Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eXisTa
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mede-auteur:
  • Mavel 128
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 16:36

Mavel 128

Matched: api

Slimme thermostaat

Tado smart thermostat

Sinds 2014 maakt het in 2011 opgerichte bedrijf Tado thermostaten voor de Europese markt. Deze thermostaten communiceren via verscheidene protocollen met 95% van de C.V.-ketels en is ontworpen voor "slim" gebruik in combinatie met een app voor iOS, Android en Windows Phone. Inmiddels heeft het bedrijf zijn portfolio uitgebreid met slimme thermostatische radiator kranen. Deze kranen bieden de mogelijkheid om kamers als zones te behandelen en los onafhankelijk van elkaar te kunnen verwarmen.

Beveiliging

Volgens Tado wordt alle data anoniem opgeslagen op hun servers in Amazon Web Service.
In de omschrijvingen staat dat ze zich houden aan de "current online banking standard".

Handleidingen

Tado heeft de handleidingen hier staan.

Updates

Tado geeft aan bijna iedere week updates voor de apparaten, apps en server applicaties uit te rollen.

Apps

Officiële apps van Tado:
iOS - https://apps.apple.com/nl/app/tado/id574418486
Android - https://play.google.com/s...details?id=com.tado&hl=nl

Onofficiële apps:
Tado for OS X - https://github.com/rdougan/tado-osx
Tado Thermostat API client (Ruby wrapper) - https://github.com/wrtsprt/tado

API

Voor de echte Tweakers onder ons is er een half-verborgen API beschikbaar. Deze wordt namelijk gebruikt door de apps.

Voor meer informatie zie: https://shkspr.mobi/blog/...i-guide-updated-for-2019/

Reclamevideo

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
tado° spot 2018 | De Slimme Thermostaat voor jouw verwarming

Slimme radiatorknop

Tado smart valve

Sinds 2017 zijn er ook slimme radiatorknoppen beschikbaar om radiatoren individueel aan te sturen. Het is hiermee bijvoorbeeld mogelijk om de woonkamer te verwarmen zonder de op dat moment niet gebruikte ruimte mee te verwarmen. Dit kan er op zijn beurt voor zorgen dat je bespaart op stookkosten.

Abonnement

Sinds de lancering van de Tado v3+ zijn sommige functies enkel beschikbaar bij afname van een abonnementsdienst. Het gaat hierbij om de zogenaamde Auto-Assist Skill welke Geolocatie en Open Raam Detectie automatiseert. Zonder deze dienst krijg je wel notificaties dat je bijvoorbeeld het huis hebt verlaten maar moet je bevestigen dat de thermostaat op afwezig mag komen te staan.

Het abonnement is enkel via de app af te sluiten. Kosten zijn:
  • Maandelijks voor €2,99 per maand
  • Jaarlijks voor €24,99 per jaar

[ Voor 189% gewijzigd door eXisTa op 07-11-2019 09:23 . Reden: Tado hanteert geen roadmap meer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:57

bonyuri

Investigator!

Ik heb hetzelfde m.b.t. Tado.
Maar ik ben nu al een paar keer in contact geweest met de helpdesk van Tado en ik moet zeggen: die is echt goed!
Goede (inhoudelijke) reacties (in Nederlands) waardoor ik al een veel beter gevoel krijg dan bij Nest.
Ook hoor ik nu al van een aantal mensen dat de Tado perfect kan moduleren en dat was bij mij het pijnpunt van Nest.

Verder is er al een onofficiele API en komt er begin volgend jaar een officiele publieke API, dat is voor mij ook wel belangrijk.

Het uiterlijk van de Nest is mooier, maar als hij niet moduleert.....

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:55
Wat ik heb gehoord dat er vroeger wel meer opties waren, zoals temperatuur van de retour uitlezen. Die hebben ze er nu tijdelijk uitgehaald omdat te veel 'digibeten' het niet snapte en de support overspoeld werd met vragen. Dit willen ze nu gaan oplossen door bvb de API informatie die deTweaker leuk vind iets minder snel zichtbaar zijn voor de leek.
Wij gaven eerst meer inzicht in wat er in de ketel van de klanten aan de hand was.
Dit leverde zoveel vragen en missconcepties op dat onze klantenservice overspoeld raakte.

Daarom moeten we dit wegwerken in een API zodat het niet voor de gemiddelde klant te vinden is en alleen voor mensen zoals u.

[ Voor 31% gewijzigd door menzo op 15-12-2015 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapa
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-07 10:38
EddoH schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 18:43:
[...]

'Statistical noise', das natuurlijk ook een mooie term om de werkelijkheid te verbloemen :P

Ik snap het vanuit commercieel standpunt natuurlijk wel.
Commercieel weet ik niet, maar zoals Menzo hierboven al zei dat ze het hebben gedaan voor de gemiddelde consument lijkt me veel waarschijnlijker. Minder vragen voor support, minder tijd aan kwijt dus ja in dat opzicht commercieel. Is nog steeds de vraag hoe relevant al die kleine schommelingen zijn. Ik lig er iig niet wakker van ;)
Uiteindelijk hebben we het over een commercieel product voor de massa en niet een al te hoge tweakers gehalte als Domoticz met custom sensoren en soldeerbouten enz. Het moet wel toegankelijk blijven dus ik snap hun standpunt wel. Het is inderdaad alleen wel jammer dat ze niet een vinkje hebben staan waar je als advanced user je ding kunt doen. We gaan het zien wat de public api gaat brengen in het nieuwe jaar. Ik kijk er iig naar uit :)

klikkerdeklik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nota bene bij IFTTT: je geeft een 3rd party site in één klap wel volkomen access tot de complete API.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
Voor de liefhebbers heb ik een quick & dirty script gemaakt om de verborgen API van Tado uit te lezen en deze gegevens naar Domoticz te laten sturen.

Zie: https://www.domoticz.com/...ic.php?f=31&t=9685#p68198

Tado domoticz (setpoint)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:53
De "verborgen" API heeft inderdaad wat leuke functionaliteit. Ik vraag bijvoorbeeld ook de "heatingOn" parameter op om te kijken of mijn ketel brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
Timmy schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:43:
De "verborgen" API heeft inderdaad wat leuke functionaliteit. Ik vraag bijvoorbeeld ook de "heatingOn" parameter op om te kijken of mijn ketel brandt.
Die zag ik ook al inderdaad, maar volgens mij kan ik die niet naar de SetPoint IDX sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapa
menzo schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:02:
Ik denk om de digibeet tegen zichzelf te beschermen. Ze zouden pro features moeten "verstoppen" dat alleen de tweaker ze kan gebruiken.
Hopelijk maken ze hun api binnenkort openbaar en kunnen we wat gaan tweaken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Er moet nog een update komen waar ze de api vrijgeven voor power users.
Deze update verhelpt naar mijn menig wel een gemis die de tado had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Ik denk dat we de grote update voor de app nu wel gehad hebben. De app heeft minder verborgen functionaliteit (zoals kantelen scherm en swypen van de onderdelen) en de thermostaat is eindelijk handmatig in te stellen. Ik zou zo snel ook niet weten welke functionaliteit ik nu nog mis.

Nu alleen de API nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapa
Timmy schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:04:
Ik denk dat we de grote update voor de app nu wel gehad hebben. De app heeft minder verborgen functionaliteit (zoals kantelen scherm en swypen van de onderdelen) en de thermostaat is eindelijk handmatig in te stellen. Ik zou zo snel ook niet weten welke functionaliteit ik nu nog mis.

Nu alleen de API nog :)
Het valt me eigenlijk wel tegen hoe vaak en hoeveel updates ze doorvoeren terwijl er op hun roadmap het volgende staat:

"We continuously (almost every week!) roll out updates to the software of our devices, smartphone apps and server applications. It would simply be impossible to include all the small improvements and new features in this graphical roadmap. [...] "

In de 4 maanden dat ik nu de Tado heb is dit de eerste update (voor de app notabene) die ik zie.
Ik wil graag een veel uitgebreidere web applicatie hebben met reports e.d. Zelfs de app is hier nog veelzijdiger in. Beetje vreemd imo... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapa
eXisTa schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 17:23:
Heeft iemand anders ook een dip en piek gezien na de downtime van Tado?

Grafiek Tado:
[afbeelding]

Grafiek Domoticz gasverbruik (onderste):
[afbeelding]
Bij mij was het iig ook weggevallen ten tijde van hun downtime.
Wel een mooie vlakke lijn heb je zeg O+

Welke app is die tweede screenshot als ik vragen mag?
nvm, te vluchtig gekeken. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen zonder publieke API?

[ Voor 7% gewijzigd door kapa op 20-01-2016 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-07 09:15
Vraagje ,ik probeer die api te benaderen voor domoticz

Maar als ik browse naar:
https://my.tado.com/mobil...ame=xxxxxx&password=xxxxx
krijg ik het onderstaande.. (uiteraard staat bij de username mijn username en password mijn password)
{"errors":[{"code":"unauthorized","title":"Invalid referrer"}]}

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Kwam dit ook tegen.. Eens kijken of we hier iets mee kunnen
http://blog.scphillips.com/posts/2016/01/the-tado-api/

M'n raspberry is nog geen 4 uur in huis maar vindt het nu al bruut :D

en dat kan dus gewoon zo
https://my.tado.com/api/v...ername=xxxx&password=xxxx

[ Voor 21% gewijzigd door Daannn1987 op 20-01-2016 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
kapa schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:05:
[...]

Bij mij was het iig ook weggevallen ten tijde van hun downtime.
Wel een mooie vlakke lijn heb je zeg O+

Welke app is die tweede screenshot als ik vragen mag?
nvm, te vluchtig gekeken. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen zonder publieke API?
Er is een soort van api beschikbaar welke door de mobiele app gebruikt wordt. Een echte publieke api komt binnenkort beschikbaar.

Voor meer informatie over hoe je deze informatie in Domoticz kunt krijgen wil ik je verwijzen naar dit topic: https://www.domoticz.com/...ic.php?f=31&t=9685#p68198

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Ik heb geen idee hoeveel Tado eigenaren op GoT zitten maar ik ben erg benieuwd wat jullie wensen ten aanzien van Tado zijn.

Ik zal beginnen met mijn lijstje...
- API. Ik haal nu al wat gegevens uit de onofficiele API maar zou ook graag de modus en temperatuur willen instellen.
- Makkelijker aanpassen van de temperatuur. Op de thermostaat kost het best veel moeite om de temperatuur tijdelijk in te stellen. Mijn gezinsleden zijn nog wel eens de weg kwijt. Het zelfde geldt eigenlijk ook voor de app. De "boost" functie maakt het wat makkelijker maar nog steeds moet je redelijk wat handelingen verrichten om de temperatuur tijdelijk in te stellen. Kijk naar Nest zou ik zeggen...
- Aanpassen van de geofencing zones. De doeltemperatuur wordt afhankelijk van je positie in stapjes verlaagd of verhoogd. Wat mij opvalt is dat de stappen in eerste instantie redelijk groot zijn er daarna kleiner worden. Tijdens de laatste kms naar huis maar Tado flinke stappen (van 20.0 naar 20.5 bv) dit geeft mijn CV te weinig tijd om de gewenste temperatuur te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Een van de dingen op de roadmap is een API, maar nergens kan ik vinden voor wanneer deze gepland staat. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Timmy schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 18:20:
Een van de dingen op de roadmap is een API, maar nergens kan ik vinden voor wanneer deze gepland staat. Iemand enig idee?
Ik heb een keer Q2 2016 van de klantenservice te horen gekregen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Als extra service en omdat ik persoonlijk fan ben van het tweakers forum is het mijn doel om ook hier op jullie vragen te antwoorden. Graag de vragen over uw eigen tado of tado instellingen nog altijd via ons contactformulier sturen omdat we dan direct een link hebben naar uw account.

