Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

eheijnen schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:35:
En wordt direct gebruikt door Trump en Clinton om stemmers "te voeren" in de VS:
https://theintercept.com/...e-that-isis-didnt-direct/
Goh, dat verbaast mij helemaal niks.

Alles is politiek in de VS, zeker in verkiezingstijd.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

FunkyTrip schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:26:
[...]

Maar stel, met veel vrijer wapenbezit (bijv. ook in NL), zou jij je veiliger in een nachtclub voelen waarbij niemand wapens draagt met als gevolg dat een loner ooit een keer binnen kan dringen en in het rond kan gaan schieten of waarbij een flink deel wapens draagt en dus ook die groep opgefokte Marokkanen en die dronken agressieveling aan de bar en elk moment een ruzie kan ontaarden in een schietpartij?
Je haalt er nu heel wat anders bij. Dit geval, een schutter die met voorbedachte rade ergens heen gaat om zoveel mogelijk slachtoffers te maken tot hij zelf gedood wordt (en niet zoals een Tristan zichzelf doodschiet zodra de politie arriveert) is er een waar de aanwezigheid van een bewapende burger zeer waarschijnlijk een betere uitkomst had opgeleverd. De claim dat het met bewapende burgers nog veel slechter was afgelopen is uit de lucht gegrepen en een onfrisse manier om deze tragedie voor een karretje te spannen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
IJzerlijm schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:41:
...Dit geval... is er een waar de aanwezigheid van een bewapende burger zeer waarschijnlijk een betere uitkomst had opgeleverd. De claim dat het met bewapende burgers nog veel slechter was afgelopen is uit de lucht gegrepen en een onfrisse manier om deze tragedie voor een karretje te spannen.
Voor mij klinkt het eigenlijk allebei nogal uit de lucht gegrepen, maar dat kan eventueel door een uitvoerigere analyse en beschrijving van de onderliggende gegevens worden verholpen. Overigens kan ik me best voorstellen dat de uitkomst bij aanwezigheid van een klein aantal bewapende burgers (zeg 5-6 van de 300) er heel anders uit zou zien dan bij aanwezigheid van een groot aantal bewapende burgers ((zeg 200-250 van de 300)

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 15-06-2016 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

IJzerlijm schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:41:
Je haalt er nu heel wat anders bij. Dit geval, een schutter die met voorbedachte rade ergens heen gaat om zoveel mogelijk slachtoffers te maken tot hij zelf gedood wordt (en niet zoals een Tristan zichzelf doodschiet zodra de politie arriveert) is er een waar de aanwezigheid van een bewapende burger zeer waarschijnlijk een betere uitkomst had opgeleverd. De claim dat het met bewapende burgers nog veel slechter was afgelopen is uit de lucht gegrepen en een onfrisse manier om deze tragedie voor een karretje te spannen.
Ik haal er niets anders bij. Ik claim namelijk niet dat het met bewapende burgers slechter was afgelopen. Misschien dat die Marokkanen korte metten hadden gemaakt met de schutter. Ik vraag waar jij je veiliger zou voelen. Of waar jij de kans kleiner acht dat er schietpartijen plaatsvinden. Ik weet het namelijk wel. Ik ga liever niet een club in waarbij ik weet dat een kwart van de bezoekers een schietwapen bij zich heeft.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobinHood schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 21:27:
[...]

Dat het een jihadistische daad betreft is nog helemaal niet zeker, sterker nog, de geruchten gaan momenteel over het feit dat de dader zelf homo was
Dat is geen tegenstrijdigheid. Iemands geaardheid zegt niks over zijn politieke religieuze opvattingen.
]
Niemand ontkent het bestaan van extremistische moslims, noch het gevaar van hen.

Echter, Trump blert vooral over dat je alle moslims maar als een bedreiging moet zien
Ik stop je hier maar even. Nee, dat doet Trump niet.
Wie moet je dan de wapens ontnemen, en wie moet je nog zwaardere wapens geven?
Vergelijk het met de situatie in Israël. Wie moet de Israelische regering bewapenen, en wie moeten ze ontwapenen. De vraag is retorisch, je weet het best.
Is dit echt wel een terroristische aanslag?
De FBI noemt het een terroristische aanval, de dader heeft zijn loyaliteit aan IS uitgesproken tijdens de slachting, de FBI onderzoekt nu of hij heeft lopen bidden, en IS heeft de aanslag ook opgeeist.

Je ontkenning is wederom symptomatisch. Er lijkt tegenzin te zijn om het beestje bij de naam te noemen.
Inderdaad, het probleem dat de VS een land is vol potentiële moordenaars dankzij oa. zeer slechte geestelijke zorg wordt niet weggenomen, maar gelukkig hebben die mensen niet meer de beschikking over een wapen wat enkel en alleen maar ontwikkeld is om mensen makkelijk, efficiënt en op afstand te doden, de AR-15.

Semi-automatische wapens voor burgers is nergens voor nodig. Ja, ze schieten heel leuk, maar ze hebben geen enkel praktisch nut, om het doden van mensen na.

Dit bloedbad was er nooit geweest als dit persoon alleen maar een bolt-action wapen tot zijn beschikking had.
Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over gekken maar had het over dit type aanvallen zoals in Orlando. Je moet ze niet op één hoop gooien, net zoals je de geestelijk zieke patienten in Israel niet moet misbruiken om te pleiten voor Israëlische ontwapenening. Dat is wel meest gevaarlijke wat ze daar kunnen doen gezien hun situatie. En hetzelfde zal steeds meer waar worden voor Amerika, maar ook Europa.
Welke oorlogsmisdaden worden dan door wie gepleegd? Veel van dit soort mass-shootings vallen niet onder de standaard terreur, omdat ze zo goed als nooit een politiek motief hadden.

En als ze wel politiek gemotiveerd zijn, gaat dat alle kanten op:
Schietpartijen bij planned parenthood omdat je tegen abortus bent
Schietpartij bij een zwarte kerk omdat je zwarten haat
Schietpartij bij een homobar omdat je homo's haat.
Colombine was [wellicht] omdat de schutters gepest werden.
Geen shootings, maar ook bekend:
De Unabomber deed zijn werk omdat hij heel wat aspecten van het gemiddelde westerse leven haatte.
McVeigh deed zijn ding omdat hij het oneens was met hoe Waco aangepakt was.

Dus, ja, welke hoek komt de terroristische dreiging nou echt uit? Er is maar 1 gemeenschappelijke deler, en dat is haat. Al die mensen hadden extreem veel haat, al dan niet geholpen door psychische problemen.

Maar, haat kan iedereen hebben, een christen net zo makkelijk als een moslim, en wit of zwart maakt ook niks uit. En geef ze een wapen, en ze zijn allemaal even dodelijk.
Je moet niet alles op één hoop gooien, generaliseren en dan de meest generieke gemeenschappelijk deler de schuld geven. Daarmee geef je het in feite op, want daar kan geen werkbare oplossing uit komen.
Is mensen hun wapens afpakken de beste remedie? Ja, op korte termijn zal dat al veel gedonder schelen. En ga daarna eens na waarom je als land zo vreselijk veel mensen hebt die letterlijk exploderen van haat.
Het afnemen van de wapens in een oorlogssituatie is een existentiele bedreiging voor een volk. Wanneer een regering dat gaat doen, in zo'n situatie, moet het volk haar regering afzetten om het voortbestaan van het volk te garanderen.

Het is volledig duidelijk waarom daders zoals die uit Orlando exploderen van haat, maar er heerst tegenzin om dit te benoemen. Dat is probleem #1 in Amerika vandaag de dag, en waardoor vele mensen nog zullen sterven door dit soort oorlogsdaden, en waardoor er naar gevaarlijke oplossingen gezocht wordt zoals het ontwapenen van een volk wat in toenemende mate met dit soort terroristische dreigingen te maken gaat krijgen.

Het feit dat dit in toenemende mate in Amerika maar ook Europa plaatsvindt, is niet het gevolg van een wapenwet, maar van het falen van de volkeren om de haat te zien. En dat komt mijn inziens voornamelijk omdat een zeer groot deel van de mensen het "goed" vindt om weg te kijken, en om mensen te haten die niet wegkijken. Zie de felle reacties op Trump.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2016 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:05:
maar van het falen van de volkeren om de haat te zien.
Wat voor haat? Homohaat? Homo's die door die haat niet uit de kast kunnen komen en gefrustreerd raken? Homo's die door hun religie niet uit de kast kunnen komen? Of allebei?

Ga je serieus straks alle homo's uit de States gooien?
Ik wijs je er wel ff op dat er 49 slachtoffers zijn gevallen, voornamelijk homo.
Net zoals de meeste slachtoffers van zogenaamde islamterrosisme ook islamieten zijn

[ Voor 18% gewijzigd door Delerium op 15-06-2016 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Delerium schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:53:
[...]

Wat voor haat? Homohaat? Homo's die door die haat niet uit de kast kunnen komen en gefrustreerd raken? Homo's die door hun religie niet uit de kast kunnen komen? Of allebei?

Ga je serieus straks alle homo's uit de States gooien?
Bijvoorbeeld de leer dat homo's rechtmatig gedood kunnen worden om hun geaardheid. Wanneer mensen hun ogen sluiten voor die leer, en het toestaan dat dit gepreekt en geleerd wordt, dan kunnen dit soort dingen plaatsvinden.

Waarom worden juist die mensen die hiervoor gewaarschuwd hebben, of die dat nu doen, zo vijandig bejegend danwel van haat beschuldigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Niet om het een of ander, maar de conservatieve christenen in de VS zijn minstens zo anti-homo. Ze bepalen alleen het beleid op staatsniveau en verbieden het dan gewoon ipv te gaan schieten, maar de haat is niet voorbehouden aan een enkele religie.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/Nmekb4k-ZeM/hqdefault.jpg

En weet je waarom deze man dat bord mag vasthouden en op straat mag laten zien? Vrijheid van meningsuiting en vrijheid van religie. Zo mooi is dat land met zijn ruime vrijheden. Als je serieus denkt (a la Trump) dat het inperken van religie voor een groep een goed idee is, dan komen andere religieuze groepen je niet tegemoet.
Trump kan zijn stemmen van hardcore conservatieve republikeinen wel vergeten

[ Voor 56% gewijzigd door Delerium op 15-06-2016 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:17

Cyphax

Moderator LNX
Delerium schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:28:
En weet je waarom deze man dat bord mag vasthouden en op straat mag laten zien? Vrijheid van meningsuiting en vrijheid van religie. Zo mooi is dat land met zijn ruime vrijheden. Als je serieus denkt (a la Trump) dat het inperken van religie voor een groep een goed idee is, dan komen andere religieuze groepen je niet tegemoet.
Toch hebben ook die mensen met hun protesten beperkende wetgeving uitgelokt, het is niet zonder enig gevolg gebleven.
Dus voor protestanten doen ze dat wel, voor wapenbezit niet. Krom, diepgeworteld, hopelijk worden genoeg Amerikanen verstandig genoeg om het allemaal wat minder zwart/wit te bekijken. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:05:
[...]

Dat is geen tegenstrijdigheid. Iemands geaardheid zegt niks over zijn politieke religieuze opvattingen.
Het is alleen nog niet duidelijk of hij echt die opvatting had + hoe serieus je dat moet nemen.

Alles wat tot nu toe bekend is over die man schreeuwt psychiatrische problemen, de Jihad is slechts een uitlaatklep geweest om zijn uiteindelijke acties goed te praten.

Als het een blanke christen was, had hij het waarschijnlijk op de bijbel gegooid, en had hij de KKK kunnen noemen.

Dit direct in een kneejerk een moslimaanval noemen zegt meer over jou dan over de werkelijkheid.
[...]

Ik stop je hier maar even. Nee, dat doet Trump niet.
Niet in jouw ogen nee, maar, hoe moet je zijn oproep om alle moslims buiten te houden en in de gaten te houden dan opvatten? Gezonde achterdocht? Het zekere voor het onzekere nemen?

Nee, hij zegt simpelweg dat alle moslims gevaarlijk zijn.
[...]

Vergelijk het met de situatie in Israël. Wie moet de Israelische regering bewapenen, en wie moeten ze ontwapenen. De vraag is retorisch, je weet het best.
Wat de fuck heeft Israel hier nou weer mee te maken?

Is er in Israel iedere dag wel een shooting? Uw tijd gaat nu in [spannend muziekje]

Het antwoord is.....NEEEEEEEEE! Jammer, u gaat niet door voor de koelkast.

Kortom, mijn vraag is niet retorisch. Jij wilt bepaalde burgers nog zwaarder wapentuig geven. Dan ben ik ten eerste benieuwd hoeveel zwaarder dat moet zijn, want je kan al gewoon AR-15's, AK-47's en ander militairwapentuig kopen. Moet je ze Humvee's met een M2 gaan geven?

En daarna: Wie moet je die geven? Gewoon iedereen die goed kan schieten? Dan geef je die wapens ook aan moslims, denk niet dat jij dat wilt. Iedereen die blank is en goed kan schieten? Tja, de man die Sandy Hook deed voldeed aan die criteria, ik denk dat hij heel blij was geweest met een volautomatische AR-15.

En dan is nog de vraag: Wat moet je ermee beginnen? Moeten die mensen de boel bestormen voordat de politie er is? Of moet je er zoveel hebben dat er in iedere publieke ruimte minimaal 1 zit? Maar, dan kom je op het probleem dat je heel veel van dat soort mensen nodig hebt, waardoor het zeker is dat er een rotte appel tussen zit, die zijn betere wapens gebruikt om bijv. een school aan flarden te schieten.

Misschien moeten we dan maar 2 per openbaar gebouw hebben, maar, dan heb je nog meer rotte appels, hmm, je zou bijna denken dat "meer wapens!" niet de oplossing voor het probleem is.
[...]

De FBI noemt het een terroristische aanval, de dader heeft zijn loyaliteit aan IS uitgesproken tijdens de slachting, de FBI onderzoekt nu of hij heeft lopen bidden, en IS heeft de aanslag ook opgeeist.
De FBI heeft zo'n beetje dezelfde bias als het hele westen:

een moslim doet iets: TERRORISME, AANSLAG, JIHAD!
een blanke man doet iets: LONE WOLF, GEESTELIJK IN DE WAR, MEER ZORG NODIG!

