Ik heb geprobeerd om N64 games te draaien maar dit gaat zeeeeeer traag. Ook bij SNES games merk ik al enige vertraging als er veel in beeld gebeurd. Mijn Raspberry Pi 3 loopt nu op stock en wil ik dus gaan overclocken zodat ik ook fatsoenlijk N64 en Playstation 1 games erop kan spelen. Ik heb een koelset nodig. Ik heb in dit topic gelezen dat dit niet nodig is maar toch wil ik koeling erop. Heeft iemand een goed voorbeeld hiervan. Ik lees uiteenlopende zaken zoals koelelementen die niet goed hun werk doen, tot aan adhesive tape die vrijwel geen hitte geleid.
Je hebt niet heel goed gezocht, want dit is uitgebreid besproken. Zie de Youtube-playlist en de discussie rondom Room42 in "Raspberry Pi - deel 2"Techno Overlord schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:46:
Ik heb geprobeerd om N64 games te draaien maar dit gaat zeeeeeer traag. Ook bij SNES games merk ik al enige vertraging als er veel in beeld gebeurd. Mijn Raspberry Pi 3 loopt nu op stock en wil ik dus gaan overclocken zodat ik ook fatsoenlijk N64 en Playstation 1 games erop kan spelen. Ik heb een koelset nodig. Ik heb in dit topic gelezen dat dit niet nodig is maar toch wil ik koeling erop. Heeft iemand een goed voorbeeld hiervan. Ik lees uiteenlopende zaken zoals koelelementen die niet goed hun werk doen, tot aan adhesive tape die vrijwel geen hitte geleid.
Koop al mijn ads!
Waterkoeling?Techno Overlord schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:46:
Ik heb geprobeerd om N64 games te draaien maar dit gaat zeeeeeer traag. Ook bij SNES games merk ik al enige vertraging als er veel in beeld gebeurd. Mijn Raspberry Pi 3 loopt nu op stock en wil ik dus gaan overclocken zodat ik ook fatsoenlijk N64 en Playstation 1 games erop kan spelen. Ik heb een koelset nodig. Ik heb in dit topic gelezen dat dit niet nodig is maar toch wil ik koeling erop. Heeft iemand een goed voorbeeld hiervan. Ik lees uiteenlopende zaken zoals koelelementen die niet goed hun werk doen, tot aan adhesive tape die vrijwel geen hitte geleid.
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Misschien je eerst even verdiepen in N64 emulation, er zijn een hoop games die nog niet lekker lopen.Techno Overlord schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:46:
Ik heb geprobeerd om N64 games te draaien maar dit gaat zeeeeeer traag.
KNIP
Lees je eens in hier
En hier de game compatibility lijst
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Een goede vriend van me gaat met pensioen en een van de dingen waar hij nou eindelijk tijd voor denkt te kunnen maken is IoT toepassingen ontdekken. Met een paar collega's willen we hem een kado geven om daaraan te beginnen. Zelf zat ik aan een raspberry pi te denken maar ik zie door de bomen het bos niet zo goed. Is er een bundel die aan te raden is voor dit doel?
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Denk dat het met name aan je budget ligt. Combi misschien met een Arduino is wel aardig.Wijnands schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:30:
Een goede vriend van me gaat met pensioen en een van de dingen waar hij nou eindelijk tijd voor denkt te kunnen maken is IoT toepassingen ontdekken. Met een paar collega's willen we hem een kado geven om daaraan te beginnen. Zelf zat ik aan een raspberry pi te denken maar ik zie door de bomen het bos niet zo goed. Is er een bundel die aan te raden is voor dit doel?
Goed punt.
Laten we zeggen zo'n 75 euro
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Als je nog een goede maand kan wachten, zijn er erg leuke kitjes op aliexpress banggood te krijgen. Ik heb het dan over arduino sensot kitjes die vaak best compatible zijn met een Rpi.
Bijvoorbeeld https://www.aliexpress.co...-Arduino/32649847420.html
Bijvoorbeeld https://www.aliexpress.co...-Arduino/32649847420.html
Hmm.... da's inderdaad wel een hele leuke set ja. Dank, zet me een stap in de goede richtingSuperKris schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:02:
Als je nog een goede maand kan wachten, zijn er erg leuke kitjes op aliexpress banggood te krijgen. Ik heb het dan over arduino sensot kitjes die vaak best compatible zijn met een Rpi.
Bijvoorbeeld https://www.aliexpress.co...-Arduino/32649847420.html
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Soms moet je wel rekening houden met de voltages. Daarvoor is deze wel handig om er bij te bestellen.Wijnands schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:23:
[...]
Hmm.... da's inderdaad wel een hele leuke set ja. Dank, zet me een stap in de goede richting
Om alles aan elkaar te knopen (in expirimenteer fase) zijn deze kabeltjes erg handig
Verder wil je een breadboard, wat ledjes, knopjes, een paar weerstanden, etc. Daarvoor is dit kitje denk ik wel aardig.
Een arduino er bij is ook zeer handig. Ik adviseer deze nano Ik zou er gewoon 2 bij doen.
Uiteraard heb je nog een goede (minimaal 2A) USB lader/kabel nodig. Eventueel is een behuizing ook wel handig. Als je toch op aliexpress gaat bestellen, is dat zat van te vinden.
Zo alles bij elkaar heb je een hele mooie kit waar je bijna alles mee kan bouwen.
Laatste suggesties zijn nog een display en 2 van deze modules voor draadloze communicatie tussen verschillende nodes.
Hier komen de Nano's met de CH340 chip er niet in. Veel te veel gedoe met drivers. Gewoon een nano kopen met een RS232 (kloon). Die zijn er ook genoeg op ebay.SuperKris schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:11:
Een arduino er bij is ook zeer handig. Ik adviseer deze nano Ik zou er gewoon 2 bij doen.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Nog nooit 1 probleem mee gehad. Niet op de RPi2, niet op de RPi 3, niet op mijn windows 7 PC, nietop mijn Windows 10 PC, en niet op mijn laptops.CurlyMo schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:27:
[...]
Hier komen de Nano's met de CH340 chip er niet in. Veel te veel gedoe met drivers. Gewoon een nano kopen met een RS232 (kloon). Die zijn er ook genoeg op ebay.
Daarnaast zijn de arduino's van robotdyn erg goed. Vooral de sterke 3V3 en de micro USB zijn erg handig!
Als je minder lang dan een maand wil wachten kun je sommige dingen tegenwoordig ook voor niet al te veel meer in NL krijgen, bijvb: http://www.tinytronics.nl...s-en-Sensoren-Kit-37-in-1Wijnands schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:23:
[...]
Hmm.... da's inderdaad wel een hele leuke set ja. Dank, zet me een stap in de goede richting
Leuke setjes die 37in1. $11 tov €32 vind ik nog wel de moeite van het wachten waard.
Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ
Beste Tweakers, ben sinds een weekje aan het spelen met een Raspberry Pi 3 B en alles bijna naar wens geinstalleerd en ingesteld. Nu krijg ik even 1 ding niet voor elkaar.
De WIFI werkt niet helemaal naar wens. Ik zie alle draadloze netwerken in de buurt behalve die van mijzelf…
Verbinding met andere routers is geen probleem, alleen met eentje van mezelf niet. Het gaat om een Apple AirPort Extreme 802.11n (4e Generatie). Zowel 2,4 als 5 Ghz. dus ik dacht de rbpi3 ziet het 2,4 Ghz. netwerk wel maar helaas. Het draadloze netwerk is niet zichtbaar. Ik heb de SSID van het netwerk al veranderd in een naam zonder spaties maar dat hielp ook niet. Versleuteling is WPA/WPA2 Personal.
Nu heb ik iets gelezen over het powermanagement van de wifi op een rpi3 maar het commando iw wlan0 set power_save off werkt helaas niet.
Gebruikte OS op de rpi3 is OSMC-4.4.27-7.
Kan het zijn dat de Apple Airport Extreme gewoon niet helemaal compatible is met een rpi3? Ik kan het me haast niet voorstellen maar goed, het lukt me ff niet. Iemand een idee?
De WIFI werkt niet helemaal naar wens. Ik zie alle draadloze netwerken in de buurt behalve die van mijzelf…
Verbinding met andere routers is geen probleem, alleen met eentje van mezelf niet. Het gaat om een Apple AirPort Extreme 802.11n (4e Generatie). Zowel 2,4 als 5 Ghz. dus ik dacht de rbpi3 ziet het 2,4 Ghz. netwerk wel maar helaas. Het draadloze netwerk is niet zichtbaar. Ik heb de SSID van het netwerk al veranderd in een naam zonder spaties maar dat hielp ook niet. Versleuteling is WPA/WPA2 Personal.
Nu heb ik iets gelezen over het powermanagement van de wifi op een rpi3 maar het commando iw wlan0 set power_save off werkt helaas niet.
