Origineel was het gewoon een front-end voor onze eigen setup database van GoT. Die database heb ik toen uitgebreid tot mogelijkheid dat iedereen setups kan uploaden, en niet veel later heb ik er Setup Sync van gemaakt. Het is niet alleen een setup database maar bevat ook mogelijkheden voor bijv teams (prive setups), en natuurlijk het automatisch downloaden van relevante setups zodat je ze altijd beschikbaar hebt. Nog iets later heb ik ook toegevoegd dat mensen die de "setup shops" bij hielden de setups ook automatisch konden uploaden naar Setup Sync. In dat geval is het inderdaad een verzameling van setups van het forum. Maar die setup shops zijn tijd geleden ook min of meer overleden, ik ken nog maar weinig actieve setup shops in ieder geval. Daarnaast zijn er ook nog wel mensen die zelf wat dingen uploaden dus het aantal setups groeit wel flink.
Het grootste gemis op het moment is inderdaad dat je een soep van setups krijgt met geen idee welke goed zijn. Ik heb al heel lang verschillende ideeën om dat te verbeteren maar is er nooit van gekomen. Het idee van een rating zit er in principe al in (maar nog niet openbaar), iedereen zou een rating kunnen geven aan de setup aan verschillende criteria (bijv hoe stabiel en hoe snel). Daarnaast zou ik graag ratings willen wegen: ratings van mensen die de setup daadwerkelijk gebruikt hebben krijgen een veel hogere impact, etc. Probleem is nog: hoe laat ik de ratings zien? Er is geen interface binnen iRacing waarin ik dit soort custom data kan tonen (vaak gevraagd, altijd beloofd dat het eraan komt, maar nooit prioriteit) dus moet het in de filename en dat is nu al een beetje een drama. Een alternatief is om een soort mobile client eraan te koppelen waarin je even snel op je mobiel de lijst van setups kan zien inclusief meer data die je niet binnen iRacing ziet.
Allemaal mogelijkheden maar gebrek aan tijd (en een service die uberhaupt niet meer werkt momenteel) ben ik bang dat het er nooit van gaat komen...
iRacing zelf heeft ook meerdere keren interesse getoond om een zelfde soort service in te bouwen, en zelfs aangeboden om mij als soort "consultant" in te huren (lol), maar ook hier weer: laag in prioriteit en geen enkele voortgang. Helaas... Want als het in iRacing ingebouwd is kun je zoveel meer dingen doen. 90% van de complexiteit van Setup Sync zit in het omgaan met files die ik niet kan lezen en proberen te gokken welke setup het is, dat hele probleem is dan weg.
Mijn "visie"

is dat ze een complete setup database inclusief versioning in te bouwen. Setups kun je dan vanuit iRacing ook in de database zetten en vanuit iRacing ook in de database zoeken. Elke verandering die je opslaat kun je ook weer terug zetten door naar de vorige versie terug te gaan. Je kan verschillende branches maken op een setup, meerdere setups mergen, etc... Maar dit gaat misschien wel te ver haha