Voorbeelden? Genoeg. Hoe vaak wordt Breivik een terroristische aanslag genoemd? Hoe vaak wordt Volkert van der G. een terrorist genoemd? Hoe lang duurde het eer de media het woord "terreur" in de mond namen toen die blankje jongen een rassenoorlog [zijn woorden] wilden ontketenen?

Zijn loyaliteit uit IS kan prima komen door zijn psychiatrische problemen. Meer dan genoeg mensen die van het padje af zijn hebben knap extreme ideeën, zie Anders Breivik.

Bidden zegt ook geen ene fluit, een christen zou ook gebeden hebben. Ook niet extremistische mensen bidden hoor 8)7

En IS, IS is IS. Als iemand een flinke scheet laat in een volle lift en je twittert erover, zal IS nog bedenken of ze die scheet moeten opeisen of niet. Dat is onderdeel van hun terreur: het nieuws in de gaten houden en als er dingen gebeuren die zij misschien gedaan kunnen hebben, en het liefst is de dader dood, roepen zij direct dat zij dat somehow gedaan hebben. "Zie je wel hoe machtig wij zijn", terwijl er alleen maar bewijs is in de trant van "deze verwarde man vond dat IS wat goede plannen had". Sorry, maar dat is geen bewijs dat je bij IS zit.
Je ontkenning is wederom symptomatisch. Er lijkt tegenzin te zijn om het beestje bij de naam te noemen.
Ik kan prima zeggen wanneer er wel of geen jihadistische terreur is, echter, zolang het niet duidelijk is ga ik er niet vol op in en ga ik nergens zeker van uit.

Juist jouw logica van "het is een moslim, hij schoot mensen dood, dus het is een jihadist" is volkomen symptomatisch, en er lijkt tegenzin om dingen objectief te bekijken.
[...]

Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over gekken maar had het over dit type aanvallen zoals in Orlando. Je moet ze niet op één hoop gooien,
Het vervelende is dat die scheiding niet te maken is. Gekken plegen terroristische aanslagen in de VS, allemaal met verschillende motieven.

Stel, dit is toch wel een echte aanslag, dus hij had duidelijke politieke motieven, dan staat hij nog steeds in hetzelfde rijtje als:

De Unabomber
McVeigh, de Oklahoma City Bomber
Eng blank joch die een rassenoorlog wilde ontketenen

Dan heb je 4 compleet verschillende mensen, compleet verschillende achtergronden, compleet verschillende doelen, compleet verschillende methodes.

Er is slechts 1 factor die hetzelfde is: extreme haat.
net zoals je de geestelijk zieke patienten in Israel niet moet misbruiken om te pleiten voor Israëlische ontwapenening.
Ja, maar, wat de hell heeft Israel hier nou mee te maken?
Dat is wel meest gevaarlijke wat ze daar kunnen doen gezien hun situatie.
Het zou voor Israel een goed idee zijn om hun geesteszieken niet meer toegang te geven tot de politiek.
En hetzelfde zal steeds meer waar worden voor Amerika, maar ook Europa.
Want?
[...]

Je moet niet alles op één hoop gooien, generaliseren en dan de meest generieke gemeenschappelijk deler de schuld geven. Daarmee geef je het in feite op, want daar kan geen werkbare oplossing uit komen.
Misschien is dat ook wel wat er in de VS gedaan moet worden. Gewoon de hoop opgeven, want er is geen oplossing meer.

Het is daar namelijk niet alsof 90% van de aanslagen van moslims komen. Nee, de meeste aanslagen en shootings komen gewoon door echte, christelijke red, white and blue Amerikanen.
[...]

Het afnemen van de wapens in een oorlogssituatie is een existentiele bedreiging voor een volk. Wanneer een regering dat gaat doen, in zo'n situatie, moet het volk haar regering afzetten om het voortbestaan van het volk te garanderen.
Maar, welke oorlogssituatie?

En "voortbestaan van het volk", really? De Amerikaanse overheid gaat massale genocide plegen?

Zou wel een oplossing zijn, dat wel.
Het is volledig duidelijk waarom daders zoals die uit Orlando exploderen van haat,
Verneukte moraal van een land + geen geestelijke gezondheidszorg!

Al zegt iets mij dat jij iets anders bedoeld, maar, ik daag je uit om dat te bewijzen.
maar er heerst tegenzin om dit te benoemen.
Nope, ik kan heel goed zeggen dat Amerika een land is van angst, racisme, discriminatie en geen enkele vorm van goede zorg voor mensen met geestelijke problemen.
Dat is probleem #1 in Amerika vandaag de dag,
Gezien de populariteit van Trump heb je gelijk.
en waardoor vele mensen nog zullen sterven door dit soort oorlogsdaden,
Wait, oorlogsdaden? Is er oorlog in de VS?

De VS is wel in oorlog ja, maar dat doen ze in oa. een grote zandbak, dat is toch iets anders.
en waardoor er naar gevaarlijke oplossingen gezocht wordt zoals het ontwapenen van een volk wat in toenemende mate met dit soort terroristische dreigingen te maken gaat krijgen.
1: Dit is misschien wel geen terrorisme
2: Wat kunnen burgers met wapens doen tegen getrainde terroristen
3: Zelfs al is dit terrorisme, er komen meer mensen om het leven door "normale" shootings, dus waarom zou je nog meer wapens in een land willen pompen?
Het feit dat dit in toenemende mate in Amerika maar ook Europa plaatsvindt
Qua terrorisme is het juist heel rustig in Europa. Ik weet nog dat je 15 jaar geleden het NOS niet op kon zetten zonder "Vanmiddag is bij een autobom van de ETA 1 persoon om het leven gekomen, gisteravond zijn bij een autobom van de IRA 3 mensen zwaar gewond geraakt"
is niet het gevolg van een wapenwet, maar van het falen van de volkeren om de haat te zien. En dat komt mijn inziens voornamelijk omdat een zeer groot deel van de mensen het "goed" vindt om weg te kijken, en om mensen te haten die niet wegkijken. Zie de felle reacties op Trump.
Wegkijken is inderdaad een probleem, maar waarvan kijken ze weg? Ik zie een land, en jou, die wegkijkt van reële problemen, en graag de schuld geeft aan een zondebok.

De felle reacties op trump zijn echt niet "want hij kijkt niet weg", nee, de felle reacties op hem zijn er omdat hij een racistische, discriminerende, vrouwenhatende, angst voedende, pro-kapitalistische, liegende, wetenschappelijk-bewijs-aan-de-kant-schuivende lul de behanger is, die problemen helemaal niet benoemt, maar er keihard omheen liegt en bedriegt, en totaal niet met oplossingen komt.

Stel, jij hebt gelijk, deze shooting was inderdaad een aanslag van IS. Hoeveel "normale" shootings en doden zijn er geweest sinds de vorige Islamitische aanslag [9/11 moet dat zijn denk ik?].

Het antwoord laat het echte, grootste probleem zien. En nee, moslimterreur is in de VS bij lange na niet het grootste probleem. Gewone, normale "shootings" zijn een veel groter probleem.

Ben je een wegkijker als je dat niet ziet?

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Delerium schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:28:
Niet om het een of ander, maar de conservatieve christenen in de VS zijn minstens zo anti-homo. Ze bepalen alleen het beleid op staatsniveau en verbieden het dan gewoon ipv te gaan schieten, maar de haat is niet voorbehouden aan een enkele religie.

[afbeelding]

Een verschil in de aard van het beestje. Het ene is jurisprudentie in een groot deel van de wereld en nu ook in het Westen. Het andere is geloof. Beiden verwerpelijk, maar niet hetzelfde. De wet die opdraagt tot de electrische stoel is niet hetzelfde als iemand die dat een mooi ding vindt. De wet die opdraagt tot het doden van homo's is niet hetzelfde als het geloof dat homo's fout bezig zijn.

Beiden pak je ook niet aan met gun control. In het geval van de geloofskwestie kun je argumenteren dat die vrijheid er moet zijn. En gezien dat (volgens mij zelden) geweld veroorzaakt, ben ik het daar wel mee eens.
RobinHood schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:45:
[...]

Het is alleen nog niet duidelijk of hij echt die opvatting had + hoe serieus je dat moet nemen.

Alles wat tot nu toe bekend is over die man schreeuwt psychiatrische problemen, de Jihad is slechts een uitlaatklep geweest om zijn uiteindelijke acties goed te praten.

Als het een blanke christen was, had hij het waarschijnlijk op de bijbel gegooid, en had hij de KKK kunnen noemen.

Dit direct in een kneejerk een moslimaanval noemen zegt meer over jou dan over de werkelijkheid.

[...]

Niet in jouw ogen nee, maar, hoe moet je zijn oproep om alle moslims buiten te houden en in de gaten te houden dan opvatten? Gezonde achterdocht? Het zekere voor het onzekere nemen?

[...]

Is er in Israel iedere dag wel een shooting? Uw tijd gaat nu in [spannend muziekje]

Kortom, mijn vraag is niet retorisch. Jij wilt bepaalde burgers nog zwaarder wapentuig geven. Dan ben ik ten eerste benieuwd hoeveel zwaarder dat moet zijn, want je kan al gewoon AR-15's, AK-47's en ander militairwapentuig kopen. Moet je ze Humvee's met een M2 gaan geven?

En daarna: Wie moet je die geven? Gewoon iedereen die goed kan schieten? Dan geef je die wapens ook aan moslims, denk niet dat jij dat wilt. Iedereen die blank is en goed kan schieten? Tja, de man die Sandy Hook deed voldeed aan die criteria, ik denk dat hij heel blij was geweest met een volautomatische AR-15.

En dan is nog de vraag: Wat moet je ermee beginnen? Moeten die mensen de boel bestormen voordat de politie er is? Of moet je er zoveel hebben dat er in iedere publieke ruimte minimaal 1 zit? Maar, dan kom je op het probleem dat je heel veel van dat soort mensen nodig hebt, waardoor het zeker is dat er een rotte appel tussen zit, die zijn betere wapens gebruikt om bijv. een school aan flarden te schieten.

Misschien moeten we dan maar 2 per openbaar gebouw hebben, maar, dan heb je nog meer rotte appels, hmm, je zou bijna denken dat "meer wapens!" niet de oplossing voor het probleem is.

[...]

Voorbeelden? Genoeg. Hoe vaak wordt Breivik een terroristische aanslag genoemd? Hoe vaak wordt Volkert van der G. een terrorist genoemd? Hoe lang duurde het eer de media het woord "terreur" in de mond namen toen die blankje jongen een rassenoorlog [zijn woorden] wilden ontketenen?

Zijn loyaliteit uit IS kan prima komen door zijn psychiatrische problemen. Meer dan genoeg mensen die van het padje af zijn hebben knap extreme ideeën, zie Anders Breivik.

Bidden zegt ook geen ene fluit, een christen zou ook gebeden hebben. Ook niet extremistische mensen bidden hoor 8)7

En IS, IS is IS. Als iemand een flinke scheet laat in een volle lift en je twittert erover, zal IS nog bedenken of ze die scheet moeten opeisen of niet. Dat is onderdeel van hun terreur: het nieuws in de gaten houden en als er dingen gebeuren die zij misschien gedaan kunnen hebben, en het liefst is de dader dood, roepen zij direct dat zij dat somehow gedaan hebben. "Zie je wel hoe machtig wij zijn", terwijl er alleen maar bewijs is in de trant van "deze verwarde man vond dat IS wat goede plannen had". Sorry, maar dat is geen bewijs dat je bij IS zit.

[...]

Ik kan prima zeggen wanneer er wel of geen jihadistische terreur is, echter, zolang het niet duidelijk is ga ik er niet vol op in en ga ik nergens zeker van uit.

Juist jouw logica van "het is een moslim, hij schoot mensen dood, dus het is een jihadist" is volkomen symptomatisch, en er lijkt tegenzin om dingen objectief te bekijken.

[...]

Het vervelende is dat die scheiding niet te maken is. Gekken plegen terroristische aanslagen in de VS, allemaal met verschillende motieven.

Stel, dit is toch wel een echte aanslag, dus hij had duidelijke politieke motieven, dan staat hij nog steeds in hetzelfde rijtje als:

De Unabomber

Dan heb je 4 compleet verschillende mensen, compleet verschillende achtergronden, compleet verschillende doelen, compleet verschillende methodes.

[...]

[...]

Het zou voor Israel een goed idee zijn om hun geesteszieken niet meer toegang te geven tot de politiek.

[...]

Want?

[...]

Misschien is dat ook wel wat er in de VS gedaan moet worden. Gewoon de hoop opgeven, want er is geen oplossing meer.

Het is daar namelijk niet alsof 90% van de aanslagen van moslims komen. Nee, de meeste aanslagen en shootings komen gewoon door echte, christelijke red, white and blue Amerikanen.

[...]

En "voortbestaan van het volk", really? De Amerikaanse overheid gaat massale genocide plegen?

[...]

Al zegt iets mij dat jij iets anders bedoeld, maar, ik daag je uit om dat te bewijzen.

[...]

Nope, ik kan heel goed zeggen dat Amerika een land is van angst, racisme, discriminatie en geen enkele vorm van goede zorg voor mensen met geestelijke problemen.

[...]

[...]

[...]

3: Zelfs al is dit terrorisme, er komen meer mensen om het leven door "normale" shootings, dus waarom zou je nog meer wapens in een land willen pompen?

[...]

Qua terrorisme is het juist heel rustig in Europa. Ik weet nog dat je 15 jaar geleden het NOS niet op kon zetten zonder "Vanmiddag is bij een autobom van de ETA 1 persoon om het leven gekomen, gisteravond zijn bij een autobom van de IRA 3 mensen zwaar gewond geraakt"

[...]

Wegkijken is inderdaad een probleem, maar waarvan kijken ze weg? Ik zie een land, en jou, die wegkijkt van reële problemen, en graag de schuld geeft aan een zondebok.

De felle reacties op trump zijn echt niet "want hij kijkt niet weg", nee, de felle reacties op hem zijn er omdat hij een racistische, discriminerende, vrouwenhatende, angst voedende, pro-kapitalistische, liegende, wetenschappelijk-bewijs-aan-de-kant-schuivende lul de behanger is, die problemen helemaal niet benoemt, maar er keihard omheen liegt en bedriegt, en totaal niet met oplossingen komt.