Gebruikte OS op de rpi3 is OSMC-4.4.27-7.
Kan het zijn dat de Apple Airport Extreme gewoon niet helemaal compatible is met een rpi3? Ik kan het me haast niet voorstellen maar goed, het lukt me ff niet. Iemand een idee?
Op welk kanaal binnen de 2.4GHz-band zit de Airport? Ik weet het niet zeker, maar misschien dat het kanaal niet ondersteund wordt. Zie ook http://tosbourn.com/get-c...13-on-the-raspberry-pi-3/ en http://raspberrypi.stacke...nnel-12-on-raspberry-pi-3
[ Voor 13% gewijzigd door Room42 op 09-02-2017 12:15 ]
Koop al mijn ads!
Okee, dat zal het zijn, helemaal niet aan gedacht. Kanaal 13 zit ie… vanavond ff kijken. Thanks!Room42 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:15:
[...]
Op welk kanaal binnen de 2.4GHz-band zit de Airport? Ik weet het niet zeker, maar misschien dat het kanaal niet ondersteund wordt. Zie ook http://tosbourn.com/get-c...13-on-the-raspberry-pi-3/ en http://raspberrypi.stacke...nnel-12-on-raspberry-pi-3
Zie https://discourse.osmc.tv...rking-on-channel-13/11947vj_slof schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:21:
[...]
Okee, dat zal het zijn, helemaal niet aan gedacht. Kanaal 13 zit ie… vanavond ff kijken. Thanks!
Behalve je channel in je router te wijzigen, moet het ook mogelijk zijn op je raspberry pi je landinstelling voor wifi te wijzigen. Ik weet niet of OSMC en raspbian daar hetzelfde mee omgaan maar zie ook: https://www.raspberrypi.o...ewtopic.php?f=28&t=147151
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Is er ook een kant en klare Raspberry Pi die ik zonder teveel gedoe kan gebruiken.
Of is het allemaal high- tech met veel kennis van Linux.
Of is het allemaal high- tech met veel kennis van Linux.
Wat wil je er mee gaan doen, gebruiken voor het streamen van films, daar zijn genoeg tuts over te vinden op internet. Is mij ook gelukt stelt geen zak voor
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Kan je me 1 aanraden die ik kan aanschaffen, de prijs maakt me niet zoveel uit.Pierre schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:12:
Wat wil je er mee gaan doen, gebruiken voor het streamen van films, daar zijn genoeg tuts over te vinden op internet. Is mij ook gelukt stelt geen zak voor
Gewoon bij Kiwi of ergens anders een set kopen, sd kaart erin, software erop en half uur later gaan
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Bedankt voor de moeitePierre schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:18:
Gewoon bij Kiwi of ergens anders een set kopen, sd kaart erin, software erop en half uur later gaan
Een Raspberry Pi is altijd kant en klaar. In tegenstelling tot een normale computer waar je zelf moet nadenken over het moederbord, CPU, geheugen etc. Ok alleen de voeding (USB) en opslag (SD-kaartje) moet je zelf regelen.RoaDHouse schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:07:
Is er ook een kant en klare Raspberry Pi die ik zonder teveel gedoe kan gebruiken.
Een Raspberry Pi is verre van high-tech, en zo'n beetje de makkelijkste device om linux op te draaien die er maar is. Dus nee en nee.Of is het allemaal high- tech met veel kennis van Linux.
Ik heb inderdaad de landinstellingen veranderd via:u_nix_we_all schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:50:
[...]
Zie https://discourse.osmc.tv...rking-on-channel-13/11947
Behalve je channel in je router te wijzigen, moet het ook mogelijk zijn op je raspberry pi je landinstelling voor wifi te wijzigen. Ik weet niet of OSMC en raspbian daar hetzelfde mee omgaan maar zie ook: https://www.raspberrypi.o...ewtopic.php?f=28&t=147151
$ sudo iw reg set ZA13
daarna
$ iw list |grep Frequencies -A 13 gedaan
en dan zie ik kanaal 12 & 13 in het lijstje staan en kan ik het netwerk zien en verbinding maken en werkt het perfect.
Alleen na een reboot ben ik de instellingen weer kwijt. Ik zal dus ergens de regel sudo iw reg set ZA13 tijdens het booten moeten laten uitvoeren.
Inmiddels gefixed door REGDOMAIN=ZA in /etc/default crda aan te passen.
Mijn keus op landcode ZA heb ik gemaakt omdat ik ergens een lijstje had gevonden waarin per land het wattage ook nog eens kan verschillen en het bij ZA de hoogste wattage stond. Weet niet of dit ook werkelijk wat uitmaakt voor het bereik?
Verder is bij de installatie van OSMC wel aan te geven in welke regio je zit dus daar had ik eigenlijk meteen Zuid Afrika moeten kiezen dan waren de kanalen 12 & 13 al wel actief.
Krijg de smaak inmiddels wel te pakken. Ik heb een Zgemma Star H2 KabelTV/Sat-receiver welke ik wil laten streamen naar Kodi op de rbp3. Alleen tijdens het starten van Kodi krijg ik de volgende foutmelding: PVR Clienten: VU+/Enigma2 Client Add-on kan niet worden geladen. Er is een onbekende fout opgetreden.
Geen idee waar ik het nu moet zoeken...
PVR werkt ondertussen ook, alleen de framerate is nogal laag. Lijkt wel met 10 fps. te gaan. Kan dat aan de wifi-verbinding nodig die misschien niet snel genoeg is?
[ Voor 18% gewijzigd door vj_slof op 12-02-2017 16:53 ]
Wellicht dat ik een los topic moet openen, maar laat ik hier beginnen:
Ik heb een op RPi gebaseerde internet radio gebouwd volgens deze tutorial:
YouTube: Raspberry Pi Internet Radio Tutorial (MPD + 20x4 LCD)
Deze werkt verder ook goed. Muziek is te horen, zenders kunnen worden gewisseld en er wordt informatie over de zenders op het display weergegeven.
Echter, de bedoeling is dat ik deze setup in een kast monteer en als deze van stroom wordt voorzien, het python script voor de radio gestart wordt en ik vervolgens de radio kan bedienen zonder dat ik hoef in te loggen via SSH.
Ik heb hiervoor een aantal optie geprobeerd, maar ik krijg het niet naar wens voor elkaar.
Als ik deze gebruik (welke mij het meest geschikt leek) dan start de geconfigureerde service niet.
Hij geeft dan een melding:
[....] Starting radioservice.sh (via systemctl): radioservice.serviceFailed to start radioservice.service: Unit radioservice.service failed to load: No such file or directory.
Ik las in de onderstaande tutorial dat dit met line endings te maken zou kunnen hebben en dat ik daar dos2unix voor zou moeten gebruiken om het shell script en de py scripts in gebruik te converteren.
http://blog.scphillips.co...und-as-a-service-on-boot/
Dat converteren heb ik ook gedaan, maar nog werkt het niet goed. Als test heb ik het commando;
sudo start-stop-daemon --start --background --pidfile /var/run/radioservice.sh.pid --make-pidfile --user root --chuid root --startas /home/pi/PiRadio/Radio.py
rechtstreeks in de shell laten vallen en dat lukt. Mijn script wordt gestart, maar er komt garbage terug in het LCD display.
Er zijn ook andere opties die te gebruiken zijn als de rc.local of deze hier:
http://www.instructables....Python-script-on-startup/
Maar dan start het script, welliswaar zonder garbage in het LCD display maar hij sluit ook direct weer af.
Ik denk dat deze methode vooral bedoeld is om een script één keer bij boot te starten, maar niet om actief te blijven in de achtergrond.
Mijn vraag is nu, wat is nu de beste manier om een python script te starten op een Pi wat vervolgens blijft draaien en luistert naar input en output op de GPIO?
In de gelinkte artikelen zijn de scripts en codes te vinden die ik gebruikt heb om een en ander voor elkaar te krijgen.
Ik heb een op RPi gebaseerde internet radio gebouwd volgens deze tutorial:
YouTube: Raspberry Pi Internet Radio Tutorial (MPD + 20x4 LCD)
Deze werkt verder ook goed. Muziek is te horen, zenders kunnen worden gewisseld en er wordt informatie over de zenders op het display weergegeven.
Echter, de bedoeling is dat ik deze setup in een kast monteer en als deze van stroom wordt voorzien, het python script voor de radio gestart wordt en ik vervolgens de radio kan bedienen zonder dat ik hoef in te loggen via SSH.
Ik heb hiervoor een aantal optie geprobeerd, maar ik krijg het niet naar wens voor elkaar.
Als ik deze gebruik (welke mij het meest geschikt leek) dan start de geconfigureerde service niet.
Hij geeft dan een melding:
[....] Starting radioservice.sh (via systemctl): radioservice.serviceFailed to start radioservice.service: Unit radioservice.service failed to load: No such file or directory.
