En paar leuke statistieken:
Over beide avonden:
- 113 rijders;
- 84 unieke rijders. (Dus dubbele niet meegeteld);
- 77 rijders die een of meerdere heats zijn gestart.
- 2911 Race rondes verreden (zonder practice en kwalificatie)
[ Voor 17% gewijzigd door JoepW op 09-06-2020 05:26 ]
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Genoten van vandaag! De snelle heren voorin kan ik bij lange na niet bijhouden maar heb genoten van de wedstrijden.ZelianGuy schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:13:
Weer een leuke volle avond met 50 man in de race. Vanavond leuk kunnen aanhaken met de achterkant van het veld en toch weer sneller gereden dan gisteren.Bedankt voor de tips. Zeker die schoenen waren erg fijn om te remmen.
Tot zondag in Monza!
Rondje 6, bocht 1, van de hoofdrace maakte ik het jou en Rens.Z onbedoeld heel lastig! Ik blokkeerde m'n remmen heel heftig, gaf Rens een duwtje op z'n achterkant (verloor daarbij gelukkig niet heel veel tijd en heb hem die plek teruggegeven) en rechtdoorschuivend dwong ik jou ook mee tot een toeristische route van bocht 1. Was niet de bedoeling zullen jullie begrijpen
En heb ons incidentje toch nog terug kunnen kijken Angelo! Denk dat ik het daar ook handiger had kunnen aanpakken, die hadden we allebei kunnen voorkomen. Zand erover en tot de volgende!
In race 2, 2 keer een incident met @BM De eerste was denk ik zeker mijn fout, na de problemen in het begin in die bocht had ik moeten weten dat je daar eerder zou remmen.
In bocht 1, zat ik er voor mijn gevoel genoeg langs. En had jij meer ruimte dan ik aan de binnenkant.
Jammer dat we daardoor het gevecht niet voort konden zetten. In ieder geval sorry dat je daar plaatsen mee verloren hebt.
Dat stukje hadden we nog gemist in de 1e race met het grasmaaien dus het kwam goed uitB Tender schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:26:
[...]
Rondje 6, bocht 1, van de hoofdrace maakte ik het jou en Rens.Z onbedoeld heel lastig! Ik blokkeerde m'n remmen heel heftig, gaf Rens een duwtje op z'n achterkant (verloor daarbij gelukkig niet heel veel tijd en heb hem die plek teruggegeven) en rechtdoorschuivend dwong ik jou ook mee tot een toeristische route van bocht 1. Was niet de bedoeling zullen jullie begrijpen![]()
Volgende keer beter!
In Heat 2 nog een mega spannende finish.. door een achterblijver een slechte exit het rechte stuk op. Uiteindelijk op 0.038 sec Tom van Zanten achter me weten te houden
Beelden zeggen meer, dus hierbij de PoV vanaf Tom. Ik ben dus de zilvere / oranje Porsche
[YouTube: iRacing | GoT League | Close finish V2 - PoV]
Shadowplay i.c.m. een Oculus gaat niet helemaal goed
Wie weet tot snel!
All-Round nerd | iRacing Profiel
Bij het ingaan van de 2e ronde gaf ik ruimte aan iemand die startnummer 2 had, we hadden een klein gaatje dus dat kon zonder problemen. Pakte helaas niet goed uit omdat ik wel erg wijd ging en mijzelf bijzonder knullig positioneerde, midden op de baan. Hele veld er voorbij, helaas eentje niet zonder contact waardoor ik een stop moest maken.
Race twee achteraan gestart en eigenlijk weer vrij goed gestart, ook door problemen voorin. Bij het ontwijken van een Porsche spinde ik helaas. Had eigenlijk moeten kijken of het mijn eigen schuld was, moest wel met twee wielen over het gras en stond opeens achterstevoren. Daardoor tijdje met schade gereden tot pitwindow opende. Toen eigenlijk vrij constant rondjes kunnen rijden, wat gevechten gewonnen en wat mensen ingehaald in de pit. Volgens mij van P44 naar P30.
Helaas in de laatste ronde klein beetje wijd en maakte toen een verkeerde inschatting. Ik dacht ik blijf een beetje waar ik ben omdat P2-4 achter me zaten. P2 reed netjes langs me maar de BMW (Nick?) kon mij natuurlijk niet zien totdat het te laat was. Maakte de afweging omdat ik niet op de ideale lijn op lage snelheid wilde rijden in Mergulho omdat ik daar meer chaos verwachtte. Foute afweging, laten we het maar een leermomentje noemen.
Ach, geen succesvolle eerste race maar heb me wel uitstekend vermaakt! Leuk om met zo'n vol startveld te rijden!
Dat ziet er inderdaad anders uit dan bij mij. Maar de actie was erg optimistisch dus mijn excuses!Wido72 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:29:
Rens, hier mijn beelden :-)
[YouTube: 2020 06 08 22 15 34]
No problemo kan gebeuren! Ik had alleen een scheefstaand stuur nadat ik de muur van dichtbij had gezien maar kon er prima mee door rijdenB Tender schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:26:
[...]
Rondje 6, bocht 1, van de hoofdrace maakte ik het jou en Rens.Z onbedoeld heel lastig! Ik blokkeerde m'n remmen heel heftig, gaf Rens een duwtje op z'n achterkant (verloor daarbij gelukkig niet heel veel tijd en heb hem die plek teruggegeven) en rechtdoorschuivend dwong ik jou ook mee tot een toeristische route van bocht 1. Was niet de bedoeling zullen jullie begrijpen![]()

Tweede protest is goedgekeurd, de vrij actieve persoon is sinds eergisteren niet meer actief...raymondw schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:24:
Vandaag mijn 2e protest in 2 jaar ingediend...
BNL gast die vanmiddag eerst zat te schelden dat mensen idioten zijn en net tijdens een race gewoon expres de #1 uit de race wrecken en daarbij bijna de hele top-10....
Race incidenten genoeg gehad, maar dit is er wel weer 1 die echt alles slaat![]()
Street Stock trekt wel aparte gasten aan, Amerikanen zijn dan wel weer een stuk relaxter
Protesteren en met voldoende bewijs insturen werkt echt!
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Het valt me op dat jouw posts een hoog gehalte van "jezelf-naar-beneden-praten" hebben. Nergens voor nodig en al helemaal niet bij een community als deze.Phusebox schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:32:
Helaas regent het niet hard genoeg om mijn tennistraining af te zeggen dus ik ben er ook niet bij vanavond... Jeej, in ieder geval een brokkenpiloot minder.
Hoe gaaf zou het zijn als je na 100 iracing starts meteen pole zou trainen? Volgens mij raak je dan snel verveeld.
Kom op, beetje geloof in jezelf doet wonderen.
Ik moet zeggen dat ik de incidenten niet heel helder meer voor de geest kan halen (ja, vergeetachtigMartijnV03 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:32:
Sinds lange tijd weer eens meegedaan. Resultaat viel zeker niet tegen met een P8 en P5.
In race 2, 2 keer een incident met @BM De eerste was denk ik zeker mijn fout, na de problemen in het begin in die bocht had ik moeten weten dat je daar eerder zou remmen.
In bocht 1, zat ik er voor mijn gevoel genoeg langs. En had jij meer ruimte dan ik aan de binnenkant.
Jammer dat we daardoor het gevecht niet voort konden zetten. In ieder geval sorry dat je daar plaatsen mee verloren hebt.
Maar erg leuk gister! Haal nu al meer lol uit die Ferrari dan ik heel vorig seizoen uit de Porsche gedaan heb, dus op dat vlak, goeie stap vooruit!
Kwam er wel richting einde van de training achter dat ik waarschijnlijk met een 'foute' setup reed, iig 1 met teveel downforce. Kon andere (Ferrari's) in in-field prima bijhouden, of zelfs bijhalen, maar op rechte stuk kwam ik zelfs in de draft amper dichterbij. Nog snel de 2 gedeelde setups geprobeerd, maar die waren zowel qua remmen, als qua front-end grip dusdanig anders dat ik snel terug gegaan ben naar mijn eigen setup. Zorgde er alleen wel voor dat ik dus moeilijker kon aanvallen
Vraag aan de anderen? Met welke rembalans reden jullie gisteravond (in de Ferrari?)
Grote grid was erg cool, maar paar kleine dingetjes die me opvielen:
- In de 1e ronde(n) is het druk, en word er vaak beduidend eerder geremd. Ik heb achter me meerdere malen mensen van heeeeeel ver zien komen om mensen voorbij te gaan. Dat kan prima goed gaan, maar is wel een behoorlijk risico. De personen voor je verwachten dit waarschijnlijk niet, en de kans op ongelukken is groot.
- Als je gespint bent, blijf staan waar je staat, ook al is dat midden op de baan, tot je ruim baan hebt om om te keren. Ik snap dat de 1e reactie is om uit de weg te gaan, maar voorspelbaar stil blijven staan is in 99% van de gevallen beter. Zelf geen last van gehad, maar ik hoorde het op TS regelmatig voorbij komen.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Ook het tanken was een nogal grote gok. Crewchief werkt niet en ik had geen idee hoeveel ik moest tanken. Beetje jammer dat daar niet een goed systeem voor is.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Er zijn altijd wel rijders die binnen iRacing hun setup willen delen. Daar is over het algemeen goed mee te rijden. Automatische refuel van crewchief werkt inderdaad niet tijdens de league races maar je kan altijd vragen hoeveel brandstof erbij moet of dit zelf berekenen.Phusebox schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:29:
Het hele setup gebeuren gaat aan mij ook voorbij. Zou het leuker vinden als er gewoon met de standaard setup wordt gereden zodat het daar al niet in kan zitten qua verschillen. Ik heb diverse setups geprobeerd, maar als noob heb ik geen idee welke nu beter is.
Ook het tanken was een nogal grote gok. Crewchief werkt niet en ik had geen idee hoeveel ik moest tanken. Beetje jammer dat daar niet een goed systeem voor is.
Dat is niet zo heeeeel lastig. Ik rijd al jaren, maar heb bij de meeste auto's echt de ballen verstand van wat alle instellen doen. Veel verder dan vleugel en ARB kom ik niet. Belangrijkste is dat ie voor jou lekker rijd, en dat is iets waar je vaak na een paar rondjes wel achter bent. Tis leuk dat een andere setup dan theoretisch een seconde sneller is (en zo groot is het verschil vaak niet), maar als jij als rijder je er niet lekker bij voelt verlies je uiteindelijk meer dan die setup goed kan maken.Phusebox schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:29:
Het hele setup gebeuren gaat aan mij ook voorbij. Zou het leuker vinden als er gewoon met de standaard setup wordt gereden zodat het daar al niet in kan zitten qua verschillen. Ik heb diverse setups geprobeerd, maar als noob heb ik geen idee welke nu beter is.