Stel, jij hebt gelijk, deze shooting was inderdaad een aanslag van IS. Hoeveel "normale" shootings en doden zijn er geweest sinds de vorige Islamitische aanslag [9/11 moet dat zijn denk ik?].

Het antwoord laat het echte, grootste probleem zien. En nee, moslimterreur is in de VS bij lange na niet het grootste probleem. Gewone, normale "shootings" zijn een veel groter probleem.

Ja.
Sorry, maar ik vrees dat dit topic niet bedoeld is voor deze discussie en dat dit een beetje ontspoort.
Iemand bracht de slachting in Orlando naar voren hier om voor gun control te argumenteren. Daarom zei ik dat je deze aanval niet gelijk moet stellen aan psychotische schietpartijen en daarom mijn inziens niet moet misbruiken voor gun control. Dat dat dan averechts gaat werken. Vervolgens wordt dit een hele discussie of dit nou wel of niet een jihadistische terreuraanval was, maar ik heb zo'n idee dat dit hier niet past.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2016 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Tja, zeggen "je kan dit niet gelijk stellen aan "normale" shootings" en vervolgens hard wegrennen als daar een discussie uit voort vloeit is natuurlijk ook een manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobinHood schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:07:
Tja, zeggen "je kan dit niet gelijk stellen aan "normale" shootings" en vervolgens hard wegrennen als daar een discussie uit voort vloeit is natuurlijk ook een manier.
Ik loop niet weg, maar ik denk gewoon dat deze discussie niet getolereerd gaat worden in deze topic.

Als de FBI zegt dat het terrorisme is, de man het zelf jihadisme voor IS noemt, IS de aanslag claimt, Obama zegt dat het door een perverse interpretatie van de islam komt, zijn vader bij de taliban zit, een van zijn vrouwen over zijn plannen vertelt, dan kun je het daar wel allemaal over oneens zijn, maar dat dien je dan te onderbouwen. En dan wordt de discussie hierover nóg groter, ipv dat het over wapenwetten gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Het is niet zwart of wit, het gaat niet over alle moslims zijn terroristen vs het heeft NIETS met islam te maken. Mensen die het eerste claimen zijn knettergek en de mensen die het laatste zeggen steken hun kop in het zand, waarschijnlijk nog met de beste bedoelingen ook.

Het meest eerlijke, realistische en gebalanceerde stuk wat ik ben tegengekomen (al zijn er flink meer):
http://www.thedailybeast....rrorists-are-muslims.html

(van een moslim, een ex-islamist die zijn leven momenteel wijdt aan het hervormen van islam).

Over de motieven van de dader, van Ali A. Rizvi, een ex-moslim die ook veel zinnige dingen schrijft over dit onderwerp (moeite waard om zijn FB/Twitter te volgen):
Turns out Omar Mateen was gay himself and visited Pulse frequently. Not surprising.

If it wasn't for religion, his family and community may have actually accepted him for who he was.

This phenomenon of repressed homosexuality resulting in violence is one that isn't actually unique to Islam (unlike jihadist violence, which is). Each of the three Abrahamic religions prescribes death and/or eternal damnation for homosexuals. So if you're condemning this shooting but hold the Torah, Bible, or Quran to be a sacred or "holy" book, you're part of the cause, not the solution.

There is no good action religious people do that non-religious people don't do––whether it's charity, philanthropy, or compassion. But there ARE many terrible things religious people do––in the name of their religion––that non-religious people WON'T do (h/t Hitch). Religion, therefore, is a net negative for humanity.
Everyone is speculating about Omar Mateen's motive: repressed sexuality, ISIS, radicalization, hate, misogyny, mental illness, politics, etc. There's only one thing that accommodates all of these: religion.

ALL religious faith is toxic. Faith means to believe things without seeing them, or having any evidence for them. If you support the notion that faith is a virtue, remember that this also includes faith in inherently violent religions like Islam.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:25
Modbreak:Zullen we het over de Amerikaanse wapenwet hebben i.p.v. hier (ook weer) een moslimdiscussie van proberen te maken?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:11
Dit vat het helemaal voor mij samen:

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/89/f9/3a/89f93ab55ae91ce193e660fd215e7fc0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
pennywiser schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:12:

[afbeelding]
Dus volgens jou kan je niemand vertrouwen, is wapenbezit niet te beheersen of te delegeren en kan je het beste iedereen maar gewoon wapens geven zodat ze het onderling maar moeten uitvechten?

Het idee van de politie is volgens mij dat er een geweldsmonopolie is met controle, in plaats van ongecontroleerde schietfeestjes zoals je nu hebt. Stel dat de politie een 'politieke elite' was had je misschien een punt, maar dat is geen eigenschap van de politie voor zo ver ik weet. En stel dat dat wel zo was, dan moet dat veranderen zodat het niet zo is, en dan kan je alsnog gun control verzorgen.

Al die argumenten waar de pro-gun mensen mee aan komen zijn niet om een probleem op te lossen maar om alles te laten zoals het is. In plaats van dat ze zeiken dat de politie eng is kunnen ze beter stellen dat ze gun control gewoon niet willen. Als het probleem echt buiten gun control zit en puur politiek en politie is, dan kan je dat oplossen door de politiek en de politie aan te pakken en daarna als nog gun control te organiseren.

Het uitgangspunt zou moeten zijn dat er niet zomaar wapens in handen van burgers terecht komen, niet dat er een of andere externe factor is die als smoes gebruikt wordt om er totaal niet aan te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:11
Oh dat vraag jij je nog af? Je kan inderdaad niemand vertrouwen.

Jij vind dat er aan gewerkt moet worden, waarom zou ik dat moeten vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

[afbeelding]
Wie is die man dat zijn mening relevant is?
(alleen het alu-hoedje mist nog als ik het zo lees)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

pennywiser schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:22:
Oh dat vraag jij je nog af? Je kan inderdaad niemand vertrouwen.
Dat klinkt bijna paranoïde, en juist een opmerking zoals die zou voor mij een goeie reden zijn om in elk geval iemand die dat zegt niet met een wapen te willen zien...

In Amerika hebben al veel mensen een wapen. En er zijn ook massamoorden geweest op plaatsen waar je die wapens vrij bij je mag dragen. Waarom zijn die mass shootings nog steeds geslaagd als er blijkbaar zo veel goedbedoelende burgers met wapens in de buurt zijn?

En in zo'n volle nachtclub heb ik nou ook niet echt het idee dat het er veiliger op wordt als er mensen met wapens waren geweest die terugschieten. Als het nog maar één persoon was die terugschoot zou het wel te doen zijn, maar zodra het er meer worden weet je niet welke andere bewapende persoon je nou eigenlijk neer moet schieten... 8)7

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX

[afbeelding]
Maar als niemand nou wapens meer had, dan hoefde de politie ook geen vuurwapens. :Y)
pennywiser schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:22:
Je kan inderdaad niemand vertrouwen.
Maar dat, gecombineerd met het idee dat iedereen maar gewoon met vuurwapens rond kan lopen, vind je niet raar? Je vertrouwt niemand... nouja, je vertrouwt ze vuurwapens toe, maar verder niks hoor!
Ik snap dat dus niet. Ik heb liever dat niemand gewapend over straat gaat.

[ Voor 38% gewijzigd door Cyphax op 15-06-2016 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:43
RobinHood schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:45:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

De Unabomber

[...]

[...]

[...]

Want?

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Ja.
Kijk jij begrijpt het. Zo denk ik er precies over.

Er zijn maar drie schuldige in een schietpartij dat is de dader en de wapenindustrie en de gene die de wapens heeft geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En hoe kan het dan dat ondanks dat er meer wapens zijn verkocht dat het aantal slachtoffers jaar op jaar daalt vanaf de piek van 1993? En elk jaar dalen de criminaliteitscijfers ook nog eens. Kan je dat dan verbinden aan meer verkoop van wapens?

http://www.pewsocialtrend...-behind-the-crime-decline
https://www.fbi.gov/stats-services/crimestats

Dan kan je ook stellen dat er dieper gekeken kan worden naar de demografie van deze cijfers en of er vaste patronen te zijn herkennen. Bijv drugscriminaliteit, sociale gesteldheid of bijv het gebruik van anti-depressiva met negatieve bijwerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

[afbeelding]
Dat is ook de reden dat we in Europa onder dictatorieel schrikbewind leven in plaats van de oh-zo democratische heilstaat de VS neem ik dan aan?

Ik heb dit al eerder gezegd (en tenzij ik het heb gemist nog niks ertegen gezien), als het argument van de dag voor wapens is dat je je moet beschermen tegen de overheid, dan neem ik aan dat je de volgende ook legaal wil hebben:

Alle automatische aanvalswapens
Claymores
Mortieren
.50 achterop je landcruiser
Luchtdoelgeschut
Main battle tanks
MLRS systemen (uitgerust met chemische wapens).

En niet net doen alsof je met je pistooltje een modern leger kan tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 07:52:
Dat is ook de reden dat we in Europa onder dictatorieel schrikbewind leven in plaats van de oh-zo democratische heilstaat de VS neem ik dan aan?

Ik heb dit al eerder gezegd (en tenzij ik het heb gemist nog niks ertegen gezien), als het argument van de dag voor wapens is dat je je moet beschermen tegen de overheid, dan neem ik aan dat je de volgende ook legaal wil hebben:

Alle automatische aanvalswapens
Claymores
Mortieren
.50 achterop je landcruiser
Luchtdoelgeschut
Main battle tanks
MLRS systemen (uitgerust met chemische wapens).

En niet net doen alsof je met je pistooltje een modern leger kan tegenhouden.
Bescherming tegen de overheid is een hoax. Een ongetrainde, losjes georganiseerde groep mensen met handvuurwapens kan helemaal niets uithalen tegen een goed doortraind en uitgerust leger met de nieuwste technieken en bommenwerpers, tanks, artillerie en ander grof geschut. Kijk naar IS - overal waar een echt leger aanzet worden ze volledig onder te voet gelopen, niet in de laatste plaats omdat ze geen luchtsteun hebben. Die jongens zijn nog wel wat beter georganiseerd dan wat burgers realistisch gezien voor elkaar gaan krijgen.

Het enige dat wapens voor elkaar krijgen is dat zelfs de campuspolitie daar rondrijdt met militair materiaal. Maakt je dat als gewone burger veiliger, of ga je dan helemaal verloren in de zee van grof geweld en materiaal op steroïden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:18:
[...]

Bescherming tegen de overheid is een hoax. Een ongetrainde, losjes georganiseerde groep mensen met handvuurwapens kan helemaal niets uithalen tegen een goed doortraind en uitgerust leger met de nieuwste technieken en bommenwerpers, tanks, artillerie en ander grof geschut. Kijk naar IS - overal waar een echt leger aanzet worden ze volledig onder te voet gelopen, niet in de laatste plaats omdat ze geen luchtsteun hebben. Die jongens zijn nog wel wat beter georganiseerd dan wat burgers realistisch gezien voor elkaar gaan krijgen.

Het enige dat wapens voor elkaar krijgen is dat zelfs de campuspolitie daar rondrijdt met militair materiaal. Maakt je dat als gewone burger veiliger, of ga je dan helemaal verloren in de zee van grof geweld en materiaal op steroïden?
Als je perse IS erbij wilt halen denk ik dat de Koerden toch wel verdomd blij waren dat ze wapens hadden toen IS hun gebied binnen kwam om ze allemaal uit te roeien. Op de een of andere manier was het Syrische leger met bommenwerpers, tanks, artillerie en ander grof geschut toen nergens te bekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:54:
Als je perse IS erbij wilt halen denk ik dat de Koerden toch wel verdomd blij waren dat ze wapens hadden toen IS hun gebied binnen kwam om ze allemaal uit te roeien. Op de een of andere manier was het Syrische leger met bommenwerpers, tanks, artillerie en ander grof geschut toen nergens te bekennen.
Gelukkig geef je zelf het tegenargument al: de Koerden en Yazidi's waren toch wel verdomd angstig toen IS met hetzelfde soort wapens hun gebied binnen kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 07:52:
Het is wel die staat die wil dat hun eigen burgers ontwapend worden terwijl zij zelf de grootste wapenleverancier ter wereld zijn en dictaturen de mogelijkheden geven om het volk te onderdrukken. Of als de dictator ze niet aan staat de wapens aan de 'rebellen' verkoopt/geeft.
http://ammo.com/articles/...dministration-infographic
(En dan wordt daar niet de illegale wapenverkoop van de CIA meegeteld. Want ondanks het Iran contra schandaal zijn die gewoon doorgegaan met het verhandelen van drugs om met de opbrengsten daarvan wapens te kopen en die te geven aan groepen die hun belangen daarvoor willen behartigen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:59:
[...]

Gelukkig geef je zelf het tegenargument al: de Koerden en Yazidi's waren toch wel verdomd angstig toen IS met hetzelfde soort wapens hun gebied binnen kwam.
Een flink deel van ISIS waren soennitische voormalig Irakese militairen die hun wapens 100% legaal hadden verkregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 09:13:
Een flink deel van ISIS waren soennitische voormalig Irakese militairen die hun wapens 100% legaal hadden verkregen.
Dat is inderdaad een goed pleidooi voor restricties op legale wapens :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 09:33:
[...]

Dat is inderdaad een goed pleidooi voor restricties op legale wapens :Y
Ja, als de (voormalige) regeringstroepen je tegen de muur zetten heb je in je laatste seconden nog de geruststelling dat je het in ieder geval niet erger hebt gemaakt door terug te vechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 09:38:
Ja, als de (voormalige) regeringstroepen je tegen de muur zetten heb je in je laatste seconden nog de geruststelling dat je het in ieder geval niet erger hebt gemaakt door terug te vechten.
Nogmaals, wat ga je met wat handvuurwapens uithalen tegen een goed uitgerust en georganiseerd (voormalig) leger? He-le-maal niets. Je bent John Rambo niet. Je bent kansloos als die je komen halen. Het enige voordeel dat je misschien hebt is dat ze je met je eigen wapen overhoop schieten.