Ik las in de onderstaande tutorial dat dit met line endings te maken zou kunnen hebben en dat ik daar dos2unix voor zou moeten gebruiken om het shell script en de py scripts in gebruik te converteren.
http://blog.scphillips.co...und-as-a-service-on-boot/
Dat converteren heb ik ook gedaan, maar nog werkt het niet goed. Als test heb ik het commando;
sudo start-stop-daemon --start --background --pidfile /var/run/radioservice.sh.pid --make-pidfile --user root --chuid root --startas /home/pi/PiRadio/Radio.py
rechtstreeks in de shell laten vallen en dat lukt. Mijn script wordt gestart, maar er komt garbage terug in het LCD display.
Er zijn ook andere opties die te gebruiken zijn als de rc.local of deze hier:
http://www.instructables....Python-script-on-startup/
Maar dan start het script, welliswaar zonder garbage in het LCD display maar hij sluit ook direct weer af.
Ik denk dat deze methode vooral bedoeld is om een script één keer bij boot te starten, maar niet om actief te blijven in de achtergrond.
Mijn vraag is nu, wat is nu de beste manier om een python script te starten op een Pi wat vervolgens blijft draaien en luistert naar input en output op de GPIO?
In de gelinkte artikelen zijn de scripts en codes te vinden die ik gebruikt heb om een en ander voor elkaar te krijgen.
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Toevoeging: ik heb het gevonden. Je moet de crontab inrichten onder de user die het script ook moet runnen.
Standaard wordt een cron job blijkbaar als root uitgevoerd.
Met crontab -u <user_name> -e richt je een job in voor de gespecificeerde user.
Zeer waarschijnlijk had root niet de juiste permissies (waarschijnlijk iets met het afspelen van geluid of het gebruik van de GPIO pins van mijn pi) om het script goed uit te voeren.
Het script draaien onder de juiste user werkt, mogelijk zou het ook gaan werken als ik root dezelfde persmissies zou geven als pi.
Dit maar even neergezet voor de mensen die er ook tegenaan lopen.
Standaard wordt een cron job blijkbaar als root uitgevoerd.
Met crontab -u <user_name> -e richt je een job in voor de gespecificeerde user.
Zeer waarschijnlijk had root niet de juiste permissies (waarschijnlijk iets met het afspelen van geluid of het gebruik van de GPIO pins van mijn pi) om het script goed uit te voeren.
Het script draaien onder de juiste user werkt, mogelijk zou het ook gaan werken als ik root dezelfde persmissies zou geven als pi.
Dit maar even neergezet voor de mensen die er ook tegenaan lopen.
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Bedankt voor je uitleg, want wil dit op mijn Pi B+ (Pi MusicBox), Pi 2B + Pi 3B (MoOde Audio Player) nog doen.ElCondor schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:43:
Dit maar even neergezet voor de mensen die er ook tegenaan lopen.
Mooi dat het gelukt is.
root kan niet niet de juiste permissies hebben, want het heeft juist alle permissiesElCondor schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:43:
Zeer waarschijnlijk had root niet de juiste permissies (waarschijnlijk iets met het afspelen van geluid of het gebruik van de GPIO pins van mijn pi) om het script goed uit te voeren.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dan vraag ik me dan alsnog af waarom het script onder root direct afbreekt terwijl het wel doorloopt als ik hem als user pi opstart. Ik zie in het display heel even de tekst beginnen, daarna schakelt hij over naar de zender, althans in het het display maar vervolgens komt er geen geluid uit de boxen en wordt het display leeg gemaakt.
Als ik een htop doe dan zie ik wel dat het python proces onder root draait.
Als ik een htop doe dan zie ik wel dat het python proces onder root draait.
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Kan misschien zijn dat je verwijst naar paden in je home-directory die voor root niet bestaan?
Interessant, ik verwijs inderdaad naar een folder in /home/pi Daar kan root dan niet bij? Ondanks dat het root is?
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Jawel, maar niet als je verwijst naar ~/script.py bijvoorbeeld. Voor de pi user verwijst de accolade tilde naar /home/pi voor de root user naar /root.ElCondor schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:04:
Interessant, ik verwijs inderdaad naar een folder in /home/pi Daar kan root dan niet bij? Ondanks dat het root is?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dat zijn van die dingen die je maar even moet weten. Al moet ik zeggen dat ik niet van die shorthands had gebruikt in de cron job, of in het python script. Het python script roept wel een module aan (een LCD library) en die staat in de zelfde folder als het radio script. Aangezien bij de boot wel degelijk tekst op het display wordt weergegeven lijkt de aanroep van die library wel goed te gaan. Het is op het punt dat het script de muziek moet starten dat het display leeg wordt gemaakt en er niets meer gebeurd.
Vanuit het script wordt er een os call gedaan naar MPC welke dan het eerste nummer in de playlist begint te spelen.
Ik moest de pi user nog wel aan de audio groep toevoegen. Dat heb ik voor root nooit gedaan. Zou het daar aan kunnen liggen? Zou niet moeten toch? Aangezien deze alle rechten heeft?
Vanuit het script wordt er een os call gedaan naar MPC welke dan het eerste nummer in de playlist begint te spelen.
Ik moest de pi user nog wel aan de audio groep toevoegen. Dat heb ik voor root nooit gedaan. Zou het daar aan kunnen liggen? Zou niet moeten toch? Aangezien deze alle rechten heeft?
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Het is BTW een "tilde", accolades zijn { en }CurlyMo schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:11:
[...]
Jawel, maar niet als je verwijst naar ~/script.py bijvoorbeeld. Voor de pi user verwijst de accolade naar /home/pi voor de root user naar /root.
Je hebt gelijk 
Als jij mijn quote aanpast, dan krijgt niemand meer foute informatie te zien.
Als jij mijn quote aanpast, dan krijgt niemand meer foute informatie te zien.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik heb sinds een paar dagen mijn Pi als Pi Hole ingezet. Best geinig, ik kan nu ook precies zien wanneer er veel geïnternet wordt in huis
. Wat me wel tegenviel is dat in YouTube op Android gewoon advertenties zichtbaar blijven. Ik heb daarover dit gevonden, maar dat lijstje domeinen bovenin blacklisten haalde niet veel uit.
Wat ik uit de discussie daar haal is dat er een bepaalde fingerprint is op basis waarvan je domeinen kunt genereren en testen of ze ook antwoord geven, zie deze post. Heeft iemand hier dat al eens uitgeprobeerd
?
Wat ik uit de discussie daar haal is dat er een bepaalde fingerprint is op basis waarvan je domeinen kunt genereren en testen of ze ook antwoord geven, zie deze post. Heeft iemand hier dat al eens uitgeprobeerd
VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .
Ik vind dit trouwens sowieso een wazig verhaal. Als je gewoon crontab -e gebruikt, wijzig je de crontab van de user waarmee je op dat moment bent ingelogd. Zolang je gewoon onder pi werkt, zou je dus niet specifiek die user hoeven specificeren.
Youtube adblocken is vrij lastig, op android moet je ook exposed hebben om yt ads te kunnen blocken..Bananenplant schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:58:
Ik heb sinds een paar dagen mijn Pi als Pi Hole ingezet. Best geinig, ik kan nu ook precies zien wanneer er veel geïnternet wordt in huis. Wat me wel tegenviel is dat in YouTube op Android gewoon advertenties zichtbaar blijven. Ik heb daarover dit gevonden, maar dat lijstje domeinen bovenin blacklisten haalde niet veel uit.
Wat ik uit de discussie daar haal is dat er een bepaalde fingerprint is op basis waarvan je domeinen kunt genereren en testen of ze ook antwoord geven, zie deze post. Heeft iemand hier dat al eens uitgeprobeerd?
Dat heb ik vroeger wel gehad. Dat werkte goed, maar ik vind het toch wel veel gedoe om elke keer m'n telefoon te rooten en dergelijke, garantiegezeur, OTA stuk enzo. Ik had dus de stille hoop dat de Pi Hole zou helpenDacuuu schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:00:
[...]
Youtube adblocken is vrij lastig, op android moet je ook exposed hebben om yt ads te kunnen blocken..
Ik vraag me trouwens wel af of je niet betere filtering kunt bereiken door een Pi als http-proxy te gebruiken en daarbij à la AdBlock gerichter url's te filteren. Ik kan dat wel eens voorstellen aan de developer van Pi Hole
VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .
Vorige week twee 24" monitoren gekocht voor de RPi's, één voor de woonkamer en één voor de achterkamer.
Ik had gewoon te weinig monitoren met hdmi en met 1080x1920 resolutie.
Met Ubuntu Mate 16.04 of Raspbian Jessie Pixel als operating systems.
Audio via BT of usb audio hardware.
Bij de achterkamer is BT verbonden met een BT rx/tx setje, gekoppeld aan een mengpaneel.