Het word iets anders op banen als Monza, dan is een High-Downforce setup wel lekker stabiel, maar dan verlies je het gewoon dik van een Low-Downforce variant, maar dat zijn imho redelijke uitzonderingen.
Ik heb standaard Fuel Buddy op de achtergrond draaien. Die rekent continu mijn gemiddelde verbruik uit, en ik kan eenvoudig invoeren of de race x-ronden of x-minuten is, en dan komt ie vanzelf met het totale brandstofverbruik aanzetten. In dit geval weet je met hoeveel fuel je begint, trek dat af van het totaal aantal liters, en je weet wat je nodig hebt bij je stop. Ik gooi er meestal een flinke marge extra bovenop (zware rechtervoet).Ook het tanken was een nogal grote gok. Crewchief werkt niet en ik had geen idee hoeveel ik moest tanken. Beetje jammer dat daar niet een goed systeem voor is.
Maar zelfs zonder extra tools, je F4 box laat tijdens het rijden zien hoeveel fuel je hebt, dus je vebruik per rondje kun je ook vrij snel zelf uitrekenen
Dat van CC is een beetje jammer idd, maar imho ook wel suf dat iRacing 250laps óf 30 minuten doorgeeft, of is dat iets wat tijdens het hosten ingesteld word? En zo ja, waarom?
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Ik heb ook diverse setups getest, maar wanneer je langzaam bent is het lastig te merken welke nu beter is voor tijdens een race. Ik kwam ook nooit dichterbij op de rechte stukken en in de bochten was het aansluiten en wachten.Doubleoz schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:31:
[...]
Er zijn altijd wel rijders die binnen iRacing hun setup willen delen. Daar is over het algemeen goed mee te rijden. Automatische refuel van crewchief werkt inderdaad niet tijdens de league races maar je kan altijd vragen hoeveel brandstof erbij moet of dit zelf berekenen.
Waarschijnlijk ligt het meer aan de corner exits dan aan de setup, maar het gevoel dat je niet weet of je nu een goede setup hebt is niet heel lekker. Ik heb ook nog zitten lezen over de TC1 en TC2 settings van de Ferrari, maar ook daarin merk ik weinig verschil.
Conclusie, ik heb nog heel wat ervaring nodig voordat ik een race doe waarbij ik op alles voorbereid ben
4 uur testen op interlagos bracht me uiteindelijk p42 in de stand.
Hoe wordt die stand eigenlijk berekend? Aangezien de twee races compleet andere condities kunnen zijn. En als er iemand geschrapt wordt uit de ene uitslag omdat ie beter was in de andere, schuift de rest dan ook op? Anders ben je sowieso al in het voordeel als je aan races meedoet waar minder deelnemers zijn.
Die conclusie had ik zelf ook al getrokken. Eerlijk gezegd heb ik na in totaal 6 uur op Interlagos nog steeds niet een echt goed rondje kunnen rijden. Vooral de knik die iedereen zegt dat volgas kan (bocht 11 of 12? / Merguiho), daar moet ik echt vol liften anders gaat het mis.BM schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:52:
[...]
Misschien... en vat dit absoluut niet verkeerd op, ben je dan op dit moment idd op een fase dat setups voor jou (nog) niet zoveel uitmaken? Pak er 1 waar je beetje redelijk mee rond komt, en ga rijden tot je daar redelijk constant en voor je gevoel op de limiet mee kunt rijden. Als je dat redelijk goed lukt kun je eens een (drastisch andere) setup proberen, en kijken of je de verschillen merkt.
Setups lossen niet alles op, verreweg de meeste tijdswinst zit in hoe je zelf rijd (dat wil ik ook nog wel eens vergeten)
[ Voor 46% gewijzigd door Phusebox op 09-06-2020 07:57 ]
Misschien... en vat dit absoluut niet verkeerd op, ben je dan op dit moment idd op een fase dat setups voor jou (nog) niet zoveel uitmaken? Pak er 1 waar je beetje redelijk mee rond komt, en ga rijden tot je daar redelijk constant en voor je gevoel op de limiet mee kunt rijden. Als je dat redelijk goed lukt kun je eens een (drastisch andere) setup proberen, en kijken of je de verschillen merkt.Phusebox schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:43:
[...]
Ik heb ook diverse setups getest, maar wanneer je langzaam bent is het lastig te merken welke nu beter is voor tijdens een race. Ik kwam ook nooit dichterbij op de rechte stukken en in de bochten was het aansluiten en wachten.
Waarschijnlijk ligt het meer aan de corner exits dan aan de setup, maar het gevoel dat je niet weet of je nu een goede setup hebt is niet heel lekker. Ik heb ook nog zitten lezen over de TC1 en TC2 settings van de Ferrari, maar ook daarin merk ik weinig verschil.
Setups lossen niet alles op, verreweg de meeste tijdswinst zit in hoe je zelf rijd (dat wil ik ook nog wel eens vergeten
Heb een blik geworpen op je tijden die je zondag reedt. Volgens mij was dat niet zo gek. Ja, wat veel incs, maar dat word met de tijd wel minder. En misschien jezelf ook wat minder druk opleggen?Phusebox schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:43:
[...]
Die conclusie had ik zelf ook al getrokken. Eerlijk gezegd heb ik na in totaal 6 uur op Interlagos nog steeds niet een echt goed rondje kunnen rijden.
Ik geloof niet dat ik die gister volgas deed hoor. Vol liften ook niet, maar om daar leuk doorheen te komen is mij volgas ook te tricky hoorVooral de knik die iedereen zegt dat volgas kan (bocht 11 of 12? / Merguiho), daar moet ik echt vol liften anders gaat het mis.
[ Voor 25% gewijzigd door BM op 09-06-2020 08:06 ]
Xbox
Je beste resultaat per week telt. Dus als je op zondag 25 punter haalt en maandag 20 dan telt zondag en andersom. Van de twaalf weken die we doen tellen dan weer je beste 9 weken.Phusebox schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:43:
Hoe wordt die stand eigenlijk berekend? Aangezien de twee races compleet andere condities kunnen zijn. En als er iemand geschrapt wordt uit de ene uitslag omdat ie beter was in de andere, schuift de rest dan ook op? Anders ben je sowieso al in het voordeel als je aan races meedoet waar minder deelnemers zijn.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Dus dan ben je dus altijd in het voordeel als je op de dag rijdt die het minst druk is? Of wanneer het veld een lagere iRating heeft om maar een graadmeter te gebruiken?Phydomir schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:00:
[...]
Je beste resultaat per week telt. Dus als je op zondag 25 punter haalt en maandag 20 dan telt zondag en andersom. Van de twaalf weken die we doen tellen dan weer je beste 9 weken.
Wellicht zou een formule handig zijn die de gemiddelde iRating meeneemt en het aantal deelnemers, of ga ik nu te ver
Niet dat het mij uitmaakt, want ik zal niet hoog eindigen.
Ik herken er veel van, en het voelt op sommige momenten heel frustrerend als je maar niet kan begrijpen waarom het niet harder kan, en waarom het elk rondje weer anders is, terwijl je voor je gevoel precies hetzelfde doet.
Tijdens de afgelopen 2 avonden heb ik best een paar keer het idee gehad, dat ik echt alleen maar veldvulling was. En dat voelt beroerd als je eigenlijk gewoon lekker mee wil racen. Ik heb de auto redelijk op de baan kunnen houden, maar geen enkele keer ook maar in de buurt gekomen van mijn tijden die ik in een practice kan rijden.
Ook de practices voor de races. Ik zie iedereen om mij heen sneller worden tijdens de practices, maar ik ga alleen maar achteruit, en zet meestal in rondje 10 of zo mijn snelste tijd. En als ik er nog 100 achteraan rijd, ik kom nooit meer in de buurt van die tijd.
Filmpjes kijken van anderen is leuk, maar als ik dat zelf probeer, dan vlieg ik links en rechts van de baan af.
Ik heb ook niet het idee dat ik in de race aan het racen ben. Ik ben de auto op de baan aan het houden. Alleen als andere fouten maken, dan kom ik naar voren, anders ga ik gewoon achteruit. Mijn snelste tijd is ook echt bij de langzaamste 5 van iedereen, en iedereen om mij heen rijd soms wel 2 seconden sneller per rondje.
Maar ik hoop dat het echt komt doordat ik dus pas een week met een GTE rijdt. Hiervoor reed ik als snelste auto de skippie. Die is inmiddels een stuk makkelijker te rijden en daar kan ik mee op de baan blijven. Ik verwacht dat het gewoon tijd nodig heeft.
Maar als die lampjes gaan branden dat de porsche gaat slippen, dan weet ik al hoe laat het is. Geen houden meer aan.
Al met al waren de races wel erg leerzaam, en ben ik geen enkele keer lager geeindigd dan ik gestart ben. En dat zie ik als progressie! Op naar meer oefenen oefenen oefenen.
Vergis je niet in de kwaliteit van het veld van de GoT races he.Phusebox schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:09:
[...]
Dus dan ben je dus altijd in het voordeel als je op de dag rijdt die het minst druk is? Of wanneer het veld een lagere iRating heeft om maar een graadmeter te gebruiken?
Wellicht zou een formule handig zijn die de gemiddelde iRating meeneemt en het aantal deelnemers, of ga ik nu te ver
Volgensmij zag ik gisteren een SoF van boven de 2000. Normaal zijn mijn SoF's rond de 1500, dit is dus wel even een klap harder dan de gemiddelde iRacing wedstrijd waar ik aan mee doe. Dus niet gek dat je lager eindigd ook.
Ik verwacht 9 keer 2 punten te halen aan het eind van het seizoen. Dus alles meer dan 18 punten is winst voor mij.
