arnoudx6 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 08:28:
[...]
He Nick,
Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb Projects Cars op een logitech g27 gespeeld en dit beviel prima maar als ik online kijk zou deze kwa stuur erg tegenvallen tegenover een trustmaster stuur daarom was ik aan het kijken naar de t150 en t300. Het is namelijk wel zo dat als ik dit koop en het leuk vind(gaan we wel van uit

) dan koop ik wel graag iets wat voor mij het beste is en dus liever niet "minder" stuur zit.
Hoe gaat dit dan in zijn werk zonder pedaal voor de koppeling? kun je dan gewoon met een flipper schakelen of assign je een button op je stuur als koppeling?
Ik ben van een G27 overgestapt op een T300 'alcantara edition'. Omdat de PC (en dus het stuur) in de woonkamer staat en er meerdere mensen thuis wonen.
De G27 maakt door de tandwiel constructie best veel geluid, vooral als je crasht/in het gras rijdt, maar ook wanneer het wegdek niet glad is. Dat vonden mijn medebewoners niet erg fijn. Als je recht vooruit rijdt bv. moet het stuur steeds kleine bewegingen op en neer maken, waardoor de tanden steeds op elkaar klappen. Dat zorgt voor best veel herrie.
Toen ben ik voor een tandriem gedreven stuur gegaan, de T300, dus.
Dit stuur is veel stiller dan de G27. Ook voelt het sturen wat soepeler aan, minder mechanisch. De kracht van het stuur is gelijk of iets minder dan van de G27. Ik ging er vanuit dat ie wat sterker zou zijn, maar dat is niet. Ik moet de FFB kracht best laag zetten om clipping te voorkomen.
Ik vind de klem van de T300 een stuk minder fijn dan die van de G27. Omdat ik hem elke keer dat ik stop met racen weer moet los halen is het wat onhandig, aangezien de hendel onder de base zit. Dit zit bij mij in een la, die ik openschuif, dus daar kan ik niet goed bij. Ook is er wat meer kracht nodig om het stuur vast en los te maken. Als je hem constant vast laat zitten is de clamp van de T300 wel beter dan die van de G27.. Hij is wat sterker.
Het alcantara stuurwiel is fijner dan die van de G27. Hij is groter en voelt goed aan. Er zitten meer knoppen op, maar ze zitten wel wat verder van de rim af, dus wat lastiger om te bereiken. Je hebt wel meer het gevoel een echt stuur vast te hebben.
De pedalen die bij de T300 'alcantara edition' zitten zijn de T3PA set, ofzoiets. Hier zit een rubbere cone bij die het indrukken van de rem wat meer 'hydraulisch' gevoel geven.. Bij de G27 is kracht en afstand lineair met elkaar gelijk. Bij de T3PA met die conische mod loopt de kracht daardoor sneller op dan de afstand, waardoor het wat echter aan voelt en je ook wat meer kan doseren.
Ik vind de T300 wel echt een stuk beter dan de G27, alleen de clamp is minder goed als je hem vaak los/vast moet doen.
Om antwoord te geven op je vraag. Je kan een button clutch doen. Dan stel je je clutch in op een knopje op het stuur. Overigens is de standaard pedalen zet van de t300/t150 niet zo fijn, minder fijn dan die van de G27. Je kan er dus een T3PA set bij doen, met conische brake mod is dit een stuk fijner.
[
Voor 8% gewijzigd door
aicaramba op 27-07-2016 11:27
]