Werkt uit de kunst.
Ik had gewoon te weinig monitoren met hdmi en met 1080x1920 resolutie.
Met Ubuntu Mate 16.04 of Raspbian Jessie Pixel als operating systems.
Audio via BT of usb audio hardware.
Bij de achterkamer is BT verbonden met een BT rx/tx setje, gekoppeld aan een mengpaneel.
Werkt uit de kunst.
Is er iemand die ervaring heeft met een groothoek lens op de camera van een raspberry. SOS had een groothoeklens in de webshop, maar kunnen hem op dit moment niet leveren.
In de webshop van kiwi staat er ook eentje. Ik overweeg om die te gaan bestellen.
https://www.kiwi-electron...roothoek?search=groothoek
Ik wil de raspberry pi gebruiken om een timelapse video te maken, maar de hoek van de camera is niet groot genoeg. Ik dacht dit op te kunnen lossen door er een wide angel lens erop te zetten. Zou dit veel verlies in scherpte opleveren?
In de webshop van kiwi staat er ook eentje. Ik overweeg om die te gaan bestellen.
https://www.kiwi-electron...roothoek?search=groothoek
Ik wil de raspberry pi gebruiken om een timelapse video te maken, maar de hoek van de camera is niet groot genoeg. Ik dacht dit op te kunnen lossen door er een wide angel lens erop te zetten. Zou dit veel verlies in scherpte opleveren?
Ik heb het vermoeden dat je de playlist met de user pi hebt aangemaakt, klopt dat ?ElCondor schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:18:
Dat zijn van die dingen die je maar even moet weten. Al moet ik zeggen dat ik niet van die shorthands had gebruikt in de cron job, of in het python script. Het python script roept wel een module aan (een LCD library) en die staat in de zelfde folder als het radio script. Aangezien bij de boot wel degelijk tekst op het display wordt weergegeven lijkt de aanroep van die library wel goed te gaan. Het is op het punt dat het script de muziek moet starten dat het display leeg wordt gemaakt en er niets meer gebeurd.
Vanuit het script wordt er een os call gedaan naar MPC welke dan het eerste nummer in de playlist begint te spelen.
Ik moest de pi user nog wel aan de audio groep toevoegen. Dat heb ik voor root nooit gedaan. Zou het daar aan kunnen liggen? Zou niet moeten toch? Aangezien deze alle rechten heeft?
Als je dan als root start, zit die met een lege playlist, wat het gedrag IMHO wel verklaart.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een UPS voor de Raspberry Pi 2 Model B.
Ik heb een Xiaomi powerbank, maar daarover heb ik gelezen dat die te langzaam omschakelt.
Verder vond ik de Pi UPS en de UPS PIco HV3.0A Plus. Deze zijn echter slecht leverbaar bij de meeste shops, of alleen een dure variant van bijna 50 euro is leverbaar.
Vervolgens vond ik bij Banggood een Geekworm UPS HAT Board.
Hier de layout met de onderdelen:

Hier de Wiki.
Is dit een goede optie om mijn Pi netjes te laten afsluiten bij een stroomuitval? Ik gebruik op de Pi alleen Domoticz.
Is het mogelijk dat deze ups zowel op een Pi 3B als een Pi 2B past? Ik als bij een andere uitbreiding dat je voor een van de versies iets moest aanpassen in de aansluitingen.
Ik heb een Xiaomi powerbank, maar daarover heb ik gelezen dat die te langzaam omschakelt.
Verder vond ik de Pi UPS en de UPS PIco HV3.0A Plus. Deze zijn echter slecht leverbaar bij de meeste shops, of alleen een dure variant van bijna 50 euro is leverbaar.
Vervolgens vond ik bij Banggood een Geekworm UPS HAT Board.
Hier de layout met de onderdelen:
Hier de Wiki.
Is dit een goede optie om mijn Pi netjes te laten afsluiten bij een stroomuitval? Ik gebruik op de Pi alleen Domoticz.
Is het mogelijk dat deze ups zowel op een Pi 3B als een Pi 2B past? Ik als bij een andere uitbreiding dat je voor een van de versies iets moest aanpassen in de aansluitingen.
[ Voor 8% gewijzigd door BounceMeister op 14-02-2017 21:33 ]
Lijkt me een leuke hat! Geen ervaring mee maar gezien de beschrijving moet je daarmee kunnen wat je wilt.
Of je een RPi 2 of 3 of b+ gebruikt zou niet uit mogen maken.
Of je een RPi 2 of 3 of b+ gebruikt zou niet uit mogen maken.
Daar zou je gelijk in kunnen hebben, maar ik zie bij het starten wel eerst de eerste zender in de playlist in het display verschijnen. Het is daarna dat hij verdwijnt. Dus ik weet niet of het helemaal waar is wat je zegt.u_nix_we_all schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 16:49:
[...]
Ik heb het vermoeden dat je de playlist met de user pi hebt aangemaakt, klopt dat ?
Als je dan als root start, zit die met een lege playlist, wat het gedrag IMHO wel verklaart.
Maar toch bedankt voor het meedenken. Door de cron job onder pi te runnen werkt het nu. Beter ook, denk ik. Je wilt, lijkt me, geen van buiten toegankelijke processen draaien onder root?
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Misschien bestaat het al lang, maar ik heb een simpele oplossing gemaakt om de status LED's van van de Rpi extern te krijgen met een klein beetje licht soldeerwerk een opampje en wat weerstanden. Hebben jullie behoefte aan schema's en uitleg?
Vorig jaar kwam rond deze tijd de Rpi3 uit. Ik mis eigenlijk nog 1 Pi voor mijn domotica setup, maar merk dat ik mijn aankoop uitstel omdat er 'mogelijk' een nieuw model uitkomt rond deze tijd. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Heb zelf geen geruchten gevonden over een aanstaande launch.
Zelf ben ik niet op zoek naar een dergelijke toepassing, maar vind het altijd wel leuk om te lezen welke projecten men uitvoert met de Pi, dus wat mij betreft mag je de uitleg delenSuperKris schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 00:17:
Misschien bestaat het al lang, maar ik heb een simpele oplossing gemaakt om de status LED's van van de Rpi extern te krijgen met een klein beetje licht soldeerwerk een opampje en wat weerstanden. Hebben jullie behoefte aan schema's en uitleg?
Volgens mijn is een Pi3 (of zelfs 2) ruim voldoende voor Domoticz. Persoonlijk zou ik dan ook niet afwachten totdat mogelijk een nieuwe versie aangekondigd wordt.Muncher schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 08:37:
Vorig jaar kwam rond deze tijd de Rpi3 uit. Ik mis eigenlijk nog 1 Pi voor mijn domotica setup, maar merk dat ik mijn aankoop uitstel omdat er 'mogelijk' een nieuw model uitkomt rond deze tijd. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Heb zelf geen geruchten gevonden over een aanstaande launch.
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Even hardop meegedacht, maar zit het probleem niet in MPC (of een ander programma dat wordt aangeroepen) en dat die domweg weigert om als root te draaien? Er zijn best wel wat linux programma's die een dergelijke beveiliging hebben ingebouwd om exploits te voorkomen. Zeker als het programma geen root-access nodig heeft om te kunnen functioneren, zie je dat nog weleens.ElCondor schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:36:
[...]
Daar zou je gelijk in kunnen hebben, maar ik zie bij het starten wel eerst de eerste zender in de playlist in het display verschijnen. Het is daarna dat hij verdwijnt. Dus ik weet niet of het helemaal waar is wat je zegt.
Maar toch bedankt voor het meedenken. Door de cron job onder pi te runnen werkt het nu. Beter ook, denk ik. Je wilt, lijkt me, geen van buiten toegankelijke processen draaien onder root?
Met absolute bestandspaden kan de root namelijk altijd overal bij, ook gebruikersmappen en bestanden.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Goed punt, daar heb ik nog niet bij stilgestaan. Kan dat eens controleren. Maar goed, het dringende probleem is opgelost door de cronjob als pi te runnen. Dat is dan ook weer beter dan het hele zwikkie als root te draaien. Ik neem aan dat je, net als in Windows zo min mogelijk als local admin moet willen doen.deepbass909 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:15:
[...]
Even hardop meegedacht, maar zit het probleem niet in MPC (of een ander programma dat wordt aangeroepen) en dat die domweg weigert om als root te draaien? Er zijn best wel wat linux programma's die een dergelijke beveiliging hebben ingebouwd om exploits te voorkomen. Zeker als het programma geen root-access nodig heeft om te kunnen functioneren, zie je dat nog weleens.
Met absolute bestandspaden kan de root namelijk altijd overal bij, ook gebruikersmappen en bestanden.
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Verwijderd
Je kunt nog proberen de kaart op hogere specs te draaien (als het een UHS-1 / class 10+ is), neem het volgende op in config.txt:ikt schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:48:
[...]
