Hoe denken jullie over de volgende situatie? Ik vind het zelf een lastige om het goed te doen.
Situatie: als ik en een aantal andere Skippy rijders ongeveer dezelfde ronde tijden rijden op Philip Island, dan krijg je vaak op het lange rechte stuk (bij start) inhaalacties uit de slipstream. Ook als ik iets snellere ronde tijden zet, kunnen ze uit die slipstream toch steeds weer dichterbij komen en vaak ook inhalen. Mijn verdediging daarop is om in de 1e bocht dan de binnenkant te pakken en het liefst zelfs op het rechte stuk helemaal rechts te rijden (om te voorkomen dat ze slipstream pakken richting ideale lijn). Op die manier blijf ik wel mijn lijn houden en blokkeer ik de ideale in de bocht voor degene die wil inhalen (de ideale lijn loopt van uiterst buiten naar uiterst binnen in de 1e bocht).
Een slimme rijder wacht gewoon tot de volgende bocht, zoals in voorbeeld hieronder. Maar veel rijders verwachten niet dat ik extra hard binnenkant bocht aanvlieg en dan extra laat en hard rem. Vervolgens verkijken ze zich vaak dat ze de ideale lijn niet kunnen nemen en slippen dan de bocht uit of moeten van het gas af. Aanpak geslaagd. Maar ze knallen ook wel eens gewoon vol op mij en zijn dan kwaad achteraf, terwijl ik de hele bocht gewoon de binnenkant blijf kleven.
Ik heb hieronder alleen een filmpje helaas van iemand die mij niet raakt. Maar je ziet dus dat die rijder die links zit van buiten naar binnen gaat, terwijl ik binnen blijf hangen om ongelukken te voorkomen. Nu ben ik zelfs op die manier al vaker aangereden en kreeg ik daar ook nog gezeik over van de andere rijders. Ook bijvoorbeeld als ik '1 meter uitwijk' uit de binnenbocht terwijl de andere helemaal van buiten naar binnen snijdt en soms zelfs voor ingaan van de bocht mij niet voorbij was.
Heb er eigenlijk twee vragen bij:
- zou ik het met ander defensieve manier beter kunnen oplossen?
- hoe zit het nou eigenlijk met afwijken van de lijn in dit soort gevallen? Als de ene rijder helemaal buiten zit en ik helemaal binnen (rechts), mogen we dan niet beide de helft van de baan gebruiken? Het lijkt alsof die rijder van de buitenkant komend de hele bocht mag claimen, terwijl ik aan binnenzijde strak tegen het lijntje moet blijven.
/edit
Een side-note nog: in het filmpje hieronder heb ik het rechte stuk alleen maar rechts gereden. Ik had ook de ideale lijn kunnen rijden (links en dan bocht van buiten aansijden), maar mijn ervaring is dat de andere dan langer slipstream kan pakken. Vervolgens zet de tegenstander hem dan vlak langs mij aan de binnenkant en neemt dan gewoon de ideale lijn waardoor ik van het gas moet. Dan ben ik de positie sowieso kwijt, die keren dat ik dat heb geprobeerd.
[
YouTube: iRacingSim64DX11 2020 08 08 08 35 19 51]
[
Voor 21% gewijzigd door
Loona35 op 08-08-2020 09:56
]