Raimond613 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:49:
[...]
Deze uitleg over de punten per race vind ik niet erg kloppen...
SoF is een soort gemiddelde van de iratings van alle deelnemers aan die specifieke race.
Omdat je er vanuit mag gaan dat bij een hogere SoF er dus een sterker/beter rijdersveld deelneemt, worden daar meer punten gegeven voor een resultaat t.o.v. een race met een lagere SoF.
Zo probeert iracing om mensen die niet direct tegen elkaar racen (ivm de splits) op een eerlijkere manier punten te geven teneinde een eerlijke/evenwichtige kampioenschapsstand te creeren.
Sowieso is het niet waar dat er maar een beperkt deel van de deelnemers punten krijgt. In principe krijgt elke deelnemer punten, tenzij je niet start (of evt. als je al na de start opgeeft krijg je misschien 1 punt voor de moeite).
En volgens mij heeft het aantal deelnemers in de race geen direct invloed op het te verdelen aantal punten, dat wordt m.i. alleen gebaseerd op de SoF. hoe groot de stappen in te verdelen punten per finishpositie zijn, wordt dan wel weer door het aantal deelnemers bepaald (meer deelnemers = kleinere stapjes naar beneden in punten voor elke positie die je lager finisht.
Of het daadwerkelijk eerlijk is valt veel over te discussieren.
Mijn verhaal over de SoF klopt dan toch? Hoe hoger de SoF hoe meer punten je kunt verdienen?
Zou best kunnen dat de hoeveelheid rijders daar geen invloed op heeft, maar zo lijkt het dan misschien.
En ik heb meerdere races nul punten gehaald. Dus nee, niet iedereen krijgt punten. Volgensmij moet je minimaal een ronde afmaken wil je punten krijgen, anders gewoon 0.
Hier trouwens de beschrijving van iRacing zelf.
--
Why do I receive different amounts of points for the same finishing position in different races? Print
Modified on: Mon, Aug 3, 2020 at 1:10 PM
Points are earned in races based on the average strength of drivers in a race as determined by iRating and adjusted for field size.
Points are adjusted for field size so that there are no point advantages for driving in larger or smaller fields. Points are also adjusted for the skill of opponents based on the iRating of each driver prior to the race so th
at there are no point advantages for driving in weaker fields.
--
Ter vergelijk ook nog even.
Race gisterenavond gewonnen door Ton, 2842 SoF, 16 rijders. Ton krijgt 168 punten
Race dag ervoor, gewonnen door Greg, SoF 2788, 23 rijders, Greg krijgt 170 punten.
Dus met lagere SoF, maar meer rijders, meer punten voor de nummer 1.
[
Voor 20% gewijzigd door
ActualFantasy op 22-10-2020 18:39
]