Waar kan nog meer de bottleneck zitten? Als ik de download herhaal naar /dev/null is de snelheid precies hetzelfde, schommelend om 2.5MB/s.
# SD oc
dtoverlay=sdtweak,overclock_50=100
Dat sowieso. Eigenlijk wil je zo min mogelijk als root laten draaien. Dat is bij veel IoT-software tegenwoordig ook gelijk het probleem, de makkelijkste weg is om het hele gebruikersmanagement uit te zetten en domweg als root alles uit te voeren (scheelt opslag bijv, maar ook complexiteit met gebruikersrechten enzo), maar creëert ook enorme veiligheidslekken op het netwerk waarin ze hangen. Helaas zie je dat ook wel terug bij Raspberry toepassingen.ElCondor schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:21:
[...]
Goed punt, daar heb ik nog niet bij stilgestaan. Kan dat eens controleren. Maar goed, het dringende probleem is opgelost door de cronjob als pi te runnen. Dat is dan ook weer beter dan het hele zwikkie als root te draaien. Ik neem aan dat je, net als in Windows zo min mogelijk als local admin moet willen doen.
Dus als in jouw geval het probleem veroorzaakt werd omdat de software niet als root-gebruiker wil draaien, ben ik alleen maar blij/
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Past deze heatsink heatsink netjes in elke case of zijn er een paar probleemgevallen bekend?
Ik wil namelijk een Raspberry Pi 3 gaan kopen met een case. Ik zag ze bij SOS en Kiwi voorbij komen met een officiële zwarte of witte (kunststof) case. Niet als bundeltje met een heat sink. Ik wil echter toch een heat sink erbij kopen omdat ik vernam dat nr. 3 wat warmer kan worden dan zijn voorgangers.
Zit er sowieso, afgezien van de €40 euro modellen veel verschil in kwaliteit of is het puur smaak? Ik vermoed het laatste.
[edit] crap, ik zie nu net dat er een aankoop&levering thread is. Moet wellicht daar staan?!
Ik wil namelijk een Raspberry Pi 3 gaan kopen met een case. Ik zag ze bij SOS en Kiwi voorbij komen met een officiële zwarte of witte (kunststof) case. Niet als bundeltje met een heat sink. Ik wil echter toch een heat sink erbij kopen omdat ik vernam dat nr. 3 wat warmer kan worden dan zijn voorgangers.
Zit er sowieso, afgezien van de €40 euro modellen veel verschil in kwaliteit of is het puur smaak? Ik vermoed het laatste.
[edit] crap, ik zie nu net dat er een aankoop&levering thread is. Moet wellicht daar staan?!
[ Voor 7% gewijzigd door Gim op 17-02-2017 12:14 ]
Ik heb hier de UPS PIco HV3 draaien van PiModules. Werkt prima, ietwat onduidelijke handleiding maar uiteindelijk wel gelukt. Heb hem direct via pimodules aangeschaft, duurde wel érg lang, 5-6 wekenBounceMeister schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 21:08:
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een UPS voor de Raspberry Pi 2 Model B.
Ik heb een Xiaomi powerbank, maar daarover heb ik gelezen dat die te langzaam omschakelt.
Verder vond ik de Pi UPS en de UPS PIco HV3.0A Plus. Deze zijn echter slecht leverbaar bij de meeste shops, of alleen een dure variant van bijna 50 euro is leverbaar.
Los van of een heatsink nut heeft in een gesloten behuizing, passen deze blokjes wel. De grootste is ongeveer net zo hoog als de USB-connector.Gim schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:13:
Past deze heatsink heatsink netjes in elke case of zijn er een paar probleemgevallen bekend?
Ik wil namelijk een Raspberry Pi 3 gaan kopen met een case. Ik zag ze bij SOS en Kiwi voorbij komen met een officiële zwarte of witte (kunststof) case. Niet als bundeltje met een heat sink. Ik wil echter toch een heat sink erbij kopen omdat ik vernam dat nr. 3 wat warmer kan worden dan zijn voorgangers.
Zit er sowieso, afgezien van de €40 euro modellen veel verschil in kwaliteit of is het puur smaak? Ik vermoed het laatste.
[edit] crap, ik zie nu net dat er een aankoop&levering thread is. Moet wellicht daar staan?!
Over het nut, ja, ze vergroten het koelingsvermogen, maar zonder luchtstromingen ben je eigenlijk beter af zonder koelblokje. Wil je wel goede koeling, dan kan je beter voor een aluminium-behuizing gaan die thermisch gekoppeld worden aan de CPU.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Bedankt. Dus dan komt het neer op zo eentje van aluminium van ca. €40 euro.deepbass909 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:55:
[...]
Los van of een heatsink nut heeft in een gesloten behuizing, passen deze blokjes wel. De grootste is ongeveer net zo hoog als de USB-connector.
Over het nut, ja, ze vergroten het koelingsvermogen, maar zonder luchtstromingen ben je eigenlijk beter af zonder koelblokje. Wil je wel goede koeling, dan kan je beter voor een aluminium-behuizing gaan die thermisch gekoppeld worden aan de CPU.
Of kiezen voor een case met actieve fan koeling (lawaai?) of anders de bovenkant eraf laten en dan met een heatsink.
Waarom zo'n dure case kopen? Van de prijs van een pi zelf. Mijn pi3 wordt 45 tot 55 graden; prima toch? Als hij 100 graden zou worden.. ja dan kun je altijd nog een oplossing gaan bedenken.Gim schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:59:
[...]
Bedankt. Dus dan komt het neer op zo eentje van aluminium van ca. €40 euro.
Of kiezen voor een case met actieve fan koeling (lawaai?) of anders de bovenkant eraf laten en dan met een heatsink.
Nou eigenlijk wil ik absoluut geen dure case kopen, maar ik vernam dat de Pi 3 een stuk warmer wordt; niet dat ie te warm wordt in een standaard gesloten case.... Daarom was ik aan het kijken naar een passende oplossing als ik toch iets van een case om de Pi 3 wil. Ik zat zelf aan een heatsink te denken, maar zoals iemand al opmerkte voegt dat weinig toe in een gesloten case.Hulliee schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:33:
[...]
Waarom zo'n dure case kopen? Van de prijs van een pi zelf. Mijn pi3 wordt 45 tot 55 graden; prima toch? Als hij 100 graden zou worden.. ja dan kun je altijd nog een oplossing gaan bedenken.
Jij gebruikt wel een gesloten case met de Pi 3?
Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je wil gaan doen.. Ik heb mijn Pi's (3, 2, B+ en B ) in een gesloten case en gebruik ze voornamelijk als mediaspeler. Nooit problemen gezien met de warmte. En als hij warm wordt (dacht rond de 85 graden Celcius) dan throttled hij zichzelf terug naar lager vermogen.Gim schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:42:
[...]
Nou eigenlijk wil ik absoluut geen dure case kopen, maar ik vernam dat de Pi 3 een stuk warmer wordt; niet dat ie te warm wordt in een standaard gesloten case.... Daarom was ik aan het kijken naar een passende oplossing als ik toch iets van een case om de Pi 3 wil. Ik zat zelf aan een heatsink te denken, maar zoals iemand al opmerkte voegt dat weinig toe in een gesloten case.
Jij gebruikt wel een gesloten case met de Pi 3?
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Ik heb een standaard gesloten plastic case er om. Hij ligt zelfs op mijn av-receiver (=warm), maar ik gebruik hem niet als mediaspeler.Gim schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:42:
[...]
Nou eigenlijk wil ik absoluut geen dure case kopen, maar ik vernam dat de Pi 3 een stuk warmer wordt; niet dat ie te warm wordt in een standaard gesloten case.... Daarom was ik aan het kijken naar een passende oplossing als ik toch iets van een case om de Pi 3 wil. Ik zat zelf aan een heatsink te denken, maar zoals iemand al opmerkte voegt dat weinig toe in een gesloten case.
Jij gebruikt wel een gesloten case met de Pi 3?
Ik gebruik een RPi3 met Ubuntu 16.04 in een gesloten legobehuizing, maar tijdens het upgraden veel temperatuur issues. Inmiddels terug naar Jessie Pixel, wat toch lekkerder werkt dan het logge Ubuntu.
Ook hier tijdens het upgraden zo af en toe een temperatuur issue.
Ook hier tijdens het upgraden zo af en toe een temperatuur issue.
Of je koopt deze aluminium case van 13 euro:
https://www.sossolutions....oor-de-pi-b-2b-en-3b-3774
Heb er zelf ook twee een is vele male beter dan een heatsink.
https://www.sossolutions....oor-de-pi-b-2b-en-3b-3774
Heb er zelf ook twee een is vele male beter dan een heatsink.
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something.
Oh, die had ik nog niet gezien! Bedankt! Bestel ik het gelijk daar met de rp 3.Granny schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:04:
Of je koopt deze aluminium case van 13 euro:
https://www.sossolutions....oor-de-pi-b-2b-en-3b-3774
Heb er zelf ook twee een is vele male beter dan een heatsink.
