"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Wij gebruikten op de HU wel gewoon Java 7. Maar of dat daadwerkelijk de bedoeling was.... Tijd om toch cynischer te worden dus...
In ander nieuws, de Java-versie die wij hier gebruiken voor onze volledige omgeving viert dit jaar alweer zijn tiende verjaardag

Ik wil ook Java 8
[ Voor 26% gewijzigd door Merethil op 20-09-2016 13:59 ]
De opdracht moest in C++ (ongespecificeerde versie) gemaakt worden en met een recente versie van GCC op de universiteitscomputers had ik het probleem niet echt voorzien. Mijn inziens refereerde een ongespecificeerde versie overigens vaak (maar dus niet altijd!) naar ISO C++ 1998 + een compiler dialect.
Er ging echter bij mij wel een belletje rinkelen toen bleek dat de compiler klaagde over het niet kunnen vinden van <ostream> en toen ben ik toch gaan proberen die minpunten weg te krijgen wat uiteindelijk dus gelukt was.
Bleek dat de .h suffix voor standaard headers relatief vlak voor de publicatie van de standaard verwijderd was en die GCC versie (2.91.57 / egcs 1.1.0) had dat nog niet doorgevoerd.
Ja, want ik reageerde op Ryur in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➓". Die discussie waar jij het over had die toevallig over Java 5 gaat staat er compleet los vanMerethil schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:43:
.... Of neem ik nu teveel aan en moet ik gewoon van 't ergste uitgaan?
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Nou ja, je had het over dat het iets anders was dan Java 5 eisen, en ik zei alleen dat er geen Java 5 geëist werd, de rest van mijn verhaal ging inderdaad niet over jouw bericht.oisyn schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:25:
[...]
Ja, want ik reageerde op Ryur in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➓". Die discussie waar jij het over had die toevallig over Java 5 gaat staat er compleet los van
*bibber*BNieuwenhuizen schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:07:
Bleek dat de .h suffix voor standaard headers relatief vlak voor de publicatie van de standaard verwijderd was en die GCC versie (2.91.57 / egcs 1.1.0) had dat nog niet doorgevoerd.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Eén collega zit letterlijk heel de dag op WhatsApp Web. Als iemand binnen komt, klikt ze het snel weg en rust het toetsenbord plotseling. Manager vraagt vrijwel nooit of ze haar werk af heeft.
Andere collega zit de helft van de tijd op Facebook en Gmail. Doet soms ineens heel actief, waardoor het lijkt alsof hij druk bezig is. Hij heeft zijn monitor inmiddels heel ver gedraaid, omdat hij denkt dat ik dan niet kan zien wat hij aan het doen is (ik zit naast hem).
Hij zit inmiddels compleet scheef voor zijn bureau

Ga ik hier wat van zeggen tegen mijn manager of niet?
Aan de ene kant is het super demotiverend om hiermee samen te moeten "werken". Aan de andere kant ben ik maar gedetacheerd en wil ik geen problemen veroorzaken binnen het team.
Pff, moeilijk. Gelukkig kan ik vanavond sporten om wat frustratie kwijt te raken
Deze username zou ik nu niet meer kiezen, maar wegdoen is zonde.
Midden tijdens de tweede week had één van de studentassistenten bedacht dat het wel leuk was om naast fancy GitHub (dit jaar ook nieuw) nu ook CI te gaan gebruiken. Had kennelijk idd geen Java versie in de POM gedefinieerd.Merethil schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:43:
[...]
Het is ook niet zo dat Java 5 geëist werd zo te zien, er was gewoon in Maven's pom.xml geen Java-version meegenomen en dan default Maven naar JDK 5. Ik gok (maar dat kan niemand zien behalve de docent) dat Jenkins gewoon bouwt met een JDK 7 of hoger, gezien sinds 2013 JDK 5 in ieder geval niet meer ondersteund wordt (zie hier) met nieuwere versies, en ook JDK 7 sinds vorig jaar de default is.
Er vanuitgaande dat IT-opleidingen op hoge scholen niet geweldig is qua vooruitstrevendheid zullen ze dus waarschijnlijk pas sinds kort Jenkins gebruiken, ik neem aan dat ze dan niet een hele oude versie installeren
.... Of neem ik nu teveel aan en moet ik gewoon van 't ergste uitgaan?
Die POM werkte ik sowieso niet mee, IntelliJ deed vervelend dus gewoon de built-in compile gebruikt en het probleem ook nooit gemerkt. Maar de bedoeling is dus wel Java 8 en dat wordt vanaf deze week doorgevoerd. Was een foutje (en Jenkins is niet meer leidend in compileable/niet compileable voor nu).
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Is jouw werkresultaat op een of andere manier afhankelijk van deze mensen? Nee -> niet jouw probleem. Ja -> tijd om je in te dekken en een aantal duidelijke afspraken samen met de manager. Ik zou niet melden dat ze hun werk niet doen (daar heb je immers geen inzicht in), maar een afspraken maken wanneer zij X of Y opleveren.Sick_PunkLover schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:04:
Vervelend, maar ik heb ook wel eens dagen dat ik niks anders aan het doen ben dan wachten. En een collega van mij doe is vaak erg laat op kantoor maar ik weet dat hij heel vaak in de avond uren thuis aan het werk gaat.Sick_PunkLover schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:04:
Als consultant sinds een paar maanden gedetacheerd zijn bij een bedrijf.
Eén collega zit letterlijk heel de dag op WhatsApp Web. Als iemand binnen komt, klikt ze het snel weg en rust het toetsenbord plotseling. Manager vraagt vrijwel nooit of ze haar werk af heeft.
Andere collega zit de helft van de tijd op Facebook en Gmail. Doet soms ineens heel actief, waardoor het lijkt alsof hij druk bezig is. Hij heeft zijn monitor inmiddels heel ver gedraaid, omdat hij denkt dat ik dan niet kan zien wat hij aan het doen is (ik zit naast hem).
Hij zit inmiddels compleet scheef voor zijn bureau![]()
Aan de ene kant is het super demotiverend om hiermee samen te moeten "werken". Aan de andere kant ben ik maar gedetacheerd en wil ik geen problemen veroorzaken binnen het team.
Pff, moeilijk. Gelukkig kan ik vanavond sporten om wat frustratie kwijt te raken
Mijn ervaring is dat vaak de helft van het werk niet gezien wordt.
Veel plezier met het sporten!
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
(kunnen die chinezen het niet gewoon alleen bij dunne plastic meuk houden .. dat fikt wel op)
[ Voor 19% gewijzigd door gekkie op 20-09-2016 19:27 ]
Ik zie niet direct de meerwaarde. Wat zou je in Julia kunnen doen (oeh, dat klinkt foutbegintmeta schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 19:54:
Julia ziet er IMHO interessant uit, zijn er hier mensen die het al voor 'echte toepassingen' hebben gebruikt?
