defusion schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:36:
Terzijde: ik ben redelijk 'pro-gun', en bezit zelf ook legaal vuurwapens (voor de sport).
Van mij mag iedereen die niet bewijsbaar 'gek' is en geen (relevant) strafblad heeft er een hebben.
Ik vraag me vooral af, voor degenen die dat minder zijn/alles zo streng mogelijk willen maken, hoe wil je er in een land als Amerika voor zorgen dat alleen de 'goede' mensen wapens in handen krijgen? Er zijn er simpelweg al veel te veel in omloop, en ze zijn ook vrij makkelijk te maken. Tegenwoordig (redelijk onbetrouwbaar maar wel heel goedkoop) met 3d-printen, en betrouwbaarder met een relatief kleine investering in CNC en ander metaalbewerk-apparatuur.
Enige regel die m.i. nog nuttig is, is dat ook bij particuliere verkoop de verkopende partij verplicht is een backgroundcheck te doen. Zelfde als wapenwinkels dat moeten. Dat is het enige wat in me op komt wat wel nut heeft, en de verantwoordelijkheid bij de 'law abiding citizen' legt.
Zelfde probleem met echt compleet verbieden. Er zijn er zo ontzettend veel in omloop, en ze zijn nog steeds makkelijk te maken. Dat heeft gewoon geen slagingskans.
Er zijn veel wapens, maar dat ga je niet oplossen door er nog meer bij te doen. Dat ga je wel oplossen door het juist te gaan verbieden, of via extra checks het moeilijker te maken.nJe moet ook niet denken dat het een probleem is dat je met een paar jaar oplost, maar als je niet begint met het probleem aan te pakken wordt het alleen maar erger.
De meeste maatregel die ik tegenkom zorgen er m.i. alleen maar voor dat het lastiger is voor de 'law abiding citizen' effectieve vuurwapens te bezitten (bijv. minder magazijncapaciteit, geen semi-auto meer, geen wisselbare magazijnen, etc), en de 'crimineel' die zich per definitie niet aan dergelijke wetten houdt, wél over effectieve vuurwapens blijft beschikken. Want voldoende in omloop, en anders best prima te maken.
Ook hier weer, dat er veel wapens in omloop zijn wil niet zeggen dat je het niet kunt en moet verminderen. Als ik naar Nederland kijk kun je ook best aan een wapen komen als je echt zou willen. Maar er lopen maar weinig inbrekers rond met een geweer. Kijk je naar Amerika is dat juist wel het geval. Want als je hier een bewoner tegen het lijf loopt heb je kans op een klap. Kom je die in Amerika tegen, dan is de kans groot dat ie een geweer heeft. Uiteindelijk is de kans dat de bewoner of de inbreker daarbij om het leven komt een stuk groter geworden. Volgens onderzoeken is de kans dat er iemand met een wapen dood gaat een factor 4 groter.
Maar hier zit ook het grote probleem. Amerikanen denken dat ze met een wapen veiliger zijn, terwijl elk gedegen onderzoek juist aantoont dat je veiliger bent zonder dat vuurwapen.
Dan is denk ik de enige logische oplossing om ervoor te zorgen dat er meer 'goede' mensen over effectieve wapens beschikken, en om het voor 'slechte' mensen minder aantrekkelijk te maken slechte dingen te doen.
Maatregelen die ervoor zorgen dat het alléén voor aantoonbaar 'slechte' mensen lastiger wordt om wapens aan te schaffen, ben ik voor. Zoals die verplichte background checks, ook bij particuliere verkoop. Maar m.i. het meeste wat wordt voorgesteld heeft juist het tegengestelde effect: minder 'good guys with guns'.
(Dit overigens specifiek voor Amerika. In een land als Japan, waar gewoon veel minder wapens in omloop zijn, zou het niet logisch zijn dat nu opeens wel te doen)
Dit zou inderdaad een goed begin zijn om de verkoop af te remmen. Maar dan zal dat wel over heel Amerika moeten omdat je anders simpelweg een wapen in een andere staat koopt.
Wat je nooit gaat tegenhouden zijn de zelfmoordgekkies (terroristen, 'school shooters' en dergelijke). Althans, niet door vuurwapens te verminderen, want er zijn genoeg andere manieren om efficiënt veel mensen te doden. Zie bijv. de vrachtwagen aanval in Nice 2016. Een grote bom is ook redelijk eenvoudig zelf te maken. Ze vinden wel een andere manier. (En daarnaast, specifiek in Amerika, blijf je toch nog héél lang illegale wapens in omloop hebben.)
Zie hier gelijk het grote probleem in dit soort discussie. Jij komt nu met een voorbeeld aan uit 2016 waarbij er wapens zijn gebruikt en gebruikt dat als reden waarom wapens verbieden niet helpt. Ik kan echter zonder problemen een shooting van afgelopen week in Amerika vinden. En je moet je eens goed afvragen wat daarvan de reden is.
De enige manier om dat te verminderen is m.i. inzetten op goede opleidingen en goede hulp bij psychische problematiek. (extremistisch gedachtegoed zie ik ook als een gebrek aan educatie en/of een psychische aandoening). Datzelfde geloof ik overigens over moord/doodslag en zelfmoord. Lekker boeiend of die met een vuurwapen of op een andere manier is gepleegd. Logisch dat in een land waar er veel vuurwapens zijn, er ook veel moorden/zelfdodingen op die manier worden gepleegd. Dat maakt het niet erger dan andere moorden/zelfdodingen. Ook dat is m.i. eerder gerelateerd aan educatie en hulp bij psychische problematiek.
En wat dat betreft is Amerika vaak nog niet op 'westers' niveau.
Het klopt dat er in Amerika veel moet veranderen (nog steeds geheelonthouding als belangrijkste sexuele voorlichting bij tieners

). Maar dit topic gaat over de wapens en je geeft hier zelf al aan waarom dat minder moet worden met da thet logisch is dat er veel moorden/zelfmoord met een vuurwapen worden gedaan. Dat is nu net ook het hele punt, want als de cijfers van moorden/zelfmoorden in lijn zouden zijn met andere landen zonder die vuurwapens zou het kloppen. Punt is echter dat die cijfers beduidend hoger liggen.
En je zult dit inderdaad niet snel veranderen, maar zonder enige verandering zal het alleen maar erger worden.