• thespeed
  • Laatst online: 11-05 10:33
Bij ibood is er nu een starterskit voor 199 euro.
Tado V3+ en 2 slimme radiatorknoppen.

https://www.ibood.com/ele...ostaat-v3-starterkit.html

Zelf ben ik bezig met het uitzoeken van een nieuwe CV (wordt waarschijnlijk een intergas Xtreme) en ik moet daarbij ook de thermostaat vervangen.
Nu twijfel ik welke thermostaat ik ga uitzoeken.
Een Honeywell Lyric T6, Een Nest, of een Tado.
Zelf heb ik thuis ook homeassistant draaien en bij de Nest hebben ze blijkbaar de API stopgezet.

Een tado zou mooi zijn als ik in de toekomst mogelijk zonegericht zou gaan willen verwarmen.
Dan moet ik die extra slimme thermostaat knoppen bijvoorbeeld in een slaapkamer wel kunnen gebruiken zonder dat de cv constant aan het bijstoken is terwijl de woonkamer al warm is.
Lastige keuzes altijd ;)

[ Voor 7% gewijzigd door thespeed op 30-12-2019 00:20 ]

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 22:49

ShadowBumble

Professioneel Prutser

apNia schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:42:
[...]
Uit interesse, wat is de relatie tussen radiator en ketel op zolder?
De ketel verwarmt het water en levert dit verwarmde water door de leidingen aan de radiator die daardoor ook opwarmt.

Weet iemand eigenlijk of de grafieken die de app maakt of die ook via een API uit te lezen zijn op het web ? Aangezien je via de website deze grafieken weer niet kan zien.

[ Voor 29% gewijzigd door ShadowBumble op 15-01-2020 18:11 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• ETH0.1
ShadowBumble schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:05:
[...]

De ketel verwarmt het water en levert dit verwarmde water door de leidingen aan de radiator die daardoor ook opwarmt.

Weet iemand eigenlijk of de grafieken die de app maakt of die ook via een API uit te lezen zijn op het web ? Aangezien je via de website deze grafieken weer niet kan zien.
Je kan de api uitlezen, en die data in een database knallen en dan met bv grafana grafieken plotten. de api zal je alleen platte data geven van dat moment

Om het topic niet te veel te vervuilen gaat de code in een quote zetten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
(uitgevoerd op een linux prompt)

curl --connect-timeout 10 -s "https://auth.tado.com/oauth/token" -d client_id=public-api-preview -d client_secret=4HJGRffVR8xb3XdEUQpjgZ1VplJi6Xgw -d grant_type=password -d scope=home.user -d username=USER@DOMAIN.COM -d password=YOURPASSHERE | perl -pe 's/^.*"access_token"\s*:\s*"([^"]*).*/$1/' > tadotoken.txt

Hier komt een accesstoken op terug die een paar minuten geldig is, en sla die op als tadotoken.txt

curl --connect-timeout 10 -s "https://my.tado.com/api/v2/me" -H "Authorization: Bearer `cat tadotoken.txt`"

Hier komt je Home ID op terug (zoek voor: homes, in mijn geval een 6 cijferig nummer, hier onder 123456)

Vervolgens kun je de zones ophalen
curl --connect-timeout 10 -s  "https://my.tado.com/api/v2/homes/123456/zones/0/state" -H "Authorization: Bearer `cat tadotoken.txt`"
curl --connect-timeout 10 -s  "https://my.tado.com/api/v2/homes/123456/zones/1/state" -H "Authorization: Bearer `cat tadotoken.txt`"
curl --connect-timeout 10 -s  "https://my.tado.com/api/v2/homes/123456/zones/2/state" -H "Authorization: Bearer `cat tadotoken.txt`"
...
curl --connect-timeout 10 -s  "https://my.tado.com/api/v2/homes/123456/zones/7/state" -H "Authorization: Bearer `cat tadotoken.txt`"

of hoeveel zone's je ook hebt

daar komt dan data uit zoveel als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
{"tadoMode":"HOME"
"geolocationOverride":false
"geolocationOverrideDisableTime":null
"preparation":null
"setting":{"type":"HEATING"
"power":"ON"
"temperature":{"celsius":20.80
"fahrenheit":69.44}}
"overlayType":null
"overlay":null
"openWindow":null
"nextScheduleChange":{"start":"2020-01-15T22:00:00Z"
"setting":{"type":"HEATING"
"power":"ON"
"temperature":{"celsius":18.50
"fahrenheit":65.30}}}
"nextTimeBlock":{"start":"2020-01-15T22:00:00.000Z"}
"link":{"state":"ONLINE"}
"activityDataPoints":{"heatingPower":{"type":"PERCENTAGE"
"percentage":0.00
"timestamp":"2020-01-15T19:10:22.020Z"}}
"sensorDataPoints":{"insideTemperature":{"celsius":20.78
"fahrenheit":69.40
"timestamp":"2020-01-15T19:13:04.017Z"
"type":"TEMPERATURE"
"precision":{"celsius":0.1
"fahrenheit":0.1}}
"humidity":{"type":"PERCENTAGE"
"percentage":49.60
"timestamp":"2020-01-15T19:13:04.017Z"}}}

Bij mij is het 20.78 graden binnen
de ingestelde temperatuur is 20,80

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

ETH0.1 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:21:
[...]