Nog even los van dat allerlei andere partijen die ruzie zoeken nu ook wapens hebben. Geen geruststellend gevoel en ook niet goed voor de veiligheid. Wat denk je dat er gebeurt als zo'n figuur een wapen op zak heeft?

Alle bravoure ten spijt gaat een wapen je niet redden. De kans is zelfs groot dat het je onveiliger maakt en statistieken (die weliswaar wat haken en ogen hebben) lijken zoiets ook aan te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 09:09:
[...]

Het is wel die staat die wil dat hun eigen burgers ontwapend worden
Hun president stelt voor om een, naar onze maatstaven minimale drempel neer te leggen zodat niet elke doorgeslagen idioot eraan kan komen, en toch blijven die mensen dat doortrekken tot "ah niemand meer wapens, m'n grondwettelijke rechten gaan eraan!!!! AHHH!!!!!11" terwijl dat helemaal niet wordt voorgesteld.

Maargoed, dan ben je daar tegen, en dat mag, maar dan zeg je toch in feite "het maakt me geen zak uit wie aan zware wapens kan komen, iedereen mag dat"? Ben je daar echt vóór?

Mother Jones (een magazine) heeft relevante statistieken verzameld en inzichtelijk gemaakt (waarbij een mass shooting ten minste vier doden oplevert):

Afbeeldingslocatie: http://assets.motherjones.com/interactives/projects/2012/12/updated-mass-shootings/final_illegal2.png

De meeste wapens zijn legaal aangeschaft blijkbaar. Ik ben toch heel benieuwd hoe deze grafiek eruit zou zien als er een basale vorm van gun control was.
Afbeeldingslocatie: https://www.motherjones.com/files/new_guns_630_0228_0.png
Voor de skeptici (waar ik mezelf ook onder reken over het algemeen): http://skeptics.stackexch...acked-up-by-reliable-data

Geeft wel een beeld van de gevolgen van de huidige wapenwetgeving denk ik. Het toont niet aan dat aangepaste wetten deze statistieken helemaal overhoop zouden gooien, maar relatief hebben we het over "kleine" getallen (62 shootings in 20 jaar tijd) dus de vraag is of een deel niet zou verschuiven (een deel van de legaal gekocht wapens zal ongetwijfeld naar categorie illegale wapens verschuiven, een ander deel zou wellicht helemaal verdwijnen, net als in landen als Nederland en Canada) maar het zou denk ik wel een verbetering zijn voor andere statistieken, zoals de 23 mensen die dit jaar (zeg maar in een half jaar tijd) zijn neergeschoten door peuters. Die zouden wellicht nog wel geleefd hebben als ze geen wapens in huis hadden. Dat durf ik wel te verwachten iig. :)

[ Voor 60% gewijzigd door Cyphax op 16-06-2016 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Cyphax schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:18:
[...]

Mother Jones (een magazine) heeft relevante statistieken verzameld en inzichtelijk gemaakt (waarbij een mass shooting ten minste vier doden oplevert):

[afbeelding]
Een paar posts geleden was er elke dag een mass shooting en nu zijn er nog maar 62 geweest in 30 jaar, oftewel een elke 176 dagen. Wat is het nou ?
Niet alle mass shootings halen het (inter)nationale nieuws. Volgens de laatste gegevens waren er 1052 mass shootings in de laatste 1066 dagen in Amerika. Das niet een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik vraag me af of een belangrijke reden dat er nog niet veel bredere steun is voor strengere wapenwetten misschien niet simpelweg is dat het 'probleem' (aantal doden) nog niet groot genoeg is. Te weinig mensen hebben in hun directe omgeving de tragische gevolgen van dergelijke gebeurtenissen ervaren en het is voor de meesten een theoretische discussie. Ter illustratie het volgende citaat uit het boek Freakonomics van Steven D. Levitt & Stephen J. Dubner:
Consider the parents of an eight-year-old girl named, say, Molly. Her two best
friends, Amy and Imani, each live nearby. Molly’s parents know that Amy’s
parents keep a gun in their house, so they have forbidden Molly to play there.
Instead, Molly spends a lot of time at Imani’s house, which has a swimming pool
in the backyard. Molly’s parents feel good about having made such a smart
choice to protect their daughter.

But according to the data, their choice isn’t smart at all. In a given year, there is
one drowning of a child for every 11,000 residential pools in the United States.
(In a country with 6 million pools, this means that roughly 550 children under
the age of ten drown each year.) Meanwhile, there is 1 child killed by a gun for
every 1 million-plus guns. (In a country with an estimated 200 million guns, this
means that roughly 175 children under ten die each year from guns.) The
likelihood of death by pool (1 in 11,000) versus death by gun (1 in 1 million-plus)
isn’t even close: Molly is roughly 100 times more likely to die in a swimming
accident at Imani’s house than in gunplay at Amy’s.

But most of us are, like Molly’s parents, terrible risk assessors. Peter Sandman, a
self-described “risk communications consultant” in Princeton, New Jersey, made
this point in early 2004 after a single case of mad-cow disease in the United States
prompted an antibeef frenzy. “The basic reality,” Sandman told the New York
Times, “is that the risks that scare people and the risks that kill people are very
different.”
Er zijn ook nog geen campagnes (die het nieuw halen in elk geval) om zwembaden veiliger te maken ook al kosten die 100 maal zoveel kinderen het leven. Als genoeg mensen zo'n verdrinking in hun directe omgeving meegemaakt zouden hebben zou de kans daarop veel groter zijn lijkt me. Het is de veel grotere aandacht die vuurwapendoden krijgen die mede verantwoordelijk is voor de grotere aandacht voor het terugdringen van de risico's. Het effect van vele slachtoffers tegelijk van de mass shootings draagt daar natuurlijk ook aan bij. Het feit dat wapens voornamelijk als negatieve dingen worden gezien en zwembaden als positieve dingen speelt natuurlijk ook een rol. Belangrijkst is natuurlijk dat de mass-shootings, in tegenstelling tot de accidentele vuurwapendoden, bewust door mensen tegen andere mensen worden gedaan. Dat steekt ons meer dan doden door ongelukken.

En wat betreft het aspect dat individuele Amerikanen een grondwettelijk recht zouden hebben om vuurwapens te bezitten dat maar genoemd blijft worden. Dat hebben ze helemaal niet. Nooit gehad ook.

CaptJackSparrow in "Amerikaanse wapenwet houdbaar na zoveelste schietpartij?"

Helaas heeft de gunlobby momenteel uiteindelijk het Supreme Court weten te corrumperen. Het is te hopen dat dit spoedig weer hersteld zal worden.

En oh ja... over die stupide "Guns don't kill people" onzin: :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
IJzerlijm schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:21:
[...]

Een paar posts geleden was er elke dag een mass shooting en nu zijn er nog maar 62 geweest in 30 jaar, oftewel een elke 176 dagen. Wat is het nou ?
Ik zou het niet weten maar ik geloof niet dat er elke dag een mass shooting is (je quote mij daar ook niet). Misschien dat er elke dag een incident is met een vuurwapen, maar dat is dan bijvoorbeeld ook inclusief die 23 mensen die door een peuter zijn doodgeschoten. Daar vul je al bijna februari mee. :+ :( :/ ;(
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:59:
Ik vraag me af of een belangrijke reden dat er nog niet veel bredere steun is voor strengere wapenwetten misschien niet simpelweg is dat het 'probleem' (aantal doden) nog niet groot genoeg is.
Als ik dat stukje zo bekijk, dan snap ik wel waarom. Er zijn wel meer scenario's waar ik mijn kind tegen zou willen beschermen als het gaat om wapens. Dood of niet dood is een beetje tunnelvisie. Ik moet er niet aan denken dat mijn kind een van de ouders doodschiet. Of dat mijn kind het andere kind een ouder ziet doodschieten. Of dat mijn kind dat andere kind zichzelf ziet doodschieten. Of dat mijn kind per ongeluk een huisdier doodschiet. Allemaal dingen waar ik mijn kind tegen wil beschermen, maar die hier niet in meegerekend worden. Met een zwembad is het risico van iets waar ik m'n kind echt wil beschermen wel afgedekt met het genoemde nummer denk ik. Maar of het gat onder de streep zo groot is... ik vind het een bagatellisering van de risico's van vuurwapens in huis eigenlijk.

[ Voor 50% gewijzigd door Cyphax op 17-06-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wapen winkel eigenaren hadden de FBI ingelicht dat die mafkees een kogelwerend vest en ammunitie in bulk wilde kopen waar blijkbaar niets is mee gedaan ondanks diezelfde FBI deze man al eerder had verhoord. Daar sta je dan mooi met je tientallen miljarden uitgaves per jaar aan anti-terrorisme bestrijding en een onderzoek na een tip van een oplettende burger heeft geen prio?

http://www.cbsnews.com/ne...ed-fbi-about-omar-mateen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-09 17:11

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Het meest verbazende is nog wel dat de NRA dat zegt. Mensen zouden "gewoon" hun wapens moeten kunnen hebben maar het lijkt mij toch wel te doen om wat degelijkere beveiligingen in te bouwen. Dat voorstel over 72 uur de tijd om er wat aan te doen was nog iets.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Ik begrijp niet echt waarom er nog zoveel mensen pro wapens zijn als de voordelen van geen wapens voor burgers gewoon echt voor je neus liggen. Alleen al heel simpel hier in Nederland zelf. Dat zou opzich dan nog een anomalie kunnen zijn uiteraard maar dit is ook gewoon zichtbaar in geheel Europa, China en/of Australie etc. De landen waar gun regulation aanwezig is toont zichtbare en aantoonbare verbeteringen tov landen waar dit niet het geval is. Hoe kan je hier zo ontzettend blind voor zijn? Wat is er met je gebeurd dat er zo'n vreemde kronkel in je hoofd zit dat je denkt dat meer mensen bewapenen ervoor zorgt dat er minder shootings gebeuren?

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Zolang mensen blijven vast houden aan hun 'right to bear arms' wat stamt uit de tijd van het Wilde Westen, dan zal er niets veranderen. Andere landen zijn wel verder geciviliseerd.

De NRA is dan ook een eng clubje

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 21-06-2016 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik verbaas me heel erg over het feit dat het blijkbaar OK is daar om te stellen dat het beter is dat terroristen wapens vrijelijk kunnen verkrijgen omdat het weleens zou kunnen dat iemand onterecht op de terroristenlijst staat... en als je dan geen wapens kunt kopen, dan worden je vrijheden dusdanig beperkt dat dat niet acceptabel is.
Kunnen twee dingen aan de hand zijn:
1) men is volkomen van de pot gerukt of zwicht gewoon voor gelobby vanuit een industrie die hier denkt dat z'n inkomsten op de korrel worden genomen
2) op die lijst staan vreselijk veel mensen en er staan allerlei lui op die er niet op thuishoren zodat het in de praktijk een heel significant deel van de samenleving wordt geraakt.

Lijkt in beide gevallen gewoon kolder. De republikeinen graven hun eigen graf. Tenminste, dat hoop ik. Anders zou de meerderheid van de Amerikanen toch liever meer doden door vuurwapengeweld zien en dat zou me verbazen onderhand.
Maargoed, volgende week kunnen we ongetwijfeld weer een nieuwe schietpartij toevoegen aan de collectie en dan laait de discussie opnieuw op. 49 doden is iig toch niet genoeg gebleken. Jammer.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 21-06-2016 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thewizard2006 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:22:
Ik begrijp niet echt waarom er nog zoveel mensen pro wapens zijn als de voordelen van geen wapens voor burgers gewoon echt voor je neus liggen. Alleen al heel simpel hier in Nederland zelf. Dat zou opzich dan nog een anomalie kunnen zijn uiteraard maar dit is ook gewoon zichtbaar in geheel Europa, China en/of Australie etc. De landen waar gun regulation aanwezig is toont zichtbare en aantoonbare verbeteringen tov landen waar dit niet het geval is. Hoe kan je hier zo ontzettend blind voor zijn? Wat is er met je gebeurd dat er zo'n vreemde kronkel in je hoofd zit dat je denkt dat meer mensen bewapenen ervoor zorgt dat er minder shootings gebeuren?
Ik denk het wat verbeeldingskracht vereist, maar probeer je het volgende voor te stellen:
Je leeft in een land waar je jezelf maar moet zien te redden, en je daar geheel zelf voor verantwoordelijk bent (itt een Europese verzorgingsstaat). De situatie in je land wordt steeds onveiliger en er is steeds meer vuurwapengeweld. Wil je jezelf kunnen bewapenen?

Daarnaast kun je niet simpelweg kijken welk land het beter doet, en dan concluderen dat dit wel door gun regulation zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:31:
Ik denk het wat verbeeldingskracht vereist, maar probeer je het volgende voor te stellen:
Je leeft in een land waar je jezelf maar moet zien te redden, en je daar geheel zelf voor verantwoordelijk bent (itt een Europese verzorgingsstaat). De situatie in je land wordt steeds onveiliger en er is steeds meer vuurwapengeweld. Wil je jezelf kunnen bewapenen?
Onveiliger door wat? Precies, door wapens. Die iedere jan doedel kan krijgen.
Daarnaast kun je niet simpelweg kijken welk land het beter doet, en dan concluderen dat dit wel door gun regulation zal komen.
Tuurlijk kan je dat wel. Het is echt niet zo dat de VS een hele aparte uitzondering in de wereld is. Net doen alsof is alleen jezelf voor de gek houden.
Australië, Europa en/of Canada hebben genoeg vergelijkbare omgevingen waar blijkbaar mass shootings zo goed als uitgesloten zijn. Ik zeg niet dat gun regulation de enige reden is maar wel een hele bepalende. Maar ook door te stellen dat er meer nodig is dan gun regulation en het daarom maar niet doen is gewoon dom. Dat is als stellen dat het werken aan een schoner milieu onzin is want we rijden auto's en die vervuilen...

[ Voor 38% gewijzigd door thewizard2006 op 22-06-2016 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Over the past 18 years (1 July 1989 to 30 June 2007), the rate* of homicide incidents decreased from 1.9 in 1990-91 and 1992-93 to the second-lowest recorded rate, of 1.3, in 2006-07. *rate per 100,000 population.
http://www.aic.gov.au/statistics/homicide.html

1.9 naar 1.3 tussen 1991 en 2007, een daling van 32%

http://www.infoplease.com/ipa/A0873729.html

1991 9.8
2007 5.9

Van 9.8 naar 5.9 in dezelfde periode is een daling van 40%. Gezien het geclaimde enorme success van de Australische vuurwapenwet van 1996 zou het toch heel andersom moeten zijn met een veel grotere daling in het aantal moorden in Australie, los van het veel lagere absolute aantal.