On a side note: InfluxDb heeft eindelijk versie 1.0 bereikt

Niet veel (/zou het niet weten, in iedergeval is het ecosysteem veel minder ontwikkeld dan dat van de genoemde talen dus dat kan het een en ander alleen maar lastiger maken) natuurlijk, maar wat zou je in Python, Fortran, Octave of R kunnen doen wat je niet in Lisp of Julia zou kunnen doen? Ik heb slechts weinig affiniteit met programmeren (gebruik slechts af en toe wat R of Python), laat staan met de diepere fundamenten en achtergronden van talen of programmeren, dus wat dat betreft laat ik me graag verder inlichten door de mensen hier die dat wel hebben. Het ziet er wat mij betreft in iedergeval wel duidelijk uit (net als trouwens R of Octave/Matlab), en, maar dan trap ik vermoedelijk in het reclamepraatje, het klinkt allemaal ook wel lekker.Skyaero schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:01:
...
Ik zie niet direct de meerwaarde. Wat zou je in Julia kunnen doen (oeh, dat klinkt fout), wat je niet in Python, Fortran, Octave of R kunt doen?
...
Maar misschien is het vooral de naam... net als Ada...
Daarom is Python bijvoorbeeld populair: het heeft libraries voor wetenschappelijke doeleinden. Ook Matlab is daarom nog steeds populair. Het heeft matrix en vector algebra volledig geoptimaliseerd, rekentechnieken die nodig zijn bij bijna elk differentiaalvergelijking of optimalisatieprobleem.
Dat zou ik wel kunnen doen jaRobicide schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:19:
Regelmatig vet geinteresseerd gaan vragen waar ze mee bezig zijn(en dan niet van "zozo, meneertje, waar zijn wij mee bezig?"
)
Nee, mijn werk is er niet van afhankelijk. Maar het is super demotiverend om hard te werken en je best te doen, terwijl twee collega's vrijwel niets doen.Skyaero schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 18:39:
[...]
Is jouw werkresultaat op een of andere manier afhankelijk van deze mensen? Nee -> niet jouw probleem. Ja -> tijd om je in te dekken en een aantal duidelijke afspraken samen met de manager. Ik zou niet melden dat ze hun werk niet doen (daar heb je immers geen inzicht in), maar een afspraken maken wanneer zij X of Y opleveren.
En dat de manager dan steeds aan mij vraagt of het werk al af is.
Dat zou kunnen, maar dat is hier niet het gevalDevWouter schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 18:48:
[...]
Vervelend, maar ik heb ook wel eens dagen dat ik niks anders aan het doen ben dan wachten. En een collega van mij doe is vaak erg laat op kantoor maar ik weet dat hij heel vaak in de avond uren thuis aan het werk gaat.
Mijn ervaring is dat vaak de helft van het werk niet gezien wordt.
Veel plezier met het sporten!
De ene collega zegt altijd dat het "super ingewikkeld" is, als de manager een keer vraagt of het lukt. Aan de vrouwelijke collega vraagt hij nooit wat.
En het is ook niet een tijdelijk iets, wat het gaat al zo sinds ik hier aan het werk ben.
Ik zou weleens willen weten wat er gebeurt als WhatsApp en Facebook een dag lang niet bereikbaar zijn
Ik ken het. Ik heb ook zo'n collega waarvan ik het gevoel heb dat hij (bijna) niks doet. Soms zie ik hem continu op zijn mobiel bezig, maar ik heb ook het gevoel dat hij gewoon op Youtube van alles zit te kijken. Heel demotiverend.Sick_PunkLover schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:39:
Nee, mijn werk is er niet van afhankelijk. Maar het is super demotiverend om hard te werken en je best te doen, terwijl twee collega's vrijwel niets doen.
Misschien wel de hele dag kijken of WhatsApp & Facebook weer terug online zijn?Sick_PunkLover schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:39:
Ik zou weleens willen weten wat er gebeurt als WhatsApp en Facebook een dag lang niet bereikbaar zijn
https://niels.nu
Op naar 42 en een beetje en je hebt een marathon gedaanHydra schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:54:
In de sprint planning een taak opgepakt die ik naar mijn idee in een dag zou kunnen fixen. Ben nu drie dagen verder
Herkenbaar. Iets van: 'Oh, even een paar scriptjes aanpassen voor de lokale server zodat deze applicatie standaard wordt geïnstalleerd. Kost ca. 2 uur'. Vervolgens ben je één dag verder omdat ergens een regel in een obscuur bestand binnen je applicatie mist, en dat bestand wordt alleen gebruikt voor je lokale server.Hydra schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:54:
In de sprint planning een taak opgepakt die ik naar mijn idee in een dag zou kunnen fixen. Ben nu drie dagen verder

A FatalError has occured. You died. Continue (y/n)?
Gewoon mee beginnen. Mensen kijken in het begin altijd vreemd op, maar na een paar dagen vind men het de normaalste zaak van de wereld.Sick_PunkLover schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:39:
[...]
Dat zou ik wel kunnen doen jaAlleen is het misschien een beetje raar om daar na 4,5 maand mee te beginnen.
Dat verklaart alles, je hebt gewoon te maken met een slechte manager.Sick_PunkLover schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:39:
<snip>
<snip>
De ene collega zegt altijd dat het "super ingewikkeld" is, als de manager een keer vraagt of het lukt. Aan de vrouwelijke collega vraagt hij nooit wat.
En het is ook niet een tijdelijk iets, wat het gaat al zo sinds ik hier aan het werk ben.
Een manager hoort niet te vragen of het werk af is, hij hoort te vragen of je voortgang belemmerd wordt wanneer jij een status update brengt.
Kleine tip: Stuur die manager elke dag een voortgangsrapport. Op die manier bepaal jij wanneer hij bij je bureau komt en kan jij doorwerken.
Tevens bepaal jij daarmee ook wat de juiste vorm van rapportage is en als jij de eerste bent en hij is daar blij mee dan zal hij dat ook van anderen gaan verlangen.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
R en Python en eventueel ook Matlab/Octave kunnen inderdaad (standaard) gebruik maken van veel geoptimaliseerde (Fortran of C) libraries (BLAS etc) en voor uiteenlopende toepassingen zijn bijvoorbeeld in R en Python al veel kant-en-klare packages te vinden. Zoals ik al eerder look aangaf is het Julia-ecosysteem inderdaad minder ver ontwikkeld.Skyaero schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 21:00:
Als het gaat over scientific computing is mijn ervaring dat het voorhanden hebben van libraries het meest belangrijke is. Het laatste wat je wilt is bijvoorbeeld een fouriertransformatie opnieuw te moeten implementeren, zeker als het ook nog performing moet zijn.
Daarom is Python bijvoorbeeld populair: het heeft libraries voor wetenschappelijke doeleinden. Ook Matlab is daarom nog steeds populair. Het heeft matrix en vector algebra volledig geoptimaliseerd, rekentechnieken die nodig zijn bij bijna elk differentiaalvergelijking of optimalisatieprobleem.