Je kan de api uitlezen, en die data in een database knallen en dan met bv grafana grafieken plotten. de api zal je alleen platte data geven van dat moment

Om het topic niet te veel te vervuilen gaat de code in een quote zetten

[...]
Thanks ! Ik ga er even mee stoeien maar de client_id & client_secret zijn niet gelinked aan jouw ?

• ETH0.1
ShadowBumble schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:48:
[...]

Thanks ! Ik ga er even mee stoeien maar de client_id & client_secret zijn niet gelinked aan jouw ?
nee,
client_id=public-api-preview -d client_secret=4HJGRffVR8xb3XdEUQpjgZ1VplJi6Xgw

google die secret string maar eens, dan kom je meer mensen tegen die hem gebruiken.

edit: heb een andere random string geprobeerd, dat werkte niet.

[ Voor 7% gewijzigd door ETH0.1 op 15-01-2020 21:50 ]

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

ETH0.1 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:49:
[...]

nee,
client_id=public-api-preview -d client_secret=4HJGRffVR8xb3XdEUQpjgZ1VplJi6Xgw

google die secret string maar eens, dan kom je meer mensen tegen die hem gebruiken.

edit: heb een andere random string geprobeerd, dat werkte niet.
Inderdaad je kan ook gewoon "-d client_id=tado-web-app -d grant_type=password" gebruiken die zag ik ook al regelmatig terug komen.

Dan krijg je dus:

code:
1
curl -s "https://auth.tado.com/oauth/token" -d client_id=tado-web-app -d grant_type=password -d scope=home.user -d username="USERNAME" -d password="PASSWORD" -d client_secret="je eigen secret" | perl -pe 's/^.*"access_token"\s*:\s*"([^"]*).*/$1/' > tadotoken.txt

Hiermee haal ik dan het token op en kan ik ook prima vervolgens een request mee doen.

code:
1
curl --connect-timeout 10 -s "https://my.tado.com/api/v2/me" -H "Authorization: Bearer `cat tadotoken.txt`"

Was er wel al achter dat het onleesbaar is op dit manier dus gelijk maar even parsen in wat leesbaar op de cli door "| python -m json.tool" toe te voegen aan het request. Morgen maar even verder om te kijken of ik hetzelfde kan in een single python script (leuke oefening) maar dan met het refreshen van het token i.p.v. steeds opnieuw aanvragen.

• ETH0.1
ShadowBumble schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:30:
[...]

Klopt, het is immers javascript maar dan heb je wel altijd een client nodig (webbrowser) die de zaken uitvoert.Ik zat persoonlijk meer richting een server te denken ipv client side.
Api uitlezen met bash, uploaden naar een database en Grafana :Y

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/X7Zp8Wc/Capture.png

Gas usage en Verwarming komen vanaf 2 losse arduino's, waarbij ik de gasmeter uitlees via de P1 poort op de slimme energie meter en de verwarmingstemperaturen uitlees middels sensoren die ik op de aan en afvoerbuis heb geplekt

de andere 4 grafieken komen vanuit een scriptje uit de tado api,

Je ziet dat de huiskamer behoorlijk stabiel is, dit regelt de tado super strak in, bijna geen overshoots zoals je ziet. Hier hangt een wandthermostaat. de andere 3 hebben door de plaatsing last van de aanvoer
Badkamer: kraan hangt recht naar boven, last van opstijgende warmte in de buis
Logeerkamer: de aanvoerbuizen voor de woonkamer lopen onder de knop door, ook daar last van opstijgende warmte
Keuken: knop hangs welliswaar van de verwarming af, maar tegen een kast aan

Ondanks dat de knoppen in de andere 3 ruimtes hangen gaat Tado hier ook slim mee om.
BV in de badkamer zie je dat om 07:30~35 de warmtevraag stopt terwijl de ingestelde temperatuur nog niet is bereikt. De temperatuur loopt nog wel even door omdat die knop echt verrot hangt.

In de keuken zie je het beter: vanaf 07:30 warmte vraag, welke om 07:40 begint af te bouwen terwijl de ruimte om 08:00 pas de ingestelde temperatuur heeft bereikt. Mooi geanticipeerd.

• ETH0.1
koelkast schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:03:
[...]

Oke, duidelijk. Vanmorgen was hier een adviseur. Hij vertelde me dat met een systeem van tado met thermostaat en overal slimme kranen zoals je eerste voorbeeld, de ketel niet meer of slechts gedeeltelijk modulerend werkt. Klopt dat? Of begrepen ze het verkeerd?
Er vanuit gaande dat je nieuwe ketel modulerend is, dan is dat onwaar.

Iedere zone geeft zelf aan hoeveel warmte vraag er is. (in de grafiek zie je dit terug in 3 verschillende kleuren grijs)
Afbeeldingslocatie: https://us.v-cdn.net/6031070/uploads/588/HLA2378J5YCY.jpg
In werkelijkheid kun je via de api uitlezen hoeveel % vraag (vermogen van de ketel om te stoken) er is, dan gaat het echt per %, waarbij 100% de max is.

Als 1 zone 30% vermogen vraagt van de ketel en de rest heeft geen warmte nodig dan gaat er een aanvraag van 30% richting de ketel

Als je 5 zones hebt die bv per zone 30,40,50,60 en 70% vragen dan zal tado meer van de ketel vragen, maar of dit nu 70% zal zijn of dat hij 100% opdracht geeft omdat er meer vraag is kan ik niet inzien omdat ik mijn ketel niet kan uitlezen.

