nst6ldr schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:59:
[...]
Eerlijk, ik denk dat de bevolking ontdoen van wapens een averechts effect gaat hebben. Het is een rudimentair mechanisme dat op zekere hoogte effectief is (efficiënt is het niet). Als de kartels, bendes maar ook minder georganiseerde criminelen door hebben dat ze veilig de doorsnee winkelier kunnen leegplukken dan is het hek van de dam.
Je zult het dus ook niet alleen bij het ontdoen van wapens kunnen laten, zeker niet omdat die wapens niet "opeens" weg zijn. En aangezien ze niet in staat zijn (en willen zijn vanuit overtuiging) om andere zaken in samenhang ook aan te pakken, is de kans dat alleen proberen te ontdoen van wapens zal falen, correct.
Het land is moraal bankroet, er moet absurd veel gebeuren op de scholen, in de arme wijken en in termen van handhaving voordat er überhaupt nagedacht kan worden over inname van wapens.
Yups, dat was wat ik probeerde aan te geven met het tevens moeten aanpakken van andere problemen in dat land. Maar of je dan moet wachten met het nadenken over het je met wapens omgaat tot je al het andere gefixt denkt te hebben, of dat je bepaalde aspecten van wapenbezit wel zou kunnen aanpakken. Dan lijkt me het toch verstandig om daar al wel over na te denken en bepaalde stappen ook alvast te nemen, maar er (nog) geen bijzonder groot effect van te verwachten (en die maatregelen dus ook niet weer af te schaffen bij geen aantoonbaar effect op bepaalde indicatoren, maar ze in stand te blijven houden vanuit een overtuiging en visie dat het toch beter is, om het uiteindelijke doel te kunnen behalen.
Maar goed zoals ik ook al heb aangegeven is de kans dat dat in de VS lukt vrij klein door weer een enorme berg aan oorzaken.
De cultuur is dat van zelfvoorziening en bescherming. Als je het primaire gereedschap daarvoor ontneemt zonder de afwezigheid daarvan op te vangen, dan hang je de gemiddelde burger op.
Daar binnen zijn ook nog wel wat mogelijkheden, zo lijkt iedereen wel braaf z'n wapen in te leveren om de speech van Trump te kunnen bijwonen bij de NRA ...
Kennelijk acht men dat wel "logisch", dus ik kan me moeilijk voorstellen dat meer randvoorwaarden stellen aan wapenbezit en gebruik, per definitie met die cultuur in conflict zou moeten zijn.
Maar goed zo hebben ze wel meer dingen waar ze dingen van levensbelang achten, die wel gevaarlijk zijn en de nodige ellende opleveren en waar ze relatief weinig randvoorwaarden aan opleggen, rijbewijs bijvb. En er vervolgens anderzijds qua infrastructuur er ook voor zorgen dat dat op zich zelf ook niet (meer) haalbaar is om te veranderen.