Ze hebben ook een zwarte variant: https://www.sossolutions....or-de-pi-b-2b-en-3b-zwart
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something.
Zier er goed uit, maar is er ook een inkeping voor de gpio bekabeling?Granny schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:04:
Of je koopt deze aluminium case van 13 euro:
https://www.sossolutions....oor-de-pi-b-2b-en-3b-3774
Heb er zelf ook twee een is vele male beter dan een heatsink.
Watvoor "issues" loop je dan tegenaan? Want zoals mensen al zeiden, behalve throttling zou er eigenlijk niets mogen gebeuren.PE4000 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:58:
Ik gebruik een RPi3 met Ubuntu 16.04 in een gesloten legobehuizing, maar tijdens het upgraden veel temperatuur issues. Inmiddels terug naar Jessie Pixel, wat toch lekkerder werkt dan het logge Ubuntu.
Ook hier tijdens het upgraden zo af en toe een temperatuur issue.
Bij Ubuntu ging het upgraden alles behoorlijk sloom en langzaam, toen dat klaar was kreeg ik bij het gebruik van de brouwser weer temperatuur problemen bij het laden sites, zoeken. Dat was voor mij de druppel.
Dit zijn mijn bevindingen...
Dit zijn mijn bevindingen...
Jazeker, is aanwezig.PE4000 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:27:
[...]
Zier er goed uit, maar is er ook een inkeping voor de gpio bekabeling?
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something.
Bahbah, het project heeft even een paar dagen stilgelegen, maar heb nu materialen gekocht om te gaan bouwen. Zet ik gister de gebouwde schakeling aan. En jawel, na het eerste bericht in het venster (de weergave dat de eerste zender afgespeeld wordt), plop, weg beeld en geen muziek. Proces is wel onder user pi gestart en als ik inlog en het script nog een keer aanroep dan werkt het weer wel. htop leert mij ook dat het script als proces gestart door de cronjob nog wel loopt, maar er gebeurt toch niets...deepbass909 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:57:
[...]
Dat sowieso. Eigenlijk wil je zo min mogelijk als root laten draaien. Dat is bij veel IoT-software tegenwoordig ook gelijk het probleem, de makkelijkste weg is om het hele gebruikersmanagement uit te zetten en domweg als root alles uit te voeren (scheelt opslag bijv, maar ook complexiteit met gebruikersrechten enzo), maar creëert ook enorme veiligheidslekken op het netwerk waarin ze hangen. Helaas zie je dat ook wel terug bij Raspberry toepassingen.
Dus als in jouw geval het probleem veroorzaakt werd omdat de software niet als root-gebruiker wil draaien, ben ik alleen maar blij/
Beetje ten einde raad nu. Iemand nog tips of truuks die er voor zouden moeten zorgen dat een python script headless aangeroepen kan worden en door blijft lopen?
Zoals al aangegeven, meen ik, ik heb het script executable gemaakt en het is nu aan te roepen door alleen de scriptnaam in te typen. Ik hoef er geen python voor de zetten dus...
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Ging het mis meteen nadat je het aan ging roepen met alleen de scriptnaam? En doet hij het wel goed als je er weer python voor zet? Dan kan het met verschillende versies van python te maken hebben.ElCondor schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:08:
Beetje ten einde raad nu. Iemand nog tips of truuks die er voor zouden moeten zorgen dat een python script headless aangeroepen kan worden en door blijft lopen?
Zoals al aangegeven, meen ik, ik heb het script executable gemaakt en het is nu aan te roepen door alleen de scriptnaam in te typen. Ik hoef er geen python voor de zetten dus...
Hmmm, ik kan de cronjob eens aanpassen. Er staat standaard Python 2 op de Pi, meen ik.Quincy5 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 15:33:
[...]
Ging het mis meteen nadat je het aan ging roepen met alleen de scriptnaam? En doet hij het wel goed als je er weer python voor zet? Dan kan het met verschillende versies van python te maken hebben.
Beter om up te graden naar 3? Ik geloof niet dat er verschillende python versies op de Pi staan, standaard. Ik heb in ieder geval géén extra versie van Python geïnstalleerd na de configuratie van de Pi...
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Python 2.7 en 3 zijn niet 100% compatible. Een kwestie van 'upgraden' is er dus niet zomaar bij. Je zult je scripts moeten aanpassen hierop. Daarom is het dus van belang dat je de juiste Pythonversie gebruikt. Die versie, dus, waar jouw script voor geschreven is.ElCondor schreef op zondag 19 februari 2017 @ 15:48:
[...]
Hmmm, ik kan de cronjob eens aanpassen. Er staat standaard Python 2 op de Pi, meen ik.
Beter om up te graden naar 3? Ik geloof niet dat er verschillende python versies op de Pi staan, standaard. Ik heb in ieder geval géén extra versie van Python geïnstalleerd na de configuratie van de Pi...
[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 19-02-2017 17:25 ]
Koop al mijn ads!
Voor degene die het leuk vinden, Ik heb een tutorial geschreven hoe je de status leds van de RPi extern kan bouwen. Alles is terug te lezen op de volgende link:
Electronics & Home Automation: External Status LED's voor Raspberry Pi (witho...
Het is mijn bedoeling meer op het tweakblog te gaan posten, maar hoe vaak dat gaat worden..... geen idee!
Electronics & Home Automation: External Status LED's voor Raspberry Pi (witho...
Het is mijn bedoeling meer op het tweakblog te gaan posten, maar hoe vaak dat gaat worden..... geen idee!
Ik denk dat dat in mijn geval nu in ieder geval wel snor zit, want het scipt werkt, zowel als ik het zelf vanuit de terminal aanroep of het opstart vanuit de python prompt.Room42 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 17:25:
[...]
Python 2.7 en 3 zijn niet 100% compatible. Een kwestie van 'upgraden' is er dus niet zomaar bij. Je zult je scripts moeten aanpassen hierop. Daarom is het dus van belang dat je de juiste Pythonversie gebruikt. Die versie, dus, waar jouw script voor geschreven is.
Ik wordt er een beetje
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Ik bedoelde idd ook python 3 of 2.7. Afhankelijk van de versie van het besturingsysteem is de ene of de andere de default die gebruikt wordt als je 'python' aanroept. In het geval van een executalbe script hangt het af van wat je in de eerste regel hebt staan.
Voor de mensen die in de weer zijn als "soundengineer" of geluidsman én die met een digitale Midas of Behringer tafel werken is de Runningmate ook een mooie toevoeging.
Bij veel digitale geluidstafels is het gebruik van een mobiele app of laptop applicatie mogelijk om geluid te mixen, zowel voor het zaalgeluid als de monitormixes. Omdat iemand niet zijn eigen laptop steeds wilde inzetten voor zijn geluidsklusjes heeft hij de Runningmate bedacht. Niets anders dan een RPi in combinatie met een groot beeldscherm en een muis. Toetsenbord is niet nodig omdat voor de beschikbare software geen toetsenbord nodig is.
Ik heb verder niks met dit product te maken maar wel met het mixen van geluid op een digitale tafel. Voor de handige knutselaar is dit absoluut ook zelf in elkaar te steken, zonder problemen.
Bij veel digitale geluidstafels is het gebruik van een mobiele app of laptop applicatie mogelijk om geluid te mixen, zowel voor het zaalgeluid als de monitormixes. Omdat iemand niet zijn eigen laptop steeds wilde inzetten voor zijn geluidsklusjes heeft hij de Runningmate bedacht. Niets anders dan een RPi in combinatie met een groot beeldscherm en een muis. Toetsenbord is niet nodig omdat voor de beschikbare software geen toetsenbord nodig is.
Ik heb verder niks met dit product te maken maar wel met het mixen van geluid op een digitale tafel. Voor de handige knutselaar is dit absoluut ook zelf in elkaar te steken, zonder problemen.
hallo heren (en dames),
iemand ervaring met het connecten van 2 (dezelfde) 8bitdo controllers aan retropi?
heb 2 NES30PRO, 1 connecten allemaal appeltje eitje; maar de uitdaging zit hem in de 2e;
krijg dan de melding dat er reeds een BT controller is verbonden, en hij wil dus niet connecten.
zat te denken om misschien 1 van de 2 te voorzien van de FC30pro, zodat deze een andere naam krijgt...
maar het zou toch in retropi moeten kunnen worden opgelost lijkt me?
iemand ervaring met het connecten van 2 (dezelfde) 8bitdo controllers aan retropi?
heb 2 NES30PRO, 1 connecten allemaal appeltje eitje; maar de uitdaging zit hem in de 2e;
krijg dan de melding dat er reeds een BT controller is verbonden, en hij wil dus niet connecten.
zat te denken om misschien 1 van de 2 te voorzien van de FC30pro, zodat deze een andere naam krijgt...
maar het zou toch in retropi moeten kunnen worden opgelost lijkt me?
signature
Je bedoelt een soort van remote desktop verbinding? Ja
https://www.raspberrypi.org/documentation/remote-access/vnc/
Zou gewoon moeten werken. Mijn situatie is wel niet echt de standaard retropie manier, maar bij mij werkt retropie met 2 sfc30 controllers (niet pro dus).GJ007 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:07:
hallo heren (en dames),
iemand ervaring met het connecten van 2 (dezelfde) 8bitdo controllers aan retropi?
heb 2 NES30PRO, 1 connecten allemaal appeltje eitje; maar de uitdaging zit hem in de 2e;
krijg dan de melding dat er reeds een BT controller is verbonden, en hij wil dus niet connecten.
zat te denken om misschien 1 van de 2 te voorzien van de FC30pro, zodat deze een andere naam krijgt...
maar het zou toch in retropi moeten kunnen worden opgelost lijkt me?