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-04 09:23
robertwebbe schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 10:59:
@tado

Ik heb iets geks met mijn tado installatie. Ik heb stadsverwarming en in iedere kamer heb ik een slimme thermostaatknop. Eén van mijn dochters draait soms de knop naar maximaal en dan staat die te loeien tot 25 graden. Nu dacht ik dit opgelost te hebben door in de instellingen "handmatige bediening" aan te passen naar een timer met 5 minuten maar dat werkt niet (goed).

[Afbeelding]

Hij blijft gewoon op 25 graden staan. Of zou dat veroorzaakt kunnen worden doordat ik de betreffende kamer op een vaste temperatuur had ingesteld "tot beëindigd door gebruiker"? In dat geval zou dat toch een bug zijn? Dan zou die 5 minuten op de handmatig ingestelde temperatuur moeten gaan en daarna weer terug naar de eerder ingestelde waarde?

Firmware versies: bridge 60.6, thermostaat 54.16, knoppen 54.12 en iOS app 5.9.3 (9240).
Dit is ook hun "Advies" voor kleine kinderen (zoontje, 1 jaar) die aan de knoppen zitten. Je kan handmatige bediening niet uitschakelen dus dan maar een timer, in ons geval op 1 minuut. Echter als je zelf de temperatuur vervolgens via de app aanpast dan slaat hij de timer compleet over als er weer aan de knoppen gezeten wordt. Althans, zo denk ik dat het gaat... en dat lijkt mij een bug.

Oplossing: gewoon handmatige bediening kunnen uitzetten. Dat is echt niet heel lastig te programmeren. Een boolean met een if/else bij de API; even plat..

• robertwebbe
  • Laatst online: 13-05 20:38

robertwebbe

Robert Webbe

Nielsvr schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:15:
[...]

Dit is ook hun "Advies" voor kleine kinderen (zoontje, 1 jaar) die aan de knoppen zitten. Je kan handmatige bediening niet uitschakelen dus dan maar een timer, in ons geval op 1 minuut. Echter als je zelf de temperatuur vervolgens via de app aanpast dan slaat hij de timer compleet over als er weer aan de knoppen gezeten wordt. Althans, zo denk ik dat het gaat... en dat lijkt mij een bug.

Oplossing: gewoon handmatige bediening kunnen uitzetten. Dat is echt niet heel lastig te programmeren. Een boolean met een if/else bij de API; even plat..
Je zou het uit kunnen schakelen door de waarde op 0 minuten te zetten. Maar dat kun je nu niet invoeren, 1 minuut is de laagste waarde.

• ETH0.1
uzuri schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:54:
Heel tevreden over Tado, maar hoe kan het dat een slimme thermostaat geen push melding genereert als de bridge niet meer verbonden is met de server? Het was vanochtend best warm in de woonkamer na een nachtje onnodig stoken... Als er een oplossing is hoor ik het graag!
Als de bridge niet met de tado cloud praat, kan de thermostaat wel tegen de bridge zeggen dat hij met de server moet communiceren, maar dat lukt niet omdat de bridge niet met de tado cloud kan praten ;)

Wat je zou kunnen doen is de api uitlezen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
security token ophalen:
curl --connect-timeout 10 -s "https://auth.tado.com/oauth/token" -d client_id=public-api-preview -d client_secret=4HJGRffVR8xb3XdEUQpjgZ1VplJi6Xgw -d grant_type=password -d scope=home.user -d username=mail@address -d password=Berenpak123 | perl -pe 's/^.*"access_token"\s*:\s*"([^"]*).*/$1/' > tado_token

eenmalig je home ID ophalen
curl --connect-timeout 10 -s "https://my.tado.com/api/v2/me" -H "Authorization: Bearer `cat tado_token`" 
(bv: 123456)

Zone 1 ophalen:
curl --connect-timeout 10 -s  "https://my.tado.com/api/v2/homes/123456/zones/1/state" -H "Authorization: Bearer `cat tado_token`"

Hierin staan een aantal timestamps, waaronder de timestamp van de laatste temperatuur en humidity doorgifte, als die langer dan X niet geupdate zijn praat je bridge niet meer met de tado cloud servers

• Mickroz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-04 00:29

Mickroz

Mickroz#2491

Kan je de draden verkeerd om aansluiten met opentherm, en kan dat gevolgen hebben?
Ik gebruik de api icm openhab, en in mn log zie ik dat er warmteaanvraag is als de temp hoger is dan de gewenste temp, en weer uit wordt gezet als de temp onder de gewenste temp is.

En ik kan ook de temp op de thermostaat maar 1 graad verhogen, ik moet eerst elke graad verhoging bevestigen, alvorens ik weer 1 graad kan verhogen.

Steam-Twitch-YouTube-X

• Jorconmgn
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-05 20:27
Mickroz schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:52:
Kan je de draden verkeerd om aansluiten met opentherm, en kan dat gevolgen hebben?
Ik gebruik de api icm openhab, en in mn log zie ik dat er warmteaanvraag is als de temp hoger is dan de gewenste temp, en weer uit wordt gezet als de temp onder de gewenste temp is.

En ik kan ook de temp op de thermostaat maar 1 graad verhogen, ik moet eerst elke graad verhoging bevestigen, alvorens ik weer 1 graad kan verhogen.
Open therm is zonder polariteit, dus draden altijd goed, al moet je dan wel ook in de ketel even kijken of ze op OT zitten.

Op de thermostaat, geen idee.. gebruik altijd de app.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tweeke schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:40:
[...]