Ik herken veel van jullie gebruikersnamen en avatars en ik hoop dat het eerdere contact dat jullie met mij of mijn collega's hebben gehad positief ervaren hebben.

Ik heb de 2 laatste pagina's doorgelezen en ga graag in op wat reacties van jullie:
menzo schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:02:
Ik denk om de digibeet tegen zichzelf te beschermen. Ze zouden pro features moeten "verstoppen" dat alleen de tweaker ze kan gebruiken.
Als jullie wisten hoe vaak het fout gaat met de "expert mode" met betrekking tot het ijken van de thermostaat zouden we alle verdere expert instellingen moeten verstoppen. Ik denk dat de API voor jullie meer mogelijkheden gaat geven maar ik ben bang dat sommige instellingen toch echt alleen voor ons beschikbaar blijven. Gelukkig denk ik dat onze technische klantenservice vrij snel is met het behandelen van jullie aanvragen.
Sjembecks schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:00:
Weet iemand of de radiator kranen "slim worden" zoals bij honeywel, zodat je zone verwarming kan uitvoeren?
Of worden het "dommere" kranen waarbij je alleen op afstand de temperatuur in kan stellen en de radiator boven alleen aangaat als de tado beneden aanslaat?
Onze radiatorkranen zullen in verbinding staan met de Slimme Thermostaat zelf, dus als er 1 zone (1 of meer radiatorkranen) warmte nodig hebben, kunnen deze een signaal sturen naar de Slimme Thermostaat zodat de ketel aangaat. Dit betekent wel dat tado ook de mogelijkheid moet hebben om de radiatoren/vloerverwarming in de woonruimte moet kunnen "knijpen". Anders zal het in de woonkamer te warm worden. Ik moet er wel bij zeggen dat het product nog volop in ontwikkeling is maar dit is in ieder geval ons doel. En zo werkt het ook met de additionele thermostaten.
kapa schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:30:
[...]
In de 4 maanden dat ik nu de Tado heb is dit de eerste update (voor de app notabene) die ik zie.
Ik wil graag een veel uitgebreidere web applicatie hebben met reports e.d. Zelfs de app is hier nog veelzijdiger in. Beetje vreemd imo... 8)7
In de achtergrond zijn we wel degelijk bezig met het verbeteren van ons product. Zo is het nu mogelijk om meerdere zones te hebben en met de laatste app update is het mogelijk om de relatieve luchtvochtigheid af te lezen in de app. In de volgende app updates willen we proberen om de feedback van de gebruikers te implementeren en er komt een functie om te zorgen dat er minder/geen voorverwarming zal plaatsvinden.
Timmy schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:34:
Ik zal beginnen met mijn lijstje...
- API. Ik haal nu al wat gegevens uit de onofficiele API maar zou ook graag de modus en temperatuur willen instellen.
- Makkelijker aanpassen van de temperatuur. Op de thermostaat kost het best veel moeite om de temperatuur tijdelijk in te stellen. Mijn gezinsleden zijn nog wel eens de weg kwijt. Het zelfde geldt eigenlijk ook voor de app. De "boost" functie maakt het wat makkelijker maar nog steeds moet je redelijk wat handelingen verrichten om de temperatuur tijdelijk in te stellen. Kijk naar Nest zou ik zeggen...
- Aanpassen van de geofencing zones. De doeltemperatuur wordt afhankelijk van je positie in stapjes verlaagd of verhoogd. Wat mij opvalt is dat de stappen in eerste instantie redelijk groot zijn er daarna kleiner worden. Tijdens de laatste kms naar huis maar Tado flinke stappen (van 20.0 naar 20.5 bv) dit geeft mijn CV te weinig tijd om de gewenste temperatuur te bereiken.
Bedankt voor deze feedback, we nemen dit echt mee in het ontwikkelen van onze producten/apps. Wel graag rekening houden met het feit dat wij niet onbeperkte ontwikkelaars hebben en dat wij zowel een goed product moeten leveren voor jullie tweakers als voor de meer gemiddelde gebruikers.
Over dat laatste punt graag contact opnemen via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new
Misschien kunnen we nog kijken of we daar iets aan kunnen doen.
menzo schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:08:
[...]

Ik heb een keer Q2 2016 van de klantenservice te horen gekregen.
Ik verwacht de API rond de tijd dat we ook Apple Homekit gaan ondersteunen. Helaas heb ik nog geen exacte datum voor jullie. Ik weet dat jullie het belangrijk vinden en ik zal het nogmaals doorgeven aan de juiste personen binnen het bedrijf.

Mocht ik eerdere vragen gemist hebben dan kunnen jullie die herhalen of anders contact opnemen via het contactformulier op onze website.

Met vriendelijke groet,
Jurian

• Daannn1987
Hi Jurian

Leuk om te zien dat je je hier meld!
Voor nu ben ik bijzonder tevreden over de TADO, de publieke api's is ook iets wat ik graag zou willen zien.
Ik snap dat je limitaties moet opleggen om het nog een beetje fool proof te houden.

Misschien men een examen laten afleggen alvorens zij toegang krijgen tot de expert functies ;) (fun intended).

Zelf nog geen ondersteuning nodig gehad vanuit support (ondanks dat ik een tweedekansje heb gekocht).

/Daniel

[ Voor 12% gewijzigd door Daannn1987 op 11-02-2016 15:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Clavat schreef op maandag 22 februari 2016 @ 18:43:
Ook zou ik graag de optie willen zien dat je constant de temperatuur op de tado kan laten zien zonder dat deze uitspringt.
Dit omdat de oppasser niet kan zien hoe warm het is en we niet aangeleerd krijgen om die hoger te zetten.

Ook voor in de nacht is dat dan ideaal.
En natuurlijk dat je de optie ook weer uit kan zetten.
Dit gaat er helaas nooit komen omdat de tado batterijgestuurd is en de batterijen zeer vaak vervangen moeten worden als het display continu aan staat. Het is een led matrix display waar 10x19 ledjes in zitten. Bij elkaar verbruikt het helaas aardig wat energie. Ik zou toch echt proberen om haar te leren om af en toe te kijken door op de knop te drukken.
Anders misschien gewoon toevoegen met de smartphone ? Geolocation uitzetten en dan kan ze manueel de temperatuur aanpassen. Of anders een ipad in huis laten waar ze de temperatuur op kan aanpassen ?
Erik1805 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 14:37:
Zal eens kijken waar ik een beetje voordelig een geijkte temperatuur meter kan kopen voor binnen. Iemand tips?
Ik denk dat als je er echt een geijkte sensor naast gaat hangen dat de tado er natuurlijk naast gaat zitten. De prijsklasse van die sensoren is natuurlijk compleet anders. Gelukkig is er een ijk-optie via my.tado.com zodat iedereen zijn eigen tado kan ijken.
Maverick271280 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 14:41:
Ik gebruik nu 2 winters de Tado en ben er erg tevreden over. Moet wel zeggen dat sinds de nieuwe iOS versie het lijkt alsof ik meer overshoot in temperatuur heb, soms wel meer dan 0,5 graden, waar dat voorheen 0,2 of 0,3 was.

Vandaag bedacht ik ineens dat het wel omslachtig is om de Tado uit te zetten. Waar je in de vorige versie nog via de instellingen een knop "Off" had, kan ik hem nu nergens terugvinden. Is het dan de bedoeling om de Tado via manual control uit te zetten?
Dat zou wat mij betreft iets beter zichtbaar kunnen zijn.
De nieuwe app heeft gelukkig geen enkele invloed op eventuele overshoot. Als u een mailtje stuurt naar support@tado.com dan zullen wij bekijken of we er iets aan kunnen doen.

Het is inderdaad de bedoeling om tado via de manuele modus uit te zetten. Dit heeft te maken met het feit dat er nu 3 verschillende opties zijn voor de manuele modus (timer, until ended by user en until next mode change). We werken nog aan de bewoording om het iets duidelijker te maken. De OFF modus is niets anders dan de vorstbeveiliging wat weer niets anders is dan 5 graden set-point. Helaas blijkt dit niet voor iedereen even duidelijk.
Destralak schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:20:
Hoi allen,

Ik ben aan het overwegen om binnenkort de Tado aan te schaffen, en vroeg me het volgende af.

Ik heb op de benedenverdieping vloerverwarming (daar hangt een Remeha iSense thermostaat) en op de 1e verdieping radiatoren. Nu merk ik vaak dat als het onder nog warm is, boven de temperatuur sneller lager wordt. Logisch natuurlijk, aangezien de vloerverwarming een groter oppervlak heeft. Maar dan slaat de verwarming niet meer aan.

- Zou ik met de Tado mijn werkkamer op de 1e verdieping als aparte zone kunnen inregelen?
- Zo ja, is het slim om daarvoor een additionele Tado thermostaat te nemen, of de slimme radiatorknop?
- Hoe zorg ik ervoor dat als deze zone is geregeld, de vloerverwarming onder niet aanslaat? De verdeler met draaiknop (niet thermostaat) +pompschakelaar hangen in de kelder.

Wellicht kan de Tado adviseur op dit forum ook inzicht geven

Alvast bedankt!
toon volledige bericht
Ik begrijp dat u op dit moment maar 1 thermostaat heeft ?

Dit is de allermooiste oplossing:
U installeert een regelklep op de vloerverwarming. Deze zal met 1 tado thermostaat aangestuurd worden.
Op de bovenverdieping heeft u de keuze uit de slimme radiatorknoppen of een additionele slimme thermostaat die met een klep aan die hele zone zit verbonden.
Een extensiekit komt naast de ketel om die aan te sturen.

Beide zones kunnen nu om warmte vragen van de ketel. Beide zones kunnen ook hun eigen zone dichtknijpen zodra er genoeg warmte is.
Er zijn nog andere oplossingen mogelijk maar dat kunnen we misschien een keer via de telefoon bespreken:
+31 20 8084430
Erik1805 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:20:
Wel raar. Ik heb ingesteld dat de tado om 22:30 in sleepmode gaat. Nu kijk ik om 22:15 en staat al sleepmode. Waar zit dat tijdverschil nu in?
Dit klinkt apart, zou je een mail kunnen sturen naar onze support ?
Erik1805 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 19:41:
[...]

Oké dank je wel. Maakt op zich niet heel veel uit want de ketel regelt het toch. Even zien wat de meerwaarde is.
De meerwaarde voor moderne combi-ketels is vrijwel nihil omdat er maar een heel klein volume water op temperatuur gehouden zal worden.
kacee schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:15:
Net zoals anderen in dit topic was ik aan het overwegen om een Nest aan te schaffen. Mooi ding, maar na wat zoeken blijkt het gebruiksgemak (ontbreken van modulatie) toch niet zo goed te zijn. Inmiddels ben ik ongeveer een week in het bezit van de Tado thermostaat en ben zeer tevreden. De statistieken/grafiekjes zijn wel wat mager dus ik kijk uit naar een update waar dit wordt verholpen.