Ik heb via deze methode retropie op een bestande osmc kodi installatie gezet, het verbinden van de controllers doe ik in kodi, het configureren in retropie.
Ja zoiets, alleen dan browser based vanuit iedere computer / browser / internet verbinding zonder iets te installeren. Op de pc waar je op dat moment voor zit.Valen_76 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:46:
[...]
Je bedoelt een soort van remote desktop verbinding? Ja
https://www.raspberrypi.org/documentation/remote-access/vnc/
[ Voor 5% gewijzigd door tendmex op 20-02-2017 13:56 ]
De mogelijkheid om in een Chrome browser te vnc-en wordt aangewerkt: https://www.realvnc.com/download/viewer/chrome/tendmex schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:56:
[...]
Ja zoiets, alleen dan browser based vanuit iedere computer / browser / internet verbinding zonder iets te installeren. Op de pc waar je op dat moment voor zit.
Ff zoeken op VNC en browser en je komt al wat meer tegen. Maar zelf niet geprobeerd.
Ik zal eens kijken of daar verschil in zit. Het gekke is, hij heeft het een paar keer gedaan, dat het script bleef lopen, het display de afgestelde zender weergaf en hij reageerde op het indrukken van de toetsen.Quincy5 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 19:57:
Ik bedoelde idd ook python 3 of 2.7. Afhankelijk van de versie van het besturingsysteem is de ene of de andere de default die gebruikt wordt als je 'python' aanroept. In het geval van een executalbe script hangt het af van wat je in de eerste regel hebt staan.
Het is een script met een endless while loop, zie de youtube video in mijn eerste post hierover.
Ik heb wel dit nog terug gevonden:
http://stackoverflow.com/...y-finished-the-first-loop
Lijkt op hetzelfde probleem alleen er wordt geen oplossing voor gegeven. Overigens wordt hier niet van een rechten probleem gesproken.
Ik:
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Knal het script er niet gewoon uit op of een niet afgevangen exception (of OOM) ?ElCondor schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:52:
[...]
Ik zal eens kijken of daar verschil in zit. Het gekke is, hij heeft het een paar keer gedaan, dat het script bleef lopen, het display de afgestelde zender weergaf en hij reageerde op het indrukken van de toetsen.
Het is een script met een endless while loop, zie de youtube video in mijn eerste post hierover.
Ik heb wel dit nog terug gevonden:
http://stackoverflow.com/...y-finished-the-first-loop
Lijkt op hetzelfde probleem alleen er wordt geen oplossing voor gegeven. Overigens wordt hier niet van een rechten probleem gesproken.
Ik:
Hmja, dat zal ik dan eens checken. Even een Try Catch blokje eromheen. Vreemd toch dat hij het in de terminal en de python prompt wel goed doet.
Maar een verder knobbelen.
Maar een verder knobbelen.
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Misschien mis je ergens iets niet al te evidents .. user rechten (op devices of op files), path dingen die anders zijn etc. Try catch blockje en loggen van de exceptions in een file is dan wel hendig.ElCondor schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:16:
Hmja, dat zal ik dan eens checken. Even een Try Catch blokje eromheen. Vreemd toch dat hij het in de terminal en de python prompt wel goed doet.
Maar een verder knobbelen.
(of de stdout en stderr redirecten naar een file .. that will also do ..
dus:
code:
1
| python mijn_super_scriptje.py &> ohdear_why_does_it_crash.log |
[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 20-02-2017 17:28 ]
Ja, thx, beginnend met python, dus ik moet het hele troubleshooting en debugging nog wat in de vingers krijgen.
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Dat redirect je stderr nog niet, daarvoor moet je 2>&1 nog toevoegen. Beter nog gebruik je tee zodat je de output ziet én naar een file schrijft.gekkie schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:24:
[...]
Misschien mis je ergens iets niet al te evidents .. user rechten (op devices of op files), path dingen die anders zijn etc. Try catch blockje en loggen van de exceptions in een file is dan wel hendig.
(of de stdout en stderr redirecten naar een file .. that will also do ..
dus:
code:
1 python mijn_super_scriptje.py &> ohdear_why_does_it_crash.log
code:
1
| python mijn_super_scriptje.py & 2>&1 | tee -a ohdear_why_does_it_crash.log |
I see red pixels.
Hmm schijnt vooral niet POSIX compliant te zijn .. maar wel een stuk korter:wwwhizz schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:48:
[...]
Dat redirect je stderr nog niet, daarvoor moet je 2>&1 nog toevoegen. Beter nog gebruik je tee zodat je de output ziet én naar een file schrijft.
code:
1 python mijn_super_scriptje.py & 2>&1 | tee -a ohdear_why_does_it_crash.log
A simplified but non-POSIX conforming form of the command:
command > file 2>&1
is (not available in Bourne Shell prior to version 4, final release, or in the standard shell Debian Almquist shell used in Debian/Ubuntu):
command &>file
Ah, ik las dat als & > ipv &>gekkie schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:55:
[...]
Hmm schijnt vooral niet POSIX compliant te zijn .. maar wel een stuk korter:
[...]
I see red pixels.
Op zich heb je daar ook nog wel een punt, losse ampersand achter aan om het script in de background te laten lopen is ook wel verstandig als het auto opstart is (en je scriptje zich zelf niet daemonized).
Moet het per se VNC zijn, of is TSC ook goed? Want dan kan het al:tendmex schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:56:
[...]
Ja zoiets, alleen dan browser based vanuit iedere computer / browser / internet verbinding zonder iets te installeren. Op de pc waar je op dat moment voor zit.
http://www.circuitbasics....esktop-remote-connection/ met Chrome Remote Desktop volgens mij. Mijn eigen RPi kan ik iig via MSTSC benaderen.
Alle soorten server mag, als het maar op een pi kan & te bereiken via de browser zonder downloads.celshof schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:00:
[...]
Moet het per se VNC zijn, of is TSC ook goed? Want dan kan het al:
http://www.circuitbasics....esktop-remote-connection/ met Chrome Remote Desktop volgens mij. Mijn eigen RPi kan ik iig via MSTSC benaderen.
Een update over Pi-Hole en YouTube: ik heb een forumpost gevonden met een stappenplan om DNS Dumpster te gebruiken als een bron voor een filterlijst die je lokaal op je Pi host. Met een crontab kun je vervolgens je lokaal gehoste filterlijst periodiek laten bijwerken.
Ik heb gekeken wat het script precies genereert en in de .txt-file komen inderdaad allerlei subdomeinen van googlevideo.com te staan. Ik ga de komende periode eens kijken of dit een beetje effectief is
.
Edit: vooralsnog op mijn telefoon nog niet echt
.
Ik heb gekeken wat het script precies genereert en in de .txt-file komen inderdaad allerlei subdomeinen van googlevideo.com te staan. Ik ga de komende periode eens kijken of dit een beetje effectief is
Edit: vooralsnog op mijn telefoon nog niet echt
[ Voor 4% gewijzigd door Bananenplant op 21-02-2017 20:05 ]
VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .
Ik heb hem nu ook aan staan, ben benieuwd! heb je trouwens ook nog een lijstje met tracking IP's? Want volgens mij blockt pihole standaard alleen advertenties toch?Bananenplant schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 19:29:
Een update over Pi-Hole en YouTube: ik heb een forumpost gevonden met een stappenplan om DNS Dumpster te gebruiken als een bron voor een filterlijst die je lokaal op je Pi host. Met een crontab kun je vervolgens je lokaal gehoste filterlijst periodiek laten bijwerken.
Ik heb gekeken wat het script precies genereert en in de .txt-file komen inderdaad allerlei subdomeinen van googlevideo.com te staan. Ik ga de komende periode eens kijken of dit een beetje effectief is.
Edit: vooralsnog op mijn telefoon nog niet echt.
Hmmm, dit is interessant. Ik krijg het met het loggen niet echt goed aan het werk.