Ik heb deze manieren ook maar eens geprobeerd, maar helaas werkt niets. Firmware versie van de thermostaat is 16.11. Geen idee of dat heel oud is.
Vreemd. Is de thermostaat wel al gekoppeld aan de bridge? Anders werkt het niet. Ook de batterijen al eens verwijderd en er weer in gedaan? Ook al eens de knop net zo lang ingedrukt gehouden (10 sec ofzo) tot hij herstart? Wat komt er precies in beeld als je lang op de knop drukt? Maak eens een videootje van wat er gebeurt en plaats hier een linkje?

Voorbeeld:
YouTube: Training video for tado° Installers

Met hele oude firmware:
YouTube: Training video for tado° Installers

Hier nog een uitleg met oude firmware:
YouTube: How to install tado˚
Mickroz schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:52:

Huh? Je kan op de thermostaat toch gewoon een aantal keer drukken op het pijltje naar boven, 2 graden = 2 keer drukken, 3 graden = 3 keer drukken, etc? :?

YouTube: TADO thermostat is SLOW AS HELL!!!

[ Voor 56% gewijzigd door Cap op 22-02-2020 13:22 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zit ook te kijken naar het Tado systeem doordat m’n Nest bijna niet meer bruikbaar is zonder API. Ik heb een ketel zonder OpenTherm, en vraag me af of Tado ook gewoon via aan/uit de ketel kan aansturen. Ik kan dat niet zo goed vinden. Weet iemand hier dat?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
DennusB schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:24:
Ik zit ook te kijken naar het Tado systeem doordat m’n Nest bijna niet meer bruikbaar is zonder API. Ik heb een ketel zonder OpenTherm, en vraag me af of Tado ook gewoon via aan/uit de ketel kan aansturen. Ik kan dat niet zo goed vinden. Weet iemand hier dat?
Dat kan met Tado.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:54
Cap schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:53:
[...]
En prima te programmeren natuurlijk, echt niet heel ingewikkeld.
Persoonlijk heb ik een EvoHome (m'n Tado zoekwerk is voor een vriendin) en die heeft hetzelfde probleem (al heb ik daar nog wel een custom dag die ik kan gebruiken voor het thuiswerk, maar dan moet ik hem ook de avond voordien op dat schema zetten).

Ik heb dus al gedacht een eigen service te maken die toelaat templates te definiëren en deze op een kalender te plaatsen, waarbij de service iedere nacht het dag programma op basis hiervan gaat aanpassen.

Als ik echter rondkijk dan kan ik wel niet meteen veel info vinden over de API, vooral wat betreft het aanpassen van de schema's.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik bedoel door Tado te programmeren. Tado heeft de API niet vrijgegeven c.q. daar geen officiele ondersteuning voor, dus ik weet niet of het mogelijk is zelf schema's te forceren via de API. Je zou hier kunnen kijken:

https://www.npmjs.com/package/homebridge-tado-platform
r2504 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:04:
[...]

Persoonlijk heb ik een EvoHome (m'n Tado zoekwerk is voor een vriendin) en die heeft hetzelfde probleem (al heb ik daar nog wel een custom dag die ik kan gebruiken voor het thuiswerk, maar dan moet ik hem ook de avond voordien op dat schema zetten).

Ik heb dus al gedacht een eigen service te maken die toelaat templates te definiëren en deze op een kalender te plaatsen, waarbij de service iedere nacht het dag programma op basis hiervan gaat aanpassen.

Als ik echter rondkijk dan kan ik wel niet meteen veel info vinden over de API, vooral wat betreft het aanpassen van de schema's.
Alle aanpassingen over de API zullen in de manuele modus zijn. Voor zover ik weet is het niet mogelijk om het slimme schema aan te passen via de API.

Zoals sommige vroege klanten misschien nog weten, had tado ooit een "slaapmodus" in het schema. (zoek op google naar "tado sleep mode") Dat hebben we moeten weghalen omdat er veel klanten waren die dat juist niet begrepen. Als je goed kijkt in het plastic van de Slimme Radiatorknoppen kan je nog een symbool zien voor de slaapmodus.

Ik zou vooral aanraden om alle product feature requests op ons eigen forum te plaatsen (volgens mij staan ze er al tussen dus dan is een "upvote" genoeg):
https://community.tado.co...en-verbeteringen?sort=top

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:54
tado schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:09:
[...]
Alle aanpassingen over de API zullen in de manuele modus zijn. Voor zover ik weet is het niet mogelijk om het slimme schema aan te passen via de API.
Dat maakt m'n idee onmogelijk :-(
Ik zou vooral aanraden om alle product feature requests op ons eigen forum te plaatsen (volgens mij staan ze er al tussen dus dan is een "upvote" genoeg):
https://community.tado.co...en-verbeteringen?sort=top
Daar lees ik spijtig genoeg klachten dat jullie er niet echt iets mee doen ?

Ook zou er geen roadmap meer zijn of actief development ?

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Is er iets gewijzigd aan de API? De website van Peter de bruin om de status van TADO uit te lezen heeft de volgende melding:

"NetworkError: Failed to execute 'send' on 'XMLHttpRequest': Failed to load 'https://my.tado.com/api/v2/me"

[ Voor 7% gewijzigd door acidfever op 26-02-2020 17:39 ]

• ETH0.1
acidfever schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:37:
Is er iets gewijzigd aan de API? De website van Peter de bruin om de status van TADO uit te lezen heeft de volgende melding:

"NetworkError: Failed to execute 'send' on 'XMLHttpRequest': Failed to load 'https://my.tado.com/api/v2/me"
Lijkt me meer iets van @PeterdeBruin misschien is er iets in de code veranderd?