Maar die packages voor Python of R hebben niet altijd bestaan, en zeker bij R zijn die ook ontstaan omdat het kennelijk voor de doelgroep vrij laagdrempelig mogelijk is dergelijke packages te maken/aan te passen. Ik zie eigenlijk geen belemmering ervoor dat dit ook bij Julia mogelijk is , en Julia maakt het zo te zien ook niet lastig om gebruik te maken van geoptimaliseerde libraries. Is het dan zo dat de alternatieven 'goed genoeg' zijn, heeft Julia 'taalkundige voordelen', heeft Julia, behalve de ontwikkeldheid van het ecosysteem toch nog andere nadelen?
Bedankt voor de tip! Ik ga er over nadenkenDevWouter schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:26:
Dat verklaart alles, je hebt gewoon te maken met een slechte manager.
Een manager hoort niet te vragen of het werk af is, hij hoort te vragen of je voortgang belemmerd wordt wanneer jij een status update brengt.
Kleine tip: Stuur die manager elke dag een voortgangsrapport. Op die manier bepaal jij wanneer hij bij je bureau komt en kan jij doorwerken.
Tevens bepaal jij daarmee ook wat de juiste vorm van rapportage is en als jij de eerste bent en hij is daar blij mee dan zal hij dat ook van anderen gaan verlangen.
Ik heb ook al gespeeld met het idee om voor te stellen om daily stand-ups te houden, ook al werken we niet volgens scrum.
Het is sowieso handig om wat meer structuur te brengen in het ontwikkelwerk. En dan wordt meteen pijnlijk duidelijk dat mijn collega's niets doen
Sprint/Agile/whatever werkt alleen als het team het wilt. Er zijn zat verhalen te vinden waarbij een paar ontwikkelaars het wilde, maar het mangement of andere leden van het team dit alleen deden wanneer het uitkwam. Dat gaat dan ook helemaal fout.Sick_PunkLover schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:34:
Ik heb ook al gespeeld met het idee om voor te stellen om daily stand-ups te houden, ook al werken we niet volgens scrum.
Tevens moet jouw doel zijn om het een betere werkomgeving te maken voor iedereen en niet bewijzen dat je teamgenoten onvoldoende presteren.
Goed voorbeeld doet goed volgen
Tijd om Whatsapp Web te sluiten en van je luie reet af te komen dusHydra schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:54:
.oisyn schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:02:
[...]
Tijd om Whatsapp Web te sluiten en van je luie reet af te komen dus
Pff. Ben blij dat ik niet meer aan dat soort geneuzel me hoef te doen. Als je wil weten wat de status is kijk je in Jira of je luistert mee met de stand-up. Dergelijke dagelijkse rapportjes zijn complete tijdsverspilling.DevWouter schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:26:
Welcome to my world! Dagelijks hebben wij een stand-up waarin we elkaar vertellen wat we gedaan hebben en gaan doen. Maar toch aan de eind van de dag moeten we een mailtje sturen wat wij persoonlijk gedaan hebben (beetje controlfreak achtige eigenaar..).. edit: En dit moeten alle personeelsleden doen! á 60 man.Hydra schreef op woensdag 21 september 2016 @ 13:22:
[...]
Pff. Ben blij dat ik niet meer aan dat soort geneuzel me hoef te doen. Als je wil weten wat de status is kijk je in Jira of je luistert mee met de stand-up. Dergelijke dagelijkse rapportjes zijn complete tijdsverspilling.
Misschien toch maar eens weer verder kijken, er zijn wel meer eigenaardigheden in dit bedrijf waar ik net naar ben overgestapt...

[ Voor 4% gewijzigd door console op 21-09-2016 13:47 ]
Uiteraard is het handiger als je de crisis vermijd

Of ff een scriptje bakken wat je version control descriptions van die dag naar 'm mailedconsole schreef op woensdag 21 september 2016 @ 13:44:
Welcome to my world! Dagelijks hebben wij een stand-up waarin we elkaar vertellen wat we gedaan hebben en gaan doen. Maar toch aan de eind van de dag moeten we een mailtje sturen wat wij persoonlijk gedaan hebben (beetje controlfreak achtige eigenaar..).. edit: En dit moeten alle personeelsleden doen! á 60 man.
Gewoon de hele git diff in meest verbose modus.PrisonerOfPain schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:19:
Of ff een scriptje bakken wat je version control descriptions van die dag naar 'm mailed
Hydra schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:22:
[...]
Gewoon de hele git diff in meest verbose modus.
1
| git diff --since="yesteday" # Because I hate you |
"Debuggen" .. "Die watten ?"
Als je baas dat niet snapt word 't tijd om weg te rennen.gekkie schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:54:
Krijg je vervolgens je baas steeds op je dak waarom die ene oneliner nou een dag gekost heeft.
Heb onlangs een paar dagen gespendeerd aan een issue dat netto een flink stuk minder regels code opleverde. Krijgt zo'n persoon een hartaanval van...gekkie schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:54:
Krijg je vervolgens je baas steeds op je dak waarom die ene oneliner nou een dag gekost heeft.
- Werknemers die het werk jaren zelf gedaan hebben, en promotie hebben gehad;
- Mensen die als "manager" zijn binnengehaald, en er geen kaas van hebben gegeten.
De problemen ontstaan vaak bij de managers uit de 2e categorie, omdat ze niet weten hoe of wat, maar er wel beslissen hoe of wat.
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Ik moet de eerste nog tegen komen.gekkie schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:28:
Mwah een beetje manager houdt toch van simpele metrics om de productiviteit te meten .. lines of code .. klinkt heel erg als een SMART KISS (of death).
Helaas is "het werk jaren hebben gedaan" geen garantie voor "er kaas van hebben gegeten"ThomasG schreef op woensdag 21 september 2016 @ 17:06:
Je hebt twee soorten managers:
- Werknemers die het werk jaren zelf gedaan hebben, en promotie hebben gehad;
- Mensen die als "manager" zijn binnengehaald, en er geen kaas van hebben gegeten.
De problemen ontstaan vaak bij de managers uit de 2e categorie, omdat ze niet weten hoe of wat, maar er wel beslissen hoe of wat.
Van het werk en/of het managen..oisyn schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:20:
Helaas is "het werk jaren hebben gedaan" geen garantie voor "er kaas van hebben gegeten"
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
* ard1998 heeft het idee dat hij dat verder in de opleiding tegen zal komen
Het probleem van PHP is dan ook niet PHP (wanneer je het hebt over PHP 5.3+ en PHP 7). Het probleem van PHP is de PHP "programmeurs", waarvan het overgrote deel niet deugd (als in: ze klooien maar wat aan.)ard1998 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:18:
ik heb ondertussen twee weken met PHP keknoeid, maar ik begrijp niet wat sommige mensen er tegen hebben
* ard1998 heeft het idee dat hij dat verder in de opleiding tegen zal komen
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Java als taal zit ook vol ontwerpfouten. Toen ze jaren terug de kans hadden dat recht te zetten, hebben ze dat (opzettelijk) niet gedaan.kenneth schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:38:
PHP is een fractal van slecht ontwerp, yo.