[ Voor 7% gewijzigd door ActualFantasy op 09-06-2020 08:15 ]
[ Voor 3% gewijzigd door patricks8 op 09-06-2020 08:18 ]
PSN: Skippy0810 | iRacing Profiel
We volgen altijd een officiële serie: als je daar open setup hebt, dan bij Tweakers ook. Het is naast leuk rijden met een groep uit de Benelux namelijk óók een training voor de week erop.Phusebox schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:29:
Qua tanken is het heel makkelijk: Elke race dit seizoen zul je aan 20L genoeg hebben. Je zit nog niet in de fase dat je winst gaat halen door ipv 20, 18L mee te nemen. En als je echt op de limiet wil zitten: gewoon kijken in de practice hoe hard je tank leegt loopt (elke keer op S/F even kijken naar je tankinhoud bijvoorbeeld). Daaruit kun je dan een conclusie trekken hoeveel je nodig hebt voor de feature race, want je weet dan rondetijden, raceduur en brandstofverbruik.
Zondag had SoF 2000 en maandag SoF 2100, met plusminus evenveel deelnemersPhusebox schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:09:
[...]
Dus dan ben je dus altijd in het voordeel als je op de dag rijdt die het minst druk is? Of wanneer het veld een lagere iRating heeft om maar een graadmeter te gebruiken?
JRT rekent wel goed de brandstof uit. JRT bepaalt dat de tijd de beperkende factor is.Doubleoz schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:31:
[...]
Er zijn altijd wel rijders die binnen iRacing hun setup willen delen. Daar is over het algemeen goed mee te rijden. Automatische refuel van crewchief werkt inderdaad niet tijdens de league races maar je kan altijd vragen hoeveel brandstof erbij moet of dit zelf berekenen.
En dat we de race op 250 rondjes gezet hebben is om te voorkomen dat we als coordinatiegroep voor elk circuit moeten bepalen wat het aantal rondjes wordt per circuit en per tijdsduur (15 en 30 minuten).
Idd, ga je dan te ver.Phusebox schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:09:
[...]
Wellicht zou een formule handig zijn die de gemiddelde iRating meeneemt en het aantal deelnemers, of ga ik nu te ver....
Van een beginneling tot een ander, raak niet verdwaald in wereld van setups en min-maxing. Voor ons is 90% van winst nog gewoon op tijd remmen en bocht goed nemen. Setups helpen om die laatste tienden te pakken, maar de snelle jongens hier zullen altijd sneller zijn met baseline dan wij met beste setup.Phusebox schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:29:
Sinds ik mijn G27 pedalen heb vervangen door een loadcell set van Thrustmaster ben ik veel consistenter en kan ik elke ronde op dezelfde manier en op dezelfde plek remmen. Dus op hoge snelheid eerst hard remmen, dan de remdruk verlagen naarmate de downforce afneemt. Dat kon ik écht niet met de G27 pedalen.
Goed kijken naar de kalibratie software en naar de iracing instellingen. Want ik weet wel dat ik destijds met mijn G27 pedalen tijd won door de brake force aan te passen naar mijn voorkeur. En om dat goed te kunnen voelen moet je testen, testen, testen.
De force feedback van mijn T300 voelt 10x beter dan de G27, dat haalt irritatie weg.
Ik weet dat ik destijds opeens sneller was toen ik mijn FOV goed berekend had en mijn scherm dichterbij had gezet.
En: De betere spullen hebben bij mij echt het plezier gebracht. Nee, ik ben niet de snelste en ja ik wil héél graag de snelste zijn. Maar ik stoor me niet meer aan mijn rem en de slechte potmeters. Ik stoor me niet meer aan de tandwielen die ik voelde in de force feedback van mijn g27.
En natuurlijk kan het altijd nóg beter. Ik vertel mezelf altijd dat ik met nóg betere spullen sneller zal zijn. Maar dat is niet zomaar zo. Het gaat ook om de tijd die je erin steekt. En tijd is een probleem en dus doe ik met wat ik heb en ik heb er lol in.
Misschien heeft iemand iets aan dit geblaat.
[ Voor 21% gewijzigd door MartijnA3 op 09-06-2020 08:40 ]
Je kan niet verwachten dat je na 50 rondjes de auto volledig onder controle heb als je deze nooit hebt bestuurd.
Op het moment dat je consistent ronden kan afmaken dan kan je gaan pushen en de limits opzoeken, of als je denkt dat het niet werkt probeer gewoon eens andere lijnen te rijden als dat je normaal doet.
m.b.t setups, dit scheelde bij mij gisteren bijna een seconde, kan toeval zijn maar is wel balen als dit echt zo is gezien dat hoge wiskunde lijkt
Gezien de sof van 2000+ snap ik waarom ik onder verwachting presteerde

[ Voor 6% gewijzigd door green-tea op 09-06-2020 08:45 ]
En na 200 rondjes?green-tea schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:44:
Het is ook een kwestie van oefenen natuurlijk, beginnen bij het begin en dat is je gear goed instellen dan wel personaliseren.
Je kan niet verwachten dat je na 50 rondjes de auto volledig onder controle heb als je deze nooit hebt bestuurd.
Op het moment dat je consistent ronden kan afmaken dan kan je gaan pushen en de limits opzoeken, of als je denkt dat het niet werkt probeer gewoon eens andere lijnen te rijden als dat je normaal doet.
m.b.t setups, dit scheelde bij mij gisteren bijna een seconde, kan toeval zijn maar is wel balen als dit echt zo is gezien dat hoge wiskunde lijkt
Gezien de sof van 2000+ snap ik waarom ik onder verwachting presteerde
Nee, geintje. Ik heb er in de skip al wel 2000 gereden, en daar ga ik nog maar 2 seconden langzamer dan de top.
Hier ga ik 3 seconden in langzamer, dus hoe frustrerend soms ook, het is echt kwestie van rijden rijden rijden.
Echt een wereld van verschil! Op LRP Classic zonder teveel pushen de gehele race 47'ers gereden, waar ik daarvoor niet onder de 48 kwam.
Dit zijn van die mini aanpassingen, maar voor bijna elke bocht wel van belang.
@iedereen die net met de GTE is begonnen.
Ja, het duurt gewoon een paar honderd rondes voordat je die bak een beetje leert kennen en weet hoe die zich gedraagd. Dan komt er nog het stukje setup bij kijken, maar focus je eerst op de Baseline setup. Als je die 20 rondes lang op 5 tiende marge kunt rijden, dan heb je die onder controle en kun je naar de setup gaan kijken. Ik heb voor een paar dollar de setups van VRS. in 99% van de gevallen prima.
Het komt vaker door je eigen input, dan dat het door de setup komt.
Desondanks heb ik er wel veel plezier aan beleefd. Ik reed consistenter gisteren dan op zondag en er zat meer snelheid in.
De verwachting dat je enigszins competitief mee kan doen na een paar weken, zeker als je net een nieuwe auto aan het rijden bent is (heel vaak) de verkeerde in mijn mening. Dit is echt een kwestie van kunnen en dat bouw je niet op in een paar uurtjes. Het enige wat je kunt doen is rijden, rijden, rijden en genieten van de stapjes die je zet.
Ach ja ik rijdt al een tijdje op iracing en ben ook al een tijdje hier op tweakers en kan er nog steeds niet zo heel veel van ondanks dat ik de afgelopen jaren wel vooruit ben gegaan.ActualFantasy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:12:
Ik kan Phusebox wel begrijpen hoor. Volgensmij is hij net zo nieuw als ik, en rijdt hij deze week ook voor het eerst in een GTE.
Ik herken er veel van, en het voelt op sommige momenten heel frustrerend als je maar niet kan begrijpen waarom het niet harder kan, en waarom het elk rondje weer anders is, terwijl je voor je gevoel precies hetzelfde doet.
Tijdens de afgelopen 2 avonden heb ik best een paar keer het idee gehad, dat ik echt alleen maar veldvulling was. En dat voelt beroerd als je eigenlijk gewoon lekker mee wil racen. Ik heb de auto redelijk op de baan kunnen houden, maar geen enkele keer ook maar in de buurt gekomen van mijn tijden die ik in een practice kan rijden.
Ook de practices voor de races. Ik zie iedereen om mij heen sneller worden tijdens de practices, maar ik ga alleen maar achteruit, en zet meestal in rondje 10 of zo mijn snelste tijd. En als ik er nog 100 achteraan rijd, ik kom nooit meer in de buurt van die tijd.
Filmpjes kijken van anderen is leuk, maar als ik dat zelf probeer, dan vlieg ik links en rechts van de baan af.
Ik heb ook niet het idee dat ik in de race aan het racen ben. Ik ben de auto op de baan aan het houden. Alleen als andere fouten maken, dan kom ik naar voren, anders ga ik gewoon achteruit. Mijn snelste tijd is ook echt bij de langzaamste 5 van iedereen, en iedereen om mij heen rijd soms wel 2 seconden sneller per rondje.
Maar ik hoop dat het echt komt doordat ik dus pas een week met een GTE rijdt. Hiervoor reed ik als snelste auto de skippie. Die is inmiddels een stuk makkelijker te rijden en daar kan ik mee op de baan blijven. Ik verwacht dat het gewoon tijd nodig heeft.
Maar als die lampjes gaan branden dat de porsche gaat slippen, dan weet ik al hoe laat het is. Geen houden meer aan.
Al met al waren de races wel erg leerzaam, en ben ik geen enkele keer lager geeindigd dan ik gestart ben. En dat zie ik als progressie! Op naar meer oefenen oefenen oefenen.
Maandag was voor mij wel leuker dan zondag. Met een paar auto's in de buurt rondjes draaien is leuk, af en toe een inhaal actie proberen ook al is het achterin. En ik moet zeggen op de baan blijven goes a long way. Nu vind ik interlagos niet zo een heel fijn circuit maar ja.
Maar het klopt wat je zegt het is vooral oefenen en ik snap wat je bedoeld, op een gegeven moment zitten je rondetijden aan een plafond. Ik heb wel gemerkt dat als je dan een dag of twee later dezelfde combo doet het opeens wel een stuk makkelijker gaat. Dus waarschijnlijk als je de imsa race in iracing nu gaat rijden dan doe je het al een stuk beter.
Ik weet niet of ik de imsa races in iracing nog echt ga doen. Ik denk dat ik me ga concentreren op de GOT league en dan als de tijd er is gewoon twee dagen mee doen. Leer ik de circuits weer beter kennen en de auto's ook. Ik vind de GTE's erg mooi om te rijden. Kan ik in de toekomst eens mee doen aan een endurance event.
Wat betreft de setups, ik pak gewoon een stabiele voorspelbare setup die ik dan evwntueel nog wat tweak. Dan heb ik het over de traction control wat hoger of de achterkant wat zachter. Veel meer weet ik er ook niet van maar werkt gewoon goed voor mij. Ik win toch meer rijd door betere lijnen dan een setup on the edge.