Als ik de API aanroep via curl kan ik hem nog gewoon uitlezen.

• PeterdeBruin
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-11-2023
acidfever schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:37:

Helaas, mijn Tado-applicatie wordt gehinderd door de 'Cross-Origin Resoure Sharing' (CORS) policies van Tado en Chrome.
De applicatie, gehost op peterdebruin.net, draait geheel binnen de browser,wat betekent dat de API-requests aan my.tado.com cross-origin requests zijn.
De CORS headers van Tado staan dat niet toe, en Chrome houdt zich daar aan. Requests die buiten de browser om gepleegd worden hebben nergens last van.
Was het altijd al zo dat POST-requests hierdoor geblokkeerd werden, waardoor ik geen OAuth-authorisatie kon gebruiken, nu worden ook simpele GET-requests geblokkeerd.
Hetzij de headers van Tado zijn veranderd, of Chrome is stricter geworden; dat weet ik niet.

Mogelijke oplossingen:
  • Een extensie installeren die de CORS-policies van de browser uitschakelt. Zo'n extensie heeft toegang tot al je browserverkeer en moet je dus wel vertrouwen.
  • De browser opstarten met een optie die CORS uitschakelt. Voor Chrome:
    chrome.exe --disable-web-security http://www.peterdebruin.net/tado.html

Daar zou je een shortcut van kunnen maken.
  • Of ik zou de applicatie moeten ombouwen om alle requests via een externe server te laten lopen; dan werken CORS-policies niet meer.
In alle gevallen wordt de situatie er niet veiliger op, met dank aan die veiligheidsvoorziening CORS.

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Dank voor het duidelijke feedback Peter. Zonde want ik vond je site erg handig om de boel in de gaten te houden!
PeterdeBruin schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:31:
[...]

Helaas, mijn Tado-applicatie wordt gehinderd door de 'Cross-Origin Resoure Sharing' (CORS) policies van Tado en Chrome.
De applicatie, gehost op peterdebruin.net, draait geheel binnen de browser,wat betekent dat de API-requests aan my.tado.com cross-origin requests zijn.
De CORS headers van Tado staan dat niet toe, en Chrome houdt zich daar aan. Requests die buiten de browser om gepleegd worden hebben nergens last van.
Was het altijd al zo dat ik POST-requests hierdoor geblokkeerd werden, waardoor ik geen OAuth-authorisatie kon gebruiken, nu worden ook simpele GET-requests geblokkeerd.
Hetzij de headers van Tado zijn veranderd, of Chrome is stricter geworden; dat weet ik niet.

Mogelijke oplossingen:
  • Een extensie installeren die de CORS-policies van de browser uitschakelt. Zo'n extensie heeft toegang tot al je browserverkeer en moet je dus wel vertrouwen.
  • De browser opstarten met een optie die CORS uitschakelt. Voor Chrome:
    chrome.exe --disable-web-security http://www.peterdebruin.net/tado.html

Daar zou je een shortcut van kunnen maken.
  • Of ik zou de applicatie moeten ombouwen om alle requests via een externe server te laten lopen; dan werken CORS-policies niet meer.
In alle gevallen wordt de situatie er niet veiliger op, met dank aan die veiligheidsvoorziening CORS.

• RogValk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06-2025
r2504 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:04:
[...]

@r2504 Wat is jou ervaring van de Evohome tov wat je leest over de Tado? Is de Evohome niet flexibeler en minder afhankelijk van de service van de leverancier qua instellingen en server afhankelijkheid?
Electrifying schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:59:
@tado

Ik merk sinds kort dat de warm water sturing niet meer werkt via mijn Tado. Als ik het warme water uitzet of als het uitgeschakeld wordt via Away, dan blijft warm water nog gewoon functioneren. Ik heb een Remeha Tzerra Ace 39C. In November aangesloten via de (algemene) OpenTherm instructie en sindsdien werkte alles prima. De enige verandering die ik op heb kunnen merken is dat de Firmware van de Thermostaat geupgrade is van 58.9 naar 67.2. Ik had niet verwacht dat een Firmware update functionaliteit zoals de warm water sturing om zeep zou helpen? What’s the deal? 2 weken geleden werkte alles nog prima.

Overigens moet ik ook melden dat mijn ketel vaker in storing is gegaan de afgelopen paar weken, net als Jens17.
Dit is hoe het op de laatste firmware moet werken voor combi-ketels.
Als u warm water op UIT zet dan zal hij toch nog "on-demand" warm water produceren.

Als u maximaal gas wil besparen, zet het warme water dan permanent op UIT, zodat de warmtewisselaar niet opgewarmd blijft (ook wel ECO modus genoemd bij andere merken).
PorschefanRoel schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:19:
@tado

Ik zit mij in te lezen op het aanschaffen van een slimme thermostaat, zodat mijn gasverbruik verminderd kan worden.
Hiervoor zoek ik een thermostaat welke homekit ondersteund, gezien het gemak dat daarbij komt, lampen etc. zitten daar ook op aangesloten.

Het geofencining is ook iets wat mij hierop aanspreekt, maar hiervoor lees ik dat een abbonement nodig is.