Het 'hands-off' idee van de thermostaat is prettig. Je stelt in het programma in wanneer je slaapt en welke temperaturen je de rest van de dag wilt hebben. Wanneer je niet thuis bent dat gaat de verwarming automatisch uit. Simpel maar heel praktisch!
Bedankt voor de feedback. Ik hoop dat de API en de nieuwe visualisatie waar we aan werken meer inzicht zullen geven.
FireFly3k schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:40:
Hebben jullie ook dat de LEDs een beetje flikkeren als je het display aan staat?
Ik heb hem net gekocht en het is niet echt mooi. Het scherm zal misschien niet vaak aan staan, maar ik vind het toch wel jammer voor een apparaat van ruim 200 euro.
Dit is normaal tijdens de beginfase. Dit komt door het feit dat er op de achtergrond een firmwareupdate aan het lopen is. Dit kost iets meer vermogen van de batterijen en dat is te merken aan het display. Normaal gezien is het voorbij na de 1e paar dagen. (Of zoals al aangegeven kan het komen omdat er kabeltjes in de verkeerde poortjes zitten)

[ Voor 71% gewijzigd door tado op 25-02-2016 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zorg schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 12:01:
Ik heb zojuist ook een Tado aangeschaft. Wij hebben sinds enkele weken een woning gekocht met een standaard thermostaat aan de muur welke niet helemaal lekker werkt. Hopelijk gaat de Tado dat veranderen :)

Voor toekomstige projecten..... kan de tado ook aan de een Rflink worden gehangen? Dit is een vervolg projectje ;)
En wat mij niet helemaal duidelijk is, regelt het ook het warm water naar de kranen? Onze keukenkraan heeft ongeveer 30 - 45 seconden nodig voor deze warm wordt. Met 2 kleine kinderen gebruiken we vaak warm/heet water om de flesjes om te spoelen. We verspillen zo veel water iedere keer, wachtend op warm water!
Ik denk dat u voor de koppeling met Rflink moet wachten op de publieke API ondersteuning. (Verwacht dit jaar)

Over het warme water: Op sommige ketels kunnen wij via een digitale interface instellen of de water voorraad in de ketel op temperatuur gehouden moet worden of niet. Als het op temperatuur is dan duurt het natuurlijk korter voor u warm water uit de kraan krijgt.

Helaas kunnen wij natuurlijk niets doen aan de lengte van de leiding van de ketel naar de keuken. Als het echt 30-45 seconden is dan kan u veel besparen door een plintboiler direct in de keuken te monteren. Dan verspilt u minder water en minder gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

De publieke API zou in Q1 2016 uitgebracht worden. Gaat dat nog lukken?
Ik zit er met smart op te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bonyuri schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 19:58:
De publieke API zou in Q1 2016 uitgebracht worden. Gaat dat nog lukken?
Ik zit er met smart op te wachten...
Helaas gaat dat niet lukken. We hebben meer tijd nodig voor de documentatie (vooral ook vanwege de complexe ombouw die nodig was in de achtergrond om meerdere zones mogelijk te maken, ook als voorbereiding op de slimme radiatorkranen die komen later dit jaar). Tot het zover is kunt u natuurlijk al gebruik maken van de niet officiële API: http://blog.scphillips.com/posts/2016/01/the-tado-api/

[ Voor 17% gewijzigd door tado op 04-03-2016 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Bedankt.
Die gebruik ik nu ook, maar ik zou toch graag een officiele API gebruiken, vooral omdat ik de gebruikte software voor mijn domotica systeem ook publiek kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag een kleine serverissue. Waarschijnlijk hebben sommigen van jullie ook te veel updates gekregen via de API of via IFTTT.com.

Het zou vanaf nu weer allemaal goed moeten werken.
Hier is altijd de laatste status van onze servers te vinden: http://tado.statuspage.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:57
Het verschil in gasverbruik dit jaar en het jaar ervoor is iets meer dan 500 m3, een goede 35% minder.
Mijn Tado heb ik gehuurd vanaf november 2015.

Nu was het verbruik hier wel absurd hoog doordat de vriendin er een handje van had de simpele aan/uit thermostaat op standje sauna te laten staan (ook bij afwezigheid/nacht).
Rond eind november heb ik door gebrek aan functionaliteit een 'boost functie' ertegenaan gebouwd omdat mevrouw het soms toch te koud vond. Op comfort is dus niet ingeleverd.

Wellicht dat ik net zo veel bespaard had met een simpele modulerende thermostaat met programma's maar ik ben een tevreden gebruiker.

Nadelen die ik heb mogen ondervinden:
Eind februari kreeg ik een mailtje van Tado dat de batterijen vervangen moesten worden.
Na een dag afwezigheid en een avondconcert op een koude avond huiswaarts, met vertrouwen in domotica verheugend op een verwarmd huis. Eenmaal thuis aangekomen was het wel erg koud, de Tado had de aanwezigheid geregistreerd maar er niet op gehandeld omdat we te dicht bij nachtstand zaten om te verwarmen. Dit is hier gebombardeerd tot de 'fuck-you' melding.

Wat ik mis:
Een officiële API (is die er al?).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFly3k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:41
Ik ben ook wel erg benieuwd naar de officiële API.
Daarnaast zou ik graag willen weten of het mogelijk is om aparte schema's voor zomer/winter/iets anders in te stellen zijn.

PSN - 500px - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raymond P schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:06:
Het verschil in gasverbruik dit jaar en het jaar ervoor is iets meer dan 500 m3, een goede 35% minder.
Mijn Tado heb ik gehuurd vanaf november 2015.

Nu was het verbruik hier wel absurd hoog doordat de vriendin er een handje van had de simpele aan/uit thermostaat op standje sauna te laten staan (ook bij afwezigheid/nacht).
Rond eind november heb ik door gebrek aan functionaliteit een 'boost functie' ertegenaan gebouwd omdat mevrouw het soms toch te koud vond. Op comfort is dus niet ingeleverd.

Wellicht dat ik net zo veel bespaard had met een simpele modulerende thermostaat met programma's maar ik ben een tevreden gebruiker.

Nadelen die ik heb mogen ondervinden:
Eind februari kreeg ik een mailtje van Tado dat de batterijen vervangen moesten worden.
Na een dag afwezigheid en een avondconcert op een koude avond huiswaarts, met vertrouwen in domotica verheugend op een verwarmd huis. Eenmaal thuis aangekomen was het wel erg koud, de Tado had de aanwezigheid geregistreerd maar er niet op gehandeld omdat we te dicht bij nachtstand zaten om te verwarmen. Dit is hier gebombardeerd tot de 'fuck-you' melding.

Wat ik mis:
Een officiële API (is die er al?).
toon volledige bericht
Bedeankt voor de over het algemeen positieve feedback. De documentatie voor de API staat in de planning. Helaas nog geen exacte datum.
FireFly3k schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:19:
Ik ben ook wel erg benieuwd naar de officiële API.
Daarnaast zou ik graag willen weten of het mogelijk is om aparte schema's voor zomer/winter/iets anders in te stellen zijn.
We zijn bezig om deze feature in te bouwen. Ook om verschillende schema's op te slaan en te kopiëren naar andere zones (vooral handig zodra wij de radiatorkranen uitbrengen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
tado schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 12:29:
We werken aan een nieuwe tool om de data weer te geven. Het is de bedoeling dat deze zowel op de web-app en telefoon-app beschikbaar zal komen. Er zal zeker iets aan deze overmatige smoothing gedaan worden. Waarschijnlijk zullen we altijd iets van smoothing toepassen maar zeker niet zo aggresief als het nu is. Verder zullen we ook de temperatuurschaal aanpassen.
Ligt dat wel aan de dataweergave en niet aan de dataset?

Als ik de data pak zoals de app deze ontvangt en door gnuplot haal krijg ik een identiek resultaat.

Tado app:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/49GgKP5.png

Gnuplot:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mwpMa2O.png

Domoticz (1 minute polling, datapunten van tado api):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FT3zJ3S.png

Edit: de chart zou niet gebruikt moeten worden als referentie voor prestaties van Tado, ik ben gisteren aan het klooien geweest om een wrapper te schrijven om de v2 versie van de api.

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 29-04-2016 12:41 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Timmy schreef op zondag 01 mei 2016 @ 09:45:
[...]

Interessante data. Is dat publieke data?
Ik stel Tado op basis van allerlei gegevens in, maar zonkracht heb ik nog niet.
Ja, het is van een van de weerstations die ik gevonden heb op Weather Underground.
Zelf gebruik ik wug niet maar direct de website van het station om de data binnen te halen.

nb: de tado api geeft ook een 'virtSolarIntensity' mee, die vind ik niet precies genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 01-05-2016 12:30 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
tado schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:42:
Er is nu bijvoorbeeld meer informatie te vinden over de slimme radiatorknoppen
Wat betreft de radiatorknoppen. Ik lees dat er drie adapters zullen worden meegeleverd. Enig idee welke types het betreft?

Hoe gaat het trouwens met de publieke API, wordt dat nog steeds het derde kwartaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timmy schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 12:06:
[...]

Wat betreft de radiatorknoppen. Ik lees dat er drie adapters zullen worden meegeleverd. Enig idee welke types het betreft?

Hoe gaat het trouwens met de publieke API, wordt dat nog steeds het derde kwartaal?
De standaardring zal M30x 1.5 zijn. De 3 adapters zijn voor Danfoss (en misschien andere merken).
Meer informatie zal later bekend gemaakt worden.

De publieke API staat als het goed is nog voor het 3e kwartaal in de planning. Ik kan daar wel bij vertellen dat er online al veel te vinden is over onze API. Dus met wat zoekwerk moet het ook lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Leuk die roadmap, maar waar blijft die API nou? Die zou Q1 van 2016 toch gereleased worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bonyuri schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:09:
Leuk die roadmap, maar waar blijft die API nou? Die zou Q1 van 2016 toch gereleased worden?
Ik denk niet dat wij dat ooit hebben gecommuniceerd en als dat wel zo was dan ben ik daar niet van op de hoogte. Het staat in de planning voor 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
bonyuri schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:09:
Er is al een 'API'. Daar is alleen geen support of documentatie voor, voor zover ik weet.
Met Charles of een andere debugging proxy heb je de structuur in een minuut of 10 wel mapped.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Ik maak nu al gebruik van de onofficiele "API", alleen merk ik dat daar nog wel eens wat dingen aan wijzigen.
Een officiele API zou echt heel welkom zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
bonyuri schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:02:
Ik maak nu al gebruik van de onofficiele "API", alleen merk ik dat daar nog wel eens wat dingen aan wijzigen.
Een officiele API zou echt heel welkom zijn...
Is dat zo? Ik gebruik sinds het begin van de winter de "API" en kan daar prima mijn Tado mee instellen. Al gebruik ik 'm vooral voor het instellen van de temperatuur en het in-/uitschakelen van boiler en CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SkyFlyer schreef op maandag 13 juni 2016 @ 21:09:
[...]

Staat er ook integratie met (andere) domotica systemen in de planning? Tado is exact wat ik zoek, maar mijn huis is "geautomatiseerd" met Somfy Tahoma (I/O, RTS, Z-Wave, En-Ocean, USB serieel, (en in de toekomst waarschijnlijk Thread), zou graag zijn dat Tado in die omgeving kan meedraaien (zoals b.v. de Honeywell, maar die is veel gelimiteerder en heeft geen OpenTherm Domestic Hot Water aansturing).
Wij bieden op dit moment IFTTT.com aan.
Verder komt er dus een officiële API (en kan je nu al de niet ondersteunde API gebruiken) en met de HomeKit bridge zal het mogelijk zijn om tado te gebruiken met HomeKit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mescaline
  • Laatst online: 01-04 12:26
Volgens mij was de integratie met Domoticz eerder door eXisTa gedaan, ik heb hier een beetje op voortgeborduurd. Ik gebruik hiervoor wat andere API calls, waardoor het mogelijk is om meer informatie op te vragen, en in de toekomst hoop ik ook de radiatorknoppen, waar ik erg naar uitkijk om mee te gaan spelen 8)

Voor nu beperkt tot:

- Woonkamer temperatuur en luchtvochtigheid
- Huidig setpoint van de thermostaat

Het levert in ieder geval aardige grafiekjes op:

Tado heat/humidity
Tado setpoint

Scripts zijn te vinden op https://github.com/WebSpider/tado_domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-07 09:14
De logitech hub kan iets opstarten adhv iftt, b.v. alle media apparatuur uit, of alle Hue verlichting, wanneer Tado in away modus gaat, of maar andersom kan niet via ifttt. ( temperatuur bijstellen vanaf de afstandsbediening. De nest wordt volgens mij via WiFi (IP) aangestuurd.