1
| <=> |

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.
T_PAAMAYIM_NEKUDOTAYIM

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
kenneth schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:38:
... slecht ontwerp ...
Omdat ik er weinig van weet, ben ik dus benieuwd of Julia als taal ook fatale ontwerpfouten of juist ontwerpjuistheden bevat, ook gerelateerd aan R of Python.ThomasG schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:43:
... Java als taal zit ook vol ontwerpfouten. ...
Wat bepaalt of een taal goed is ontworpen? (even 'ongeacht de toepassing' voor zover mogelijk)?
Echter als je daar vervolgens je taal mee gaat implementeren kom je toch al gauw trade-offs tegen waarbij de uiteindelijke keuze toch van invloed is op de nuttige toepassingen (bijvb. door gevolgen voor performance, mate waarin grotere projecten nog beheersbaar zijn).
Ah er zijn meer mensen erg aan gehecht was wel een interessant stukje proza voor op de late avond.
[ Voor 33% gewijzigd door gekkie op 22-09-2016 00:08 ]
Ik heb geen ervaring met Julia, dus daar kan ik weinig over zeggen.begintmeta schreef op woensdag 21 september 2016 @ 23:27:
Omdat ik er weinig van weet, ben ik dus benieuwd of Julia als taal ook fatale ontwerpfouten of juist ontwerpjuistheden bevat, ook gerelateerd aan R of Python.
Er is geen standaard test om dit te bepalen, maar belangrijke factoren zijn (imho) consistentie en type-safety. Bij type-safety gaat het er vooral om dat de regels van een typesystem zodanig zijn opgezet dat je geen invalide expressies kunt maken. Voor talen zonder type-checking wil je dat wanneer je een expressie hebt met verkeerde types erin, dat de uitkomst voorspelbaar is (bijv. een harde runtime crash of een simpele regel hoe bepaalde types kunnen worden omgezet).Wat bepaalt of een taal goed is ontworpen? (even 'ongeacht de toepassing' voor zover mogelijk)?
Voorbeelden van slecht design zijn bijvoorbeeld covariante arrays in Java en C#.
[ Voor 0% gewijzigd door RayNbow op 25-09-2016 13:36 . Reden: typo ]
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
In mijn ogen wanneer een taal niet niet al te veel overbodige functies heeft, en weinig functies die precies het zelfde dien als een andere functie.begintmeta schreef op woensdag 21 september 2016 @ 23:27:
Wat bepaalt of een taal goed is ontworpen? (even 'ongeacht de toepassing' voor zover mogelijk)?
Dat is de standaard library, niet de taal. Waar PHP dan weer geen onderscheid in maakt. De taal zegt hoe je variabelen, functies declareert, hoe if/else/... werken, hoe exceptions werken etc etc. De (/een) standaard library zijn vervolgens alleen een berg functies die je beschikbaar hebt.ard1998 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 07:31:
[...]
In mijn ogen wanneer een taal niet niet al te veel overbodige functies heeft, en weinig functies die precies het zelfde dien als een andere functie.
Maar voor het gemak nemen we de standaardlibrary ook mee in discussies. Niemand gaat een perfecte taal gebruiken wanneer de standaardlibrary een lege bibliotheek is en je alles van scratch mag gaan opbouwen.RobertMe schreef op donderdag 22 september 2016 @ 08:04:
[...]
Dat is de standaard library, niet de taal. Waar PHP dan weer geen onderscheid in maakt. De taal zegt hoe je variabelen, functies declareert, hoe if/else/... werken, hoe exceptions werken etc etc. De (/een) standaard library zijn vervolgens alleen een berg functies die je beschikbaar hebt.
Puur nieuwsgierig: wat bedoel je met covariante arrays? Als in String[] is subtype van Object[]? En waarom is dat slecht?RayNbow schreef op donderdag 22 september 2016 @ 07:17:
Voorbeelden van slecht design zijn bijvoorbeeld covariante arrays in Java en C#.
[ Voor 11% gewijzigd door Hydra op 22-09-2016 09:06 ]
Hydra schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:04:
[...]
Puur nieuwsgierig: wat bedoel je met covariante arrays? Als in String[] is subtype van Object[]? En waarom is dat slecht?
1
2
3
| string[] strings = new string[] { "aap", "noot", "mies" }; object[] objects = strings; objects[0] = 42; // Runtime error |
Ook hier. Er zijn zelfs mensen die zich verontschuldigen voor hun baan.
[ Voor 16% gewijzigd door Firesphere op 22-09-2016 09:15 ]
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Maar nu nog zijn vraag: Waarom is dit slecht? Ik zie zelf niet echt wanneer je dit zou gebruiken...RayNbow schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:09:
[...]
C#:
1 2 3 string[] strings = new string[] { "aap", "noot", "mies" }; object[] objects = strings; objects[0] = 42; // Runtime error
Ik snap wat je bedoeld. Ben zelf een Microsoft Dynamics NAV ontwikkelaar (o.a., ook nog 'gewoon' een Web/Mobiel ontwikkelaar erbij).Firesphere schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:14:
Over implicit en contempt culture. Het neerkijken of afkraken van een (of meerdere) talen, veroorzaakt heel veel issues voor jonge kinderen die beginnen zelf het programmeren te ontdekken.
Maar ontwikkelen aan een ERP pakket wordt gezien als stoffig & ouderwets, terwijl ik het juist heel leuk vind. Vooral de interactie met de verschillende klanten vind ik leuk. Ja de taal is soms lastig omdat het zo ouderwets is (versiebeheer bestaat hier pas ongeveer 1 jaar).
En wat is het probleem daarmee?RayNbow schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:09:
C#:
1 2 3 string[] strings = new string[] { "aap", "noot", "mies" }; object[] objects = strings; objects[0] = 42; // Runtime error
Oh wacht, toch niet.

Tsjah, ik snap het niet zo goed. Alle talen heb hun na en voordelen. Pak er een die je leuk vindt en ga lekker je gang. Wat is nu het nut om een taal te bashen? (behalve dat het schijnbaar leuk is)Firesphere schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:14:
Over implicit en contempt culture. Het neerkijken of afkraken van een (of meerdere) talen, veroorzaakt heel veel issues voor jonge kinderen die beginnen zelf het programmeren te ontdekken.
Ik krijg soms ook het gevoel dat mensen hierdoor een uitdaging uit de weg gaan omdat het 'ouderwets' of 'moeilijk'. Ik moet soms wel dagelijks op een UNIX server inloggen. Als ik dan in de historie kijk zie ik 2 collega's, van de 6, die dat ook doen. De rest doet het niet omdat het "te moeilijk is met al die rare commando's" of "we hebben toch automatische scriptjes die we remote kunnen afschieten".
Drie keer raden wie het mag fixen als er iets mis gaat. Juist ja, die 2 collega's

Natuurlijk weten ze niet van jou uitgebreide Unix ervaring.
Volgens mij zat jij op de opleiding continu erin te hacken?
Het is slecht omdat je dus geen enkele garanties kan geven over de objecten in de array. Je gooit je hele type safety de deur uit, en aan de code is het niet te zien dat je aan een Object[x] geen willekeurig object kunt assignen. Er staat ok nergens een expliciete cast.Merethil schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:22:
[...]
Maar nu nog zijn vraag: Waarom is dit slecht? Ik zie zelf niet echt wanneer je dit zou gebruiken...
Eigenlijk wil je covariance on read en contravariance on write, maar dan heb je dus een manier nodig om read-only en write-only arrays/containers te declareren.
[ Voor 18% gewijzigd door .oisyn op 22-09-2016 10:19 ]
Je wilt dit niet gebruiken omdat het een (runtime) error is. Het probleem is dat de Java en C# compiler je wel toelaat om bovenstaande code te schrijven. Dat is het slechte eraan.Merethil schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:22:
[...]
Maar nu nog zijn vraag: Waarom is dit slecht? Ik zie zelf niet echt wanneer je dit zou gebruiken...
De reden waarom het is toegestaan in Java en later in C# (maar dat kwam voornamelijk omdat C# in het begin zo compatibel mogelijk met Java wilde zijn) is de volgende usecase:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| class Food { public bool Fresh { get; set; } } class Apple : Food {} class Banana : Food {} int CountFreshFood(Food[] products) { int count = 0; foreach (var p in products) { if (p.Fresh) count++; } return count; } void Main() { Apple[] apples = new Apple[] {new Apple() { Fresh = true }, new Apple() { Fresh = false }}; var numFreshApples = CountFreshFood(apples); Console.WriteLine(String.Format("We have {0} fresh apple(s).", numFreshApples)); } |
Zonder covariante arrays zou de compiler de aanroep in regel 21 weigeren. Om het gemakkelijker te maken voor programmeurs en bovenstaande code dus wel te accepteren hebben ze arrays dus covariant gemaakt.
Het probleem is dus dat het ook foute code als het eerdere voorbeeld maar ook iets als het volgende toestaat:
1
2
3
4
| void ProcessFoodProducts(Food[] products) { if (products.Length > 0) products[0] = new Banana(); } |
Deze methode is prima wanneer het argument products daadwerkelijk een Food[] of zelfs een Banana[] array is, maar dus fout als je er een Apple[] array erin propt.
Generics daarentegen zijn in Java en C# wel typesafe. Java heeft use-site variance (co/contra/invariance wordt aangegeven in de variabelen) en C# heeft definition-site variance (co/contra/invariance wordt geregeld in de definitie van de typeparameters in de interface).
Mwah, C heeft veel undefined behaviour omdat dat compileroptimalisaties toestaat. Werkt het prettig in situaties waar een higher level taal (met bijbehorende hulpjes als typecheckers) beter geschikt zou zijn? Nee, maar dat maakt het nog niet per sè slecht. Zelfde geldt voor dynamisch getypeerde talen, al moet ik er eigenlijk niks van hebben en heb ik het nut er zelf nog nooit van ingezien.RayNbow schreef op donderdag 22 september 2016 @ 07:17:
Er is geen standaard test om dit te bepalen, maar belangrijke factoren zijn (imho) consistentie en type-safety. Bij type-safety gaat het er vooral om dat de regels van een typesystem zodanig zijn opgezet dat je geen invalide expressies kunt maken. Voor talen zonder type-checking wil je dat wanneer je een expressie hebt met verkeerde types erin, dat de uitkomst voorspelbaar is (bijv. een harde runtime crash of een simpele regel hoe bepaalde types om kunnen worden omgezet).
Er zijn veel factoren die wel of niet goed zijn: gemak voor de programmeur, mogelijkheid tot performance, security, etc. Wel kun je natuurlijk zeggen dat een ontwerpkeuze slecht is, als het strict slechter is dan een andere keuze (dus in alle factoren beter/even goed). Consistentie is doorgaans zoiets: er is vaak geen reden iets inconsistents boven iets consistents (en verder vergelijkbaar) te kiezen. Maar ook daar weer: soms wel vanwege backwards compatibility, vanwege verschillende doelgroepen, etc.
In het fractal-of-bad-design-stukje staan wat dingen genoemd die wel strict beter hadden gekund aan (oude versies van) PHP. Dat is aan een ontwerp niet best.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Nee, dat was vooral die andere dikke (Michel), ik heb er wel eens mee gespeeld, maar daar bleef het bij. Michel is trouwens nu volledig overgestapt op de Apple producten. Je hebt hem geïnfecteerdRyur schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:11:
[...]
![]()
Natuurlijk weten ze niet van jou uitgebreide Unix ervaring.
Volgens mij zat jij op de opleiding continu erin te hacken?
Thanks, ik had al één en ander erover gevonden. Wat ik echter bedoelde: Waarom zou je dit in een andere taal willen gebruiken?
In Java, als ik al een array wil gooien in een andere array (met een ander type) gebruik ik bijvoorbeeld System.arraycopy, daarna kan je prima aan je objects[] toevoegen/veranderen, welk type je er ook in gooit.
1
2
3
4
5
| String[] strings = new String[2]; strings[0] = "Hallo"; Object[] objects = new Object[strings.length]; System.arraycopy(strings, 0, objects, 0, strings.length); objects[1] = 42; |
Dit werkt dan weer prima.
Nou moet ik wel eerlijk zijn dat, als ik er nu over nadenk, ik bijna nooit een array gebruik en eigenlijk altijd een List gebruik. Misschien dat ik daarom ook niet zozeer tegen problemen als deze aanloop.
[ Voor 12% gewijzigd door Merethil op 22-09-2016 10:40 ]
En je doet hier dus zelf hetzelfde, maar dan met een merk. (Onbedoeld) denigreer je met een dergelijke opmerking anderen.Zelalas schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:31:
[...]
Nee, dat was vooral die andere dikke (Michel), ik heb er wel eens mee gespeeld, maar daar bleef het bij. Michel is trouwens nu volledig overgestapt op de Apple producten. Je hebt hem geïnfecteerd
De cultuur in tech is consequent neerkijken op diegenen die iets anders doen. Ew, Windows. Ew Apple. Leer een echte taal, etc.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Maar is dat een gevalletje van een slechte programmeertaal of slechte programmeur? Als ik het goed begrijp stel jij dat het eerste het geval is. Ik ben van mening dat dit gewoon code smell is.RayNbow schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:16:
Deze methode is prima wanneer het argument products daadwerkelijk een Food[] of zelfs een Banana[] array is, maar dus fout als je er een Apple[] array erin propt.
Zag je deFiresphere schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:42:
[...]
En je doet hier dus zelf hetzelfde, maar dan met een merk. (Onbedoeld) denigreer je met een dergelijke opmerking anderen.
De cultuur in tech is consequent neerkijken op diegenen die iets anders doen. Ew, Windows. Ew Apple. Leer een echte taal, etc.
Nergens kan ik, behalve dat, uit mijn post herleiden dat ik neerkijk op Apple. Als je Apple wil gebruiken, dan doe je dat vooral. Ben je meer een Android/Windows persoon? Gebruik dat.
Niet alleen in tech, in de hele wereld. Dat is hoe mensen in elkaar zitten.Firesphere schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:42:
[...]
En je doet hier dus zelf hetzelfde, maar dan met een merk. (Onbedoeld) denigreer je met een dergelijke opmerking anderen.
En toch uit je het. Al is het met een toegevoegde smiley, je zegt wel dat het gebruik van Apple producten een ziekte is.Zelalas schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:53:
[...]
Zag je de? Je kunt iets doen in deze wereld dat heet grappen maken. Michel, degene waar het over ging, was altijd enorm anti-Apple. Vandaar dat ik een grap richting Ryur maakte dat hij hem geïnfecteerd heeft, omdat Ryur Apple producten gebruikt(e).
Nergens kan ik, behalve dat, uit mijn post herleiden dat ik neerkijk op Apple. Als je Apple wil gebruiken, dan doe je dat vooral. Ben je meer een Android/Windows persoon? Gebruik dat.
En dus moeten we maar allemaal doen alsof het niet bestaat? Waarom is het nodig anderen te kleineren met een "onschuldige grap".farlane schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:54:
[...]
Niet alleen in tech, in de hele wereld. Dat is hoe mensen in elkaar zitten.
Als voorbeeld, de problemen die FWest had met encoding werd een grap, tot op een punt dat hij het zo zat was dat hij meerdere malen moest vragen of wij (ik ook) daar alsjeblieft mee op wilden houden.
Nu is/was FWest gelukkig vrij weerbaar, maar er zijn genoeg tieners die voor het eerst leren programmeren door een Wordpress site. En dan beginnen met hun template aanpassen, CSS/HTML, misschien zelfs JS, en doorgaan met experimenteren en hun eerste (misschien technisch niet al te hoogstaande) WP plugin.
En dan komt er zo'n "expert" langs die zegt "Ew, Wordpress". Iemand waar de tiener z'n hele "programmeercarriere" tegen op keek, zegt met 2 worden dat hij/zij verkeerd bezig is. Weg motivatie. Nooit meer programmeren.
Diezelfde grappen, maar dan over een programmeertaal waar mensen mee werken, of een operating system waar mensen mee werken, hebben hetzelfde effect.
Je kan er lacherig over doen, of van je afschuiven "want het gebeurt overal". Of zeggen "is dit de cultuur waar ik in wil leven? Wil ik met mijn opmerkingen anderen slecht laten voelen over zichzelf of hun werk?"
Zoals ik al eerder zei, er zijn hier in dit topic, mensen die zich letterlijk verontschuldigen voor hun baan als webdeveloper. Zich verplicht voelen te moeten uitleggen waarom ze met "die inferieure taal PHP" werken.
Het oorspronkelijke 3-regelige voorbeeld was alleen om de regels van Java/C#'s typesystem aan te tonen en dat het kan leiden tot onjuiste programma's. Dus: alleen om aan te tonen dat een object van een bepaald type kan worden gebruikt als een ander type.Merethil schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:39:
[...]
Thanks, ik had al één en ander erover gevonden. Wat ik echter bedoelde: Waarom zou je dit in een andere taal willen gebruiken?
In Java, als ik al een array wil gooien in een andere array (met een ander type) gebruik ik bijvoorbeeld System.arraycopy, daarna kan je prima aan je objects[] toevoegen/veranderen, welk type je er ook in gooit.
Java:
1 2 3 4 5 String[] strings = new String[2]; strings[0] = "Hallo"; Object[] objects = new Object[strings.length]; System.arraycopy(strings, 0, objects, 0, strings.length); objects[1] = 42;
Dit werkt dan weer prima.
Nou moet ik wel eerlijk zijn dat, als ik er nu over nadenk, ik bijna nooit een array gebruik en eigenlijk altijd een List gebruik. Misschien dat ik daarom ook niet zozeer tegen problemen als deze aanloop.
Schrijf eens voor de gein de functie CountFreshFood in Java die werkt voor List<Food>, maar ook voor List<Apple> en List<Banana>.
Hoe zou jij dan een correcte ProcessFoodProducts schrijven, vrij van code smells? Het probleem is dat je in Java en C# een functie kunt schrijven die crasht als je er iets instopt dat niet het juiste type heeft.Skyaero schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:43:
[...]
Maar is dat een gevalletje van een slechte programmeertaal of slechte programmeur? Als ik het goed begrijp stel jij dat het eerste het geval is. Ik ben van mening dat dit gewoon code smell is.
Ik lees een hoop constateringen, maar nergens het punt dat je nou daadwerkelijk probeert te maken. Wees nou eens concreet. Mogen er hier geen grappen meer gemaakt worden, omdat dat de jongere generatie mogelijk afschrikt?
Undefined behaviour is niet hetzelfde als een runtime error. Undefined behaviour betekent dat het gedrag niet vast staat. Het gedrag kan dan beinvloed worden door de compiler, linker, OS of zelfs de hardware.bwerg schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:21:
undefined behaviour
We hebben hier juist te maken met defined behaviour. De VM van .Net grijpt namelijk in wanneer het merkt dat er type mismatch is en gooit een exception.
Hoewel ik niet een discussie een andere kant op wil laten gaan, ik heb inderdaad een hoop constateringen. Daarmee ben ik volgens mij niet verplicht ook een oplossing o.i.d. aan te dragen toch?.oisyn schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:12:
[...]
Ik lees een hoop constateringen, maar nergens het punt dat je nou daadwerkelijk probeert te maken. Wees nou eens concreet. Mogen er hier geen grappen meer gemaakt worden, omdat dat de jongere generatie mogelijk afschrikt?
Bewust zijn van dat deze cultuur is ontstaan, en er bewust over nadenken en daarmee eens niet een denigrerende opmerking maken over een ander product/taal etc. helpt al een hoop.
Een grap maken kan ook zonder een denigrerend statement.
En een denigrerend praten is totaal nergens voor nodig of het nu gaat om het merk wasmiddel dat je gebruikt of om de programmeertaal waar je het vaakst of liefst mee werkt.
Precies mijn punt: de stelling was dat er een defined foutmelding moet komen en dat dat een eigenschap van een goede taal is. Terwijl er best redenen zijn waarom C veel undefined behaviours heeft. Dat wil niet zeggen dat andere talen dan beter of slechter zijn dan C, waarin compilers etc. daardoor veel geniepige optimalisaties kunnen toepassen.DevWouter schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:15:
[...]
Undefined behaviour is niet hetzelfde als een runtime error. Undefined behaviour betekent dat het gedrag niet vast staat. Het gedrag kan dan beinvloed worden door de compiler, linker, OS of zelfs de hardware.
Heb ik het retorische karakter van je vraag gemist of verbaast het antwoordRayNbow schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:08:
Schrijf eens voor de gein de functie CountFreshFood in Java die werkt voor List<Food>, maar ook voor List<Apple> en List<Banana>.
1
| <T extends Food> int countFreshFood (List<T> foods) { /* bla */} |
[ Voor 28% gewijzigd door bwerg op 22-09-2016 11:33 ]
(wel oppassen met vuur .. de bekleding is niet flamewar safe uitgevoerd .. maar omdat we het benoemd hebben als safe-space is alles happy positief en kritiekloos, dus is het als vanzelf ook geen probleem meer .. heerlijk die eenvoudige oplossingen
K: Jullie product geeft deze temperatuur niet goed weer. Doe fixen. Nu.
A: - Euh, de temperatuur krijgen we via jullie software X binnen, jullie moeten het in die software fixen.
K: Nee, wij hebben een contract met jullie, en jullie product toont het niet goed. Jullie moeten het fixen.
A: - Ehm, wij kunnen het niet fixen, wij hebben geen toegang of controle over jullie software.
K: Daar hebben wij niets mee te maken, je zorgt maar dat het goed komt.
A: ........

Nee dat hoeft niet als je dat niet wilt. Er zijn altijd (dappere) mensen die dat proberen te veranderen, en daarvoor heb ik respect. En dan heb ik het niet over je specifieke voorbeeld die met programmeertalen/operatingsystemen of whatever te maken hebben, want ik vind dat persoonlijk totaal niet boeiend : er zijn voor mijn gevoel veel belangrijker onrechten om tegen te strijden.Firesphere schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:04:
En dus moeten we maar allemaal doen alsof het niet bestaat? Waarom is het nodig anderen te kleineren met een "onschuldige grap".
Persoonlijk probeer ik zo veel mogelijk mijn best te doen om mijn persoonlijk welbevinden niet ten koste te laten gaan van dat van anderen. Maar als het er op aan komt.....
Dat is onjuist. Tenzij je het niet controleren op array bounds bijvoorbeeld een compileroptimalisatie noemt, waar ik het niet mee eens benbwerg schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:21:
[...]
Mwah, C heeft veel undefined behaviour omdat dat compileroptimalisaties toestaat.
C en C++ kennen vooral undefined behaviour om de vrijheid te bieden op het op een breed scala van hardware en OS'en te laten runnen, en omdat het expliciet niet aan runtime checking doet. Helaas gaat C daar imho veel te ver in, door impliciete casts van void* naar willekeurige T* toe te staan, of functieprototypes zonder expliciete parameterlijst. C++ probeert al die punten aan te pakken. Ik geloof dat het concept sequence points inmiddels ook al de deur uit is, in faveure voor een goed gedefinieerde evaluatievolgorde.
Even geprobeerd, kwam hier op uit:RayNbow schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:08:
[...]
Het oorspronkelijke 3-regelige voorbeeld was alleen om de regels van Java/C#'s typesystem aan te tonen en dat het kan leiden tot onjuiste programma's. Dus: alleen om aan te tonen dat een object van een bepaald type kan worden gebruikt als een ander type.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| private int countFreshFood(List<? extends Food> list) { int freshFoodCount = 0; for (Food food : list) { if (food.fresh()) { freshFoodCount ++; } } return freshFoodCount; } |
Kan nu een List van Banana, Apple of Food erin gooien, die geven allemaal prima een count terug.
Een List van String, Integer of wat dan ook levert echter een error op.
Is dit de mooiste manier? Vast niet. Kan het prima in Java? Blijkbaar wel, eerste keer dat ik zoiets probeer
[ Voor 20% gewijzigd door Merethil op 22-09-2016 11:35 ]
Waarom zou je niet willen dat die denigrerende toon verdwijnt uit het leven? Wat is er mis in gewoon de ander zijn keuzes te respecteren in plaats van er negatief op in te gaan?farlane schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:29:
[...]
Nee dat hoeft niet als je dat niet wilt. Er zijn altijd (dappere) mensen die dat proberen te veranderen, en daarvoor heb ik respect. En dan heb ik het niet over je specifieke voorbeeld die met programmeertalen/operatingsystemen of whatever te maken hebben, want ik vind dat persoonlijk totaal niet boeiend : er zijn voor mijn gevoel veel belangrijker onrechten om tegen te strijden.
Ik zeg niet dat ik dat niet wil hoor, ik denk alleen dat het niet haalbaar is en dat het misschien meer effect zou hebben als je die energie gebruikt voor nobele doelen die wel haalbaar zijn.Firesphere schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:32:
[...]
Waarom zou je niet willen dat die denigrerende toon verdwijnt uit het leven? Wat is er mis in gewoon de ander zijn keuzes te respecteren in plaats van er negatief op in te gaan?
Het is sneller. Verwaarloosbaar, zeker voor het ongemak wat je ervoor terugkrijgt, maar het is als optimalisatie te zien....oisyn schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:29:
[...]
Dat is onjuist. Tenzij je het niet controleren op array bounds bijvoorbeeld een compileroptimalisatie noemt, waar ik het niet mee eens ben.
Verwaarloosbaar op het platform waar jij op werkt misschien. Bedenk wel dat C is bedacht voor platformen van ~40 jaar geledenbwerg schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:36:
[...]
Verwaarloosbaar, zeker voor het ongemak wat je ervoor terugkrijgt, maar het is als optimalisatie te zien...
EddoH schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:28:
AAAH. Ik haat klanten!
K: Jullie product geeft deze temperatuur niet goed weer. Doe fixen. Nu.
A: - Euh, de temperatuur krijgen we via jullie software X binnen, jullie moeten het in die software fixen.
K: Nee, wij hebben een contract met jullie, en jullie product toont het niet goed. Jullie moeten het fixen.
A: - Ehm, wij kunnen het niet fixen, wij hebben geen toegang of controle over jullie software.
K: Daar hebben wij niets mee te maken, je zorgt maar dat het goed komt.
A: ........
Bullcrap, C11 heeft support voor atomic operations en daar was 40 jaar niet veel vraag naar en nu wel.farlane schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:40:
[...]
Verwaarloosbaar op het platform waar jij op werkt misschien. Bedenk wel dat C is bedacht voor platformen van ~40 jaar geleden
Misschien omdat geveinsd respect schijnheiliger is dan direct zijn.Firesphere schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:32:
[...]
Waarom zou je niet willen dat die denigrerende toon verdwijnt uit het leven? Wat is er mis in gewoon de ander zijn keuzes te respecteren in plaats van er negatief op in te gaan?
"Wat knap dat je een Wordpress-thema hebt gemaakt" komt in de ogen van sommigen overeen met het aan de koelkast ophangen van de kleurplaat die een driejarige heeft ondergekliederd. Je doet dat als ouders om je kind te motiveren om vooral te blijven oefenen, maar die rol moet je niet van willekeurige mensen op het internet verwachten.