Nu heb ik ook een Apple TV staan en iedereen die in huis woont heeft een IOS apparaat, dit wil dus zeggen dat er al bekend is of er wel of niet iemand thuis is.

Gezien dit binnen huis bekend is en de Thermostaat met de Apple TV (Homekit) kan communiceren, lijkt mij dat de thermostaat kan weten of er iemand aanwezig is.
Dit wil zeggen dat alles lokaal kan, dan gaat het er bij mij niet in, dat hiervoor een abbonement nodig is, gezien het systeem niet afhankelijk hoeft te zijn van extra externe diensten.

Mijn vraag is in dit geval, kan het geofencing in dit geval werken zonder abbonement?
Want een extra abbonement aanschaffen, terwijl ik wil besparen op maandlasten vind ik te tegenstrijdig.
Daarnaast heb ik een OpenHAB systeem draaien welke een Tado plugin heeft, zou deze de functionaliteit over kunnen nemen?

Kortom, wat ik wil en mijn vraag of de Tado hiervoor een goede keus is:
- Slimme thermostaat
- Geen abbonement
- Homekit compatible
- Niet verwarmen wanneer niemand thuis is
- Losstaand systeem a.k.a. niet afhankelijk van externe services
Voor HomeKit en OpenHab heeft u geen abonnement nodig.
Zelfs voor gebruik van de tado app is geen abonnement nodig. Alleen voor specifieke features is een abonnement nodig (Auto-Assist).

HomeKit heeft direct toegang tot de tado bridge en staat los van onze cloud.
OpenHab werkt via de Cloud API
SolidAW schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:49:
Edit : Alles gisteravond laat binnengekregen en vandaag even aangesloten, bleek makkelijk dan ik verwacht had :) gelukkig had ik dus al een draadloze opstelling en kon ik het gewoon weer zo aansluiten zoals de Honeywell aangesloten was :)

Alles werkt naar behoren :)

Ik krijg vandaag mijn Tado Starterskit V3+ en Extensie kit binnen.

Nu hebben wij stadsverwarming en maak ik al gebruik van een Honeywell Wireless systeem (honeywell cms927b1019) hier zit dus ook een Aan/uit ketelrelaismodule (BDR91A1000) bij.

Deze ketelrelaismodule is nu aangesloten op een tweewegklep module (axt111 sauter) en dit word weer gevoed door een 24v adapter (220v - 24v) om zo dus draadloos de verwarming te openen en te sluiten.

Kan ik nu de ketelrelaismodule van Honeywell er tussen uit halen en de tweewegklep module (axt111 sauter) aansluiten op de extensiekit en de 24v adapter gebruiken of de 220v kabel die erbij word geleverd ?

Hier een filmpje van de ketelrelaismodule in combinatie met een klep module : https://youtu.be/l6kZxrVILak

Nu kwam ik het volgende in het topic tegen : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61177880

Is dit gelijk aan mijn situatie ?

Ik hoop dat iemand mij in Jip en Janneke taal kan uitleggen hoe ik dit moet aansluiten :)

Bedankt.
Ik heb aangenomen dat de stadsverwarming een aan/uit aansluiting is.

Dan heeft u een externe stekker nodig (of een manier om 230V naar de N en L poorten van tado te krijgen).
Daarna sluit u de 2 aan/uit poorten van de warmtewisselaar aan op de 1 en 4 poorten van de extensiekit.

Lees meer hier:
https://www.tado.com/professional-manuals

Eventueel even contact met chat opnemen zodat zij de benodigde aanpassingen doen in het account.

[ Voor 67% gewijzigd door tado op 17-04-2020 07:56 ]

• Electrifying
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-05 23:13
tado schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 07:49:
[...]

Dit is hoe het op de laatste firmware moet werken voor combi-ketels.
Als u warm water op UIT zet dan zal hij toch nog "on-demand" warm water produceren.

Als u maximaal gas wil besparen, zet het warme water dan permanent op UIT, zodat de warmtewisselaar niet opgewarmd blijft (ook wel ECO modus genoemd bij andere merken).

[...]

Voor HomeKit en OpenHab heeft u geen abonnement nodig.
Zelfs voor gebruik van de tado app is geen abonnement nodig. Alleen voor specifieke features is een abonnement nodig (Auto-Assist).

HomeKit heeft direct toegang tot de tado bridge en staat los van onze cloud.
OpenHab werkt via de Cloud API

[...]

Ik heb aangenomen dat de stadsverwarming een aan/uit aansluiting is.

Dan heeft u een externe stekker nodig (of een manier om 230V naar de N en L poorten van tado te krijgen).
Daarna sluit u de 2 aan/uit poorten van de warmtewisselaar aan op de 1 en 4 poorten van de extensiekit.

Lees meer hier:
https://www.tado.com/professional-manuals

Eventueel even contact met chat opnemen zodat zij de benodigde aanpassingen doen in het account.
Ligt dit aan mij of is dit een enigszins vreemde insteek? Wat voor nut heeft de functie om het warme water uit te zetten, als je hier niet meer on demand aanpassingen aan kan maken? Dan kan die net zo goed verdwijnen.

Als ik in de app de warm water knop op “uit” zet. Blijft het warme water dus nog steeds werken. Evenals als ik geofencing op “afwezig” zet. Het aanpassen van de temperatuur van het water lijkt wel nog wat te doen, al is de reactietijd hierop naar mijn mening trager dan wat het was

Mijn ketel staat in principe al op de ECO stand voor warm water, dus ik zal sowieso geen extra verbruik hebben wegens het warm houden van water, maar met de huidige wisseling van de functie van de warm water knop snap ik niet zo goed waarom “uit” er dan nog in zit. Het doet niets meer.