Misschien om rond de tijd van de API oplevering, met logitech afstemmen, dat Tado in hun DB wordt opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:48
Is er vanuit Tado iets bekend over de komende ontwikkelingen? De roadmap (url) en het lijstje is al bijna een jaar oud en nog niet echt geupdate. Ben wel benieuwd of de ontwikkeling doorgaat op de huidige producten of dat er voornamelijk op nieuwe producten wordt gefocust.
Bijvoorbeeld de API wordt al sinds vorig jaar over gesproken en hoewel er geen datum is aangegeven lijkt het erop dat deze steeds naar achter wordt geschoven.
MuddyMagical schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:41:
Is er vanuit Tado iets bekend over de komende ontwikkelingen? De roadmap (url) en het lijstje is al bijna een jaar oud en nog niet echt geupdate. Ben wel benieuwd of de ontwikkeling doorgaat op de huidige producten of dat er voornamelijk op nieuwe producten wordt gefocust.
Bijvoorbeeld de API wordt al sinds vorig jaar over gesproken en hoewel er geen datum is aangegeven lijkt het erop dat deze steeds naar achter wordt geschoven.
De API is er al maar wij ondersteunen hem niet officieel. Als u zoekt naar de tado API zult u genoeg informatie vinden op het internet. Op de lange termijn zullen wij de API gaan documenteren en dan officieel vrijgeven.
Thijs_O schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:29:
Ik huur een Tado Thermostaat met V2 Bridge (5€/maand) en wil nu ook 5 slimme radiatorknoppen huren maar met de huidige aanbieding heeft Tado haar pricing logic niet op orde voor bestaande klanten volgens mij.

Ik zou de V3 Bridge upgrade voor €20 kunnen aanschaffen en dan 5 knoppen a €3 p.s. per maand kunnen huren, €15/maand. Maar ik kan beter van de aanbieding gebruik maken: slimme radiatorknop starterskit (2 knoppen + bridge) voor €4/maand (1e jaar, daarna €6/maand). Goedkoopste is dan 2 starterskits + een losse knop - €11/maand totaal (1e jaar, daarna gewoon €15). Omdat ik dan ook de bridge upgrade niet hoef te betalen (en de verzendkosten voor het terugsturen van de V2) bespaar ik €75 euro in een jaar, best fors.

Probleem? Dan liggen hier straks twee overbodige internetbridges te verstoffen op de plank: wel goedkoper, zeker niet duurzaam. Lijkt me nou niet echt passen bij een bedrijf wat zich als groen profileert. Het zou Tado sieren om bestaande klanten ook een goed aanbod te doen voor de combinatie van bridge upgrade & radiatorknop-uitbreiding zonder dat je als klant drie bridges moet halen. :)
Hou er rekening mee dat als u meerdere starterskits huurt en u daarna over wil gaan naar de koop optie dat u dan de volledige sets moet kopen.
Stuur anders nog een mail naar support@tado.com en waarschijnlijk kunnen we wel tot een oplossing komen.

• MuddyMagical
tado schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:52:
[...]

De API is er al maar wij ondersteunen hem niet officieel. Als u zoekt naar de tado API zult u genoeg informatie vinden op het internet. Op de lange termijn zullen wij de API gaan documenteren en dan officieel vrijgeven.
Das een antwoord op de laatste zin van mijn vraag. De eerste helft is interessanter. Is daar meer informatie over die je kan delen?
woutur schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:05:
Ik heb even wat pagina's teruggelezen en begrijp ik het goed dat als ik met slimme radiatorknoppen wil gaan werken, ik een upgrade van mijn bridge moet doen?

Dat is op zich apart want ik meen mij te herinneren dat hierover een jaar geleden toen de slimme knoppen aangekondigd werden helemaal geen sprake van was. Dat heeft toen wel mijn keuze beïnvloed om voor de Tado te gaan :/
U heeft de V2 bridge nodig voor de slimme radiatorkranen. Dus als u al een "Slimme Thermostaat Starterkit" heeft dan hoeft u niet te upgraden.
MuddyMagical schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:55:
[...]

Das een antwoord op de laatste zin van mijn vraag. De eerste helft is interessanter. Is daar meer informatie over die je kan delen?
Ik kan daar niets over delen maar als u zoekt op "tado API" op google kunt u vast wel wat vinden.
meesje schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:12:
Ik ben benieuwd of de prijs van Tado concurrerend gaat worden.
nieuws: Honeywell introduceert Lyric T6-thermostaat met geofencingfunctie

Gelet op de adviesprijzen toch 50 euro verschil. Indien je geen interesse hebt in aanvullende radiator knoppen, waarom zou je dan nog voor de Tado gaan? Misschien het uiterlijk van het apparaat (maar dat is natuurlijk erg persoonlijk)?
Wacht eerst maar de reviews van dat apparaat af. Iedereen kan een lijst opstellen met features maar het het is belangrijk om de features op een goede manier te implementeren.

• MuddyMagical
tado schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:14:
[...]

U heeft de V2 bridge nodig voor de slimme radiatorkranen. Dus als u al een "Slimme Thermostaat Starterkit" heeft dan hoeft u niet te upgraden.

[...]

Ik kan daar niets over delen maar als u zoekt op "tado API" op google kunt u vast wel wat vinden.

[...]

Wacht eerst maar de reviews van dat apparaat af. Iedereen kan een lijst opstellen met features maar het het is belangrijk om de features op een goede manier te implementeren.
toon volledige bericht
Lol, vergeet de API even.

Heb je over onderstaande meer info?

• MuddyMagical
tado schreef op donderdag 29 september 2016 @ 17:26:
[...]

Sterker nog, wij kunnen wel Nefit's eigen EMS modulerende protocol van de nieuwere ketels ondersteunen.
En ook deze oudere modulerende UBA sturing zullen wij naar verwachting vanaf begin volgend jaar ondersteunen.

Wij raden meestal af om naar aan/uit over te stappen omdat dat wel een stap terug is met betrekking tot comfort en efficiëntie.

Liever terugsturen en rond maart volgend jaar contact met ons opnemen.
Mijn huidige thermostaat heeft alleen een draaiknop en is eigenlijk overleden (ding is door verbouwing al 150x van de muur gehaald en terug gehangen).

Dus als er een mogelijkheid is om op dit moment al de Tado te gebruiken en dus de mogelijkheid te hebben om de scheduling / tijdsschema's te gebruiken dan doe ik dat liever dan hem terugsturen.

Update: Even met de support gebeld en de aansluiting van de ketel gewijzigd naar de aan/uit besturing. Tado is up and running! Van het weekend eens even aan de slag met de api. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door MuddyMagical op 30-09-2016 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
alegico schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:16:
En als je deze data zo kan tonen, dan is er toch ook geen sprake van versleuteling?
Ik neem aan dat die proxy niet voor het eventueel versleutelen zit, maar erachter...
Is wel sprake van versleuteling.
Had het certificaat van mijn man-in-the-middle proxy server echter aan mijn telefoon toegevoegd, waardoor de Tado app de verbinding vertrouwde.

Maar je hebt gelijk dat het beter kan.
Als Tado aan certificate pinning had gedaan was het een stuk moeilijker geweest.

Wat verder opviel is dat de Tado app naast met zijn eigen Tado/Amazon server, ook met een aantal andere communiceerde.
Vermoedelijk voor het bijhouden van statistiekjes e.d.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
2016-11-29 13:28:01 GET https://settings.crashlytics.com/spi/v2/platforms/android/apps/com.tado/settings?icon_hash=e9b64f955be441c955871ab470f8436a9447cbb2&display_version=3.4.0&source=4
                        &instance=2a2fbb485ffab066d087c305d515cdb94169c92f&build_version=1500340006
                        ← 200 application/json 642B 144ms
                           Request                                                       Response                                                        Detail
User-Agent:                     Crashlytics Android SDK/1.3.10.97                                                                                                                       
X-CRASHLYTICS-DEVELOPER-TOKEN:  470fa2b4ae81cd56ecbcda9735803434cec591fa                                                                                                                
X-CRASHLYTICS-API-KEY:          893b8d531f7e50c4fc1e311e5ecf5917217b71c3                                                                                                                
X-CRASHLYTICS-API-CLIENT-TYPE:  android                                                                                                                                                 
X-CRASHLYTICS-API-CLIENT-VERSI  1.3.10.97                                                                                                                                               
ON:                                                                                                                                                                                     
Accept:                         application/json                                                                                                                                        
X-CRASHLYTICS-DEVICE-MODEL:     samsung/SM-G930F                                                                                                                                        
X-CRASHLYTICS-OS-BUILD-VERSION  G930FXXU1BPJG                                                                                                                                           
:                                                                                                                                                                                       
X-CRASHLYTICS-OS-DISPLAY-VERSI  6.0.1                                                                                                                                                   
ON:                                                                                                                                                                                     
X-CRASHLYTICS-ADVERTISING-TOKE  ********-****-****-****-************                                                                                                                    
N:                                                                                                                                                                                      
X-CRASHLYTICS-INSTALLATION-ID:  5e47c59d66854b32b99aa725ebd61a31                                                                                                                        
X-CRASHLYTICS-ANDROID-ID:       ****************                                                                                                                                         
host:                           settings.crashlytics.com                                                                                                                                
Connection:                     Keep-Alive                                                                                                                                              
Accept-Encoding:                gzip                                                                                                                                                    

2016-11-29 13:28:02 POST https://e.crashlytics.com/spi/v2/events
                         ← 200 text/plain [no content] 169ms
                           Request                                                       Response                                                        Detail
User-Agent:                     Crashlytics Android SDK/1.3.6.97                                                                                                                        
X-CRASHLYTICS-DEVELOPER-TOKEN:  470fa2b4ae81cd56ecbcda9735803434cec591fa                                                                                                                
X-CRASHLYTICS-API-CLIENT-TYPE:  android                                                                                                                                                 
X-CRASHLYTICS-API-CLIENT-VERSI  1.3.6.97                                                                                                                                                
ON:                                                                                                                                                                                     
X-CRASHLYTICS-API-KEY:          893b8d531f7e50c4fc1e311e5ecf5917217b71c3                                                                                                                
Content-Type:                   multipart/form-data; boundary=00content0boundary00                                                                                                      
host:                           e.crashlytics.com                                                                                                                                       
Connection:                     Keep-Alive                                                                                                                                              
Accept-Encoding:                gzip                                                                                                                                                    
Content-Length:                 682                                                                                                                                                     
Multipart form                                                                                                                                                                    [m:Auto]
Form data:

session_analytics_file_0: ............Ko.0..G]..O@Y...W..M.P.4.5...n..S,.......s.J.{6
..#'.........r..'goq...A._.[.....3.5.....3......v.V?F....WDp.?(.?~.e....a(...1.KNzQZ..R...3.5@..7N....@.....^.c). ..%...N~........p.#$...........e!..L{....i........`.......3s.....e.....N
.Q.I.t.......`....[?.x*.............Mq....Z.?..w...M#4..}...wdq.g...U..k.....J..C.....\...)4...........SV..~6....~...!.....N......4..t^.../...o7.|OO...S?...p..ov.....D".H$..D.......p....

