Mijn pedalen reis was:
Default Logi G25 pedalen -> Mod G25 pedalen met rubbers en spacers en strakkere veer (brake factor 2.nogwat in iRacing) -> Fanatec CSPv2 meteen aagepast van default: remstang 1 positie hoger dan default voor zwaardere rem, geen vloeistof in demper dus alleen veer (betere return van rempedaal ), alle rumble motors weg (vond het afleiden), brake factor 0 in iRacing -> HE Pro, eerst compleet default gelaten (op instellen van de voor mij prettige pedaalhoek na) en een max rempedaal kracht van ong 25-30kg. Na een half jaar ofzo het preload/deadzone gedeelte van de rem weg gehaald, en de throw van het gas pedaal iets korter gezet. Rem staat nu op max force gecalibreerd met tool van HE (by Dirk Teurlings), dus ong. 55KG. Nu rem je niet 100% in elke auto, dus effectief zal ik ergens een max remkracht van ong 45-50kg drukken. brake factor 0.
De stap van de G25 naar de Fanatec was al huge, en het heeft me ongeveer een week gekost om er aan te wennen, maar daarna was het een stuk fijner of course. Het grote nadeel van de Fanatec pedalen was echter de crappy hal sensor icm een auto calibration in de controller. Soms geven die hal sensors een spike in het signaal, waardoor de autocalibration denkt van hee een nieuwe maximale waarde, waardoor je dus geen 100% meer haalt op je gas pedaal (omdat je je clutch veel minder gebruikt is de kans dat het daar gebeurt veel kleiner). De rem heeft me nooit veel problemen gegeven, behalve 1x een load sensor defect (maar daar had ik al een reserve van liggen gekocht via ebay). Daarna de rem maar gevoeliger ingesteld zodat ik niet meer zo hard moest trappen om 100% te halen, en dus de sensor minder zwaar belast werd. Niet ideaal, mja... Kwa consistentie 100x beter dan de G25, maar lang niet zo goed als de HE pedalen.
De HE Pro pedalen:
- Gas pedaal: butter smooth, voor mij eigenlijk nog de grootste verrassing. Veel betere throttle control dan ik had met de Fanatec. 100% lineair, waar ik bij de Fanatecs daar twijfels bij had. Volgens mij was dat ook mijn eerste opmerking over de HE Pro pedalen toen ik er de 1e keer mee reed bij Joep: Wat een heerlijk gaspedaal.
- Rem pedaal: Niet eens vergelijkbaar met de Fanatec imho. In het begin dus wat lagere max kracht gecalibreerd, gaanderweg deze hoger gezet, en nu op de max 55Kg. Zoals gezegd heb ik nu de default mechanische deadzone verwijderd (kleine zachte veer, vervangen door spacer), ik vind dat prettiger dat hij meteen begint te remmen ipv het proberen nadoen van een soort deadzone die je ook op een rempedaal in je echte auto hebt. De een vindt het wel prettig, ik vind zonder fijner. Als rubbers heb ik nog steeds alle witte (zachte) rubbers erop zitten. Dit geeft de meeste (al is het nog vrij beperkt) travel, maar voor mijn gevoel ook de beste controleerbaarheid va de rem, dit is natuurlijk voor iedereen anders.
De rem is zoveel meer controleerbaar dan wat ik ooit gevoeld heb met mijn Fanatec pedalen. Veel betere consistentie (al kun je slecht rij gedrag natuurlijk niet verhelpen met betere pedalen, zo remde vorige DGFX-CS race op Silverstone international met de Porsche 911 GT3 cup DarkPino met z'n CSPv1 pedalen beter dan ik met de HE

), en ook beter en makkelijker te doseren. Smooth, zo zwaar/licht als je prettig vindt (al heb je als je ze heel licht zet natuurlijk minder travel), heerlijk lineair.
Clutch: tsja, werkt prima, gebruik heb niet veel, alleen met staande starts. Zit wel een clutch gevoel in, wat ook nog mechanisch af te stellen is. Natuurlijk niet mogelijk om dat makkelijk 1 op 1 te syncen met het bite point in iRacing, maar mijn starts zijn vrij ok. Beter dan Fanatec: denk het wel, maar niet wereldschokkend.
Algemeen HE Pro pedalen:
Geen gimmicks (rumble motors en dat soort meuk) maar robuuste, sterke pedalen die gebouwd zijn om lang mee te gaan. Enige onderhoud is af en toe even schoonmaken (hoeft niet, maar kan geen kwaad), en af en toe smeren (aanbevolen door HE: PTFE Dry-lube), makkelijke software om te caliberen en bv deadzones in te stellen (kun je bv je voet een beetje op de rem laten rusten zonder dat je remt). Bijkomend voordeel: Heusinkveld geeft een geweldige garantie: is er iets stuk -> geen gedoe, en het wordt vervangen. (tenzij het denk ik duidelijk is dat je het met opzet stuk gemaakt hebt ofzo kan ik me voorstellen). Er staat geen garantie termijn op hun website. Wettelijk is natuurlijk minimaal 2 jaar, maar ook op het iRacing forum zijn zat voorbeelden te vinden dat er een geen gedoe policy is mbt garantie, ook als de pedalen ouder dan 2 jaar zijn, of zelfs 2e hands.
Voor mij iis het echt een no brainer, en zijn dit pedalen die je nooit meer hoeft te vervangen. Ik zit er nu over na te denken om toch over te stappen op de Sprint, omdat deze toch net weer wat verfijnder zijn dan de Pro. Zal ik het merken, waarschijnlijk, wordt ik er sneller van: denk het niet... mja...