Als het aan mij ligt mag de oude functionaliteit daarin weer hersteld worden. Dat deed wat het moest doen en was gewoon duidelijk.

• Sander
  • Niet online
Ik heb de laatste dagen/week iets vreemds met mijn Tado systeem, al enkele keren heb ik de thermostaat in 1 ruimte aangetroffen op (ingesteld) 22 graden, zonder dat dat bewust door mijzelf of m'n vrouw gedaan is. De Thermostaat in die ruimte hangt hoog, dus kinderen zijn het ook niet geweest en er zijn geen radiatorknoppen in dezelfde zone. Verder de Alexa integratie gechecked maar daarin vanochtend ook geen enkele activiteit in de logs die laat zien wie of wat de instelling gedaan heeft.

Helaas is de interface van Tado op dit punt erg beperkt, ik kan niet zien welke API integraties toegang hebben tot m'n account, geen logs van wijzigingen in temperatuur en hoe ze gemaakt zijn, dus daarmee een beetje 'chasing ghosts'. Iemand een idee waar te beginnen behalve op de gok alles langslopen of gewoon passwords gaan wijzigen?

• Sander
  • Niet online
Cap schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:52:
[...]

Bij mij zijn de 2 (weinig gebruikte) thermostaatknoppen nu 7 maanden geïnstalleerd en de batterijstatus geeft aan dat ze nog vol zitten "goed". Kan natuurlijk snel veranderen maar tot nu toe geen klachten. Continu de verwarming aan en regelen zal natuurlijk wel uitmaken, dan moeten de knoppen harder werken. Matige ontvangst naar de bridge wellicht ook, misschien gaat het zendvermogen dan harder. Hoewel, de ontvangst van mijn 2 knoppen (vrij ver vd bridge) is ook niet super, heel soms valt er ook eentje weg.

Cloud based: helemaal mee eens. Maar het probleem is waarschijnlijk dat het niet kan met de huidige hardware. De thermostaat en knop zullen zelf te weinig intelligentie (cpu/ram/OS) hebben maar zijn "domme" displays/regelaars die via de bridge communiceren met de plek waar de intelligentie zit. Ze kunnen offline nog net de huidige temperatuur tonen en of ze verbonden zijn, maar dat is het dan ook. Regelen van de temperatuur obv gekozen programma of communiceren met de app zit er niet in.
maar als je dan een V3 bridge ontwikkelt dan was dat geen hele moeilijke geweest. En laten we wel wezen je argument van cpu ram en os is in de tijd van IOT devices echt weg, zo ongeveer elk device heeft een lokale web/api interface inmiddels en een dergelijk schema draait op de kleinste en simpelste arduino... en over stroomgebruik hoef je op de bridge geen zorgen te maken.

Daarmee eigenlijk gelijk een ander manco dat indirect verbonden is: als tado failliet gaat moeten we hopen dat iets of iemand de cloud diensten (al dan niet tegen betaling) voortzet. Anders zijn het dure thetmostaatknoppen...

• Lorem
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-03 14:46
@tado In de app kunnen we onder klimaatcomfort heel mooi de pollenverwachting bekijken. Bestaat de kans dat dit ook via de API beschikbaar komt? Ik zou dit graag in Home Assistant uitlezen om mezelf een notificatie te sturen wat hooikoortsmedicijnen te nemen.
Dragunov schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:58:
Ik zou ook graag hebben dat ze Tado apparaten in het zwart uitbrengen...
Geef anders een upvote aan deze feature request:
https://community.tado.co.../apparaten-in-kleur-zwart
Lorem schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:53:
@tado In de app kunnen we onder klimaatcomfort heel mooi de pollenverwachting bekijken. Bestaat de kans dat dit ook via de API beschikbaar komt? Ik zou dit graag in Home Assistant uitlezen om mezelf een notificatie te sturen wat hooikoortsmedicijnen te nemen.
Dit staat nu nog niet op de planning. Wij kopen de data van "breezometer", misschien kan je daar direct via hun API data vandaan halen of zijn er OpenSource alternatieven ?

Alternatief is om natuurlijk een feature request aan te maken bij ons maar ik verwacht niet dat veel andere klanten op deze API zitten te wachten.

[ Voor 53% gewijzigd door tado op 20-07-2020 10:49 ]

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Op dit moment doen wij een radiator in de woonkamer dicht wanneer we de gordijnen dicht doen. Wanneer ze open zijn, zetten wij de knop weer open. Dat is een beetje onhandig: het kost moeite en we vergeten het soms. Potentieel is een radiatorknop dus een goede optie.

Ik heb alleen niet gevonden of Tado dit ondersteunt. Dit is redelijk te ondervangen door een Tado radiatorknop op zonsondergang en -opgang een signaal (via de API) sturen om de verwarming respectievelijk dicht en open te zetten. Punt is: ik zou die knop nergens anders voor willen gebruiken, geen temperatuurmeting, geen koppeling met de thermostaat (die in dezelfde ruimte hangt), niets. Is dat mogelijk?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:56
Krisp schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:33:
Op dit moment doen wij een radiator in de woonkamer dicht wanneer we de gordijnen dicht doen. Wanneer ze open zijn, zetten wij de knop weer open. Dat is een beetje onhandig: het kost moeite en we vergeten het soms. Potentieel is een radiatorknop dus een goede optie.