2016-11-29 13:28:09 GET https://app-measurement.com/config/app/1%3A1064593432792%3Aandroid%3A6a13db863600dcff?app_instance_id=833e600722351674cec895568a2a5214&platform=android&gmp_versio
                        n=10084
                        ← 304 application/x-protobuf [no content] 38ms
If-Modified-Since:  Thu, 12 May 2016 01:28:02 GMT                                                                                                                                       
User-Agent:         Dalvik/2.1.0 (Linux; U; Android 6.0.1; SM-G930F Build/MMB29K)                                                                                                       
host:               app-measurement.com                                                                                                                                                 
Connection:         Keep-Alive                                                                                                                                                          
Accept-Encoding:    gzip           

2016-11-29 13:32:09 POST https://ssl.google-analytics.com/batch
                         ← 200 image/gif 35B 35ms
User-Agent:        GoogleAnalytics/10.0.84 (Linux; U; Android 6.0.1; nl-nl; SM-G930F Build/MMB29K)                                                                                      
Content-Encoding:  gzip                                                                                                                                                                 
Content-Length:    211                                                                                                                                                                  
Content-Type:      application/x-www-form-urlencoded                                                                                                                                    
host:              ssl.google-analytics.com                                                                                                                                             
Connection:        Keep-Alive                                                                                                                                                           
Accept-Encoding:   gzip                                                                                                                                                                 
[decoded gzip] URLEncoded form                                                                                                                                                    [m:Auto]
sr:    1440x2560
cd:    MainZone
cid:   6bea82b7-b1cc-4a4b-ad55-36fbe76f9bd9
_v:    ma8.4.87
_s:    167
aip:   1
av:    3.4.0
a:     718204254
v:     1
an:    tado°
t:     screenview
ul:    nl-nl
tid:   UA-36131363-9
aiid:  com.android.vending
aid:   com.tado
ht:    1480422482361
qt:    246292
_gmsv: 10.0.84

Denk niet dat de informatie die naar deze systemen verstuurd wordt heel spannend is.
Maar echt netjes is het ook niet om op je site te vermelden alleen persoonsgegevens in de EU op te slaan, en vervolgens het bijhouden van statistieken e.d. aan aanbieders in andere delen van de wereld uit te besteden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BradJohnson
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:30
Omdat ik geen documentatie van de Tado API v2 kon vinden, ben ik zelf begonnen wat end-points te beschrijven in Swagger. Hij is nog niet helemaal compleet, maar misschien heeft iemand er wat aan:

https://app.swaggerhub.com/api/bartvanraalte/tado-api/2.0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Amafi schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:02:
[...]

En die optie ergens weggestopt, desnoods op de website met ruwe gelogde data.
Desnoods in een *.csv format. Iedereen die geen tweaker is zal daar vanaf blijven.
En de geïnteresseerden kunnen er meer mee om het e.e.a. te optimaliseren, of gewoon ter informatie
Zoals aangegeven, persoonlijk ben ik voorstander om een weg aan te bieden zodat jullie meer data kunnen uitlezen. Waarschijnlijk zal dit ooit mogelijk zijn via de API.
l3art schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:09:
Gisteren de app ook bij mijn vrouw op de telefoon gezet.
Gaat ze van huis, maar laat ze de telefoon thuis liggen. Tja zo werkt dat geofencing natuurlijk niet 8)7 ;)
Helaas is mijn vriendin ook zo. Ik heb haar gewoon uit de geolocatie gezet want anders bleef de verwarming vaak onnodig aanstaan. Als zij eerder thuis is dan ik zet ze de verwarming maar aan op de handmatige manier via de tado zelf. Alle tado apparaten natuurlijk op "until next mode change" gezet zodat de verwarming niet onnodig lang aanblijft.
Op die manier werkt het voor ons prima.

[ Voor 37% gewijzigd door tado op 09-12-2016 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
tado schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:10:
[...]

Zoals aangegeven, persoonlijk ben ik voorstander om een weg aan te bieden zodat jullie meer data kunnen uitlezen. Waarschijnlijk zal dit ooit mogelijk zijn via de API.

[...]

Helaas is mijn vriendin ook zo. Ik heb haar gewoon uit de geolocatie gezet want anders bleef de verwarming vaak onnodig aanstaan. Als zij eerder thuis is dan ik zet ze de verwarming maar aan op de handmatige manier via de tado zelf. Alle tado apparaten natuurlijk op "until next mode change" gezet zodat de verwarming niet onnodig lang aanblijft.
Op die manier werkt het voor ons prima.
En dan thuis niet zeggen dat de thermostaat slimmer is dan de vriendin, want dan heb je niets meer te maken met de WAF O-) :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BradJohnson
tado schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:10:
[...]

Ik gebruik de bestaande API op my.tado.com en dat werkt opzich goed, maar mist documentatie. Zo is mij niet duidelijk wat "activityDataPoints.heatingPower" (https://my.tado.com/api/v2/homes/xxxx/zones/xxx/state) precies betekent. Het is een percentage, maar mijn ketel kan alleen maar aan/uit. Heeft dit te maken met hoe ver de radiatorkranen open staan? Het schommelt behoorlijk en staat zelden op 100% zoals je in onderstaand grafiekje te zien is:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4242811/tado-woonkamer.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BradJohnson schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:12:
[...]

Ik gebruik de bestaande API op my.tado.com en dat werkt opzich goed, maar mist documentatie. Zo is mij niet duidelijk wat "activityDataPoints.heatingPower" (https://my.tado.com/api/v2/homes/xxxx/zones/xxx/state) precies betekent. Het is een percentage, maar mijn ketel kan alleen maar aan/uit. Heeft dit te maken met hoe ver de radiatorkranen open staan? Het schommelt behoorlijk en staat zelden op 100% zoals je in onderstaand grafiekje te zien is:

[afbeelding]
Wij doen een PID regeling voor zowel modulerende sturingen als de aan/uit sturing.
Heating power is dus de PID output van de regelaar en bij een hogere PID output is een hoger percentage dat het relais gesloten is.

Intern gebruiken wij waarde relais K2 voor verwarming om aan te geven of het relais gesloten is of niet (K1 voor water maar dat is alleen van toepassing in UK). Ik heb geen idee of dat ook via onze API doorgestuurd zal worden of niet.

[ Voor 11% gewijzigd door tado op 09-12-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06 23:00
Ik heb een aantal radiatoren die in een kastombouw zitten waardoor de temperatuur (en vochtigheid) sensor er behoorlijk naast zit.

Is Tado van plan met losse sensoren te komen die je als measuring device voor een zone kan gebruiken?
Zo niet, is het mogelijk zelf een measuring device te implementeren middels de toekomstige API?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradJohnson
DiLDoG schreef op maandag 19 december 2016 @ 08:58:
Ik heb een aantal radiatoren die in een kastombouw zitten waardoor de temperatuur (en vochtigheid) sensor er behoorlijk naast zit.

Is Tado van plan met losse sensoren te komen die je als measuring device voor een zone kan gebruiken?
Zo niet, is het mogelijk zelf een measuring device te implementeren middels de toekomstige API?
Je kan een additionele thermostaat in die ruimte hangen. In de app kun je die dan selecteren als meet-apparaat voor die ruimte.

[ Voor 6% gewijzigd door BradJohnson op 19-12-2016 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
GoEV6 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:43:
[...]

Dat dacht ik ook idd. Dus moet 5 knoppen hebben.

Best wel een flinke investering € 565,-. Je leest overal dat je gaat besparen, ze geven zelfs geld terug als je niet bespaart. Omdat in mijn situatie de verwarming op de kamers boven 9 van de 10 keer dicht zijn zal ik met dit systeem de mogelijkheid van meer comfort hebben en dus meer gas gaan verbruiken. Ipv besparen gaan mijn kosten dus omhoog.
In mijn geval is dat een vrij grote oppervlakte waarin keuken, eetkamer, woonkamer etc in elkaar doorlopen met meerdere convectorputten en losse radiatoren. En daarom ben ik dus begonnen met maar 2 knoppen naast de thermostaat. De kamers die ik verwarm naast de woonkamer zijn niet al te groot, 15 en 20m2 en zijn redelijk goed geïsoleerd, dus met een korte periode stoken zullen die temperatuur kunnen behouden die is ingesteld op de slimme knop. Daarom geen zin om dan dus in de woonkamer ook alles te veranderen, die besparing ga ik er niet uithalen, en de kosten zijn het ook niet.

Voor mij is Tado uiteindelijk voornamelijk voor comfort verbetering in die kamers boven, en daarnaast klein stukje besparing en bovenal ook inzicht in gebruik en temperatuurverloop in huis. Dit is weer handig om te weten voor eventuele toekomstige verbeteringen in isolatie etc.

Overigens staat de Slimme Thermostaat Starterskit deze week weer in de gamma folder voor 199,-.

Edit: Het zou wel fijn zijn als TADO zijn API toch eens vrij gaat geven, want IFTTT is echt waardeloos, ik heb applet gemaakt die mijn home automation een update geeft op basis van de home/away status van Tado. Tado geeft dit keurig op tijd door aan IFTTT, maar die doet er vervolgens tot een uur (!!) over om de applet uit te voeren, compleet useless dus.

@Tado-Support: Wat is jullie policy ten aanzien van gebruik van zaken als PyTado en andere github projectjes om te pollen naar de API?

[ Voor 14% gewijzigd door Sander op 10-01-2017 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Marc O. schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:48:
Een koppeling met Domoticz zou ook erg wenselijk zijn. Weet trouwens niet of dat vanuit Domoticz moet komen of vanuit Tado :)
Tado heeft geen publieke API, dus dat is stap 1. Daarna is het aan de community van Domoticz om een integratie te bouwen. Ik zou dit voor OpenHAB graag doen, maar wil eerst weten in hoeverre het huidige gebruik van de 'API' zoals die in PyTado zit, daadwerkelijk op prijs gesteld wordt door de mensen van Tado, anders is het gewoon afwachten tot ze die openbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sander schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 07:51:
[...]

In mijn geval is dat een vrij grote oppervlakte waarin keuken, eetkamer, woonkamer etc in elkaar doorlopen met meerdere convectorputten en losse radiatoren. En daarom ben ik dus begonnen met maar 2 knoppen naast de thermostaat. De kamers die ik verwarm naast de woonkamer zijn niet al te groot, 15 en 20m2 en zijn redelijk goed geïsoleerd, dus met een korte periode stoken zullen die temperatuur kunnen behouden die is ingesteld op de slimme knop. Daarom geen zin om dan dus in de woonkamer ook alles te veranderen, die besparing ga ik er niet uithalen, en de kosten zijn het ook niet.

Voor mij is Tado uiteindelijk voornamelijk voor comfort verbetering in die kamers boven, en daarnaast klein stukje besparing en bovenal ook inzicht in gebruik en temperatuurverloop in huis. Dit is weer handig om te weten voor eventuele toekomstige verbeteringen in isolatie etc.

Overigens staat de Slimme Thermostaat Starterskit deze week weer in de gamma folder voor 199,-.

Edit: Het zou wel fijn zijn als TADO zijn API toch eens vrij gaat geven, want IFTTT is echt waardeloos, ik heb applet gemaakt die mijn home automation een update geeft op basis van de home/away status van Tado. Tado geeft dit keurig op tijd door aan IFTTT, maar die doet er vervolgens tot een uur (!!) over om de applet uit te voeren, compleet useless dus.

@Tado-Support: Wat is jullie policy ten aanzien van gebruik van zaken als PyTado en andere github projectjes om te pollen naar de API?
toon volledige bericht
Er is een tado API en er zijn al tweakers die hele mooie grafieken uit hun tado kunnen toveren of die een compleet eigen regeling hebben gemaakt voor de tado. Helaas gaan wij in de komende tijd niet de API documenteren of ondersteunen omdat wij hier de mankracht niet voor hebben en het om een zeer kleine doelgroep gaat.

Dus: De API is daar, maak er vooral gebruik van maar wij kunnen niet garanderen dat hij niet zal veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
tado schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:11:
[...]

Er is een tado API en er zijn al tweakers die hele mooie grafieken uit hun tado kunnen toveren of die een compleet eigen regeling hebben gemaakt voor de tado. Helaas gaan wij in de komende tijd niet de API documenteren of ondersteunen omdat wij hier de mankracht niet voor hebben en het om een zeer kleine doelgroep gaat.

Dus: De API is daar, maak er vooral gebruik van maar wij kunnen niet garanderen dat hij niet zal veranderen.
Jup https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=9685
kan een API verandering evt wel aangekondigd worden? :+

Dan krijg je zoiets (heb het ook in Grafana maar die heb ik nog niet extern beschikbaar gemaakt)

Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/4wzxfeco1/chart_2.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daannn1987 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:23:
[...]