Denk dat ik eind van deze week do of vrij of zo maar eens ga beginnen met oefenen voor monza. Als er liefhebbers zijn kan ik wel een sessie hosten rond die tijd
Misschien is het een idee om dat weer te doen voor Monza komende vrijdag? Desnoods wil dat zelf wel hosten voor een paar uurtjes mocht dat interesse voor zijn. Ik denk dat ik meer dan anderhalf uur nodig heb om goed te rijden en ik merk dat ik meer leer als ik eerst samen heb kunnen rijden met anderen.
Ook herkenbaar dit.ZelianGuy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:01:
Aangezien er een hele hoop newbies meedoen aan de GoT league. Ik had veel profijt van de extra vrije training op de vrijdagavond om de baan van dat weekend te leren kennen.
Misschien is het een idee om dat weer te doen voor Monza komende vrijdag? Desnoods wil dat zelf wel hosten voor een paar uurtjes mocht dat interesse voor zijn. Ik denk dat ik meer dan anderhalf uur nodig heb om goed te rijden en ik merk dat ik meer leer als ik eerst samen heb kunnen rijden met anderen.
Wel jammer dat als je net lekker achter iemand aan rijdt, er een andere in je spiegel zit te hijgen...
Als je samen rijdt kun je het er ook nog over hebben etc. Dus wat mij betreft goed idee. Kan het idd ook wel hosten . Is niet zo een probleem.ZelianGuy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:01:
Aangezien er een hele hoop newbies meedoen aan de GoT league. Ik had veel profijt van de extra vrije training op de vrijdagavond om de baan van dat weekend te leren kennen.
Wat ik meer doe is kijken naar de onboards van de snelle jongens, kijken naar hun brakemarks en versnellingen en dan proberen hetzelfde te doen. Daarna dit constant(ish) te doen en dan verder gaan sleutelen aan de lijnen.ActualFantasy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:02:
[...]
Ook herkenbaar dit.
Wel jammer dat als je net lekker achter iemand aan rijdt, er een andere in je spiegel zit te hijgen...Moet je die weer voorbij laten. En dan rij je nooit een tijdje achter dezelfde.
Hoe bedoel je ingesteld? Ik heb hem nu op 50 staan met 85kg rubbers. Hoger dan 50 en ik kom nooit aan de 100% remdruk. Maar ik vraag me af of ik hem niet gewoon hoger moet zetten zodat ik uberhaupt nooit te hard kán remmen.StealthyPeanut schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:52:
Ik heb sinds een paar dagen mijn Fanatec LC iets lichter ingesteld, waardoor ik iets minder hard hoef te trappen voordat ik nog net 10% remdruk houdt tijdens het trailbraken.
Alle video's die ik zie gaan vrij hard in de ankers, maar dat lukt mij dus nog niet, na 200 rondjes, maak ik nog steeds dezelfde remfouten als na 10 rondjes. Heb zelf het gevoel dat ik zonder loadcell beter rijdt.
Iedereen zegt altijd dat een loadcell is als een echte auto, maar dat gevoel herken ik totaal niet.
Misschien kan @JoepW een sessie in de league opzetten. Anders komen wij er wel uit.dozo71 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:04:
[...]
Als je samen rijdt kun je het er ook nog over hebben etc. Dus wat mij betreft goed idee. Kan het idd ook wel hosten . Is niet zo een probleem.
Ik heb mijn loadcell pedalen zo ingesteld in iRacing dat als ik vol rem ongeveer op 85 procent zit. Dan blokkeren de wielen bij mij veel minder. (wel geen elites)Phusebox schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:05:
[...]
Hoe bedoel je ingesteld? Ik heb hem nu op 50 staan met 85kg rubbers. Hoger dan 50 en ik kom nooit aan de 100% remdruk. Maar ik vraag me af of ik hem niet gewoon hoger moet zetten zodat ik uberhaupt nooit te hard kán remmen.
Alle video's die ik zie gaan vrij hard in de ankers, maar dat lukt mij dus nog niet, na 200 rondjes, maak ik nog steeds dezelfde remfouten als na 10 rondjes. Heb zelf het gevoel dat ik zonder loadcell beter rijdt.
Iedereen zegt altijd dat een loadcell is als een echte auto, maar dat gevoel herken ik totaal niet.
Gewoon met het kalibreren.
Daar over gesproken, ik zag iedereen (die ik bekeken heb) de eerste bocht in de 2 doen? Ik ga daar altijd naar de eerste versnelling.ZelianGuy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:04:
[...]
Wat ik meer doe is kijken naar de onboards van de snelle jongens, kijken naar hun brakemarks en versnellingen en dan proberen hetzelfde te doen. Daarna dit constant(ish) te doen en dan verder gaan sleutelen aan de lijnen.
Van 6 naar 2, en als het dan goed gelukt is kun je heel vroeg in of net voor de volgende bocht al naar 3 en gas er vol op houden. maar het is en blijft een rotbocht.Phusebox schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:11:
[...]
Daar over gesproken, ik zag iedereen (die ik bekeken heb) de eerste bocht in de 2 doen? Ik ga daar altijd naar de eerste versnelling.
Hmm in de 2 schiet ik altijd te ver door, en naar de 3 ga ik pas in die snelle knik.ActualFantasy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:12:
[...]
Van 6 naar 2, en als het dan goed gelukt is kun je heel vroeg in of net voor de volgende bocht al naar 3 en gas er vol op houden. maar het is en blijft een rotbocht.
Ik had eerst ook de 1e versnelling, daarna ga ik voor mijn idee veel wijder de bocht in in zijn 2 maar kon daardoor veel beter bocht 2 aansnijden en pakte zo een halve seconde (bij een goede uitvoeringPhusebox schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:11:
[...]
Daar over gesproken, ik zag iedereen (die ik bekeken heb) de eerste bocht in de 2 doen? Ik ga daar altijd naar de eerste versnelling.
Kan ook liggen aan de gear settings in je setup
[ Voor 5% gewijzigd door ZelianGuy op 09-06-2020 09:15 ]
Sommigen wat meer dan anderen. Zelf ben ik nu acht maanden bezig, en begin ik eindelijk een beetje mee te komen in het middenveld. Op een baan die ik al aardig goed ken en die baankennis beloont. Wordt nog wat volgende week op Monza, daar heb ik namelijk niet meer dan 5 rondes op m'n naam, en dat in Assetto Corsa
Het grappige is ook dat een deel van de mensen die hier klagen dat ze na 12 dagen nog stééds geen top 5 plek hebben beetje overdreven voor dramatisch effect, don't shoot me
Ook meteen een bruggetje naar het tweede punt: Er is niets mis mee om veldvulling te zijn!
Gewoon stabiel rondkomen in een veld als in de GoT-league is zowel een ervaring als een prestatie op zich. En daarnaast ook ontzettend leerzaam.
Wat ik zelf boven alles heb geleerd in de league, is racen onder druk. De vorige seizoenen hadden we full reversed grid in de tweede race, dus raad maar wie er dan ergens vooraan 'mocht' starten met een stuk of 30 (veel) snellere gasten achter zich

Maar na dat de nodige keren gedaan te hebben, merk ik wel dat ik in mijn niet-league races vaak veel relaxter rijd dan m'n tegenstanders. Ik ben nog steeds niet heel snel, maar door de league-races weet ik hoe ik me moet gedragen in een krap veld. Daarnaast kan ik plekken winnen door gebruik te maken van wat ik geleerd heb. Iemand voor me die ik nétaan bijhoud met slipstream? Paar keer mijn neus laten zien, doen alsof ik hem ernaast ga zetten. Of gewoon heel dicht volgen en iets eerder remmen. Oooh, wat jammer, hij maakt een foutje en ik kan er langs, dank je GoT-League!

Dus, te lange post geworden, maar misschien heeft iemand er wat aan. Samenvattend:
Geef het tijd! Dit is geen racegame die gemaakt is om je snel een goed gevoel te geven.
Geniet van waar je bent! Als je doel is om de top in de league te verslaan, dan hoop ik dat je rig comfortabel genoeg is om er héél lang héél veel tijd te spenderen. Als je dat doet zonder lol te halen uit waar je nu staat qua skills en positie, dan stop maar.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Had ik in begin ook, en nog steeds regelmatig als ik probeer net wat later te remmen.Phusebox schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:13:
[...]
Hmm in de 2 schiet ik altijd te ver door, en naar de 3 ga ik pas in die snelle knik.
Ik verbaas mij ook altijd erover, dat als ik dan achter iemand rij, ik rem bij 100 meter bordje, en dan schiet die andere voor mij nog door naar 50 en remt daar pas.
Ik haal de bocht bijna niet, en die andere snijdt hem perfect aan.
Als ik bij 50 pas rem, dan vlieg ik rechtdoor.
Ik denk dat ik mijn lijnen redelijk op orde heb, ik laat gewoon veel tijd liggen in het aanremmen en mag ook wel iets eerder op het gas. Het niet op kunnen zoeken van de limiet is gewoon een nadeel van de standaard pedaaltjes. Het helpt ook niet dat ik vanwege het gebrek aan feedback, ik in Project Cars altijd met ABS reed.
Zonder de spin in de eerste race had ik, denk ik ergens tussen P10/P20 gefinisht en dat was een uitstekend resultaat geweest. Genoeg ruimte voor verbetering en dat maakt het spel ook zo leuk.
Harder remmen. Gewoon rempedaal hard intrappen, direct wat losser laten en rustig de druk zakken. Hielp bij mij heel erg om de bocht te halen.ActualFantasy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:18:
[...]
Had ik in begin ook, en nog steeds regelmatig als ik probeer net wat later te remmen.
Ik verbaas mij ook altijd erover, dat als ik dan achter iemand rij, ik rem bij 100 meter bordje, en dan schiet die andere voor mij nog door naar 50 en remt daar pas.
Ik haal de bocht bijna niet, en die andere snijdt hem perfect aan.
Als ik bij 50 pas rem, dan vlieg ik rechtdoor.
Een goede oefening is ook om elke keer een fractie later te remmen en proberen de boel te halen. Heb ik ook gedaan en werkte prima.
PreachWormaap schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:17:
Hierboven zie ik het al een paar keer genoemd worden, maar ik wil het toch nog een keer benadrukken: Het kost tijd!
