Even wat cijfers die relevant zijn.
98 wapens per 100 mensen in de USA en ongeveer 1 mass-shooting (>=
4 mensen) per dag. Wil je weten hoe dat naar Nederland zou vertalen? Deel het door 18-19. Onvoorstelbaar. Wij hebben hier trouwens wel een paar mass-shootings gehad, ik herinner er twee: in een winkelcentrum (Alphen aan den Rijn als ik me niet vergis) en bij een MBO-school.
Even voorbijgaan aan de waan van de dag. Het meer fundamentele probleem is dat ze in de USA nauwelijks of niet een democratie hebben. Een paar rijke groeperingen maken de dienst uit en bepalen wat de politici doen. Geloof mij niet, geloof Princeton University die hier onderzoek naar deed en constateerde dat er een zeer sterke correlatie is tussen wat rijke groeperingen willen en wat de overheid doet en er een zeer zwakke correlatie is tussen wat het merendeel van het volk wil en wat de overheid doet.
https://www.cambridge.org...13959D0A304D4893B382B992B
Als je een beetje zoekt dan kan je heel het artikel online vinden zonder dat je voorbij een betaalmuur moet.
Het ontbreken van fatsoenlijke wapenwetgeving is op zichzelf een probleem maar het is het gevolg van een oorzaak die veel meer problemen veroorzaakt, waaronder een middenklasse die er al enkele decennia lang (minstens sinds de jaren 70) op achteruitgaat, een gebrek aan een fatsoenlijke gezondheidszorgstelsel, een gebrek aan goed onderwijs voor grote groepen van de samenleving, een private gevangenisindustrie die al decennialang onophoudelijk groeit, dat minstens mijloenen mensen niet veilig leiding kunnen drinken of zelfs gebruiken( Michigan en Indiana zijn de bekendste voorbeelden maar er zijn zelfs rijke wijken waar je beter niet het leidingwater drinkt), dat nu de rijke 1%'ers meer dan een ton belastingkorting krijgen terwijl Jan Modaal $600 korting krijgen en de 20% laagste inkomensgroep $60...
En in dit geval de NRA - gefinancierd door de wapenfabrikanten - die flink wat geld 'doneert' aan de beide politieke partijen en daarmee veel invloed koopt. Zolang ze hun politieke systeem niet zuiveren zal er weinig veranderen, wees er maar zeker van dat er de komende jaren geen voldoende strenge wapenwetgeving gaat komen.
Wat betreft het incident zelf, al die mensen die een vuurwapen op zak hadden konden er niets mee. De schutter zat meer dan 30 verdiepingen boven het terrein, de mensen konden niet eens zien van waar werd geschoten. Als ze de schutter al hadden kunnen zien en die zou niet te ver zijn om er op te mikken dan zou je er nog niets aan hebben want als de politie-agenten jou met een vuurwapen zien dan weten ze niet of dat jij zelf een dader bent. Het is volstrekt nutteloos om buiten de deur een vuurwapen te hebben, wel zorgt het ervoor dat ook mensen waarvan wij niet willen dat die een vuurwapen hebben hierover beschikken en die gebruiken.
Spookelo schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:34:
[...]
Poll van Reuters vorig jaar, de meerderheid van de Amerikanen is voor strengere regels. Bijvoorbeeld, background checks, of registratie. Er zijn nog meer polls die op hetzelfde wijzen. Er komen alleen geen regels door het congress omdat de congressleden voor enorme bedragen worden gesponserd door de hardliners van de NRA. Al die congresleden zijn bang om hun sponsering te verliezen, want zonder sponsering wordt je niet herkozen.
Correct maar dit is dus helaas slechts een symptoom van een veel groter onderliggend probleem, voor zo'n beetje alles in de USA geldt dat het er niet door komt als de sponsors het niet willen. In Europa gaat het ook steeds meer die kant uit, in Brussel wordt de rode loper uitgerold voor lobbyïsten, hier moeten we elders maar eens verder over discussiëren, voor hier snijd ik het enkel aan voor wie denkt dat dat hert in Europa geweldig goed gaat.
[
Voor 28% gewijzigd door
Verwijderd op 03-10-2017 21:25
]