Jup https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=9685
kan een API verandering evt wel aangekondigd worden? :+

Dan krijg je zoiets (heb het ook in Grafana maar die heb ik nog niet extern beschikbaar gemaakt)

[afbeelding]
Maak anders een apart tado API topic aan hier op Tweakers waar jullie alle informatie kunnen delen. Mochten er dan vragen over blijven zal ik kijken wat ik intern kan regelen.
Ik verwacht namelijk dat als alle tado API informatie die door verschillende tweakers is ontrafeld mooi in een OP gezet kan worden, het niet onder zal doen voor onze eventuele API documentatie.
Possible schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:31:
Meer mensen die hun thermostaat niet kunnen benaderen via de app ? Bij mij blijft hij hangen bij het Tado Logi (wit logo met gele achtergrond)
Geen problemen bekend hier.
Lukt inloggen via my.tado.com wel ? App opnieuw installeren ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KapiteinRoel
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-07 13:29
Ter informatie wat betreft de overshoot.

Ik heb de tado nu een paar maanden in gebruik. Bij mij was de overshoot in het begin ook tussen de 1-2 graden bij de eerste opwarming in de ochtend. Dit was voor tado lastig onder controle te krijgen, uiteindelijk is het nu tussen 0.5-1 graden. Verdere aanpassing is niet mogelijk volgens de helpdesk.

Het viel mij op dat de tado aan de ketel (intergas) altijd de maximale ingestelde watertemperatuur vroeg, terwijl via de api te zien is dat er wel ergens gemoduleerd word.

De vorige thermostaat een honeywell round modulation, vroeg watertemperaturen tussen 40 en 65 graden, dit is direct te zien op de ketel.

De helpdesk was verder niet erg genegen om technisch op de zaak in te gaan, dus heb ik er een opentherm gateway tussen gezet om wat wijzer te worden.

Het blijkt dat de tado niet zoals gebruikelijk een aanvoertemperatuur aan de ketel vraagt (opentherm control setpoint), maar het ketelvermogen direct aanpast (opentherm maximum relative modulation level).

De tado stuurt dan een setting van 0-100%. Bij 0% gaat de ketel op zijn laagste stand branden. Bij 100% op het maximaal ingestelde CV vermogen.

Met deze informatie is de overshoot verklaarbaar geworden.

De laagste stand is voor elk merk en type ketel anders, dus zal vaak een handmatige aanpassing gedaan moeten worden.

Maar het belangrijkste hier is dat de hoeveelheid warmte die de ruimte inkomt sterk afhankelijk van de actuele cv watertemperatuur. Als het setpoint bijna bereikt is zal de tado de ketel terugschroeven naar zijn laagste stand. Maar het water is dan al heet, en het lukt de ketel vaak prima om die watertemperatuur te behouden op de laagste stand.

De tado denkt dan dat er minder warmte de ruimte inkomt, maar dat is zeker niet zo.

Als de ketel uiteindelijk uit gaat, is het nog zo lang te warm in de ruimte dat het water weer helemaal afkoelt. Daarna werkt de regeling beter, omdat op het lage ketelvermogen de watertemperatuur niet meer zo oploopt.

Zolang deze manier van moduleren gebruikt wordt is overshoot eerder regel dan uitzondering. Vandaar ook het platslaan van de grafiek en de vele aanpassingen.

De helpdesk meldde mij overigens uiteindelijk wel dat men werkt aan een 'betere opentherm implementatie', Q2-Q3 2017.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

445033

KapiteinRoel schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:53:

Ik heb de tado nu een paar maanden in gebruik. Bij mij was de overshoot in het begin ook tussen de 1-2 graden bij de eerste opwarming in de ochtend. Dit was voor tado lastig onder controle te krijgen, uiteindelijk is het nu tussen 0.5-1 graden. Verdere aanpassing is niet mogelijk volgens de helpdesk.

Het viel mij op dat de tado aan de ketel (intergas) altijd de maximale ingestelde watertemperatuur vroeg, terwijl via de api te zien is dat er wel ergens gemoduleerd word.

De vorige thermostaat een honeywell round modulation, vroeg watertemperaturen tussen 40 en 65 graden, dit is direct te zien op de ketel.

De helpdesk was verder niet erg genegen om technisch op de zaak in te gaan, dus heb ik er een opentherm gateway tussen gezet om wat wijzer te worden.

Het blijkt dat de tado niet zoals gebruikelijk een aanvoertemperatuur aan de ketel vraagt (opentherm control setpoint), maar het ketelvermogen direct aanpast (opentherm maximum relative modulation level).

De tado stuurt dan een setting van 0-100%. Bij 0% gaat de ketel op zijn laagste stand branden. Bij 100% op het maximaal ingestelde CV vermogen.

De laagste stand is voor elk merk en type ketel anders, dus zal vaak een handmatige aanpassing gedaan moeten worden.

Maar het belangrijkste hier is dat de hoeveelheid warmte die de ruimte inkomt sterk afhankelijk van de actuele cv watertemperatuur. Als het setpoint bijna bereikt is zal de tado de ketel terugschroeven naar zijn laagste stand. Maar het water is dan al heet, en het lukt de ketel vaak prima om die watertemperatuur te behouden op de laagste stand.

De tado denkt dan dat er minder warmte de ruimte inkomt, maar dat is zeker niet zo.

Als de ketel uiteindelijk uit gaat, is het nog zo lang te warm in de ruimte dat het water weer helemaal afkoelt. Daarna werkt de regeling beter, omdat op het lage ketelvermogen de watertemperatuur niet meer zo oploopt.

Zolang deze manier van moduleren gebruikt wordt is overshoot eerder regel dan uitzondering. Vandaar ook het platslaan van de grafiek en de vele aanpassingen.

De helpdesk meldde mij overigens uiteindelijk wel dat men werkt aan een 'betere opentherm implementatie', Q2-Q3 2017.
toon volledige bericht
Dit is voor mij topinfo. Nest of Tado? Voorlopig dus geen van beide. Mijn huidige Honeywell moduleert top en nooit overschoot. Alleen voor de andere snufjes ga ik mijn verbruik niet omhoog schroeven en overschoot is meer verbruik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MethinX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 11:02

MethinX

't is wat!

toon volledige bericht
Dit baart mij wel zorgen. Klinkt als een fundamenteel stuk software voor de thermostaat wat niet echt slim werkt?

Ik heb ook een intergas ketel, ben bang voor hetzelfde probleem als ik naar Tado overstap. Mag ik vragen wat voor verwarming jij hebt? Vloerverwarming of radiatoren e.d.?

Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987

toon volledige bericht
Interessante bevinding! Op basis van jou post ben ik deze waarde ook gaan loggen in Grafana
Met het onderstaande resultaat.. Door het feit dat ik zelf het vermogen beperkt heb op de ketel wordt er rustig gestookt.. maar als ik het vermogen terug naar 50% zet (intergas kombi compact hr28 2002) dan gaat mijn ketel ook pendelen.. Nu wel verklaarbaar als bij het opstoken van de woning de thermostaat 100% vermogen vraagt zoals je hieronder ook kunt zien.
Bij het op temp houden van de woning vraagt hij tussen de 3 en 10 % vermogen.
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/3ylwploir/Schermafbeelding_2017_01_15_om_12_41_21.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BradJohnson
tado schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:22:
[...]

Nee niet mogelijk maar dit komt misschien naar de nieuwe grafieken voor de radiatorknoppen (maar dat durf ik nog niet 100% te bevestigen).
Het is wel mogelijk via de API, maar niet via de app. Voorbeeld response van een ruimte zonder losse thermostaat:

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
{
  "tadoMode": "HOME",
  "geolocationOverride": false,
  "geolocationOverrideDisableTime": null,
  "preparation": null,
  "setting": {
    "type": "HEATING",
    "power": "ON",
    "temperature": {
      "celsius": 14,
      "fahrenheit": 57.2
    }
  },
  "overlayType": null,
  "overlay": null,
  "link": {
    "state": "ONLINE"
  },
  "activityDataPoints": {
    "heatingPower": {
      "type": "PERCENTAGE",
      "percentage": 8,
      "timestamp": "2017-01-26T16:42:44.575Z"
    }
  },
  "sensorDataPoints": {
    "insideTemperature": {
      "celsius": 13.98,
      "fahrenheit": 57.16,
      "timestamp": "2017-01-26T16:39:43.696Z",
      "type": "TEMPERATURE",
      "precision": {
        "celsius": 1,
        "fahrenheit": 1
      }
    },
    "humidity": {
      "type": "PERCENTAGE",
      "percentage": 40.1,
      "timestamp": "2017-01-26T16:39:43.696Z"
    }
  }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Twixie schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:04:
[...]

Daarvoor heb je geen Homekit nodig. Dat kan je vandaag al met IFTTT, op voorwaarde dat je toestellen hebt die IFTTT integratie hebben. Bvb voor de WeMo Motion van Belkin zijn er IFTTT triggers, waaraan je dan een Tado actie kunt koppelen.
Het is effen zoeken, en de documentatie laat behoorlijk te wensen over, maar met IFTTT kun je wel behoorlijk wat scenarios verzinnen die zeer eenvoudig te implementeren zijn.
Zelf heb ik een soort cheap man's presence detection geimplementeerd door gewoon om de 5 minuten enkele devices te pingen. Bvb als de PS3 aan is op onze home cinema, gaat ook de verwarming daar aan. Idem met de laptop in mijn werkkamer. Ik gebruik hiervoor de Maker trigger van IFTTT waarbij je een simpele HTTP call doet naar een bepaalde URL. Is heel gemakkelijk te scripten met curl.
IFTTT is hier veel te traag voor, soms duurt het tot een half uur voor de home/away wordt doorgegeven, terwijl Tado App (en API) dat allang gerapporteerd hebben. Ik lees daarom de API uit en doe op basis daarvan status updates vanuit OpenHAB.

Verder is de IFTTT integratie (en sowieso de mogelijkheden van de huidige API) te beperkt, je kunt namelijk alleen kiezen of je een zone manueel wil aansturen met een gezette temperatuur. Als je dat dus voor meerdere zones wil doen met verschillende temperaturen is het iedere keer een aparte rule, het zou mooier zijn als je kon zeggen: Set zone as away, set zone as Home en dat dat dan actief blijft tot volgende wijziging van schema, de home/away status of de API

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-07 20:35
Sander schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:36:
[...]
IFTTT is hier veel te traag voor, soms duurt het tot een half uur voor de home/away wordt doorgegeven, terwijl Tado App (en API) dat allang gerapporteerd hebben. Ik lees daarom de API uit en doe op basis daarvan status updates vanuit OpenHAB.
Waar is IFTTT te traag voor ? Snelheid is in elk geval NIET iets waar ik met IFTTT over te klagen heb. Ik heb applets met een knop, en die reageren onmiddellijk. Idem met de applets die gebruik maken van Maker. Als mijn eigen scriptje aan IFTTT doorgeeft dat bvb de PS3 aan is, dan triggert de applet onmiddellijk en wordt onmiddellijk mijn zone verwarmd (of terug naar schema als PS3 uit gaat).
EDIT: heb door wat je bedoelt. Je hebt het over de Tado triggers, nl 'Away' wanneer Tado ziet dat iedereen het huis verliet, en 'Home' wanneer er terug iemand thuis is. Die heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd (had zelfs niet door dat die bestonden). Wel is er een Location trigger van IFTTT zelf, maar weet niet of die hetzelfde probleem heeft van te traag... Is wel raar dat die Tado triggers te traag zijn trouwens, want dan moet het aan het doorgeven aan IFTTT liggen, want het switchen tussen Home en Away binnen mijn eigen Tado omgeving gebeurt gewoon vlekkeloos.
Sander schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:36:
[...]
Verder is de IFTTT integratie (en sowieso de mogelijkheden van de huidige API) te beperkt, je kunt namelijk alleen kiezen of je een zone manueel wil aansturen met een gezette temperatuur. Als je dat dus voor meerdere zones wil doen met verschillende temperaturen is het iedere keer een aparte rule, het zou mooier zijn als je kon zeggen: Set zone as away, set zone as Home en dat dat dan actief blijft tot volgende wijziging van schema, de home/away status of de API
Dat is sowieso algemeen mijn 'probleem' met IFTTT. Alles is zo simplistisch. Het begint al met het feit dat het letterlijk 'if this then that' is, en je bvb al niet 'if this and this, then that' kunt implementeren. Maar ook alle triggers en actions die beschikbaar zijn, zijn eigenlijk puur de basis. Da's niet enkel bij Tado, maar bij zowat alle vendors die IFTTT triggers/actions aanbieden.