Sommigen wat meer dan anderen. Zelf ben ik nu acht maanden bezig, en begin ik eindelijk een beetje mee te komen in het middenveld. Op een baan die ik al aardig goed ken en die baankennis beloont. Wordt nog wat volgende week op Monza, daar heb ik namelijk niet meer dan 5 rondes op m'n naam, en dat in Assetto Corsa
Het grappige is ook dat een deel van de mensen die hier klagen dat ze na 12 dagen nog stééds geen top 5 plek hebben beetje overdreven voor dramatisch effect, don't shoot meook gewoon even snel of sneller is dan ik zelf nu na 8 maanden. Nu ben ik een talentloze slak die álles uit oefening moet halen, dus dat beginners sneller zijn dan ik valt te verwachten. Maar vergeet niet dat iRacing een flinke poging doet om real-life racing te simuleren. Als je in real life zou gaan racen, zou je dan na je eerste paar races ook klagen dat je niet snel bent? Of gewoon blij zijn dat je leuk rondjes kan draaien met een groep prettige mensen?
Ook meteen een bruggetje naar het tweede punt: Er is niets mis mee om veldvulling te zijn!
Gewoon stabiel rondkomen in een veld als in de GoT-league is zowel een ervaring als een prestatie op zich. En daarnaast ook ontzettend leerzaam.
Wat ik zelf boven alles heb geleerd in de league, is racen onder druk. De vorige seizoenen hadden we full reversed grid in de tweede race, dus raad maar wie er dan ergens vooraan 'mocht' starten met een stuk of 30 (veel) snellere gasten achter zichZelfs het veld rustig voorbij laten zonder brokken te maken is dan al een uitdaging
Maar na dat de nodige keren gedaan te hebben, merk ik wel dat ik in mijn niet-league races vaak veel relaxter rijd dan m'n tegenstanders. Ik ben nog steeds niet heel snel, maar door de league-races weet ik hoe ik me moet gedragen in een krap veld. Daarnaast kan ik plekken winnen door gebruik te maken van wat ik geleerd heb. Iemand voor me die ik nétaan bijhoud met slipstream? Paar keer mijn neus laten zien, doen alsof ik hem ernaast ga zetten. Of gewoon heel dicht volgen en iets eerder remmen. Oooh, wat jammer, hij maakt een foutje en ik kan er langs, dank je GoT-League!
Dus, te lange post geworden, maar misschien heeft iemand er wat aan. Samenvattend:
Geef het tijd! Dit is geen racegame die gemaakt is om je snel een goed gevoel te geven.
Geniet van waar je bent! Als je doel is om de top in de league te verslaan, dan hoop ik dat je rig comfortabel genoeg is om er héél lang héél veel tijd te spenderen. Als je dat doet zonder lol te halen uit waar je nu staat qua skills en positie, dan stop maar.
[ Voor 64% gewijzigd door ZelianGuy op 09-06-2020 09:24 ]
Ik rij verre van snel natuurlijk, maar dit was voor mij de perfect bocht 1 2 en 3 in de practice.Phusebox schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:13:
[...]
Hmm in de 2 schiet ik altijd te ver door, en naar de 3 ga ik pas in die snelle knik.
Volgensmij is de lijn ook wel goed. zo niet, dan hoor ik graag waar het mis is van 1 van de snellere hier. Alleen zie ik nu dus dat ik maar voor iets van 40 procent rem. Vandaar dat ik zo vroeg rem dus.
Maar misschien heb je er wat aan, om te zien waar ik rem, en stuur en zo.
[ Voor 4% gewijzigd door ActualFantasy op 09-06-2020 09:27 ]
Misschien word ik door snellere gasten op m'n vingers getikt, maar volgens mij mag je bocht 1 nóg later insturen. Je kan daar echt heel ver rechtdoor voordat je'm moet insturen.ActualFantasy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:26:
[...]
Ik rij verre van snel natuurlijk, maar dit was voor mij de perfect bocht 1 2 en 3 in de practice.
Volgensmij is de lijn ook wel goed. zo niet, dan hoor ik graag waar het mis is van 1 van de snellere hier. Alleen zie ik nu dus dat ik maar voor iets van 40 procent rem. Vandaar dat ik zo vroeg rem dus.
[YouTube: Bocht 1 Interlagos]
Zelf short-shift ik naar de derde versnelling als ik op bocht 2 afga, maar dat is vooral omdat ik daar een paar keer weggegleden ben op't gas in de 2
Ik denk dat je gelijk hebt hoor met dat insturen. Nog meer rechtdoor en bijna haaks linksaf. Maar dat is lastig nog voor mij of zo, met stuur zover omgooien dan ineens.Wormaap schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:34:
[...]
Misschien word ik door snellere gasten op m'n vingers getikt, maar volgens mij mag je bocht 1 nóg later insturen. Je kan daar echt heel ver rechtdoor voordat je'm moet insturen.
Zelf short-shift ik naar de derde versnelling als ik op bocht 2 afga, maar dat is vooral omdat ik daar een paar keer weggegleden ben op't gas in de 2
8 maanden!Wormaap schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:17:
Hierboven zie ik het al een paar keer genoemd worden, maar ik wil het toch nog een keer benadrukken: Het kost tijd!
Sommigen wat meer dan anderen. Zelf ben ik nu acht maanden bezig, en begin ik eindelijk een beetje mee te komen in het middenveld.

Natuurlijk is het een andere sim, maar ik heb zoveel aan simracen gedaan dat je natuurlijk altijd en overal iets van leert. En nog ben ik niet de snelste.
Maar wat ik dus wil zeggen is dat je volledig gelijk hebt. Het kost tijd.
Los van de lijnen, maar als ik naar dit fimpje kijk, dan zit hij midden in bocht 2 op 139km/u waar jij op 129km/u zit. Dan zie je dus waar de winst gehaald wordt en dat je nog te voorzichtig bent.ActualFantasy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:26:
[...]
Ik rij verre van snel natuurlijk, maar dit was voor mij de perfect bocht 1 2 en 3 in de practice.
En ik stuur voor bocht 1 helemaal niet zo laat in, ik probeer naar die eerste curb te remmen in een redelijke rechte lijn.
En kijk ik naar bocht 1 naar jouw filmpje, dan zit er 2 seconden tussen het loslaten van je rem en weer op het gas gaan. Bij het andere filmpje zit er bijna niets tussen, terwijl de laagste snelheid bij jou 98km/u is en bij hem 96km/u.
[ Voor 11% gewijzigd door MartijnA3 op 09-06-2020 10:07 ]
Dan zou ik als ik jou was eerst eens heel goed onderzoeken hoe dat komt. Ik zou niet rusten voordat ik dat gevoel wél zou hebben. Brake force factor wel op 0?Phusebox schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:05:
[...]
Hoe bedoel je ingesteld? Ik heb hem nu op 50 staan met 85kg rubbers. Hoger dan 50 en ik kom nooit aan de 100% remdruk. Maar ik vraag me af of ik hem niet gewoon hoger moet zetten zodat ik uberhaupt nooit te hard kán remmen.
Dat ziet er, naast sneller, ook gewoon soepeler uit. Ga ik de volgende keer eens proberenMartijnA3 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:51:
[...]
Los van de lijnen, maar als ik naar dit fimpje kijk, dan zit hij midden in bocht 2 op 139km/u waar jij op 129km/u zit. Dan zie je dus waar de winst gehaald wordt en dat je nog te voorzichtig bent.
En ik stuur voor bocht 1 helemaal niet zo laat in, ik probeer naar die eerste curb te remmen in een redelijke rechte lijn.
Wat staat er op 50?Phusebox schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:05:
[...]
Ja die staat op 0 (brake force factor in iRacing). De oorzaak ligt denk ik bij de user. Ik heb totaal geen "gevoel" bij het remmen. In mijn auto doe ik dat voor mijn idee ook op basis van travel, en niet druk.MartijnA3 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:56:
[...]
Dan zou ik als ik jou was eerst eens heel goed onderzoeken hoe dat komt. Ik zou niet rusten voordat ik dat gevoel wél zou hebben. Brake force factor wel op 0?
De Fanatec Brake Force setting op 50, om het maar verwarrend te houden.
Wat mij persoonlijk nog beter helpt dan de filmpjes van VRS/PDS (Aliens) zijn de track guides van de 'normale' youtubers. Ik vind de uitleg van David Sampson & Dave Cameron altijd heel prettig, al hebben ze helaas niet voor elke track een guide.Wormaap schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:01:
[...]
Dat ziet er, naast sneller, ook gewoon soepeler uit. Ga ik de volgende keer eens proberen
Dit filmpje heeft mij heel veel geholpen met het ontdekken van de juiste brake markers en herkenningspunten.
edit; natuurlijk deel ik dit pas na de GoT races, wil de concurrentie niet wijzer maken
[ Voor 6% gewijzigd door JPM85 op 09-06-2020 10:13 ]
Ik kon net niet genoeg de binnenlijn pakken om je voorbij te komen, we zaten al een paar ronden dichtbij elkaar en dit was wel een fantastisch einde zo.Dynazap schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:34:
Wat een races! Lekker veel actie in beide heats gehad. P19 in Heat 1 en P15 in Heat 2, ik ben tevreden voor deze week
.
In Heat 2 nog een mega spannende finish.. door een achterblijver een slechte exit het rechte stuk op. Uiteindelijk op 0.038 sec Tom van Zanten achter me weten te houden.
Beelden zeggen meer, dus hierbij de PoV vanaf Tom. Ik ben dus de zilvere / oranje Porsche.
[YouTube: iRacing | GoT League | Close finish V2 - PoV]
Shadowplay i.c.m. een Oculus gaat niet helemaal goed
Maar dan werkt ie toch gewoon op travel? Moet dat niet veel hoger staan?Phusebox schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:08:
[...]
[...]
De Fanatec Brake Force setting op 50, om het maar verwarrend te houden.
Mijn thrustmaster t-lcm heb ik op 88% staan, als ik het hoger zet duw ik mijn stoel naar achter.
Je remt niet per se te zacht (de Porsche is nou eenmaal extreem gevoelig) maar wel errug vroeg. Je remt hier namelijk al niet meer:ActualFantasy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:26:
[...]
:strip_exif()/f/image/nR5mQz2vd49Pk22GlLkjfDmI.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanaf daar laat je hem de bocht inrollen, maar dat is juist het stukje waar het echte trail-braken zou moeten beginnen. Met behulp van je rem extra rotatie creëren in de auto zodat je bocht 1 nog harder en strakker kan nemen
Met zoveel auto's op een krap baantje als Interlagos gaat het ook niet meer alleen om die optimale ronde, maar vooral om je snelheid in verkeer en op afwijkende lijnen.