[ Voor 4% gewijzigd door IJzerlijm op 22-06-2016 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:58:
[...]

http://www.aic.gov.au/statistics/homicide.html

1.9 naar 1.3 tussen 1991 en 2007, een daling van 32%

http://www.infoplease.com/ipa/A0873729.html

1991 9.8
2007 5.9

Van 9.8 naar 5.9 in dezelfde periode is een daling van 40%. Gezien het geclaimde enorme success van de Australische vuurwapenwet van 1996 zou het toch heel andersom moeten zijn met een veel grotere daling in het aantal moorden in Australie, los van het veel lagere absolute aantal.
Als ik "Australische vuurwapenwet van 1996" google, dan krijg ik anders een heel ander beeld. Bijvoorbeeld:

https://www.nrc.nl/handel...stralie-kan-leren-1544039
In de tien jaar erna daalde niet alleen het aantal moorden met een vuurwapen per hoofd van de bevolking, maar ook het aantal zelfdodingen met geweer of pistool. Waar in 1995 0,37 op de honderdduizend personen werden gedood door een vuurwapen, was dat in 2006 0,15 op de honderdduizend: een daling van 59 procent. Voor zelfdodingen was de afname zelfs 64 procent: van 2,2 op honderdduizend tot 0,8 op honderdduizend.
Inclusief een youtube film (3 delen) van the Daily Show, waarin wordt aangegeven dat ze vanaf toen geen mass shootings meer hebben gehad. Waar dit ervoor nog wel jaarlijks het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thewizard2006 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:42:
[...]

Onveiliger door wat? Precies, door wapens. Die iedere jan doedel kan krijgen.
Als je buurman je wil vermoorden, ben je dan onveilig omdat hij een wapen heeft of omdat hij je wil vermoorden? Het wijzen naar het wapen waarmee je uiteindelijk vermoord wordt vind ik niet het antwoord. Het afnemen van jouw recht om je bewapenen maakt je niet veiliger.

Ik heb overigens liever ook niet dat iedereen maar met wapens mag rondlopen, maar ik denk dat het steeds noodzakelijker wordt om dat wel te gaan doen. Het is een manier om te forceren dat de bronnen van de spanningen aangepakt worden. De meest bewapende groep oefent daarbij de meeste druk uit dat datgene wat ze niet bevalt aangepakt wordt. In een ontwapende maatschappij zijn dit de criminele elementen, die houden zich niet aan de regels en hebben zich nooit ontwapend. In een polariserende maatschappij is ontwapening een escalerende factor, een valse oplossingsrichting.
Tuurlijk kan je dat wel. Het is echt niet zo dat de VS een hele aparte uitzondering in de wereld is. Net doen alsof is alleen jezelf voor de gek houden.
Australië, Europa en/of Canada hebben genoeg vergelijkbare omgevingen waar blijkbaar mass shootings zo goed als uitgesloten zijn. Ik zeg niet dat gun regulation de enige reden is maar wel een hele bepalende. Maar ook door te stellen dat er meer nodig is dan gun regulation en het daarom maar niet doen is gewoon dom. Dat is als stellen dat het werken aan een schoner milieu onzin is want we rijden auto's en die vervuilen...
Als je puur en alleen naar body count kijkt van massaschietpartijen, ja dan kun je waarschijnlijk zeggen dat Europa het (tijdelijk) beter doet dan Amerika. Maar komt dat door gun control? Dat kun je niet zomaar stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2016 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:01:
In een polariserende maatschappij is ontwapening een escalerende factor, een valse oplossingsrichting.
Onzin. In een polariserende maatschappij wil je zo min mogelijk wapens als mogelijk. Hoe meer polarisatie hoe groter de kans op lone wolfs of georganiseerde milities. Als jij meer wapens in bijv. NL wil dan ben je echt van lotje getikt. Fijn, kutmarokkaantjes, maar nu allemaal met een gun. Fijn, het uitgaansleven om 2uur 's nachts... duizenden dronken tokkies maar dan ook enkele honderden met een gun op zak.

Wat denk je wel 8)7

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Als je buurman je wil vermoorden, ben je dan onveilig omdat hij een wapen heeft of omdat hij je wil vermoorden? Het wijzen naar het wapen waarmee je uiteindelijk vermoord wordt vind ik niet het antwoord. Het afnemen van jouw recht om je bewapenen maakt je niet veiliger.
Maar je doet nu net alsof iedereen je wilt vermoorden :S Je doet net of iedereen zich moet wapenen tegen iemand die in potentie jou kan vermoorden ook al is dat verwaarloosbaar (en niet zo'n klein beetje ook).
Verder is het natuurlijk een schijnillusie om te stellen dat je van veiliger bent want iedereen kan immers een wapen krijgen waardoor het aantal potentiele moordenaars ook groeit.
Verder vind ik het nogal flauw om het een recht te noemen om je te bewapenen. Zo wil men het inderdaad door het 2e amendement laten overkomen. Het punt is juist dat dit ter discussie staat. Dat het ooit is bedacht maakt het niet een goede regel.
Ik heb overigens liever ook niet dat iedereen maar met wapens mag rondlopen, maar ik denk dat het steeds noodzakelijker wordt om dat wel te gaan doen. Het is een manier om te forceren dat de bronnen van de spanningen aangepakt worden. De meest bewapende groep oefent daarbij de meeste druk uit dat datgene wat ze niet bevalt aangepakt wordt. In een ontwapende maatschappij zijn dit de criminele elementen, die houden zich niet aan de regels en hebben zich nooit ontwapend. In een polariserende maatschappij is ontwapening een escalerende factor, een valse oplossingsrichting.
Ik vind het wel mooi hoe je het weet om te draaien. Wat je juist moet willen is zorgen dat de partij die eventueel gevaarlijk is wordt beperkt en ingeperkt. Dit kan je doen door regulatie, controle, wetgeving en handhaving. Maar ipv dat te doen zeg je geef iedereen maar een gun want dat lost het meeste op. De mass shootings, hogere zelfmoord rating, ongelukken met guns etc is colleteral damage maar is alsnog lager qua doden dan wanneer je regulatie zou invoeren. Australië bewijst je ongelijk.
Maar dan kom je weer aanzetten dat je dit niet mag vergelijken en zet je het weg als een bijzondere situatie (wat het niet is).
Als je puur en alleen naar body count kijkt van massaschietpartijen, ja dan kun je waarschijnlijk zeggen dat Europa het (tijdelijk) beter doet dan Amerika. Maar komt dat door gun control? Dat kun je niet zomaar stellen.
Waarom tijdelijk tussen haakjes? Je doet net alsof je de wijsheid in pacht hebt dat dit binnen een x jaar op het niveau zit van Amerika of dat er sprake gaat zijn van regressie/terugval.
Verder kan je ook niet stellen dat het niet door gun control komt. Het lijkt nogal een behoorlijke causaliteit te hebben. Je kan natuurlijk alles op die manier blijven bagatelliseren maar dan komen we helemaal nergens.
Australië blijft een mooi voorbeeld Wikipedia: Gun laws in Australia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 17:33
Het is niet eerlijk discussie voeren door te stellen dat tegenstanders van gun control voorstanders zijn van iedereen wapens geven inclusief kutmarrokanen, dronken tokkies en terroristen.

Dat is het standpunt helemaal niet. Je fulmineert dan tegen een stroman.

https://twitter.com/realD...status/744838252369043456

Waarom haalde je het linkje naar het artikel over Australie weg? Wat vond je van de replies erop?
http://injuryprevention.bmj.com/content/12/6/365.short/reply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
[...]
Dat is leuk en aardig, maar ten eerste word jij er niet onveiliger van als hij géén wapen heeft, ten tweede zal die buurman van jou dan wel niet sporen en dan zou ík het fijn vinden als ie niet door een verplichte backgroundcheck komt (waar 99% van de Amerikanen vast wel doorheen komt), en ten derde: als er niks mis is met jouw buurman, dan is het niet per se zo'n probleem dat ie een wapen heeft.

Het gaat niet zozeer om dit soort individuele gevallen. Als jij door je buurman wordt neergeblaft komt er geen breaking-news-banner bij CNN tevoorschijn hoor.
MAD in het klein dus eigenlijk? :)
Ik zou verhuizen, ik moet er niet aan denken dat iedereen gewapend rond kan lopen. Ik bedoel; in principe kán het in Nederland, je kunt een wapen kopen, maar we doen het niet. En waarom ook?
matthijsln schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:50:
Het is niet eerlijk discussie voeren door te stellen dat tegenstanders van gun control voorstanders zijn van iedereen wapens geven inclusief kutmarrokanen, dronken tokkies en terroristen.
Toch doen de Amerikanen dat wel. Net nog, opnieuw weggestemd. Want iemand kan weleens onterecht op de terroristenlijst staan, die benadelen we dan. Dan zeg je dus gewoon dat je het prima vindt dat mensen die op de terroristenlijst staan zichzelf zwaar bewapenen. Knotsgek toch... maarja, kan daar blijkbaar. Stel dat hier eens voor in de tweede kamer zou ik zeggen. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Cyphax op 22-06-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FunkyTrip schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:15:
[...]

Onzin. In een polariserende maatschappij wil je zo min mogelijk wapens als mogelijk. Hoe meer polarisatie hoe groter de kans op lone wolfs of georganiseerde milities. Als jij meer wapens in bijv. NL wil dan ben je echt van lotje getikt. Fijn, kutmarokkaantjes, maar nu allemaal met een gun. Fijn, het uitgaansleven om 2uur 's nachts... duizenden dronken tokkies maar dan ook enkele honderden met een gun op zak.

Wat denk je wel 8)7
"Ontwapening" en "zo min mogelijk wapens" is niet hetzelfde. Het ene is een actie, het andere een doel.
Het ontwapenen van groepen die door de polarisering steeds meer de noodzaak voelen om zich te gaan bewapenen, roept aversie op tegen de overheid. Daarom is selectief ontwapenen een betere optie, waarbij de overheid partij kiest.

Volgens mij is het stuk grondrecht niet op gericht op incidentele schietpartijen, maar op macro.

Die guns hier hebben ze overigens al. Waar ik juist voor pleit is dat er niet generieke wetgeving gemaakt wordt die zich gaat richten op iedereen. Iedereen ontwapenen, iedereen fouilleren, iedereen privacy weg omdat een terrorist/gek een slachting aanricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyphax schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:50:
[...]

Dat is leuk en aardig, maar ten eerste word jij er niet onveiliger van als hij géén wapen heeft, ten tweede zal die buurman van jou dan wel niet sporen en dan zou ík het fijn vinden als ie niet door een verplichte backgroundcheck komt (waar 99% van de Amerikanen vast wel doorheen komt), en ten derde: als er niks mis is met jouw buurman, dan is het niet per se zo'n probleem dat ie een wapen heeft.
De buurman heeft wel een wapen, veel Amerikanen hebben ook een wapen. Dat is de uitgangssituatie waar rekening mee gehouden moet worden bij een nieuwe wapenwet.
MAD in het klein dus eigenlijk? :)
Ik zou verhuizen, ik moet er niet aan denken dat iedereen gewapend rond kan lopen. Ik bedoel; in principe kán het in Nederland, je kunt een wapen kopen, maar we doen het niet. En waarom ook?
Dus de groep die zich bewapent krijgt het land. Dat is wat je zegt als je stelt dat iemand in zo'n situatie maar moet verhuizen. Of dat nou één huis of 10 miljoen huizen zijn, het principe blijft hetzelfde.

In Nederland doen we het niet omdat we die noodzaak nog niet voelen. Mocht dat veranderen, is het dan vanzelfsprekend verstandig als de overheid tegenwerkt wat het volk nodig acht? Wat we hier aan onze kant van de oceaan een beetje vergeten zijn, is dat het recht van de sterkste nog altijd gewoon geldt.
Toch doen de Amerikanen dat wel. Net nog, opnieuw weggestemd. Want iemand kan weleens onterecht op de terroristenlijst staan, die benadelen we dan. Dan zeg je dus gewoon dat je het prima vindt dat mensen die op de terroristenlijst staan zichzelf zwaar bewapenen. Knotsgek toch... maarja, kan daar blijkbaar. Stel dat hier eens voor in de tweede kamer zou ik zeggen. :P
Ik ben wel voor het afnemen van het recht om wapens te hebben voor bepaalde groepen ja, en bijbehorend selectief ontwapenen. Bijvoorbeeld iemand die op de terroristenlijst staat. Maar dus niet iedereen gelijk behandelen als een terrorist. Veel mensen willen die gelijke behandeling van iedereen wel, maar klagen tegelijkertijd over de inperking van de privacy en dergelijke. Die mensen hebben zelf niet door dat ze hier zelf voor gepleit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:54:
[...]

De buurman heeft wel een wapen, veel Amerikanen hebben ook een wapen. Dat is de uitgangssituatie waar rekening mee gehouden moet worden bij een nieuwe wapenwet.
En de door Obama voorgestelde wetten zouden daar eigenlijk ook helemaal niks aan veranderen. Maar elke inwoner een wapen geven (toestaan dat ze het kopen bedoel ik dan :P) en verder nergens naar kijken vind ik onverantwoord.
Dus de groep die zich bewapent krijgt het land. Dat is wat je zegt als je stelt dat iemand in zo'n situatie maar moet verhuizen. Of dat nou één huis of 10 miljoen huizen zijn, het principe blijft hetzelfde.
Dat schreef ik ook niet. :)
In Nederland doen we het niet omdat we die noodzaak nog niet voelen. Mocht dat veranderen, is het dan vanzelfsprekend verstandig als de overheid tegenwerkt wat het volk nodig acht?
"Vanzelfsprekend" is dat nooit, ik snap het idee achter weerstand kunnen bieden tegen een soort rogue overheid of whatever, maarja, dan doen sommige mensen dat (denk aan McVeigh), en dan knopen we ze weer op!
Ik bedoel, ook zo'n Volkert van de Graaf, die heeft exact voor dát doel een wapen gekocht en een politicus neergeschoten. Maarja, dat is in de VS blijkbaar de gewenste situatie. Ik snap ook niet de weerstand tegen wat McVeigh heeft gedaan. Nouja, dat snap ik natuurlijk wel: mensen vonden de overheid niet bombarderenswaardig, dat vonden alleen McVeigh en z'n maatje, maar hey, dat doet niet toe. Jij zou de keuze van wanneer de overheid omvergeworpen moet worden toch niet van mensen willen afnemen, die vrijheid van meningsuiting? Wat doe je daar dan mee?