Een nadeel van de Tado approach is inderdaad wel dat je overal expliciet temperaturen zet, eerder dan 'statussen'. Vind je een gegeven moment dat je toch liever 22°C hebt dan 21°C, dan moet je dat inderdaad op alle plaatsen aanpassen. Maar echt een probleem vind ik dat niet, want dit soort wijzigingen ga je zelden doen, en dan nog spreken we over alles samen 10 minuten werk of zo.

[ Voor 11% gewijzigd door Twixie op 30-01-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Deze zomer maar eens mijn keuze voor Tado herevalueren.
Er is in ieder geval nog steeds geen officiële API en documentatie. Daar wacht ik al op sinds de dag van aanschaf.
Het batterijverbruik vind ik vervelend.

En als hurende klant in het tweede jaar kom ik er net achter dat nieuwe klanten 84 euro per jaar betalen terwijl ik 120 euro betaal.
Uiteraard snap ik dat ik er contractueel geen recht op heb, maar dat geeft toch een wrang gevoel.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
Raymond P schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:14:
Er is in ieder geval nog steeds geen officiële API en documentatie
En die gaat er voorlopig ook niet komen zo werd mij kort geleden nogmaals verteld. Aan de andere kant is de onofficiele API redelijk simpel en goed te gebruiken. Ik gebruik 'm bijvoorbeeld al ruim een jaar via Home-Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Timmy schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:19:
[...]

En die gaat er voorlopig ook niet komen zo werd mij kort geleden nogmaals verteld. Aan de andere kant is de onofficiele API redelijk simpel en goed te gebruiken. Ik gebruik 'm bijvoorbeeld al ruim een jaar via Home-Assistant.
Eind 2015 stond het op de roadmap voor 2016.
Begin 2016 van de roadmap verdwenen.

Sinds 2015 gebruik ik dan ook de niet officiële API. Ik weet dat er inmiddels een V2 is, maar de energie en tijd ontbreekt mij om weer traffic te gaan capturen om 'm in kaart te brengen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Raymond P schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:18:
Eind 2015 stond het op de roadmap voor 2016.
Begin 2016 van de roadmap verdwenen.

Sinds 2015 gebruik ik dan ook de niet officiële API. Ik weet dat er inmiddels een V2 is, maar de energie en tijd ontbreekt mij om weer traffic te gaan capturen om 'm in kaart te brengen.
Klopt allemaal. Ik heb ook nog een mailtje dat het in 2015Q4 zou worden opgeleverd. De realiteit is helaas anders en hoewel ik de API misschien niet optimaal gebruik voldoet het.

• jphermans
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09-2024
Timmy schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:19:
[...]
Waar is die dan te vinden?

Heb het al gevonden. Staat in ook in deze thread.

Overigens wil ik ook nog zeggen dat ik vandaag mijn knoppen heb binnen gekregen die ik had besteld met de Black Friday actie. Levertijd stond toen op februari 2017 en dus Is dit keurig geleverd.

[ Voor 25% gewijzigd door jphermans op 16-02-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjblake
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-02-2023
I have yet to read through all 72 pages here, so maybe this has been covered already (sorry, mijn Nederlands is niet goed genoeg voor schrijven), but in case others are in the 'pre-acquisition' phase I had the following:
  • The extension kit is not supplied with a 230VAC power cord. This is needed for an Opentherm connected CV (according to Tado support); and most definitely my Remeha Calenta 40C
  • The custom online instructions as promised were never there - it asked me for my configuration (despite saying they were ready) and then said there were none and I needed to contact Tado.
  • The Hot Water control was not available at all, despite it being fully supported by Remeha and Opentherm. Installer configuration (read hidden menus) allowed it to be configured, but...
  • The Opentherm Hot Water functionality does not work as you may expect. i.e. it does not detect and record hot water demand, but only supports the ECO/Comfort functionality
  • The Web app (read browser interface) does not give you any graphs/data/insight into the behaviour (unlike the phone or tablet app)
  • Don't be alarmed at the starting temperature reading on the thermostat. Mine was over 25DegC while actual was around 20DegC. It does come right but takes a few hours
  • Use/savings estimates are not that intuitive, but rather a guess based on a years use
  • A call to the helpdesk took over 45 mins to get answered. You want to know how annoying the same soundbite music on hold is after 45 mins :(
  • There is NO documentation of any use. If you want to connect it to relays, valves, etc. you are on your own, or at least lengthy calls to the Tado Helpdesk who may or may not be able to provide an answer. There is a German manual which has some more info; but is outdated
  • Tado have promised the API to developers since 2015, or even 2013 but have failed to deliver this at any time. It does appear that they have worked with Conrad.de to allow them to add it to conradconnect.de
Now I just hope it works better than the installation and initial support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-07 16:52
Sander schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 08:35:
[...]

Maar mocht je het niet voor elkaar krijgen 's nachts je slaapkamers op 16 te houden, dan zou ik eerst eens kijken naar isolatie/dubbel glas etc voordat je aan de gang gaat met een slimme thermostaat.

Wij hebben 1 kamer in het huis waar de ketel 's nachts soms voor aan slaat, maar dat is een kamer met aan 3 kanten buitenmuur, eronder een (onverwarmde) berging en vol op het noorden. Toen het buiten onder 0 was moest de ketel idd af en toe even draaien om die op 16 graden te houden, maar daarbuiten slaat hij eigenlijk amper aan.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb wat met de api lopen rommelen en daar rolt het volgende uit:
Afbeeldingslocatie: https://imageking.eu/images/temp.png

Het gaat dus duidelijk mis in de kinderkamer (3e van boven), temperatuur schommelt daar heel erg. De locatie van de knop ook niet ideaal is, die zit onder een groot raam (dubbelglas) bij een gordijn. De kou van het raam valt er denk ik overheen. Misschien dat een additionele thermostaat een betere meting zal geven.

Ook lijkt het er op dat een continu temperatuur in de woonkamer zuiniger zal zijn dan deze telkens met een klein stapje te verhogen. Bij elke stapje zie je dat de warmtevraag even piekt. De slaapkamer is wel geisoleerd, dat is goed te zien.

Morgen komt iig een isolatiebedrijf naar de spouw kijken. Met deze grafieken kan ik straks wel mooi het effect van de isolatie zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArisB schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:03:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb wat met de api lopen rommelen en daar rolt het volgende uit:
[afbeelding]

Het gaat dus duidelijk mis in de kinderkamer (3e van boven), temperatuur schommelt daar heel erg. De locatie van de knop ook niet ideaal is, die zit onder een groot raam (dubbelglas) bij een gordijn. De kou van het raam valt er denk ik overheen. Misschien dat een additionele thermostaat een betere meting zal geven.

Ook lijkt het er op dat een continu temperatuur in de woonkamer zuiniger zal zijn dan deze telkens met een klein stapje te verhogen. Bij elke stapje zie je dat de warmtevraag even piekt. De slaapkamer is wel geisoleerd, dat is goed te zien.

Morgen komt iig een isolatiebedrijf naar de spouw kijken. Met deze grafieken kan ik straks wel mooi het effect van de isolatie zien :)
Mooie grafieken! Ik denk dat toevoegen van een additionele slimme thermostaat de beste oplossing gaat bieden voor de kinderkamer. Ik zou nog even kunnen kijken of we nog iets kunnen doen met PID tuning maar ik verwacht daar geen perfecte uitkomst van. Bijkomend voordeel van het toevoegen van een slimme thermostaat is de mogelijkheid om per 0.1 graad in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Laatst online: 26-05 13:07
[...]

[afbeelding]

Nice die grafieken! Ik heb ook even met de api zitten spelen, waar haal jij de buiten temperatuur en de % warmtevraag vandaan? Die zie ik er niet tussen staan.

[ Voor 32% gewijzigd door OrbitZ op 01-03-2017 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-07 16:52
OrbitZ schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:14:
[...]

Nice die grafieken! Ik heb ook even met de api zitten spelen, waar haal jij de buiten temperatuur en de % warmtevraag vandaan? Die zie ik er niet tussen staan.
Ik heb de info op http://blog.scphillips.com/posts/2017/01/the-tado-api-v2/ gevolgd.

De buitentemperatuur haal ik op met:
curl -s "https://my.tado.com/api/v2/homes/99999/weather" -H "Authorization: Bearer $token" | jq '.outsideTemperature.celsius'

en de overige gegevens met:
curl -s "https://my.tado.com/api/v2/homes/99999/zones/$zone_id/state" -H "Authorization: Bearer $token" | jq '.setting.temperature.celsius, .sensorDataPoints.humidity.percentage, .sensorDataPoints.insideTemperature.celsius, .activityDataPoints.heatingPower.percentage'

Waarin je 99999, $zone_ID en $token dus wel moet vervangen door je eigen gegevens.

Waar ik nog benieuwd naar ben is de waarde "relativeDistanceFromHomeFence", deze staat bij mij bijvoorbeeld op "relativeDistanceFromHomeFence":0.5888559022243687.

Ik heb geen idee wat voor waarde dat is, zijn daar kilometers van te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Laatst online: 26-05 13:07
ArisB schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:23:
[...]

Ik heb de info op http://blog.scphillips.com/posts/2017/01/the-tado-api-v2/ gevolgd.

curl -s "https://my.tado.com/api/v2/homes/99999/weather" -H "Authorization: Bearer $token" | jq '.outsideTemperature.celsius'

curl -s "https://my.tado.com/api/v2/homes/99999/zones/$zone_id/state" -H "Authorization: Bearer $token" | jq '.setting.temperature.celsius, .sensorDataPoints.humidity.percentage, .sensorDataPoints.insideTemperature.celsius, .activityDataPoints.heatingPower.percentage'

Waarin je 99999, $zone_ID en $token dus wel moet vervangen door je eigen gegevens.

Waar ik nog benieuwd naar ben is de waarde "relativeDistanceFromHomeFence", deze staat bij mij bijvoorbeeld op "relativeDistanceFromHomeFence":0.5888559022243687.

toon volledige bericht
Ah oke, je haalt het dus niet uit de getTemperaturePlotData.

Jij pollt nu gewoon die endpoints?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
[...]

[afbeelding]
Heel erg nuttig om de gegevens per zone te kunnen uitlezen. Ik zou die mooie grafieken dan ook graag van mijn systeem zien, maar met mijn beperkte kennis van curl, etc. lukt het me niet dit voor elkaar te krijgen. Met de blog http://blog.scphillips.com/posts/2017/01/the-tado-api-v2/ kom ik er niet uit.

Bestaat er een duidelijke handleiding of is het kort aan te geven welke commando's ik moet gebruiken om deze grafieken te produceren? Hulp is zeer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik krijg een 503 op tado.com/login. De api werkt ook niet.
En de app geeft een error.

Edit: en het is koud hier, moet ik nu naar de thermostaat lopen? :P

[ Voor 29% gewijzigd door Raymond P op 10-03-2017 18:19 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-10-2023
Raymond P schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 18:18:
Ik krijg een 503 op tado.com/login. De api werkt ook niet.
En de app geeft een error.

