DakuGosuto schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:57:
[...]
[...]
Ik ben dus ook wel benieuwd hoe mensen hiermee omgaan. Als ik een gevecht heb met mensen van hetzelfde niveau (zelfde tijden, niet irating uiteraard) of als het echt ergens om gaat (mooie eindpositie) dan gaat m'n hartslag in frequentie en intensiteit omhoog. Gevoel alsof m'n hart in m'n keel zit en dan maar proberen foutloos te blijven rijden. Omdat ik daar dan op het obsessieve af ga zitten focussen. "kut net niet lekker de apex gepakt, 0,1s gap minder" wat dan weer gevolgen heeft voor de volgende bocht etc.
Als het gaat om mensen inhalen die niet on-pace zijn of je hebt eerder een incident gehad of iets dergelijks valt dat eigenlijk allemaal weg. Het gekke is dat ik op die manier vaak toch nog prima resultaten boek, dus het is ook iets wat ik mezelf lijk aan te meten.
Overigens heb ik daar ook in endurance races last van, maar dan helpt wat feedback van m'n teammaat vaak wel. Zo van joh, laat die kerel er langs of stamp gewoon eens op je pedalen, je rijdt als een oud-omaatje. Crewchief is daarvoor erg hit-and-miss, soms goede feedback, vaak ook niet echt. 'Mind the track limits' als ik aan 't vechten ben haalt echt 't bloed onder m'n nagels vandaan, terwijl de 'you're better than this, the car is better than this' op 't juiste precies dat zetje kan geven.
Zenuwen of spanning heb ik alleen als ik niet goed geoefend heb en dus niet weet of ik ieder rondje kan 'nailen'.
Als ik goed geofend heb en weet dat mijn tijden gewoon niet beter kunnen, dan is er vanzelf rust in mijn lichaam. Ik weet namelijk dat ik die 1:14.5 voor drie kwartier kan rijden, en ook niet veel harder zal kunnen. Weet waar mijn rempunten liggen en deze ook niet hoef aan te passen om hard te gaan, en hoef dan ook zeker niet nog harder te pushen.
Kan dan afhankelijk van de snelheid van andere gasten betekenen dat ik in de top5 rij, of dat ik doelloos p20 rond hobbel, helemaal prima.
Als ik een race in stap zonder prima voorbereiding, dan heb ik altijd spanning op de startgrid. Gaan mijn bochten wel goed, anticipeer ik voldoende op mijn voorligger en rem ik niet te hard voor achterop komend verkeer. Te veel bezig zijn met randzaken zorgen ervoor dat ik meer spanning voel en dat is niet voordelig voor mijn rondetijden.
Ik heb wel geleerd dat niet nadenken over SR of iR tijdens de race, echt heel ontspannen werkt. Na afloop kijk ik er altijd na en voelt het goed of niet, maar tijdens de race doet het mij niet zo veel.
Gisteren bijvoorbeeld echte een klote race op Spa, met 16 incs en uiteindelijk 24 iR verloren. Maar ik had geen pace, reed ergens doelloos achteraan rond met schade. Dan is 24 iR kwijt zo slecht nog niet en ben ik toch nog blij met de race.
Kleine disclaimer; meer spanning dan tijdens de 24h van LeMans heb ik nog nooit gehad. Maar dat komt omdat je dan samen met andere gasten een race doet, en jij niet de persoon wil zijn die de auto afschrijft.
[
Voor 3% gewijzigd door
JPM85 op 02-07-2020 10:09
]