Ik heb alleen niet gevonden of Tado dit ondersteunt. Dit is redelijk te ondervangen door een Tado radiatorknop op zonsondergang en -opgang een signaal (via de API) sturen om de verwarming respectievelijk dicht en open te zetten. Punt is: ik zou die knop nergens anders voor willen gebruiken, geen temperatuurmeting, geen koppeling met de thermostaat (die in dezelfde ruimte hangt), niets. Is dat mogelijk?
Je kunt de radiatorknop instellen op tijd en dan bijvoorbeeld een een bepaalde tijd op 12 graden zetten (dicht) en andere tijden op 25 graden (open).

Dit werkt ook met Geofencing als je de betaalde versie hebt van eur 25 per jaar. Dan blijft ie dicht als je niet thuis bent.

Je hebt ook de bridge nodig hiervoor. Check even of je wel een complete kit hebt.

Weet niet of dit is wat je zoekt? Wellicht is een simpele "domme" thermostaat met timer beter voor jouw situatie?

• siggy
  • Laatst online: 12-05 15:30

siggy

Wait.... what?

Ik heb intussen 1,5 jaar het Tado systeem, als het goed is de V3+. In eerste instantie tevreden, een hele verademing tov een thermostaat voor een groot huis. Ik verhuur kamers in het huis en ik kan prima zien wie welke temperatuur insteld. Allemaal top dus. Probleem is alleen dat ik bijvoorbeeld 's nachts niet automatisch voor elke thermostaat een max/min kan instellen. Ofwel, iemand kan gewoon 24/7 de temperatuur op het maximum zetten en ik zou elke keer het handmatig uit moeten zetten. Niet echt handig voor een 'slimme' thermostaat. En als ik een schema instel, dan kan die persoon uiteraard het schema gewoon veranderen of uitzetten.

Hoe kan ik een soort override doen van alle thermostaten en dat automatisch instellen? Ik heb alleen Android/Windows. Kan zelf wat programmeren, maar heb al begrepen dat die API niet ondersteund wordt door Tado. Wat zou de handigste optie zijn om dit voor elkaar te krijgen? Gewoon een nacht-stand voor alle thermostaten?

/edit/
Daarnaast ben ik nog op zoek naar mogelijkheden om per thermostaat data export te verkrijgen zodat ik in de nabije toekomst per thermostaat het verbruik kan berekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door siggy op 21-09-2020 09:08 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• Motorfret
  • Laatst online: 07-05 18:37
siggy schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:03:

Hoe kan ik een soort override doen van alle thermostaten en dat automatisch instellen? Ik heb alleen Android/Windows. Kan zelf wat programmeren, maar heb al begrepen dat die API niet ondersteund wordt door Tado. Wat zou de handigste optie zijn om dit voor elkaar te krijgen? Gewoon een nacht-stand voor alle thermostaten?
Je kan de timer tijd na een handmatige instelling toch simpelweg op kort zetten?
Dan gaat je knop gewoon weer het geprogrammeerde schema volgen.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• ArisB
  • Laatst online: 12-05 11:35
Xtince schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:41:
[...]

Dat is idd wel een behoorlijk verschil. Denk ook in het verbruik. Toch ff doorsparen voor een sensor. Heb voorlopig een paar goedkope digitale thermometers besteld om te kijken of ik met de compensatie iets verder kom.

Maar wel een vraag. In de app heb ik het grafiekje wat je hebt ingeplakt toch heel anders. Die van jou vind ik wel overzichtelijker. Is dat een instelling of volg je het systeem door middel van een andere programma?
Ik gebruik de API om zelf grafiekjes te maken, die in de app vind ik ook onduidelijk. Vaak een wat vreemde schaalverdeling en voor mijn gevoel strijken ze fluctuerende temperaturen glad.

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:02
ArisB schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:40:
[...]

Ik gebruik de API om zelf grafiekjes te maken, die in de app vind ik ook onduidelijk. Vaak een wat vreemde schaalverdeling en voor mijn gevoel strijken ze fluctuerende temperaturen glad.
Care to share your setup? :)

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

• ArisB
  • Laatst online: 12-05 11:35
PJDW schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Ik zou hier ookwel interesse voor hebben _/-\o_
De Tado API is helaas nog niet door Tado zelf gedocumenteerd maar er zijn wel anderen mee bezig geweest.
Ik heb de documentatie van deze site gevolgd: https://shkspr.mobi/blog/...i-guide-updated-for-2019/

Ik heb een php-script in cron die elke 5 minuten de gegevens uit de API opvraagt en lokaal in een database opslaat (MariaDB). Deze data zet ik met JpGraph (https://jpgraph.net/) om in grafiekjes.

Een andere gebruiker hier, PeterdeBruin, heeft ook een site in JavaScript: http://www.peterdebruin.net/tado.html

Wat ik tot nu toe heb gemaakt is absoluut niet geschikt om online te gooien :+

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 22:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

[...]

Ikzelf gebruik cbeneke/tado-influxdb om de data in een influxdb te krijgen en vanuit daar eventueel grafiekjes te maken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06-2025
[...]

Helder! Ben mezelf aan het inlezen in Domoticz. Hopelijk krijg ik daar ook Tado aan het werk. Vind de app ook wel qua mogelijkheden toch wat tegenvallen.
Pagina: 1 2 3

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!