En het is al eerder gezegd: je denk toch niet serieus dat je ook maar meer dan een minuut standhoudt tegen een leger?? Ook niet met je halfautomaat. Daar is de balans tussen de wapenkracht van de overheid (virtueel ongelimiteerd) en het volk echt niet naar. Je zou jezelf voor de gek houden als je mét wapen veiliger bent voor je overheid dan zonder.
Die noodzaak zul je hier in Nederland niet zien. En mocht die er toch komen, dan is het al lang en breed te laat en ben je allang onderdrukt.
Wat we hier aan onze kant van de oceaan een beetje vergeten zijn, is dat het recht van de sterkste nog altijd gewoon geldt.
Maar de "sterkste" is niet per se degene met de meeste wapens. We hebben een democratie, daarbij is het idee dat de macht ligt bij het volk. Dat volk is het sterkst. En in plaats van dat we met hooivorken en pek met veren politici verjagen houden we verkiezingen om de boel een beetje actueel te houden. Dat zijn van die dingen die maken dat je niet zo snel wapens nodig gaat hebben tegen je overheid en daarmee vervalt ook het grootste argument van de pro-wapenbezitters een beetje.
[...]

Ik ben wel voor het afnemen van het recht om wapens te hebben voor bepaalde groepen ja, en bijbehorend selectief ontwapenen. Bijvoorbeeld iemand die op de terroristenlijst staat.
Dan zou je ws niet tegen Obama's voorstel hebben gestemd. :)
Maar dus niet iedereen gelijk behandelen als een terrorist. Veel mensen willen die gelijke behandeling van iedereen wel, maar klagen tegelijkertijd over de inperking van de privacy en dergelijke. Die mensen hebben zelf niet door dat ze hier zelf voor gepleit hebben.
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt,maar niet iedereen gelijk behandelen als een terrorist lijkt mij ook wel een gezonde opvatting. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 22-06-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:54:
[...]
Wat we hier aan onze kant van de oceaan een beetje vergeten zijn, is dat het recht van de sterkste nog altijd gewoon geldt.
Nee, dat zijn we aan deze kant niet vergeten, we proberen juist om het zo te maken dat niet de sterkste per definitie wint maar dat het voor alle mensen in de samenleving een fijne maatschappij is. We hebben hier juist heel veel regels en wetten om er voor te zorgen dat niet de sterkste wint.

Het recht van de sterkste is in een samenleving zelden een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyphax schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:13:
[...]

"Vanzelfsprekend" is dat nooit, ik snap het idee achter weerstand kunnen bieden tegen een soort rogue overheid of whatever, maarja, dan doen sommige mensen dat (denk aan McVeigh), en dan knopen we ze weer op!
Ik bedoel, ook zo'n Volkert van de Graaf, die heeft exact voor dát doel een wapen gekocht en een politicus neergeschoten. Maarja, dat is in de VS blijkbaar de gewenste situatie. Ik snap ook niet de weerstand tegen wat McVeigh heeft gedaan. Nouja, dat snap ik natuurlijk wel: mensen vonden de overheid niet bombarderenswaardig, dat vonden alleen McVeigh en z'n maatje, maar hey, dat doet niet toe. Jij zou de keuze van wanneer de overheid omvergeworpen moet worden toch niet van mensen willen afnemen, die vrijheid van meningsuiting? Wat doe je daar dan mee?

En het is al eerder gezegd: je denk toch niet serieus dat je ook maar meer dan een minuut standhoudt tegen een leger?? Ook niet met je halfautomaat. Daar is de balans tussen de wapenkracht van de overheid (virtueel ongelimiteerd) en het volk echt niet naar. Je zou jezelf voor de gek houden als je mét wapen veiliger bent voor je overheid dan zonder.
Die noodzaak zul je hier in Nederland niet zien. En mocht die er toch komen, dan is het al lang en breed te laat en ben je allang onderdrukt.
Het probleem is niet zozeer een klassieke rogue overheid. Je kunt ook een overheid hebben die het geweldsmonopolie verliest om wat voor reden dan ook (geen geld, geen motivatie, geinfiltreerd, verdeeld, etc). Dan moet het volk zelfredzaam zijn. De best georganiseerde groep krijgt het voor het zeggen. In gebieden waar volk gewend was om op de overheid te leunen, kan een groep die zijn eigen boontjes dopte opeens de sterkste partij zijn.

Verder begint een leger vrij weinig in een guerilla oorlog, en dan is het ook al veel te laat, iedereen heeft verloren. Het is een illusie te denken dat een leger dat kan winnen. Kijk in de wereld om je heen, zo'n beetje alle Westerse legers gezamenlijk hebben geprobeerd bepaalde gebieden onder controle te krijgen en dat is niet gelukt. Als je puur kijkt naar de body counts dan krijg je een vertekend beeld. Als je kijkt wie er nou daadwerkelijk de macht heeft op straat, dan is dat niet de overheid.
Maar de "sterkste" is niet per se degene met de meeste wapens.
Volgens mij wel. Natuurlijk kan iemand fysiek zo sterk zijn dat je met een pistool hem niet aankan, maar in het algemeen is de sterkste de best bewapende.
Dan zou je ws niet tegen Obama's voorstel hebben gestemd. :)
Ik ken het voorstel niet tot in detail maar als het mensen van de terroristenlijst uitsluit wapens te houden klinkt dat prima. Al heb ik liever dat ze "terrorisme" wat specifieker maken.
emnich schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:33:
[...]

Nee, dat zijn we aan deze kant niet vergeten, we proberen juist om het zo te maken dat niet de sterkste per definitie wint maar dat het voor alle mensen in de samenleving een fijne maatschappij is. We hebben hier juist heel veel regels en wetten om er voor te zorgen dat niet de sterkste wint.

Het recht van de sterkste is in een samenleving zelden een goed idee.
Aan onze kant is de overheid de "sterkste". Dat zijn we zo gewend, dat sommigen dit verwarren met dat het recht van de sterkste niet meer geldt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2016 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:09:
[...]

Verder begint een leger vrij weinig in een guerilla oorlog
[...]
Volgens mij wel. Natuurlijk kan iemand fysiek zo sterk zijn dat je met een pistool hem niet aankan, maar in het algemeen is de sterkste de best bewapende.
Wat is het nu?
Aan onze kant is de overheid de "sterkste". Dat zijn we zo gewend, dat sommigen dit verwarren met dat het recht van de sterkste niet meer geldt.
Aan onze kant is de democratische rechtsstaat (op dit moment) het sterkste. Dat is niet de overheid, dat is niet de rechter, niet de politie, niet de werkgevers, ....

Er is niet één partij die het sterkste is en altijd wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:09:
[...]

Het probleem is niet zozeer een klassieke rogue overheid. Je kunt ook een overheid hebben die het geweldsmonopolie verliest om wat voor reden dan ook (geen geld, geen motivatie, geinfiltreerd, verdeeld, etc). Dan moet het volk zelfredzaam zijn. De best georganiseerde groep krijgt het voor het zeggen. In gebieden waar volk gewend was om op de overheid te leunen, kan een groep die zijn eigen boontjes dopte opeens de sterkste partij zijn.
Hmmm goed punt op zich maar ik weet niet hoe realistisch het is; dan laat je het als volk al wel zo ver komen. Als wij maar hard genoeg blèren gaan ze in Den Haag wel luisteren. En zo niet, dan staat er wel iemand op die het wel doet.
Het probleem is een beetje dat, als je wilt uitmaken wie de sterkste is, en je wil dat meten met wapengekletter, je in een soort anarchie terechtkomt. Je moet zo'n situatie linksom of rechtsom voorkomen.

En als je dan op de een of andere manier terechtkomt in een situatie als Nederland in de tweede wereldoorlog, dan zou je kunnen zeggen: als we ons hadden bewapend tegen de Duitsers... maar ook dan kom ik weer terug bij: die jaag je niet zo makkelijk weg. Legers hebben meer dan alleen vuurwapens en dat zijn dingen die jij nog steeds niet hebt. Dus je blijft zitten met een soort schijnveiligheid. Ik denk dat het in de praktijk gewoon geen voordelen biedt, en de scenario's waarin het wél voordelen biedt lijken me erg onrealistisch. In the meantime worden er dozijnen onschuldige mensen neergeschoten links en rechts, maar die praktijk, tja, dat is acceptabel. Deze maatschappij kan zichzelf nieteens tegen zichzelf beschermen.

Maargoed, het zou al heel wat zijn als bekende terroristen/verdachten niet meer vrijelijk zware wapens konden kopen. Maar zover komen ze nieteens. :|
Het is een illusie te denken dat een leger dat kan winnen. Kijk in de wereld om je heen, zo'n beetje alle Westerse legers gezamenlijk hebben geprobeerd bepaalde gebieden onder controle te krijgen en dat is niet gelukt.
Ik kan je ook wel een paar landen opnoemen waar het leger het zelfs voor het zeggen heeft. Het is echt een kwestie van willen hoor. Als je maar over lijken wilt gaan.
Als je puur kijkt naar de body counts dan krijg je een vertekend beeld. Als je kijkt wie er nou daadwerkelijk de macht heeft op straat, dan is dat niet de overheid.
De overheid heeft toch ook geen behoefte aan absolute controle/macht op straat? Anders hadden we wel een politiestaat. Dat willen wij niet. Daarom heeft de overheid die macht niet. :)
[...]

Dus het wordt nog erger: je moet niet alleen zorgen dat je bewapend bent, maar ook dat je beter/zwaarder bewapend bent dan je buurman, die op zijn beurt dat ook wil.

En toen had je landen met meer kernwapens dan je in welke situatie dan ook ooit zou willen inzetten. Knettergek, je schiet er niets mee op. MAD. Maar dan bij jou in de straat, op iets kleinere schaal. :)
[...]

Ik ken het voorstel niet tot in detail maar als het mensen van de terroristenlijst uitsluit wapens te houden klinkt dat prima. Al heb ik liever dat ze "terrorisme" wat specifieker maken.
Ja dat is allemaal ook vast specifiek genoeg, het is gewoon een flauwekulexcuus: doen alsof ze zich zorgen maken om die anderhalve paardenkop die onterecht op die lijst zou staan. Ze hebben echt geen interesse om verantwoordelijkheid te nemen. Ik denk dat ze vooral interesse hebben in wat een partij lobbyisten allemaal roept, en hoeveel centjes ze daarvoor krijgen. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:30

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Cyphax schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:01:
[...]
Maargoed, het zou al heel wat zijn als bekende terroristen/verdachten niet meer vrijelijk zware wapens konden kopen. Maar zover komen ze nieteens. :|
Die lijst is dan ook absoluut niet geschikt om 'sancties' aan iemand mee op te leggen. 90% van de mensen op die lijst staan er ten onrechte of vanwege flinterdun bewijs dat nooit in een rechtbank stand zou houden (quote van een amerikaanse politica) en je legt, zonder enige vorm van process, een sanctie op aan iemand (geen wapen kunnen kopen). En die persoon kan dat niet aanvechten, zich niet verweren bij een rechtbank en er zijn geen beroepsogelijkheden bij de geheime diensten die jou erop hebben gezet.

Er zijn vele manieren te bedenken waarop dit beter kan, maar het lijkt mij logisch dat die wet er niet doorheen is gekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kees op 22-06-2016 16:19 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Kees schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:19:
[...]

Die lijst is dan ook absoluut niet geschikt om 'sancties' aan iemand mee op te leggen. 90% van de mensen op die lijst staan er ten onrechte of vanwege flinterdun bewijs dat nooit in een rechtbank stand zou houden (quote van een amerikaanse politica) en je legt, zonder enige vorm van process, een sanctie op aan iemand (geen wapen kunnen kopen). En die persoon kan dat niet aanvechten, zich niet verweren bij een rechtbank en er zijn geen beroepsogelijkheden bij de geheime diensten die jou erop hebben gezet.

Er zijn vele manieren te bedenken waarop dit beter kan, maar het lijkt mij logisch dat die wet er niet doorheen is gekomen.
Als die lijst in de praktijk geen moer waard is, dan hebben ze parallel aan dit een ander groot issue waar iets aan gedaan zou moeten worden lijkt me. Maar dat is geen probleem van dat wetsvoorstel... nou draai je het om! Ik stem nog steeds voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
ChojinZ schreef op donderdag 03 december 2015 @ 08:13:Iets moeilijker? Als je hier aan wapens wil komen om zulk soort shootings te kunnen uitvoeren heb je echt wel flinke connectie's nodig. Een pistool is nog wel te regelen, maar voor zulke zware assault wapens daar moet je echt flink je best voor doen.
Ik heb het hele topic niet doorgelezen, en misschien is het al eerder gezegd.
Maar volautomatische "assault rifles" zijn ook in de VS verboden, degene die er nog legaal rondzwerven zijn van voor dat het verbod werd ingesteld.
Semi-automatische geweren kun je er wel kopen, de beroemde AR-15 onder andere.
Maar met een vergunning mag je die in Nederland ook gewoon kopen hoor.
Linkje: http://www.wapenhandelkui...tch-hbar-kal-223-rem.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
bluemoon23 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:03:
[...]

Maar volautomatische "assault rifles" zijn ook in de VS verboden, degene die er nog legaal rondzwerven zijn van voor dat het verbod werd ingesteld.
Toch hebben wij de behoefte niet om massaal die dingen aan te schaffen. Maargoed, heeft als gevolg dat er niet zo vreselijk van in omloop zijn dus de kans op ongelukken ermee is al kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Als een heroine junk die na zijn overdosis weer een spuit in zijn arm zet.
Zo houdbaar is dit.

