Nederlandhc schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:15:
Naar mijn mening updaten je banden temperaturen en slijtage pas in de pits op iRacing.
Misschien is het dan ook handig om langere stints te rijden in een oefen sessie en dan de pits in te gaan, dan kan je kijken wat je banden doen en of je bijv de spanningen moet aanpassen en of ze daadwerkelijk zo hard slijten.
Naar mijn weten updaten de dashboards van de auto de banden ook niet in realtime maar pas als je de pits in gaat.
Het enige waarvoor ik op het dashboard kijk in de Porsche is eigenlijk voor het aantal liters benzine die er nog in zit.
Ik heb ook wel eens het idee dat mijn banden slijten en vervolgens rijd ik X ronde later een PB.
Bandenspanningen in iRacing zijn heel makkelijk. Altijd het laagste pakken wat er is, het iRacing bandenmodel geeft namelijk altijd het meeste grip bij de laagste spanning.
Daarnaast is, als we het over GT3 hebben, het bandenmodel van iRacing echt compleet kapot.
- Het 1e rondje is altijd het snelst (zeker .2-.4 sneller dan het opvolgende rondje). Bij hele kleine banen kan het soms nog 2 rondjes zijn, maar vaak val je dan wel terug.
- De 1e stint op banden is langzamer dan een 2e stint op banden (als je rond de 30% degradatie doet per stint)
- Er zit niet echt degradatie op, dus je kan ze vaak prima tot 10-15% rijden zonder heel veel langzamer te zijn dan een 1e stint. Dit wordt ook ondersteund doordat de 1e stint langzaam is
Bovenop bovenstaande punten zijn er ook nog enkele bugs / vreemde zaken;
- Als je de auto overneemt van je teamgenoot, en je wisselt geen banden, heb je de kans compleet geen grip te hebben (alsof de banden 0% zijn). Verlies van 2-3 sec per rondje is dan niet gek
- Er zijn ook wat berichten geweest van extreme degradatie of minder grip bij nieuwe banden. Maar hier is niet echt iets uit de data te halen, buiten dat het gewoon heel k*t aanvoelt om zo'n stint te rijden.