Edit: en het is koud hier, moet ik nu naar de thermostaat lopen? :P
Hier ook foutmeldingen. Half uurtje geleden deed ie het nog.

[ Voor 3% gewijzigd door Marc O. op 10-03-2017 18:35 ]

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
16:12 had m'n cron de eerste time-out op de api.
17:26 leek het even opgelost te zijn maar 23 minuten later weer storing.

Ik ben benieuwd of de handmatige verhoging van de temperatuur die ik nu heb ingesteld zich nu ook beperkt tot een bepaalde tijd.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkeltje1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-06 13:35
ArisB schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:23:
[...]

Jouw grafiekjes zijn veel mooier dan wat ik voor elkaar krijg met het stappenplan van meneer Philips middels Loggly. De data pakken snap ik wel, maar hoe sla je deze op en creëer je deze mooie grafieken?

Er staat relative distance, dus ik neem aan dat >1 betekend dat je buiten de eerste of tweede cirkel bent en dat <1 betekend dat je binnen de eerste of tweede cirkel bent. Als er een officiële waarde is die met de cirkels wordt aangegeven zou je de km moeten kunnen berekenen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-07 20:18
Heb m'n scripts voor de grafieken die ik hier gepost heb even online gezet: zie deze repo. Python 3 + matplotlib (voor 't gemak best even een virtualenv opzetten), met ook een stuk van de API gewrapt om het allemaal wat gebruiksvriendelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Laatst online: 07-07 13:46
Krijgt iemand het voor elkaar de API van tado te benaderen? Verschillende tutorials op het net geven bij mij een error. Is de path naar de API recent veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
symen89 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:06:
Krijgt iemand het voor elkaar de API van tado te benaderen? Verschillende tutorials op het net geven bij mij een error. Is de path naar de API recent veranderd?
Geen issues mee. Wat doe je exact?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
Raymond P schreef op zondag 16 april 2017 @ 10:09:
[...]

Geen issues mee. Wat doe je exact?
Ik wil de tado in domoticz krijgen en stap 1 is je HomeID zien te achterhalen. Verschillende tutorials zeggen dat dat kan door een url te benaderen maar daar krijg is steeds een error. Op het web zeggen sommige mensen dat de locatie van de API veranderd is. Kan iemand mij verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De locatie van de API is niet veranderd. Althans, ik gebruik nog steeds mobile/1.6/ voor mijn scriptjes.

Je homeid kan je sniffen na een login op de website. Je zoekt de response van https://my.tado.com/api/v1/me.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
Raymond P schreef op zondag 16 april 2017 @ 12:55:
De locatie van de API is niet veranderd. Althans, ik gebruik nog steeds mobile/1.6/ voor mijn scriptjes.

Je homeid kan je sniffen na een login op de website. Je zoekt de response van https://my.tado.com/api/v1/me.
Als ik op je link druk dan krijg ik:

{"errors":[{"code":"unauthorized","title":"Full authentication is required to access this resource"}]}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-07 20:18
symen89 schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:17:
[...]

Als ik op je link druk dan krijg ik:

{"errors":[{"code":"unauthorized","title":"Full authentication is required to access this resource"}]}
Erop klikken gaat niet werken, de API vereist authenticatie. Zie deze blogpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
maleadt schreef op zondag 16 april 2017 @ 14:25:
[...]

Erop klikken gaat niet werken, de API vereist authenticatie. Zie deze blogpost.
ahha, met v1.6 is het mij gelukt de gegevens binnen te halen. Zijn er mensen die toevallig een lua script hebben om de tado te bedienen in domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Een klein voorzetje voor mijzelf gemaakt tbv die V2 API.
Wellicht dat iemand er iets aan heeft. klik.

@symen89 Je aangehaalde python code 'lijkt' een (oude) webrequest na te bootsen.
Het lijkt erop dat het inlog deel van de V1 API foetsie is, en daarom werkt het niet.
Bovenstaande code werkt zolang je 1 zone hebt. Naar Domoticz sturen en/of herschrijven naar Python mag je zelf doen. :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
  • Laatst online: 10-11-2023
Appelsap schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:36:
[...]
Dan zou ik in die ruimte een extra kamerthermostaat van Tado ophangen, en daarmee er een aparte zone van maken die altijd meeverwarmd wordt als de ketel draait, en daar zelf ook om kan vragen. Grappig, ik had deze niet zelf bedacht, maar zou moeten werken lijkt me.
Inderdaad een tweede thermostaat toevoegen, onbedraad.
Maar je kan ook een radiatorknop los neerleggen. Om een nieuwe knop te registreren moet ie op een radiator-afsluiter geplaatst worden, zodat ie kan calibreren, maar daarna kun je hem weer loskoppelen en als warmtevraag-only zone gebruiken.
Nadeel is dat de temperatuur alleen per hele graad instelbaar is helaas. Via de API kun je wel de temperatuur opvragen en instellen met twee decimalen.

Ik zou wensen dat er in de programmering temperatuurzones ingesteld konden worden: een min-temperatuur waar beneden de ketel ingeschakeld moet worden, en een max-temperatuur waar boven de kraan zichzelf dicht moet draaien. Of een instelbare marge rondom de ingestelde temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
PeterdeBruin schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:10:
Is jullie indruk ook dat de 'Vroege Start' voorziening nog praktisch altijd veel te vroeg start?
Aanvulling: bovenstaande geldt als er een vrij grote opwarming nodig is.
Bij kleine opwarmingen, zeg 0,3-1 graden, terwijl de CV nog koud is, start ie juist te laat.
Hij lijkt er onvoldoende of geen rekening mee te houden dat het CV-systeem eerst zelf opgewarmd moet worden.
Hij begint, blijkens de API v2 zone state, met een klein 'heatingPower' percentage, bv 17%; komt er na verloop van tijd achter dat dat niet opschiet, gaat meer verwarmen en de temperatuur schiet dan bijna 1 graad door.

Deze zaken oplossen zou prio 1 moeten zijn op de 'Roadmap'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Hierbij een introductie tot de onofficiële Tado API v2.
Je kan met de URL

gewoon in de browser informatie over je account opvragen, in JSON formaat. Vul je eigen <username> en <password> in.
Noteer de waarde van .homes[0].id, vanaf hier <homeId> genoemd.

Vervolgens kun je met

informatie over de Tado zones en apparaten in je huis krijgen.

En met

de huidige status van elke zone opvragen. <zoneId> moet 1 zijn voor je eerste zone, 2 voor de volgende, etc.
Met name:
  • .setting.temperature.celsius geeft de huidige doel-temperatuur, als .setting.power = 'ON'
  • .sensorDataPoints.insideTemperature.celsius geeft de gemeten temperatuur in 2 decimalen (jawel!)
  • .activityDataPoints.heatingPower.percentage geeft de mate van verwarming die Tado nodig acht in procenten, iets wat in de UI helaas totaal onzichtbaar is
Weersinformatie voor jouw thuislocatie krijg je met

Zie http://blog.scphillips.com/posts/2017/01/the-tado-api-v2/ voor meer acties.
Om instellingen aan te passen moet je http PUT en DELETE acties uitvoeren; dat gaat niet zo maar in de browser.
Een tool die ik gebruik om te experimenteren met de API is de Chrome-app Postman.

[ Voor 3% gewijzigd door PeterdeBruin op 29-04-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Ferrox1 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:55:
...
Nu was ik benieuwd of ik bijvoorbeeld op de begane grond en op de 1e verdieping een smart thermostaat kan hangen welke alleen de vloerverwarming inschakelt als wij ons daar bevinden...
Tado is denk ik wel geschikt voor jullie situatie: voor elke etage een thermostaat die de betreffende vloerverwarmingspomp aanstuurt, radiatorknoppen voor de andere kamers, plus een extensiekit om de ketel in en uit te schakelen. Wel even Tado vragen of dat klopt.
Tado detecteert niet zelf op welke etage jullie je bevinden; hij heeft geen bewegingsdetectoren. Je moet zelf in het dagprogramma of ad hoc aangeven welke zones je verwarmd wil hebben.

Één systeem dat zowel meerdere zones kan regelen, als de ketel kan schakelen, en met bewegingsdetectie werkt, bestaat denk ik nog niet.
Misschien dat het met HomeMatic mogelijk is; daar zitten wel alle onderdelen in. De handleiding van de HomeMatic thermostaat heeft het alleen over het aansturen van de radiatorknoppen, maar misschien dat het toch ook mogelijk is via de Central Control Unit de ketel te schakelen en bewegingsdetectie in acht te nemen.

Of je kan meerdere systemen aan elkaar koppelen. Bijvoorbeeld Tado voor de verwarming en HomeMatic voor de bewegingsdetectie, en HomeMatic dan via de API de Tado temperatuur laten verlagen voor zones waar zich niemand bevind, of juist wat verhogen in de zones waar zich iemand bevindt.
Of omgekeerd, meerdere (Nest) thermostaten met ingebouwde bewegingsdetectie voor de zones, en een apart systeempje dat de ketel inschakelt als een van de thermostaten om warmte vraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterdeBruin
robertwebbe schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 08:46:
@PeterdeBruin Is het ook mogelijk om de huidige softwareversie ergens weer te geven? Bijvoorbeeld onder de Home id?
Toegevoegd aan http://www.peterdebruin.net/tado.html. Hij controleert op verschillende versies en somt deze op.
Ik heb versie 36.15, voor thermostaat en knoppen.
De bridge heeft een eigen versie (41.3); die toont ie nog niet. Kun je opvragen op https://my.tado.com/api/v...eId>/devices?username=...

[ Voor 26% gewijzigd door PeterdeBruin op 03-05-2017 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:16
PeterdeBruin schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 11:10:
[...]

Tado is denk ik wel geschikt voor jullie situatie: voor elke etage een thermostaat die de betreffende vloerverwarmingspomp aanstuurt, radiatorknoppen voor de andere kamers, plus een extensiekit om de ketel in en uit te schakelen. Wel even Tado vragen of dat klopt.
Tado detecteert niet zelf op welke etage jullie je bevinden; hij heeft geen bewegingsdetectoren. Je moet zelf in het dagprogramma of ad hoc aangeven welke zones je verwarmd wil hebben.

Één systeem dat zowel meerdere zones kan regelen, als de ketel kan schakelen, en met bewegingsdetectie werkt, bestaat denk ik nog niet.
Misschien dat het met HomeMatic mogelijk is; daar zitten wel alle onderdelen in. De handleiding van de HomeMatic thermostaat heeft het alleen over het aansturen van de radiatorknoppen, maar misschien dat het toch ook mogelijk is via de Central Control Unit de ketel te schakelen en bewegingsdetectie in acht te nemen.

Of je kan meerdere systemen aan elkaar koppelen. Bijvoorbeeld Tado voor de verwarming en HomeMatic voor de bewegingsdetectie, en HomeMatic dan via de API de Tado temperatuur laten verlagen voor zones waar zich niemand bevind, of juist wat verhogen in de zones waar zich iemand bevindt.
Of omgekeerd, meerdere (Nest) thermostaten met ingebouwde bewegingsdetectie voor de zones, en een apart systeempje dat de ketel inschakelt als een van de thermostaten om warmte vraagt.
toon volledige bericht
Dankjewel voor je reactie.

Wellicht dat bewegingsdetectie beneden dan niet nodig is voor mijn situatie. Het gaat mij vooral om de middenverdieping, dit kan met geofencing. Als we langer beneden zijn kunnen we het altijd met de hand instellen, dat is geen probleem.

Ik kom dan uit op een starterskit, 2 radiotor kranen en 1 extra thermostaat, waarmee ik met de 230 V Relais de pompen schakel. Echter schakelt deze ook de pompen ook eens in de 24 uur om vast zitten te voorkomen?
Pagina: 1 2 3

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!