Allerlei symboliek om medeleven te tonen maar concrete maatregelen is een groot deel wars van.
Hopelijk wint het verstand dit keer.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00
bluemoon23 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:03:
[...]

Neemt niet weg dat je in Amerika relatief makkelijk (hetzij illegaal) aan zulke wapens kan komen. In Nederland is dat een stuk lastiger...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Illegaal aan automatische wapens komen is ook in Europa niet zo moeilijk.
Ik denk haast nog makkelijker dan in de VS.
Met dank aan de val van het ijzeren gordijn en de balkanoorlogen.

http://www.spiegel.de/pol...die-waffen-a-1063360.html
http://www.focus.de/finan...el-blueht_id_5233743.html

Maar goed, het gaat niet om de illegale wapens in deze discussie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat laat juist zien dat de wetten werken. Ondanks dat je er vrij gemakkelijk aan kan komen gebeurt dit niet op grote schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Kees schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:19:
[...]

Je doet net alsof er een random lijstje is gegenereerd :z
Over het algemeen (en dan heb ik het niet over 90%) kom je niet "zomaar" op die lijstjes. En daarnaast is de "sanctie" dat je geen wapen mag aanschaffen. Sinds wanneer is dat iets dat bij je primaire levensbehoeftes is gaan horen? Het doet verder helemaal niets. Het afnemen van een rijbewijs heeft meer impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Cyphax schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:09:
[...]

Toch hebben wij de behoefte niet om massaal die dingen aan te schaffen. Maargoed, heeft als gevolg dat er niet zo vreselijk van in omloop zijn dus de kans op ongelukken ermee is al kleiner.
Natuurlijk behalve die ene keer in Alphen, ook een AR-15...
Dat wapen moet gewoon achter een vergunning in de VS. Een AR-15 is gewoon een zeer simpel wapen om mee te schieten. Ze zijn zeer betrouwbaar, accuraat en hebben weinig terugslag. Verder zijn ze in de VS zeer wijdverbreid en dat is waarom het bijna altijd AR-15's zijn bij die schietpartijen. Dat ze al verboden waren onder Clinton met resultaten zegt ook wel iets. Er is eigenlijk geen vuurwapen waar het zo makkelijk is om iemand mee te doden. Zelfs de AK-47/AKM is nog lastiger omdat je daar met behoorlijk wat terugslag zit en een minder effectieve kogel.

Die sit in die nu bezig is in het Congress maakt ook wel duidelijk dat de Democraten er helemaal klaar mee zijn, en terecht. Dat de Republikeinen nu spreken van obstructie is al helemaal mooi. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

DaniëlWW2 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 14:01:
[...]

Dat zag er wel uit als een AR-15 maar het was een .22 Long Rifle die veel minder krachtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
DaniëlWW2 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 14:01:
[...]

En dat soort incidenten zullen ook echt wel blijven gebeuren. Ik heb niet de illusie dat een wat meer gereguleerd wapenbezit het dodental naar 0 brengt. Maar ondertussen is zo'n drama als in Alphen bij ons wel echt een uitzondering, terwijl het in de VS regelmatig voorkomt.
Onze maatschappij is wat dat betreft ook heel anders. Ik denk dat als je hier vrij wapenbezit zou invoeren, we niet direct hetzelfde gaan krijgen als in de VS.

Die sit in die nu bezig is in het Congress maakt ook wel duidelijk dat de Democraten er helemaal klaar mee zijn, en terecht. Dat de Republikeinen nu spreken van obstructie is al helemaal mooi. :P
Maar ook de Amerikanen zelf zijn dit onderhand wel zat.
When asked about specific policy steps, 92 percent of respondents favored expanded background checks, 87 percent supported prohibiting convicted felons or people with mental health problems from buying guns and 85 percent were in support of banning people on the terror watch list or on the no-fly list from buying guns. Only 9 percent of those surveyed supported preventing all Americans from owning guns.
Het is maar één poll, maar wel onder 1001 Amerikanen. Zelfs met een ruime foutmarge... NEGEN procent, dat is ongeveer wat die republikeinse halve garen nog representeren. Maar het is net of ze naar iemand anders luisteren. Heel gek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
IJzerlijm schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 14:28:
Dat zag er wel uit als een AR-15 maar het was een .22 Long Rifle die veel minder krachtig is.
Inderdaad .22LR wordt veel gebruikt in de schietsport, ook op de olympische spelen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Cyphax schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 14:44:
[...]

Onze maatschappij is wat dat betreft ook heel anders. Ik denk dat als je hier vrij wapenbezit zou invoeren, we niet direct hetzelfde gaan krijgen als in de VS.
Na verloop van tijd wel. Ik moet eerlijk toegeven dat als ik in de USA zou wonen ik ook een pistool zou kopen, terwijl ik veel liever niemand met een wapen zie zoals het hier is.

Het probleem is gewoon dat wanneer wapens makkelijk te krijgen zijn na verloop van tijd er veel wapens in omloop komen en er ook veel bij criminelen belanden. Op het moment dat de gemiddelde crimineel een wapen heeft gaan er alleen maar meer burgers wapens kopen omdat de criminelen er ook mee lopen en ze zichzelf willen beschermen. Hoe meer burgers wapens hebben hoe meer er gestolen worden en hoe meer er weer bij de verkeerde mensen belanden. Dan gaan er weer meer burgers zwaardere wapens kopen tot op een punt zoals nu dat er belachelijk veel wapens in omloop zijn in de USA. Hoe meer wapens in omloop hoe meer er gebruik van word gemaakt, daarom zie je daar ook meer mass shootings dan in de rest van wereld.

Zoals het er nu in de USA uitziet zie ik niet echt een oplossing behalve dat alle wapens zo goed als verdwijnen, van zowel de burgers als criminelen, maarja dat gaat echt niet gebeuren. Om die reden zie ik ook geen goede oplossing voor dit probleem. Je kan zeggen over wapens wat je wil, maar het is gewoon een feit dat wanneer er meer wapens zijn ze meer gebruikt gaan worden, voor zowel goede doeleinden als slechte doeleiden.

Ik snap heel goed dat je als burger een wapen wil hebben en ik zou het zelf dus ook willen, juist omdat iedere idioot er mee rond loopt. Het nadeel is dus alleen dat het probleem alleen maar groter word. Hier in NL en in vrijwel de hele wereld voorkomen we dat we naar een punt toegaan waarbij iedereen een wapen heeft. Helaas is het in de USA al zover en zie dat maar eens op te lossen.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 23-06-2016 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Cyphax schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 14:44:
[...]

Maar ook de Amerikanen zelf zijn dit onderhand wel zat.

[...]

Het is maar één poll, maar wel onder 1001 Amerikanen. Zelfs met een ruime foutmarge... NEGEN procent, dat is ongeveer wat die republikeinse halve garen nog representeren. Maar het is net of ze naar iemand anders luisteren. Heel gek...
Het verbaast me dat dit nog niet gepost is in zo'n topic als dit, maar afgelopen weekend had John Oliver (van Last Week Tonight, aanrader!) een item over de wapenwet in de VS: YouTube: Last Week Tonight With John Oliver - Gun Control

Ik vind dat hij heel treffend uitlegt hoe verknipt de politiek daar in elkaar zit en hoe sterk de wapenlobby is. En hoe makkelijk het zou zijn om er wat aan te doen als de Amerikanen echt wilden. Maar voorstanders van inperking komen niet van de bank, terwijl de wapenlobby superactief is om de status quo te bewaren.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Grrrrrene schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:22:
[...]

Het verbaast me dat dit nog niet gepost is in zo'n topic als dit, maar afgelopen weekend had John Oliver (van Last Week Tonight, aanrader!) een item over de wapenwet in de VS: YouTube: Last Week Tonight With John Oliver - Gun Control
Precies die video was de aanleiding voor wat ik schreef, waar jij op reageerde. :)
Ik heb intussen ook Paul Ryan zien vertellen dat hij het niet kan verkroppen dat mensen zonder eerlijk proces van hun rechten worden ontdaan. Ik dacht toen, die Paul Ryan, die moet wel fel tegenstander zijn van Guantanamo Bay. Ik bedoel, zonder eerlijk proces jarenlang vastgezet worden in Cuba is qua rechten ontnemen wel een stap intrusiever.
Maar wat schetst mijn verbazing: Gitmo is oké-o volgens Ryan. Nou, da's ook niet erg consistent. De ene terrorist mag wapens kopen, de ander mag niet vrij rondlopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 23-06-2016 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
-knip-

Verkeerde topic :X

[ Voor 93% gewijzigd door Grrrrrene op 24-06-2016 07:28 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Vijf agenten doodgeschoten bij betoging tegen politiegeweld in Dallas

Uiteindelijk ook een exces van liberale wapenwetgeving. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 15-09 13:07
Heel zuur misschien: hier is toch precies met tweede amendement voor? Het recht om het recht in eigen hand te nemen? Het zou hypocriet zijn dit erger te vinden dan een willekeurig andere aanval.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Laat in mijn ogen mooi zien dat het recht in eigen hand nemen geen goed idee is in de zin dat er nu onschuldige* agenten om het leven zijn gekomen dankzij de fouten van anderen. Aan de andere kant zal dit tegengeweld hopelijk als katalysator werken voor het doorvoeren van veranderingen, die zonder dodelijke schietpartij hier nooit had plaats gevonden.

Ik ben ook erg benieuwd wat de mening is van de Amerikaanse voorvechters van wapenbezit t.a.v. deze gebeurtenis.

* = aanname natuurlijk maar het lijkt me niet nuttig daarover te discussiëren

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Brent schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 09:20:
[...]

Heel zuur misschien: hier is toch precies met tweede amendement voor? Het recht om het recht in eigen hand te nemen? Het zou hypocriet zijn dit erger te vinden dan een willekeurig andere aanval.
Dit kan je niet onder het 2e amendement gooien (imho).
Dat is om in opstand te kunnen komen tegen de regering en je te kunnen verdedigen/vechten tegen de legermacht van de regering.
Random wat agenten doorschieten is gewoon ordinaire moord.

En hulpverleners (agenten/ambulance personeel/etc.) heeft wel vaker een verheven status (beledigen ambtenaar in functie), wat wmb vaak ook terecht is. Dus ja dan kan je dit ook erger vinden.
Ik zie het hier vooral als onschuldigen, dus vind het net zo erg als een sluipschutter die willekeurig wie vermoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Coocoocachoo schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 09:33:
[...]

Dit kan je niet onder het 2e amendement gooien (imho).
Laat dat imho maar weg. Dit heeft niets met gedachte achter het 2e amendement te maken, natuurlijk. Het vermoorden van agenten heeft niets te maken met een well regulated militia die de overheid komt omgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Friespeuk schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 09:03:
Uiteindelijk ook een exces van liberale wapenwetgeving. :-(
Dat is een veel te simplistische benadering. Het is een veel breder maatschappelijk probleem met meerdere facetten. Politiemensen afknallen is niet goed te praten. Het is zaak om een goed inzicht te krijgen van de beweeg redenen van de daders om te kijken wat er in de toekomst tegen dit soort incidenten gedaan kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Er is eergisteren wel iemand in zijn auto doodgeschoten. Zwart, politie, alles erop en eraan:
n de video, die door de vriendin van automobilist Philando Castile is gemaakt, is te zien hoe hij overlijdt aan zijn verwondingen. Hij zou zijn aangehouden vanwege een defect achterlicht, en direct hebben aangegeven dat hij een wapen met bijbehorende vergunning bij zich droeg.

Volgens Lavish Reynolds, de vriendin van Castile, probeerde hij zijn legitimatie en portemonnee uit zijn zak te pakken, maar werd hij direct door de agent in zijn arm geschoten nadat hij over zijn wapen had verteld. Haar 4-jarige dochter zat op de achterbank. Castile overleed in het ziekenhuis.
Let wel, het staat op video. De man gaf aan dat hij een carry-permit had en een wapen. Dat werd rustig meegedeeld zodat de agent niet nerveus hoefde te worden als de man naar de kontzak zou grijpen of later bij fouilleren alsnog een wapen werd ontdekt.
*Bam* , 4 kogels later vragen vrouw en dochter zich af waarom.....

En zo heb je dus verschillende dingen in de VS die elkaar kruisen: vrije wapenwetgeving, het recht om een pistool te dragen EN een nerveuze politie die dus regelmatig een verdachte met een legaal wapen tegenkomen. Da's nogal een cocktail.

Om vervolgens verder te lezen:
Het aantal doden door politiegeweld in de Verenigde Staten is in de eerste zes maanden van 2016 met zo'n 6 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Er zijn dit jaar in totaal 509 doden geregistreerd. Dit meldt The Washington Post op basis van eigen onderzoek.

De uitkomsten tonen aan dat zwarten in de Verenigde Staten een grotere kans lopen om te worden doodgeschoten door de politie. Deze is 2,5 keer groter dan bij witte Amerikanen. De helft van de doden door politiegeweld zijn wit, de andere helft behoort tot een minderheid. Eenvijfde was ongewapend.

Uit cijfers van het twee jaar durende onderzoek komt ook naar voren dat er steeds meer agenten onder diensttijd worden beschoten en gedood. Ook worden zij vaker vervolgd voor twijfelachtige schietpartijen. Volgens The Washington Post volgen incidenten met dodelijke schietpartijen elkaar sinds 2014 sneller op. Dat was het jaar waarin een agent een zwarte tiener in Ferguson dood schoot.
Maar goed, de cocktail ten spijt: als politici en politie geen aanzet willen geven om de giftige cocktail te ontwarren, dan blijft dit nieuws gewoon voortsudderen. Alhoewel het mij een doodlopende weg lijkt.

Dat er politie wordt neergeschoten bij zo'n betoging, zoals nu is gebeurd, is eigenlijk slechts een enkele baldzijde in dit inktzwarte verhaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Tsja, dit gaat nog een hele hele lange weg zijn. Heel kort door de bocht:
  • Afro-Amerikanen (10% van de samenleving) zijn vaker betrokken bij criminele activiteiten
  • Afro-Amerikanen zijn vaker betrokken bij schietpartijen
  • Vermoorde/Dode politieagenten komen onevenredig vaak door kogels van Afro-Amerikanen om het leven
Hierdoor:
  • Agenten zijn veel meer trigger happy als ze een Afro-Amerikaan aanhouden. Bij een greep naar de zak voor een ID, zal men eerder denken aan een wapen
Van de andere kant bekeken:
  • Als je Afro-Amerikaan bent, heb je een grotere kans door politiegeweld om het leven te komen, ook als je onschuldig bent
Zoals gezegd: Het is een hele simplistische samenvatting, maar kort door de bocht is dit nu wel aan de hand.

