Gisteravond weer ervaren hoe intens oval racen kan zijn. Ik rijd mee met een Duitse league,
Virtual-Oval. Een league met fixed setups en langere races.
Gisteren hadden we een race op Bristol. Een kleine oval, met hoge banking. Hierdoor liggen de snelheden heel hoog en de marges voor fouten zijn vrijwel nul. Het is een heel intsense vaan met rondjes van 15 seconden. Op een gegeven moment raak je je orientatie kwijt.

Het was voor mij ook een achtbaan van emoties gisteren.
Een TL;DR van mijn race in smileys:
Kwalificatie
Tot mijn verbazing reed ik een PB en mocht daardoor van pole starten. Altijd handig bij dit soort circuits.
Race
Bij de start kon ik een mooi gat slaan naar de anderen, maar door verkeer werd ik opgehouden. Dat hoort wel een beetje bij Bristol. Maar het is wel spannend wanneer je door een veld heen moet rijden en je ziet 8 auto's constant twee wijd rijden.
In ronde 40 komen twee achterliggers met elkaar in de knoop. Botsen tegen de muur aan de binnenkant en glijden zo over de baan terug. Helaas kon ik ze niet ontwijken en botsen ze tegen me aan.
Gelukkig geen schade aan de ophanging, maar ik moest wel de schade repareren. Ik duwde bij het repareren iets te lang op het gaspedaal waardoor de auto ging rollen.

Snel de pits uit en terug om verder te repareren! Bij de tweede poging hoor ik ineens "pace car in". KAK! Weer snel de baan op! Met 3 seconden voorsprong kwam ik voor het veld de baan op. Gelukkig was ik sneller dan de leiders en kon mijn plek op de lead lap vasthouden.
Door verschillende cautions kon ik de auto repareren en dan weer naar voren kijken. Na alle reparaties concentreerde ik me op 'track position' en koos bij sommige cautions ervoor om niet de pits in te gaan. Hierdoor had ik wel oudere banden, maar reed ik wel weer in de kopgroep.
In de eindfase van de race begint het tactische spelletje. Wie heeft er nog een set banden over (we hebben beperkt aantal set banden)?
Met 10 ronden te gaan, kwam er nog een caution. Alle auto's in de lead lap gingen naar binnen. Ik koos ervoor om 2 banden te pakken (alleen rechts) in plaats van 4. Hierdoor kwam ik weer als eerste de pits uit (ik ging als derde naar binnen). Één auto was buiten gebleven die kon ik wel helpen. Mijn hoop was dat hij ze dan rest (met 4 verse banden) kon ophouden.
Bij de herstart kon ik de leiding overnemen en degene op oude banden hield de rest heel erg op. Ik had een mooi gat naar achter toe. Mijn eerste overwinning was binnen handbereik! Nope... Helaas! Er kwam er NOG een caution en hierdoor hadden we een Green White Checkered finish. Helaas was ik toen een sitting duck voor degene naast me, die 4 verse banden had. De anderen kon ik gelukkig wel nog achter me houden en als P2 over de finish komen.
Helaas geen overwinning, maar wel goede zaken gedaan in het
kampioenschap.
Volledige race uitslag
Het is wel heel tof dat je het aantal set banden kan beperken. Hierdoor ga je toch wat meer nadenken over de strategie en probeer je voorzichtiger met je banden om te gaan. Voorheen was het standaard om bij elke caution nieuwe banden te halen. Nu gaat dat niet meer.
Volgende race is over twee weken op Talladega. Ben benieuwd.
Als je wilt mee doen, kan je je gewoon inschrijven! Veel oefening is gelukkig niet nodig voor ovals. Zijn maar 4 (technisch gezien 2) bochten.
[
Voor 4% gewijzigd door
Niellie41 op 24-09-2020 10:30
]