Ik heb cronlogging geactiveerd, maar daar lijkt niets in terecht te komen. Ik denk dat het komt omdat de cronjob ook wel werkt. Er komen alleen regels in dat het script gestart wordt. Verder geen problemen.
Vervolgens heb ik geprobeerd
Maar dan komt er NIETS in het bestand terecht. het bestand wordt wel aangemaakt. Geen idee waarom er niets in het bestand terecht komt.
Dan heb ik deze nog geprobeerd;
Maar toen werd er helemaal niets gelogd en ook het bestand werd niet aangemaakt. Te weinig kennis van Linux om te bedenken waarom dan niet.
Wat ik daarna ben gaan onderzoeken is de versie waaronder het script vanuit de cronjob gestart wordt.
Daarvoor heb ik het volgende aan het script toegevoegd:
Daardoor wordt de huidige python versie op het display weergegeven.
Het blijkt uiteindelijk toch dezelfde versie te zijn als die gestart wordt als ik het script in de terminal aanroep.
Een daarbij ben ik nog iets tegengekomen. Het versienummer blijft in beeld staan. Ik denk dat het script aan het einde van de eerste loop crasht ergens op.
Als ik het script start in te terminal dan heeft het ook output naar de terminal. Het script roept MPC aan in een os.open() call. Daar komt dus output van MPC op terug. Kan het zijn omdat het script vanuit een cronjob gestart wordt en het zijn output niet kwijt kan, dat hij daarom crasht? Is er een mogelijkheid om dat af te vangen en naar bijvoorbeeld null te sturen?
-EDIT-
nu dat dev/null laat ik voor nu maar even zitten. Wat wel werkt (de logging dan)
Ik zie dan output in het log bestand dat MPC daadwerkelijk begint te spelen. Ik hoor echter geen geluid.
Ik heb echter een functie ingebouwd om de Pi netjes down te brengen bij het drukken op een specifieke knop in mijn schakeling. En wat blijkt? Die werkt. Het script crasht dus helemaal niet.
Sterker nog: het blijkt, dat als ik op een knop druk er netjes gespeeld wordt (MPC next wordt aangeroepen).
De eerste loop lijkt dus iets niet goed te doen.
Dat kan ik zelf wel uitzoeken. Bedankt voor het meedenken in ieder geval. Het blijkt dus intern aan het script te liggen. Wellicht eerst een bericht op de LCD zetten: "Press a button".
Ik heb cronlogging geactiveerd, maar daar lijkt niets in terecht te komen. Ik denk dat het komt omdat de cronjob ook wel werkt. Er komen alleen regels in dat het script gestart wordt. Verder geen problemen.
Vervolgens heb ik geprobeerd
code:
1
| python mijn_super_scriptje.py &> ohdear_why_does_it_crash.log |
Maar dan komt er NIETS in het bestand terecht. het bestand wordt wel aangemaakt. Geen idee waarom er niets in het bestand terecht komt.
Dan heb ik deze nog geprobeerd;
code:
1
| python mijn_super_scriptje.py & 2>&1 | tee -a ohdear_why_does_it_crash.log |
Maar toen werd er helemaal niets gelogd en ook het bestand werd niet aangemaakt. Te weinig kennis van Linux om te bedenken waarom dan niet.
Wat ik daarna ben gaan onderzoeken is de versie waaronder het script vanuit de cronjob gestart wordt.
Daarvoor heb ik het volgende aan het script toegevoegd:
code:
1
2
| s = sys.version
LCDLib.lcd_display("",1,"",2,"",1,s,1) |
Daardoor wordt de huidige python versie op het display weergegeven.
Het blijkt uiteindelijk toch dezelfde versie te zijn als die gestart wordt als ik het script in de terminal aanroep.
Een daarbij ben ik nog iets tegengekomen. Het versienummer blijft in beeld staan. Ik denk dat het script aan het einde van de eerste loop crasht ergens op.
Als ik het script start in te terminal dan heeft het ook output naar de terminal. Het script roept MPC aan in een os.open() call. Daar komt dus output van MPC op terug. Kan het zijn omdat het script vanuit een cronjob gestart wordt en het zijn output niet kwijt kan, dat hij daarom crasht? Is er een mogelijkheid om dat af te vangen en naar bijvoorbeeld null te sturen?
-EDIT-
nu dat dev/null laat ik voor nu maar even zitten. Wat wel werkt (de logging dan)
code:
1
| python mijn_super_scriptje.py > ohdear_why_does_it_crash.log & |
Ik zie dan output in het log bestand dat MPC daadwerkelijk begint te spelen. Ik hoor echter geen geluid.
Ik heb echter een functie ingebouwd om de Pi netjes down te brengen bij het drukken op een specifieke knop in mijn schakeling. En wat blijkt? Die werkt. Het script crasht dus helemaal niet.
Sterker nog: het blijkt, dat als ik op een knop druk er netjes gespeeld wordt (MPC next wordt aangeroepen).
De eerste loop lijkt dus iets niet goed te doen.
Dat kan ik zelf wel uitzoeken. Bedankt voor het meedenken in ieder geval. Het blijkt dus intern aan het script te liggen. Wellicht eerst een bericht op de LCD zetten: "Press a button".
[ Voor 21% gewijzigd door ElCondor op 21-02-2017 23:13 ]
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Wat Pi-Hole wel of niet blokt zou je even rustig moeten bekijken denk ik, dat is wel gedocumenteerd denk ik?Dacuuu schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:22:
[...]
Ik heb hem nu ook aan staan, ben benieuwd! heb je trouwens ook nog een lijstje met tracking IP's? Want volgens mij blockt pihole standaard alleen advertenties toch?
VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .
Zou het kunnen zijn dat het script op de os.open() call waarmee je mpc aanroept blijft hangen? Ik heb het vermoeden dat je script pas verder kan als het commando klaar is. Als je er mpc mee 'opstart' zal je script hier dus mogelijk op blijven hangen omdat de client blijft draaien. Maar MPC is slechts een client die MPD (daemon) aan roept.ElCondor schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 22:46:
Een daarbij ben ik nog iets tegengekomen. Het versienummer blijft in beeld staan. Ik denk dat het script aan het einde van de eerste loop crasht ergens op.
Als ik het script start in te terminal dan heeft het ook output naar de terminal. Het script roept MPC aan in een os.open() call. Daar komt dus output van MPC op terug. Kan het zijn omdat het script vanuit een cronjob gestart wordt en het zijn output niet kwijt kan, dat hij daarom crasht? Is er een mogelijkheid om dat af te vangen en naar bijvoorbeeld null te sturen?
. . .
Ik zie dan output in het log bestand dat MPC daadwerkelijk begint te spelen. Ik hoor echter geen geluid.
Er is een mooie Python module beschikbaar die als "client" kan fungeren om MPD mee aan te sturen. Hier een link naar de betreffende module op de Python Package Index.
Voor het issue met audio kan je de output van je audio configureren/verifieren via:
sudo raspi-config
Ergens in dit menu kan je aangeven of je de audio over HDMI of over de 3,5mm jack wilt laten gaan.
Ja, dat commando ken ik wel. Zoals ik eerder heb beschreven, er komt wel degelijk geluid uit de speakers zodra ik het script in de terminal of vanaf de python prompt aanroep.SebasFM schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:43:
[...]
Zou het kunnen zijn dat het script op de os.open() call waarmee je mpc aanroept blijft hangen? Ik heb het vermoeden dat je script pas verder kan als het commando klaar is. Als je er mpc mee 'opstart' zal je script hier dus mogelijk op blijven hangen omdat de client blijft draaien. Maar MPC is slechts een client die MPD (daemon) aan roept.
Er is een mooie Python module beschikbaar die als "client" kan fungeren om MPD mee aan te sturen. Hier een link naar de betreffende module op de Python Package Index.
Voor het issue met audio kan je de output van je audio configureren/verifieren via:
sudo raspi-config
Ergens in dit menu kan je aangeven of je de audio over HDMI of over de 3,5mm jack wilt laten gaan.
Overigens maak ik gebruik van een HiFiBerry AMP+ om de speakers aan te sturen, dus met raspi-config heb ik niets te doen. Die werkt alleen op de interne audio mogelijkheden van de Pi.
Deze posts hebben al een kleine historie, zie voorgaande posts van mij in deze draad,
-EDIT- Overigens, nog bedankt voor de tip voor de python module om MPD aan te sturen. In een versie 2.0 van mijn 'firmware' ga ik er zeker naar kijken om dit te implementeren. Net als de AdaFruit LCD library. Die is veel veelzijdiger dan de eigen hergeschreven library die ik nu gebruik. Maar ja, moest een keer zelf het wiel uitvinden en heb er dan ook veel van geleerd.
[ Voor 11% gewijzigd door ElCondor op 22-02-2017 11:56 ]
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.
Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.
Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs