Uhm, dat zei je eigenlijk juist wel. Je schreef namelijk dat mannen analytischer waren, en dat valt echt wel op te vatten als 'beter in analytische zaken.' Sterker nog, je herhaalt het nog een keer:
Ik zeg dat de manier waarop de wereld ervaren wordt voor mannen anders lijkt te zijn dan voor vrouwen. Mannen hebben vaker een analytische kijk op zaken en lijken dat ook interessanter te vinden dan vrouwen, maar op andere gebieden ligt dat weer andersom.
Ik kan het overigens niet beamen, analytisch denken en nieuwsgierigheid zijn vrij algemeen. De toepassingsgebieden zijn misschien anders, de onderliggende eigenschappen volgens mij nauwelijks.
Maar daarna ga je nog een stapje verder: je wijst dat verschil in ervaring zonder meer toe aan de hersenen:
Hersenen zijn complexe dingen en verschillen zorgen al snel voor verschillen in gedrag en perceptie (zo zijn er ook diverse interessante inzichten over mensen met stoornissen in het autistisch spectrum, zij blinken uit in bepaalde taken vanwege hun andere "kijk op de wereld").
Daarmee ga je nadrukkelijk voorbij aan wat mijn hele punt was: dat een deel van dat 'verschillend ervaren van de wereld' ondubbelzinnig voortkomt uit cultuur en omgeving.
Dat meiden met gelijke nieuwsgierigheid en analytisch denken door allerlei cultuurervaringen minder snel in aanraking komen met programmeren, en er sneller weer uitvallen omdat ze op
andere vlakken dan het programmeren op zich andere ervaringen hebben. Bijvoorbeeld omdat ze vanaf jongsafaan hebben geleerd dat zwart en knalgroen niet 'hun' kleuren zijn, en dus als er ergens een zwart-met-groen scherm open staat, ze (volkomen onbewust) misschien veel minder snel zullen vragen: hee, wat is dat eigenlijk.
En die hele discussie kwam eruit voort dat ik het een probleem zou vinden als opleidingen voorkenniseisen zouden stellen waarbij mensen die voorkennis niet op school op kunnen doen. Omdat je dan namelijk mensen uitsluit (allerlei mensen) die gewoon toevallig niet die achtergrond hebben waardoor ze in aanraking gekomen zijn met programmeren, terwijl ze dat mogelijk wel heel leuk vinden EN heel goed zouden kunnen.
Ik zou juist het onderwijs zo willen maken dat er meer koppeling komt tussen de vaardigheden die je gebruikt bij het programmeren en de vaardigheden die je (bijvoorbeeld) gebruikt om teksten te lezen of schrijven, of andere poblemen op te lossen, zodat er ten eerste meer common ground ontstaat (en dus betere communicatie op allerlei vlakken) en daarnaast omdat ik denk dat er veel meer mensen ontdekken dat ze dat leuke vaardigheden vinden, en via een andere route dan de klassieke 'alleen op hun kamer met een oude Amiga, in limegroen op zwart' toch uitkomen bij een vak dat ze goed kunnen en leuk vinden.