Imac2011 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:28:
Ik ben maandagavond in de practice maar afgehaakt .Circuit was erg gaaf maar wel lastig .Ik had zondagmiddag de practice gejoined met een Vrs set-up en ondanks dat we daar met Got al eens gereden hadden ging het werkelijk voor geen meter en ben snel gestopt uit ergernis.Maandagavond de practice weer gejoined en wat rondjes geprobeerd met de Vrs set-up .Overal achterstevoren met remmen of insturen .Na wat veranderingen aan de set-up ging het stukken beter en was de auto te behappen voor me .Rijden ging niet eens zo heel verkeerd , maar toen ik probeerde om wat te verbeteren was ik hem weer kwijt en gezien het verschil in rondetijd baalde ik zo dat ik maar gestopt ben .Op de een of andere manier lijk ik ondanks alle tips en hulp , zelfs met Vrs niet beter/sneller te worden en zelfs langzamer lijkt het.Waarschijnlijk ben ik te veeleisend / ongeduldig .
Maar goed , op naar de volgende

Het valt mij op dat je best wel gericht bent op de setup-kant van de zoektocht naar meer snelheid en consistentie. Volgens mij is het al eerder gezegd... Maar ik zou mijn tijd als ik jou was met name besteden aan het experimenteren / ontwikkelen van mijn rij-input (remmen / gasgeven / sturen / schakelen) en wat minder aan het experimenteren / ontwikkelen van setups.
Als een bepaalde combinatie van gas/rem/stuur niet werkt bij setup A, werkt het waarschijnlijk ook niet bij setup B. Het al dan niet telkens spinnen in een bocht is aanzienlijk makkelijker te verhelpen door anders te rijden dan om het eruit te tunen. Ik kijk m'n eigen crashes en spins bijna altijd terug ter lering en vermaak.. Wat deed ik verkeerd, wat had ik anders kunnen doen. Soms doe ik ogenschijnlijk niets fout, mooie lijn, nette reminput, etc., maar vraag ik simpelweg teveel van de auto, wil ik met een snelheid door die bocht waar die auto niet voor gemaakt is.
Zolang je geen 10 rondjes binnen 3 tienden kunt rijden is het effect van 'setup' bovendien vrij lastig te meten, dan kan die snelle ronde, of die ronde waarin je niet spint, evengoed het effect zijn van 'toevallig' een erg lekkerere ronde rijden i.p.v. een superieure setup.
Van de drie seconden die tussen ons stervelingen en de aliens van deze wereld zitten ga je (en ik en iedereen) de eerste 2,6 seconde vinden door simpelweg beter te rijden. De laatste 0,4 seconde zit hem in setup. Die laatste 0,4 seconde ga je echter niet automatisch 'krijgen' met de setup van die alien, je hebt er tot op zekere hoogte ook de skill van die alien voor nodig.
Het lastige aan de zogenoemde 'snelle' setups is ten slotte dat ze in lang niet alle gevallen heel prettig, voorspelbaar of veilig rijden. Ze zijn primair gemaakt om snél te zijn, niet om je in de gelegenheid te stellen om consistent te zijn.
^Bovenstaande is opbouwend bedoeld!! Ik ben net als jij (en net als iedereen denk ik) bezig met een zoektocht om sneller (en consistenter) te worden, en merk als ik naar mezelf kijk dat ik grotere stappen maak als ik 'gewoon' de VRS-setup pak, daar eigenlijk verder niet meer naar omkijk, en het oefenen vervolgens richt op mijzelf. 'Vroeger' was ik veel meer met mijn setup bezig, enerzijds omdat het gewoon super interessant is, en anderzijds omdat het een makkelijke weg naar meer snelheid lijkt, maar daar ben ik vanaf gestapt. Als ik spin (wat nog regelmatig gebeurd hoor!!) stel ik mezelf simpelweg de vraag 'wat kan ik anders doen' ipv 'wat kan ik veranderen in de setup'.
EDIT
Wat dat betreft is de route die je met VRS hebt ingeslagen (met die grafiekjes) denk ik wel de goede! Die is meer gericht op jezelf, je rijstijl, de vraag 'wat kan ik beter doen'. Houd daarbij in gedachte dat het geen schande is wanneer je overal nog nét iets eerder remt, iets rustiger aandoet als die VRS-gasten. Rome is ook niet in één dag gebouwd
[
Voor 4% gewijzigd door
B Tender op 20-01-2021 10:18
]