Ik ben nu sinds een klein maandje overstapt van games als GT Sport en F1 2019 op de PS4 naar iRacing. En man man man, daar heb ik absoluut geen spijt van. Ik race met een Thrustmaster TS150 in combinatie met een Playseat Challenge en er gaat heel snel een upgrade komen. Of in de vorm van Fanatec wheelbase/stuur en pedals icm een nieuwe sim rig of eerst in de vorm van een triple screens.(Ik ben benieuwd waar jullie keuze zou liggen?) Met uiteindelijke doel om zo'n geweldige simrig als Joep te bemachtigen. Moddervet! (Ik heb van de week het filmpje bekeken) . Maar goed, ik wijk af van het doel van deze post..
Ik wil me namelijk graag even voorstellen aan de community, want ik wil me graag bij jullie registeren. Ik ben Hans, 28 jaar. Naast simracen voetbal ik graag en werk als applicatie consultant van een financieel software pakket. Mochten jullie meer van mij willen weten hoor ik het wel
Wat betreft iRacing: Ik race graag met de F3 of met GTE wagens. Heb vanochtend het heugelijke nieuws gekregen dat ik ben gepromoot naar de C-Class en heb nu een iRating van 1400.
Het lijkt me leuk om met jullie over setups racelijnen te ouwehoeren. Maar het leukste lijkt mij natuurlijk die League races. Ik zie dat ik de eerste week heb gemist, maar ik hoop dat ik bij de volgende races aan mag sluiten.
Groetjes Hans!
Toch wel een heleboel mensen :-)Adriaaanvdb schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:44:
[...]
Hoi moet jij eens opletten hoeveel mensen 1600 irating hebben in iracing 😉
Voor class A is de mediaan 3000 iRating, voor class B is de mediaan 2000 iRating...
/f/image/gdgoSjp6ME4TIISAWzjR4Xax.png?f=fotoalbum_large)
Het valt me wel op dat de Benelux (gemiddeld gezien) een beetje zwakker is, terwijl ik op gevoel dacht dat we sterker waren dan gemiddeld
/f/image/JuVLfBu3RZHYp71Z09yNeb2g.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door crowke op 09-06-2020 10:32 ]
Inclusief een aanpassing aan het Le Mans circuit voor de bumps.2020 Season 3 Patch 1 - Release Notes [2020.06.05.02]
This Patch includes fixes and updates for the 2020 Season 3 Release.
iRACING BETA UI:
Loading
- Some new video clips have been added to the splash screen when the iRacing BETA UI is loading -
collect them all!
- Loading progress for the iRacing BETA UI is now displayed in the Windows Taskbar.
Loading Screen
- Fixed an issue where using the loading screen could cause the Simulator to load into the wrong fullscreen resolution when the Windows desktop is in HDR color space.
SIMULATION:
AI Racing
- AI Drivers have received additional training with the Audi RS3 LMS.
Heat Racing
- Fixed an issue that was causing User-Created Heat Racing Sessions to have an incorrect limit on the
max number of drivers in the Session.
- Fixed an issue where Heat Racing Events were not using the "Score Average Lap" setting correctly for
Qualify Sessions.
Tire Sets
- Fixed an exploit where a driver could get a free set of tires during a pit stop if they exited the vehicle.
Auto-Exposure Camera System
- Adjusted the rates and limits of this system to help minimize issues while we improve it.
- Fixed several bugs related to locating the cockpit window in VR.
Visual Effects
- Adjusted the camera shake effect for camera transitions.
Particle Effects
- Adjusted particle settings for when a players' tires make contact with the ground.
Audio
- Volume of sawtooth curbs has been adjusted to prevent audio clipping.
XAudio2
- A Master Volume slider has been added to the Sound Options menu. Now you do not have to fiddle
with the "app.ini" file to adjust it.
- - The slider ranges from -40 dB to 0 dB, so users can easily tune the volume of the entire Simulation.
- The volume adjustment range of Engine, Tires, Crash, and Wind sounds have been increased from -10
dB to -20 dB.
- Fixed the issue where XAudio2 was not correctly muting the Simulator when the window loses focus, if
requested.
- - Users can set this through the variable, "mute_WhenFocusLost", in the "app.ini" file. A value of "1"
will mute the Simulator when window focus is lost, and a value of "0" will not.
- Fixed an issue where microphone volume gain was not being applied to XAudio2 stereo sounds.
- - This was causing the cockpit view's engine and wind sounds to be too loud at times, particularly if the
Master Volume was reduced from maximum.
- Fixed an issue with crackling noises during car startup sequences when using xAudio2.
CARS:
Aston Martin DBR9 GT1
- Baseline setup has been updated.
Audi R18
- Full manual control for deployment of the MGU-K has been restored.
Audi R8 LMS
- Fixed an issue where this car failed to start at tracks with a high altitude.
- - The starter cranking RPM has been increased slightly.
Audi RS3 LMS
- Friction coefficients of side skirts and middle chassis have been reduced to prevent excessive speed
loss when scraping.
- Tire compound has been reverted to the latest 2020 Season 2 version.
BMW M4 GT4
- Some decals for a fixed paint scheme have been updated.
- Brake light brightness has been adjusted.
Chevrolet Corvette C6.R GT1
- Baseline setup has been updated.
Dallara IR18
- Season setups have been updated.
Ferrari 488 GT3
- Various vehicle audio has been remixed for XAudio2, including; idles, in-car engine, transmission, and
backfires.
Ferrari 488 GTE
- Various vehicle audio has been remixed for XAudio2, including; idles, in-car engine, transmission, and
backfires.
Ford Mustang FR500S
- Power steering assist has been adjusted.
Global Mazda MX-5 Cup
- Fanatec has been added as a sponsor to this vehicle.
Indy Pro 2000 PM-18
- Visor tear-offs have been added for the drivers of this car.
- Fixed an issue with the order of options in the Anti-Roll Bar adjustment dropdown menu.
NASCAR Chevrolet Monte Carlo - 1987
- Clutch torque capacity has been increased.
- Tire wear rate has been reduced slightly.
- Driver animations have been updated to reduce leaning while turning.
- Fixed a crashing issue that could occur when loading this vehicle at Dirt tracks.
- Fixed an issuer with the oil pressure gauge needle.
NASCAR Cup Series Chevrolet Camaro ZL1
- The New Damage Model has been disabled for this vehicle.
- - This has been done out of an abundance of caution in preparation for the start of the Official Series'
for 2020 Season 3. We intend to re-enable the New Damage Model on this vehicle when testing
concludes that racing will only be affected positively.
NASCAR Cup Series Ford Mustang
- - This has been done out of an abundance of caution in preparation for the start of the Official Series'
for 2020 Season 3. We intend to re-enable the New Damage Model on this vehicle when testing
- Fixed an issue where the aero vents could disappear even when undamaged.
NASCAR Cup Series Toyota Camry
- Fixed an issue where the nose grills could disappear.
NASCAR Ford Thunderbird - 1987
- Clutch torque capacity has been increased.
- Tire wear rate has been reduced slightly.
- Driver animations have been updated to reduce leaning while turning.
- Roof antenna has been adjusted.
- Fixed a crashing issue that could occur when loading this vehicle at Dirt tracks.
- Fixed an issuer with the oil pressure gauge needle.
NASCAR Gander Outdoors Ford F150
- For the Paint Shop, rollbar colors are now customizable.
Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR
- Power steering assist has been adjusted.
Porsche 919
- Full manual control for deployment of the MGU-K has been restored.
Radical SR8
USF 2000
- Visor tear-offs have been added for the drivers of this car.
- In the garage, the front and rear wing flap adjustment controls have been moved to Chassis tab.
- Fixed an issue with the order of options in the Anti-Roll Bar adjustment dropdown menu.
- Rear wing flap adjustment tooltip has been updated with additional information.
TRACKS:
Atlanta Motor Speedway
- (Oval) - Track checkpoints have been updated.
Autodromo Nazionale Monza
- Speed bumps have been updated to interact more smoothly with the New Damage Model.
Circuit des 24 Heures du Mans
- Curbs and speed bumps have been updated to interact more smoothly with the New Damage Model.
Daytona International Speedway
- Speed bumps have been updated to interact more smoothly with the New Damage Model.
Eldora Speedway
- An errant floating lightpole has been planted in the correct position in the infield.
Road America
- Fixed an issue where the surface type for part of pit lane was incorrect, and could trigger pit speed
limit warnings and reset pit options.
- Fixed an issue where some treelines were visually popping as the camera changed distances from
them.
- Some advertisements have been updated.
Tsukuba Circuit
- Wind now causes trees and reeds to sway at this track.
[Legacy] Daytona International Speedway - 2008
Fijne toevoeging vind ik de Xaudio overall volume toevoeging die nu gemapped kan worden.
Hoi Hans, leuke username
Moet ik dit lezen als: 'het blijkt dat jullie niet kunnen rijden, dus hebben we de schade maar beetje teruggschroefd zodat er tenminste nog iemand de finish haalt'.- The New Damage Model has been disabled for this vehicle.
EDIT:
Het hangt een beetje vanaf hoe je vooral dat woord 'caution' leest. Doelt dat op caution-situaties op de baan n.a.v. crashes, of op iets als 'uit voorzichtigheid'.
[ Voor 14% gewijzigd door B Tender op 09-06-2020 10:46 ]
Dat lijkt me leuk! Zojuist aangemeld voor de League. Moet nog een beetje wegwijs worden in iRacing, dus hoop dat ik kan connecten etc.Luckeh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:34:
De release notes van gistermiddag.
[...]
Inclusief een aanpassing aan het Le Mans circuit voor de bumps.
Fijne toevoeging vind ik de Xaudio overall volume toevoeging die nu gemapped kan worden.
[...]
Hoi Hans, leuke usernameSluit je aan bij onze GTE competitie komend weekend?
Ik vond het nog wel meevallenB Tender schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:43:
Bij verschillende NASCAR-modellen:
Moet ik dit lezen als: 'het blijkt dat jullie niet kunnen rijden, dus hebben we de schade maar beetje teruggschroefd zodat er tenminste nog iemand de finish haalt'.
Enige probleem zijn de "rookie" deelnemers met weinig ervaring.
De '87 modellen waren echt goed! Helaas was de damage daar wel een ding, zelfs met een FR...
Even induiken of het daar ook voor opgaat.
:strip_exif()/f/image/zXHDR5Vz3t2kIbPpG6l7Rf2r.jpg?f=fotoalbum_large)
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Het nieuwe schademodel was veel te gevoelig. Een klein tikje zorgde er voor dat de hele bumper er af viel. Dit kunnen ze natuurlijk niet hebben in de Coca-Cola Series en alle andere officiële series met de Cup auto's.B Tender schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:43:
Bij verschillende NASCAR-modellen:
[...]
Moet ik dit lezen als: 'het blijkt dat jullie niet kunnen rijden, dus hebben we de schade maar beetje teruggschroefd zodat er tenminste nog iemand de finish haalt'.
EDIT:
Het hangt een beetje vanaf hoe je vooral dat woord 'caution' leest. Doelt dat op caution-situaties op de baan n.a.v. crashes, of op iets als 'uit voorzichtigheid'.
Hier is een topic hierover: https://members.iracing.com/jforum/posts/list/3741009.page
Google Translate vertaalt de zin als: Dit is gedaan uit voorzorg in overvloed ter voorbereiding op de start van de officiële series voor 2020 Seizoen 3.
[ Voor 16% gewijzigd door Niellie41 op 09-06-2020 10:59 ]
Ik wilde me even voorstellen: Frido Tims, net geupgrade naar een playseat challenge en Fanatec CSL Elite 1.1. Ik race normaal SRS in AC maar denk dat ik met Iracing iets vaker wat leuke races kan doen. Ik ga vanavond mijn weg voor het eerst bewandelen in Iracing, dus ik ben benieuwd!
Ik zou zeker nog is mee willen doen in de league, eerst maar even oefenen!
Groet,
Frido
Toen ik hier bij GOT iracing terecht kwam was het start veld wat kleiner, lees een kleine 8maand ofzo geleden. Het was het season van de BMW FIXED GTE.
Super korte races, met super snelle gasten op allemaal banen die ik niet kende ( ja van tv en een eeuw geleden Forza of Grantorismo )
Eindstand was ik zoals jullie het willen noemen “veld vulling” maar toch was dit dus niet helemaal waar. Ik leerde racen onder druk waar ik later achter kwam soms nog wel belangrijker is dan een snelle ronden!
In jouw eigen SOF zul je ook af en toe een Bas, Ton etc... tegen komen en die zullen op je staart gaan zitten en dan choke je en ga je op je spiegel rijden en we weten inmiddels allemaal wat er dan gebeurd
Voordat dit een boek werk word, heb geduld! Leer de auto kennen, leer kijken ( zie driver 61 filmpje aub! ) en als die kont te snel uit breekt voor je in het begin gooi de brake bias gewoon wat om hoog, die van mij stond gisteren byv op 54.8
Kijken, leren trailbraken ( dat kost veel tijd ), racecraft, kijken, trailbraken, racecraft kijken en repeat.
En tijdens dit hier boven, gewoon veel plezier maken en je niet altijd maar willen meten aan andere, want op welk nivo je ook rijd er is altijd weer iemand die sneller is of waar je een battle mee hebt.
iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!
Verder in beide races leuke gevechten gehad met @Bob-B en Martijn. Was erg close! Tweede race nog wel een heikel momentje tijdens mijn pitstop. Voor me zat een achterblijver die naar mijn idee wel erg vroeg remde. Aangezien ik 2 man in mijn nek had hijgen stond ik juist erg scherp en remde ik laat. Ik kon hem net ontwijken maar kwam daardoor wel links van hem te zitten dus reden we zij aan zij de pit in. Voordat ik kon bedenken hoe ik dit nu weer op kon lossen stuurde hij naar links, hij had ook nog eens de eerste pitbox. Dat betekende dus een PIT uit het boekje waardoor hij haaks de pitbox inkwam en ik even op de rem moest. Daardoor helaas ook de 2 plekken verloren, maar ik heb me inmiddels wel bedacht dat ik de volgende keer z.s.m. in de slow lane moet gaan rijden om een ghost te worden. Dus wel wat van geleerd
Ik merk wel dat ik veel meer plezier haal uit de GTE’s dan uit de Cayman van vorig seizoen en kan nu al niet wachten op Monza volgende week. Wat mij betreft een goede keus om de IMSA te volgen!
Deze YT-er heeft ook hele goede trackguidesJPM85 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:13:
[...]
Wat mij persoonlijk nog beter helpt dan de filmpjes van VRS/PDS (Aliens) zijn de track guides van de 'normale' youtubers. Ik vind de uitleg van David Sampson & Dave Cameron altijd heel prettig, al hebben ze helaas niet voor elke track een guide.
Dit filmpje heeft mij heel veel geholpen met het ontdekken van de juiste brake markers en herkenningspunten.
[YouTube: iRacing - BMW M8 GTE Hot Lap - 1:29.625 @ Interlagos (Autódromo José Carlos Pace)]
edit; natuurlijk deel ik dit pas na de GoT races, wil de concurrentie niet wijzer maken
YouTube: YouTube
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik heb me dan ook heerlijk vermaakt met de Camry op Talladega. Stuk of 8 keer de pole met een 1.50.... wat echt niet vaak voorkomt. Soms dat Amerikanen vroegen hoe ik dat deed.raymondw schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:51:
[...]
Ik vond het nog wel meevallenCamry was wel goed in de w13 races.
Maar ja op dat circuit is het een loterij om goed te finishen. Je moet van voren zitten anders ben je echt gezien de eerste paar ronden.
Zondag in een van de races als derde gefinisht, maar in de laatste ronde werd ik agressief geblocked zodat ik er niet voorbij kon.
Meneer 83 had live zijn Twitch lopen en na de race ben ik naar zijn kanaal gegaan en zijn stream ging nog vrolijk door waar hij heerlijk al zijn acties nog een keer bekeek en daarover veel aan het lachen was met zijn vrienden op de stream
en crexLive heeft ook goede filmpjes:Simbob schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:19:
[...]
Deze YT-er heeft ook hele goede trackguides
YouTube: YouTube
https://www.youtube.com/channel/UCooGtE3bMp--Uv6nM1aPKsw
Oeps, had op de verkeerde link geklikt en dacht dat die van jouw was xD
[ Voor 10% gewijzigd door GiggySmalls op 09-06-2020 11:34 ]
Vooral als je (relatief) nieuw bent in iRacing dan ben je een hoop van je hersencapaciteit kwijt aan het alleen al op de baan houden van je auto. Alles wat er dan extra bij komt zoals het dicht op elkaar rijden, je omgeving in de gaten houden, ongelukken 200m voor je zien aankomen, meepraten op TS etc is dan heel erg moeilijk.
Mijn advies is om qua set-up in ieder geval niet te veel te wisselen en het vooral in je eigen kunnen te zoeken. Als je een stabiele set hebt waarmee je in je eentje rondje na rondje kan doen zonder te spinnen, dan zul je zien dat het rijden zelf steeds meer vanzelf gaat. Dat is het moment om verder te gaan leren.
Vooral in het begin zal dit heel erg veel tijd kosten en langzaam maar zeker zul je steeds meer hersencapaciteit over houden je tijdens het rijden ook nog bezig te houden met andere dingen. Zelfs als je zo ver bent dan nog zul je merken dat bepaalde dingen afleiden. Ik weet van mezelf dat hoe meer ik praat op teamspeak, hoe slordiger ik ga rijden. Meestal hou ik hem dan nog wel op de baan omdat het haast vanzelf gaat, maar ik verlies er zo maar een halve seconde door (als het niet meer is). Puur omdat je net die scherpte mist.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
De eerste race mocht ik gister van plek 42 starten, doordat ik geen qualify tijd had gezet. Bij de start kwam ik goed weg en bocht 1 had ik overleefd dus kon aardig wat plekken winnen. Tot het eind was het spannend of ik de volgende race pole zou pakken
Video van die eerste race:
Tweede race ook weer en goede start. Helaas in het infield ging ik teveel op het gas, toen ik iemand binnendoor wou inhalen. Hierdoor een spin als gevolg. Daarna weer terug naar P11 kunnen vechten, was weer leuk racen.
Nog even ter herhaling. En een tip voor iedereen. Ik had ook een paar incidentjes met verschillende personen. Ook al denk je dat het niet jou schuld is, kijk dat altijd even terug na de race om te zien wat je had kunnen doen om het te voorkomen. Maakt niet uit of iemand jou er vol af rijdt of dat het een licht tikje is. Je kan er alleen maar van leren om het in de toekomst misschien te voorkomen of voor te zijn.
En nog mooier is dat je het even kan bespreken met die persoon hoe hij er over denkt. Of vragen of iemand anders kan meekijken om te zien of diegene nog tips heeft hoe het voorkomen had kunnen worden.
Dat is na 200 rondjes nog niet het gevalPhydomir schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:35:
Even over het sneller worden, set-ups gebruiken etc.
Als je een stabiele set hebt waarmee je in je eentje rondje na rondje kan doen zonder te spinnen, dan zul je zien dat het rijden zelf steeds meer vanzelf gaat. Dat is het moment om verder te gaan leren.
Dan moet je simpelweg nog meer rondjes rijden
In mijn geval zou ik eigenlijk gewoon een setup willen die de auto iets handelbaarder maakt maar daarom niet per see de beste rondetijden neerzet, dat kan inderdaad nog altijd later wel. Maar het heeft ook geen zin om met een onstabiele baseline setup te rijden als je het jezelf er veel moeilijker mee maakt.Phydomir schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:35:
Even over het sneller worden, set-ups gebruiken etc.
Vooral als je (relatief) nieuw bent in iRacing dan ben je een hoop van je hersencapaciteit kwijt aan het alleen al op de baan houden van je auto. Alles wat er dan extra bij komt zoals het dicht op elkaar rijden, je omgeving in de gaten houden, ongelukken 200m voor je zien aankomen, meepraten op TS etc is dan heel erg moeilijk.
Mijn advies is om qua set-up in ieder geval niet te veel te wisselen en het vooral in je eigen kunnen te zoeken. Als je een stabiele set hebt waarmee je in je eentje rondje na rondje kan doen zonder te spinnen, dan zul je zien dat het rijden zelf steeds meer vanzelf gaat. Dat is het moment om verder te gaan leren.
Vooral in het begin zal dit heel erg veel tijd kosten en langzaam maar zeker zul je steeds meer hersencapaciteit over houden je tijdens het rijden ook nog bezig te houden met andere dingen. Zelfs als je zo ver bent dan nog zul je merken dat bepaalde dingen afleiden. Ik weet van mezelf dat hoe meer ik praat op teamspeak, hoe slordiger ik ga rijden. Meestal hou ik hem dan nog wel op de baan omdat het haast vanzelf gaat, maar ik verlies er zo maar een halve seconde door (als het niet meer is). Puur omdat je net die scherpte mist.
Helaas heb ik van setups maken absoluut nog geen kaas gegeten en moet ik dan op zoek naar een startpunt. Deze zijn meestal betalend of outdated waardoor het voor mij als beginner niet altijd gemakkelijk is om te merken of deze setup me nu beter maakt of niet
Helaas is volgende week dan wel een beetje een uitzondering omdat Monza qua layout natuurlijk niet echt te vergelijken is met andere banen.
Bij Project Cars kon je standaard kiezen tussen stable en loose setup, dit is volgens mij een vrij eenvoudige stap om het iets toegankelijker te maken.
Natuurlijk is er een actieve community die graag helpt maar de basis kan beter. Moest voor de Ford toch flink zoeken en heb er uiteindelijk een van een random Google drive geplukt.
ZelianGuy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:40:
[...]
Dan moet je simpelweg nog meer rondjes rijden. Het komt vanzelf wel. En probeer ook niet te snel in een keer te willen.
/f/image/T77t6IGLkqBLJwZpkVTPCon0.png?f=fotoalbum_large)
Klopt, er is een rechtstreeks verband tussen het aantal gereden rondjes en je iRating (grafiek rechtsboven) (en je SR).
Bij professionele race team zeggen ze dat ze niet eens iets aan de setup gaan doen als de coureur niet binnen 2-3 seconden van de snelste tijd zit.
Wat ik wil zeggen is dat je je als rookie (ik zelf dus ook) zeker niet te veel moet bezig houden met de setup. ik reed gewoon baseline setup met de rembalans iets verder naar voren. ik maak zelf nog te vele fouten om te concluderen dat mijn "langzame" tijd door de setup komt.
Wat betreft de race.
ik heb een paar belangrijke dingen (op de harde manier) geleerd.
-bij de league hebben we maar 40sec om naar de grid te gaan ipv 2min

-het is belangrijk om te weten dat je pitmannetje ook bij de eerste box kan staan

-nadat je door de pits bent gereden hij weer opnieuw aanvinkt dat je banden vervangen moeten worden.
Nu hoeven andere deze fouten niet ook te maken.
Het waren voor de rest wel 2 leuke races.
Haha bedankt voor de tips! Hier heb ik aankomend weekend zeker wat aan. Ik had één van deze fouten 100% ook gemaakt.bobst schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:02:
Wat betreft de setup's
Bij professionele race team zeggen ze dat ze niet eens iets aan de setup gaan doen als de coureur niet binnen 2-3 seconden van de snelste tijd zit.
Wat ik wil zeggen is dat je je als rookie (ik zelf dus ook) zeker niet te veel moet bezig houden met de setup. ik reed gewoon baseline setup met de rembalans iets verder naar voren. ik maak zelf nog te vele fouten om te concluderen dat mijn "langzame" tijd door de setup komt.
Wat betreft de race.
-bij de league hebben we maar 40sec om naar de grid te gaan ipv 2min![]()
-het is belangrijk om te weten dat je pitmannetje ook bij de eerste box kan staan(sorry aan de persoon die ik bij het inrijden van de pit straat eraf duwde, ik moest dus opeens haaks links)
-nadat je door de pits bent gereden hij weer opnieuw aanvinkt dat je banden vervangen moeten worden.
Het waren voor de rest wel 2 leuke races.
Dat is enkel het geval bij de 2de heat. De eerste is gewoon 2 minuten.bobst schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:02:
.......
-bij de league hebben we maar 40sec om naar de grid te gaan ipv 2min......
Dat kan je uitzetten in APP.INI. De setting weet ik niet precies meer, maar je kan forceren dat alles standaard uit gezet wordt.bobst schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:02:
.......
bij het inrijden van de pit straat eraf duwde, ik moest dus opeens haaks links)
......
Ben ik tot zekere hoogte met je eens, maar setups passen niet altijd bij je rijstijl dus licht tweaken kan soms nog wel voordelig zijn. Maar vaak kun je al uit de voeten met wat lichte aanpassing aan de anti-roll bars of downforce. En zoals altijd: Verander 1 ding en test het, want als je 80 dingen per keer verandert weet je niet wat nou welk effect heeft gehad.bobst schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:02:
Wat betreft de setup's
...
Ryzen 5950X | Aorus Ultra X570 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | 32GB 3600mhz
Komt ie nu mee!bobst schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:02:
Wat betreft de setup's
Wat betreft de race.
-bij de league hebben we maar 40sec om naar de grid te gaan ipv 2min![]()
-het is belangrijk om te weten dat je pitmannetje ook bij de eerste box kan staan(sorry aan de persoon die ik bij het inrijden van de pit straat eraf duwde, ik moest dus opeens haaks links)
Puntje 2 en 3 kwam ik zelf ook achter
Eerst was het zo:Phusebox schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:05:
[...]
Ik duw het pedaal in en kom tegen de muur. Dan laat ik mijn voet "zwaar" rusten en dat was mijn vertrekpunt.
Nu is het zo:
Ik duw het pedaal in en kom tegen de muur. Dan laat ik mijn voet heel licht rusten en dat was mijn vertrekpunt.
Dit is een fijne nuance, maar doordat ik nu eerder begin te remmen, kan ik met iets meer gevoel zorgen dat ik nog net die paar procent de rem erop houd, om te trailbraken.
Maar even iets anders: ik rem amper 100%. Altijd zit ik maar rond de 85% bij de standaard bochten.
En zoals iedereen "net wel/net niet " volgas door T3 en T12.
Alstublieft:Dat kan je uitzetten in APP.INI. De setting weet ik niet precies meer, maar je kan forceren dat alles standaard uit gezet wordt.
https://osracing.net/how-...and-fuel-fill-in-iracing/
Ik kom niet verder dan 60% want dan gaat het al mis. Maar goed ik heb dat gevoel niet van "die muur" waar iedereen het altijd maar over heeft. De muur is bij mij wanneer ik het gevoel heb dat ik het pedaal aan het slopen ben. Tot die muur zit er gewoon travel in. Maar na die muur is er ook niks meer te halen, verder gaat mijn pedaal niet.StealthyPeanut schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:15:
[...]
Eerst was het zo:
Ik duw het pedaal in en kom tegen de muur. Dan laat ik mijn voet "zwaar" rusten en dat was mijn vertrekpunt.
Nu is het zo:
Ik duw het pedaal in en kom tegen de muur. Dan laat ik mijn voet heel licht rusten en dat was mijn vertrekpunt.
Dit is een fijne nuance, maar doordat ik nu eerder begin te remmen, kan ik met iets meer gevoel zorgen dat ik nog net die paar procent de rem erop houd, om te trailbraken.
Maar even iets anders: ik rem amper 100%. Altijd zit ik maar rond de 85% bij de standaard bochten.
Dat laatste kwam toevallig voorbij in een nieuwe video van David Sampson (YouTube: iRacing Tips and Tricks | Part 3)JoepW schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:09:
[...]
Dat is enkel het geval bij de 2de heat. De eerste is gewoon 2 minuten.
[...]
Dat kan je uitzetten in APP.INI. De setting weet ik niet precies meer, maar je kan forceren dat alles standaard uit gezet wordt.
autoResetPitBox op 0 zetten in app.ini
Vervolgens bespreekt hij in die video ook nog het voorkomen dat fast repair automatisch aangaat na het verlaten van de pit, en hoe je een key kunt binden om alle vinkjes bij aanvang van een race uit te vinken (banden verversen, fuel, e.d.)
Edit: oeps, ik zie dat ik reageer zonder de pagina met nieuwe posts te verversen, @ourplayground heeft dit al beantwoord

[ Voor 7% gewijzigd door diabyte op 09-06-2020 12:39 ]
Niet altijd, maar wel al best een tijdje. In ieder geval van vóórdat ik begonOlaf van der Spek schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:22:
Was de Radical altijd al een auto die er standaard bij zat? Is me nooit opgevallen.
[ Voor 7% gewijzigd door Wormaap op 09-06-2020 12:44 ]
Bedankt dat je mijn crashontwijkende grasmaai actie bij de crash in t1 zo mooi verstopt achter je b stijl 😜😂👌 (de rood witte shell ferrari)Linc schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:37:
Gisteren avond overgestapt naar de Ford om die ook eens te proberen aangezien ik de BMW niet echt fijn vond rijden. Was wel even wennen en heb niet het idee dat ik sneller met de Ford ben, maar hij rijdt wel veel beter.
De eerste race mocht ik gister van plek 42 starten, doordat ik geen qualify tijd had gezet. Bij de start kwam ik goed weg en bocht 1 had ik overleefd dus kon aardig wat plekken winnen. Tot het eind was het spannend of ik de volgende race pole zou pakken![]()
Video van die eerste race:
[YouTube: Ford GTE at Interlagos, starting from the back]
Tweede race ook weer en goede start. Helaas in het infield ging ik teveel op het gas, toen ik iemand binnendoor wou inhalen. Hierdoor een spin als gevolg. Daarna weer terug naar P11 kunnen vechten, was weer leuk racen.
Nog even ter herhaling. En een tip voor iedereen. Ik had ook een paar incidentjes met verschillende personen. Ook al denk je dat het niet jou schuld is, kijk dat altijd even terug na de race om te zien wat je had kunnen doen om het te voorkomen. Maakt niet uit of iemand jou er vol af rijdt of dat het een licht tikje is. Je kan er alleen maar van leren om het in de toekomst misschien te voorkomen of voor te zijn.
En nog mooier is dat je het even kan bespreken met die persoon hoe hij er over denkt. Of vragen of iemand anders kan meekijken om te zien of diegene nog tips heeft hoe het voorkomen had kunnen worden.
Edit: die auto waar je meervoudige moord pogingen op had in t1.
Wel geleerd van dit filmpje dat ik te vroeg rem maar ondanks dat mijn vleugel op 5 stond toch een redelijke snelheid had op de rechte stukken.
[ Voor 5% gewijzigd door Juliankarssies op 09-06-2020 13:15 ]
Waarom is daar nog steeds geen in-app setting voor?diabyte schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:37:
autoResetPitBox op 0 zetten in app.ini
Updates aan je rig showen? > Het grote 'show je race-rig' topic
Je (racing)hardware (en mods) bespreken? > Racesturen, servo's en pedalen