Als mensen iets beneden hun niveau of gewoon niet interessant vinden, dan mogen ze dat gewoon zeggen. Daargelaten dat de manier waarop ze dat doen, wellicht meer over hen zegt dan over het slachtoffer.
Hetzelfde gebeurt met "Heineken is geen bier" ("Ik vind het niet lekker"), "Ajax kan er niks van" ("Ik vind Feyenoord beter") en meer van dergelijke meningen. Als het grappig bedoeld is, kan het grappig gevonden worden. Als men dergelijke uitspraken meent, is men triest.
Of, laat ik de vraag omdraaien: mag je negativiteit niet uiten? Moet alles altijd maar positief zijn?
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Nee, maar het zou wel helpen dat je duidelijk een richting aangeeft voor de discussie. Een discussie kun je niet starten met louter een lijst met feiten, er moet op z'n minst een vraagstelling of persoonlijke mening in voorkomen. Maar in dit geval was het meer dat ik totaal echt geen hoogte kon krijgen van wat het nou is dat je bedoelde te zeggenFiresphere schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:19:
[...]
Hoewel ik niet een discussie een andere kant op wil laten gaan, ik heb inderdaad een hoop constateringen. Daarmee ben ik volgens mij niet verplicht ook een oplossing o.i.d. aan te dragen toch?
Om dan in te gaan op de "discussie", ik voel er niets voor om af te spreken dat dat soort grappen niet meer gemaakt mogen worden. Ik kan er om lachen, ook als ik zelf het "slachtoffer" ben. Het is een luchtig topic, laten we dat vooral zo houden. Binnen de grenzen van het toelaatbare natuurlijk. En ja, dus ook "[X] is kut" om wat stoom te kunnen afblazen.
/persoonlijke mening
Dat maakt de opmerking van farlane toch geen "bullcrap"DevWouter schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:42:
[...]
Bullcrap, C11 heeft support voor atomic operations en daar was 40 jaar niet veel vraag naar en nu wel.

Ik zei niet dat het niet sneller was, ik zei dat ik het geen optimalisatie vindt. Er is namelijk gewoon gedocumenteerd dat bounds niet gecontroleerd worden, dus er is geen verwachting dat het gebeurt. Was dat er wel, maar doet de compiler het toch niet (bijvoorbeeld omdat hij weet dat je gegarandeerd binnen de bounds blijft), dan pas vind ik het een optimalisatie.bwerg schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:36:
[...]
Het is sneller. Verwaarloosbaar, zeker voor het ongemak wat je ervoor terugkrijgt, maar het is als optimalisatie te zien...
[ Voor 51% gewijzigd door .oisyn op 22-09-2016 11:54 ]
Ik vind het redelijk een "nobel doel" om er voor te zorgen dat mensen zich niet minderwaardig voelen, of depressief worden, door een attitude die zeer sterk aanwezig is in de sociale omgeving, en zich in de technologie industrie ook nog eens extra uit.farlane schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:35:
[...]
Ik zeg niet dat ik dat niet wil hoor, ik denk alleen dat het niet haalbaar is en dat het misschien meer effect zou hebben als je die energie gebruikt voor nobele doelen die wel haalbaar zijn.
Ik zie het ook niet als een discussie, tenminste, niet hier. Dat laat ik aan jullie over als je het nodig vind..oisyn schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:44:
[...]
Nee, maar het zou wel helpen dat je duidelijk een richting aangeeft voor de discussie. Een discussie kun je niet starten met louter een lijst met feiten, er moet op z'n minst een vraagstelling of persoonlijke mening in voorkomen. Maar in dit geval was het meer dat ik totaal echt geen hoogte kon krijgen van wat het nou is dat je bedoelde te zeggen
Om dan in te gaan op de "discussie", ik voel er niets voor om af te spoken dat dat soort grappen niet meer gemaakt mogen worden. Ik kan er om lachen, ook als ik zelf het "slachtoffer" ben. Het is een luchtig topic, laten we dat vooral zo houden. Binnen de grenzen van het toelaatbare natuurlijk. En ja, dus ook "[X] is kut" om wat stoom te kunnen afblazen.
/persoonlijke mening
Wees je gewoon eens wat meer bewust van wat je zegt/schrijft? Een mooi, volledig ongerelateerd, voorbeeld is het gebruik van "jongens" als aanduiding van een groep.
Velen zullen zeggen "Ik zie meisjes/vrouwen ook als onderdeel van die term!". Maar er zijn genoeg vrouwen die het absoluut niet kunnen waarderen en zich daardoor vervreemden van de groep.
Simpelweg zeggen "hey lui/iedereen/allemaal/folks", echt genderloze aanduidingen, helpen voor die mensen heel veel, met een kleine moeite.
http://www.dumpert.nl/med...f/rob_snapt_het_niet.htmlFiresphere schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:51:
[...]
voorbeeld is het gebruik van "jongens" als aanduiding van een groep.
Velen zullen zeggen "Ik zie meisjes/vrouwen ook als onderdeel van die term!". Maar er zijn genoeg vrouwen die het absoluut niet kunnen waarderen en zich daardoor vervreemden van de groep.
Of constructieve feedback, geef aan wat er mis is en waarom in plaats van zeggen "Dat is kut"?CodeCaster schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:42:
[...]
Misschien omdat geveinsd respect schijnheiliger is dan direct zijn.
"Wat knap dat je een Wordpress-thema hebt gemaakt" komt in de ogen van sommigen overeen met het aan de koelkast ophangen van de kleurplaat die een driejarige heeft ondergekliederd. Je doet dat als ouders om je kind te motiveren om vooral te blijven oefenen, maar die rol moet je niet van willekeurige mensen op het internet verwachten.
Je hoeft die wordpress theme niet te gebruiken, maar je kan wel uitleggen hoe het beter kan en dat je daarom het niet zal gebruiken.
Nee, je hoeft niet altijd positief te zijn. Maar dat is iets anders dan denigrerend zijn. Je kan gewoon zeggen dat iets kut is ofzo, vind ik best.Als mensen iets beneden hun niveau of gewoon niet interessant vinden, dan mogen ze dat gewoon zeggen. Daargelaten dat de manier waarop ze dat doen, wellicht meer over hen zegt dan over het slachtoffer.
Hetzelfde gebeurt met "Heineken is geen bier" ("Ik vind het niet lekker"), "Ajax kan er niks van" ("Ik vind Feyenoord beter") en meer van dergelijke meningen. Als het grappig bedoeld is, kan het grappig gevonden worden. Als men dergelijke uitspraken meent, is men triest.
Of, laat ik de vraag omdraaien: mag je negativiteit niet uiten? Moet alles altijd maar positief zijn?
Maar vertel er wel bij waarom?
Omdat iedereen het zegt, is geen argument.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.
Deeltje 11 is alweer in de maak. De topicstart bestaat al, ga dus niet uit eigen beweging een nieuw topic openen. Die wordt zonder pardon gesloten en de geplaatste reacties worden verhuisd naar het juiste topic