EDIT:

10% van de bevolking is verantwoordelijk voor 54% van de vuurwapen moorden. Dan ga je als agent dus wel aan kansberekening doen....

[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 08-07-2016 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
PWM schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 09:51:
...
10% van de bevolking is verantwoordelijk voor 54% van de vuurwapen moorden. Dan ga je als agent dus wel aan kansberekening doen....
Het zou mij niets verbazen als minder dan 0,001% van de bevolking verantwoordelijk is voor alle vuurwaapenmoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

begintmeta schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 10:03:
[...]

Het zou mij niets verbazen als minder dan 0,001% van de bevolking verantwoordelijk is voor alle vuurwaapenmoorden.
Zoals het daar nu staat klopt inderdaad niet ;) Maar een agent kan wel zien of iemand uit die 10% komt, en niet of iemand uit die 0,001% komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
PWM schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 10:07:
... Zoals het daar nu staat klopt inderdaad niet ;) ...
Maar zoals het er staat is wel hoe de facto gedacht wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
PWM schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 09:36:
[...]

Laat dat imho maar weg. Dit heeft niets met gedachte achter het 2e amendement te maken, natuurlijk. Het vermoorden van agenten heeft niets te maken met een well regulated militia die de overheid komt omgooien.
Tsja, die definitie is zo vaag, ik zie niet waarom dit er niet onder zou vallen. Natuurlijk doet dat niet de straf op moord teniet.

Vierde verdachte heeft zelfmoord gepleegd volgens de Belgen: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160708_02376360

[ Voor 10% gewijzigd door Brent op 08-07-2016 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-08 15:31
PWM schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 09:51:
Tsja, dit gaat nog een hele hele lange weg zijn. Heel kort door de bocht:
  • Afro-Amerikanen (10% van de samenleving) zijn vaker betrokken bij criminele activiteiten
  • Afro-Amerikanen zijn vaker betrokken bij schietpartijen
  • Vermoorde/Dode politieagenten komen onevenredig vaak door kogels van Afro-Amerikanen om het leven
Hierdoor:
  • Agenten zijn veel meer trigger happy als ze een Afro-Amerikaan aanhouden. Bij een greep naar de zak voor een ID, zal men eerder denken aan een wapen
Van de andere kant bekeken:
  • Als je Afro-Amerikaan bent, heb je een grotere kans door politiegeweld om het leven te komen, ook als je onschuldig bent
Zoals gezegd: Het is een hele simplistische samenvatting, maar kort door de bocht is dit nu wel aan de hand.

EDIT:

Maar toch ligt de zwaarte vanhet argument bij de politie en bij diens inschattingsvermogen en training - en daar schort het volgens mij hard - immers, de politieman is deze gevallen zowel politie, jury en rechter.

- als wij op deze manier de samenleving gaan indelen dan is het einde zoek. want nu staat er eigenlijk dat vanwege die 10%, 90% vogelvrij is verklaard. Verder wordt natuurlijk met geen woord gesproken waarom het 10% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
Dat is toch wel de kern in heel veel van deze situaties. Men heeft angst, vooroordelen, zeer slechte kennis van kansrekening en statistiek (zie het rapport hierboven, jaarlijks komen ca 30 agenten om uitgesplitst naar verschillende situaties), en een manier van werken die geweld boven alternatieven plaatst (gebruik van vuurwapen is duidelijk geen laatste optie, shoot to kill).

Met training en aangepaste methoden moet hier toch een aanzienlijke winst te halen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 08-07-2016 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Altijd grappig die mensen die zeggen dat meer mensen een wapen zouden moeten dragen om schutters neer te schieten.
Met 310 miljoen wapens op 321 miljoen mensen zou de VS toch het meest veilige land moeten zijn als je kinderen en bejaarden niet meerekent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Rukapul schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 10:41:
[...]

Men heeft angst, vooroordelen, zeer slechte kennis van kansrekening en statistiek
Dat gaat natuurlijk 2 kanten op. Voor elk onschuldig zwart slachtoffer van politiegeweld, worden er 250 vermoord door een ander zwart persoon. Duizenden per jaar. Toch ligt de Black Lives Matter focus daar totaal niet op.

De hysterie moet uit het debat, dat lijkt me een eerste goede stap. Maar met wat er vandaag is gebeurd, zal het niet snel beter worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Rukapul schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 10:41:
[...]

Met training en aangepaste methoden moet hier toch een aanzienlijke winst te halen zijn.
Een groot deel van de Amerikanen wil die winst niet. Die ziet winst in het recht op het dragen van wapens, en neemt de gewonden en doden op de koop toe (en ook gun-totin' rednecks gaan vaker dood door wapengeweld, niet alleen zwarten).

Het is een fundamenteel verschil van opvatting, en ik zie niet in hoe een discussie over het aanpakken van geweld gevoerd kan worden als zo'n groot deel daar het probleem helemaal niet ziet. Beide kanten zijn Oost-Indisch doof: wapenbezitters kunnen of willen niet zien dat shoot-first-ask-questions-later-mentaliteiten in de 18e eeuw thuishoren, en de rest ziet niet dat ze in een land wonen waar een grote hoeveelheid mensen wapengeweld niet als het grotere probleem zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brent schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 10:51:
Een groot deel van de Amerikanen wil die winst niet. Die ziet winst in het recht op het dragen van wapens, en neemt de gewonden en doden op de koop toe (en ook gun-totin' rednecks gaan vaker dood door wapengeweld, niet alleen zwarten).
Die bewering klopt niet en valt ook niet te staven met feiten. Dat de politie beter opgeleid zou kunnen worden staat heel juist heel hoog op de agenda maar is politiek een lastige zaak. Het is vrij duidelijk in kaart gebracht dat de politie opleidingen zijn verslechterd en het aanname beleid van politie personeel voor verbetering vatbaar is alsmede de verdergaande militarisering van de training en uitrusting van de politie. Dus het probleem licht bij het gevoerde beleid waarbij de politie fout aangestuurd wordt tegen beter weten in.
Het is een fundamenteel verschil van opvatting, en ik zie niet in hoe een discussie over het aanpakken van geweld gevoerd kan worden als zo'n groot deel daar het probleem helemaal niet ziet. Beide kanten zijn Oost-Indisch doof: wapenbezitters kunnen of willen niet zien dat shoot-first-ask-questions-later-mentaliteiten in de 18e eeuw thuishoren, en de rest ziet niet dat ze in een land wonen waar een grote hoeveelheid mensen wapengeweld niet als het grotere probleem zien.
Zo zwart/wit is het in de praktijk niet ook al zou je als je op de eigen pers af zou gaan dat wel geloven. Wat dat betreft heeft PWM ook gelijk dat de hysterie uit het debat moet en dat er rationeel naar de zaken gekeken wordt zodat er realistische en structurele verbeteringen aangebracht kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:24:
[...]

Die bewering klopt niet en valt ook niet te staven met feiten.
Je staaft hem zelf: er is bezuinigd, de maatregelen die al decennia geleden bedacht zijn zijn nooit geïmplementeerd, dumpen van militair materiaal bij politie gaat ook onverminderd door. Of moeten we het maar doen met beloftes van politici? Dacht het niet ;) Vergis je ook niet dat politici in grote steden in de liberalere regio's er anders over denken dan rest van het land.
[...]

Zo zwart/wit is het in de praktijk niet ook al zou je als je op de eigen pers af zou gaan dat wel geloven. Wat dat betreft heeft PWM ook gelijk dat de hysterie uit het debat moet en dat er rationeel naar de zaken gekeken wordt zodat er realistische en structurele verbeteringen aangebracht kunnen worden.
Zo hysterisch vind ik het debat helemaal niet, en die insinuatie is precies wat de wapenliefhebbers alleen maar sterkt in zijn overtuiging. Er staat een vrij redelijke wapenlobby klaar die vrij sec het recht op wapenbezit herhaalt bijvoorbeeld.

Mensen die dit debat willen moeten misschien eens beseffen dat een grote groep het structurele probleem ziet in aantasting van nummer 2, niet het geweld. Ik zou graag iemand zien die daar op in ging.

Persoonlijk zie ik nummer 2 en een samenleving zoals wij die nu kennen in Europa niet samen gaan. Amendement 2 kan alleen blijven bestaan als je inderdaad het geweld accepteert en zoals ik het zie is er een grote groep die inderdaad die prijs wil betalen in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Brent schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 10:51:
[...]

Het merendeel van de Amerikanen wil strengere regelgeving mbt wapenbezit blijkt uit alle polls die ik net googelde, maar gezien de republikeinen, gesteund door de enorme wapenlobby elke vorm van regelgeving blokkeren gebeurt er niets. Eigenlijk wordt de meerderheid van de Amerikanen gegijzeld door de gun-toting rednecks en de republikeinen ;)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
FunkyTrip schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:54:
[...]

Het merendeel van de Amerikanen wil strengere regelgeving mbt wapenbezit blijkt uit alle polls die ik net googelde, maar gezien de republikeinen, gesteund door de enorme wapenlobby elke vorm van regelgeving blokkeren gebeurt er niets. Eigenlijk wordt de meerderheid van de Amerikanen gegijzeld door de gun-toting rednecks en de republikeinen ;)
Als het onderwerp wat minder gevoelig lag, zouden we dat roemen en bescherming van minderheidsmeningen noemen denk ik. Er is op zich niets tegen dat een bepaalde staat er ander beleid op na houd dan het hele land, we vinden het immers ook een goed idee dat sommige staten zelf maar het homohuwelijk zijn gaan legaliseren.

Dat is nu precies het punt: voor een grote groep (absolute minderheid of niet) is het (kennelijk) helemaal niet zo'n gevoelig issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dit is dan precies zo'n issue die bij de komende verkiezingen komen. Ik lees ook 80+% voor enige regulering, dus met enige mazzel zal men dat echt tegen de GOP gebruiken. En niet zozeer vanwege Hillary/Trump, maar het congress/Senaat (waar die sit-in van de Dems werd gehouden om uberhaupt een stemming te krijgen.

Met enige fantasie heeft Hillary straks beide huizen en een progressieve hogerechtshof. Dan zal blijken dat de NRA teveel de kop in het zand heeft gestoken en de problemen tever heeft laten escaleren onder de mantel der liefde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:40
Friespeuk schreef op donderdag 03 december 2015 @ 07:46:
[...]

Wederom de zoveelste schietpartij in de VS. Mooie woorden van Obama om het wapenbezit aan te pakken maar ook hij weet dat geen enkele president dit voor elkaar gaat krijgen gezien de machtige wapenlobby van de NRA oa. Wanneer gaat dit land eens inzien dat geen enkele terrorist gaat veroorzaken wat ze zichzelf uiteindelijk aandoen?

Jammer dat je op social media gelijk mensen ziet die hun 'god given right to bear arms' verdedigen over de rug van de doden van deze schietpartijen. Je hoopt dat deze mensen het nooit zelf zullen meemaken of hun geliefden.
Doe jij nu niet precies hetzelfde?

De hele discussie ligt namelijk nogal wat genuanceerder. Kijk nou eens naar het hele plaatje.

United States 10.54 Firearm-related death rate per 100,000 inwoners per jaar. Hiervan zijn 3.43 moorden, 6.69 zelfmoorden (euthanasie hebben ze daar niet) en 0.18 ongelukken.

Pak dan Belgie er eens bij:
Belgium 1.82 Firearm-related death rate per 100,000 inwoners per jaar waarvan 0.33 moorden en 1.33 zelfmoorden en 0.02 ongelukken.

De USA bestaat uit 50 staten met bij elkaar 323 miljoen inwoners. Dus ga daar ook eens uitsplitsen in plaats van het als één land te behandelen.

District of Columbia heeft met 600.000 inwoners namelijk 21.8 moorden per 100.000 inwoners. Tegelijkertijd blijven 19 staten blijven onder het niveau van Belgie....

Daarmee zeg ik niet dat ik voorstander ben van de wapenwet, in tegendeel. Echter ik vindt het wel tenenkrommend om juist over de rug van slachtoffers punten te proberen te scoren zonder enige nuance aan te brengen. Het is niet overal een probleem en het probleem is ook niet overal even groot. Ook in Europa zijn aardig wat doden veroorzaakt door wapens. Zo scoort Frankrijk bijvoorbeeld 2.83, Finland 3.25 en Oostenrijk 2.63. Dus zelfs met het huidige beleid zijn er in de USA tientallen staten waar wapenbezit legaal is, maar waar effectief toch minder mensen omkomen door wapengeweld dan is ons eigen Europa. Het punt? Wapens verbieden voorkomt aantoonbaar niet dat mensen doodgaan door wapens. Het is allemaal niet zo zwart/wit als het mogelijk lijkt. Als je het statistisch gaat bekijken dan komen waarschijnlijk variabelen als welvaart en welvaartsverdeling eerder om de hoek kijken dan de legaliteit van wapenbezit.

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 08-07-2016 14:30 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

sdk1985 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 14:26:
Pak dan Belgie er eens bij:
Belgium 1.82 Firearm-related death rate per 100,000 inwoners per jaar waarvan 0.33 moorden en 1.33 zelfmoorden en 0.02 ongelukken.

De USA bestaat uit 50 staten met bij elkaar 323 miljoen inwoners. Dus ga daar ook eens uitsplitsen in plaats van het als één land te behandelen.

District of Columbia heeft met 600.000 inwoners namelijk 21.8 moorden per 100.000 inwoners. Tegelijkertijd blijven 19 staten blijven onder het niveau van Belgie....
Je eigen link verteld mij dat alleen Vermont minder moorden met vuurwapens heeft per 100.000 inwoners dan België. O-)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Dan kijk je naar 0.33 ;) Het gaat om de laatste column en dan 1.82 (Wat Belgie dus is).
Pagina: 1 ... 4 ... 14 Laatste