Rutix schreef op maandag 11 juli 2016 @ 23:16:
[...]
.NET is nu ook open source. Daarnaast staat telemetry aan in de dev tools en dus kan het afhankelijk wat je gebruikt om te ontwikkelen wel degelijk te maken hebben met telemetry ongeacht welke taal je gebruikt.
Als die telemetry er al is, dan is het optin ipv optout.
Maar blijkbaar kan Microsoft weinig fout doen bij jou
Toen ik een paar jaar geleden hoorde dat .NET open source en cross platform zou worden, vond ik dat helemaal geweldig. Ik verdien ook nog steeds mijn geld als .NET ontwikkelaar (en met SQL Server, waarvan ook al bekend is dat het naar Linux komt).
Al die tijd dat ik het volg, kom ik helaas steeds dingen tegen. Het is een beetje zoals Scott Hanselman het zelf al een keer zei. It's death by a thousand paper cuts.
1. In plaats van het huidige framework onder handen nemen en modulairder maken, bouwen ze weer iets nieuws dat niet compatible is. Iets dat extra gek is nu ze Xamarin hebben overgenomen, want nu kunnen ze Mono gelijktrekken met het volledige framework op Windows.
2. Direct nadeel van 1 is dat een hoop 3rd party libraries het niet gaan doen.
3. Ze releasen .NET Core terwijl - in mijn ogen - cruciale onderdelen missen. System.Drawing anyone?
4. VS Code is een mooie ontwikkeling. Het wordt je aangesmeerd dat je er van alles mee kan, zowel .NET Core ontwikkeling alsook ouderwets Mono. Wat doen ze vervolgens? Mono support uitzetten, maar "het komt wel weer terug hoor"

5. Ze verzinnen Project.json en draaien het weer terug. Het moet nu toch MSBuild worden. Erg jammer om in 2016 weer terug te gaan naar een XML gebaseerd formaat dat niet lekker te mergen is. Dat heb je anno nu zelfs bij Java niet meer nodig met Gradle en de Servlet 3 spec

(als ik iets irritant vond aan Java, dan was het wel XML everywhere)
Nu zal ik niet zeggen dat ik alles shit vind eraan. Ik bedoel, goede kans dat als we weer een jaartje verder zijn en om versie 1.5 zitten ofzo, dat ik het wel degelijk zal gaan waarderen. De vraag is alleen of ze dan nog op tijd zijn.
Want ik neem aan dat tegen die tijd:
- Telemetry opt in is gemaakt
- System.Drawing, System.Net.Mail etc er gewoon inzitten
- VS Code naast .NET Core ook goed werkt met Mono
- MSBuild enorm gemoderniseerd is en het mergen van de bestanden eenvoudig is geworden
- De NET standard is doorgevoerd en libraries echt cross platform worden
Ga zo maar door
Het is dat ze C# hebben. Ik blijf dat een fijne taal vinden, maar alles er omheen hmm tsja.
Bij Java heb ik het omgekeerde

Daar vind ik de open source frameworks, build tools e.d. geweldig, maar loopt de taal een beetje achter.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.